(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 02 خرداد 1392 - شماره 20497

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
پس از اعلام نتيجه بررسي صلاحيت‌ها نامزدها رأي شوراي نگهبان را پذيرفتند
آمريکا اعتراض کرد!
چشم به راه سپيده
نظر شوراي نگهبان فصل الخطاب است
اخبار ادبي و هنري
لبخند رضايت شيخ
پيکر محمد قهرمان در بهشت رضاي مشهد آرام گرفت
همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر
شانزدهمين جشنواره مقاومت در خرمشهر و آبادان برگزار مي‌شود
براي اولين بار در جهان تکنيک جراحي نقص مادرزادي مري توسط محققان مشهدي ابداع شد
2 ميليون دانش‌آموز آموزش مهارت‌هاي امدادي را گذراندند
7 خرداد انجام مي‌شود
برگزاري جلسه افزايش حق مسکن و خواروبار کارگران
طراحي دسته چک استاندارد توسط بانک مرکزي
مسئول حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج: بسيج هيچ‌گاه مصداقي از نامزدها حمايت نکرده است
   


حضرت امام خميني رضوان‌الله تعالي عليه: هميشه با بصيرت و با چشماني باز به دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد که اگر آرام گذاريد، لحظه‌اي آرامتان نمي‌گذارند.

 


سرويس سياسي-
درحالي که چهره‌هاي سرشناسي که امکان حضور درليست نهايي را نيافته بودند، تمکين خود نسبت به نظر شوراي نگهبان را اعلام کردند، به سرعت بيگانگان و ضد انقلاب خارج‌نشين دست به کار شده و حملات شديدي را عليه شوراي نگهبان و در راستاي زير سوال بردن روند قانوني انتخاب آغاز کردند.
ادعاي شوک بزرگ و دعوت به آشوب!
دويچه وله آلمان، با انتشار گزارشي مدعي شد رد صلاحيت هاشمي و مشايي واکنش‌هاي بسيار را برانگيخته و موج گسترده‌اي از بهت و حيرت را در پي داشته است. دويچه وله در ادامه اين خط تخريبي و ايجاد فضاي هيجاني، نوشت: در روزهاي آينده بحث داغي پيرامون «بزرگترين رد صلاحيت تاريخ جمهوري اسلامي» به راه خواهد افتاد.
در اين ميان گزارش بي‌بي‌سي از اين ماجرا قابل تامل‌تر است. در اين گزارش که به رد صلاحيت هاشمي اختصاص دارد، سعي شده است وي را مقابل نظام قرار دهد و مدعي مي‌شود گروه‌هاي اجتماعي نسبت به اينکه سرنوشت 77 ميليون نفر در دست 12عضو شوراي نگهبان باشد اعتراض خواهند کرد.
اين مغالطه بنگاه خبرپراکني دولت انگليس در حالي است که در همه کشورهاي جهان از جمله غرب، نهادي خاص متولي نظارت و تاييد صلاحيت افراد براي نامزدي در انتخابات‌هاي گوناگون هستند.
بي‌بي‌سي در ادامه گزارش خود پا را از دعوت به اعتراض نيز فراتر گذاشته و مدعي شد اوضاع براي آنان که «خواستار تحريم انتخابات و فراتر از آن سرنگوني حکومت از طريق سرپيچي مدني و يا مبارزه خشونت‌آميز هستند»، مناسب است.
روزنامه نيويورک تايمز نيز در گزارشي که در آن سعي شده جامعه ايران را بهت‌زده نشان دهد، مدعي شده است؛ اين بار انقلاب پدر خود را خورده است!
رسانه‌هاي جريان فتنه نيز دراقدامي هماهنگ حملات شديدي را عليه شوراي نگهبان و تصميم آن ترتيب داده و با فضاسازي‌هاي جنجالي سعي کردند فضاي جامعه را ملتهب و ناآرام جلوه دهند.
عصبانيت و اعتراض شديد آمريکا
اما در اين ميان واکنش رسمي واشنگتن از همه قابل تامل‌تر است. کاخ سفيد که گويا انتظار داشته تمام حدود 700 فرد ثبت‌نام‌کننده تاييد صلاحيت شوند، شوراي نگهبان را آماج انتقاد و تخريب قرار داد.
پاتريک ونترل سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا به فرانس پرس گفت: «به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان قانون اساسي غيرمنتخب و غير مسئول از طرف مردم ايران بر اساس انبوهي از شاخص‌هاي مبهم صدها نامزد را رد صلاحيت کرده است.»
ونترل مدعي شد: «اين شورا شمار نامزدها را از حدود 700 نامزد به هشت مسئول رسمي که نظام آنها را نماينده خود مي‌داند و بالطبع نماينده ايراني‌ها نيستند کاهش داده است.»
وي اضافه کرد: «اين فهرست غيرنهايي نامزدها احتمالا اراده ملت ايران که حق دارد رئيس‌جمهوري را انتخاب کند که خواسته‌هاي آنها را برآورده کند به شمار نمي‌آيد.»
هاشمي اعتراضي نخواهد کرد
در حالي که رسانه‌هاي غربي و ضد انقلاب به شدت سعي در جنجال‌سازي و ملتهب کردن فضا دارند، اظهارات اسحاق جهانگيري آنان را دلسرد کرد.
رئيس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني درباره اين که آيا هاشمي رفسنجاني نسبت به عدم احراز صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان درخواست تجديدنظر يا اعتراضي خواهد کرد؟ تاکيد کرد: آقاي هاشمي و ستاد ايشان هيچ اعتراضي نخواهند کرد.
وي افزود: آقاي هاشمي رفسنجاني و ستاد ايشان مجموعا براساس قانون‌مداري و اخلاق‌‌مداري وارد صحنه شده‌اند و ادامه راه نيز همين خواهد بود.
جهانگيري يادآور شد: آقاي هاشمي جزو استوانه‌هاي نظام بوده‌اند و خواهند بود ان‌شاءالله.
وي درباره اين که آيا ميان کانديداهاي منتسب به اصلاح‌طلب تاييد صلاحيت شده ائتلافي صورت خواهد گرفت يا نه؟ گفت: ما فعلا درباره انتخابات اظهارنظري نخواهيم کرد.
واکنش احمدي‌نژاد
محمود احمدي‌نژاد که مشايي را براي ثبت‌نام همراهي کرده بود، نسبت به رد صلاحيت وي واکنش نشان داد و هواداران را دعوت به صبر کرد.
رئيس‌جمهور در پايان جلسه هيئت‌دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم احراز صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي توسط شوراي نگهبان گفت: بنده مهندس مشايي را به عنوان فردي صالح، مفيد و مومن براي کشور معرفي کردم و با شناخت کاملي که از ايشان داشتم اين کار را انجام دادم.
وي افزود: آقاي مشايي مظلوم واقع شد و معتقدم حق مظلوم در کشوري که ولايت‌فقيه دارد در اين سطح پايمال نخواهد شد و با وجود مقام معظم رهبري مشکلي پيش نخواهد آمد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: من از طريق رهبري، کار را تا لحظه آخر تعقيب مي‌کنم تا انشاءالله مشکل حل شود.
احمدي‌نژاد در ادامه تصريح کرد: از تمامي علاقمندان به من و آقاي مشايي مي‌خواهم که صبور باشند و حوصله کنند، چرا که با وجود مقام معظم رهبري هيچ مشکلي وجود نخواهد داشت.
حمايت از شوراي نگهبان
در اين ميان گروه‌ها و چهره‌هاي گوناگون سياسي-مذهبي در اظهارات و مواضعي جداگانه حمايت خود از شوراي نگهبان را اعلام کردند.
آيت‌الله مهدوي نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان در حاشيه درس خارج‌فقه خود در جمع طلاب حوزه علميه اصفهان، گفت: در همه کشورهاي دنيا مرجعي براي بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي وجود دارد که در کشور ما نيز براساس قانون اين وظيفه مهم به نهاد شوراي نگهبان واگذار شده است.
وي با اشاره به پايان بررسي صلاحيت نامزدها در شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان همواره براساس معيارها و ضوابط قانوني عمل کرده است.
وي خاطر نشان کرد: معيار تاييد و يا رد صلاحيت افراد در شوراي نگهبان براساس سليقه‌ها نيست، بلکه براساس معيارها و تطبيق شرايط مندرج در قانون‌اساسي است.
نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با اشاره به اين که کساني که کانديدا شدند و اکنون صلاحيت آنها احراز نشده است، بايد به قانون تمکين کنند، گفت: قانون، شوراي نگهبان را حکم قرار داده است و به همين منظور همه بايد اين حکميت را بپذيرند.
وي افزود: نامزدهاي رد صلاحيت‌شده اگر اعتراضي هم دارند بايد براساس قانون و راه‌هاي قانوني پيگيري کنند.
همچنين يک عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز تاکيد کرد: کانديداها بايد مطابق قانون عمل کنند و بدانند که نظر شوراي نگهبان فصل‌الخطاب است.
حجت‌الاسلام والمسلمين ابراهيمي خاطر نشان کرد: شوراي نگهبان مطابق قانون صلاحيت برخي افراد را احراز نکرده است، لذا اين افراد بايد در مقابل قانون تسليم شوند و مطابق نظر شوراي نگهبان عمل کنند.
وي تصريح کرد: رد صلاحيت کانديداي رياست‌جمهوري به معناي عدم احراز صلاحيت لازم براي انجام اين کار است و به اين معنا نيست که فرد صلاحيت انجام کارهاي ديگر را ندارد.
«بنياد بين‌المللي غدير» نيز درباره اعلام نظر شوراي نگهبان پيرامون احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بيانيه‌اي صادر کرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است؛ بنياد بين‌المللي غدير همانند و همپاي همه مسئولان و مديران نظام اسلامي، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها و امت حزب‌الله ضمن اقتدا به رهنمودها و تدابير حکيمانه رهبرمعظم انقلاب اسلامي که قانون‌گرايي و تقويت شوراي نگهبان قانون اساسي را به عنوان يکي از استوانه‌هاي انقلاب اسلامي و پذيرش راي آن شورا را به عنوان فصل‌الخطاب دانسته، قاطعانه اعلام مي‌دارد شوراي محترم نگهبان بر همين اساس به وظيفه قانوني و شرعي خود عمل نموده و با احراز صلاحيت افراد واجد شرايط، زمينه لازم براي برگزاري انتخاباتي پرشور و خلق حماسه‌اي ديگر را فراهم نموده است.
همچنين بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي تهران با انتشار بيانيه‌اي پيرامون اعلام نتايج کانديداي احراز صلاحيت شده تاکيد کرد: شوراي نگهبان نشان داد در احراز صلاحيت‌ها اسير مصلحت‌انديشي‌هاي نابجا و فشارهاي داخلي و خارجي نيست و صلاح انقلاب اسلامي را فداي امري ديگر نخواهد کرد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است؛ اقدام شجاعانه شوراي نگهبان موجبات سرور و اميدواري امت انقلابي ايران اسلامي به آينده انقلاب و نظام را فراهم آورده است و به يقين اين فعل و قول که در زمان مناسب خود انجام گرفته است چشم فتنه و فتنه‌گران را کور خواهد کرد. بار ديگر شوراي محترم نگهبان نشان داد در احراز صلاحيت نامزدها اسير مصلحت‌انديشي‌هاي نابجا و فشارهاي داخلي و خارجي و عظمت و صلاح انقلاب اسلامي و مسلمين را فداي امري ديگر نخواهد کرد و هيچ‌چيز بالاتر از مصلحت اسلام و انقلاب نيست.
جمعي از اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور نيز در بيانيه‌اي ضمن اعلام حمايت از شوراي نگهبان، تاکيد کردند؛ «قانون‌اساسي به عنوان ميثاق ملي نقش همه قوا و مراکز نظارتي را به روشني مشخص نموده و همانگونه که همه کانديداهاي محترم در هفته‌هاي اخير تصريح نموده‌اند، نظر اين شورا فصل‌الخطاب و لازم‌الاجراست، لذا هرگونه اعتراض به روند بررسي صلاحيت‌ها بايد در مجاري قانوني تعيين شده صورت گرفته و تخطي از اين مسير مشخص به هيچ روي پذيرفته نيست. بي‌شک مردم نجيب و مومن اين مرز و بوم بار ديگر اجازه نخواهند داد که خاطره تلخ فتنه‌گري‌هاي سال 88 تکرار شود.»
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي نيز با صدور بيانيه‌اي با تاکيد بر اينکه شوراي نگهبان بدون اعتنا به فشارهاي سياسي احزاب و جناح‌هاي مختلف، بر اساس قانون‌اساسي و به صورت مستقل عمل مي‌کند و جز منافع عالي مملکتي ملاحظه‌اي ندارد، تصريح کرد: پررنگ کردن عدم احراز صلاحيت‌ها و سوءاستفاده‌هاي احتمالي امپرياليسم جهاني و بعضي جاهلان داخلي هميشگي است و تاثيري بر نظر مردمي که پشتوانه و صاحبان انقلاب اسلامي هستند نداشته و نخواهد داشت.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان نيز در بيانيه‌ خود با تاکيد بر لزوم تبعيت همه جريان‌ها، گروه‌ها و افراد از قانون، تصريح کرد؛ شوراي محترم نگهبان در نظام مقدس جمهوري اسلامي، يکي از مهمترين و مترقي‌ترين ارکان نظارتي کشور است که علي‌رغم جوسازي‌هاي ناصحيحي که برخي اوقات عليه آن صورت مي‌گيرد، نهادي غير قابل انکار و بدون ترديد، نقش آن در حفظ آرمان‌ها و دستاوردهاي نظام، بسيار وسيع و قوي است چرا که همواره شاهد اقتدار اين مجموعه، هم در موضوع تاييد صلاحيت‌ها و هم در جنبه‌هاي ديگر فعاليت قانوني خودش بوده‌ايم.

 


Email:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده‌اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروايي است که به تو زده‌اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي‌دانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي‌خوانند، ظهورت را از خدا مي‌طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي‌شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي‌گزند با تعجب مي‌گويند که تو را پيش از اين هم ديده‌اند. و راست مي‌گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي، جمعه که از راه مي‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي‌دهند و قرار ازکف مي‌نهند و قافله دل‌هاي بي‌قرار روي به قبله مي‌کنند و آمدنت را به انتظار مي‌نشينند...
و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه‌اي ديگرکه با ميلاد مولود کعبه، اميرالمومنين عليه السلام همزمان است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي‌کنيم.
غروب جمعه
روي لب جمعه‌ها خبر خشکيده
از دوري توست چشم‌تر خشکيده
جمعه شد و با اميد ديدار شما
از صبح نگاهمان به در خشکيده
***
جمعه، سحرش چقدر شورانگيز است
با ياد ظهورتان، غرورانگيز است
اما چه بگويم از غروبش آقا
دلگيرتر از غروب هر پاييز است
محمدعلي رحيمي
***
سلام تو
عشق از من و نگاه تو تشکيل مي‌شود...
گاهي تمام من به تو تبديل مي‌شود...
وقتي به داستان نگاه تو مي‌رسم
يکباره شعر وارد تمثيل مي‌شود...
اي عابر بزرگ که با گامهاي تو...!
از انتظار پنجره تجليل مي‌شود...
تا کي سکوت و خلوت اين کوچه‌هاي سرد
بر چشمهاي پنجره تحميل مي‌شود...؟
آيا دوباره مثل همان سالهاي پيش
امسال هم بدون تو تحويل مي‌شود...؟
بي‌شک شبي به پاس غزلهاي چشم تو
بازار وزن و قافيه تعطيل مي‌شود...
«آنروز هفت سين اهورايي بهار
موعود! با سلام تو تکميل مي‌شود...»
زهرا بيدکمي
خوشتر از دوا
تا دل شده مبتلاي عشقت
سر باخته‌ام به پاي عشقت
بيگانه شود ز هر دو عالم
آنکس که شد آشناي عشقت
آفاق پر است و گوش ماکر
از همهمه و صداي عشقت
از بام و در و هوا نيوشد
عاشق همه جا نواي عشقت
سر پيش شهان نمي‌کند خم
هر کس که شود گداي عشقت
بيمار که از دواست بيزار
خوشتر ز دوا بلاي عشقت
سر مي‌رسدش به عرش آنکو
انداخته سر به پاي عشقت
بيرون نکند «وفا»ي مسکين
يک لحظه ز سر هواي عشقت
محمود شريف صادقي «وفا»
انتظار تقويم
گاهي حکايت‌هاي روزگار
صف مي‌شوند پشت سر هم
چهارشنبه؛ روز مادر
پنج‌شنبه؛ روز پدر
تو تنها حسن ختام اين حکايت‌هاي نابي
زيبا نيست؟
اگر بداني روزها چقدر دويده‌اند به عشق تو
هجري، شمسي...
اين روزها تقويم هم منتظر توست، زيباترين بهار...


نامزدهاي احراز صلاحيت نشده يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري توسط شوراي نگهبان ضمن تاکيد بر تمکين در برابر قانون، نظر نهايي شوراي‌نگهبان را فصل الخطاب و لازم الاتباع دانستند.
عليرضا زاکاني، از کانديداهاي احرازصلاحيت نشده توسط شوراي نگهبان در بيانيه‌اي ضمن تشکر از اين شورا اعلام کرد اعتقاد قلبي و عملي دارم که «شوراي محترم نگهبان» يگانه مرجع احراز صلاحيتها طبق قانون اساسي است، لذا نظر نهايي اين شورا را فصل‌الخطاب و لازم الاتباع مي دانم و از تمامي نامزدها و هواداران آنها نيز مي خواهم به اين مهم قلبا و عملا پايبند باشند.
همچنين محمد سعيدي کيا با بيان اينکه آمده بودم تا به مردم خدمت کنم، گفت: نظر شوراي نگهبان را قبول دارم. 
 اين کانديداي احراز صلاحيت نشده انتخابات رياست جمهوري افزود: عميقا بر اين باورم که منافع نظام و کشور را با زير پا گذاشتن قانون و اخلاق به قيمت رئيس جمهور شدن از بين نخواهم برد. در تمام طول عمرم جهادي کار کرده ام و در راستاي قانون و اخلاق و صداقت زندگي کرده ام.
عليرضا علي احمدي ديگر کانديداي احراز صلاحيت نشده هم تصريح کرد: راي شوراي نگهبان، رايي قانوني است؛ طبق قانون اساسي و نظرات امام و رهبري تشخيص شوراي‌نگهبان نهايي است و همه بايد به قانون تمکين کنيم هرچند مخالف ميل و سليقه ما باشد.
حجت‌الاسلام محمدباقر خرازي نيز درباره عدم احراز صلاحيتش در انتخابات رياست جمهوري يازدهم و تمکين به نظر شوراي نگهبان اظهار داشت: بنده تابع قانون هستم و هر چه که شوراي نگهبان و قانون مي‌گويد را اطاعت مي‌کنم.
وي ادامه داد: هر چه را که رهبرمعظم انقلاب و نظام تشخيص بدهد اطاعت محض مي‌کنم.
اين نامزد که در شوراي نگهبان صلاحيتش براي انتخابات رياست جمهوري احراز نشد، تمامي کانديداها را به رعايت اخلاق و تقواي سياسي توصيه کرد و ادامه داد: کانديداهاي انتخاباتي مواظب باشند تا کاري نکنند که شيريني ايجاد حماسه براي مردم به تلخي تبديل شود.
مسعود پزشکيان ديگر داوطلب انتخابات رياست جمهوري که از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشده است،‌ نيزگفت: بنده از نظر شوراي نگهبان تمکين مي‌کنم و مشکلي با نظر اين شورا ندارم.
صادق واعظ زاده از کانديداهاي احراز صلاحيت نشده يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري هم اظهار کرد: با احترام به شوراي نگهبان، نسبت به عدم تاييد صلاحيت خود از راه‌هاي قانوني اعتراض خواهم کرد.

 


حمايت جالب يک روشنفکر از محمدرضا پهلوي!
يک نويسنده مدعي شد دستگيري‌ها و شکنجه‌هاي ساواک براي تخريب شاه نزد اروپايي‌ها صورت مي‌گرفته است.
محمود دولت‌آبادي در گفتگو با يکي از مجلات وابسته به جريان روشنفکري در پاسخ به سؤالي مبني بر دلايل بازداشتش در دوره پهلوي، شاه را در دستگيري و شکنجه‌ها و اعدام‌هايي که توسط ساواک انجام مي‌شده بي‌تقصير و بي‌اطلاع دانست.
وي گفت؛ «بنا بود اعليحضرت را بردارند، دنبال چهار تا اسم قلمبه مي‌گشتند در زبان اروپايي‌ها بيندازند، بگويند اين شاه چقدر شرير است، هنرمند و نويسنده را مي‌گيرد مي‌اندازد زندان و مي‌گيرد زير شکنجه».
اين روشنفکر! بدون اشاره به اينکه رئيس ساواک مستقيماً توسط شاه تعيين مي‌شده و طبق اسناد به جامانده ساواک، دربار پهلوي از تمام اقدامات آن مطلع بوده است سعي در تبرئه و تطهير اعليحضرت!!! دارد.
دولت‌آبادي تلويحاً خود را از افراد شاخص (قلمبه) در حوزه فرهنگ و هنر دوره پهلوي دانسته است در حالي که اغلب آثار وي پس از انقلاب به چاپ رسيده و براي او نام و نان به همراه آورده است. اين نويسنده در ادامه، بر وابستگي حکومت پهلوي به دولت‌هاي اروپايي تأکيد کرده در حالي که در بخشي از مصاحبه، ‌شاه را منفک از اروپا توصيف کرده بود!
گفتني است محمود دولت‌آبادي با امضاي توبه‌نامه از زندان ساواک آزاد مي‌شود و از آن پس ضمن همکاري با دفتر فرح پهلوي به رويارويي با جريان انقلاب اسلامي پرداخته است!
تقديم لايحه قانون حمايت از حقوق مالکيت ادبي
و راه‌اندازي اداره کپي رايت سينمايي
در سومين همايش حقوق مالکيت ادبي و هنري و حقوق، وزير ارشاد از تقديم لايحه قانون حمايت از حقوق مالکيت ادبي به دولت خبر داد و رئيس سازمان سينمايي هم راه‌اندازي اداره کل کپي رايت را اعلام کرد.
دکتر محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سومين همايش حقوق مالکيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط گفت: در کشور ما آن گونه که به حقوق مالکيت صنعتي پرداخته شده است به حقوق مالکيت ادبي و هنري توجه نشده بود. در حالي که به اکثر قريب به اتفاق کنوانسيون‌هاي ناظر بر حقوق مالکيت صنعتي ملحق شده‌ايم ولي همچنان در زمينه مالکيت ادبي و هنري ترديدهايي وجود دارد. قوانين موجود نيز در اين زمينه با نارسايي‌هاي زيادي روبرو بود. خوشبختانه در سالهاي اخير ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اصلي حمايت از مالکيت ادبي و هنري در کشور،‌گام‌هاي مهمي در اين زمينه برداشته است. وي افزود: «لايحه قانون جامع حمايت از حقوق مالکيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط» لايحه جامعي است که پس از سالها مطالعه و بررسي‌هاي کارشناسي توسط اساتيد و کارشناسان اين رشته و سازمانها و دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، نهايتاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه و تدوين و به هيأت محترم دولت تقديم گرديده است.
در بخشي ديگر از اين همايش مرتضي بختياري،‌ وزير دادگستري؛ براي ارتقاي نظام مالکيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط جهت نيل به يک نظام حمايتي مناسب به ارائه پيشنهادهايي در اين خصوص پرداخت و گفت: قوانين و مقررات ايران در باب حمايت از مالکيت ادبي و هنري علي‌رغم غناي نسبي با توجه به تحولات شگرف در اين حوزه، ناقص و داراي کمبودهاي فراوان است، بنابراين تسريع در نهايي کردن و تصويب لايحه جامع مالکيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط ضروري به نظر مي‌رسد.
در اين همايش همچنين جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي کشور از راه‌اندازي اداره کل کپي رايت در سازمان سينمايي خبر داد و گفت: ساماندهي حقوق معنوي براي صنعت سينما مسئله‌اي بسيار جدي و حياتي است و اگر هر چه سريع‌تر، ‌اين قوانين تدوين و جاري نشود، در آينده نزديک شاهد عدم سرمايه‌گذاري در هنر سينما خواهيم بود.

 


سيد حسين علوي
جمعيت انبوه اهالي تهران با چهره‌هايي بهت‌زده ميدان توپخانه را پر کرده بودند. باد شديدي وزيدن گرفته بود و در ميانه اين طوفان، دسته موزيک مشروطه‌خواهان، نواي مستانه «آغشام» مي‌نواخت! بالاخره انتظار جماعت به سر رسيد. مجتهد طراز اول تهران را دست بسته و سربرهنه، کشان کشان به وسط ميدان توپخانه آوردند... ول‌وله‌اي در جماعت افتاده بود. پيرمرد که هنوز زخم گلوله چند ماه پيش تروريست‌هاي مشروطه‌چي در پايش بود و پاي مجروحش را لنگ‌لنگان به زمين مي‌کشيد، به ضرب قنداق تفنگ بريگارد قزاق، مجبور بود فشار شديدي به جسم نحيفش بياورد. بالاخره او را به پاي چوبه دار بردند. نمايندگان سفارتخانه‌هاي روس و انگليس در آخرين لحظات به نزدش آمده و از او خواستند پاي «مشروطه منهاي مشروعه» را امضا کند تا در امان بريتانيا و روسيه تزاري باشد. اما به يکباره برآشفت و فرياد برآورد: «آنکس که زير بيرق اسلام است تن به خفت رفتن، زير علم کفر نخواهد داد»!... آخر در نگاه کساني که بر موج مشروطه‌خواهي سوار شده بودند خطر مشروعه‌خواهي بزرگترين تهديد محسوب مي‌شد و در ميان مشروعه‌خواهان کدام صدايي دشمن‌شکن‌تر بود از صداي آن فضل‌الهي؛ جناب حاج شيخ فضل‌الله نوري (قدس‌الله نفسه‌الزکيه)؟! جرم او آن بود که مي‌گفت: «مشروطگي منهاي شريعت نبوي هيچ تفاوتي با سلطنت ندارد. هر دو به واسطه استکبار در مقابل خداوند متعال، مصداق ديکتاتوري‌اند.» وقتي طناب دار را بر گردن مبارکش انداختند فرمود: «ديشب در خواب، رسول خدا و امير مومنان (سلام‌الله عليهما) را ديدم که به من بشارت دادند؛ فردا ميهمان مايي! پس بشتابيد که سوختم در عطش زيارت حبيبم»!... راستي آن روز؛ جمعه 13 رجب بود! روز ميلاد اول مظلوم عالم، علي(ع)!... يوسف خان ارمني که از سخنان شيخ، غرق در خشم گشته بود، جلو آمد تا کار را تمام کند. شيخ در آخرين کلمات خويش فرمود: «هذه کوفه الصغيره!...انا لله و انا اليه راجعون»... يوسف خان ارمني لگدي بر چهارپايه زد، ناگاه شيخ در ميان زمين و آسمان؛ برفراز دار معلق گشت... و عجبا که هيچ تقلا نکرد. گويي اصلا تا چند دقيقه پيش، هيچ در زمين نداشت که حالا چيزي از دست داده باشد! او سالها بود که فاني في‌الله گشته بود و اينک محبوب او بود که به پاس دفاع از قانون شريعت نبوي، در جنت‌المأوي ميزبانش گشته بود...
راستش وقتي سه‌شنبه شب، صلابت شوراي محترم نگهبان در پاسداري از حريم قانوني اسلام در عدم احراز صلاحيت برخي از رجال را ملاحظه کردم، به خود باليدم که خداي عالميان چقدر ما را عزيز داشته که توفيق حيات در سايه چنين نظام مستحکم و پيراسته و مقدسي را نصيبمان نموده است. از خود مي‌پرسيدم که اگر سد مستحکم و حصن حصيني چون شوراي نگهبان نبود، تاکنون چند بار بايد به زير بيرق کفر و نفاق مي‌رفتيم؟ در همين افکار بودم که به ناگاه چشمم به تابلوي روي ديوار خيره ماند. تابلويي که مفتخر به حمل تمثال نوراني شيخ فضل‌الله نوري(ره) با آن لبخند جاوداني و معصومانه‌اش بود. به خود گفتم؛ اگر امروز رونقي در بساط اسلام است، اگر بناي عظيم حکومت اسلامي برقرار است و اگر عزتي از ما در چشم جهانيان است، اين همه از برکت خون شهيداني است که با فدا کردن تمام هستي‌شان نگذاشتند راه صيانت از اسلام ناب محمدي(ص) در تلاطم تاريخ، محو شود. اگر امروز شوراي نگهباني داريم که ضامن ديني بودن ماهيت مردم سالاري ما و دژ مستحکم انقلاب در برابر فتنه‌گران و منحرفان است، مديون و مرهون خون پاک مجتهد مظلومي هستيم که در اثر پافشاري تاريخي او هيئت خمسه مجتهدان به عنوان نگاهبانان مشروعيت مجلس مشروطه وارد متمم قانون اساسي مشروطه گشت. و هرچند دشمنان هرگز نگذاشتند که آن اصل بنيادين به اجرا درآيد، لکن پس از هفتاد سال، فريادهاي آن مجاهد نستوه از حنجره ملت ايران به آسمان برخاست و اين بار طوفان انقلاب اسلامي به رهبري ابرمردي از همان شجره طيبه روحانيت متعهد، شورايي چون شوراي نگهبان را تاسيس نمود تا قلب آن شهيد والامقام آرام گرفته و آن لبخند آسماني، جاوداني گردد.
و حرف آخر آنکه نبي مکرم اسلام فرمودند: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»! قلم دانشمندان برتر است از خون شهيدان... اکنون راقم اين سطور درمانده از اين است که مرتبت مرتفع عالمي که خون پاکش سند شهادت او نزد خداي تبارک و تعالي است را چگونه دريابد؟!... جمعه اين هفته 13 رجب است و ولادت حضرت مولي الموحدين؛ علي ابن ابي‌طالب (سلام‌الله عليه) در فرح ميلاد مولود کعبه، يادي از آن شهيد مظلوم که دينش بر گردن ما ادا ناشدني است نيز بنماييم که به فرموده مولايمان: «زنده نگاه داشتن راه شهيدان کمتر از شهادت نيست.»

 

پيکر مرحوم محمد قهرمان سه‌شنبه، 31 ارديبهشت در مشهد تشييع و در بهشت رضاي اين شهر به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري شبستان مراسم تشييع پيکر محمد قهرمان سه‌شنبه، 31 ارديبهشت در بهشت رضاي مشهد با حضور دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور ، شاعران و علاقمندان وي برگزار شد.
محمد قهرمان که متولد سال 1308 در تربت حيدريه بود، صاحب تاليفات ارزنده‌اي از جمله چند مجموعه شعر است. در کارنامه او همچنين تصحيح و چاپ چند ديوان از شاعران مختلف به چشم مي‌خورد.
گفتني است، اين شاعر چيره دست که از شعراي برجسته کشور در زمينه سبک هندي و از دوستان مهدي اخوان ثالث بود که مدت‌ها از سرطان رنج مي‌برد و سرانجام در شامگاه شنبه بيست و هشتم ارديبهشت ماه 1392 دارفاني را وداع گفت.
مجلس يادبود اين شاعر فقيد نيز چهارشنبه، اول خرداد در مسجد قباي مشهد از ساعت 17 تا 19 برگزار ‌شد.

 


اهواز - خبرنگار کيهان:
جشنواره بين‌المللي مقاومت همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر در دو شهرستان خرمشهر و آبادان برگزار مي‌شود.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان در نشست خبري که در سالن اجتماعات اين اداره برگزار شد، با اعلام اين خبر گفت: شانزدهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت، همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر به مدت پنج روز و با حضور 20 گروه هنري در دو شهرستان خرمشهر و آبادان برگزار مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد لطف‌الله سپهر افزود: گروه‌هاي هنري از 14 استان کشور هستند که 12 گروه در تئاتر صحنه‌اي و 8 گروه در تئاتر خياباني جشنواره مقاومت به صحنه نمايش خواهند رفت.
سپهر کميت و کيفيت برنامه‌هاي امسال ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان را همانند سال گذشته بسيار متنوع دانست و ادامه داد: تقويم برنامه‌هاي فرهنگي - هنري استان از ارديبهشت آغاز شده است و در حال تامين و تخصيص اعتبار براي شهرستانها هستيم.
وي با ضعيف خواندن متون بخش بين‌المللي اين جشنواره اظهار کرد: امسال گروه‌هاي هنري از کشورهاي مقاومت مانند لبنان، سوريه و عراق شرکت خواهند کرد.
سپهر با اشاره به اختتاميه اين جشنواره در 7 خرداد ماه خاطرنشان کرد: در اختتاميه اين جشنواره فيلم سرتيپ علي هاشمي که قرار است بزودي به صحنه نمايش در سينما برود پخش مي‌شود.
وي تصريح کرد: گروه‌هاي هنري در استان‌هاي ديگر هستند که قصد انتقال اين جشنواره به استان خود را دارند و اکنون نيز با استفاده از برخي از گروه‌هاي هنري جشنواره مقاومت خرمشهر، اقدام به برگزاري تئاتر مقاومت کرده‌اند.
سپهر برگزاري جشنواره مقاومت را در خرمشهر حق مردم و از مطالبات اهالي اين منطقه دانست.

 


گروه جراحان اطفال دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به ابداع تکنيکي جديد در جراحي توراکوسکوپي آترزي مري و معرفي اين روش به ساير جراحان نقاط مختلف جهان شدند.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رئيس بخش فوق تخصصي جراحي اطفال بيمارستان دکتر شيخ مشهد در توضيح اين موفقيت با اشاره به اين که از 2 سال گذشته گروه جراحي کودکان دانشگاه موفق به استفاده از روش‌هاي پيشرفته توراکوسکوپي در انجام عمل‌هاي نوزادان شدند و در اين زمينه به دستاوردهاي مهمي رسيدند اظهار داشت: به تازگي با ابداع روش جديد در انجام جراحي آترزي مري به روش توراکوسکوپي و تاييد و انتشار مقاله آن در مجلات تخصصي جراحي اطفال آمريکا (منتشر شده در مارس 2013)، اين روش ابداعي به همه جراحان سراسر جهان معرفي شد.
دکتر مهران هيراد‌فر درباره آترزي مري گفت: آترزي مري نوعي نقص مادرزادي است که تداوم مري در قفسه سينه وجود نداشته و قسمتي از مري به تراشه (مجراي تنفسي) ارتباط دارد؛ در اين روش بدون بازکردن وسيع قفسه صدري و از طريق ايجاد 4 سوراخ چهار و سه ميلي متري در قفسه صدري، دو سر مري نوزاد که از هم جداست، پيوند مي‌شود.
شايان ذکر است تاکنون 3 نوزاد با استفاده از اين روش ابداعي در بيمارستان دکتر شيخ با موفقيت مورد عمل قرار گرفته‌اند.
هيرادفر ميزان شيوع اين بيماري در نوزادان را يک نفر در هر 3 هزار بيمار اعلام و تاکيد کرد: سالانه 30 تا 45 نوزاد مبتلا به اين نقيصه مادرزادي در استان خراسان رضوي متولد مي‌شوند. عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد ناتواني در بلع در نخستين وعده تغذيه با شيرمادر، وارد شدن شير در مجراي تنفسي، آبريزش از دهان وکبودي در زمان خوردن شير را از جمله علايم اين بيماري برشمرد و گفت: در صورت درمان نشدن به موقع اين بيماري نوزاد در معرض خطر مرگ قرار مي‌گيرد.
گفتني است براساس اعلام مرکز تحقيقات جراحي کودکان ايران، بيمارستان دکتر شيخ مشهد تنها مرکز انجام عمل‌هاي آترزي‌مري به روش توراکوسکوپي در کشور به شمار مي‌رود.

 


رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر از آموزش مهارت‌هاي امدادي و کمک‌هاي اوليه در هنگام بروز سوانح و حوادثي مانند سيل و زلزله به بيش از دو ميليون دانش‌آموز مقاطع ابتدايي و دبيرستان در سال 91 خبر داد.
محمد جعفريان افزود: هم‌اکنون 18 هزار کانون دانش‌آموزي شامل دانش‌آموزان مقطع ابتدايي و راهنمايي در سازمان جوانان هلال‌احمر وجود دارد.
مشاور رئيس جمعيت هلال‌احمر به افزايش 100 درصدي آموزش‌هاي ارائه شده به دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي و دبيرستان طي سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان بهره‌مند شده از آموزش‌هاي سازمان جوانان هلا‌ل‌‌احمر، از يک ميليون تن در سال 89 به دو ميليون تن در سال 91 رسيده است.
جعفريان به طرح ملي سلامت محور دادرس که در ماه‌هاي پاياني سال گذشته با همکاري معاونت سلامت و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش کليد خورد اشاره کرد و گفت: اين طرح حدود دو ميليون و 500 هزار دانش‌آموز مقاطع راهنمايي در 15 هزار مدرسه سراسر کشور را شامل مي‌شود.
رئيس سازمان جوانان جمعيت هلا‌ل‌احمر گفت: در ماه‌هاي پاياني سال 91، به بيش از 500 هزار دانش‌آموز مقطع راهنمايي در قالب طرح ملي دادرس، مهارت‌‌هاي امدادي مندرج در طرح آموزش داده شد.
جعفريان در توضيح طرح ملي دادرس گفت:‌در اين طرح، ابتدا حدود 30 هزار مربي و مدير مدرسه آموزش‌‌هايي از قبيل پناه‌گيري، تخليه اضطراري، ارزيابي، کنترل علايم حياتي، شناخت نقاط امن، حمل مصدوم، کمک‌هاي اوليه، پانسمان، بانداژ و آتل‌بندي را مي‌بينند و سپس اين آموزش‌ها را به دانش‌آموزان منتقل مي‌کنند.
رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال‌‌احمر اضافه کرد: بعد از هر گذراندن دوره‌هاي آموزشي در هر استان، گروه‌هاي 14 نفره دانش‌آموزي به منظور شرکت در المپياد استاني تشکيل مي‌شوند و در نهايت گروه‌هاي برتر استاني در مسابقات کشوري شرکت مي‌کنند.

 


وزارت کار طي نامه‌اي اعضاي شوراي عالي کار را به منظور تشکيل جلسه بررسي حق مسکن و خواربار کارگران دعوت کرد.
در پي لغو جلسه بررسي حق مسکن و خواربار کارگران که قرار بود تا پايان ارديبهشت‌ماه برگزار شود، تشکلهاي کارگري و نمايندگان کارگران در شوراي عالي کار ضمن اعتراض به لغو اين نشست، تشکيل هرچه سريعتر جلسه شوراي عالي کار و پيگيري مطالبات جامعه کارگري را خواستار شدند که براين اساس و به فاصله چندي معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با ارسال نامه‌اي به تشکلهاي کارگري از جمله کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران سراسر کشور، اعضاي شوراي عالي کار را براي اين جلسه دعوت کرد.
براين اساس دويست و بيست و نهمين جلسه عالي کار در تاريخ 7 خردادماه با حضور وزير کار در محل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي برگزار خواهد شد.در همين رابطه سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور به ايسنا، گفت: روز سه‌شنبه با پيگيري همه‌جانبه تشکلهاي کارگري و کانون عالي انجمن‌هاي صنفي به منظور تشکيل جلسه خواربار و حق مسکن کارگران، به ساختمان وزارت کار مراجعه کرديم که موفق به ديدار وزير کار و مسئولان امر نشديم.ابوي افزود: پس از مراجعه، بلافاصله دعوتنامه حضور در جلسه شوراي عالي کار از سوي معاونت روابط کار وزارتخانه برايمان ارسال شد که به دنبال آن اعضاي هيات‌مديره مجددا به وزارت کار مراجعه کردند و اجرايي شدن ماده 136 قانون کار و جايگاه انجمن‌هاي صنفي و تشکلهاي کارگري را که پيشتر وزيرکار نسبت به انجام آن قول مساعد داده بودند را خواستار شديم.وي تصريح کرد: خوشبختانه حضور به موقع ما موجب شد که براي هفته آينده تعيين وقت کنند تا به اين ترتيب هيئت‌مديره کانون با وزيرکار ديدار و مذاکره داشته باشند.
ابوي همچنين از کارگران خواست تا هفته آينده منتظر بمانند، نمايندگان کارگران در شوراي عالي کار تلاش مي‌کنند تا پيشنهادات آنها در اين جلسه مورد پذيرش قرار گيرد.
براساس نامه ارسالي وزارت کار، بررسي پيشنهاد افزايش کمک هزينه مسکن و اقلام مصرفي کارگران مهمترين دستور جلسه شوراي عالي کار در تاريخ هفتم خردادماه خواهد بود و به طور حتم گزينه‌هاي پيشنهادي متعددي به اين منظور روي ميز شوراي عالي کار قرار خواهد گرفت.

 


مدير کل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با اعلام اينکه مبادلات چک الکترونيکي مي‌شود، از طراحي دسته چک استاندارد توسط بانک مرکزي خبر داد.
ناصر حکيمي با بيان اينکه چک‌هاي جديد داراي بارکد دو بعدي خواهند بود و به جاي پردازش فيزيکي، اطلاعات و تصوير آن در بانک پردازش مي‌شود، با اشاره به دو مصوبه مهم شوراي پول و اعتبار گفت: يکي از اين مصوبات سامانه مديريت اسناد بانکي است، چک هنوز ابزاري کاغذي محسوب مي‌شود و به عنوان يک ابزار قابل حذف نيست.
مدير کل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با اعلام اينکه الکترونيکي کردن مبادلات چک در دستور کار است، افزود: درخواست و صدور دسته چک متمرکز مي‌شود، با توجه به اينکه با بحث صدور چک‌هاي جعلي مواجه هستيم، ساختاري طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار تا پايان سال ايجاد خواهيم کرد که مشتري درخواست صدور دسته چک خود را به صورت الکترونيکي يا از طريق شعبه ارائه دهد و چنانچه مشکل بدحسابي، برگشتي چک يا قضايي نداشته باشد، دستور صدور دسته چک صادر مي‌شود و به جاي تحويل در شعبه به آدرس شخص ارسال مي‌شود که از اين طريق هويت فرد و آدرس وي مشخص خواهد شد.
وي با اعلام اينکه اين کار تا پايان سال جاري مراحل عملياتي خود را طي مي‌کند و از سال 93 در تمامي بانک‌هاي کشور اجرايي خواهد شد، تصريح کرد: يکي از ايرادات فعلي چک‌ها استاندارد نبودن آنها است، چک‌ها در حال حاضر توسط بانکها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف صادر مي‌شود، براين اساس چک استانداري طراحي شده که در تمامي بانکها به افراد داده مي‌شود.
حکيمي،‌استفاده از شاخص‌هاي امنيتي در چک،‌کاغذ و چاپ آن را از ويژگي‌هاي اين چک‌ها اعلام و بيان کرد: با چک‌هاي جديد رد و بدل غير ضرور چک حذف و فاصله چک تهران و شهرستانها از بين مي‌رود و زمان پردازش الکترونيکي چک‌ها در حوزه يک شهر يا استان به 24 ساعت کاهش مي‌يابد.
وي خاطرنشان کرد: نتيجه راه‌اندازي اين سامانه اين است که موضوع اضافه برداشت بانکها که عامل خسارت زننده‌اي است و ناشي از مبادلات اتاق پاياپاي است از بين مي‌رود و سقف تعهدات بانکها براساس قواعد روشني کنترل مي‌شود.

 


اراک-خبرنگار کيهان:
بسيج هيچ‌گاه از هيچ مصداقي در انتخابات حمايت نکرده و به عنوان شمشير و ياور ولايت، از گفتماني حمايت مي‌کند که سبب تقويت اسلام ناب‌محمدي شود.
مسئول حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج مستضعفين در همايش روشنگري بسيجيان در اراک با بيان مطلب بالا افزود: بسيج همراه و مدافع گفتمان اسلام ناب‌محمدي، انقلاب اسلامي و مقاومت بوده و خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمين تويسرکاني گفت: در انتخابات پيش رو، بسيجيان از اسلام ناب‌محمدي که موجب وحشت و نگراني دشمنان به ويژه آمريکا و صهيونيسم مي‌شود دفاع کرده و به کانديداهايي که پيروزي آنان موجب خوشحالي آمريکايي‌ها شود رأي نمي‌دهند.
وي با اشاره به اينکه تعصب بسيج بر ولايت و ولايتمداري است گفت: براي خلق حماسه سياسي نبايد از مسير تقوا و انصاف خارج شد.
وي ادامه داد: خلق حماسه سياسي سقوط آمريکا و رژيم صهيونيستي را سرعت مي‌بخشد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10