(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498

محدوده زوج و فرد از امروز کاهش يافت
بزرگراه امام علي(ع) افتتاح شد
از دارآباد تا شهرري بدون چراغ قرمز
حمله خرس به زن روستايي
صاعقه در مشهد يک کشته و دو مصدوم بر جاي گذاشت
حوادث کوتاه از کشور
شرايط بخشودگي اضافه خدمت مشمولان
جزئيات تعويض و معادل‌سازي گواهينامه‌هاي رانندگي
اجساد 7 نفر از کشته‌شدگان حادثه ريزش زباله شيراز کشف شد
10 کشته حاصل برخورد دو خودرو سواري در فيروزآباد فارس
نجات 15 نفر از محاصره دود در يک مجتمع 10 طبقه
در سال تحصيلي آينده اجرايي مي‌شود
افزايش اختيارات پليس مدرسه
سازمان ثبت احوال هشدار داد
افزايش سن فرزند‌آوري در روستاها
در پي چاپ خبري در کيهان
دختر لرستاني صاحب شناسنامه شد
باران‌هاي سيل‌آسا در چين
زندگي معلول چيني با فروش دستان مصنوعي متحول شد
پل بزرگ واشنگتن فرو ريخت
تشکيل کميته بحران براي بررسي قتل يک نظامي
   


رئيس پليس پايتخت همزمان با ولادت حضرت علي(ع) از کاهش محدوده زوج و فرد از امروز خبر داد.
سردار حسين ساجدي‌نيا روز جمعه با اشاره به افتتاح بزرگراه امام علي(ع)، گفت: با افتتاح اين بزرگراه و در جهت کاهش مشکلات شهروندان شرق تهران براي تردد، مرز محدوده شرقي طرح زوج و فرد به بزرگراه امام علي(ع) منتقل مي‌شود.
وي افزود: براين اساس مناطق آيت، نارمک، نيروي هوايي و... از محدوده زوج و فرد جدا مي‌شوند و شهروندان اين مناطق بدون محدوديت در اين مناطق تردد مي‌کنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اينکه اجراي اين طرح از صبح شنبه آغاز خواهد شد، گفت: براين اساس ضلع شرقي محدوده زوج و فرد بزرگراه امام علي(ع)، ضلع جنوبي بزرگراه بعثت، ضلع غربي بزرگراه نواب و چمران و ضلع شمالي آن بزرگراه رسالت خواهد شد.وي با اشاره به اينکه هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص انجام شده است،‌ تأکيد کرد: مأموران پليس راهور تهران بزرگ از روز شنبه در محدوده جديد مستقر مي‌شوند و به شهرداري تهران نيز اعلام شده است تا ضمن جابجايي تابلوهاي مربوطه نسبت به انتقال دوربين‌ها به مرز جديد اقدام کند.به گفته فرمانده انتظامي تهران بزرگ از روز شنبه ورود خودروها از بزرگراه امام علي(ع) به سمت غرب مشمول محدوديت زوج و فرد شده و طول بزرگراه امام علي(ع) و معابر شرقي آن از اين محدوده خارج شده است که بدين‌ترتيب مشکلات مردم اين مناطق براي تردد به حداقل ممکن خواهد رسيد.
وي خاطرنشان کرد: ساعت اجراي طرح زوج و فرد در تهران همانند قبل از ساعت 6:30 تا 19 خواهد بود.

 


ادامه بزرگراه امام علي(ع)، حد فاصل تقاطع سبلان تا حرم امام‌خميني(ره) صبح ديروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و در غياب شهردار تهران به بهره‌برداري رسيد.
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم بهره‌برداري از بزرگراه امام علي(ع) که صبح ديروز با حضور مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، مازيار حسيني معاون فني عمراني شهرداري تهران، مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران و همچنين ايازي سخنگوي شهرداري تهران برگزار شد با اشاره به ولادت اميرالمومنين(ع) و همچنين سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: همزماني افتتاح اين مراسم خوش‌سليقگي از سوي شهردار تهران بوده است که در اين ايام فرخنده اين پروژه بزرگ را افتتاح کند.
وي با بيان اينکه، در مراسم بهره‌برداري بزرگراه امام علي(ع) اگرچه محمدباقر قاليباف شهردار تهران حضور ندارد گفت: قطعا روح وي در اين مراسم حاکم است و بنده از او سپاسگزاري مي‌کنم به طوري که در حال حاضر قاليباف به دنبال جمع‌آوري راي حلال است.
لاريجاني با اشاره به بهره‌برداري از بزرگراه امام علي(ع) گفت: اين بزرگراه نشان مي‌دهد که اگر تصميمات درست اتخاذ شود مي‌توانيم پروژه‌هاي بزرگي را در کشور به بهره‌برداري برسانيم و در واقع پروژه امام علي براي تهران بسيار مناسب است و يک کمربندي براي شهر تهران محسوب مي‌شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: مطمئنا با راه‌اندازي بزرگراه امام علي(ع) از ترافيک داخل شهر تهران کاسته خواهد شد. ضمن اينکه بزرگراه امام علي(ع) با يک تصميم درست و يک همت جهادي و ستايش‌پذير انجام گرفت.
وي در ادامه از تمامي مهندسين، تکنسين‌ها، کارگران و تمامي معاونين شهرداري در اجراي اين پروژه تقدير کرد و گفت: اين پروژه کار بي‌نظير و درستي بود.
لاريجاني با اشاره به اينکه، زمان مديران ما در کارهاي اجرايي محدود است گفت: مديران مي‌توانند از اين فرصت بهينه استفاده کنند و به جاي پرداختن به مسائل فرعي به فکر خدمت به مردم و حل کردن مشکلات مردم باشند.رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: افراد نبايد دچار مستي مال و قدرت شوند و اين در حالي است که در کشور ما برخي از افراد وقتي بر مسندهايي قرار مي‌گيرند به جاي اينکه به دنبال وحدت و همدلي باشند به دنبال اختلاف هستند و در واقع به اختلافات دامن مي‌زنند.
لاريجاني افزود: افراد به جاي اينکه به دنبال اختلاف‌افکني باشند به دنبال خدمت به مردم باشند.
وي تاکيدکرد: مدح ستايش برخي از افراد باعث مستي قدرت مي‌شود و بايد انسان عاقل از مستي قدرت و مستي مال بپرهيزد و اين از سخنان گوهربار اميرالمومنين(ع) است.رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره مجدد به بزرگراه امام علي(ع) آن را نمونه‌اي از خدمتگزاري به مردم دانست و گفت: با استفاده از علم و تخصص به جوانان مي‌توانيم خدمت بيشتري را به مردم داشته باشيم.

 


رشت - خبرنگار کيهان:
حمله خرس به زن دامدار رضوانشهري وي را راهي بيمارستان کرد.
شهناز بهرامي زن 32 ساله ساکن روستاي ييلاقي ارسطون رضوانشهر در حياط منزل خود مشغول رسيدگي به دامهايش بود که با حمله ناگهاني خرس مواجه و پس از درگيري با آن به شدت از ناحيه دست و پا آسيب ديد.
بر پايه اين گزارش، اين زن با کمک همسايه‌ها از دست خرس نجات يافت و خرس هم فرار کرد.
اين زن در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان شهيد بهشتي بندرانزلي بستري شد و تاکنون پزشکان دست و پاي وي را 2 بار جراحي کرده‌اند.

 


مدير حوادث و فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: صاعقه يک کشته و دو مصدوم در يکي از مناطق مشهد برجاي گذاشت.
دکتر رضا وفايي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين حادثه حوالي ساعت 12 ظهر به دنبال بارندگي‌ها و رعد و برق در خيابان «هفت‌تير» مشهد رخ داد.
وي اظهار داشت: در اين حادثه کارگران در حالي که مشغول کار در يک ساختمان پنج طبقه بودند دچار صاعقه و دو نفر از آنها به پايين پرت شدند.
وي گفت: يکي از کارگران در دم جان باخت و ديگري دچار شکستگي در اندام‌هاي مختلف شد که به بيمارستان فارابي انتقال يافت.
وي اظهار داشت: سومين مصدوم اين حادثه که اکنون در بيمارستان بستري است، براثر شدت صاعقه دچار استرس و اضطراب شديد شده است.

 


زلزله اشکنان را لرزاند
ايرنا- تهران: زلزله‌اي به بزرگي 4.8 در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) بامداد جمعه حوالي اشکنان را در استان فارس لرزاند.
به گزارش مرکز لرزه‌نگاري مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، اين زمين‌لرزه ساعت 3 و 14 دقيقه و 56 ثانيه در عمق 28 کيلومتري زمين به وقوع پيوست.
موقعيت جغرافيايي اين زمين‌لرزه 27.21 درجه عرض شمالي و 53.46 درجه طول شرقي (15 کيلومتري اشکنان) به ثبت رسيده است.
تصادف منجر به فوت
فارس- همدان: برخورد يک دستگاه پرايد و يک دستگاه خودروي ام.وي.ام موجب مرگ راننده هر دو خودرو در محل حادثه شد و سرنشين مجروح ام.وي.ام به بيمارستان انتقال يافت. علت حادثه انحراف به چپ خودروي پرايد و برخورد آن با خودروي ام.وي.ام. در حالت واژگوني اعلام شده است.
باند عقرب سياه منهدم شد
بابل- خبرنگار کيهان: باند سرقت خودرو موسوم به عقرب سياه که در سطح شهرستان بابل فعاليت داشت، شناسايي و متلاشي شد. در اين ارتباط 4 نفر سارق، 4 نفر مالخر دستگير شدند و 21 دستگاه خودرو از سارقان کشف شد.
صاعقه قرباني گرفت
رودسر- خبرنگار کيهان: بخشدار رحيم‌آباد شهرستان رودسر از جان باختن يک جوان روستايي براثر اصابت صاعقه در منطقه کوهستاني اشکورات رحيم‌آباد خبر داد.
اين جوان 20 ساله به نام سهيل برجعلي‌زاده همراه پدرش گله گوسفندانشان را براي چرا به مناطق بالادست روستاي سجيران برده بود که در اثر اصابت صاعقه دچار سوختگي شديد شد و جان خود را از دست داد.
سارق حرفه‌اي در دام پليس
طبس- خبرنگار کيهان: در پي وقوع چند فقره سرقت در امامزاده طبس موضوع در دستور کار پليس انتظامي اين شهرستان قرار گرفت و مأموران پس از يک سري تحقيقات موفق به شناسايي يک سارق حرفه‌اي و دستگيري وي شدند. متهم با تعارف شربت مسموم به مسافران اقدام به سرقت اموال و وجوه نقد آنان مي‌کرد. از متهم يک خودروي سرقتي نيز کشف شد. تحقيقات در مورد سرقت‌هاي احتمالي ديگر وي ادامه دارد.

 


جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح شرايط بخشودگي اضافه‌خدمت ناشي از غيبت سربازان را تشريح کرد.
سردار موسي کمالي درباره تسهيلات در نظر گرفته شده براي سربازان متاهل گفت: در گذشته در مقاطعي اضافه خدمت‌هاي سربازي‌هاي غايب را بخشيديم که در ارزيابي که بعدها انجام داديم، متوجه شديم که اين موضوع چندان آثار مثبتي نداشته است.
کمالي با بيان اينکه بخشش اضافه‌خدمت سربازان غايب مورد انتقاد افرادي بود که به سربازي مراجعه کرده بودند، گفت: اين انتقاد وارد بود، چرا که آنان معتقد بودند که چرا بخشش شامل حال افرادي مي‌شود که قانون را رعايت نمي‌کنند.
جانشين اداره منابع انساني ستادکل نيروهاي مسلح با بيان اينکه در ارزيابي‌هايي که انجام داديم نيز ضرورت تغيير سياست‌ها را احساس کرديم، گفت: در همين راستا سياست‌ها را تغيير داده و دستورالعمل را تدوين کرده‌ايم که براساس آن اضافه‌خدمت آن دسته از سربازان غايبي که خود را براي انجام خدمت سربازي به نيروهاي مسلح معرفي کنند، براساس ضوابط و شرايطي بخشيده شود.
متاهلان اولويت اول بخشش اضافه خدمت
وي درباره شرايط بهره‌مندي از بخشش اضافه‌خدمت سربازان نيز گفت: جديت و اهتمام در انجام وظيفه، مسئوليت‌پذيري و... از شرايطي است که به موجب آن و به تشخيص فرماندهان سبب مي‌شود تا اضافه‌خدمت ناشي از غيبت سربازان بخشيده شود.
به گفته کمالي، اولويت اول ستاد کل نيز در اين موضوع «سربازان متاهل» است.
جانشين اداره منابع انساني ستادکل نيروهاي مسلح همچنين با اشاره به محدوديت‌هايي که براي پذيرش سربازان متاهل غايب در استان محل سکونتشان وجود داشت نيز گفت: براساس قانون آن دسته از افرادي که وارد غيبت شده باشند، از برخي تسهيلات در نظر گرفته شده محروم مي‌شوند که از جمله آن امکان بکارگيري سربازان در استان يا نزديک‌ترين استان محل سکونتشان است که اين موضوع براي سربازان متاهلي که وارد غيبت شده‌اند نيز برطرف مي‌شود.
وي افزود: استفاده از تسهيلات براي افرادي که وارد غيبت نشده‌اند، منعي ندارد.
کمالي گفت: اين آيين‌نامه از ابتداي تيرماه در سراسر کشور اجرايي مي‌شود.
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح پيش از اين نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه نسبت به معافيت سربازان متاهل از انجام خدمت سربازي بي‌ميل نيستيم، گفته بود، ستادکل در حال حاضر برنامه‌اي براي معافيت مشمولان متاهل از خدمت سربازي ندارد.

 


رئيس مرکز صدور گواهينامه راهنمايي و رانندگي جزئيات تعويض و معادل‌سازي گواهينامه‌هاي رانندگي را اعلام کرد.
سرهنگ هويدا تزار در اين باره گفت: براي دارندگان وسايل نقليه 5/3 تن و با ظرفيت حداکثر 9 تن گواهينامه پايه سوم، دارندگان وسايل نقليه تا 26 نفر ظرفيت و با ظرفيت 6 تن گواهينامه پايه دوم و براي دارندگان وسايل نقليه از 6 تن به بالا و 27 نفر سرنشين گواهينامه پايه يک صادر مي‌شود و گواهينامه‌هاي قبلي معادل‌سازي خواهد شد.
وي ادامه داد: گواهينامه «ب1» معادل پايه 3 و گواهينامه‌هاي «پ1» و گروه «ت» معادل پايه يکم است که در هنگام تعويض گواهينامه معادل‌سازي مي‌شوند.
سرهنگ تزار افزود: فقط کساني که گواهينامه «پ1» گرفتند براي معادل‌سازي گواهينامه خود به «پايه يک» بايد مجددا آزمون بدهند.
اعتبار گواهينامه‌‌هاي جديد 10 ساله است
وي با اعلام افزايش زمان اعتبار گواهينامه‌ها اظهار کرد: در گذشته اعتبار گواهينامه‌ها پنج ساله بود اما براساس آيين‌نامه جديد به 10 سال افزايش يافته است.
رئيس مرکز صدور گواهينامه پليس راهنمايي و رانندگي با بيان اينکه گواهينامه افراد بالاي 70 سال اعتباري پنج ساله دارد، اظهار کرد: افراد بالاي 70 سال به بالا بايد هر پنج سال يکبار براي تمديد گواهينامه خود براي کنترل سلامت روحي و جسمي به پزشک مراجعه کنند.
وي درخصوص محدوديت‌هاي اعمال شده براي دارندگان گواهينامه موتورسيکلت و پايه سوم اظهار کرد: دارندگان اين گواهينامه‌ها در سال اول با يکسري محدوديت تخلفات حادثه‌ساز، تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارت مواجه بوده و در صورت بروز اين حوادث گواهينامه آنها ابطال شده و بايد مجددا آموزش‌هاي لازم را بگذرانند.
سرهنگ تزار افزود: دارندگان گواهينامه «ب 1» به مدت يک سال نبايد خارج از شهر و در جاده‌ها رانندگي کنند و تنها در صورتي که يکسال از اعتبار گواهينامه‌شان گذشته باشد مي‌توانند در جاده‌ها رانندگي کنند.

 


اجساد هفت تن از کشته‌شدگان حادثه ريزش زباله در سايت دفن‌زباله برمشور شيراز از زير 40هزارتن زباله به بيرون انتقال يافت.
ظهر چهارشنبه آتش‌نشانان براي اطفاي حريق به سايت دفن زباله برمشور شيراز رفته بودند که ناگهان زباله‌ها در زير پاي‌ آنها ريزش کرد و 13 نفر در زير آواري از زباله گرفتار شدند.
در ساعات ابتدايي کار، پنج نفر از آتش‌نشانان زنده از ميان زباله‌ها بيرون آورده شدند اما تلاش براي نجات مابقي افراد در ساعات اوليه، بي‌نتيجه ماند و عمليات براي کشف آخرين جسد در حال پيگيري بود.
فرماندار شيراز نيز از تشکيل کميته بررسي علت وقوع اين حادثه خبر داده است.
در اين حادثه گروهي از آتش‌نشانان ومأموران فضاي سبز شهرداري که مشغول خاموش کردن آتش بودند به حفره‌اي به عمق 30 متر سقوط کرده و کوهي از زباله بر روي آنها ريزش کرد.
6 جسد کشف شده شامل 2 مأمور آتش‌نشاني، 2 مهندس فضاي سبز و 2 نفر از افراد خدمات شهري شهرداري هستند که زير 40 هزار تن زباله دفن شده بودند.
اين گزارش حاکي است، دستگاه‌هاي مخصوص براي جست‌‌و‌جوي افراد گرفتار در اعماق زياد از بوشهر و هرمزگان به محل حادثه اعزام شده‌اند که دستگاه‌هاي زنده‌ياب از جمله سگ‌هاي آموزش‌ديده در ميان آنها مشاهده مي‌شود اما به دليل بوي تعفن زياد امکان جست و جو با مشکل روبه رو شده است.
بيش از 50 نفر از زنان و مردان که پدر، فرزند و يا برادرانشان در زير کوهي از زباله مفقود شده‌اندبه کنار سايت دفن زباله شيراز آمدند.
حضور جمعيت در محل وقوع حادثه سبب کندي امدادرساني شد.
از سوي شوراي تأمين شهرستان شيراز به منظور بررسي چگونگي وقوع حادثه ريزش در سايت دفن زباله برمشور کميته‌ بررسي حادثه تشکيل شده است.
اين حادثه تاکنون 3 بار در جهان رخ داده است که يک بار در آمريکا و بار ديگر در کشوري ديگر و هم‌اکنون در شيراز به وقوع پيوسته است.
آخرين خبرها از خبرگزاري مهر حاکي است جسد آخرين نفر از قربانيان آوار سايت دفن زباله شيراز بيرون کشيده شد.
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شيراز دراين‌باره اظهار داشت: ساعت 17 و 20 دقيقه ديروز امدادگران آخرين جسد فردي که قرباني حادثه در سايت زباله شيراز است را از داخل انبوه زباله بيرون کشيدند.رامين طالبي اعلام کرد: اين فرد که مهندس سازمان بازيافت است کريم نوربخش نام دارد. وي ادامه داد: با کشف آخرين جسد عمليات جست‌وجو در ميان انبوهي از زباله پس از 55 ساعت به پايان رسيد.

 


فيروزآباد- خبرنگارکيهان:
بر اثر برخورد دو خودروي سواري سمند و پرايد در محور فيروزآباد- قيروکارزين تمام سرنشينان دو خودرو کشته و مصدوم شدند.
گزارش کيهان از فوريت‌هاي پليس 110، دو خودرو سواري پرايد و سمند، در کيلومتر 5 محور فيروزآباد- قيروکارزين با هم برخورد نمودند که بر اثر شدت برخورد 10 نفر از سرنشينان هر دو خودرو که همگي ساکن شهرک جايدشت بودند کشته شدند و تنها راننده خودرو سمند به کما رفته و در بيمارستان بستري است.
علت حادثه و چگونگي بروز آن از سوي کارشناسان مربوطه در حال بررسي است.

 


سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران از مهار آتش‌سوزي در يک مجتمع مسکوني و نجات 15 نفر از محاصره دود خبر داد.
جلال ملکي در تشريح اين حادثه به مهر گفت: ساعت 1:20 دقيقه بامداد ديروز وقوع آتش سوزي در يک مجتمع مسکوني در خيابان منظريه جنوبي به سازمان آتش‌نشاني اطلاع داده شد، بلافاصله با توجه به حساسيت موضوع آتش‌نشانان چهار ايستگاه همراه نردبان و خودروي تجهيزات تنفسي خود را به محل حادثه رساندند.وي افزود: در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد که آتش‌سوزي در يک ساختمان 5 طبقه 10 واحدي رخ داده است.
بنابراين گزارش روشن بودن اجاق سوناي خشک و قراردادن اجناسي در اين محل در طبقه منفي يک اين ساختمان باعث بروز آتش‌سوزي شده است.سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران خاطرنشان کرد: بر اثر آتش‌سوزي دود زيادي در ساختمان جمع شده و ساکنان طبقات بالايي در محاصره دود قرار گرفته بودند. آتش‌نشانان با استفاده از نردبان 15 نفر از ساکنان اين مجتمع را از ميان دود خارج کرده و ساعت 3 بامداد با پايان عمليات به ايستگاه‌هاي خود بازگشتند.

 


رئيس پليس ترافيک شهري گفت: فعاليتهاي پليس مدرسه در سال تحصيلي آينده افزايش مي‌يابد.
سرهنگ محسن مهرايي در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت:‌در سال تحصيلي 91 براي نخستين بار از پليس مدرسه براي نظم‌بخشي تردد در اطراف مدرسه استفاده شد. دانش‌آموزاني از مدارس به عنوان پليس انتخاب شده و پس از آموزشهاي لازم بکار گرفته شدند. استفاده از پليس مدارس باعث کاهش تخلفات در اطراف مدارس و قانونمند شدن تردد در اين اماکن شده است.
وي ادامه داد: براساس قانون راهنمايي و رانندگي فرمان پليس مدرسه همانند ماموران راهور است و رانندگان بايد به آنها عمل کنند. در قانون جديد ماموران پليس در صورت ارتکاب تخلف و عدم توجه به فرمان پليس راننده خاطي را جريمه مي‌کنند در حاليکه توجه نکردن به فرمان پليس مدرسه علاوه بر جريمه، براي رانندگان خودروهاي شخصي 5 نمره منفي نيز به همراه دارد.
رئيس پليس ترافيک شهري با اعلام اينکه در سال تحصيلي آينده گسترش پليس مدرسه در دستور کار قرار دارد، افزود: با تجربه موفق اين طرح، مدارس و مناطق بيشتري در سال تحصيلي 93-92 داراي پليس مدرسه مي‌شوند.
مهرايي با اشاره به برگزاري جلسات ساماندهي سرويس مدارس طي روزهاي آتي گفت: بزودي و با پايان يافتن امتحانات، جلسات هماهنگي سرويس مدارس برگزار مي‌شود.

 


مشاور امور بانوان سازمان ثبت احوال گفت: تحليل‌هاي آماري نشان مي‌دهد در 5 سال اخير، بيش از 81 درصد ولادت‌هاي ثبت شده در کشور، مربوط به مادران بين 20 تا 35 سال بوده است.
فاطمه احمدي در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس آمارهاي پايگاه اطلاعات جمعيت کشور، در 5سال اخير بالغ بر 81 درصد ولادت‌هاي سالانه مربوط به مادراني است که بين 20 تا 35 سال داشته‌اند و اين رقم در نقاط شهري حدود 82درصد و در نقاط روستايي حدود 77 درصد است.
وي تاکيد کرد: همچنين آمارها نشان مي‌دهند حدود 11 درصد ولادت‌ها مربوط به مادراني است که بيش از 35 سال سن داشته‌اند و معمولا پزشکان تأخير انداختن فرزند‌آوري تا بعد از 35 سالگي را توصيه نمي‌کنند.
مشاور امور بانوان سازمان ثبت احوال گفت: قابل ذکر است که اين شاخص در نقاط شهري که حدود 70 درصد جمعيت کشور را شامل مي‌شود، طي 5 سال از 10درصد به 11درصد افزايش يافته است.
به گفته وي، طي سال‌هاي اخير، الگوي سني فرزند‌آوري در کل کشور از گروه سني مادران 20 تا 24 ساله به گروه سني 25 تا 29 سال افزايش يافته که اين الگو بيشتر متأثر از تغيير در نقاط شهري است. اما در نقاط روستايي همچنان الگوي سني 20 تا 24 سالگي براي فرزند‌آوري برقرار است که البته آمارها نشان مي‌دهند اين الگو در روستاها نيز درحال گذار به سنين بالاتر است.
احمدي تاکيد کرد: 4/35 درصد از آمار سالانه ولادت‌هاي ثبت شده مربوط به مادران در سنين قبل از 25 سالگي، 3/32درصد مربوط به مادران در سنين بين 25 تا 29 سالگي، 3/21 درصد مربوط به سنين 30 تا 34 سالگي و 11 درصد نيز مربوط به سنين بيش از 35 سال است.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کيهان:
دختر لرستاني پس از 12 سال سرانجام صاحب شناسنامه شد.
دختر خرم‌آبادي که پس از سال‌ها در حسرت صدور شناسنامه رنج مي‌برد به دنبال چاپ خبر آن در روزنامه کيهان به دستور دکتر حبيب‌الله دهمرده استاندار لرستان همزمان با ميلاد حضرت علي(ع) شناسنامه به نام وي صادر و تحويل اين دختر شد.اين دختر لرستاني که علاقه شديدي به حضور در مدرسه و تحصيل علم و دانش داشت اما به خاطر نداشتن شناسنامه از رفتن به مدرسه محروم و به همين دليل، دچار افسردگي شده بود.براساس اين گزارش، به رغم اين که خبر مربوط به محروميت از تحصيل اين دختر لرستاني بيش از دو هفته قبل در روزنامه کيهان چاپ شده بود اما مسئولان ذيربط در اين مدت جهت صدور شناسنامه براي او اقدامي انجام نداده بودند.

 


بارش باران سيل‌آسا در استان‌هاي مرکز و شرق چين، خسارت فراوان به بار آورد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، هزار نفر از مردم گوانجو در استان جيانگسي چين روز چهارشنبه، خانه‌هايشان را به علت وزش طوفان و بارش باران سيل‌آسا تخليه کردند.
بارش شديد باران همچنين بيش از صد و چهل و سه هکتار از زمين‌هاي کشاورزي را در بخشداري تيشانگلونگ تخريب کرد و به هفت جاده و دو ساختمان آسيب رساند. در منطقه رويجين نيز بيست و شش خانه مسکوني بر اثر بارش سيل‌آساي باران تخريب شد.بارندگي‌ها همچنين روز پنجشنبه در بخشداري يون در استان هوبي در مرکز چين ادامه داشت و چهار و نيم ميليون يوان ضرر اقتصادي به بار آورد. ميزان بارش‌ها در اين منطقه به شصت و سه ميليمتر نيز رسيد و در مجموع سي و سه هکتار از کشتزارهاي بادام زميني، 1416 هکتار مزرعه غلات و همچنين بخش‌هاي زيادي از مزارع ذرت و تنباکو را در اين بخشداري نابود کرد.

 


يک کشاورز چيني که دستانش را براثر سانحه از دست داده بود، با ساخت دست مصنوعي و فروش آن به معلولان، زندگي خود را متحول کرد.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مرکزي خبر، سان جيفا که اهل استان جيلين در شمال چين است، نه سال پيش براثر انفجار مواد منفجره ويژه صيد ماهي در خانه‌اش، هر دو دستش را از دست داد. سان که توان مالي لازم را براي خريداري دستان مصنوعي گرانقيمت از بيمارستان‌ها نداشت، ناچار شد نمونه ارزان‌قيمت آن را خريداري کند که عملا براي کشاورزي و تأمين معاش همسر و سه دخترش بي‌فايده بود. اين کشاورز چيني که مصمم بود توانايي از دست رفته خود را بازيابد، هشت سال تمام را بدون راهنمايي چنداني صرف ساخت دستان مصنوعي فولادي کرده و در اين راه تنها از شم خود بهره گرفته است. نتيجه اين تلاش‌ها، اکنون زندگي او را دگرگون کرده است. سان مي‌گويد: «اين دست مصنوعي، قدرت را از حرکات طبيعي آرنج به ناحيه انگشتان منتقل مي‌کند تا بتوانيم چيزها را در دست بگيريم و نگه داريم. در دست مصنوعي ديگر نيز چرخاندن دو استخوان باقي مانده در بازوهايم اجازه مي‌دهد که دست راستم را اينگونه باز و بسته کنم.» دستان مصنوعي اين کشاورز چيني، عملا او را در زادگاهش به چهره‌اي سرشناس تبديل کرد و توجه رسانه‌ها از سراسر چين به او جلب شد. اندکي بعد نيز ساير معلولان به او سفارش ساخت دست‌هاي مصنوعي دادند.
اين کشاورز چيني ادعا مي‌کند قيمت پيشنهادي او يک دهم بهاي اندام‌هاي مصنوعي با کيفيتي است که در بيمارستان‌ها عرضه مي‌شود. سان با دستان مصنوعي خود نه تنها از عهده کارهاي پيچيده در مزرعه و کارگاه برمي‌آيد، بلکه کارهاي روزمره‌اش مانند برداشتن قاشق يا روشن کردن سيگار را نيز به سادگي انجام مي‌دهد. او مي‌گويد: با استفاده از اين دست‌ها، به خانواده‌ام در کارهاي روزمره کمک مي‌کنم. از عهده برخي کارهاي مزرعه نيز برمي‌آيم و ديگر بي‌خاصيت نيستم. حس مي‌کنم مفت‌خور نيستم و مي‌توانم مفيد باشم.

 


فرو ريختن بخشي از يک پل بزرگ در شمال غربي ايالت واشنگتن آمريکا در عصر پنجشنبه باعث سقوط سه خودرو به رودخانه «اسکاگيت» شد.
به گزارش يورو نيوز سه نفري که به همراه خودروهايشان به آب افتاده بودند به دليل خروج به موقع از خودرو و قرار گرفتن بر سقف آن زنده ماندند و گروه امداد که به محل حادثه شتافته بود مطمئن شد که کسي در رودخانه غرق نشده است و هر سه مجروح به بيمارستان منتقل شدند.
اين پل چهار باند بين شهر «سياتل» آمريکا و «ونکوور» کانادا قرار دارد و هنوز دليل ريزش و خرابي ناگهاني بخشي از اين پل مشخص نيست.
بنابر اين گزارش، اين حادثه موجب اختلال در رفت و آمد خودروها در بزرگراه منتهي به اين پل شده است. اين در حالي است که بيش از نيم قرن از عمر اين پل سپري مي‌شد. هنوز علت فرو ريختن اين پل اعلام نشده است.

 


در پي کشته شدن يک نظامي انگليسي در نزديکي يک سربازخانه در شهر لندن ديويد کامرون اين حادثه را يک «اقدام تروريستي وحشيانه» خواند و آن را محکوم کرد.
اين حادثه در منطقه وولويچ در جنوب شرقي شهر لندن روي داد.
لورن کالينز، از شاهدان حادثه گفت: من با اتوبوس از وولويچ به لوئيزهام مي‌رفتم و ديدم که يک جسد بر روي زمين افتاده بود. در ابتدا فکر کردم که يک تصادف باشد اما شمار زيادي پليس در محل حضور داشتند و دو بالگرد بر فراز محل در حال پرواز بودند. آن‌ها روي جسد را پوشاندند و آن را درون يک کيسه حمل جسد گذاشتند. اين همه چيزي بود که من به چشمان خود ديدم.
يک فيلم ويدئويي گرفته شده توسط يکي از شاهدان حادثه مرد جواني را نشان مي‌دهد که با دستاني آغشته به خون متعهد شده که از انگليس انتقام مي‌گيرد.
بنابراين گزارش، در اين حال ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس خواهان برگزاري جلسه اضطراري کابينه امنيتي و بررسي حادثه شده است.
کامرون در يک کنفرانس خبري مشترک در کاخ اليزه با فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه در اين‌باره گفت: اين اقدام وحشيانه که در حومه لندن به وقوع پيوست، ماهيت تروريستي دارد و کاملا محکوم است. ما اين نوع حملات را پيشتر در کشورمان داشته‌ايم و هرگز در مقابل اين حملات دست و پا بسته نيستيم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10