(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498

کوتاه اقتصادي
تدابير وزارت راه براي انتقال زائران حرم امام‌خميني (ره)
رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک:حق کميسيون مشاوران املاک در تمديد قرارداد اجاره دلبخواهي است
رئيس مجمع عالي نمايندگان کارگران:افزايش حق مسکن و خواربار کارگري قطعي است
درخواست چايکاران از دولت
با بهره‌برداري از چند طرح آبفا
کيفيت آب شمال و جنوب تهران يکسان شد
يک مسئول اعلام کرد
معافيت مالياتي 10 ميليون توماني اصناف به شرط نصب کارت‌خوان
افزايش توليد سالانه 4 ميليارد مترمکعب گاز در پالايشگاه‌هاي کشور
پيش‌بيني خريد تضميني 9ميليون تن گندم در سال جاري
بانک مرکزي: روزانه 75 هزار چک برگشت مي‌خورد
   


* بانک مرکزي در اطلاعيه‌اي همه صرافي‌هاي داراي مجوز از بانک مرکزي را ملزم به درج عمليات خريد و فروش ارز در سنا و صدور فاکتور ممهور کرد. در اين اطلاعيه آمده است: تمامي صرافي‌هاي داراي مجوز از بانک مرکزي موظفند هنگام خريد و فروش ارز (300 دلار به بالا) اطلاعات خريد و فروش را در سيستم سنا وارد نموده و به مشتريان فاکتور ممهور به مهر صرافي بدهند. بديهي است به صرافي‌هايي که اطلاعات فوق را در سيستم ياد شده درج نکنند،‌در مرحله اول به آنها تذکر جدي داده خواهد شد و در مرحله دوم نيز صرافي، تعطيل و مجوز آن به افراد متقاضي جديد واگذار مي‌شود.
* معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز مرحله جديد اجراي طرح شبنم از خرداد ماه سال جاري خبر داد. مهدي ابويي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين که تاکنون مرحله اول و دوم طرح با موفقيت اجرا و در جامعه نهادينه شده است،‌اظهار کرد: اجراي طرح استراتژيک و ملي کد رهگيري کالاهاي وارداتي که در سطح عرضه موسوم به شبنم است در واقع شفاف‌سازي گردش کالا و کاهش چشمگيري قاچاق کالا را به دنبال دارد. وي ادامه داد: با توجه به اتمام الصاق کد رهگيري روي کالاهاي مشمول مرحله دوم طرح سازمان حمايت و شوراي اصناف موظف شدند از ابتداي خرداد ماه سال جاري با تنظيم برنامه نسبت به تشديد کنترل و برخورد با کالاهاي فاقد کد رهگيري (شبنم) اقدام کنند.
* شرکت توزيع برق نواحي استان تهران برنامه زمانبندي خاموشي‌هاي اضطراري فيدرهاي 20 کيلوولت پست 63 خرمدشت واقع در شمال شرق استان تهران را اعلام کرد.
براساس اين برنامه، برنامه مناطق پليران،‌خسروآباد، زيپ ايران، کمرود و جاجرود در هر شبانه‌روز به مدت 2 ساعت قطع خواهد شد.
همچنين طبق اين برنامه که از ساعت هشت تا 18، از اول تا دهم خرداد ماه جاري اعمال خواهد شد برق اين مناطق به صورت گردشي قطع مي‌شود.يادآور مي‌شود؛ جدول زمانبندي خاموشي اضطراري پست 63 خرمدشت در پورتال شرکت توزيع برق نواحي استان تهران قابل رؤيت است.

 


نماينده وزارت راه در ستاد ارتحال امام‌خميني(ره) تدابير وزارتخانه متبوعش براي گراميداشت ايام سالگرد رحلت امام‌خميني را تشريح کرد.
شهريار افندي‌زاده در گفت و گو با فارس افزود: تلاش کرديم که طي هماهنگي با استانداري‌ها با توجه به نياز هر استان و تعداد زائر، تقاضا از طريق ادارات کل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان‌ها و ادارات کل راه‌آهن مطرح شود و متناسب با آن از اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مناسب به خصوص در محورهاي جنوب، غرب، شرق و شمال استفاده شود.
افندي‌زاده به مکان‌هايي که ستاد ارتحال حضرت امام‌خميني(ره) در اختيار زائران قرار مي‌دهد، اشاره کرد و گفت: مسيرهايي که منتهي به مرقد حضرت امام مي‌شود آماده‌سازي شده ضمن آنکه فضاي مورد نياز براي پارکينگ خودرو و اتوبوس‌ها و راه‌هاي دسترسي با همکاري اداره کل راه و شهرسازي و اداره کل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران از مدت‌ها قبل آماده‌سازي شده است.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني(ره) اضافه کرد: اين دو اداره کل با ايجاد تجهيزات لازم، در راستاي بهينه سازي محورها و ايجاد فضاهاي مناسب براي استقرار وسايل نقليه و اتوبوس‌ها، همکاري مطلوبي با ستاد داشته‌اند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح کرد: در ورود خودروهاي حامل زائران به محل حرم امام و خروج آنها، هماهنگي‌هاي لازم براي تسهيل تردد ايجاد شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: همچنين مسيرهاي پرتردد منتهي به حرم امام شناسايي شده‌اند و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از طريق اداره کل راه و ترابري در مسيرهاي منتهي به تهران، امکانات مناسب را فراهم مي‌کند.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني‌(ره) يادآور شد: همچنين در مسيرهاي منتهي به تهران و مرقد امام راحل(ره)، راهداران مستقر هستند، ضمن آنکه راهدارخانه‌ها و اکيپ‌هاي راهداري در کنار کميته‌هاي امداد و نجات جاده‌اي تلاش مي‌کنند بار ترافيکي مسيرهاي منتهي به تهران در طول اين ايام در کل مسيرها توزيع شده و ترافيک کاهش يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در بحث حمل و نقل هوايي بيشترين توجه به زائران خارجي حرم امام خميني(ره) است که از کشورهاي مختلف در اين مراسم شرکت مي‌کنند.
افندي‌زاده با اشاره به اينکه ميهمانان خارجي که امسال به اين مراسم دعوت شده‌اند نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر هستند، گفت: شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران طي هماهنگي با ستاد گراميداشت ارتحال امام خميني(ره) با اختصاص پرواز ويژه، امکان حضور به موقع را براي ميهمانان خارجي اين مراسم فراهم کرده است.
نماينده وزارت راه و شهرسازي در ستاد ارتحال امام خميني(ره) تصريح کرد: بنا به درخواست ستاد بزرگداشت رحلت امام خميني(ره) شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ترتيبي داده تا 50درصد تخفيف به ميهمانان خارجي علاقمند به شرکت در اين مراسم اختصاص يابد.
افندي‌زاده ادامه داد: همچنين روز پانزدهم خرداد ماه، هواپيمايي به صورت چارتر اين ميهمانان خارجي را براي زيارت حرم علي‌بن موسي‌الرضا(ع) به مشهد مقدس منتقل مي‌کند.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: طبق تأکيد ستاد بزرگداشت ارتحال امام خميني(ره) باتوجه به اسامي که اين ستاد ارائه داده، مقرر شد نمايندگان ستاد در فرودگاه حضور يابند و زماني که اين ميهمان‌ها وارد فرودگاه شدند از طريق نمايندگان مورد استقبال قرار گيرند.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: همچنين در مسيرهاي ريلي منتهي به تهران، براي جابه‌جايي هماهنگ زائران، هماهنگي‌هاي لازم با شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران انجام شده است.
افندي‌زاده ادامه داد: همچنين طي همکاري با وزارت راه و شهرسازي، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با کميته فرهنگي ستاد بزرگداشت ارتحال امام خميني(ره)، در طول سفر بسته‌هاي فرهنگي مرتبط در اختيار زائران قرار مي‌گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در طول تعطيلات روزهاي 13، 14، 15 و 16 خرداد ماه، سفرهاي زيادي انجام مي‌شود، تصريح کرد: راهداران در تمام جاده‌هاي کشور آمادگي لازم را براي ارائه خدمات به مسافران دارند که در اين راستا جلساتي در وزارت راه و شهرسازي تشکيل شده و مسئولاني از کميته تشريفات ستاد ارتحال نيز در اين جلسات شرکت مي‌کنند تا با بهترين هماهنگي، اين مراسم برگزار شود.
آغاز فروش بليت اتوبوس سفرهاي تابستاني
رئيس سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌اي همچنين از آغاز فروش بليت اتوبوس براي سفرهاي تابستاني خبر داد و گفت: 10درصد افزايش ظرفيت براي سفرهاي عمومي جاده‌اي امسال در نظر گرفته شده است.
افندي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: امسال باتوجه به زودتر تعطيل شدن مدارس و دانشگاه‌ها و نيز تعطيلات نيمه خرداد ماه، طرح تابستاني سفرهاي جاده‌اي از 11 خرداد آغاز خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: تا پايان خرداد ماه در 31 استان کشور مرکز مديريت راه‌ها افتتاح مي‌شود تا به اين ترتيب تمام راه‌هاي کشور به صورت يکپارچه تحت نظارت قرار گيرند.
به گفته افندي‌زاده به ادارات کل راه و شهرسازي استان‌هاي کشور اعلام شده در زمينه بهسازي و روکش آسفالت اقدامات مورد نياز براي طرح تابستاني را انجام دهند و در صورت لزوم، علائم و خط‌کشي‌ها نيز ترميم شوند.
وي خاطرنشان کرد: در طرح تابستاني امسال مسافران مي‌توانند براي سفر با وسائل‌نقليه عمومي جاده‌اي بين شهري از 18 هزار و 200 دستگاه اتوبوس، 31 هزار دستگاه ميني‌بوس و 34 هزار دستگاه سواري برون شهري استفاده کنند.
رئيس سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌اي گفت: به تمام شرکت‌هاي مسافري در زمينه کيفيت خدمات و چگونگي جلب رضايت مشتري تذکرهاي لازم داده مي‌شود.
افندي‌زاده با بيان اين‌که ظرفيت‌سازي براي سفر از جمله وظايف سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي است، افزود: باتلاش‌هاي انجام شده، ظرفيت سفرهاي تابستاني امسال 10درصد افزايش مي‌يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که 1400 اکيپ راهداري در طرح تابستاني امسال در محورهاي مواصلاتي کشور مستقر مي‌شوند، گفت: در حال حاضر 640 راهدارخانه در کشور فعال هستند که تا پايان سال به 680 راهدارخانه افزايش مي‌يابند.
افندي‌زاده يادآور شد: طرح تابستاني امسال نيز همچون سال گذشته به دو مرحله پيش از ماه مبارک رمضان و پس از آن تقسيم‌بندي مي‌شود؛ بنابراين سازمان راهداري در هر دو مقطع آماده سرويس‌دهي به مسافران است.
وي گفت: سفرهاي تابستاني برخلاف سفرهاي نوروزي محدود به اين چند روز نيست و بيش از سه ماه ادامه دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: مسافران متقاضي سفر با وسائل نقليه عمومي جاده‌اي مي‌توانند از هم‌اکنون به صورت اينترنتي يا حضوري در دفاتر فروش، بليت بخرند.
افندي‌زاده اعلام کرد: در سفرهاي تابستاني با وجود پايدار بودن شرايط جوي در بيشتر مناطق کشور، اعلام دماي بالاي هوا نيز مي‌تواند به برنامه‌ريزي در سفرها کمک کند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در حال حاضر 70 دستگاه هواشناسي جاده‌اي در نقاط مختلف وضعيت جوي را گزارش مي‌دهند.
وي از رايزني براي انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان هواشناسي کشور خبر داد و گفت: در حال مذاکره براي افزودن 40 دستگاه هواشناسي جاده‌اي به شبکه جاده‌هاي کشور هستيم.
افندي‌زاده درباره تعداد دوربين‌هاي هوشمند جاده‌هاي کشور اظهار کرد: در حال حاضر محورهاي مواصلاتي بين‌شهري در طول شبکه جاده اي کشور با 382 عدد دوربين کنترل مي‌شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اعلام کرد: تا پايان سال تعداد دوربين‌هاي هوشمند جاده‌هاي کشور به 500 دوربين خواهد رسيد.
وي همچنين اعلام کرد: 1300 دستگاه ترددشمار در آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاي کشور وجود دارند که تا پايان سال تمام مسيرهاي مواصلاتي بين‌شهري به اين دستگاه‌ها مجهز خواهند شد.
افندي‌زاده خاطرنشان کرد: به طور قطع، تابستان امسال باتوجه به آغاز طرح تابستاني از يازدهم خردادماه شاهد تعداد مسافرت‌ها خواهيم بود که اميدواريم با رويکرد ايمني بهتر و سطح سرويس‌دهي بالاتر مسافران سفر خوشي داشته باشند.

 


رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک گفت: حق کميسيون به مشاوران املاک از سوي موجران و مستاجراني که قرارداد خود را تمديد کرده‌اند نرخ مشخص ندارد، و هر چقدر که دلشان خواست بدهند.
مصطفي قلي خسروي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال که آيا مشاوران املاک در صورت تمديد قرارداد اجاره ميان موجر و مستاجر مي‌توانند کميسيون دريافت کنند و نرخ تعيين کنند، افزود: مشاوران املاک کارشان مردمي است بنابراين از گذشته هم اينگونه بوده که مشاوران املاک نرخي براي تمديد اجاره مسکن از موجر يا مستاجر طلب نمي‌کنند و حق کميسيون را در اختيار طرفين مي‌گذارند.
وي افزود: مشاوران املاک سراسر کشور به خوبي مي‌د‌انند که براي تمديد قراردادهاي اجاره‌نامه ميان موجر و مستاجر، قيمتي را تعيين نکنند و ميزان پرداخت کميسيون تمديد اجاره‌نامه را به عهده مردم بگذارند.
خسروي گفت: در زمان تمديد قرارداد اجاره مشاوران املاک سرويسي ارائه نکرده‌اند که بخواهند براساس قانون حق کميسيون دريافت کنند بنابراين در زماني که موجر و مستاجر براي تمديد قرارداد اجاره‌نامه به مشاوران املاک مراجعه مي‌کنند حق کميسيون از هر دو طرف دلبخواهي و توافقي خواهد بود.
رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک در پاسخ به اين سوال که آيا نرخ کميسيون مشاوران املاک براي تنظيم قرارداد افزايش يافته يا خير اظهار داشت: نرخ کميسيون بنگاه‌هاي املاک براي تنظيم قرارداد اجاره‌ خانه از سال 78 تاکنون تغييري نکرده است.
وي افزود: نرخ کميسيون بنگاه‌هاي املاک براي تنظيم قرارداد اجاره خانه به ميزان يک چهارم مبلغ اجاره يک ماه از موجر و يک چهارم مبلغ اجاره يک ماه از مستاجر دريافت مي‌شود.
به گفته وي، تحويل واحدهاي مسکوني مهر و ساخت مسکن در بافت‌هاي فرسوده موجب مي‌شود تا بازار مسکن به ثبات برسد.

 


رئيس مجمع عالي نمايندگان کارگران کشور از قطعي بودن افزايش حق مسکن و خواربار کارگري خبر داد.
سيدمحمد ياراحمديان در گفت‌وگو با فارس گفت: کارگران پس از تعيين دستمزد 92 با توجه به اينکه کمتر از تورم واقعي در نظر گرفته شده، معترض بودند.
رئيس مجمع عالي نمايندگان کارگران کشور با اشاره به عدم افزايش حق مسکن کارگران طي 8 سال گذشته، افزود: متأسفانه اين امر در تعيين دستمزد مورد توجه مسئولان قرار نگرفت و اکنون يکي از مطالبات جدي اين قشر است.
وي پيشنهاد اوليه افزايش حق مسکن را يکي از مطالبات مجمع عالي نمايندگان کارگران از شوراي عالي کار دانست و بيان کرد: در حال حاضر، ديگر تشکل‌هاي کارگري نيز با حمايت از اين موضوع و پيگيري، خواستار افزايش قدرت خريد از دست رفته کارگران و جبران آن هستند.
ياراحمديان با تأکيد بر اينکه طي 8 سال گذشته، اجاره بهاي مسکن بيش از 300 درصد افزايش داشته تصريح کرد: ضرورت دارد که افزايش حق مسکن، مطابق با افزايش نرخ اجاره بها طي 8 سال گذشته مورد توجه قرار گيرد.
رئيس مجمع عالي نمايندگان کارگران کشور در پاسخ به اين سؤال که وزير تعاون، کار و رفاه هرگونه افزايش را منوط به توافق کارگران و کارفرمايان کرده و عملاً کارفرمايان با اين موضوع مخالفند عنوان کرد: با روحيه‌اي که از کارفرمايان سراغ داريم، آنها مشکلات و مسائل جامعه کارگري را بهتر از هر شخص ديگري درک مي‌کنند.
اين فعال کارگري با بيان اينکه کارفرمايان از افزايش حق مسکن دفاع مي‌کنند گفت: حقوق و مزاياي کارگران 8 درصد از هزينه‌هاي توليد را دربرمي‌گيرد و مابقي هزينه‌هاي توليد مربوط به ديگر مؤلفه‌هاي آن است.
ياراحمديان با تأکيد بر اينکه کارفرمايان با افزايش هزينه توليد، محصولات خود را با قيمت بالاتري به فروش مي‌رسانند، اظهار اميدواري کرد که نمايندگان کارگري داراي حق رأي در شوراي عالي کار از اين موضوع دفاع کرده و از موضع خود کوتاه نيايند و مانند تعيين حداقل دستمزد برخورد نکنند که با اعتراض قشر کارگر روبه‌رو شود.
وي افزود: در صورتي که کارفرمايان از اين موضوع حمايت نکنند، دولت قطعاً از اين موضوع دفاع خواهد کرد.
رئيس مجمع عالي نمايندگان کارگران بيان کرد: به نظر مي‌رسد اين موضوع در جلسه شوراي عالي کار با توافق و يا در نهايت با رأي‌گيري شرکا به نتيجه برسد.
به گفته ياراحمديان، قدرت خريد جامعه کارگري در سال‌هاي اخير کاهش يافته و به طور يقين افزايش اين دو موضوع در شوراي عالي کار قطعي است.
وي تأکيدکرد: ميزان افزايش حق مسکن نبايد به‌گونه‌اي باشد که هيچ تأثيري در حل مشکلات اين قشر نداشته، بلکه بايد اين رقم چشمگير و تأثيرگذار در کاهش هزينه‌هاي خانوار کارگري باشد.
رئيس هيئت مديره کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران ايران هم با اعلام جزئيات طرح نمايندگان کارگري براي جايگزيني سبدهاي ويژه کالايي به جاي بن نقدي ماهيانه براي ايجاد قدرت خريد واقعي در تأمين کالاهاي مورد نياز، خانوار کارگري گفت: کارگران با اين پيشنهاد به نشست فوق‌العاده شوراي عالي کار گام مي‌گذارند.
غلامرضا خادمي‌زاده از برگزاري نشست ويژه شوراي عالي کار براي تصميم‌گيري جهت افزايش حق مسکن وخواروبار کارگران و مشمولان قانون کار در سال جاري خبر داد وگفت: سه‌شنبه هفتم خرداد ماه سال جاري، جلسه فوق‌العاده شورا براي تعيين تکليف دو موضوع ياد شده برگزار خواهد شد.
رئيس هيئت مديره کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران ايران اظهار داشت: هيئت مديره کانون عالي مصوب کرد که به جاي پيگيري افزايش نقدي حق بن کارگران، موضوع اختصاص سبد ويژه کالايي به کارگران و تأمين کالاهاي اساسي ضروري مطرح شود.
خادمي‌زاده با تأکيد بر اينکه نمايندگان کارگري به دنبال افزايش رقم جديدي به مبلغ فعلي بن نقدي کارگران نيستند و قرار است در نشست ويژه، طراحي و اختصاص سبد ويژه کالايي براي اقلام پرمصرف خانوار کارگران پيشنهاد و به صورت جدي پيگيري شود.
اين مقام مسئول کارگري کشور ادامه داد: متأسفانه رقم 35 هزار تومان نقدي که به عنوان بن نقدي به کارگران پرداخت مي‌شود توان ايجاد قدرت خريد مناسبي را ندارد و از اين رو با کاهش ارزش پول و قدرت خريد آن، اين اهميت روز به روز نيز کمتر مي‌شود.
وي افزود: ما فکر کرديم که اگر به جاي افزودن به مبلغ بن نقدي کارگران، بتوانيم پيشنهاد قاطعانه اختصاص سبد هزينه خانوار و تأمين کالاها و ضروريات اساسي مورد نياز آنها را دنبال کنيم، نتايج بهتري براي جامعه کارگري به دنبال خواهد داشت.
رئيس هيئت مديره کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران ايران اظهار داشت: اينکه به دنبال طرح پيشنهاد جايگزيني سبد کالا به جاي بن نقدي هستيم به اين دليل است که متأسفانه کالاهاي مصرفي خانوار کارگري داراي تغييرات تورمي بسيار زيادي است و ديگر مبالغ فعلي بن نقدي (35 هزار تومان در هر ماه) پاسخگو نيست و ما اگر اين رقم را به دو برابر يعني 70 هزار تومان نيز افزايش دهيم، امکان ايجاد قدرت خريد قابل توجه وجود ندارد.
به گفته خادمي‌زاده، تاکنون کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران ايران توانسته است نظر مثبت کانون عالي شوراهاي اسلامي کار را نيز در اين باره اخذ کند و با اين سناريوي جديدکه به جاي بن نقدي، سبدهاي ويژه کالايي به کارگران اختصاص يابد وارد مذاکرات با دولت و کارفرمايان در شوراي عالي کار خواهند کرد.

 


رئيس اتحاديه چايکاران کشور خواستار پرداخت پول چايکاران از سوي دولت شد.
ايرج هوسمي در گفت‌وگو با فارس گفت: آغاز تحويل برگ سبز چاي به کارخانه‌ها از پنجم ارديبهشت ماه بوده و مرحله نخست برداشت نيز به اتمام رسيده است، تاکنون 45 تا 50 هزار تن برگ سبز چاي از سوي چايکاران تحويل مراکز خريد دولت داده شده است، اما هنوز ريالي چايکاران دريافت نکرده‌اند.
وي افزود: چايکاران مشکلات زيادي دارند و هيچ پولي براي رسيدگي به باغ چاي و يا حتي هزينه براي برداشت محصولات خودشان ندارند.
رئيس اتحاديه چايکاران کشور، افزود: به دنبال مشکلات زيادي که چايکاران سال گذشته داشتند، معاون اول رئيس‌جمهور به استان مازندران سفر کرد، کارگروه چاي با حضور نمايندگان، وزير صنعت، کشاورزي و اتحاديه‌ها تشکيل شد و اختيارات دولت به استاندار گيلان تفويض شد.
وي ادامه داد: کشاورزان به نرخ خريد تضميني 900 تومان (برگ سبز درجه 1) و 500 تومان (برگ سبز درجه 2) اعتراض کردند و در نهايت قيمت جديد درجه يک 1200 تومان ودرجه دو 650 تومان در کارگروه چاي تصويب و قرار شد، ابلاغ شود.
هوسمي افزود: به رغم اينکه بيش از 20 روز از مصوبه قيمت چاي کارگروه مي‌گذرد، اما هنوز به چايکاران ابلاغ نشده است و چايکاران در بلاتکليفي به سر مي‌برند، چايکاران محصول خود را بدون اينکه قيمت آن را بدانند، تحويل مي‌دهند و هيچ پولي هم دريافت نمي‌کنند.
وي اظهار اميدواري کرد، امسال با تدبيري که دولت يازدهم در مورد صنعت چاي مي‌انديشد، وضعيت چاي کشور از بحران خارج شود.

 


با بهره‌برداري از چندين طرح آب و فاضلاب استان تهران، کيفيت آب شمال و جنوب تهران يکسان شد.
اين طرحها که با اعتباري افزون بر 22 هزار و 200 ميليارد ريال به بهره‌برداري رسيد شامل 4000 کيلومتر خطوط انتقال آب، جمع‌آوري و دفع فاضلاب در استان تهران با اعتباري افزون بر 20 هزار ميليارد ريال، تأمين، ذخيره، انتقال و توزيع آب شرب مسکن مهر پرند با اعتباري بيش از 1100 ميليارد ريال، مخازن ذخيره آب در سطح استان تهران به ظرفيت 200 هزار متر مکعب و با بيش از 400 ميليارد ريال اعتبار، يکسان‌سازي کيفيت آب شمال و جنوب تهران با اجراي خطوط انتقال از تصفيه‌خانه‌هاي 2و 5 تهران و نوسازي ايستگاه‌هاي پمپاژ آب تهران با اعتباري بيش از 150 ميليارد ريال مي‌شد.
در مراسمي که به همين مناسبت برگزار شد، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به ارزش ذاتي آب و دشواري‌هاي تأمين آب در استان تهران اظهار داشت: با نگاهي به آمار مصرف آب در کلان‌شهر تهران، به بزرگي و عظمت تلاش‌‌هاي شرکت آب و فاضلاب استان تهران پي مي‌بريم.
وي ادامه داد: تأمين و تصفيه آب براي نزديک به 14 ميليون جمعيت استان تهران برگ زريني است که در کارنامه وزارت نيرو مي‌درخشد.
در ادامه اين مراسم، سيدمهدي ثمره‌هاشمي مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با ارائه گزارشي در خصوص اقدامات انجام شده در دولت‌هاي نهم و دهم در حوزه آب و فاضلاب گفت: بخش آب‌رساني شهري در سال 84 از 98 درصد به 99/2 درصد پيشرفت داشته است و در بخش آب‌رساني روستايي از 25 درصد به 39 درصد رسيده‌ايم.
وي به طرح‌هاي مهم انجام شده در حوزه آب و فاضلاب کشور اشاره کرد و افزود: تکميل عمليات اجرايي طرح آب‌رساني به شهرهاي حاشيه خليج‌فارس با طول 827 کيلومتر مربع، طرح آب‌رساني غدير تا 750 ميليون متر مکعب ظرفيت در سال، 400 هزار انشعاب آب و 217 هزار انشعاب فاضلاب در مسکن مهر، ايجاد و بهره‌برداري از 44 واحد تصفيه‌خانه جديد آب و 92 واحد تصفيه‌خانه فاضلاب و رشد 200درصدي آزمايشگاه هاي آب و فاضلاب از جمله طرح‌هاي مهم اين حوزه بوده است.مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور استفاده از منابع مالي غيردولتي را از اتفاقات مطلوب دولت دانست و تصريح کرد: دريافت 650 ميليارد دلار وام از بانک جهاني براي اجراي فاضلاب، کشور را از اين نظر داراي رتبه نخست در خاورميانه و شمال آفريقا کرده است.وي ادامه داد: علاوه بر آن براي نخستين بار توانستيم 200 ميليون يورو از بانک توسعه اسلامي براي اجراي طرح فاضلاب روستاهاي اولويت‌دار وام دريافت کنيم.
ثمره‌هاشمي با اشاره به انعقاد قرارداد يک هزار ميليارد ريالي با بخش خصوصي گفت: براي اولين بار در دنياست که بخش خصوصي به صورت غيرمتقابل براي طرح‌هاي فاضلاب سرمايه‌گذاري مي‌کند.
وي همچنين در خصوص پيشرفت ميزان جمعيت زيرپوشش فاضلاب تهران گفت: در سال 1387، اين ميزان 18 درصد بوده که در ظرف 5 سال به 51 درصد رسيده است.

 


معاون سازمان امور مالياتي کشور از معافيت مالياتي مشروط فعالان اقتصادي خبر داد.
عليرضا طاري‌بخش در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه تا 3 ماه قبل حدود 800 هزار صندوق مکانيزه فروش نصب شده است گفت: کساني که از ابتداي امسال براساس قانون ملزم به نصب، راه‌اندازي و استفاده از صندوق مکانيزه فروش شده‌اند، بايد آن را نصب کنند و تا پايان خرداد 92 به سازمان امور مالياتي اعلام نمايند تا از تسهيلات قانوني برخوردار شوند.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور در مورد تسهيلات قانوني نصب و راه‌اندازي صندوق مکانيزه فروش گفت: اولاً معافيت پايه مالياتي که تا سال قبل درآمد تا 6 ميليون و 800 هزار تومان در سال بود امسال افزايش يافته و درآمد تا 10 ميليون تومان در سال در صورت نصب صندوق مکانيزه فروش از ماليات معاف مي‌شود و اگر کسي آن را نصب نکند از اين معافيت قانوني محروم مي‌شود.
طاري بخش تأکيد کرد: همچنين هزينه نصب و راه‌اندازي صندوق مکانيزه فروش از نظر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري به عنوان هزينه قابل قبول درآمد مشمول ماليات قابل کسر خواهد بود.
طاري‌بخش در مورد اينکه آيا صندوق فروش همان پايانه فروش (P.O.S) فروشگاهي است، گفت: صندوق فروش همان پوز معمولي و يا صندوق مکانيزه است که آنهايي که کامپيوتر متصل به نرم‌افزار صندوق فروش دارند، نيازي به نصب پوز فروشگاهي ندارند.
طاري‌بخش در مورد اينکه آيا نصب صندوق مکانيزه فروش مقدمه‌اي براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده خرده‌فروشان است؟ گفت: صندوق مکانيزه فروش ربطي به شمول ماليات ندارد و گروه‌هايي که فراخوان شده‌اند و مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده هستند، بايد ماليات بدهند.
معاون سازمان امور مالياتي کشور افزود: 10 گروه از فعالان اقتصادي که از سال قبل فراخوان شده‌اند، امسال مشمول نصب صندوق مکانيزه فروش مي‌شوند، البته مديريت نصب اين کار با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و سازمان مالياتي طبق قانون با آنها همکاري مي‌کند.

 


مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي گاز ايران گفت: کاهش هشت روزه زمان تعميرات اساسي پالايشگاه‌هاي گاز کشور موجب افزايش توليد چهار ميليارد متر مکعبي گاز در سال شده است.
«مهدي جمشيدي دانا» با بيان اين که زمان تعميرات اساسي شرکت‌هاي پالايشي به اتکا متخصصان ايراني از 31 روز به 23 روز کاهش يافته است،‌ افزود: کاهش زمان تعميرات اساسي موجب شده است توليد گاز در چرخه پالايش افزايش و واردات سوخت مايع بخش‌هايي همچون نيروگاه و صنايع کاهش يابد.
وي اظهار کرد: با کاهش زمان تعميرات اساسي، توليد گاز در چرخه پالايشي کشور به ميزان 37 ميليون متر مکعب در روز (5/1 برابر ظرفيت توليد يک فاز پارس‌جنوبي) افزايش يافته است.
جمشيدي دانا اقدام‌هاي اساسي در جهت کاهش زمان تعميرات اساسي پالايشگاه‌هاي گاز کشور را از عوامل موثر در روند افزايش توليد گاز در پالايشگاه‌هاي کشور عنوان کرد.
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي گاز ايران تصريح کرد: افزايش قابل توجه گاز به واسطه کاهش زمان تعميرات اساسي موجب شده است استفاده از فرآورده‌هاي نفتي در بخش‌هاي پرمصرفي همچون نيروگاه‌ها و صنايع به کمترين حد ممکن برسد و از خروج ارز از کشور نيز به ميزان قابل ملاحظه‌اي جلوگيري شود.
جمشيدي دانا فعاليت‌هاي ساخت داخل را نکته مهم ديگري در چرخه پالايش گاز کشور برشمرد و گفت: با تلاش‌هاي انجام شده، شماري از قطعات يدکي مورد نياز در پالايشگاه‌هاي کشور با اتکا به سازندگان وتوليدکنندگان داخلي تامين مي‌شود.
به گفته وي براي امسال که مزين به «حماسه اقتصادي» است، اهدافي براي پالايشگاه‌هاي گاز کشور به منظور تامين تجهيزات مورد نياز آن تدوين شده است.
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي گاز ايران هدف‌گذاري براي ساخت 90 درصد تجهيزات ثابت، 80 درصد قطعات و تجهيزات دوار و دستيابي به دانش فني و توليد مواد شيميايي به ميزان 75 درصد را از اهداف مهم صنعت پالايش گاز در سال حماسه اقتصادي برشمرد.
جمشيدي دانا همچنين خودکفايي در اقلام ابزار دقيق و کنترل، همچنين اقلام برقي مورد پالايشگاه‌ها را از ديگر اهداف چرخه پالايش گاز کشور عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در اتکا به داخل بخش ابزار دقيق و کنترل به نيمه راه رسيده‌ايم و در بخش تامين اقلام برقي نيز 60 درصد از هدف نهايي، محقق شده است.

 


معاون وزير جهاد کشاورزي پيش‌بيني کرد امسال 9 ميليون تن گندم به صورت تضميني از کشاورزان خريداري شود.
ناصر توکلي در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اينکه روند خريد تضميني گندم در مقايسه با سال گذشته چگونه است؟ گفت: روند خريد بسيار مناسب است و پيش‌بيني مي‌شود، در صورتي که خريد مناسبي انجام شود، تا پايان فصل برداشت 9 ميليون تن از کشاورزان خريداري شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي افزود: تا 3 روز گذشته، يک ميليون و 170 هزار تن گندم از کشاورزان خريداري شده است.وي تصريح کرد: در صورتي که سازمان تعاون روستايي که شعبات مختلف خريد در دورافتاده‌ترين روستاها هم دارد به خريد تضميني گندم ورود پيدا کند نتيجه مناسب‌تري خواهد داشت.
توکلي گفت: در برخي استانهاي کشور از فاصله زياد بين مراکز خريد تا مزارع کشاورزان گزارش مي‌شود که کشاورزان از اين موضوع گله دارند.
وي در پاسخ به اينکه چرا وزارت جهاد کشاورزي براساس قانون انتزاع در بحث خريد تضميني ورود پيدا نمي‌کند، گفت: هنوز آئين‌نامه اجرايي اين قانون از سوي دولت ابلاغ نشده است.معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد کشاورزي در پاسخ به اينکه سيل اخير در استان خوزستان چه ميزان خسارت به گندمکاران وارد کرد، گفت: هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارت نشده است، ‌اما 185 ميليمتر بارندگي طي دو روز که به اندازه کل بارش يکسال تهران است،‌حکايت از خسارت به کشاورزان دارد.معاون وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: اما با وجود پيش‌بيني خسارت به گندمکاران خوزستان،‌تاکنون 850 هزار تن از استان خوزستان گندم خريداري شده است.

 


دبيرکل بانک مرکزي آمار روزانه چک برگشتي‌ها را اعلام کرد.
محمود احمدي با بيان اينکه آمار روزانه چک برگشتي‌ها در کشور حدود 75 هزار چک است اظهار کرد: اين موضوع باعث شده به گونه‌اي تجار و مخصوصا تجارت سنتي در مخاطره قرار بگيرند، بنابراين بانک مرکزي بايد به ميدان وارد شده و از چک به عنوان ابزار و وسيله‌اي که به عنوان تعهد پرداخت رايج شده حمايت کند که در اين زمينه اقداماتي در حال انجام است.
براساس دستورالعمل بانک مرکزي از بانک‌ها خواسته شده که از ارائه دسته چک به توليدکنندگان داراي سابقه چک برگشتي و بدهي غيرجاري به بانک‌ها و يا مؤسسات اعتباري غيربانکي خودداري کنند که اين موضوع و ابلاغ آن اعتراضاتي را به دنبال داشته است.دبيرکل بانک مرکزي در گفت‌وگو با ايسنا در اين باره گفت: اين دسته از توليدکنندگان مي‌توانند شرايطي را براي ارائه تعهد فراهم کنند که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10