(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
غرب و جبهه انتخاباتي ايران (يادداشت روز)
بازار داغ تبليغات انتخاباتي
سؤال اين روزهاي مردم به چه کسي رأي بدهيم؟
کيهان و خوانندگان
سوپر ! (گفت و شنود)
16 نهاد اطلاعاتي آمريکا معتقدند ايران در پي توليد بمب اتمي نيست ( خبر ويژه)
با هوشياري سربازان گمنام امام زمان (عج)
مهره‌هاي مرتبط با گروهک منافقين براي اخلال در روند برگزاري انتخابات بازداشت شدند
شوراي نگهبان چه کرده که فرياد آمريکا قطع نمي‌شود؟! ( خبر ويژه)
سيلي جمهوري اسلامي را خورديد؟! گواراي وجود! ( خبر ويژه )
زنجموره‌هاي جنبش استيصال! ( خبر ويژه)
پاسخ ايران به مداخله انتخاباتي کاخ‌سفيد؛
سطح اطلاعاتتان را بالا ببريد
 


انتخابات رياست‌جمهوري در هر کشوري يک پديده صرفا «داخلي» به حساب مي‌آيد. در اين ميان بسيار معدود کشورهايي هستند که تاثير انتخابات آنان مرزهاي ملي را درمي‌نوردد و به اين دليل بسيار کم پيش مي‌آيد که روساي‌جمهور و يا دولت‌هاي ساير کشورها قبل و حين برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در يک کشور به ابراز نظر و موضعگيري درباره کيفيت و نحوه برگزاري انتخابات و يا کانديداهاي رياست‌جمهوري بپردازند. کمااينکه چنين ابراز نظري از سوي ديگران پذيرفته نمي‌شود. انتخابات رياست‌جمهوري در ايران يکي از موارد «نادر» به حساب مي‌آيد و توجه ويژه‌اي را در سطح بين‌المللي به خود معطوف مي‌نمايد در اين ميان همراهان جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي و منطقه‌اي انتخابات ايران را يک علامت مثبت و نشانه تداوم افکار، انديشه‌ها و جايگاه موثر ايران نگاه مي‌کنند و مخالفان جمهوري اسلامي درصدد برمي‌آيند تا با حاشيه‌سازي، انتخابات ايران را غيرواقعي، غيرملي و غيرموثر نشان بدهند.
انتخابات رياست‌جمهوري ايران بطور قطع در سطح منطقه‌اي از نظر فرم برگزاري و نسبت دقيق آن با توده‌هاي مردم- و غير حزبي بودن آن- و از نظر نظم انتخاباتي- برگزاري در وقت خود- و از نظر ميزان مشارکت بي‌بديل به حساب مي‌آيد. در اطراف مرزهاي ما پاکستان و ترکيه دمکراسي‌هاي ديرپاتري دارند. پاکستان از 1326 و ترکيه از 1303 انتخابات حزبي را برگزار مي‌نمايند و از نظر سابقه انتخاباتي به ترتيب 32 و 55 سال از ايران جلوتر هستند ولي با اين وجود در جمهوري اسلامي است که انتخابات موضوعيت پيدا کرده و دمکراتيک‌ برگزار مي‌شود. در ايران شخصيت‌هاي مختلف‌ مردمي بدون داشتن حزب و گروه هم مي‌توانند در انتخابات شرکت نموده و برنده انتخابات هم باشند ولي در اين دو کشور امکان ندارد خارج از گروهها و ائتلاف‌هاي رسمي کسي به قدرت برسد. انتخابات در اين دو کشور گاه و بيگاه با تأخير و عدم توافق مواجه مي‌گردد و در بسياري از موارد دوره‌هاي نخست‌وزيري و رياست‌جمهوري افراد تمديد مي‌شود و البته به دليل بروز رخدادهاي بعدي و عدم وجود يک قدرت تعادل‌دهنده در بسياري از موارد هم دوره نخست‌وزيري يا رياست‌جمهوري يک فرد يا يک حزب کوتاه مي‌شود کمااينکه در همين روزها گفته شد که زرداري جزو معدود روساي‌جمهوري در پاکستان بود که دوره خود را به 4 سال رساند.
انتخابات در ايران به نسبت کشورهاي منطقه در يک چارچوب «بومي» برگزار مي‌گردد به عبارت ديگر انتخابات رياست‌جمهوري در ايران برخلاف موارد منطقه‌اي ديگر- از جمله پاکستان و ترکيه- تنها در موضوعاتي به استانداردهاي بيگانه تکيه مي‌کند که با قواعد بومي تلاقي نداشته باشد. ايران برخلاف کشورهاي ديگر در منطقه وجود حزب و گروه را مقدمه لازم براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، مجلس و شوراها نمي‌داند و از اين رو افراد و گروههاي کوچک‌تر مي‌توانند در کنار کانديداهاي حزبي و جناحي در انتخابات مشارکت ورزيده و رقابت نمايند و در اين رقابت از امکانات تبليغي مساوي نظام سياسي بهره‌مند شده و به مناصب هم دست پيدا نمايند. در ايران، صلاحيت کانديداها به لحاظ تطابق با ديدگاهها و منافع ملي از سوي يک نهاد برجسته تخصصي سنجيده مي‌شود و در اين ميان سلامت، توانايي و حسن سابقه افراد مورد توجه قرار مي‌گيرد. از اين رو در نهايت کساني انتخاب مي‌شوند که از نظر «فضايل اجتماعي» و «مطلوبيت‌هاي اجتماعي» دست کم از معدل فضايل مردم ايران برخوردار باشند اين در حالي است که در کشورهاي ديگر ملاک اجازه دستگاه رسمي براي حضور فرد در عرصه انتخابات، برخوردار بودن از پشتوانه حزبي و... است و در اين ميان در اکثر موارد کساني انتخاب مي‌شوند که نصاب اجتماعي لازم را ندارند. در عرصه تبليغات رياست جمهوري هم در ايران کانديداها در يک فرايند همسان تبليغاتي حضور مي‌يابند و مردم ايران مي‌توانند آنان را بطور مستقيم تجربه نموده و از اهداف و برنامه‌هاي آنان آگاه شوند در حاليکه در کشورهاي ديگر صاحبان رسانه و ثروت، احزاب و افراد را به قدرت مي‌رسانند و در آنها از عدالت انتخاباتي خبري نيست.
دقيقاً از همين روست که انتخابات در کشورهاي ديگر نشانه ميزان مقبوليت يک حزب يا گروه است و در ايران از اين نظر که احزاب و جريان‌هاي سياسي حرف اول را نمي زنند و حرف اول به «مردم» تعلق دارد، مقبوليت آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي محک مي‌خورد از اين روست که کشورهاي رقيب و يا مخالف ايران در منطقه روي انتخابات ايران حساسيت داشته و از اين دريچه به ارزيابي پايايي روندها، اصول و آرمان‌هاي ايران نگاه مي‌کنند. اين دسته از کشورها تمايل زيادي دارند تا ايران از روند مستقلانه خود جدا شده و اصول و آرمانهاي انقلاب خود را کنار بگذارد. اين دسته از کشورها از آنجا که تداوم پشتيباني مردم از نظام را مهمترين عامل بقاء آرمانهاي انقلابي در ايران مي‌دانند، انتخابات را از دو منظر کمي و کيفي زير نظر مي‌گيرند و سعي دارند بر آن تأثير بگذارند که البته در اين راه از ابزار لازم برخوردار نيستند.
در سطح بين‌المللي هم انتخابات ايران مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد. آمريکايي‌ها کتمان نمي‌کنند که دستگاه‌هاي اطلاعاتي و رسانه‌اي خود را براي اثرگذاري بر انتخابات ايران فعال کرده‌اند. موضعگيري صريح معاون وزير خارجه و سخنگوي کاخ سفيد آمريکا عليه بررسي صلاحيت‌ کانديداها توسط شوراي نگهبان منعکس‌کننده ميزان حساسيت آمريکايي‌ها روي روند و به خصوص جنبه‌هاي «بومي» انتخابات که تضمين کننده استقلال ايران است، مي‌باشد. در همين روزها يکي از عناصر ايراني وابسته به وزارت امور خارجه آمريکاـ کريم سجادپور- طي مقاله مفصلي در «رند» انتخابات 92 ايران را براي سياست‌هاي خارجي آمريکا در منطقه خطرناک توصيف کرد. او در سايت مؤسسه رند نوشت:‌«بررسي‌ها مي‌گويند که در نتيجه انتخابات ژوئن 2013، ايران سياست خارجي سرسختانه‌تري در پيش مي‌گيرد و اين به معناي آن است که نقش ايران در مسائل منطقه‌اي به خصوص در حد فاصل خليج‌فارس تا درياي مديترانه پر رنگ‌تر مي‌شود.» اين موضوع نشان مي‌دهد که آمريکا در عرصه اطلاعاتي و تبليغاتي به دنبال جريانات تطبيق پذيرتر بوده و ورود شوراي نگهبان به بررسي صلاحيت اين افراد را مانع ورود کانديداهاي انطباق‌پذير يعني کساني که منافع ملي را قرباني هماهنگي با سياست‌هاي آمريکا مي‌نمايند، مي‌داند.
دربار انگليس نيز در همين روزها در سايت «چتم‌هاوس» از زاويه‌اي ديگر انتخابات رياست جمهوري را يک موقعيت ثبات‌ساز براي ايران ارزيابي کرد. «علي انصاري» در مقاله خود نوشت به طور قطع ايران با اين انتخابات ثبات و سرسختي بيشتري پيدا خواهد کرد. اگر رفتار غرب در انتخابات رياست جمهوري سال 1388 ايران را ملاک ارزيابي دقيق از نگاه و برنامه غرب درباره انتخابات ايران به حساب آوريم مي‌توانيم بگوييم تبديل انتخابات به چالش فراگير سياسي و حتي حقوقي عليه ايران يک استراتژي جدي، براي غرب است و وجود نهادي بومي و مستقل به نام شوراي نگهبان مهمترين مانع به ثمر نشستن اين استراتژي است. دقيقا به همين دليل از روزي که شوراي نگهبان نتايج بررسي صلاحيت‌هاي خود را اعلام کرد، محافل سياسي غرب بخصوص محافل آمريکايي و انگليسي به اين جمع‌بندي رسيدند که «در نتيجه انتخابات ژوئن 2013، موضع خارجي ايران سرسختانه‌تر مي‌شود و تحرک خارجي ايران رو به فزوني خواهد گذاشت.»
غرب انتخابات خرداد 92 ايران را از همين حالا يک باخت بزرگ و خطر براي خود ارزيابي مي‌کند. اين انتخابات بخصوص در زماني برگزار مي‌شود که موقعيت سياسي دو هم‌پيمان موثر منطقه‌اي ايران- يعني دولت‌هاي عراق و سوريه- مستحکم‌تر شده و تا حد زيادي بر موج تروريزم بين‌المللي و منطقه‌اي فائق آمده‌اند. پيروزي انتخاباتي ايران بخصوص که انتظار مي‌رود در فضايي امن و با راي بالاي مردم برگزار شود به طور قطع يک سنجه قوي در ارزيابي شکست برنامه‌هاي ضد ايراني غرب هم به حساب مي‌آيد چرا که وقتي بعد از چندين سال تحريم فشرده و تهديد فزاينده، ملت ايران با راي بالا انتخابات رياست جمهوري را به نتيجه رسانده و فردي را با راي قاطع در اين جايگاه بنشانند، نشان مي‌دهد که تحريم‌ها به هيچ وجه توده‌هاي مردم و نيز مسئولان و نخبگان جمهوري اسلامي را در ادامه راه خود دچار ترديد نکرده است. اين در حالي است که فشار غرب در نقطه‌اي قرار داشته که فراتر بردن و حتي ادامه آن براي غرب امکان‌پذير نمي‌باشد. از اين رو اکثر تحليلگران در غرب معتقدند «برگزاري باشکوه انتخابات در ايران، تحريم‌ها و فشارها را در يک دوره زماني چند ماهه به پايان مي‌رساند.»
سعدالله زارعي

 


سرويس سياسي-
در فاصله 20 روز مانده به انتخابات رياست جمهوري، بازار تبليغات نامزدها داغ داغ شده است.
از چهارشنبه گذشته و پس از اعلام اسامي نامزدهايي که صلاحيت‌شان توسط شوراي نگهبان احراز شد فصل تبليغات نامزدها آغاز شد و اين روزها فضاي سراسر کشور کاملا رنگ و بوي انتخاباتي گرفته است.
هر 8 نامزد رياست جمهوري برنامه‌هاي تبليغاتي خود را آغاز کرده‌اند و اين روزها شهرهاي مختلف ميزبان نامزدها هستند.
ارائه سخنراني‌‌ها، برگزاري نشست‌هاي خبري، سفر به استان‌ها و شهرهاي مختلف در سراسر کشور و ارتباط با مردم و نخبگان بخشي از تلاش‌ها و تحرکات انتخاباتي‌ نامزدها است که باعث شده تا توجهات افکار عمومي را به خودشان جلب نمايند.
کانديداهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري هرکدام علاوه بر استفاده از نيروهاي رسانه‌اي و تبليغاتي، شخصا براي تبيين مواضع انتخاباتي نيز اقدام کرده‌اند.
در همين رابطه، اولين همايش انتخاباتي سعيد جليلي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عصر جمعه در محل ورزشگاه شهيد شيرودي و با حضور جوانان و دانشجويان حامي وي برگزار شد.
همچنين همزمان با شب آزادي خرمشهر فعاليت رسمي ستادهاي انتخاباتي محسن رضايي در سراسر کشور آغاز شد و اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود ميهمان مردم اسلامشهر و رباط‌کريم بود.
علي‌اکبر ولايتي هم با شرکت در همايش بزرگ جامعه ورزش و همزمان با سالروز فتح خرمشهر در ورزشگاه حيدرنيا برنامه‌هاي خود را درخصوص ورزش و جوانان تبيين کرد.
محمدباقر قاليباف ديگر کانديداي انتخابات رياست جمهوري هم ترجيح داد به جاي شرکت در افتتاح بزرگراه امام علي(ع) تهران به جنوب کشور سفر کند و تشکيل دولت اجتماعي با رويکرد جهادي را وعده دهد.
محمدرضا عارف کانديداي جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري نيز همزمان با ميلاد امام علي(ع) برنامه‌هاي انتخاباتي خود را با عنوان «ايران آينده» منتشر کرد. سيدمحمد غرضي ديگر نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري هم برگزاري نشست خبري را در برنامه خود قرار داد و شعار «دولت ضد تورم» را برگزيد.
همچنين محمدرضا نعمت‌زاده رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني از تدوين برنامه‌هاي تبليغاتي وي براي انتخابات رياست جمهوري خبر داد و افزود: اولويت کاري روحاني در برنامه‌هايش تاکيد بر مباحث اقتصادي خواهد بود.
غلامعلي حداد عادل نيز هفته گذشته سفري انتخاباتي به خوزستان داشت و از جمله با دانشجويان اين استان ديدار و گفت‌وگو کرد. او شعار انتخاباتي خودش را «دولت تقوا و تدبير» نام نهاده است.
در اين ميان ستادهاي انتخاباتي نامزدها نيز کاملاً فعال شده‌اند و مي‌کوشند تا در رقابت با نامزدهاي ديگر برنامه‌ها و ابتکارات جديدي به صحنه بياورند.
«شعارهاي انتخاباتي» نامزدها نيز از ديگر مسائلي است که افکار عمومي نسبت به آن حساسيت به خرج مي‌دهند. نامزدها عمدتاً بر روي مشکلات و مسائل اقتصادي متمرکز شده و هرکدام با ادبيات خودشان اين موضوع را تشريح مي‌کنند.
مجموعه اين اتفاقات و اوج گرفتن تبليغات نامزدها باعث شده تا برنامه‌ها و گفتار و رفتار نامزدها مورد رصد مردم و افکار عمومي باشد.
البته علي‌رغم تبليغات نامزدها و فعاليت‌هاي پرحجم ستادهاي انتخاباتي آنها، صدا و سيما نقش تأثيرگذاري درباره فضاي انتخاباتي دارد و از همين روي با استفاده از تجربه دوره‌هاي گذشته برنامه‌هاي جديدي را طراحي کرده است.
تدارک رسانه ملي براي انتخابات
قرعه‌کشي نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به منظور مشخص شدن زمان پخش برنامه‌هاي تبليغي نامزدها نظير مناظرات، گفت‌وگوهاي راديويي و فيلم‌هاي تبليغاتي آنها از شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني با حضور نمايندگان کانديداهاي احراز صلاحيت شده در ساختمان شيشه‌اي صدا و سيما برگزار شد.
در مراسم قرعه‌کشي برنامه‌هاي تبليغاتي صدا و سيما براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، علي باقري به عنوان نماينده سعيد جليلي، رحماني‌نيا به عنوان نماينده غلامعلي حداد عادل، ديوسالار به عنوان نماينده علي اکبر ولايتي، شهرام گيل‌آبادي به نمايندگي از محسن رضايي، سيد مهدي ذاکري به نمايندگي از محمدباقر قاليباف، محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان نماينده حسن روحاني و گل‌زاده به عنوان نماينده محمدرضا عارف حضور داشتند.
براساس تصميمات ستاد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در صدا و سيما هر يک از نامزدها فرصت دارند 420 دقيقه از طريق تلويزيون و 255 دقيقه از طريق راديو با مردم سخن بگويند. طبق اين برنامه‌ريزي هر يک از نامزدها فرصت مي‌يابند دو مستند سي دقيقه‌اي از شبکه يک براي معرفي خود پخش کنند.حضور در بخش گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما به مدت 45 دقيقه و پاسخ به سؤالات جوانان به مدت يک ساعت در شبکه سه سيما از ديگر امکانات تبليغي نامزدها در رسانه ملي است. نامزدها همچنين در نشستي تخصصي در شبکه چهار سيما با کارشناسان به مدت 45 دقيقه فرصت تبليغ برنامه‌ها و دفاع از آن را دارند. پرسش و پاسخ با مخاطبان شبکه‌هاي جام‌جم به مدت يک ساعت نيز از فرصت‌هايي است که رسانه ملي در اختيار آنان قرار مي‌دهد.
رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مراسم قرعه‌کشي برنامه‌هاي کانديداهاي رياست جمهوري ضمن خوش‌آمدگويي به اصحاب رسانه اعضاي محترم کميته تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري و همينطور نمايندگان نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اين برنامه اجمالاً گزارش فشرده‌اي از قرعه‌کشي نامزدهاي محترم رياست جمهوري به لحاظ کسب اطمينان خاطر است. عزت‌الله ضرغامي افزود: تلاش بر اين است که ساختارهاي مختلف تلويزيوني و راديويي هم براي نامزدها و هم براي مخاطبان به طور متوازن توزيع شود تا به صورت متنوع بتوان در ساختارهاي مختلف استفاده کنند.
مناظره 8 نفره
رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به تعداد زياد کانديداها در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: با توجه به حضور 8 کانديداي رياست‌جمهوري برگزاري مناظره 2 نفره امکان‌پذير نخواهد بود که با توجه به نکات مثبت در مناظره جمعي سه تا مناظره تخصصي و موضوعي در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سياست با حضور کانديداها برگزار مي‌شود.
ضرغامي با ابراز اميدواري نسبت به برگزاري انتخابات پرشور خاطرنشان کرد: بايد اين انتخابات به گونه‌اي پيش رود که يک گام بلند در تحقق حماسه سياسي برداشته شود.
وي در پايان اظهار داشت: هرچقدر اين حرف‌ها زيادتر شود و دست‌اندرکاران رسانه اين اظهارنظرها را پخش کنند بيانگر اين است که در نگاه مردم آثار مثبت داشته و مي‌تواند مفيد باشد و در دو قطبي بين ملت و دشمنان ملت شاهد بالاترين حضور در حماسه ملي خواهيم بود.
آغاز ضبط برنامه‌هاي نامزدهاي انتخابات
ضبط و توليد برنامه‌هاي تبليغاتي کانديداهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري در استوديوهاي چهارگانه معاونت صدا، با حضور چهار کانديدا از هشت نامزد انتخاباتي اين دوره از رياست‌جمهوري به طور رسمي آغاز شد.
محسن رضايي به عنوان اولين کانديداي حاضر در استوديوهاي راديويي ضبط و توليد برنامه‌هاي تبليغاتي کانديداهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود.
محمد غرضي ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز به ساختمان شهداي راديو رفت تا بتواند از طريق اين رسانه با مردم سخن بگويد.
تبليغات پيامکي يا پوستر
از سوي ديگر و با آغاز تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري شرکت‌هاي ارائه‌دهنده پيامک‌هاي تبليغاتي نيز کار خود را شروع و از اين پس شمار زيادي از اين دست پيامک‌ها به دست مردم خواهد رسيد.
بازار تبليغات شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پيامکي و تخفيف‌هاي جديد پيامک‌هاي انبوه داغ شده است.
با توجه به اينکه کارهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها به چاپخانه‌ها مربوط است؛ رئيس شرکت تعاوني چاپخانه‌داران تهران؛ از ابلاغ رسمي دستور‌العمل‌هاي اداري چاپ کارهاي تبليغاتي مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها به چاپخانه‌هاي عضو اين اتحاديه خبر داد.
احمدرضا اعتماد مظاهري افزود: براساس اين ابلاغيه، هر واحد چاپي که بخواهد براي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و نيز انتخابات شوراي شهر، پوسترهاي تبليغاتي و مواردي از اين دست چاپ کند، بايد نام واحد صنفي خود و همچنين تيراژ پوسترهايش را به مراجع ذيصلاح اعلام کند.
همچنين مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از برنامه‌ريزي براي نصب 10 هزار سازه براي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر براي کانديداها خبر داد.
محمدجواد شوشتري با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان بازسازي در ايام انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها گفت: در انتخابات مجلس ما از سازه‌هاي کارتون پلاس و نصب بنر استفاده کرديم و از همان تجربه در انتخابات پيش‌رو نيز استفاده خواهيم کرد.
و بالاخره با اوج گرفتن فعاليت و تبليغات نامزدها و در شرايطي که در روستاها و شهرهاي مختلف در سراسر کشور فضاي انتخاباتي حاکم شده است اين سوال مهم و فراگير مطرح است که مردم به چه کسي راي مي‌دهند؟

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* کساني که به هر دليل احراز صلاحيت نشدند خوب است با حضرت حق خلوت کنند و اگر به نتيجه مطلوب رسيدند آن را به عنوان درسي براي جامعه مطرح سازند تا با طرح آن بهره‌مندي بيشتري نصيبشان شود اين راه جوانمردي و مردانگي است و آنهايي که امکان حضور پيدا کردند راه سخت و دشواري دارند و مسئوليتي خطير که بايد خيلي مراقب باشند.
طالعي
* از شوراي محترم نگهبان که با صداقت و در اين برهه حساس وظيفه ديني و انقلابي و قانوني خود را به نحو احسن انجام دادند تقدير و تشکر مي‌کنم.
اصغر کردبچه
* چند شب قبل در يک برنامه زنده تلويزيون، مجري برنامه با ذوق‌زدگي گفت: قرار است در اصفهان ماکت شهر والت‌ديسني ساخته شود. مگر ايشان خبر ندارد بنيان والت‌ديسني صهيونيستي است و هاليوود آن را در راستاي تامين منافع صهيونيسم ايجاد کرده است.
8157---0915
* روستاي برزرود از توابع نطنز کاشان در گذشته پاسگاه، مدرسه و خانه بهداشت داشت ولي امروز هيچ‌کدام از آنها را ندارد. از اين ناراحت هستم که روستاهاي اطراف همه پيشرفت کرده‌اند فقط اين روستا عقب افتاده است چرا؟
يک روستايي ساکن برزرود
* قطع ارز مرجع که سبب بالا رفتن قيمت‌ها شد و دوباره اختصاص ارز مرجع حکايت از سوءمديريت مسئولين در امور اقتصادي کشور دارد اينکه رئيس جمهور محترم مي‌گويد در طول چند ماه مشکل به وجود آمده را حل مي‌کند بيشتر به يک شوخي شبيه است.
0950---0919
* وقتي همه بزرگان توصيه به حمايت از کار و سرمايه‌ ايراني مي‌‌کنند و تاکيد دارند کالاهاي ساخت داخل خريداري و مصرف شود چه خوب مي‌شود اگر دولت يک بار براي هميشه ارز خودروهاي لوکس را قطع کند و به جاي آن به کالاهاي اساسي مورد نياز زندگي روزمره مردم ارز مرجع اختصاص بدهد.
8853---0912
* از بنياد شهيد و ايثارگران و آموزش و پرورش کرج درخواست مي‌کنم مشکل استخدام فرزندان شهدا را مرتفع نمايند. متاسفانه دائم از اين اداره به آن اداره در حال رفت و آمد هستيم.
خورشيدي
* بازنشسته تامين اجتماعي هستم، مستمري که به ما مي‌دهند جواب فقط ده روز زندگي را مي‌دهد، در طول 20 روز بقيه واقعا خجالت‌زده خانواده مي‌شويم و غصه مي‌خوريم.
0718---0936
* يکي از مشکلات اساسي در سيستم اداري کشور اين است که در برخورد با پديده شوم رشوه قاطعيت وجود ندارد به همين دليل اين معظل در کشور ريشه‌کن نمي‌شود.
1472---0912
* مخابرات شهرستان سبزوار، اينترنت پرسرعت نامحدود در اختيار مشترکين متقاضي قرار نمي‌دهد، عرض بنده اين است که چرا در اين مورد بين سبزوار و ديگر شهرستان‌ها تفاوت وجود دارد؟
6062---0915
* تبليغات موجود در داخل ايستگاه‌هاي مترو و واگن‌هاي قطار بيشترشان قديمي و تاريخ گذشته است. ضرورت دارد در انتخاب احاديث و موضوعات ديني به ظرافت‌هاي جانبي کار دقت شود. در ضمن پيشنهاد مي‌شود از طريق تلويزيون‌هاي تعبيه شده در مترو نقاط ديدني و تفريحي کشور تبليغ بشود.
يک دانشجو
* با تعطيلي مرکز خريد و فروش خودرو در خيابان سازمان آب منطقه حکيميه توسط نيروي انتظامي، خريداران و فروشندگان خودرو به‌ويژه دلال‌ها با تجمع در جلوي دانشگاه شهيد عباس‌پور و دانشگاه آزاد شمال، ضمن ايجاد مزاحمت براي ساکنين مانع رفت‌و‌آمد وسايل نقليه در مسيرهاي مذکور شده‌اند.
صفري از ساکنين حکيميه
* چندين سال است جاده روستاي خويدجان از توابع فيروزآباد فارس مانند زمين کشاورزي شخم‌زده شده است. در ضمن آب شرب روستا نيز مشکل دارد. رفع اين چند مشکل همت و مساعدت مسئولين استان را مي‌طلبد که اميدواريم پا جلو بگذارند.
1058---0936

 


گفت: سايت «شبکه ايران» وابسته به حلقه انحرافي سطح احمدي‌نژاد را بسيار پائين‌تر از مشايي معرفي کرده است!
گفتم: از اول هم معلوم بود که اين حلقه سعي داشت از احمدي‌نژاد به عنوان «پُل» استفاده کند.
گفت: نوشته است خيلي‌ها به مشايي مي‌گويند «تو، به اين خوبي چرا همکار احمدي‌نژاد شده‌اي»؟! و نوشته است مشايي يک «سوپرگفتمان» است!
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو مي‌گفت؛ ما که بالاخره نفهميديم اين مورچه‌ها با اينکه هيچکس بهشون محل نميذاره، چرا اينقدر با هم مصافحه و سلام‌عليک مي‌کنند؟!

 


گزارش جامعه اطلاعاتي آمريکا تصريح مي‌کند ايران به دنبال ساخت سلاح اتمي نيست.
براساس تازه‌ترين گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريکا، ايران حتي در سطح سياسي نيز قصد ندارد سلاح اتمي توليد کند و مشغول اين کار نيست.
سايت روسي «ايران رو» در رازگشايي از گفته‌هاي اخير اوباما به نتانياهو مبني بر اينکه ايران هنوز به خط قرمز نرسيده، نوشت: چند روز قبل از سفر باراک اوباما به خاورميانه، جيمز کلپر، مدير سازمان اطلاعات ملي ايالات متحده گزارش سالانه نهادهاي اطلاعاتي را که شامل ارزيابي خطرات و چالش‌ها براي امنيت ايالات متحده است، تسليم کميسيون کنگره کرد. ايران در اين سند 34 صفحه‌اي 49 بار، خيلي بيشتر از هر کشور ديگر جهان، ذکر شد. برداشت جامعه اطلاعاتي ايالات متحده از خطرات ناشي از جمهوري اسلامي ايران معتدل و محدود است. درباره متجاوز بودن جمهوري اسلامي ايران آمده است: «ما مانند سابق معتقديم که ايران ترجيح مي‌دهد از رويارويي مستقيم با ايالات متحده پرهيز کند.» درباره جنبه نظامي برنامه هسته‌اي ايران هم، برآورد سرويس‌هاي ويژه آمريکا اين است که برنامه هسته‌اي ايران فعلا هيچ جنبه نظامي ندارد.
درباره طراحي محرمانه سلاح‌هاي کشتار جمعي (که بعضي کارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي کنايتا به اين امر اشاره مي‌کنند) در گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريکا آمده است: ما معتقديم ايران اورانيوم تسليحات توليد نمي‌کند و نمي‌تواند اين کار را به گونه‌اي انجام دهد که برملا نشود.» اين جمله دور «نگراني‌هاي» آژانس به خاطر فعاليت‌هاي محرمانه در تاسيسات محرمانه ايران خط مي‌کشد و باعث تفکر و تامل درباره غرض‌جويي و بي‌کفايتي حرفه‌اي «کارشناسان بين‌المللي» مي‌شود.
براساس اين گزارش درباره حس مسئوليت، موضع‌گيري سنجيده و سالم‌انديشي مسئولان ايراني گفته شده است: «مقامات ايران براي حفظ اعتبار و نفوذ خود در صحنه بين‌المللي تلاش کرده و رفتار خود در زمينه برنامه هسته‌اي را با روحيات جامعه بين‌المللي مي‌سنجند و سعي مي‌کنند تعادل منافع را برقرار کنند. رهبران ايران ضمن اتخاذ تصميمات خود سعي مي‌کنند از تحريک ضربه نظامي يا تحريم‌هاي جديد خودداري کنند.» اين چهره «تهديد هسته‌اي ايراني» از زبان جامعه اطلاعاتي ايالات متحده است. ايران حتي در سطح تصميم سياسي قصد ندارد سلاح‌هاي هسته‌اي را توليد کند و مشغول کارهاي محرمانه در زمينه ساخت بمب نيست.
اين سال اول نيست که همين گونه اغماض و آسودگي خاطر در حق خطر هسته‌اي ايران در دفاتر سازمان‌هايي چون سيا، دي‌ان‌آي، آژانس امنيت ملي و 13 سازمان اطلاعاتي ديگر ايالات متحده مشاهده مي‌شود. در گزارش 2007 و در اسناد سال 2008 و سال‌‌هاي بعد هميشه مشاهده مي‌شود که سازمان اطلاعات آمريکا وجود خطر هسته‌اي حقيقي از سوي جمهوري اسلامي ايران را جدي نمي‌گيرد.

 


به‌دنبال شناسايي اعضاي فعال چند تشکل مرتبط با گروهک منافقين و با انجام چند عمليات برق‌آسا اين تشکل‌ها مورد ضربه قرار گرفتند كه دو نفر از عناصر بازداشت شده اخيراً به منظور هماهنگ‌سازي عناصر و تشکل‌هاي داخلي جهت اخلال در روند برگزاري انتخابات وارد کشور شده بودند.
يک مقام آگاه امنيتي اعلام کرد: به‌دنبال شناسايي اعضاي فعال چند تشکل مرتبط با گروهک منافقين و با انجام چند عمليات برق‌آسا و همزمان در تهران و چند شهر ديگر اين تشکل‌ها مورد ضربه قرار گرفتند.
مقام امنيتي مذکور افزود: تشکل‌هاي شناسايي‌ شده با استفاده از اسامي و عناوين متعدد و فريب‌کارانه فعاليت مي‌کردند اما تعداد قابل توجهي از آن‌ها سابقه ارتباط يا عضويت در گروهک تروريستي منافقين و تعدادي نيز به جرم همکاري با آن گروهک سابقه محکوميت و زندان دارند.
اين مقام امنيتي در ادامه اظهار داشت: حتي دو نفر از عناصر بازداشت شده اخيراً به منظور انتقال دستورالعمل‌هاي حلقه خارج به داخل و هماهنگ‌سازي عناصر و تشکل‌هاي داخلي جهت اخلال در روند برگزاري انتخابات وارد کشور شده بودند که با هوشياري سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از ورود و چند روز تعقيب بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، مقام امنيتي مورد نظر در پايان خاطرنشان كرد : تعداد زيادي از ديگر عناصر اين تشکل‌ها نيز شناسايي و احضار شده و پس از اقدامات مقتضي و اخذ تضمين‌هاي لازم از آنها مرخص شدند که در روزهاي آينده و پس از برخورد با ساير مرتبطين اين تشکل‌ها اطلاعات بيشتري به صورت رسمي در اختيار افکار عمومي قرار خواهد گرفت.

 


مقامات وزارت خارجه آمريکا براي چندمين‌بار طي 4 روز گذشته عليه شوراي نگهبان موضع گرفتند و مدعي شدند به خاطر رسيدگي به صلاحيت نامزدها، انتخابات ايران آزاد نيست!
در آخرين مورد از اين موضع‌گيري‌ها جان کري وزيرخارجه آمريکا ضمن يک کنفرانس خبري در تل‌آويو از رد صلاحيت برخي نامزدها در ايران انتقاد کرد و گفت: شوراي نگهبان غيرانتخابي صدها نامزد احتمالي را براساس يک سري معيار مبهم، رد صلاحيت کرده است.»
وزير امور خارجه آمريکا افزود؛ شوراي نگهبان، تنها براساس منافع جمهوري اسلامي صلاحيت‌ها را بررسي کرده و به نظرات متفاوت ايرانيان، بي‌اعتنا بوده است.
کري گفت: در نبود شفافيت، بسيار بعيد است که نامزدي از ميان هشت نامزد تاييد شده، خواسته گروه بزرگي از ايرانيان را نمايندگي کند يا اينکه به سرمنشا تغييري تبديل شود.
وي گفت: وقتي نهادي که منتخب مردم نيست، فقط براساس اين که يک فرد چقدر در راستاي منافع حکومت است، درباره (تاييد صلاحيت) نامزدهاي انتخابات تصميم مي‌گيرد، به سختي مي‌توان گفت که روندي آزاد، منصفانه و شفاف حاکم است.
پيش از اين دو تن از معاونين و سخنگويان وزارت خارجه آمريکا - از جمله وندي شرمن- نيز با اسم بردن علني از هاشمي رفسنجاني و رحيم مشايي تصريح کرده بودند به خاطر رد صلاحيت اين دو نفر، انتخابات ايران را غير‌آزاد مي‌دانند و به رسميت نمي‌شناسند.
ادعاي جان کري درباره غيرانتخابي بودن شوراي نگهبان در حالي است که حتي در آمريکا نيز دادگاه فدرال نهادي غيرانتخابي و انتصابي است و همين نهاد چند سال قبل با وجود اکثريت آراي رقيب بوش، رأي به پيروزي بوش داده براساس قانون‌اساسي جمهوري اسلامي که با رفراندوم عمومي به تصويب رسيده، شوراي نگهبان مسئول رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي رياست‌جمهوري و نظارت بر سلامت انتخابات است.
سراسيمگي و اظهارات خشمگينانه مقامات آمريکايي عليه شوراي نگهبان، از يک سو از اهميت راهبردي اين شورا حکايت مي‌کند و از سوي ديگر نشان مي‌دهد عملکرد شوراي نگهبان در رسيدگي به صلاحيت نامزدها و رد نامزدهاي فاقد صلاحيت، درست نقطه مقابل توقع و خواست دشمنان ملت ايران و از جمله آمريکا بوده که براي دهه‌ها از ديکتاتوري کودتايي حمايت کرده و مانع از برقراري دموکراسي و انتخابات در ايران بودند.

 


«حرکت شوراي نگهبان در عدم تأييد هاشمي‌رفسنجاني، سيلي نظام ولايت‌فقيه در گوش برخي رسانه‌ها و نويسنده‌هاي اپوزيسيون رژيم بود.»
پايگاه اينترنتي خودنويس وابسته به اپوزيسيون خارج کشور ضمن انتشار مطلب فوق خاطرنشان کرده است: اين گروه آن‌قدر در حمايت بي‌چون و چرا از رفسنجاني از يکديگر گوي سبقت را مي‌ربودند که يادشان رفته بود بازي انتصابات در ايران آزاد نيست. اين نکته مهم است که رد صلاحيت رفسنجاني آب در لانه مورچه‌ها ريخت و نکات کليدي زيادي را مشخص کرد.
در ادامه اين نوشته آمده‌است: عده‌اي از رسانه‌ها و نويسندگان اپوزيسيون آن‌قدر ذوق‌مرگ شده بودند که شرط بندي کرده بودند. آن هم شرط‌هايي که شايد فقط در مسابقات اسب‌سواري مي‌شد چنين شرط‌هايي بست. ولي سيلي حاکميت در گوش اين رسانه‌ها و نويسنده‌ها بسيار سهمگين‌ و غافلگيرکننده بود. به يقين شوک ناشي از اين سيلي با دعوت از هيچ مهماني براي مصاحبه در اين رسانه‌ها قابل رفع نخواهد بود.
خودنويس اضافه مي‌کند:‌«تا ديروز تمام اين رسانه‌ها و قلم‌ها داد مي‌زدند که رد صلاحيت هاشمي به نفع مخالفان حکومت نيست. چرا که باعث قدرتمندتر شدن و بسط ديکتاتوري مي‌شود. امروز به يکباره همه اين رسانه‌ها و قلم‌ها فرياد زدند که حاکميت تير خلاص را به خود زد (!)
اين آبي که در لانه مورچگان ريخته شد به يقين تأثيراتش را به تدريج نشان خواهد داد و اميدوارم آن دسته از نهادهايي که با طناب وابستگان رفسنجاني به داخل چاه مي‌رفتند به خود آيند و راه‌هاي صحيح‌تري پيدا کنند.
خودنويس در ادامه نوشت:‌«نکته آخر اين که با رد صلاحيت رفسنجاني نه تنها در ايران قيامت نخواهد شد، بلکه مخالفان حتي علاقه ندارند به خاطر وي باتوم بخورند و از او دفاع کنند. بياييد فرض کنيم رفسنجاني تأييد صلاحيت مي‌شد و مثل موسوي حصر خانگي مي‌شد. کدام پشتوانه سبز مي‌خواست از عاليجناب سرخپوش حمايت و براي آزادي ايشان مبارزه کند؟ آيا وقت آن نيست که به خود بياييد؟ مگر ما از عاليجناب سرخپوش و ترور رستوران ميکونوس سخن نمي‌گفتيم؟! رد صلاحيت گواراي وجودتان(!)
گفتني است همه شواهد موجود و برخي اسناد که کيهان به آن اشاره داشته است حکايت از آن دارد که مجموعه مشترک دشمنان بيروني و دنباله‌هاي داخلي آنها در پي قرباني کردن آيت‌الله‌هاشمي بوده‌اند و از اين روي عدم احراز صلاحيت ايشان از سوي شوراي نگهبان را مي‌توان اقدامي در جهت نجات آيت‌الله رفسنجاني از دام خطرناکي دانست که براي ايشان تدارک ديده بودند. هياهوي توأم با عصبانيت آمريکايي‌ها در همين راستا قابل ارزيابي است.

 


رسانه‌هاي بيگانه و ضد انقلاب تحليل‌هاي قابل تأملي درباره عدم تأييد صلاحيت آقاي هاشمي براي انتخابات رياست‌جمهوري منتشر کرده‌اند.
در اين تحليل‌ها از يک سو خشم و ناخرسندي از اين اتفاق که آن را غيرمنتظره مي‌دانند، موج مي‌زند و از طرف ديگر تلاش مي‌شود موضوع تحريف شود.
در اين زمينه سايت فتنه‌گر کلمه که از سوي فراريان فتنه‌سبز مديريت مي‌شود ادعا کرد شوراي نگهبان با رد صلاحيت هاشمي به پيکر انقلاب شليک کرد! شبکه دولتي انگليس هم مدعي شد «هاشمي حذف [!؟] شده و اين باعث ريزش پايگاه اجتماعي حکومت خواهد شد». همچنين سايت جرس از قول يکي از همکاران فراري روزنامه‌هاي زنجيره‌اي (عبدالرضا-ت) ادعا کرد با اين اتفاق دوره جمهوري اسلامي به پايان رسيده است. جرس همچنين از قول حسن يوسفي اشکوري (از وابستگان گروهک ملي مذهبي) «اوايل فروردين 68 خبر برکناري آيت‌الله منتظري را شنيدم و بسيار افسرده و ناراحت شدم و دريغ خوردم. آن روز اميدمان را بر باد رفته مي‌ديدم اما پس از ساعتي افسوس گفتم براي خود او خوب شد. همين ماجرا پس از دريافت خبر رد صلاحيت آقاي هاشمي در ذهنم تکرار شد... اکنون هاشمي نيز بايد مثل منتظري فزت و رب‌الکعبه بگويد»!
اين دعاوي در حالي است که اولا هاشمي حذف نشده و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است و ثانيا پايگاه اجتماعي نظام همان است که در آن 8ماهه فتنه از پاي صندوق‌هاي رأي تا کف خيابان خود را به رخ دشمن کشيد. در عين حال بايد از منافقيني که دم خروس از پس جامه‌شان پيداست پرسيد که آيا شماها همان محافلي نيستيد که در اوج فتنه شعار جمهوري ايراني داديد و بر اساس توهم احمقانه خود براي حذف جمهوري اسلامي خيز برداشتيد؟ در واقع دوره جديد جمهوري اسلامي نه امروز که همان روز آغاز شد.
در همين حال شبکه دولتي انگليس با ابوالحسن بني‌صدر (آلت دست گروهک منافقين در سال 59 و 60) مصاحبه کرد. بني‌صدر در اين مصاحبه گفت: هاشمي رفسنجاني واپسين قمار زندگي سياسي خود را کرد. او نباخته. من هم جاي او بودم که مخالفش هستم، همين کار را مي‌کردم(!)
بي‌بي‌سي در عين حال از قول مجيد محمدي عضو فراري حلقه کيان و همکار راديو فردا گفت: رد صلاحيت هاشمي نکته تازه‌اي به واقعيت جمهوري اسلامي اضافه نمي‌کند. حاکميت فکر مي‌کند هزينه برخي اتفاقات و ريزش‌ها را در سال 88 پرداخته است؛ بنابراين امروز نکته جديدي وجود ندارد. هاشمي در آن سال مقابل حاکميت و رهبري ايستاد.
وي افزود: مسئله حکومت اين است که آمدن هاشمي باعث مي‌شود که عمده مخالفان اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي برانداز در زيرچتر او قرار گيرند و اگر اتفاقي مانند دغدغه‌هاي مربوط به تقلب رخ دهد، دوباره همان اتفاقات سال 88 تکرار شود. بنابراين اگر در همين مرحله هاشمي رفسنجاني را رد صلاحيت کنند، براي پيشگيري هزينه کمتري خواهند پرداخت.
وبسايت بي‌بي‌سي نيز در تحليلي خاطر نشان کرد: کار در اردوي تحول‌طلبان [اسم مستعار جريان برانداز ] سخت خواهد شد و به انشقاق و تفرقه خواهد انجاميد. بخشي از اقدام هاشمي حمايت خواهند کرد که در موقعيت ضعيف‌تري هستند و بخش ديگر به هاشمي و خاتمي حمله خواهند کرد که سران در حصر جنبش را تنها گذاشتند و بي‌حساب به آب زدند و چيزي هم به دست نياوردند. آنها خواستار تحريم انتخابات و سرنگوني حکومت مي‌شوند.
از سوي ديگر وبسايت اخبارروز در تحليلي نوشت: برنامه حکومت ادامه همان راهي است که از سال 88 دنبال کرده است. اين بار البته کم‌هزينه‌تر. انتخابات سر موقع برگزار خواهد شد. جنبش استيصال (جنبشي که از سر استيصال به گرد هاشمي رفسنجاني در حال حلقه زدن بود) با اکراه بيشتر، اما به هر حال نقشي را که برعهده گرفته بازي خواهد کرد. اين جنبش مي‌تواند مسير خود را به سوي کانديداي ديگري عوض کند، براي اين کار هم وسايل لازم تعبيه شده و کساني را در ويترين باقي گذاشته‌اند.
در ادامه اين تحليل با دعوت به آشوبگري به عنوان نقشه «ب» آمده است: ما باز هم در برابر اين پرسش قرار گرفته‌ايم که چه بايد کرد و راه‌حل چيست؟ براي پاسخ به اين سوال دوباره بايد تاکيد کرد که «انتخابات» بدون «خيابان» (فشار از پايين) همان نتيجه‌اي را بيرون مي‌دهد که «نظام» مي‌خواهد. آيا هاشمي رفسنجاني آن جادويي بوده است که بتوان با آن «خيابان» را فعال کرد؟ اکنون اين گوي و اين ميدان!
اردشير اميرارجمند سخنگوي گروهک موسوم به شوراي هماهنگي سبز نيز در مصاحبه با سايت خود (کلمه) مي‌گويد «انتخابات بدون آقاي هاشمي فاقد حداقل‌هاي مورد نياز براي يک انتخابات رقابتي است و در صورت ادامه انتخابات بي‌معني خواهد شد». او با سازمان منافقين همکاري دارد و با هماهنگي کنسولگري آمريکا در استانبول توانست از ايران خارج شده و به فرانسه برود.
برخي مقامات آمريکايي به خاطر عدم تأييد صلاحيت هاشمي و مشايي گفته‌اند انتخابات ايران را سرکوب شده، غير آزاد و مبهم مي‌دانند و نامزدهاي موجود را نمايندگان مردم ايران تلقي نمي‌کنند!

 


سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله‌جويانه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا درخصوص روندهاي قانوني انتخابات در کشورمان، به مقامات آمريکايي توصيه کرد سطح اطلاعات خود را نسبت به رويه‌ها و ساز و کارهاي قانوني در نظام سياسي و قانون‌اساسي جمهوري اسلامي ايران بالا ببرند.
سيدعباس عراقچي، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله‌جويانه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا درخصوص روندهاي قانوني انتخابات در کشورمان، به مقامات آمريکايي توصيه کرد سطح اطلاعات خود را نسبت به رويه‌ها و ساز و کارهاي قانوني در نظام سياسي و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بالا ببرند.
وي با اشاره به اينکه سياست‌هاي خاورميانه‌اي ايالات متحده همواره از فقر اطلاعاتي و ضعف تحليلي رنج برده است گفت: قضاوت بي‌پايه نسبت به روند برگزاري انتخابات در ايران، آنهم براساس شناخت ضعيف و اطلاعات نادرست، نه تنها دخالت در امور ملت ايران و در مخالفت با اصول بديهي حقوق بين‌الملل است، بلکه توهين به بلوغ و شعور سياسي ملت فهيم ايران به شمار مي‌رود.
وي اضافه کرد: ملت ايران و افکارعمومي منطقه شاهد بيش از نيم قرن حمايت آمريکا از رژيم‌هاي ديکتاتوري و مستبد منطقه بوده‌اند و به ادعاهاي منسوخ آنها در حمايت از دمکراسي وقعي نمي‌نهند.
سفر به ترکيه
همچنين عراقچي در سفري يک روزه به ترکيه با مقامات اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.
عراقچي عصر پنج‌شنبه گفت: سفر امروز من به ترکيه در رابطه با برگزاري کميته مشورتي سياسي دو کشور انجام شد که به طور معمول هر 6 ماه يک‌بار در سطح معاونان وزيران امور خارجه دو کشور برگزار مي‌شود و در آن مرور کاملي بر روابط دو کشور در تمامي ابعاد از جمله اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و امنيتي انجام مي‌شود.
او اضافه کرد: امروز هم در يک گفت‌وگوي 3 ساعته با همتاي ترک اين مجموعه مسائل مورد بحث قرار گرفت. روابط ما فهرست بلند بالايي را شامل مي‌شود چرا که ايران و ترکيه دو کشور مهم منطقه هستند، با تاريخ و فرهنگ بسيار غني و دين مشترک.
عراقچي با اشاره به تصميم روز پنج‌شنبه اين کميته عنوان کرد: تصميم بر اين شد تا کميته مشورتي دو کشور در سطح مديران کل وزارت امور خارجه هر 3 ماه يک‌بار برگزار شود و در واقع ما ميزان مشورت‌ها را به هر سه ماه يک‌بار رسانديم. اين موضوع به دليل اهميت روابط مشترک دو کشور است.
معاون وزير امور خارجه کشورمان افزود: بعد از اين ملاقات 3 ساعته، يک ملاقات يک ساعته هم با داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه داشتم؛ در اين جلسه بحث‌هاي گسترده‌اي درباره روابط دو جانبه و طبعا مساله سوريه انجام شد که داوود اوغلو تاکيد کرد که روابط ايران و ترکيه فراي روابط دو کشور حتي همسايه است و ما به نوعي تاريخ و فرهنگ مشترک داريم و دين مشترک و برادري. وي معتقد بود روابط ما در تمام سطوح بايد ادامه پيدا کند و اگر اختلاف ديدگاه‌هايي در برخي موارد وجود دارد نبايد بر ابعاد ديگر روابط تاثير داشته باشد. فکر مي‌کنم اين مهم‌ترين توافقي است که ما با ترک‌ها داشتيم و امروز بر اين موضوع تاکيد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10