(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
گزارش جديد آمانو منتشر شد
اذعان به پيشرفت هسته‌اي ايران و تکرار ادعاي عدم همکاري با آژانس
درمکتب امام
در آخرين بيانيه انتخاباتي هاشمي رفسنجاني مطرح شد
تاکيد بر اعتلاي کشور و عزت ملت در سايه نظام اسلامي
سلطانيه: گزارش جديد آمانو سند پيشرفت هسته‌اي ايران است
در ادامه روند خصمانه واشنگتن عليه ايران
آمريکا 20 شخص و شرکت ايراني را تحريم کرد
تسليم استوارنامه سفير ايران در ژنو به مديرکل دفتر اروپايي سازمان ملل
اعلام حمايت حقوقدانان و فضلاي حوزه از شوراي نگهبان
آيت‌الله مهدوي کني رئيس کميسيون تحقيق مجلس خبرگان شد
همايش کوهپيمايي سراسري کارکنان ناجا
آيت الله جزايري: شوراي نگهبان شهامت به خرج داد
امير اسماعيلي مطرح کرد
انهدام هواپيماها و موشک‌هاي کروز توسط سامانه پدافندي «حرز نهم»
   


انتخاب اعضاي ستاد انتخاباتي ولايتي
علي‌اکبر ولايتي نامزد رياست جمهوري يازدهم طي احکام جداگانه‌اي رئيس و رؤساي کارگروه‌هاي مختلف ستاد انتخاباتي خود را منصوب کرد.
طي احکام جداگانه اي شاهين محمد صادقي به عنوان رئيس، فاضل استاد قائم مقام ستاد، علاءالدين بروجردي به عنوان رئيس کار گروه سياسي، محمد نهاونديان رئيس کار گروه اقتصادي و نويد ادهم رئيس کار گروه فرهنگي و حسين انتظامي به عنوان سخنگوي ستاد انتخاباتي ولايتي انتخاب شدند.
همچنين ولايتي صبح جمعه به منظور تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام(ره) و شهدا به بهشت زهرا رفت.
انتشاربرنامه‌هاي انتخاباتي عارف
همزمان با ميلاد حضرت علي(ع) برنامه‌هاي راهبردي محمدرضا عارف کانديداي انتخابات رياست جمهوري با عنوان «ايران آينده» منتشر شد.
اين برنامه در 22 بخش اصلي شامل اهداف راهبردي و برنامه‌هاي حوزه صنعت، معدن و خدمات، کشاورزي، مسکن، سلامت، آموزش و پرورش و حوزه‌هاي زير ساختي محيط زيست، سرمايه‌گذاري خارجي، مناطق توسعه پذير، ديپلماسي فعال، فساد ستيزي، مردم سالاري، توسعه اجتماعي، توسعه اطلاعاتي، توسعه نظام بانکي، محيط کسب و کار، توسعه علمي، نوسازي نظام کشورداري و 5 طرح ويژه شامل تبديل ايران به قطب تجاري، توسعه گردشگري، مهاجرت معکوس، صنعت انرژي و شغل آفريني پايدار است.
همچنين معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا ممکن است به نفع حسن روحاني کنار بکشد، اظهار داشت: تا آخر در صحنه انتخابات خواهم ماند.
وعده تشکيل دولت اجتماعي
محمد باقر قاليباف اعلام کرد من اين قول را مي دهم که با روحيه جهادي يک دولت اجتماعي برخواسته از متن مردم شکل بگيرد تا به اين مديريت يکنواخت پايان دهيم.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در جمع مردم بوشهراظهار کرد: اگر تقدير الهي و خواست شما اين گونه باشد که در دولت آينده حضور داشته باشم، بنده به کمک همه اقشار مردم و به فضل الهي بلافاصله آماده خواهم شد تا حماسه اقتصادي را همانند حرکت جهادي و اقدام منطبق بر عقلانيت و معنويت محقق کنم. از اين رو يک دولت اجتماعي با رويکرد جهادي و برخواسته از آحاد مردم تشکيل خواهد شد.
قاليباف افزود: بايد با همان روحيه جهادي و با دولت اجتماعي برخواسته از متن مردم، کشاورزان، صنعتگران، کارگران، نخبگان، همه گروه ها و اقوام و همچنين همه کساني که با سلايق مختلف دل در گرو خدمت به مردم و تضمين آينده کشور دارند، با کمک يکديگر اين حماسه اقتصادي را رقم بزنيم و به اين مديريت يکنواخت پايان دهيم.
نفعي در کناره گيري نيست
کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري با بيان اينکه به نفع عارف و روحاني کناره گيري نمي کنم ، گفت: من هيچ نفعي نمي‌بينم که کناره گيري كنم.
سيد محمد غرضي در پاسخ به اين سوال که آيا ستاد و يا تشکيلاتي براي فعاليت‌هاي انتخاباتي خود تشکيل مي‌دهيد؟ اظهارکرد: ستاد من قلب مردم است و اگر ملت به حرف‌هاي من اعتماد کنند راي مي‌دهند و در نهايت نيز تصميم با آن‌ها است.
وي خاطر نشان کرد: من از شوراي نگهبان درخواست ارائه برنامه به آن‌ها را داشتم اما آن‌ها گفتند که از شما برنامه نمي‌خواهيم.
زمان اعلام کانديداي نهايي جبهه پيروان
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام کرد اين هفته نظرمان را درباره اينکه در انتخابات رياست جمهوري از کدام کانديدا حمايت مي‌کنيم، اعلام خواهيم کرد.
سيدکمال‌الدين سجادي با اشاره به اينکه در حال حاضر در جبهه پيروان خط امام و رهبري مشغول مذاکره،‌ رايزني و ديدار با نامزدهاي اصولگراي انتخابات رياست جمهوري هستيم تا درباره حمايت از يکي از اين نامزدها به جمع‌بندي برسيم، اظهار کرد: اين هفته در جلسه شوراي مرکزي جبهه پيروان خط امام و رهبري جمع‌بندي‌هاي نهايي مورد توجه قرار خواهد گرفت و نظرمان را درباره حمايت از يکي از نامزدهاي انتخابات اعلام مي‌کنيم.
تاييد صلاحيت بسياري از ورزشکاران
و هنرمندان در انتخابات شوراها
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور با بيان اينکه نتايج بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخابات شوراي شهرامروز اعلام مي‌شود ، گفت: بسياري از ورزشکاران و هنرمنداني که ثبت نام کرده بودند نيز تاييد صلاحيت شدند.
محمد جواد کوليوند با اشاره به آخرين نتايج بررسي صلاحيت‌ کانديداهاي انتخابات شوراهاي شهر گفت: کار بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخابات شوراها توسط هيئت‌هاي عالي استان‌ها عصر جمعه پايان يافت و امروز اسامي به فرمانداري‌ها اعلام مي‌شود.
وي ادامه داد: فرمانداري‌ها موظف‌اند که ظرف ?? ساعت اسامي افرادي که رد صلاحيت شده‌اند را به آن‌ها اعلام کنند.
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور در ادامه اظهارداشت: آراي هيئت‌هاي عالي استان لازم‌الاجراست و فقط افرادي که به اين آرا شکايت دارند، مي‌تواند شکايت کنند. در غير اينصورت رأي لازم‌الاجراست و بايد اجرا شود.
مشخص شدن برنامه‌هاي تبليغاتي روحاني
رئيس ستاد انتخابات حجت‌الاسلام حسن روحاني اعلام کرد طي جلساتي که اعضاي ستاد مرکزي روحاني برگزار کردند، برنامه‌هاي تبليغاتي وي براي انتخابات رياست‌جمهوري امروز مشخص مي شود.
محمدرضا نعمت‌زاده با اعلام مطلب فوق افزود: به طورحتم اولويت کاري روحاني در برنامه‌هايش تاکيد بر مباحث اقتصادي خواهد بود لذا سعي خواهيم داشت برنامه‌هاي تبليغاتي وي را نيز براين اساس تدوين کنيم.
رئيس ستاد انتخابات جليلي انتخاب شد
علي باقري رياست ستاد انتخاباتي و تبليغات سعيد جليلي در انتخابات يازدهم رياست جمهوري را بر عهده گرفت.
همايش انتخاباتي سعيد جليلي ‌روزجمعه در ورزشگاه افراسيابي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کيهان در اين مراسم سيدناصر حسيني‌پور نويسنده کتاب «پايي که جا ماند» و همچنين عليرضا قزوه به سخنراني و شعرخواني پرداختند.
در اين همايش علي باقري رئيس ستاد انتخاباتي جليلي نيز سخنراني کرد. در ادامه سعيد جليلي کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري به بيان ديدگاههاي خود درخصوص ترويج گفتمان انقلاب اسلامي پرداخت.
تصاوير شهيد احمدي روشن و شهداي هسته‌اي و همچنين پرچمهاي ايران، حزب‌ا...، بحرين و سوريه در دستان شرکت‌کنندگان اين همايش بود.
همچنين به گزارش تسنيم روزنامه آمريکايي «واشنگتن پست» در يادداشتي درباره انتخابات ايران نوشت؛ جليلي بارها خود را منتقد سرسخت آمريکا و اتخاذ يک رويکرد تقابلي در سياست خارجي معرفي کرده است و معتقد است ايران در مسير درستي قدم برمي دارد.

 


سرويس سياسي-
يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با انتشار گزارش جديد فصلي خود پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان، ضمن اذعان به پيشرفت‌هاي چشمگير اين فعاليت‌ها، بار ديگر ادعاي عدم همکاري ايران با آژانس را تکرار کرد.
اين گزارش 14 صفحه‌اي که عصر چهارشنبه در اختيار 35 عضو شوراي حکام آژانس قرار گرفت، حاوي نکات کليدي از پيشرفت در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و در عين حال تکرار برخي اتهامات و ادعاهاي قبلي است.
آمانو در پارگراف 8 اين گزارش به نظارت کامل آژانس بر فعاليت‌ها و تاسيسات هسته‌اي ايران اذعان کرده است.
وي در اين باره آورده است؛ «ايران برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي حکام و شوراي امنيت، فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي خود در تاسيسات اعلام شده‌اي که در زير به آنها اشاره خواهد شد را تعليق نکرده است. تمام اين فعاليت‌ها تحت پادمان‌هاي آژانس هستند و تمام مواد هسته‌اي، آبشارهاي نصب شده و ايستگاه‌هاي تغذيه و تخليه اورانيوم در اين تاسيسات مشمول اقدامات نظارت و کنترل (محدودسازي) آژانس هستند.»
ذخاير اورانيوم غني‌سازي شده ايران
در پاراگراف 10 اين گزارش به ميزان ذخاير اورانيوم با غناي 5/3 و 20 درصد اشاره شده و آمده است، «ايران از زماني که غني‌سازي اورانيوم در تاسيسات هسته‌اي اعلام شده خود را شروع کرده است در آن تاسيسات موارد زير را توليد کرده است:
- 8960 کيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم غني شده به اورانيوم 235 پنج درصد (689 کيلوگرم بيشتر از گزارش قبلي مديرکل آژانس) که از آن 6357 کيلوگرم (383 کيلوگرم بيشتر از گزارش قبلي مديرکل آژانس) به شکل هگزافلورايد اورانيوم غني شده به اورانيوم 235 پنج درصد باقي مانده‌اند و مابقي بيش از اين حد غني شده‌اند.
- 324 کيلوگرم (با 44 کيلوگرم افزايش از زمان انتشار گزارش قبلي مديرکل آژانس) هگزافلورايد اورانيوم غني شده به اورانيوم 235 بيست درصد که از اين مقدار 182 کيلوگرم (با 15 کيلوگرم افزايش از زمان گزارش قبلي مديرکل آژانس) به شکل هگزافلورايد اورانيوم غني شده به اورانيوم 20 درصد باقي مانده‌اند و مابقي، بيش از اين حد غني شده‌اند.»
افزايش سانتريفيوژها در نطنز
آمانو در پاراگراف 12 گزارش خود به بخش ديگري از پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران اشاره مي‌کند و مي‌نويسد، «ايران تا تاريخ 15 مه 2013، 79 آبشار IR-1 (حدود 12640 سانتريفيوژ) را به طور کامل در سالن توليد A نصب کرده، براي يک آبشار ديگر بخشي از عمليات نصب IR-1 را انجام داده و مراحل مقدماتي نصب 46 آبشار IR-1 ديگر را به اتمام رسانده است. در اين تاريخ ايران اعلام کرد 53 عدد از آبشارهاي IR-1 کاملا نصب شده را با هگزافلورايد اورانيوم طبيعي تغذيه مي‌کند.»
نصب سانتريفيوژهاي پيشرفته
نکته کليدي گزارش آمانو به نصب نسل پيشرفته ماشين‌هاي سانتريفيوژ در تاسيسات هسته‌اي ايران اختصاص دارد.
آمانو در اين باره آورده است: «ايران به نصب سانتريفيوژهاي IR-2M و محفظه‌هاي خالي سانتريفيوژي در يکي از بخش‌هاي سالن توليد A ادامه داده است. تا 15 مه 2013، 4 آبشار (689 سانتريفيوژ) به طور کامل نصب شده‌اند و براي يک آبشار ديگر سانتريفيوژهاي IR-2M و محفظه‌هاي خالي سانتريفيوژي تا اندازه‌اي نصب شده‌اند؛ ضمن اينکه مراحل مقدماتي نصب 13 آبشارIR-2M ديگر هم تکميل شده است. هيچکدام از سانتريفيوژهاي IR-2M در تاسيسات غني‌سازي سوخت با هگزافلورايد اورانيوم طبيعي غني نشده بودند.»
گزارشي از فعاليت سايت فردو
مديرکل آژانس در پاراگراف 25 اين گزارش درباره فعاليت‌هاي سايت فردو آورده است: همانطور که پيشتر نيز گزارش شد، آژانس تاييد کرده که از زمان آغاز به کار اين تاسيسات در دسامبر 2011 تا تاريخ 17 نوامبر 2012، مجموع 769 کيلوگرم اورانيوم غني شده تا سطح 5 درصد در تاسيسات غني‌سازي اورانيوم وارد آبشارهاي تاسيسات غني‌سازي فردو شده است و همچنين 2/101 کيلوگرم اورانيوم غني شده تا سطح 20 درصد نيز توليدشده است. ايران تخمين زده است که در فاصله زماني 18 نوامبر 2012 و 10 مه 2013، مجموع 427 کيلو و 300 گرم اورانيوم غني شده تا سطح 5 درصد به آبشارهاي موجود در تاسيسات غني‌سازي سوخت فردو تزريق شده و حدود 60 کيلو و 400 گرم اورانيوم غني شده تا سطح 20 درصد توليد شده است.
همين موضوع نيز مي‌توانست به توليد مجموع 161 کيلو و 600 گرم اورانيوم غني شده تا سطح 20 درصد از آغاز زمان بهره‌برداري توليد در اين تاسيسات بيانجامد که از اين رقم 151 کيلو و 700 گرم از فرايند توليد حذف شده و به تاييد آژانس نيز رسيده است.
تکرار ادعاهاي قبلي درباره پارچين
يوکيا آمانو در ادامه اين گزارش و در بخش «ابعاد نظامي احتمالي» بار ديگر ادعاهاي خود را درباره سايت پارچين تکرار کرد.
وي در اين باره مدعي شد: همانطور که در ضميمه گزارش نوامبر 2011 مديرکل اعلام شده است، اطلاعاتي که توسط کشورهاي عضو - بخوانيد سرويس‌هاي جاسوسي غرب - براي آژانس فراهم شده است نشان مي‌دهد که ايران يک مخزن مهار بزرگ انفجاري براي انجام آزمايش‌هاي هيدروديناميکي ساخته است.
اين آزمايشات نشانه قوي درباره توسعه احتمالي تسليحات هسته‌اي است. اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد که مخزن مهار در سال 2000 در سايت پارچين نصب شده است. مکان اين مخزن در سايت پارچين در مارس 2011 شناسايي شد و آژانس در ژانويه 2012 درباره مکان اين مخزن مهار به ايران اطلاع داده است.
همانطور که پيشتر اعلام شد، تصاوير ماهواره‌اي قرار گرفته در اختيار آژانس از ماه فوريه سال 2005 تا ماه ژانويه سال 2012 هيچ فعاليتي را در محل و يا در نزديکي ساختماني که مخزن مهار در آنجا قرار گرفته است، نشان نمي‌دهد. اگرچه از زمان نخستين درخواست آژانس براي دسترسي به اين مکان، تصاوير ماهواره‌اي فعاليت‌هاي گسترده‌تر و به دنبال آن تغييراتي را در اين مکان به تصوير کشيده است. آژانس در هر دور از گفت‌وگوها با ايران بر درخواست خود براي دسترسي به محل سايت پارچين تاکيد کرده است، اما ايران به اين درخواست پاسخ نداده است.
ادعاهاي آمانو درباره سايت پارچين در حالي مطرح مي‌شود که آژانس سال 2005 دوبار از اين سايت بازديد کرده و همان زمان مديرکل وقت آژانس اعلام کرد که هيچ نشانه‌اي از فعاليت‌هاي هسته‌اي نظامي در اين سايت مشاهده نشده است.
در شرايط کنوني نيز جمهوري اسلامي ايران معتقد است که بازرسي جديد از سايت پارچين مستلزم تدوين يک چارچوب و مداليته جديد با تعهدات مشخص و الزام‌آور براي طرفين است که بار ديگر تجربه مداليته سال 2007 و عدم پايبندي آژانس به تعهداتش تکرار نشود.
درخواست پذيرش پروتکل الحاقي
در بخش ديگري از اين گزارش بار ديگر از ايران درخواست شده است که پروتکل الحاقي را بپذيرد؛ پروتکلي که ايران در زمان حکومت اصلاح‌طلبان يک بار پذيرش خفت‌بار آن را تجربه کرده است. آمانو در اين باره آورده است: «برخلاف قطعنامه‌‌هاي مربوطه شوراي حکام و شوراي امنيت، ايران پروتکل الحاقي را اجرا نمي‌کند. تا زماني که ايران همکاري لازم را به عمل نياورد و از جمله پروتکل الحاقي را اجرا نکند، آژانس در موقعيتي نيست که عدم وجود فعاليت يا مواد هسته‌اي اعلام نشده در ايران را تاييد کند.»
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پايان اين گزارش مدعي شده است که جمهوري اسلامي ايران همکاري لازم با آژانس درباره حمل مسائل باقيمانده از جمله اجازه بازرسي از سايت پارچين را نداده است.

 


ما بشردوست هستيم
ما بشردوست هستيم و پيغمبر ما، پيغمبر عظيم‌الشأن ما بشردوست بود و براي بشر زحمت‌ها و تحمل مشاق کرد و ما هم پيروي از آن دستور مي‌کنيم و با همه اقشار بشر، با تمام مستضعفين عالم روابط حسنه داريم به شرط اينکه روابط متقابل و احترام متقابل باشد.
صحيفه نور- ج 5 - ص 115

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت در آخرين بيانيه انتخاباتي خود که در روز جمعه منتشر شد تأکيد کرد: مشکلات و تلخي‌ها نبايد ما را از هدف و راه مقدس اعتلاي کشور و عزت و رفاه ملت در سايه نظام اسلامي بازدارد.
در اين بيانيه آمده است :از سال 1337 که عملاً وارد مبارزه عليه استبداد و استعمار شدم و اوج آن وقتي بود که امام (ره) رسما نورافکن مبارزه را بدست گرفتند  تا امروز، همواره  آنچه در توان جسمي و فکري خود داشتم، در جهت ايجاد عدل و اعتدال و اعتلاي ملي، نشر معارف اسلام به ويژه مکتب اهل بيت(ع) و خدمت براي تأمين رفاه و آرامش مردم در نظام اسلامي، به‌کار گرفتم و تاکنون در اين راه، ناملايمات و تيرهاي زهرآگيني را به جان خريده و خواهم خريد و هميشه دعا و لطف خداوند و حمايت مردم به من روحيه ‌داده و خواهد داد.
از حدود يک سال پيش که زمزمه انتخابات رياست جمهوري شروع شد، هر وقت فرصت ديدار با اقشار و صنوف مختلف مردمي، خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران 8 سال دفاع مقدس، شخصيت‌ها، بزرگان ديني و دانشگاهي، فرهنگي، سياسي، قضايي، هنرمندان، کارگران، صنعتگران، کشاورزان، ورزشکاران، زنان، جوانان و حقوقدانان برايم فراهم مي‌شد، تأکيد مي‌کردند «در اين مرحله که کشور دچار مشکلات و معضلات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و مهم‌تر از آن، تهديد و تحريم خارجي و تفرقه سياسي شده، انتظار دارند براي پاسداري از خون شهدا و رنج جانبازان و آزادگان و خانواده‌هاي ايثارگران و اعتلاي کشور و رفاه فرزندان اين مرز و بوم وارد ميدان شوم».
اين بيانيه افزوده است : با توجه به آشنايي کاملي که با موانع حضور و مشکلات پيش رو داشتم و علي‌رغم ميل خود و بستگان، براي کمک به خلق حماسه سياسي، که آن‌را پيش‌شرط رسيدن به حماسه اقتصادي مورد تاکيد رهبري مي‌دانم در آخرين لحظات فرصت قانوني، ثبت‌نام کردم.
اينک خاضعانه از تمامي شما مردم عزيز ايران اسلامي و همه شخصيت‌ها و بزرگان ديني و علمي و دوستاني که چه قبل از ثبت‌نام و چه در مدت کوتاه پس از آن، اينجانب را مورد لطف و محبت صميمانه خود قرار دادند، به‌ويژه کساني که در سراسر کشور با برپايي ستادهاي خودجوش مردمي، زحماتي را متحمل و متقبل شده‌اند، تشکر و قدرداني مي‌کنم و توصيه مي‌نمايم که فرصت تقويت وحدت و همدلي را که در ستادها، ميان نيروهاي معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا ايجاد شد، به عنوان حُسن آغازي براي تداوم اين حرکت حفظ کنند.
در بند پاياني اين بيانيه تصريح شده است : اگر اعتلاي کشور و عزت و رفاه ملت در سايه نظام اسلامي، هدف اعلا و آرزوي همه ماست، رواست در اين راه مشکلات و تلخي‌ها،  ما را از ادامه اين راه مقدس باز ندارد؛ زيرا براي حفظ نظام مقدسمان و ملت و کشورمان تحمل سختي‌ها و بي‌حرمتي‌ها شيرين است.
تلاش کنيم تا حماسه سياسي مدنظر رهبري ايجاد شود
هاشمي چهارشنبه گذشته در ديدار با اعضاي ستاد انتخاباتي خود خواستار تلاش براي خلق حماسه سياسي به عنوان مقدمه حماسه اقتصادي شد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، در ديدار مسئولان و اعضاي ستاد انتخاباتي خود اظهار داشت: جامعه امروز، نياز به وحدت و آرامش براي عبور از شرايط دشوار کنوني را دارد و بايد ضمن پرهيز از نااميدي با روحيه اميد و آرامش و اتخاذ تصميمات جهادي، عقلايي براي حل تدريجي مشکلات کشور چاره‌انديشي کرد. وي افزود: تلاش کنيم تا حماسه سياسي مدنظر رهبري ايجاد شود تا بتواند مقدمه‌اي براي حماسه اقتصادي در کشور باشد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشکر و قدرداني از تلاش‌هاي خالصانه و خودجوش مبتني بر احساس وظيفه و تکليف مسئولان و اعضاي ستاد انتخاباتي خود در سراسر کشور اعم از نيروهاي معتدل و متعهد اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل که با دست خالي و انگيزه‌هاي شخصي و احساس وظيفه در اين مدت کوتاه متقبل زحمت و هزينه شدند به تشريح علل ثبت ‌نام خود در اين دوره از انتخابات پرداخت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت افزود: عصر جمعه اصلا قصد نامزدي نداشتم و قبلا اطلاع داده بودم که آماده نامزد شدن نيستم ولي با توجه به مراجعات فراواني که از ماه‌ها قبل از انتخابات بويژه در روزهاي منتهي به پايان مهلت ثبت‌نام داشتم که از همه قشرهاي کشور و صنوف مختلف بودند و بويژه شخصيت‌ها و بزرگاني از قم، مشهد، نجف که شايد در وقت مناسبي به آن پرداخته شود، نهايتا احساس کردم مقاومت در مقابل اين حجم زياد از درخواست‌ها نوعي استبداد به راي است لذا به رغم آگاهي از مشکلات پيش‌رو و موانع موجود و تشديد حجم تهمت‌ها و تخريب‌ها براي اينکه در نزد خدا حجتي داشته باشم و در نزد مردم و تاريخ آينده کشور احساس شرمندگي نکنم پس از ارسال پيام به خدمت رهبري خود را براي خدمت عرضه کردم و اکنون نيز در شرايط به وجود آمده، وجدانم راحت و‌ آسوده است و براي همه دعاي خير و توفيق دارم.
در ابتداي اين ديدار که در روز پنج‌شنبه از سوي خبرگزاري‌ها منتشر شد، جهانگيري به بيان گزارشي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در مدت محدود مسئوليت خود به عنوان رئيس ستاد انتخابات پرداخت و اظهار داشت: با تشکيل ستادها افراد از گروه‌هاي مختلف، نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي، طبقات ضعيف جامعه از سراسر کشور به ابراز احساسات و خوشحالي پرداخته و موجي در کشور ايجاد شد که انشاءالله ادامه پيدا کرده و باعث ايجاد حماسه سياسي مورد نظر مقام معظم رهبري شود.


 


نماينده کشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش آمانو را سند پيشرفت فناوري هسته‌اي ايران و نظارت کامل آژانس و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان دانست.
«علي اصغر سلطانيه» پس از انتشار گزارش مديرکل آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گفت‌وگو با فارس در ارزيابي خود از اين گزارش گفت که گزارش مديرکل پس از 10 سال بار ديگر به صراحت اين پيام را مي‌دهد که ايران به طور کامل بر فناوري هسته‌اي به خصوص غني‌سازي مسلط شده و اين گزارش نسبت به گزارشات قبل نشان از تداوم فعاليت‌ها دارد.
وي افزود: پيام مهم ديگر گزارش آژانس اين است که علي‌رغم تمامي تبليغات رسانه‌هاي غربي آژانس هيچ شواهدي از انحراف مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي به اهداف نظامي نيافته است و تمام ماشين‌هاي سانتريفيوژ و هر گرم اورانيوم تحت نظارت کامل آژانس است.
سلطانيه با اشاره به بخش ديگري از گزارش مدير کل مبني بر اين که ايران توانسته 8960 کيلو اورانيوم را تا غناي 5 درصد و 324 کيلو اورانيوم را تا غناي 20 درصد توليد نمايد، آن را يک موفقيت دانست.
وي ادامه داد: در عين حال در اين گزارش آمده است که به تدريج مواد به پودر تبديل شده و براي مصارف صلح‌آميز سوخت راکتور به خصوص راکتور تهران که راديو ايزوتوپ بيمارستان را توليد مي‌کند استفاده شده و لذا ادعاها و جنجال‌هاي يک سال گذشته توسط چند کشور غربي از جمله آمريکا را خنثي کرده است.
نماينده کشورمان در آژانس ادامه داد: ضمنا اين گزارش از نصب 689 سانتريفيوژ نسل پيشرفته خبر داده که اين خود نشاني از موفقيت‌هاي علمي و فني کشورمان است.
وي با بيان اينکه اين گزارش کاملا نشان مي‌دهد که جمهوري اسلامي ايران ضمن تسلط بر اين فناوري به عنوان کشوري مسئول به ضوابط بين‌المللي و تعهدات خود مطابق ان‌پي‌تي و اساسنامه آژانس عمل کرده است، گفت: البته در اين گزارش به عدم اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت از جمله تعليق غني‌سازي اشاره شده که عبارتي تکراري است که ما پاسخ آن را بارها داده‌ايم.

 


وزارت خزانه‌داري آمريکا همگام با سنا و کنگره اين کشور، نام 20 شخص و شرکت ايراني را به ليست تحريم‌ها افزود.
وزارت خزانه‌داري آمريکا در اقدامي نام 20 نفر و شرکت را به ليست تحريم‌هاي ايران اضافه کرد و آنها را متهم به حمايت از برنامه هسته‌اي ايران وکمک به تهران براي دور زدن تحريم‌ها کرد.
به گزارش فارس 20 شخص و شرکت ايراني که در ليست تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريکا قرار گرفتند، شامل سه شرکت حمل و نقل از جمله شرکت هواپيمايي «آبان اير»، شرکت بين‌المللي کشتيراني و حمل و نقل انگليس موسوم به «دي‌اف‌اس ورلد وايد» و شرکت «اوراکس» و چند نفر از مسئولان اين شرکت‌ها مي‌شود.
براساس اين گزارش، شرکت‌ها و افراد آمريکايي طبق اين تحريم‌هاي جديد وزارت خزانه‌داري آمريکا از انجام هرگونه رابطه مالي و تجاري با افراد و شرکت‌هايي که در اين ليست تحريم‌ها قرار دارند، منع شده‌اند.
همچنين «لايحه جلوگيري از برنامه هسته‌اي ايران 2013» در کميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريکا با اجماع به تصويب درآمد و انتظار مي‌رود در مجلس نمايندگان آمريکا که داراي 435 کرسي است، به تصويب درآيد زيرا پيشتر 340 نفر از نمايندگان اين مجلس از اين لايحه ضد ايراني حمايت کردند.
براساس اين گزارش، رأي‌گيري درباره اين لايحه ضد ايراني در مجلس نمايندگان آمريکا که تحت کنترل جمهوري‌خواهان است، احتمالاً در هفته‌هاي آتي صورت مي‌گيرد.
مجلس نمايندگان آمريکا درصدد است با اين اقدام، صادرات نفت ايران را به کمتر از 500 هزار بشکه در روز محدود کند، دسترسي ايران به ارز را محدود کند و ليست بخش‌هاي قرار گرفته در ليست سياه اقتصاد ايران را گسترش دهد.
سنا آمريکا نيز در اقدامي يک لايحه ضد ايراني براي تشديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران را با 99 رأي موافق و بدون رأي مخالف و عدم حضور يک سناتور در سنا، به تصويب درآورد و از دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا درخواست کرد تا تحريم‌هاي موجود عليه ايران را تشديد بخشد.
براساس اين گزارش، اين لايحه ضد ايراني سنا همچنين بر حمايت آمريکا از رژيم صهيونيستي در صورتي که به اصطلاح اين رژيم بخواهد از خود در مقابل ايران دفاع کند، تأکيد کرده است.
بي‌اعتنايي برخي شرکت‌هاي اروپايي به تحريم‌ها
در همين حال کارشناسان سازمان ملل طي گزارشي با اشاره به بي‌اعتنايي شرکت‌هاي خارجي به تحريم‌ها عليه ايران از ادامه همکاري شرکت‌هايي از سوئد، اسپانيا، و آلمان با ايران خبر دادند.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، براساس گزارش محرمانه گروهي از کارشناسان سازمان ملل، چند شرکت سوئدي از جمله شرکت گلن کور و شرکت ترافيگورا بدون توجه به تحريم‌ها اقدام به صادرات فلزات به ايران کرده‌اند.
شرکت گلن‌کور هزاران تن آلومينيوم به يک شرکت ايراني فروخته که اين خبر از سوي شرکت گلن کور نيز تأييد شده است. شرکت ترافيگورا نيز تاييد کرده است که با ايران همکاري داشته است.
در اين گزارش 49 صفحه‌اي آمده است:‌«در صورت تاييد اين امر، چنين مبادلاتي احتمالاً مسير تأمين مواد خام مورد نياز ايران و دور زدن تحريم‌ها بوده است... شرکت‌هاي دخيل در اين ارتباط اعلام کرده‌اند که اين مبادلات را متوقف کرده‌اند.»
در اين گزارش همچنين به گزارش تخلفات ايران از تحريم‌ها از سوي کشورهاي آمريکا، سوئد، بحرين، فرانسه و يک کشور ديگر که نام آن ذکر نشده، اشاره شده است.
در اين گزارش همچنين آمده است:«به رغم موفقيت نسبي ايران در پيشبرد برنامه ساخت موشک‌هاي بالستيک بومي، اين کشور همچنان از نظر تکنولوژيک، تأمين مواد اوليه و برخي تجهيزات به واردات از خارج وابسته است... ممانعت از صدور چنين کالاهايي به ايران براي تلاش‌هاي بين‌المللي جهت جلوگيري از پيشرفت برنامه ساخت موشک‌هاي بالستيک ايران ضروري است.»
اين گزارش همچنين پيشنهاد کرده است که شرکت پنتانه چميستري اينداستريز به دليل تأمين دريچه‌هاي مورد استفاده در راکتور آب سنگين اراک، در فهرست تحريم‌ها قرار گيرد. اين شرکت در سال 2012، در فهرست تحريم‌هاي دولت آمريکا قرار گرفت. خاطرنشان مي‌شود تلاش‌ها و تکاپوهاي آمريکا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران در حالي است که چندي پيش مرکز تحقيقات کنگره در گزارشي رسمي بر ناکارآمدي تحريم‌هاي ضد ايراني تصريح کرده بود و تأکيد داشت رفتار ايران تغيير نکرده است.

 


محسن نذيري اصل سفير و نماينده دائم جديد کشورمان در ژنو با «کاظم جومارت توکايف» مديرکل دفتر اروپايي سازمان ملل و معاون دبيرکل سازمان ملل ملاقات و استوارنامه خود را به وي تسليم کرد.
سفير کشورمان در اين ملاقات با اشاره به تعهد و اعتقاد جمهوري اسلامي ايران به چندجانبه‌گرايي و اهميت همکاري و گفت‌وگو در نظام بين‌الملل، بر ضرورت ارتقاي جايگاه سازمان ملل در اين زمينه تاکيد کرد. وي رياست ايران بر جنبش عدم تعهد را نمونه بارزي از رويکرد سازنده جمهوري اسلامي ايران در ارتقاي همکاري، گفت‌وگو و تاکيد بر چندجانبه‌گرايي دانست.
نذيري اصل همچنين با اشاره به رياست ايران طي چند روز آينده بر کنفرانس خلع سلاح تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در دوره رياست جمهوري خود بر اين نهاد تمام تلاش خود را براي احياي آن و ايجاد اجماع درباره دستور کاري متوازن به کار خواهد گرفت. توکايف نيز با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از بنيانگذاران و اعضاي فعال سازمان ملل و سابقه تمدني و تاريخي غني ايران گفت: دبيرخانه سازمان ملل آماده ارائه هر خدمت و پشتيباني به هيئت جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به اهداف ياد شده است.
امير اسماعيلي مطرح کرد
انهدام هواپيماها و موشک‌هاي کروز توسط سامانه پدافندي «حرز نهم»
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) اظهار داشت: سامانه جديد پدافندي حرز نهم مي‌تواند خيلي از هواپيماها و موشک‌هاي کروز که قابليت شيرجه بر روي اهداف حساس و حياتي دارند، را نابود کند.
امير «فرزاد اسماعيلي» فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)، با اشاره به سامانه جديد پدافندي حرز نهم که به تازگي توسط وزير دفاع رونمايي شده است، گفت:‌ اين سامانه يک سامانه موشکي ارتفاع پست است و همچنين قابليت‌هايي شبيه سامانه يا زهرا3 را دارد. وي افزود: اين سامانه مي‌تواند خيلي از هواپيماها و موشک‌هاي کروز که قابليت شيرجه بر روي اهداف حساس و حياتي را دارند را نابود کند. همچنين به گزارش فارس، متخصصان و کارکنان جوان پايگاه سوم شکاري شهيد نوژه همدان با کار و تلاش مداوم و شبانه‌روزي يک فروند هواپيماي F4E را کاملاً بازسازي کردند.
گفتني است اين هواپيما که از سال 85 غيرعملياتي شده بود، پس از پرواز آزمايشي موفقيت‌آميز بار ديگر به ناوگان نيروي هوايي ارتش پيوست.

 


جمعي از حقوقدانان کشور و فضلاي حوزه هاي علميه با ارسال نامه ها‌ي جداگانه اي به شوراي نگهبان از جديت و دقت اين شورا در احراز صلاحيت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات رياست جمهوري تقدير کردند.
حقوقدانان و اساتيد حقوق دانشگاه‌هاي کشور در نامه خود با تأکيد بر اينکه شوراي نگهبان از مهمترين نهادهاي همزاد انقلاب است که مردم‌سالاري ديني با عملکرد آن تضمين مي‌شود، آورده اند که از نهاد شوراي نگهبان به خاطر جديت و دقت در احراز صلاحيت ثبت‌نام‌کنندگان محترم انتخابات رياست جمهوري کمال قدرداني و تقدير را به عمل مي‌آوريم و از تمامي گروه‌ها و سياسيون، انتظار احترام به اصل «حاکميت قانون» و نظر فصل الخطاب شوراي محترم نگهبان را داريم؛ چنانکه ملت عزيز ايران اسلامي در شرايط سخت کنوني، بزرگوارانه براي رقم زدن يک «حماسه سياسي» در 24 خرداد آماده مي‌شود و ان‌شاالله با حضور حماسي خود در انتخابات رياست جمهوري بر اقتدار و عزت کشور خواهد افزود.
همچنين مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم در نامه خود آورده است؛ اکنون که با ساز و کار قانون ‌محور، شوراي محترم نگهبان نظر نهايي خود را با اهتمام به تاييد سلايق مختلف در خانواده انقلاب اعلام کرده، ضمن حمايت از شوراي نگهبان و تبريک به نامزدهايي که از وظيفه‌اي سنگين فارغ و با اعلام تمکين، کام ملت عزيز و رهبري فرزانه را شيرين کردند از نامزدهاي تاييد شده مي‌خواهيم که با رفاقت در ميدان رقابت در شأن امت بزرگ اسلامي، با خلق حماسه‌اي الهام‌بخش زمينه نوميدي بدخواهان را فراهم سازند.

 


آيت‌الله مهدوي کني که سال گذشته براي يک دوره ديگر رياست مجلس خبرگان رهبري را عهده‌دار شد، به عنوان رئيس مهمترين کميسيون اين مجلس نيز برگزيده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نخستين جلسه کميسيون تحقيق موضوع اصل 111 قانون اساسي در دوره جديد فعاليت مجلس خبرگان رهبري، 29 فروردين در سال جاري برگزار شد.
اعضاي اين کميسيون در انتخابات داخلي خود آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌کني رئيس مجلس خبرگان را به اتفاق آراء به رياست کميسيون متبوع‌شان برگزيدند.
دور جديد فعاليت مجلس خبرگان رهبري با برگزاري سيزدهمين اجلاس رسمي آن در دوره چهارم در نيمه اسفند ماه سال گذشته آغاز شد که در جريان انتخابات هيئت رئيسه اين دوره، آيت‌الله مهدوي کني براي دومين مرتبه رياست اين مجلس را براي دو سال ديگر برعهده گرفت.
کميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري به منظور اجراي اصل يکصد و يازدهم قانون اساسي براي «نظارت بر استمرار شرايط رهبري» که در اصول پنجم و يکصد و نهم ذکر شده، تشکيل شده است.
در اصل پنجم قانون اساسي آمده است: در زمان غيبت حضرت ولي‌عصر(عج) در جمهوري اسلامي ايران ولايت امر و امامت امت برعهده فقيه عادل و با تقوي، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر است که طبق اصل يکصد و هفتم عهده‌دار آن مي‌گردد.
اصل يکصد و نهم نيز شرايط و صفات رهبري را برخورداري از صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام، بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت کافي براي رهبري عنوان کرده و تصريح دارد: در صورت تعدد واجدين شرايط فوق، شخصي که داراي بينش فقهي و سياسي قوي‌تر باشد، مقدم است.
براساس آئين‌نامه داخلي مجلس خبرگان رهبري، تحقيقات و مذاکرات کميسيون تحقيق «محرمانه» است.
همچنين اولين جلسه کميسيون آيين‌نامه موضوع اصل 108 قانون اساسي در دور جديد فعاليت مجلس خبرگان، 28 فروردين ماه برگزار و آيت‌الله بهشتي به اتفاق آراء رئيس اين کميسيون شد.
اصل 108 قانون اساسي تصريح دارد «قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، کيفيت انتخاب آنها و آيين‌نامه داخلي جلسات براي نخستين دوره بايد به وسيله فقهاي اولين شوراي نگهبان تهيه و با اکثريت آراي آنان تصويب شود و به تصويب نهايي رهبر انقلاب برسد».


 


مراسم گراميداشت سوم خرداد سالروز آزادي خرمشهر با حضور پرشور مردم و کارکنان نيروي انتظامي در تپه نورالشهداي تهران برگزار شد.
در اين مراسم که به همت مرکز خدمات معاونت نيروي انساني ناجا از ساعت 8 صبح و با شرکت کارکنان نيروي انتظامي و مردم شهيدپرور تهران در تپه نورالشهدا برگزار شد، شرکت‌کنندگان ابتدا دعاي ندبه را زمزمه کردند.
بعد از دعاي ندبه شرکت‌کنندگان با نثار گل به مقام شامخ شهداي گمنام اداي احترام کردند.
گفتني است مرکز خدمات معاونت نيروي انساني ناجا با ايجاد ايستگاه‌هاي صلواتي از شرکت‌کنندگان پذيرايي مي‌کردند.
کوه‌پيمايي ميثاق با ولايت بسيجي‌ها
همچنين صبح ديروز همزمان با سالروز آزاد سازي خرمشهر، کوه‌پيمايي خانوادگي ميثاق با ولايت از سوي ناحيه بسيج اميرالمومنين سپاه محمد رسول‌الله در ارتفاعات شميرانات برگزار شد.
گفتني است در انتهاي اين مراسم به قيد قرعه جوايزي به شرکت‌کنندگان اهدا گرديد.

 


امام جمعه اهوازتاکيد کرد : شوراي نگهبان در مورد برخي ثبت نام کنندگان انتخابات رياست جمهوري که ممکن بود کهولت سن مانع از انجام خدمت آنها شود مصالح کشور را در نظر گرفت.
آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري در خطبه هاي نماز جمعه اهواز اظهار کرد: انتخابات رياست جمهوري در پيش است و مردم ايران آماده هستند با لبيک به نداي رهبر معظم انقلاب مجدا حماسه سياسي ديگري بيافرينند.
وي ادامه داد: هدف نهايي دشمن به هم ريختن اوضاع سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور است تا به اين طريق به اهداف شوم خود برسد. در اين شرايط بايد هوش سياسي داشت که حضور پرشور در انتخابات، راهپيمايي ها، برخي مناسبت ها نشان از هوش بالاي ملت است به همين دليل اين بار نيز مردم با حضور پرشور پاي صندوق هاي راي و انتخاب رئيس جمهور با راي بالاي ?? ميليون نفر، تمامي فتنه ها و توطئه ها را در نطفه خفه خواهند کرد.
آيت الله موسوي جزايري با بيان اينکه برخي تصور مي کنند با عقب نشيني و ضعيف ظاهر شدن، دشمن از فشار به ملت ايران عقب نشيني مي کند، عنوان کرد: اين تصور اشتباهي است که زيرا دشمن حرف منطق را نمي فهمد و بايد در مقابل چنين بي منطق هايي بسيار پرقدرت ظاهر شويم که نمونه اين نمايش قدرت را ملت ايران مي تواند در انتخابات پيش رو با حضور گسترده از خود نشان دهد.
به گزارش مهر، وي با اشاره به اعلام صلاحيت هشت نفر براي حضور در انتخابات رياست جمهوري عنوان کرد: شوراي نگهبان شرايط دشواري پيش رو داشت که خوشبختانه اعضاي اين شورا به خوبي و با شهامت به وظيفه اي که قانون براي آنها تعريف کرده است عمل کردند.
امام جمعه اهواز اضافه کرد: در مورد برخي نامزدها اين نگراني وجود داشت که شرايط جسمي و سني و کهولت سن آنها، اداره کشور را با مشکل مواجه کند که خوشبختانه شوراي نگهبان در اين خصوص مصالح کشور را مقدم دانست و به وظيفه خود عمل کرد.
بيانيه اساتيد حوزه علميه خوزستان
290 نفر از اساتيد و مديران حوزه علميه خوزستان در بيانيه اي از رويکرد قانون گرايانه شوراي نگهبان در احراز صلاحيت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات رياست جمهوري قدرداني کردند.
اساتيد حوزه علميه خوزستان در بيانيه خود با تاکيد بر اينکه ملت هميشه در صحنه ايران در ايفاي نقش خود در خصوص خلق حماسه سياسي، سربلند خواهد شد، افزودند: تحقق حماسه سياسي مستلزم حضور جريانات و اشخاص خاصي که صلاحيت آنها محرز نشده است، نيست.
در اين بيانيه به نامزدهايي که به هر دليل صلاحيتشان از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات رياست جمهوري احراز نشده نيز توصيه شده است که قانون را ملاک عملکرد خود قرار دهند.


 


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) اظهار داشت: سامانه جديد پدافندي حرز نهم مي‌تواند خيلي از هواپيماها و موشک‌هاي کروز که قابليت شيرجه بر روي اهداف حساس و حياتي دارند، را نابود کند.
امير «فرزاد اسماعيلي» فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)، با اشاره به سامانه جديد پدافندي حرز نهم که به تازگي توسط وزير دفاع رونمايي شده است، گفت:‌ اين سامانه يک سامانه موشکي ارتفاع پست است و همچنين قابليت‌هايي شبيه سامانه يا زهرا3 را دارد. وي افزود: اين سامانه مي‌تواند خيلي از هواپيماها و موشک‌هاي کروز که قابليت شيرجه بر روي اهداف حساس و حياتي را دارند را نابود کند. همچنين به گزارش فارس، متخصصان و کارکنان جوان پايگاه سوم شکاري شهيد نوژه همدان با کار و تلاش مداوم و شبانه‌روزي يک فروند هواپيماي F4E را کاملاً بازسازي کردند.
گفتني است اين هواپيما که از سال 85 غيرعملياتي شده بود، پس از پرواز آزمايشي موفقيت‌آميز بار ديگر به ناوگان نيروي هوايي ارتش پيوست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10