(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 04 خرداد  1392 - شماره 20498

تجمع اعتراض‌آميز عليه حاکمان آل‌سعود در شرق عربستان
موافقت کره‌شمالي با از سرگيري مذاکرات 6جانبه
فعال ضدجنگ در واشنگتن جلسه سخنراني اوباما را به هم ريخت
روسيه از آمادگي دمشق براي حضور در کنفرانس ژنو2 خبر داد
ترکيه در مرز با سوريه ديوار حايل احداث مي‌کند
در همبستگي با شيخ عيسي قاسم صورت گرفت فرياد «مرگ بر آل خليفه»
در 70 منطقه بحرين
تظاهرات عليه طرح رياضتي در يونان و اسپانيا
اعلام آمادگي جوانان تونسي براي جنگ با اسرائيل در جولان اشغالي
راهپيمايي در کلمبو عليه سياست اقتصادي دولت سريلانکا
فلسطيني‌ها در تظاهرات رام‌الله: به آمريکا اعتماد نداريم
شورش‌ها در پايتخت سوئد وارد روز پنجم شد
شکست نژادپرستان استراليايي براي برگزاري تظاهرات ضداسلامي
چهار سوي پنج قاره
   


مردم مناطق مختلف عربستان عليه حاکمان آل‌سعود و در حمايت از مبارزان و زندانيان اين کشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، جمعيت عظيمي از زنان عربستاني در منطقه القطيف، واقع در 18کيلومتري شرق رياض عليه رژيم آل‌سعود تظاهرات کردند.زنان تظاهرکننده با محکوم کردن سرکوب مخالفان سياسي توسط رژيم آل‌سعود شعارهايي بر ضد اين رژيم سر دادند.زنان معترض عربستاني همچنين همبستگي خود را با مردم بحرين ابراز و مداخله رياض در اين کشور براي سرکوب مردم بحرين را محکوم کردند.از سوي ديگر گروهي از مردم شهر القصيم عربستان براي اعلام همبستگي و حمايت از «محمد القحطاني» فعال حقوقي و ديگر زندانيان سياسي به برپايي تظاهرات پرداختند.

 


کره‌شمالي پس از ماه‌ها تنش در شبه جزيره کره براي از سرگيري مذاکرات 6 جانبه اعلام آمادگي کرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، فرستاده ويژه کره‌شمالي به چين از تمايل کشورش به منظور آغاز مذاکرات صلح شبه‌جزيره کره خبر داد.برپايه اين گزارش، «چوئه ربونگ‌هانه»، مقام ارشد نظامي کره‌شمالي که از روز پنجشنبه به پکن سفر کرده است در ديدار با مقامات اين کشور گفت: کره‌شمالي مايل به مشورت با چين به منظور آغاز مذاکرات درباره حل تنش در شبه‌جزيره کره است.وي به «ليو يونشان» مقام ارشد حزب کمونيست چين گفت که «کيم جونگ اون» رهبر کره‌شمالي خواستار بهبود روابط با چين علي‌رغم راي مثبت پکن به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره تحريم‌ها عليه اين کشور است.چوئه که به همراه چند مقام نظامي و سياسي ديگر کره‌شمالي به چين سفر کرده است نخستين مقام ارشد اين کشور است که از زمان روي کار آمدن رهبر جديد کره‌شمالي به اين کشور سفر مي‌کند.

 


معترضان ضدجنگ سخنراني رئيس‌جمهور آمريکا در دانشگاه دفاع ملي واشنگتن را قطع کردند.
هنگام سخنراني «باراک اوباما»، رئيس‌جمهور آمريکا در دانشگاه دفاع ملي واشنگتن گروهي از فعالان ضدجنگ مقابل ساختمان اين دانشگاه تجمع کردند و عليه «سياست‌هاي جنگ‌طلبانه اوباما» و «وعده‌هاي عمل نشده وي» شعار دادند.
گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است، يکي از اين فعالان ضدجنگ که توانسته بود به عنوان مهمان وارد محل سخنراني شود، ناگهان خطاب به اوباما فرياد زد: «زندان گوانتانامو را ببنديد، 56 نفري را که کنگره آمريکا خواستار آزادي آنها شده را آزاد کنيد.»
اوباما در پاسخ به اين زن گفت: «صبر کنيد، اجازه بدهيد، الان مي‌گويم، بنشينيد تا بگويم،...»
در اين ميان اين معترض در حالي که از سوي نيروهاي امنيتي احاطه شده بود فرياد زد: «آقاي اوباما! از شما مأيوس شديم، تصور مي‌کرديم اقدامات سازمان سيا عليه مسلمانان را اصلاح‌ خواهي کرد، آيا به خانواده آنها غرامت داديد و...»
براساس اين گزارش پس از اينکه تجمع‌کنندگان بيرون محوطه صداي اين معترض را از طريق بلندگو شنيدند، فرياد شادي سر دادند. نيروهاي امنيتي نيز در نهايت فعال ضدجنگ را دستگير و از محل اخراج کردند.
گفتني است، اوباما در اين سخنراني پيرامون سياست‌هاي کاخ‌سفيد در استفاده از پهپادها و اوضاع زندان مخوف گوانتانامو صحبت مي‌کرد. تعطيلي زندان گوانتانامو وعده انتخاباتي دور نخست رياست‌جمهوري اوباما است که هنوز به آن جامه عمل پوشيده نشده است.خبرهايي از اعتصاب غذاي ده‌ها نفر از زندانيان اين زندان مخوف منتشر شده که نگراني سازمان‌هاي حقوق‌بشر از جمله سخنگوي حقوق بشري سازمان ملل را هم درآورده است. به گفته اين سخنگو، زندانبانان آمريکايي براي شکستن اعتصاب غذاي معترضان مرتکب «جنايت»‌هايي مي‌شوند. «خوراندن به زور غذا» يکي از اين روش‌هاست که خشم فعالان حقوق‌بشر را برانگيخته است.

 


وزارت خارجه روسيه از توافق اوليه مقامات دمشق با شرکت در کنفرانس بين‌المللي ژنو2 درباره بحران سوريه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبکه خبري راشا تودي، الکساندر لوکاشويچ سخنگوي وزارت خارجه روسيه روز گذشته اعلام کرد، مقامات دمشق به کرملين اعلام کرده‌اند که با شرکت در کنفرانس بين‌المللي ژنو2 موافقند اما بايد چارچوب و مسايلي که در اين کنفرانس مطرح مي‌شود مشخص باشد تا مردم سوريه از راهکاري سياسي براي خروج از بحران بهره‌مند باشند.
لوکاشويچ افزود، بيانيه کنفرانس دوستان سوريه در اردن نااميدکننده بود اما روسيه همچنان به تلاش‌هاي خود براي برگزاري کنفرانس ژنو2 ادامه مي‌دهد.
وي اظهار داشت، به عقيده ما برگزاري کنفرانس ژنو2 براساس اصول توافقنامه ژنو1 فرصتي واقعي براي متوقف کردن خشونت‌هاي سوريه و ترسيم آينده‌اي دموکراتيک براي اين کشور است که نبايد اين فرصت از دست برود.
سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت: متاسفانه برخي در تلاشند تا به هر طريق ممکن مانع از به ثمر نشستن تلاش‌ها براي برقراري صلح در سوريه شوند و مسکو به شدت اين گونه اقدامات را محکوم مي‌کند.
وزارت خارجه روسيه همچنين از احتمال ديدار قريب‌الوقوع سرگئي لاوروف، وزير خارجه اين کشور با جان کري، وزير خارجه آمريکا در فرانسه خبر داد.
کنفرانس ژنو2 در پي توافق مسکو و واشنگتن بر لزوم راهکار سياسي براي حل بحران سوريه در ماه ژوئن آينده (تيرماه) برگزار خواهد شد.
روزنامه لبناني الاخبار نيز به نقل از منابع آگاه نوشت، آمريکا و روسيه توافق کرده‌اند که در طرح دولت انتقالي سوريه که قرار است در نشست ژنو2 مطرح شود بشار اسد رئيس‌جمهور نيز حضور داشته باشد.
به گزارش فارس به نقل از الاخبار، کشورهاي موسوم به دوستان سوريه در اردن توافق کردند که اگر دمشق پيشنهادات ژنو 2را نپذيرفت، مسير براي حمله نظامي به سوريه هموار شود.
يک مقام اردني نزديک به نشست دوستان سوريه نيز تاکيد کرده که مسکو پشت طرح دولت انتقالي است و موضع آمريکا با وجود اظهارات مقامات کاخ سفيد، به اين طرح نزديک‌تر است.
نشست دوستان سوريه که روز چهارشنبه در پايتخت اردن برگزار شد مقدمه‌اي براي کنفرانس ژنو2 است و وزراي امور خارجه اردن، عربستان، امارات، قطر، مصر، ايالات متحده، انگليس، فرانسه، ترکيه، آلمان و ايتاليا در آن حضور داشتند.
در شهر اسلامبول ترکيه نيز ائتلاف ملي مخالفان سوريه روز پنجشنبه نشست خود را با حضور معاذ الخطيب، رئيس مستعفي ائتلاف ملي مخالفان سوريه آغاز کرد.
به گزارش ايسنا، سخنگوي ائتلاف ملي مخالفان سوريه درباره برنامه‌هاي نشست اسلامبول گفت: اين نشست سه روزه است و تمرکز اصلي آن بر وضع شروطي اساسي براي آغاز مذاکرات احتمالي ميان نظام سوريه با مخالفان طي ماه آتي در ژنو است.
در اين نشست حاضران شماري از مسائل مهم درباره سوريه از جمله انتخاب رئيس جديد ائتلاف مخالفان سوريه را مورد بررسي قرار مي‌دهند.
از سوي ديگر، رئيس کميته روابط خارجه سناي آمريکا نيز در گفت‌وگو با شبکه الجزيره اعلام کرد: از جمله طرح‌هايي که اين کميته قصد دارد آن را به سنا و کنگره آمريکا در خصوص سوريه ارائه دهد، اعطاي اختيارات کامل به باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا براي اتخاذ تصميم به منظور مسلح کردن گروه‌هاي ميانه‌رو مخالف سوري و اعمال تحريم عليه حاميان نظام سوريه و کشورهايي است که سوريه را از لحاظ نفتي و تسليحاتي کمک مي‌کند.
اين کميته هفته گذشته نيز پيش‌نويس قانون موسوم به «قانون حمايت از انتقال قدرت در سوريه» که در برگيرنده اعطاي اختيارات کامل به اوباما براي مسلح کردن گروه‌هاي ميانه‌رو مخالف سوري بود، بررسي کرد.
تهران نيز هشتم خرداد ميزبان نشست دوستان سوريه با عنوان راه حل سياسي و ثبات منطقه‌اي است.
تهران پس از ارائه طرح شش ماده‌اي براي حل بحران سوريه اقدام به برگزاري دو نشست در تهران و دمشق کرده است.
پيروزي‌هاي ارتش
خبرنگار شبکه العالم که نيروهاي ارتش سوريه را در پاکسازي شهر مهم و راهبردي القصير همراهي کرده از پيشرفت‌هاي چشمگير ارتش در اين شهر خبر داد.
به گزارش اين شبکه خبري، نيروهاي ارتش با باقيمانده عناصر مسلح در اين شهر به شدت درگير شده و به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافتند.
مرحله دوم عمليات پاکسازي شهر القصير به زودي از سمت شمال اين کشور از سر گرفته مي‌شود.
عناصر مسلح ساکنان برخي از ساختمان‌ها را به اجبار از منازل خود خارج کرده‌اند و خود در آن مستقر شده‌اند.
ارتش سوريه همچنين با تنگ کردن محاصره شهر القصير از ورود شماري از تروريست‌ها از لبنان به سوريه جلوگيري کرد.
نبردهاي خونين چند روز گذشته در شهر القصير ميان نيروهاي ارتش و تروريست‌ها به کشته و زخمي شدن صدها تروريست منجر شده است. اين در حالي است که نيروهاي ارتش به موفقيت‌هاي چشمگيري در شهرهاي حمص، حماه، درعا و حلب دست پيدا کرده و افراد مسلح مجبور به عقب‌نشيني شده‌اند.
مردم استان الحسکه نيز با برگزاري تظاهراتي از ارتش سوريه براي سرکوب تروريست‌ها در حومه استان درخواست کمک کردند.
مردم سوريه با برافراشتن پرچم سوريه خواستار حضور ارتش و سرکوب گروه‌هاي تروريستي شدند.
ثابت قدم ايستاده‌ايم
بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه با تاکيد بر اهميت پايبندي به حفظ اصول و ماهيت عربي در رويارويي با تحولات منطقه تاکيد کرد سوريه در رويارويي با تروريسم ثابت قدم خواهد بود.
وي در ديدار با هيئتي از احزاب و جنبش‌هاي سياسي تونس در دمشق درباره آخرين تحولات سوريه، تونس و تحولات کشورهاي منطقه به ويژه کشورهاي عربي گفت‌وگو کرد.
اسد در اين ديدار تاکيد کرد موضع کشورش در رويارويي با تروريسم و حاميان آن ثابت است و مقابله با ترور و تروريسم را با جديت ادامه مي‌دهد اما در کنار آن بر راهکار سياسي براي حل و فصل بحران اين کشور تاکيد دارد.
ساير رويدادها
* گروه‌هاي مسلح در سوريه موسوم به ارتش آزاد محموله سلاح جديدي به وزن 35 تن از عربستان دريافت کردند.
* يکي از مسئولان بلندپايه سازمان ملل از دستيابي به اسنادي خبر داد که نشان مي‌دهد گروه‌هاي مسلح سوري از سلاح شيميايي در درگيري‌هاي اين کشور استفاده کرده‌اند.
* انديشکده امريکن اينترپرايز طي يادداشتي اعلام کرد سياست‌هاي اوباما در قبال سوريه کارايي نداشته و اوضاع به نفع اسد پيش مي‌رود.

 


آنکارا براي جلوگيري از ورود تروريست‌ها از سوريه به داخل ترکيه، در منطقه مرزي «هاتاي» ديوار حايل 5/2 کيلومتري احداث مي‌کند.
به گزارش شبکه العالم، در پي انفجارهاي تروريستي اخير در شهر «ريحانلي» ترکيه، دولت آنکارا قصد دارد جلوي نفوذ تروريست‌ها از سوريه به داخل خاک ترکيه را بگيرد. «حياتي بازجي» وزير بازرگاني و گمرک دولت ترکيه با اعلام اين خبر افزود، کشورش قصد دارد در استان هاتاي و نزديکي شهر ريحانلي يک ديوار حائل 5/2 کيلومتري ميان ترکيه و سوريه احداث کند. علاوه بر احداث ديوار بتني، از سيم‌هاي خاردار نيز براي تکميل پروژه استفاده خواهد شد.
مسافران نيز که از سوريه به ترکيه وارد مي‌شوند، با استفاده از فناوري پرتوي بازرسي خواهند شد. دولت ترکيه در حالي نگران عناصر تروريستي در سوريه است که خود از حاميان اصلي آنها طي سال‌هاي گذشته بوده است.
انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در شهر ريحانلي ترکيه که 11 ارديبهشت رخ داد جان 51 غيرنظامي را گرفت و بيش از 100 نفر را زخمي کرده است.
در پي وقوع اين انفجارها، هزاران شهروند ترکيه در ريحانلي، آنکارا و اسلامبول عليه «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير ترکيه تظاهرات کردند. مردم ترکيه اردوغان را مسئول اين حملات مي‌دانند و مي‌گويند حملات تروريستي ريحانلي از پيامدهاي مداخلات آنکارا در سوريه است.

 


بحريني‌ها بار ديگر با برگزاري تظاهرات در 70 منطقه رژيم آل خليفه را از هر گونه ماجراجويي عليه روحانيت در بحرين بر حذر داشتند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از شبکه خبري العالم، 70 منطقه بحرين در هفته گذشته شاهد برگزاري تظاهرات بحريني‌ها در اعتراض به حمله نيروهاي امنيتي آل خليفه به منزل شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته شيعه و رئيس شوراي علماي بحرين بود.
روز گذشته نيز مردم منامه پس از برگزاري نماز جمعه به خيابان‌ها آمدند و با شعار «لبيک الفقيه» تظاهرات کردند و اظهار داشتند که روحانيت خط قرمز مردم بحرين است. مردم شهرها و روستاهاي ديگر بحرين نيز با شعار «لبيک يا عيسي قاسم» «هل من ناصر مقاوم» و مرگ بر آل خليفه تظاهرات کردند که با يورش نيروهاي امنيتي آل خليفه متفرق شدند.
همچنين مردم منطقه الدراز محل سکونت شيخ عيسي قاسم روز گذشته در محکوميت حمله به منزل اين روحاني برجسته شيعه تظاهرات کردند و خواستار محاکمه عاملان اين اقدام شنيع شدند.اين در حالي است که ساکنان شهر القطيف در شرق عربستان نيز در اعتراض به اشغال کشور بحرين به دست نيروهاي سعودي تظاهرات کردند.شرکت کنندگان در اين تظاهرات با سردادن شعارهايي خروج نيروهاي نظامي سعودي از بحرين را خواستار شدند.از سوي ديگر،‌پايگاه خبري، تحليلي فارين پاليسي در گزارشي اعلام کرد قيام مردم بحرين همچنان زنده است و فروکش نکرده است اما حکومت آل خليفه به جاي عمل به تعهدات خود براي ايجاد اصلاحات به بازداشت‌هاي خودسرانه، حبس، بازجويي، شکنجه و سوء استفاده از شهروندان متوسل شده است.

 


هزاران نفر از قربانيان سياست‌‌هاي رياضت اقتصادي تروئيکاي اروپايي، در يونان و اسپانيا تظاهرات ضددولتي برپا کردند.
شمار زيادي از مردم يونان روز گذشته به دعوت اتحاديه سراسري «کارگران مبارز» (پامه) در ميادين اصلي شهر آتن تجمع کردند و با سر دادن شعارهاي ضد نظام سرمايه‌داري، خواستار توقف اجراي سياست‌هاي رياضتي شدند.
آنطور که خبرگزاري جمهوري اسلامي نوشته، معترضان با حرکت به سوي پارلمان اين کشور از دولتمردان خود خواستند، از اطاعت کورکورانه از اتحاديه اروپا، بانک جهاني و صندوق بين‌‌المللي پول دست بردارند.
صدها نفر از «بازنشستگان» ساکن «مادريد» اسپانيا نيز روز پنجشنبه با برپايي تظاهرات ضددولتي خواستار «احقاق حقوق اجتماعي» خود شدند.
«در دفاع از حقوق اجتماعي؛ عليه سياست‌هاي رياضتي» عنوان دست‌نوشته‌هاي معترضان اسپانيايي را تشکيل مي‌داد که عليه «کاهش حقوق بازنشستگي» شعار مي‌دادند. دولتمردان اسپانيايي سال‌هاست که براي جبران کسري بودجه حتي به افراد مسن و پا به سن گذاشته نيز رحم نکرده از حقوق آنها مي‌‌کاهند.
در برخي از کشورهاي اروپايي حتي کار به جايي رسيد که دولت براي اينکه بتواند هزينه اداره کشور را تامين کند، تصميم گرفت بخش زيادي از پس‌اندازهاي بانکي مردم را بدون اجازه آنها برداشت کند!

 


هيئتي از نمايندگان احزاب و جنبش‌هاي سياسي و مردمي تونس در ديدار با بشاراسد رئيس‌جمهور سوريه، تاکيد کردند که بسياري از جوانان تونسي براي مبارزه عليه اسرائيل در جولان داوطلب هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «عاجل»، هيئتي از نمايندگان احزاب و جنبش‌هاي سياسي و مردمي تونسي در ديدار با بشاراسد، به رهبري شکري بن‌سليمان هرماسي دبير کل حزب الثوابت تونس تاکيد کردند بسياري از جوانان تونسي آماده‌اند داوطلبانه در کنار برادران سوري در جولان عليه اسرائيل، مبارزه کنند.
اين هيئت، با ابراز تاسف از مشارکت برخي تونسي‌ها در جنگ و ناآرامي‌هاي سوريه تاکيد کرد تمام گروه‌هاي مردمي تونس از واقعيت اوضاع جاري سوريه آگاه هستند و بسياري از جوانان تونسي آماده‌اند در جولان در کنار برادران سوري به مقابله با دشمن واقعي يعني اشغالگر صهيونيستي برخيزند.
آنان ضمن اعلام همبستگي مردم تونس با سوري‌ها، پايداري مردم سوريه و جانفشاني ارتش آن در مقابله با توطئه‌‌ها و تجاوز اسرائيل و برخي کشورهاي منطقه و غرب را قابل ستايش دانسته و اعلام کردند پايبندي سوريه به مقاومت و مسائل مهم جهان عرب موجب شد اين کشور در تيررس اين توطئه‌ها قرار گيرد.
اعضاي اين هيئت همچنين تاکيد کردند سوريه به رهبري بشار اسد از بحران کنوني سربلند بيرون خواهد آمد و پيروزي آنان پيروزي همه عرب‌ها است زيرا سوريه آخرين خط دفاع از منافع ملي اعراب است.
از سوي ديگر، خطيب مسجد جامع الزيتونه تونس اعلام کرد، جنگيدن با کشور مسلمان سوريه شرعا حرام است و هر فردي که براي جنگيدن با مردم مسلمان سوريه به اين کشور برود مرتکب فعل حرام خودکشي شده و دنيا و آخرتش را تباه کرده و سرنوشتي جز جهنم نخواهد داشت. وي افزود، جهاد واقعي جنگيدن با اسرائيل است.

 


هزاران نفر از مردم سريلانکا در اعتراض به «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» دولت راهپيمايي کردند.
ساکنان شهر «کلمبو» سريلانکا روز پنجشنبه در اعتراض به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي که در قالب اجراي «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» صورت مي‌گيرد راهپيمايي کردند.معترضان با حمل پارچه نوشته‌هاي بزرگ و کوچک از دولتمردان خود خواستند «هرچه زودتر» قيمت‌ها را به حال اول بازگردانند. سايت شبکه تلويزيوني بي‌بي سي در اين باره نوشت: مردم عادي سريلانکا که از افزايش منظم و روزانه هزينه‌هاي زندگي در رنج هستند، مدتي است با افزايش بها تا 127 درصدي قيمت برق روبه رو شده اند.شغل اغلب مردان در خانواده‌هايي که درآمد خوبي ندارند، رانندگي موتورسيکلت است. در اين بين بسياري از آنها حتي اين شغل را هم ندارند. جهش ناگهاني قيمت‌هاي حامل انرژي زندگي مردم اين کشور فقير را بيش از پيش سخت کرده است.

 


فلسطيني‌هاي معترض به سفر وزير خارجه آمريکا با تجمع مقابل دفتر رئيس تشکيلات خودگردان سياست‌هاي جانبدارانه واشنگتن در حمايت از اسرائيل را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از جروزالم‌پست، به هنگام ورود جان‌کري وزير خارجه آمريکا به رام‌الله براي ديدار با محمود عباس، فلسطيني‌هاي معترض مقابل دفتر رئيس تشکيلات خودگردان تظاهرات کرده و فرياد مي‌زدند: «ما به آمريکا اعتماد نداريم»، «به خانه‌ات برگرد»، «آمريکا حامي اسرائيل جنايتکار است.»جان‌کري روز پنجشنبه پس از ديدار با مقامات صهيونيستي وارد شهر رام‌الله در کرانه باختري شد و با محمود عباس ديدار کرد.اين چهارمين باري است که جان‌کري از زمان انتصابش به سمت وزير خارجه آمريکا در ماه فوريه به اراضي اشغالي سفر مي‌کند.وي در ديدارهاي گذشته‌اش با مقامات اسرائيلي و فلسطيني به هيچ پيشرفتي درباره احياي طرح صلح عربي که تصويب آن به سال 2002 باز مي‌گردد دست نيافته است.
در اين حال صائب عريقات مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت، جان‌کري و محمود عباس در اين ديدار درباره طرح جديد صلح که وزيرخارجه آمريکا آن را ارائه داده گفت‌وگو کردند.وي افزود، اين طرح هنوز در مرحله آماده‌سازي است و رايزني‌ها با طرف‌هاي اسرائيلي، عربي، اروپايي و روسيه و همه کشورهاي ذي‌ربط به مسئله صلح در خاورميانه ادامه دارد.
عريقات گفت: کري در سفرش به خاورميانه رايزني‌هاي گسترده‌اي را براي دستيابي به توافق درباره طرحش انجام داده است.محمود عباس نيز در ديدار با جان‌کري بر پايبندي فلسطين به موضع خود در خصوص از سرگيري مذاکرات جدي صلح براي نجات راهکار تشکيل دو کشور تاکيد کرد.
عباس اعلام کرد: ادامه شهرک سازي در کرانه باختري و تجاوزات اسرائيل به شهر اشغالي قدس و ادامه بازداشت اسيران فلسطيني، چالش‌هاي اصلي موجود بر سر راه روند صلح هستند.
محمود عباس همچنين پنجشنبه با ويليام هيگ وزيرخارجه انگليس در رام‌الله ديدار کرد.
عباس در اين ديدار تاکيد کرد، تجاوزات مکرر اسرائيل عليه ملت فلسطين و مقدسات آن و نيز تجاوزات وحشيانه شهرک‌نشينان مانعي بر سر موفقيت تلاش‌هاي بين‌المللي براي نجات روند صلح است.
هيگ نيز در اين ديدار گفت، ما با اهتمام زياد به همکاري جان‌کري وزيرخارجه آمريکا توجه داريم و از 20 سال قبل از طرف آمريکايي خواستيم تا تلاش‌هاي خود در جهت حمايت از صلح را دو برابر کند.
وزيرخارجه انگليس گفت، انگليس و اتحاديه اروپا از تلاش هاي آمريکا درباره روند صلح حمايت مي‌کنند و به ضرورت حل‌وفصل منازعه فلسطيني، اسرائيلي براساس اصل دو دولت در مرزهاي سال 1967 و تبادل زمين معتقدند و قدس پايتخت دو دولت است و بايد راه‌حل عادلانه و توافقي براي قضيه آوارگان ارائه کرد.

 


در پنجمين روز از شورش‌هاي «استکهلم» معترضان مدارس، خودروها و قرارگاه‌هاي پليس را به آتش کشيدند.
پيش‌‌بيني‌هاي رئيس پليس استکهلم مبني بر گسترش شورش‌هايي که از روز دوشنبه گذشته آغاز شده به تحقق پيوست و ناآرامي‌ها در اين کشور اروپايي به سرعت گسترش يافت. گزارش‌هاي منتشر شده از استکهلم حاکي است، صدها نفر از جوانان اين شهر که از کشته‌شدن يک پيرمرد 69 ساله به ضرب گلوله پليس خشمگين هستند در پنجمين روز از ناآرامي‌ها نيز دستکم 15دستگاه خودرو، چند مدرسه و يک قرارگاه پليس را آتش زدند.
رئيس پليس استکهلم چند روز پيش با اعلام اينکه «گروهي از جوانان معترض از ساير شهرها به اين منطقه آمده‌اند» نسبت به گسترش اين خشونت‌ها ابراز نگراني کرده بود.
روزنامه انگيسي ديلي‌ميل روز گذشته با انتخاب تيتر «نگراني پليس از خارج شدن کنترل از اوضاع»، اوضاع در اين کشور اروپايي را تشريح کرد.
ديلي‌ميل نوشت: شورشيان به رستوران‌ها، مراکز امدادرساني، مراکز پليس، خودروها و مدارس حمله‌ور شده با آجر و سنگ‌ به تخريب آنها مي‌پردازند. خودروها به آتش کشيده شده و دود آسمان شهر را گرفته است.
سخنگوي پليس استکهلم در آخرين موضع‌گيري خود از دستگيري 13 متهم ديگر خبر داد و افزود، سن اين افراد بين 18 تا 25 سال است. از آغاز اين ناآرامي‌ها در هفته گذشته ده‌ها خودرو به آتش کشيده شده است.
تنها در يکي از اين روزها برخي رسانه‌ها از به آتش کشيده شدن 50 خودرو در يک فرودگاه خبر دادند. پليس روز چهارشنبه نيز شش نفر را بازداشت کرده بود.
پليس سوئد اعلام کرده مقتول با چاقو به آنها حمله کرده بود لذا آنها مجاز به کشتن وي بودند اما معترضان مي‌گويند اين پيرمرد 69 ساله که خود را در منطقه غربي استکهلم داخل يک آپارتمان حبس کرده بود، قرباني خشونت پليس شده است.

 


تلاش مذبوحانه گروههاي نژادپرست استراليايي براي برگزاري تظاهرات ضداسلامي در شهر بريزبن اين کشور به دليل حضور نيافتن حتي يک نفر در اين تظاهرات به شکست انجاميد.
به گزارش پايگاه بين‌المللي همکاري‌هاي خبري شيعه (شفقنا) به نقل از پايگاه خبري بريزبن تايمز استراليا، گردانندگان اين گروهها از چندين روز پيش در شبکه‌هاي اجتماعي براي برگزاري تظاهرات ضداسلامي در ميدان مرکزي شهر بريزبن فراخوان داده بودند اما در زمان اعلام شده- چهار و بيست و پنج دقيقه بعدازظهر جمعه به وقت محلي- حتي خود آنها هم در محل حضور نيافتند.
براساس مشاهدات خبرنگاران و عکاسان رسانه‌هاي محلي، با گذشت چند دقيقه از زمان اعلام شده به جز تعداد انگشت شماري عابر پياده، شش افسر پليس ضد شورش بريزبن و تعدادي خبرنگار و عکاس که براي پوشش تظاهرات در محل حاضر شده بودند، کسي در ميدان مرکزي شهر ديده نمي‌شد و هيچ اثري از تظاهرکنندگان و پلاکاردهاي آنها نبود.
ترتيب‌دهندگان اين تظاهرات ضداسلامي ناکام که حتي خود نيز از حضور در محل تظاهرات امتناع ورزيده‌اند، ادعا مي‌کنند که بارش‌هاي خفيف بعدازظهر روز جمعه در بريزبن باعث عدم استقبال از تظاهرات شده است! آنها پيش‌تر در بيانيه‌هاي خود در شبکه‌هاي اجتماعي از طرفدارانشان خواسته بودند که در روز برگزاري تظاهرات با خود گوشت خوک به همراه داشته باشند و احتياطا بر صورت خود ماسک بزنند تا به زعم آنها هدف انتقام‌جويي مسلمانان قرار نگيرند.

 


هشدار شاه اردن
«عبدالله دوم» شاه اردن در ديدار با «ويليام هيگ» وزيرخارجه انگليس، در مورد پيامدهاي تعرضات نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي هشدار داد و گفت، اين تعرضات بر از سرگيري مذاکرات صلح (سازش) اثر منفي مي‌گذارد.
شمال لبنان لانه تروريست‌ها
تروريست‌هاي فراري از سوريه درشمال لبنان و به ويژه شهر طرابلس لانه کرده‌اند. همين امر باعث ناآرامي در منطقه شده و طي روزهاي اخير جان 21 نفر را گرفته و 40 تن را زخمي کرده است.
هلاکت دو فرمانده تروريست‌ها در افغانستان
به گزارش پرس‌تي‌وي، نيروهاي افغاني و ناتو طي يک عمليات مشترک در استان «پکتيا» واقع در شرق افغانستان، دو رهبر ارشد شبکه تروريستي حقاني موسوم به «قاري اعظم»، و «مخلص» را در منطقه «زورمات» به هلاکت رساندند.
هلاکت رهبر انصار السنه
استاندار کرکوک از کشته شدن «ابونصيف» فرمانده اصلي سازمان تروريستي «انصارالسنه» در اين استان خبر داد. اين فرد تاکنون شمار زيادي از حملات خونين تروريستي در عراق را فرماندهي کرده است.
انفجار در فلسطين اشغالي
بر اثر انفجار درکارخانه توليد لوازم پزشکي منطقه «نقب» فلسطين اشغالي، يک صهيونيست کشته و ده‌ها نفر ديگر مجروح شدند. در مورد علت اين انفجار و عوامل آن گزارشي نرسيده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10