(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 خرداد 1392 - شماره 20503

کوتاه اقتصادي
معاون وزير کار پيش‌بيني کرد
50 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اشتغال سال 92
با حضور رئيس جمهور انجام شد
افتتاح 3 پروژه ملي زيرساخت ارتباطي و فناوري اطلاعات
معاون وزير صنعت خبر داد
برگزاري 400 نمايشگاه ضيافت در ماه رمضان
خريد 900 هزار تن گندم از کشاورزان
رئيس کل بانک مرکزي: تورم کاهش مي‌يابد
از سوي رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان
شرايط پرداخت وام 50 ميليون توماني ساخت مسکن اعلام شد
صالح‌آبادي خبر داد
طراحي 8 ابزار جديد مالي در بورس
بزرگيان اعلام کرد
کاهش دريافت غيرمتعارف بنگاه‌داران مسکن با توسعه معاملات الکترونيک
   


* گمرک ايران در بخشنامه‌اي تعرفه واردات 8 کالاي اساسي را اعلام و ابلاغ کرد.تعرفه 8 کالاي اساسي به شرح زير مي‌باشد: تعرفه واردات برنج 12 درصد، تعرفه واردات شکر خام 2 درصد، تعرفه واردات شيرخشک صنعتي 2 درصد، با مجوز بازرگاني داخلي وزارت صنعت، تعرفه واردات ذرت دامي يک درصد، تعرفه واردات جو يک درصد، تعرفه واردات گندم يک درصد، تعرفه واردات گوشت قرمز يک درصد و تعرفه واردات گوشت مرغ يک درصد، با مجوز بازرگاني داخلي وزارت صنعت.
* بانک مرکزي اعلام کرد: تعيين تکليف موضوع برداشت از حساب بانکهاي مختلف و عودت اين وجوه، فراتر از حدود اختيارات رياست کل بانک مرکزي بوده و در زمره وظايف دستگاه‌هاي بازرسي و نظارتي قرار دارد و از طريق نهادهاي ياد شده در حال بررسي است و پس از نهايي شدن اعلام خواهد شد.بانک مرکزي در واکنش به بيانيه بانکهاي خصوصي درباره تصميم جديد بانک مرکزي، بازگشت پولهاي برداشتي به حساب بانکها اعلام کرد: برداشت از حساب بانکها بابت بخشي از مابه‌التفاوت قيمت ارز خريداري شده از بانک مرکزي و قيمت فروش ارز از سوي بانکها در راستاي اجراي مصوبه کميته ساماندهي بازار ارز بوده که اواسط بهمن ماه سال 91 طي نامه‌اي به بانکها ابلاغ شده است.
* برخي گزارش‌هاي منتشر شده حاکي از آن است که قيمت روغن نباتي صنف و صنعت براي دومين بار پياپي طي سال جاري افزايش يافته است.بر اين اساس قيمت جديد حلب 16 کيلوگرمي روغن نباتي 650 هزار ريال و روغن فله سويا کيلويي 37 هزار و 500 ريال تعيين شده است. اين در حالي است که در 15 ارديبهشت سال جاري انجمن صنايع روغن نباتي قيمت مصوب اين دو محصول را به ترتيب 583 هزار و 200 ريال و 32 هزار و 200 ريال اعلام کرد. با اين حساب قيمت حلب 16 کيلوگرمي روغن نباتي 66 هزار و 800 ريال و قيمت روغن فله سويا 5300 ريال افزايش يافته است.
* شاخص فرابورس در پايان معاملات ديروز با افزايش 2/12 درصد به رقم 70/539 رسيد.در اين معاملات سرمايه‌گذاران بيش از 48 ميليون سهم و اوراق بهادار را در 16 هزار و 138 نوبت به ارزش 526 ميليارد ريال جابجا کردند.در ميان شرکت‌هاي فرابورسي گرچه نماد معاملاتي شرکت پتروشيمي خراسان، بدليل برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه در پايان معاملات متوقف شد، اما با معامله بيش از 13 ميليون سهم بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد و هر سهم با رشد 6/1 درصدي، قيمت 7916 ريال را در سيستم معاملات ثبت کرد.از سوي ديگر بيمه ميهن کمترين حجم معاملات را داشت، هرچند قيمت هر سهم اين شرکت بيمه‌اي هم با رشد 2/2 درصدي روبرو بود و به نرخ 1120 ريال رسيد.
* مديرکل دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري کارآفريني و توسعه تجارت کشاورزي گفت: از ابتداي ممنوعيت واردات ميوه خارجي به کشور تاکنون هيچ‌گونه مجوزي براي واردات ميوه از سوي وزارت جهاد کشاورزي صادر نشده است.وي اظهار کرد: تنها مجوز واردات براي ميوه موز صادر مي‌شود که ممنوعيتي در اين خصوص وجود ندارد.
*‌ با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 3364، 3365، 3380 الي 3384، ‌3314، 3315 و 7754 الي 7759 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزير کار از پيش‌بيني 50 هزار ميليارد تومان اعتبار سيستم بانکي براي تامين منابع اشتغال سال 92 خبر داد.
علي‌اکبر لبافي درگفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در راستاي تامين منابع هدف‌گذاري اشتغال سال 92 و اجراي سياست‌هاي ابلاغي شوراي عالي اشتغال، مقرر شد تا کميسيوني مرکب از بانک مرکزي، صندوق توسعه ملي، حوزه معاونان رئيس‌جمهوري، معاونت برنامه‌ريزي رياست‌جمهوري، معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و دبير هماهنگي شوراي بانک‌ها و بانک ملي برگزار و رقم تسهيلات‌دهي به موضوع اشتغال و سرمايه‌گذاري در سال 92 را مشخص و ابلاغ کند.
وي ادامه داد: روز شنبه اين جلسه با حضور همه اعضا تشکيل و پيش‌بيني شد تا از سوي سيستم بانکي کشور اعم از بانک‌هاي تجاري دولتي و خصوصي شده و بانک‌هاي تخصصي، جمعا رقم 50 هزار ميليارد تومان براي هدف‌گذاري اشتغال سال 92 با اولويت طرح‌هاي نيمه تمام کشور و طرح‌هايي که با حداقل ظرفيت در حال فعاليت هستند، اختصاص داده شود.
لبافي افزود: بر اين اساس مقرر شد تا بانک مرکزي هرچه سريع‌تر اين مساله را پيگيري و ابلاغ کند تا فرايندهاي بعدي را پيگيري کنيم.
معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از اعلام آمادگي صندوق توسعه ملي براي اختصاص 800 هزار ميليارد تومان در اين جلسه خبر داد و افزود: در اين جلسه همچنين مقرر شد حدود 3 هزار ميليارد تومان هم ابعاد حقوقي موضوع مورد بررسي قرار گيرد تا در صورتي که امکانپذيرباشد با نرخ‌هاي ترجيحي و درحد قرض‌الحسنه کمک شود.
لبافي تصريح کرد: در بحث تسهيلات قرض‌الحسنه هم با توجه به اينکه يک نرخ رشد 7 درصدي نسبت به سال گذشته ايجاد شده و يکسري تکاليف در خصوص تسهيلات‌دهي به شکل قرض‌الحسنه از قبل تعيين شده بود.
پيش‌بيني شد که 5 هزار ميليارد تومان تسهيلات قرض‌الحسنه در کشور پرداخت شود که 20 درصد از اين رقم به کميته امداد امام‌خميني(ره)، 10درصد به سازمان بهزيستي و بخشي از آن بابت تکاليف مربوط به تسهيلات قرض‌الحسنه در بخش ديه و سازمان زندان‌ها اختصاص داده شود.
به گفته وي تصميم‌گيري در مورد باقي اعتبارات قرض‌الحسنه تحت عنوان ساير موارد به جلسه بعدي شوراي عالي اشتغال موکول شد.
معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در عين حال با اشاره به تصويب محورهاي سياست‌هاي کلي اشتغال در شوراي عالي اشتغال، افزود: امسال بحث تکميل طرح‌هاي نيمه تمام و تکميل ظرفيت‌هاي موجود براي بنگاه‌هاي اقتصادي که بازار مصرف داخلي، خارجي و امکان رقابت‌پذيري در بازارهاي داخلي و خارجي دارند را در اولويت داريم.
لبافي از ارسال 41 هزار و 899 طرح از سوي 21 استانداري به دبيرخانه شوراي عالي اشتغال خبر داد و گفت: براي تکميل اين طرح‌ها به حدود 35 هزار ميليارد تومان اعتبار ريالي نياز است که در صورت تکميل، 500 هزار فرصت شغلي در کشور ايجاد خواهد شد.
وي متذکر شد:‌10 استان کشور هنوز اطلاعات خود را به دبيرخانه ارسال نکرده‌اند که منتظر هستيم و پيش‌بيني ما اين است که اگر سيستم بانکي همراهي کند امسال با اولويت‌هايي که تعيين شده، رويکرد جديدي را در سياست‌هاي اشتغال و سرمايه‌گذاري کشور شاهد خواهيم بود و از همه ظرفيت‌هاي موجود کشور و ظرفيت‌هاي نيمه فعال استفاده خواهد شد.

 


3پروژه ملي زيرساخت ارتباطي و فناوري اطلاعات با حضور رئيس‌جمهور افتتاح شد.
با بهره‌برداري از اين پروژه‌ها بزرگراه ارتباطي ايران-اروپا نيز افتتاح و از اين پس نقش کليدي در ارتباطات بين‌المللي خواهيم داشت و يک راه ارتباطي ارزان و امن به دنيا عرضه شده است.
براي اجراي اين پروژه‌ها 5 هزار کيلومتر شبکه فيبرنوري ايجاد شده است. پيش از اين نزديک به 48 هزار کيلومتر فيبرنوري در کشور کشيده شده بود اما ايجاد شبکه جديد به علت عبور از مناطق صعب‌العبور کار سختي بود که انجام شده است. همچنين با افتتاح سوئيچ VOIP بين‌الملل، سامانه‌اي براي ترانزيت بخش قابل توجهي از مکالمات تلفني با استفاده از فناوري VOIP توليد و از طريق اينترنت حمل مي‌شود.
ساماندهي ارتباطات بين‌الملل، کاهش هزينه ارتباطات بين‌الملل و جلوگيري از ترانزيت ترافيک وارده بين‌الملل غير مجاز از مزاياي بهره‌برداري از سوئيچ VOIP است.
سخنان رئيس‌جمهور
محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور در اين مراسم با تاکيد بر ضرورت حرکت به سمت ارتقاي شبکه‌هاي ارتباطاتي گفت: اينکه چنين فکر شود که با محدود کردن ارتباطات مي‌‌توان آدمها را حفظ کرد، حرف غلطي است. انسان در ارتباط، دريافت و پرداخت اطلاعات بزرگ مي‌شود. اينکه فردي هراس داشته باشد که آمدن هر موجي او را با خود خواهد برد بايد در خود شک کند. کدام انديشه مي‌تواند برتر از انديشه الهي و کدام منطق مي‌تواند بالاتر از منطق ناب انساني باشد که امروز ملت ايران از آن برخوردار است.
وي با بيان اينکه جامعه بشري به سمت از ارتباطات و دسترسي به اطلاعات نامحدود حرکت مي‌کند، اظهار داشت: بايد فراتر از برخي نگاه‌هاي محدود و کوته‌بينانه با گسترش شبکه‌هاي ارتباطاتي از مرزهاي دانش در اين زمينه عبور کنيم.
رئيس‌جمهور گفت: اگر هر جايگاه آرماني هم براي ايران فرض شود، رسيدن به آن جايگاه مستلزم تکيه بر داشته‌هاي سرزميني ايران چه از لحاظ جغرافيايي و چه به لحاظ نيروي انساني است و پيشرفت بر اين اساس موجب مي‌شود که با برخي تحولات دستخوش تغيير نشود.
رئيس‌جمهور خطاب به دست‌اندرکاران اجراي پروژه‌هاي ملي فناوري اطلاعات در کشور گفت: بايد در هر موضوع انساني و در مسير پيشرفت کشور، قله آن را هدف قرار داد و دستيابي به مرز دانش روز دنيا در آن عرصه توجه داشت چرا که ملت ايران بايد پرچمدار و پيشتاز ملت‌ها در جهان باشد.
احمدي‌نژاد تاکيد کرد: استفاده از داشته‌هاي سرزميني به معناي عدم استفاده از تجربيات ديگران نيست بلکه بايد حداکثر تبادل و ارتباط را داشت اما نقطه ايستادن‌مان بايستي موجوديت خودمان باشد و در چنين صورتي است که شکست‌ناپذير بوده و پيشتاز خواهيم بود.
رئيس‌جمهور همچنين در جريان افتتاح پروژه VOIP در تماسي با سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه گفت: بعضي از ماهها در سال وجود دارد که مهم و تاريخ‌ساز هستند که از جمله اين ماهها ماه خرداد، اهميت خاصي دارد و اتفاقاتي که در خرداد ماه رخ داده اتفاقاتي بوده که حتي در سطح جهاني نيز تاثيرگذار بوده است حرکت امام راحل از نيمه خرداد آغاز شد و ايشان در نيمه خرداد نيز به آسمان پر کشيدند. خرمشهر که نقطه عطف تقابل ملت ايران با استکبار بود در خرداد آزاد و به آغوش ملت بازگشت و همين‌طور جنوب لبنان در خرداد به نفع ملت اين کشور به پيروزي رسيد.
احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: پيام حوادث خرداد راه روشن آينده و راه ساختن جهاني عاري از ظلم و ستم و استکبار و سرشار از مهرباني و کرامت براي همه انسانهاست.
رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به اوضاع سوريه اظهار اميدواري کرد؛ با تفاهم ملي و انتخابات آزاد و احترام به حقوق مردم و کنار گذاشتن سلاح در سوريه امنيت، آرامش، همبستگي و يکپارچگي و بازسازي سوريه آغاز شو د.
بنابراين گزارش: محمدحسن نامي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: بهره‌برداري از اين خط ارتباطي ايران را به قطب ارتباطي منطقه تبديل مي‌کند و از اين پس نقش کليدي در ارتباطات بين‌الملل خواهيم داشت.
وي با اشاره به اينکه براي مشخص شدن اهميت پروژه ايران-اروپا ابتدا بايد موقعيت حساس استراتژيک ايران را مورد ارزيابي قرار دهيم، افزود: ‌ايران داراي موقعيت مهم گذرگاهي در جهان بوده و تمام سرزمين‌هاي ما در قلب جهان است و ايران به تنهايي اهميت همه خاورميانه را دارد.
نامي گفت:‌کشور ما به آبهاي بين‌المللي وصل بوده و سومين کشور جهان از نظر دسترسي به آبهاي آزاد جهان هستيم، از سوي ديگر تنگه هرمز به عنوان يک نقطه حساس در دست ايران است چرا که بيش از 65 درصد حجم تجارت جهاني از اين نقطه انجام مي‌شود و نقطه جايگزين نيز ندارد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، در مورد اهميت پروژه بزرگراه ارتباطي ايران-اروپا افزود: اين پروژه به طول هشت هزار کيلومتر از فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از چند کشور اروپايي، روسيه و پس از گذر از بندر جاسک به بندر باراکاي عمان متصل مي‌شود.
وي افزود: اين خط ارتباطي، جايگزين خط ارتباطي است که از کانال سوئز مي‌گذرد و به دليل حمايت استکبار از تروريسم در منطقه خط ارتباطي ناامني محسوب مي‌شود و با افتتاح پروژه epeg تنها جمهوري اسلامي است که از امنيت ارتباطي برخوردار خواهد بود.
نامي گفت: از ويژگي خط ارتباطي ايران-اروپا اين است که اين خط از خشکي عبور مي‌کند و تنها 2/4 درصد آن از بستر دريا مي‌گذرد.

 


معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت از برگزاري 400 نمايشگاه طرح ضيافت در راستاي تنظيم بازار ماه مبارک رمضان با 18 تا 20 هزار غرفه و تخفيف 20 درصدي خبر داد.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت در 400 نقطه کشور و با 18 تا 20 هزار غرفه و در 10 روز کاري که زمان آن را شوراي کنترل و نظارت استان‌ها تعيين مي‌کند، برگزار مي‌شود.
وي با تأکيد بر اينکه برگزاري اين نمايشگاه با توجه به استقبال مردم قابل تمديد است، گفت: بخشنامه برگزاري اين نمايشگاه‌ها به سازمان، استان‌ها و اصناف ابلاغ شده و با توجه به اينکه بخشي از غرف به صورت رايگان در اختيار عرضه‌کنندگان و توليدکنندگان قرار مي‌گيرد لذا تخفيف کالاهاي عرضه شده تا 20 درصد است.معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توافقاتي با اتحاديه قنادان صورت گرفته تا شيريني و زولبيا و باميه با قيمت مصوب و همچنين توافقنامه‌اي با انجمن خرما براي عرضه مستقيم خرما صورت گرفته است.رادمرد گفت: در اين نمايشگاه 100 هزار تن شکر، 100 هزار تن روغن، 20 هزار تن گوشت قرمز، 25 هزار تن مرغ از توليد داخلي و بيشتر از آن از ساير منابع و همچنين تخم‌مرغ به اندازه و نياز کشور توزيع خواهد شد.
وي افزود: واحدهاي صنفي عرضه کننده کالاهاي اساسي نيز در ايام برگزاري اين نمايشگاه فروش فوق‌العاده خواهند داشت.
قيمت مرغ ثابت مي‌ماند
مدير عامل اتحاديه سراسري مرغداران گفت: اگر هزينه مرغداران بيشتر نشود و نهاده‌هاي مرغداران را به موقع تحويل دهند،‌قيمت مرغ ثابت مي‌ماند.
حسين مقدم‌نيا در پاسخ به اينکه قيمت مرغ کيلويي 4800 تومان يک ماه پيش به 5700 تومان که خواسته مرغداران بود، رسيده آيا در آستانه ماه مبارک رمضان از ميزان فعلي نيز فراتر مي‌رود، گفت: قيمت فعلي مطلوب مرغداران بوده و ادامه آن ضرري براي مرغداران نخواهد داشت اما در صورتي افزايش قيمت وجود نخواهد داشت که نهاده مرغداران با قيمت فعلي و به موقع تحويل داده شود.مدير عامل اتحاديه سراسري مرغداران افزود: همچنين اگر تصميماتي مانند افزايش کرايه 20 درصدي حمل و نقل برون شهري و قيمت نهاده‌ها گرفته نشود قيمت افزايشي نخواهد داشت.
مقدم‌نيا در مورد تعيين قيمت کف و سقف براي مرغ گفت: استان‌هاي کشور قيمت مرغ زنده کيلويي 4 هزار تومان را پيشنهاد داده‌اند اما بايد با حضور مسئولان وزارت جهاد، صنعت و مرغداران به يک جمع‌بندي برسيم تا در ستاد تنظيم بازار مطرح شود.به گفته مقدم‌نيا، در حال حاضر قيمت مرغ زنده کيلويي 3800 و کشتار در بازار کيلويي 5700 تومان است.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گفت: اين اتحاديه سوياي مورد نياز مرغداران را که با ارز مرجع تأمين شده تحويل مي‌دهد اما اين ميزان، تمام نيازهاي آنها نيست.وي تصريح کرد: دولت براي ثبات قيمت و رفع نگراني توليدکنندگان و مصرف کنندگان بايد قيمت کف و سقف تعيين کند و نهاده مرغداران را به موقع تحويل دهد.مقدم‌نيا گفت: تفاهم‌نامه اتحاديه سراسري مرغداران با شرکت پشتيباني امور دام مبني بر توزيع نهاده مرغداران تا شهريورماه ادامه مي‌يابد.از مقدم‌نيا در خصوص صادرات مرغ سؤال شد گفت: بعد از عيد 2 هزار تن صادرات مرغ انجام شده اما کشورهاي مقصد خواسته‌هايي در مورد کيفيت و بسته‌بندي دارند که بايد با رعايت آنچه که آنها مي‌گويند ساماندهي و صادرات انجام شود.به گفته مقدم‌نيا ماهانه 700 تا 800 تن ظرفيت صادرات مرغ در کشور وجود دارد.وي همچنين در زمينه تأمين نياز مرغداران در ايام ماه رمضان گفت: ماهانه 150 هزار تن مرغ توليد مي‌شود و 60 هزار تن ذخيره‌سازي انجام شده و روند جوجه‌ريزي نسبت به هفته‌هاي پيش بهتر شده که همه اينها حاکي از عدم نگراني از تأمين مرغ در ماه رمضان است.

 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با گذشت حدود يک ماه از فصل برداشت گندم در کشور تاکنون بيش از 900 هزار تن گندم توسط کشاورزان تحويل مراکز خريد دولتي شده است.
عباس قبادي در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر خريد گندم در 11 استان آغاز شده و کشاورزان اين استانها، تعداد 137000 محموله گندم را به اين شرکت فروخته‌اند، که از اين مقدار 102 هزار محموله متعلق به کشاورزان خوزستاني است.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينکه مبلغ کل گندم‌هاي خريداري شده 661 ميليارد تومان است، افزود: با تعامل بانک سپه تاکنون مبلغ 645 ميليارد تومان به صورت نقدي و به روز، بابت وجوه گندم پرداخت شده و باقيمانده بهاي گندمها مربوط به خريدهاي يکي دو روز اخير است که در کمترين زمان به حساب کشاورزان واريز خواهد شد.قبادي با بيان اينکه استانهاي خراسان رضوي و جنوبي به تازگي به جرگه خريداران گندم پيوسته‌اند، اظهار داشت: با شروع فصل گرما استانهاي بيشتري وارد عمليات خريد شده و به تبع ميزان خريد گندم اين شرکت نيز افزايش چشمگيري خواهد يافت.
صادرات گندم
اداره آمار آلمان اعلام کرد: صادرات گندم اين کشور به ايران طي 9 ماه ابتدايي اعمال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا شاهده افزايش 25/17 برابري بوده است.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، اداره آمار آلمان اعلام کرد: اين کشور در مارس 2013 معادل 63 هزار تن گندم به ايران صادر کرده است.براساس اين آمار، مجموع صادرات گندم آلمان به ايران در بازه زماني (جولاي 2012 تا مارس 2013) يعني از ابتداي اعمال تحريم از سوي اتحاديه اروپا به 087/ 1ميليون تن رسيده است.اين کشور اروپايي در فوريه سال جاري ميلادي 119 هزار و 653 تن گندم و در ژانويه 125 هزار و 577 تن گندم به ايران صادر کرده است.
به نوشته اين گزارش، تحريم‌هاي غرب محموله‌هاي مواد غذايي را هدف نگرفته است، اما قوانين مالي تحريم‌ها، استفاده از سيستم بانکداري جهاني را براي شرکت‌هاي ايراني مسدود کرده است و اين امر مانع انجام پرداخت‌هاي مواد غذايي وارداتي ايران شده است.

 


رئيس کل بانک مرکزي پيش‌بيني کرد امسال نرخ تورم کاهشي باشد.
محمود بهمني در حاشيه همايش سياست‌هاي پولي و ارزي بانک مرکزي در مورد اقدامات اين بانک براي کنترل نرخ تورم گفت: از ابتداي سال جاري هدف‌گذاري بانک مرکزي کاهش نرخ تورم بوده به طوري که 2 هزار ميليارد تومان نقدينگي در فروردين ماه نسبت به اسفند کاهش داشته است.
رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: ممکن است تا چند ماه آينده همچنان اثرات تورم سال گذشته را داشته باشيم اما به تدريج به سمت کاهش نرخ تورم حرکت مي‌کنيم؛ نمي‌توان عدد خاصي را براي نرخ تورم اعلام کرد زيرا در شرايط خاصي به سر مي‌بريم ولي در کل و مجموع تمام توان خود را براي کاهش نرخ تورم به کار خواهيم گرفت.
وي در خصوص واگذاري تعيين نرخ ارز از بانک مرکزي به شوراي پول و اعتبار براساس مصوبه مجلس در لايحه بودجه سال 92 و ورود شورا به سياست‌گذاري ارزي، گفت: اعتقادي به اين کار نداريم، زيرا کارها و تصميمات بانک مرکزي محرمانه است. اگر قرار باشد هر هفته اتفاقات موضوعات مطرح شوراي پول و اعتبار را به مجلس گزارش دهيم از نظر اصولي صحيح نيست.
رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه تعيين نرخ ارز از اختيارات بانک مرکزي است، گفت: اين امر از ابتداي تاسيس بانک مرکزي جزو سياستهاي ارزي بانک مرکزي بوده و در تمام دنيا نيز بانکهاي مرکزي در اين مورد نظر مي‌دهند.
بهمني ادامه داد: شايد بانک مرکزي تصميمي به گزارش بسياري از مسايل نداشته باشد. ابتدا شوراي پول و اعتبار ترکيباتش براساس شرايط باشد و سپس اختيارات تفويض شود.
وي ادامه داد: تا زماني که بودجه ابلاغ نشده باشد، بانک مرکزي براساس همان شرايط عمل خواهد کرد اما به هر حال بانک مرکزي موظف است مصوبات را رعايت کند و مجلس فراتر از شوراي پول و اعتبار است و هرگاه بودجه اعلام شود براساس آن عمل خواهيم کرد.
بهمني در مورد تصميم شوراي پول و اعتبار مبني بر عدم افزايش نرخ سود بانکي گفت: سعي ما کاهش تورم و نقدينگي است. شورا براساس خرد جمعي تصميم مي‌گيرد. ما اثر مثبت و منفي افزايش نرخ سود را مد نظر قرار مي‌دهيم گرچه افزايش نرخ سود بانکي داراي آثار مثبتي است اما آثار منفي‌اي نيز بر توليد دارد بنابراين مخالفان و موافقاني براي آن وجود دارد.
وي خاطرنشان کرد: بانک مرکزي سعي دارد با کاهش نرخ تورم تعادل در بخش اقتصادي ايجاد کند نه با افزايش نرخ سود بانکي.
رئيس‌کل بانک مرکزي در مورد اختصاص ارز مرجع به کالاهاي اساسي و برنامه بانک مرکزي در اين خصوص گفت: اولويت اول بانک مرکزي اختصاص ارز به کالاهاي اساسي است. هيچ دليلي براي افزايش قيمت کالاها وجود ندارد اما آثار رواني باعث شده عده‌اي به فکر سودجويي بيافتند. کالاهايي که با نرخ ارز مرجع وارد شده دليلي ندارد که با نرخ ارز مبادله‌اي به فروش برسد و اين مصداق گرانفروشي است.
وي گفت: ارز مرجع به قوت خود باقي است و به کالاهاي اساسي تخصيص مي‌يابد و مرکز مبادلات ارزي نيز به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
بهمني ادامه داد: با نرخ ارز مرجع و مبادله‌اي هيچ دليل و توجيهي براي فروش کالاها به نرخ بالا وجود ندارد و مسئولان مربوطه بايد با آن برخورد کنند.
رئيس‌کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزي قوي‌تر خواهد شد و اگر بتوانيم به توافق برسيم، کل صادرکنندگان ارزي را به مرکز مبادلات ارزي هدايت مي‌کنيم که بر اين اساس تنها يک نرخ و يک مرجع براي مبادلات ارزي خواهيم داشت.
رئيس‌کل بانک مرکزي در مورد برنامه‌هاي آتي ارزي بانک مرکزي گفت: از ايراداتي که وارد است، بخشنامه‌هاي متعدد است، وقتي شرايطي به بانک مرکزي تحميل مي‌شود، بانک مرکزي براساس شرايط جديد تصميمات جديد مي‌گيرد. بانک مرکزي نيازمند ثبات و برنامه‌ريزي است.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا نرخ بيکاري دولت آقاي هاشمي توسط بانک مرکزي اعلام نشده است؟ گفت: من وارد مسايل سياسي نمي‌شوم.
بهمني در مورد اعلام اسامي 10 مدير بانکي متخلف گفت: از نظر اخلاقي، اعلام اسامي مديران متخلف بانکي درست نيست.
رئيس‌کل بانک مرکزي با بيان اينکه اين 10 نفر از مديران سيستم بانکي، مديران مياني و اعضاي هيئت مالي موسسات مالي و اعتباري بودند، افزود: چنانچه اين تخلفات بار ديگر توسط آنها تکرار شود، اسامي آنها اعلام خواهد شد.
بهمني همچنين طي سخناني در همايش سياست‌هاي بانک مرکزي به شاخص‌هاي اقتصادي به خصوص نقدينگي اشاره کرد و گفت: خيلي دوست داريم نقدينگي در کشور کنترل شود، اما نقدينگي‌خواهي در جامعه دو برابر شده و اين موضوع به دليل تغيير منابع مالي از ارز مرجع به سمت نرخ ارز و دلار مرکز مبادلات است و طبعاً واحدهاي توليدي نقدينگي مي‌طلبند تا بتوانند سطح توليد را نسبت به گذشته حفظ کنند.
وي عنوان کرد: اگر نقدينگي افزوده نشود توليد کاهش مي يابد و براي حمايت از توليد در شرايط کنوني ناچاريم براي اين بخش و در کنار آن کنترل نقدينگي از ابزارهايي استفاده کنيم.
بهمني با اشاره به نرخ تورم 30/5 درصدي کشور تصريح کرد: متناسب با نقدينگي، تورم نيز مهار شده اما اين عدد در شرايط کنوني زياد است و تقريباً برابر با نقدينگي موجود در جامعه محسوب مي شود.
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه نقدينگي کشور به 464 هزار ميليارد تومان رسيده است گفت: نسبت منابع به مصارف در سال گذشته، 99/7 بوده است.
بهمني در عين حال با اشاره به اينکه تورم تنها ناشي از نقدينگي در جامعه نيست، تصريح کرد: بخشي از تورم ناشي از فشار تقاضا، افزايش هزينه‌ها و دستمزدها است، همچنين اين مباحث موجب کاهش توليد در عرضه کالا مي‌شود که خود به عنوان عامل تورم محسوب مي‌شود.
وي تأکيد کرد: تحريم‌ها نيز مؤثر بوده و همچنين انتظارات تورمي 14/5 درصدي از ديگر مشکلات تورم موجود در جامعه است.
بهمني همچنين از کاهش بدهي‌هاي خارجي خبر داد و گفت: بدهي‌هاي خارجي از 17/3 ميليارد دلار در سال 90 به 7/2 ميليارد دلار در پايان سال 91 رسيده است و 10 ميليارد برابر 57 درصد اين بدهي‌ها کاهش نشان مي‌دهد.
اظهارات وزير اقتصاد
به گزارش فارس سيدشمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد هم در همايش پولي و ارزي بانک مرکزي با اشاره به اينکه سال‌هاي 2012 و 2013 سال‌هايي هستند که رشد اقتصادي جهاني در آن تداوم دارد، اظهار داشت: صندوق بين‌المللي پول، اعداد 3/2 درصد و 3/3 درصد و بانک جهاني ارقام 2/3 درصد و 2/4 درصد را براي رشد اقتصاد جهاني در اين دو سال اعلام و پيش‌بيني کرده است.
وي افزود: بهترين عملکردها و پيش‌بيني‌هاي رشد براي شرکاي اجرايي کشور همچون چين با 8/2 درصد و هند 5/7 درصد به ثبت رسيده است و بدترين وضعيت مربوط به ناحيه يورو بوده که منفي پيش‌بيني مي‌شود.
وزير امور اقتصاد و دارايي با بيان اينکه تورم در کشورهاي دنيا در سال 2013 تغيير چنداني نخواهد داشت و ثبات نسبي نرخ تورم در جهان پيش‌بيني مي‌شود، بيان کرد: تورم در آمريکا 2/1 و اروپا 2/5 درصد پيش‌بيني مي‌شود.
به گفته حسيني، نرخ بيکاري نيز در آمريکا حدود 7/5 درصد براي سال 2013 پيش‌بيني شده و کماکان نرخ بيکاري اروپا حدود 12/3 درصد پيش‌بيني شده است.
وي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌شود تجارت جهاني نيز رشد 1 درصدي را تجربه کند و از 2/5 درصد در سال 2012 به 3/6 در سال 2013 برسد بيان داشت: اگر پيش‌بيني ها در خصوص رشد جهاني محقق شود، تقاضاي جهاني نفت به 89/6 ميليون بشکه در روز بالغ مي‌شود.
وزير اقتصاد و دارايي تأکيد کرد: در کل رشد ملايم اقتصادي، رشد ملايم تقاضاي جهاني نفت، ثبات نسبي قيمت و البته قيمت رو به کاهش براي غذا و انرژي پيش‌بيني مي‌شود و اين شرايط نيز براي ايران نيز تا حدودي وجود دارد.
حسيني با تأکيد بر اينکه تحليل فضاي اقتصاد ايران بايد با ملاحظه روند تحريم صورت پذيرد، عنوان کرد: در يک سال و نيم اخير تحريم مالي بانک‌ها، بيمه‌ها نقل و انتقال پول و فلزات گرانبها به تحريم بانک مرکزي پيوست و در مرحله ديگر تحريم تجارت نقدي و مشتقات آن از ايران به کاهش داوطلبانه خريد مبدل شده است.
به گفته وزير اقتصاد و دارايي، موج تحريم‌ها افزايش يافته و با توصيف کشورهاي تحريم‌کننده اين موج فلج‌کننده بوده است که فراتر از قطعنامه‌هاي سازمان ملل است.
وي يادآور شد: در جنگ اقتصادي به سر مي‌بريم و يک نقشه جامعي بايد تدوين شود و نه تنها به صورت موردي و مقطعي بلکه بايد در چارچوب سياست‌هاي کلان اعم از مالي، ارزي، تجاري و صنعتي در بازتوليد درآمد، بازبيني کنيم.
به گفته وزير امور اقتصاد و دارايي، مصارف عمومي در سال 91 نسبت به 90 حدود 18 درصد کاهش داشت و عملکرد هزينه‌اي به 89 هزار ميليارد تومان بدون احتساب اوراق مشارکت و تهاتر به حدود 15 هزار و 500 ميليارد تومان رسيد و در کل کسري تراز عملياتي 17 درصد کاهش داشت.
حسيني تأکيد کرد: به دنبال اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از زمان تصويب آن تاکنون نزديک به 35 هزار ميليارد تومان عملکرد وجود داشته و در همين راستا طرح جامع مالياتي هم نيمه امسال اجرا مي‌شود و نيز دولت در تأمين مالي چاره‌اي جز تسريع در اصلاح نظام مالياتي ندارد و بر اين اساس تقاضاي فوريت براي تصويب لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم در مجلس داده است.
وزير اقتصاد در جمع خبرنگاران نيز در پاسخ به سؤال ايسنا مبني بر برنامه‌هاي وزارت اقتصاد براي حفظ ارزش پول کشور که اکنون به يک سوم رسيده، گفت: ما مرکز مبادلات ارزي را در همين راستا راه‌اندازي کرده‌ايم البته بايد بتوانيم با لايحه اصلاح ماليات‌ها اشراف اطلاعات اقتصادي خود را بيشتر کنيم و بر همين اساس بتوانيم با حملات سفته بازي و سوداگري مقابله کنيم.

 


رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان گفت: وام 50 ميليون توماني ساخت مسکن به نام مالک است و مالکان مي‌توانند پس از دريافت اين وام به سازنده وکالت دهند و خانه خود را به صورت مشارکتي بسازند.
ايرج رهبر در گفت‌وگو با ايسنا درباره مصوبه وام 50 ميليون توماني ساخت مسکن توضيح داد: با پيشنهادات اعلام شده به وزارت راه و شهرسازي در نهايت اواخر هفته گذشته مصوبه شوراي عالي مسکن مبني بر افزايش مبلغ وام ساخت به 50 ميليون تومان اعلام شد.
وي افزود: اين پيشنهاد را مدتي پيش به وزارت راه و شهرسازي اعلام کرديم تا دهک‌هاي نسبتا توانمند نيز بتوانند از تسهيلات مسکن بهره ببرند.
رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان با بيان اين که اقشار متوسط جامعه از مسکن مهر بهره مي‌برند، گفت: در راستاي پيشنهاد تسهيلات 50 تا 100 ميليون توماني در بخش مسکن در نهايت مبلغ وام ساخت مسکن به 50 ميليون تومان مصوب شد.رهبر، افزايش مبلغ وام ساخت مسکن را به نفع مالکان عنوان و اظهار کرد: براي مشارکت در ارائه اين وام در حال توافق با بانک‌هاي دولتي هستيم چرا که بانک‌هاي دولتي بايد سپرده‌هاي مردم را جهت سياست‌هاي دولت به کار گيرند.
رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان درباره بازپرداخت وام ساخت مسکن گفت: پس از پايان زمان مشارکت يا همان دوره ساخت که حدود يک يا دو سال است، 40 ميليون تومان از 50 ميليون تومان با سود دوران مشارکت مي‌تواند به خريدار منتقل شود.به گفته رهبر، اين طرح براي آن دسته از متقاضيان مسکن است که قصد خريد خانه دارند اما آورده‌شان کم است.
وي معتقد است: در صورتي که بانک‌ها محدوديتي براي اعطاي اين تسهيلات به متقاضيان نداشته باشند، طرح ساخت و ساز و توليد مسکن رونق مي‌گيرد.رئيس کانون سراسري انبوه سازان افزود: وام ساخت 50 ميليون توماني مسکن بيشتر در شهرهاي متوسط خود را نشان مي‌دهد و اين بدين معني نيست که در کلان‌شهرها تاثيري ندارد اما بيشتر براي متقاضياني است که براي خريد خانه کسري پول دارند.

 


رئيس سازمان بورس از طراحي ابزارهاي جديد مالي در بورس براي تامين نقدينگي واحدهاي توليدي خبر داد.
علي صالح‌آبادي در همايش سياست‌هاي پولي و ارزي بانک مرکزي گفت: اوراق استصناع، اجاره، مرابحه، رهني، مضاربه، مضارعه و مساقات، قرض‌الحسنه و اسناد خزانه‌اي-اسلامي از ابزارهاي بازار سرمايه براي تامين مالي هستند.رئيس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: بايد ابزارهاي متفاوتي با درجات ريسک‌پذيري و ريسک‌گريزي در بازار سرمايه منتشر شود تا بتوانيم سرمايه‌گذاران را جذب اين بازار کنيم.
صالح‌آبادي تامين مالي از طريق بازار سرمايه در سال گذشته را 33هزار و 500 ميليارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد رشد داشته است.وي تامين مالي را از دغدغه‌هاي نظام پولي کشور عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه ميزان نقدينگي در کشور بالاست، اما بخش توليد با کمبود نقدينگي مواجه است. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه بايد راهکارهايي براي هدايت سرمايه به بخش واقعي و توليد تدوين شود، گفت: بايد رابطه مستقيمي برقرار شود تا پس‌اندازها به سمت توليد هدايت گردد.صالح‌آبادي به افزايش نرخ ارز از هزار تومان به 2 هزار و 500 تومان در مرکز مبادلات و 3 هزار و 500 تومان در بازار آزاد اشاره و بيان کرد: با توجه به اين امر ارزش صادرات غيرنفتي افزايش مي‌يابد.وي با اشاره به اجراي اصل 44 و واگذاري بنگاه‌‌ها به بخش خصوصي تصريح کرد: دولت با توجه به اين اصل نمي‌تواند در بخش‌هايي که بخش خصوصي سرمايه‌گذاري مي‌کند، اقداماتي را انجام دهد.رئيس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به اينکه سرمايه‌گذاري خارجي هم با محدوديت‌هايي مواجه است، بنابراين بايد بازار سرمايه اقداماتي را انجام دهد.سخنگوي سازمان بورس اوراق بهادار ارزش بورس را 210 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش معاملات تمامي بورس‌ها در سال91 حدود 109 هزار ميليارد تومان بوده است که از اين رقم 67 هزار ميليارد تومان متعلق به بورس‌هاي کالايي است.

 


معاون نوسازي تحول اداري معاونت توسعه و مديريت سرمايه انساني رئيس‌جمهور تاکيد کرد: تا هنگامي که چانه‌زني، عدم شفافيت اطلاعات و ارتباط مستقيم خريدار و فروشنده در بنگاه‌هاي املاک وجود دارد، پرداخت وجه بيش از تعرفه‌هاي مقرر نيز وجود خواهد داشت.
احمد بزرگيان در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين که آيا معاونت نوسازي و تحول اداري به عنوان مسئول حفظ و ارتقا سلامت اداري و مقابله با رشوه در بنگاه‌هاي مسکن که اغلب ضمن دريافت مبلغ قانوني به دريافت زيرميزي براي فروش‌هاي سفارشي اقدام مي‌کنند نظارت دارد؟ اظهار کرد: اين معاونت هنوز به بخش نظارت بر بنگاه‌هاي املاک و توسعه معاملات الکترونيک در اين حوزه ورود پيدا نکرده است.
وي با بيان اين که تا هنگامي که ارتباط مستقيم بين خريدار و فروشنده در هر حوزه‌اي به خصوص املاک و مستغلات به حداقل خود نرسيد، دريافت‌هاي غيرقانوني و خارج از تعرفه نيز ادامه خواهد داشت، افزود: تا وقتي که دلالي‌ها و هم‌چنين نبود اطلاعات صحيح و شفاف ادامه داشته باشد در اين ميان تنها عده‌اي کارچاق‌کن و واسطه‌گر هستند که با استفاده از رانت اطلاعاتي پول‌هاي کلاني را به دست مي‌آورند که اين اجحافي بزرگ در حق ديگران است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10