جمال رباني موجودات جهان را از نظر وابستگي و نياز ميتوان در چهار مرتبه و
درجه دستهبندي کرد که عبارتند از: موجودات ناقص، مستکفي، تام و يا فوق التمام.
1-موجودات ناقص که بيشترين مصاديق را دارند، اکثريتي را تشکيل ميدهند که ما با
آنها ارتباط داريم. همه جمادات و نباتات و حيوانات از اين دسته هستند، زيرا اينها
در همه چيز نياز دارند که حمايت شوند و نقص و کمبود در ذات آنان وجود دارد. يک درخت
نياز دارد که کمبود خودش را از راه آب و هوا و خاک و مانند آن تامين کند و از
بيرون کمک بگيرد. عالم طبيعت بيشترين موجودات ناقص را در خود دارد. 2-موجودات
مستکفي در درجه بالاتر قرار ميگيرند که نيازمندي آنان به ديگران کمتر است و به يک
شکلي ميتوان آنها را موجودات خودکفا دانست که نياز خودشان را خودشان برآورده
ميکنند. ميگويند برخي از ملائکه از اين قبيل هستند. موجودات مستکفي محتاج هستند
ولي حاجت خودشان را به عنايت الهي حل ميکنند و نيازي به غذا و نکاح و امثال ذلک
ندارند. 3-موجودات تام آن است که خداوند اينها را کامل آفريده و کمالشان هم در
عبادت الهي است. اينان همواره مستغرق در عبادت حق تعالي هستند و نيازي به چيزي و
کسي ندارند و از جاي ديگر کمک نميگيرند. اينان ناقص هم خلق نشدند. از اين دسته
ميتوان به مجردات عاليه اشاره کرد. شايد عرش و لوح و قلم واينها از همين قبيل
باشند. 4- موجود فوق التمام فقط ذات اقدس الهي است که نه تنها نقص و حاجتي ندارد
بلکه حاجت هر محتاجي را هم او برآورده ميکند. جايگاه انسان در ميان موجودات
چهارگانه از آنجايي که انسانها موجودات خاصي هستند و داراي اراده و اختيارند
بايد آنان را در جايگاه ديگري قرارداد، زيرا اينان تا زماني که در دنيا هستند در
حال شدن و صيرورت هستند و نميتوان آنان را در هيچ يک از دستهبنديهاي سهگانه
قرار داد، بلکه اينان خودشان مشخص و معين ميکنند که در کدام سه دسته قرار خواهند
گرفت. از اين رو گفته شده است که انسانها سازه افکار و اعمال خودشان هستند. در
انسانها ميتوان هر سه دسته را يافت. برخي خودشان را جزو دسته اول قرار ميدهند و
هرگز از نقص بيرون نميآيند و از استعداد الهي خود بهره نبرده و زيانکار و اهل
خسران هستند (سوره عصر) اما برخي ديگر به مقام مستکفي ميرسند و برخي ديگر هم به
مقام تمام دست مييايند. ثقه الاسلام کليني در کافي از وجود مبارک پيغمبر
گرامي(ص) نقل کرد که حضرت به برخي از اصحاب فرمود: اگر شما بر حالات معنوي و
الهيتان مداومت کنيد، ملائکه با شما مصافحه ميکنند.» (الکافي، ج2، ص 424) عدهاي
از انسانها با عبوديت، راه کمال را ميپيمايند و خدايي و رباني ميشوند به گونهاي
که فرشتگان خدمتکاران آنان ميشوند. اينهايي که در طلب علم الهي هستند و در اين
راه خلوص دارند و به علم خودشان هم عمل ميکنند، فرشتگان در خدمت ايشان قرار
ميگيرند، چنان که پيامبر(ص) ميفرمايد: ان الملائکه لتضع اجنحتها لطالب العلم، فر
شتگان بالهايشان را براي طالب علم پهن ميکنند.» (الکافي، ج1، ص 34) پس انسان
ميتواند از راه عبوديت رنگ خدايي گيرد و صفات الهي را در خود تحقق و ظهور بخشد و
متاله شده و در مقام خلافت الهي، به ربوبيت و پروردگاري بپردازد و همگان از جمله
فرشتگان ساحت قدس را به خدمت گيرد تا اهداف او را تحقق بخشند. اينان به نوعي داراي
تماميتي هستند که نه براي برآوردن نيازهاي خود بلکه پرورش ديگران از جنود الهي از
جمله فرشتگان بهره ميبرند. اينان جانشين خدا هستند و نياز آنان به فرشتگان و ديگر
جنود همانند بهرهگيري خداوند از فرشتگان به عنوان جنود و مجاري فيض است.
|