(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 خرداد  1392 - شماره 20504

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
با مصوبه مجلس
پرداخت هرگونه وجه به دستگاه‌هاي اجرايي در قالب کمک يا هديه ممنوع شد
درمکتب امام
نامزدهاي رياست جمهوري در رسانه ملي تاکيد کردند
ساماندهي معيشت مردم اولويت اصلي دولت آينده
لزوم تسريع در روند پيشرفت کشور
احياي جاده ابريشم
جذب نخبگان
هاشمي: دعواهاي سياسي نبايد اراده مردم را متزلزل کند
توسط رئيس جمهوري صورت گرفت
بهره‌برداري از 3 طرح عمراني در استان گلستان
زاکاني :‌ توجه به آرامش اولويت کشور است
فدايي: راهبرد همگرايي و وحدت بايد در دستورکار اصولگرايان باشد
   


روحاني تا آخر در صحنه مي‌ماند
رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني از برگزاري نشست مشترک حسن روحاني و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با موضوع انتخابات خبر داد و افزود: روحاني تا آخر در صحنه انتخابات حضور خواهد داشت.
محمدنعمت‌زاده درباره ديدار روز يکشنبه آيت‌الله هاشمي و روحاني گفت: در اين نشست درباره مسائل مختلف انتخاباتي از جمله ديدگاه‌‌هاي هاشمي درباره آينده و حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بحث شده است.
رييس ستاد انتخاباتي حسن روحاني در ادامه افزود: در اين ديدار آيت‌الله هاشمي با اعلام حمايت از روحاني در دولت آينده خواستار کناره‌گيري از فضاي گله‌گذاري و تخريب‌ها شد.
وي با اشاره به بخشي از سخنان آيت‌الله رفسنجاني خطاب به اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري تصريح کرد: هاشمي خطاب به روحاني گفته است که شما با قدرت به فعاليت خود در انتخابات رياست‌جمهوري ادامه دهيد و بنده هم به موقع در اين باره اقدام خواهم کرد.
در حالي که نعمت‌زاده زمان اين ديدار را روز يکشنبه ذکر کرده بود، اکبر ترکان قائم مقام ستاد انتخاباتي حسن روحاني اعلام کرد وي روز پنجشنبه هفته گذشته به ديدار آقاي هاشمي رفته و ايشان تاکيد کرده اند که رئيس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد تا پايان رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري با قدرت در عرصه حضور داشته باشد.
ازسوي ديگر، جبهه مردمي اصلاحات که پيش از اين از کانديداتوري هاشمي رفسنجاني حمايت کرده بود طي بيانيه‌اي ‌از حجت‌الاسلام حسن روحاني اعلام حمايت کرد.
جزئيات جلسه جبهه پايداري با جليلي
عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري اعلام کرد در ديدار با سعيد جليلي کاملاً روشن شد و ما اطمينان حاصل کرديم که جليلي تا آخر مي‌ماند و به نفع هيچکس کنار نمي‌رود.
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در خصوص جزييات جلسه روز يکشنبه اين جبهه با جليلي اظهار داشت: اين جلسه در فضاي خوب و صميمي برگزار شد و جليلي به سه شاخصي که آيت‌الله مصباح درباره اخلاص، تبعيت و صداقت فرموده بود، پايبند است.
حجت الاسلام سقاي بي‌ريا، حجت‌الاسلام نبويان، حجت‌الاسلام روانبخش، زارعي و نيلي ، به نمايندگي از جبهه پايداري در ديدار با سعيد جليلي، به بيان ابهامات و سوالات خود با اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري پرداختند.
همچنين اميرحسين قاضي‌زاده سخنگوي جبهه پايداري با اشاره به جلسه اخير اين جبهه با جليلي گفت: اين جلسه با حضور 5 نفر از اعضاي شوراي مرکزي برگزار شد و بخاطر اهميت اين مسئله صبح دوشنبه نيز يک جلسه اضطراري تشکيل شد تا نتايج جلسه روز يکشنبه به سمع و نظر شوراي فقها برسد .
قاضي زاده اظهار داشت: جبهه پايداري بعد از انصراف لنکراني به طور رسمي از سعيد جليلي حمايت مي‌کند چرا که وي را فرد اصلحي مي داند.
گفتني است، سعيد جليلي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، سفرهاي تبليغاتي خود را امروز از قم آغاز و در اين سفر با آيت‌الله مصباح يزدي ديدار و گفت‌وگو مي‌کند.
عارف با هاشمي ديدار کرد
سخنگوي ستاد انتخابات محمدرضا عارف جزييات ديدار معاون‌ اول دولت خاتمي و نامزد رياست جمهوري يازدهم با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را تشريح کرد.
سيدحسن رسولي درباره ديدار روز يکشنبه عارف و هاشمي ‌رفسنجاني گفت: اين ديدار در ادامه بحث‌هاي قبلي در خصوص کناره‌گيري آقاي عارف در صورت حضور قطعي آيت‌الله هاشمي انجام شده و يک ملاقات شخصي بوده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا در اين ديدار صحبتي در مورد حمايت آقاي هاشمي از عارف نشد؟ تصريح کرد: فضاي بحث وارد اين موضوع نشد و ما بايد قدري پيش برويم چرا که الان زمان طرح چنين مسائلي نيست.
سخنگوي ستاد انتخاباتي عارف در پايان در خصوص ديدار عارف و خاتمي نيز توضيح داد که اين دو به‌طور مستمر و هر دو روز يک‌بار ديدار دارند.
پيام تشکر منوچهر متکي از حاميانش
منوچهر متکي طي پيامي از اقشار مختلف مردم که براي معرفي او به عنوان کانديداي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري تلاش کردند، تشکر کرد.
وزيرخارجه دولت نهم در بيانيه خود ضمن ابراز اميدواري در خصوص تحقق حماسه سياسي مورد نظر رهبر معظم انقلاب با مشارکت گسترده مردم و انتخاب بهترين افزود: برخود لازم مي دانم از همه عزيزاني که از زماني که تصميم به حضور در انتخابات رياست جمهوري گرفتم، با احساس مسئوليتي دغدغه مدارانه تمام همت خود را براي معرفي اينجانب بکار بردند، تشکر نمايم.
تعيين گزينه نهايي موتلفه
عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه از حمايت حزب متبوعش از کانديداتوري علي اکبر ولايتي خبر داد.
حجت الاسلام جعفر شجوني عضوجامعه روحانيت مبارز در خصوص نامزد مورد حمايت حزب موتلفه در انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: موتلفه به کانديداتوري ولايتي تمايل دارد و بنابراين در انتخابات از وي حمايت خواهد کرد.
وي همچنين در مورد اينکه نامزد جامعه روحانيت مبارز چه زماني اعلام خواهد شد؟ اظهار داشت: عصر امروز جلسه شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز در خصوص انتخابات برگزار مي‌شود و به احتمال زياد کانديداي مورد حمايت اين جامعه در انتخابات رياست‌جمهوري مشخص خواهد شد.
نامه‌نگاري با شوراي نگهبان
نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد بنده به شوراي نگهبان نامه نوشتم که به نفع هيچ کس کنار نمي‌روم.
سيدمحمدغرضي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آقاي محمد شريعتمداري از شما درخواست کرده به نفع عارف و روحاني کنار برويد، گفت: بنده به شوراي نگهبان نامه نوشتم که به نفع هيچکس کنار نمي‌روم و همين کار را خواهم کرد.
اعلام موجوديت ستاد حاميان يک نامزد
ستاد حاميان مردمي محسن رضايي با عنوان« قرارگاه انتخاباتي شهيد برونسي» اعلام موجوديت کرد.
دربخشي از بيانيه اعلام موجوديت ستاد حاميان مردمي محسن رضايي آمده است؛ اين ستاد ضمن اعلام موجوديت و پشتيباني کامل از محسن رضايي آمادگي خود را جهت تحقق شعار حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اعلام مي‌کند.
آخرين مهلت اعتراض نامزدهاي شوراها
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور با صدور اطلاعيه اي تاکيد کرد که داوطلبان انتخابات شوراها تا ساعت ?? هفتم خرداد ماه فرصت ارائه شکايت دارند.
در اطلاعيه هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور آمده است؛ با توجه به نزديک شدن به ايام تبليغات نامزدهاي اين دوره از انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و به منظور تسريع در روند رسيدگي به شکايت مطروحه؛ حداکثر تا ساعت 20 روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه فرصت ارايه شکايت وجود دارد.

 


نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه مصوب کردند که پرداخت هرگونه وجه توسط وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي به دستگاه‌هاي اجرايي ممنوع است.
در جريان رسيدگي به اين بند در ماده 97 لايحه بودجه مصوب شد که تخصيص و اعتبار رديف‌هاي درآمد-هزينه‌اي و درآمد اختصاصي به دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوري و ماده پنج قانون محاسبات عمومي کشور مصوب 1366 به استثناي دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالي و پژوهشي و دستگا‌ه‌هاي مشمول بند ب ماده 20 قانون پنجم توسعه با احتساب اعتباري که دستگاه مربوط از محل ساير رديف‌ها دريافت مي‌کند، به عمل مي‌آيد.
هادي قوامي نماينده مردم اسفراين در مجلس پيشنهاد الحاق يک بند به اين ماده را مطرح کرد که براساس آن پرداخت هرگونه وجهي توسط وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و شرکت‌هاي موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات کشوري به دستگاه‌هاي اجرايي به عنوان کمک يا هديه به صورت نقدي يا غيرنقدي ممنوع است، به جز در مواردي که در مقررات قانوني مربوط تعيين شده يا مي‌شود و مبالغي که به دانشگاه‌هاي دولتي و احداث خوابگاه‌هاي دانشجويي دولتي، موسسات آموزش عالي دولتي، مساجد، حوزه‌هاي علميه، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، سازمان بهزيستي کشور، کميته امداد امام خميني(ره)، پروژه‌هاي ورزشي، بهداشتي و روستايي پرداخت شود که اين پيشنهاد با 127 راي موافق به تصويب مجلس رسيد.
ممنوعيت هزينه‌کرد اعتبارات پژوهشي
در موارد ديگر
نمايندگان مجلس در ادامه بندي را تصويب کردند که براساس آن مصرف اعتبارات يک تا 3 درصدي شرکت‌هاي دولتي براي انجام امور پژوهشي در موارد ديگر ممنوع است.
پيش از اين نمايندگان مجلس در بخش درآمدي لايحه بودجه شرکت‌هاي دولتي را مکلف کرده بودند يک تا سه درصد از اعتبارات خود را براي انجام امور پژوهشي و توسعه علمي و فناوري هزينه کنند.
با مصوبه ديروز مجلس مقرر شد اعتبارات موضوع اين بند فقط در چارچوب سياست‌ها و نقشه جامع علمي کشور مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نظارت شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و اولويت‌هاي تحقيقاتي دستگاه‌ها و شرکت‌هاي ذي‌ربط که به تصويب شوراي مذکور مي‌رسد و همچنين با رعايت سياست‌گذاري‌ها و اولويت‌هاي تعيين شده توسط شوراي عالي علوم و قوانين و مقررات هزينه مي‌شود.
به موجب مصوبه مجلس مصرف اعتبارات موضوع اين بند در موارد ديگر ممنوع است. در اين مصوبه همچنين آمده که آيين‌نامه اجرايي اين بند حداکثر تا پايان تير 92 توسط شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري تهيه مي‌شود و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.
افزايش حقوق توسط دولت انجام مي‌پذيرد
نمايندگان همچنين در بخش نظام اداري و مديريت مصوب کردند که افزايش حقوق گروه‌هاي مختلف حقوق‌بگير به طور جداگانه توسط دولت انجام‌پذير باشد. در اين جلسه مصوب شد که افزايش حقوق گروه‌‌هاي مختلف حقوق‌بگير از قبيل هيئت علمي، کارکنان کشوري و لشکري و قضات به طور جداگانه توسط دولت به نحوي که تفاوت تطبيق موضوع مواد 71 و 78 قانون مديريت خدمات کشور در حکم حقوق ثابت باقي بماند انجام مي‌پذيرد.
در جريان رسيدگي به اين بند که در گزارش کميسيون تلفيق حذف شده بود ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت را مطرح کرد که پس از اظهارات موافقان و مخالفان نماينده دولت و سخنگوي کميسيون تلفيق اين موضوع به راي گذاشته شد که با 136 راي موافق، بند مذکور به تصويب رسيد.
براساس اين گزارش مويد حسيني صدر در جريان رسيدگي به اين بند با استناد به اصل 22 قانون اساسي و ماده 125 قانون مديريت خدمات کشوري اظهار کرد: افزايش حقوق بايد به اندازه تورم باشد لذا بايد اين موضوع به تصويب برسد تا افزايش حقوق گروه‌هاي مختلف حقوق‌بگير به درستي مشخص شوند.
بازنشستگي پيش از موعد احيا شد
نمايندگان بعد از جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 بازنشستگي پيش از موعد کارکنان دولت را مجدد احيا کردند.
براساس مصوبه مجلس عضويت کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي و دارندگان رديف و ساير مشمولين قانون ممنوعيت تصدي بيش از يک شغل در هيأت مديره شرکت‌هاي دولتي و يا شرکت‌هاي وابسته به تابعه دولتي و مؤسسات و نهادهاي عمومي و غيردولتي به صورت موظف و غيرموظف فقط در قالب مأموريت با دريافت حقوق و مزايا و هرگونه دريافتي به هر نحو از جمله به استناد قانون تجارت فقط از يک محل و از يک صندوق مجاز است.
نمايندگان همچنين مصوب کردند: سقف افزايش حقوق و مزايا و ساير پرداختي‌هاي نقدي و غيرنقدي شرکت‌هاي دولتي، مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي، بانک‌ها و بيمه‌هاي دولتي به کارکنان و مديران خود در سال 92 توسط هيأت وزيران تعيين مي‌شود.
براين اساس از ابتداي سال اجراي بودجه شرکت‌هاي مذکور در سقف ياد شده امکان‌پذير است.
نمايندگان با تصويب‌بندي ديگر از لايحه بودجه مقرر کردند کليه اشخاص حقوقي که تمام يا قسمتي از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومي تأمين مي‌شود و شکل حقوقي آنها منطبق بر بودجه عمومي،‌وزارتخانه، مؤسسه دولتي، شرکت دولتي، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي نيست، در مصرف اعتبارات مذکور از لحاظ اجراي مقررات قانوني ياد شده در حکم مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي به شمار مي‌آيند.
شرط افزايش اعتبار طرح‌هاي عمراني
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه مصوب کردند که دستگاه‌هاي اجرايي با 10 درصد صرفه‌جويي در ساير اعتبارات هزينه‌اي مي‌توانند اعتبار هر يک از طرح‌هاي عمراني خود را افزايش دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين تصويب کردند که در سال جاري کليه قوانين عام و خاص که احکام و تکاليفي براي مصرف اعتبارات تعيين کرده‌اند به شرح عناوين، ارقام، احکام و جداول اين قانون و موافقتنامه‌هاي متبادله با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و در سقف اعتبارات مصوب و در حدود وصولي‌ها قابل تعهد، پرداخت و هزينه است.
مجلسي‌ها در ادامه و در جريان رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه 92 تمام دستگاه‌هاي اجرايي ملي و استاني را مکلف کردند که گزارش عملکرد قانون بودجه سال‌هاي 91 و 92 را به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارايه کنند.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه جلسه علني ديروز مقرر کردند که در مجتمع‌هاي مسکوني بيش از هزار واحدي مسجد و مدرسه تأسيس شود.
نمايندگان در بخش ديگري از جلسه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه مصوب کردند سقف ريالي اختيار شوراي فني استان‌ها در مورد طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي استاني برابر نصاب معاملات متوسط اصلاح مي‌شود.
براساس مصوبه مجلس، اجراي طرح‌هاي مربوط به مطالعه و اجراي مندرج در جداول اين قانون منوط به خاتمه عمليات مطالعه و رعايت احکام و تکاليف ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه است.
مجلس در مصوبه‌اي ديگر شرايط واگذاري طرح‌هاي عمراني دولتي به بخش غيردولتي را در 11 بند تعيين کرد.
تصميم‌گيري درباره حق بيمه کارفرما
نمايندگان مجلس تصميم‌گيري درباره پرداخت حق بيمه کارفرما در زمان صدور جواز ساخت را به کميسيون تلفيق محول کردند.
مجلس در جلسه بعدازظهر ديروز وارد بررسي بندهاي الحاقي به بخش‌هاي هزينه‌اي شدند و به دليل مخالفت نمايندگان با يکي از بندهاي الحاقي، در خصوص اين بند که مربوط به پرداخت حق بيمه و ارائه اسناد در زمان صدور پروانه ساختماني موضوع قانون بيمه اجتماعي کارگران ساختماني در شهرها و روستاهاي کشور بود به جمع بندي نرسيد.
با رأي نياوردن اصل و حذف بند الحاقي 10 لايحه بودجه سال جاري، لاريجاني از کميسيون تلفيق خواست در جلسه خود درباره پرداخت حق بيمه و ارائه اسناد در زمان صدور پروانه ساختماني موضوع قانون بيمه اجتماعي کارگران ساختماني در شهرها و روستاهاي کشور تصميم‌گيري کند.
مجلسي‌ها همچنين بانک‌هاي عامل را مکلف کردند سود تسهيلات اعطايي را مطابق دستورالعمل شوراي پول و اعتبار دريافت کنند. بهارستان نشين‌ها همچنين تصويب کردند معادل 400 ميليارد ريال از محل درآمد ناشي از فروش بليط هواپيما و کشتي پس از واريز به خزانه‌داري کل کشور به جمعيت هلال‌احمر اختصاص يابد.
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي ديگر براي داروهاي بيماران سرطاني، صعب‌العلاج، خاص و نادر يارانه اختصاص دادند.
بنابراين حکم، پنج درصد از وجوه حاصل از ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه صرفاً صرف کارکنان شاغل و بازنشسته بدون کمک از بودجه عمومي کشور سه برابر حق بيمه مشمولان صرف پرداخت يارانه داروهاي بيماران سرطاني، صعب‌العلاج، خاص و نادر مي‌شود.
نمايندگان در ادامه رسيدگي به بندهاي الحاقي هزينه‌اي در لايحه بودجه به وزارت نيرو اجازه دادند تا با متقاضيان بخش خصوصي و تعاوني قرارداد خريد تضميني برق منعقد کند.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي الحاقي به لايحه بودجه سال جاري به وزارت آموزش وپرورش اجازه دادند از طريق سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور، پروژه‌هاي نيمه‌تمام دولتي را به موجب آئين‌نامه‌اي که به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد با استفاده از مشارکت خيرين مدرسه‌ساز تکميل کند.
ممنوعيت هرگونه استخدام توسط دستگاه‌هاي اجرايي
مجلسي‌ها در ادامه دست دولت را براي استخدام خارج از ضوابط قانون برنامه و قانون مديريت خدمات کشوري بستند.
در جريان رسيدگي به اين بند مصوب شد از ابتداي سال 1392 استخدام نيروي انساني صرفا براساس ماده 51 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و مواد ذيربط قانون مديريت خدمات کشوري مجاز است و هرگونه استخدام مازاد بر آن تخلف و پرداخت هرگونه وجهي توسط هر دستگاه اجرايي براي جبران استخدام‌هاي غيرقانوني تصرف در اموال عمومي موجب تعقيب قضايي مسئول دستگاه اجرايي است.
براساس ماده 51 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران هرگونه به کارگيري نيروي انساني رسمي و پيماني در دستگاه‌هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات کشوري ممنوع است.
مجلسي‌ها در ادامه 10 درصد اعتبارات معاونت قرآن وزارت ارشاد را به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص دادند. بهارستان‌نشين‌ها در جلسه علني ديروز همچنين يک بند الحاقي به لايحه بودجه را به تصويب رساندند که براساس آن جايگاه‌داران عرضه سوخت از فروش فرآورده‌هاي نفتي بيشتر منتفع مي‌شوند.
مجلسي‌ها در ادامه با تصويب بند الحاقي به لايحه بودجه 92 مصوب کردند که 330 ميليارد تومان در راستاي اجرا و اتمام طرح‌هاي مناطق کمتر توسعه يافته هزينه شود.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه مصوبه‌اي را گذراندند که براساس آن دولت از خيرين براي اجراي طرح‌هاي عمراني حمايت خواهد کرد.
شرط دريافت حقوق بازنشستگي
با 10 سال حق بيمه
نمايندگان در جريان بررسي بندهاي الحاقي به ماده واحده لايحه بودجه، سازمان تامين اجتماعي را مکلف کردند به کساني که حداقل 10 سال حق بيمه پرداخت کرده‌اند حقوق بازنشستگي پرداخت کند.
به موجب مصوبه مجلس، سازمان تامين اجتماعي مکلف است به افرادي که حداقل 10 سال حق بيمه پرداخت کرده و به سن 60 سال براي مردان و 50 سال براي زنان رسيده‌اند يا به هر دليلي به تشخيص کميسيون‌هاي بدوي و تجديد نظر پزشکي تامين اجتماعي در سنين کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده‌اند ولي از حق مستمري برخوردار نمي‌شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بيمه، حقوق بازنشستگي پرداخت کند.
براساس اين مصوبه، افرادي که کمتر از 10 سال حق بيمه پرداخت کرده‌اند مي‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بيمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا 10 سال به نرخ سال جاري، از امتياز بازنشستگي اين بند برخوردار شوند.
تحت پوشش قرار گرفتن رزمندگان فاقد مدارک جانبازي توسط بنياد امور ايثارگران، معافيت مددجويان کميته امداد و بهزيستي از پرداخت هزينه‌هاي انشعاب، مجوز به قوه قضاييه در جابجايي اعتبارات عمراني، تکليف به دولت براي اختصاص 8 هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح هاي اولويت‌دار روستايي، اختصاص ده درصد از منابع وزارت نيرو جهت توسعه منابع آب، تکليف به سازمان تامين اجتماعي براي پرداخت مستمري به زنان سرپرست خانوار، معافيت بيمه کشاورزان دارنده اسناد غير رسمي، تکليف به بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري براي آزادسازي وثيقه‌هاي مازاد بانکي، ممنوعيت دريافت وکالت بلاعزل از وام‌گيرندگان و دريافت تسهيلات با ارائه اسناد مسکوني و کشاورزي از سوي کشاورزان از ديگر مصوبات عصر ديروز نمايندگان مجلس بود.

 


اساس روابط خارجي ما
روابط خارجي ما براساس: حفظ آزادي، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمين است و بر اين اساس، هر کشوري که مايل باشد، با احترام متقابل عمل مي‌کنيم.
صحيفه نور- ج 3 - ص 236

 


جليلي، ولايتي و عارف در دومين شب پخش برنامه‌هاي تلويزيوني نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم، طبق قرعه‌کشي در سه شبکه مختلف سيماي جمهوري اسلامي به تبيين ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود پرداختند.

 


سعيد جليلي نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه سي دقيقه‌اي شبکه يک سيما با نام «با دوربين»، گفت: معتقدم کسي که در مقام رياست جمهوري قرار مي‌گيرد بايد اين باور و تلاش را داشته باشد که عمل صالح را متناسب با دستگاه‌هاي اجرايي ظهور و بروز دهد چراکه فقط با ادعا و شعار نمي‌شود.
وي افزود: اگر ادعا داريم دروغ عمل صالحي نيست، اگر اين دروغ وارد سيستم شود، قطعا نمي‌تواند حاصل آن حيات طيبه باشد.
جليلي در ادامه سخنانش با تاکيد بر اينکه دولت دو وظيفه اصلي دارد، اظهار داشت: ابتدا اينکه نبايد بگذارد اين ظرفيت‌ها معطل بماند و ديگر اينکه از منحرف شدن اين استعدادها به سمت ديگران جلوگيري کند.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري افزود: برخي از اقدامات مثل سفرهاي استاني پاسخ هوشمندانه‌اي به توقف و سرعت کم حرکت قوه مجريه بود که البته در جاي خود ضروري است و بايد تداوم يابد اما اين کافي نيست بلکه بايد سفرهاي وزارتخانه‌اي صورت بگيرد.
جليلي با بيان اينکه ما امروزه مصوبات، سياست‌ها و اسناد بالادستي خوبي داريم، گفت: سؤال اينجاست که چرا اين مصوبات با اجرا فاصله دارد. بايد يکي از اولويت‌هاي اصلي دولت‌ آينده اين باشد که سازوکار اجرايي ما متناسب با اين موضوع شود و موانع پيش رو رفع شود.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در پايان گفت: اميدوارم با روند پرشتاب به سوي آينده برويم و موفق‌تر از گذشته در گفتمان انقلاب اسلامي و انديشه ديني به هدف متعالي برسيم.

 


علي‌اکبر ولايتي نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما تاکيد کرد: بنا ندارم به نفع هيچ کس کنار بروم و تا آخر در صحنه خواهم ماند. وي در خصوص اقتصاد و برنامه‌هاي اقتصادي خود در حوزه‌هاي تورم، پول ملي و توليد خاطرنشان کرد: دوره رياست‌جمهوري 4 سال است و تقريباً مي‌شود گفت 14 تا 100 روز و بنده نيز بنا دارم هر 100 روز يک بار گزارش اين دوران به ملت شريف ايران بدهم.
عضو ائتلاف پيشرفت با تأکيد بر اينکه گزارش 100 روز اول به مردم تعيين‌کننده است، گفت: امروز ملت ما با مشکلات جدي روبرو هستند و نمي‌شود صبر کنند که ظرف يک سال يا دو سال آينده کار معيشتشان درست شود چرا که توقع دارند سريع اين وضعيت معالجه شود و معالجه نيز براي مشکلات فوري آنان است. وي ادامه داد: بايد يک لايحه فوريتي به مجلس بدهيم که طبق آن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها شش ماه از پرداخت ماليات معاف شوند مشروط بر اينکه کار توليدي خود را از سر بگيرند که با اين الگو آنان بعد از فروش محصولات بازار را از کالا اشباع مي‌کنند و کارگران اخراج شده هم بر سر کار برمي‌گردند.
ولايتي در ادامه به طرح موجود اصلاح بازار در مجلس اشاره کرد و گفت:‌ اگر بنده راي آوردم با لايحه دو فوريتي در اين زمينه اقدام خواهم کرد چرا که معتقدم بدون همکاري دولت و مجلس امکان اداره کشور نيست.
اين نامزد رياست جمهوري يازدهم در ادامه سخنان خود احياي جاده ابريشم را از ديگر طرح‌هاي خود عنوان کرد و افزود: ايجاد اعتماد در روابط خارجي و بازسازي آن يکي از مهمترين اهداف من است.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه ما مي‌توانيم دلارهاي حبس شده در خارج کشور را به داخل کشور باز گردانيم، گفت: با بازسازي روابط خارجي در کوتاه مدت بسياري از اين مسائل حل خواهد شد.
اين نامزد رياست جمهوري يازدهم در پايان در خصوص اشتغال‌زايي و چگونگي تحقق بخشيدن به آن تاکيد کرد: اگر از توليد حمايت کنيم و کارگاه‌هاي کوچک بخصوص کارخانه‌ها را رونق ببخشيم، با حمايت از آن اشتغال‌زايي جزء نتايج قوي اين برنامه خواهد بود.

 


محمدرضا عارف هم با حضور در برنامه تلويزيوني جام جم ضمن تبيين برنامه هاي خود تأکيد کرد: برنامه‌هاي عملياتي را براي پيشرفت کشور و رسيدن به افق چشم‌انداز20 ساله در 22 فصل تنظيم کرده‌ام که جهت‌گيري‌هاي خوبي در بخش‌هاي مختلف دارد و با کمک مردم عملي مي‌شود.
اين نامزد رياست جمهوري يازدهم در ادامه با بيان اينکه متاسفانه با مهاجرت مغزها مواجه هستيم، گفت: طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول سالانه 50 ميليارد دلار از کشور خارج مي‌شود که اين يک اتوبان يک طرفه است و ما بايد آن را اتوبان دوطرفه کنيم. ما نياز داريم با کشورهاي خارجي ارتباط داشته باشيم.
وي با اشاره به برنامه‌هاي فرهنگي خود اظهار داشت: در برخي بخش‌هاي فرهنگي به خصوص هنر نگاه و دخالت امنيتي شده که به هيچ وجه به صلاح نيست. ما به سينما و تئاتر پويا نياز داريم و از تشکيل سازمان‌هاي مردم‌نهاد مانند خانه سينما، خانه تئاتر، خانه موسيقي و ... در جهت مشارکت مردمي حمايت مي‌کنيم. وي افزود: بايد براي جذب نخبگان برنامه‌ريزي کنيم و يک نخبه ايراني در هرجايي که هست بايد خود را ايراني بداند.
براساس اعلام صدا و سيما به دليل نقص فني، پخش برنامه محمدرضا عارف قطع و اعلام شد که ادامه آن در اسرع وقت از سر گرفته مي‌شود.

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نمي‌توانم اسرار مربوط به ثبت‌نامم را بازگو کنم ولي چون نخواستم شرمنده مردم باشم، وارد عرصه شدم و اگر بار ديگر به گذشته برگردم، همين تصميم را خواهم گرفت.
آيت‌الله هاشمي‌ رفسنجاني در ديدارهاي جداگانه با تعدادي از جوانان فعال سياسي و جمعي از اعضاي شوراي مرکزي هماهنگي اصلاحات گفت: با تکيه بر اصول اسلامي و حضور همه جانبه مردم و نقش پررنگ آنان در صحنه‌هاي مختلف، تاکنون از بحران‌ها و فراز و نشيب‌هاي طبيعي و تحميلي داخلي و خارجي عبور کرده‌ايم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در تحليل آسيب‌شناسي انقلاب اسلامي گفت: متأسفانه کساني که در مبارزات دوران انقلاب سهمي نداشتند و حتي برخي از آنها مبارزه را حرام مي‌دانستند که اسامي آنها نيز در تاريخ انقلاب محفوظ و شاخص‌ ها، حرف‌ها و مواضع آنها نيز مشخص است، امروز بعضي‌ مصادر را در دست گرفته‌اند.
وي افزود: انقلابي‌ نماها در لباس دين و با شعارهاي انقلابي درصدد ايجاد انحراف در اهداف و آرمانهاي بلند امام‌راحل (ره) و مباني اسلامي هستند.
به گزارش فارس، وي در پاسخ به ابراز تأسف حاضران در مورد رد صلاحيت‌ها، با اشاره به خيل عظيم درخواست و تقاضاها از سوي قشرها و صنوف مختلف ظرف چند ماه گذشته از او براي حضور در انتخابات، گفت: از اقدام صحيح و صريحي که انجام دادم کاملاً راضي و خداوند را شاکرم.
هاشمي رفسنجاني در اين خصوص توضيح داد: اين تصميم را بر اساس احساس وظيفه و رعايت مصالح و منافع نظام گرفتم و اينک در نزد خداوند، تاريخ و مردم فهيم و قدرشناس ايران شرمنده نيستم و اگر يک‌بار ديگر نيز به گذشته برگردم همين تصميم را خواهم گرفت. وي با بيان اينکه هر چند نگراني‌هايم باقي است ولي در نزد  وجدان خود آسوده‌ خاطرم، افزود: همان زمان که اصرارها براي حضورم در انتخابات زياد بود، در پاسخ مي‌گفتم تمام موانع و اسراري را که مي‌دانم نمي‌توانم بازگو کنم ولي به دليل افزايش فشارها، نخواستم فردي مستبد به رأي باشم و ثبت‌نام کردم و قصدم در مرحله اول کمک به خلق حماسه سياسي مورد نظر رهبري معظم انقلاب و در مرحله دوّم در صورت توفيق، خدمت به مردم بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح شرايط کشور و وضع نامساعد منطقه و اطراف ايران و تهديدها و تحريم‌هاي خارجي اظهار داشت: کشور در شرايط کنوني نياز به وحدت و انسجام و يکپارچگي دارد و نبايد دعواهاي سياسي و جناحي به تزلزل اراده مردم بيانجامد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به وضعيت کشورهاي سوريه، عراق و لبنان و برنامه‌هايي که استکبار جهاني عليه کشورهاي اسلامي و منطقه دارد، گفت: در حالي که آمريکا، منافقين تروريست را از ليست سياه خارج و در کنار کاخ سفيد مورد حمايت قرار مي‌دهد، حزب‌الله لبنان را متهم به تروريسم مي‌کند و عليه جمهوري اسلامي ايران در حال توطئه‌هاي جديد است. وي در پايان تأکيد کرد: بايد انقلاب و نظام اسلامي را حفظ و جلوي انحرافات را بگيريم.

 


رئيس جمهور در سفر به استان گلستان سد مخزني کبودوال، و 14 هزار واحد مسکن مهر اين استان به همراه خط آهن مرزي اينچه برون به گرگان را به بهره‌برداري رساند.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سفر صبح دوشنبه محمود احمدي‌نژاد و هيئت همراه به گلستان 14 هزار و 130 واحد مسکن مهر به طور متمرکز در سايت شهر سرخنکلاته در غرب اين استان به بهره‌برداري رسيد.
اين واحدها در شهرهاي بيشتر و کمتر از 25 هزار نفر جمعيت اين استان واقع شده‌اند. از اين تعداد، يکهزار و 156 واحد مسکن مهر دولتي، هشت هزار و 195 واحد خودمالکي و سه هزار و 234 واحد بافت فرسوده در شهرهاي بالاي هزار نفر جمعيت به بهره‌برداري رسيد.
در شهرهاي کمتر از 25 هزار نفر نيز 524 واحد دولتي، يکهزار و پنج واحد خودمالکي و 16 واحد بافت فرسوده بهره‌برداري شدند.
تعداد واحدهاي سايت شهر سرخنکلاته 256 واحد با زيربناي 20 هزار و 480 متر مربع است که در دو بلوک 128 واحدي در دو طبقه با اسکلت فلزي ساخته شده است.
رئيس جمهوري در اين سفر همچنين سد کبودوال را که يکي از هشت پروژه مهر ماندگار شرکت آب منطقه‌اي گلستان است به بهره برداري رساند.
اين سد، مخزني به حجم مفيد 17 ميليون متر مکعب، طول تاج 1372 متر و قابليت تنظيم سالانه حدود 50 ميليون مترمکعب آب را دارد.
تأمين آب صنعت شهرستان علي‌آباد کتول، آبياري اراضي کشاورزي به مساحت حدود 10 هزار هکتار، کنترل سيلاب، ايجاد تأسيسات تفريحي و گردشگري در حاشيه سد و ايجاد اشتغال منطقه از اهداف ساخت اين سد است. اعتبار هزينه شده براي اين پروژه نيز در حدود 510 ميليارد ريال است.
در کنار اين سد مخزني، يک سد انحرافي نيز ساخته شده که سبب مي‌شود ميانگين طول عمر سد بين 30 تا 40 سال بيش‌تر شود.
در زمين‌هاي اطراف شبکه و کانال‌هاي پاياب اين سد، مي‌توان سالانه 55 هزار تن انواع محصولات کشاورزي و 400 تن ماهي پرورش داد که بازده آن سالانه حدود 190 ميليارد ريال برآورد مي‌شود.
سد مخزني کبودوال در 40 کيلومتري شرق گرگان و در جنوب شهر علي‌آباد کتول واقع است.
اشتغالزايي مستقيم براي 300 نفر و اشتغال غيرمستقيم براي 4 هزار نفر از اهداف ديگر ساخت اين سد است.
بهره‌برداري از خط آهن مرزي اينچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس به گرگان به طول 78 کيلومتر و با چهار ايستگاه نيز روز دوشنبه با حضور رئيس جمهوري آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، خط آهن اينچه برون به گرگان که راه‌آهن کشورهاي ترکمنستان، قزاقستان و جمهوري اسلامي ايران را به يکديگر متصل مي‌کند، با هزينه‌اي بالغ بر يک هزار و 300 ميليارد ريال در خاک ايران ساخته شده است.
قرارداد اجرايي اين خط آهن 24 اسفند 90 به صورت APC به قرارگاه خاتم‌الانبيا واگذار و از فروردين سال گذشته عمليات اجرايي آن آغاز شد.
مسير راه آهن اينچه برون به گرگان داراي يک دستگاه پل، چهار تقاطع غير همسطح و چهار ايستگاه اصلي و فرعي است.
براساس توافق رئيسان جمهوري ايران، ترکمنستان و قزاقستان طول کلي اين خط آهن در اين سه کشور 960 کيلومتر مي‌باشد که با بهره‌برداري خط آهن گرگان- اينچه برون،‌اتصال ريلي کشورهاي آسياي مرکزي (کشورهاي حاشيه درياي خزر و CIS) به آب‌هاي درياي عمان و خليج فارس از طريق جمهوري اسلامي ايران و در نهايت به آسياي شرقي و جنوب شرقي برقرار شده است.
اين مسير کوتاه‌ترين و کم‌هزينه‌ترين مسير حمل کالاهاي ترانزيتي و صادراتي ميان کشورهاي مسير، خاورميانه و شمال آفريقاست و سهم اقتصاد استان و کشور در تجارت جهاني با کشورهاي حاشيه درياي خزر و اقيانوس هند افزايش قابل ملاحظه‌اي مي‌يابد.
طول کل مسير اين خط ريلي حدود 960 کيلومتر است که از منطقه «اوزون» در کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ناحيه شرق درياي خزر به منطقه «برکت» در کشور ترکمنستان مي‌رسد و در محدوده اترک در منطقه داشلي برون و اينچه برون، از خاک ترکمنستان خارج مي‌شود.

 


علي‌رضا زاکاني و يحيي آل‌اسحاق با حضور در برنامه‌اي تلويزيوني به تشريح ديدگاه‌هاي خود در رابطه با انتخابات آينده پرداختند.
عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با حضور در برنامه پايش در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه آيا شما نامزد خود را براي انتخابات آينده انتخاب کرده‌ايد، اظهار داشت: بنده انتخاب اوليه‌ام را انجام داده‌ام اما باز در حال بررسي برنامه‌هايي که از سوي کانديداها اعلام مي‌شود، هستم.
وي در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه چرا از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشديد، گفت: اين مسئله را بايد از شوراي نگهبان پرسيد اما آنچه بيان داشتند اين بود که مديريتي در سطح وزارت نبوده است و ما استدلالمان اين بود که برخي اقداماتي که انجام داده‌ايم از وزارتخانه نيز سنگين‌تر بوده‌اند اما نظر آنها اين بود و ما پذيرفتيم.
زاکاني در پاسخ به اين سوال که وقتي اين خبر را شنيديد چه واکنشي داشتيد، گفت: هم تعجب کردم از اين جهت که فکر نمي‌کردم با اين پيشينه و شرايط رد شوم اما نکته مثبت اين بود که به وظيفه‌ام عمل کنم.
دبير کل جمعيت رهپويان اضافه کرد: البته تعجب بنده از باب ناراحتي نبود و بنده با نهايت آرامش پذيرفتم و تشکر هم کردم. وي در بخش ديگري از سخنان خود، درباره مهمترين اولويت فردي که رئيس‌جمهور مي‌شود، يادآور شد: معتقدم توجه به آرامش در کشور و رفاقت در صحنه رقابت در اولويت است؛ تا پاي صندوق راي نامزدها رقيب بودند و بعد بايد رفيق باشند.
زاکاني با تاکيد بر اينکه بايد بار سنگين تورم و بي‌ثباتي در حوزه اقتصاد از روي دوش مردم برداشته شود، گفت: بايد هر فردي که شروع به کار مي‌‌کند همه ظرفيت‌ها را بسيج کرده و به ثبات معناداري برساند و اين اولويت کشور است.
به گزارش فارس، يحيي ‌آل اسحاق که به عنوان نامزد رياست جمهوري حزب موتلفه انتخاب شده بود در ادامه برنامه پايش در پاسخ به اين سوال که آيا انتخاب خود را انجام داده‌ايد، اظهار داشت: اين انتخاب يعني سرنوشت 8 سال کشور را در دست يک نفر قرار دهيم و در واقع اين مسئله هم بار خدايي و هم بار وجداني دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا به هر کس شما راي دهيد خانواده‌تان نيز به او راي خواهند داد، گفت: در خانه ما هر کس مختار است هر فردي را انتخاب کند و در واقع آزادي وجود دارد.
آل اسحاق در پاسخ به اين سوال که اگر رئيس‌جمهور مي‌شديد چه مسائلي را مطرح مي‌کرديد اظهار داشت: رئيس‌جمهور بايد نگاه با علم داشته باشد و در واقع در حوزه اقتصاد، سياست، فرهنگ، روابط بين‌الملل حرف و برنامه داشته باشد که در واقع عملياتي شوند.

 


دبيرکل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تاکيد کرد راهبرد همگرايي و وحدت همچنان بايستي در دستورکار اصولگرايان باشد و در اين راه نبايستي دچار غرورکاذب و يا اختلاف شوند.
«حسين فدايي» در پايان نشست هفتگي شوراي مرکزي اين جمعيت گفت: هيچ تضميني وجود ندارد که برخي از افرادي که با گفتمان اصولگرايي مشکل دارند؛ بتوانند اقبالي براي خود دست و پا کنند و پيروزي اصولگرايان را مورد خدشه قرار دهند.
به گزارش تسنيم، وي افزود: ممکن است با توجه به ترکيب و آرايش نامزدهاي تاييد شده، برخي از اصولگرايان دغدغه و احساس خطري نداشته باشند ليکن با توجه به شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي و گردنه تاريخي و ضرورت پيشرفت و حرکت رو به تکامل انقلاب بايستي صحنه را با دقت رصد کنيم و حساسيت لازم نسبت به ضرورت پيروزي نيروهاي ارزشي را حفظ نماييم. دبيرکل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي افزود: در صورت کوتاهي و احتمال افزايش راي افرادي که به لحاظ گفتماني مشکل دارند و يا کارآمدي لازم را ندارند بالا مي‌رود که در نتيجه ملامت‌هاي سنگيني را شکل مي‌دهد. فدايي خاطرنشان ساخت: راهبرد همگرايي و وحدت همچنان بايستي در دستور کار اصولگرايان باشد و در اين راه نبايستي دچار غرور کاذب و يا اختلاف شوند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10