(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 خرداد  1392 - شماره 20504

وزارت کار و رفاه اعلام کرد
پوشش بيمه و دريافت سهام عدالت براي کارگران ساختماني
رئيس کل بانک مرکزي:
بانک‌ها ثابت کنند ارز مرجع را در بازارآزاد نفروخته‌اند
قيمت جديد روغن نباتي اعلام شد
کوتاه اقتصادي
معاون بازرسي سازمان حمايت خبر داد
پرونده تخلف 17 ميليارد توماني عرضه‌کنندگان خودرو روي ميز تعزيرات
اختلاف نظر اعضاي شوراي رقابت درباره نرخ تورم خودرو
از سوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا
مجوز واردات 30 هزار دستگاه فتوکپي دست دوم باطل شد
استقبال هند از پيوستن به خط لوله صلح
مشترکين همراه‌اول ملزم به پرداخت قبض‌هاي پيامکي نيستند
به منظور جلوگيري از قاچاق سوخت
سامانه اطلاعات انبار‌هاي نفت راه‌اندازي شد
يک فعال کارگري خبر داد
3 گزينه افزايش حق مسکن و خواروبار کارگران
سازمان حفظ نباتات اعلام کرد
فهرست کشورهاي ممنوعه براي واردات گندم
   


وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: 200هزار نفر از کارگران ساختماني که موفق به گذراندن دوره‌‌هاي آموزش مهارت شده‌اند به زودي تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي‌گيرند.
اسدالله عباسي افزود: افزايش گسترده پوشش بيمه‌اي کارگران ساختماني يکي از برنامه‌هايي است که به جد پيگيري مي شود و به زودي 200 هزار نفر از کارگران ساختماني که موفق به گذراندن دوره‌هاي آموزش مهارت در سازمان فني و حرفه‌اي شده‌اند، تحت پوشش بيمه‌اي قرار خواهند گرفت.
به گفته وي، پيش از اين نيز 600 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
وي ادامه داد: سازمان فني و حرفه‌اي و صندوق تامين اجتماعي براي سرعت‌بخشي به اين موضوع تلاش مي‌کنند و بحث احراز صلاحيت شغلي و مهارت توسط سازمان فني و حرفه‌اي انجام مي‌شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين به پرداخت مطالبات بازنشستگان سال 86 و 87 که در قالب سهام به سازمان بازنشستگي داده شده بود، اشاره کرد و افزود: اين مطالبات الان در بورس و فرابورس در حال واگذاري است تا بتوانيم سريع‌تر اين کار را انجام دهيم و بقيه مطالبات را نيز پرداخت کنيم. عباسي به برنامه جديد دولت براي پوشش بيمه تکميلي خانواده بازنشستگان اشاره کرد و افزود: يک ميليون و 50 هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش بيمه تکميلي قرار گرفته بودند که بنا داريم در روزهاي آينده افراد تحت تکفل آنها نيز تحت پوشش اين نوع بيمه قرار بگيرند.
واگذاري سهام عدالت
مدير کل امور اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه نيز گفت: واگذاري سهام عدالت 3/2 ميليون کارگر فصلي و ساختماني در 5 استان کشور آغاز شده است.
غلامرضا بستان‌منش در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعيت سهام عدالت کارگران فصلي و ساختماني اظهار داشت: پس آنکه فرم‌هاي اوليه از سوي سازمان خصوصي‌سازي تاييد شد، شرکت‌هاي تعاوني سهام عدالت کارت‌هاي سهام عدالت را ميان افرادي که شرايطشان احراز شده توزيع مي‌کنند.
وي افزود: حدود 3/2 ميليون نفر از کارگران فصلي و ساختماني که در سامانه سهام عدالت وزارت تعاون کار و رفاه ثبت‌نام کرده بودند و شرايط کامل براي دريافت سهام را داشتند در حال حاضر مي‌توانند سهام خود را دريافت کنند.
مدير کل امور اجتماعي وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه وزارتخانه درخواست براي افزايش دهک‌هاي جامعه براي دريافت سهام عدالت داده، گفت: اين موضوع اکنون در مراحل اوليه قرار دارد و احتمالا پس از واگذاري سهام عدالت کارگران فصلي و ساختماني انجام خواهد شد.
بستان‌منش تاکيد کرد: اکنون کارگران فصلي و ساختماني مي‌ توانند با حضور در شرکت‌هاي تعاوني سهام عدالت، سهام خود را دريافت کنند.
به گفته وي، سهام 3/2 ميليون کارگر فصلي و ساختماني به تدريج شروع شده و اکنون در 5 استان کشور واگذار مي‌شود.

 


رئيس‌کل بانک مرکزي تأکيد کرد: برداشت از حساب بانک‌ها در سال90 کار درستي بوده است.
محمود بهمني در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها درباره برگشت دادن وجوه برداشت شده از حساب بانک‌ها به دليل مابه‌التفاوت ارزي گفت: در زمينه برداشت از حساب بانک‌ها همچنان به اعتقادمان پايبنديم.
وي اظهار داشت: اين برداشت‌ها براساس مصوبه هيئت دولت و تحت‌نظر سازمان‌هاي نظارتي انجام شده و ما هم اين پول‌ها را به حساب شخصي‌مان نبرده‌ايم بلکه آن را به خزانه واريز کرديم.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: اتفاقاً در زماني که ارز با قيمت پايين به واردکننده‌ها داده مي‌شد شما خبرنگاران از هزينه نشدن اين ارزها براي واردات کالا سئوال مي‌پرسيديد. پس از بررسي متوجه شديم تعدادي از بانک‌ها ارز را با قيمت 1100تومان گرفته و در بازار 1700تومان فروخته‌اند و بايد از آن‌ها گرفته شود.
بهمني بار ديگر درباره بازنگرداندن اين وجوه گفت: ازنظر ما موضوع تمام شده است. اگر سازمان‌هاي نظارتي بگويند اين پول برگردد ما آن را هرچقدر هم باشد، پس مي‌دهيم.
بهمني تأکيد کرد: ما کارمان در برداشت از حساب‌ها درست بوده؛ آن سمت قضيه بايد اثبات کند که اين کار درست نبوده است.
وي افزود: 80 بازرس بانک‌مرکزي به مدت شش ماه برروي اين موضوع کار کردند و در نهايت 32هزار ميليارد ريال از حساب بانکها برداشت و به خزانه واريز شد.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا مي‌توانيم منتظر کاهش قيمت سکه باشيم؟ عنوان کرد: دليل اين که بانک مرکزي چهارماه زودتر اقدام به تحويل سکه‌هاي پيش‌فروشي کرد، اين بود که تنش‌هاي اقتصادي موجب افزايش قيمت سکه نشود.
بهمني با اشاره به نرخ طلا در بازارهاي جهاني در روز پنج‌شنبه گذشته در حدود 1348 دلار در هر اونس، گفت: پيش‌بيني مي‌شود قيمت طلا در بازارهاي جهاني کاهش يابد و براساس پيش‌بيني‌هاي اقتصاددانان نرخ طلاي جهاني تا 1200 دلار هم کاهش خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين که آيا مسائل سياسي بر افزايش نرخ سکه مي‌تواند تأثيرگذار باشد؟ گفت: ممکن است مسائل سياسي اثر کوتاه مدتي بر اين مسائل داشته باشد؛ تأثير سه، پنج و ده روزه اما اقتصاد تابع فرد نيست، اقتصاد کار خود را به پيش مي‌برد و به عملکردها حساس است و براساس آن عمل مي‌کند.
وي همچنين درباره برنامه دولت براي چاپ اسکناس 20هزار توماني نيز گفت: فعلا تصميمي براي چاپ اسکناسهاي درشت از جمله 20هزار توماني نداريم و اين موضوع از دستور کار خارج شده است.
رئيس کل بانک مرکزي درباره ساماندهي شعب بانک‌هاي جديدالتأسيس هم اظهار کرد: بانک‌هايي که بي‌رويه شعب داشتند، شعب آن‌ها را کاهش مي‌دهيم تا متعادل شوند و بانک‌هايي که تعداد شعب آنها کم است، ايجاب مي‌کند در مناطقي که واحد ندارند، شعب جديد ايجاد کنند.
بهمني افزود: در مراحل بعدي به سمتي حرکت مي‌کنيم که بانک‌ها را تجميع و کوچک‌تر کنيم. به بانک‌ها بخشنامه شده تا 20درصد واحدهاي خود را کاهش دهند، البته يکسري از بانک‌ها جديدالتأسيس هستند و 10 شعبه بيشتر ندارند که اين بخشنامه شامل آنها نمي‌شود و در بعضي جاها هم که شعبه ندارند، مي‌توانند شعب جديد ايجاد کنند.

 


سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان قيمت‌هاي جديد روغن را اعلام کرد.
در پي تغييرات مکرر قيمت روغن در دو ماه اخير سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان قيمت‌هاي جديدي براي روغن در برخي برندها را اعلام کرد.
پيش از اين رئيس انجمن روغن نباتي اعلام کرده بود، انجمن روغن نباتي پيشنهاد افزايش قيمت روغن نباتي صنف و صنعت را به سازمان حمايت ارائه کرده و پيش‌بيني مي‌شود به زودي قيمت‌هاي جديد روي سايت اين سازمان قرار گيرد.
در حال حاضر نيز قيمت روغن نباتي در برخي از برندها بر روي سايت سازمان حمايت قرار گرفته است.
اين افزايش قيمت در حالي رخ داد که در ابتداي سال جاري قيمت روغن نباتي ابتدا 35 درصد افزايش يافت که در ادامه توليدکنندگان قيمت‌ها را 10 درصد کاهش دادند. به اين ترتيب ميزان نهايي افزايش قيمت روغن نباتي به 25 درصد رسيد.
همچنين روغني نباتي مايع مخلوط در بطري 1800 گرمي در برخي برندها 8730 تومان اعلام شده است.
همچنين قيمت روغن نباتي مخصوص قنادي در حلب 16 کيلويي 66 هزار و 217 تومان درج شده است.
اين گزارش مي‌افزايد: قيمت روغن نباتي صاف قنادي در حلب 16 کيلويي 70 هزار و 830 تومان تعيين شده است. اين در حالي است که با افزايش 35 درصدي قيمت‌ها بايد روغن حلب 16 کيلويي نيمه جامد 64 هزار و 800 تومان تعيين مي‌شد.
همچنين با افزايش قيمت 35 درصدي روغن، قيمت روغن فله 3هزار 500 تومان تعيين شده بود اما در حال حاضر در بازار روغن فله به بالاتر از هر کيلوگرم 3 هزار و 700 تومان عرضه مي‌شود.
به گزارش فارس، از دلايل افزايش قيمت روغن نباتي مي‌توان به عدم تخصيص ارز مرجع از سوي بانک مرکزي و همچنين مشکل تأمين مواد اوليه بسته‌بندي اشاره کرد.
قرار است بسته‌بندي‌هاي روغن از حالت حلب تغيير کرده و در گالن‌هاي 18 کيلويي و 20 کيلويي عرضه شود.

 


* مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران اعلام کرد: 703 شهرک و ناحيه صنعتي تا پايان سال گذشته به مرحله واگذاري زمين رسيده‌اند. فخراله مولايي با اشاره به اينکه در حال حاضر 918 شهرک و ناحيه صنعتي مصوب در کشور وجود دارد،‌گفت: 544 شهرک و 374 ناحيه صنعتي در کشور وجود دارد که از اين ميزان 703 شهرک و ناحيه صنعتي به مرحله واگذاري زمين به واحدهاي صنعتي رسيده‌اند.
* در حالي که رئيس سازمان چاي از پرداخت 3 ميليارد تومان چين اول چاي کشور خبر داده اما رئيس اتحاديه چايکاران گفت: سال جديد چايکاران 40 هزار تن برگ سبز تحويل داده اما ريالي دريافت نکرده‌اند.
ايرج هوسمي درباره مطالبات چايکاران گفت: سال جديد چايکاران هيچ پولي از سازمان چاي دريافت نکرده‌اند.
* معاون فني و مهندسي آبفاي استان تهران از آغاز بهره‌برداري 4000 کيلومتر خطوط انتقال آب و جمع‌آوري فاضلاب و نيز 200 هزار متر مکعب مخزن ذخيره آب در استان تهران خبر داد.
احمد سلامت با اعلام اين خبر افزود: به منظور انتقال و توزيع آب از منابع تامين سطحي و زيرزميني آب، طي سه سال اخير 1800 کيلومتر خطوط انتقال و شبکه آب در نقاط مختلف استان تهران اجرا شده است.
* شرکت پرداخت الکترونيک بانک پاسارگاد در اقدامي ديگر، امکان خريد کارت هديه توسط مشتريان را با طراحي دلخواه و موردنظر، فراهم کرد.به گزارش روابط‌عمومي بانک پاسارگاد، شرکت پرداخت الکترونيک بانک پاسارگاد براي اولين بار در ايران اقدام به فروش کارت هديه با طراحي مورد نظر و دلخواه مشتريان کرده است. به اين ترتيب که مشتريان گرامي با ورود به سامانه اينترنتي اين شرکت و تکميل فرم خريد کارت هديه و واريز مبلغ موردنظر، کارت هديه را با طرح انتخابي خود سفارش مي‌دهند. پس از بررسي طرح در شرکت، اقدام به صدور کارت هديه و ارسال آن براي نشاني موردنظر خواهد شد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7732 الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712 و 7714 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* مشتريان بانک صادرات ايران طي فروردين 1392 تعداد 5 ميليون و 262 هزار قبض خدمات شهري خود را از طريق ابزارهاي الکترونيکي اين بانک پرداخت کرده‌اند.بر همين اساس از مجموع کل قبوض پرداختي تعداد 318 هزار فقره بصورت حضوري و تعداد 4 ميليون و 943 هزار نفر به صورت غيرحضوري پرداخت شده است.
* بانک ملي ايران طي اطلاعيه‌اي از عموم مردم خواست مراقب کلاهبرداري‌هاي الکترونيک بوده و در انجام امور مالي خود هوشمندانه عمل نمايند.به گزارش روابط‌عمومي بانک ملي ايران، در اين اطلاعيه ضمن تاکيد بر لزوم رعايت احتياط در مورد پيامک‌هاي ناشناس در زمينه‌هايي نظير برنده شدن جايزه در قرعه‌کشي و... آمده است: براي دريافت وجه در صورت عدم توانايي کار با خودپرداز، به هيچ عنوان کارت بانکي و رمز خود را در اختيار ساير افراد در صف انتظار خودپرداز قرار نداده و در صورت لزوم از افراد آشنا و قابل اعتماد کمک گرفته شود.

 


معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از تشکيل پرونده‌هاي تخلف 17 ميليارد توماني براي عرضه‌کنندگان خودروهاي داخلي خبر داد.
مجتبي فراهاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از اواخر مهرماه سال گذشته تاکنون حدود 44 هزار و 975 مورد بازرسي از سطح نمايندگي‌هاي فروش و دفاتر عرضه خودروهاي داخلي در سطح کشور صورت گرفته است.
وي با بيان اينکه در اين بازرسي‌ها حدود 2100 پرونده تخلف تشکيل و براي رسيدگي به سازمان تعزيرات حکومتي ارسال شده خاطرنشان کرد: ميزان تخلف صورت گرفته در اين پرونده‌ها حدود 17 ميليارد تومان بوده است.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان ادامه داد: اين پرونده‌ها و بازرسي‌ها تنها مربوط به سطح عرضه و خرده‌فروشي خودروهاي داخلي در نمايندگي‌ها و دفاتر فروش خودرو در سطح کشور است.
فراهاني تصريح کرد: تمام شهروندان مي‌توانند شکايات خود در اين زمينه را به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان ارسال کنند.

 


در حالي که يک عضو شوراي رقابت نرخ تورم‌بخشي خودرو توسط بانک مرکزي را غيرواقعي دانسته اما رئيس اين شورا تعيين قيمت خودروهاي باقي‌مانده را منوط به اعلام نرخ تورم‌بخشي از سوي بانک مرکزي کرده است.
به گزارش مهر، محمدعلي مددي يک عضو شوراي رقابت با بيان اينکه در اين شورا برخي اعضا معتقدند نرخ تورم‌بخشي خودرو که بانک مرکزي اعلام کرده غيرواقعي است و بايد تجديدنظر شود، گفت: با تورم‌بخشي 50 تا 60 درصدي هدف مردم براي کاهش قيمت محقق نمي‌شود.
عضو شوراي رقابت با تاکيد بر اينکه تصميم گرفتيم با دعوت از رئيس کل بانک مرکزي يا مسئولان اين بانک نرخ واقعي تورم يا مکانيسم تعيين اين تورم را بررسي کنيم، افزود:‌ هم‌اکنون تورم سالانه 91 مبناي محاسبه است ولي خودروسازان مي‌گويند بايد هر سه ماه نرخ تورم تجديد‌نظر شود.
وي با بيان اينکه اگر تورم واقعي منظور شود باز هم کمتر از تورم فعلي است و مردم راضي خواهند شد گفت تا 10 يا 15 روز آينده تکليف اين موضوع روشن مي‌شود.
مددي با اشاره به اينکه از خودروسازان خواسته‌ايم فهرست خودروهاي داخلي و وارداتي خودر ا به ما بدهند، تصريح کرد: مردم مي‌توانند در صورت داشتن شکايت از خودروسازها به شورا مراجعه کنند و زماني که قيمت ثابت شد، شوراي رقابت مي‌تواند به طور مستقيم براي رسيدگي به شکايت‌ها وارد عمل شود.
اما در همين حال رئيس شوراي رقابت درباره تعيين قيمت خودروهاي باقي‌مانده گفت: تا زماني که بانک مرکزي نرخ تورم‌بخشي خودروهاي باقيمانده را اعلام نکند شورا تصميم جديدي نخواهد گرفت.
جمشيد پژويان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح کرد: بانک مرکزي براي محاسبه نرخ تورم‌بخشي خودروهاي باقيمانده به اطلاعات جديدي احتياج داشت که ما از خودروسازان خواستيم تا اين اطلاعات را در اختيار بانک بگذارند تا در صورت تکميل شدن بررسي‌ها نرخ تورم بخشي زودتر اعلام شود.
وي زمان دقيق مشخص شدن قيمت خودروهاي باقيمانده را منوط به پايان يافتن محاسبات بانک مرکزي دانست و اظهار کرد: تا محاسبات بانک به پايان نرسد قيمت‌هاي جديد مشخص نخواهد شد البته شورا پيش از اين تکليف قيمت بيش از 80 درصد خودروهاي موجود در بازار را مشخص کرده است اما با توجه به اين که خودروهاي باقيمانده اکثرا CKD هستند نياز به محاسبات بيشتري دارند.
رئيس شوراي رقابت درباره بحث نوع ارز دريافتي خودروسازان نيز تصريح کرد: خودروسازان اخيرا ادعا کرده‌اند ارز مبادله‌اي نگرفته‌اند و نيازهاي خود را به وسيله ارز آزاد تامين کرده‌اند به همين دليل شورا درخواست کرده اين مسئله نيز بررسي شود تا در صورت لزوم تصميمات جديد در اين زمينه اتخاذ شود.
خاطرنشان مي‌شود شوراي رقابت از سال گذشته مسئول تعيين نرخ خودروها شد.

 


يک مقام آگاه در ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابطال مجوز واردات 30 هزار دستگاه فتوکپي مستعمل به کشور خبر داد.
اين مقام آگاه در گفت و گو با مهر گفت: واردکننده اين دستگاه‌ها موفق شده بود مجوز ورود آنها را با عنوان مواد اوليه خط توليد از وزارت صنعت دريافت کند.
وي افزود: ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اقدامي موفق شد از ورود بيش از 30 هزار دستگاه فتوکپي مستعمل به کشور از طريق کشور امارات متحده عربي جلوگيري کند.
وي اظهار داشت: ورود دستگاه‌هاي فتوکپي دست دوم در سال 1391 در حالي شروع شد که اعضاي کميسيون ماده يک و سازمان ملي استاندارد در سال 1390 با ورود آن به شدت مخالفت کرده بودند.
اين مقام آگاه خاطرنشان کرد: با توجه به اين مخالفت‌ها، واردکننده اين دستگاه‌هاي فتوکپي‌ها به شکل ديگري موفق شد پس از يکسال پيگيري و طرح چند باره موضوع در جلسات کميسيون ماده يک، موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت را براي ورود آن با عنوان مواد اوليه خط توليد اخذ کند.
وي ادامه داد: براساس اطلاعات به دست آمده، تاکنون حدود 500 دستگاه از اين دستگاه‌ها که در «جبل علي» بازسازي شده، وارد کشور شده و با توجه به طرح مجدد تقاضاي صاحب کالا در جلسه کميسيون ماده يک در ارديبهشت ماه سال جاري اعضاي کميسيون به اتفاق با ادامه ورود اين دستگاه‌ها مخالفت و همزمان موضوع از سوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز پيگيري و مراتب از سوي رياست ستاد به وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام و از رؤساي گمرک و سازمان ملي استاندارد نيز خواسته شده از ورود اين فتوکپي‌ها جلوگيري کند.
اين مقام آگاه افزود: واردکننده سال 90 در حالي موفق به اخذ مجوز ورود بيش از 30 هزار دستگاه فتوکپي مستعمل مي‌شود که اساساً مجوز ورود اين نوع کالاها براي بخش‌هاي خصوصي و دولتي صادر نمي‌شود.

 


مقامات هندي از علاقه اين کشور براي پيوستن به خط لوله صلح خبر دادند.
سلمان خورشيد وزير امور خارجه هند، درباره پيوستن کشورش به خط لوله صلح اعلام کرد: هند علاقمند به از سرگيري گفت‌وگوها با ايران و مشارکت در ساخت خط لوله گازي صلح است به طوري که اين کشور مي‌‌خواهد به خط لوله صلح بپيوندد.
همچنين ام ويرپا مويلي، وزير نفت هند نيز با سودآور توصيف کردن خط لوله صلح براي کشورش اعلام کرده است مذاکرات هند با ايران درخصوص قيمت و تامين امنيت خط لوله صلح مثبت بوده است.
هند از سال 2007 ميلادي تاکنون به دليل مسائل سياسي که با پاکستان دارد از پروژه خط لوله صلح کناره‌گيري کرد اما با پيوستن پاکستان و احداث اين خط لوله از اسفند ماه گذشته سعي به بازگشت به مذاکرات داشته است.
پيش از اين مقامات هندي اعلام کرده بودند که نيازمند به گاز ايران هستند اما نمي‌خواهند اين گاز از طريق خط لوله صلح تامين شود و مشتاقند که با خط لوله ديگري از طريق دريا اين گاز را از ايران دريافت کنند.
به گزارش فارس دو موضوع تامين امنيت خط لوله صلح در خاک پاکستان و قيمت گاز دريافتي از ايران موجب شد تا اين مذاکرات کمي طولاني شود ولي همانطور که وزير نفت هند اعلام کرده است بحث تامين امنيت خط لوله صلح برطرف شده و مذاکرات درخصوص قيمت گاز وارداتي از ايران ادامه دارد.
مويلي تاکيد کرد: براساس آخرين اخبار، هندوستان اين گاز را از طريق خط لوله صلح و با احداث 600 کيلومتر خط لوله در خاک هندوستان دريافت خواهد کرد.
در همين حال وزير نفت کشورمان که روز يکشنبه به هند سفر کرد در بدو ورود به دهلي‌نو، هدف از اين سفر را رشد و توسعه هرچه بيشتر همکاري‌هاي نفتي دانست و گفت: از طرفي نيز قصد داريم مذاکراتي درخصوص پيوستن هند به خط لوله صلح انجام دهيم.
گفتني است هندي‌ها تمايل دارند روزانه 90 ميليون متر مکعب گاز از ايران وارد کنند.

 


قبض‌هاي کاغذي مبناي پرداخت کارکرد مشترکان همراه اول است و پيامک‌هاي ارسالي صرفا جهت اطلاع مشترکان مي‌باشد.
به گزارش خبرنگار ما، در پي ارسال قبض ارديبهشت ماه مشترکان همراه اول از طريق پيامک، عده‌اي از آنها در تماس با روزنامه علت ارسال قبض بصورت ماهانه را جويا شدند.يک مقام آگاه در روابط عمومي همراه اول در اين باره به خبرنگار ما گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده بود، قبض‌هاي کاغذي که بصورت 2 ماهه و در پايان ماههاي فرد صادر و براي مشترکان ارسال مي‌شود، مبناي پرداخت است و مانند گذشته مشترکان مي‌توانند پس از دريافت قبض کاغذي اقدام به پرداخت کارکرد خود نمايند. اين مقام آگاه در پاسخ به اين سؤال که چرا هر ماهه پيامک نيز ارسال مي‌کنيد گفت: ارسال پيامک فقط براي اطلاع مشترکان از ميزان کارکرد ماهانه آنان است و ملزم به پرداخت نيستند، ولي اگر مشترکي هم تمايل به پرداخت بصورت ماهانه داشته باشد مي‌تواند با توجه به شناسه قبض و شناسه پرداخت که در پيامک ارسالي درج مي‌شود نسبت به پرداخت ماهانه اقدام نمايد.بنابراين گزارش: همراه اول همچنين با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد: تعرفه‌هاي اپراتور اول هنوز تغييري نداشته و کماکان کارکرد مشترکين با تعرفه‌هاي قبل محاسبه مي‌شود.

 


سامانه اطلاعات انبارهاي نفت براي رصد نقل و انتقال فرآورده‌هاي سوختي و جلوگيري از قاچاق راه‌اندازي شد.
علي‌اکبر نژادعلي معاون شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در تشريح کار اين سامانه گفت: در اين سامانه به منظور مديريت هوشمند و يکپارچه در نظام توزيع و عرضه فرآورده‌هاي نفتي در سطح شبکه، ذخيره‌سازي، انتقال و توزيع سوخت مايع در سطح وزارت نفت تعريف شده است.
نژادعلي، با اشاره به مديريت هوشمندانه انتقال و توزيع فرآورده‌هاي نفتي، گفت: سامانه جديدي با عنوان مانيتورينگ اطلاعات انبارهاي نفت به طور کامل نصب و راه‌اندازي شده است.
معاون مدير برنامه‌ريزي در فناوري ارتباطات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با تأکيد بر اينکه به منظور کنترل بيشتر بر زنجيره انتقال سوخت و پايش لحظه‌اي ارسال فرآورده، اين سامانه اجرايي شده است، تصريح کرد: سامانه مانيتورينگ اطلاعات انبارهاي نفت طراحي و راه‌اندازي شده و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به گستردگي مناطق عملياتي بستري براي بهبود و کنترل وضعيت سوخت حاصل شود.
اين مقام مسئول با اشاره به توزيع فرآورده‌هاي نفتي از طريق 37 منطقه و 230 ناحيه در استان‌هاي سراسر کشور، بيان کرد: فرآيند دريافت و انتقال فرآورده در 87 انبار نفت توسط اين سامانه کنترل و رديابي مي‌شود.
وي با بيان اينکه روزانه 250 ميليون ليتر انواع فرآورده‌ نفتي توسط ناوگان حمل و نقل زميني، دريايي، خط لوله و مخزن‌دار توزيع مي‌شود، تأکيد کرد: کنترل اين نقل و انتقالات سوخت مايع با اين سامانه جديد به صورت آن‌لاينن انجام خواهد شد.
نژادعلي افزود: سامانه ديگري به منظور پيگيري اطلاعات درخواست فرآورده‌هاي نفتي راه‌اندازي شده که فرآورده از نقطه عرضه (مبادي تامين) تا زماني که تحويل مشتري مي‌شود قابل رديابي است؛ ضمن آنکه مصرف‌کنندگان با مراجعه به اين سامانه مي‌توانند از وضعيت ارسال و تا زماني که به آنها تحويل مي‌شود اطلاع داشته باشند.
به گزارش مهر، آمارهاي غيررسمي از قاچاق روزانه حدود 10 ميليون ليتر گازوئيل ايران به کشورهاي همسايه حکايت دارد و حتي برخي از رسانه‌هاي خارجي تأکيد مي‌کنند اين روزها به دليل افزايش نرخ ارز قاچاق سوخت بيش از مواد مخدر توجيه اقتصادي براي سودجويان دارد.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز پيشتر در تشريح مهمترين دلايل افزايش قاچاق فرآورده‌هاي نفتي، گفته بود: قيمت پايين، نحوه ترانزيت مشتقات نفتي و اختلالاتي در نظام توزيع سوخت در بدنه شرکت پخش مهمترين دلايل قاچاق سوخت است.ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم يکي از دلايل افزايش مصرف گازوئيل را قاچاق و انحراف اين فرآورده‌ استراتژيک نفتي توسط نيروگاه عنوان کرده است.

 


سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران از 3 سناريو براي افزايش حق مسکن و خواروبار کارگري خبر داد و گفت: حداقل کمک هزينه 200 هزار توماني براي مسکن در نظر گرفته شده است.
هادي ابوي در گفت و گو با فارس، با اشاره به جلسه شوراي عالي کار به منظور رسيدگي به تعيين حق مسکن و خواروبار کارگران، اظهار داشت: پيشنهاد شده که از بانک مرکزي يا مرکز آمار و اتحاديه املاک قيمت متوسط يک منزل اجاره‌اي در هر شهري که مدنظر دارند تهيه کرده و 50 درصد آن را ملاک افزايش حق مسکن قرار دهند.
وي ادامه داد: کارگران نيز با اين پيشنهاد موافق هستند زيرا قرار است کمک هزينه مسکن پرداخت شود.
سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران با بيان اينکه در صورت مخالفت و عدم پذيرش اين موضوع از سوي کارفرمايان بازهم پيشنهاد جديد وجود دارد، گفت: در اين صورت دولت به‌عنوان شريک کارگران وام خريد مسکن، رهن و اجاره مسکن با سود کم با اقساط بلندمدت پرداخت کند.
وي تأکيد کرد: حداقل افزايش پيشنهادي 200 هزار تومان براي کمک هزينه مسکن در نظر گرفته شده است.
اين فعال کارگري در خصوص ميزان افزايش هزينه خواروبار تصريح کرد: تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد هزينه نقدي دردي از جامعه کارگري دوا نمي‌کند و به دنبال اختصاص سبد کالا به کارگران هستيم.
وي افزود: اين موضوع مي‌تواند با نظارت دولت و وزارت مربوطه انجام شود تا قدرت معيشت خانوار حفظ شود و مزيت آن افزايش نيافتن تورم در جامعه است.
ابوي به ديگر ويژگي‌هاي سبد کالا براي کارگران اشاره کرد و بيان داشت: اکنون بسياري از کارگران حداقل بگير هستند و نمي‌توانند امرار معاش کنند و در تأمين گوشت قرمز و سفيد با مشکلاتي مواجه هستند.
به گفته عضو هيئت مديره کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور، وظيفه نمايندگان شوراي عالي کار افزايش قدرت خريد و حفظ معيشت اين قشر هستند و دولت بايد براساس قانون اساسي اقدام کند.
وي يکي از مشکلات کنوني اقتصاد کشور را افزايش روزافزون قيمت‌ها دانست وگفت: با وجود اينکه حداقل مزد کارگران 25 درصد افزايش يافته اما بسياري از هزينه‌ها به قدري بالا رفته که معيشت را با مشکل مواجه کرده است.

 


سازمان حفظ نباتات براساس شرايط قرنطينه‌اي کشور و بيماري‌هاي رايج گندم در جهان از جمله «سياهک ناقص» و «علف هرز استريگا» فهرست کشورهايي را که به دليل وجود اين بيماري‌ها واردات گندم از آنها ممنوع است را اعلام کرد.
علي اکبر ياسمي معاون قرنطينه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات به ايسنا گفت: با توجه به شيوع بيماري‌هاي رايج گندم و گزارش وجود اين بيماري‌ها در کشورهاي آفريقايي، عربستان، هند، پاکستان، افغانستان، عراق، بنگلادش، چين، ژاپن، تايلند، مالزي، ميانمار، اندونزي، فيليپين، ترکيه و مکزيک، واردات گندم از اين کشورها به ايران ممنوع است.
وي افزود: از آنجا که صادرات گندم بايد براساس شرايط قرنطينه‌اي کشور مقصد باشد، سازمان حفظ نباتات ايران ضمن اعلام فهرست کشورهايي که واردات گندم از آن‌ها ممنوع است، شرايط خاصي براي واردات اين محصول در نظر گرفته است.
ياسمي گفت: کشورهاي صادر کننده گندم بايد گواهي بهداشت محصول خود را براساس شرايط و مفادي که از سوي سازمان حفظ نباتات ايران اعلام مي‌شود از وزارت بهداشت کشور خود دريافت کنند.
معاون قرنطينه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ادامه داد: پس از احراز شرايط بهداشتي اعلام شده از سوي ايران توسط وزارت بهداشت کشورهاي مبداء، محصول وارداتي به قرنطينه سازمان حفظ نباتات در گمرک وارد مي‌شود و پس از بررسي و نمونه‌برداري از سوي مأموران قرنطينه سازمان در صورت تأييد، اين محموله مي‌تواند به کشور وارد شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10