(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 07 خرداد  1392 - شماره 20504

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دوئل با دوستان و کرنش با کدخدا (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
فرمان (گفت و شنود)
سخنگوي قوه قضائيه: 822 بدهکار بانکي شناسايي شدند
قاضي سراج: صداوسيما موظف به حذف مطالب خلاف قانون کانديداها است
نفاق پيشرفته در حزب ترور و تقلب (خبر ويژه)
آزادي انتخابات را شما مي‌خواهيد تامين کنيد؟!(خبر ويژه)
سونامي بحران در ليبرال دموکراسي غرب افسانه سوئد هم باطل شد(خبر ويژه)
هاشمي از روحاني حمايت مي‌کند؟(خبر ويژه)
تشديد فشار به عارف براي انصراف يا اتخاذ مواضع انتحاري(خبر ويژه)
اسرائيل: ايران در حال نابود کردن نقشه قديمي خاورميانه است(خبر ويژه)
 


1- انتخابات دوئل نيست. در انتخابات 22خرداد سال 1388 بالغ بر 40 ميليون شهروند ايراني (85 درصد واجدين شرايط) پاي صندوق‌هاي راي آمدند و حماسه‌اي خيره‌کننده برپا کردند. اين يک سرمايه‌گذاري بزرگ ملي بود که مي‌توانست دوستان ملت ايران را شادمان و دشمنان او را مأيوس کند. اما آن هنگام که نقشه دشمن با نقش‌آفريني توأم با هيجان برخي خودي‌ها منطبق شد، نقض غرض صورت گرفت و فرصت بزرگ و کم‌نظير ملي تبديل به تهديد عليه امنيت و منافع ملي شد. معلوم شد مشارکت بالا شرط لازم براي حماسه اقتدار ملي هست اما کافي نيست. در واقع برخي طيف‌ها و سياستمداران به اندازه مردم مسئوليت‌شناسي نشان ندادند و چنان بي‌محابا در حريم ممنوعه بي‌قانوني، تندروي، رفتارهاي هيجاني معطوف به بي‌تقوايي و بي‌اخلاقي وارد شدند که گويا اين صحنه، صحنه دوئل و نبردهاي گلادياتوري است. آميزه لجاجت و تعصب باطل سبب شد تا دوئليست‌ها غير از بي‌اعتبار کردن خويش، هزينه‌هاي هنگفتي را به کشور و ملت تحميل کنند.
انتخابات هرچند ميدان يک مسابقه و رقابت کاملا گرم و جدي و پرنشاط است، اما رزمگاه گلادياتورها که به هر قيمت يکديگر را مي‌خراشند و به قصد کشت همديگر را مي‌نوازند نيست. اگر هم ميدان رزم باشد، مصاف با دشمن و به رخ کشيدن حيات و سرزندگي يک ملت در معرض تهاجم است. انتخابات عرصه يک سرمايه‌گذاري ملي و تعاون جمعي قاعده‌مند است. با تدبير قانونگرايانه شوراي نگهبان - هرچند که با فشارهاي شديدي هم مواجه شد- اکنون ميدان انتخابات تا حدود زيادي از محافل قانون‌شکن و اخلاق‌گريز و عقلانيت‌ستيز پالوده شده و اميد مي‌رود با درايت نامزدها، اين بار شاهد رقابتي سالم‌تر، قانونمندتر و عقلاني‌تر باشيم. اين در واقع مطالبه مردم و رهبري است که رقبا، از ايجاد التهاب و تشنج و نفرت و سياه‌نمايي و تخريب پرهيز کنند تا مجال براي بدخواهان و سيلي‌خوردگان از انقلاب اسلامي فراهم نشود.
در واقع اين بار قرار نيست نامزدها يا طيف‌هاي سياسي آنان چوب حراج به همه دستاوردها و سرمايه‌هاي انقلاب بزنند و به جاي هزينه از خويش و عرضه کفايت و کارآمدي خود، پنجه بر چهره جمهوري اسلامي و منافع ملي بکشند. سرشکستگي فتنه‌گران و منحرفان ناشي از همين رفتارهاي پرخطر و بي‌ثمر بود.
2- اگر بخواهيم دقيق‌تر سخن بگوييم، رفتاري که طيف‌هاي تندروي قانون‌شکن و فتنه‌گران و منحرفان در طول 4 سال گذشته از خود بروز دادند، نه دوئل اختياري بلکه به مفهوم دقيق کلمه، انتحار و پيشمرگي براي اغيار بود. برخي چهره‌هاي سياسي صاحب‌نام چون روي غلتک هيجان و لجاجت و تعصب باطل افتاده بودند، بي‌اختيار به عرصه خودزني سياسي پرتاب شدند، ديناميت به حيثيت خود بستند و برخي رندان خارجي و داخلي را کامروا کردند. اکنون مسئله اين است که آيا دوئليست‌هاي جراحت ديده، سر عقل مي‌آيند و جبران مافات مي‌کنند يا يک بار ديگر به صرافت مي‌افتند مانند آدم‌هاي همه چيز باخته، آخرين قمار را با موجوديت و حيثيت خود انجام دهند؟! حاشيه‌سازي، دلسرد کردن مردم، سياه‌نمايي و يأس‌پراکني، و بالاخره افتادن در وادي تحريم انتخابات، تجربه نافرجامي است که پيش از اين از سوي طيف‌هاي افراطي آلوده به نفاق جديد در آستانه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به کار بسته شد.
کارنامه جريان فتنه و حلقه انحراف در اين باره بسيار تيره و تار است. حضور 65 درصد واجدان حق راي در آن انتخابات (اسفندماه 1390) که جزو 3 رکورد اول مشارکت مردم در 9 دوره انتخابات مجلس بود، صرفا مايه سرافکندگي چهره‌هايي شد که انتخابات را تحريم کرده يا حاضر نشده بودند براي رونق آن مايه بگذارند. انتخابات رياست‌جمهوري معمولا با جذابيت‌هاي بيشتري همراه است و همزماني آن با انتخابات شوراها اين احتمال را که انتخاباتي پرشور و حماسي در پيش باشد به مرز قطعيت نزديک مي‌کند.
3- خط کلي عمليات رواني دشمن آن است که چالش خارجي را با چالش در سياست داخلي و چالش اقتصادي پيوند زند. گزاره کلي در اين عمليات آن است که چالش اقتصادي و معيشتي موجود به واسطه کوتاه آمدن در برابر فشار و تهديد خارجي برطرف مي‌شود و طيف سياسي معارض مي‌تواند واسطه جوش دادن دو سر اين تعامل باشد. به تعبير يکي از سياسيون «بايد دم کدخدا (آمريکا) را ببينيم و با او ببنديم»! آيا واقعيت همين است؟ يعني کرنش و نرمش در برابر غرب و مثلا استفاده از اين تعبير که با اسرائيل سر جنگ نداريم، سايه‌‌هاي تهديد را از سر کشور برمي‌دارد يا بر غلظت آن مي‌افزايد؟ آيا عاقلانه است سياستمداري که اگر هم‌اکنون به اروپا سفر کند به اعتبار حکم بي‌پايه صادره عليه وي بازداشت مي‌شود، صرفا از سر هيجان بگويد زمان قبل از انقلاب کل اروپا را با ماشين خودش رانندگي کرده اما حالا مردم مي‌ترسند سفر خارجي بروند چون بي‌اهانتي [بي‌احترامي] مي‌شود؟! يا بگويد «خارجي‌ها دوره پس از جنگ به من مي‌گفتند Eesy Man چون خيلي کم طول کشيد که درهاي خارج به روي ما باز شد» در حالي که همان دوره تنش‌زدايي مد نظر، با «گفت‌وگوي انتقادي» ملامت‌گرانه و يکطرفه از سوي غرب آغاز شد و با خروج هماهنگ سفراي اروپا از ايران در سال 1375 به سر آمد.
آيا تجربه تلخ اما آموزنده‌اي نيست که 10 سال پيش همين غربي‌هاي متکبر به حضرات اجازه ندادند حتي 5 ماشين سانتريفيوژ براي کارهاي آزمايشگاهي محض فعاليت کند و در مقابل دو سال و نيم تعطيلي تمام فعاليت‌هاي اتمي ايران، به همان تعهد مبتذل خود براي فروش قطعات يدکي هواپيما(!) و قرار دادن سازمان مرده منافقين در فهرست گروه‌هاي تروريستي عمل نکردند؟ آيا برخي مقامات دولت و وزارت خارجه اصلاحات تا مرز التماس مذاکره با آمريکا پيش نرفتند و کم‌سابقه‌ترين کمک‌ها را به دولت وقت ايالات متحده براي اشغال افغانستان ارزاني نکردند؟ عايدي کشور جز تهديد به حمله اتمي و معرفي ايران به عنوان محور شرارت و برهنه کردن شهروندان ايراني عازم آمريکا و اروپا در سرماي زمستان چيز ديگري هم بود؟ مسئله را به نحو ديگري هم مي‌توان مطرح کرد. به صاحبان اين تلقي خوش‌گمانانه بايد گفت شما احتمالا دکتر محمد مصدق سکولار که مي‌گفت بستن شرابخانه‌ها و اجراي احکام اسلامي به دولت من ربطي ندارد و من آمده‌ام فقط در ملي کردن نفت کمک کنم، نيستيد اما آمريکا و انگليس همان سياستمدار سکولار غربگراي خوش‌گمان به آمريکا را تحمل نکردند و سر بزنگاه، شبيخون خود را زدند. از سوي ديگر احتمالا نمي‌خواهيد به معمر قذافي اقتدا کنيد که تنش‌زدايي يکطرفه را به نهايت رساند و قراردادهاي پرسود و چند ده ميلياردي را به عنوان رشوه پاي آمريکا و برخي دولت‌هاي اروپايي ريخت اما با اين همه خوش‌خدمتي، نهايتا از غدر و خيانت و شبيخون غرب مصون نماند.
4- تدبير براي چالش اقتصادي موجود و تورم 35-30 درصدي که ارزش پول ملي و قدرت خريد مردم را نشانه رفته، يک اولويت مهم براي دولت جديد است. اما براي درمان اين عارضه مانند هر پديده ديگري بايد ابتدا درد را شناخت که از کجا عارض شده است. به هم‌ريختگي اقتصادي موجود يک «اخلالگري» توأمان خارجي- داخلي است. يعني برخلاف بحران اقتصادي در حال تصاعد آمريکا و انگليس و فرانسه و آلمان و سوئد و اسپانيا و ايتاليا و پرتغال و يونان که «درون‌زا» و محصول سيستم کاپيتاليستي- ليبراليستي است، چالش اقتصادي پيش روي ما مصنوعي و تحميلي است. به عبارت ديگر غرب آخرين تدبيرهاي موجود را به کار بسته و هرچه عميق‌تر در باتلاق فعلي فرو رفته و تدبير ديگري در آستين ندارد. در مقابل، ما فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي به فعليت نرسيده فراواني در اختيار داريم که با استفاده درست از آنها ميتوان بر چالش موجود فائق آمد بلکه به يک معنا چالش تحميلي فعلي، فرصتي مهم و به مثابه پلي است که مي‌تواند اقتصاد نفت زده، تنبل و کم‌تحرک ما را تبديل به اقتصادي پرتکاپو، چابک، خلاق، توليد محور و پر رونق کند.
اقتصاد ما اولا از تحريم‌هاي ناجوانمردانه دشمن رنج مي‌برد- که خود همين ناجوانمردي سندي است بر بطلان خوش‌گماني به دشمنان- ثانيا دستخوش جولان مفسدان و زالوصفتاني که شبيه روزگار دفاع مقدس، مقطع تنگنا را فرصت مناسبي براي اخلالگري در بازار و سودجويي ولو به قيمت در شيشه کردن خون مردم تلقي مي‌کنند. ثالثا در معرض دستکاري و اخلالگري مافياي سياسي- اقتصادي است که هم با بيگانگان بسته و هم مي‌خواهد در عين شريک دزد بودن و خيانت، خود را خادم و رفيق قافله بلکه ناجي و منجي جا بزند و بنابراين به تلاطم اقتصادي نياز دارد و از جمله بازار سکه و طلا و ارز را به هم مي‌ريزد. رابعا اين آشفتگي به واسطه سوء تدبير برخي دولتمردان و درگير شدن آنان به حاشيه‌پردازي و انحراف از مسئوليت‌هاي قانوني تشديد شده است.
5- فراز و فرود و نوسان در اجراي طرح ملي هدفمندسازي يارانه‌ها يک تجربه بزرگ پيش روي رئيس‌جمهور و دولت آينده است. اين طرح معجزه‌آسا تا آن هنگام که حاشيه‌ها دولت را در خود غرق نکرده بود، با کمترين عوارض و بيشترين عوايد ملي پيش رفت. علت روشن بود؛ دولت تبديل به مرکز ثقل و نقطه اعتماد ملت و حاکميت براي انجام يک پروژه بزرگ اقتصادي شده بود. اما آن هنگام که به رغم تشديد فشار دشمن، تمرکز برخي دولتمردان از مسئوليت‌ها و اولويت‌ها به سمت باندسازي، ماجراجويي، تقابل با ديگر اجزاي حاکميت و انتقال خط درگيري از جبهه دشمن به درون نظام منحرف شد و بي‌تقوايي و ولنگاري و معارضه‌طلبي غلبه کرد- که حتما دست‌هاي نفوذي در تشديد آن موثر بودند- ورق برگشت.
اگر هدف دشمن و فتنه‌گران سياسي و مافياي اقتصادي، ايجاد بي‌ثباتي در کشور و فلج کردن معيشت مردم است، متقابلا بايد روحيه مقاومت و مجاهدت و رزمندگي و تدبير توأم با عزت و حکمت تبديل به تابلوي راهنماي دولت جديد شود. اين مفهوم حماسه اقتصادي برآمده از حماسه سياسي است. با مفسد و محتکر و تروريست اقتصادي بايد به مثابه دشمن برخورد کرد؛ قاطع و بي‌ملاحظه. نمي‌شود از پشت مفسدان درآمد. اکنون که فساد سياسي و اقتصادي درهم تنيده، اين يک وظيفه حاکميتي متوجه سه قوه به ويژه دولت و قوه قضائيه است که پنجه بر حلقوم اخلالگران و تروريست‌هاي اقتصادي- سياسي بفشارند. اگر عزم چنين مجاهدتي پديد آمد، بي‌ترديد فشار تحريم اقتصادي دشمن جز مايه برکت و رونق و خلاقيت در اقتصاد کشور نخواهد بود. به شرط وحدت، همدلي، مجاهدت و خطرپذيري و وارستگي مي‌توان از 2 چالش خارجي و اقتصادي موجود، حماسه ساخت. قدم اول اين حماسه را بايد با دقت و متانت در روز جمعه (انتخابات) برداشت.
محمد ايماني

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* اکنون با يک انتخاب درست کشور ما مي‌تواند به راحتي از پيچ تاريخي عبور کند. لذا قدرتهاي شيطاني يا شبکه رسانه‌اي صهيونيستي تبليغات خود را عليه ما بيشتر کرده‌اند از جمله اين تبليغات تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادي و تبليغات درباره آن است. اما خداوند در قرآن مي‌فرمايد: خدا راهي براي سلطه کافران بر مؤمنان نگذاشته است. و اگر کاستي هم براي ما پيش آيد نشان از ضعف خودمان دارد. لذا بايد ضعف‌ها را حل کنيم و دنبال تقويت کردن نقاط مثبت باشيم. در شرايط اقتصادي فعلي بايد از برتري تکنولوژي و علمي و نبوغ ايراني استفاده کنيم.
محمد ملک
* يک علت اينکه تمام حاميان بين‌المللي رژيم‌صهيونيستي سراسيمه شده‌اند تا نشست ژنو2 را برگزار کنند اين است که نمي‌خواهند تشکيل نمونه سوريه‌اي حزب‌الله در بلندي‌هاي جولان را شاهد باشند، چون معادلات آنها را به هم مي‌ريزد. بنابراين بايد يک جنبش مقاومت ضدصهيونيستي قوي که با روش‌هاي غيرمتقارن بجنگد شکل بگيرد.
احمد خاکي
* اين روزها وقتي شاهد پيشرفت‌هاي شگرف در صنايع دفاعي بخصوص صنايع دريايي و هوافضا هستيم احساس غرور مي‌کنيم. اگر مردم ايران يک وعده غذاي خود را حذف کنند و بنيه نظامي کشور را تقويت کنند اين کار رواست به ويژه اينکه دشمنان ما هميشه از شعار «همه گزينه‌ها روي ميز است» دم مي‌زنند. ما هم متقابلاً به آنها بگوييم تمام گزينه‌هاي ما هم روي ميز است.
کاشاني
* به کساني که خوش‌خيالند و مي‌گويند ما را با اسرائيل چه کار! بايد گفت اين اسرائيل است که در هر نقطه‌اي از جهان مثل يزيدبن‌معاويه دست به هر خيانتي زده و به خون مسلمانان و شيفتگان و دوستداران اباعبدالله‌الحسين(ع) تشنه است. اين واقعيتي است که در سوريه، بحرين، ميانمار، فلسطين، عراق و ... به وضوح ديده مي‌شود و از برکات نظام و ولايت است که نگذاشته دست خون‌آشام صهيونيسم گريبانگير ملت ايران شود.
غلامرضا عوني
* سوريه پس از تلاش‌هاي سخت و نبرد شديد توانست فرودگاه شهر قصير را از تصرف تروريست‌هاي مزدور صهيونيسم خارج کند و به پاکسازي‌ها ادامه دهد. قصير شاهراه انتقال تسليحات از درياي مديترانه و از شمال لبنان به داخل شهرهاي سوريه است. لذا بايد اجازه داد سوريه از اين فرصت تاريخي پيروزي بر تروريست‌ها استفاده کند. اگر امروز تروريست‌هاي سلفي وهابي که با نقشه صهيونيست‌ها و پول‌هاي بادآورده شيوخ عرب و هدايت مزدوران اروپايي در سوريه خيانت مي‌کنند با تمام قوا قلع و قمع نشوند اين جنايتکاري‌ها ادامه خواهد يافت. بنابراين تنها راه نجات نابودي تروريستها است که درس عبرت براي همه غربي‌ها و صهيونيست‌ها باشد.
مجيد رسولي
* در پاسخ به يکي از آقاياني که گفته است مردم را از قطار انقلاب پياده نکنيد بايد گفت انقلاب ما مأنوس به واژه‌هاي ديني و قرآني است، يعني اين انقلاب به کشتي نوح مي‌ماند که ناخداي آن به اصرار به غريق‌ها مي‌گويد بيائيد سوار شويد نه مانند جريان مدعي اصلاحات که بخواهد افراد را از قطار پياده کند. اين خود برخي افرادند که با لجاجت از کشتي انقلاب فاصله مي‌گيرند.
رجبي- تهران
* بخشي زيادي از درختهاي فضاي سبز کنار خيابانهاي شهرهاي مختلف کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد،کرج، قم، قزوين، سمنان، ورامين و... درخت توت هستند با توجه به خواص و قيمت آن لازم است مسئولين امر با تهيه طرحي مانع حيف و ميل آنها شوند. متأسفانه مقدار زيادي از توت‌ها روي زمين ريخته و يا حيف و ميل مي‌شود.
7902---0919
* متأسفانه مدتي است نانوايي‌هاي شهر سنندج بسيار شلوغ است. از مسئولان آرد و نان تقاضاي رسيدگي داريم. در اين ميان برخي از سودجويان آرد را با قيمت آزاد و چندين برابر گرانتر از نرخ دولتي در اختياز مغازه‌ها قرار مي‌دهند. تقاضاي رسيدگي داريم.
محمدصالح صلواتي- سنندج
* هجوم پشه‌ها، زندگي عادي ساکنان خيابان شهيد عضدي(آبان جنوبي) - تقاطع شهيد صارمي را با مشکلات عديده روبرو کرده است. متاسفانه مراجعات متعدد اهالي محل به ناحيه 1 شهرداري منطقه 6 نيز تاثيرگذار نبوده است. از مسئولان شهرداري خواهش داريم که با سمپاشي درختان خيابان و ساختمان وزارت نفت به اين مشکل پايان دهند.
جمعي از اهالي محل
* با بازگشايي زيرگذر انتهاي اتوبان يادگار امام که به خيابان سي‌متري جي مي‌رسد هر روز شاهد ترافيک سنگين در اين منطقه هستيم. تردد براي ما اهالي بسيار دشوار شده است. لطفاًمسئولان مربوطه شرايط ما را نيز در نظر بگيرند.
يک شهروند
* با اينکه مسئولان بانک‌ها تاييد مي‌کنند که بخشنامه پرداخت وام به بازنشستگان کشوري به آنها ابلاغ شده است اما از پرداخت اين وام به متقاضيان خودداري مي‌کنند. لطفاً رسيدگي شود.
فواد کاسب
پاسخ روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه شماره 20474 در خصوص «عدم پرداخت فوق‌العاده بهره‌وري به کارکنان بخش بازرگاني» به آگاهي مي‌رساند: براساس اعلام اداره کل امور اداري وزارت صنعت، معدن و تجارت: فوق‌العاده مذکور براساس مصوبه شماره 14055/ت 30988 هـ هيئت وزيران در تاريخ 1384/4/13 براي وزارت صنايع و معادن (سابق) تصويب شده است. يکي از مشکلات حادث پس از ادغام دو وزارتين بازرگاني وصنايع و معادن سابق و تشکيل وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلاف قابل ملاحظه حقوق و مزاياي کارکنان رسمي و پيماني ناشي از فوق‌العاده مذکور بود که وزارتخانه جهت مرتفع نمودن آن طرح يکسان‌سازي حقوق و مزاياي کارکنان را با توجه به فوق‌العاده مورد بحث انجام و به اين ترتيب حقوق و مزاياي کارکنان در دو بخش صنايع و معادن، و بازرگاني همتراز شد ولي مدتي پس از اجرا اين طرح مورد ايراد ديوان محاسبات کشور واقع و عليرغم ارائه دلايل و مستندات مربوطه ادارات کل استاني آن ديوان در برخي از سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اصرار بر قطع و واخواهي مبالغ مربوطه داشته و به همين لحاظ پس از قطع مبالغ همسان‌سازي (حسب اصرار ادارات کل استاني ديوان و به تبع آن ذيحسابان سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه) حقوق و مزاياي کارکنان بخش بازرگاني در استان‌هاي موصوف کاهش قابل ملاحظه‌اي داشته و اختلاف قبلي با بخش صنايع و معادن مجددا ايجاد شد. چنانچه ملاحظه مي‌گردد سياست وزارتخانه رعايت عدالت در کليه امور و از جمله پرداخت‌ها درکارکنان وزارتخانه‌هاي ادغامي است ولي ديوان محاسبات کشور طرح همسان سازي حقوق و مزايا در وزارتخانه را مغاير قانون تشخيص و دستور بر توقف و واخواهي مبالغ مربوطه داده است.

 


گفت: يکي از کاربران سايت ضد انقلابي بالاترين از درگيري‌ها و اختلافات گروه‌هاي اپوزيسيون خارج‌نشين گلايه کرده و نوشته؛ چرا مثل سگ و گربه به جان هم افتاده‌ايم؟!
گفتم: خب! طبيعت سگ و گربه همينه ديگه، کاريش نميشه کرد!
گفت: نوشته؛ شايد زندگي در ميان مردم اروپا باعث شده که به مسائل مادي فکر کنيم و از اخلاق دور شويم.
گفتم: اين هم يه حرفيه! يارو توي انگليس راننده شده بود. کارفرما ازش پرسيد؛ براي شما رانندگي با ماشيني که فرمونش سمت راسته مشکل نيست؟ گفت؛ نه! فقط هر دفعه ميخوام آب دهن بندازم، ميفته تو صورت رفيقم که بغل دستم نشسته!

 


سخنگوي قوه قضائيه در چهل‌ و هفتمين نشست خبري خود، مسائل مختلفي از قبيل پرونده معوقات کلان بانکي، تشکيل جلسات ستاد پيشگيري از جرائم انتخاباتي و رسيدگي به تخلفات انتخاباتي را عنوان کرد.
چهل و هفتمين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه عصر ديروز در محل دفتر سخنگو برگزار شد. در اين نشست محسني‌اژه‌اي در مدت 90 دقيقه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
662 جلسه ستاد پيشگيري از جرائم انتخاباتي
حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه  با اشاره به تشکيل 662 جلسه ستاد پيشگيري از جرائم انتخاباتي گفت: با تشکيل ستادهاي پيشگيري از جرائم انتخاباتي گام مهمي در برگزاري هرچه سالمتر انتخابات برداشته‌ايم و اين در حالي است که در سال 92 از تجربه برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز بهره برديم.
وي با اشاره به اين نکته که در زمان برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي از سوي برخي از سازمان‌ها نگاه مثبتي نسبت به تشکيل اين ستادها وجود نداشت، گفت: اين در حالي است که با توجه به عملکرد ما در آن سال، امسال همان نهادها و سازمان‌ها با ما همکاري بهتري را داشتند.
سخنگوي قوه قضاييه خاطرنشان کرد: تاکنون در شهر تهران ستاد مرکزي پيشگيري از وقوع جرائم انتخاباتي در پنج نوبت تشکيل جلسه داده است و اين در حالي است که ماحصل اين تعداد جلسه 42 مصوبه شده است.
پرونده 40 جاسوس در دادگاه
سخنگوي قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود به برخورد دستگاه قضايي با عوامل سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه اشاره کرد و گفت:‌ در سال‌هاي گذشته تعدادي از دانشمندان هسته‌اي کشور توسط عوامل جاسوسي سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه به شهادت رسيدند.
وي گفت: وزارت اطلاعات با جمع‌آوري اطلاعات دقيق و با همکاري دستگاه قضا موفق به شناسايي بيش از 40 نفر از اين جاسوسان شد.
محسني اژه‌اي گفت: پس از طي مراحل بازپرسي و انجام تحقيقات پرونده اين افراد به دادگاه ارسال شد.
سخنگوي دستگاه قضا گفت: هم‌اکنون هم دادگاه براي تعدادي از اين افراد تشکيل شده که از يکي از اين افراد آخرين دفاعياتش اخذ شده است.
محسني اژه‌اي تصريح کرد: به طور قطع با مشخص شدن نتيجه برگزاري دادگاه اين افراد نسبت به اعلام برخي از حرکت‌هاي دشمنان مواردي را به شهروندان اطلاع‌رساني خواهيم کرد.
شناسايي 822 معوقه‌دار بانکي
غلامحسين محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود با نمايندگان رسانه‌ها با اشاره به برگزاري جلسات با مسئولان بانک مرکزي و برخي از بانک‌ها گفت: اين اقدامات براي مقابله با بروز مفاسد اقتصادي رخ داده است.
وي گفت: در نوبت اول در نامه‌اي از بانک مرکزي خواستيم تا کساني که بيش از يک ميليارد تومان معوقه بانکي دارند را به ما معرفي کنند.
محسني اژه‌اي تصريح کرد: بانک مرکزي در پاسخ به نامه ما به جاي آنکه ليست اسامي افراد معوقه‌دار بالاي يک ميليارد را معرفي کند افراد بالاي 10 ميليارد تومان را به ما معرفي کردند.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: ما در گام دوم از خود بانک‌ها نيز همين ليست را مطالبه کرديم که با مقايسه دو ليست موجود به برخي تناقضات رسيديم و متوجه شديم برخي آمار با يکديگر همخواني ندارند.
دادستان کل کشور تصريح کرد: در گام سوم مسئولان بانک مرکزي، رؤساي بانک‌ها و برخي از معوقه‌داران را گردهم جمع کرديم و سرانجام به يک ليست 822 نفره رسيديم.
محسني اژه‌اي گفت:‌ ما از بانک‌ها خواستيم خودشان با ارائه شکايت پرونده معوقه‌داران را به جريان بيندازند اما بانک‌ها از ما فرصت خواستند تا با تعامل با معوقه‌داران در رفع اين معوقات چاره‌اي بينديشند.
وي گفت: ما هم از اين موضوع استقبال کرديم به اين علت که علاقه‌مند به تشکيل پرونده قضايي نبوده و ترجيح مي‌دهيم موضوع بدون پرونده قضايي حل و فصل شود.
محسني اژه‌اي افزود: هرچند بانک‌ها هنوز به ما گزارشي ارائه نکرده‌‌اند که در راه وصول مطالبات چه اندازه موفق بودند و اين تعامل به کجا انجاميده است اما بايد بدانيد مهلت بانک‌ها به اتمام رسيده و ما به زودي وارد عمل خواهيم شد.
پرونده مهدي هاشمي مفقود نشده است
وي در خصوص مصونيت نامزدهاي انتخاباتي گفت: اگر نامزدهاي انتخاباتي جرمي را مرتکب شوند تحت تعقيب قرار مي‌گيرند اما اين به آن معنا نيست که آنها احضار شوند بلکه پرونده قضايي براي آنها تشکيل مي‌شود و پس از انتخابات به اتهام آنها رسيدگي خواهد شد که اين موضوع فقط در خصوص کانديداها صدق مي‌کند اما اگر حاميان آنها جرمي را مرتکب شوند به سرعت رسيدگي مي‌شود.
وي در خصوص افرادي که صلاحيتشان احراز نشده، گفت: اين افراد حق فعاليت انتخاباتي ندارند و اگر افرادي در قالب ستاد يا به عنوان حامي آنها، اقدام به فعاليتهاي تبليغاتي و انتخاباتي کنند اين موضوع خلاف قانون بوده و افراد تحت تعقيب قرار مي‌گيرند.
خبرنگاري با اشاره به اينکه وکيل مهدي هاشمي اعلام کرده، پرونده وي مفقود شده و خواستار ارائه آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي از دادستان شده که اژه‌اي گفت: من فکر نمي‌کنم وي گفته باشد پرونده گم شده چرا که اگر اين طور باشد جرم است و تحت تعقيب قرار مي‌گيرد.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: قاضي نواقصي را در پرونده ديده بود که مي‌توانست آنها را حين رسيدگي برطرف کند اما متهم درخواست استهمال را مطرح کرد و به همين جهت پرونده در حال حاضر در دادسراي تهران است.
پرونده احمدي‌نژاد
در حال رسيدگي است
محسني‌اژه‌اي در ادامه در خصوص رد صلاحيت مشايي و رفسنجاني گفت: صلاحيت اين دو فرد احراز نشده و اين موضوع به تشخيص شوراي نگهبان صورت گرفته است.
خبرنگاري پرسيد آيا اين دو به دليل داشتن پرونده قضايي رد صلاحيت شدند که اژه‌اي گفت: شوراي نگهبان بر اساس قانون اساسي، صلاحيت کانديداها را تشخيص مي‌دهد و به طور طبيعي از دستگاه‌هاي مختلف هم استعلام مي‌کند اما عدم احراز صلاحيت اين دو ربطي به داشتن پرونده قضايي ندارد.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: از آنجايي که احمدي‌نژاد در روز ثبت‌نام براي انتخابات، مشايي را همراهي کرده است اين موضوع جرم تلقي شده و پرونده‌اي براي وي در قوه قضائيه تشکيل شده که در حال حاضر در حال رسيدگي است.
يکي از خبرنگاران گفت که سعيد جليلي در اولين گفت‌وگوي خود در سيما اظهار داشته که 6 نفر در کشور 3700 ميليارد تومان معوقه بانکي دارند که يکي از اين 6 نفر 56 شرکت دارد که فقط يکي از آنها توليدي و بقيه بازرگاني است. آيا پرونده اين 6 نفر به قوه قضائيه رسيده است؟ که اژه‌اي گفت براي بيش از 6 نفر پرونده تشکيل شده و مواردي است که خود مدعي‌العموم به صورت ويژه و جدي پيگير آن بوده است البته اين رقم از ابتدا اين قدر نبوده و افرادي که تسهيلات گرفته‌اند معوقه آنها با سود جرائم به اين رقم رسيده است.
احتمال محاکمه مجدد مه‌آفريد
به گزارش فارس، محسني اژه‌اي در بخش ديگري از نشست خبري خود درباره چرايي عدم اجراي احکام 4 متهم رديف اول پرونده فساد 3 هزار ميلياردي گفت: احکامي براي اين افراد صادر شده از چندين وقت تشکيل شده است.
وي افزود: اين افراد به بانکها و افراد عادي بدهي دارند و تا تکليف آن بدهي‌ها مشخص نشود نمي‌توان حکم اعدام اين افراد را اجرا کرد.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: براي مثال متهم رديف اول در پرونده بانک آريا هم متهم است و ما بايد براي بررسي اين پرونده او را به دادگاه بياوريم يا در مثالي ديگر همين متهم در جريان برخي تخلفات گمرکي متهم است که ضرورت دارد به پرونده او رسيدگي شود.
وي افزود: به همين دليل است که اجراي حکم آغاز شده اما به طور قطع تا پايان يافتن آن زماني نياز است که بايد اين زمان طي شود و اقدامات ضروري همزمان انجام شود.

 


نماينده دادستان کل کشور درباره فعاليت کميسيون تبليغات خاطرنشان کرد: در صورتي که کانديداهاي انتخابات مغاير قانون مطالبي را عنوان کنند کميسيون مصوب مي‌کند و صدا و سيما موظف است آن مطالبي که خلاف قانون بوده را حذف کند.
«قاضي ناصر سراج» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره فعاليت‌هاي کميسيون تبليغات اظهار داشت: طبق ماده 62 قانون انتخابات به منظور تضمين برخورداري يکسان کانديداها از امکانات دولتي اعم از صدا و سيما و خارج از آن و امکانات عمومي اين کميسيون تشکيل شده است تا حقي از کانديداها ضايع نشود و به طور مساوي از امکانات استفاده کنند.
نماينده دادستان کل کشور ادامه داد: کميسيون تبليغات مسئول تنظيم و ترتيب برنامه‌ها براي تمامي کانديداها است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا از زمان آغاز تبليغات انتخاباتي تاکنون، تخلفاتي به کميسيون تبليغات گزارش شده است يا خير؟ اظهار داشت: خوشبختانه کانديداها قانون را رعايت مي‌کنند و ما هم مشکلي تاکنون نداشته‌ايم.
قاضي سراج ادامه داد: از زماني که شوراي نگهبان اسامي را به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور اسامي را منتشر کند، انجام تبليغات توسط کانديداها مجاز است.
وي تصريح کرد: در صورتي که کانديداهاي انتخابات مغاير قانون مطالبي را عنوان کنند کميسيون مصوب مي‌کند و صدا و سيما موظف است آن مطالبي که خلاف قانون بوده را حذف کند، يعني صدا و سيما نمي‌تواند خودش تصميم بگيرد بلکه موظف است تصميمات کميسيون را اجرايي کند.
نماينده دادستان کل کشور درباره اعتراض يکي از کانديداها به حذف بخشي از اظهاراتش گفت: با اين کانديدا صحبت شده و هيچ مشکلي نبوده، قرار است به برخي افراد که مشکلاتي ايجاد مي‌کنند تذکراتي داده شود لذا سازمان صدا و سيما تخلفي مرتکب نشده است.

 


بانيان ترور شخصيت و تقلب انتخاباتي عليه آقاي هاشمي در رويکردي رياکارانه حاميان دوآتشه وي و خط امام شده‌اند.
در حالي که برخي اعضاي متواري حزب مشارکت هم‌اکنون يک جبهه مشترک با سلطنت‌طلبان و نهضت‌آزادي و سازمان منافقين و کومله و... تشکيل داده‌اند، بيانيه‌اي به امضاي اين حزب منتشر شده و در آن آمده است: خبر بهت‌آور و باورنکردني رد صلاحيت يار امام، بقيه‌السلف انقلاب و همراه مردم، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، نشانه‌اي مهم از حاکميت نااهلاني است که امام راحل در وصيت خود سفارش کردند نگذاريد مملکت به دست آنها بيفتد. جبهه مشارکت ايران اسلامي ضمن ابراز تأسف فراوان از اين اقدام نابخردانه، بر خود لازم مي‌داند از فداکاري و گذشت کم‌نظير جناب آقاي هاشمي در ورود به صحنه انتخابات قدرداني و سپاسگزاري کند و اعلام دارد که امروز جايگاه هاشمي در ميان مردم و نيروهاي انقلاب و همه علاقه‌مندان به ايران رفيع‌تر و اثرگذارتر از هر زمان ديگر است. ما اميدواريم اين سرمايه بزرگ در بحران‌هاي احتمالي و قابل پيش‌بيني در آينده، تکيه‌گاهي مطمئن براي ملت و کشور باشد.
مصطفي تاج‌زاده رئيس ستاد انتخابات مجلس در سال 78 و از عوامل اصلي تقلب عليه هاشمي نيز، ژست حمايت از هاشمي گرفت و مدعي شد: «هاشمي به ميدان آمده بود تا با اتکاء به خدا و راي شما و با شعار اتحاد و اقتدار و تشکيل دولت وحدت ملي، پرچم‌دار راهي شود که در آن پول و پاسپورت و پرچم ملي اعتبار خود را مجددا بازيابد. اما با کمال تأسف انسدادطلبان و انحصارجويان با سوءاستفاده از نظارت بر انتخابات، فرصتي تاريخي را از ملت ما گرفتند.»
اين اظهارات در حالي است که حزب مشارکت نقش اصلي را در ترور شخصيت هاشمي در دوره اصلاحات و متهم کردن او به داشتن نقش اول در قتل چند نفر از روشنفکران در سال 77 ايفا کرد و روزنامه‌هاي وابسته به اين حزب - از جمله روزنامه صبح ‌امروز وابسته به حجاريان عضو مرکزيت مشارکت- نقش مهمي در اين زمينه برعهده داشت. پس از آن نيز به تصريح محسن هاشمي، اصلاح‌طلبان مرتکب تقلب شده و از هاشمي «آغاسي» ساختند. آنها همچنين حامي اصلي جرياني بودند که در رسانه‌هاي زنجيره‌اي مدعي شدند انقلاب خاتمه يافته و خميني به موزه تاريخ خواهد رفت. با اين اوصاف دم زدن اين جريان از امام و انقلاب و ياران آن، نهايت نفاق را مي‌رساند و در وقاحت تنه به تنه سنگ پا مي‌زند.
يادآور مي‌شود نامه‌هاي مشابهي از سوي عبدالله نوري و مجمع روحانيون منتشر شده است. گفتني است آخرين ارزيابي‌ها از شوک آشفتگي شديد در ميان اردوگاه افراطيون و نفاق جديد حکايت مي‌کند. چه اينکه جريان مذکور درصدد بود با هل دادن آقاي هاشمي به ميدان انتخابات، همزمان از ايشان و نظام و انقلاب انتقام بگيرد.

 


«از اين سران آزادي يک وقت يکي‌شان به من مي‌گفت که امروز اگر راي آزاد باشد، ما مثلا 70، 80 درصد راي مي‌آوريم. خيال‌ مي‌کنند خانم‌شان ناراضي است، خاله‌شان ناراضي است، عمه‌شان ناراضي است، يعني مردم ناراضي‌اند. اين‌ها اين جوري آمارگيري مي‌کنند.»
اين عبارت‌هاي رسا بخشي از خطبه‌هاي نماز جمعه آقاي هاشمي در تاريخ ششم شهريور 1361 و خطاب به گروهک‌هايي نظير نهضت آزادي است. به گزارش «فردا» که مطلبي با عنوان پاسخ دهه شصتي‌ هاشمي به جان کري را منتشر کرده، وزير خارجه آمريکا در اقدامي مداخله‌جويانه با اشاره به رد صلاحيت‌ها مدعي شد انتخابات ايران آزاد نيست؛ سخناني که شخص آيت‌الله هاشمي در گذشته به نظاير آن پاسخ‌هاي قاطعي داده است که مرور آن خالي از لطف نيست.
«فردا» همچنين بخشي از خطبه‌هاي آقاي هاشمي در تاريخ 8 تير 1362 را خطاب به گروه‌ها و جريان‌هاي معارض انقلاب منتشر کرد، هاشمي مي‌گويد: «يک هجوم تبليغاتي در داخل کشور ما شروع کردند و البته نمي‌خواهم بگويم آن‌هايي که اين روزها اين حرکت را کردند،‌ آمريکايي هستند؛ ولي در جهت خواست آمريکاست. آمدند حرکت راه انداختند. يک مظلوم‌نمايي شبيه مظلوم‌نمايي آمريکا در گرانادا و لبنان. آمدند گفتند که ما مي‌خواهيم سمينار تامين آزادي انتخابات درست کنيم. حالا ما هنوز 6، 7 ماه داريم تا برسيم به انتخابات. حالا که تبليغات انتخابات نيست، آزادي انتخابات تامين نيست! آنها مي‌خواهند تامين بکنند!... شماها مي‌خواهيد با بدنام کردن انقلاب با علامت گذاشتن روي انتخابات پيش ببريد. برادران به خدا ما مايليم که با هم باشيم، کار بکنيم، دليلش هم حسن‌نيتمان است که اول بار اين حکومت را با همه چيزش دست شماها داديم... حالا آمديد رسيديد به اينجا. انتخابات آزاد است. انتخابات آزاد است؛ هزار بار بگوييد. انتخابات گذشته را هم مي‌گفتند آزاد نبوده... اما من اين را نصيحت مي‌کنم به آنها به خانواده‌هايشان نصيحت مي‌کنم که جلوي اين‌ها را بگيرند. اين‌ها دارند اشتباه مي‌کنند. اينها کارشان به جايي مي‌رسد که فردا محارب در مقابل جمهوري اسلامي قرار بگيرند. اين جور که شروع کردند يعني همه‌اش توطئه است. با توطئه آدم نمي‌تواند کار بکند.»

 


اعتراضات موجود در سوئد، به افسانه موجود درباره اين کشور مهر ابطال زد.
وبسايت اينترنتي راديو کوچه- وابسته به محافل ضد انقلاب مقيم اروپا- با انتشار تحليل فوق نوشت: سوئد سالها به عنوان يک نمونه مثبت بعد از جنگ دوم جهاني در اذهان عمومي به ثبت رسيده بود. افسانه ساخته شده درباره اين کشور اين بود که سوئد بهشت برين با توجه به زندگي اقتصادي و اجتماعي مردم است. اما از اواسط دهه نود هجوم به زندگي مردم در سطح وسيع جهاني آغاز شد و ما همين روند را هم در سوئد شاهد بوده‌ايم. دستاوردها يکي بعد از ديگري پس گرفته شد. مردم شاهد رودررويي با وضعيتي بودند که همه چيز به بازار کار سپرده مي‌شد. دولت، هدف و طرحي که دنبال کرده و مي‌کند، سوق دادن هرچه بيشتر افراد به بازار کار و شانه خالي کردن در قبال زندگي مردم بوده است.
راديو کوچه مي‌افزايد: مسئوليت داشتن دولت و قانون در قبال شهروندان و تامين ابعاد مختلف زندگي مردم و توقع شهروندان از دولت به روشي خيلي خزنده، بصورت فرهنگي سطح پايين و به معني انگل جامعه بودن، فرهنگ‌سازي شد. شهروندان از طرف ارگان‌هاي مختلف دولتي شديدا تحت فشار قرار گرفته که سريعتر جذب بازار کار شوند؛ تا جايي که مي‌شود کمترين تسهيلات (بيمه و خدمات پزشکي، بيمه بيکاري، کمک هزينه‌هاي زندگي و...) در اختيارشان قرار گيرد. بحران اقتصادي سرمايه‌داري، در سطح جهاني و در اروپا، جنبشي از اکثريت جامعه را در چند سال گذشته مجددا به خيابانها آورده که به عنوان «هيچ بودگان و يا نود و نه درصدي‌ها» از آن ياد مي‌شود. اين جنبش در جامعه سوئد با مقداري تاخير نسبت به کشورهاي ديگر اروپايي به صورت اعتراضي به سطح جامعه رسيده است.
نويسنده تاکيد مي‌کند: افسانه ساخته شده از سوئد با اعتراضات اخير رسما پايانش اعلام مي‌شود. مدالي که بر سينه سوئد زده شده بود رسما برداشته مي‌شود. در حال حاضر اختلاف طبقاتي و فاصله بين دارا و ندار بسيار زيادتر شده است. بيکاري وسيعتر از قبل شده و سطح زندگي مردم به شدت تنزل پيدا کرده است. بخش اقليتي پولدارتر شده‌اند و بخش عظيمي بي‌پول‌تر و دولت هم هيچ مسئوليتي در قبال اين وضعيت نمي‌پذيرد و تمام سعي‌اش، سازماندهي افراد براي فرستادن به بازار کار است که طبق آمار منتشره توفيقي هم در اين زمينه وجود نداشته و آمار بيکاري بالاتر رفته است. حال اين مسائل براي مهاجران چندين برابر است. مشکلات و موانع براي جذب شدن به جامعه‌اي مانند سوئد و وارد بطن اجتماعي آن شدن بسيار زياد است.
در ادامه اين تحليل آمده است: در برابر اين وضعيت، احزاب رسمي سوئد شناخته مي‌شوند نه تنها راهکار و موضعي اصولي و انساني در برابر اين وضعيت ندارند بلکه خود بخشي از صورت مسئله و مشکل هستند و تنها به دنبال کمي اصلاح در وضعيت فعلي هستند، سنديکاها هم بسيار ناتوان و بي‌افق‌تر از قبل و فقط به دنبال چانه‌زني براي نيم درصد اضافه حقوق. اين بحراني است که حتي اگر کنترل هم شود مدتي بعد وسيعتر و قدرتمندتر بيرون زده خواهد شد. اين جنبش اعتراضي جدالي بين خارجي‌ها و سوئدي‌ها نيست بلکه صفي است بين اکثريت زحمتکش و بي‌سهم از ثروت‌ها و امکانات جامعه با اقليتي متمول و صاحب سرمايه، ثروت، امکانات و قدرت.

 


اخبار منتشره از حمايت هاشمي رفسنجاني نسبت به حسن روحاني حکايت مي‌کند.
فاطمه و ياسر هاشمي يک ماه پيش در مراسم اعلام نامزدي حسن روحاني حضور داشتند اما ثبت‌نام هاشمي در يک ربع آخر مانده به پايان وقت ثبت‌نام نامزدها، تکليف نامزدي حسن روحاني را به محاق برد. با اين حال و در پي عدم احراز صلاحيت هاشمي، به نظر مي‌رسد وي به حمايت از روحاني تمايل دارد. دراين‌باره قائم‌مقام ستاد انتخاباتي حسن روحاني از جزئيات ديدار اين نامزد انتخابات با هاشمي رفسنجاني خبر داد و به خبرگزاري مهر گفت: آنچه بنده از اين ديدار نقل مي‌کنم براساس آن چيزي است که آقاي روحاني براي بنده و اعضاي ستاد نقل کرده است
ترکان افزود: روحاني به ديدار آقاي هاشمي رفته و ايشان تاکيد کرده‌اند که رئيس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد تا پايان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري با قدرت در عرصه حضور داشته باشد.
وي تصريح کرد: آقاي هاشمي خطاب به روحاني گفته است که شما با قدرت به فعاليت خود در انتخابات رياست‌جمهوري ادامه دهيد و بنده هم به موقع دراين‌باره اقدام خواهم کرد.
محمد نعمت‌زاده رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني نيز درباره آخرين توصيه هاشمي به روحاني گفت: روز گذشته آقاي روحاني با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ملاقات داشت و ايشان خواستار دوري از فضاي گله‌گذاري و تخريب‌ها شد.
وي افزود: آقاي هاشمي خطاب به روحاني گفته که شما با قدرت به فعاليت خود در انتخابات رياست‌جمهوري ادامه دهيد و بنده هم به موقع دراين‌باره اقدام خواهم کرد.
اين اظهارات در حالي است که پيش از اين محمد هاشمي رئيس دفتر هاشمي و مجيد انصاري از اعضاي ستاد انتخاباتي وي اعلام کرده بودند اصلاح‌طلبان پس از عدم احراز صلاحيت هاشمي نامزدي در انتخابات ندارند.
از سوي ديگر هنوز خاتمي و طيف اصلاح‌طلبان نزديک به وي موضع روشني اتخاذ نکرده‌اند. خاتمي که با زيرکي از نامزدي شانه‌ خالي کرده و به تعبير برخي محافل اصلاح‌طلب هاشمي را به ميدان هل داده، چند‌بار با عارف ملاقات کرده اما حاضر نشده از معاون اول خود در دولت اصلاحات به طور علني حمايت کند. طيف مجمع روحانيون و حزب مشارکت چندان دل‌خوشي از روحاني ندارند و از عارف نيز به خاطر شکستن قرق تحريم انتخابات و اعلام نامزدي مستقل ناراحتند. آنها در عين حال يک‌بار در انتخابات 15ماه پيش مجلس، گزينه تحريم را تجربه کرده‌اند که سودي در پي نداشت اما همسويي اين طيف با جبهه ضدانقلاب و اپوزيسيون را آشکارتر کرد.
در همين حال گفته مي‌شود روحاني و عارف به طور جداگانه با هاشمي ملاقات کرده‌اند.

 


فشار تندروها به محمدرضا عارف براي اعلام انصراف از نامزدي شدت يافته است.
سايت کلمه در نوشته‌اي به قلم يکي از اعضاي فراکسيون مشارکت در مجلس ششم با اشاره به نيامدن خاتمي و رد صلاحيت هاشمي، نوشت: کنش اصلاح‌طلبان روشن است اما دکتر عارف چه موضعي خواهد داشت؟ و اگر با ادامه حضور در انتخابات و به فرض محال، اگر راي بياورد- که نه مي‌آورد و نه مي‌گذارند- مي‌خواهد چه کند؟ در شرايطي که امروز عارف را از ارتباط با اصلاح‌طلبان منع مي‌کنند، آيا فردا اجازه استفاده از برنامه‌ها و نيروهاي اصلاح‌طلب را به او خواهند داد؟ آيا او مي‌تواند در سياست خارجي کشور تعديلي ايجاد کند؟ البته که نه. عارف ايزوله شده بعدي- به فرض راي‌آوري او- چه کاري مي‌تواند بکند؟ و چه کاري را مي‌گذارند انجام دهد؟ عارف کاري نمي‌تواند بکند، هيچ رويه و رويکردي تغيير ننموده است؛ اما با کناره‌گيري از انتخابات مي‌تواند کاري کند.
کلمه پيش از اين هم عارف را تحريک شده نهادهاي امنيتي و اصلاح‌طلب بدلي و قلابي معرفي کرده بود. احتمالا به اعتبار همين فشارهاي فزاينده است که عارف مجبور شده در برنامه مصاحبه با شبکه جام‌جام بگويد از ظرفيت‌هاي خاتمي و هاشمي در صورت انتخاب شدن استفاده مي‌کند. به نظر مي‌رسد فشارها روي عارف و روحاني براي انصراف از نامزدي يا اتخاذ مواضع راديکال انتحاري تشديد شود.

 


نخست‌وزير اسرائيل اعلام کرد فشارهاي سياسي و اقتصادي نتوانسته برنامه هسته‌اي ايران را متوقف کند.
نتانياهو در ديدار مشترک با وزير خارجه انگليس تصريح کرد: فشارهاي اقتصادي و سياسي بين‌المللي اثري بازدارنده بر ايران نداشته و نتوانسته مانع از ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران شود.
همزمان يودال استينيتز وزير امور راهبردي رژيم صهيونيستي ضمن يادداشتي در نيوزفکس تصريح کرد: بلندپروازي‌هاي ايران فراتر و گسترده‌تر از آن است که خيلي‌ها فکر مي‌کنند اين کشور از توان تبديل شدن به يک ابرقدرت هسته‌اي برخوردار است.
وي مي‌گويد: ايران قادر است تعداد سانتريفيوژهاي نطنز را از 12 هزار دستگاه به 54 هزار دستگاه افزايش دهد.
وي افزود: برنامه هسته‌اي ايران در حال تغيير قواعد بازي جهاني است. اين برنامه وضعيت اسرائيل، خاورميانه و حتي جهان را تغيير خواهد داد. هدف ايران، تغيير توازن قدرت جهاني بين اسلام و غرب از پايه و اساس است.
از سوي ديگر مايکل اورن سفير اسرائيل در آمريکا در مقاله‌اي که از سوي واشنگتن پست منتشر شده، تاکيد مي‌کند: تحولات و بحران‌هاي خاورميانه نبايد موجب انحراف توجه از پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران شود.
او ادامه مي‌دهد: نقشه‌اي که قدرت‌هاي اروپايي يک قرن پيش در رابطه با منطقه خاورميانه طراحي کرده بودند و بيش از واقعيت‌هاي منطقه‌اي و قومي، نشان‌دهنده منافع امپراتوري غرب بود، در حال از بين رفتن است.
همزمان شبکه تحليلي بلومبرگ در گزارشي تاکيد کرد: تحريم‌هاي سخت، دستاورد سياسي براي آمريکا نداشته‌اند. بنابر دلايل متعدد،‌ استراتژي‌هايي که تنها بر تحريم‌هاي اقتصادي متمرکز مي‌شوند، معمولا شکست مي‌خورند و کشورهاي در معرض تحريم مي‌توانند چالش‌هاي منحصر به فردي را نيز ايجاد کنند. «پارادوکس تحريم‌ها» در مورد ايران مصداق دارد. بلومبرگ خواستار تعبيه ديپلماسي در کنار تحريم‌ها شده و مي‌نويسد: در تحقيقي که روي 100 نمونه اعمال تحريم آمريکا عليه ديگر کشورها انجام شده، اين نتيجه به چشم مي‌خورد که تعامل ديپلماتيک، تحريم‌ها را کارآمد مي‌کند و عدم تعامل نتيجه عکس دارد. براي مثال، زماني که آمريکا سفارت خود را در يک کشور هدف تحريم‌ها تعطيل مي‌کند، شانس موثر واقع شدن تحريم‌ها را از 73 درصد به 42 درصد کاهش مي‌دهد. در توضيح اين روند مي‌توان گفت که در زمان حضور ديپلمات‌ها در سفارت، آمريکا مي‌تواند اطلاعات جاسوسي بيشتري از کشور تحريم شده به دست آورد. آنها مي‌توانند بر اثر‌بخشي تحريم‌ها نظارت داشته باشند و خطاها را اصلاح کنند. ديپلماسي همچنين به سوي روند تصميم‌گيري‌هاي حکومتي، انگيزه‌ها و نقاط ضعف آن پنجره‌اي مي‌گشايد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10