(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08 خرداد 1392 - شماره 20505

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
با تصويب مجلس بودجه 92 با رقم 727 هزار ميليارد تومان بسته شد
درمکتب امام
خارج از دستور
مشاور اسبق اوباما: غرب چاره‌اي جز پذيرش ايران هسته‌اي ندارد
واکنش عراقچي به لغو ممنوعيت ارسال سلاح به معارضان سوري
اروپا تروريست‌ها را به خاک خود نزديک‌تر کرد
در سه شبکه تلويزيوني مطرح شد
تاکيد ولايتي، روحاني و حداد عادل بر رفع مشکلات اقتصادي
افشاگري يک عضو سابق پيوندرمزآلود سبزها و منافقين
رئيس جمهور قانون جديد مجازات اسلامي را ابلاغ کرد
   


جزئيات ديدار ائتلاف پيشرفت
با آيت‌الله مهدوي كني
اعضاي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان، عصردوشنبه با آيت‌الله مهدوي كني ديدار و گفت‌وگو كردند كه در اين ديدار نمايندگاني از جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز نيز حضور داشتند.
در اين جلسه که حجج‌اسلام تقوي، مصباحي‌مقدم و ناصحي نمايندگان جامعه روحانيت مبارز و حجج اسلام نظري شاهرودي،‌ جمشيدي و غروي به نمايندگي از جامعه مدرسين حضور داشتند،  مسائلي پيرامون وحدت اصولگرايان در انتخابات آينده مطرح شد.
حجت الاسلام خاموشي دبير ائتلاف سه‌گانه اصول‌گرايان درباره جزييات اين جلسه گفت: در اين جلسه اعضاي ائتلاف سه‌گانه ضمن بررسي آرايش سياسي صحنه انتخابات و با احترام به اصول مورد توافق اوليه و نيز تأکيد بزرگان روحانيت، براي ادامه فعاليت در رقابت‌هاي انتخاباتي به تصميم مشترک رسيدند.
درهمين رابطه، علي اکبر ولايتي خاطرنشان کرد: اعضاي ائتلاف توافق کردند تا آخر با جديت فعاليت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهايت دو نفري که رئيس‌جمهور نشدند به فرد پيروز کمک کنند.
گفتني است، جامعه روحانيت مبارز نيز با صدور اطلاعيه‌اي، خبر منتشر شده در يکي از سايت‌هاي خبري مبني بر اينکه علي اکبر ولايتي به عنوان گزينه نهايي جامعتين انتخاب شده است، را تکذيب کرد.
خبري از ائتلاف روحاني و عارف نيست
حسن روحاني اعلام کرد در خصوص اينکه بنده به نفع محمدرضاعارف از عرصه انتخابات کناره‌گيري کنم بحثي وجود ندارد.
نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري درباره ديدار اخير خود با آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني و محورهاي اين ديدار اظهار داشت: بنده اولين بار پس از احراز صلاحيت‌ کانديداهاي رياست‌جمهوري با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ديدار کردم و وي در اين ديدار با روحيه‌اي شاد و بسيار خندان عنوان کرد كه وظيفه‌اي بر دوش من بود و از دوشم برداشته شد.
روحاني در خصوص انتشار اخباري مبني بر احتمال ائتلاف وي با محمدرضا عارف در عرصه رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: تا امروز مذاکره‌اي در اين خصوص نشده و خبري از ائتلاف نيز مطرح نيست و بنده تا پايان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري در اين عرصه حضور خواهم داشت.
نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به اين سوال که محمدرضا عارف وي را از جبهه اصولگرايان دانسته است نيز اظهار داشت: بنده اصولگراي معتدل هستم ولي با اين وجود همواره با اصلاح‌طلبان معتدل نيز رابطه‌اي نزديک داشتم.
از سوي ديگر، محمدرضا عارف اعلام کرد جلسه ديدار بنده با آقاي هاشمي براي استفاده از رهنمودهاي ايشان بود و آيت‌الله هاشمي توصيه جدي به من براي مشارکت جدي در انتخابات داشتند.
نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به سؤالي که آيا با آقاي روحاني در جهت اجماع ديداري داشته‌ايد يا خير، تأکيد کرد: هيچ جلسه‌اي با آقاي روحاني در خصوص اجماع نداشته‌ام.
انتخاب سخنگوهاي ستاد انتخاباتي حدادعادل
مجتبي توانگر به عنوان سخنگوي ستاد انتخاباتي غلامعلي حدادعادل انتخاب شد .
حسين رحماني‌نيا قائم مقام ستاد انتخاباتي حدادعادل اعلام کرد با تصميم شوراي ستاد حدادعادل، الياس نادران به عنوان سخنگوي اقتصادي، مجتبي شاکري به عنوان سخنگوي سياسي و مجتبي توانگر به عنوان سخنگوي ستاد دکتر حداد عادل منصوب شدند.
همچنين غلامعلي حدادعادل کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه خروجي ائتلاف 1+2 چه خواهد بود و آيا به نفع قاليباف و ولايتي کنار مي‌کشيد؟ گفت: فعلا بحث کنار‌کشيدن مطرح نيست و من بعنوان يک نامزد مصمم در صحنه هستم.
وعده انتخاب «وزير فکر» در دولت آينده
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد دولت فکري تشکيل خواهم داد، به طوري که در کنار هر وزارت‌خانه وزارت‌خانه فکري خواهد بود و علاوه بر وزير اجرايي وزير فکري از بين کارشناسان کشور خواهيم داشت.
محسن رضايي در جمع بازاريان تهران اظهار داشت: دليل انتخاب بازار براي اين برنامه نشان دهنده اهميت اقتصاد در نگاه من است چرا که مردم بايد به اداره کشور برگردند و کارمان در تبليغات انتخاباتي با حضور در جمع مردم است.
وي در پاسخ به سوالي درباره اين که براي بهبود وضعيت اقتصادي چه زماني را تعيين مي‌کنيد؟ گفت: تعيين زمان براي اين امر مهم هدف‌هاي عوام فريبي و تبليغاتي دارد لذا من زماني تعيين نمي‌کنم اما در اولين فرصت گراني را مهار و مشکل اشتغال را حل خواهم کرد.
واکنش احمدي نژاد به يک سوال
رييس‌جمهور در واکنش به برخي تحليل‌ها و اخبار درباره اينکه سعيد جليلي گزينه دولت و حاميان آن در انتخابات رياست جمهوري است، گفت که اين مسئله را فراموش کنيد.
محمود احمدي‌نژاد درباره احتمال اينکه جليلي در نهايت گزينه دولت در انتخابات رياست جمهوري باشد، گفت: چنين چيزي را نشنيده‌ام.
وي در پاسخ به اينکه اکنون که اين مطلب را شنيديد، آيا گزينه شما در انتخابات سعيد جليلي خواهد بود؟ گفت: فراموش کنيد.
همچنين بهمن شريف‌زاده رييس ستاد انتخاباتي حاميان دولت ضمن اعلام اين ادعا که ستادهاي حامي مشايي تعطيل شده‌اند،گفت: تعدادي از کانديداهاي جريان حامي دولت در انتخابات شوراها به دلايلي چون عدم اعتقاد به اسلام، عدم التزام به ولايت فقيه و همچنين عدم التزام به قانون اساسي ردصلاحيت شدند.
پيشنهاد کمک وزارت خارجه
به اقتصاد و توليد
سعيد جليلي با بيان اينکه وزارت خارجه مي‌تواند به ميزان قابل توجهي به اقتصاد و توليد کشور کمک کند، گفت: در سياست خارجي بايد نقاط مشترک را با ساير کشورها پيدا کنيم زيرا اين نقاط مشترک فرصت پيدا مي‌شود.
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينکه ايران با بسياري از کشورها نقاط مشترک دارد اظهار داشت: به عنوان نمونه آمريکاي لاتين مي‌تواند برايمان توليد فرصت کند البته در همسايگي خودمان يعني در شمال و جنوب کشورمان هم ظرفيت‌هاي بسياري داريم که از آنها استفاده کنيم در همين اقتصاد فعلي مي‌توانيم بيشتر از اين حرکت کنيم.
وي افزود: براساس گفتمان انقلاب و اسناد بالادستي و سازوکارهاي صحيح اجرايي، منتخب مردم مي‌تواند اين مسير را با شتاب و استفاده حداکثري از فرصتها ادامه دهد.
گفتني است، کامران باقري لنکراني کانديداي رياست جمهوري که از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشد، طي نامه‌اي حمايت خود را از سعيد جليلي اعلام کرد.
زمان اعلام اسامي ليست شوراها
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه ليست آبادگران هنوز نهايي نشده است، گفت: اسامي که در سايت‌ها مطرح شده است تنها گمانه‌زني رسانه‌اي است.
مهدي چمران با اشاره به اينکه به جزء 6 نفري که در دوره دوم و سوم شوراها حضور داشتند و دارند فعلا اسم‌ فرد ديگري در اين ليست قطعي نيست، اظهار داشت: هم‌اکنون با گروه‌هاي مختلف در حال رايزني براي قرار گرفتن در ليست آبادگران هستيم ولي هنوز چيزي قطعي نيست.

 


نمايندگان ملت پس از 26 جلسه بحث و بررسي ماده واحده بودجه 92 را با رقم 727 هزار ميليارد تومان به تصويب رساندند.
نمايندگان ملت در بيست و ششمين جلسه خود رسيدگي به لايحه بودجه سال 92 را با تصويب پيشنهادات الحاقي کميسيون‌هاي تخصصي به پايان رساندند.
مجلس شوراي اسلامي از 22 ارديبهشت‌ماه سال جاري رسيدگي به بخش‌هاي درآمدي و هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري را آغاز و پس از 26 جلسه تکليف لايحه بودجه سال جاري را مشخص کردند.
مهمترين بخش‌هاي درآمدي و هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري، منابع درآمدي صندوق توسعه ملي، هدفمندسازي يارانه‌ها، فروش شرکت‌هاي پتروشيمي دولتي، افزايش سقف معافيت مالياتي حقوق‌بگيران دولتي، اختصاص منابع قابل توجهي از درآمدهاي عمومي دولت و همچنين منابع حاصل از ماليات بر ارزش افزوده دستگاه‌هاي عمومي غيردولتي و اختصاص آن به بخش توليد، کشاورزي و صنعت بود.
لاريجاني در پايان جلسه رسيدگي به لايحه بودجه سال جاري، گفت: حال که کميسيون‌هاي تخصصي هرکدام حداقل يک پيشنهاد و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز پيشنهادات خود را مطرح کردند بحث بودجه را همين جا به پايان مي‌رسانيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در واکنش به درخواست نمايندگان براي ارائه ساير پيشنهاداتشان گفت: همه مسائل کشور را در لايحه بودجه سال جاري نمي‌توان حل کرد.
وي متذکر شد: دو ماه است که درگير بودجه هستيم بنابراين اجازه دهيد تا در اينجا لايحه بودجه را ببنديم.
مجلسي‌ها ماده واحده بودجه 92 را بارقم 727 هزار ميليارد تومان به تصويب رساندند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درجلسه نوبت عصر سه‌شنبه مجلس ماده واحده بودجه سال 92 را با 170 راي موافق، 8 راي مخالف، 7 راي ممتنع از 219 نماينده حاضر به تصويب رساندند.
مصوبات نمايندگان
آخرين جلسه بررسي لايحه بودجه
براساس مصوبه مجلس به وزارت نفت اجازه داده شد تا براي احداث واحدهاي صنعتي وابسته به نفت و گاز براساس اصل 44 قانون اساسي و سقف‌هاي مشارکت تعيين شده نسبت به تضمين تاثيرات بانکي با قدرالسهم دولت اقدام کند.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بندهاي الحاقي هزينه‌اي به لايحه بودجه 92 به دولت اجازه دادند تا 10 درصد از اعتبار رديف‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي را با رعايت اصول قانون اساسي نسبت به خريد کالا و يا خدمت اختصاص دهد.
مجلسي‌ها همچنين مصوب کردند که 30 ميليارد ريال اعتبار براي حمايت از سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي صنعت و کشاورزي و مطالعه و طراحي شهرک‌هاي کشاورزي اختصاص داده شود.
بهارستان‌نشين‌ها همچنين مصوب کردند که اعتبار اختصاص داده شده در قانون ماليات‌هاي مستقيم براي واحدهاي توليد کالا به 5 ميليارد ريال افزايش يابد.
مجلسي‌ها در آخرين جلسه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري شوراي برنامه‌ريزي استان را موظف به اختصاص حداقل هشت درصد از اعتبارات عمراني استان‌ها به بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان و شهرستان کردند تا اين اعتبارات صرف اجراي طرح‌هاي عمران و بهسازي روستاهاي استان‌ها شود.
براساس مصوبه مجلس شرکت‌ها، موسسات و بانک‌هاي دولتي مجاز هستند تا سقف 3000 ميليارد دلار از بودجه هزينه عملياتي خود را در جهت اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني و صرفا براي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن کريم و براساس سياست‌هاي کميسيون آموزش عمومي شوراي توسعه فرهنگ قرآني هزينه کنند.
نمايندگان مجلس همچنين با اختصاص 120 ميليارد ريال به طرح‌هاي افزايش بازدهي و توليد نيروگاه‌هاي بخش خصوصي و دولتي به وزارت نيرو اجازه دادند به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاران بخش‌هاي عمومي و خصوصي، قرارداد منعقد کند.
مجلسي‌ها از سوي ديگر ستاد تدابير ويژه مقابله با تحريم را موظف به ارسال مصوبات ستاد به رئيس مجلس کردند.
بهارستان‌نشين‌ها همچنين با تصويب بند الحاقي ده لايحه بودجه سال جاري پيمانکاران ساختماني را براي دريافت جواز ساخت از پرداخت حق بيمه سهم کارگران ساختماني معاف کرده و به جاي آن سهم بيمه کارگران ساختماني از محل قانون ماليات بر ارزش افزوده تامين مي‌شود.
براساس اين گزارش تمام کارگران ساختماني زيرپوشش بيمه قرار مي‌گيرند. اختصاص صددرصد بازپرداخت وام‌هاي صندوق رفاه براي دانشجويان و نيز الزام کليه بانکها به فروش دارايي‌هاي غيرمنقول خود از ديگر مصوبات نمايندگان در جلسه علني قبل از ظهر ديروز مجلس بود.
مجلسي‌ها در جلسه بعدازظهر در مصوبه‌اي بانک‌ها را موظف کردند که تسهيلات ارزي و ريالي مورد نياز طرح‌هاي عمراني و کشاورزي را بررسي و تعيين تکليف کردند همچنين براساس مصوبه مجلس دولت موظف شد که در ازاي برقي کردن چاه‌هاي کشاورزي مبلغ معادل پرداختي بابت يارانه سوخت را به شرکت‌هاي توليدي سيستم برق پرداخت کند.
نمايندگان در مصوبه‌اي ديگر بودجه کميته امداد امام‌ خميني(ره) را 5درصد افزايش دادند.
لاريجاني رئيس مجلس ماند
انتخابات هيئت رئيسه مجلس با ابقاي مجدد علي لاريجاني در کرسي رياست ‌مجلس برگزار شد.
در جلسه علني صبح ديروز انتخابات هيئت رئيسه جديد مجلس براي انتخاب رئيس، دو نائب‌رئيس، شش دبير و سه ناظر برگزار شد.
براين اساس، علي لاريجاني نماينده مردم قم و احمد بخشايش نماينده اردستان کانديداي رياست‌مجلس شدند که لاريجاني 213رأي را به خود اختصاص داد و براي دومين سال فعاليت مجلس نهم در سمت رياست مجلس ابقا شد.
لاريجاني چهارسال رياست مجلس هشتم را نيز عهده‌دار بود.
احمد بخشايش 13 رأي را از آن خود کرد و 26 رأي نيز از مجموع 252 آراي مأخوذه سفيد اعلام شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح ديروز و در ادامه رأي‌گيري براي نهايي کردن اعضاي هيئت‌رئيسه جديد مجلس، نواب هيئت رئيسه را انتخاب کردند.
براين اساس، محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد نمايندگان تهران و احمد سالک نماينده اصفهان براي تصدي اين سمت کانديدا شده بودند که حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد با 196رأي و محمدرضا باهنر با 167 رأي از مجموع 257 رأي حاصله به عنوان نواب اول و دوم هيئت رئيسه براي دومين سال فعاليت مجلس نهم انتخاب شدند.
نمايندگان مجلس در ادامه سيدشريف حسيني را با 183 رأي، عبدالرضا مصري با 164 رأي و محمد آشوري را با 159 رأي از مجموع 251 آراي مأخوذه به عنوان ناظران هيئت‌رئيسه جديد مجلس برگزيدند.
براساس اين گزارش انتخابات هيئت رئيسه جديد مجلس با ابقاي مجدد علي لاريجاني در کرسي رياست مجلس برگزار شد اما هيئت رئيسه مجلس نهم براي سال دوم شاهد يک تغيير بود که دستغيب جايگزين جهانگيرزاده شد.

 


رابطه‌اي که به ضرر مسلمانان باشد بايد قطع شود
اگر عقد رابطه چه سياسي و چه تجاري بين يکي از دول اسلامي و اجانب، مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جايز نيست اين گونه رابطه، و اگر دولتي اقدام به آن نمود، بر ساير دول اسلامي واجب است آن را الزام کنند. بقطع رابطه، بهر نحو ممکن است.
توضيح‌المسائل - مسئله 2832

 


سعيد جليلي به مجلس رفت
سعيد جليلي کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري براي ديدار با جمعي از نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي حضور يافت.
جليلي با حضور در کميسيون تلفيق مجلس و در جمع بيش از 80 نماينده اظهار داشت: ظرفيت‌هاي انقلاب اسلامي منهاي انفعال و انحراف کشور را در مسير پيشرفت جلو مي‌برد.
وي ادامه داد: اگر ما تاکنون در کشور پيشرفتي داشتيم مرهون گفتمان انقلابي است و بايد اين گفتمان باز هم گفتمان غالب در کشور باشد و ادامه يابد.
جليلي ادامه داد: کسي که رئيس‌قوه مجريه مي‌شود مثل راننده يک ماشين بزرگ است و بايد کشور را در مسير قانون هدايت کند.
وي گفت: بنده نمي‌خواهم بي‌انصافي کنم و بگويم که اين ماشين امروز متوقف است اما حرکتش خيلي کند است و حرکت ضعيفي دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: اگر ما شعاري مي‌دهيم و مي‌گوييم که مي‌خواهيم ظرفيت‌هاي کشور را آزاد کنيم، بايد به اين شعار عمل کنيم.
جليلي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما از هر انحرافي به شدت پرهيز مي‌کنيم و نمي‌توانيم بپذيريم افرادي در حکومت از آنچه که رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند، زاويه بگيرند.
وي با تاکيد بر اينکه کارشناس‌ترين فرد در حوزه‌هاي مختلف رهبر معظم انقلاب است، گفت: پيشرفت‌هاي ما در همه عرصه‌ها زماني که التزام بيشتري به رهبر معظم انقلاب داشته‌ايم، همواره بيشتر و بهتر بوده است.
پيام رئيس‌مجلس به نبيه‌بري
غضنفر رکن‌آبادي سفير ايران در لبنان در ديدار با نبيه‌بري رئيس مجلس اين کشور پيام لاريجاني را به وي تقديم کرد.
لاريجاني در پيام خود تاکيد کرده است: از جانب خود و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، سالروز عقب‌نشيني خفت‌بار رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان را که نتيجه مقاومت و صبر مردم لبنان، تلاش و مجاهدت مقاومت و مديريت رهبران لبنان به ويژه جناب‌عالي و دبيرکل محترم حزب‌الله حاصل شد را به جناب‌عالي، نمايندگان محترم پارلمان و ملت عزيز لبنان تبريک و تهنيت مي‌گويم. بدون شک اين پيروزي بزرگ در سايه جانفشاني شهداي عزيز مقاومت، پايداري مردم و وحدت گروه‌ها و احزاب ميسر شد و مي‌تواند سرآغاز پيروزي‌هاي بزرگ‌تر باشد.
نبيه‌بري، رئيس مجلس لبنان نيز با تشکر از پيام تبريک و ابلاغ سلام به دکتر لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، به نقش و موقعيت ايران در منطقه و جهان اشاره و اظهار کرد: ايران نقش بارزي در حل مشکلات منطقه داشته و براي حل بحران سوريه نيز گام‌هاي موثري برداشته است.
رئيس مجلس لبنان شرايط کنوني منطقه و لبنان را حساس دانست و با اشاره به تحولات سوريه، بر حفظ وحدت و انسجام ملت لبنان جهت مقابله با توطئه‌هاي دشمنان تاکيد کرد.

 


مشاور سابق امور خاورميانه اوباما با اذعان به شکست فشارها عليه ايران تأکيد کرد که کاخ‌سفيد بايد رويکرد جديدي مبتني بر پذيرش قابليت هسته‌اي اين کشور را اتخاذ کند.
«دنيس راس» مشاور انديشکده سياست خاور نزديک واشنگتن و از مشاوران ارشد امور خاورميانه دولت «باراک اوباما» طي سال‌هاي 2009 تا 2011 ميلادي به همراه «ديويد مکووسکي» يکي ديگر از اعضاي ارشد اين مؤسسه آمريکايي، در مقاله‌اي در روزنامه «واشنگتن پست» به تحليل رويکرد آمريکا در قبال فعاليت‌هاي ‌هسته‌اي ايران پرداختند و با اذعان به شکست کاخ سفيد مدعي شدند که اين رويکرد بايد سخت‌گيرانه‌تر باشد.
در اين مقاله آمده است: همزمان با اينکه درگيري‌ها در سوريه توجه بين‌المللي را به خود جلب کرده است، برنامه هسته‌اي ايران به سرعت ادامه دارد و متأسفانه در حالي که ايراني‌ها نسل بعدي سانتريفيوژها را که ماشين‌هايي براي توليد اورانيوم غني شده با سرعت 3 و 4 برابر سابق هستند، نصب کرده‌اند، مذاکرات 5+1 با محور برنامه هسته‌اي ايران بار ديگر متوقف شده است.
اين دو کارشناس آمريکايي در ادامه تحليل خود آورده‌اند که فشارها تاکنون در تغيير برنامه هسته‌اي با شکست روبرو شده است.
راس و مکووسکي در ادامه اين مطلب ادعا کرده‌اند که اگر قرار باشد که آخرين فرصت به رويکرد ديپلماسي در قبال ايران داده شود، آمريکا بايد استراتژي مذاکره خود را از رويکرد گام به گام اعتمادسازي در روند مذاکرات تغيير دهد. راس و مکووسکي همچنين مدعي شده‌اند که رويکرد اعتمادسازي صرفاً منجر به تعميق برداشت ايراني‌ها در اين زمينه شده است که آنها مي‌توانند آمريکايي‌ها را تا زمان جلب موافقت‌شان، بازي دهند.
در ادامه اين تحليل آمده است: آمريکا بايد در عوض رويکرد گام به گام اعتمادسازي در مذاکره هسته‌اي با ايران، در مورد آنچه که مي‌تواند در مورد برنامه هسته‌اي ايران بپذيرد و آنچه را که نمي‌تواند، شفاف‌سازي بيشتري انجام دهد و در عين حال به اظهارات دولت واشنگتن مبني بر اينکه زمان به کار‌گيري ديپلماسي در قبال ايران رو به اتمام است نيز اعتبار بيشتري بدهد.
در اين تحليل آمده است: رويکرد اعتمادسازي که درصدد حصول توافقي محدود با هدف خريد زمان براي رسيدن به معامله‌اي گسترده‌تر در آينده است، صرفاً نمي‌تواند چنين نتيجه‌اي داشته باشد و حتي اگر حصول چنين نتيجه‌اي در زمان فعلي امکان‌پذير بود، مشخص نبود که آيا به کارگيري چنين تاکتيکي به نفع آمريکا باشد يا خير.
آمريکا قادر به توقف ايران نيست
در همين ارتباط، «ياکوف لاپين» در مقاله‌اي تحت عنوان «ترديدهاي آمريکا در مورد مهار برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران» که در روزنامه «جروزالم پست» منتشر شده با اشاره به گزارش اخير يک نهاد مطالعاتي صهيونيستي اذعان مي‌کند که برنامه هسته اي کشورمان به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت رسيده است.
پست، با اذعان به اين موضوع که مقامات دولت آمريکا به اين نتيجه رسيده‌اند که ديگر نمي‌توان برنامه هسته‌اي ايران را متوقف ساخت مي‌افزايد:‌«دو تن از تحليلگران ارشد نظامي رژيم‌صهيونيستي روز گذشته با ابراز نگراني از سياست دولت آمريکا در قبال برنامه هسته‌اي ايران اظهار داشتند که به نظر مي‌رسد دولت آمريکا متقاعد شده که ديگر نمي‌توان برنامه هسته‌اي ايران را متوقف کرد بلکه برخلاف آنچه پيش‌تر اوباما مدعي شده بود در راستاي اجراي سياست «بازدارندگي» گام برمي‌دارد.»
وي در ادامه مي‌افزايد:‌«اميلي لاندائو» مدير مرکز امنيت منطقه‌اي و کنترل تسليحاتي در «تل‌آويو» از دانشگاه مطالعات ملي آن شهر و «افرائيم آسکولائي» يکي از پژوهشگران ارشد اين دانشگاه در مقاله‌اي که اخيراً منتشر کرده‌اند اظهار داشته‌اند که دولت آمريکا از برنامه خود به منظور بازداشتن ايران از پيشرفت هسته‌اي‌اش عقب‌نشيني نموده است. اين دو پژوهشگر معتقدند که پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران در حال رسيدن به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت است. نويسندگان مقاله با اذعان به «سردرگمي» دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در قبال برنامه هسته‌اي تهران مي‌افزايند «عليرغم آنکه اوباما در سفر اخير خود به سرزمين‌هاي اشغالي و در ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي مدعي شد که در مورد تلاشش به منظور توقف برنامه هسته‌اي ايران بلوف نمي‌زند اما شواهد نشان مي‌دهند که سردرگمي‌اي در اين باره در کابينه اوباما وجود دارد و دولت وي قادر به اجراي اين تصميم نيست حتي در صورتي که وي واقعاً به اين موضوع متعهد باشد.»
نويسندگان اين مقاله با اذعان به هراس رژيم صهيونيستي از عدم ادامه حمايت دولت آمريکا از آن رژيم در اعمال اقدامات خصمانه عليه برنامه هسته‌اي ايران مي‌افزايند «دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکايي اظهار داشته‌اند که ايران قصد ساخت سلاح هسته‌اي را ندارد.»
وي در ادامه مي‌افزايد:‌«‌نويسندگان اين مقاله اذعان کرده‌اند که دولت اوباما توان لازم براي بکارگيري قوه قهريه عليه سوريه را ندارد. دولت اوباما نشان داده که همين ناتواني را در مورد جمهوري اسلامي ايران نيز دارد.»

 


سخنگوي وزارت امور خارجه با انتقاد از تصميم اتحاديه اروپا براي ارسال سلاح به معارضان سوري، گفت: اروپا با اين کار تروريست‌ها را هزاران کيلومتر به خاک خود نزديک‌تر کرد.
سيدعباس عراقچي در نشست هفتگي خود درباره برگزاري نشست بين‌المللي سوريه که قرار است چهارشنبه (امروز) در تهران برگزار شود، نيز گفت: نشست تهران با شعار «راه‌حل سياسي و ثبات منطقه‌اي» با هدف اصلي کمک به پيشبرد ايده رسيدن به راه‌حل سياسي براي سوريه برگزار مي‌شود.
وي افزود: ما از تمام کشورها و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي که مي‌توانند به ايجاد راهکار سياسي در سوريه کمک کنند و ايده‌ها و نظرات‌شان مي‌تواند راهگشا باشد دعوت کرديم که در کنفرانسي در تهران حضور پيدا کنند تا همفکري بيشتري بين اين کشورها در راستاي يافتن يک راه‌حل سياسي مورد پذيرش مردم سوريه صورت گيرد و اميدواريم مجموعه مباحثي که در نشست تهران صورت مي‌گيرد و همفکري‌هاي بين کشورها و سازمان‌هاي منطقه‌اي به موفقيت اجلاس و اين نشست بين‌المللي که قرار است در ژنو نيز برگزار شود کمک کند.
خبرنگاري پرسيد در آستانه شکل‌گيري مذاکرات بين‌المللي درباره سوريه، اتحاديه اروپا ممنوعيت ارسال سلاح به معارضين را لغو کرده است موضع ايران در اين‌باره چيست؟ که عراقچي پاسخ داد: ما هم از اين خبر مطلع شديم که جاي تاسف دارد. رهبران اروپا هوشمندتر و خردمندتر از اين هستند که چنين تصميماتي را بگيرند. بزرگ‌ترين مشکل در مبارزه با تروريسم که خودشان مدعي هستند با آن مبارزه مي‌کنند برخوردهاي دوگانه با تروريسم است.
وي ادامه داد: تصميمي که براي لغو تحريم ارسال اسلحه به گروه‌هاي تروريستي در سوريه گرفته‌اند تصميم خطرناکي است. کشورهاي اروپايي با سياست نادرست خود در حمايت از اين گروه‌ها در واقع چندهزار کيلومتر تروريست‌ها را به خاک خود نزديکتر کرده‌اند و با اين تصميم عجولانه و اشتباهي که در پيش گرفته‌اند مسلما تهديدات را براي خود هم افزايش خواهند داد. ضمن اينکه با اين تصميم حل بحران سوريه را مشکل‌تر، طولاني‌تر و پيچيده‌تر خواهند کرد.
وي همچنين در پاسخ به اظهارات مقامات دولت بحرين درباره اين که معارضين بحرين نبايد با حزب‌الله ارتباط داشته باشند زيرا حزب‌الله يک گروه‌ تروريستي است، گفت: اين اظهارات جاي تاسف دارد. حزب‌الله جنبش قوي عليه دشمن اصلي همه مسلمانان يعني رژيم صهيونيستي است. عضو اصلي و بخش اصلي محور مقاومت محسوب مي‌شود و تمام تلاش‌ها و مبارزه و جهادي که انجام داده عليه دشمن تمامي مسلمانان يعني رژيم صهيونيستي است و آن را براي کمک به امنيت، ثبات، وحدت و تماميت ارضي لبنان انجام داده است.
وي افزود: اينکه دولت بحرين با فرافکني بخواهد مشکلات داخلي خود را به گروه‌هاي خارجي نسبت دهد جاي تاسف دارد. معتقديم دولت بحرين با توجه به خواسته‌هاي عادلانه مردم خود از طريق گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آميز مي‌تواند به مشکلات و بحران‌هاي داخلي خود پايان دهد و معتقديم درباره مشکلات بحرين هم گره‌اي که با دست باز مي‌شود را نبايد با دندان باز کرد. ما آماده هستيم در اين‌باره به دولت بحرين کمک کنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به ايسنا درخصوص اظهارات وزيرخارجه يمن مبني بر اين که ايران انتقال غيرقانوني سلاح و ادامه جاسوسي عليه صنعا را ادامه مي‌دهد؟ گفت: انتظار ما از دولت جديد يمن اين نيست که مانند دولت گذشته موضع بگيرد و مشکلات و مسائل داخلي خود را با فرافکني و نسبت دادن به ديگران حل کند.
گفتني است «ابوبکر القربي» وزير خارجه يمن، چند روز پيش در مصاحبه‌اي ايران را به مداخله در امور اين کشور متهم کرده بود. اين در حالي است که به تازگي پنجمين محموله سلاح‌ قاچاق از سوي مثلث ترکيه، عربستان و امارات در اين کشور کشف و توقيف شد.

 


در سومين شب پخش برنامه‌هاي تلويزيوني نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم، ولايتي، روحاني و حدادعادل با توجه به قرعه‌کشي در سه شبکه مختلف سيماي جمهوري اسلامي به تبيين ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود پرداختند.
رفع تب اقتصاد در ??? روز
علي‌اکبر ولايتي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در برنامه «با دوربين» شبکه اول سيما ضمن تشريح بيوگرافي خود اظهار داشت: مشکل حال حاضر کشور معيشت و اقتصاد است و اين دو با روابط خارجي پيوند دارد.
وي با اشاره به ضرورت کنترل بازار براي کاهش تورم گفت: اين قابل قبول نيست که هر روز قيمت‌ها افزايش مي‌يابد و کنترلي بر روي آن صورت نمي‌گيرد، چرا بايد نقدينگي ما به اين صورت باشد، از 90 هزار ميليارد تومان در سال 85، نقدينگي کشور به 500 هزار ميليارد تومان رسيده است که اين وضعيت اين معني را مي‌دهد که مقدار زيادي پول در جامعه است ولي به آن اندازه کالا توليد نمي‌شود.
ولايتي با تأکيد بر اينکه براي علاج مسائل حاد اقتصادي کشور فرصت 100 روزه مي‌خواهم تصريح کرد: به عنوان يک طبيب به عنوان بيماري به اقتصاد نگاه مي‌کنم؛ بايد گراني و تورم روز‌افزون کنترل شود.
اين نامزد رياست‌جمهوري يازدهم با اشاره به اينکه با ديپلماسي فعال مي‌توان ارزش پول ملي را کاهش نداد يادآور شد: اگر اعتماد بين دولت و مردم افزايش يابد و هر روز بانک مرکزي يک بخشنامه صادر نکند مي‌توان اين مشکلات را حل کرد، در واقع بايد ثبات در کار اقتصادي صورت گيرد.
ولايتي در پايان خاطرنشان کرد: اگر ملت ايران به بنده رأي دهند با ظرفيت و تواني که در اين ملت و انقلاب و امکانات خدادادي اين سرزمين که بيشترين خدمت را به اسلام کرده و پرچم‌دار بيداري اسلامي است مي‌بينم مشکلاتي که وجود دارد را خيلي زود حل خواهم کرد.
تدبير براي ايجاد کسب و کار
حجت‌الاسلام حسن روحاني نيز با حضور در برنامه «گفت‌وگوي ويژه خبري» شبکه دو تأکيد کرد اگر بتوانيم رونق اقتصادي را درست کنيم مشکل اقتصادي حل مي‌شود.
اين نامزد رياست‌جمهوري يازدهم افزود: امروز در کشور، 3 ميليون و 300 هزار بيکار داريم.
روحاني ادامه داد: برخي منابع ديگر مي‌گويند 3 ميليون و 560 هزار بيکار داريم و اگر ما اين تعداد را 3 ميليون و 500 هزار ميليون نفر بگيريم يا اصلاً فرض کنيم 3 ميليون نفر بيکارند، اگر اين تعداد مشغول به کار شوند، هر کدام به اندازه يک ميليون به توليد خدمت کنند، درآمد کلي اين 3 ميليون نفر، 3 هزار ميليارد تومان مي‌شود.
وي به برنامه‌هاي خود در دولت «تدبير و اميد» براي ايجاد کسب و کار اشاره و خاطرنشان کرد: اولين قدم در دولت تدبير و اميد بهبود دائمي محيط کسب و کار است که در کوتاه‌مدت بسته‌هاي تشويقي ويژه‌اي براي حرکت اقتصادي در جامعه در نظر گرفته شده است.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤال مجري گفت‌وگوي ويژه خبري مبني بر اينکه آيا سياست خارجي وي مانند زمان 1+5 و ارتباط با سه وزير اروپايي است يا خير، گفت: شما نبايد در سؤال اشتباه کنيد! شکل گيري 1+5 مربوط به دوره پس از ما ولي ارتباط و مذاکره با سه وزير اروپايي مربوط به دوره ماست.
وي که در سخنانش چندين بار از رسانه ملي انتقاد کرد، افزود: اساس اين است که تهديد را به فرصت تبديل کنيم و اگر نشد حداقل تهديد به آسيب و پس از آن به شرايط عادي تبديل شود تا به تدريج بتوانيم آن را به فرصت تبديل کنيم.
کنترل نرخ ارز
غلامعلي حداد عادل نامزد انتخابات رياست جمهوري يازدهم نيز در گفت وگوي تلويزيوني در پاسخ به ايرانيان مقيم خارج کشور که از شبکه جام جم 1 پخش شد، اظهار داشت: دولت آينده مهمترين وظيفه‌اش اين است که نرخ ارز را تثبيت کند و مصرف آن را مهار و کنترل نمايد و از اين طريق بر قيمت‌ها و بازار تأثير بگذارد.
وي افزود: طبعاً وقتي يک آرامش در بازار پيدا شد امکان سرمايه‌گذاري هم فراهم مي‌شود و اشتغال تابع سرمايه‌گذاري است.
وي در پاسخ به سوال مطرح شده يکي از ايرانيان خارج از کشور مبني بر برنامه وي براي جذب حمايت سازمان ملل در پشتيباني از انرژي هسته‌اي، گفت: پيشرفت فن‌آوري هسته‌اي سبب افتخار ايراني‌هاست و هر ايراني بايد خوشحال باشد که کشورش مي‌تواند اورانيوم غني‌شده توليد کند زيرا اين فن‌آوري يکي از آرزوهاي کساني بوده است که با فن‌آوري هسته‌اي آشنا هستند.
وي ادامه داد: پشت سر کلمه هسته‌اي صد رشته مهم علمي نهفته شده است يعني اگر ايران در 100 رشته مهم پيشرفت نکرده باشد نمي‌تواند اورانيوم غني‌شده توليد کند.
حداد عادل با اشاره به جلوگيري از عدم خروج ايرانيان به خارج از کشور تصريح کرد: خروج ايرانيان يک امر طبيعي است و ما نمي‌توانيم دروازه‌ها را ببنديم، بايد به انگيزه رفتن، نگاه کرد، اگر انگيزه آنها درس خواندن و تحصيل است، بنابراين نبايد از اينگونه رفتن‌ها ناراحت شد.
نامزد انتخابات رياست جمهوري يازدهم خاطرنشان کرد: متأسفانه تعدادي از فارغ‌التحصيلان ما که تعداد آنها کم نيست، وقتي جذب دانشگاه‌هاي خارج مي‌شوند در موسسات، ادارات و جاهاي ديگر مشغول به کار مي‌شوند و به کشور باز نمي‌گردند که راه جلوگيري از آن سرمايه‌گذاري است.

 


يکي از اعضاي جدا شده از گروهک منافقين در افشاگري جديد خود از نحوه نفوذ اين گروهک در ميان اپوزيسيون فراري و به دام انداختن از طريق اغواگري براي رسيدن به اهداف خاص خود پرده برداشت.
وي اين بار به يک مورد مشخص پرداخته و عکس هايي نيز در اين‌باره منتشر کرده است. «الف.م» در اين مورد در نامه اي در فضاي مجازي مي نويسد؛
«يکي از قربانيان نگون بخت، حسن يوسفي اشکوري بود. اشکوري را جداً و واقعاً بايد تجسم نگون بختي دانست. سازمان چند سال پيش همسر علي احسان از اعضاي بلند پايه تشکيلات (مونا م) را براي تعميق ارتباطات در قالب يک طعمه بسراغ اشکوري فرستاد و متاسفانه اشکوري فلک زده از طريق آن طعمه به تور افتاد.
سازمان بلافاصله با صحنه سازي هاي مختلف، تصاويري از قرباني و طعمه را در حالت هاي مختلف خصوصي و در اماکن مختلف که در فرهنگ ايراني، خط قرمز به حساب مي آيند( از ميخانه و ديسکو گرفته تا … مختلط و…) تهيه کرد و سريعاً به سر وقتِ قرباني نگون بخت رفت و به او حالي کرد که چه مدارکي از وي در اختيار دارد و چه توقعاتي از قرباني دارد تا موجب آبروريزي براي او و کل جنبش سبز نشود! و يوسفي اشکوري به استخدام تمام قد و تمام عيار سازمان درآمد. نه به عضويت سازمان بلکه به بيگاري آن. و به همين راحتي عامل سازمان شد در جنبش سبز، در اطاق فکر لندن، در محافل پاريس، بروکسل، ايتاليا و در سازمان هاي مورد نظر تشکيلات.
اينگونه بود که تعداد فراواني عکس و فيلم جعلي، تحليل ها، مقالات متعدد مورد نظر سازمان، خبرهاي ساختگي بيشمار که سازمان توليد مي کرد، از طريق يوسفي اشکوري به محافل جنبش سبز و رسانه هاي مختلف آنها و بخصوص بي بي سي فارسي، سايت هاي جرس، کلمه و روز آنلاين تزريق مي شد، تا آنجا که اين توليدات، کاملاً مورد قبول و باور خود سبزي ها و سران اصلاح طلب داخل ايران قرار گرفت و متاسفانه حتي موجب ايجاد توهم اقتدار کاذب در آنها و برخورداري از پشتوانه عظيم داخلي و خارجي و… و در نهايت، موجب شکست جنبش سبز... شد.»
وي ضمن انتشار عکس هايي از اشکوري در کنار مونا، مي افزايد؛ «براي اينکه باور کنيد که سازمان چه نقش مخرّبي ايفا کرد، فعلاً چند سند از اشکوري که در اختيار سازمان است را ارائه مي دهم و اگر سازمان يا خود يوسفي اشکوري مطالبم را تکذيب کردند، تصاوير بي پرواتر و اسناد مهم تري را رو مي کنم.
براي روشنگري و تبيين چگونگي و چرايي تحولات و مواضع برخي افراد اسناد ديگري نيز در اختيار دارم که به وقتش منتشر خواهم کرد.»

 


مديرکل تنقيح قوانين و مقررات رياست جمهوري از ابلاغ قانون جديد «مجازات اسلامي» توسط رئيس جمهور و انتشار کتاب اين قانون خبر داد.
«عباسعلي رحيمي اصفهاني» در گفت‌وگو با مهر از ابلاغ قانون جديد مجازات اسلامي توسط رئيس جمهور خبر داد و گفت: اين قانون پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي مطابق با اصل 85 قانون اساسي، با امضاء رئيس جمهور به وزارت دادگستري ابلاغ شد.
وي افزود: لايحه يک فوريتي مجازات اسلامي (کليات، حدود، قصاص و ديات) که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني مورخ 25/9/1388 با اجراي آزمايشي آن به مدت پنج سال موافقت کرده بودند، در جلسه مورخ 1/2/1392 کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسي با عنوان «قانون مجازات اسلامي» به تصويب رسيد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10