(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 08 خرداد 1392 - شماره 20505

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
با حضور رئيس‌جمهور در سياه‌بيشه مازندران نخستين نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي کشور رسماً افتتاح شد
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
امير عبداللهيان: اتهامات آل‌سعود مصرف داخلي دارد
آغاز رياست ايران بر کنفرانس خلع سلاح
تحليلگران خارجي: تغيير رئيس‌جمهور سياست خارجي ايران را عوض نمي‌کند
مراسم لاله‌گرداني در شب شهادت احمدبن موسي شاهچراغ (ع) برگزارشد
نخستين نمونه اسانس استاندارد گل محمدي روانه بازارهاي جهاني شد
با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري 8 طرح عمراني در استان بوشهر به بهره‌برداري رسيد
آغاز رهاسازي 200 ميليون قطعه بچه ماهي در رودخانه‌هاي گيلان
لندينگ کرافت فدک 500 در بندرعباس به آب انداخته شد
سرتيپ نقدي: رهبر انقلاب درباره عدم دخالت سپاه و بسيج در انتخابات تذکرات شفاهي داده‌اند
معلم نمونه کشوري هديه خود را به دانش‌آموزان محروم داد
پدر 3 شهيد جنگ تحميلي در کنار فرزندانش آرام گرفت
تأسيس نمايندگي بانک خون بند ناف در کشورهاي عمان و آذربايجان
   


آيت‌الله شهيد مدرس(ره): فردي چون من که عمامه‌اش بالش و عبايش روانداز اوست و به تکه‌اي نان قانع است هر کجا برود به راحتي زندگي برايش ميسر است.

 


نخستين واحد از اولين نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي کشور در سياه‌بيشه استان مازندران با حضور رئيس‌جمهور به طور رسمي افتتاح شد.
«مجيد نامجو» وزير نيرو و شماري از مسئولان محلي استان مازندران نيز ديروز در مراسم افتتاح اين طرح حضور داشتند.
طرح سد و نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سياه‌بيشه متشکل از دو سد در ارتفاع‌هاي پست و بلند است.
به گزارش ايرنا از سياه بيشه مازندران «محمود احمدي‌نژاد» در اين مراسم گفت: اين پروژه يکي از طرح‌هاي بسيار پيچيده، پيشرفته و تأثيرگذار کشور به منظور تأمين انرژي پايدار و مفيد است. رئيس‌جمهور با تشريح ويژگي‌هاي اين پروژه ملي ادامه داد: براي توليد برق در اين پروژه از چهار ويژگي اختلاف ارتفاع، مقدار بسيار کم‌آب، نوسانات برق در طول روز و هنر مهندسي ايراني به شکل ممتاز و بسيار خوبي استفاده شده است.
احمدي‌نژاد گفت: با ترکيب اين چهار عنصر مهم و پشتکار و توان مهندسان و پيمانکاران داخلي- اين پروژه امروز به مرحله بهره‌برداري رسيده و 1040 مگاوات برق به ظرفيت برق کشور افزوده شده است.
وي افزود: با فعال شدن اين پروژه 60 تا 70 درصد آن در 5-4 سال گذشته انجام شده است که نشان مي‌دهد مهندسان و پيمانکاران داخلي توانمندي اجراي پروژه‌هاي سنگين همانند اين پروژه را در مدت زمان اندکي دارند.
گفتني است نخستين گام ساخت اين نيروگاه در سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برداشته شد اما پس از انقلاب شرکت‌هاي خارجي مجري اين طرح کشور را ترک کردند.
اجراي طرح نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي در دولت‌هاي مختلف پس از انقلاب چند بار از سر گرفته شد اما تقريباً بدون هيچ اقدام قابل توجهي چندين بار متوقف شد.بنا به گفته دست‌اندرکاران اجراي طرح نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سياه‌بيشه، حدود 80 درصد از عمليات اجرايي اين طرح در طول دولت‌هاي نهم و دهم انجام شد و اولين واحد آن ديروز با ظرفيت توليد 250 مگاوات برق به طور رسمي افتتاح شد.
اين نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي براي تنظيم شبکه برق کشور در ساعات اوج مصرف راه‌اندازي شده است.
نيروگاه تلمبه- ذخيره‌اي سياه‌بيشه از دو درياچه در ارتفاعات مختلف، يکي در تراز بالاتر و ديگري در تراز پايين‌تر برخوردار است، به نحوي که در زمان مصرف کم انرژي از انرژي اضافي موجود در شبکه براي پمپاژ آب ذخيره مي‌شود و در مخزن پايين به سمت مخزن بالا بهره مي‌گيرد تا انرژي آب به صورت ظرفيت براي زمان‌هاي پرمصرف در درياچه بالا ذخيره شود.
ساخت دو سد بزرگ در بالا و پايين با حجم مفيد مخزن سد بالادست به ميزان حدود 3 ميليون و 500 هزار متر مکعب و سد پايين دست به مقدار 3 ميليون و 600 هزار مترمکعب و ظرفيت سرريز آن نيز به ترتيب حدود 170متر مکعب و 890 متر مکعب بر ثانيه از جمله مشخصات اين نيروگاه است.
همچنين اين نيروگاه داراي دو باب تونل است که تونل‌هاي آبرسان به طول حدود دو کيلومتر ظرفيت آب‌گذاري به مقدار 130 متر مکعب بر ثانيه و دبي طراحي پمپاژ به مقدار 100 متر مکعب بر ثانيه را دارد.

 


جهنم براي کفار، زندان سختي است!
قرآن عظيم:
(اي بني‌اسرائيل!) اميد است که پروردگارتان به شما رحم کند اگر (از کارهاي زشت خود) برگرديد. ما هم (از مجازات شما) بازمي‌گرديم.
و (بدانيد و آگاه باشيد که) جهنم را براي کفار زندان سختي قرار داده‌ايم! سوره اسرا- آيه 8

 


مراسم گراميداشت
آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي برگزار شد
آئين گراميداشت مقام علمي و معنوي آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي با حضور شخصيت‌هاي برجسته علمي، فرهنگي، سياسي و اساتيد حوزه و دانشگاه روز گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در اين مراسم، که شخصيت‌هايي چون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير دادگستري، حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي، دکتر ابراهيمي‌ديناني، حجت‌الاسلام ميرتاج‌الديني، دکتر داوري اردکاني، حجت‌الاسلام خسروپناه و... حضور داشتند از کتاب خاطرات و انديشه‌هاي آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي رونمايي شد. در اين مراسم که از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي کشور برگزار شد، با اهداي لوح، تنديس و هدايايي از آيت‌الله محمد خامنه‌اي تجليل به عمل آمد.
همکار رسانه‌هاي ضد ايراني
داور يک جشنواره شد!
در ميان اسامي داوران يک جشنواره عکس، نام همکار رسانه‌هاي ضد ايراني هم ديده مي‌شود! جشنواره عکس «رژان» در حالي اقدام به انتشار فراخوان خود نموده که نام «مجيد سعيدي» را نيز به عنوان يکي از داوران خود اعلام کرده است. اين عکاس در سال 88 به جرم ارسال عکس به رسانه‌هاي برانداز و ضد ايراني به سه سال حبس محکوم شده بود که با قيد وثيقه آزاد شد. اتفاقي که حمايت گسترده رسانه‌هاي وابسته به سازمان‌هاي جاسوسي غربي را از او برانگيخت. سعيدي همچنين به دليل فعاليت‌هايش در راستاي اهداف آمريکا، سال گذشته از مؤسسه «رابرت. اف.کندي» جايزه گرفت. اين مؤسسه وابسته به دولت آمريکا هر سال از چهره‌هايي تحت عنوان دفاع از حقوق بشر- اما حامي اهداف جنگ‌طلبانه و اشغالگرانه آمريکا در جهان- تقدير مي‌کند.
بازنده بزرگ سينماي ايران
کيست؟
رسانه‌ها در حالي از ناکامي اصغر فرهادي در شصت و ششمين جشنواره فيلم کن خبر مي‌دهند که بايد اين فيلمساز ايراني را بازنده بزرگ اخلاق و حفظ هويت ايراني در خارج از کشور دانست.
در حالي که هنوز برخي رسانه‌ها، از اکران فيلم فرانسوي اصغر فرهادي کارگردان پرحاشيه ايران در داخل کشور خبر مي‌دهند، آقاي کارگردان با رفتاري نامتعارف و غيراخلاقي در جريان‌ اهداي جوايز جشنواره کن بار ديگر در مقابل دوربين‌ها مسئله ساز شد.
به گزارش منابع خبري، پس از اطلاق عنوان بهترين بازيگر زن جشنواره کن 2013 به برنيس بژو، بازيگر فرانسوي فيلم «گذشته» به کارگرداني اصغر فرهادي، اين کارگردان در رفتارهاي غيرمتعهدانه، اين بار با در آغوش کشيدن و بوسيدن بازيگر زن فيلمش پررنگ‌تر از گذشته به فرهنگ آييني و ديني ايرانيان دهن‌کجي کرده است.
گفتني است رفتار غيرمتعارف اين کارگردان در مقابل دوربين‌هاي خبري جهاني که دهن‌کجي به فرهنگ وطني تعبير شده با استقبال رسانه‌هاي ضد انقلاب از جمله سايت صهيونيستي بالاترين همراه شده است.
هنوز تا اين لحظه سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به تکرار اين حرکات وقيحانه از سوي فرهادي واکنشي نشان نداده است.
برخي از کارشناسان معتقدند که فرهادي براي جلب رضايت صاحبان جشنواره‌هاي غربي ( که عمدتاً سرمايه‌داران صهيونيست هستند) تن به رفتارهاي غيراخلاقي در خارج از کشور مي‌دهد.
اعطاي دکترا به يک فيلمساز
به خاطر تحريف تاريخ!
در شرايطي که فيلم ضد ايراني «آرگو» با واکنش منفي کارشناسان و نخبگان سينمايي جهان مواجه شده اما دانشگاه براون آمريکا با اعطاء مدرک دکتراي افتخاري از سازنده اين فيلم تقدير کرد. اقدامي که يادآور اهداي مدال افتخار به فرمانده نظامي اقدام تروريستي آمريکا در انفجار هواپيماي مسافربري ايران در سال 67 بود.
اين در حالي است که چند ماه پيش نيز در اقدامي کاملاً سياسي که بسياري از منتقدان سينمايي و روزنامه‌هاي غرب به اين مسئله انتقاد داشتند، جايزه اسکار بهترين فيلم سال به فيلم «آرگو» اعطاء شد.
فيلم «آرگو» روايتي هاليوودي و غيرواقعي از تسخير لانه جاسوسي آمريکا به دست دانشجويان ايراني در جريان وقوع انقلاب اسلامي ايران است.

 


معاون وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اتهام‌زني بدون سند مقامات آل‌سعود عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد که اين رفتار عربستان مصرف داخلي دارد.
«حسين اميرعبداللهيان» در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکيد کرد: بعد از سفر اخير صالحي به جده به منظور شرکت در کنفرانس کشورهاي اسلامي و نيز ديدار با وزيرخارجه اين کشور و بحث‌هاي مفصلي که انجام شد، انتظار داريم وزيرخارجه عربستان خويشتن‌داري کند و دست از ادبيات تهديد بردارد.
وي ادامه داد: اين زيبنده روابط دو کشور نيست که در فاصله هرچند ماه ادعايي از طرف بخش‌هاي امنيتي عربستان مطرح شود و بعد از دستگيري اتباع ساير کشورها اعلام کنند اين شبکه براي ايران کار مي‌کرده، ولي هيچ مدرکي ارائه نمي‌کنند.
امير عبداللهيان گفت: توصيه ما به دوستانمان در عربستان اين است که دو کشور مي‌توانند از ظرفيت‌هاي ممتاز موجود حداکثر استفاده را براي مردم دو کشور و منطقه ببرند.
وي تاکيد کرد: ما در هر مرحله‌اي که مقامات عربستاني ادعايي مطرح کرده‌اند، مدارک و مستندات آن را خواستار شديم. آخرين بار حدود دو ماه پيش بود که گفتند عواملي را دستگير کرده‌ايم که 16 تبعه خارجي از جمله يک تبعه ايراني براي جمهوري اسلامي ايران کار مي‌کرده‌اند؛ ولي با وجود پيگيري‌هاي مستمر براي دريافت مستندات و ملاقات با اين تبعه ايراني، تاکنون هيچ پاسخي از سوي مقامات عربستاني داده نشده است.
امير عبداللهيان خاطرنشان کرد: باور داريم که اينها بيشتر خبرسازي است و براي مصارف داخلي در عربستان سعودي مطرح مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: روابط ما با کشورهاي عربي و مخصوصا با کشورهاي جنوبي حوزه خليج‌فارس مبتني بر برادري و دوستي و حسن همجواري است، اما از حوزه خليج‌فارس صداهاي مختلفي مي‌شنويم.

 


جمهوري اسلامي ايران رياست کنفرانس خلع سلاح را به عنوان تنها نماد مذاکراتي چند جانبه در حوزه خلع‌‌سلاح به عهده گرفت.
اولين جلسات رياست ايران بر کنفرانس خلع سلاح روز دوشنبه با برگزاري نشست‌هاي مشورتي با هماهنگ‌‌کنندگان گروه‌‌هاي منطقه‌اي و رئيسان شش‌گانه سال 2013 در مقر اروپايي دفتر سازمان ملل آغاز شد.
به گزارش ايسنا، در اين جلسات که با حضور توکايف، دبير کل دفتر اروپايي سازمان ملل و مدير کل کنفرانس خلع سلاح برگزار شد، نذيري، سفير و نماينده دائم ايران ضمن تشريح برنامه‌هاي ايران در مدت رياست بر کنفرانس خلع سلاح، تاکيد کرد که ايران تمام تلاش خود را براي حل مشکل برنامه کار کنفرانس به کار خواهد برد و با تمامي اعضاي اين نهاد بين‌المللي در اين زمينه به صورت کاملا شفاف و در قالب گروه‌هاي جغرافيايي مشورت خواهد کرد.
در اين جلسه سفراي شرکت‌کننده و نمايندگان گروه‌هاي جغرافيايي ضمن تبريک رياست ايران بر کنفرانس خلع سلاح، از شفافيت و برنامه‌‌هاي اعلام شده از سوي ايران براي دوران رياست تقدير و تشکر کردند. کنفرانس خلع سلاح ژنو به دليل مخالفت برخي از کشورهاي هسته‌اي براي انجام مذاکره پيرامون کنوانسيون خلع سلاح هسته‌اي، در مدت 16 سال گذشته نتوانسته است بر سر برنامه کار خود به توافق برسد.
کنفرانس خلع سلاح ژنو که تنها نهاد مذاکراتي براي تدوين معاهدات خلع سلاح محسوب مي‌شود، 65 عضو دارد و تصميم‌گيري در آن براساس اجماع همه اعضاي کنفرانس است.
کارشکني قانونگذاران آمريکايي در روند رياست ايران بر کنفرانس خلع سلاح
در همين حال، پايگاه خبري - تحليلي «هيل» از تقلاي گروهي از قانونگذاران آمريکايي براي کارشکني در روند رياست کشورمان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد خبر داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از «آروتز شوا»، در ادامه اين خبر آمده است که گروهي از قانونگذاران با ارسال نامه‌اي به سازمان ملل متحد خواهان باز پس‌گيري کرسي رياست دوره‌اي کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل از ايران شده‌اند.
72 نفر از قانونگذاران آمريکايي در اقدامي خصمانه و با ارسال نامه‌اي به «بان‌‌کي‌مون» دبير کل سازمان ملل متحد درخواست خود را در اين باره مطرح ساخته‌اند. آنان همچنين ادعاهاي تکراري دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي در مورد برنامه هسته‌اي کشورمان را نيز در اين نامه مطرح کرده‌اند. از جمله قانونگذاران امضاکننده اين نامه مي‌توان به «گري پيترز» نماينده حزب دموکرات از ايالت ميشيگان، «اد رويس» از اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا و «اليوت آنگل» رئيس کميته روابط خارجي حزب دموکرات در کنگره آمريکا اشاره کرد. پيش‌تر نيز دولت آمريکا مستقيما در اين باره اظهارنظر خصمانه ارائه کرده بود و حضور نماينده آن کشور در کنفرانس را مشروط به عدم رياست کنفرانس توسط کشورمان دانسته بود.
گفتني است؛ با وجود اعلام سياست يک‌جانبه آمريکا مبني بر حضور نيافتن در نشست کنفرانس خلع سلاح در سطح سفير در دوران رياست ايران، ساير کشورها عزم خود براي شرکت در نشست‌هاي اين کنفرانس را در بالاترين سطح اعلام کرد‌ه‌اند.

 


تحليلگران خارجي معتقدند تغيير رئيس‌جمهور ايران، تغييري در سياست خارجي جمهوري اسلامي بوجود نخواهد آورد.
واشنگتن‌پست در تحليل خود پيرامون انتخابات رياست‌جمهوري به اين مسئله اشاره کرده است که به احتمال زياد رئيس‌جمهوري آتي ايران در موضع هسته‌اي از آرمان‌هاي اين کشور در برابر غرب عقب‌نشيني نخواهد کرد.
کنت کاتزمن، کارشناس خاورميانه در موسسه سي‌آر‌اس معتقد است که هيچ يک از رئيس‌جمهورهاي احتمالي ايران در روابط خارجي ايران با آمريکا و غرب تغييري سريع ايجاد نخواهند کرد. پس از تصويب تحريم‌هاي يک‌جانبه «کميته روابط خارجي آمريکا» عليه ايران کاتزمن معتقد است که تنها تصويب يک تحريم همه‌جانبه بر فروش نفت ايران مي‌تواند اين وضعيت را تغيير دهد. به اعتقاد وي با تحريم‌هاي کنوني نبايد انتظار تغييري در سياست‌خارجي ايران را داشت.
به گزارش اين روزنامه، علي واعظ، کارشناس ارشد مسائل ايران در گروه بحران بين‌الملل نيز معتقد است که ماهيت سياست خارجي ايران با تغيير روساي‌جمهور تغيير نخواهد کرد، زيرا رهبر انقلاب اسلامي ايران در مورد اين نوع مسائل تصميم‌گيرنده نهايي به شمار مي‌رود. به اعتقاد وي نبايد انتظار از بين رفتن بي‌اعتمادي و اختلاف ميان ايران و غرب را در آينده نزديک داشت.
علي‌آلفونه نيز شرايط به وجود آمده در فضاي انتخاباتي ايران را به معني عدم تمايل ايران در مذاکره با غرب بر سر مسئله هسته‌اي دانست.
همچنين فهمي هويدي نويسنده و انديشمند سياسي مصر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: انتخابات رياست‌جمهوري ايران تغييري در سياست خارجي آن ايجاد نخواهد کرد زيرا مواضع سياست خارجي نامزدهاي انتخاباتي به يکديگر نزديک بوده و آنها فقط در خصوص سياست داخلي اختلاف‌نظر دارند.
وي تصريح کرد: پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران، سياست خارجه ايران و برخورد و تعامل آن با کشورهاي منطقه تغييري نخواهد کرد.
هويدي در توضيح اين مطلب افزود: سياست خارجي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري به سياست محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور اين کشور بسيار نزديک است از همين رو پس از انتخابات شاهد تداوم همان سياست خارجي دوره احمدي‌نژاد در ايران خواهيم بود. وي تصريح کرد: سياست خارجي ايران را رهبر اين کشور تعيين مي‌کند بنابراين با تغيير رئيس‌جمهور، تغييري در سياست خارجي اين کشور به وجود نخواهد آمد اما اوضاع داخلي ايران متفاوت خواهد بود و چه بسا دستخوش تغيير شود.
«فايز شکر» دبير حزب سوسياليست بعث و وزير سابق لبناني تاکيد کرد که هر يک از نامزدهاي رياست‌جمهوري ايران که در انتخابات پيروز شود درخصوص محور مقاومت موضع مثبتي خواهد داشت به ويژه اينکه ايران در حمايت از مقاومت نقش موثر و مثبتي داشته و دارد. شکر تاکيد کرد: تا زماني که ايران راهبرد روشني دارد با روي کارآمدن رئيس‌جمهور جديد سياست اين کشور تغييري نخواهد کرد و چون گذشته حامي مستضعفان و رويارويي با تکفيري‌ها خواهد بود از همين رو هرگونه اظهارنظر و پيش‌بيني در مورد اينکه سياست ايران در زمان رئيس‌جمهور جديد آن دستخوش تغيير خواهد شد، خطا است.

 


سرويس شهرستانها-
همزمان با شامگاه سالروز شهادت جانسوز حضرت احمدبن موسي شاهچراغ (ع)، مراسم لاله‌گرداني با حضور بيش از دويست نفر از خادمان حرم مطهر در صحن و سراي آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) برگزارشد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آستان مقدس شاهچراغ (ع) در مراسم شب شهادت احمد‌بن‌موسي(ع)، متولي آستان مقدس پيرامون فضايل و مناقب حضرت شاهچراغ(ع) سخنراني کرد.
در اين مراسم لاله گرداني که خدام حرمين شريفين در آن شرکت داشتند خادمان حرم مطهر با در دست داشتن لاله‌هاي روشن و با مداحي و مرثيه‌خواني به سمت بارگاه مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حرکت و پس از قرائت زيارت‌نامه آن حضرت در صحن مطهر به همراه زائران و ارادتمندان اين امامزاده همام به مرثيه‌سرايي و عزاداري پرداختند.

 


رئيس پژوهشکده اسانس‌هاي طبيعي دانشگاه کاشان از توليد و عرضه نخستين نمونه اسانس استاندارد گل محمدي با بکارگيري دانش فني اين پژوهشکده اسانس به بازارهاي جهاني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از کاشان، به نقل از روابط عمومي دانشگاه کاشان، عبدالرسول ابراهيم‌آبادي اظهار داشت: اين اسانس با بکارگيري دانش فني اين پژوهشکده توسط بخش خصوصي توليد و به بازار عرضه شده است.
وي خاطرنشان کرد: کيفيت اين اسانس با استاندارد ايزو موجود و معتبر براي آن يعني «9842 ISO» که توسط کميته اسانس موسسه بين‌المللي استانداردسازي (ايزو) تدوين شده است مطابقت کامل دارد و اين موضوع مورد تأييد شرکت‌هاي عطرسازي کشور فرانسه و نيز توليدکنندگان اسانس گل محمدي کشور ترکيه قرار گرفته است.
رئيس پژوهشکده اسانس‌هاي طبيعي دانشگاه کاشان با اشاره به شرايط آب و هوايي استثنايي سال جاري و توليد کمتر گل محمدي نسبت به سال گذشته، ميزان اسانس توليدي اين کارخانه را در حال حاضر پنج کيلوگرم ذکر و پيش‌بيني کرد: انتظار مي‌رود تا يک ماه آينده اين کارخانه بين 20 تا 30 کيلوگرم اسانس توليد کند.
ابراهيم‌آبادي، با اشاره به اينکه اين دستگاه توان توليد 90 کيلوگرم اسانس در هر فصل رويش گل محمدي را دارد ياد‌آور شد: اين دستگاه قابليت فرآوري و توليد اسانس، گلاب و ماده معطر و باارزش طبيعي فنيل اتيل الکل با کيفيت مرغوب و استاندارد از گل محمدي را دارد.

 


معاون اول رئيس‌جمهور با سفر به استان بوشهر 8طرح عمراني را در اين استان افتتاح کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها از بوشهر، محمدرضا رحيمي صبح ديروز در سفر خود به استان بوشهر نيروگاه سيکل ترکيبي گناوه را افتتاح کرد.
وي در مراسم بهره‌برداري از اين نيروگاه گفت: در اين 8 سال کشور با مشکل خاموشي مواجه نبوده و در اين مدت توانسته‌ايم علاوه بر تامين برق مورد نياز کشور مازاد آن را به ديگر کشورها صادر کنيم.
نيروگاه سيکل ترکيبي گناوه شامل يک بلوک سيکل ترکيبي مشتمل بر دو واحد گازي 162 مگاواتي و يک واحد بخار 160 مگاواتي جمعا به ظرفيت 484 مگاوات در شهرستان بندر گناوه واقع شده است.
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه سفر خود به بوشهر 5 هزار و 101 واحد مسکن مهر اين استان را افتتاح و کليد برخي واحدهاي آن را به صورت نمادين به مالکانش اعطا کرد.
از اين تعداد مسکن مهر 3 هزار و 472 واحددر شهرهاي بالاي 25 هزار نفر شامل بوشهر، گناوه، خورموج و برازجان و يک هزار و 22 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر و 54 واحد در بافت فرسوده و 533 واحد در شهر جديد عالي‌شهر است که به طور همزمان به بهره‌برداري رسيد.
رحيمي به همراه وزير بهداشت، راه و شهرسازي و استاندار و مسئولان استان بوشهر در برازجان حضور يافت و بيمارستان 160 تختخوابي اين شهر را مورد بهره‌برداري قرار داد.
اين بيمارستان با زيربناي 16 هزار متر مربع در پنج طبقه و با اعتباري بالغ بر 212 ميليارد ريال ساخته شده و داراي بخش‌هاي کلينيک زايمان، اطفال، نوزادان، جراحي، آي.سي.يو، جراحي مغز و اعصاب، چشم‌پزشکي، سي‌.سي.يو، 6 اتاق عمل، کلينيک‌هاي تخصصي، پاراکلينيک، راديوگرافي، ماموگرافي، راديولوژي و اورژانس است.
براساس اين گزارش، طي مراسمي با شرکت معاون اول رئيس‌جمهور و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مرکز آموزشي درماني تخصصي و فوق‌تخصصي قلب بوشهر مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر درحاشيه اين آيين گفت: فاز نخست اين مرکز از مصوبات دور دوم سفرهاي استاني رئيس‌جمهور است که در سال 87 راه‌اندازي شد. غلامرضا حيدري افزود: براي ساخت و تجهيز اين مرکز با زيربناي يکهزار متر مربع که داراي بخش‌هاي مختلف اتوپلاسي، آنژيوگرافي، کارگذاري دريچه قلب و ضربان‌ساز قلب است، 65 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اضافه کرد: همچنين اين مرکز داراي بخش‌هاي اورژانس، آزمايشگاه و داروخانه تخصصي با امکانات پيشرفته درماني است که در منطقه جنوب کشور بي‌نظير است.
همچنين در آييني با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ساختمان آزمايشگاه مرجع مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي استان بوشهر افتتاح شد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر در حاشيه اين آيين گفت: با بهره‌برداري از ساختمان جديد معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر از اين پس همه آزمايش‌هاي مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي در استان بوشهر انجام مي‌شود.
يحيي رضايي يادآور شد: براي ساخت و تجهيز اين بنا با دو هزار و 500 متر مربع زيربنا در پنج طبقه 75 ميليارد ريال هزينه شده است.
معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با حضور در دانشکده دندانپزشکي بوشهر کلينيک تخصصي آموزشي-درماني اين دانشکده را افتتاح کرد. در اين مراسم رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: اين کلينيک بزرگ‌ترين مرکز تخصصي دندانپزشکي در جنوب کشور است. وي افزود: اين کلينيک تخصصي داراي 35 يونيت دندانپزشکي و چهار بخش تشخيص، ايزوله، راديولوژي و لابرواتور براي پروتز ارتودنسي است که قادر است همزمان 35 نفر را درمان کند.
حيدري گفت: کلينيک تخصصي آموزشي و درماني دندانپزشکي بوشهر که در آن تجهيزات پيشرفته و مدرن دندانپزشکي نصب شده با زيربناي يک هزار و 50 متر مربع در دو طبقه و با اعتبار 70 ميليارد ريال در کوتاهترين زمان ساخته شده است.
رحيمي در ادامه سفر به استان بوشهر کانون مرکز کاوش‌هاي جوي رادار هواشناسي بوشهر را افتتاح کرد.
سايت رادار بوشهر در حال حاضر جزو ششمين سايت راداري کشور است.
اين سايت در زميني به مساحت يک هکتار بر روي سازه بتني به ارتفاع 30 متر که در طراحي و ساخت آن سعي شده از نمادهاي تاريخي و عمومي محلي استفاده شود به عنوان نشانه و سمبلي از شهر تاريخي بوشهر احداث شده است.
هزينه ساخت بنا، خريد، نصب و راه‌اندازي اين سايت که داراي فناوري بسيار پيچيده و نويني است بالغ بر 100 ميليارد ريال برآورد شده است.
شبکه ‌آبياري و زهکشي سد شهيد رئيسعلي دلواري از ديگر پروژه‌هايي بود که در سفر معاون اول رئيس‌جمهور طي مراسمي افتتاح شد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان بوشهر در حاشيه اين آيين گفت: عمليات اجرايي شبکه آبياري زهکشي سد رئيسعلي دلواري از سال 83 آغاز شد و با تزريق اعتبار 750 ميليارد ريال به عنوان يکي از طرح‌هاي مهر ماندگار به شمار مي‌رود.
شاهپور رجايي افزود: در اين شبکه يک واحد سد انحرافي در فاصله 5/1 کيلومتري پايين دست سد رئيسعلي دلواري، 24 کيلومتر سامانه انتقال آب با ظرفيت 30 متر مکعب در ثانيه، 5/18 کيلومتر کانال اصلي و 64 کيلومتر کانال‌هاي درجه دو احداث شده است.
وي گفت: هدف از اين طرح تبديل هشت هزار و 700 هکتار از اراضي ديم کار به آبي در دشت شبانکاره است.

 


رشت - خبرنگار کيهان:
کار رهاسازي 200 ميليون قطعه بچه ماهي در رودخانه‌هاي استان گيلان آغاز شد.
مديرکل شيلات گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين بچه ماهيان به تدريج در 16 رودخانه منتهي به درياي خزر و تالاب بين‌المللي انزلي رها مي‌شوند که تاکنون 16 ميليون بچه ماهي رهاسازي شده و بقيه تا آبان‌ماه سال‌جاري رها خواهند شد.
حجت سعيدي هدف رهاسازي بچه ماهيان را حفظ ذخاير آبزيان عنوان کرد و افزود: بچه ماهياني که در رودخانه‌هاي منتهي به درياي‌خزر و تالاب بين‌المللي انزلي رها مي‌شوند از گونه خاوياري و استخواني هستند.
بر پايه اين گزارش بطور متوسط 3 درصد بچه ماهيان خاوياري و 7 درصد بچه ماهيان استخواني که رها مي‌شوند به مرحله صيد مي‌رسند.

 


مديرعامل صنايع دريايي شهيد درويشي بندرعباس از به‌آب‌اندازي لندينگ کرافت فدک 500 خبر داد و گفت: ظرفيت باربري اين لندينگ کرافت دو هزار و 500 تن است.
به گزارش خبرنگار ايرنا از بندرعباس، «مهران ايجادي» سه‌شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: اين شناور با سرمايه‌گذاري 120ميليارد ريالي بخش خصوصي و با تأييد مؤسسه رده‌بندي آسيا طراحي و ساخته شده است.
وي افزود: لندينگ کرافت فدک 500 براي 800 مايل دريانوردي در تمام آب‌هاي بين‌المللي طراحي شده است.
ايجادي، مشخصات اين شناور را 76متر طول، 17 و نيم‌متر عرض، چهار متر و 25سانتيمتر ارتفاع و 10 گره دريايي سرعت اعلام کرد و اظهار داشت: مي‌توان از اين لندينگ کرافت براي تخليه و بارگيري در مناطق شيب‌دار و بدون اسکله استفاده کرد. مديرعامل صنايع دريايي شهيد درويشي بندرعباس از برنامه‌ريزي اين مجتمع کشتي‌سازي براي تحويل نخستين کشتي تحقيقاتي اقيانوس‌پيماي ايران در شش ماه اول سال جاري خبر داد و گفت: کار ساخت سازه اين شناور اواخر سال گذشته به پايان رسيد و درحال حاضر، نصب تجهيزات کشتي در دست انجام است.

 


رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: رهبرمعظم انقلاب در خصوص عدم دخالت سپاه و بسيج در انتخابات به صورت شفاهي تذکراتي دادند که ما هم گوش به فرمان ولايت هستيم.
سرتيپ محمدرضا نقدي در حاشيه گردهمايي فرماندهان بسيج، بسيجيان و ائمه جماعات استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به اين سؤال که آيا رهبر معظم انقلاب به بسيج و سپاه در خصوص عدم دخالت در انتخابات رياست جمهوري پيش رو بخشنامه کردند، اظهار داشت: اينکه رهبر معظم انقلاب بخشنامه کرده باشند صحت ندارد و اين گونه نبوده بلکه ايشان به صورت شفاهي در اين خصوص تذکراتي دادند که ما هم گوش به فرمان ولايت هستيم.
وي ادامه داد: اين بدان معنا نيست که بسيجيان در محافل سياسي همانند اين جلسه که در قم برگزار شده نمي‌توانند شرکت کنند و ما در اين رابطه معتقديم بايد ملاک‌هاي انتخاب اصلح و فرمايشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور حداکثري و خلق حماسه سياسي را بيان کنيم.
روابط نسبي و سببي با بزرگان و شهدا في‌نفسه جايگاهي ندارد
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاکيد کرد آنان که خود را به بيوت بزرگان و شهداي شاخص منتسب مي‌دانند، بدانند که آنچه مهم است ادامه راه بزرگان و عالمان و شهيدان بوده و اطاعت از دستورات آنان است.
نقدي افزود: آنان که خود را به بيوت بزرگان و شهداي شاخص منتسب مي‌دانند، بدانند که آنچه مهم است ادامه راه بزرگان و عالمان و شهيدان بوده و اطاعت از دستورات آنان است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين سوءاستفاده از نام و عناوين را مذموم دانست و تاکيد کرد: چه بسيار افرادي که ظاهرا انتسابي ندارند اما به دليل ادامه راه و سيره امام راحل عظيم‌الشان و عمل به منويات و فرمايشات آن حکيم فرزانه نزديکترين افراد به امام هستند.

 


ساري-‌خبرنگار کيهان:
مدير کل آموزش و پرورش مازندران گفت: معلم نمونه کشوري هديه 12 ميليون توماني خود را به دانش‌آموزان محروم بندپي‌شرقي تقديم کرد.
محمدعلي اميري افزود: دکتر «خانپور لهي» دبير فيزيک منطقه محروم بندپي شرقي و معلم نمونه کشوري هديه «معلم نمونه کشوري»‌خود را به دانش‌آموزان محروم بندپي شرقي اهدا کرد.
وي تصريح کرد: از ديگر کارهاي شايسته اين دبير ارزشمند، تاکيد بر تدريس، در مدارس بندپي شرقي است.
خانپور لهي به خبرنگار کيهان گفت: اگر معلم نمونه کشوري شدم دليلش اين است که معلمان نمونه‌اي در دوران تحصيل داشته‌ام.
وي خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموزي تربيت کردم که رتبه سوم کنکور سراسري را کسب کرده، او امروز الگو و موجب ترغيب بنده براي کار و تلاش بيشتر شده است.

 


کاشان- خبرنگارکيهان:
پيکر پاک حاج ماشاءالله باغميراني پدر سه شهيد با حضور مردم شهيدپرور کاشان از محل سپاه پاسداران تا دارالسلام گلابچي اين شهر تشييع شد.
از 5 فرزند اين مرحوم 3 فرزند وي به نام‌هاي حاج‌حسين باغميراني در شلمچه و در عمليات کربلاي پنج، حاج محمد باغميراني در اشنويه و علي‌اصغر باغميراني در اوايل جنگ و در تپه‌هاي الله‌اکبر به شهادت رسيده‌اند.
فرزند چهارم اين خانواده حاج علي‌اکبر باغميراني، جانباز 50 درصد در عمليات رمضان به سال 61 در منطقه شرق بصره اسير شد و به مدت 8 سال و يک ماه در اسارت نيروهاي ارتش بعث عراق بود.
علاوه بر سه شهيد و يک جانباز و آزاده از خانواده باغميراني، شهيد محمد اماميان، داماد ابوشهيدان باغميراني نيز از اين خانواده به درجه رفيع شهادت نائل شده است.
در مجموع بيش از 35 نفر از فاميل اين خانواده، شهيدان باغميراني، گدازچي، بخشيان و نائيني به شهادت رسيده‌اند، بنابراين خانواده باغميراني بيشترين شهيد فاميلي را در شهرستان کاشان دارند و از اين فاميل تنها 5 پسرخانه با هم شهيد شده‌اند.
خانواده باغميراني مادر بزرگي داشتند که 17 نفر از محرم‌هاي اين مادربزرگ به شهادت رسيده‌اند. پيکر اين پدر شهيدان که در سن 90 سالگي دعوت حق را لبيک گفت، پس از تشييع در کاشان در گلزار شهداي دارالسلام گلابچي اين شهر و در جوار سه فرزند شهيدش به خاک سپرده شد.

 


مديرعامل شرکت فناوري بن‌ياخته‌هاي رويان و بانک خون بند ناف کشور گفت: نمايندگي اين بانک در کشورهاي عمان و آذربايجان امسال راه‌اندازي مي‌شود.
«مرتضي ضرابي» روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي با خبرنگاران در سمنان افزود: سال گذشته نيز در شهر اربيل اقليم کردستان کشور عراق نمايندگي بانک خون بند ناف ايجاد شد.
وي با بيان اينکه ايران اسلامي در ذخيره‌سازي خون بند ناف در رتبه اول منطقه قرار دارد، اضافه کرد: ايران ديرتر از چند کشور منطقه اين کار را آغاز کرد اما توانستيم در مدت زمان کوتاهي به ذخيره قابل توجه از نمونه‌هاي خون بند ناف دست يابيم. به صورتي که هم‌اکنون در 22استان کشور نمايندگي بانک خون بند ناف فعال است.
وي بر آگاه‌سازي و معرفي بيشتر ارزش‌هاي پزشکي و ژنتيکي خون بند ناف براي خانواده‌ها تأکيد کرد و گفت: استفاده از سلول‌هاي بنيادين خون بند ناف امروزه در جهان به اثبات رسيده و درمان برخي بيماري‌هاي کشنده از اين طريق امکان‌پذير است.
ضرابي به ايجاد بانک اطلاعاتي از شاخص‌هاي ژنتيکي نمونه خون بند ناف (HLA) در کشور اشاره کرد و افزود: پيش از اين، خون بند ناف به عنوان زباله بيولوژيک دور ريخته مي‌شد اما با گذر زمان و پيشرفت علمي، دانشمندان متوجه توان بالا و ناميرا بودن سلول‌هاي بنيادين خون بند ناف شدند که در اثر تکثيرهاي پياپي دچار پيري نمي‌شوند.
مديرعامل شرکت فناوري بن‌ ياخته‌هاي رويان و بانک خون بند ناف کشور انجام آزمايش مادر در زمان بارداري، تأييد نتيجه آزمايش از سوي واحد پذيرش، جمع‌آوري نمونه، تحويل نمونه با بانک خون، پردازش سلولي و فريز نمونه و صدور کارت فريز را مرحله‌هاي ذخيره‌سازي در بانک خون بند ناف عنوان کرد.
وي از ذخيره‌سازي 35هزار نمونه خون بند ناف خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم اين تعداد تا 45هزار نمونه افزايش يابد.
ضرابي گفت: هزينه ذخيره بند ناف در اين بانک براي هر نمونه بدون آزمايش ژنتيک هم‌اکنون 14ميليون ريال و هزينه نگهداري سالانه آن يک ميليون ريال است.
وي استفاده ژنتيکي ازسلول‌هاي بنيادين موجود در خون بند ناف براي درمان بيماري‌هاي کشنده به ويژه بيماري‌هاي خوني براي همان فرد يا فردي که تطابق ژنتيکي با صاحب خون بند ناف داشته باشد را عمده‌ترين استفاده از خون بند ناف در کشور عنوان کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10