(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09  خرداد 1392 - شماره 20506

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
با تصويب مجلس دولت مکلف به تامين سبد‌هاي کالايي غذايي براي مددجويان کميته امداد شد
درمکتب امام
قرب خدا؛ منشأ همه ارزش‌ها(4)
وظيفه حوزه‌ها و فرهيختگان مسلمان
با حضور 40 مقام خارجي برگزار شد
اجلاس بين‌المللي دوستان واقعي سوريه در تهران
نامزدهاي رياست جمهوري درتلويزيون وعده دادند؛
دفاع از حقوق ملت ايران در همه عرصه‌ها
   


صالح مقبول يا اصلح غير مقبول
عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه فرض ما اين است که مي‌توان بين دو معيار اصلح بودن و مقبول بودن به جمع‌بندي رسيد، گفت: در غير اين صورت صالح مقبول را به اصلح غير مقبول ترجيح مي‌دهيم.
حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي با اشاره به دو معيار اقبال مردمي و کارآمد بودن نامزدها به عنوان شاخص‌هاي جامعه روحانيت براي معرفي نامزد اصلح، اظهار داشت: فرض ما اين است که مي‌توان با اين دو معيار به جمع‌بندي رسيد و نامزد اصلح و کارآمد و در عين حال مورد اقبال مردم را معرفي کرد ولي در غير اين صورت صالح مقبول را به اصلح غيرمقبول ترجيح مي‌دهيم.
هاشمي در حال رصد برنامه‌ کانديداهاست
رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تاکنون از کانديدايي اعلام حمايت نکرده است، گفت: وي هم اکنون در حال رصد کردن برنامه‌هاي کانديداها براي اداره کشور است.
محمد هاشمي در پاسخ به اين سؤال که آيا آقاي هاشمي تصميم به حمايت از کانديدايي در انتخابات رياست جمهوري گرفته است يا خير؟ اظهار کرد: ايشان در حال حاضر فقط برنامه‌هاي نامزدهاي مطرح را رصد مي‌کنند و تاکنون از هيچ کانديدايي اعلام حمايت نکرده‌اند.
وي در پاسخ به سؤالي درباره ديدار آقايان روحاني و عارف با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و اين که ساير کانديداهاي حاضر در عرصه انتخابات هم ديدار و يا درخواست انجام ديداري با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني داشته‌اند يا خير؟ خاطر نشان کرد: آقايان روحاني و عارف اخيرا ديداري با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني داشتند، اما تا جايي که بنده اطلاع دارم، ساير کانديداها بعد از اعلام رسمي نظر شوراي نگهبان ديداري با ايشان نداشته‌اند. 
حمايت جبهه مردمي اصلاحات از روحاني
دبيرکل جبهه مردمي اصلاحات اعلام کرد اين جبهه در انتخابات رياست جمهوري از حسن روحاني حمايت خواهد کرد.
حجت‌الاسلام محمد زارع‌فومني با اشاره به حمايت اين جبهه از کانديداي خاص گفت: طي بحث و بررسي‌هايي که در جلسات شوراي مرکزي، شوراي راهبردي و کميته‌هاي اين جبهه انجام شده ما در اين انتخابات از حسن روحاني حمايت خواهيم کرد.
 وي افزود: قبل از اين جبهه مردمي اصلاحات طي بيانيه‌اي حمايت خود را از آيت‌الله هاشمي اعلام کرده بود و بعد از رد صلاحيت شدن وي به بررسي ديگر کانديداها پرداخت.
دبيرکل جبهه مردمي اصلاحات خاطرنشان کرد: از نظر اين جبهه روحاني نامزد مناسبي براي انتخابات رياست جمهوري است.
سياست خارجي مبتني بر انديشه ديني
کانديداي رياست جمهوري با بيان اينکه اقتصاد، صنعت و کشاورزي ايران مي‌تواند پيشرفتي به مراتب بيشتر از ميزان کنوني داشته باشد، گفت: سياست خارجي ما هم اگر ساز و کارهاي مبتني بر انديشه ديني را بيابد مي‌تواند پيشرفت بيشتري کند.
سعيد جليلي در مسجد امام حسن عسگري(ع) قم با اشاره به اينکه ايران در نقطه اقتدار قرار دارد، اظهار کرد: برخي مي‌خواهند موفقيت ملت ايران را ناديده گرفته و ما را در شعب ابيطالب بدانند، در حالي که مردم ايران در پشت خيمه‌هاي دشمن هستند و نبايد برخي اشخاص با تحليل‌هاي غلط، ظرفيت ملت ايران را اشتباه جلوه دهند.
همچنين به گزارش سايت حيات طيبه در حاشيه ديدار روز سه‌شنبه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با جليلي، وي در پاسخ به سوالي که آيا شما نماينده دولت هستيد، گفت: خير؛ صددرصد تکذيب مي‌کنم اما روزنامه‌اي نزديک به جريان اصلاحات در همين رابطه نوشت: جليلي در پاسخ به اين سوال که بسياري از اصولگرايان شما را ادامه دولت محمود احمدي‌نژاد مي‌دانند، بگوييد آيا مشخصا نامزد دولت و جبهه پايداري هستيد؟ اظهار کرد: صد‌درصد نامزد دولت و جبهه پايداري نيستم، اما معتقدم بسياري از فعاليت‌هاي دولت در عرصه‌هاي مختلف قابل دفاع است.
گفتني است، سعيد جليلي در جريان سفر روز سه‌شنبه خود به قم با آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي رئيس موسسه آموزشي، پژوهشي امام خميني(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبري ديدار و گفت‌وگو کرد.
 تاييد صلاحيت مشايي
كذب محض است
دبيرخانه جنبش عدم تعهد، برخي نقل‌قول‌ها از اسفنديار رحيم مشايي را که در برخي خبرگزاري‌ها منتشر شده است، تکذيب و از اصرار برخي رسانه‌ها در تکرار چنين خبرسازي‌هايي ابراز تاسف کرد.
در متن تکذيبيه دبيرخانه جنبش عدم تعهد آمده است؛ اين دبيرخانه با اظهار تاسف از اصرار برخي رسانه‌ها در تکرار بداخلاقي‌ها و خبرسازي‌هاي بي‌پايه و اساس، ضمن تکذيب مجدد نقل قول منسوب به مهندس رحيم‌مشايي در خبر مذکور، تأکيد مي‌کند که پيگيري حقوقي مسئله را تا حصول نتيجه حق قانوني خود مي‌داند و يقينا دستگاه محترم قضايي نيز در اين راستا به وظيفه قانوني خود عمل خواهد کرد.
گزينه نهايي جبهه پيروان مشخص شد
عضو شوراي مرکزي جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام کرد علي‌اکبر ولايتي گزينه نهايي اين جبهه در انتخابات رياست جمهوري شد.
احمد کريمي اصفهاني دبير کل جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار درباره جلسه روز سه‌شنبه اعضاي شوراي مرکزي جبهه پيروان، گفت: در اين جلسه موضوع تعيين نامزد جبهه در انتخابات مطرح شد و علي اکبر ولايتي به عنوان گزينه نهايي جبهه پيروان در انتخابات تعيين شد.
وي افزود: بيانيه جبهه پيروان پيرامون انتخابات و نامزد مورد حمايت خود به زودي منتشر خواهد شد.
تعيين تکليف
تاييد صلاحيت کانديداهاي شوراها
رئيس شوراي عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان تهران اعلام کرد امروز تکليف تاييد و يا رد صلاحيت نهايي کانديداهاي اين انتخابات مشخص مي‌شود.
حسين طلا ‌ با اشاره به مهلت قانوني هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در بررسي مجدد صلاحيت کانديداهاي اين انتخابات بر اساس اعتراضات رسيده به آنها تا 12 خرداد گفت: تلاش اين هيئت بر آن است تا قبل از پايان اين مهلت قانوني، وضعيت اين کانديداها را مشخص کنند تا آنها فرصت براي تبليغات داشته باشند.
وي افزود: بر اين اساس بخش اعظمي از بررسي‌ها ظرف امروز به اتمام مي‌رسد، اگر موردي باشد حداکثر نظر نهايي تا 12 خرداد به کانديداها اعلام مي‌شود.
طلا يادآور شد که اين مرحله براي بررسي اعتراضات تاييدنشدگان هيئت‌هاي اجرايي و هيئت‌هاي نظارت است که البته برخي از نتايج به چند شهرستان ارسال شده و مابقي هر چه سريعتر به کانديداها اعلام مي‌شود.

 


نمايندگان ملت با اصلاح طرح تامين کالاهاي اساسي براي اقشار آسيب‌پذير دولت را مکلف به تامين برنج، روغن و گوشت مددجويان تحت پوشش کميته امدادکرد.
مجلسي‌ها در جلسه علني ديروز ماده واحده طرح تامين کالاهاي اساسي براي اقشار آسيب‌پذير که از شوراي نگهبان اعاده شده بود را اصلاح کردند.
بر اين اساس به منظور حفظ امنيت غذايي مددجويان تحت پوشش کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهاي کالايي شامل برنج، روغن و گوشت را تامين و از طريق دستگاه‌هاي مزبور توزيع کند.
اعتبار مورد نياز براي اجراي اين قانون از محل سهم دهک‌هاي درآمدي بالا از يارانه‌هاي موضوع قانون هدفمند کردن يارانه‌ها تامين و در بودجه سالانه کشور منظور مي‌گردد.
اجراي اين قانون نافي پرداخت مستمري ماهانه به خانواده‌‌هاي تحت پوشش امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور نيست.
آيين‌نامه اجرايي اين قانون توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور تهيه مي‌شود که حداکثر ظرف سه ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.
اين ماده واحده با 131 راي موافق، 15 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
موافقت با اولويت بررسي اصلاح قانون تجميع انتخابات
در جلسه علني ديروز مجلس نمايندگان با اولويت بررسي طرح اصلاح قانون تجميع انتخابات پنجم شوراها با انتخابات يازدهم رياست جمهوري موافقت کرد.
احمد اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني خواستار در اولويت قرار گرفتن طرح اصلاح قانون تجميع انتخابات دوره پنجم شوراها با دوره يازدهم رياست‌جمهوري شد و گفت: سال 87 مجلس قانوني را تصويب کرد و انتخابات دوره چهارم به اشتباه در قانون دوره پنجم قيد شد.
وي افزود: ما از 5 خرداد تا 12 شهريور با وضع کنوني شورا نخواهيم داشت که دولت مي‌تواند در اين رابطه ورود کند و شهرداران را خودش انتخاب کند که اين مسئله مشکلاتي را به وجود مي‌آورد.
اميرآبادي ادامه داد: اگر ما از 25 خرداد اين موضوع را مصوب نکنيم مصوبات شوراها غيرقانوني خواهد بود چون شوراهاي دور سوم براساس قانون کنوني تا 24 خرداد اعتبار دارند.
باهنر در پاسخ به اظهارات اميرآبادي گفت: البته در دوره چهارم و پنجم قانون مشکل نداشت؛ در مورد انتخابات شوراها يک نظريه بوده که دوره چهارم دو سال و نيم و دوره سوم همان چهار سال به اتمام برسد و براساس نظريه ديگر هم دوره سوم استمرار پيدا مي‌کند و شش سال و نيم ادامه پيدا مي‌کند که البته نظريه دوم راي آورد.
براساس اين گزارش نهايتا نمايندگان با 121 راي موافق، 9 راي مخالف و 8 راي ممتنع از مجموع 194 نماينده حاضر در صحن با درخواست اميرآبادي براي در اولويت قرار گرفتن طرح اصلاح قانون مجمع انتخابات دوره پنجم شوراها با دوره يازدهم رياست جمهوري موافقت کردند.
موافقت نمايندگان با اصلاح‌ آئين‌نامه داخلي
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود به منظور تامين نظر شوراي نگهبان با اصلاح برخي مواد آئين‌نامه داخلي مجلس موافقت کردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز به منظور تامين نظر شوراي نگهبان با اصلاح موادي از قانون آئين‌‌نامه داخلي مجلس موافقت کردند. براساس مصوبه مجلس در هر دوره مجلس نمايندگان مي‌توانند حداکثر از 5 نفر کارکنان يا کارشناسان دستگاه‌هاي مجهول ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوري براي به کار‌گيري در دفتر ارتباطات مردمي جهت امور مشاوره‌اي، اداري و خدماتي از دستگاه ذيربط درخواست کنند.
در اين صورت با هماهنگي دستگاه مبدا درخواست ماموريت افراد مورد نظر معمول مشاوره‌اي، خدماتي معمول و شخص يا اشخاص مزبور به دفتر ارتباطات مردمي اين نماينده مامور مي‌شود.
براساس مصوبه ديگر مجلس مقرر شد تا تعداد افراد مورد نياز در هر حوزه انتخابيه با توجه به تعداد نمايندگان، تعداد شهر و روستا جمعيت و وسعت، شرايط اقليمي و جغرافيايي و ساير قابليت‌هاي هر حوزه توسط کميسيون تدوين آيين‌نامه تبيين شود.
همچنين نمايندگان مجلس مصوب کردند که استيضاح در اولين جلسه علني طرح شود و پس از هر استيضاح در جلسه علني کاهش امضاهاي نمايندگان تاثيري در منتفي شدن استيضاح ندارد و وزير موظف است ظرف 10 روز در مجلس حاضر شود.
احتمال تشکيل جلسه علني
براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان
نائب رئيس مجلس از احتمال تشکيل جلسه علني در روز يکشنبه براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه بودجه خبر داد.
محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان جلسه علني چهارشنبه مجلس طي سخناني اظهار داشت: با وجود اينکه ما تماس‌هايي با شوراي نگهبان درخصوص رسيدگي به ايرادات لايحه بودجه داشتيم پاسخ دقيقي دريافت نکرديم.
وي افزود: هنوز معلوم نيست که گزارش شورا روز شنبه به مجلس مي‌رسد يا نمي‌رسد؛ در هر صورت اگر گزارش شورا روز شنبه به مجلس رسيد کميسيون تلفيق تشکيل جلسه مي‌دهد و بعد از آن با اطلاع‌رساني به نمايندگان روز يکشنبه براي رفع ايرادات شوراي نگهبان تشکيل جلسه مي‌دهيم.
نائب رئيس مجلس اظهار داشت: همچنين تعداد زيادي از نمايندگان عضو هيئت‌هاي نظارت در انتخابات شوراها هستند و اگر گزارش شوراي نگهبان درباره ايرادات بودجه شنبه به دست ما نرسد روز يکشنبه هفته آينده براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان تشکيل جلسه مي‌دهيم.

 


روشنفکران راه سيلي زدن به ابرقدرت‌ها را به مردم نشان دهند
و ما به تمام جهان تجربه‌هايمان را صادر مي‌کنيم و نتيجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچکترين چشمداشتي، به مبارزان راه حق انتقال مي‌دهيم و مسلماً محصول صدور اين تجربه‌ها، جز شکوفه‌هاي پيروزي و استقلال و پياده شدن احکام اسلام براي ملت‌هاي دربند نيست. روشنفکران اسلامي همگي با علم و آگاهي بايد راه پر فراز و نشيب دگرگون کردن جهان سرمايه‌داري و کمونيزم را بپيمايند و تمام آزاديخواهان بايد با روشن‌بيني و روشن‌گري، راه سيلي زدن بر گونه ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها، خصوصاً آمريکا را بر مردم سيلي خورده کشورهاي مظلوم اسلامي و جهان سوم ترسيم کنند.
صحيفه نور - ج20 - ص118

 


ما بايد به عنوان فرهيختگان مسلمان سعي کنيم ارزش اصيل الهي و فرهنگ اصيل اسلامي را رواج بدهيم. رواج آن هم  به اين است که از ريشه شروع کنيم؛ با حرف و شعار درست نمي‌شود. درست است که اهل  عقل و استدلال محدودند و فرهيختگان جامعه‌اند که اهل استدلال هستند، اما آنها هستند که در ساير اقشار نفوذ دارند. اگر فرهيختگان جامعه باورها و ارزش‌هايشان براساس بينش اسلامي شکل گرفت خواه‌ناخواه و تدريجا در ساير اقشار هم اثر مي‌گذارند؛ چون برنامه‌ساز اينها هستند، انتقال‌دهنده مفاهيم ارزشي درجامعه همين فرهيختگان، اساتيد دانشگاه، برنامه‌سازهاي راديو تلويزيون، نويسندگان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هستند. اگر اينها با تربيت اسلامي تربيت شوند، راه براي اينکه ارزش‌هاي اسلامي در کل جامعه گسترش پيدا کند، باز مي‌شود، اما اگر اينها تربيتشان را از فرنگستان گرفتند و ما بنشينيم در حوزه براي خودمان دم از اسلام و اين حرف‌ها بزنيم، آنها هم مي‌گويند اين آخوندها حرف‌هاي قديمي‌ها را مي‌زنند و نتيجه همين مي‌شود که الان هست.
وظيفه سنگين حوزه در ترويج ارزشهاي اصيل ديني
وظيفه حوزه اين است که تدريجا راهي پيدا کند که بتواند در مراکز دانشگاهي فرهنگ اصيل اسلامي را رواج بدهد. تا اين فرهنگ التقاطي هست همين حرف‌هاي التقاطي که ملاحظه مي‌فرماييد در سطوح عالي سياست‌گذاري کشور و مديريت کشور وجود دارد؛ چون پايه‌هاي باورها سست است. وقتي شما مي‌بينيد در تضاد بين ناسيوناليسم و دين، کساني ناخودآگاه دوست دارند ناسيوناليسم و ايرانيت مطرح بشود، اين علاقه بي‌جهت نيست. اين از اول که دانشگاه رفته، ايران ايران شنيده تا حالا. يک جايي هم روز عاشورا و در عزاداري‌ها صحبت از اسلام و امام حسين عليه‌السلام و اين حرف‌ها شده، اما در مقابل همه درس‌هايي که خوانده و حرف‌هايي که شبانه‌روز بمبارانش کرده‌اند، چيزي نيست. اين‌ است که نتيجه‌اش مي‌شود نه غزه و نه لبنان، ايران براي ايران. براي اينکه ريشه فکر خراب است. آن اصالت مليت، آن ناسيوناليسم در مقابل دين کار خودش را مي‌کند. خودش هم متوجه نيست که از کجا آب مي‌خورد، از بچگي با ايران ايران بزرگ شده. اين فرد آنچنان که ايران برايش اهميت دارد خدا و پيغمبر اهميت ندارد. خدا و پيغمبر را هم مي‌خواهد در خدمت ناسيوناليسمش بگيرد. اسلام را هم مي‌خواهد براي اينکه ديني است که ايران پذيرفته و نسبت به اسلام حساسيتي ندارد. معتقد است هر چيز خوبي از هر جا باشد مي‌پذيريم و از آمريکا هم چيزهاي خوبش را مي‌پذيريم. ليبراليسم آمريکا را هم مي‌پذيريم. اين‌ هم خوب است، چون بالاترين چيزي است که فکر بشر به آن رسيده است! اين کلام را بعضي از مسئولين سابق کشور مي‌گفتند. اين براي اين است که ريشه‌هاي فکري و اعتقادي يا باورها و ارزش‌هاي ما مستحکم نيست: كَشَجَرَهًْ خَبِيثَهًْ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَار( ابراهيم، 26).اگر بخواهد ريشه باشد بايد از آن پايه‌هاي اصلي، هستي‌شناسي اسلامي، ارزش‌شناسي اسلامي، انسان‌شناسي اسلامي، شروع بشود. انسان چيست؟ ارزش يعني چه؟ ما دنبال چه مي‌گرديم؟ فطرت ما چه چيزي را اقتضا مي‌کند؟ کمالات ما چه چيزي را اقتضا مي‌کند؟ آن وقت برسيم به اينکه همه اينها در سايه اسلام است. آن وقت خجالت مي‌کشيم در مقابل اسلام از چيز ديگر اسمي ببريم. اگر آن فکر درست شد نتيجه‌اش اين خواهد شد، اما وقتي آن فکر متزلزل است و  پايه ندارند، نتيجه‌اش همين مي‌شود که نه غزه نه لبنان، ايران براي ايران.
ضرورت مخاطب شناسي براي نهادينه کردن ارزشهاي الهي
حالا براساس بينش‌هاي اسلامي ما بايد براي نهادينه‌کردن ارزش‌هاي الهي و اسلامي در افراد از چه روش‌هايي استفاده کنيم؟ براي اين هدف نيز بايد اين چيزها را مشخص کنيم که اولا آيا مقصود ما اين است که اطفال را چگونه تربيت کنيم؟ در تعليم وتربيت ارزش‌ها آيا منظورمان اين است که براي دبستان‌ها و دبيرستان‌ها برنامه‌ريزي کنيم؟ يا نه، براي کل انسان‌ها، منتها در هر سطحي متناسب با فهم و رشد فکري‌ و فرهنگي‌اش از ابزار خاص استفاده کنيم؟ بنابراين انتخاب ابزارها بايد متناسب با شرايط سني و شرايط جغرافيايي و شرايط زباني و قومي و فرهنگي باشد. اختلاف ابزارها تابع اين عوامل است؛ چون سنين مختلف است، فکرها در سن طفوليت با سن جواني و سن سالمندي تفاوت مي‌کند، تعلقات، احساسات، عواطف در اين شرايط تغيير مي‌کند، اين است که متناسب با هر زماني بايد از ابزار مناسب آن سن و آن محيط و آن قوم استفاده کرد. پس بايد از ابزارهاي مختلف استفاده کرد، اما نه براي هر کسي، چند جور ابزار. براي پيرمرد هفتاد ساله نبايد از کارتون استفاه کرد. کارتون براي بچه‌هاي سه چهار ساله است. بله از اين هم مي‌شود استفاده کرد. آن هم ابزاري است براي تربيت ارزش‌ها، اما اين متناسب با آن سن است. يک دستگاه رسانه‌اي که مي‌خواهد براي مردان سالمند هم برنامه داشته باشد نبايد بگويد بله، برنامه تربيتي داريم؛ اين کارتون‌ها هستند. در تربيت اخلاقي با داستان‌ها، افسانه‌ها، نمايش‌ها و چيزهايي از اين قبيل، بايد ديد متناسب با هر سن و گروهي چه عواملي مؤثرتر هستند و از آنها استفاده کرد؛ از تکنولوژي پيشرفته، از ابزارهاي صنعتي و از وسايل مختلف استفاده کرد. ولي تعيين هر ابزار براي مخاطب خاص بايد متناسب با شرايط فکري، رواني، محيطي و اجتماعي آن مخاطب خاص باشد.
قرآن و استفاده از هنر
 قرآن کريم به عنوان يک کتاب که مي‌خواهد مفاهيمي را به اذهان منتقل کند ـ با اينکه نه نمايشنامه است و نه کارهاي هنري ديگر ـ اما از شيوه‌هاي هنري خاصي استفاده مي‌کند. خود همين داستان‌سرايي و نقل داستان گذشتگان يک شيوه هنري است، مخصوصا جايي که در قرآن روي نکته‌هاي ريزي تکيه مي‌‌کند که انسان تعجب مي‌کند؛ ممکن است به نظر ما نکته‌هاي مهمتري باشد که در قرآن نيامده است [اما در قرآن روي نکته‌هاي ديگري تکيه شده است]. فرض کنيد اينکه اصحاب کهف در چه زماني زندگي مي‌کردند؟ سلطانشان چه کسي بود؟ چه مذهبي داشتند؟ و در کجا زندگي مي‌کردند؟ معلوم نيست. اما قرآن بيان مي‌کند که اينها در غاري زندگي مي‌کردند که آفتاب هنگام طلوع از يک طرف به آن مي‌تابيد و هنگام غروب از طرف ديگر: كَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ (کهف، 18). (سگ آنها دو آرنج خود رادر درگاه غار پهن کرده بود) چندين سال گذشت اينها نفهميدند که اصلا چقدر خوابيده‌اند؛ به خيالشان يک روز يا بخشي از يک روز است که آنجا خوابيده‌اند ولي سيصد سال آنجا خوابيده بودند و نفهميدند. روي اين نکته‌ها تکيه مي‌کند. اينها حکمت‌هاي فراواني دارد که ما سهل‌انگاري کرده به دنبالش نرفته‌ايم.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش تعليم و تربيت ارزش‌ها  ـ 23/9/1391
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود. 

 


نشست بين‌المللي سوريه با شعار «راه‌حل سياسي، ثبات منطقه‌اي» با حضور مقامات و نمايندگاني از ?? کشور جهان در تهران برگزار شد.
نشست بين‌المللي سوريه با شعار «راه‌حل سياسي، ثبات منطقه‌اي» با حضور وزراي خارجه، معاونان وزراي خارجه و مقاماتي از 40 کشور جهان و روساي سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و مهمانان ويژه با سخنراني علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان در هتل آزادي تهران برگزار شد.
«هوشيار زيباري» وزير امور خارجه عراق، «فاضل محمد جواد» مشاور حقوقي نخست‌وزير عراق، «مراد مدلسي» وزير خارجه الجزاير،«يوسف الحارثي» قائم مقام وزير خارجه عمان، «اميل لحود» رئيس جمهور سابق لبنان، «شمسي وآي ناهودا» وزير دفاع تانزانيا، «آنخل انريکه آرياس» معاون وزير امور خارجه اکوادور، مشاور رئيس جمهور نيکاراگوئه،«خوان کارلوس آلورالد» معاون وزير امور خارجه بوليوي، «داويد ولاسکز» معاون وزير امور خارجه ونزوئلا، «يوري تمرين» معاون وزير خارجه اندونزي، «محمد علي اف» دستيار ويژه وزير خارجه جمهوري آذربايجان، وزير دادگستري سوازيلند، معاون مديرکل وزارت خارجه چين و همچنين نماينده روسيه و مسئول پرونده سوريه در اين کشور از جمله مقامات شرکت کننده در اين نشست بودند.
صالحي در سخنراني افتتاحيه اين نشست تاکيد کرد؛ جمهوري اسلامي ايران حمايت مالي و تسليحاتي برخي طرفها از گروههاي مسلح بي‌مسئوليت و دامن زدن به توطئه شوم فتنه طائفي و مذهبي را تقبيح مي کند و اعتقاد دارد طرف هاي مدعي دموکراسي و مردم سالاري که ادعاي حمايت از حقوق مردم سوريه را دارند، بهتر است شرايطي را فراهم آورند تا خود مردم سوريه در فرآيندي دموکراتيک با برگزاري انتخاباتي آزاد و رقابتي درباره آينده شان تصميم بگيرند.
از اين رو، ضمن محکوميت شديد تجاوزات اخير صهيونيستها به خاک سوريه و رد هر گونه مداخله خارجي و نظامي در حل بحران سوريه، از مذاکرات ژنو و اقدام دبير کل سازمان ملل متحد براي حل مسالمت آميز بحران اين کشور حمايت و پشتيباني مي کنيم و قطعا مردم سوريه و ديگر ملل مقاوم منطقه در انتظار اهتمام همه جانبه جامعه جهاني در مبارزه با تروريسم و افراطي گري مي باشند.
وي با تاکيد بر راه حل سياسي به جاي راه حل‌هاي نظامي، گفت: پيشنهاد مي کنيم گروه تماس نشست بين المللي تهران به منظور پيشبرد اهداف آن به ويژه ارتباط موثر با دولت و مخالفان سوريه هر چه سريعتر تشکيل گردد و ماموريت خود را آغاز نمايد.
پيام هاي ارسال شده به اجلاس تهران
اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه، بان کي مون دبيرکل سازمان ملل و اکمل الدين احسان اوغلو دبيرکل سازمان همکاري اسلامي نيز براي اين نشست پيام فرستادند.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران در پيامي که از سوي بان‌کي‌مون در نشست بين‌المللي سوريه قرائت کرد، گفت: بحران سوريه بهانه‌اي شده است براي افراد راديکال و افراطي تا ثبات منطقه را برهم بزنند. اين اتفاقات همسايگان سوريه را نيز متاثر کرده است.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران در ادامه قرائت پيام دبيرکل سازمان ملل افزود: ما از ابتدا بر راه‌حل سياسي براي حل اين موضوع تاکيد داشتيم و راه‌حل نظامي را کارساز نمي‌دانيم. چراکه راه‌حل نظامي اجازه نمي‌دهد مردم سوريه به خواسته مشروع خود برسند.
رهبران مسلمان خشونت و خونريزي
در سوريه را متوقف کنند
نماينده احسان اوغلو دبيرکل سازمان همکاري‌هاي اسلامي در نشست بين المللي سوريه در تهران پيام احسان اوغلو را براي اين نشست قرائت کرد.
احسان اوغلو در اين پيام با اشاره به اينکه مطالبات مسالمت آميز در سوريه به رودررويي مسلحانه تبديل شده است تاکيد کرد : رهبران مسلمان بايد خشونت و خونريزي را در سوريه متوقف کرده و همکاري‌هاي اسلامي، منطقه اي و بين المللي را براي حل مسالمت‌آميز بحران سوريه از جمله با اجراي طرح اتحاديه عرب و تلاش هاي اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه و سازمان همکاري هاي اسلامي دنبال کنند.
اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در بحران سوريه نيز در پيامي به نشست تهران تاکيد کرد : تنها راه حل براي بحران سوريه راه‌حل مسالمت آميز است و ما در اين باره با اجلاس تهران همصدا هستيم.
وزيرامورخارجه عراق نيز طي سخناني در اين اجلاس گفت: بيش از 150 هزار پناهنده سوري در عراق هستند و عراق به آوارگان سوري کمک هاي لازم را ارائه مي دهد.
هوشيار زيباري وزيرامورخارجه عراق در نشست بين المللي سوريه در تهران گفت: موضع عراق در قبال سوريه کاملا مشخص است ما از ابتداي بحران سوريه خواهان توقف خشونت ها بوديم و بر ضرورت راه حل سياسي تاکيد داشتيم و با هر نوع دخالت خارجي در سوريه مخالفيم.
مراد مدلسي وزير امور خارجه الجزاير نيز طي سخناني در اين اجلاس گفت: راه حل فوري براي متوقف کردن خشونتها درسوريه استقبال از راهکاري است که همه آحاد مردم سوريه را در بر گيرد و حافظ وحدت در سوريه باشد.
نشست بين‌المللي سوريه
به کار خود پايان داد
نشست بين‌المللي سوريه «راه‌حل سياسي – ثبات منطقه اي » که ديروز و با حضور 40 تن از مقامات کشورهاي مختلف در هتل آزادي تهران برگزار شده بود به کار خود پايان داد .
اين احتمال از پيش داده شده بود که در صورت طولاني شدن مباحث شرکت‌کنندگان، اين نشست دو روزه باشد اما اين نشست در دو نوبت عمومي و تخصصي برگزار شد و با اجماع شرکت‌کنندگان اين نشست، بيانيه مشترکي تهيه شد .
دنيا با حقيقت بحران سوريه
آشنا شده است
وزير امور خارجه کشورمان در نشست پاياني اجلاس سوريه نيز ضمن قرائت بيانيه پاياني تاکيد کرد : اقبال کشورهاي جهان به نشست تهران نشانه آشنايي دنيا با حقيقت بحران سوريه است .
صالحي گفت: اين دومين نشست بين المللي است که جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با بحران سوريه برگزار مي کند. در نشست اول 30 کشور و نهاد بين‌المللي شرکت داشتند و در اين نشست قريب به 44 کشور و سازمان بين المللي حضور دارند.
وي خاطرنشان کرد: اين امر نشان مي دهد که روند تحولات در بحران سوريه به گونه اي پيش مي‌رود که روز به روز به جمع کساني که تا ديروز متوجه ذات حقيقي اين بحران نبودند، افزوده مي‌شود و اکنون کشورها و نهادهاي مستقل بين المللي با آگاهي بيشتر و با رويکرد جديدي وارد عرصه حل‌و‌فصل بحران سوريه مي شوند.

 


روحاني، قاليباف و جليلي در چهارمين شب پخش برنامه‌هاي تلويزيوني نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم، با توجه به قرعه‌کشي در سه شبکه مختلف سيماي جمهوري اسلامي به تبيين ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود پرداختند.
استفاده از تمام جناح ها در دولت آينده
حسن روحاني نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با حضور در برنامه «با دوربين» شبکه اول سيما با اشاره به اينکه ايران کشوري گسترده و داراي منابع غني است، گفت : اين منابع شامل منابع غني فيزيکي و مادي و منابع ارزشمند انساني است که فعال نيز هست، ايران کشوري است که در حساس‌ترين نقطه جهان واقع است، کشوري که داراي ژئوپلوتيک و ژئو استراتژيک ويژه خود در منطقه است .
وي افزود: ما بايد اقتصاد کشور را از شرايط فعلي نجات دهيم، ما بايد اخلاق را در جامعه احيا کنيم، فرهنگ چيزي نيست که آن را بتوان به مردم اعلام کرد بخصوص در مسائل فرهنگي بايد با مردم تعامل کرد.
روحاني در ادامه تصريح کرد: بداخلاقي‌ها، اضافه‌کردن شکاف‌ها و فاصله‌ها ، کنار گذاشتن تمام جناح‌ها به جز يک قبيله سياسي ، منزوي کردن کارشناسان، همه از موارد اشتباهات بوده است، آيا در شرايط حساسي که قرار داريم بدون استفاده از همگان قادريم از اين مشکلات عبور کنيم؟
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: در دولت تدبير و اميد، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شوراي پول و اعتبار به قدرت خود بر مي‌گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احياء مي‌شود، بانک مرکزي به استقلال خود مي‌رسد، شوراي اقتصاد که اخيراً بعد از 5 سال جلسه‌اي را تشکيل داده است به قدرت خود باز خواهد گشت.
روحاني در ادامه تصريح کرد: اداره کشور بايد علمي باشد، بايد حکمراني شايسته باشد و از نخبگان استفاده شود، بايد با شفافيت با مردم حرف زد، بايد آمارها دقيق باشد تا ما بتوانيم از پيچ تاريخي به خوبي عبور کنيم و بتوانيم حماسه‌ي سياسي و اقتصادي را بيافرينيم.
استفاده بهينه
از منابع مادي و نيروي انساني
محمد باقر قاليباف نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري هم در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري که از شبکه دوم سيما پخش شد، با اشاره به اينکه ايران منابع انساني زيادي دارد، آن هم نيروهاي جوان تحصيل‌کرده، گفت: امروز ما در حوزه‌هاي مختلف داراي منابع فراواني هستيم و مي‌توان گفت ايران بهشت معادن است که يکي از آنها معادن نفت و گاز است.
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه با اشاره به نکات قوت و ضعف دولت هاي گذشته، تصريح کرد: اميدوارم که همت و بضاعت بيشتري انجام شود تا مشکلات حل شود؛ من احساسم اين است که روند مديريتي در کشور نيازمند يک تحول اساسي و جدي است. يعني يک تغيير اساسي بايد در حوزه مديريتي کشور اتفاق بيفتد تا ما بتوانيم از منابع به درستي استفاده کنيم.
قاليباف گفت: يکي از موضوعاتي که امروز مردم با آن روبه‌رو هستند گراني است؛ به هر حال گراني و تورم از موضوعات جدي است که امروز مردم ما را دچار اشکالات جدي کرده و زحمت آنها زياد شده است.
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: مردم نبايد هر روز بينند که در جامعه نرخ‌ها متغير است و مصرف‌کننده بدانند که نرخ هر کالايي چقدر است و در مورد اقلام اساسي زندگي تکليف مردم روشن باشد.
وي در خصوص بحث سياست خارجي اظهار داشت: سياست خارجي براي مردم چه کار مي‌خواهد بکند، سياست خارجي بايد منافع و امنيت ملي يک کشور و همچنين هويت ديني و انقلابي ما را تضمين کند و مهمترين وظيفه سياست خارجي است.
 قاليباف افزود: ما يک بحث سياست خارجي داريم و بحث ديگر ديپلماسي و دستگاه مرتبط با آن است. جايگاه رئيس دولت کجاست که بخواهد سياست خارجي را تغيير دهد و در کجاي قانون چنين اجازه‌اي داده شده است. سياست خارجي يک بحث حاکميتي است و دولت يکي از بخش‌هايي است که در سياست خارجي نقش اساسي و تعيين کننده دارد مگر هر دولتي مي‌تواند که ظرف چهار سال سياست خارجي را عوض کند. در خيلي از کشورهاي دنيا حتي با تغيير وزير خارجه و رئيس دولت نيز سياست خارجي تغيير نمي‌کند هرکس که مي‌گويد سياست خارجي را تغيير مي‌دهد به نظر من جزو حرفهايي است که همچون بقيه شعارها داده مي‌شود.
دفاع از حق هسته‌اي دفاع از تمام حقوق ملت
سعيد جليلي نيز در برنامه شبکه جام جم و در پاسخ به سوالات ايرانيان خارج از کشور، با اشاره به سه محور اساسي در شعارهاي انتخاباتي‌اش در توضيح اولين محور آن گفت: اعتقادم اين است که دولت آينده ظرفيت‌‌هاي آحاد ملت چه در داخل و چه خارج کشور را بايد آزاد و شکوفا کند.
وي در ادامه با بيان اينکه به ايرانيان خارج از کشور بايد به عنوان سرمايه‌اي بزرگ نگاه شود، يادآور شد: ظرفيت همه ايراني‌ها و آحاد کل کشور بايد آزاد شود و در جهت منافع و مصالح ملي و گفتمان انقلاب اسلامي قرار گيرد لذا يکي از اين ظرفيت‌ها، ايرانيان خارج از کشور هستند که بايد در عرصه‌هاي مختلف به مثابه فرصت به آنها نگاه کرد.
جليلي هموطنان خارج از کشور را سفيران جمهوري اسلامي ايران توصيف کرد و با بيان اينکه اين موضوع تعارف نيست بلکه باور بنده است، افزود: بنابراين يکي از بحث‌هاي اصلي دولت برنامه داشتن براي اين زمينه است.
جليلي در پاسخ به سؤالي مبني براينکه چرا با وجود هزينه‌هاي پرونده هسته‌اي بر ادامه آن تأکيد مي‌شود، پاسخ داد:‌ با توجه به اينکه کار بنده در موضوع هسته‌اي است و در اين زمينه گفت‌وگوهايي داشته‌ايم چند توضيح بايد ارائه دهم.
وي برهمين اساس افزود:آنچه تحت عنوان دفاع از حقوق هسته‌اي مطرح است دفاع از تمام حقوق ملت ايران محسوب مي‌شود؛ زماني که دشمن خرمشهر را گرفت تمام کشور به دفاع برخواست در حالي که کل دنيا از صدام حمايت مي‌کرد اما مردم ما در دفاع از خرمشهر رفتاري نشان دادند که دشمن ديگر جرأت تعرض به کشورمان را هم نکند. کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تأکيد کرد: دفاع از حق هسته‌اي دفاع از تمام حقوق ملت ما است و آنچه اهميت دارد منطق جمهوري اسلامي است که تمام جهان آن را پذيرفته است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10