(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 09  خرداد 1392 - شماره 20506

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
رهبر انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس:
نامزدها درباره خود و جامعه به مردم اطلاعات واقعي بدهند
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
اميل لحود در ديدار با صالحي مطرح کرد
غربي‌ها به دنبال ايجاد درگيري‌هاي طائفه‌اي درسوريه نباشند
استاندار تهران: کانديداهاي انتخابات تاکنون هيچ تخلفي نکرده‌اند
تحليلگر فارين پاليسي:
اگر ايران عزم توليد سلاح هسته‌اي داشته باشد آمريکا قادر به جلوگيري نيست
آملي‌لاريجاني تأکيد کرد
حقوق‌بشر غربي ابزاري براي سلطه
گل‌دهي سوسن چلچراغ در لاهيجان
ظرفيت اعزام زائران به عراق نامحدود است
وزارت امور خارجه ورود غيرقانوني سناتور آمريکايي را به سوريه محکوم کرد
آيت‌الله نوري همداني: مردم با هوشياري خود حماسه ديگري در انتخابات رياست جمهوري مي‌آفرينند
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خبر داد
بهره‌برداري از 6 هزار تخت بيمارستاني تا پايان دولت دهم
آيت‌الله مکارم شيرازي: سوابق اجرايي ملاک مهمي در انتخاب کانديداي اصلح است
با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
821 واحد مسکوني به کارکنان نيروهاي مسلح تحويل شد
برگزاري رزمايش پدافند زيستي در بخش آب آبفا شيراز
ايران در مهار پديده بيابان‌زايي در آسيا مقام دوم را داراست
بهره‌برداري از نخستين کارخانه متحرک پردازش پسماند کشور در آبادان
طرح فروش سوخت به مرزنشينان سيستان و بلوچستان آغاز شد
جذب 4 هزار استاد توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور
فرمانده نيروي انتظامي: 300 هزار نيروي انتظامي امنيت انتخابات را برعهده دارند
   


حضرت امام خميني(ره): اگر بخواهيد بي‌خوف و هراس درمقابل باطل بايستيد و از حق دفاع کنيد و ابرقدرتان و سلاح‌هاي پيشرفته آنان و شياطين و توطئه‌هاي آنها در روح شما اثر نگذارد خود را به ساده‌زيستي عادت دهيد.

 


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه در ديدار رئيس، هيأت‌رئيسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، با تأکيد بر اينکه مجلس در رأس امور و قوه مجريه نيز در وسط ميدان کارهاي سنگين اجرايي است، رعايت قانون و تعامل دوطرفه و انصاف را در همکاري دولت و مجلس ضروري برشمردند و با اشاره به انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري گفتند: همه بايد تلاش کنند تا انتخابات پرشور و با حضور عمومي مردم برگزار شود زيرا اقتدار و استحکام نظام اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون بر مبناي حضور و پشتيباني مردمي بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي برگزاري پرشور انتخابات را زمينه‌ساز مصونيت، اقتدار، امنيت کشور و برطرف کننده تهديدهاي دشمنان خواندند و افزودند: نظام جمهوري اسلامي ايران، نظام ريشه‌دار است که ريشه آن مردم و پشتيباني يکپارچه مردمي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، پشتيباني مردمي از نظام اسلامي را مايه عزت و برکت کشور و نظام و خود مردم دانستند و تأکيد کردند: براساس اين قاعده، انتخابات که مظهر حضور مردم است بايد پرشور برگزار شود.
ايشان با اشاره به وجود قوانين خوب و معقول در همه مراحل انتخابات و نبود بن بست در هيچ مرحله‌اي، خاطرنشان کردند: تاکنون نيز همه مراحل براساس روال قانوني انجام شده است و داوطلبان انتخابات نيز در مصاحبه‌هاي خود بر تمکين از قانون تأکيد کردند و اين تمکين را هم بعد از اعلام بررسي صلاحيت‌ها انجام دادند که بايد از همه آنها به‌ويژه کساني که احراز صلاحيت نشدند، تشکر و قدرداني کرد.
رهبر انقلاب اسلامي اين رفتار را نشان‌دهنده ارجحيت و اهميت قانون دانستند و افزودند: ممکن است ما از قانون هم ناراضي باشيم اما تمکين ما در مقابل قانون، موجب فصل‌الخطاب شدن قانون مي‌شود.
آگاهي و هوشياري و بصيرت مردم در تشخيص کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري نکته ديگري بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در موضوع انتخابات به آن اشاره کردند.
ايشان گفتند: با توجه به بالاتر بودن سطح آگاهي و بصيرت مردم ايران در مسائل سياسي، از سطح متوسط جهاني و همچنين زمينه‌اي که برنامه‌هاي انتخاباتي صدا و سيما براي تشخيص مردم فراهم کرده است، امکان بالايي براي تشخيص و رسيدن به نتيجه از ميان داوطلبان انتخابات وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ممکن است نتيجه‌اي که فرد به آن مي‌رسد، درست و يا غلط باشد که اين اشکالي ندارد. مهم آن است که با آگاهي و بصيرت، براساس تشخيص خود عمل کنيم که قطعاً شامل اجر خداوند نيز خواهد شد.
توصيه به کانديداها
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توصيه اي به داوطلبان انتخابات رياست جمهوري داشتند و گفتند: آقايان داوطلبي که در صدا و سيما برنامه دارند، وظايف سنگيني بر عهده دارند و بايد مراقب باشند که خدايي نکرده براي جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعي را بر دهان نياورند.
ايشان تأکيد کردند: سخنان کانديداها بايد واقعي، صميمي، متکي بر اطلاعات درست و صادقانه باشد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري بايد فقط واقعيت را به مردم بگويند، هم واقعيت اوضاع کشور و هم واقعيت در مورد خودشان.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند کمک خواهد کرد و اين کمک الهي نيز گاهي با دست يافتن به توفيق خدمت و مسئوليت است و گاهي هم با توفيق نيافتن براي خدمت در اين مسئوليت است.
ايشان تأکيد کردند: کانديداها نبايد براي جلب رأي مردم، به تخريب نامزدهاي ديگر و همچنين تخريب واقعيات جامعه، اقدام کنند.
رهبر انقلاب اسلامي بار ديگر به موضوع انتساب نظر رهبري در انتخابات به برخي افراد اشاره کردند و گفتند: اين حرف‌ها هميشه بوده و واقعيت هم ندارد زيرا کسي نمي‌داند که رهبري به چه فردي رأي خواهد داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: رهبري نيز همانند بقيه مردم يک رأي بيشتر ندارد.
تبليغات رسانه‌هاي بيگانه
ايشان با اشاره به تبليغات رسانه‌هاي بيگانه در خصوص رأي و نظر رهبري در انتخابات تأکيد کردند: دشمنان براساس اهداف شناخته شده آنها، اين تبليغات را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما نظام اسلامي بدون توجه به اين تبليغات، و بر اساس هدف، راه و تدابير مشخص، کار خود را انجام خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود، فرصت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را فرصتي مغتنم براي خدمت در نظام اسلامي و در عين حال مقطعي حساس و امتحان بزرگي در پيشگاه خداوند دانستند و افزودند: بايد در اين مقاطع حساس مراقب خود بود زيرا اگر فرد مسئول، بتواند از اين پيچ خطرناک به سلامت عبور کند، آنگاه در نزد خداوند موفق و سربلند خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور تخصص‌هاي متنوع در مجلس نهم را نشان‌دهنده ظرفيت بالاي مجلس براي بررسي دقيق و کارشناسي طرح‌ها و لوايح دانستند و خاطرنشان کردند: از نظر مواضع سياسي، مجلس در يک‌سال گذشته، موضع‌گيري‌هاي صحيح و بجايي داشته است.
ايشان رفتار و خلقيات نمايندگان در مجلس را بسيار مهم و تأثيرگذار در جامعه خواندند و افزودند: اگر در مجلس، عقل، فکر، طمأنينه، آرامش و محبت حکمفرما باشد، اين ويژگي‌ها در جامعه نيز مشاهده خواهد شد و اگر خلاف آن نيز از مجلس منعکس شود، در رفتار مردم تأثير خواهد گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اگر در مجلس، تقوا، امانت، اخلاق، احساس مسئوليت و نشاط کاري ديده شود، مردم را به نمايندگان خوشبين و نزديک خواهد کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند رفتار نمايندگان قطعاً در تربيت جامعه و سوق دادن آن به سوي برخي ارزش‌ها يا ضد ارزش‌ها تأثيرگذار است.
دادن راي ممتنع قابل قبول نيست
ايشان با تأکيد بر لزوم کار دقيق و کارشناسي نمايندگان در مورد طرح‌ها و لوايح افزودند: اين موضوع، حق مردم بر دوش نمايندگان است بنابراين دادن رأي ممتنع در طرح‌ها و لوايح قابل قبول نيست زيرا اگر فرد نماينده صاحب تخصص در آن موضوع است بايد براساس اجتهاد خود عمل کند و اگر صاحب تخصص هم نيست از متخصصان مشورت بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اظهار گلايه از حضور کم تعداد نمايندگان در برخي جلسات و خالي بودن صندلي‌ها، تأکيد کردند: نمايندگان بايد در مجلس، هم حضور جسماني و هم حضور ذهني و قلبي داشته باشند و نسبت به طرح‌ها و لوايح اهتمام جدي نشان دهند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رعايت انصاف را يکي ديگر از نکات لازم براي نمايندگي مجلس برشمردند و خاطرنشان کردند: نمايندگان بايد در مقابل همکاران خود و دولت و قوه قضاييه، انصاف را مراعات کنند زيرا رعايت نکردن انصاف موجب اثرگذاري منفي آن در جامعه مي‌شود.
ايشان به موضوع تعامل قوه مقننه و قوه مجريه نيز اشاره کردند و افزودند: قواي مقننه و مجريه هر کدام براساس قانون داراي محدوده و حق مشخصي هستند که بايد اين محدوده را حفظ کنند و با يکديگر تعامل لازم را داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: تعامل دولت و مجلس، يک جاده دو طرفه است که بايد از هر دو طرف مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وجود برخي اختلاف نظرهاي کاري ميان مجلس و دولت را طبيعي دانستند اما گفتند: اين، اختلاف نظرهاي طبيعي نبايد تشديد و يا تبديل به کدورت شود.
ايشان مجلس و دولت را به ملاحظه يکديگر سفارش کردند و افزودند: مجلس بايد بداند که دولت در وسط ميدان کارهاي سنگين اجرايي است و ملامت‌ها هم به طرف او است، بنابراين بايد رعايت حال قوه مجريه شود.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: دولت هم بايد رعايت حق عظيم مجلس در قانون را بکند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه، اساس همه کارها قانون است و مجلس ريل‌گذار حرکت دولت است، گفتند: دولت بايد بر روي همان ريلي که مجلس مي‌گذارد، حرکت کند اما مجلس هم بايد ريلي بگذارد که دولت بتواند بر روي آن حرکت کند و در پيچ‌هاي خطرناک به دره سقوط نکند.
مجلس قطعاً در رأس امور است
ايشان يک نکته ديگر را هم درخصوص مجلس متذکر شدند و افزودند: مجلس قطعاً در رأس امور است اما اين به معناي آن نيست که هر نماينده‌اي خود را در رأس امور بداند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: امروز، وظيفه مهم همه ما، انجام کارها با نيت خالصانه و با جديت و مجاهدت و احساس وظيفه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي بيانات خود از تلاش‌هاي يک سال گذشته رئيس، هيأت رئيسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تشکر کردند.
گزارش رئيس مجلس
در ابتداي اين ديدار آقاي دکتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي درخصوص عملکرد يک سال گذشته قوه مقننه گزارشي را بيان کرد.
رئيس مجلس،  تلاش کميسيون‌هاي مختلف در شفاف سازي بودجه سال 92، حل مسائل معيشتي و تورم، کنترل نوسانات ارز، حمايت از توليد ملي و اقتصاد مقاومتي، توجه به کشاورزان و بازنشستگان و وضعيت سلامت، اعمال انضباط مالي و توجه ويژه به بخش نفت و گاز، نيرو و دفاع را از اقدامات مهم مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد.
آقاي دکتر لاريجاني همچنين تصويب 53 قانون از  مجموع 300 طرح و  لايحه مطرح شده در صحن مجلس، بهره‌گيري ديوان  محاسبات از  روش‌هاي نوين نظارتي و ارتباط مستمر با مديران دستگاه‌هاي مختلف، ارائه  نظرات مشورتي از سوي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و ورود مجلس در  کمک به دولت براي حل مشکلات اقتصادي را از ديگر اقدامات قوه مقننه در يک سال گذشته بيان کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي انتخابات 24 خرداد را به لحاظ شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي، بسيار حساس خواند و اظهار اميدواري کرد حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري، حماسه سياسي بزرگي را رقم بزند.

 


Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده‌اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروايي است که به تو زده‌اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي‌دانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي‌خوانند، ظهورت را از خدا مي‌طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي‌شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي‌گزند با تعجب مي‌گويند که تو را پيش از اين هم ديده‌اند. و راست مي‌گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي، جمعه که از راه مي‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي‌دهند و قرار ازکف مي‌نهند و قافله دل‌هاي بي‌قرار روي به قبله مي‌کنند و آمدنت را به انتظار مي‌نشينند...
و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه‌اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي‌کنيم.
عاشقانه‌ترين آيه
نشانه رفته غزل‌هاي من به سوي کسي
به خون کشانده دلم را خيال روي کسي
تمام قافيه‌ها را به خط نستعليق
نوشته دست خدا، لا به لاي موي کسي
غزل بهانه خوبي است تا قدم بزنم
ميان قافيه‌هايش به جستجوي کسي
هزار ندبه مبهم، هزار جمعه سرد
تمام عمر نشستم در آرزوي کسي
کسي شبيه تو در آسمان رويا نيست
کسي چنان که تويي، نيست رو به روي کسي
تو عاشقانه‌ترين آيه‌هاي قرآني
قسم نخورده خداوند چون تو، روي کسي
پر از حرارت عشق است سينه‌ام، انگار
نشانده‌ام به لب خود، لب بسوي کسي
دلم خوش است به پايان شاهنامه شب
هميشه مي‌وزد از ماه، عطر و بوي کسي
حجت‌الاسلام محمد عابديني
روز پدر
دست مرا گرفتيد، تا يادمان بماند
از روي خاک برديد تا اوج آسمانم
گفتند امام هر عصر، باباي مهربان است
روز پدر مبارک! باباي مهربانم
* * *
چشم‌هاي خيس
روشن‌ترين ستاره اين آسمان تار
بر دخمه‌هاي تيره دل، روشني ببار
من زنده‌ام به يُمن نفس‌هاي گرم تو
اي پيک سبزپوش و مسيحا دم بهار
با تو دلم چو آينه شفاف مي‌شود
بي‌تو گرفته است تمام مرا غبار
بر برگ برگ دفتر ما ثبت کرده‌اند
يک عمر جستجوي تو، يک عمر انتظار
يک شب بيا به حرمت اين چشم‌هاي خيس
بر ديدگان مانده به راهم قدم گذار
ما مانده‌ايم در خم اين کوچه‌هاي تنگ
ما را بيا، از اين همه دلواپسي درآر
برگرد روشناي دل‌انگيز آفتاب
مولاي آب و آينه، مولاي ذوالفقار
الهام امين

 


رئيس دفتر رهبر انقلاب:
يکي از خيانت‌هاي بزرگ انگليس براندازي زبان فارسي در هند بود
حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: يکي از خيانت‌هاي بزرگي که انگليس کرد براندازي زبان فارسي در شبه‌قاره بوده است.
به گزارش مهر، کنگره ملي صائب‌تبريزي و شعر اخلاقي عصر سه شنبه هفت خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي‌گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از شاعران پيشکسوت در تالار وحدت برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني در سخناني در اين برنامه ياد محمد قهرمان شاعر فقيد را گرامي داشت و گفت: بنده مطلع هستم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شخص وزير ارشاد تلاش زيادي کردم تا براي ايشان در زمان حياتشان بزرگداشت بگيرند اما استاد قهرمان با روحيه شهرت ستيزي که داشت و دوست نداشت مطرح باشد، قبول نکرد و اين نام براي خيلي‌ها ناشناخته ماند البته نخبگان همواره او را شناخته‌اند.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنانش به حضور انگلستان در شبه‌قاره در ساليان نه چندان دور اشاره کرد وگفت: از صميم دل آرزو کنيد که خدا حکومت فاسد انگليس را نابود کند. خيانتي که اينان به فارسي‌زبانان کرده‌اند حد ندارد. زبان مردم شبه‌قاره و دربار آن فارسي بود. اينکه خيل شعراي ما هجرت مي‌کردند و به طرف هندوستان مي‌رفتند براي چه بود؟ کليم کاشاني، حزين لاهيجاني، طالب آملي و صائب‌تبريزي همه اينها به هند رفته‌اند به اين خاطر که آنجا اينها را قدر مي‌شناختند ولي اين چنين قدرشناسي در کشور ما وجود نداشت.
وي تصريح کرد: استعمار پير آمد و با تصرف هندوستان يک خيانت بزرگ مرتکب شد و آن براندازي زبان فارسي بود. شما ببينيد که کسي مانند مرحوم اقبال اصلاً ايران را نديده است ولي ديوانش به زبان فارسي است.
آيا وزارت ارشاد کوتاه خواهد آمد؟
در پي اتفاقات اخير و جلسات متعددي که هيئت بازگشايي خانه منحله سينما با سينماگران مختلف در خصوص چگونگي بازگشايي خانه سينما داشته است، هيئت مديره خانه سينما در نامه‌اي سرگشاده خطاب به محمود احمدي‌‌نژاد نکاتي را در اين خصوص متذکر شده است.
به گزارش فارس، پس از حدود يک سال و نيم تلاش براي اصلاح اساسنامه خانه سينما به دليل مشکلات جدي که در آن وجود داشت و موجب انحلال خانه سينما شد، اکنون و در شرايطي که به نظر مي‌رسد با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري وزارت ارشاد با موافقت در مورد اضافه نشدن عنوان «جمهوري اسلامي» به خانه سينما از مواضع محکم خود در آغاز اين حرکت کوتاه آمده است، هيئت مديره سابق خانه سينما هم شمشير را از رو بسته‌اند و در نامه‌اي سرگشاده به رئيس‌جمهور متذکر نکات غريبي شده‌اند:
هيئت مديره سابق خانه سينما در اين نامه سرگشاده خطاب به محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران نوشته است: همان‌طور که مستحضريد در جلسه روز 21 شهريور 1391 (روز سينما) در دفتر رياست جمهوري و در حضور جنابعالي توافق شد که گروهي براي اصلاح بندهايي از اساسنامه خانه سينما- که معاونت سينمايي به بهانه آنها سعي داشت خانه سينما را به تعطيلي بکشاند- تعيين شوند تا به رفع بهانه اقدام کنند. هيئت مديره لازم مي‌داند گزارش مسير طي شده پس از آن ديدار و مراتب قانوني مترتب بر آن را به استحضار برساند.
در ادامه اين نامه نوشته شده است: مجمع عمومي با حضور اعضاي سابق خانه منحله سينما تشکيل مي‌شود و رسميت پيدا مي‌کند. منظور از اعضا، نمايندگان انجمن‌ها و کانون‌هاي عضو هستند که طبق ماده 15 اساسنامه از طرف شوراي مرکزي منتخب آخرين مجمع عمومي تشکل مربوطه کتباً به مديريت خانه سينما معرفي بشوند. هر شکل ديگري از حضور در مجمع عمومي خانه سينما تخلف محسوب مي‌شود.
اين در حالي است که اصناف مطرح شده از سوي هيئت مديره خانه منحله سينما، هنوز وجهه قانوني نيافته است و لازم است که ابتدا مراحل قانوني اين بحث طي شود و سپس مطرح شوند. از لحن نامه هيئت مديره سابق خانه سينما، چنين برمي‌آيد که اين هيئت غيرقانوني گويا هنوز در موضع طلبکار قرار دارد!
حمايت از همکاران بي‌بي‌سي، ديدار محرمانه با کارگزاران صهيونيستي اسکار، حمايت از فيلم‌سازان مجرم ضد امنيتي، بخشي از اتهامات هيئت مديره ياد شده است که گويا قرار است به جايي حساب پس ندهند!
نمايشگاه قرآن کريم از 14 تير آغاز مي‌شود
بيست‌ويکمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم با محور سبک زندگي قرآني از 14 تير 1392 به مدت 30 روز در مصلاي بزرگ «امام خميني» برگزار خواهد شد.
اين دوره نمايشگاه بيش از 40 بخش دارد که با تجميع و ادغام‌هاي صورت گرفته تاکنون 35 بخش قطعي و احتمال اضافه شدن ساير بخش‌ها نيز وجود دارد، همچنين احکام مديران بخش‌ها صادر و به آنان اعطا شده است. بخش دانشگاهي امسال با چهار بخش و چهار زيربخش به صورت يکپارچه فعاليت مي‌کند و شامل بخش‌هاي پژوهش‌ها، آموزش عالي، آموزش عمومي قرآن، تبليغ و ترويج، هنر، نهادها و دستگاه‌هاي قرآني در بخش دانشگاهي فعاليت خواهند داشت. در بخش ديگري از نمايشگاه کارنامه 34 ساله قرآني کشور با تاکيد بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از بدو تاسيس تاکنون نمايش داده مي‌شود. مشاوره و گفت‌وگوهاي قرآني بخش جديدي است که امسال به صورت مستقل ايجاد شده است، البته در سال‌هاي قبل هم اين بخش به صورت غير مستقل وجود داشت. بخش نشريات و مطبوعات قرآني با همکاري معاونت مطبوعاتي، بخش حوزوي تحت نظر حوزه و دانشگاه و با همکاري وزارت بهداشت و بخش آموزش هم زير نظر وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. بخش‌‌هاي پژوهش و ترجمه قرآن کريم،‌ بخش نوجوان، کودک، نشر مکتوب که در دو بخش داخلي و خارجي با همکاري معاونت فرهنگي فعاليت خواهد داشت، نشريات ديجيتال، بخش محافل و مراسم، شعر و ادب، سبگ زندگي قرآني، نهادها و موسسات، هنرهاي نمايشي، قرآن و بين‌الملل، قرآن و اديان که حوزه تعامل قرآن با ساير اديان را توضيح مي‌دهد، استهلال و رصد آسماني، بخش بيداري اسلامي، حجاب و عفاف در دو بخش نمايشگاهي و فروشگاهي، قرآن و علم، ره‌يافتگان، عکس، صحافي قرآن کريم که يکي از کارهاي ما تجميع و ترميم و تعويض قرآن در اين بخش است، قرآن و وحدت اسلامي، محصولات فرهنگي، ستاد ملي طرح جامع قرآن کريم و دارالکتابه از ديگر بخش‌هاي بيست‌ويکمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم به شمار مي‌روند. در اين نمايشگاه چهار رونمايي بزرگ خواهيم داشت يعني هر هفته يک رونمايي در دستور کار است و پيش‌بيني مي‌شود 50 رونمايي نيز در بخش‌ها انجام گيرد.
در آيين افتتاحيه نمايشگاه از خادمان قرآن کريم و نهج‌البلاغه با حضور رئيس‌جمهور تکريم مي‌شود.
حضور بازيگر سريال مبتذل ترکيه در فيلم «لاله»
بازيگر يکي از سريال‌هاي مبتذل ترکيه، بازيگر فيلم «لاله» به کارگرداني اسي نيک‌نژاد (همکار فيلم‌هاي مستهجن هاليوود) شد.
بازيگر يک سريال غيراخلاقي شبکه‌هاي ماهواره‌اي ترکيه در حالي به گروه پروژه لاله پيوسته که دست‌اندرکاران اين پروژه تصميم داشتند بازيگران سطح اول آمريکا را براي نقش‌آفريني در اين فيلم دعوت کنند، اما گويا از ميان همه هنرمندان خارجي تنها بازيگراني پايين‌تر از حد سينماي ايران به اين پروژه پيوسته‌اند!

 


رئيس‌جمهور سابق لبنان اظهار داشت: اگر غربي‌ها واقعا به دنبال دموکراسي هستند روش انتخابات را که تجلي اراده مردم است بپذيرند و به دنبال اقدامات تخريبي و ايجاد درگيري‌هاي طائفه‌اي براي جلوگيري از تحقق خواست مردم نباشند.
«اميل لحود» رئيس‌جمهور سابق لبنان و هيئت همراه که به عنوان مهمان ويژه براي شرکت در نشست بين‌المللي سوريه در تهران حضور دارد، با علي‌اکبر صالحي وزير امورخارجه کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد.
صالحي در اين ديدار از مواضع روشن لحود در حمايت از مقاومت در دوران رياست‌جمهوري وي و پس از آن تقدير و بر نقش مهم و ارزشمند وي در ثبات و آرامش لبنان تاکيد کرد.
وزير امور خارجه کشورمان در خصوص بحران سوريه اظهار داشت: موضع جمهوري اسلامي ايران در موضوع سوريه از ابتدا روشن بوده و ما هرگونه مداخله خارجي در اين کشور را رد مي‌کنيم و معتقديم که اين مداخلات خارجي بود که بحران سوريه را پيچيده کرد.
به گزارش فارس، اميل لحود نيز با تشريح شرايط منطقه به ويژه سوريه و لبنان، از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از اين دو کشور تشکر و تاکيد کرد: برخي کشورها ادعا مي‌کنند که به دنبال ايجاد دموکراسي در سوريه هستند، اما وقتي متوجه مي‌شوند که در صورت برگزاري انتخابات، با توجه به محبوبيت بشاراسد، ممکن است او مجددا توسط مردم انتخاب شود، وحشت مي‌کنند و مخالف حضور بشاراسد در انتخابات مي‌شوند.
وي افزود: اگر غربي‌ها واقعا به دنبال دموکراسي هستند، روش انتخابات را که تجلي اراده مردم است بپذيرند و به دنبال اقدامات تخريبي و ايجاد درگيري‌هاي طائفه‌اي براي جلوگيري از تحقق خواست مردم نباشند.
همچنين، آنخل انريکه آرياس معاون وزير امور خارجه جمهوري اکوادور ديروز درتهران با علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد.

 


استاندار تهران تاکيد کرد: تاکنون گزارشي مبني بر تخلف در تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري نرسيده است.
مرتضي تمدن در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين که هرچه به زمان برگزاري انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم بايد مراقبت بيشتري داشته باشيم، اظهار کرد: در انتخابات رياست‌جمهوري به خاطر برنامه‌ريزي‌ منسجمي که صورت گرفته است، ميزان تخلفات کم است، زيرا تبليغات بيشتر به سمت تلويزيون و راديو کشانده شده است.
وي در ادامه با بيان اين که تخلف‌ها هنگامي صورت مي‌گيرد که تبليغات در خيابان انجام شود، خاطر نشان کرد: با وقت زيادي که رسانه ملي در اختيار نامزدها گذاشته است تاکنون نامزدها نيازي به داشتن ستاد نمي‌بينند.
تمدن همچنين درباره تبليغات انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز گفت: گزارش‌هاي مربوط به تخلف در مورد تبليغات انتخابات شوراها به فرمانداري‌ها واصل شده که حجم آن نسبت به تعداد داوطلبان بسيار کم است.
وي با بيان اين که قريب به 8500 داوطلب در انتخابات شهر و روستا رقابت مي‌کنند، گفت: بسياري از اين گزارش‌ها مربوط به شبهه، حدث و گمان بوده است و ما شکايت جدي در حوزه شوراها نداشتيم و بازرسان هم به اين گزارش‌هاي واصله رسيدگي کردند.
تمدن با تاکيد بر اين که دولت مجري انتخابات نيست، تصريح کرد: مردم برگزارکنندگان انتخابات هستند؛ چرا که مسئوليت‌هاي مستقيم در برگزاري انتخابات با هيئت‌هاي اجرايي است که هيئت‌هاي اجرايي هم معتمدين مردم هستند ما در ستاد انتخابات استان تهران بايد برگزاري درست انتخابات را پشتيباني کنيم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا بسيج در تامين امنيت انتخابات نيز مشارکت دارد، گفت: دراين‌باره هيچ بحثي صورت نگرفته است و احساس مي‌کنيم با ادامه روندي که شکل گرفته است، مي‌توانيم انتخابات سالمي را برگزار کنيم.
استاندار تهران همچنين افزود: اگر هم مجريان انتخابات و هم داوطلبان بر مدار قانون حرکت کنند، هيچ اتفاقي نمي‌افتد و در ميزان مشارکت و اعتماد مردم اثر مثبتي مي‌گذارد، نگاه ما اين است که بايد نامزدها پرشور به صحنه بيايند و براساس قانون تبليغات خود را شکل دهند، اما در کنار اين نامزدها بايد زيرمجموعه‌هاي خود را مديريت کنند شايد نامزدي در يک موضوعي سوءنيت نداشته باشد، اما ستاد او کاري کند که چهره اين نامزد مخدوش شود.

 


يک تحليلگر فارين پاليسي اذعان کرده که اگر ايران عزمي بر توليد سلاح هسته‌اي داشته باشد آمريکايي‌ها قادر به جلوگيري از آن نيستند.
نشريه «فارين پاليسي» در يادداشتي مبسوط به قلم «عليرضا نادر»، تحليلگر ايراني‌الاصل مسائل سياسي، تصريح کرده است که حتي دست‌يابي ايران به سلاح هسته‌اي نيز خطرناک نيست.
نادر که اين يادداشت را به رد دلايل کساني اختصاص داده است که دست‌يابي ايران به سلاح هسته‌اي را «پايان دنيا» تلقي مي‌کنند، بدواً به اين واقعيت پرداخته است که ايران در عرصه بين‌المللي «بازيگر عاقل» محسوب مي‌شود.
اما جدا از استدلالات او که عموماً همراه با پيش‌فهم‌هاي بدبينانه وي نسبت به جمهوري اسلامي ايران هستند، وي در بخشي از يادداشت خود به واقعيتي اشاره کرده است که در نوع خود جالب است. اين تحليلگر مسائل سياسي و بين‌المللي تأکيد کرده است که تصميم در خصوص دست‌يابي ايران به سلاح هسته‌اي تحت اختيار رهبري جمهوري اسلامي است و نه باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، بدان معنا که اگر ايران تصميم به دست‌يابي به سلاح هسته‌اي بگيرد، آمريکا قادر به جلوگيري از آن نخواهد بود.
تحليلگر مزبور اذعان کرده است که اگر ايران عزم توليد سلاح هسته‌اي داشته باشد، حتي تحريم و حمله نظامي هم نمي‌تواند جلوي دست‌يابي اين کشور به سلاح هسته‌اي را بگيرد چرا که فن‌آوري و دانشي که توسط ايران ايجاد شده است، حتي با بمب‌هاي هوشمند نيز قابل از بين رفتن نيست و چه بسا حمله نظامي منجر به عزم ايران براي توليد سلاح هسته‌اي شود. عليرضا نادر همچنين يادآوري کرده است که ايران از ابتداي انقلاب خود با سياست مهار ايالات متحده همچون انواع تحريم‌ها و حضور نظامي در خليج‌فارس مواجه بوده است.
رهبر انقلاب چندي پيش در يکي از سخنراني‌هاي خود تأکيد کردند که ايران خود ساخت سلاح هسته‌اي را امري نادرست مي‌داند و اگر عزمي بر آن داشت، هيچ کس قادر به جلوگيري از اين امر نبود.
جمهوري اسلامي ايران همواره بر ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود نه از واهمه تهديدهاي غرب بلکه براساس بينش ديني ايرانيان، تأکيد کرده است.

 


رئيس قوه قضائيه خاطرنشان کرد: در جغرافياي فکري و سياسي غرب حقوق‌بشر جز ابزاري براي سلطه و پيشبرد منافع خودشان چيزي نيست.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، آيت‌الله آملي‌لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با گراميداشت ياد و خاطره حضرت امام خميني(ره) و بزرگداشت 14 و 15 خرداد ماه، تأکيد کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران با فکر دقيق و تيزبين حضرت امام(ره) و متکي بر ارزش‌هاي اسلامي و انساني احيا شد که بديلي نداشته و نخواهد داشت و با تکيه بر حضور مردم در صحنه نظام مقدس جمهوري اسلامي به عنوان يک نظام سياسي خاص و مبتني بر فلسفه سياسي خاص به جهان معرفي شد.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين‌که نگاه و نظر غربي‌ها درباره استبدادي بودن نظام مبتني بر ولي‌فقيه به دليل عدم درک آنان از نوع نگاه مردم جامعه اسلامي به جايگاه ولي‌فقيه است، گفت: تبعيت مردم از مراجع و روحانيون عظام با پشتوانه‌اي بيش از هزار سال در بسياري از جوامع اسلامي حاکم بوده و حضرت امام (ره) پيش از تشکيل جمهوري اسلامي ايران، داراي ولايت بود و بر قلوب مردم ما حکومت داشت.
وي تفکر اسلامي را حافظ حقوق تمام مردم حتي غيرمسلمانان دانست و گفت: اما در مقابل، غربي‌ها براساس تفکر و نظام سياسي خود، هرگاه لازم بدانند بر سر مردم غيرخودي بمب‌هاي اتمي و شيميايي مي‌ريزند و در جغرافياي فکري و سياسي آنان حقوق‌بشر جز ابزاري براي سلطه و پيشبرد منافع خودشان چيزي نيست.
رئيس قوه قضائيه تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران از زمان تأسيس روز به روز به قله‌هاي کمال نزديک‌تر شده و مي‌شود و رهبري نظام و ولايت‌فقيه وزنه‌اي استوار در ايجاد آرامش و طمأنينه براي کشور است و اکنون که در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار داريم، توقع از نامزدهاي انتخاباتي اين است که حيثيت و آبروي نظام جمهوري اسلامي ايران و استقلال شخصيتي و مردمسالاري ديني آن را حفظ کنند.
در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي بحث و بررسي درباره پيش‌نويس طرح دادرسي الکترونيکي و آيين دادرسي جرايم رايانه‌اي ادامه يافت.

 


رشت - خبرنگار کيهان:
گياه نادر سوسن چلچراغ، پرورش يافته در ايستگاه تحقيقات کشاورزي لاهيجان 20 روز زودتر از رويشگاه‌هاي طبيعي‌‌اش شروع به گل‌دهي کرد.
سرپرست مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: پس از چندين سال بررسي و مطالعه روي اين گياه اکنون چندسالي است که گياه سوسن چلچراغ توليد شده در ايستگاه کشاورزي لاهيجان در اواخر ارديبهشت ماه شروع به گل‌دهي مي‌کند که مورد بازديد علاقه‌مندان نيز قرار گرفته است. محمدتقي پاداشت اضافه کرد: امسال نيز بوته‌هاي گياه سوسن چلچراغ موجود در ايستگاه تحقيقات کشاورزي لاهيجان زودتر از رويشگاه‌هاي مختلف طبيعي مانند داماش، درفک و اسالم گيلان، کلاردشت مازندران و منطقه شغال دره اردبيل در حال گل‌دهي است.
گفتني است در حال حاضر اين گياهان بعنوان ژرم پلاسم (ذخيره ژنتيکي) در اين مکان نگهداري مي‌شوند.

 


معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت گفت: ظرفيت‌اعزام زائران به عراق در حال حاضر نامحدود است.‌
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ مسعود اخوان، ضمن آنكه به متقاضيان سفر به عتبات عاليات عراق توصيه كرد با توجه به شرايط داخلي عراق، به‌شكل انفرادي به اين كشور سفر نكنند، ادامه داد: سازمان حج و زيارت با توجه به ظرفيت‌سازي جديد در عراق، فعلا محدوديتي براي اعزام زائران ندارد و متقاضيان مي‌توانند با طي كردن مراحل ثبت‌نام در كاروان‌هاي تحت پوشش اين سازمان، به عراق سفر كنند.
وي اظهار داشت: گروه‌هايي كه معمولا انفرادي به عراق سفر مي‌كنند، مي‌توانند به ما مراجعه كنند تا مراحل ثبت نام براي آنها طي شود و با گروه خود و به‌شكل قانوني تحت پوشش اين سازمان به عتبات عاليات عراق بروند.
اخوان همچنين با بيان اينکه در حال حاضر مشكل پروازها از ايران به عراق رفع شده است، گفت: اگر مشكلي از نظر آب و هوا در اين كشور پيش نيايد، هيچ‌يك از پرواز‌ها متوقف نمي‌شود.
او افزود:روزانه حدود سه‌هزار زائر از ايران به عراق اعزام مي‌شوند كه بيش از يك‌هزار نفر از آنها، هوايي به اين كشور سفر مي‌كنند.

 


سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ورود مک‌کين سناتور جنگ‌طلب آمريکايي به خاک سوريه و ديدار با فرماندهان مسلح مخالف دولت اين کشور را محکوم کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، عباس عراقچي سخنگوي وزارت امورخارجه در واکنش به ورود مک‌کين سناتور جنگ‌طلب آمريکايي به اراضي سوريه و ديدار با فرماندهان گروه‌هاي مسلح مخالف دولت اين کشور با محکوم‌کردن اين اقدام مداخله‌جويانه که خلاف قوانين و عرف بين‌المللي است، آن را مداخله صريح در امور داخلي سوريه و اقدامي در راستاي گسترش دامنه بحران و ادامه خونريزي در اين کشور دانست.
عراقچي افزود: ورود غيرقانوني و مغاير با کنوانسيون‌هاي بين‌المللي سناتور آمريکايي به داخل سرزمين‌هاي سوريه و ديدار وي با فرماندهان گروه‌هاي مسلح مخالف دولت آن کشور با ادعاي دولت آمريکا مبني بر پيگيري راه حل سياسي براي حل بحران سوريه در تضاد و حاکي از رفتار دوگانه آمريکا در زمينه سياست اعلامي و اعمالي اين کشور و مغاير تلاش‌هاي بين‌المللي براي نشست صلح سوريه در ژنو است.

 


آيت‌الله «حسين نوري‌همداني» از مراجع تقليد، حضور حماسي مردم در انتخابات 24 خرداد امسال را زمينه‌ساز مقابله با جنگ نرم دشمنان دانست.
به گزارش ايرنا، وي روز چهارشنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با بيان اينکه مردم با هوشياري و شناخت، وظيفه خود حماسه ديگري خواهند آفريد، گفت: تلاش و توطئه دشمنان براي ايجاد مشکل براي انتخاب مردم بي‌فايده خواهد بود.
آيت‌الله نوري همداني، شجاعت، ديانت و مردمي بودن را از ويژگي‌هاي اساسي رئيس‌جمهوري آينده ذکر کرد و افزود: رئيس جمهوري بايد براي حل مشکلات جامعه در بخش‌هاي مختلف برنامه داشته باشد و در مقابل برنامه خود احساس مسئوليت و وظيفه کند.
وي در بخش ديگر سخنان خود، وهابيت را معضل بزرگ جهان اسلام دانست و افزود: عربستان و قطر با تحريک وهابيت و با سرمايه‌هاي خود، مردم بي‌دفاع در عراق و سوريه را قتل‌عام مي‌کنند.
آيت‌الله نوري همداني، ايجاد جنگ مذاهب را توطئه دشمنان ذکر و اضافه کرد: وهابيت عمامه را از سر روحانيت شيعه در مکه برداشته و با آنان برخورد توهين‌آميز دارند و حتي فتوا داده‌اند که گرفتن زن اسرائيلي يهودي جايز، ولي زن شيعه حرام است.
وي وهابيت را مذهبي ساختگي و دروغين ناميد و افزود: آنان با توزيع کتب در رد اعتقادات شيعه در ميان حجاج به دنبال از بين بردن باورهاي اصلي مسلمانان هستند.

 


وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: تا پايان دولت دهم 6 هزار تخت بيمارستاني در دست ساخت به بهره‌برداري خواهد رسيد.
دکتر محمدحسن طريقت منفرد، سه‌شنبه در حاشيه بازديد از بيمارستان شهداي خليج‌فارس بوشهر در گفت‌وگو با ايرنا افزود: در دولت‌‌هاي نهم و دهم 16 هزارتخت بيمارستاني افتتاح شده و 36 هزار تخت نيز در دست ساخت و مطالعه است. وي اضافه کرد: هم اينک 600 هزار تخت بيمارستاني دانشگاهي و 20 هزار تخت خصوصي و دولتي در کشور وجود دارد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي درباره وضعيت طرح پزشک خانواده بيان کرد: اين طرح بيش از يکسال است که در استان‌هاي فارس و مازندران در دست اجراست اما مسئولان دانشگاه‌هاي ياد شده به اين نتيجه رسيده‌اند که اين روش ناکارآمد است و بايد تغيير کند.
طريقت منفرد ادامه داد: امسال نيز طرح پزشک خانواده در هفت استان شامل يزد، قزوين، آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، خوزستان و خراسان متفاوت از شيوه استان‌هاي قبلي اجرايي خواهد شد.
وي در مورد دارو و تامين ارز مورد نياز اين بخش نيز گفت: براساس ديدگاه‌هاي اقتصاددانان تفاوت نرخ ارز فسادآور است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: اگر ارز مرجع به ارز مبادلاتي تغيير کند با توجه به اين که 97 درصد داروها ساخت داخل است هرچند قيمت تمام شده آن افزايش خواهد يافت اما اگر ارزش ريالي با ارز مبادلاتي به هزينه سلامت اضافه شود به مراتب کارآمدتر است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي افتتاح بيمارستان 160 تخت‌خوابي شهيد گنجي برازجان با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري به استان بوشهر سفر کرد.

 


يکي از مراجع تقليد داشتن تجربه فراوان در مسائل اجرايي را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي کانديداي اصلح رياست جمهوري دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي ديروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نقل قول برخي افراد از ايشان در خصوص صلاحيت برخي نامزدها در سايت‌ها اظهار داشت: ما درباره تاييد صلاحيت اشخاص هيچ نظري نداده‌ايم و نخواهيم داد و اگر حرفي از ما در سايتي نقل شده باشد درست نيست و مصلحت ما نيست وارد بحث مصداقي شده و کسي را تاييد يا حذف کنيم.
وي ادامه داد: شرکت در انتخابات امري لازم است و ما آن را براي اينکه اسباب تقويت جمهوري اسلامي و نظام اسلامي و ديني است جزء واجبات مي‌دانيم و برگزاري انتخابات بايد با شوروحضور حداکثري انجام شود.
استاد درس خارج فقه با تاکيد بر اينکه انتخاب رئيس‌جمهور در عين حال مسئوليت‌آفرين است بيان داشت: کسي را که انتخاب مي‌کنيد چهار سال شريک اعمال وي خواهيد بود، بنابراين بايد با مشورت و تحقيق کامل انتخاب کنيد و در راه رضاي خدا راي دهيد، ولي اگر بدون حساب و کتاب و براساس حب و بغض دنيوي و مصالح حزبي و گروهي انتخاب کنيم بايد خود را در اعمال آن‌ها شريک بدانيم.
آيت‌الله مکارم شيرازي با بيان اينکه برخي ديگر در راي دادن وسواس دارند تصريح کرد: برخي مي‌گويند براي اينکه در اعمال رئيس‌جمهور سهيم نشويم راي سفيد مي‌اندازيم، وسواس در انتخاب نيز درست نيست، انسان بايد در حد توان تحقيق کند و با نيت الهي راي خود را به صندوق بياندازد.
اين مرجع تقليد داشتن تجربه فراوان در مسائل اجرايي را ويژگي ديگر رئيس‌جمهور دانست و گفت: کسي که رئيس‌جمهور مي‌شود بايد از رقباي خود به عنوان معاون و يا وزير بهره گيرد و پست‌هاي کليدي را نبايد به افرادي که در ستادش حضور داشتند بسپارد.
آيت‌الله مکارم شيرازي افزود: رئيس‌جمهور بايد از جناح‌هاي مختلف پايبند به نظام دعوت کرده و کاري کند دولتش جامعيت داشته باشد و از تمام علاقه‌مندان و مدافعان نظام با هر سليقه‌اي استفاده کند.
اين مرجع تقليد با انتقاد از تورم و بيکاري و فشار سنگين اقتصادي بر مردم ابراز داشت: رئيس‌جمهور بايد حل مشکلات مردم را در اولويت نخست کاري خود قرار دهد و تمام مشکلات مردم را در نظر بگيرد.

 


821 واحد مسکوني احداثي کارکنان وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در نقاط مختلف کشور توسط وزير دفاع تحويل متقاضيان شد.
از مجموع 821 واحد مسکوني تحويل شده، 86 واحد با عنوان «آفتاب» در منطقه «گلشهر»، 20 واحد در مجموعه «پارچين»، 144 واحد مسکوني «ثامن» در پرديس، 116 واحد پروژه‌هاي «طوبي» در فرديس کرج،‌12 واحد «سرافرازان» در مشهد 208 واحد در رباط‌کريم، 16 واحد پروژه «ابوذر» در خيابان «خواجه عبدالله» و 140 واحد در شهر جديد پرند ديروز افتتاح شد. به گزارش خبرگزاري فارس از شرق استان تهران، در اين مراسم سرتيپ احمد وحيدي گفت: خانه‌دار شدن کارکنان اداري سابقه بيش از پنج سال (وزارت دفاع) از جمله برنامه‌هاي اين وزارتخانه است.
در اين مراسم رئيس بنياد تعاون وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز گفت: 4 هزار واحد مسکوني امسال به کارکنان وزارت دفاع تحويل مي‌شود تا مشکل مسکن آنها تا حدود زيادي برطرف شود.
سرتيپ سعيد رفيعي از تعيين تکليف فاقدان مسکن شاغل در وزارت دفاع تا سال آينده خبر داد و افزود: در حال حاضر، بايد با آماده‌سازي بسترهاي لازم براي خانه‌دار شدن کارکنان جديد و فرزندان کارکنان فعلي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اين حوزه گام برداشت.
وي تصريح کرد: با پيگيري وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، اعتبارات مالي مورد نياز براي تکميل طرح‌هاي ‌خانه‌سازي تامين شده است.
رفيعي از افزايش وام خريد خانه در قالب طرح «حکمت» تا 40 ميليون تومان خبر داد و گفت: طبق ابلاغ ستاد کل نيروهاي مسلح، وام طرح حکمت رقمي بالغ بر 30 ميليون تومان بود، اما با نظر وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين وام تا 40 ميليون تومان افزايش يافت.

 


شيراز-خبرنگار کيهان
آبفا شيراز با برگزاري رزمايش پدافند زيستي در بخش آب شرب، توانايي نيروهاي عملياتي خود را مورد ارزيابي قرار داد.
به گزارش روابط عمومي و آموزش همگاني آبفا شيراز در راستاي آشنايي با اصول و انواع تجهيزات و نحوه واکنش در شرايط اضطراري و به منظور بالا بردن سطح توانمندي در مواجهه با آلودگي احتمالي مخازن و شبکه آب رزمايش پدافند زيستي برگزار شد.
مدير دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل هدف از برگزاري اين رزمايش را، افزايش سطح آگاهي نيروهاي عملياتي در تأمين آب شرب در زمان بحران اعلام کرد و افزود: اين رزمايش تمريني براي افزايش سرعت عمل در کمترين زمان ممکن به لحاظ کيفي است.
مراحل تهيه و تدوين اين رزمايش توسط مديريت بحران و پدافند غيرعامل آبفا شيراز در منطقه شهرک گلستان و با همکاري مديران، کارشناسان و ساير عوامل اجرايي حوزه‌هاي بهره‌برداري، کنترل کيفيت و آزمايشگاه، حراست و روابط عمومي شرکت به مرحله اجرا درآمد.

 


معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري گفت: ايران از نظر مهار بيابان‌زايي در بين کشورهاي آسيايي بعد از چين در رده دوم قرار دارد و در حال حاضر رئيس بخش آسيا و اقيانوسيه کنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي است.
«پرويز گرشاسبي» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در سمنان به مناسبت روز جهاني بيابان گفت: دفتر بيابان اين سازمان، نقشه پديده‌هاي بياباني کشور را در مقياس يک 250 هزارم تهيه کرده است و براساس اين نقشه که بهترين سند مطالعاتي قابل استناد است وسعت بيابان‌هاي کشور 32 ميليون هکتار است.
وي افزود: اين نقشه تيپ‌هاي مختلف ژئومورفولوژي و اينکه در بيابان چه تيپ‌هايي داريم از جمله دشت‌هاي سيلابي، چاله‌هاي رسوبي، عميق‌ترين چاله‌هاي پست و پديده‌‌هايي چون تپه‌هاي ماسه‌اي و پوشش گياهي آميخته با چهره‌‌هاي ژئومورفولوژيک مثل «نبکا» را به خوبي نشان مي‌دهد.
گرشاسبي گفت: براساس مطالعات و بررسي‌هاي صورت گرفته 183 کانون بحران با مساحت شش ميليون و 400 هزار هکتار در 32 ميليون هکتار بيابان کشور وجود دارد و مساحت مناطق بياباني و کانون‌هاي بحران در تمام استان‌ها به طور دقيق مشخص شده است.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي کانون‌‌‌هاي بحراني گفت: تاکنون دو ميليون و 500 هزار هکتار از شش ميليون هکتار کانون بحران با ايجاد فضاي سبز درخت و درختچه‌‌اي کنترل شده است.
وي بذرپاشي، کپه‌کاري پخش سيلاب و قرق را از ديگر اقدامات مهار بيابان‌زايي دانست و اظهار داشت: در پنج ميليون هکتار از کانون‌‌هاي بحران و در حاشيه اين کانون‌ها از جمله حاشيه شهرهاي سمنان، يزد، زابل، کرمان و اصفهان در سطح گسترده‌اي اجرا شده است.
وي گفت: پروژه‌اي با عنوان احياي جنگل‌هاي مناطق بياباني و خاک‌هاي شور و مقابله با شن‌هاي روان در مسير جاده‌ها در دست اجرا است که يکي از اهداف اين پروژه‌ها مهار بيابان‌زايي در حاشيه شهرها است.
معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور از اجراي طرح ترسيب کربن در شش استان کشور از جمله سمنان خبر داد.
گرشاسبي ديروز در حاشيه بازديد از سايت اجرايي طرح ترسيب کربن استان سمنان به خبرنگار ايرنا گفت: ترسيب کربن طرحي مشارکتي با هدف احياي منابع طبيعي و تامين آب به‌خصوص تغذيه سفره‌هاي زيرزميني اجرا مي‌شود.
وي گفت: طرح ترسيب کربن در استان سمنان در منطقه سرکوير شهرستان دامغان اجرا مي‌شود و در برنامه براي اجراي آن قريب 10 ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده است.
وي گفت: سالانه دو ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار به اجراي اين طرح در برنامه اختصاص مي‌يابد.
وي مهمترين هدف اين طرح را توانمندسازي جوامع محلي بيان کرد و گفت: در اين طرح از مشارکت صندوق‌ها و کمک‌هاي محلي نيز استفاده مي‌شود.

 


نخستين کارخانه متحرک پردازش و تفکيک پسماندخانگي در کشور با حضور قائم مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست کشور و جمعي از مسئولان استاني و محلي ديروز در آبادان به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، شهردار آبادان در آيين راه‌اندازي اين کارخانه که در ابتداي جاده آبادان، اهواز ايجاد شده است گفت: کارخانه مزبور در يک نوبت کاري 10 ساعته 150 تن زباله را تفکيک و پردازش مي‌کند.
شيرازي اظهار کرد: 8 ميليارد ريال براي راه‌اندازي و 2 ميلياردريال براي ساخت ديوار محوطه از محل اعتبارات عوارض و ماليات بر ارزش افزوده متمرکز از خزانه‌ کل به شهرداري‌ها تامين و هزينه شده است.
وي افزود: با احداث اين کارخانه 40درصد از حجم پسماند در آبادان کاهش پيدا مي‌کند و سالانه 12 ميليارد ريال در هزينه جمع‌آوري پسماند و زباله در منطقه صرفه‌جويي مي‌شود.
شيرازي گفت: اين کارخانه به طور مستقيم 120 فرصت شغلي و 300 شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌کند.

 


طرح فروش سوخت به مرزنشينان سيستان و بلوچستان از ديروز دربازارچه مرزي ميلک آغاز شد.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در گفت‌وگو با ايرنا گفت: طرح فروش سوخت به مرزنشينان براي صادرات به کشورهاي همسايه از روز چهارشنبه به طور رسمي در دو شهرستان هيرمند و سراوان سيستان و بلوچستان آغاز شد.
«فداحسين مالکي» بيان کرد: فروش سوخت به ساکنان روستاها و شهرهاي حاشيه مرزي براساس بند دو مصوبه هيئت وزيران براي معيشت مرزنشينان انجام و در اين مرحله به هر خانوار 500 ليتر تحويل مي‌شود.
وي افزود: اين طرح در مرحله بعدي در ساير شهرستان‌هاي سيستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجراي چند برنامه براي توسعه سيستان و بلوچستان با اولويت معيشت مرزنشينان از سوي اين ستاد و ساير دستگاه‌هاي دست‌اندرکار خبر داد و اظهار داشت: فرصت‌هاي بسيار خوبي براي توسعه و پيشرفت اين منطقه فراهم شده است و در همين زمينه طرح صدور مجوز براي مبادله ماهانه 20 ميليون ريال کالا به هر خانوار مرزنشين بدون تشريفات قانوني اجرا مي‌شود.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجراي طرح واردات دام از سوي اين ستاد افزود: مجوز لازم از دولت افغانستان گرفته شده و قرار است دام گوشتي براي ذبح و دام مولد براي پرورش و اشتغال مرزنشينان وارد سيستان و بلوچستان شود.
وي ادامه داد: روند پيشرفت مرز ميلک به عنوان مبدا خروجي کشور يکي از اهداف مهم ستاد است و به همين سبب اقدامات و پيگيريهاي لازم انجام شد تا اين مبدا خروجي فعالتر شود.

 


معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از جذب 4 هزار استاد توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور در سال جاري خبر داد.
بهرام عين‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: فراخوان اين استخدام در 2 مرحله اعلام مي‌شود و هر دانشگاه با صدور اطلاعيه رشته مورد نياز خود را اعلام مي‌کند، شهريور ماه نيز فراخوان دوم برگزار و نظر قطعي اعلام خواهد شد.
وي همچنين از برگزاري آزمون رشته‌هاي کارشناسي ارشد علوم پزشکي 9 و 10 خرداد ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: آزمون کارشناسي ارشد علوم پزشکي سال 92، با حضور 71 هزار داوطلب امروز و فردا در 2 نوبت صبح و عصر برگزار مي‌شود.
اين مسئول با بيان اينکه اين آزمون در دبيرخانه دندانپزشکي، داروسازي و دبيرخانه علوم پايه برگزار مي‌شود گفت: به داوطلبان اين آزمون اجازه داده شده در اکثر رشته‌هاي مورد نظر شرکت کنند و يکي از آزمون‌هاي مهم است.
عين‌اللهي همچنين از برگزاري آزمون تخصصي دندانپزشکي در ماه آينده خبر داد و افزود: يکي ديگر از اقدامات مهم آموزشي برگزاري اين آزمون تخصصي است.
معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور همچنين از تغيير ساختار بروکراسي در شوراي آموزش پزشکي و تخصصي خبر داد و عنوان کرد: اين اقدام با هدف تسهيل ساختارهاي اين شورا در جهت تسريع روند فعاليت‌ها صورت گرفته است.

 


فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: 300 هزار نيرو امنيت انتخابات رياست‌جمهوري را تامين مي‌کنند.
سرتيپ «اسماعيل احمدي‌مقدم» در حاشيه مراسم شامگاه مشترک نيروي انتظامي خراسان شمالي در بجنورد طي گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: براساس آمار 65 هزار صندوق اخذ راي براي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي پيش‌بيني شده است.
به گزارش ايرنا وي گفت بر اين اساس بطور ميانگين براي هر شعبه راي‌گيري سه تا چهار نيروي انتظامي به منظور برقراري امنيت پيش‌بيني شده که با احتساب نيروهاي ميداني در مجموع 300 هزارنيروي انتظامي امنيت انتخابات را برعهده خواهند داشت.
فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد: تمام نيروهاي مورد نياز براي برقراري امنيت انتخابات آموزش‌هاي لازم را فرا گرفته و سازماندهي شده‌اند.
به گزارش فارس سرتيپ احمدي مقدم همچنين در پاسخ به پرسشي درباره فعاليت غيرقانوني برخي ستادهاي انتخاباتي گفت: اين ستادها براساس قانون بايد بسته شود اگرچه تاکنون هيچ مورد از فعاليت غيرقانوني ستاد نامزد انتخاباتي رياست‌جمهوري را نداشته‌ايم.
وي افزود: نيروي انتظامي ديگر اجازه ايجاد فتنه همانند سال 88 را به فتنه‌گران نمي‌دهد، امروز به برکت هوشياري مردم ساز و برگ فتنه در کشور سوخته و تمام شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10