(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 خرداد 1392 - شماره 20508

رئيس اتحاديه املاک پيش‌بيني کرد
روند کاهش قيمت مسکن و ثبات آن پس از انتخابات
در نشست ديروز وين اوپک سقف توليد روزانه را 30 ميليون بشکه تثبيت کرد
کوتاه اقتصادي
مدير عامل اتحاديه مرکزي دامداران: مشکلي براي تأمين گوشت قرمز ماه رمضان وجود ندارد
يک کارشناس اقتصادي: نقدينگي از بازار ارز خارج و وارد بورس شد
معاون وزير راه و شهرسازي: قيمت مسکن مهر پرديس افزايش نيافته است
معاون بودجه رياست جمهوري اعلام کرد
مشکل جدي رئيس جمهور آينده در اجراي بودجه 92
معاون وزير صنعت و تجارت خبر داد
ذخيره سازي مطلوب 10 قلم کالاي اساسي
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خبر داد
آغاز فروش سوخت به مرزنشينان براي صادرات
   


رئيس اتحاديه مشاوران املاک گفت: با اعتقاد کامل مي‌گويم بازار مسکن بعد از انتخابات ابتدا به ثبات مي رسد و سپس قيمت آن رو به پايين خواهد بود.
مصطفي قلي خسروي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود قيمت مسکن بعد از انتخابات کاهش خواهد يافت، افزود: زماني که کشور به ثبات سياسي برسد مطمئنا ثبات اقتصادي نيز در پي آن به وجود خواهد آمد پس قطعا بعد از انتخابات قيمت مسکن به ثبات مي‌رسد.
وي با اشاره به اينکه نبايد از تلاشهاي دولت دهم در بخش مسکن مهر و بافت فرسوده به راحتي گذشت ادامه داد: کاهش قيمت مسکن يک سري مولفه‌هايي مي‌خواهد که يا بايد يک اتفاق غيرقابل پيش‌بيني مثل حسنه شدن روابط سياسي با کشورهاي ديگر رخ دهد و يا اينکه فردي به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود که يک تفکر آرام داشته باشد.
خسروي اظهار داشت: مطمئنا بعد از انتخابات رياست‌جمهوري وقتي فردي با تفکر آرام به رياست‌جمهوري برسد ابتدا قيمت مسکن به ثبات مي‌رسد و سپس رو به پائين خواهد بود.
رئيس اتحاديه املاک در پاسخ به اين سوال که به تازگي يکي از کانديداها اعلام کرده که سند مسکن مهر را به نام متقاضيان ثبت خواهد کرد آيا اين شدني است، گفت: زمين‌هاي مسکن مهر در اختيار دولت است و دولت نيز مي‌تواند با ارائه يک لايحه به مجلس اين کار را انجام دهد.

 


وزير نفت جمهوري اسلامي ايران از تثبيت سقف توليد سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در سطح روزانه 30 ميليون بشکه خبر داد.
رستم قاسمي در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اعلام کرد: اعضاي اوپک در نشست ديروز پس از ساعت‌ها مذاکره پشت درهاي بسته اين سازمان تصميم گرفتند همچنان سقف توليد روزانه 30 ميليون بشکه اوپک را ثابت نگه دارند.
وي همچنين درباره بررسي شاخص‌هاي جديد ارزيابي نامزدهاي دبيرکلي اوپک گفت: شاخص‌ها و معيارهاي ارزيابي نامزدهاي دبيرکلي اوپک توسط کميته‌اي متشکل از نمايندگان وزيران اين سازمان مورد بررسي بيشتر قرار مي‌گيرد و اعضا در نشست دسامبر دوباره در اين باره تصميم‌گيري مي‌کنند.
قاسمي با مطلوب خواندن نتايج نشست 163 اوپک، گفت: اعضاي اوپک در نشست ديروز تفاهم زيادي با يکديگر داشتند.
پيش از برگزاري نشست 163 اوپک، بيشتر وزيران نفت کشورهاي عضو اوپک، مقام‌هاي اين سازمان و تحليلگران بازار نفت با مطلوب خواندن سطوح کنوني قيمت‌هاي نفت خام و شرايط عرضه اين ماده در بازارهاي جهاني، تثبيت سقف توليد روزانه 30 ميليون بشکه را پيش‌بيني کرده بودند.
به گزارش شانا، يکصد و شصت و سومين نشست پشت درهاي بسته وزيران نفت اوپک ساعت 13:30 بعدازظهر ديروز (جمعه 10 خرداد) در وين اتريش آغاز به کار کرد.
تثبيت قيمت
100 دلاري نفت
يکصد و شصت و سومين نشست وزارتي اوپک با هدف بررسي وضعيت کنوني بازار نفت، تصميم‌گيري درباره سقف توليد و بررسي شاخص‌هاي جديد ارزيابي نامزدهاي دبيرکلي جديد اين سازمان ديروز در مقر اين سازمان در وين اتريش برگزار شد.
اعضاي اوپک در نشست 163 اين سازمان درباره دو محور اصلي تعيين سياست توليد و بررسي شاخص‌هاي جديد ارزيابي نامزدهاي دبيرکلي، به بحث و گفت و گو پرداختند.جمع بندي اظهارنظرهاي وزيران نفت اوپک در آستانه برگزاري نشست 163 اين سازمان نشان از تلاش اعضا براي تثبيت قيمت‌هاي جهاني نفت خام در سطوح 100 دلار براي هر بشکه دارد.
به گزارش رويترز، عبدالکريم لعيبي، وزير نفت عراق با اشاره به وجود نفت کافي در بازارهاي جهاني نفت خام، گفت: اعضاي اوپک نمي‌خواهند شوکي به بازار وارد شود که شرايط اقتصادي جهان را تحت تأثير قرار دهد.عبدالباري العروسي، وزير نفت و گاز ليبي نيز پيش‌بيني کرد: اعضاي اوپک در نشست 163 اوپک سقف توليد کنوني روزانه 30 ميليون بشکه نفت اين سازمان را همچنان ثابت نگه مي‌دارند.
ياسر الجنيدي، يک تحليلگر در مؤسسه مشاوره انرژي «مدلي گلوبال ادوايزرز»، در اين باره گفت: قيمت‌هاي جهاني نفت خام در سطوح بالا باقي مي‌ماند و اعضاي اوپک از شرايط کنوني راضي هستند.
اوپک هم‌اکنون به دقت رشد برداشت نفت خام از ذخاير شيل اويل (برداشت نفت از سنگ‌هاي رسي) در آمريکاي شمالي را زيرنظر دارد، به طوري که اين رشد توليد تا حدودي سبب افت واردات نفت آمريکا از برخي از کشورهاي آفريقايي عضو اوپک شده است.
مقام‌هاي اوپکي از کشورهاي عضو غرب آفريقا که صادرات آنها تا حدودي تحت تأثير رشد توليد شيل اويل در آمريکا قرار گرفته است، نيز تمايلي به تغيير سقف توليد اوپک ندارند.
يک مقام اوپک حوزه خليج‌فارس نيز در اين باره گفت: ذخاير شيل اويل تهديدي به شمار نمي‌آيد، اما مي‌‌تواند بر روند عرضه محموله‌هاي نفتي در بخش‌هايي از جهان تأثير بگذارد و اين رقابت‌ها در آسيا بيشتر خواهد بود.رشد توليد شيل اويل در آمريکاي شمالي تا حدودي سبب کاهش صادرات نفت نيجريه و آنگولا به بزرگ‌ترين کشور مصرف‌کننده نفت جهان شده است و اين اعضاي آفريقايي اوپک به دنبال فروش بيشتر محموله‌هاي نفتي خود در بازار آسيا هستند.
سهيل‌بن محمد المزروعي، وزير انرژي امارات به رويترز گفت: من فکر نمي‌کنم رقابت در بازار نفت آسيا، قيمت‌هاي نفت خام را تحت تأثير قرار دهد.خوزه ماريا بوتلهودي واسکنسيلوس، وزير نفت آنگولا، نيز اعلام کرد: توليد و بهاي نفت خام در شرايط مطلوبي قرار دارد.برخي از اعضاي اوپک معتقدند که رشد تقاضاي فصلي نفت خام قيمت‌هاي نفت خام را همچنان در سطح 100 دلار براي هر بشکه (سطح مطلوب براي بيشتر اعضاي اوپک) حفظ مي‌کند.يک مقام اوپک از کشورهاي خارج از حوزه خليج‌فارس گفت: بهاي نفت خام اخيراً با 10 دلار افت روبه رو بوده است که تا حدودي عوامل عرضه مانند توليد نفت شيل و از سوي ديگر عوامل تقاضا بر اين روند تأثيرگذار بوده است.

 


* براساس مصوبه جلسه کارگروه هماهنگي اقتصادي دولت مقرر شد ساز‌وکارهاي لازم براي عرضه کالا و تنظيم بازار ماه مبارک رمضان در روزهاي آينده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحي و اجرا شود. محمود احمدي‌نژاد در جلسه هفتگي کارگروه هماهنگي اقتصادي دولت بر لزوم ايجاد اطمينان نزد واردکنندگان براي تخصيص ارز لازم جهت واردات کالاهاي اساسي و دارو با نرخ مرجع تاکيد کرد. در اين جلسه همچنين مقرر شد اقدامات و تسهيلات لازم براي واردات و ترخيص سريع‌تر کالاهاي اساسي و داروهاي وارداتي صورت پذيرد.
* رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه، با اجراي فاز اول پروژه انتقال آب از خليج‌فارس، آب مورد نياز صنايع معدني استان‌هاي هرمزگان و کرمان تامين مي‌شود. امير اميني با بيان اين مطلب گفت: اکنون اجراي عملياتي طرح ملي 30 هزار ميليارد ريالي شيرين سازي و انتقال آب از خليج‌فارس به استان‌هاي هرمزگان، يزد و کرمان و نواحي شرقي آغاز شده و قرار است فاز اول آن 4 ساله به مرحله راه‌اندازي برسد. وي افزود: براي اين منظور، 750 کيلومتر خط لوله، 10 ايستگاه پمپاژ، يک واحد آبگيري از دريا و نيز 2 واحد آب شيرين کن به ظرفيت کل 385 هزار متر مکعب در روز احداث مي‌شود.
* واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود عنوان کرد: در سال جاري ميزان ذخاير ايران به جز طلا به بيش از 63 ميليارد دلار مي‌رسد. واحد اطلاعات اکونوميست در گزارش ماه آوريل 2013 خود ميزان ذخاير ايران به جز طلا در سال گذشته را 69 ميليارد و609 ميليون دلار برآورد و پيش‌بيني کرد که اين ميزان با شش ميليارد دلار کاهش در سال جاري به 63 ميليارد و 609 ميليون دلار برسد.
* يک کارشناس صنعت خودرو گفت: اتخاذ تصميمات متفاوت براي قيمت خودروهاي داخلي موجب سردرگمي و پريشاني خريداران شده است. امرالله اميني عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي اظهار کرد: متاسفانه تصميمات شوراي رقابت در حدود چهار ماه اخير از پيوستگي و پختگي لازم برخوردار نبوده است. وي با بيان اين که اين شورا از حدود چهار ماه پيش با وعده ارزان‌تر شدن خودرو از مردم خواست از خريد اين محصول خودداري کنند، خاطرنشان کرد: پس از آن حدود يک ماه پيش قيمت برخي از خودروهاي داخلي مشخص شده و قيمت برخي ديگر از اين خودروها مانند تندر 90 هنوز تعيين نشده است.
* رئيس سازمان سرمايه‌‌گذاري خارجي و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران گفت: براساس آمار، ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در سال 91 به 4 ميليارد و 850 ميليون دلار رسيده است.بهروز عليشيري افزود: رقم ورودي جذب سرمايه‌گذاري خارجي سال 2010، 2 ميليارد و 600 ميليون دلار، سال 2011، 4 ميليارد و 600 ميليون دلار و سال 2012 براساس آمار تهيه شده به 4 ميليارد و 850 ميليون دلار رسيده است.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2239، 2267 الي 2269، 2220 الي 2224، 3314، 3315، 3364 ، 3365، 3380 الي 3384، 6619، 6628، 6660 الي 6669، 7754 الي 7759، 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796 و 7732 الي 7735 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


مدير عامل اتحاديه مرکزي دامداران گفت: مشکلي براي تأمين گوشت قرمز مورد نياز ماه رمضان وجود ندارد.
سعيد سلطاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در ماه‌هاي عادي حدود 85 هزار تن گوشت قرمز در کشور مصرف مي‌شود که در مناسبت‌هايي مانند ماه مبارک رمضان اين ميزان به حدود 100 هزار تن مي‌رسد که با توجه به ظرفيت‌ واحدهاي پرواربندي مشکلي براي تأمين اين ميزان گوشت قرمز وجود ندارد.
وي افزود: ماه‌هاي گذشته از خروج غيرمجاز دام زنده و قاچاق آن جلوگيري شد که اگر اين روند ادامه پيدا کند مي‌توان با افزايش ظرفيت توليد، گوشت قرمز مورد نياز کشور را در داخل توليد کرد.
به گفته مدير عامل اتحاديه مرکزي دامداران اخيراً در ستاد تنظيم بازار مصوب شده براي تأمين گوشت مورد نياز ماه رمضان حدود 20 هزار تن گوشت قرمز از خارج خريداري شود اما مي‌توان در داخل کشور با افزايش بهره‌وري گوشت مورد نياز مصرف کنندگان را توليد کرد.
سلطاني ادامه داد: افزايش بهره‌وري از طريق افزايش وزن لاشه، تکميل واحدهاي پرواربندي، بهبود مديريت توليد، بهبود وضعيت تغذيه سالم و... امکان‌پذير است.وي با اشاره به اين که در حال حاضر قيمت خريد دام زنده و لاشه گوسفند و گوساله از دامدار تقريباً يکسان است، گفت: در حال حاضر قيمت خريد هر کيلوگرم دام زنده در کشور از 9500 تومان تا 10 هزار و 900 تومان است. همچنين هر کيلوگرم لاشه گوسفند و گوساله بين 19 تا 24 هزار تومان در کشور خريداري مي‌شوند که متوسط قيمت خريد آن 22 هزار و 500 تومان است.
به گفته مدير عامل اتحاديه مرکزي دامداران با توجه به قيمت خريد هر کيلوگرم دام زنده و لاشه گوسفند و گوساله از دامداران و حاشيه سود منطقي از توليد تا مصرف هر کيلوگرم گوشت قرمز نهايتاً بايد حدود 25 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما گوشت قرمز با اين قيمت در بازار عرضه نمي‌شود.
سلطاني افزود: علت نوسان قيمت گوشت قرمز در بازار که به ضرر توليدکنندگان و مصرف کنندگان است، نبود مديريت صحيح و ساماندهي درست در بازار توليد و مصرف است که در صورت واگذاري بازار به بخش خصوصي و فراهم آوردن شرايط، قيمت‌ها به راحتي قابل کنترل است.وي تأکيد کرد: در حال حاضر بازار گوشت قرمز از نظر توليد مشکلي ندارد و به گفته فروشندگان طي روزهاي گذشته قيمت گوشت قرمز کيلويي 4000 تومان کاهش يافته است اما پيش‌بيني مي‌شود که در ماه مبارک رمضان قيمت گوشت قرمز با افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت مواجه شود که اين افزايش قيمت منطقي نيست و نشانه فرصت‌طلبي سودجويان از خلأ موجود در مديريت بازار گوشت قرمز است.

 


يک کارشناس بازار سکه و ارز با ارائه تحليلي از شرايط فعلي بازار، گفت: مردم عادي ديگر در کارهاي دلالي سرمايه‌گذاري نمي‌کنند به طوري که دلار و سکه از سبد سرمايه‌گذاري مردم خارج و به سمت بورس سرازير شد.
محمدحسن تسليمي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با بيان اينکه هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با افزايش قيمت مواجه شد به دلايل اين رويداد اشاره و اظهار داشت: بسياري از معامله‌گران براي فروش ذخاير خود اقدام به خريد مي‌کنند که قيمت‌ها تا سطحي افزايش يابد.
وي ادامه داد: در اين روند تا جايي که براي اين معامله‌گران امکان فروش به وجود آيد ذخاير طلاي خود را مي‌فروشند، قيمت‌ها تحت تأثير همين امر به شدت نزولي مي‌شود و پس از آن نيز ديگر اين معامله‌گران خريد نمي‌کنند.
تسليمي تأکيد کرد: هم‌اکنون قيمت جهاني طلا چنين روندي را طي مي‌کند و تا 1470 دلار هم امکان افزايش دارد و اما پس از آن و در صورت تثبيت آن در همين قيمت تا کانال 1200 دلار سقوط خواهد کرد.
اين کارشناس بازار سکه و ارز با بيان اينکه براساس تحليل‌هاي تکنيکال اونس جهاني پس از اين افزايش، سقوط خواهد کرد، گفت: سياست‌هاي انبساطي هم طبق گفته رئيس بانک مرکزي آمريکا در صورت مثبت بودن آمار اشتغال، مسکن، توليد، خرده فروشي، عمده‌فروشي و بيکاري اين کشور تعطيل خواهد شد.
تسليمي با بيان اينکه در صورت تعطيلي سياست‌هاي انبساطي آمريکا هر اونس طلا در بازارهاي جهاني سقوط و تا کانال 1200 دلاري خواهد رسيد، خاطرنشان کرد: تا 45 روز ديگر آمارهاي اقتصادي ايالات متحده آمريکا اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: در شرايط فعلي ارز و سکه در بازار از هيچ خبر انتخاباتي تأثير نمي‌پذيرد.
تسليمي گفت:‌ امکان دارد پس از اعلام نتايج انتخاباتي و در صورت داشتن برنامه‌ريزي و اعتماد داشتن بازار به رئيس‌جمهور منتخب، قيمت‌ها ثبات داشته باشد.اين کارشناس معاملات آتي سکه با اشاره به قيمت سررسيدها، اظهار داشت: در آخرين روز از معاملات آتي هفته گذشته هر قرارداد در سررسيدهاي خرداد، تير و مرداد به ترتيب؛ يک ميليون و 322 هزار تومان، يک ميليون و 349 هزار تومان و يک ميليون و 380 هزار تومان دادو ستد شد.
وي ادامه داد: معمولاً فاصله بين سررسيدها به طور ميانگين در معاملات گذشته بين 50 تا 70 هزار تومان بود اما در معاملات هفته‌هاي اخير اين ميزان بين 27 تا 30 هزار تومان است، اين ارقام نشان مي‌دهد که پس از انتخابات انتظاري براي افزايش قيمت‌ها نيست و حتي تا پيش از آن قيمت‌ها نزولي خواهد بود.
تسليمي تأکيد کرد: قيمت سررسيدها در معاملات آتي بسيار نزديک به قيمت‌هاي بازار نقدي است. اين ارقام به هر معامله‌گري نشان مي‌دهد که پس از انتخابات تورمي نخواهيم داشت.
تسليمي گفت: در بازار ارز سرمايه‌گذاران کلان با بالا و پايين بردن قيمت‌ها منتفع مي‌شوند و همان طور که طي چند روز قيمت دلار هزار تومان افزايش مي‌يابد حتما طي چند روز هم مي‌تواند مجدداً کاهش يابد، بنابراين مردم عادي ديگر در اين بازار پرريسک سرمايه‌گذاري نمي‌کنند.
وي ادامه داد: از اواخر سال گذشته روند تزريق نقدينگي‌ها از بازار ارز و مسکن به بازار سرمايه (بورس) آغاز شده است.

 


افزايش 10 ميليون توماني قيمت هر واحد مسکن مهر پرديس براي متقاضياني که قرار است به زودي واحدهايشان را تحويل بگيرند، نگراني‌هايي ايجاد کرده بود که معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: هيچ‌گونه افزايش قيمتي براي واحدهاي مسکوني اين شهر نداريم.
به گزارش ايسنا هفته گذشته مباحثي مبني بر افزايش قيمت واحدهاي مسکن مهر پرديس مطرح شد اما طبق آنچه مسئولان امر اعلام کرده‌اند اين واحدها افزايش قيمت جديد نخواهند داشت و اين واحدها به قيمت ابلاغ شده وزير راه و شهرسازي در بهمن ماه واگذار مي‌شوند.
لطفي‌زاده معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: متقاضياني که حداقل 9 ماه از تاريخ افتتاح حساب بانکي‌شان در سامانه مسکن مهر گذشته و مشمول عقد قرارداد و جانمايي واحد هستند، براي امضاي قرارداد فراخوانده شده‌اند.
به گفته وي براي تحويل واحد بايد 90 درصد مبلغ پرداخت شود که براي واحدهاي پروژه «دره بهشت» معادل 35 ميليون تومان و براي واحدهاي دو پروژه «کوزو» و «انجمن انبوه‌سازان» نيز 28 ميليون تومان است.
اين در حاليست که به گفته متقاضيان مسکن مهر اين شهر، پرداخت 90 درصد بهاي هر واحد تا پايان خرداد ماه در قرارداد آنها عنوان نشده است.
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: اين افراد اگر 90 درصد از بهاي واحد را واريز نکنند، فعلا حذف نمي‌شوند اما قرارداد قطعي که به منزله تعيين واحد مسکوني براي افراد است با آنها منعقد نمي‌شود و از اولويت کنار مي‌روند.
وي گفت: افرادي که تا ابتداي بهمن 91 حساب باز کرده‌اند اگر 50 درصد آورده نقدي را تا 10 خرداد پرداخت نکرده‌اند حذف مي‌شوند و کساني که حداقل 9 ماه از تاريخ افتتاح حسابشان مي‌گذرد، براي عقد قرارداد بايد 90 درصد آورده نقدي را بپردازند.
لطفي‌زاده درباره تکميل نشدن مبلغ اقساط ثبت‌نام‌کنندگان مسکن مهر پرديس گفت: ثبت‌نام متقاضيان براي پروژه 80 هزار واحدي مسکن مهر پرديس از خرداد سال گذشته شروع شد و بعد از پالايش ثبت‌نام‌کننده‌ها از همان زمان به تدريج با ارسال پيامک به ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرايط درخواست شد براي انتخاب پروژه و اطلاع از مبالغ لازم براي پرداخت آورده نقدي به کارگزاري پرديس مراجعه کنند.
به گفته وي در اين مراجعه‌ها به افراد يک برگه پيش‌قرارداد که حاوي مشخصات واحد و جدول پرداخت آورده نقدي در فواصل زماني مشخص بود، تحويل داده شد که در اين برگه‌ها زمان پرداخت مبالغ در 5 قسط به‌گونه‌اي که اولين قسط بايد حداکثر 15 روز بعد از تاريخ مراجعه، دومين قسط سه ماه بعد، سومين قسط شش ماه بعد، چهارمين قسط 9 ماه بعد و پنجمين قسط در زمان تحويل واحد، پرداخت مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در امر مسکن مهر نحوه پرداخت اين مبالغ را به‌گونه‌اي عنوان کرد که متقاضي بايد ظرف 9 ماه از زمان ثبت‌نام، حدود 90 درصد تعهد پرداخت را به حسابي که وزارت راه و شهرسازي به نام همان شخص در بانک مسکن واريز کند اما به‌رغم اعلام شرايط پرداخت اقساط، آورده نقدي بصورت برگه پرينتي به ثبت‌نام کننده، حجم قابل توجهي از کساني که سال گذشته در پروژه پرديس ثبت‌نام کرده‌اند تاکنون واريز نقدي نداشته‌اند يا اينکه ميزان پرداختي آنها به مراتب کمتر از حد نصاب تعيين‌شده در فواصل سه ماهه بوده است.

 


دست دولت در تکميل طرح‌هاي عمراني بسته شده و با اين حساب رئيس جمهور آينده در اجراي بودجه با مشکل جدي مواجه مي‌شود.
رحيم ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي رئيس جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: بودجه بايد طوري نوشته شود که نهاد قوه مجريه قادر به انجام آن باشد اما موادي در بودجه 92 آمده است که در ارتباط با اجراي اعتبارات عمراني دست دولت و مديران دولتي بسته است.
وي تأکيد کرد: به عنوان مثال حکمي در بودجه آورده شده که دولت نمي‌تواند تخصيص بودجه‌هاي عمراني به پروژه‌ها را با بيش از 10 درصد اختلاف انجام دهد، يعني اگر دولت بنا به مصالحي تشخيص داد در يک پروژه عمراني که دو سه درصد از تکميل مانده و 100 درصد نياز آن را پرداخت کند که مردم از خدمات آن پروژه زودتر استفاده کنند،‌طبق اين حکم بايد براي همه پروژه‌هاي عمراني حداقل 90 درصد اختصاص اعتبار دهند در حالي که چنين پولي وجود ندارد.
وي تأکيد کرد: با اين کار مسئولان معاونت برنامه‌ريزي و خزانه‌داري کل کشور اگر بخواهند يک پروژه عمراني در شرف اتمام را تمام کنند بايد براي اين کار به دادگاه معرفي شوند چون در حکم بودجه آمده است اگر کسي فاصله اختصاص بودجه‌هاي عمراني و طرح‌ها را حداکثر 10 درصد رعايت نکند، به منزله تصرف در بيت‌المال و اموال عمومي دولت بوده و قابل پيگرد قضايي است. حال در چنين شرايطي کدام مدير جرأت پيدا مي‌کند يک طرح عمراني را به اتمام برساند لذا همه طرح‌ها نيمه تمام رها مي‌شود.
وي گفت: مثلاً اگر 500 طرح در وزارت راه و شهرسازي وجود دارد و اگر بنا بر ضرورت يک طرحي بايد زودتر تمام شود که از آن دو سه درصد بيشتر نمانده و دولت بخواهد صددرصد پول مورد نياز آن طرح را بدهد که مردم خدمات آن را استفاده کنند اين حکم مجلس مي‌گويد اگر به اين طرح صددرصد تخصيص داده شد بايد تمام طرح‌هاي عمراني 90 درصد پرداخت شود. که با توجه به محدوديت منابع اين کار عملي نيست، و اگر اين کار نشود به منزله تصرف در بيت‌المال است.
ممبيني افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار و 800 طرح نيمه تمام عمراني در کشور وجود دارد که با اين حکم مجلس دست مديران دولتي در تکميل طرح‌هاي عمراني بسته مي‌شود.وي گفت: تا بودجه تصويب و ابلاغ شود و آئين‌نامه‌هاي اجرايي تهيه شود عملاً مهلت دولت کنوني تمام شده و بايد دولت بعدي آن را اجرا کند، بنابراين مشکل براي دولت بعدي ايجاد مي‌شود.

 


معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمايل واردکنندگان و توليدکنندگان به افزايش قيمت کره خبر داد.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با ايسنا درباره آخرين وضعيت تنظيم بازار کالاهاي اساسي با تاکيد بر اين که ذخاير 10 قلم کالاي اساسي در حد مطلوبي قرار دارد، تصريح کرد: البته شايد در بعضي از مواقع و ايام خاص شوک‌هايي به بازار وارد شده ولي معمولا عوامل مختلفي در واردشدن اين شوک‌ها موثر بوده است.
وي ادامه داد: يکي از مهم‌ترين عوامل مناسبت‌هاي خاص است که در آن ايام، تقاضا بيش از نياز است.
رادمرد با بيان اين که ايام خاص و پر تقاضا در ايران بيش از ساير کشورهاي جهان است ادامه داد: کثرت مراسم و افزايش تقاضا بازار را با شوک مواجه مي‌کند و برنامه‌ريزي‌هاي دولت نيز براي پوشش اين حجم تقاضاست.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در اين ايام کالا بيش از اندازه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و با برنامه‌ريزي‌هايي که انجام مي‌شود کمبود کالايي در بازار حس نمي‌شود.
وي با تاکيد بر اين که در مورد کره شرايط به دليل بحث ارز مرجع و ارز مبادله‌اي کمي متفاوت‌تر بوده است، تصريح کرد: حدود 22 هزار و 500 تن کره در گمرک موجود است که براي چهار تا پنج ماه آينده نياز مردم را تامين مي‌کند.
رادمرد با بيان اين که قرار است ترخيص اين کره‌ها از گمرک به زودي تعيين تکليف شود، بيان کرد: البته به دليل تاخير زياد ايجاد شده در تخصيص ارز مرجع، واردکنندگان تمايل دارند که از بانک مرکزي ارز نگيرند و با يک قيمت تمام شده مشخص کره را به فروش رسانند.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اما نظر ما اين است که ارز مرجع کره تخصيص داده شود و کره با قيمت مشابه قيمت قبلي عرضه شود.
به گفته وي واردکنندگان مي‌خواهند قيمت‌هاي جديد ارائه کرده و سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان نيز قيمت‌گذاري جديدي براي کره انجام دهد ولي مذاکرات براي عدم افزايش قيمت کره هم‌چنان ادامه دارد.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال که کره جزو کالاهاي اساسي است و بايد ارز مرجع بگيرد حال مذاکره براي تعيين تکليف آن به چه دليل است، خاطرنشان کرد: براساس آخرين مکاتبات ما با بانک مرکزي صراحتا اعلام شده که ارز مرجع کره بايد تامين شود.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال که بالاخره کره افزايش قيمت خواهد داشت يا خير، تصريح کرد: فعلا هيچ افزايش قيمتي نداريم. براي آينده هيچ تصميم و برنامه‌ريزي نمي‌توان داشت. همه سازوکار تامين ارز مرجع از سوي بانک‌مرکزي تعريف شده است.
رادمرد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که در حال حاضر ذخاير استراتژيک روغن در کشور چقدر است خاطرنشان کرد: ذخاير روغن يک دوره سه ماهه دارد که کالا با جمعيت فعلي و سرانه مصرف عددي مي‌شود که آن عدد نياز سرانه استراتژي و نياز سرانه مصرفي است.
وي با بيان اين که ميزان سرانه مصرفي روغن در کشور 5/1 ميليون تن است، گفت: از اين رو در هر ماه به 120 هزار تن روغن نياز داريم و اين در حالي است که ما براي ذخاير استراتژيک مشکل نداريم، هم ارز و هم کالا براي يک دوره زماني مشخص تعيين شده است.رادمرد در پاسخ به اين سوال که با توجه به اين که ذخاير روغن تا يک دوره سه ماهه پاسخ‌گو است و از سوي ديگر مصرف ماهانه روغن 120 هزار تن است آيا براي سه ماه آينده 360 هزار تن ذخيره در کشور موجود است گفت: بله اين ذخاير وجود دارد.

 


مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از آغاز طرح فروش سوخت به مرزنشينان براي صادرات به کشورهاي همسايه خبر داد و گفت: اين طرح از دو شهرستان هيرمند و سراوان استان سيستان و بلوچستان آغاز شده است.
مصطفي کشکولي در گفت‌وگو با ايرنا، فروش گازوئيل به مرزنشينان را يکي از راه‌هاي ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي ساکنان اين مناطق عنوان کرد و افزود: با اين حرکت نه تنها بخشي از تقاضاي کشورهاي همسايه تامين مي‌شود، بلکه زمينه قاچاق سوخت کاهش مي‌يابد.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، درباره قيمت سوخت تحويلي به مرزنشينان گفت: هر ليتر گازوئيل به قيمت 2 هزار و 300 تومان به مرزنشينان عرضه مي‌شود و آنها به نرخ 3 هزار تومان به متقاضيان آن سوي مرز مي‌فروشند.
وي با بيان اين که اين طرح در دو مرز شهرستان‌هاي هيرمند و سراوان استان سيستان و بلوچستان اجرا شده گفت: فعلا در اين دو نقطه 12 ميليون ليتر سوخت هر ماه به مرزنشينان عرضه مي‌شود.
کشکولي تاکيد کرد که اجراي اين طرح، علاوه بر ايجاد اشتغال و افزايش درآمد، به معيشت مرزنشينان کمک مي‌کندو همچنين بخشي از تقاضاي آن طرف مرز را تامين کرده و زمينه قاچاق را کاهش مي‌دهد.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در پاسخ به پرسشي در مورد گسترش اين طرح به ديگر نقاط مرزي کشور گفت: طرح فروش سوخت به مرزنشينان با اجرا در دو شهرستان سيستان و بلوچستان آغاز شد و پس از شناسايي و رفع نواقص احتمالي، در ديگر مرزهاي مشابه گسترش مي‌يابد.
يادآور مي‌شود: طرح فروش سوخت به مرزنشينان سيستان و بلوچستان روز چهارشنبه با حضور رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئيس‌کل گمرک و مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در بازارچه مرزي ميلک آغاز شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10