(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 خرداد 1392 - شماره 20508

نقش شوراهاي اسلامي شهر در توسعه شهري
اجراي طرح ترسيب کربن در استان مرکزي
ايران در کيهان
استان البرز 20 هزار مقرري بگير بيکار دارد
خسارت 5 هزار ميليارد ريالي سرمازدگي به باغ هاي زنجان
اعزام 15 هزار گيلاني به مناطق عملياتي دفاع مقدس
پرده‌برداري از يادمان آيت‌الله بهجت در فومن
1800 معلول در خراسان جنوبي صاحب مسکن شدند
آغاز طرح تابستانه پليس راهنمايي و رانندگي اصفهان از نيمه دوم خرداد
معاون استاندار: بيش از سه هزار نفر در لرستان استخدام مي‌شوند
راه‌اندازي 2 خانه قرآني روستايي در استان سمنان
فرمانداري کيش به بخشداري تنزل يافت
4000 يزدي امسال حافظ قرآن مي‌شوند
اراضي بدون حصار طبس مشجر مي‌شود
فرماندار: تراکتورسازي تبريز بايد مشکل کارخانه کمپوست رودسر را برطرف کند
اجراي کامل عمليات خزانه‌گيري برنج در بابل
افتتاح مراکز ترک اعتياد در فارسان و شهرکرد
راه‌اندازي کارخانه پسماند و کمپوست در مرند
   


پرويز سالاري
شوراهاي اسلامي، نماد مشارکت مردمي، تجلي‌گاه مردم‌سالاري و نمونه بارز حاکميت مردم بر سرنوشت خويش است. در اين زمينه، دولت به عنوان مجري قانوني، وظيفه دارد زمينه مشارکت حداکثري مردم را فراهم سازد و از همه ساز و کارهاي مرتبط با اين موضوع استفاده کند.
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شوراهاي اسلامي، علاوه بر مشارکت در تصميم‌گيريها و سياست‌گذاريها از اختيارات اجرايي برخوردار است. هر چند اين اختيارات در مقايسه با وظايف شوراها، ناچيز و در برخي مواقع محدود است اما مردم همواره، مطالبات و درخواست‌هاي خود در قالب شوراهاي اسلامي، قابل ارزيابي مي‌بينند.
تاکنون شوراهاي اسلامي، تنها ناظر بر کارکرد شهرداري‌ها بوده که در نوبه خود، کاري پسنديده و از جايگاه قانوني و اجرايي برخوردار است. مع‌الوصف، اين همه کار شوراي اسلامي نيست و اختيارات و وظايف شوراها فراتر از اين‌هاست. آنچه که در اين خصوص، قانون‌گذار بايستي به آن عمل کند، اصلاح پاره‌اي از قوانين شوراها و افزايش حوزه اختيارات آن است تا برآيند کارکرد اين نهاد مردمي، بيش از پيش نمايان شود و شوراهاي اسلامي شهر و روستا بتوانند در راستاي ايفاي نقش خود به خوبي بدرخشند.
از عمده وظايف شوراهاي اسلامي برابر اصل يکصدم قانون اساسي براي پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني،بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همکاري مردم با توجه به مقتضيات محلي اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان يا نظارت شورايي با نام شوراي ده، بخش شهر، شهرستان يا استان صورت مي‌گيرد که اعضاي آن را مردم همان محل انتخاب مي‌کنند و اين بخش از وظايف شوراها نقش بسزايي در کاهش تصدي‌گري دولت، موازي‌کاري ديگر دستگاه‌هاي اجرايي و صرفه‌جويي مالي دارد. از ديگر خوبي‌هاي اين بخش از وظايف شوراها جذب و تخصيص به موقع اعتبارات و ساخت و بهره‌برداري از طرح‌هاي عمراني با نظر و تصميم کارشناس شورا است.
از ديگر اهداف تشکيل و راه‌اندازي شوراها، همکاري در برنامه‌ريزي و هماهنگي در ساخت و پيشرفت طرح‌ها و امور شهري است.
هدف از تشکيل شوراهاي اسلامي، مطابق اصل يکصد و چهارم قانون سياسي جمهوري اسلامي، تامين قسط اسلامي و همکاري در تهيه برنامه‌ها و ايجاد هماهنگي در پيشرفت کارهاست.
در اين زمينه، چند نکته حائز اهميت است. نخست اينکه تخصيص و تقسيم اعتبارات بايد عادلانه و يکسان نگري در اجراي طرح‌هاي عمراني و خدماتي، صورت پذيرد بدين معني که نگاه اعضاي شورا به همه نقاط شهر، يکسان بوده و نقطه‌اي را بر ديگري ترجيح ندهند. برنامه‌ريزي و تخصيص اعتبارات لازم را براي اجراي طرح‌هاي عمران شهري در جاي‌جاي شهر مدنظر قرار دهند به طوري که يکسان و با حفظ اولويت انجام شود.
اعضاي شورا، اجراي طرح‌هاي توسعه شهري در بافت‌هاي فرسوده را همانند بافت‌هاي جديد و برخوردار انجام دهند، هرچند که نوسازي بافت‌هاي فرسوده نيازمند توجه ويژه و راهبردي است.
اعضاي شوراي اسلامي توجه داشته باشند اعتبارات و بودجه شهرداري به صورت سليقه‌اي هزينه نشود بلکه اين اعتبارات به طور يکسان و با گرايش به اجراي عدالت شهري هزينه شده و با رعايت عدالت در ميان طرح‌هاي مناطق برخوردار و کم برخوردار به طور برابر تقسيم شود.
دوم اينکه مصوبات شورا نبايد با قانون و آيين‌نامه‌ها و اسناد بالادستي توسعه مغايرت داشته باشد. بايد سعي شود درآمدهاي شهرداري، ضابطه‌مند و با رعايت حدود قانون، جذب شود و عوارض و ماليات نيز مطابق ضوابط و آيين‌نامه‌هاي اجرايي پرداخت شود.
نظارت و بازدارندگي، از ديگر وظايف شوراهاي اسلامي است که بايد به آن دقت شود. اعضاي شورا براساس اين مورد در حوزه مديريتي و درآمدها بايد به شايستگي انجام وظيفه نمايند و سياست تشويق و تنبيه را به خوبي اعمال کنند و نمايندگان مردم در شورا به عنوان حلقه‌هاي تدبير و نظارت بر همه امور شهري و کارکرد شهرداري، نظارت و اشراف کامل داشته باشند.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
طرح «ترسيب کربن» با همکاري سازمان ملل و استانداري مرکزي در اين استان اجرا مي‌شود و براي اجراي اين طرح حدود 5/1 ميليارد تومان اعتبار استاني و 10 هزار دلار اعتبار بين‌المللي اختصاص يافت.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي، با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: با همکاري سازمان ملل و استانداري مرکزي، طرح کاشت گياهان و توسعه پوشش گياهي براي جذب کربن موجود در فضا اجرا مي‌شود.
يوسف يوسفي افزود: طرح «ترسيب کربن» از طرحهايي است که با هدف جلوگيري از پيشرفت بيابان به تصويب رسيده است.
وي ادامه داد: اين روش و طرح علاوه بر اصلاح، احيا و توسعه مراتع و بيابانها و مناطق در حال تخريب، توجه ويژه و خاصي هم به مسائل اجتماعي و اقتصادي منطقه دارد تا عرصه‌هاي وسيعي از منابع طبيعي که تخريب شده، اصلاح و احياء شوند.
يوسفي اظهار داشت: «ترسيب کربن» يعني «CO2» موجود در هوا که به عنوان يکي از آلاينده‌ها از طريق گياهان جذب شود و در داخل بافت گياهي رسوب پيدا کند.

 


شاهرود- خبرنگار کيهان: امام جمعه و رئيس شوراي فرهنگ عمومي شاهرود گفت: همه آحاد جامعه با احترام به قانون و پرهيز از هرگونه تنش در ايجاد فضاي آرام انتخابات براي خلق يک حماسه سياسي عظيم کمک کنند.
حجت‌الاسلام ترابي در جلسه شوراي فرهنگ عمومي شاهرود افزود: ان‌شاءالله با حرکت در مسير قانون و رهبري اين حماسه عظيم را همراهي کنيم.
گنبدکاووس- خبرنگار کيهان: آيين تجليل از ماماهاي برتر مراکز درماني و بيمارستاني شهرهاي شرق استان گلستان به مناسبت روز بزرگداشت ماما در گنبدکاووس برگزار شد. نعيمي معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي گلستان گفت:‌ اين قشر در ارتقاي شاخص‌هاي سلامت جامعه به ويژه مادران باردار و نوزادان آنان نقش مهمي برعهده دارند. در اين مراسم 150 نفر از ماماهاي شهرهاي شرق استان گلستان حضورداشتند که از 30 ماما با اهداي لوح سپاس و هدايايي تجليل شد.
کاشان- خبرنگار کيهان: مسئول کميته فرهنگي ستاد تسهيلات سفر کاشان از توزيع بسته‌هاي فرهنگي حجاب در بناهاي تاريخي اين شهرستان خبر داد. ناعلي افزود: کاشان يکي از شهرهاي نمونه گردشگري با ظرفيت بالاي جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي است که هر ساله ميزبان جمعيت ميليوني گردشگران داخلي و خارجي است.
دامغان- خبرنگار کيهان: رئيس دانشگاه دامغان از رشد 226 درصدي رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه خبر داد و گفت: آموزش عالي در دامغان طي سالهاي اخير رشد قابل توجهي داشته است. حقيقي گفت: از ابتداي تأسيس دانشگاه دامغان تا پايان سال 85 تعداد 19 رشته دراين دانشگاه بود که هم‌اکنون اين رشته‌ها به 62 رسيده است.
طبس- خبرنگار کيهان: فرماندار طبس گفت: 580 زائر طبسي براي شرکت در مراسم ويژه سالگرد حضرت امام خميني عازم تهران و مرقد امام مي‌شوند. طالبيان افزود:‌ اين تعداد زائر با 14 دستگاه اتوبوس عازم تهران هستند. وي همچنين از برگزاري مسابقه مقاله‌نويسي و شبي با قرآن در 23 مسجد شهرستان طبس در سالروز ارتحال امام خميني و قيام 15 خرداد خبر داد.
مشهد- خبرنگار کيهان: رئيس ششمين جشنواره انتخاب کتاب سال رضوي از توليد 220 عنوان کتاب با موضوع حضرت رضا(ع) و خاندان ايشان در کشور خبر داد. زاهدي ميانگين آثار توليدي با موضوع امام رضا(ع) از سوي نويسندگان خارج از کشور را قريب 60 اثر در هر سال اعلام کرد.
اردبيل- خبرنگار کيهان: تعداد 800 اثر از دوهزار اثر تاريخي شناسايي شده در استان ثبت ملي شده است. نقي‌زاده مديرکل ميراث فرهنگي و صنايع گردشگري اردبيل گفت: اثر تاريخي منحصر به فرد بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي در فهرست آثار جهاني قرار گرفته است.
شرق گلستان- خبرنگار کيهان: رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان گلستان ميزان اعتبار بخش کشاورزي را در سال جاري 200 ميليارد تومان اعلام کرد. سيدمحمدي گفت:‌ در سال‌هاي 90-91 ميزان اعتبارات استان در بخش کشاورزي فقط 256 ميليارد تومان بوده است. وي افزود: براساس پيش بيني‌هاي انجام شده امسال احتمال برداشت يک ميليون و يکصد هزارتن گندم و 95 هزار تن کلزا نيز وجود دارد.
مانه و سملقان- خبرنگارکيهان: فرماندار مانه و سملقان گفت: 314 صندوق اخذ رأي براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي در اين شهرستان پيش‌بيني شده است. هاشمي ار درخشش 59 دانش‌آموز شهرستان مانه و سملقان در بخش پژوهش خبر داد و گفت اين دانش‌آموزان توانسته‌اند رتبه سوم کشوري را به خود اختصاص دهند.
شهرکرد- خبرنگارکيهان: فرماندار شهرکرد گفت: همه شرايط و امکانات لازم براي برگزاري انتخابات پرشور رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي در شهرستان شهرکرد فراهم است و هيچ‌گونه مشکلي وجود ندارد. کاظمي افزود: اين انتخابات در 141 شعبه اخذ رأي همراه با 2هزار و 800 نفر عوامل اجرايي، نظارتي، بازرسي و امنيتي برگزار مي‌شود.
ساري- خبرنگارکيهان: رئيس سازمان صنعت و معدن و تجارت مازندران گفت: 183 مرکز توزيع و عرضه کالاهاي اساسي در سطح استان از توليد به مصرف توسط فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و بزرگ اقدام به عرضه مستقيم کالاهاي اساسي به مردم خواهند کرد. هاشم‌پور افزود: کالاهاي مشمول طرح رحمت عبارتند از روغن، شکر، قند، ماکاروني، گوشت قرمز، مرغ و شوينده‌ها در طرح رحمت عرضه خواهدشد.
* معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش مازندران گفت: جشن شکرگزاري کسب مهارت روخواني قرآن پايه سوم ابتدايي در مدارس استان برگزار شد. اين جشن با شرکت 40هزار دانش‌آموز مدارس ابتدايي استان برگزار شد. موحدي افزود: خواندن قرآن و حفظ آن هم يکي از عوامل تقويت حافظه به شمار مي‌رود.
قشم- خبرنگارکيهان: اولين آزمون کتبي و عملي گواهينامه موتورسيکلت با حضور 144نفر متقاضي در قشم برگزار شد. از اين تعداد 29نفر موفق به دريافت گواهي نامه موتورسيکلت شدند. شهروندان قشمي قبلاً براي دريافت گواهينامه به مرکز استان يعني بندرعباس مراجعه مي‌کردند.
زنجان- خبرنگارکيهان: رئوفي‌نژاد استاندار زنجان گفت: ايجاد ظرفيتهاي جديد و نو با خلاقيت‌هاي بومي از مهم‌ترين اقدامات شرکت توزيع نيروي برق استان زنجان محسوب مي‌شود که اين امر موجب شده اين شرکت جزو برترين شرکتها در سطح کشور باشد. وي افزود: اقدامات انجام شده در سال‌هاي گذشته در استان زنجان مي‌تواند الگوي جديدي براي ساير استان‌ها به شمار آيد.
فيروزآباد- خبرنگارکيهان: مقاله‌هاي علمي دو نفر از اساتيد دانشگاه‌هاي فيروزآباد در ISI پذيرفته شد. اين اساتيد به خبرنگار ما گفتند: باتوجه به تحريم‌هاي همه‌جانبه عليه نظام مقدس جمهوري‌اسلامي پذيرش مقاله‌هاي علمي و فن‌آوري هم از اين مقوله جدا نيست اما باتوجه به سطح بالاي علمي اين مقالات ISI مجبور به پذيرش اين مقالات در اين ژورنال شدند.
کرمان- خبرنگارکيهان: سليمان دوست فرمانده سپاه نينوا گلستان گفت: خصوصيات الزامي رييس‌جمهور به‌خصوص در سطح بين‌المللي بايد روحيه‌اي مقاوم داشته باشد تا با تهديدات دشمن جبهه را واگذار نکند و نوع سياست‌گزاري خودش را تغيير ندهد. همچنين در حاشيه‌ همايش رسم هجرت بسيج دانشجويي استان تريبون آزاد دانشجويي با عنوان رئيس‌جمهور من در دانشگاه آزاد علي‌آباد کتول برگزار شد.

 


کرج- خبرنگار کيهان:
بالغ بر 20 هزار مقرري بگير بيکار در استان البرز، خدمات بيمه بيکاري دريافت مي‌کنند.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز با بيان اين مطلب افزود: اين آمار در مقايسه با ساير استان‌هاي کشور زياد است چرا که اين استان همجوار تهران و با موقعيت خاص جغرافيايي است. علي ايماني گفت: حدود هفت هزار نفر از اين تعداد مهاجران و افرادي هستند که از ساير نقاط کشور به اين استان منتقل شده‌اند.
وي افزود: در برخي استان‌ها تعداد مقرري‌بگيران بيمه بيکاري 7 هزار نفر است و تامين اجتماعي براي 14 هزار بيکار، بيمه در نظر مي‌گيرد و اشتغال مجدد اين افراد نيازمند برنامه‌ريزي دقيق است.
اين مسئول اظهار داشت: تعداد 543 نفر از مقرري‌بگيران بيکاري در استان البرز طي سال گذشته مجددا به اشتغال مشغول شده‌اند. به گفته وي، 379 هزار و 765 نفر از کارگران استان البرز بيمه شده‌اند.

 


زنجان- خبرنگار کيهان:
استاندار زنجان گفت: خسارت سرمازدگي باغات زنجان 5 برابر زلزله ورزقان و 100 برابر زلزله سيستان و بلوچستان است.
دکتر محمد رئوفي‌نژاد در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان با اشاره به خسارت 5 هزار ميلياردريالي سرمازدگي باغات استان، از عملکرد بخش بيمه محصولات کشاورزي اظهار نارضايتي کرد و گفت: ارائه هر گونه خدمتي به کشاورزان در استان فراهم است اما طبق گزارش‌هاي به عمل آمده بسياري از مناطق کشاورزي استان از پوشش بيمه برخوردار نبودند که اين امر نشان مي‌دهد از ظرفيت بيمه کشاورزي در استان به خوبي استفاده نشده است.
وي افزود: 65 شرکت خدمات کشاورزي در استان داريم که همه نوع خدمات کشاورزي از طريق اين شرکت‌ها قابل ارائه است و بايد سازوکار و چهارچوب استفاده از شرکت‌هاي خدماتي بر پايه تفاهم‌نامه‌اي مشخص شود.
همچنين دکتر کريمي معاون امور عمراني استانداري نيز سرماي روزهاي چهارم و پنجم ارديبهشت سال جاري را فاجعه خاموش دانست و گفت: 34 هزار هکتار از باغات استان و 163 هزار هکتار از زمين‌هاي زراعي استان متحمل خسارت شده‌اند.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
15 هزار گيلاني در قالب کاروان راهيان نور به مناطق عملياتي دفاع مقدس اعزام شدند.
رئيس ستاد راهيان نور استان گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين افراد از اول اسفند ماه تاکنون به مناطق عملياتي دفاع مقدس اعزام شدند تا رشادتهاي رزمندگان اسلام را بازخواني کنند.
سرهنگ سيدعلي حسيني اضافه کرد: قشرهاي مختلف مردم که با کاروان‌هاي راهيان نور اعزام شدند به مدت 4 تا 5 روز از مناطق دهلاويه، فکه، طلائيه، شلمچه، هويزه و چزابه بازديد و با آرمان‌هاي شهدا تجديد ميثاق کردند.
وي در ادامه گفت: پيش‌بيني مي‌شود 5هزار نفر ديگر تا پايان فروردين ماه به مناطق عملياتي اعزام شوند.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
از يادمان آيت‌الله بهجت فومني در اداره آموزش و پرورش شهرستان فومن پرده‌برداري شد.
در آستانه چهارمين سالگرد ارتحال آيت‌الله بهجت فومني، از يادمان آن عالم جليل‌القدر در اداره آموزش و پرورش شهرستان فومن پرده‌برداري شد.
همچنين مراسم چهارمين سالگرد ارتحال اين عالم جليل‌القدر نيز روز پنجشنبه در مسجد ولي عصر بالا محله شهرستان فومن برگزار شد.

 


بيرجند- خبرنگارکيهان:
مديرکل بهزيستي خراسان جنوبي از واگذاري 1800 واحد مسکوني در قالب مسکن مهر به معلولان و مددجويان اين استان خبر داد.
اکبر مطلق که در مسجد باب‌الحوائج يکي از مجتمع‌هاي مسکوني بهزيستي حضور يافته بود اظهار داشت: 25 ميليارد ريال از محل اعتبارات ستاد مسکن معلولان سازمان بهزيستي کشور براي احداث 1800 واحد مسکوني در استان هزينه شده است.
وي با بيان اينکه به هر يک از واحدهاي مسکوني بين 25 تا 60 ميليون ريال مساعدت شده است افزود: مشکلات ساکنان به زودي بررسي و در حد توان رفع خواهد شد.
در ادامه اين جلسه معاون آموزش و پژوهش کانون‌هاي فرهنگي مساجد استان نيز اعلام داشت: اين کانون براي تاسيس مراکز فرهنگي و هنري در مساجد تازه تاسيس آمادگي کامل دارد.

 


اصفهان- خبرنگار کيهان:
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان اصفهان از حضور 300 تيم خودرويي و بيش از هزار نيرو در طرح تابستانه سال جاري اين پليس خبر داد.
«سرهنگ حسين غلامي» اظهار داشت: مقدمات اجرايي طرح تابستانه پليس اصفهان در پليس راهنمايي و رانندگي استان انجام شده است و اين طرح از نيمه دوم خردادماه که مدارس تعطيل شده و سفرهاي تابستاني به دو صورت قبل و بعد از ماه مبارک رمضان شکل مي‌گيرد، اجرا خواهد شد.
غلامي به ايجاد محدوديت‌هاي ترافيکي در برخي از خيابان‌هاي سطح شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: به دليل مسافرت‌هاي زياد و حجم بالاي خودروها درسطح شهر اصفهان مجبور هستيم در ساعاتي از روز در برخي از خيابان‌ها از جمله چهارباغ، سپاه، ميدان امام، خيابان حافظ محدوديت‌هايي را ايجاد کنيم که دراين خصوص از همه شهروندان انتظار داريم تا با عدم ورود به اين محدوده‌ها با پليس همکاري لازم را به عمل آورند.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کيهان:
سهم استخدامي لرستان 3065 نفر اعلام شده است و اين تعداد از طريق آزمون، در استان، استخدام مي‌شوند.
معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري لرستان افزود: با توجه به سهم استخدامي اعلام شده براي استان، در مرحله اول، آزمون استخدامي 1000 نفر از آنان برگزار شد.
مهندس سجاد معين فارساني افزود: اسامي قبول‌شدگان اين آزمون تا آخر خردادماه اعلام مي‌شود و در نيمه دوم سال جاري مشغول به کار خواهند شد.
وي افزود: در تلاش هستيم آزمون استخدامي تکميل کل سهميه 3065 نفر را برگزار کنيم و تبديل وضعيت نيروها را ظرف ماه‌هاي آينده انجام دهيم.

 


دامغان- خبرنگار کيهان:
مديرکل تبليغات اسلامي استان سمنان از تاسيس دو خانه قرآني روستايي در اين استان با هدف ترويج و توسعه فرهنگ اين کتاب آسماني خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمين شکري افزود: دوره‌هاي آموزشي مختلف از جمله روخواني و روان‌خواني، مفاهيم، تجويد، تفسير و آموزش قرآن به گروه سني پيش دبستاني در خانه‌هاي قرآني برگزار مي‌شود.
وي تاکيد کرد: خوشبختانه در استان سمنان شاهد افزايش درخواست صدور مجوز ايجاد خانه‌هاي قرآني شهري و روستايي هستيم و اين نشانگر تاثير خانه‌هاي قرآني در راستاي آموزش تخصصي قرآن کريم است.
شکري با اشاره به فعاليت مکتب خانه‌هاي قرآني درگذشته گفت: بسياري از بزرگان و نسل انقلاب از همين مکتب خانه‌ها رشد و نمو يافتند و احياي اين مکتب خانه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي خانه قرآني روستاي حاجي‌آباد گرمسار و خانه قرآني روستاي صبح دامغان را از جمله اين خانه‌هاي قرآني راه‌اندازي شده در استان سمنان برشمرد.

 


کيش- خبرنگار کيهان:
در تقسيمات کشوري فرمانداري جزيره کيش به بخشداري تبديل شده است.
بخشدار جزيره کيش در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت:‌ امروز موقعيت خاص جزيره کيش و آمار جمعيتي آن بايد از طريق مجلس شوراي اسلامي پيگيري شود تا کيش مجددا به فرمانداري ارتقا يابد.
محمدحسين حسن‌بيگي استقبال از نامزدي در شوراهاي شهر و روستاهاي کيش را بسيار چشمگير خواند و گفت: داوطلبان شوراها در جزيره کيش 42 نفر هستند که از بندرلنگه 10 نفر بيشتر ثبت نام کرده‌اند. وي از تمام نامزدها خواست پس از انتخاب با سازمان منطقه آزاد کيش، ادارات و نهادهاي مستقر دراين جزيره همکاري بيشتري داشته باشند.

 


يزد- خبرنگار کيهان:
معاون فرهنگي و اجتماعي اداره کل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: در سال جاري 4 هزار و 135 حافظ در امامزادگان اين استان تربيت مي‌شوند.
محمود ميرجليلي با اشاره به طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن در کشور گفت: تربيت بيش از 4 ميليون حافظ به اوقاف واگذار شده است که در طرحي 4 ساله اين ميزان حافظ تربيت خواهند شد.
وي افزود: حافظ به معناي حفظ کل قرآن نيست، بلکه فردي حتي اگر يک جزء از قرآن را نيز حفظ کند، به وي عنوان حافظ تعلق مي‌گيرد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي اداره کل اوقاف و امور خيريه استان يزد براي تربيت حافظان قرآن خاطرنشان کرد: در سال گذشته نيز بيش از 3 هزار و 200 حافظ قرآن در اين استان تربيت شدند.

 


طبس- خبرنگار کيهان:
با پايان يافتن مهلت داده شده توسط شهرداري، مشجرکردن اراضي بدون حصار شهرستان طبس به زودي اجرا مي‌شود.
روابط عمومي شهرداري طبس اعلام کرد با پايان يافتن مهلت‌هاي اعلام شده در اطلاعيه‌هاي قبلي در سه ماه گذشته از اوايل خردادماه شهرداري نسبت به تمامي اراضي و املاک اشخاص حقيقي و حقوقي که بدون حصار در محدوده شهر طبس رها شده است درخت و نهال غرس و کاشت مي‌نمايد.
روابط عمومي شهرداري مي‌افزايد: شناسايي زمين‌هاي مورد هدف انجام شده و به استناد ماده 110 قانون شهرداري‌ها با رعايت مسايل صرفه و صلاح شهرداري و صيانت از حقوق شهروندي اقدام مي‌گردد. اضافه مي‌شود مشجرشدن اين زمينها در مرحله نخست قرار دارد و علاوه بر اين تبديل اين زمينها به اماکن ورزشي روباز، گلخانه و محل عرضه گل و گياه و غيره براي مدت معيني از موارد موردنظر شهرداري خواهد بود.

 


رودسر- خبرنگار کيهان:
رفع مشکل کارخانه بازيافت شهرستان رودسر درگرو عمل به تعهدات از سوي کارخانه تراکتورسازي تبريز است.
اين مطلب را فرماندار رودسر عنوان کرد و بابيان اينکه کارخانه کمپوست رودسر توسط کارخانه تراکتورسازي تبريز ساخته و راه‌اندازي شده است اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه کمپوست رودسر به صورت آزمايشي در حال فعاليت است اما رفع مشکل پسماند در گرو عمل به تعهدات از سوي کارخانه تراکتورسازي تبريز است چرا که اين کارخانه به يک سري از تعهدات خود در خصوص کارخانه بازيافت زباله همچون نصب تجهيزات شيرابه و فيلتر عمل نکرده و روند فعاليت کارخانه را با مشکلات جدي مواجه کرده است.
رضا دوست جلالي با اشاره به اينکه کارخانه تراکتورسازي تبريز مدعي است يک ميليارد تومان از استانداري و شهرداري بابت ساخت کارخانه طلبکار است گفت: اگر در اين خصوص کارخانه تراکتورسازي مدرکي دال بر داشتن طلب ارائه دهد نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد کرد.
وي در ادامه اعتراض ساکنان بلوار نيايش رودسر که پسماند زباله به اين منطقه منتقل و دفن مي‌شود را به حق دانست و بر ضرورت حل اين مشکل تاکيدکرد و افزود: براي برون رفت از اين مشکل 5 شهرداري شهرستان درحال امضاء قرارداد با پيمانکار مبني بر توزيع 3 نوع پلاستيک زباله بين شهروندان براي جمع‌آوري زباله تفکيک شده شامل زباله‌هاي تر، نيمه‌تر و خشک هستند تا با تفکيک زباله از مبدأ در کاهش توليد زباله و جلوگيري از آلايندگي اقدام شود.

 


بابل- خبرنگارکيهان:
عمليات خزانه‌گيري برنج در سطح 47هزار و 685هکتار از اراضي شاليزاري بابل به‌طور کامل اجرا شد.
مدير جهاد کشاورزي بابل با بيان اين مطلب افزود: بالغ بر 46هزار و 255هکتار از اراضي شاليزاري بابل تخم و شيار، 43هزار و 870هکتار آب تخت شده است.
مهندس غلامي تصريح کرد: سطح 20هزار و 313هکتار از اين اراضي به‌صورت سنتي و 3هزار و 530هکتار بصورت مکانيزه نشاکاري شده است.

 


شهرکرد- خبرنگار کيهان:
طي مراسمي با حضور استاندار چهارمحال و بختياري و جمعي از مسئولان شهرستان فارسان مرکز ترک اعتياد در اين شهرستان افتتاح شد.
در اين مراسم فرمانده انتظامي استان ظرفيت اين مرکز را بالغ بر يکصد نفر اعلام کرد و گفت: اين تعداد شامل معتادان پرخطر، کارتن خواب‌ها و افراد بيمار غيرواگير که خانواده و يا قيم آنان تمايلي به نگهداري‌شان نداشته باشند خواهد بود.
سرتيپ اسرافيل جعفري افزود: رويکرد پليس در حوزه مواد مخدر نه تنها صرفا مقابله و مبارزه بلکه حرکت به سمت ارائه آموزش‌هاي فراگير پيشگيرانه است.
وي همچنين با اشاره به آغاز به کار مرکز ترک اعتياد ويژه بانوان در شهرکرد اضافه کرد: اين مرکز در اجراي ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر به صورت غيردارويي و با رويکرد ايمان‌مداري و پرهيز، در يک دوره 21 روزه به درمان بيماران خواهد پرداخت.
جعفري از فعاليت 12 مرکز غيردولتي ترک اعتياد در استان چهارمحال و بختياري خبر داد و اظهار کرد: اين مرکز به صورت غيردولتي و با نظارت شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکي و اداره کل بهزيستي استان فعاليت مي‌کنند.

 


مرند- خبرنگارکيهان:
فاز نخست کارخانه پسماند و کمپوست شهرداري مرند با حضور استاندار آذربايجان‌شرقي به جريان افتاد.
اين واحد بازيابي با مشارکت سرمايه‌گذاري از کشور ترکيه و با صرف اعتباري بالغ بر 30ميليون دلار و ايجاد اشتغال براي 200نفر در 10 هکتار مساحت و با 4هزار مترمربع زيربنا احداث شده است و فاز دوم اين کارخانه تا آخر سال 92 تکميل و راه‌اندازي مي‌شود.
استاندار آذربايجان شرقي در ادامه سفر خود به مرند مجتمع پذيرايي ماريانا را که توسط بخش خصوصي در 3 سالن مسقف و يک سالن روباز و با صرف 40ميليارد ريال اعتبار احداث شده، افتتاح کرد و کلنگ احداث آکواريوم زيرزميني را در اين شهر بر زمين زد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10