(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 خرداد 1392 - شماره 20508

حديث دشت عشق
نکته ورزشي
آقاي وزير! شما بايد پاسخگو باشيد...
آخرين اخبار از امارات پيش از نبرد حساس با قطر
انتقادات تند سرمربي تيم ملي از فيفا
پرونده بازگشت رحمتي بسته شد
اخبار کوتاه از فوتبال
خواندني از ورزش ايران
قهرماني فولاد ماهان در ليگ کشتي فرنگي
   


به ياد طلبه بسيجي شهيد «حسن سليماني»
خورشيد زگام‌هايتان مي‌روييد
در ميان خانداني اصيل و خانواده‌اي مذهبي رشد کرد. برادر بزرگش روحاني و راهگشاي راه آينده او بود. از همان دوران نوجواني همراه پدر به کار کشاورزي مي‌پرداخت و نان حلال خدا را به دست مي‌آورد. هم‌زمان با تحصيل در دوره راهنمايي، در مدرسه آيت‌الله يثربي حجره گرفت و به آموختن معارف پرداخت و به صورت شبانه دوره راهنمايي را سپري کرد.برادر بزرگترش مي‌گويد: در مدرسه سعادت قم در حجره نشسته بودم که او وارد شد. چنان خسته بود که به شوخي گفتم: مگر کوه کنده‌اي؟ جوابم را نداد. لباس‌هايش را بيرون آورد. پشتش پوشيده از آهک و گچ و گل بود. و او اين‌گونه کار مي‌کرد و زحمت مي‌کشيد.با شروع جنگ آشنايي کامل با کاربرد سلاح‌ها و دقايق رزم را فرا گرفت. براي جبهه آماده شد و در خط مقدم در منطقه ايلام در مقابل دشمنان خدا قرار گرفت و سرانجام در روز 9/7/59 به درجه رفيع شهادت رسيد.طلبه بسيجي شهيد «حسن سليماني»، سال 1339 در کاشان متولد شد و در 9/7/1359 در منطقه ايلام به شهادت رسيد.

 


سرويس ورزشي-
وزير محترم ورزش در ديدار از اردوي آمادگي تيم ملي واليبال ايران اعزامي به مسابقات ليگ جهاني ضمن عرض تبريک و تشويق و حمايت از ملي‌پوشان واليباليست، در لابه‌لاي حرفهاي خود اشاره کردند که نمي‌خواهيم به بعضي از رشته‌ها مثل فوتبال طعنه بزنيم اما برخلاف بسياري از رشته‌ها، ما در فوتبال اين همه هزينه مي‌کنيم ولي پاسخ مثبتي نمي‌گيريم و در رنکينگ جهاني، اين رشته در جايگاه مناسبي قرار ندارد. منظور وزير محترم اين است که در رشته‌هاي ديگر مثل واليبال و دووميداني و... هزينه کرديم و پاسخ مثبت هم گرفتيم ولي در فوتبال بيش از اين رشته‌ها هزينه مي‌شود و پاسخ مطلوب دريافت نمي‌کنيم و در واقع متناسب با آن هزينه‌ها چيزي عايد فوتبال ما نمي‌شود و به ضرر و زيان ورزش و فوتبال است.
ايشان وقتي اين موضوع را به صورت سؤال مطرح مي‌کند، بيش و پيش از هرکس- به نظر ما- مي‌بايست خودشان پاسخگوي اين سؤال مهم و مطرح باشند! وزير محترم ورزش به دنبال همان حرفها اضافه مي‌کند که معلوم مي‌شود براي رسيدن به موفقيت، پول، شرط اصلي نيست بلکه مسائل ديگري هم وجود دارد که مهم است و اصول ديگري نيز بايد به ميدان بيايد. ما هم در ادامه و تأييد اين سخنان اضافه مي‌کنيم که «جانا سخن از زبان ما مي‌گويي؟»! ما هم مي‌گوييم پول، همه چيز نيست پس چرا شما اين قدر بي‌حساب هزينه فوتبال مي‌کنيد؟ ما از شما به عنوان متولي اصلي ورزش سؤال مي‌کنيم که اين پولها را براي چه به شکل بي‌حساب و کتاب خرج فوتبال مي‌کنيد بدون اينکه در سطوح مختلف سني پاسخ هواداران فوتبال را نمي‌دهيد؟ در حالي که خود شما مي‌گوييد و درست هم مي‌گوييد پول، همه چيز نيست پس چرا اين قدر پول بي‌زبان را خرج اين فوتبال مي‌کنيد؟ در اينکه پول يک ابزار کارساز براي پيشبرد امور است شکي نيست، اما پول و ساير ابزار وقتي کارساز است و نقش مثبت دارد که با اصل مهم «مديريت» توأم باشد.
امروزه اصل مديريت در پيشرفت و پسرفت جوامع غيرقابل انکار است و کسي نمي‌تواند منکر آن بشود. مديريت خوب آن است که بتواند از ابزار و امکانات موجود بهترين بازدهي را حاصل نمايد و نيز بتواند از حداقل سرمايه‌گذاري‌ها، بيشترين سود را اعاده کند. اين کار، نتيجه مديريتي مطلوب است و متأسفانه چيزي که در ورزش ما فراموش شده و در مرحله حرف باقي مانده بحث مديريت است. مسئولان ورزش و فوتبال بايد پيش از هر کس و بيش از همه پاسخگوي اين مسئله باشند. ما معتقديم که فوتبال ما با توجه به سوابق و آنچه در تاريخ ورزش ما ثبت شده، از جمله رشته‌هايي است که مي‌تواند حداقل در سطح قاره آسيا افتخارآفريني کند و در سطح رقابتهاي جهاني، يک تيم مطرح و چشمگير باشد. اين که ما به چنين وضعيتي گرفتار شده‌ايم و فوتبال ما به سرنوشتي دچار شده که حالا آقاي وزير به آن طعنه مي‌زند که مثلاً ما خرج آن مي‌کنيم اما جواب نمي‌گيريم، تقصير فوتبال نيست بلکه به خاطر آن پول بي‌حساب و بي‌زباني است که به جان فوتبال افتاده و معلوم نيست چرا و در کجا آن را خرج مي‌کنيم؟ اگر براي خود فوتبال است چرا نتيجه نمي‌گيرد و اگر به خاطر فوتبال نيست چرا خرج آن مي‌کنيم؟! چرا نظارت نمي‌کنيم و حساب و کتاب مالي بر کار و بار آن حاکم نيست؟ پول وسوسه‌انگيزي به جان فوتبال افتاده و آن را نحيف و پژمرده مي‌کند و جريانات فرصت‌طلب ضد ورزشي را بدون اينکه غم فوتبال را داشته باشند، فربه و اينها را نسبت به فوتبال طلبکار مي‌کند.
در هفته گذشته شاهد بوديم که وزير محترم ورزش با مسئولان و مديران باشگاه‌هاي مختلف فوتبالي، جلساتي داشت و طي آنها به مسائل مهمي اشاره کرد که اگر جدي گرفته شود و از مرحله حرف پا فراتر نهد و حالت عملياتي و اجرايي داشته باشد مي‌تواند نتايج مثبتي هم در بر داشته باشد. در اين جلسات، يکي از مسائلي که بسيار مهم بود، تکيه و تأکيد وزير محترم ورزش بر روي اين مسأله بود که «باشگاه‌هاي ما بايد به سمت نظام‌مند شدن بروند و مسير قانوني را با تکيه بر آيين‌نامه‌هاي مصوب طي کنند» اين يعني پايان هرج و مرج و بلبشو و پايان ترکتازي و حرکت در مسير قانون؛ چيزي که در فوتبال ما هر روز بيشتر رنگ مي‌بازد. ما مي‌بينيم که در همه سطوح و عرصه‌هاي فوتبال روابط و مناسبات غيرسالم بر ضوابط و موارد قانوني چنگ انداخته است. وزير محترم ورزش بر روي اين مسأله تکيه مي‌کند و به رؤساي باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس هم تأکيد مي‌نمايد که از اين به بعد اگر درخواستي داشتيد، «از طريق برنامه رسمي- و نه شانتاژ رسانه‌اي و کارهاي نخ‌نما شده- انجام دهيد!» خوشبختانه به دنبال اين جلسات ديديم که مسئولان و مديران محترم باشگاه‌ها اعلام آمادگي کردند که همکاري کنند و حتي تيم‌هايي همچون استقلال، پرسپوليس و سپاهان که مديران آنها معتقدند با توجه به جايگاه و طرفداراني که دارند، مجبورند به دنبال بازيکنان گرانقيمت بروند و در اين راه قيمت بازيکنان را بالا ببرند اما براي سلامت و نظام‌مند شدن فوتبال، تعهد کرده‌اند که همکاري کنند و اجازه ندهند وضع از اين هم افسارگسيخته‌تر شود و بهاي بازيکن چنان بالا برود که قابل کنترل نباشد. از طرف ديگر ديديم که مديران باشگاه‌هاي ليگ بيانيه‌اي دادند و طي آن اعلام کردند که بايد هزينه‌هاي فوتبال قانوني باشد و قس علي هذا...
نکته آخر اين که اين حرفها و نشستها و صحبتها در واقع پاسخي باشد به همان سؤالي که وزير محترم مطرح کردند، پس چرا اين هزينه‌ها در فوتبال جواب نمي‌دهد و اصلاً کجا مي‌رود؟! چرا اين هزينه‌هاي ميلياردي به درد خود فوتبال نمي‌خورد و مديران عامل اين باشگاه‌ها، بخصوص باشگاه‌هاي مردمي بايد هميشه براي رفع مايحتاج و مسائل روزمره خودشان مرتب در تب و تاب باشند و متحمل فشار و توهين و شانتاژ شوند؟! يکي از راه‌هاي پاسخگويي به اين گونه سؤالات، همين نشست‌ها و حرکت در مسير قانون است. نکته‌اي که به صورت هشدار مطرح مي‌کنيم اين است که پيش از اين هم در ورزش از اين نشستها و از اين گفت‌وشنودها،‌وعده و وعيدها، بگير و ببندها و اين چنين خواهيم کرد و آنچنان در مسير قانون حرکت خواهيم کرد، زياد ديده و شنيده‌ايم. الان متأسفانه حداقل دوازده سال از آغاز ليگ برتر گذشته ولي در واقع ما در اول راه هستيم و هنوز هيچ گام اساسي عملي و کارسازي برنداشته‌ايم.
اميدواريم اين بار با همت آقاي وزير- که معلوم نيست تا چند وقت ديگر بر کرسي وزارت باشند- گام‌هاي ابتدايي و اساسي براي شروع يک حرکت جدي در اين زمينه را برداريم و حالا چه ايشان و چه هر کس ديگر، اين حرکت را در مسير قانون، و پاسخگويي به سؤالات بي‌جواب به شکل قاطع ادامه دهند و ورزش را وارد فاز جديدي نمايند و از روزمرگي برهانند.

 


سرويس ورزشي-
انتقادات تند سرمربي تيم ملي از فيفا و بسته شدن پرونده بازگشت مهدي رحمتي، مهمترين خبرهاي تيم ملي فوتبال پيش از تقابل حساس با قطر است.
تمرينات تيم ملي فوتبال کشورمان براي بازي با قطر در امارات دنبال مي شود؛ تمام بازيکنان حاضر در اردو طبق برنامه اي که کادرفني تيم ملي براي آنها در نظر گرفته به کار خود ادامه مي‌دهند تا آماده بازي با قطر در دوحه شوند. ديداري که قرار است 14 خردادماه برگزار شود و برد و باخت آن تاثير بسياري در تعيين تکليف تيم هاي صعود کننده به جام جهاني 2014 برزيل خواهد داشت.
به گزارش کيهان ، شرايط تيم ملي براي بازي با قطر مناسب به نظر مي رسد اما گويا کي روش چنين نظري دارد و از نبود تمام بازيکنان در اردو گلايه مند است. در حالي که رضا قوچان نژاد مهاجم استاندارد ليژ بلژيک روز چهارشنبه به اردوي تيم ملي ايران پيوسته است، مسعود شجاعي مهاجم اوساسونا و اميد نظري هافبک آنگلهولمز سوئد تا به حال تمريني با تيم ملي نداشته اند. البته شجاعي ديشب خود را از اسپانيا به امارات رساند. همين غيبت بازيکنان لژيونر، سبب شد که سرمربي تيم ملي ايران به انتقاد از تقويم فيفا بپردازد و بگويد چرا بازي ايران و قطر در روزي برگزار مي‌شود که ساير کشورهاي دنيا ديدارهاي دوستانه خود را برگزار مي‌کنند؟! به اعتقاد کي روش اگر اين بازي در زمان برگزاري بازي هاي رسمي فيفا، انجام مي شد، ايران مجبور نمي شد تنها 48 ساعت پيش از بازي هايش لژيونرها را در اختيار داشته باشد. کارلوس کي روش در اين باره به گلف نيوز گفت: آسيا 60 درصد فيفا و بخش مهم اسپانسرهاي فدراسيون جهاني فوتبال را به خود اختصاص داده است ولي رفتار خوبي را با اين منطقه شاهد نيستيم. به نظرم فوتبال آسيا سزاوار توجه بيشتري است. درک اين موضوع براي من سخت است که بازيکنان خود را يکشنبه دعوت کنيد تا روز چهارشنبه برايتان بازي کنند. اين اتفاقات را هرگز در آلمان يا انگلستان نمي‌بينيد. بهرحال اين واقعيت دارد و ما با محدوديت‌هاي اين‌چنيني در راه رسيدن به جام جهاني 2014 برزيل مواجه هستيم.
کي‌روش با اشاره به تيم ملي قطر عنوان کرد: تمامي بازيکنان تيم ملي قطر در ليگ اين کشور بازي مي‌کنند بنابر اين آنها زمان خوبي براي آماده سازي خود دارند. براي همه کشورها حضور در جام جهاني يک آرزو است و البته در ايران انتظارات از شما بسيار زياد است. اين کشور سه دوره در جام هاي جهاني 1978، 1998 و 2006 حضور داشته است. سرمربي سابق رئال مادريد در خصوص ديدار با قطر عنوان کرد: واضح است که بازي سختي براي هر دو تيم خواهد بود ولي من کاملا به اين مسابقه خوش‌بين هستم و با اطمينان مي‌گويم که نتيجه خوبي را در قطر خواهيم گرفت. در حال حاضر شانس صعود يا حذف شدن براي همه تيم‌ها يکسان است و هدف اصلي من صعود به جام جهاني خواهد بود.
پايان داستان يک بازگشت
مصاحبه کي روش با گلف نيوز و انتقادات او از فيفا تمام خبرهاي مرتبط با تيم ملي نبود زيرا روز گذشته از امارات خبر رسيد که پرونده بازگشت مهدي رحمتي به تيم ملي بسته شده و اين دروازه بان ديگر شانسي براي پوشيدن پيراهن تيم ملي – حداقل در زمان مربيگري کي روش – نخواهد داشت. روز گذشته آنتوني سيموئز دستيار کي‌روش در تيم ملي ايران گفت: ما به رحمتي فرصتي داديم تا از فدراسيون، هم تيمي هايش، کادر فني و مهمتر از همه هواداران ايران عذرخواهي کند. جاي شکي براي هيچ کس باقي نيست که وي بود که به دفعات متعدد اين فرصت را نپذيرفت تا با امضاي بيانيه اش، اين مسئله تمام و فيصله پيدا کند. هم اکنون که وي قبول عذرخواهي از فوتبال ايران را نپذيرفته است، به وي مي گويم که سکوت کند و دست از توجيه و بهانه هاي اضافه بردارد و ساير افراد را به دليل رفتارش، سرزنش نکند و مقصر نداند و به خاطر مسايلي که بوجود آورده در سکوت زندگي کند و حداقل به هم تيمي هايش که اينجا براي غرور و افتخارآفريني براي ايران حضور دارند و آماده موفقيت و جنگ براي آن هستند، احترام بگذارد.
توقف قطر برابر آذربايجان
اما در پايان بد نيست اشاره اي به آخرين وضعيت قطر داشته باشيم. اين تيم در آخرين ديدار تدارکاتي خود پيش از بازي با ايران به مصاف آذربايجان رفت و با تساوي يک – يک متوقف شد. درپايان اين بازي برتي فوگتس سرمربي آذربايجان در گفت و گويي اظهار داشت: اگر تيم ملي قطر همين نمايش را برابر تيم ملي ايران انجام بدهد، به پيروزي خواهد رسيد. اين تيم توانايي کسب نتايج خوب را دارد و اين مساله در نمايشي که بازيکنان قطر مقابل آذربايجان نشان دادند، مشخص بود. لازم به يادآوري است ملي پوشان فوتبال کشورمان 48 ساعت پيش از بازي با قطر ، امارات را به مقصد دوحه ترک مي کنند. در حال حاضر در گروه اول مسابقات انتخابي جام جهاني، تيم ازبکستان با شش بازي و 11 امتياز صدرنشين است. کره جنوبي و ايران هر کدام با پنج بازي 10 و 7 امتيازي هستند و در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند. قطر هم با شش بازي هفت امتيازي است و در مکان چهارم جدول جاي دارد.

 


انتقادات بي‌سابقه مديرعامل پرسپوليس از کريمي
مديرعامل باشگاه پرسپوليس انتقادات تندي را متوجه علي کريمي کرد. به گزارش ايسنا روز گذشته محمد رويانيان در حاشيه افتتاح رستوران زنجيره اي پرسپوليس و در گفت و‌گو با هواداران اظهار داشت: به هيچ عنوان کريمي را به پرسپوليس برنمي گردانم. او ضربه‌هاي زيادي به تيم زده است. شما نگاه کنيد که او با مربيان سابق پرسپوليس مثل دنيزلي و ژوزه چه کرد. او ام المصائب تيم است! مديرعامل پرسپوليس در ادامه خطاب به آن هوادار مدعي شد که علي کريمي براي هر بازي در پرسپوليس 100 ميليون تومان از اين باشگاه دريافت کرده است.
جذب مربي براي يک بازي
وينگادا مربي تيم ملي با بيان اينکه براي کمک به کي‌روش و تيم ايران فقط براي بازي با قطر به جمع ملي‌پوشان اضافه شده گفت: کي‌روش هنوز براي نشستن من روي نيمکت تيم ايران براي بازي با قطر صحبتي نکرده اما از هيچ کمکي به او و تيم ايران دريغ نمي‌کنم.
واکنش فتح الله زاده به خبر برکناري اش
با بازگشت وزير ورزش از آلمان ، فتح الله زاده از مديرعاملي استقلال برکنار مي شود. روز گذشته خبرگزاري مهر با قراردادن گزارشي روي خروجي سايت خود مدعي شد: وزارت ورزش و جوانان و در راس آن محمد عباسي وزير اين وزارتخانه هم بنابر دلايلي تمايل چنداني به ادامه همکاري علي فتح‌الله‌زاده در باشگاه استقلال ندارد و مذاکراتي را با يکي از روساي فدراسيون‌ها انجام داده تا وي را به عنوان جانشين مديرعامل فعلي استقلال معرفي کند. يک منبع آگاه از انجام تغييرات در مديريت باشگاه استقلال خبر داد و تاکيد کرد وزير ورزش که از سفر به آلمان بازگشته قصد دارد مذاکرات نهايي را با اين رئيس فدراسيون انجام دهد و بعد از آن تغييرات را اعلام کند. البته محمد عباسي نفرات ديگري را هم براي حضور در باشگاه استقلال مد نظر دارد که از شانس کمتري نسبت به اين رئيس فدراسيون برخوردارند. مديرعامل باشگاه تنها يک ساعت پس از انتشار اين گزارش ، از خود واکنش نشان داد و گفت: من اين موضوع را رد مي کنم. طي امروز و فردا با قلعه‌نويي جلسه خواهم داشت و نقطه نظرات او را در خصوص آينده خواهم شنيد.
پاس همدان به ذوب‌آهن رسيد
مس سرچشمه و پاس همدان در ديدار برگشت پلي‌آف دسته يک فوتبال به تساوي يک - يک رسيدند تا پاس به لطف برد 2 بر يک بازي رفت در همدان حريف ذوب‌آهن، تيم چهاردهم جدول ليگ برتر دوازدهم شود.

 


*مسابقه‌هاي ليگ الماس از امروز در شهر يوگن آمريکا برگزار خواهد شد که احسان حدادي در پرتاب ديسک با حريفان خود رقابت خواهد کرد.احسان حدادي اگر بتواند رکورد 66 متر را در اين رقابت‌ها ثبت کند رکورد ورودي مسابقه‌هاي جهاني را به دست خواهد آورد. اين در حالي است که او چندي پيش در مسابقه‌هاي اول فصل خود رکورد 64 متر و يک سانتي‌متر را ثبت کرده بود.
* کميته‌ اجرايي IOC براي انتخاب از بين هشت رشته ورزشي براي بازي‌هاي المپيک 2020، در سن پترزبورگ روسيه تشکيل جلسه داد که در نهايت راي به انتخاب کشتي، اسکواش و بيس بال(سافت بال) داد. اين سه رشته حالا بايد به کنگره شهريور ماه بوئنوس‌آيرس بروند تا در انتخابات نهايي يک رشته براي المپيک 2020 برگزيده شود.در زمستان گذشته کميته‌ بين‌المللي المپيک کشتي را از بين ورزش‌هاي اصلي بازي‌هاي المپيک 2020 خارج و اعلام کرد که اين رشته براي بازگشت مجدد به المپيک بايد با هفت رشته ورزشي ديگر رقابت کند که حالا در مرحله نخست اين انتخابات، کشتي به همراه رشته‌هاي اسکواش و بيس بال از IOC چراغ سبز گرفته‌ و اين سه رشته بايد در کنگره بوئنوس آيرس در شهريور ماه رقابت نهايي خود را برگزار کنند تا در نهايت يکي از آنها به جمع 25 ورزش اصلي بازي‌هاي المپيک 2020 اضافه شود.سران فدراسيون جهاني کشتي در کنار کاراته، ووشو، اسکواش ، سافت‌بال و بيس‌بال، ورزش‌هاي صعودي و صخره‌نوردي، ويک بردينگ و ورزشهاي اسکيتي براي راهيابي به المپيک 2020 در مقابل اعضاي کميته اجرايي IOC از رشته خود دفاع کردند که کاراته از شکست خوردگان بزرگ بود.

 


دور برگشت رقابت‌هاي ليگ برتر کشتي فرنگي يادواره مرحوم محسن پودنکي عصر ديروز با انجام سه ديدار و معرفي نفرات برتر در اصفهان به پايان رسيد.
در رقابت‌هاي عصر ديروز تيم هيات کشتي خوزستان 6 بريک هيات کشتي فارس را شکست داد و فولاد ماهان سپاهان با همين نتيجه از سد هيات خوزستان گذشت و همچنين در آخرين مسابقه تيم پرسپولس 5 بر 2 هيات کشتي فارس را شکست داد. در پايان اين رقابت‌ها تيم‌هاي فولاد ماهان سپاهان اصفهان، هيات کشتي خوزستان و پرسپوليس تهران در مکان‌هاي اول تا سوم ايستادند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10