(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 خرداد 1392 - شماره 20508

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آدرس واقعيت در انتخابات (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
مناظره (گفت و شنود)
با حضور رئيس جمهور 10 هزار متقاضي مسکن مهر در پرند خانه‌دار شدند
تکرار ادعاهاي آژانس درباره پارچين!
صالحي: سطح تجارت کنوني ايران با کشورهاي آفريقايي رضايت‌بخش نيست
کدخدايي خبر داد
بررسي بودجه 92 در نشست مشترک شوراي نگهبان با دولت و مجلس
چه تحريم کنيم و چه حمايت در اقليت قرار گرفته‌ايم(خبر ويژه)
ديپلمات آمريکايي: تهديد و فشار ايران را مقاوم‌تر مي‌کند(خبر ويژه)
دورنماي انتخابات ايران از چشم‌انداز رصدگران غربي(خبر ويژه)
ژنرال آمريکايي: نقش قدرتمند حزب‌الله ورق را در جنگ سوريه برگرداند(خبر ويژه)
مرکز مطالعات بين‌المللي و امنيت مريلند:روزنامه‌هاي آمريکايي و انگليسي مانند مقامات اين کشورها معيارهاي دوگانه‌اي درباره ايران دارند
 


انتخابات به مهم‌ترين بحث روز کشور تبديل شده است. اولين مناظره 8 نامزد انتخابات روز گذشته برگزار شد و نامزدها درباره چالش‌هاي اقتصادي موجود و برنامه‌ها و تدابير خود در اين باره سخن گفتند. گشايش و رونق اقتصادي طبيعتا يکي از نيازهاي مهم در هر کشور است و معمولا محور اقتصاد يکي از متغيرهاي اثرگذار در فضاي رقابت انتخاباتي تلقي مي‌شود. براي چالش اقتصادي بايد چاره‌جويي کرد. نامزدها نيز در اين باب شعارها و برنامه‌هايي دارند و ضمنا از زاويه تعلقات سياسي خود، گريزي هم به حوزه سياست داخلي و خارجي مي‌زنند و از چالش‌هاي موجود در حوزه تعاملات سياسي بين جريان‌ها و همچنين حوزه سياست خارجي سخن مي‌گويند. به راستي بايد از کدام چشم‌انداز به پديده انتخابات و دولت جديد و چاره‌جويي چالش‌هاي سه‌گانه اقتصادي، سياست داخلي و سياست خارجي نگريست. نگاه واقع‌گرايانه در اين باره کدام است؟
اولين واقعيت اين است که ما در ايران زندگي مي‌کنيم نه در اروپا يا ژاپن و چين و روسيه و هند. نظم سياسي- اجتماعي فعلي ما در يک پويش تاريخي صدها ساله به ويژه پويش تاريخي يک صد سال اخير قوام يافته است. ما نمي‌توانيم در «خلأ» نظريه‌پردازي کنيم يا بر مبناي «خيال» سخن بگوييم و مدل و برنامه بنويسيم. هاضمه جامعه ايراني در اين پويش تاريخي پرماجرا شکل گرفته و جاذبه‌ها و دافعه‌هاي خود را شناخته است. اين هاضمه جمعي با جاذبه‌ها و دافعه‌هاي قدرتمند خود، سلطنت و استبداد عجين شده با استعمار را که 200 سال بود ايران را به قهقرا مي‌برد، پس زد. ملت ما آغازگر چالش با قدرت‌هاي غربي نبود اما در مقام دفاع از موجوديت و تشخص خود برآمد و چون عزت نفس نشان داد، يک صد سال تمام تازيانه قدرت‌ها را بر گرده خود حس کرد. تلخ بود براي جماعت ايراني که حاصل دسترنج خود را برسفره اجنبي بگذارد و آنگاه گماشتگان اجنبي با منت و باج‌خواهي، اندکي از آن سرمايه و دسترنج را به او صدقه بدهند. هرچه از روزگار قاجار به عصر پهلوي آمديم، اختيار حکومت‌ها و دولت‌ها کمتر شد به نحوي که حاکمان دوره پهلوي با نظر مشخص انگليس يا آمريکا مي‌آمدند و مي‌رفتند. استبداد به خودي خود مصيبتي بزرگ بود چه رسد به اينکه حاکمان جور، حلقه به گوش قدرت‌هاي زورگوي بيگانه باشند. ملت ما در برابر چنين انحطاطي انقلاب کرد.
واقعيت دوم اين است که ايران بر سر چهارراه مهم‌ترين تحولات منطقه و جهان قرار گرفته است. ما نمي‌توانيم در خلأ و خيال زندگي کنيم يا نقشه بچينيم و تدبير کنيم. ما روي گسل اصلي سياست و امنيت و اقتصاد جهان ايستاده‌ايم. بي‌دليل نيست که جنگ اول و دوم جهاني در اروپا و ميان ياغي‌هاي گردن‌کش اروپايي آغاز شد اما سرنوشت خاورميانه را زير و رو کرد. و بي‌دليل نيست که جنگ سوم آغاز نشده، مقامات آمريکايي و صهيونيستي - به انضمام انگليس- خاورميانه اسلامي را هدف «جنگ جهاني چهارم» قلمداد کردند و در فاصله 12سال گذشته، 6 جنگ خونبار را به افغانستان و عراق و لبنان و غزه و سوريه و مجددا غزه در فلسطين تحميل کردند. واقعيت اين است که بپسنديم يا نپسنديم، کشور ما وسط يک ميدان جنگ بزرگ قرار دارد. بالغ بر 60 سال است که نه غرب و شرق اروپا، نه روسيه و چين و هند و نه ژاپن دستخوش جنگ نشده‌اند و در مقابل، منطقه ما در همين 60 سال بالغ بر 12 جنگ تحميلي را تجربه کرده است. يعني به طور متوسط هر 5 سال يک جنگ رخ داده و ظرف 12سال گذشته اين رکورد به هر 2 سال يک جنگ افزايش يافته است. جبهه غرب با تحريک و حمايت صدام، شلاق جنگ را نيز بر شانه‌هاي ملت ما کوبيدند و به جز اثر پينه ‌بسته زخم اشغالگري در جنگ اول و دوم جهاني، و زخم کودتا و سيطره و چپاولگري، جراحت جنگ تحميلي 8 ساله را نيز بر شانه‌هاي ملت ما برجاي گذاشتند تا يادمان نرود که ما دشمناني عنود و لجوج داريم و حتي اگر بالش نرم زير سرمان بگذارند، آن زخم‌ها نمي‌گذارد خواب شويم.
واقعيت سوم آن است که آميختگي امت و امام، معجزه‌اي باورنکردني در ايران پديد آورد. قدرت‌هاي پنجه افکنده بر چهار گوشه خاورميانه، در ايران يک ژاندارمري مرکزي ساخته بودند تا منطقه را مديريت کنند. تلخي طوفاني شدن اين مرکزيت تا ابدالآباد از کام آنها بيرون نخواهد رفت. دشمنان ملت ايران هر تير عداوت که در ترکش داشتند، پرتاب کردند و واقعيت چهارم همين است که ملت ايران به رغم همه عداوت‌ها سر پا مانده، قدرتمندتر شده، بر چالش‌ها غلبه کرده و پيش رفته است. اين عداوت‌ها، باد مخالف و مزاحمي بود که از يک سو از شتاب حرکت ما مي‌کاست اما در مقابل ورزيدگي و توانمندي ما را بيشتر مي‌کرد و وادار مي‌ساخت ظرفيت‌هاي بزرگ و معطل‌مانده و کشف ناشده خود را بيشتر بشناسيم و به فعليت برسانيم. هرچه روزگار طولاني غلبه استبداد و استعمار، ايران را از مسابقه پيشرفت کشورها به حاشيه پرتاب کرد، دوران تجديد حيات ملت ايران در قالب انقلاب و جمهوري اسلامي، موجب بازگشت به مسير مسابقه و هماوردي با حريفان ديرينه با وجود تنه زدن‌ها و مزاحمت‌هاي آنان شد.
واقعيت پنجم که مطلع اصلي انتخابات ماست، اين حقيقت است که جمهوري اسلامي از حيات ملت مومن و بصير و تجربه اندوخته خود ريشه مي‌گيرد. از کف خيابان تا پاي صندوق راي و از جبهه جنگ نظامي تا ميدان حماسه سياسي و اقتصادي، اين خود ملت بوده‌اند که به رغم عمليات رواني سنگين دشمنان به ميدان آمده و با تشخيص به هنگام ضرورت‌ها، خون تازه در رگ‌هاي جمهوري اسلامي جاري کرده‌اند. اين راز سلامت و شادابي و نشاط و اقتدار و جوان ماندن جمهوري اسلامي است. واقعيت ششم را بايد در هنر جمهوري اسلامي و نظام ولايت فقيه جست‌وجو کرد؛ اينکه از هفته‌هاي اول انقلاب تا امروز بر راي و مشارکت سياسي مردم اصرار کرده و به آن اعتماد و اتکا داشته است. تامين امنيت و ثبات کشور در عين آمد و شد جريان‌هاي سياسي و جابه‌جايي مديران و بحران‌انگيزي بدخواهان، ويژگي‌ برجسته‌اي است که ناظران بي‌طرف جهاني بر واقعيت آن در ايران اذعان دارند. انتخابات پيش رو بر بستري از اين واقعيت‌هاي چندگانه برگزار مي‌شود.
جريان‌هاي سياسي و نامزدهاي محترم نمي‌توانند بر اين واقعيت‌هاي انکارناپذير چشم بپوشند و در خلأ يا خيال موضع بگيرند. البته که بايد براي ساماندهي اقتصاد کشور و کاستن از رنج‌هاي معيشت مردم به ويژه طبقات زحمتکش و مستضعف جامعه تدبير کرد. اين مسئوليتي سنگين بر دوش رئيس‌جمهور و دولت آينده است. و ضرورتاً بايد در کنار تدابير بلند مدت و ميان مدت، تدابير کوتاه مدتي را براي حمايت از اقشار محروم- ولي نعمتان بي‌منت انقلاب و جمهوري اسلامي- به اجرا گذاشت. اما معناي اين تکليف آن نيست که کساني بخواهند با زير پا گذاشتن واقعيت‌ها، چوب حراج به عزت و استقلال و امنيت ملي بزنند و دشمنان را به طمع آورند. ابراز اشتياق يکطرفه به تنش‌زدايي و مذاکره يکطرفه با آمريکا، همان تحقيري را به دنبال خواهد داشت که دولتمردان آمريکايي در قبال دولت اصلاحات و مقامات اروپايي با دولت سازندگي کردند.
اصلا از چشم‌انداز استراتژيک، اين عين خيانت است که اولا به دشمن متعرض و دست درازي کننده پيشدستي نکنند و ثانيا در موقعيت دفاع نيز ضعف نشان دهند در حالي که دشمن مشغول دشمني و گستاخي است و علي‌الدوام حالات رفتاري و گفتاري طرف مقابل را رصد مي‌کند. از اين حيث برخي طيف‌هاي سياسي و نمايندگان آنها پالس‌هاي غلط به دشمن مي‌دهند و در حالي که خود کم آورده‌اند اين انگاره غلط را القا مي‌کنند که ملت ايران کم آورده است. اين خيانت در حق امنيت ملي است و بي‌ترديد بدون تامين امنيت و اقتدار در منطقه‌اي انباشته از ناامني، نمي‌توان تدبير اقتصادي کرد. اين جفا در حق يک ملت است که به جاي تاکيد بر استفاده از ظرفيت‌هاي ملي و بسيج استعدادهاي پايان‌ناپذير بومي- و البته سينه سپر کردن دربرابر چالش‌هاي سخت موجود- يکراست در خانه دشمن قسم خورده را نشان دهيم و به نام ملت ايران(!) کاسه گدايي و التماس به دست بگيريم. چنين نامزدي‌اي، نامردي در حق ملتي مظلوم اما عزيز و بزرگ است.
از سوي ديگر مدل ساماندهي اقتصادي مطلوب در خلأ نوشته و به اجرا گذاشته نمي‌شود. اگر در برابرچالش چند لايه اقتصادي موجود بايد منطق «اقتصاد مقاومتي» را به کار بست، اين منطق مطلقا با تلقي «شرکت سهامي» از دولت سازگاري ندارد. بايد ديد دوستان و شريکان و موتلفان هر يک از نامزدها کيستند تا آنگاه بتوان گفت هويت واقعي آنها کدام است و آيا مي‌توانند از عهده «اقتصاد مقاومتي» برآيند يا خير. آيا طيف‌هايي که در گذشته خود سابقه برخورد طعمه‌وار با فرصت‌هاي مسئوليت‌ و مسندنشيني داشته يا درقبال رانت‌خواران و مفسدان و فرصت‌طلبان اقتصادي شيوه هم‌سفره‌گي يا حداکثر انفعال پيشه کرده‌اند، مي‌توانند در برابر ريخت و پاش و حيف و ميل‌ بايستند و منطق پايان دادن به هدررفت فرصت‌ها و منابع را بر بستر اقتصاد مقاومتي به اجرا بگذارند؟ هر نامزدي که خود يا حاميانش تلقي غنيمت‌انگارانه به دولت داشته باشند و نتوانند به امتيازخواهي و حاشيه امنيت‌گزيني اطرافيان و حاميان «نه» بگويند، نمي‌توانند از عهده ساماندهي اقتصادي برآيند. در واقع اجراي بهترين شعارها و وعده‌ها، در گرو سينه سپرکردن مقابل امتيازطلبان و مفسده‌جوياني است که در ادوار مختلف دولت‌ها خود را به رخ کشيده‌اند. آنها که داراي دافعه‌هاي قدرتمند در مقابل معارضان امنيت و منافع ملي نيستند، نمي‌توانند نمايندگان صادقي براي سلامت بخشيدن به اقتصاد کشور در فضاي متلاطم سياست و اقتصاد جهاني باشند.
دولت آينده بايد در تراز شخصيت پرورده و قوام يافته ملت ايران ظاهر شود. تراز شخصيت اين ملت، «ما مي‌توانيم» است. انقلاب اسلامي، دفاع مقدس 8 ساله، مهار مردمي غائله گروهک‌ها، بسيج ملي از پاي صندوق راي تا کف خيابان و از کارخانه تا مراکز تحقيقاتي و علمي به هنگام ضرورت، همه ثابت مي‌کند که روح بسيج‌گري و به ميدان آوردن استعدادها بر مبناي منطق «ما مي‌خواهيم و مي‌توانيم» در کالبد ملت ما جريان دارد. مهم اين است که اين روحيه جمعي و ملي از طرف نامزدهاي محترم، بزرگ و محترم شمرده شود. با تسليم‌طلبي يا عافيت‌خواهي محض و پرهيز از مجاهدت و خطرپذيري نمي‌توان کامياب شد. هيچ چيز ارزشمندي در دنيا نيست که رايگان و بدون هزينه به دست آيد. بدون شجاعت نمي‌توان سري در ميان سرها درآورد و آقايي کرد. البته که بايد تدبير کرد و حکمت به خرج داد. اما نام تانک دادن و کلاشينکف گرفتن را نمي‌توان تدبير در غنيمت گرفتن گذاشت همان‌گونه که ادعاي زمين دادن و زمان گرفتن از سوي کسي به اسم بني‌صدر در دوران جنگ، نشانه شجاعت و تدبير و حکمت نبود.
محمد ايماني

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* خداوند منان را بسيار شاکريم که در برابر کمک‌هاي آمريکا به تروريست‌هاي سوريه، نيروي مقاومت حزب‌الله لبنان را به عنوان يک حامي مقتدر براي سوريه قرار داده است. به راستي که خداوند اگر شر گروهي را به دست گروهي ديگر دفع نکند، فساد و فتنه همه جا را فرا مي‌گيرد.
سليمان بلغار
* پيشنهاد مي‌کنم همه 50 ميليون و 48 هزار نفري که حق راي دارند در اين انتخابات اداي دين بکنند و با حضور پررنگ خويش در پاي صندوق‌‌هاي راي قدم ديگري در جهت اقتدار نظام بردارند و زنده بودن انقلاب را به رخ دشمنان بکشند.
6263---0938
* خطاب به 8 نامزد احراز صلاحيت شده براي انتخابات رياست‌جمهوري بنويسيد به فکر وفاي به عهد و وعده‌هايي که در تبليغات انتخاباتي خويش پشت سر هم رديف مي‌کنند باشند چرا که عدم وفا به اين تعهدها موجب استحقاق عقوبت‌هاي الهي مي‌شود.
6263---0938
* از کانديداهاي رياست‌جمهوري مي‌خواهم که صداقت را در تمام مراحل زندگي خود ملاک عمل قرار دهند که نجات و رستگاري در صداقت و راستگويي است و اگر اين نباشد به دردهاي گذشتگان که آمدند و سر سفره انقلاب نشستند و شکرگزاري نکردند و طرد شدند گرفتار خواهند شد.
خانم اتابکي
* به نظر من اگر اصولگراها پا روي نفس خود نگذارند و با اتحاد وارد عرصه انتخابات نشوند در پيشگاه خدا و اهل بيت و ملت و رهبري مسئولند.
7941---0912
* نشان دادن کليد در يک برنامه تلويزيوني افتخار ندارد مهم قفل‌هايي بود که در دوره‌اي به مراکز هسته‌اي زده شد و همه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي تعطيل گرديد. اگر آن دوره ادامه مي‌يافت معلوم نبود چه بر سر کشورمان مي‌آمد.
6038---0912 و 0201---0912
* بايد به حال کسي که جانبازي يکي از کانديداها را تمسخر مي‌کند تاسف خورد. اين افراد که به خود اجازه مي‌دهند رشادت‌هاي ايثارگران را به سخره بگيرند زمان جنگ کجا بودند؟ اگر نبود اين رشادت‌هاي برادران جانباز آيا همين افراد مي‌توانستند امروز در صحن علني مجلس نطق کنند؟
رستمي
* با تقدير و تشکر از چاپ سلسله مطالب پاورقي جديد با عنوان شاه کليد انگليسي که با ارائه اسناد محکم چهره خيانتکاران را رو کرده‌ايد اميدواريم هرچه زودتر اين کتاب در دسترس عموم قرار گيرد.
0914---0910
* از مسئولان صدا و سيما تقاضا داريم با پخش برنامه‌هاي آموزشي و جذاب از راديو و تلويزيون در حريم آموزه‌هاي اسلامي- ديني مردم را به ديدن برنامه‌هاي ماهواره‌اي بي‌اعتنا کنند.
سليماني
* با تشکر از سخنان سردار احمدي‌مقدم درباره برخورد با عوامل بي‌عفتي در جامعه اميدواريم با همکاري ساير دستگاه‌ها هرچه زودتر شاهد ريشه‌کن شدن جلوه‌هاي خانمان‌سوز فرهنگ منحط غرب در کشورمان باشيم.
6263---0938
* در تاييد پاورقي 6/3/92 (بازگشت سلطنت‌طلب‌ها) اين اتفاق براي ما هم رخ داد. ما از مهاجرين جنگ تحميلي و در منازل سازماني شرکت گاز اصفهان ساکن بوديم. اين منازل گويا از منازل مصادره‌اي متعلق به همسر بختيار بود و در سال 73 و 74 با وکالت به آقاي... (گويا برادرزن بختيار) تمام مهاجرين را از آنجا اخراج کردند!
5130---0913
* انتهاي خيابان پرستار جنوبي واقع در بلوار ابوذر روبه‌روي پارک ترنج، يک بلوار دو طرفه است که تاکسي‌ها و خودروها خيلي با سرعت در آن تردد مي‌کنند و هيچ پل عابري هم وجود ندارد. در سال افراد زيادي جان خود را در اين مسير از دست مي‌دهند. تقاضاي رسيدگي داريم.
يکي از اهالي
* بليط اتوبوس از تهران به آمل 7 هزار تومان و از آمل به تهران هشت هزار و 500 تومان است! اين تفاوت نرخ در چيست در حاليکه خدمات هيچ يک از دو طرف فرقي نمي‌کند.
رضايي
* در فيلم‌هاي خارجي مستهجن که در معابر و خيابانها به دست افراد مي‌رسد بازيرنويس فارسي اعلام مي‌گردد که اين فيلم‌ها از روي پرده برداشته شده و اگر از کيفيت بهتري مي‌خواهيد استفاده کنيد به فلان سايت مراجعه کنيد! کساني که متولي برخورد با اين قبيل فيلم‌هاي مخرب بر روح و روان جوانان کشور هستند، چرا هيچ اقدامي نمي‌کنند.
خانم اکبري
* ساکن شهرک راه‌آهن در منطقه 22 هستم 23/2/92 با وزش يک باد نه چندان شديد بسياري از وسايل برقي ما در اثر قطع برق نيم سوز شد. پس چطور مسئولين شعار مقابله با زلزله را سر‌مي‌دهند.
2470---0919
* مدتي پيش اعلام شد داروي بيماران ام‌اس تحت پوشش بيمه است. پس از پي‌گيري از طريق داروخانه 13 آبان معلوم گرديد بيمه فقط داروهاي ايراني را قبول مي‌کند. عرض اينکه داروهاي خارجي اين بيماري صعب‌العلاج را چگونه با قيمت آزاد تهيه بکنيم؟ واقعا خيلي سخت است.
8310---0919
* روستاي دينه‌رود از توابع الموت در قزوين از داشتن جاده، برق، مدرسه و حتي مسجد محروم است. چرا بعد از گذشت 34 سال از انقلاب، فکري براي رفع محروميت‌هاي اين روستا نمي‌شود.
9458---0912
* اطرافيان کانديداهاي رياست‌جمهوري نبايد استفاده ابزاري از آنان بکنند حاشيه‌ها بايد کنار رود و همه به فکر انتخاب فرد اصلح، مومن و ولايتمدار براي کرسي رياست‌جمهوري باشند.
5590---0912

 


گفت: اکثر نامزدهاي رياست جمهوري در مناظره تلويزيوني ديروز، تصوير سياهي از موقعيت جمهوري اسلامي و عملکرد دولت کنوني ارائه دادند.
گفتم: خب! بايد سياه‌نمايي کنند تا بتوانند خودشان را به عنوان نجات دهنده جا بزنند!
گفت: مثلاً مجري، تصويري از يک بازار بسيار شلوغ و پرازدحام را نشان داد و نظر آنها را درباره آن پرسيد، و هر يک از آنها با حمله به دولت کنوني درباره آن اظهارنظر کردند. يکي گفت؛ حيف که جيب آنها خالي است! ديگري گفت؛ صورت خود را با سيلي سرخ کرده‌اند، آن يکي گفت؛ نگاه مردم به مغازه‌ها نيست و معلوم است پول ندارند! و...
گفتم: هيچکس هم پيدا نشد که بگويد اگر اينطوري است که شما مي‌گوئيد، اينهمه جمعيت در بازار که يک مرکز خريد است چه مي‌کنند؟!
گفت: يعني دولت کنوني يک اقدام درخور تقدير هم نداشته است؟
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو مي‌گفت؛ کتاب «پيرمرد و دريا» تنها کتاب خوبي است که مرحوم جلال آل احمد نوشته است! گفتند؛ ولي کتاب پيرمرد و دريا را ارنست همينگوي نوشته است و يارو بدون آن که به روي خودش بياورد گفت؛ ديگه بدتر، يک کتاب خوب هم که دارد، ارنست همينگوي برايش نوشته است!

 


با حضور رئيس‌جمهور 10 هزار واحد مسکن مهر در پرند واقع در استان تهران به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، دکتر محمود احمدي‌نژاد صبح ديروز در مراسم افتتاح 10 هزار واحد مسکوني مسکن مهر در فاز 6 شهر جديد پرند گفت: کشور ما اين ظرفيت را دارد که به‌گونه‌اي عمل کنيم که مسکن از حالت سرمايه‌اي براي توده‌هاي مردم که شغلشان ساخت‌وساز و خريد و فروش مسکن نيست خارج شود زيرا مسکن ابزار زندگي است.
رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به توان بالاي ساخت‌وساز در کشور و همچنين طراحي و معماري آن توسط مهندسين ايراني گفت: مسکن مهر تنها يک مُسّکن براي فرو نشاندن التهاب 50 ساله مسکن بود که البته اين گام نيز بسيار مستحکم برداشته شد.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه شهرها و روستاهاي ما در مجموع مساحتي زير2 ميليون هکتار دارد که در مقابل مساحت 187 ميليون هکتاري کشور بسيار کوچک است اظهار داشت: ما مي‌توانيم شرايط و زندگي مردم را عوض کنيم.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت مستحکم‌سازي ساختمان‌‌هاي کشور گفت: ما در حدود 150 سال درگير ساخت‌وسازهاي غيراستاندارد در کشور بوديم و مسکن مهر مي‌تواند زمينه را براي ساخت‌وساز مناسب مسکن و تامين امنيت مردم فراهم کند.
رئيس‌جمهور با اشاره به ساخت شهرهاي جديد پرديس و پرند در نزديکي شهر تهران گفت: ان‌شا‌‌ءالله فرصتي فراهم شود تا شهر تهران با طراحي جديد و به صورت پايه‌اي، در قالب مسکن مهر بازسازي شود.
احمدي‌نژاد در پايان با اشاره به اينکه مسکن مهر يک انقلاب در بخش ساخت‌وساز محسوب مي‌شود بار ديگر از دست‌اندرکاران اين پروژه تشکر کرد.
همچنين علي نيکزاد وزير مسکن و شهرسازي پيش از سخنراني رئيس‌جمهور با اشاره به افتتاح پروژه‌هاي جديد از افتتاح 10 هزار واحد جديد مسکن مهر تا پايان خرداد ماه سال جاري خبر داد.

 


ديپلمات‌هاي غربي به نقل از معاون مدير‌کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعاي جديدي درباره سايت پارچين مطرح کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين ديپلمات‌ها ادعا کرده‌اند «هرمان ناکارتس» معاون مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفته با توجه به پاکسازي‌هاي صورت گرفته در سايت پارچين امکان دارد بازرسان اين نهاد سازمان ملل نتوانند شواهدي دال بر انجام آزمايش‌ هسته‌اي در آن پيدا کنند.
بنا به ادعاي اين ديپلمات‌ها، ناکاراتس اين اظهارات را در حالي مطرح کرده که در يک نشست محرمانه در وين تصاوير ماهواره‌اي جديدي از اين سايت به کشورهاي عضو آژانس نشان داده است. يک ديپلمات در اين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: «آژانس مي‌تواند شواهدي از مواد هسته‌اي پيدا کند، اما اين امکان هم هست که اين کار به خاطر پاکسازي‌هاي ايران امکان‌پذير نباشد.»
آمريکا، اسرائيل و کشورهاي هم‌پيمان آنها برنامه هسته‌اي ايران را به داشتن اهداف نظامي متهم مي‌کنند، ايران ضمن رد اين ادعاها تاکيد مي‌‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش تسليحات اتمي و يکي از اعضاي آژانس، حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را براي خود محفوظ مي‌داند.
آژانس انتظار دارد ايران خارج از پادمان هسته‌اي مورد توافق دو کشور، به صرف گزارش منابع اطلاعاتي که از آن‌ها نام نمي‌برد، اجازه دهد بازرسان آژانس از سايت نظامي پارچين بازديد کنند. ايران در پاسخ به آژانس مي‌گويد هيچ کشوري سايت نظامي خود را به ماموران آژانس نشان نمي‌دهد، زيرا آژانس وظيفه دارد صرفا از مراکز هسته‌اي بازرسي کند و مراکز نظامي غيرهسته‌اي مشمول بازرسي‌هاي آژانس نمي‌شوند. ضمن اين که جمهوري اسلامي ايران معتقد است که اجازه دادن به بازرسان آژانس براي بازرسي از سايت پارچين غيرممکن نيست، منتها شرط آن تدوين يک مداليته جديد و چارچوب مشخص با ضمانت اجراي محکم که از تکرار مداليته سال 2007 جلوگيري کند،‌ است.
ادعاي آژانس در حالي مطرح مي‌شود که چندي پيش، دو مقام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس افشا کردند اين نهاد سازمان ملل 80 درصد اطلاعات خود درباره برنامه هسته‌اي ايران را از آمريکا و هم‌پيمانانش به دست مي‌آورد. همچنين اين ادعاي منسوب به ناکارتس در حالي مطرح مي‌شود که پيشتر نيز کارشناسان از احتمال چنين اظهارنظراتي خبر داده بودند.
حدود يک سال قبل روزنامه کريستين ساينس مانيتور در گزارشي به نقل از بازرسان برجسته پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اصرار يوکيا آمانو براي بازديد از محلي خاص در پارچين را زير سوال برده و غيرمنطقي خوانده بود.

 


وزير امور خارجه کشورمان سطح تجارت کنوني ايران با کشورهاي آفريقايي را رضايت‌بخش ندانست.
علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه در مراسم گراميداشت روز آفريقا در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه طي سخناني ضمن تبريک پنجاهمين سالگرد روز آفريقا تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره بر ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي همکاري‌هاي اصولي، عملي و پايدار با کشورهاي آفريقايي تلاش و برنامه‌ريزي مي‌کند و حمايت از مواضع ملت‌ها و کشورهاي آفريقايي و گسترش مناسبات در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي از اهداف اصولي سياست خارجي ايران از بدو تاسيس جمهوري اسلامي مي‌باشد.
صالحي افزود: قرن حاضر قرن آفريقا است و تحولاتي که در سال‌هاي اخير در اين قاره شاهد آن بوده‌ايم به خوبي گوياي اين است که تحولات بزرگ سياسي، فرهنگي، اجتماعي و حتي اقتصادي در آفريقا رخ داده است.
وزير امور خارجه همچنين خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح تجارت کشورمان با آفريقا رضايت‌بخش نيست و ليکن معتقديم ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش روابط و همکاري‌هاي کشورمان و کشورهاي آفريقايي وجود دارد و بر اين باوريم که بايد موانع کار در زمينه گسترش روابط اقتصادي و کارشناسي شناسايي شده و راهکارهاي مناسب آن پيدا شود.
در اين مراسم که به مناسبت پنجاهمين سالگرد تشکيل سازمان وحدت آفريقا و اتحاديه آفريقا تشکيل شده بود تمامي سفراي کشورهاي آفريقايي مقيم تهران حضور داشتند و نمايشگاه صنايع دستي آفريقا نيز در حاشيه اين مراسم از جمله جلوه‌هاي ويژه آن بود.

 


سخنگوي شوراي نگهبان گفت: مراحل بررسي لايحه بودجه در شوراي نگهبان آغاز شده است و ما در هفته گذشته جلساتي را با دولت و مجلس داشته‌ايم اما زمان ارائه بودجه به مجلس هنوز مشخص نيست.
عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به بررسي لايحه بودجه در جلسات اخير اين شورا، گفت: در هفته گذشته لايحه بودجه را از مجلس دريافت کرديم که در حال حاضر مشغول بررسي آن هستيم.
وي ادامه داد: در اين هفته جلساتي جهت بررسي لايحه بودجه داشتيم که ادامه اين جلسات در هفته آينده نيز ادامه خواهد يافت.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه اظهار داشت: اميدواريم که بودجه هر چه زودتر نهايي شده و به مجلس برسد. در حال حاضر نمي‌توانم زمان مشخصي را براي آن بيان کنم.
کدخدايي تاکيد کرد: روز پنج‌شنبه جهت بررسي لايحه بودجه با دولت و مجلس جلساتي داشتيم و آن‌ها توضيحات خود را بيان کردند. اين جلسات فردا هم ادامه دارد و هر زمان که بررسي‌ها به اتمام برسد، بودجه را به مجلس ارسال خواهيم کرد.
وي در همين زمينه افزود: الان نمي‌توانم بگويم که رسيدگي به بودجه چه زماني در شوراي نگهبان به اتمام مي‌رسد،‌اما ما بايد بودجه را در 2 زمان 10 روزه بررسي کنيم، اما اگر مراحل بررسي آن زودتر انجام شود، لايحه را به مجلس ارائه مي‌دهيم.
سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: ظرف زماني ده روزه ما براي بررسي لايحه بودجه، پس از اتمام بررسي آن در مجلس آغاز مي‌شود که تلاش مي‌کنيم تا بودجه هرچه سريعتر بررسي شده و در اختيار مجلس قرار گيرد.

 


اصلاح‌طلبان هنوز بر سر حمايت از يکي از نامزدها يا تحريم آن به نتيجه نرسيده‌اند.
با فرض حضور در انتخابات نيز، طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب بر سر حمايت از عارف يا روحاني اختلاف‌نظر جدي دارند و اين در حالي است که روحاني و عارف نيز اصرار دارند تا پايان رقابت در صحنه انتخابات بمانند.
در همين حال ارزيابي اصلاح‌طلبان حتي طيف‌هاي تندروي آنها معطوف به اين واقعيت است که به احتمال قوي حداقل 65 تا 70 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و عدم حضور آنها عملا از يک سو به معناي مواجهه با حاکميت و خروج از ادعاي اصلاح‌طلبي و از ديگرسو به مفهوم مواجهه با اقبال و اشتياق عمومي خواهد بود. برخي ناظران اين طيف انتخابات مجلس نهم را مثال مي‌زنند که با وجود تحريم آن از سوي مدعيان اصلاح‌طلبي و طيف اپوزيسيون با استقبال 65 درصدي شهروندان روبرو شد. در همين حال محمدجواد حق‌شناس در مصاحبه با آريا گفت: اصلاح‌طلبان انتظار دارند خاتمي و هاشمي در امر اجماع اين طيف بر سر يک کانديدا مداخله کنند که البته به نظر مي‌رسد اين دو انگيزه‌اي براي مداخله در اين امر را ندارند.
عضو حزب اعتماد ملي افزود: بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان آماده شده بودند بعد از وقايعي که در سال 88 اتفاق افتاده بود در انتخابات 92 با آمدن آقاي هاشمي عملا وارد مشارکت در انتخابات شوند که با عدم احراز صلاحيت ايشان اينگونه نشد.
وي تاکيد کرد: اطلاعات و مشاهدات موجود نشان مي‌دهد حداقل تا چند روز آينده يا بهتر است بگويم هفته آينده هيچگونه اجماعي ميان حسن روحاني و عارف صورت نگيرد.
در همين حال محمدرضا عارف که پيش از اين اعلام کرده تا پايان رقابت‌ها در صحنه خواهد ماند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس و در پاسخ اين پرسش که به نظرتان آقاي هاشمي و خاتمي بين شما و آقاي روحاني از کداميک حمايت خواهد کرد، گفت: آقاي روحاني که خود را اصلاح‌طلب نمي‌داند.
وي ادامه داد: آقاي روحاني نمي‌تواند کانديداي اصلاح‌طلبان باشد.
از سوي ديگر يدالله اسلامي عضو فراکسيون مشارکت در مجلس ششم و مدير روزنامه توقيف شده فتح در مصاحبه با روزآنلاين گفت: اينکه آقاي خاتمي چرا نيامد خود او بايد پاسخگو باشد اما برخي دوستان هم خيلي موافق حضور او نبودند. در شوراي مشورتي ايشان، بخش قابل توجهي از اعضا خيلي موافق حضور آقاي خاتمي در انتخابات نبودند، بخشي هم موافق بودند و هر بخشي نظرات و استدلالات خود را داشت.
وي درباره اينکه آيا عارف و روحاني نامزد اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شوند، گفت: گروه‌هاي اصلاح‌طلب از آقاي عارف و آقاي روحاني براي حضور در انتخابات دعوت نکرده و هر دو نفر تصميم شخصي گرفته و ثبت نام کرده‌اند. حضور آنها در انتخابات حاصل جمع‌بندي گروه‌هاي اصلاح‌طلب نبود. البته آقاي روحاني هيچ وقت چنين ادعايي نکرده که در اردوگاه اصلاح‌طلبان است و هيچ وقت هم نخواسته است که چنين عنواني بگيرد. آقاي عارف به دليل سابقه‌اش در دولت آقاي خاتمي به عنوان چهره اصلاح‌طلب شناخته مي‌شود اما اين بدين معني نيست که با همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب يا همه ديدگاه‌هاي آنها هماهنگي داشته باشد. او بدون هماهنگي با مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام کرد.
يدالله اسلامي افزود: با توجه به شرايطي که الان به وجود آمده و شوک ناشي از رد صلاحيت آقاي هاشمي، اينطور نيست که بگوييم به جمع‌بندي مي‌شود رسيد يا دوستان مي‌توانند ديدگاه‌ واحدي داشته باشند. ديدگاه‌هاي فراواني از عدم شرکت در انتخابات و عدم معرفي نامزد تا خيلي مسائل ديگر وجود دارد اما هنوز هيچ خروجي مشخصي نمي‌توان پيش‌بيني کرد. برخي دوستان معتقدند که حضور در انتخابات به تنهايي، اقدام اصلاح‌طلبانه نمي‌تواند باشد و پيش‌بيني هم مي‌شود که حضور، هيچ تاثيري در نتيجه يا روند انتخابات ندارد لذا مي‌گويند که مردم خود تصميم مي‌گيرند چه بکنند و در روند تصميم‌گيري دخالت نکنيم. عده‌اي ديگر از دوستان معتقدند که از حداقل فرصت بايد استفاده کرده و راهي براي تاثيرگذاري و حضور پيدا کرد. هنوز اين بحث‌ها ادامه دارد و به جمع‌بندي نرسيده. وي هيجان ناشي از اظهارات حسن روحاني در تلويزيون را شادماني زودگذر که نمي‌تواند تغييري را ايجاد کند، عنوان کرد.
اما سايت جرس ارگان حلقه لندن با انتقاد از سياست «اصلاح‌طلبان حداقلي» نوشت: نمايش تکراري ورود اصلاح‌طلبان با نامزد حداقلي و شکستي ديگر يکي پس از ديگري روي پرده مي‌رود. خاتمي يک سال پس از حصر موسوي، با راي دماوندش آمد. جاي تعجب نبود.
اين سايت وابسته به فتنه‌گران فراري و ورشکسته اضافه کرد: «چرا حکومت هزينه نپذيرفتن ما را ندهد؟ همان گونه که پيش‌بيني مي‌شد، حکومت نپذيرفت و همان‌سان که انتظار مي‌رفت خاتمي نيامد تا حکومت هزينه رد وي را متحمل نگردد. اما در ميان بهت و حيرت همگان هاشمي آمد. آمد و از قضا ماند و حکومت هزينه رد وي را تقبل کرد. بر طبق تمام استدلالاتي که در چند ماه گذشته بيان گشته بود، اينجا نقطه پايان بود. زمان، زمان خروج اصلاح‌طلبان از نمايش انتخابات بود. اما خرق عادت دشوار است به يکباره همه آن استدلالات رنگ باخت. زمزمه‌ها بالا گرفته. اصلاح‌طلبان در حال حرکت از کانديداي حداکثري و مطالبات حداکثري به کانديداي حداقلي و مطالبات حداقلي‌اند. آن هم در ميداني که همه چيز آماده است براي شکستي ديگر. و امروز پيکر نيمه‌جان اصلاح‌طلبي در آستانه آخرين اشتباه خويش است». ارگان حلقه لندن در عين حال در مطلب ديگري به مشارکت بالاي مردم در انتخابات با وجود تحريم آن از سوي مخالفان جمهوري اسلامي اذعان کرد و نوشت: «از رد صلاحيت شدن هاشمي رفسنجاني روزهاست که مي‌گذرد اما فضاي سرد حاکم بر اردوگاه اصلاح‌طلبان و همچنين اصولگرايان اعتدال‌گرا[؟!] همچون مطهري همچنان ادامه دارد. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد که درصد قابل اتکايي از مردم 24 خردادماه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و راي خود را در صندوق‌ها بياندازند، در هر صورت حضور فيزيکي در شعبه‌هاي اخذ راي خوراک تبليغاتي لازم براي حکومت را فراهم خواهد کرد و اين آن چيزي است که جمهوري اسلامي از آن به عنوان سندي براي مشروعيت خويش بهره خواهد برد».
جرس با اذعان به اين که حاميان فتنه سبز در اقليت قرار دارند، بر خلاف تحليل قبلي نوشت: عدم حمايت چهره‌هاي سياسي چون هاشمي و خاتمي از نامزدهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرايي چون عارف و روحاني نه تنها باعث خواهد شد مردم بپذيرند که حاکميت، اصلاح‌طلبان را به تمامي از صحنه خارج کرده، بلکه راه را براي يکه‌تازي مي‌گشايد. بنابراين بايد از کانديداهاي اصلاح‌طلب حمايت کرد.

 


سفير سابق آمريکا در عراق و افغانستان معتقد است تهديد و شدت عمل در مقابل ايران نتيجه نمي‌دهد بلکه اين کشور را مقاوم‌تر مي‌کند.
رايان کروکر به روزنامه لس‌آنجلس تايمز گفته است: «تشويق و گفت و گو بيش از شدت عمل، در مقابل ايران جواب مي‌دهد.»
لس آنجلس تايمز با بيان اينکه کروکر ديپلماتي کهنه‌کار و بي‌نظير در خاورميانه به شمار مي‌رود، سال 2007 از سوي جرج بوش به ‌عنوان سفير در بغداد منصوب شد تا شايد سياست رو به شکست ايالات متحده را در عراق نجات دهد. 4 سال بعد، باراک اوباما او را براي نجات ماموريت آمريکا به افغانستان گسيل داشت.اما اکنون کروکر مي‌گويد رؤساي پيشينش در قبال نگران‌کننده‌ترين تهديد خاورميانه که آمريکا با آن مواجه است، يعني برنامه هسته‌اي ايران، ناشيانه عمل مي‌کنند.
لس‌آنجلس تايمز نوشت: به نظر اين ديپلمات آمريکايي، تحريم‌هاي سخت‌تر تهران را مجاب نخواهد کرد که دست از غني‌سازي اورانيوم بردارد، بلکه اوباما بايد تلاش بيشتري صرف ديپلماسي کرده و به فکر مصالحه با مقامات ايران باشد.
به گفته کروکر،‌«تحريم کردن آسان است، بعد هم براي خودمان قسم مي‌خوريم که ايران را حسابي تنبيه کرده‌ايم. اما به نظر من اين رژيم هرچه بيشتر تحت فشار قرار گيرد، سرسخت‌تر مي‌شود.»
براساس اين گزارش، کروکر از جمله 35 ديپلمات کهنه‌کار و قدرتمند آمريکا در زمينه سياست خارجي و مسائل اطلاعاتي و بعضاً داراي تجربه در زمينه خاورميانه است که تلاش مي‌کنند با اعمال فشار بر کاخ سفيد و کنگره رويه آنها را در زمينه متقاعد ساختن ايران براي محدود کردن آمال هسته‌اي‌اش تغيير دهند.
اين گروه که اعضايي از هر دو حزب را در خود دارد و عنوان «پروژه ايران» را برگزيده است، عبارتند از «ريچارد لوگار» سناتور پيشين جمهوريخواه، «مايکل هايدن» مدير سابق سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا (سيا)، «توماس پيکرينگ» سفير سابق آمريکا در مسکو و «جيمز دابينز» ديپلمات بازنشسته که اخيراً بار ديگر به عنوان نماينده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان به دولت اوباما پيوسته است.
طبق گزارش اين روزنامه آمريکايي، «کروکر و گروهش اصراري بر لغو فوري تحريم‌ها عليه ايران ندارند اما در عين حال تأکيد دارد که اتخاذ خط مشي مبتني بر تندروي به خودي خود اثربخش نيست.»
لس‌آنجلس تايمز در ادامه مي‌افزايد: به نظر نمي‌رسد اين گروه شانس زيادي براي پيشبرد اهداف خود داشته باشد. دولت‌هاي پي درپي در آمريکا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال1979 (1357) تا امروز، همواره در مقابل ايران به مجازات‌هاي اقتصادي متوسل شده‌اند.

 


رسانه‌هاي غربي معتقدند سياست خارجي ايران پس از انتخابات تغييري نخواهد کرد.
روزنامه واشنگتن‌پست دراين‌باره نوشت: حذف افراد چالش‌ برانگيزي مانند هاشمي‌رفسنجاني و اسفنديار مشايي، موفقيت ديگري براي حاکميت جمهوري اسلامي بود. نهايت تسلط حاکميت بر امور هفته گذشته با اعلام اسامي نامزدهاي واجد صلاحيت نمايان شد. شوراي نگهبان دو نامزد چالش‌انگيز را واجد صلاحيت ندانست و 8 نامزد باقي‌مانده در گود رقابت وفادار به جمهوري اسلامي هستند. اقدام شوراي نگهبان نااميدکننده بود.
واشنگتن‌پست با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي 1‍+5 با ايران در برزخ مانده، مي‌نويسد: دولت اوباما منتظر نتيجه انتخابات ايران مانده است. اينک که در نتيجه رويکردهاي اوباما و حذف نامزدهاي چالش‌برانگيز رژيم از انتخابات، ظاهرا پيروزي ديگري براي جمهوري اسلامي در حال رقم خوردن است، زمان آن است که دولت اوباما در پي طراحي گام بعدي باشد.
از سوي ديگر شبکه خبري بلومبرگ در تحليلي خاطر نشان کرد: با رد صلاحيت 2 نامزد مستقل [!]، مذاکره‌کنندگان آمريکايي و اروپا اميد چنداني به تشکيل دولتي اهل نرمش و سازش پس از انتخابات ايران وجود ندارد. 8 نامزد موجود از نيروهاي نزديک به حاکميت هستند.
بلومبرگ با اشاره به تحريم‌هاي تصويب شده در کنگره آمريکا مي‌نويسد: اعضاي کميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريکا که به اتفاق بررسي اين طرح را توصيه کردند، ظاهرا براين باورند که افزايش تحريم‌ها به سازش بيشتري از سوي ايران منجر خواهد شد، اما خلاف اين امر درست است. به نظر مي‌رسد رهبر عالي ايران تاکنون متقاعد شده که هدف آمريکا از تحريم‌ها، تغيير رژيم ايران است. تحريم‌ها فقط ممکن است به تعميق چنين سوءظني کمک کند و مقاومت ايران در اين زمينه را افزايش دهد.
بلومبرگ افزود: مذاکره‌کنندگان غربي با روي‌کارآمدن رئيس‌جمهور جديد در ايران بايد نقشه راه مبتني بر اقدام متقابل را پيشنهاد کنند. حق غني‌سازي، شرط لازم ايران براي پيگيري مذاکرات و فقدان آن مانعي در مسير مذاکرات عنوان شده است.

 


رئيس سابق ستاد مشترک ارتش آمريکا اعلام کرد جنگ سوريه يک جنگ منطقه‌اي است و نقش‌آفريني حزب‌الله لبنان، گروه‌هاي مسلح معارض را در وضعيت نامطلوب قرار داده است.
ژنرال ريچارد مييرز در مصاحبه با شبکه سي‌بي‌اس اظهار داشت: جنگ سوريه يک جنگ منطقه‌اي است و احتمال سرايت آن به ديگر کشورهاي همسايه وجود دارد.
وي گفت شنيده شده جنگجوياني عراقي نيز وارد جنگ سوريه شده‌اند که اين موضوع گستره جنگ سوريه را افزايش مي‌دهد.
ژنرال مييرز تصريح کرد: اگر حکومت بشار اسد تحت فشار بيشتري قرار بگيرد، اين احتمال وجود دارد که بحران سوريه به لبنان و حتي اردن کشيده شود.
ژنرال مييرز افزود: با توجه به حضور قدرتمند نيروهاي حزب‌الله در جنگ سوريه به نفع حکومت بشار اسد، نيروهاي معارض دولت سوريه در شرايط نامطلوبي قرار مي‌گيرند و احتمالاً نمي‌توانند پيشرفتي در نبردهايشان داشته باشند.
اظهارات اين ژنرال ارشد سابق آمريکا در حالي مطرح شده است که سناتورها «باب کورکر» و «رابرت مندز» اخيراً لايحه‌اي را به کنگره ارائه داده‌اند که براساس آن مجوز ارسال سلاح براي نيروهاي مخالف سوري ميانه‌رو صادر خواهد شد.
در همين حال روزنامه الحيات از سفر مخفيانه سناتور جان مک‌کين به منطقه تحت اشغال معارضان در سوريه خبر داد و نوشت وي در اين مقر با نيروهاي معارض ملاقات‌هايي داشته است.
الحيات نوشت: مک‌کين در نشستي در خاک سوريه با سه گروه از جنگجويان مسلح که برخي از شهر «القصير» آمده بودند، نقش ايران و حزب‌الله در درگيري‌ها را مورد توجه و اهتمام ويژه و جدي قرار داد.
الحيات از قول افراد موثق نوشت: سناتور آمريکايي از مرزهاي شمالي و با پيمودن يک هزار و 500 کيلومتر در داخل مرزها وارد سوريه شده و با 18 نفر از سران ارتش آزاد و نيز «سليم ادريس» رئيس شوراي عالي نظامي ديدار کرده است.
اين منابع خبر دادند که مک‌کين سه نشست با رهبران مخالفان از مناطق «حلب، حمص، القصير و ادلب» داشته و در مورد نقش ايران و حزب‌الله در جنگ سوريه پرسش‌هايي مطرح کرد.
هم‌اکنون هزاران تروريست مسلح از کشورهايي نظير تونس و ليبي و عربستان و... در سوريه به سر مي‌برند و از کمک‌هاي مالي و تسليحاتي محور غربي، عبري و عربي (ارتجاع) برخوردارند. اين طيف طي يکي دو ماه گذشته ضربات سهمگيني از ارتش سوريه دريافت کرده‌اند.

 


مرکزطالعات بين‌المللي و امنيت مريلند در گزارشي اذعان داشت: بررسي روزنامه‌هاي آمريکايي و انگليسي در يک بازه سه ساله نشان مي‌دهد که اين رسانه‌ها نقش تقويت‌کننده احساسات منفي نسبت به ايران را بازي کرده و همانند مقامات غربي معيارهاي دوگانه‌اي را نسبت به ايران اتخاذ مي‌کنند.
مرکز مطالعات بين‌المللي و امنيت «مريلند» در گزارشي مبسوط از «پوشش رسانه‌اي برنامه هسته‌اي ايران» به قلم «يوناس سيگل» و «سراناز بارفروش» به تحليل پوشش روزنامه‌هاي آمريکايي و انگليسي از سال 2009 تا 2012 از اين مسئله پرداخته و مي‌نويسد: روزنامه‌هاي آمريکايي و انگليسي معمولا بر مسئوليت‌هاي ايران در مسئله هسته‌‌اي‌اش، آنچه که تخلف اين کشور در گذشته مي‌خوانند و وظيفه اين کشور در اثبات مقاصدش، کوتاه آمدن و جلوگيري از ايجاد تنش تاکيد مي‌کنند؛ اما به ندرت به مسئوليت‌ها و وظايف سياستگذاران آمريکايي، اروپايي يا اسرائيلي براي حل اين مناقشه اشاره مي‌کنند.
به گزارش فارس، مرکز مريلند در ادامه آورده است: پوشش اخبار مربوط به سايت فوردو يکي از نمونه‌هاي روشن درباره برخورد روزنامه‌ها و چگونگي مسئول دانستن ايران در اين مسئله است. اين روزنامه‌ها چگونگي استفاده رهبران آمريکايي و اروپايي از حوادث به عنوان اهرمي در مذاکرات آينده با ايران را به تصوير کشيدند. اما به انتظارات ايران از 1‍+5 مبني بر نشان دادن انعطاف و تمايل بيشتر به مدنظر قرار دادن مواضع تهران اشاره نکردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10