(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11 خرداد 1392 - شماره 20508

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران:
تمکين در برابر نظر شوراي نگهبان پيروزي برجسته ملت ايران است
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
در آستانه انتخابات انجام شد
افزايش اقدامات خصمانه جديد آمريکا و کانادا عليه ايران
بازتاب نشست دوستان سوريه در تهران و تاکيد بر حضور ايران در ژنو 2
کارشناسان منطقه‌اي: نگاه‌ها به انتخابات ايران دوخته شده است
از سوي دادگستري آمريکا صورت گرفت
جريمه شرکت توتال به اتهام پرداخت رشوه به ايران
انتقاد ايران از بانيان برگزاري نشست اضطراري سوريه در شوراي حقوق بشر
واکنش عراقچي به محکوميت ارباب سير
ادعاي آمريکا ادامه سناريوي هاليوودي است
برگزاري يادواره استاد اميرحسين فردي در اردبيل
امام جمعه قم: نامزدها از سياه‌نمايي و دادن وعده‌هاي توخالي پرهيز کنند
افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر در سيستان و بلوچستان
   


رهبر معظم انقلاب: بايد گشت و اصلح را پيدا کرد، بايد گشت و امين‌ترين را انتخاب کرد. بايد جستجو کرد و در‌بين اين چند نفر، به طور نسبي قادرترين بر اداره کشور را پيدا کرد.

 


امام جمعه موقت تهران با بيان اين که مردم نشان دادند که به قانون تمکين دارند گفت: تمکين در برابر نظر شوراي نگهبان پيروزي برجسته‌اي براي ملت ايران است.
به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين کاظم صديقي در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين که «انتخابات براي دفاع، رقم زدن سرنوشت، وفاداري به امام، لبيک به خون شهدا و اجراي دستور ولي‌فقيه است» اظهار کرد: مردم هميشه نسبت به مسئولان چند قدم جلوترند، همانگونه که به صورت خودجوش 9 دي را آفريدند. اين بار هم مردم دشمن را مايوس مي‌کنند.
وي همچنين با اشاره به حساسيت انتخابات در اين دوره گفت: انتخابات 40 ميليوني دوره گذشته، مشت محکمي به دهان دشمنان بود و خداوند نيامرزد سران فتنه را که اين فرصت را بي‌خاصيت کردند. انتخابات اين دوره نسبت به گذشته حساس‌تر است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که «امام خميني(ره) عصاره و نمونه‌اي از حقيقت اهل بيت‌(ع) است» خاطرنشان کرد: امام حقيقت دين را يافته بود و دين‌شناسي بود که شناختش از دين، خدا و ائمه فراتر از شناخت ذهني بود. امام حق را يافته و ذوب در دين بود. امام خميني چون خود را در چشمه زلال معنويت شسته بود، به آيينه‌اي تبديل شده بود که دين خدا در وجودش قابل رويت بود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با بيان اين که «خانه دل امام، خانه خدا بود»‌ تصريح کرد: نشانه‌هاي آن هم ضجه‌ها و نمازهاي شبانه وي بود. امام شخصيت استکبارستيزي داشت و از قدرت‌هاي بزرگ هيچ‌گاه نهراسيد بلکه با جسارت و جراتي که داشت، قدرت‌هاي بزرگ را تحقير و افسانه نفوذناپذيري ابرقدرت‌ها را باطل کرد. استکبارستيزي از خصايل مستمر امام بود و امام خميني معتقد بود که بايد با باج‌خواهان با قدرت مقابله کرد و سازشي با آن‌ها نداشت. وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که «امام به مردم ايران ايمان داشت» تصريح کرد: امام مردم ايران را از مردم صدر اسلام بالاتر ديد و مطمئن بود که مردم بصيرت دارند و خلاف دين حرکت نمي‌کنند و خط‌شان خط ولايت است و جاذبه‌هاي مادي آن‌ها را نمي‌فريبد و از افراد فاسد حمايت نمي‌کنند.
وي افزود: امام، اسلام را اسلام زندگي معرفي کرد. اسلام آمريکايي، اسلام منزوي، ذلت، سازش و ظلم‌پذير است. اما اسلامي که امام معرفي کرد، اسلامي است که برنامه و مديريت دارد، نظام‌مند است و براي نجات بشر از همه قيود آمده است. امام هم شعار داد و هم در عمل اثبات کرد که اسلام براي زندگي است و هندسه زندگي را بايد از دين گرفت. امام خميني(ره) علاوه بر استکبار، با مثلث روشنفکر بي‌تعهد به دين، متحجر مقدس‌‌ماب و التقاطي‌ها مبارزه کرد.
صديقي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اعلام رضايت مقام معظم رهبري از عملکرد يک ساله مجلس شوراي اسلامي يک شانس بزرگ براي مجلس است.
وي افزود: همان‌طور که خداوند در جنگ به ما کمک کرد، امروز نيز به مردم و ارتش سوريه کمک مي‌کند و ما مي‌بينيم که ‌آن‌ها در مقابل عوامل صهيونيست پيش‌روي کرده‌اند و اميدواريم پيروزي سوريه را به زودي ببينيم.
وي در پايان خطبه دوم نماز جمعه گفت: بايد براي مردم عراق دعا کنيم. ما در عراق شش امام داريم، امنيت عراق هم براي ما دنيا و هم آخرت است و انفجارهاي عراق نشان داد که دشمن دچار ضعف شده است.
امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه نيز با توصيه نمازگزاران به رعايت تقواي الهي گفت: مسجد محل کسب آگاهي سياسي، اجتماعي، اخلاقي و معنوي مردم است. مسجد بايد توليد جديد و نوآوري و ابتکار داشته باشد. مسجد بايد مطالبات جديدي را پاسخ بدهد و در مقابل تقاضاهاي نسل جوان عرضه داشته باشد و متوليان مسجد بايد به روز و مخاطب‌شناس باشند.
سخنراني پيش از خطبه‌ها
هم‌چنين حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز با تشريح مواضع دشمنان عليه انقلاب اسلامي گفت: انتخاب اصلح در گرو جنجال‌‌‌‌‌آفريني نيست. وي درباره تحقق حماسه سياسي و شرايط آن گفت: پايبندي همگان به قانون در حماسه سياسي تعريف مي‌شود. وقتي هواداران کانديداها قانون‌گريزي را ضد ارزش مي‌دانند، اين جزيي از حماسه است.
رئيسي در پايان تاکيد کرد: همانطور که در تذکرات رهبري است، بايد ضرورت تحول فرهنگي ديده شود. رئيس‌جمهور منتخب آينده بايد معتقد به تحول فرهنگي و شکل دادن زندگي و رفع مشکلات معيشتي مردم باشد، اما خلق حماسه سياسي براي نااميد کردن دشمن است.

 


اعتدال را رعايت کن!
قرآن کريم:
هرگز دستت را برگردنت زنجير نکن (و ترک انفاق و بخشش نکن!)
و (اما)، بيش از حد (هم) دست خود را نگشا که (خودت نيازمند شوي و) مورد ملامت و سرزنش قرار گيري و در کار خويش (و اداره زندگي‌ات) درمانده شوي.
سوره اسراء
آيه 29

 


واکنش به اقدام قانون‌شکنانه
مديران خانه منحله سينما
اقدام مديران خانه منحله سينما در دور زدن قانون با واکنش مديريت سينمايي مواجه شد.
در هفته‌اي که گذشت، جلسه‌اي با حضور سه تن از چهره‌هاي صنفي سينمايي در دفتر مهدي عظيمي، معاون فعاليت‌هاي سازمان سينمايي که به عنوان مدير هيات بازگشايي خانه سينما هم منصوب شده است برگزار شد.
در اين جلسه، فرآيند فعلي بازگشايي اين نهاد صنفي، موضوع اصلي بحث بود. اما دو روز پس از برگزاري آن (هشتم خرداد) هيات مديره خانه منحله سينما نامه‌اي سرگشاده را خطاب به رئيس‌جمهور منتشر کرد و از تشکيل مجمع عمومي فوق‌العاده با نظر اعضاي خود خبر داد.
براساس گزارش ايسنا، اين اقدام با واکنش مهدي عظيمي مبني بر امکان مراجعه به نيروي انتظامي براي جلوگيري از فعاليت هيات مديره خانه منحله سينما روبرو شد.
گفتني است، به دليل اقدامات مديران خانه سينما در تغيير اساسنامه،‌ تبديل اين نهاد صنفي به تشکلي سياسي و... خانه سينما با حکم قانون منحله اعلام شد. با اين حال مديران اين تشکل همچنان اصرار دارند که به فعاليت خود در قالب گذشته ادامه دهند.
آغاز توليد انيميشن «پايي که جا ماند»
مديرعامل انجمن تجسمي انقلاب و دفاع مقدس از آغاز پخش توليد انيميشن «پايي که جا ماند» در موسسه بنياد فرهنگي روايت خبر داد.
محمد حبيبي در گفت‌وگو با تسنيم، از توليد انيميشن «پايي که جا ماند» برگرفته از کتاب خاطرات سيدناصر حسيني‌پور خبر داد و گفت: قسمت اول اين مجموعه انيميشن توليد شده است.
مديرعامل انجمن تجسمي انقلاب و دفاع مقدس با بيان اينکه نگارش اين فيلم‌نامه به پايان رسيده است،‌ افزود: اين انيميشن در 13 قسمت توليد مي‌شود.
وي اضافه کرد: ادامه توليد انيميشن «پايي که جا ماند» پس از تاييد شوراي ارزيابي و نظارت موسسه ادامه پيدا مي‌کند.
حبيبي يادآور شد: انيميشن «پايي که جا ماند» تا پايان سال جاري به توليد نهايي مي‌رسد.
مديرعامل انجمن تجسمي انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کليه مجموعه‌هاي انيميشن موسسه بنياد فرهنگي روايت از اعتبارات سازمان بسيج مستضعفين تامين مي‌شود.
ديوارنگاره «بيداري اسلامي» را
در جايي ديگر طراحي کنيد!
مدير خانه طراحان انقلاب اسلامي از تغيير طرح ديوارنگاره معروف به «شمر و اوباما» در ميدان وليعصر(عج) تهران خبر داد.
مدير اين مجموعه که توليد و طراحي اين بنر در آن انجام شده، با اعلام اين خبر گفت: طرحي با موضوع بيداري اسلامي، رخدادهاي سوريه و خيانت‌هاي حکام کشورهاي منطقه جايگزين اين طرح خواهد شد. گفتني است اين طرح معروف «شمر و اوباما» در ايام اربعين حسيني و سالگرد حماسه 9 دي در سال 91 بر ديوار ساختمان 12 طبقه واقع در ميدان وليعصر(عج) نصب شد و قرار گرفتن آن در يکي از پرترددترين ميادين تهران، واکنش رسانه‌‌هاي مختلف را به دنبال داشت.
از جمله اين واکنش‌ها تفسير روزنامه گاردين بود که با اشاره به اينکه تاکنون تقريبا هيچگاه تصوير يک سياستمدار خارجي، روي يک بيلبورد در ايران به نمايش درنيامده است، آن را يک مشابهت‌سازي ظريف دانسته و افزوده بود استفاده از جاذبه‌هاي بصري سطح شهر براي نشان دادن ميزان نفرت از اوباما، چشم‌انداز از سرگيري روابط بين تهران و واشنگتن را مبهم‌تر مي‌کند.
حال مي‌بايست به مدير خانه طراحان گفت چه تفاوتي بين «شمر و اوباما» مي‌باشد. آيا بهتر نيست اين طرح حذف نشده و ديوارنگاره بيداري اسلامي را در محل مناسبي ديگر طراحي کرد؟
نعل وارونه بي‌بي سي
درباره شبه هنرمند پوچگرا
سايت بي‌بي‌سي از شبه هنرمند پوچگرايي که با خودکشي به زندگي‌اش پايان داد تجليل کرد.
رسانه دولتي انگليس با انتشار گزارشي، توصيفات اغراق‌آميزي از «نعلبنديان» کرده است. اين نمايشنامه‌نويس با وجودي که در ميان مردم و هنرمندان جايگاهي نداشت اما به واسطه ارتباطش با دربار، به بهانه‌هاي مختلف از جمله جشن هنر شيراز آثارش به نمايش درمي‌آمد. نعلبنديان که از ياران نزديک رضا قطبي (عضو شبکه بهائيت و مدير راديو و تلويزيون شاه) بود به واسطه حمايت‌هاي اين عنصر درباري به جشن هنر شيراز راه يافت تا نقشي در تخريب فرهنگ ديني کشورمان ايفا نمايد.
البته گزارش بي‌بي‌سي فارسي بهانه‌اي براي تجليل از جريان فرهنگي ضد اسلامي دوران ستمشاهي و تخطئه انقلاب اسلامي هم شده است. به طوري که خودکشي نعلبنديان را ناشي از سرنگوني سلطنت و پيروزي انقلاب اسلامي معرفي کرده است!گفتني است، يکي از خط مشي‌هاي بي‌بي‌سي فارسي، بزرگ‌نمايي هنرمندان ضد مردمي و دين‌ستيز است.
اين خط‌مشي، اخيراً با پيوستن رسمي صادق صبا، سينا مطلبي، فرناز قاضي‌زاده و... به بهائيت، بسيار جدي‌تر از پيش دنبال مي‌شود.
گفتني است سينا مطلبي که از وي به عنوان يکي از مديران بي‌بي سي فارسي ياد مي‌شود دچار بيماري افسردگي حاد بوده و پدرش از جمله عوامل ساخت فيلم‌هاي مستجهن سينماي پيش از انقلاب به شمار مي‌آيد.
همسر وي فرناز قاضي‌زاده به خانواده خود در ايران، از ولنگاري و هرزه‌گري شوهرش در کافه‌هاي لندن شکايت کرده است!
بازي رايانه‌اي سه بعدي- تخصصي دفاع مقدس رونمايي شد
بازي رايانه‌اي سه بعدي- تخصصي دفاع مقدس با عنوان «عمليات انهدام دو» روز پنجشنبه 9 خرداد با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي در قم رونمايي شد.
اين بازي قسمت دوم مجموعه بازي‌هاي رايانه‌اي سه بعدي «عمليات انهدام» است که به عمليات‌هاي دفاع مقدس مي‌پردازد. بازي رايانه‌اي «عمليات انهدام دو» به آزادسازي خرمشهر (عمليات بيت‌المقدس) مي‌پردازد که توسط يک تيم 31 نفره توسط شرکت رسانه‌گستر بنيسي توليد شده است.
براساس اين گزارش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين رونمايي از بازي رايانه‌اي «عمليات انهدام دو» با بيان اينکه در کارهاي فرهنگي محتوا و مضمون پايه و اساس است، گفت: کارهاي فرهنگي بايد با ساختاري زيبا ارائه شود تا افراد را جذب خود کند.
سيدمحمد حسيني با بيان اينکه درغرب هنر در خدمت سياست است، افزود: هنر در کشور ما با تکيه بر فرهنگ اصيل و اسلامي و منطبق با فطرت بشر است.
وي با بيان اينکه بازي‌هاي رايانه اي به سرگرمي محدود نشود و جنبه انتقال پيام نيز داشته باشد، تأکيد کرد: امروز وظيفه مسئولان مربوطه در اشاعه فرهنگ اسلامي و سرمايه‌گذاري در اين زمينه دو چندان شده است.
وي بر تربيت نيروهاي با استعداد و متعهد در اين زمينه تأکيد کرد و افزود: بايد اين افراد دانش و اطلاعات لازم را کسب کنند و از فعالان در اين زمينه حمايت شود. سيد مرتضي اسماعيلي‌طبا مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم نيز در اين مراسم با اشاره به پيشرفت قم در عرصه‌ بازي‌هاي رايانه‌اي اظهار کرد:‌ بازي «عمليات انهدام دو» نسبت به نسخه نخست آن از نظر فني و گرافيکي ارتقاي چشمگيري يافته است. وي خاطرنشان کرد: ظرفيت‌هاي بسيار خوبي در حوزه انيميشن و بازي‌هاي رايانه‌اي در قم ايجاد شده است و بايد از اين ظرفيت‌ها بهره‌برداري مطلوب داشته باشيم.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم به استقبال مطلوب از بازي‌هاي رايانه‌اي توليد شده در قم اشاره کرد و بيان داشت: امروز با حضور وزير ارشاد تفاهمنامه ايجاد پايانه صدور محصولات فرهنگي در استان قم به امضا رسيد و فرصت بسيار خوبي براي تقويت توليد و صدور محصولات فرهنگي فراهم شد.

 


آمريکا و کانادا در آستانه انتخابات دست به اقدامات خصمانه جديدي عليه جمهوري اسلامي زدند.
آمريکا در دور جديد اقدامات ضد ايراني خود، 61 مقام جمهوري اسلامي را به ليست تحريم‌ها افزود. گفته مي‌شود يکي از اين افراد از مسئولان بيت رهبري است.
جنيفر پساکي، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مدعي است تحريم‌هاي جديد دستگاه اطلاعاتي ايران را نشانه رفته و ميرحجازي به اتهام سرکوب ايرانيان و مابقي افراد به اتهام سوء استفاده از قدرت، تحريم و در فهرست سياه آمريکا قرار گرفته‌اند.
همزمان با اين اقدام وزارت خزانه‌داري آمريکا قصد دارد تحريم ايران در بخش صنايع و تجهيزات ارتباطي و محدوديت صادرات تجهيزات ارتباطي و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي اين حوزه را کاهش دهد.
از سوي ديگر؛ آمريکا اعلام کرد که به شهروندان و شرکت‌هاي آمريکايي اجازه مي‌دهد تجهيزات ارتباطي به ايران صادر کنند.
دولت آمريکا تأکيد کرده‌است که دولت و شرکت‌هاي دولتي ايران مشمول اين معافيت تحريم‌ها نمي‌شوند.
براساس اين گزارش، دولت کاخ سفيد به مدت بيش از دو دهه شرکت‌هاي آمريکايي را از فروش تجهيزات الکترونيکي مانند کامپيوتر، موبايل و شبکه‌هاي اينترنتي وايرلس به ايران منع کرده بود.
اين تصميم که روز پنجشنبه توسط وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام شد به آمريکايي‌ها اجازه نمي‌دهد به دولت ايران و شرکت‌ها و گروه‌هاي وابسته به آن که ليست ويژه معين (SDN) ناميده مي‌شود تجهيزات الکترونيکي صادر شود.
ليست SDN تلفيقي از افراد و گروه‌هايي هستند که شرکت‌هاي آمريکايي مجاز نيستند با آنها ارتباط تجاري داشته باشند.
لغو تحريم در حوزه ارتباطات از سوي آمريکا با ادعاي دسترسي آزاد مردم به اطلاعات و دادن امتياز در حالي است که به عقيده کارشناسان واشنگتن با اين اقدام به دنبال استفاده از فرصت انتخابات و اثرگذاري بر آن با ابزار رسانه‌ها در فضاي مجازي است.
تحليلگران معتقدند آمريکا از اين اقدام نمايشي طرفي نخواهد بست چرا که مردم مي‌بينند تحريم‌ها در حوزه‌هايي مثل انرژي و دارو همچنان پابرجاست.
در همين حال کانادا کليه روابط تجاري با ايران را به دليل آنچه نگراني جدي درباره برنامه هسته‌اي ايران و قصور در تعامل جدي در مذاکرات در اين باره خواند، قطع کرد.
روزنامه نشنال‌پست با اشاره به اين خبر افزود که ممنوعيت کليه واردات و صادرات از ايران و به ايران عمدتاً نمادين در نظر گرفته مي‌شود اما اين تازه‌ترين اقدام کانادا در رابطه با ايران است و تقريباً 9 ماه بعد از آن صورت مي‌گيردکه اتاوا روابط ديپلماتيک با ايران را قطع کرد.
دولت کانادا اعلام کرد که تشديد تحريم‌ها تلاشي است براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي ايران در «پي مذاکرات شکست خورده ميان ايران،‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان.»
دولت کانادا بيش از 100 فرد و شرکت را به ادعاي ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران تحريم کرد. با اين اقدام تعداد افراد و شرکت‌هاي تحت تحريم کانادا به 600 مورد رسيد.
در واکنش به اين اقدام اتاوا سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اقدام دولت کانادا و ادعاي قطع روابط تجاري با ايران، اقدامي نمايشي است.
سيدعباس عراقچي در گفت و گو با تسنيم، در پاسخ به اين سؤال که آيا دولت کانادا، تمام روابط تجاري و اقتصادي خود را به دليل فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحريم کرده است، گفت: بين جمهوري اسلامي ايران و کانادا هيچ روابط تجاري وجود ندارد و اين اقدامات دولت کانادا عليه کشورمان يک حرکت نمايشي است.
وي تصريح کرد: دادگاه فدرال کانادا اخيراً تقلب را در انتخابات اين کشور تأييد کرده است و اين در حالي است که دولت کانادا از اين موضوع نگران است لذا قصد دارد با فرافکني دنبال فرار از اين موضوع باشد.
گفتني است آمريکا در يکي ديگر از اقدامات خصمانه خود، نام ايران را براي بار ديگر در ليست کشورهاي حامي تروريسم که از سوي وزارت خارجه اين کشور منتشر مي‌شود، قرار داد.

 


رسانه‌هاي خارجي با اشاره به نشست بين‌المللي دوستان سوريه که چهارشنبه هفته گذشته در تهران برگزار شد، بر ضرورت حضور ايران در نشست ژنو 2 تاکيد کردند.
روزنامه «فايننشال تايمز» در گزارشي با اذعان به نقش کليدي کشورمان در معادلات منطقه‌اي نوشت: «ايران با تشکيل کنفرانس «دوستان سوريه» نشان داد که در حال ايفاي نقشي عمده و کليدي در مورد بحران سوريه و در تلاش به منظور رفع اين موضوع است. ايران متحد ديرينه دولت «بشار اسد» رئيس‌جمهور سوريه است.
همچنين در محور مقاومت جنبش «حزب‌الله» لبنان نيز در کنار اين دو کشور قرار دارد. ايران اميدوار است که دولت اسد در غلبه بر تروريست‌هاي سوري موفق شود.»
«حسن عبدالعظيم» رئيس کميته هماهنگي ملي سوريه هم برگزاري نشست تهران در مورد سوريه را گامي مهم در يافتن راه‌حلي سياسي براي پايان دادن به بحران در اين کشور دانست.
وي در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني «راست خبر» ترکيه گفت: تهران تلاش بسياري براي حل بحران سوريه از طريق سياسي دارد و اين نشست بسيار مهم و مثبت بود. رئيس کميته هماهنگي ملي سوريه افزود: ايران با برپايي نشست دوستان سوريه در تهران، تلاش کرد که موانع موجود بر سر برگزاري کنفرانس ژنو 2 را بردارد.
ضرورت حضور ايران
در نشست ژنو 2
يک انديشکده آمريکايي مسئله کنار گذاشته شدن ايران از مذاکرات صلح بين‌المللي سوريه را مورد بررسي قرار داد و توافق با ايران را لازمه حل‌وفصل سياسي بحران دمشق دانست.
«جرمي شاپيرو» سياستمدار کهنه‌کار آمريکايي در يادداشتي در انديشکده بروکينگز نوشت: «کنار زدن ايران از مذاکرات صلح سوريه نتايج معکوس به بار خواهد آورد.»
اين سياستمدار آمريکايي که در نوامبر سال 2009 به سمت مشاور ويژه وزيرخارجه آمريکا در امور اروپا و اوراسيا برگزيده شد يادداشتش را با اين جمله آغاز مي‌کند: «خرد ديپلماتيک حکم مي‌کند که شما با دشمنانتان صلح ايجاد کنيد، نه با دوستانتان.»
وي در ادامه مي‌افزايد: اين ايده قبلا توسط سياستمداران مختلفي از جمله «موشه دايان»، «دسموند توتو» و «جيمز بيکر» عنوان شده و در زماني که آنها آن را عنوان مي‌کردند، گويي ايده‌اي واضح و پيش پا افتاده را بيان مي‌کنند.
علي‌رغم اين، چنانکه شاپيرو مي‌نويسد، همين ايده واضح و پيش پا افتاده در بحث‌هاي داخلي آمريکا اغلب پذيرفته نمي‌شود زيرا در اين کشور «تمايل به مذاکره، نشاني از ضعف يا دادن پاداشي نامناسب به رفتار بد، دانسته مي‌شود.» شاپيرو در ادامه اين يادداشت به دلايلي که ايران بايد در کنفرانس بين‌المللي صلح سوريه شرکت داشته باشد اشاره مي‌کند. وي مي‌نويسد: «دليل شرکت دادن ايران، اين نيست که اين کشور بازيگري سازنده درموضوع سوريه است.»
وي مي‌افزايد: «لزوم شرکت دادن ايران به اين دليل هم نيست که مقامات آمريکايي معتقدند موافقت با ايران در موضوع سوريه مي‌تواند از باز شدن افقي جديد براي دوستي ايران و آمريکا خبر دهد.» شاپيرو در ادامه ضمن اشاره به اينکه ايران، به کلامي ساده دشمن آمريکاست، مي‌نويسد: «دليل مشارکت دادن ايران اين است که گفت‌وگو با اين دشمن تنها مسير متقاعد کننده براي رسيدن به راه‌حلي سياسي براي حل‌وفصل بحران سوريه است.»
اين سياستمدار آمريکايي دلايل خود را براي اعتقاد به موضوع بالا چنين شرح مي‌دهد: «ما براساس تجارب ديرينه و سخت مي‌دانيم که جنگ‌هاي داخلي مانند جنگ سوريه تا زماني که حمايت‌کنندگان قدرتمند بيروني با حل و فصل آن مخالفت کنند، تمام نمي‌شوند. ايران اين ظرفيت را دارد که از حصول هرگونه توافقي در ژنو جلوگيري کند.»
در ادامه اين يادداشت آمده است: «اين حقيقت به اين نتيجه‌گيري ساده ختم مي‌شود که اگر ما به دنبال راه‌حل سياسي در سوريه هستيم بايد با ايران به توافق برسيم.»
«آرام نرگوئيزيان» پژوهشگر انديشکده مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌الملل درمورد نقش ايران در سوريه اظهار داشت: «کنفرانس سوريه با حمايت کشورهاي بين‌المللي تشکيل شده است و تهران نيز نشان داده که در اين باره علاقمند به افزايش مشارکت است. وي در ادامه با اذعان به نقش کليدي ايران در رفع بحران سوريه مي‌افزايد «بايد دانست که اگر همچون کنفرانس «ژنو 1» در کنفرانس «ژنو 2» نيز به خواسته‌ها و منافع ايران توجهي نشود امکان موفقيت اين نشست کاهش خواهد يافت.»
تکرار ادعاهاي آمريکا
وزارت امور خارجه آمريکا ضمن تکرار ادعاها درباره نقش ايران در سوريه گفت که در هر حال تصميم‌گيري در اين باره بايد به صورت جمعي باشد.
جنيفر پساکي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در گفت‌وگو با خبرنگاران با ذکر اينکه دولت آمريکا ترديد دارد ايران بتواند در روند حل‌وفصل درگيري‌هاي سوريه نقش سازنده ايفا کند، گفت که با اين حال تصميم‌گيري در مورد شرکت تهران در کنفرانس بين‌المللي سوريه بايد به طور جمعي انجام شود.
پساکي گفت: اين تصميم در جريان همکاري و پس از بحث ميان آمريکا، روسيه، شرکاي بين‌المللي ما و سازمان ملل متحد گرفته خواهد شد. فعلا اين تصميم گرفته نشده است.

 


تحليلگران و کارشناسان منطقه‌اي تاکيد دارند موقعيت و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه و جهان موجب شده که نگاه‌ها به سمت انتخابات اين کشور جلب شود.
در همين ارتباط، «خليفه حداد» کارشناس مسائل سياسي تونس تصريح کرد: جايگاه مهم منطقه‌اي و بين‌المللي ايران موجب مي‌شود اين کشور در مسائل و معادلات مهم منطقه‌اي حائز اهميت بوده و تاثيرگذار باشد.
وي با اشاره به نزديک شدن زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران اظهار داشت: موقعيت و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه و جهان موجب شده که نگاه‌ها به سمت انتخابات آن جلب شود تا جايي که اکنون اين موضوع از اهميت زيادي برخوردار شده است.
وي در خصوص اظهارات اخير مسئولان آمريکا درباره انتخابات رياست‌جمهوري ايران اظهار داشت: کشمکش ايران و آمريکا موضوع جديدي نيست و معمولا هر بار در آستانه انتخابات شدت مي‌يابد.
الحداد اظهار داشت: ماهيت روابط ايران و آمريکا همچنان در دايره تنشي به سر مي‌برد که پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران آغاز شده اما فشارهاي آمريکايي فقط در چارچوب تبليغات و جنگ رواني جا دارد و از اين فراتر نمي‌رود و دولت ايران نيز به آن چندان اهميت نمي‌دهد و کاخ سفيد نيز انتظار ندارد که طرف مقابل آن را گوش داده و تسليم خواسته‌ها و فشارهاي آن شود.
همچنين، سرتيپ «مصطفي حمدان»، دبيرکل جنبش ناصري‌هاي مستقل لبنان (المرابطون) در گفت‌وگو با فارس در بيروت اظهار کرد: انتخابات رياست‌جمهوري ايران يکي از ايستگاه‌هاي سرنوشت‌ساز در تاريخ انقلاب اسلامي ايران است، چرا که در سايه افزايش تاثير راهبردي فراگير انقلاب ايران بر حوادث جهاني و منطقه خاورميانه برگزار مي‌شود.

 


دادگستري آمريکا، شرکت نفتي فرانسوي توتال را به دليل پرداخت رشوه به ايران در ازاي دريافت حق توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي جريمه کرد.
شبکه العربيه در اين باره گزارش داد، وزارت دادگستري آمريکا، شرکت «توتال» را به دليل پرداخت رشوه به ايران در سال‌هاي 95 تا 2004 در ازاي دريافت حق توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي ميدان پارس‌جنوبي به ميزان 242 ميليون دلار جريمه کرد.
اين گزارش اضافه مي‌‌کند: يک مقام آگاه در شرکت توتال اعلام کرده است مسئولان سابق اين شرکت حاضرند در دادگاه حاضر شوند و علت دريافت رشوه را توضيح دهند.
بنا بر اين گزارش و با استناد به مدارک بدست آمده شرکت توتال فرانسه در سال‌هاي 1995 تا 2004 حدود 60 ميليون دلار از طريق يک واسطه به ايران رشوه پرداخت کرده تا قرارداد توسعه چندين ميدان نفت و گاز را به دست آورد.
اين شرکت نفتي بين‌المللي اولين بار در سال 1995، مبلغ 16 ميليون دلار را با عنوان ارائه «خدمات مشاوره» و بار ديگر در سال 1997، مبلغ 44 ميليون دلار ديگر را براي توسعه بخشي از ميدان گازي پارس‌جنوبي به مقامات و شرکت ملي نفت ايران پرداخت کرد.
اين گزارش اضافه مي‌کند: همچنين اين روزنامه پيش از اين در سال 2006، فاش کرده بودند که شرکت توتال از طريق يک واسطه براي تضمين مناقصه يکي از قراردادهاي توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي، به يکي از مسئولان گازي ايران ده‌ها ميليون دلار رشوه پرداخت کرده بودند.
در همين رابطه خبرگزاري فرانسه در گزارشي به نقل از يکي از مسئولان توتال که در دستگاه‌هاي قضايي فرانسه مورد بازجويي قرار گرفته بود، نوشت که «مسئول دفتر مهدي هاشمي‌رفسنجاني در اين قرارداد نقش واسطه را داشته و مبلغ 60 ميليون دلار طي سال‌هاي 1996 تا 2003 به دو حساب در سوئيس به نام يک شرکت مشاور واريز شده است.»
اين گزارش مي‌افزايد: بنابر اعلام وزارت دادگستري آمريکا 16 ميليون دلار از اين مبلغ در سال 1995 تحت عنوان ارائه «خدمات مشاوره» و براي ورود مجدد توتال به بازار ايران و امضاي قرارداد با شرکت ملي نفت ايران در بهره برداري از ميدان‌هاي نفتي سيري A وE و 44 ميليون ديگر نيز در سال 1997 براي توسعه بخشي از ميدان گازي پارس‌جنوبي پرداخت شده است.
به گزارش افکار نيوز مهدي هاشمي در زمان امضاي قراردادي در پروژه توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي ميان ايران و شرکت فرانسوي توتال، رياست شرکت‌ گاز ايران را به عهده داشت. اين در حاليست که او در آن زمان اتهامات وارده به خود را تکذيب کرده بود.
هنوز مقامات دادگستري آمريکا و دادستاني فرانسه، نام مقامات ايراني که در جريان اين پرونده و دريافت رشوه نقش داشته‌اند اعلام نکرده‌اند. اما پيش از اين در سال 2006، رسانه‌هاي فرانسه فاش کرده بودند که کريستوف دي‌مارژري متهم است که از طريق يک واسطه به مهدي هاشمي پسر اکبر هاشمي رفسنجاني براي تضمين پيروزي در مناقصه يکي از قراردادهاي توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي، ده‌ها ميليون دلار رشوه داده است.
مهدي هاشمي، پيش از اين نيز به دريافت رشوه از شرکت نفتي استات اويل نروژ متهم شده بود. اين شرکت به همين دليل، در سال 2006، به پرداخت 21 ميليون دلار جريمه به دولت آمريکا محکوم شده بود.
گفتني است در فروردين ماه سال 86 روزنامه هرالدتريبون خبر داده بود؛ رئيس شرکت نفتي توتال فرانسه به اتهام پرداخت رشوه به مقام‌هاي عالي رتبه ايران، مورد بازجويي و تحقيق قضايي قرار گرفته است.
اين روزنامه در ادامه افزود: کريستوف دي مارژري در خصوص پرونده فساد مالي پرداخت 40 ميليون يورو رشوه به مقام‌هاي ايراني براي امضاي قرارداد بزرگ گازي در سال 1997 ميلادي متهم شناخته شده است. دي مارژري تنها امضاکننده قرارداد گازي شرکت توتال براي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي به شمار مي‌رود.
دي مارژري کليه اتهامات مربوط به پرداخت رشوه شرکت توتال به مقام‌هاي ايراني را تکذيب کرده است. رئيس شرکت توتال در حال حاضر در خصوص پرونده فساد مالي نفت در برابر غذاي عراق نيز تحت بازجويي قرار دارد. دستگاه قضايي فرانسه نيز اعلام کرد، مهدي هاشمي‌رفسنجاني يکي از مظنونين اصلي اين پرونده به شمار مي‌رود.

 


سفير و نماينده دائم کشورمان در ژنو با انتقاد از بانيان اصلي برگزاري نشست اضطراري سوريه در شوراي حقوق بشر تأکيد کرد متأسفانه حاميان برگزاري اين نشست چشم خود را بر نقض فاحش حقوق بشر توسط گروه‌هاي مخالف بسته‌اند.
محسن نذيري اصل سفير و نماينده دائم کشورمان در ژنو در جريان برگزاري نشست اضطراري شوراي حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضعيت حقوق بشر در سوريه، طي سخناني ضمن ابراز نگراني عميق نسبت به ادامه درگيري‌ها و خشونت‌ها در سوريه، بار ديگر بر موضع کشورمان نسبت به محکوميت اعمال خشونت از سوي همه طرف‌هاي درگير تأکيد کرد.
وي اظهار داشت: متأسفانه تداوم وضعيت بحراني در سوريه و تشديد اقدامات جنايتکارانه گروه‌هاي تروريستي باعث افزايش کشتار مردم بي‌دفاع و غيرنظامي سوريه در هفته‌هاي اخير شده است.
سفير و نماينده دائم کشورمان با تأييد آن بخش از اظهارات کميسارياي عالي حقوق بشر که اعلام کرده نقض فاحش حقوق بين‌الملل توسط نيروهاي معارض انجام شده و آنها با انجام عمليات گسترده نظامي جان هزاران نفر از انسان‌ها را به خطر انداخته‌اند از بانيان اصلي نشست اضطراري سوريه در شوراي حقوق بشر به شدت انتقاد کرد و گفت: جاي بسي تأسف است که حاميان برگزاري اين نشست چشم خود را بر نقض فاحش حقوق بشر توسط گروه‌هاي مخالف بسته‌اند و با اتخاذ رويکرد بسيار مغرضانه، يک طرفه و با انگيزه سياسي اقدام به برگزاري اين نشست و تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي کاملاً يک‌سويه عليه سوريه کرده‌اند.
نذيري اصل افزود: تداوم اين رويکرد نه تنها کمکي به حل و فصل مسالمت‌آميز بحران موجود نمي‌کند بلکه موجب تشويق و تشديد ادامه مبارزه مسلحانه توسط نيروهاي مخالف مي‌شود.
سفير و نماينده دائم ايران در ژنو با تأکيد بر اينکه جامعه بين‌المللي بايد رويکرد خود در قبال مناقشه سوريه را تغيير داده و راه حل سياسي را جايگزين رويکرد نظامي کند، هشدار داد: جمهوري اسلامي ايران همچنان بر اين باور است که تشديد درگيري‌هاي نظامي و تسليح مخالفان از سوي برخي کشورها مي‌تواند براي مردم سوريه و کل منطقه عواقب فاجعه‌باري به همراه داشته باشد.

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان با محکوم کردن رأي دادگاه آمريکايي درباره منصور ارباب‌سير تصريح کرد: ادعاي توطئه ترور در اين پرونده مضحک و ساختگي است بطوري که وزير امور خارجه وقت آمريکا آن را به يک فيلم هاليوودي تشبيه کرد.
به دنبال صدور حکم دادگاهي در نيويورک در خصوص پرونده اتهام ترور سفير وقت عربستان در نيويورک، سيد عباس عراقچي سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف از محکوميت فردي بي‌گناه،‌اين حکم را گام ديگري در راستاي پروژه ايران‌هراسي توسط آمريکا عنوان کرد.
عراقچي با مضحک و ساختگي خواندن ادعاي توطئه ترور در اين پرونده که حتي وزير امور خارجه وقت آمريکا آن را به يک فيلم هاليوودي تشبيه کرده است،‌اظهار داشت: با صدور چنين حکمي بار ديگر استقلال قوه قضائيه در آمريکا به سود اهداف سياسي مخدوش شد.
به گزارش فارس، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به نگهداري مستمر متهم در شرايط غيرانساني و غيرقابل تحمل مانند نگهداري در سلول انفرادي افزود: هرگونه ادعاي منتسب به متهم، مانند اعتراف احتمالي يا هر گونه حکمي که اين وضعيت غيرانساني را ناديده گرفته باشد از نظر معيارهاي قضايي فاقد ارزش مي‌باشد.
گفتني است؛ بنابرگزارش‌هاي منتشره رسانه‌هاي غربي، «منصور ارباب سير» تبعه ايراني-‌آمريکايي متهم به توطئه ترور سفير سعودي در آمريکا به 25 سال زندان در آمريکا محکوم شده است.

 


اردبيل- خبرنگارکيهان:
طي مراسمي با حضور جمعي از نويسندگان، شعرا، هنرمندان و مسئولان ياد و خاطره مرحوم اميرحسين فردي در اردبيل گرامي داشته شد.
در اين مراسم که پنجشنبه گذشته و در محل مجتمع فرهنگي، هنري فدک اردبيل برگزار شد محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري در سخناني گفت: اميرحسين فردي در بي‌نياز کردن کشور از ادبيات وارداتي سهم عمده‌اي دارد و وي موجب عزت و افتخار هنر و ادبيات ايران اسلامي است.
وي گفت: فردي با توجه به تعهد نسبت به نظام مقدس اسلامي هرگز در برابر معاندان و دشمنان انقلاب کوتاه نيامد و با روحيه جهادي و ارزشي خود در مقابل تمام کينه‌توزي‌ها و انحرافات ايستادگي کرد.
در ادامه اکبر نيکزاد استاندار اردبيل نيز با تجليل از نقش مهم و تاثيرگذار فردي در ادبيات انقلاب اسلامي گفت: آثار ارزشمند و ماندگار فردي در ارتباط با ادبيات انقلاب و دفاع مقدس موجب يأس و عصبانيت دشمنان نظام شده است.
اکبر نيکزاد گفت: آثار اين نويسنده توانا و برجسته مي‌تواند در انتقال ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان و آينده‌ساز ايران اسلامي موثر باشد.
وي افزود: به منظور آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان با تفکرات اميرحسين فردي لازم است هر سال مراسم گراميداشت اين سفرکرده با حضور اهالي فرهنگ و هنر در اردبيل برگزار شود.
در ادامه اين مراسم که تني چند از چهره‌هاي نام‌آشناي هنر و ادبيات کشور از جمله مجتبي رحماندوست، عليرضا غزوه و مرتضي سرهنگي در مورد ويژگي‌هاي رفتاري و خدمات اميرحسين فردي سخن گفتند.
در اين مراسم با تقديم لوح از خانواده اين نويسنده توانا تجليل شد.

 


امام جمعه قم گفت: رهبر انقلاب بارها فرموده‌‌اند هيچ کس از راي من اطلاع ندارد و هيچ کانديدايي نبايد خود را نزديک به ايشان معرفي کند بلکه اين مردم هستند که مي‌توانند اين تشخيص را بدهند.
به گزارش خبرگزاري فارس،‌‌ آيت‌الله حسيني بوشهري با اشاره به انتخابات رياست جمهوري اظهار کرد: ملت ايران در برابر آزموني بزرگ قرار دارد و پس از بيعت با امام، انقلاب، شهدا و رهبري و براي ادامه دادن اين بيعت به صورت عملي بايد حضوري گسترده در پاي صندوق‌هاي راي داشته باشند.
امام جمعه قم افزود: برخي افراد ممکن است گلايه‌هايي داشته باشند و کانديداي مورد نظر خود را در صحنه نبينند؛‌ اين افراد بايد اهم و مهم و مصالح عالي انقلاب را ببينند زيرا قهر کردن با انقلاب و کنار کشيدن از صحنه معنا ندارد و اين عرصه جاي مطرح کردن گلايه‌ها نيست بلکه بايد در صحنه حضور داشت و به جهانيان نشان داد که همه ما اساس انقلاب و نظام، رهبري و آرمان‌هاي اسلامي را قبول داريم و اين مسايل براي ما از هر موضوع ديگري اهميت بيشتري دارد.
وي بيان داشت: براي شناخت اصلح بايد به معيارهاي صحيح توجه داشت؛‌ اينکه چه کساني توکل بيشتري به خداوند دارند و مي‌توانند به مردم نزديک‌تر شوند و در راستاي حل مشکلات کشور گام بردارند؛ رهبر معظم انقلاب بارها بر اهميت جايگاه رياست جمهوري تاکيد کرده‌‌اند و بايد توجه داشت که نگاه به قشر محروم جامعه اولويت کاري دولت بعدي است و داشتن سوابق درخشان مديريتي هم در انتخابات رئيس‌جمهور نقشي اساسي دارد.
وي عنوان داشت: توصيه من به نامزدهاي انتخاباتي اين است که از سياه‌نمايي پرهيز کرده و بيش از توان خود وعده ندهند؛ کانديداها نبايد اطلاعات اشتباه به مردم بدهند زيرا مردم از گذشته و حال اطلاع دارند و بايد پس از پيروزي شما ببينند که ميان حرف و عملتان اختلافي نيست.
آيت‌الله حسيني بوشهري با بيان اينکه نمايندگان مجلس بايد قوانيني را تصويب کنند که گوياي درک مشکلات مردم و جامعه از سوي آنها باشد اظهار کرد: رهبري در ديدار با نمايندگان فرمودند مجلس موضع انقلابي خوبي داشته است.
امام جمعه قم در ادامه به انفجارهاي عراق اشاره کرد و افزود: ما دست پنهان آمريکا، بعثي‌ها و برخي کشورهاي منطقه را در اين حوادث مي‌بينيم و مي‌دانيم که آنها مي‌خواهند همان طرح سوريه را در اين کشور پياده کنند اما به فضل الهي و هوشياري ملت عراق اين توطئه‌ها ناکام خواهند ماند.
مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور خطاب به استکبار جهاني گفت: ملت ما شما را خوب مي‌شناسند کارنامه شما سياه‌تر از آن است که بتوانيد شعار دموکراسي بدهيد؛ شما چه جوابي در برابر زندان گوانتانامو، بمباران مردم مظلوم عراق و افغانستان و ديگر مناطق و نيز تسليحات کشتار جمعي داريد؟ لازم نيست شما براي ملت ايران تعيين تکليف کنيد بلکه مردم مسلمان ايران بار ديگر در پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و حماسه‌اي ديگر مي‌آفرينند.
وي همچنين روز جهاني بدون دخانيات را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: کشورهاي غربي و سازمان‌هاي بين‌المللي که اين شعارها را مطرح مي‌کنند خود بيشترين حجم صادرات سيگار به کشورهاي جهان سوم را دارند؛ رسانه‌ها بايد بر روي اين موضوع سرمايه‌گذاري کنند زيرا امروز دخانيات معمولي جاي خود را به موادي ويران‌گر و بنيان‌کن داده‌‌اند که نسل جوان ما را به نابودي مي‌کشاند بنابراين صدا و سيما و خانواده‌ها بايد توجه بيشتر به اين مسئله داشته باشند و والدين نقش خود را در تربيت و هدايت فرزندانشان بيش از گذشته ايفا کنند.
آيت‌الله حسيني بوشهري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ‍14و 15 خرداد ماه گفت: اين مناسبت‌ها نام زيباي امام راحل را به ياد ما مي‌آورند؛ ايشان احيا‌گري بزرگ بود و توانست ملتي را که دچار افسردگي و تحقير شده بود در سطح جهان مطرح کند؛ ايشان با زهد و ساده‌زيستي‌شان بزرگ‌ترين الگوي ما بود و نشان داد که مي‌توان بدون تکيه به شرق و غرب راهي جديد را پيمود و با پياده‌سازي دکترين ولايت فقيه در عمل، بزرگ‌ترين خدمت را به ملت ايران و همه مظلومان عالم کرد و راه اهل بيت(ع) را احيا کرد.

 


10 هزار و 123 واحد مسکن مهر و بيمارستان در شهرستانهاي مختلف سيستان و بلوچستان همزمان مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
مديرکل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان در حاشيه مراسم افتتاح اين طرحها که در مهرشهر زاهدان برگزار شد، به خبرنگار ايرنا گفت: از مجموع اين واحدها، شش هزار و 17 واحد در زاهدان، 608 واحد زابل، 77 واحد خاش، 262 واحد سراوان، 430 واحد ايرانشهر، هزار و 188 واحد چابهار، 108 واحد کنارک و هزار و 379 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت ساخته شده است.
«ابوالفضل باقرنيا» گفت: به منظور اجراي اين طرحها حدود 300 ميليارد تومان اعتبار و تسهيلات هزينه شده است.
وي بيان کرد: تاکنون عقد قرارداد و اجراي حدود 23 هزار واحد در استان انجام شده که 10 هزار و 941 واحد شامل مسکن مهر، اجاره 5 ساله، مشارکتي و غيره به بهره‌برداري رسيده و 10 هزار و 123 واحد نيز امروز مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، استاندار سيستان و بلوچستان در حاشيه افتتاح بيمارستان کنارک گفت: بيمارستان 10 تخت‌خوابي کنارک که در زيربناي 1440 متر مربع از سال 86 آغاز شده بود، امروز به بهره‌برداري رسيد.
«حاتم ناروئي» افزود: 19 ميليارد ريال براي احداث ساختمان و 9 ميليارد و 200 ميليون ريال براي تجهيزات اين بيمارستان هزينه شده است.
به گفته وي، اين بيمارستان به گونه‌اي ساخته شده که قابل ارتقا به 32 تختخواب است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10