(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20508

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
نامزدها خواستار تغيير نحوه برگزاري مناظره شدند
بازتاب داخلي و خارجي اولين مناظره تلويزيوني
درمکتب امام
نقش اساسي «مسجد» و «نماز» در اصلاح جامعه
ويژگي‌هاي سياسي الهي مسئولان در خط امام- قسمت دوم
تزکيه مسئولين تنها راه
هاشمي‌رفسنجاني: مسئولان زمينه خلق حماسه سياسي را فراهم کنند
طي حکمي از سوي دادگاه استان دياله عراق صورت گرفت
جريمه ??? هزار دلاري منافقين براي تصرف غيرقانوني پادگان اشرف
   


رايزني ‎با عارف براي‌ کناره‌گيري
به ‌نفع روحاني
رئيس ستادي موسوم به ستاد مشترک انتخاباتي اقوام ايراني از رايزني با عارف براي کناره‌گيري وي به نفع حسن روحاني خبر داد.
محمد محمدرضايي نماينده اسبق اصلاح‌طلب مجلس در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آقاي روحاني که خود را اصلاح‌طلب نمي‌داند پس چگونه مي‌خواهيد از وي حمايت کنيد، گفت: مگر آقاي هاشمي که مورد اقبال اصلاح‌طلبان قرار گرفت صرفا اصلاح‌طلب بود.
اين فعال اصلاح طلب افزود: ما تجربه تلخ برخوردهاي نسنجيده افراطي و خام مجلس ششم را با آقاي هاشمي شاهد بوديم که امروز همه پشيمانند. دوستان اصلاح‌طلب ما گويا حاضر نيستند از تجارب تلخ گذشته درس بگيرند.
از سوي ديگر، حسن روحاني با بيان اينکه من بعد از آنکه آيت‌الله هاشمي از رقابت کناره‌گيري کرد، خدمت ايشان و ساير بزرگان رسيدم، گفت: همه آنها تأکيد بر ماندن و استوار بودن من در اين راه داشتند.
در همين رابطه، سايت مشرق نوشت: طرفداران حسن روحاني معتقدند در هفته آخر رقابت‌هاي انتخاباتي، هاشمي رفسنجاني به ميدان آمده و حمايت خود را از حسن روحاني اعلام خواهد کرد. حاميان روحاني نحوه حمايت هاشمي را حضور در فيلم تبليغاتي روحاني و يا صدور بيانيه مي‌دانند.
«بهار» لفظي انحرافي است
رئيس ستاد انتخابات جليلي اعلام کرد ما بهار را لفظي انحرافي نسبت به جامعه و دين مي‌دانيم لذا هر شائبه‌اي که انتساب جليلي به جريان‌هاي خارج از چارچوب گفتمان انقلاب اسلامي است قابل‌قبول نيست.
در همين رابطه، سعيد جليلي کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در خصوص انتسابش به حلقه انحرافي نيز اظهار داشت: ما هرگونه انحراف از ولايت فقيه را به شدت محکوم مي‌کنيم.
وي پيشتر در جمع نمايندگان مجلس نيز در اين باره گفته بود: از هر انحرافي به شدت پرهيز مي‌کنيم و نمي‌توانيم بپذيريم افرادي در حکومت از آنچه که رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند، زاويه بگيرند.
ستادهاي پورمحمدي در اختيار ولايتي
نماينده ادوار مجلس از واگذاري ستادهاي انتخاباتي مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي کل کشور به علي‌اکبر ولايتي کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري خبر داد.
سيدشريف حسيني مشاور ولايتي با اعلام اين مطلب افزود: پورمحمدي شخصاً حکم داده است که تمام ستادهاي استاني‌اش در کل کشور براي علي‌اکبر ولايتي فعاليت کنند و اين ستادها نيز کار خود را مجدداً براي ولايتي آغاز کرده‌اند.
وي افزود: حزب مؤتلفه ستادي را براي ولايتي در استان خوزستان تأسيس کرده‌ است و ولايتي نيز ستاد اصلي و مردمي در استان‌ها دارد لذا من براي تلفيق و هماهنگي اين ستادها به استان خوزستان سفر کرده‌ام و براي اين موضوع شوراي مرکزي تشکيل شده است و آنها کار خود را بسيار محکم انجام خواهند داد.
از سوي ديگر، متن کامل سرفصل‌هاي برنامه «دولت متمم» علي‌اکبر ولايتي همزمان با مناظره 8 کانديداي انتخابات رياست جمهوري منتشر شد.
53 داوطلب براي هرکرسي شوراي شهر
رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستاي استان تهران اعلام کرد تاکنون هزار و ??? نفر تأييد صلاحيت شده‌اند و بدين ترتيب به ازاي هر صندلي شوراي شهر تهران ?? نفر نامزد وجود دارد.
حسين طلا درباره نتيجه بررسي تأييد صلاحيت‌هاي چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: نتيجه نهايي تأييد صلاحيت‌ها 12 خرداد (امروز) به اتمام مي‌رسد و تا 13 خرداد جمع‌بندي‌هاي نهايي از طريق فرمانداري‌ها اعلام خواهد شد. وي خاطرنشان کرد: در بررسي اوليه هيئت‌هاي اجرايي شهرستان‌هاي استان تهران 634 نفر رد صلاحيت شدند که از اين تعداد 600 نفر اعتراض کردند که 314 نفر آنها تأييد شدند.
انتخابات ايران الگوي واقعي دموکراسي
استاد دانشگاه ملي تاجيکستان با اشاره به‌ انتخابات رياست جمهوري ايران تأکيد کرد: برخلاف بسياري از کشورها که ادعاي دموکراسي دارند انتخابات ايران الگوي دموکراسي واقعي است.
«سيف‌الله ملاجان‌اف» صاحب‌نظر مسائل سياسي و استاد دانشگاه ملي تاجيکستان با اشاره به‌ نقش انتخابات در تعيين سرنوشت جمهوري اسلامي، تصريح کرد: در بسياري از کشورها شامل کشورهاي شوروي سابق سرنوشت انتخابات عمدتا از قبل مشخص مي‌باشد در حالي که در ايران تا آخرين لحظات اعلام نتايج مشخص نيست که چه نامزدي برنده شده است.
وي افزود: مردم ايران از راه انتخابات آزاد و شفاف تصميم مي‌گيرند که زمام مديريت اجرايي کشورشان را براي يک مرحله جديد به‌ چه کسي واگذار کنند.
توافق اعضاي ائتلاف پيشرفت براي تبليغات انتخاباتي
عضو ائتلاف پيشرفت اعلام کرد حضور ما سه نفر در ايام تبليغات انتخاباتي امري است که با توافق ما سه نفر صورت گرفته است.
غلامعلي حداد عادل در پاسخ به اين پرسش که آيا شما پيشنهاد ارائه يک نظرسنجي را به اعضاي ائتلاف داده بوديد يا خير، اظهار داشت: نظرسنجي هم مطرح شده است و مي‌تواند در کنار نظرسنجي‌هاي موجود يک نظرسنجي هم توسط ائتلاف صورت بگيرد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه ائتلاف يک هفته قبل از انتخابات کانديداي مورد نظر را اعلام مي‌کند گفت: اين يکي از احتمالات است اما يک احتمال ديگر اين است که هر سه نفر ما با توافق يکديگر در عرصه بمانيم.
براي رقابت نيامدم
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه من رقيب ندارم گفت: ما هشت همکار هستيم و من براي رقابت هم نيامدم.
سيد محمد غرضي در نشست خبري خود در پاسخ به سوالي تاکيد کرد: به من گفتند که به نفع کسي کنار مي‌روي و من هم گفتم که در اين موضوع نفعي نمي‌بينم.
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري در مورد محکوميتش در دادگاه گفت: من در دادگاه تبرئه شدم اما در روزنامه‌ها نوشتند طرف مقابلم تبرئه شد. در دادگاه به نفع من راي داده شد و من حاکم شدم.

 


سرويس سياسي-
اولين دور مناظره‌هاي انتخاباتي با تمام حواشي‌اش برگزار شد و علاوه بر بازخوردهاي مختلف داخلي، بازتاب گسترده‌اي نيز در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت.
بعدازظهر روز جمعه اولين دور مناظره‌هاي انتخاباتي با موضوع مسائل اقتصادي برگزار شد. مناظره‌اي که شايد بتوان آن را بيشتر يک تجربه خواند.
رسانه‌هاي مختلف خارجي و بين‌المللي به طور گسترده‌اي به بازتاب اين مناظره پرداختند.
شبکه روسيا اليوم گزارش داد؛ اين مناظره اولين مناظره در تاريخ جمهوري اسلامي ايران است که ميان همه کانديداها به صورت دسته‌جمعي برگزار شده است.
روزنامه «ديلي استار» لبنان نيز با بازتاب مناظره روز جمعه نامزدهاي رياست جمهوري کشورمان اظهار داشت که تاکيد بر لزوم کاهش وابستگي اقتصاد ايران به نفت و روي آوردن به بخش‌هاي «غير نفتي» به منظور شکوفايي هرچه بيشتر اقتصاد آن کشور نکته‌اي بود که تمامي نامزدهاي انتخاباتي در آن اتفاق نظر داشتند.
«خبرگزاري رويترز» نيز با بازتاب اين مناظره تلويزيوني که با تلاش صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران انجام شد خاطرنشان ساخت که تاکيد اين دور از مناظره بر مسائل «اقتصادي» و برنامه رويکرد هر يک از نامزدها به منظور غلبه بر چالش‌هاي اقتصادي ايران بود.
شبکه خبري فرانسوي «فرانس 24» نيز با بازتاب اين مناظره به محترمانه بودن جو حاکم بر مناظره و رعايت «اخلاق‌مداري» از جانب هر يک از نامزدها اذعان کرد و نوشت «نامزدهاي رياست جمهوري در جريان برگزاري مناظره از يکديگر انتقاد مي‌کردند اما مرز اين انتقادها حفظ شد و به توهين به يکديگر کشيده نشد.»
روزنامه آمريکايي واشنگتن پست هم ديگر رسانه خارجي بود که اين مناظره را بازتاب داد و نوشت: در مناظره‌اي چهار ساعته کانديداهاي رياست جمهوري ايران بر اقتصاد تمرکز کردند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم به بازتاب اين مناظره پرداخت.
يورو نيوز هم گزارش داد: نخستين مناظره انتخاباتي و تلويزيوني هشت نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شد. سه مناظره زنده انتخاباتي ايران اين‌بار با حضور تمامي نامزدها برگزار مي‌شود و در نخستين دور نامزدها به پرسش‌هاي اقتصادي پاسخ گفتند.
صداي آمريکا، شبکه الجزيره، شبکه‌ اي‌بي‌سي‌ نيوز و فاکس نيوز آمريکا، روزنامه کريستين ساينس مانيتور،‌ واشنگتن تايمز و العربيه ديگر رسانه‌‌هايي بودند که اين مناظره را بازتاب دادند.
انتقاد به نحوه برگزاري
در همين حال اغلب کانديداهاي رياست جمهوري در اظهاراتي نسبت به نحوه برگزاري اولين دور مناظره‌ها، انتقاداتي را مطرح کردند.
پس از پايان اين برنامه که حدودا چهار ساعت به طول انجاميد، غلامعلي حداد عادل ارزيابي از چگونگي برگزاري مناظره‌ها را به بازخورد آن در جامعه موکول کرد و با بيان اينکه تلاش صدا و سيما براي برگزاري اين مناظره قابل تقدير است، گفت: رسانه ملي حرکت خوبي را براي برگزاري مناظره‌ها آغاز کرد و خوشبختانه نامزدها در اين مناظره درصدد تخريب يکديگر برنيامدند و مناظره در فضايي صميمي برگزار شد.
محمدرضا عارف با تشکر از زحمات صدا وسيما،‌ گفت: من به حسن نيت صدا و سيما شک ندارم مسئولان صدا و سيما مي‌خواستند مناظره‌ها را براي مردم جذاب کنند.
وي با تاکيد بر ضرورت طرح سوال‌هاي کارشناسي شده پيشنهاد کرد: درباره نحوه برگزاري مناظره‌ها ضمن مشورت با نامزدها از ديدگاه‌هاي آن‌ها هم استفاده شود.
سعيد جليلي نيز مناظره را از نظر محتوايي خوب توصيف کرد.
وي با تاکيد بر اينکه مناظره بايد به‌گونه‌اي باشد که مردم بتوانند در پايان آن به انتخاب اصلح برسند، گفت: در اين مناظره‌ها بايد از نظر شکلي و ساختاري بازنگري شود.
حسن روحاني نيز ضمن انتقاد از شيوه برگزاري مناظره‌ها از صدا و سيما خواست مناظره را به نحوي برگزار کنند که نامزدها بتوانند همديگر را به چالش بکشند.
علي‌اکبر ولايتي نيز با بيان اينکه بازنگري در ساختار برنامه مي‌تواند به انتخاب اصلح کمک کند، گفت: اگر نامزدها فرصت بيشتري براي بيان ديدگاه‌هايشان داشته باشند بهتر است.
سيد محمد غرضي نيز با بيان اينکه به لحاظ فني مناظره خوب بود مدت برگزاري مناظره را طولاني خواند و آن را موجب خسته شدن مخاطب دانست.
محسن رضايي نيز پيشنهاد کرد، هر يک از نامزدها با کارشناسان زبده و تخصصي در موضوعات مختلف مناظره کنند و در زمان کافي نامزدها در فضايي چالشي به اين کارشناسان پاسخ دهند.
محمدباقر قاليباف نيز با قدرداني از زحمات صداوسيما از شيوه هدايت و اداره مناظره ابراز خرسندي کرد و گفت: فضاي صميمي بر مناظره حاکم بود.
وي پيشنهاد داد زمان اختصاص داده شده به نامزدها بيشتر شود و بر تخصصي و جدي‌تر شدن بحث‌ها تاکيد کرد.
اظهارات کانديداها به پس از برنامه ختم نشد و روز گذشته هم آنان و يا ستادهايشان نسبت به برنامه روز جمعه واکنش نشان دادند.
نامزدها قهر نکنند
حدادعادل با بيان اينکه «نامزدهاي انتخابات نبايد به اين زودي از مناظره‌ها قهر کنند»،‌گفت: نامزدها بايد اشکالات مناظره را به مسئولان صداوسيما گوشزد کنند و طي جلسات مشترکي اين مشکلات برطرف شود.
اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در نشست خبري ديروز خود که با موضوع بررسي مسائل فرهنگي و اجتماعي برگزار شد، در واکنش به مناظره ديروز نامزدهاي انتخابات اظهار کرد: اين مناظره معايب و محاسني داشت و اگر در بخش دوم مناظره، پرسش‌ها مطرح مي‌شد و گزينه‌هاي جواب ذکر نمي‌شد، بهتر بود. مناسب بود به جاي اينکه جواب بله و خير مطرح شود، چند دقيقه به نامزدها وقت داده شود تا اظهارنظر کنند.
وي همچنين گفت: مناظره‌ها را مي‌توان به شکل بهتري برگزار کرد اما بايد متوجه نگراني‌هاي صداوسيما نيز باشيم، زيرا صدا و سيما نمي‌خواهد بداخلاقي‌هاي چهار سال قبل تکرار شود.
در شأن مردم نبود
محسن رضايي نيز ضمن تشکر از زحمات فراوان همکاران صداوسيما اظهار کرد: ظاهرا آنها در طراحي مناظره‌هاي امسال از ترس حوادث سال 88 از سوي ديگر بام افتادند.
وي با اشاره به اينکه شيوه اجراي مناظره در شأن مردم ايران و نامزدهاي رياست‌جمهوري نبود، تصريح کرد: شايد بهتر اين باشد که هفت کارشناس مجرب با نامزدها مناظره کنند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اعتراض به شيوه مناظره روز جمعه اظهار کرد: ما حق نداريم حتي يک لحظه وقت مردم را تلف کنيم. اين برنامه و نوع طراحي آن موجب شد تا حرف‌ها بريده بريده مطرح شود و کانديداها نتوانند به خوبي از برنامه‌هاي خود دفاع کنند.
وي با بيان اينکه «شيوه اجراي مناظره جسارت به ساحت شريف مردم ايران بود»، افزود: من با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به اين شيوه اعلام کرده و در حال بررسي اين موضوع براي شرکت يا عدم شرکت در مناظره‌هاي بعدي هستم و اين نظر را به ستاد انتخاباتي وزارت کشور نيز اعلام خواهم کرد.
اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در پايان تاکيد کرد: بهتر است دوستان محترم هر چه زودتر تمهيدي بينديشند براي اينکه شرايطي را فراهم آورند که مردم شريف قدرت انتخاب اصلح را پيدا کنند و نيز شأن نامزدها حفظ شود.
با سطح انتخابات رياست جمهوري تناسب نداشت
شاهين محمدصادقي رئيس ستاد انتخابات ولايتي با اشاره به مناظره هشت کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري که جمعه از شبکه اول سيما پخش شد، تاکيد کرد: سطح انتخابات رياست‌جمهوري بالاتر از اين مناظره‌ بود.
وي اضافه کرد: براي شناخت کافي مردم نسبت به نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام شود تا مردم فرصت بيشتري براي بررسي کانديداها داشته باشند.
محمد صادقي تصريح کرد: مناظره در جهت بيان توانمندي‌ها و برنامه کانديداها نبود؛ بنابراين بايد بهتر از اين عمل مي‌شد.
رئيس ستاد انتخابات ولايتي با بيان اينکه «نوع برنامه‌ريزي اين مناظره به گونه‌اي بود که با سطح انتخابات رياست‌جمهوري تناسبي نداشت»، افزود: هر کانديدا مي‌توانست ده دقيقه صحبت کند و برنامه‌هاي خود را براي چهار سال آينده بيان کند و بقيه هم طي دو ساعت مي‌توانستند به نقد اين برنامه‌ها بپردازند. در اين صورت مردم مي‌ديدند که توان حلاجي و جا انداختن مطالب در گفتار و کلام کدام کانديدا است و بنابراين مي‌توانستند بهتر دست به انتخاب بزنند.
لزوم تحول ساختاري
پرويز اسماعيلي سخنگوي ستاد قاليباف نيز درباره مناظره تلويزيوني روز جمعه بين نامزدهاي انتخابات رياست ‌جمهوري، با بيان اينکه تعداد کانديداها براي مناظره زياد بود و زمان لازم براي پرداختن به مهمترين موضوع امروز جامعه يعني اقتصاد، در دسترس آنها نبود خاطرنشان کرد: نقد به اين برنامه به معني ناديده گرفتن زحمات صدا و سيما نيست.
به گفته وي، اين شکل از مناظره اولين تجربه سيما بود و بخشي از مشکلات قابل انتظار بود و طبيعي است که در روند برنامه‌ها چنين مشکلاتي نمايان شود.
سخنگوي ستاد انتخابات قاليباف همچنين بابيان اينکه «اطلاع نداشتن کانديداها و نمايندگان آنها از ساختار برنامه، از نقطه ضعف‌هاي برنامه بود»، تصريح کرد: پرسش‌هاي برنامه مي‌تواند محرمانه باشد يعني پيش از آغاز مناظره‌ها افشا نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کانديداست.
اسماعيلي در پايان تاکيد کرد: تحول در ساختار و ترکيب مناظره مي‌تواند به تحقق حماسه سياسي و انتخاب بهترين گزينه کمک بزرگي کند. در عين حال ما تابع تصميم کميسيون تبليغات انتخابات رياست جمهوري هستيم.
کلاس اول دبستان!
حسن روحاني با انتقاد شديد از صدا و سيما گفت؛ مناظره روز جمعه وي را به ياد کلاس اول دبستان انداخته که توسط مدير مدرسه تست مي‌شده است!
روحاني با اشاره به اينکه «در جلسه مناظره در صدا و سيما به کانديداها توهين شد» تصريح کرد: البته اين مساله مهم نيست. به ملت ايران و ميليون‌ها نفر که پاي سيماي جمهوري اسلامي ايران نشسته بودند تا رقابت کانديداها را ببينند و انتخاب بهترين داشته باشند توهين شد.
اين کانديداي انتخابات يازدهم رياست‌ جمهوري با بيان اينکه «مردم ما فکر مي‌کردند رسانه ملي مي‌خواهد فرمان رهبري را به خوبي اجرا کند و زمينه حماسه سياسي را بيافريند»، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبري فرموده بودند مردم بايد از طريق صدا و سيما بهتر با کانديداها آشنا شوند اما متاسفانه چيز ديگري شد.
وي با تاکيد بر اينکه «صدا و سيما يادش باشد ما نمي‌خواهيم با آن رقابت کنيم، بلکه هشت کانديدا با يکديگر رقابت مي‌کنند»، خاطرنشان کرد: اين هشت کانديد نه با کشور، نه نظام، نه بزرگان نظام و نه رسانه ملي نمي‌خواهند رقابت کنند بلکه رقابت بين خودشان است؛ آن هم رقابتي اخلاقي و مودبانه، پس هرکس رئيس‌جمهور شد برايش مبارک باشد و تصميم با مردم است چون مردم ما فهيم هستند و ما صد در صد به آنها اعتماد داريم.
مردم نظر بدهند
محمد غرضي، ديگر کانديداي انتخابات نيز در واکنش به برنامه روز جمعه گفت: در اين باره که آيا مناظره خوب بوده است يا نه بايد از مردم سؤال کنيد، ما که فاعل کار هستيم نمي‌توانيم در اين باره اظهارنظر کنيم.
وي ادامه داد: مردم بايد بگويند که از اين مناظره راضي بوده‌اند يا خير.
غرضي در پاسخ به اين سؤال که عده‌اي از کانديداها به روند برگزاري مناظره در صدا و سيما اعتراض داشته‌اند، آيا شما هم به اين روند اعتراض داريد، اظهار داشت: يک عده اعتراض کردند. اين هم جزو چيزهايي است که بايد از مردم سؤال کنيد. من که از مردم مي‌پرسم مي‌گويند اين روش مناظره مناسب نبود.
وي در پاسخ به اين سؤال که بعضي کانديداها گفته‌اند که در مناظره‌هاي آينده با اين روش شرکت نمي‌کنند، بيان کرد: من جزو اين دسته نيستم و در مناظره‌ها حاضر مي‌شوم.
کميسيون نظارت بررسي مي‌کند
سيد رمضان شجاعي کياسري عضو کميسيون نظارت بر صدا و سيما با اشاره به انتقادات مطرح شده به نحوه برگزاري مناظرات به کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در صدا و سيما گفت: نمايندگان کانديداها اعتراضات خود را به کميسيون نظارت بر صدا و سيما ارسال کردند و بناست تا کميسيون طي جلسه‌اي اين اعتراضات را مورد بحث و بررسي قرار دهند.
وي افزود: پس از بررسي اعتراضات در کميسيون نتايج روز سه‌شنبه به آنها اعلام مي‌شود و در نهايت اين اعتراضات در قالب پيشنهاداتي به منظور اعمال تغييراتي در نحوه برگزاري مناظرات در نوبت‌هاي بعد به سازمان صدا و سيما اعلام مي‌شود.
عضو کميسيون نظارت بر عملکرد صدا و سيما اظهار داشت: کميسيون در ارتباط با نحوه برگزاري مناظرات هيچ اقدام و دخالتي نمي‌تواند داشته باشد و تنها تصميم‌گير در اين باره سازمان صدا و سيما است و تنها مي‌تواند نظرات و پيشنهادات کانديداها و نمايندگان آنها را به صدا و سيما منتقل کند.
شجاعي کياسري خاطرنشان کرد: به هيچ وجه وقفه‌اي در کار برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني کانديداها ايجاد نشده و اين مناظرات متوقف نمي‌شود و تنها ممکن است با تصميم سازمان صدا و سيما تغييراتي در نحوه برگزاري اين مناظرات ايجاد شود.
دفاع صدا و سيما
در حالي که نحوه برگزاري مناظره روز جمعه با موجي از انتقادها مواجه شده است، صدا و سيما هم بيکار ننشست و از عملکرد خود دفاع کرد.
محمد تقي سهرابي مديرکل روابط عمومي سازمان صدا و سيما درباره مناظره جمعه به روند چگونگي شکل‌گيري ساختار مناظره اشاره و بيان کرد: همان طور که در ابتدا از طرف ستاد انتخابات سازمان صدا و سيما اعلام شد اگر نامزدهاي رياست جمهوري متعدد باشند بايد به دنبال شيوه و شکل جديدي براي برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي باشيم. به دليل جذاب بودن قالب مناظره‌ مخاطبان به دنبال اين برنامه بودند تا انتخاب اصلح را داشته باشند وقتي تعداد کانديداها هشت نفر اعلام شد، جلسات بسياري براي چگونگي انجام مناظره‌ها برگزار شد تا چهار شرط در مناظره‌ها رعايت شود، اينکه اولاً مناظره‌ها جذاب باشد دوم مخاطب‌پسند باشد، سوم اينکه عدالت در آنها رعايت شود و همچنين با بي‌طرفي تمام انجام شود.
مدير کل روابط عمومي صدا و سيما ادامه داد: در نتيجه از ميان تمام شيوه‌هاي مختلف پيشنهاد شده مناظره، اين شيوه به عنوان کم‌نقص‌ترين قالب انتخاب شد. نامزدها به برنامه آمدند و به سؤالاتي که برگرفته از نظر مردم، کارشناسان و نخبگان حوزه و دانشگاه بود، پاسخ دادند. زيرا همانطور که مي‌دانيد از طريق سازمان صدا و سيما طرق مختلفي معرفي شد تا مردم سؤالات خود را بپرسند و بر آن اساس اين سؤالات طراحي شد.
سهرابي درباره نحوه مناظره تصريح کرد: به نظر من اين برنامه طرح جديدي از مناظره بود و مناظره در آن به خوبي شکل گرفت نامزدها نظرات يکديگر را نقد مي‌کردند و مهمترين موضوع اين بود که مناظره در فضاي کاملاً دوستانه انجام شد. نامزدها با گرايشات مختلف نظرات خود را مطرح کردند و هدف همه آنها خدمت است.
وي درباره تغيير ساختار مناظره ادامه داد: اگرچه که نامزدها ارتباط خوبي با صدا و سيما و کميسيون تبليغات دارند، هدف صدا و سيما اين است که مردم آگاهي لازم را نسبت به نامزدهاي انتخابات پيدا کنند اما اينکه شيوه مناظره به همين شکل ادامه پيدا مي‌کند يا خير بايد بگويم که من در جايگاهي نيستم که بخواهم درباره آن اظهارنظر کنم.
مقايسه بود نه مسابقه
کارگردان هنري اولين مناظره جمعي انتخابات نيز در گفت‌وگويي با تشريح روند و اهداف ساخت اين برنامه، در برابر انتقادهاي وارد شده به آن توضيحاتي را ارائه کرد و خواستار رعايت انصاف در اظهارنظرها شد.
حسين فردرو با اشاره به برخي انتقاداتي که از سوي مخاطبان نسبت به اين مناظره مطرح شد، گفت: انتقادات مردم حتما مدنظر است اما بايد توجه کنيم که هدف صداوسيما چه بوده است. آيا تشنج بوده است؟ اگر مي‌گوييم مسابقه، مسابقه هم يکي از قالب‌هاي مهم است. مي‌شد اين برنامه را هم به شيوه ميزگرد ارائه داد و هم مناظره. اما انگار مخاطبان مسابقه مشت‌زني را بيشتر دوست دارند!
وي گفت: هرچه جلوتر برويم مناظره‌ها جذاب‌تر مي‌شوند؛ چرا که خصوصيت‌ عريان‌سازي تلويزيون در مناظره، ما را بيشتر به ماهيت کانديدا نزديک مي‌کند.
اين کارگردان همچنين با بيان اينکه مناظره‌ها را به شيوه ساخت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور توليد کرديم، افزود: عده‌اي اين برنامه را مسابقه مي‌بينند؛ علت آن اين است که اين نوع مسابقه را دوست داشته‌اند. اين مناظره هم يک برنامه‌اي بوده است در ميان برنامه‌هاي ديگر تلويزيون و شما برنامه‌اي مي‌بينيد که کانديدا در آن به مدت 30 دقيقه جلوي دوربين موضوعش را خودش انتخاب مي‌کند. ولي در اين برنامه اصل مقايسه مدنظر بود. هدف اين بود مقايسه‌اي در تمام وجوه بين مردم صورت بگيرد.
فردرو در ادامه تاکيد کرد: چيزي که مهم است پذيرش صداوسيما درخصوص نقطه‌نظرات در مناظره‌هاي بعدي است. اين نوع کارها به دليل شرايطي که وجود دارد بي‌انصافي هم در قبال آن زياد شکل مي‌گيرد شايد صداوسيما بيشتر از همه مظلوم واقع شود و ديگران براي پيش‌برد هدفشان تلويزيون را يکي از بهترين سوژه‌هايي مي‌دانند که آن را زير سوال مي‌برند. اين در حالي است که شبکه‌هاي خارجي در برخي از موارد منصف‌ترند.
وي در پايان گفت‌وگوي خود به عنوان کسي که از نزديک ناظر روند ساخت بخش‌هاي مختلف اين برنامه بود، توضيح داد: آقاي ضرغامي اين مناظره را يکي از برنامه‌هاي صداوسيما مي‌داند. او در تمام لحظات حضور پيدا کرد و شخصا احساس نمي‌کند مناظره‌ها برنامه‌اي باشد که علاقه به شخصيت خاص را نشان دهد. فضايي که ايجاد شد، شرايطي کاملا مساوي و سوالاتي متنوع و عادلانه را براي همه کانديداها به وجود آورد.
فردرو همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا نوع سوالات و روند پخش مناظره تغيير خواهد کرد يا نه؟ گفت: تلويزيون اگر تغيير نکند پويا نيست. هدف تغيير نمي‌کند اما مناظره قطعا تغييراتي در اين زمينه خواهد داشت.

 


انقلاب اينطور صادر مي‌شود
ما هر چه فرياد بزنيم که ما اسلامي هستيم و جمهوري اسلامي هستيم، لکن وقتي ببينند ما را که درعمل غير او هستيم، از ما ديگر باور نمي‌کنند وقتي مي‌توانند باور کنند از ما که مائي که مي‌گوئيم جمهوري اسلامي هستيم، عملمان هم آنطور باشد، عمل طاغوتي نباشد و قول، قول اسلامي، عمل اسلامي باشد و خود رفتار، اسلامي باشد، گفتار اسلامي باشد تا صادر بشود اين جمهوري اسلامي در ساير کشورها، صدور با سر نيزه صدور نيست، صدور با زور صدور نيست، صدور آنوقتي است که اسلام، حقايق اسلام، اخلاق اسلامي، اخلاق انساني در اينجاها رشد پيدا بکند و شما موظف به اين معنا هستيد و بايد اين کار را انجام بدهيد که هم در عمل وهم در نوشته‌هائي که در آنجا منتشر مي‌کنيد.
صحيفه نور - ج13 - ص 263

 


عزيزاني كه پليس انتظامي‌اند، در اداراتند يا جاهاي ديگر هستند؛ اگر واقعاً روشن باشند، اينها امنيّت را تأمين مي‌كنند. كسي كه نتواند خانه خودش را تأمين بكند، آيا اين مي‌تواند خانه ديگري را مواظب باشد؟! خانه ما قلب ماست و آن گوهرهاي ديني و شرف و ايمان ما! اگر خداي ناكرده كسي نتواند شرف و حيثيّت و دين خودش را كه بهترين گوهر اوست حفظ بكند؛ آيا مي‌تواند كشور را حفظ بكند؟! اين شدني نيست! مسجد، حسينيه اگر ما را تربيت كرد، كرد و گرنه از دستگاه قضائي و پليس، 20 درصد كار ساخته است، اگر خيلي موفق بشوند! گفتند نماز، گفتند نماز اوّل وقت،‌ گفتند سخن با خدا، گفتند قرآن، گفتند فكر، مطالعه، بررسي، با هوش؛ گفتند بو كشيدن! اين آن 80 درصد را تأمين مي‌كند و گرنه وضع همين است كه مي‌بينيد! با اينكه كشور، كشور اسلامي است؛ نظام، نظام اسلامي است؛ همين است كه مي‌بينيد! غالباً زندان‌هاي ما پر است، غالباً خياباني‌ها دلخراشند، غالباً كارتن‌خوابي‌ها دلخراشند؛ همين است! اگر مسجد و حسينيه توانست ما را بسازد، نِعمَ الوِفاق؛ نشد وضع همين است! مهمترين كار، نماز اوّل وقت است، كه با كي داريم حرف مي‌زنيم! باور بكنيم كه عمل زنده است، باور بكنيم كه اين عمل يا خوشبو است يا بدبو! هيچ كسي مثل پيغمبر و اولاد پيغمبر (عليهم السَّلام) به حقائق عالم آشنا نيستند!
تبيين حقيقت انسان، سرلوحه رسالت نبي اكرم (ص)
وجود مبارك حضرت امير در نهج البلاغه فرمود: خدا پيغمبر را براي تفسير فرستاده. تفسير يك معناي ظاهري دارد كه مثلاً آيه را معنا كند، فلان جمله را معنا كند، يک معناي باطني دارد که آسمان را تفسير كند، زمين را تفسير كند، دريا را تفسير كند، انسان را تفسير كند؛ اين را مي‌گويند: «شرح حقيقت». در همان خطبه معروف وقتي وجود مبارك پيامبر را معرفي مي‌كند، مي‌فرمايد: درود بر پيامبري كه اَلمُجتَبَي مِنْ خَلائِقِه، اَلمُعتامُ لِشَرحِ حَقائِقِه وَ المُختَصّ بِعَقائِلِ كِراماتِه وَ المُصطَفي لِمَكارِمِ رِسالاتِه(1).«اِعتيام» يعني اختيار، «مُعتام» يعني مختار، «اِعتامَ» يعني اِختارَ؛ يعني خدا در بين همه، پيامبر را انتخاب كرده تا حقائق الهي را براي مردم شرح بكند.
شناخت بيماري‌هاي روحي؛ محور رسالت نبوي
اين چيزهائي كه بشر مي‌فهمد، علوم ابتدائي است. كي مريض است، كي سالم است؛ يك دانشجو بعد از چند سال مي‌فهمد كه اين قلب سالم است يا مريض است، امّا يك مرضي است كه در حوزه نيست، در دانشگاه هم نيست؛ اين در مسجد و حسينيه است. فرمود: اگر كسي خداي ناكرده با داشتن همسر نسبت به نامحرم نگاه كرد، اين قلبش مريض است؛ در همين سوره مباركه احزاب به همسران پيامبر دستور داد: لا تَخضَعنَ بِالقُولْ فَيَطمَعَ الَّذِي فِي قَلبِهِ مَرَضْ وَ قُلْنَ قُولاً مَعرُوفاً(2). به زنها دستور داد: شما در موقع حرف زدن مواظب باشيد، و گرنه آن كسي كه قلبش مريض است طمع مي‌كند! حالا اگر كسي در يك نامحرمي طمع كرد،‌ اين قلب مريض است؛ آيا اين را مي‌شود با طب فهميد؟! اين مرضي ديگر است،‌ يك درماني ديگر است.
اگر كسي خداي ناكرده گرايش سياسي داشت، الان به لطف الهي شايد اوضاع روشن شد. در اوائل انقلاب يا در اواسط انقلاب مي‌گفتند: ما چرا رابطه‌مان را با بيگانه‌ها قطع بكنيم، شايد اوضاع برگردد، شايد دوباره رژيم سابق بيايد، شايد نظام اسلامي، جمهوري اسلامي شكست بخورد؛ ما چرا رابطه‌مان را با بيگانه‌ها بد بكنيم؟! اين را ذات أقدس إله در سوره مباركه مائده تبيين كرد،‌ فرمود: رسول من! در جمع شما كساني هستند كه قلبشان مريض است: فَتَرَي الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخشَي اَنْ تُصيبَنَا دائِرَه(3). فرمود: آنهائي كه مرض سياسي دارند، مي‌گويند: شايد اوضاع برگشت، ما چرا رابطه‌مان را با آنها قطع بكنيم؛ اين مرض را كي مي‌فهمد؟ اين را ما مي‌توانيم بفهميم كاملاً! محال نيست. اين نظير غيب سماوات و أرض نيست كه مخصوص آنها باشد! آن مخصوص علي و اولاد علي است، فرمود: اِنّي بِطُرُقِ السَّماءِ اَعلَمُ مِنّي بِطُرُقِ الأرض(4)؛ امّا اينکه من خودم مريضم يا نه، از آن علوم نيست! اين را مي‌توانيم بفهميم. انسان چقدر غافل باشد كه از خودش هم بي‌خبر باشد! اين اگر از اسرار عالم باشد، غيب باشد؛ بله، مخصوص آنهاست! امّا اين مربوط به خود ماست. فرمود: آنهائي كه قلبشان مريض است، مي‌گويند: چرا ما رابطه با بيگانه‌ها را قطع كنيم، شايد يك وقتي آمدند!
درك حقيقت انسان در پرتو توسل به اهل بيت (ع)
بنابراين ما اين راه را مي‌توانيم طي بكنيم. بهترين عيدي ما اين است كه به ذات مقدّسش و ذات مقدّس امام صادق (ع) و ائمه ديگر، اهل بيت (عليهم السَّلام) تأسّي بكنيم. حالا اگر از اسرار ديگران بي‌خبريم، لازم نيست باخبر باشيم؛ ولي از اسرار خودمان لاأقل باخبر بشويم كه سالميم يا نه، بدبو هستيم يا نه، اين را مي‌توانيم بفهميم! اگر إن شآءَ الله اين بوديم، عيدي مان را گرفتيم، نظام ما به ما محتاج است، ما به نظاممان خدمت مي‌كنيم، مشكلات را حل مي‌کنيم؛ حق خون شهداء و زحمت امام و سائر عزيزان و آن خيّرين جامعه را حفظ مي‌كنيم، زحمت كساني كه جزء دولتمردانند و قبلاً زحمت كشيدند يا الان زحمت مي‌كشند، مرتب دارند خدمت مي‌كنند؛ زحمت اينها را حفظ مي‌كنيم. اين راه باز است!
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ ارديبهشت 1386
______________________________
(1) نهج البلاغه/ خ 178
(2) احزاب/ 32
(3) مائده/ 52
(4) نهج البلاغه/ خ 189/ بند 5
خوان حکمت روزهاي يکشنبه منتشر مي‌شود.

 


ابراهيم حاجي‌محمدزاده
امام(ره) با تعهد بر وراثت راه انبيا و اولياء در عصر غيبت و با تکيه بر فطرت الهي انسانها نشان مي‌دهد تنها راه حل و مقابله با توطئه‌ها و فتنه‌ها، پيروي از روش انبيا در بازسازي تعهد سياسي الهي انسانهاست و با تبيين علمي الگوي والاي قرآني لااکراه في‌الدين قدتبين الرشد راه فراهم آوردن زمينه حکومت فرج قائم آل محمد فراهم نمايند.
بعنوان نمونه قاطعيت و کوتاه نيامدن امام در حفظ اصول و مباني الهي انقلاب اسلامي که نهايتاً نيز منجر به حضور آگاهانه همه جانبه مردم در صحنه و خنثي شدن توطئه بني‌صدر و حمايت کنندگان خارجي‌اش گرديد و بني‌صدر و مهم‌ترين متحد او منافقين چاره‌اي جز فرار از ايران نمي‌بينند الگوي اتمام حجت برمبناي فطرت الهي انسان است که آگاهانه بايد يا هدايت و يا ضلالت را انتخاب نمايند. اين روش حضرت امام را در فتنه علني و رودرروي بني‌صدر و متحدانش که از 14 اسفند 1359 در دانشگاه تهران تا تاريخ 20/3/1360 که حضرت امام(ره) عزل بني‌صدر از فرماندهي کل قوا را صادر نمودند جريان داشت، مي‌توان ديد.حضرت امام(ره) در 11/3/1360 در جمع اقشار مختلف با ارجاع همه انسانها به فطرت الهي‌شان و آفات عدم تزکيه و عواقب آن بخصوص در مسئولين مکرراً هشدار مي‌دهند.
«... آنهايي که بعثت را يک بعثت الهي مي‌دانند و انگيزه بعثت را هدايت همه خلق مي‌دانند. بايد به غايت بعثت توجه کنند، به انگيزه بعثت توجه کنند که خود خدا انگيزه بعثت را فرموده است، فرموده است، يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه تزکيه براي اين است که نور هدايت در انسان واقع بشود، تا تزکيه نشديد، طغيان براي شما حاصل خواهد شد. تا تزکيه نشده‌ايد علم براي شما خطرناک است، خطرناکتر از هر چيزي، تا تزکيه نشده‌ايد، مقام براي شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنيايي و اخروي مي‌کشاند، ... انگيزه بعثت تزکيه نفوس بوده است و تزکيه نفوس به اين است که خودخواهيها برود از بين، خودبيني‌ها برود از بين، رياست طلبيها برود از بين و به جاي همه خداي تبارک و تعالي و هواي براي خدا بنشيند...بايد آرامش را به هر نحو که هست در کشور ايجاد کنند و اين آرامش از رده بالا بايد شروع بشود. مادامي که در رده بالا آرامش نيست، پايينها آرامش پيدا نمي‌کند.
... همه مکلفيم که تزکيه بشويم تا بتوانيم از نور الهي و نور قرآن استفاده کنيم لکن اين تزکيه براي دولتمردان و رده‌هاي بالا لازمتر است، تا براي امثال ماها، ما اگر تزکيه نشويم يک حد محدود را به فساد مي‌کشيم يا خود را به فساد مي‌کشيم و آنها اگر تزکيه نشوند و خودخواهيها را کنار نگذارند يک کشور را، بلکه کشورها را، ممکن است به فساد بکشند...»(1)
متأسفانه رهنمودهاي پيامبرگونه امام نه تنها در رئيس جمهور بني‌صدر اثري نبخشيد بلکه او به منيت‌ها و عدم فرار از خود ادامه داد و سلوک انبيايي امام(ره) را دليل بر ضعف نظام تلقي مي‌کرد. تا تاريخ 1/4/1360 که مجلس به عدم کفايت سياسي او رأي داد و مورد تأييد امام قرار گرفت امام همواره بعنوان يک طبيب روحاني در خلوت و جلوت او را نصيحت و به عواقب عدم تزکيه هشدار مي‌داد «من نتوانستم و مي‌خواستم و واقعاً مي‌خواستم و متأثرم از اينکه به دست خودشان اينها گور خودشان را کندند... من چندين بار به اين آقا (بني‌صدر) گفتم آقا اين جمعيت تو را به باد فنا مي‌دهند اين افرادي که دور تو جمع شده‌اند، بعضي از اينها، يک گرگهايي هستند که تو را به باد فنا مي‌دهند... 25/3/1360»(2)
«ما نمي‌خواستيم که در يک کشور بپا خواسته اسلامي ما يک همچو اشخاصي باشند و بيايند و گوش به حرفها ندهند و مصلحت‌هايي که ما براي آنها، پيش پاي آنها مي‌گذاشتيم گوش ندهند و کار را به جايي بکشند آنهايي که ديروز به آنها پشتوانه بودند امروز دشمن آنها باشند! اينها نشناختند اسلام را، و نشناختند اين ملت اسلام را اينها خيال مي‌کردند که همان طوري که در غرب و يا شرق گروه سياسي، بازيهاي سياسي مي‌کنند و مردم را با بازيهاي سياسي گول مي‌زنند و بسيج مي‌کنند مي‌توانند در ايران هم با آن بازيهاي سياسي مردم را متفرق کنند و جدا کنند و در مقابل اسلام و جمهوري اسلامي بسيج کنند... دستهايي در کار بود و گرگهايي بود در بين آنها که نگذاشتند آن مطالبي را که من مي‌خواستم نشود، ... من قبلاً هم گفته بودم که اگر من احساس بکنم آن چيزي که به شما داده‌ام پس مي‌گيرم...»
______________________________
(1) صحيفه امام جلد 14 ص 393
(2) صحيفه امام جلد 14 ص 461
(3) صحيفه امام جلد 14 ص 487

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت گفت: لازم است مسئولان ذيربط به‌گونه‌اي عمل کنند که در روز 24 خردادماه، حماسه سياسي در کشور محقق شود تا زمينه حماسه اقتصادي که ضرورت همه‌جانبه براي رفع مشکلات کشور است، محقق شود.
مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديروز با حضور رؤساي قواي مقننه و قضائيه و اکثريت اعضا تشکيل جلسه داد.
در ابتداي جلسه، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با توجه به اينکه کشور در آستانه دو واقعه بزرگ سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) و قيام مردمي پانزدهم خرداد قرار دارد، با توصيف اين رويدادهاي بزرگ به عنوان وقايعي تأثيرگذار و پراهميت در تاريخ انقلاب و نظام اسلامي ايران گفت: امام خميني(ره) به عنوان رهبر و بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران، شخصيتي بودند که به اعتراف همه محافل سياسي جهان، اعم از دوست و دشمن، داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي بودند که نبايد به‌ويژه مسئولان و رسانه‌هاي همگاني اجازه دهند به دليل مرور زمان و گرد و غبارهاي تحولات سياسي، ابعاد و آثار وجودي و دستاوردهاي اين شخصيت بزرگ در ايران و جهان اسلام کمرنگ يا فراموش شود. وي تأکيد کرد: انقلاب و نظام اسلامي ايران با نام، آثار و برکات وجودي امام خميني(ره) عجين شده است و هرگونه تلاش و اقدام آگاهانه يا ناآگاهانه براي ناديده انگاشتن ياد و نام امام(ره) و دستاوردهاي ايشان، ضرر بزرگي براي انقلاب اسلامي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، واقعه پانزدهم خرداد را نيز حادثه‌اي بزرگ و تأثيرگذار در تاريخ انقلاب اسلامي ذکر کرد و گفت: قيام پانزدهم خرداد در سال 42 توسط آحاد مردم اتفاق افتاد.
وي ادامه داد: هرچند رژيم پهلوي با سرکوب مقطعي مردم، سعي داشت ابعاد اين واقعه و آثار آن در جامعه به فراموشي سپرده شود ولي آرامش مقطعي آن زمان به تعميق آگاهي و هوشياري درازمدت مردم تبديل شد و همين آگاهي در سال‌هاي بعد، منجر به قيام مردم و پيروزي انقلاب اسلامي در عصر معاصر شد.
هاشمي‌رفسنجاني تأکيد کرد: اميدواريم گراميداشت و تجليل از اين دو واقعه بزرگ در تاريخ انقلاب اسلامي، امسال تحت‌الشعاع مسائل و تحولات دوران انتخابات رياست جمهوري قرار نگيرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با اشاره به نزديک شدن به ايام برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در کشور گفت: همان‌گونه که رهبري در ابتداي سال جاري خواستار خلق حماسه سياسي در کشور شدند، لازم است مسئولان ذيربط به‌گونه‌اي عمل کنند که در روز 24 خرداد ماه، حماسه سياسي در کشور محقق شود تا زمينه حماسه اقتصادي که ضرورت همه‌جانبه براي رفع مشکلات کشور است، محقق شود.
به گزارش خبرگزاري ها، در ادامه جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي طرح اصلاح ماده (77) قانون شهرداري مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدي که به دليل مغايرت با اصل يکصد قانون اساسي مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود، با حضور حقوقدانان شوراي نگهبان و نمايندگان ذيربط در مجلس شوراي اسلامي مطرح و پس از بحث و بررسي اعضا، مصوبه مجلس شوراي اسلامي مورد تأييد قرار گرفت.

 


گروهک تروريستي منافقين به پرداخت ??? هزار دلار به دليل تصرف غيرقانوني زمين پادگان اشرف در غرب بغداد محکوم شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان (خانواده شهداي ترور کشور)، يک قاضي دادگاه استان دياله عراق با صدور حکمي، منافقين را به پرداخت 450 ميليون دينار عراق (معادل 391 هزار و 644 دلار) به دليل تصرف غيرقانوني زمين مورد استفاده براي پادگان اشرف محکوم کرد.
اين حکم قضايي پس از شکايت شماري از اتباع عراقي صادر شد. شاکيان معتقد بودند که گروهک تروريستي منافقين با غصب زمين‌هاي آنها، اين قطعات زمين را در اختيار گرفته‌اند.
پادگان اشرف در استان دياله عراق و در 80 کيلومتري مرز ايران قرار دارد. اشرف به عنوان مرکز اصلي استقرار گروهک تروريستي منافقين با حمايت صدام، رئيس جمهور وقت عراق در سال 1365 شمسي تاسيس شد.
اين پايگاه تا قبل از تخليه شدن در سپتامبر 2012 ميلادي، بيش از 3 هزار نفر از اعضاي منافقين را در خود جاي داده بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10