(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20508

در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) به اجرا درمي‌آيد
حضور 20 هزار پليس براي کنترل محدوديت‌هاي تردد و برقراري نظم
ورود دختر قهرمان «هويزه» به کتاب درسي سوم ابتدايي
شهردار وزوان در اثر سقوط خودرو جان باخت
آماده‌باش پايگاه انتقال خون در تعطيلات
تغييرکاربري اراضي تير خلاص محيط‌زيست و منابع طبيعي
با تلاش محققان داخلي ايران دومين توليدکننده مخازن سوخت انعطاف‌پذير هواپيما در جهان شد
مديرکل وزارت رفاه خبر داد
اجراي پزشک خانواده در 8 استان
معلولان صاحب مرکز فوق تخصصي توانبخشي مي‌شوند
صيد ماهيان تن در جاسک آغاز شد
11 سال زندگي در قفس!
نقض گسترده حقوق‌بشر در آمريکا
آتش سوزي در هتل
بحران فقر و گرسنگي در انگليس
   


سرويس اجتماعي-
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از حضور بالغ بر 20 هزار نيروي پليس براي کنترل محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي تردد خودروها در بيست و چهارمين مراسم ارتحال حضرت امام خميني(ره) خبر داد.
به گزارش خبرنگار کيهان، سردار حسين رحيمي ديروز صبح در نشست خبري با اعلام اينکه براي رفاه حال زائران طرح ترافيک و زوج و فرد طي روزهاي 14 تا 16 خرداد ماه در تهران اجرا نمي‌شود، اظهار کرد: 20 هزار نيروي پليس تهران اعم از انتظامي و راهنمايي و رانندگي کار تأمين نظم و امنيت عمومي و انضباط ترافيکي مراسم ارتحال امام (ره) را بر عهده دارند.
وي در ادامه با اشاره به اينکه پارکينگ‌هاي مختلفي براي 50 هزار دستگاه اتوبوس و ميني بوس به تفکيک استان‌ها در اطراف حرم مطهر براي پذيرش زائران در نظر گرفته شده است، در رابطه با ممنوعيت‌هاي توقف گفت: از ساعت 17 روز دوشنبه 13 خرداد ماه تا پايان مراسم و تخليه کامل محدوده اطراف حرم مطهر توقف کليه وسايط نقليه در بزرگراه خليج‌فارس از پل مطهر به سمت جنوب تا عوارضي در هر دو مسير، طول بلوار علامه عسگري (ضلع شمالي حرم) از ميدان ساعت تا پل حرم در هر دو مسير، ورودي و خروجي و خيابان‌هاي فرعي منتهي به پارکينگ‌هاي ده‌گانه و نيز خيابان‌هاي اصلي محوطه بهشت زهرا(س) ممنوع است.
همچنين توقف اتوبوس‌هاي شرکت واحد در بزرگراه صالح‌آباد حد فاصل پل عابر پياده در مسير شمال به جنوب تا ميدان ساعت در هر دو مسير ممنوع بوده و ورود خودروها به پارکينگ ضلع شمالي حرم نيز ممنوع است.
وي همچنين به ممنوعيت‌هاي تردد اشاره کرد و گفت: از ساعت 17 روز دوشنبه 13 خرداد ماه تا پايان مراسم و تخليه کامل پارکينگ‌ها تردد کليه وسايط نقليه باربري سنگين در مسير جاده قديم قم و بالعکس ممنوع بوده و اين دسته از وسايط نقليه مي‌توانند از طريق جاده تهران-ساوه- سلفچگان- قم و بالعکس تردد کنند. همچنين در اين مدت تردد کليه وسايط نقليه سنگين و اتوبوس‌ها به استثناي وسايل نقليه حامل زائران مربوط به پارکينگ‌هاي 10، 5، 4 و 6 شامل اتوبوس‌هاي بسيج تهران بزرگ، کاروان‌هاي اعزامي از استان‌هاي خراسان شمالي و رضوي، آذربايجان‌شرقي و غربي و قزوين از بزرگراه صالح‌آباد حد فاصل پل شهيد صنيع‌خاني تا بهشت زهرا(س) و سه‌راهي باقرشهر تا آزادراه تهران قم ممنوع است.
سردار رحيمي افزود: از ساعت 24 روز دوشنبه 13 خرداد ماه تا پايان مراسم و تخليه کامل محدوده اطراف حرم، تردد کليه وسايط نقليه سنگين و اتوبوس به استثناي اتوبوس کاروان‌هاي زائران اعزامي از استان‌هاي خوزستان، يزد و قم در آزادراه تهران- قم حد فاصل پل حسن‌آباد تا پل شهيد کاظمي ممنوع بوده و اين دسته از وسايط نقليه بايد از طريق جاده قديم تهران-قم به سمت تهران ادامه مسير دهند و آن دسته از وسايط نقليه‌اي که قصد شرکت در مراسم عزاداري را دارند بايد از طريق جاده قديم تهران- قم درب شرقي بهشت زهرا داخل بهشت‌زهرا شده و در پارکينگ‌هاي تعيين شده مستقر شوند.
به گفته وي در اين مدت همچنين تردد کليه اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها به سمت جنوب بزرگراه خليج‌فارس از پل شهيد کاظمي و رمپ و لوپ‌هاي مربوطه ممنوع بوده و اين دسته از وسايط نقليه بايد از مسيرهاي جايگزين شامل جاده مرتضي گرد، بزرگراه صالح‌آباد و جاده قديم به سمت پارکينگ‌هاي مربوطه تردد کنند.
سردار رحيمي با تأکيد بر اينکه تردد وسايط نقليه سبک در آزادراه تهران- قم حدفاصل پل شهيد کاظمي تا عوارضي تهران- قم مجاز بوده و محدوديتي براي آنها اعمال نمي‌شود افزود: تاکسي‌هاي فرودگاه امام خميني(ره) نيز بايد در زمان اجراي محدوديت در روز سه‌شنبه 14 خرداد ماه تا پايان مراسم از مسير آزادراه تهران- ساوه تردد کنند.
وي در خصوص مسافران فرودگاه امام نيز گفت: تردد براي مسافران فرودگاه امام در مسير شمال به جنوب بدون مشکل انجام مي‌شود اما از جنوب به شمال اين مسير با توجه به محدوديتي که از روز 13 خرداد ماه اعمال مي‌شود، بايد خودروها از مسير قم- تهران يا جاده ساوه براي تردد استفاده کنند.
سردار رحيمي به پارکينگ‌هاي در نظر گرفته شده براي زائران اشاره کرد و افزود: پارکينگ شماره يک در ضلع جنوبي بهشت‌زهرا(س) براي پارک اتوبوس کاروان‌هاي اعزامي از استان‌هاي اصفهان و مرکزي، پارکينگ شماره2 در قطعات قديم بهشت زهرا(س) براي اتوبوس کاروان‌هاي استان‌هاي هرمزگان، کرمان، سيستان و بلوچستان، لرستان، سمنان، فارس، چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد و همچنين سواري‌هاي شخصي، پارکينگ شماره سه در قطعات 200 به بالاي بهشت زهرا(س) براي پارک اتوبوس کاروان‌‌هاي اعزامي از نواحي بسيج استان تهران، شهرستان‌هاي استان تهران و استان خراسان جنوبي، پارکينگ شماره چهار در پارکينگ مترو شهدا براي پارک موتورسيکلت‌ها و ميني بوس‌هاي تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسراني و پارکينگ شماره 5 در ضلع جنوبي بخشداري آفتاب و طول بلوار اخلاقي براي پارک اتوبوس‌هاي کاروان‌هاي اعزامي استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، خراسان شمالي و رضوي و قزوين تعيين شده است.
رئيس پليس راهور تهران تصريح کرد: همچنين پارکينگ شماره 6 در ضلع شمالي بلوار علامه عسگري براي پارک اتوبوس‌هاي وابسته به شرکت واحد اتوبوسراني تهران، پارکينگ شماره هفت در ضلع غربي بزرگراه خليج فارس براي پارک اتوبوس‌هاي زائران خارجي، آزادگان، ارگان‌هاي دولتي، نهادها و اتوبوس‌هاي نظامي، پارکينگ شماره هشت واقع در ضلع غربي بزرگراه خليج فارس براي پارک اتوبوس‌هاي کاروان‌هاي اعزامي از استان‌هاي گيلان، اردبيل، بوشهر، کردستان، گلستان، ايلام، مازندران، زنجان،‌ همدان و کرمانشاه و پارکينگ شماره 9 در ضلع شمالي بلوار کهريزک و نيز ضلع شرقي آزادراه تهران- قم براي پارک اتوبوس کاروان‌هاي اعزامي از استان‌هاي يزد، خوزستان و قم تعيين شده است.
وي به آمادگي دستگاه‌ها براي انتقال زائران به حرم مطهر اشاره کرد و افزود: «مترو تهران از ساعت پنج صبح 14 خردادماه با آمادگي کامل نسبت به انتقال زائران به سمت حرم مطهر اقدام و پس از اتمام مراسم تا غروب 14 خردادماه براي بازگشت مسافران اقدام مي‌کند. از سوي ديگر از ساعت 6 صبح روز 14 خردادماه شرکت واحد اتوبوسراني تهران نيز از 70 ميدان اصلي پايتخت نسبت به انتقال زائران و ارائه سرويس به آنها اقدام خواهد کرد.
سردار رحيمي در انتها از اختصاص پنج ايستگاه صلواتي با 600 دستگاه ون براي انتقال زائران از پارکينگ‌ها به سمت حرم مطهر خبر داد.
رئيس پليس راهور تهران ادامه داد: اورژانس، آتش‌نشاني و شرکت واحد نيز آماده پوشش اين مراسم هستند و شرکت واحد اتوبوسراني از مساجد، پايگاه‌هاي بسيج و 70 ميدان اصلي شهر آمادگي لازم را براي اعزام زائران به مراسم دارد. براي پوشش انتظامي و ترافيکي مراسم نيز دو قرارگاه پليس از فردا در جوار حرم مطهر فعاليت مي‌کنند.
وي با بيان اينکه در اين ايام ممکن است برخي شهروندان به سفر بروند تيم‌هاي گشت خودرويي، موتوري و پياده پليس راهور و انتظامي براي کنترل تهران آمادگي لازم را دارند.
مشارکت 1000 کادر درماني در مراسم
ارتحال امام(ره)
مسئول کميته بهداشت و درمان ستاد بزرگداشت مراسم ارتحال امام(ره) از برپايي 4 بيمارستان صحرايي،‌مشارکت 1000 کادر بهداشتي و درماني و استقرار 300 آمبولانس براي مراسم ارتحال امام(ره) خبر داد.
رضا دهقان‌پور با اشاره به تمهيدات لازم براي مراسم بيست و چهارمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) اظهار داشت: در اين زمينه کارگروه درماني در بخش‌هاي مختلف حرم با استقرار 300 دستگاه آمبولانس در محدوده حرم مطهر که شامل 8 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 10 دستگاه موتور آمبولانس و 282 آمبولانس سواري است که از جمله برنامه‌ها و تدابير پزشکي امداد و نجات به حساب مي‌آيد.
وي افزود: براي پوشش مناسب بخش امداد و نجات 14 خردادماه به مناسبت مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره)، چهار بيمارستان صحرايي در محدوده مراسم مستقر خواهد شد و تمام زائران سراسر کشور از مبدأ تا حرم و هنگام برگشت تحت پوشش اورژانس‌ها و يک تيم پزشکي مجرب خواهند بود و هر کاروان را حداقل يک آمبولانس و يک تيم پزشکي همراهي مي‌کند.دهقانپور بيان داشت: در راستاي برگزاري مناسب و بي‌نقص اين مراسم در بخش امداد و نجات از همکاري ارتش، شهرداري تهران، دانشگاه علوم پزشکي ايران، شهيد بهشتي و تهران و بسيج جامعه پزشکي بهره‌مند خواهيم شد.وي از تشکيل کارگروهي به نام بهداشت، درمان و امداد و نجات خبر داد و گفت: اين کارگروه شامل دانشگاه علوم پزشکي تهران، مرکز حوادث و فوريت‌ها، تأمين اجتماعي، هلال احمر،‌ارتش، سپاه،‌ستاد شهر سالم (شهرداري تهران) آمبولانس‌هاي خصوصي و مترو است.

 


شهيده «سهام خيام» به عنوان يک دختر قهرمان کشورمان در شهر مرکزي هويزه به درس فداکاري کتاب فارسي دانش‌آموزان سوم ابتدايي اضافه شد.
در کتاب سوم ابتدايي درسي به نام «فداکاران» وجود دارد که امسال با تغيير کتب درسي سوم دبستاني‌ها و همسو‌سازي آن با سند برنامه درسي ملي، تغيير ويژه‌اي در اين درس داده شده است.
تغيير ويژه درس فداکاران، اضافه شدن يک دختر قهرمان در کنار ساير فداکاران به اين درس است.
حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام محمديان، رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي گفت: محتواي درس فداکاران نهايي شده است و «سهام خيام» به عنوان يک دانش‌آموز دختر قهرمان به اين درس اضافه شده است.
وي افزود: سهام خيام دانش‌آموز شهر «هويزه» بود که در يک روز از دوران دفاع مقدس هنگام شستن ظرف‌ها در کنار رودخانه، متوجه تحرکات سربازان عراقي که شهرش را اشغال کرده و به مقدسات توهين مي‌کردند مي‌شود. او از روي غيرت ديني به سمت آنها سنگ پرتاب مي‌کند و صداميان نيز اين دانش‌آموز را به رگبار مي‌بندند و به شهادت مي‌رسانند.
شهيده «سهام خيام» 25 بهمن ماه 1347 در بخش ساحلي شهر هويزه ديده به جهان گشود و در هنگام شهادت تنها 12 سال سن داشت.
نيروهاي مسلح صدام آن روز از سنگ‌هايي که با دستان کوچک سهام پرتاب مي‌شد بسيار ترسيده بودند به همين دليل لوله اسلحه‌‌ها را به سوي پيشاني او نشانه رفتند و آتش گشودند و «سهام» 12 ساله همچون شکوفه‌اي پرپر شده در لب شط بر زمين افتاد. تير مستقيم به پيشاني سهام خورد و از بيني تا کاسه سر او را متلاشي کرد.
سر متلاشي شده «سهام» را هنگام تدفين به خاطر خونريزي شديد در داخل کيسه گذاشتند تا توانستند مراسم تدفين را برگزار کنند.

 


کاشان- خبرنگار کيهان:
در اثر انحراف و واژگوني يک دستگاه خودرو سمند به دره در جاده برزک- کاشان هر سه سرنشين خودرو کشته شدند.
در اين حادثه که در کيلومتر 35 جاده سعدآباد رخ داد، رستم اماني‌پور، شهردار سابق سفيدشهر از توابع شهرستان آران و بيدگل و فعلي شهر وزوان از توابع شاهين‌شهر و ميمه به همراه دو سرنشين ديگر خودرو به نام‌هاي جواد جازک و ستوان سوم اميرحسين مهدي آراني در دم جان خود را از دست دادند.
جاده کاشان- برزک داراي عرض کم و قوسي‌ها و پيچ‌هاي خطرناکي است که از آن جمله مي‌توان به قوسي جاده سعد‌آباد و پيچ‌هاي خطرناک نابر و مسيرهاي داراي ديد بسيار کم اشاره کرد که هر ساله شاهد تصادفات منجر به فوت زيادي در اين جاده هستيم. با توجه به غيراستاندارد بودن جاده و خطرآفريني اين جاده شهروندان برزکي بارها خواستار دو بانده شدن جاده و رفع موانع خطرآفرين در اين جاده شدند ولي تاکنون اقدامي صورت نگرفته است.

 


مدير کل انتقال خون استان تهران گفت: در 2 ماه ابتدايي امسال 67 هزار کيسه خون از مراجعه‌کنندگان به پايگاه‌هاي انتقال خون تهران دريافت شد ولي در تعطيلات طولاني مدت براي تامين ذخيره خوني نگران مي‌شويم.
محمدقاسم اسلامي در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعيت ذخيره خون در پايتخت اظهار داشت: در ماه گذشته 42 هزار نفر به پايگاه‌هاي انتقال خون استان تهران براي اهداي خون مراجعه کردند که از اين تعداد 35 هزار کيسه خون جمع‌آوري شد.
وي ادامه داد: در دو ماهه اول امسال از 72 هزار مراجعه‌کننده 67 هزار کيسه خون تهيه کرديم.
اسلامي با اشاره به اينکه تهران وضعيت مناسبي در تهيه خون و توزيع آن دارد افزود: اما از آنجايي که عمر خون و فرآورده‌هاي آن در حد چند روز است با پيش آمدن تعطيلات طولاني مدت و سفر مردم از تهران به شهرهاي ديگر نگران ذخيره خوني مي‌شويم که تعطيلات 14 تا 17 خرداد از آن جمله است.مدير کل انتقال خون استان تهران تصريح کرد: همواره در ايام تعطيلات 4 پايگاه اصلي خيابان وصال، پايگاه نارمک، آزادي، شهرري از صبح تا 8 شب آماده دريافت خون‌هاي اهدايي توسط هموطنان هستند.

 


قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: مصوبه مجلس مبني بر تغيير کاربري اراضي کشاورزي و منابع طبيعي به کاربري صنعتي يا ساير کاربري ها نابودي محيط‌زيست را رقم مي‌زند.
علي محمد شاعري در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه اين مصوبه تير خلاص بر پيکر محيط‌زيست و منابع طبيعي کشور است، افزود: در گذشته بايد مجوز تغيير کاربري اراضي توسط وزارت جهاد کشاورزي صادر مي‌شد اما با تصويب اين قانون واحدهاي صنعتي بدون هماهنگي با وزارت کشاورزي مجاز به تغيير کاربري اراضي هستند که نابودي کشاورزي، منابع طبيعي و محيط‌زيست را در پي خواهد داشت.وي ادامه داد: مشابه اين قبيل تصميمات درگذشته هم وجود داشت که همان‌گونه که مي‌بينيم نتيجه آن چيزي جز روند فزاينده تخريب منابع طبيعي محيط‌زيست نبود.شاعري افزود: در پي تغيير کاربري اراضي کشاورزي، روند فرسايش خاک شدت گرفته و منابع آب کشور نابود مي‌شوند، علاوه بر آن پديده بيابان‌زايي شدت مي‌گيرد.

 


محققان يک شرکت دانش‌بنيان به دانش فني توليد مخازن سوخت انعطاف‌پذير دست يافته‌اند که به گفته آن‌ها نسل جديد مخازن سوخت است و ميزان سوانح هوايي را تا 80 درصد کاهش مي‌دهد.
«مهدي شاه‌محمدي»، مديرعامل اين شرکت دانش‌بنيان ديروز در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينکه به عنوان دومين شرکت در جهان به اين دانش فني دست يافته‌اند، افزود: مخازن سوخت انعطاف‌پذير در صنايع هوافضا، هوانوردي و صنايع دريايي کاربرد دارند و اين مخازن به نحوي است که با ويژگي ضربه‌پذيري و انعطاف‌پذيري بسيار بالا در ابعاد مختلف قابليت توليد دارد. شاه‌محمدي قابليت خود ترميمي را از ديگر ويژگي‌هاي اين مخازن دانست و گفت: اين محفظه‌ها داراي يک لايه خود ترميمي هستند که در صورت ايجاد سانحه و نشتي در آن‌ها، لايه بالستيک به محض اينکه با جسم خارجي تماس پيدا کند متورم شده و جلوي خروج سوخت را مي‌گيرد. مديرعامل شرکت توليدکننده اين مخازن سوخت خاطرنشان کرد: در بخش صنايع هوايي اين نوع مخازن در رتبه دوم شرکت‌هاي توليدي در دنيا قرار دارد. وي گفت: اين محصولات داراي ارزش افزوده بالايي است و در بخش‌هاي مختلف قابل استفاده است، مثل لاستيک تيوبلکس که 40 سال پيش در هواپيما استفاده مي‌شد، اما امروزه در تمامي خودروها استفاده مي‌شود؛ اين مخازن نيز آينده مخازن سوخت است و مخازن فلزي و پلي‌اتيليني نسل گذشته اين محفظه‌ها بوده است.
شاه‌محمدي در مورد ويژگي‌هاي ديگر اين مخازن توضيح داد: با استفاده از اين محفظه‌ها آمار سوانح هوايي تا هشتاد درصد کاهش مي‌يابد. وزن آنها يک بيستم مخازن فعلي است، استحکام بيشتري نسبت به مدل مشابه قبلي دارد، کاربرد گسترده‌اي دارند و در صنايع دريايي و شناورها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
گفتني است اين طرح علمي در زمره 60 طرح برتر ملي در جشنواره علم تا عمل بوده است و شرکت طراح آن در زمره پنج شرکت برتر نهمين جشنواره شيخ بهايي سال جاري معرفي شد.

 


مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از ابلاغ آيين‌نامه اجرايي نسخه ارتقا يافته (02) پزشک خانواده به هشت استان کشور و آغاز اين طرح در اين استانها خبر داد.
محمدباقر هوشنگي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه سازمان‌هاي بيمه‌گر مي‌توانند براي انعقاد قرارداد در اين زمينه اقدام کنند، اظهار کرد: سازمان‌هاي بيمه‌گر مي‌توانند براساس آيين‌نامه ابلاغي قرارداد منعقد کرده و ارايه خدمت کنند.
وي با بيان اينکه فراخوان پزشک‌ها نيز توسط ستاد اجرايي پزشک خانواده به رياست دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ارسال شده است، عنوان کرد: پزشکان مي‌توانند در ستاد اجرايي پزشک خانواده ثبت‌نام کرده و مردم نيز مي‌توانند پس از آن، پزشک‌هاي خانواده خود را انتخاب کنند.
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه هر دانشگاهي يک شماره تماس دارد که مردم مي‌توانند با آن تماس برقرار کنند، بيان کرد: مردم مي‌توانند با مرکز پاسخگويي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي در اين استان‌ها تماس برقرار کرده و تمام اطلاعات مورد نظر خود را دريافت کنند و آدرس پزشکان را نيز مي‌توانند از ستاد اجرايي پزشک خانواده دريافت کنند.هوشنگي با اشاره به اينکه نسخه ارتقا يافته (02) پزشک خانواده در 8 استان خوزستان، يزد، اردبيل، قزوين، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي و شرقي اجرا مي‌شود، گفت: 35 درصد سرانه حق بيمه خدمات درماني در اختيار پزشک عمومي قرار مي‌گيرد تا از طريق آن مديريت خريد خدمت انجام دهد، يعني حقوق خود را برداشته يا به خريد دارو بپردازد.بنابراين گزارش: حق‌الزحمه پزشک خانواده به صورت سرانه پرداخت مي‌شود و ميزان آن تا 35 درصد سرانه مصوب ساليانه در سال جاري است که سهم پزشک خانواده از سرانه تخصيصي معادل 65 درصدپس از کسر کسورات قانوني خواهد بود که معادل 5/22 درصد از سرانه کل است.
لازم به ذکر است سهم دارو وپاراکلينيک تجويزي پزشک خانواده در نسخه (02) ازتقا يافته نيز معادل 35 درصد پس از کسر کسورات قانوني است که معادل5/12 درصد از سرانه کل است.

 


رئيس سازمان بهزيستي از آغاز صدور کارت‌هاي جديد ويژه معلولان خبر داد و گفت: نخستين مرکز فوق‌تخصصي توانبخشي به زودي افتتاح مي‌شود.
همايون هاشمي در سي‌وچهارمين همايش معاونين توانبخشي سراسر کشور با بيان اين که صدور کارتهاي جديد معلوليت بايد انجام شود، گفت: صدور کارت‌هاي جديد معلوليت و طبقه‌بندي ‌ICF از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان است.
وي ادامه داد: نگهداري معلولان در مراکز نگهداري در شرايطي که مي‌توانيم آنها را در کنار خانواده‌هايشان قرار دهيم رويکرد غلطي است، اين رويکرد بايد به طور جدي مورد توجه قرار گرفته و تغيير يابد.
به گفته هاشمي، 60 درصد از بودجه سازمان بهزيستي در حوزه توانبخشي هزينه مي شود، اگر هزار ميليارد تومان اعتبار در سازمان بهزيستي وجود داشته باشد بايد به ميزان 10 هزار ميليارد تومان ارائه خدمات دهيم و در حوزه توانبخشي نيز بايد به همين امر توجه داشته باشيم.هاشمي با بيان اينکه يکي از مهمترين بحث‌هاي حوزه توانبخشي بحث فيزيوتراپي است، گفت: موضوع فيزيوتراپي با خدمات توانبخشي عجين شده است و بايدنگاه ويژه‌اي به آن داشته باشيم.وي پيگيري مطالبات مناسب سازي و مشخص کردن شهر بدون مانع را از ديگر دستور کارهاي سازمان بهزيستي عنوان کرد و افزود: بايد بدانيم شهر بدون مانع چه شاخص‌هايي دارد و پيگير مطالبات مناسب‌سازي معلولان در شهرها باشيم.
به گفته هاشمي، قانون جامع حمايت از حقوق معلولان بايد با اعمال فشار توسط نمايندگان و در تمامي استان‌ها مورد توجه قرار گرفته تا در زمان کوتاه‌تري نتيجه‌بخش باشد.
رئيس سازمان بهزيستي در ادامه صحبت‌هايش به اولويت‌هاي حوزه معلولان و توانبخشي آنها اشاره و بيان کرد: توانمندسازي جسمي معلولان، توانمندسازي فرهنگي آنها، تعامل سازنده با NGOها و توسعه خدمات مبتني بر جامعه و نيز توسعه CBRها به دليل کم خرج بودن و نيز علمي بودن از جمله برنامه‌هاي سازمان است.

 


جاسک-خبرنگارکيهان:
معاون صيد شيلات جاسک گفت: دو هزار صياد با بيش از 500 قايق کار صيد ماهي هوور با روش قلاب در آبهاي جاسک را آغاز کردند.
حيدري‌نژاد افزود: سال گذشته قايقداران جاسکي با اين روش بيش از هزار تن ماهي صيد کردند که امسال با توجه به افزايش شناورها و تشويق آنها در آموزش اين نوع صيد پيش‌بيني مي‌شود نسبت به سال گذشته بيست‌درصد رشد داشته باشد.وي ادامه داد: عمده صيد ماهيان تن در ايران به روش گوشگير صورت گيرد که ماهي صيد شده ساعتها در آب مي‌ماند و کيفيت خود را از دست مي‌دهد لذا استفاده از روشهايي مانند لانگ لاين و ترولينگ کيفيت صيد و ارزش افزوده بالايي دارد.

 


يک جوان چيني که از بيماري رواني رنج مي‌برد 11 سال با دست و پاي بسته در قفس زنداني شده بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مادر اين جوان چيني پس از آنکه به بيماري فرزندش پي برد به جاي آنکه او را به يک بيمارستان رواني انتقال دهد، ترجيح داد او را در قفسي در خانه‌اش نگهداري کند.
وي 11 سال فرزندش را با دست و پاي بسته در قفس نگهداري کرد و سرانجام همسايه‌هاي اين مادر 73 ساله تصميم گرفتند موضوع را با پليس درميان بگذارند و به اين ترتيب جوان بيمار را آزاد کنند.

 


مسئولان يک زندان دولتي در ايالت پنسيلوانيا در اقدامي که نقض اساسي حقوق‌بشر محسوب مي شود، زندانيان با مشکلات شديد رواني را ماه‌ها و سال‌ها در سلول‌هاي انفرادي نگه مي‌داشتند و از تأمين نيازهاي اساسي آنها خودداري مي‌کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، تحقيقات حقوقي مدني فدرال آمريکا نشان مي‌دهد که يک زندان دولتي در غرب ايالت «پنسيلوانيا»، زندانيان با بيماري‌‌هاي جدي رواني را ماه‌ها و حتي در دوره‌اي، سال‌ها در سلول‌هاي انفرادي نگه داشته است.
وزارت دادگستري آمريکا اعلام کرد که زندان دولتي «کريسون» حقوق اساسي زندانيان با بيماري‌هاي رواني و ناتواني‌هاي فکري را از طريق نگهداري آنها در سلول‌هايشان به مدت 22 تا 23 ساعت در روز نقض کرده است.
براساس اعلام وزارت دادگستري آمريکا، مسئولان اين زندان به دليل کمبودهاي جدي در برنامه‌هاي بهداشت رواني‌شان، از سلول‌هاي انفرادي به‌عنوان ابزاري براي نگهداري زندانيان با مشکلات رواني استفاده کرده‌اند.
وزارت اصلاحات پنسيلوانيا درصدد است که زندان کريسون را تعطيل کند اما وزارت دادگستري آمريکا اعلام کرده است که سوءاستفاده از سلول‌هاي انفرادي ممکن است در تمام زندان‌هاي ايالتي اتفاق بيفتد و بر همين اساس تحقيقات خود را درباره تمام زندان‌هاي ايالتي گسترش داده است.
تحقيقات نشان مي‌دهد که سوءاستفاده زندان کريسون از حبس‌هاي انفرادي منجر به فشارهاي رواني، افسردگي، روان‌پريشي و خودکشي زندانيان شده است.

 


آتش‌سوزي در ساختمان يک هتل در شهر بزرگ «هوستون»، جان چهار آتش‌نشان را گرفت.
دپارتمان آتش‌نشاني هوستون در مورد اين حادثه اعلام کرد: آتش‌سوزي از رستوران هتل آغاز شد و يک گروه آتش‌نشان به محل حادثه اعزام شدند.
اين گزارش حاکيست حين مهار شعله‌هاي آتش، چهار آتش‌نشان جان خود را از دست دادند و پنج تن ديگر مجروح شدند. هنوز معلوم نيست که پنج مجروح اين حادثه از ميان آتش‌نشانان يا ساکنان هتل بوده‌اند.
هنوز علت آتش‌سوزي معلوم نشده است.

 


سازمان‌هاي نيکوکاري «اکسفام» و «اقدام کليسا براي فقرزدايي» در انگليس، از وجود 13 ميليون نفر زير خط فقر و 500 هزار گرسنه در اين کشور خبر دادند که ادامه زندگي حداقلي آنان وابسته به دريافت کمک‌ها به‌ويژه از بانکها‌ي غذا است.
روزنامه «اينديپندنت» به نقل از گزارش مشترک اين دو نهاد نوشت: به‌رغم جايگاه انگليس به عنوان يکي از ثروتمندترين کشورهاي جهان، شمار چشمگيري از مردم اين کشور مجبورند براي تأمين نياز روازنه غذايي خود به افراد ديگر روي آورند.
طبق اين اعلام، تأخير يا مشکلات مربوط به پرداخت ماهانه به افراد جوياي کار، افزايش تورم و کاهش درآمدها از جمله دلايل اصلي رشد چشمگير متقاضيان استفاده از کمک‌هاي بانک‌هاي غذا در انگليس است.
«مارک گادرينگ» مدير اجرايي اکسفام، وجود صدها هزار انگليسي نيازمند دريافت کمک‌هاي غذايي را واقعيتي تکان‌دهنده خواند و گفت: کاهش يا قطع خدمات شبکه‌هاي امنيت اجتماعي موجب بروز و گسترش فقر، تنگدستي و گرسنگي در سطحي گسترده شده است که چنين اتفاقي در هفتمين کشور ثروتمند جهان، قابل قبول و توجيه‌پذير نيست.
براساس اين گزارش، فقراي انگلستان بيش از ثروتمندان براي تهيه غذا پول مي‌پردازند و قيمت اجناس در برخي مناطق فقيرنشين کشور، 69درصد گران تر است. دستکم 400 هزار نفر در انگلستان تغذيه سالم ندارند و 13 ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي‌کنند.
به گفته «تيم لانگ» مشاور سابق سازمان جهاني بهداشت، انگليس در حال تبديل به مدل بهزيستي «چارلز ديکنز» نويسنده «اوليور توئيست» است.
هر چند «تراسل تراست» بزرگترين سازمان‌دهنده بانک‌هاي غذا در انگليس اعلام کرد که سال گذشته حدود 350 هزار نفر کمک غذايي دريافت کردند که در مقايسه با رقم130هزار نفري در سال 2012-2011، نشانه افزايشي 170 درصدي است اما، با توجه به اينکه ساير سازمان‌ها از ارايه عملکرد خودداري کردند، اکسفام شمار افراد محتاج به کمک‌هاي غذايي بانک‌هاي غذا را حتي بيش از 500 هزار نفر برآورد مي‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10