(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20508

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آمريکا و «ضدانتخابات» در ايران (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
تحريم (گفت و شنود)
تازه‌ترين توضيحات انتخاباتي وزير کشور در نشست فرمانداران
سخنگوي هيئت رئيسه: مجلس بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان درباره بودجه جلسه علني برگزار مي‌کند
بهنود: براي خاتمي هيچکس دم دست‌تر از هاشمي نبود(خبر ويژه)
شورش‌هاي خياباني در اروپا نتيجه سرخوردگي از نظام سرمايه‌داري است(خبر ويژه)
سايه ترس و اضطراب بر سر فرانسه از کار افتاده(خبر ويژه)
جوابيه دکتر روحاني و پاسخ کيهان
به نظر شما آنها هم دروغگو و بي‌سواد بودند؟!(خبر ويژه)
خواجه سروي خبر داد
برگزاري مناظره انتخاباتي بين نمايندگان و روساي ستاد کانديداهاي رياست‌جمهوري در دانشگاه‌ها
 


تشديد فضاي رسانه‌اي «ايران‌هراسي» که در اين روزها به وضوح شاهد آن هستيم، ارتباط مستقيمي با برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران دارد. نشانه آن اين است که فضاي رواني رسانه‌اي عليه ايران که تا نيمه اردي‌بهشت‌ماه يعني زمان آغاز نام‌نويسي نامزدها روندي فزاينده داشت، از نيمه اردي‌بهشت به مدت دو هفته تا حد بسيار زيادي آرام شد و از روز اول‌خردادماه يعني زمان اعلام اسامي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري ايران و مشخص شدن اينکه دو نفر از کانديداها در ليست ‌نهايي انتخابات نيستند، بار ديگر تبليغات رسانه‌اي عليه ايران اوج گرفت و هم اينک با تبليغات فزاينده عليه ايران و انتخابات رياست‌جمهوري مواجه هستيم.
مرور سخنان و مواضع مقامات و مراکز آمريکايي نشان مي‌دهد که روي انتخابات در ايران حساسيت ويژه‌اي دارند. واشنگتن اگر مي‌توانست انتخابات ايران را به «ضدانتخابات» تبديل کند از مقطع برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري به مثابه يک فرصت ويژه براي به چالش کشيدن بنيانها، اصول و عوامل اصلي ماندگاري نظام جمهوري اسلامي استفاده مي‌کرد. کمااينکه موضعگيري رسانه‌اي به نفع بعضي از کانديداهاي انتخاباتي که به گمان نادرست آمريکايي‌ها مي‌توانستند منشأ چالش‌هاي مهمي براي نظام اسلامي ايران باشند و نيز موضعگيري صريح و رسمي عليه انتخابات ايران پس از آنکه معلوم شد شوراي نگهبان اين دسته از کانديداها را احراز صلاحيت نکرده است، از اين موضوع خبر مي‌دهد. مقامات آمريکا و دستگاههاي اطلاعاتي، امنيتي و سياسي اين کشور از قبل گفته بودند که انتخابات 92 ايران فرصت لازم را براي بازسازي حوادث سال 88 به وجود مي‌آورد. اما اينک آمريکايي‌ها اين راه را در انتخابات دو هفته آينده مسدود مي‌دانند و طبعا اميدي به آن ندارند.
در وجه دوم آمريکا تلاش مي‌کند تا سلامت انتخابات رياست‌جمهوري را در ايران زيرسوال ببرد. کمااينکه پس از نااميدي از سوار شدن بر روند انتخاباتي ايران بلافاصله به سمت مخدوش نشان دادن اين انتخابات در بالاترين سطح رفتند. در اين ميان خانم «وندي شرمن» معاون وزير خارجه، صلاحيت شوراي نگهبان را براي بررسي صلاحيت‌ها زير سوال برد و مدعي شد اين شورا «به هيچ‌وجه مشروعيت و مسئوليت‌پذيري مدني ندارد» و جان‌کري اعضاي شوراي نگهبان را «اعضاي غيرمنتخب» که فقط دنبال‌کنندگان منافع ملي نظام را تاييد مي‌نمايند، خواند و انتخابات خردادماه ايران را نيز فاقد آزادي، عدالت و شفافيت معرفي کرد. سخنگوي کاخ‌سفيد نيز معيارهاي رد صلاحيت در ايران را مبهم خواند و شورا را متهم کرد که به ابزار حکومتي براي زيرپا گذاشتن حق مردم تبديل شده است.
در واقع غرب انتخابات ايران را تحت شرايطي يک «فرصت» و تحت شرايط ديگري يک «تهديد» تلقي مي‌نمايد. آمريکايي‌ها در شرايطي که نمي‌توانند در انتخابات رخنه کرده و به يک جدال فراگير عليه جمهوري اسلامي تبديل نمايند، آن را يک «تهديد بزرگ» براي خود ارزيابي مي‌نمايند. چرا؟ غرب و رژيم‌هاي وابسته به آن در منطقه مي‌دانند که مهمترين عاملي که پايه‌هاي انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن را مستحکم نموده و به اصول و ارزش‌ها و استراتژي‌هاي آن طراوت بخشيده و ديگران را تحت تأثير قرار مي‌دهد، «انتخابات پرشور» است. غرب نمي‌خواهد در ايران انتخابات برگزار شود و در صورتي که چاره‌اي جز پذيرش برگزاري آن ندارد، نمي‌خواهد پرشور باشد. آمريکا مي‌داند در ايران علي‌رغم آنکه گرايش غالبي به سمت تمدن و فرهنگ غرب وجود ندارد، مردم‌سالاري حاکم است. اکثريت قاطع مردم در ايران در فواصل زماني کوتاهي از يکديگر به پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند و «حکمرانان» را خود انتخاب مي‌نمايند. اين براي غرب غيرقابل باور است چرا که دهها سال است که برگزاري انتخابات و حکومت دمکراتيک را به عنوان ابزار تمدني خود معرفي کرده است و حالا کساني که ابعاد زيادي از تمدن و فرهنگ غرب را قبول ندارند، بيش از مردم در غرب از اين ابزار براي استحکام نظامي که با غرب هيچ ميانه خوشي ندارد، استفاده مي‌کنند. اين براي غرب غيرقابل قبول است.
غرب در عين حال يک نگراني جدي ديگر هم دارد و آن اين است که مدل مردم‌سالاري ايران به وضوح در «منطقه اسلامي» در حال پذيرش عمومي است. اولين بار اسلام‌گراهاي ترکيه به پيروي از انقلاب اسلامي ايران به استفاده از «انتخابات» براي رسيدن به اهداف روي آوردند. رجايي کوتان و مرحوم نجم‌الدين اربکان که از ابتداي دهه 1960 رابطه تنگاتنگي با جمهوري اسلامي داشتند از فضاي به وجود آمده در دولت «تورگوت اوزال» استفاده کردند و به کرسي‌هايي در مجلس و شهرداري‌ها دست يافتند از اين پس برخورد دولت‌هاي لائيک ترکيه با اسلام‌گراها مشکل شد و اين زمينه‌ساز روي کارآمدن اولين دولت اسلام‌گرا در ميانه دهه 1990 گرديد. در همين دوران اين تجربه در اردن و الجزاير نيز تکرار شد و اکثريت نسبي يا مطلق کرسي‌هاي مجلس و شهرداري‌ها بدست اسلام‌گرايان در اين دو کشور افتاد. يک دهه بعد اين تجربه در چند جاي ديگر از جمله لبنان و فلسطين تکرار شد و جنبش‌هاي حزب‌الله و حماس توانستند نقش مهمي در شکل‌گيري دولت‌هاي مقاومت يا دولت‌هايي که با مقاومت مشکل نداشتند، ايفا نمايند.
کما اينکه اين مدل گروه اسلام‌گراي محافظه‌کار «اخوان‌المسلمين مصر» را هم از نيمه دهه 1990 به سمت انتخابات سوق داد و در نهايت پارلمان مصر را به آنان سپرد.
استفاده از شيوه انتخابات پارلماني براي تحقق اهداف اسلام‌گرايانه، پيش از انقلاب اسلامي ايران و مطرح شدن الگوي حضرت امام خميني(ره) نه بين شيعيان و نه بين اهل سنت مرسوم نبود. پيش از اين مسلمانان به سه دسته تقسيم مي‌شدند، دسته‌اي که در حکومت‌هاي لائيک هضم شده بودند، دسته‌اي که خارج از حکومت بوده و از تأثيرگذاري بر آن مأيوس بودند و گروه کوچکي که معتقد به توسل به شيوه مسلحانه براي دستيابي به قدرت بودند. اين دسته هر از گاهي از گوشه‌اي سربر مي‌آوردند ولي بسرعت توسط حکومت‌ها سرکوب شده و از بين مي‌رفتند. گروه فدائيان اسلام به رهبري شهيد نواب صفوي در ايران و جريان التکفير و الهجره به رهبري شکري ابراهيم در مصر دو نمونه از اين دسته در ميان شيعيان و اهل سنت بودند. انقلاب اسلامي که در عين پرجوش و خروش بودن و در برگرفتن بزرگترين امواج انساني، «مسالمت‌آميز» به پيروزي رسيد و تثبيت شد، راه جديدي را فرا روي مسلمانان شيعه و سني گذاشت. و آن امکان پيروزي از طريق همراهي توده‌هاي مردم و توسل به شيوه‌هاي مسالمت‌آميز بود.
پديده انتخابات در ميان اهل سنت بيش از شيعيان غريب بود چرا که برادران سني ما راهي به جز «غلبه»، «استخلاف» و «شيوه اهل حل و عقد» نمي‌شناختند و راه‌هاي ديگر را شرعي نمي‌دانستند. برادران سني ما در مصر قيام عليه حکومت را خلاف شرع مي‌دانستند و از اين رو به طرد هواداران «شکري ابراهيم» که وزير اوقاف مصر- ذهبي- را به جرم خدمت به کفار ترور کرده بودند، روي آوردند. پذيرش انتخابات راه تازه‌اي بود که برادران سني ما به تأسي از انقلاب اسلامي برگزيدند و امروزه به يک شيوه اخلاقي سياسي و قابل انطباق با شريعت در بين برادران سني ما تبديل شده است. اين در حالي است که غرب با اسلاميزه شدن دمکراسي به شدت مخالف است و اين را راهي براي از بين رفتن نفوذ غرب در جهان اسلام ارزيابي مي‌نمايد. چرا که انتخابات در جهان اسلام همواره مخالفان غرب را به قدرت رسانده است.
دقيقا از اين رو غرب آنگاه که نتوانسته از انتخابات، کانديداي دلخواه خود را بيرون آورد و يا نتوانسته به بستري عليه اساس نظام تبديل کند، به شدت عليه انتخابات فعال شده است. وزير خارجه آمريکا به صورت صريح به يک نهاد حقوقي در نظام جمهوري اسلامي حمله مي‌کند و اين در مورد هيچ کشور ديگري مصداق ندارد و اساسا «جان کري»، «اوباما» و «وندي شرمن» نمي‌دانند چه ساز و کار داخلي در کشورهاي ديگر وجود دارد. در واقع غرب و به ويژه آمريکا خود را با جزئيات انتخابات ايران نيز درگير مي‌کند چرا که اين انتخابات با مسائل مختلفي در آمريکا و حوزه پيراموني آن گره خورده است.
اما، ما بارها تجربه کرده‌ايم که فشار آمريکا روي فضاي داخلي ايران و کليد کردن روي يک موضوع از يک موفقيت بزرگ ايران خبر مي‌دهد. مسلما اگر پيش‌بيني آمريکايي‌ها از يک انتخابات کم‌رمق و کم‌رونق خبر مي‌داد آنان کمي خويشتنداري که لازمه حکومتداري است، پيشه مي‌کردند. بالا گرفتن تبليغات ضد ايراني در ايامي که همه چيز از يک انتخابات باشکوه و يک «انتخاب هوشمندانه» حکايت مي‌نمايد، کاملا قابل درک است. آمريکايي‌ها براي اينکه چنين اتفاقي نيفتد، خيلي تلاش نموده‌اند، تحريم‌هاي سنگيني که بخصوص طي دو سال اخير دنبال کرده و تهديدات مداومي که بر زبان رانده‌اند، اگر با يک انتخابات پرشکوه در ايران باطل شود، آمريکا هيچ چاره‌ ديگري ندارد جز اين که آشکارا دست‌هاي خود را بالا ببرد کما اينکه همين روزها در ماجراي برگزاري «اجلاس ژنو2» شاهد اعلام رسمي پذيرش نقش ويژه ايران در «آينده سوريه» از سوي وزير امور خارجه آمريکا بوديم.
سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* برخي کانديداها با تهمت و دروغ دوره وادادگي را دوره طلايي و درخشان مي‌دانند و به آن مباهات مي‌کنند و از سوي ديگر دم از عدالت مي‌زنند و به راحتي به دروغ و تهمت هم متوسل مي‌شوند و سياه‌نمايي مي‌کنند اي کاش هنرمندان و متوليان امور، نمايشگاهي از عملکرد اينها را داير مي‌کردند تا مردم به خوبي به قضاوت بنشينند.
محمدرضا فخرالساعه- جانباز
* برخي کانديداها وضعيت امروز را بحراني و با توسل به دروغ و تهمت به دنبال کسب رأي بيشتر هستندلازم است رسانه ملي فرصتي را فراهم ‌کند تا افراد بي‌حاشيه‌اي از دولت نيز در برنامه حضور ‌يافته و به برخي از اتهامات و دروغ‌هاي کانديداها پاسخ مي‌دادند تا مردم متحير نشوند. دولت فعلي 6 سال با تمام توان تلاش و کوشش کرد و در حال حاضر نيز در تلاش است هر چند گرفتار برخي اطرافيان منحرف شده است.
صباغيان
* عمده کانديداهاي رياست جمهوري در صحبتهاي خود متأسفانه فقط دولت آقاي احمدي‌نژاد را سرکوب مي‌کنند و فقط به نقاط ضعف اين دولت مي‌پردازند. اين قضاوتها بي‌انصافي است. بهتر است کانديداها به نقاط قوت هم اشاراتي داشته باشند.
يک شهروند
* از افرادي که در قبال افراد احراز صلاحيت نشده براي انتخابات رياست جمهوري احساس مسئوليت نموده و اقدام به نامه‌نگاري خطاب به رهبرمعظم انقلاب کرده‌اند سؤال مي‌کنيم چرا در ايام فتنه که کشور به آشوب کشيده شد و آن همه خسارت وارد گرديد براي سران فتنه که آتش بيار معرکه بودند نامه ننوشتيد که دست از ديکتاتوري و خودرأيي بردارند تا کار به بي‌حرمتي به امام حسين(ع) در روز عاشورا کشيده نشود.
9815---0916
* ملاک ما در انتخاب رئيس جمهوري کسي است که در پيشگاه خداوند و ملت، گردنش از مو باريک‌تر باشد. نه فردي که قلدرمسلک و قيم مأبانه از مردم طلبکار است.
2640---0912
* از طريق مسافرکشي زندگي خودم رامي‌گذرانم. براساس مشاهدات من در اين انتخابات رياست جمهوري بيشتر مسافران روي گزينه اصول‌گرايان نظر دارند ولي سلايق آنان متفاوت است. بهتر است اصول‌گرايان روي يک نفر ائتلاف کنند و تکليف طرفداران خودشان را روشن سازند.
8891---0914
* باتوجه به نزديک‌تر شدن روزهاي پاياني تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري از کانديداها تقاضا داريم از تخريب يکديگر بپرهيزند و برنامه‌هاي خود را به صورت رسمي و کاناليزه شده ارائه دهند و مصالح کشور و نظام را مورد توجه قرار دهند چرا که دشمن در کمين نشسته است. همچنين مطيع رهبر و ولايت باشند و به وحدت و برادري توجه کنند. انقلابي که در سال 57 به پيروزي رسيد فقط به خاطر وحدت و يکپارچگي مسئولان و مردم بود. عزيزان کانديدا؛ شما در برابر ملت و خونهاي به ناحق ريخته شده شهداي انقلاب و دفاع مقدس قرار داريد پس مواظب باشيد حرفهايي نزنيد که خوراک استکبار جهاني و ايادي آنها باشد.
يک جانباز
* طبق اعلام مسئولين امر قرار شد دارو از مبحث هدفمندي خارج و افزايش قيمتي هم نداشته باشد با توجه به اينکه بودجه 92 نيز هنوز اجرايي نشده چطور دارو ناگهان بيش از 50 درصد افزايش قيمت پيدا کرد و قيمت 1600 قلم دارو افزايش يافت؟ متأسفانه فقط مصرف‌کننده است که متضررمي‌شود. به کجا بايد شکايت نمود؟!
دکتر طوسي‌زاده داروساز
* جاده يزد- اردکان کم عرض و خطرناک است و دست‌اندازهاي فراوان در اين جاده موجب خستگي رانندگان و منجر به تصادفات زيادي در اين جاده مي‌شود. توجه مسئولان راهنمايي و رانندگي به اين وضعيت باعث کاهش تصادفات مي‌شود.
يک شهروند
* چرا قانون خدمات کشوري در مورد بازنشستگان تأمين اجتماعي اجرايي نمي‌شود. از مسئولان مي‌خواهيم وضعيت ما بازنشستگان را درک کنند و خودشان را جاي ما بگذارند و ببينند مي‌توانند چند ماه با اين شرايط دشوار دوام آورند.
فوأد کاسب
* آيا دريافت جريمه بليط کوپه دربست 6 صندلي رجا توسط مسئولين راه‌آهن مشهد قانوني است؟ به علت ثبت کوپه به نام اينجانب و از طريق خريد اينترنتي و به دليل عدم تطابق برخي همراهان 30 هزار تومان جريمه شدم در حالي که سايت رجا نام تکراري پر مي‌کند. مشکل کجاست مسئولين لطفاً رسيدگي نمايند.
4632---0912

 


گفت: برخي از اعضاي فراري حزب مشارکت با گروهک‌هاي تروريستي در خارج کشور درباره تحريم انتخابات به تفاهم رسيده‌اند!
گفتم: پشه خودش چي هست که فشار خونش باشه! حالا چه کسي به آنها محل مي‌گذارد که انتخابات را تحريم کنند يا نکنند؟!
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: يارو رفت پيش روان‌پزشک و گفت؛ آقاي دکتر نمي‌دونم چرا هيچکس بهم محل نميذاره؟! روان‌پزشک نگاهي به سرتا پاي يارو انداخت و به منشي‌اش گفت؛ نفر بعدي!

 


وزير کشور با بيان اينکه در ساعات آغازين روز جمعه 24 خردادماه، ملت رشيد ايران در صفوف به هم فشرده در پاي صندوق‌هاي اخذ راي حاضر مي‌شوند، گفت: ما سعي مي‌کنيم نتيجه انتخابات را سريع‌تر از قبل به سمع و نظر مردم برسانيم.
مصطفي محمدنجار در نشست فرمانداران سراسر کشور با تاکيد بر اينکه بايد تا آخرين لحظه، پاي کار بايستيم، اظهار داشت: در ديداري که با رئيس‌جمهور نيز داشتم، وي بر حضور گسترده مردم در انتخابات تاکيد کرد و اميدواريم شما فرمانداران نيز بسترسازي مناسبي را براي اين خواسته رئيس‌جمهور انجام دهيد.
وزير کشور با اشاره به تلاش دشمنان براي کاهش ميزان مشارکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران امروز اقتدار خاصي را در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي دارد، روزي آمريکاي جنوبي حياط‌خلوت ايالات متحده آمريکا بود اما هم‌اکنون ايران در بين مردم اين کشور محبوبيت بالايي دارد و آمريکا به دنبال کسب اعتبار مجدد در حياط‌خلوت خود است.
نجار خطاب به فرمانداران حاضر در اين مراسم، گفت: شما فرمانداران در بطن کار انتخابات هستيد، ويژگي خاص اين انتخابات برگزاري همزمان انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاست و همان گونه که رهبر انقلاب هم هر دوي آنها را مهم توصيف کردند، ما وظيفه داريم که تمام تلاش خود را براي برگزاري هرچه بهتر هر ? انتخابات به‌کار گيريم.
نجار با طرح اين پرسش که وظيفه ما به عنوان مجري و دست‌اندرکاران انتخابات چيست، افزود: اول از همه بايد امين و پاسدار راي مردم بوده و کاملا بي‌طرف و اجراکننده مرّ قانوني باشيم؛ دشمنان به دنبال سياه‌نمايي هستند و ما نيز موظفيم هيچ بهانه‌اي را به فرصت‌طلب‌ها ندهيم؛ بايد هوشمندانه و با تدبير خاصي کار کنيم تا دشمن را در زمين خود پِرس کنيم و اجازه بازي در زمين ما را به آنها ندهيم.
وي با بيان اينکه بايد همه اقدامات خود را در يک اتاق شيشه‌اي در معرض ديد همگان بگذاريم، اظهار داشت: ما هيچ کار پنهاني نداريم بلکه به دنبال برگزاري سالم و قانونمند انتخابات هستيم، نبايد از سر بي‌توجهي و کم‌دقتي از قانون تخطي شود، قانون حرف اول و آخر را مي‌زند البته ساز و کار انتخابات محکم و پايدار است و امکان تخطي از قانون براي هيچ احدي متصور نيست.
وزير کشور در ادامه از صدور احکام ماموران بازرسي و کنترل انتخابات خبر داد و اظهار داشت: تاکنون پنج جلسه را در هيئت مرکزي انتخابات برگزار کرديم و در همه اين جلسات تلاش بر اين بوده که حداکثر تلاش خود را براي برگزاري هر چه بهتر انتخابات به کار گيريم.
نجار از برگزاري ?? همايش توجيهي و آموزشي، برگزاري دوره تربيت مربي و تهيه سامانه جامع انتخابات با ?? فرايند براي انتخابات شوراها و ?? فرايند براي رياست جمهوري، خبر داد و اين اقدامات را از جمله کارهاي انجام شده براي انتخابات ?? خرداد عنوان کرد.
وي کارهاي انجام شده براي تامين امنيت در انتخابات را خوب توصيف کرد و افزود:‌ موضوع بسترسازي براي حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات از وظايف مهم من و شما فرمانداران است. ما با نتيجه انتخابات کاري نداريم و حق اعمال نظر و دخالت نداريم، آن چيزي که براي ما مهم است، مشارکت گسترده مردم است تا قدرت چانه‌زني در عرصه بين‌المللي را افزايش داده و روحيه مردم را بالا ببرد.
نجار با بيان اينکه تلاش خواهيم کرد تا در حداقل زمان نتيجه انتخابات را به محضر ملت ايران اعلام کنيم، گفت: شما فرمانداران از آغازين ساعت راي‌گيري در روز ?? خرداد بايد تمهيدات آساني را براي راي دادن مردم در نظر بگيريد. همچنين از ويژگي‌هاي فرهنگي و قوميتي مردم نيز براي تشويق حضور مردم در انتخابات استفاده کنيد.
وي در پايان به مراسم ?? خرداد امسال اشاره کرد و گفت: نبايد مراسم ارتحال امام خميني (ره) تحت‌الشعاع انتخابات قرار بگيرد، بايد همه مقدمات براي برگزاري اين مراسم به صورت هماهنگ انجام شده و وزارت کشور به عنوان نماينده تام‌الاختيار رئيس‌جمهور، تمامي مقدمات لازم را براي تامين مقدمات اين مراسم را بر عهده خواهد گرفت.
وزير کشور پس از پايان سخنانش در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که چرا در اين دوره از انتخابات راي‌گيري‌ها به صورت الکترونيکي انجام نشده است، گفت: به جهت نرم‌افزاري و فرآيندهاي کار، ما آمادگي کامل را براي انجام اين کار داشته‌ايم، اما به دليل محدوديت زمان و حجم وسيع کار نتوانستيم در اين دوره انجام بدهيم، ولي با تجربه‌اي که کسب کرده‌ايم، اميدوار هستيم که در انتخابات آينده انتخابات به صورت صد در صد الکترونيکي انجام شود.
انتخابات در جمهوري اسلامي بازنده ندارد
همچنين سيدصولت مرتضوي دبير ستاد انتخابات کشور در نشست فرمانداران گفت: تحليلگران امنيتي اين عقيده را داشتند که دشمنان سعي مي‌کنند در عرصه انتخابات ما مشکلات امنيتي ايجاد کنند اما با هوشياري مردم و دستگاه‌هاي امنيتي تمام نقشه‌هاي آنها، نقش بر آب شد.
وي افزود: آنچه هم‌اکنون دشمن به دنبال آن است، تحت تاثير قرار دادن مشارکت مردم در انتخابات است و آنها مي‌خواهند موجب شوند تا در بين مردم دلسردي شکل بگيرد. البته بعضي از مشکلات همچون اشتغال و معيشت و بعضي از ناهنجاري‌هاي اجتماعي و اختلافات وجود دارد که اينها همه مقدماتي هستند که دشمن بتواند به عنوان طعمه از آنها استفاده کند و نهايت امر در مشارکت مردم اثرگذار باشد.
مرتضوي با تاکيد بر اينکه در اين برهه تاريخي، مهمترين رسالت ما، تاکيد بر افزايش مشارکت است، تاکيد کرد: مشارکت و حضور گسترده مردم يکي از راه‌هاي اندازه‌گيري رضايت مردم از کليت نظام است و براي مانور دشمن مي‌تواند بيت‌الغزلي محسوب شود و اگر ما دست به دست هم دهيم و از ظرفيت‌ها استفاده کنيم، مشارکت مردم گسترده خواهد شد.
مرتضوي خطاب به فرمانداران گفت: دعوت شما و ما بايد صرفا دعوت به مشارکت باشد و نتيجه مسابقه انتخابات نيز برد - برد است. انتخابات در جمهوري اسلامي بازنده ندارد.

 


سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت: مجلس اين هفته جلسه علني ندارد اما در صورت اتمام بررسي لايحه بودجه در شوراي نگهبان جهت تامين نظر اين شورا جلسه علني تشکيل مي‌دهيم.
عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اتمام بررسي لايحه بودجه 92 در صحن علني طي هفته گذشته گفت: با توجه به اينکه اين هفته مجلس جلسه علني ندارد، بنابراين اين آمادگي وجود دارد تا هرگاه شوراي نگهبان بودجه را بررسي کرد، ما جلسه علني براي تامين نظر اين شورا در زمينه لايحه بودجه داشته باشيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر بودجه در شوراي نگهبان در حال بررسي است و تا اين زمان هنوز اعلام نظر شوراي نگهبان به ما نرسيده است، اما هر زمان که شوراي نگهبان اعلام‌نظر کند، ما در اين هفته جلسه علني تشکيل خواهيم داد.سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در ادامه افزود: مجلس از هفته آينده طبق روال قبلي جلسه علني خواهد داشت که در مورد تعطيلات تابستاني نيز تصميم‌گيري خواهد شد، اما هنوز در مورد زمان و چگونگي تعطيلات تابستاني نمايندگان تصميم‌گيري نشده است.
وي گفت: نظر شوراي نگهبان تا اين لحظه درباره بودجه، به دست ما نرسيده و خبري از اينکه اين لايحه تا روز يکشنبه به مجلس مي‌رسد نيز اعلام نشده است به همين دليل مجلس يکشنبه جلسه علني ندارد.جعفر قادري سخنگوي کميسيون تلفيق بودجه 92 نيز با اشاره به نشست سه ساعته مجلس و دولت با شوراي نگهبان براي حل اختلاف ميان دو قوه در زمينه لايحه بودجه اظهار داشت: شوراي نگهبان با جمع‌بندي نهايي نظر خود را طي چند روز آينده به مجلس ارائه مي‌دهد.
جلسه سه ساعته دولت مجلس و شوراي نگهبان
جعفر قادري نماينده مردم شيراز و سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 1392 کل کشور در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه سه ساعته روز جمعه مجلس و دولت با شوراي نگهبان، اظهار داشت: در اين جلسه دولت اعتراضات خود را به نحوه بررسي و تصويب بودجه 92 و تغييرات ايجاد شده در آن اعلام کرد.
وي افزود: از طريق مجلس بنده و آقاي تاجگردون در اين جلسه حضور داشتيم و به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود پرداختيم و در نهايت مقرر شد ظرف يکي دو روز آينده، شوراي نگهبان نظرش را درباره بودجه 92 به مجلس اعلام کند.
سخنگوي کميسيون تلفيق بودجه 92 در ادامه يادآور شد: هيئت رئيسه مجلس مصر است که طي روزهاي آتي بررسي لايحه بودجه در مجلس به اتمام برسد و ايرادات شوراي نگهبان برطرف شود.
وي ادامه داد: مجلس يکشنبه جلسه علني ندارد ولي به احتمال زياد صبح يا عصر روز دوشنبه، نشست علني مجلس براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان به بودجه 92 برگزار مي‌شود.
قادري با بيان اينکه در اين جلسه نمايندگان دولت ايراداتي مانند اينکه مجلس در بررسي بودجه 92 به سرجمع بودجه اضافه کرده است، گفت: يک ايراد ديگر نمايندگان دولت اين بود که چرا مجلس بندهايي از بودجه را حذف و بندهايي را به آن اضافه کرده است؛ دولتي‌ها ايرادات ديگري هم در زمينه مصوبه مجلس درباره قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و صندوق توسعه ملي داشتند؛ ما در پاسخ به اين موارد گفتيم که مجلس سرجمع بودجه را افزايش نداده است، بلکه آنچه در احکام توسط دولت آورده شده بود را در رديف‌ها آورده‌ايم تا بودجه از انضباط بيشتري برخوردار شود و بي‌انضباطي‌هاي سال‌هاي گذشته در بودجه تکرار نشود.

 


«خاتمي زير فشار اصلاح‌طلبان بود. وقتي صحنه را نگاه کرد، دم دست‌تر از اين به ذهنش نرسيد که هاشمي بيايد.»
اين مطلب را مسعود بهنود همکار سلطنت‌طلب شبکه‌ بي‌بي‌سي در مصاحبه با کامبيز حسيني عنوان کرده است. وي در اين مصاحبه که پس از اعلام نامزدي هاشمي ‌و قبل از رد صلاحيت وي صورت گرفته، مي‌گويد: آقاي هاشمي به نظرم مي‌رسد ريسک بزرگي کرده و کار غلطي انجام داده. به نظرم کار غلطي است آمدن او. اگر شما جمهوري اسلامي را يک مجموعه‌اي از حسن‌ها و عيب‌ها تصور کنيد، در عيب‌هاي جمهوري اسلامي سهم هر کسي بيشتر از آقاي هاشمي نيست. آقاي هاشمي آن قدر سهم دارد در عيب‌هاي جمهوري اسلامي که هيچ کس ديگري ندارد.
وي درباره ادعاي تقلب در انتخابات سال 88 بدون آن که منظور خود از «معتمدين» را مشخص کند، مدعي شد: اينکه تقلب شده را که تصور مي‌کنم ما نمي‌توانيم دور بنشينيم و از دور قضاوت کنيم. بلکه يک طبعي وجود دارد که وقتي آدم خودش نمي‌تواند برود از نزديک قضاوت کند، طبيعتاً اعتماد مي‌کند به حرف معتمدين و کساني که مي‌شود به آنها اعتماد کرد. کساني که مي‌شود به آنها اعتماد کرد، در مجموع معتقد هستند که تقلب شده و ما هم ناچار مجبور هستيم اين نظر را بپذيريم. (!!)

 


آشوب‌هاي خياباني در سوئد و انگليس و فرانسه طي چهار سال اخير نشانه بحران در سرمايه‌داري حاکم و شورش مردم به حاشيه افتاده است.
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به اپوزيسيون مقيم اروپا با انتشار تحليل فوق نوشت: حوادث و رخدادهاي شوک‌آور و غيرقابل پيش‌بيني در بريتانيا و سوئد هر چند که ظاهراً تعجب بسياري را برانگيخته است اما اين وقايع ماحصل و «معلول» يک بستر نامساعد و يک «علت» ذاتي بوده است. البته جنس و شکل حادثه کشتن يک سرباز بريتانيايي در لندن با خشونت‌ها و شورش‌هاي حاشيه‌نشينان حومه استکهلم پايتخت سوئد يک تفاوت دارد ولي در هر دو رخداد به نوعي شورش «حاشيه» بر «متن» يک نقطه اشتراک خواهد بود.
در ادامه اين تحليل آمده است: از دهه 80 ميلادي که با ظهور نئوليبراليسم اقتصادي تا حدود زيادي دولت رفاه کينزي به حاشيه رانده شد و امتيازات اجتماعي - اقتصادي طبقات کارگري، فرودستان و حاشيه‌نشينان به نفع طبقات فوقاني جامعه مصادره گرديد، نطفه‌هاي شورش‌هاي کور اجتماعي و اعتراضات کارگري گسترده نيز بسته شد. شورش‌هاي اخير در استکهلم و قبلا در فرانسه زمان «نيکلاي سارکوزي» که هفته‌ها شهرهاي پاريس، مارسي، ليون و بعضي ديگر از مناطق اين کشور را در برگرفت و در سال 2001 نيز در بريتانيا با کشته شدن يک مرد سياهپوست توسط پليس، جوانان سياهپوست مهاجر سر به شورش برداشته و دامنه آن از لندن به شهرهاي ليورپول، بيرمنگام و بريستول کشيده و موجب مرگ 5 تن و جراحت صدها نفر شد از جنس شورش حاشيه عليه متن است که طبقات زيرين و حاشيه را به جهت سرخوردگي و عدم پاسخگويي مطلوب به مطالبات زيستي خود دچار ياس و سرخوردگي کرده است.
نويسنده خاطرنشان مي‌کند: برنامه‌هاي «رياضت اقتصادي» که نسخه شکست خورده نظام سرمايه‌داري حاکم در اروپاي بحران‌زده امروز براي خروج از بحران موجود مي‌باشد، تمامي طبقات زيرين اجتماعي را به عکس‌العمل جنبشي و اعتراضي واداشته است. وسعت تاثير اين رياضت و سختگيري‌هاي اقتصادي به جهت محروميت مضاعف، نبود تشکل‌هاي حمايتي قدرتمند و تبعيض در حقوق شهروندي در جوامع حاشيه‌نشين به مراتب بيشتر از ديگر طبقات معترض بوده است.

 


مطبوعات فرانسه معتقدند اين کشور به کشوري از کار افتاده تبديل شده است.
راديو فرانسه در گزارشي اعلام کرد: چرا فرانسه به اين حال و روز افتاده است؟ کشوري که يکي از پنج قدرت اقتصادي دنيا شناخته مي‌شود و از نظر فرهنگي و سياسي هميشه نقش درجه اول داشته، چرا امروز در مشکلات خود اسير مانده است؟ تقريباً همه نشريات معتبر فرانسوي اين پرسش‌ها را از زواياي گوناگون در مطالب خود انعکاس داده‌اند.
طي چند ماه اخير، رسانه‌هاي فرانسوي با اضطراب و بي‌صبري، مدام اين پرسش‌ها را مطرح مي‌کنند که «پس چه شد؟»... بعد از چندين سال حکومت دولت‌هاي راست، بالاخره يک سال قبل، بار ديگر قدرت به سوسياليست‌ها رسيد و فرانسوا هولاند رئيس‌جمهور شد و با خود اميدهاي زياد آورد، اما کو نتيجه؟... چرا بعد از يک سال، وضعيت باز هم بدتر شده است؟
مجله نوول ابسرواتور که بيشتر گرايش چپ دارد مقاله‌اي دارد به قلم مدير خود لوران ژوفرن تحت عنوان «آيا بايد از فرانسوا هولاند نااميد شد؟» که ضمن آن مي‌نويسد:‌«فرانسوا هولاند هر کار مي‌کند بخت با او يار نمي‌شود و ترديد و بدبيني کم‌کم به نزديکان او هم سرايت مي‌کند»...
نوول ابسرواتور، نظر يکي از فيلسوفان مهم فرانسوي، «آلن باديو»، را نيز پرسيده و او در پاسخ به پرسش هميشگي «چه بايد کرد؟» مي‌گويد: بايد به لطف خيزش‌هاي مردمي نظم اقتصادي کنوني دنيا را برهم زد، وگرنه تا زماني که قدرت مالي در دست بانک‌هاي خصوصي است و دولت بر سرمايه‌هاي بزرگ تسلط ندارد، هيچ چيز تغيير نخواهد کرد.
مجله اکسپرس، نيز در گزارشي نوشت: فرانسه در وضعيت رکود اقتصادي به سر مي‌برد. هفته‌نامه اکسپرس مي‌نويسد: «شايد کشورهاي ديگر و به خصوص آسيايي‌ها، فرانسه را مثل آدم راحت‌طلبي ببينند که قبلاً مرفه بوده اما ديگر حال و حوصله کار کردن ندارد، اما مسئله واقعي، خط‌مشي اقتصادي است.»
از سوي ديگر هفته‌نامه لوپوئن معتقد است: ناليدن و شکوه از تاريخ به چه درد مي‌خورد؟ تاريخ اگر به همين روال پيش برود، ما را به حاشيه خواهد راند. شايد روزي با چين و هند و آفريقا به بيرون تاريخ رانده شديم.

 


رئيس ستاد انتخاباتي آقاي دکتر حسن روحاني در واکنش به خبر ويژه کيهان 8/3/92 با عنوان «از کدام افتخار سخن مي‌گوئيد؟!» جوابيه‌اي فرستاده‌اند که فقط بخشي از آن به خبر ويژه کيهان مربوط است و بخش‌هاي ديگر، اگرچه شامل موضوعاتي است که کيهان انگيزه فراواني براي بحث درباره آن دارد ولي در شرايط کنوني از پرداختن به آن، اجتناب مي‌کند.
مسئول ستاد آقاي روحاني در جوابيه خود آورده است؛
«تاريخچه‌اي که برخي آقايان از مذاکرات هسته‌اي ايران نقل مي‌کنند بسيار ناقص، مخدوش و حتي گمراه‌کننده است. آنها زماني که به دوران تصدي دکتر حسن روحاني مي‌پردازند از قطعنامه‌هاي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نام مي‌برند ولي فراموش مي‌کنند به قطعنامه‌هاي تحريمي شوراي امنيت بپردازند که از زمان حاکميت دولت نهم و تغيير در مديريت و رويکرد هسته‌اي به طور سريالي و نردباني عليه کشور صادر گرديده است.
آقايان همراه با کارشناسان جديد خود با اتخاذ سياست‌هاي به اصطلاح تهاجمي و با رويکردهاي غيرمتعارف و نابخردانه در صحنه بين‌المللي مسبب وضعيتي شدند که پرونده هسته‌اي ايران به ناحق به شوراي امنيت ارجاع شود و مردم بيگناه کشور در معرض شديدترين تحريم‌هاي بين‌المللي و نيز يکجانبه قرار گيرند. اين کارشناسان و دولتمردان جديد گفتند شوراي امنيت بلوف است و هيچگاه برنامه هسته‌اي ما را به شوراي امنيت ارجاع نخواهند داد، وقتي که به شوراي امنيت ارجاع شد گفتند قطعنامه‌اي عليه ايران صادر نخواهد شد و وقتي قطعنامه‌ها پي درپي صادر و تحريم‌ها اعمال شد گفتند قطعنامه‌‌ها کاغذ پاره‌اي بيش نيستند. شايد اين نوانقلابيون نمي‌دانستند که با کشاندن پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت عملا به آرزوي ديرينه نومحافظه‌کاران آمريکايي جامه عمل پوشاندند. اصلا چرا اين افراد انقلابيون نمي‌گويند در زمان تصدي چه کسي قطعنامه‌هاي تحريمي عليه ايران صادر شده است؟ و يا اين که راه برون‌رفت از شوراي امنيت و تحريم‌هاي مخرب آن چگونه و کجاست؟»
کيهان: آقاي حسن روحاني در برنامه گفت‌وگوي ويژه شبکه 2 ضمن دفاع از عملکرد 22 ماهه خود به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول تيم مذاکره کننده هسته‌اي، اين عملکرد را افتخارآميز دانسته و از جمله گفته بود در آن دوران مانع ارسال پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و صدور قطعنامه عليه ايران شده است.
و کيهان در پاسخ آورده بود «بايد از آقاي روحاني پرسيد، در حالي که تمامي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به حالت تعليق درآورده بوديد، چه بهانه‌اي براي ارسال پرونده به شوراي امنيت وجود داشت؟! و اين چه افتخاري است که به آن اشاره مي‌کنيد؟!
در خبر ويژه کيهان به اعتراض آقاي خاتمي رئيس جمهور وقت اشاره شده بود که از روند- مورد نظر آقاي روحاني!- به شدت گلايه کرده و گفته بود «غرب با وجود بازرسي‌هاي انجام شده -حتي از مراکز نظامي ما- و همکاري گسترده‌اي که با آنها داشته‌ايم به عهد خود پايبند نبوده و برخلاف قولي که داده بودند پرونده ايران را از حالت فوق‌العاده خارج نکرده‌اند» اکنون بايد از آقاي روحاني پرسيد آيا به نظر شما آقاي خاتمي هم «بي‌سواد» و «دروغگو» هستند؟!
در خبر کيهان به اعتراض مشابه آقاي کمال خرازي وزير وقت امور خارجه و نظر علي‌اکبر محتشمي‌پور هم استناد شده بود که با استدلال آقاي روحاني آقايان خرازي و محتشمي‌پور هم در صف بي‌سوادها و دروغگوها قرار دارند!
تعجب‌آور است آقاي روحاني از اعتراف چندباره و صريح مقامات رسمي غرب- از جمله اعتراف جرج فريدمن مسئول شوراي راهبردي استراتفور و مشهور به باشگاه کهنه‌کاران سيا- بي‌خبر هستند که چالش هسته‌اي را بهانه مي‌دانند و به صراحت اعلام مي‌کنند غرب از پيشرفت‌هاي حيرت‌آور ايران آنهم در حال ستيز با آمريکا نگران است و تحريم‌ها براي پيشگيري از اين پيشرفت‌ها و ممانعت از الگو شدن ايران براي ساير کشورهاست.
چرا جناب روحاني اشاره نمي‌فرمايند که برخي از اعضاي اصلي تيم مذاکره کننده تحت مديريت ايشان امروزه به کدام کشور غربي فرار کرده‌اند؟! و چرا نظر معروف توني بلر نخست‌وزير وقت انگليس را ناديده مي‌گيرند که در مصاحبه با بي‌بي‌سي و در توضيح علت حمله به عراق گفته بود؛ «ما ميوه حمله نظامي به عراق را در سعدآباد چيديم»؟! بايد خطاب به آقاي روحاني گفت؛ مگر غير از اين است که به قول حضرت آقا، حاضر شده بوديد فقط 5 سانتريفيوژ در اختيار داشته باشيد ولي تروئيکاي اروپايي- طرف مذاکره آن روزها- اجازه نمي‌داد! مي‌دانيد چرا؟! براي اين که دوستان شما- و نه خود شما- به جاي نشان دادن اقتدار، به غرب التماس مي‌کردند. آيا التماس کردن به دشمن و آن هم بي نتيجه ماندن التماس‌ها افتخارآفرين بوده است؟!
آقاي روحاني! در معادلات بين‌المللي امروز، سهم هرکس را به اندازه اقتدارش مي‌دهند و نه چانه‌زني و التماس.
و بالاخره جناب روحاني! به خاطر داريد بعد از مذاکرات بروکسل که تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان و اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را در پي داشت، براي مدير مسئول کيهان نقل کرده بوديد که «وقتي به «جک استراو» وزير خارجه انگليس و يکي از سه عضو تروئيکاي اروپايي گفتم؛ شايد براي نشان دادن حسن نيت، پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا کنيم، جک استراو خنديده و گفته بود؛ آقاي دکتر! اين چه امتيازي است؟ نمايندگان مجلس شما طرح دو فوريتي تهيه کرده‌اند که براساس آن دولت را ملزم به پذيرش پروتکل الحاقي کنند»! و شما چقدر از اين بي‌هويتي- و به اعتقاد مدير مسئول کيهان، وطن‌فروشي- آن عده از نمايندگان مجلس ششم نگران شده بوديد و يا به خاطر داريد که وقتي يکي از نمايندگان مجلس ششم پشت تريبون رفت و اعلام کرد «ما 19 سال درباره فعاليت هسته‌اي خود به غرب دروغ گفته‌ايم»! و با اين اقدام نشانه ديگري از وطن‌فروشي خود را به نمايش گذاشت، حضرتعالي تا چه اندازه عصباني شده بوديد؟!
آقاي روحاني! اين قماش که امروزه دور شما جمع شده‌اند همان قماش وطن‌فروش و بي‌هويت هستند. چرا از نتيجه کار آنها دفاع مي‌کنيد و با صراحت نمي‌گوئيد که مدعيان اصلاحات در پديد آوردن آن شرايط تحميلي نقش اصلي را داشته‌اند؟!

 


معاون فرهنگي و اجتماعي وزيرعلوم گفت: مناظره انتخاباتي بين نمايندگان و روساي ستاد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري در دانشگاه‌هاي کشور برگزار مي‌شود.
غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم با اعلام اين خبر افزود: اين مناظرات با هدف شناخت بيشتر دانشجويان با نظرات و برنامه‌هاي کانديداهاي رياست‌جمهوري و همچنين آشنايي کانديداها با مطالبات دانشجويان انجام خواهد شد.
وي افزود: روساي ستادهاي انتخاباتي يا نمايندگان کانديداهاي رياست‌جمهوري به دعوت تشکل‌هاي اسلامي در دانشگاه‌ها حضور مي‌يابند و پس از انجام مناظره به سوالات دانشجويان در قالب نشست پرسش و پاسخ جواب مي‌دهند.
خواجه سروي تصريح کرد: اين مناظرات مي‌تواند به صورت کلي در معرفي بيشتر برنامه‌هاي يک کانديدا باشد يا با موضوعي خاص و حضور نمايندگان متخصص در آن حوزه برگزار شود و البته اين امر فرصت مناسبي را فراهم مي‌کند که آنها بصورت دو به دو و به صورت دقيق به بيان نقطه‌نظرات خود بپردازند.
وي با اشاره به اين که بالطبع برنامه‌هاي هر کانديدا درباره مباحث مختلف آموزش عالي يکي از مطالبات مهم دانشجويان است، تاکيد کرد: يکي از نتايج مهم اين جلسات روشن شدن ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي کانديداهاي رياست‌جمهوري نسبت به آينده آموزش عالي کشور و دانشجويان، بعنوان يک رکن مهم جامعه خواهد بود.
به گزارش فارس، معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم اضافه کرد:دانشگاه محلي است براي تضارب آرا و انديشه‌ها که در آن مباحث مختلف خصوصا بحث انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم مي‌تواند در فضايي علمي به نقد و نظر گذاشته شود به همين جهت حضور نمايندگان و کانديداهاي آنان مورد استقبال مناسب دانشجويان قرار مي‌گيرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10