(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 خرداد 1392 - شماره 20509

گردهمايي رهبران سياسي در منزل حکيم براي حل بحران عراق
روسيه اقدام شوراي امنيت در صدور بيانيه عليه سوريه و حزب‌الله را ناکام گذاشت
گسترش اعتراض‌ها به 90 شهر ترکيه اردوغان از ارتش کمک خواست
درگيري شديد ماموران آل‌خليفه با مردم در خيابان‌هاي منامه
رابطه بين جادوگر و بحران اقتصادي!
پيروزي‌هاي بزرگ ارتش سوريه در سرکوب تروريست‌هاي شهر القصير
اعتراض عليه سياست رياضتي نتانياهو در تل‌آويو و حيفا
اولتيماتوم مردم به دولت امان براي دستگيري قاتلان 4 شهروند اردني
تظاهرات و درگيري با پليس در آلمان، پرتغال و اسپانيا
زد و خورد پليس انگليس با مخالفان نژادپرستي در لندن
   


رهبران سياسي عراق با هدف حل و فصل بحران اين کشور و ايجاد آشتي ملي نشست برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رهبران احزاب و جريان‌هاي سياسي عراق به ابتکار «سيدعمار حکيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي نشست مشترک برگزار کردند. در اين نشست که روز شنبه در منزل حکيم برگزار شد، شرايط ايجاد آشتي ملي و حل و فصل اختلافات ميان شخصيت‌هاي سياسي مورد بررسي قرار گرفت. در اين نشست «نوري مالکي» نخست‌وزير و «اسامه النجيفي» رئيس مجلس در اقدامي نمادين و براي نشان دادن پايان بحران سياسي در عراق با يکديگر دست دادند. اخيراً ميان اين دو مقام در مورد مسايل جاري جنگ لفظي در گرفته بود. اين نشست همچنين با استقبال گسترده جناح‌هاي مختلف سياسي عراق مواجه شد.

 


روسيه مانع از صدور بيانيه شوراي امنيت عليه سوريه و حزب‌الله درباره درگيري‌هاي القصير شد.
خبرگزاري مهر به نقل از شبکه «راشا تودي» نوشت: مسکو از صدور بيانيه توسط شوراي امنيت در محکوميت سوريه و حزب‌الله به خاطر درگيري‌هاي «القصير» سوريه ممانعت کرد. براساس اين گزارش در اين بيانيه «محاصره القصير توسط حزب‌الله و ارتش سوريه» محکوم شده بود. پيش‌نويس اين بيانيه از سوي انگليس تهيه شده و در آن ادعا شده بود «نگراني‌هايي از اوضاع حاکم بر اين منطقه به ويژه شرايط غيرنظاميان» وجود دارد.
نکته قابل توجه اينکه، وقتي اين منطقه استراتژيک در تصرف شورشيان و سلفي‌ها بود، شوراي امنيت هيچ اقدامي نسبت به صدور بيانيه نکرد اما به محض اينکه نيروهاي سوري با انجام عمليات موفق نظامي اقدام به پاکسازي منطقه و بازپس‌گيري آن کردند، تلاش‌ها براي صدور اين بيانيه آغاز شد.

 


قيام مردمي عليه دولت «رجب طيب اردوغان» 90 شهر ترکيه را فرا گرفت. آنکارا براي سرکوب معترضان به ارتش متوسل شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، قيام خودجوش مردم ترکيه عليه دولت و حزب حاکم «عدالت و توسعه» همه 48 استان اين کشور را فرا گرفت. اين قيام سراسري که از جمعه گذشته آغاز شد و هر روز ابعاد گسترده‌تري را به خود مي‌گيرد، تاکنون بيش از 1000 زخمي برجاي گذاشت و نيروهاي پليس همين تعداد معترض را نيز دستگير کردند.
علاوه بر ميدان «تقسيم» اسلامبول بخش‌هاي ديگري از اين شهر در کنترل تظاهرکنندگان است و مردم پيروزي خود را بر نيروهاي امنيتي در اين شهر جشن گرفتند. در اسلامبول همچنين شماري از معترضان قصد داشتند که به دفتر نخست‌وزير نزديک شوند اما با ممانعت نيروهاي امنيتي مواجه شدند. هفت پليس بر اثر سنگ‌پراني معترضان زخمي شدند. شيشه‌هاي دفتر نخست‌وزيري نيز در حمله معترضان شکست و شماري خودروي پليس به آتش کشيده شد.
جمعه گذشته اعتراضات از همين شهر آغاز شده بود؛ ابتدا مردم به تخريب پارک «گزي» توسط شهرداري معترض بودند، ولي در پي مداخله پليس، اعتراضات رنگ و بوي سياسي به خود گرفت. شعارهاي صدها هزار نفر از مردم در شهرهاي اسلامبول، آنکارا، ازمير و همه 90 شهر ترکيه متوجه شخص اردوغان است. مردم او را خود بزرگ‌بين مي‌دانند و خطاب به وي، فرياد مي‌زنند: «خائن استعفا بده!» به کار‌گيري صفت خائن براي اردوغان به خاطر اين است که وي عملا به عامل آمريکا و ناتو در منطقه تبديل شده است و در امور داخلي سوريه دخالت مي‌‌کند.
مردم معترض در شهرهاي مختلف خطاب به حاکمان اين کشور گفتند که اين تازه آغاز راه است و به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند. بسياري از شهروندان ترک نگران آن هستند که پاي ترکيه به جنگ با سوريه باز شود.
به گزارش واحد مرکزي خبر، مردم ترکيه مي‌‌گويند، دولت آنکارا مجري طرح‌هاي آمريکا و اسرائيل براي تجزيه منطقه است.
«بولنت اسين اوغلو» نفر دوم «حزب کار» ترکيه در همين رابطه گفت که اين اعتراضات در مخالفت با تسليم شدن آنکارا در برابر اوامر خارجي صورت مي‌گيرد.
در ازمير دفتر حزب عدالت و توسعه هدف يورش تظاهرکنندگان قرار گرفت. تظاهرکنندگان اعلام کردند تحت شعار «وحدت عليه فاشيسم» به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. آنها از دولت خواستند استعفا دهد. مردم مي‌گويند اردوغان به خود بزرگ‌بيني ناپلئوني مبتلا شده است.
«کمال قليچدار اوغلو» رهبر «حزب جمهوريخواه خلق» خطاب به نخست‌وزير گفت: اردوغان که از تظاهرات در کشورهاي ديگر (عراق و سوريه) حمايت مي‌‌‌کند و به دنبال اهداف توهمي خود است، اکنون با بهره‌گيري از ده‌‌ها هزار نيرو، مي‌خواهد تظاهرات در کشور خود را در نطفه خفه کند.
به گفته خبرنگاران، نيروهاي امنيتي ترکيه براي سرکوب تظاهرات، از طريق هلي‌کوپتر به سوي معترضان گاز اشک‌آور پرتاب مي‌کردند. تاکنون 26 نيروي امنيتي نيز طي حملات متقابل مردم زخمي شدند.
اردوغان معترضان را گروه‌هاي افراطي خواند و گفت اجازه نمي‌دهد ميدان تقسيم اسلامبول به مکاني براي تجمع گروه‌هاي افراطي تبديل شود. علاوه بر آن، وي اعتراضات مردم را بحراني ساختگي و غيرقابل توجيه خواند.
در پي گسترده‌تر شدن تظاهرات مردمي و قادر نبودن پليس براي مقابله با آنها، دولت آنکارا به نيروهاي ارتش و ژاندارمري متوسل شد. به گفته شبکه الجزيره، دولت آنکارا انتظار چنين واکنشي را از جانب مردم نداشت. ديروز نيروهاي ژاندارمري محافظت از ساختمان نخست‌وزيري را برعهده گرفتند.
خشونت پليس ترکيه، اعتراض مردم کشورهاي ديگر را هم برانگيخت و تاکنون هزاران نفر در آلمان، آمريکا، قبرس، بلژيک، کانادا، هلند، انگليس و بسياري از کشورهاي ديگر در همبستگي با مردم ترکيه تظاهرات کردند.
در نيويورک تظاهرکنندگان در پارک «زاکوتي» اجتماع کردند و پلاکاردهايي به زبان ترکي و انگليسي در دست داشتند که بر روي آنها نوشته شده بود «طيب، استعفا» و«اسلامبول، مقاومت».
در اين ميان، دولت سوريه برخورد نيروهاي امنيتي ترکيه با تظاهرکنندگان را محکوم کرد؛ «عمران زعبي» وزير اطلاع‌رساني سوريه گفت: خواسته‌هاي مردم ترکيه شايسته اين همه خشونت نيست. وي افزود: اگر اردوغان نمي‌تواند از روش‌هاي مسالمت‌آميز استفاده کند، بايد استعفا بدهد.
ساير رويدادها
* محمد نورالدين، کارشناس اهل لبنان گفت، اعتراضات در ترکيه، واکنش مردم اين کشور به سياست‌هاي شکست‌خورده اردوغان است.
* عبدالله گل رئيس‌جمهور ترکيه، خواستار گفت‌وگو ميان دولت و معترضان شد.
* الکساندر دوگين، کارشناس روسي، آمريکا را عامل انفجارهاي شهر «ريحانلي» ترکيه دانست.

 


نيروهاي رژيم آل‌خليفه با يورش به تظاهرات مخالفان شماري از شهروندان بحريني را مجروح کردند که در ميان آنها تعدادي کودک نيز وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري‌ها مردم بحرين با در دست گرفتن پيکر شهيد نوجوان و دادن شعارهايي عليه آل‌خليفه خواستار سرنگوني رژيم حاکم شدند.
نيروهاي امنيتي براي متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. معترضان نيز براي خنثي کردن يورش وحشيانه ماموران آل‌خليفه تعدادي لاستيک را آتش زدند و چند خيابان مرکزي پايتخت را مسدود کردند.
به گزارش ايسنا ماموران آل‌خليفه دو کودک چهار و پنج ساله را مورد ضرب و شتم قرار داده که اين اقدام ضدانساني با اعتراض گسترده مردم و نهادها مواجه شده است.
در همين راستا جمعيت الوفاق بحرين، بزرگترين گروه مخالف دولت اين کشور ضمن محکوم کردن اين اقدام اعلام کرد: اين يکي از سلسله اقدامات سرکوبگرانه و شکنجه‌هاي گروهي است که نيروهاي امنيتي عليه شهروندان بحريني روزانه مرتکب مي‌شوند.
همچنين عفو بين‌الملل نيز در واکنش به محاکمه دو نوجوان بحريني در اين کشور توسط رژيم حاکم ضمن به تمسخر گرفتن اين محاکمه اعلام کرد: چنين محاکمه‌هايي نقض قوانين بين‌المللي است.
پيشتر مقامات بحريني «جهاد صادق»، 16 ساله و «ابراهيم المقداد»، 17 ساله را محاکمه کردند و زماني که حکم زندان براي اين دو صادر شد، مقامات زندان وادار شدند لباس‌هاي زندانيان را به اندازه جثه آنها کوچک کنند.

 


فکر مي‌کنيد چه رابطه‌اي ممکن است ميان رياضت اقتصادي، بحران مالي و «جادوگر»‌هاي سوازيلندي وجود داشته باشد؟
از نظر خود سوازيلندي‌ها، يک رابطه کاملا منطقي! حالا، چطور؟ در روزنامه «استار» مي‌خوانيم: مقامات سوازيلند اخيرا تصميم غيرمنتظره و عجيبي گرفته‌اند، آن هم اين که «جادوگر»‌هاي اين کشور- که به زبان محلي «ساگوما» صداي‌شان مي‌کنند- از اين به بعد ديگر حق ندارند با «چوب جارو»ي جادويي‌شان در ارتفاعي بالاتر از 150متر پرواز کنند! و اگر جادوگر، درمانگر و يا فالگيري مچ‌اش در حين پروازي بالاتر از اين ارتفاع گرفته شود، بايد 40هزار يورو جريمه بپردازد! حالا، بايد گفت که اين اولين بار نيست که سوازيلند اين جور به «ساگوما»هايش گير مي‌دهد. ظاهرا، قبلا هم وزارت دارايي اين کشور آن‌ها را هدف گرفته بود. مي‌گويند، دولت سوازيلند که موفق نشده بود مالياتي را که بابت شغل شريف جادوگري تعيين کرده بود، از اين افراد بگيرد، حالا تصميم گرفته دست‌کم سياست رياضت را در موردشان اعمال کند! در واقع، مقامات سوازيلندي سخت معتقدند که اگر «جادوگر»هاي‌شان طعم رياضت را درست بفهمند و درست ماليات بدهند و خوب جريمه شوند، بحران اقتصادي هم معجزه‌آسا از بين مي‌رود! حالا چطور؟ ديگر خدا مي‌داند...
* سرويس خارجي کيهان

 


منابع خبري از پيشروي قابل‌توجه نظاميان سوري در شهر استراتژيک «القصير» و محاصره شماري از شورشيان مسلح در اين منطقه خبر مي‌دهند.
شبکه خبري «المنار» به نقل از منابع نظامي سوري اعلام کرد، زمان متلاشي شدن جبهه نظامي افراد مسلح در «القصير» استان «حمص» سوريه نزديک شده و نيروهاي ارتش سوريه به محله «ترکمان» واقع در شمال اين شهر رسيده‌اند.
براساس اين گزارش، ارتش سوريه حتي کنترل منطقه غرب «القصير» را نيز به دست گرفته و پيش‌بيني مي‌شود زمان متلاشي شدن شورشيان تحت حمايت محور غربي- عربي نزديک شده است.
خبرنگار خبرگزاري فارس در سوريه نيز طي گزارشي از کشته شدن دستکم 300 شورشي تروريست‌ در شمال اين کشور طي عمليات يگان‌هاي ارتش سوريه خبر داد.
براساس اين گزارش، 18 نفر از شورشيان در جاده «المسلميه» و حدود 90 تن از آنها نيز در روستاي «حندرات» از توابع حلب به هلاکت رسيدند.
شمار تلفات شورشيان در بخش شرقي کارخانه شيشه حلب نيز دستکم 48 نفر گزارش شده است. 53 نفر نيز در روستاي «حريتان»کشته و مقادير زيادي سلاح و مهمات از آنها کشف و ضبط شد. در جاده حلب- ادلب، نيز به دنبال انهدام يک دستگاه خودرو دستکم 23 تروريست مسلح به هلاکت رسيدند. شمار ديگري از تروريست‌ها نيز طي عمليات ارتش سوريه در روستاي «الکريته»، «عبطين» و «الشعار» کشته شدند.
شبکه تلويزيوني سوريه اما از موفقيت ارتش سوريه در شناسايي تک‌تيراندازان زبده شورشي خبر داد و افزود، شمار زيادي از آنها را به هلاکت رسانده است.
اين تک‌تيراندازها در محله‌هاي شمالي و غربي القصير هدف قرار گرفته‌اند.
پاکسازي «سکا»، «تل‌سکا»، «دلبه» و «منصوره» در حومه دمشق از ديگر موفقيت‌هاي ارتش سوريه است که به دنبال آن ساکنان اين روستاها از ارتش اين کشور قدرداني کردند. به گزارش شبکه تلويزيوني سوريه، يکي از نيروهاي ارتش سوريه در سکا گفت: «افراد مسلح در ساختمان‌ها سنگر گرفته‌اند و به خواست خدا افراد مسلح را نابود و کشور را از لوث وجود آنها پاکسازي خواهيم کرد.» يکي ديگر از نيروهاي ارتش گفت: «روحيه نيروهاي ارتش خوب است ما چهار منطقه را از دست تروريست‌ها آزاد کرديم و در اين عمليات فقط يک زخمي داشتيم. هيچ يک از نيروها در اين عمليات شهيد نشدند.» يکي ديگر از نيروهاي ارتش گفت: «چهار روستا را پاکسازي کرديم و روستاي احمدي نيز بدون شليک حتي يک گلوله آزاد شد و افراد مسلح گريختند زيرا مي‌دانستند که در محاصره هستند. «مالکيه»، «منصوره»، «دلبه»، «سکا» و «تل‌سکا» آزاد شدند. مردم اين روستاها از نيروهاي ارتش حمايت بي‌دريغ کردند. ظرف کمتر از ده ساعت اين روستاها آزاد شد.»
برخي خبرها حاکي است، به دنبال شکست‌هاي پي‌درپي تروريست‌ها در سوريه، آمريکا تصميم به برکناري سفير خود در اين کشور کرده است. اين گزارش‌ها حاکي است، «رابرت فورد» احتمالا تابستان امسال برکنار مي‌شود.
محبوبيت اسد
روزنامه آمريکايي «ورلد تريبيون» طي گزارشي به محبوبيت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه درکشورش اعتراف کرد و نوشت مردم سوريه از گروه القاعده تروريست‌ها متنفر هستند.
ورلد تريبيون مي‌افزايد: پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) پس از بررسي آمارها و اطلاعات سازمان‌هاي غربي به اين باور رسيده است که حمايت از اسد در ميان مردم سوريه افزايش يافته است و بيشتر سوري‌ها از ترس سلطه القاعده هم که شده بر کشورشان ترجيح مي‌دهند اسد همچنان در سوريه حاکم باشد.
اين روزنامه آمريکايي ادامه مي‌دهد: مردم سوريه از جنگ بيزارند و بيزاري آنان از عناصر مسلح بيشتر است.
ورلد تريبيون به پيروزي نظام سوريه و بشار اسد در مقابل مخالفان اذعان کرده و دليل آن را حمايت اسد از مردم سوريه دانسته است.
تغيير کابينه اسد
پايگاه خبري «لبنان 24» به نقل از منابع رسمي سوري تاکيد کرد، بشار اسد تا پايان ماه جاري دولت جديد خود را انتخاب و معرفي خواهد کرد. اين منبع حاضر نشد اطلاعات بيشتري در اين زمينه ارائه دهد. وليد المعلم، وزير خارجه سوريه پيش از اين تاکيد کرده بود رئيس‌جمهور تا سال 2014 در سمت خود باقي مانده و احتمالا در انتخابات بعدي رياست‌جمهوري نيز شرکت خواهد کرد.
از طرفي «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس ضمن مخالفت با «دخالت‌هاي خارجي» در امور داخلي سوريه تصريح کرد، اسد بايد براي دستيابي به راهکار سياسي تلاش کند. وي همچنين گفت تا پايان بحران سوريه هيچ دخالتي در امور داخلي اين کشور نخواهد کرد.
ساير رويدادها
* صبح روز گذشته يکي خودروي بمب‌گذاري شده در نزديکي مرکز پليس، پايتخت سوريه را لرزاند. در اين انفجار 10 تن کشته و شماري مجروح شدند.
* هفته‌نامه انگليسي آبزرور نظرسنجي انجام داده که نتايج آن نشان مي‌دهد مردم انگليس مخالف تسليح شورشيان سوري هستند. براساس اين نظرسنجي 75 درصد مردم انگليس مخالفت خود را با طرح «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس براي تسليح شورشيان سوري اعلام کرده‌اند.
* دبيرکل سازمان ملل با ابراز نگراني از اوضاع انساني و درگيري‌ها در شهر «القصير» سوريه از طرفين خواست به احترام حقوق غيرنظاميان هرچه سريعتر اين شهر را ترک کنند.
* «وهاب سچر»، نماينده مجلس ترکيه از «رجب طيب اردوغان» درباره کشف گاز «سارين» از تروريست‌هاي سوري توضيح خواست.
* ارتش سوريه دو سيلندر حاوي گاز سمي «سارين» را در حما کشف و ضبط کرد. اين گازهاي سمي روز شنبه از يکي از مخفيگاه‌هاي تروريست‌هاي سوري در محله «الفريه» کشف شد.
* «ميدک اوکتيل»، تحليلگر آمريکايي و سردبير يک نشريه انگليسي‌زبان در گفت‌وگو با پرس‌تي‌وي گفت: اسرائيل بر سياست آمريکا در قبال سوريه کاملا مسلط شده است.
وي افزود: اسرائيل انديشه بي‌ثبات کردن سوريه را از مدت‌ها پيش در سر مي‌پرورانده است.

 


سرزمين‌هاي اشغالي شاهد تظاهرات مردمي عليه برنامه‌هاي اقتصادي و رياضتي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بود.
به گزارش خبرگزاري‌ها، صدها نفر از مخالفان سياست‌هاي مالي و اقتصادي نتانياهو در چهار شهر بزرگ اين رژيم، از جمله شهرهاي تل‌آويو و حيفا تظاهرات کردند.
اين اعتراضات در واکنش به قوانين جديد ماليات سازماندهي شده بود. براساس اين قانون، ميزان ماليات بر ارزش افزوده به 18 درصد افزايش خواهد يافت، علاوه بر اين قانون افزايش بهاي گاز نيز موجب خشم شهرک‌نشين‌هاي صهيونيست شده است.
شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات، عليه نخست‌وزير و وزير دارايي رژيم صهيونيستي شعار دادند: اين دو نفر آينده‌اي ندارند.

 


ساکنان شهر معان اردن در پي کشته شدن چهار شهروند اين شهر توسط افراد ناشناس، با صدور بيانيه‌اي به دولت اين کشور 48 ساعت فرصت دادند که اين افراد را شناسايي و دستگير کند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه القدس العربي، شهر «معان» اردن شاهد شورش امنيتي بود که بر مسير ترانزيت بين‌المللي و حياتي اين شهر که امان را به جنوب کشور پيوند مي‌دهد، تأثير گذاشته است.
منابع اردني اعلام کردند شماري از افراد نقابدار و جوانان اردني تا پاسي از شب گذشته به اعتراض پرداختند و چند گلوله نيز به سمت مراکز امنيتي اين شهر شليک کردند. ساکنان معان نيز به دولت اين کشور 48 ساعت فرصت دادند افراد ناشناسي را که فرزندان آنها را کشته‌اند، شناسايي و دستگير کند.
ساکنان اين شهر همچنين بيانيه شديداللحني منتشر کردند و در آن متعهد شدند که اگر دولت در اين زمينه به وظايف خود عمل نکند، دست به کار خواهند شد.
منابع داخلي همچنين گزارش دادند مراکز امنيتي چندين بار مورد حمله قرار گرفته است و صدها پليس در صدد برقراري امنيت در اين شهر هستند.
خاطر نشان مي‌شود اخيراً چند فرد ناشناس چهار شهروند اردني را کشتند و اين حادثه خشم اهالي اين شهر را برانگيخته است.
خبر ديگر اينکه اسيران اردني در بند رژيم صهيونيستي اعلام کردند تا زماني که خواسته آنها برآورده نشود به اعتصاب غذاي خود ادامه خواهند داد.

 


صدها هزار نفر از قربانيان سياست‌هاي رياضت اقتصادي تروئيکاي اروپا در کشورهاي آلمان، پرتغال و اسپانيا تظاهرات کردند.
تشديد بحران اقتصادي و به تبع آن تصويب سياست‌هاي جديد رياضت اقتصادي باعث شد روز شنبه ده‌ها هزار نفر از مردم پرتغال در18 شهر اين کشور تظاهرات ضد دولتي برگزار کنند.
آنطور که خبرگزاري رسمي چين «شين‌هوا» نوشته، تظاهرات در مرکز شهر «ليسبون» بسيار گسترده بود و معترضان عليه کميسيون اروپا، صندوق بين‌المللي و بانک مرکزي اروپا نيز شعار دادند.
معترضان خشمگين با حمل دست‌نوشته‌هايي به سمت دفتر صندوق بين‌المللي پول در ليسبون حرکت کرده و از دولت پرتغال خواستند تا به سياست‌هاي رياضتي خود هرچه زودتر پايان دهد.
يکي از معترضان در اين باره گفت: «با تحقق رياضت‌هاي اقتصادي دولت پرتغال مردم شغل‌هاي خود را از دست داده و بسياري از جوانان پيش از آنکه از دانشگاه فارغ‌التحصيل شوند با بيکاري مواجه شدند. اين يک اقدام نادرست است و هيچ آينده‌اي براي آن ديده نمي‌شود.»
صندوق بين‌المللي پول تنها در صورتي به کشورهاي بحران‌زده اقتصادي اروپا وام مي‌دهد که آنها سياست‌هاي رياضتي مدنظرشان را تصويب و اجرا کنند. اين سياست‌ها باعث بيکاري يا کاهش حقوق مردم شده و يا در بهترين حالت ماليات‌ها را به شدت افزايش مي‌دهد.
واحد مرکزي خبر نيز طي گزارشي به اظهارات يکي از اعضاي جنبش مخالفان تدابير رياضتي پرتغال اشاره کرد و به نقل از وي نوشت: «اين تظاهرات نشان مي‌دهد که سياست‌هاي رياضتي باعث نارضايتي و فقر مردم شده است. آنها از حقوق خود محروم شده و به شرايط زندگي يک قرن پيش بازگشته‌اند!»
يکي از اصلي‌ترين شعارهاي معترضان پرتغالي، استعفاي دولت بود.
هزاران نفر از مردم بحران‌زده اسپانيا نيز همزمان با پرتغالي‌ها به خيابان‌هاي «مادريد» ريختند و عليه «اوضاع بد اقتصادي» و «افزايش نرخ بيکاري» شعار دادند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت اسپانيايي‌ها در حالي که به سمت ساختمان پارلمان حرکت مي‌کردند «استعفاي دولت» را فرياد مي‌زدند.
اسپانيا سال گذشته مجبور شد براي نجات سيستم بانکي خود که به شدت با هزينه‌هاي رو به افزايش بدهي‌ها دست به گريبان بود، درباره دريافت کمک مالي 40 ميليارد يورويي (52 ميليارد دلار) مذاکره کند. اين کشور از چهار سال پيش درگير رکود اقتصادي شده و نرخ بيکاري در آن به رقم نگران‌کننده 27 درصد رسيده است.
دولت‌هاي محلي و مرکزي اسپانيا، اجراي کاهش هزينه‌ها را براي کمک به کاهش کسري بودجه فزاينده‌اي که لازمه موافقت اتحاديه اروپا به باقي ماندن اسپانيا در اين اتحاديه است، ضروري مي‌دانند.
پليس آلمان، بزرگترين اقتصاد اروپا نيز در مواجهه با دور تازه اعتراض‌ها در فرانکفورت، دست به خشونت زد. واحد مرکزي خبر در اين باره نوشت: پليس آلمان براي متفرق کردن هزاران تظاهرکننده ضد نظام سرمايه‌داري از باتوم و اسپري فلفل استفاده کرد.
جنبش «بلاک يو پي‌واي» روز شنبه اين تظاهرات را در اعتراض به اجراي اقدامات رياضتي در کشورهاي اروپايي سازماندهي کرده بود. گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است، دست‌کم 7000 نفر در اين تظاهرات شرکت کرد و با حمل دست‌نوشته‌هايي خواستار توقف اجراي سياست‌هاي رياضتي در کشورهاي بحران‌زده اروپايي شدند. «باعث ايجاد دوستي شويد نه جنگ، صندوق بين‌المللي پول از يونان خارج شو و...» از جمله مضامين دست‌نوشته‌هاي معترضان در فرانکفورت را تشکيل مي‌داد.
يادآور مي‌شود اين اعتراض‌ها چند روزي است در اطراف ساختمان بانک مرکزي اروپا در جريان است و در طول اين مدت چندين بار از سوي نيروهاي امنيتي سرکوب شده است. گروهي از معترضان با چادرزدن در اين منطقه تحصن کرده‌اند.

 


پليس انگليس تظاهرات مخالفان نژادپرستي را به شدت سرکوب کرد!
به دنبال برپايي تظاهرات نژادپرستان انگليسي عليه مسلمانان،‌گروهي از مخالفان نژادپرستي نيز دست به تظاهرات زدند.
واحد مرکزي خبر از لندن گزارش داد، پس از وقوع تنش و درگيري بين دو گروه، پليس لندن نيز وارد شد و در کنار نژادپرستان به سرکوب مخالفان نژادپرستي پرداخت!
پس از کشته شدن يک سرباز انگليسي در لندن (22 ماه مه) و مانور رسانه‌هاي غربي مبني بر مسلمان بودن قاتل اين سرباز،‌موجي از خشونت و اهانت عليه مسلمانان و اقليت‌هاي اين کشور به راه افتاده است. گروه اندک اما پر سر و صداي راست افراطي تاکنون بارها اقدام به برپايي تجمعات عليه مسلمانان کرده و هر از گاهي حملاتي را نيز به آنها کرده‌اند.
در اين بين گاهي تظاهرات طرفداران احزاب راست افراطي با تظاهرات گروه «اتحاد عليه فاشيسم» رو به رو شده و درگيري‌هايي بين طرفين به وقوع پيوسته است. مسلمانان انگليسي در همان ساعات اوليه؛ قتل سرباز انگليسي را محکوم و از آن اعلام برائت کردند.
مخالفان نژادپرستي از دولت خواسته‌اند از دامن زدن به اسلام‌هراسي در انگليس دست بردارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10