(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 خرداد 1392 - شماره 20509

کوتاه اقتصادي
در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار وام مشاغل خانگي 20 ميليون تومان مي‌شود
مشاور وزير ارتباطات تشريح کرد
پشت پرده لغو تحريم فناوري ايران
مرکز مبادلات ارزي اعلام کرد
اختصاص‌بيش از 600ميليون دلار براي واردات دارو و تجهيزات پزشکي
معاون وزير نيرو: برق مورد نياز تابستان تامين‌است
مولايي خبر داد
سرمايه‌گذاري 297 هزار ميليارد ريالي در شهرک‌هاي صنعتي
ترفند مؤسسات بدون مجوز براي جذب پول مردم
آلودگي برنج‌هاي وارداتي در هاله‌اي از ابهام
معاون وزير راه خبر داد
آغاز پيش‌فروش تابستاني بليت اتوبوس
رشد مجدد شاخص بازار سرمايه
   


* مدير کل دفتر بررسي‌هاي فني و اقتصادي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت:‌آيين‌نامه تغيير اپراتور بدون تغيير شماره تلفن تدوين شده و در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات قرار گرفته است.حسين فلاح افزود: با تصويب اين آيين‌نامه در کميسيون تنظيم مقررات، مشترکان تلفن‌همراه مي‌توانند بدون تغيير شماره تلفن همراه اپراتور خود را تغيير دهند.
* در بازارهاي فرابورس 26 ميليون اوراق و سهم به ارزش 260 ميليارد ريال توسط خريداران جابجا شد. در حالي سهامداران بازارهاي فرابورس ديروز 26 ميليون اوراق و سهم را در 10 هزار و 370 نوبت خريد و فروش کردند که در ميان شرکت‌هاي فرابورسي بيشترين حجم معاملات به بانک حکمت اختصاص داشت و 3/2 ميليون سهم آن به ارزش 3/1 ميليارد ريال دست به دست شد.در همين ميان افرانت با معامله 330 سهم و به ارزش 6 ميليون ريال کمترين حجم معاملات را از آن خود کرد، اين در حالي است که شاخص فرابورس با رشد 3/68 واحد به رقم 534/72 رسيد.
* مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، حجم بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي بابت خريد بنزين از اين شرکت را 540 ميليارد تومان ذکر کرد. مصطفي کشکولي از توافق‌هاي جديد ميان شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي و شرکت‌هاي هواپيمايي خبر داد و گفت: طبق اين توافق، مقررشده است که شرکت‌هاي هواپيمايي وجه خريد روزانه خود را پرداخت کنند و بابت پرداخت مبلغ بدهي نيز چک بدهند.
* در بيست و سومين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي، بانک انصار رتبه نخست مسابقه انطباق با شريعت در بانکداري بدون ربا در محور آموزش بانکداري اسلامي را کسب کرد که از امور مرتبط با آموزش بانکداري اسلامي مانند: قوانين و اصول بانکداري اسلامي، ماهيت عقود مختلف، حقوق و تکاليف بانک و مشتريان درعقود و غيره مي‌باشد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 و 7754 الي 7759 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* عضو شوراي رقابت گفت: خودروسازان مدعي 100 درصد افزايش قيمت‌ها هستند در حالي که دولت ميزان تورم را 25 درصد اعلام کرده و در بخش خودرو اين ميزان بالغ بر 30 درصد است.عيسي امامي با اشاره به اعتراض خودروسازان در مورد نرخ تورم اعلام شده، تصريح کرد: ما نمي‌دانيم بانک مرکزي براساس چه شاخص و معيارهايي اين تورم را مطرح کرده است، بنابراين درخواست کرده‌ايم تا اطلاعات لازم را در اختيار ما قرار دهند تا توسط اهل فن مورد بررسي قرارگيرد.وي گفت: با توجه به سياست‌هاي اقتصادي کشور موضوع تورم داراي تنش زيادي است و براساس نوسانات مي‌تواند کاهش يا افزايش داشته باشد که اين امر در قيمت خودرو لحاظ مي‌شود.

 


معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از اختصاص رقم 3 هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي مشاغل خانگي خبر داد و گفت: در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار وام 15ميليون توماني مشاغل خانگي به 20 ميليون تومان افزايش خواهد يافت.
علي‌اکبر لبافي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: سيستم بانکي در آخرين جلسه شوراي عالي کار در حضور معاون اول رئيس‌جمهوري تعهد کرد که تا ابلاغ سهم جديد، پرداخت تسهيلات همه طرح‌هاي قبلي از جمله مشاغل خرد و خانگي به روند گذشته ادامه يابد که خوشبختانه تاکنون در حال پرداخت است.
وي ادامه داد: در بحث تامين اعتبار مشاغل خانگي مشارکت و موافقت سيستم بانکي، بانک مرکزي و صندوق توسعه ملي را گرفته‌ايم و در حوزه مشاغل خانگي 3 هزار ميليارد تومان اعتبار درخواست کرده‌ايم که بايد به تاييد شوراي عالي پول و اعتبار برسد.
لبافي درباره افزايش وام مشاغل خانگي نيز، گفت: ميزان وام مشاغل خانگي 15 ميليون تومان است که همچون روال گذشته ادامه دارد اما افزايش ميزان وام به 20 ميليون تومان را پيشنهاد کرده‌ايم که طبعا بايد در شورا به توافق برسد و پس از تاييد وام 15 ميليون توماني مشاغل خانگي را به 20 ميليون تومان افزايش خواهيم داد.
معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزير کار در پاسخ به اين پرسش که آيا با افزايش ميزان وام از 15 ميليون تومان به 20 ميليون تومان، تعداد متقاضيان کمتري شانس گرفتن وام را پيدا نمي‌کنند؟ اظهار کرد: عده‌اي معتقدند که اگر اين افزايش صورت گيرد چون منابع محدود است تعداد کساني که وام مي‌گيرند کمتر مي‌شود، اما در حقيقت اين وام براي خريد ابزار کار است و چون عمده متقاضيان ثبت‌نام را فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي‌دهند براي خريد ابزار کارشان نياز به ارقام بيش از 15 ميليون تومان دارند.
به گفته لبافي وام مشاغل خانگي تنها براي خريد ابزار کار است و با استناد به ارائه مدارک در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.

 


مشاور وزير ارتباطات گفت: آمريکا با تحريم ايران شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي را مجبور به خروج از ايران کرد و اکنون با لغو تحريم‌ها درصدد ورود به بازار ايران است.
محمود ليائي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص وعده لغو تحريم‌هاي ارتباطي آمريکا عليه ايران اظهار داشت: آمريکا با اعمال تحريم عليه ايران شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي را مجبور به خروج از ايران کرد که در نتيجه شرکت‌هاي خارجي نمايندگي‌هاي خود را در ايران تعطيل و از ايران خارج شدند.
وي ادامه داد: همچنين در نتيجه اعمال اين تحريم‌ها دسترسي ايراني‌ها به خدمات برخي سايت‌ها از جمله فروشگاه‌هاي آنلاين برنامه‌هاي IOS و اندرويد قطع شد.
وي گفت: با مسدود شدن اين سايت‌ها، سايت‌هاي جايگزين توسط ايراني‌ها راه‌اندازي شد که از آن جمله مي‌توان به سايت‌هاي کافه‌بازار و کندو، براي فروش برنامه‌هاي اندرويد و... براي فروش برنامه‌هاي سيستم عامل اپل اشاره کرد.
ليائي تصريح کرد: با فراگير شدن سيستم عامل اندرويد و ‌IOS در گوشي‌ها و تبلت‌ها متناسب با نياز بازار، سايت‌هاي ايراني نيز به شدت رشد کردند و بازار رقابتي بين آنها تشکيل شد.
وي اظهار داشت: هم‌اکنون در ايران نزديک به 4 ميليون نفر گوشي اندرويدي دارند و اين افراد به طور مدام در حال دانلود از فروشگاه‌هاي آنلاين هستند به طوري که 4 سايت، 10 درصد کل پهناي باند ايران را به خود اختصاص مي‌دهند، همچنان که سايت فروش برنامه‌هاي اندرويد کافه‌بازار به تنهايي 2 درصد پهناي باند ايران را به خود اختصاص داده است.
مشاور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در امور صنعت و فناوري گفت: بنابراين با پا گرفتن، تقويت و رقابت سايت‌هاي ايراني فروش برنامه‌هاي کاربردي موبايل، آمريکا عملا به دست خود بازار ايران را از دست داد. اين در حالي است که اگر آمريکا ايران را تحريم و براي مثال دسترسي به سايت google play (فروشگاه برنامه‌هاي اندرويد گوگل) را براي کاربران ايراني قطع نمي‌کرد شايد فروشگاه‌هاي ايراني برنامه‌هاي گوشي و تبلت براي پاسخ‌گويي به نيازهاي موجود ايجاد نمي‌شدند.
وي گفت: حجم بازار ارتباطي و موبايل ايران، سالانه حدود 4 ميليارد دلار است که از اين مبلغ 2 ميليارد دلار سهم گوشي و 2 ميليارد دلار ساير تجهيزات ارتباطي و نرم‌افزارها است.
وي گفت: در گذشته آمريکا با اعمال تحريم، شرکت‌هاي آسيايي و اروپايي را از بازار بزرگ ايران خارج کرد و اکنون با لغو تحريم‌ها وارد بازي کثيفي شده است.
مشاور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در صنعت و فناوري افزود: از سوي ديگر هيچ‌گاه مسير ورود تجهيزات آمريکايي به ايران مسدود نبوده اگرچه با شرايط سختي مواجهيم اما با واسطه و با دور زدن تحريم‌ها حتي کالاهاي آمريکايي وارد ايران مي‌شوند.
وي ادامه داد: در نتيجه اين عمل، سود بيشتر نصيب دلال‌ها و واسطه‌ها و سود کمتري عايد شرکت‌هاي آمريکايي مي‌شود.
وي ادامه داد: علاوه بر اين در مدت تحريم آمريکا، شرکت‌هاي ايراني‌خيز بزرگي براي توليد محصولات بومي برداشتند که از آن جمله مي‌توان به توليد محصولات UTM (محصولات امنيتي ICT که حدود 20 درصد کل تجهيزات امنيتي را پوشش مي‌دهد) اشاره کرد.
مشاور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در صنعت و فناوري افزود: در زمان اعمال تحريم، شرکت‌هاي بزرگ از جمله سيسکو از فروش ‌UTM به ايران خودداري مي‌کردند که يک شرکت ايراني اکنون اين تجهيزات را توليد کرده است.

 


مرکز مبادلات ارزي ميزان تخصيص ارز براي واردات گروه‌هاي 9 گانه کالايي در سال جاري را اعلام کرد.
بر اين اساس مرکز مبادلات ارزي در سال جاري مبلغي بالغ بر 603 ميليون و 707 هزار و 929 دلار براي دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشکي ارز تخصيص داده که در اين بين، سهم دارو 310 ميليون و 718 هزار و 806 دلار بوده است.
به گزارش ايسنا مرکز مبادلات ارزي کشور همچنين با ثبت رکورد جديد 3195 فقره ثبت سفارش در هفته گذشته پرکارترين هفته کاري خود را از بدو فعاليت تاکنون تجربه کرده است. همچنين روز چهارشنبه هشتم خرداد با ثبت سفارش هزار و 552 فقره بيشترين ثبت سفارش را طي يک روز از بدو فعاليت به خود اختصاص داد.
براساس اين گزارش: تعداد ثبت سفارش از اول سال جاري تا روز پنجشنبه نهم خردادماه به رقم 16 هزار و 777 فقره ثبت سفارش رسيد.
در سال جاري براي گروه‌هاي 9 گانه کالايي و خدماتي مبلغي بالغ بر 5 ميليارد و 847 ميليون و 66 هزار و 178 دلار ارز تخصيص داده شده است.
دارو از ماليات
بر ارزش افزوده
معاف است
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي گفت: به موجب بند 9 ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده، انواع دارو، لوازم مصرفي درماني و خدمات درماني از ماليات بر ارزش افزوده معاف است.
عليرضا طاري‌بخش در گفت‌وگو با ايرنا، با بيان اين که اين معافيت مشمول واردات و توليد دارو نيز مي‌شود، اظهار داشت: هرچند فروش دارو مشمول ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود، اما آن بخش از نهاده‌هاي دارو که توسط واحدهاي توليدي دارو خريداري مي‌شود و در ليست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به عنوان دارو تلقي نشده باشد، مشمول اين پايه مالياتي است.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي اظهار داشت: به استناد تبصره 5 ماده 17 قانون، ماليات بر ارزش افزوده پرداخت شده اين اقلام به عنوان هزينه قابل قبول به قيمت تمام شده محصولات اضافه خواهد شد.
طاري‌بخش گفت: داروخانه‌هاي موضوع بند ب ماده 96 قانون ماليات‌هاي مستقيم (شامل تمام داروخانه‌ها) تاکنون براي اجراي قانون فراخوان نشده‌اند، بنابراين مخاطب قانون ماليات بر ارزش افزوده نيستند و مجوز دريافت ماليات بر ارزش افزوده ندارند.
وي تاکيد کرد که فروش دارو معاف از ماليات بر ارزش افزوده است و چنانچه برخي از داروخانه‌ها از مشتريان خود براي فروش داروهاي مشمول معافيت، ماليات بر ارزش افزوده دريافت کنند، اين موضوع تخلف محسوب شده و مشتريان مي‌توانند اطلاعات مربوطه را به سازمان تعزيرات حکومتي ارايه کنند تا در چارچوب مقررات، موضوع تخلف بررسي و برابر قانون با متخلف برخورد مي‌شود.
وي درباره دريافت ماليات بر ارزش افزوده از سکه و طلا نيز گفت: طبق روال گذشته دريافت ماليات بر ارزش افزوده تنها از سکه در مقطع ضرب دريافت مي‌شود و معاملات بعدي آن از ماليات معاف است.
اين مقام مسئول در سازمان امور مالياتي با بيان اين که طلا مشمول ماليات است، اظهار داشت: اگر سفارش دهنده طلا را تامين کند، طلاي تحويلي به عنوان کالاي اماني تلقي مي‌شود و کارمزد ساخت آن مشمول ماليات مي‌شود.

 


معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: تمهيدات لازم براي تامين برق مورد نياز فصل تابستان انجام شده است.
محمد بهزاد با بيان اينکه حدود 3 هفته تا ورود به فصل تابستان را در پيش داريم، اظهار داشت: براي تابستان سال جاري که سال گرمي محسوب مي‌شود و انتخابات نيز پيش‌رو است، تمام امکانات لازم براي تامين برق پيش‌بيني شده و اميدواريم با مشکل خاصي مواجه نشويم.
به گفته وي، تابستان گذشته با 43 هزار و 337 مگاوات اوج مصرف، چهارمين تابستان بدون مشکل را سپري کرديم و براي دهمين سال پياپي با همت وزارت نيرو و صنعت برق، هيچ حادثه مهمي در شبکه سراسري رخ نداد.
وي گفت: آخرين مشکلي که در شبکه برق سراسري وجود داشته به 12 فروردين سال 82 باز مي‌گردد و از آن تاريخ تاکنون يعني در مدت 10 سال، هيچ حادثه‌اي در شبکه‌هاي برق نداشته‌ايم و براساس شاخص‌هاي بين‌المللي، وقتي 10 سال اتفاقي در شبکه‌اي رخ ندهد، آن شبکه جزو شبکه‌هاي بسيار پايدار محسوب مي‌شود.
بهزاد با بيان اينکه سال گذشته يک ميليون و 500 هزار مشترک جديد به جمع مشترکان برق افزوده شده تصريح کرد: هم‌اکنون شمار مشترکان برق کشور از 28 ميليون و 700 هزار مشترک فراتر رفته است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در رابطه با طرح‌هاي مهر ماندگار بخش برق نيز گفت: براساس برنامه پيش‌بيني شده، بايد 12 هزار و 124 مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي در قالب مهر ماندگار ايجاد شود که تاکنون بيش از 60 درصد کارها انجام شده است.
بهزاد افزود: هم‌اکنون ظرفيت نيروگاه‌هاي نصب شده در کشور به حدود 69 هزار مگاوات، بازده نيروگاه‌ها به 40 درصد و ميزان تلفات شبکه برق به 4/14 درصد رسيده که اين شاخص‌ها در صنعت برق بسيار اميدوارکننده هستند.

 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احداث 50 شهرک تخصصي در سراسر کشور از سرمايه‌گذاري 297هزار ميليارد ريالي واحدهاي صنعتي در شهرکهاي صنعتي خبر داد.
فخراله مولايي با اشاره به استقرار 29 هزار و 929 واحد صنعتي در شهرکها و نواحي صنعتي، گفت: اين مجموعه با بکارگيري سياستهاي تشويقي و تکميل زيرساختهاي صنعتي، توانسته بستر مناسبي براي سرمايه‌گذاران اين مرز و بوم فراهم کند.
مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران خاطرنشان کرد: اين سازمان با همکاري شرکتهاي شهرکهاي صنعتي سراسر کشور توانسته تعداد شهرکها و نواحي صنعتي کل کشور را از 897 مورد در سال 90 به 918 شهرک و ناحيه صنعتي تا پايان سال گذشته برساند.
مولايي به افزايش سرمايه‌گذاري در شهرکها و نواحي صنعتي اشاره و خاطرنشان کرد: واحدهاي صنعتي با سرمايه‌گذاري 297 هزار و 677 ميليارد ريالي در شهرکها و نواحي صنعتي، امکان اشتغال را براي 630 هزار و 839 نفر فراهم کرده‌اند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه سال گذشته 42 هزار و 537 نفر در اين مناطق صنعتي مشغول به کار شده‌اند، افزود: علاوه بر اين تاکنون 50 شهرک و ناحيه صنعتي تخصصي در سراسر کشور ايجاد شده که از اين تعداد 39 شهرک و 11 ناحيه صنعتي را دربرمي‌گيرد.
مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران خاطرنشان کرد: همچنين تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده نيز رشد قابل قبولي داشته و اين مجموعه توانسته تعداد واحدهاي صنعتي را از 27 هزار و 769 واحد به 29 هزار و 929 مورد افزايش دهد.
مولايي در پايان با بيان اينکه 92 درصد مباحث زيرساختي در شهرکها و نواحي صنعتي کل کشور به ثمر رسيده، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 689 شهرک صنعتي داراي آب، 716 شهرک داراي برق و 411 شهرک داراي گاز هستند.
همچنين از مجموع تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب موجود در شهرکهاي صنعتي 144 مورد در حال بهره‌برداري است.

 


مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي ترفند مؤسسات مالي بدون مجوز را در جذب پول‌هاي مردم تشريح کرد.
ناصر حکيمي گفت: برخي از اين مؤسسات بدون مجوز به مردم اعلام مي‌کردند که دو برابر سود پرداختي بانکها، به سپرده‌ها سود مي‌دهند، بنابراين مردم با مشاهده تفاوت در نرخ سود مؤسسات بدون مجوز با بانکها پول خود را به آنها مي‌سپردند که اين مسأله باعث رشد سريع و قارچ‌گونه اين مؤسسات شد.
حکيمي ادامه داد: اما نمي‌شد به راحتي اين مؤسسات را جمع کرد، حتي جمع کردن آنها از طريق بخشنامه و بگير و ببند امکانپذير نبود براين اساس ساماندهي آنها در دستور کار قرار گرفت و يکي از چالش‌هاي اساسي بانک مرکزي هم همين بود.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي با اشاره به اينکه فعاليت مؤسسات مالي بدون مجوز در شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده که امکان نظارت کمتري وجود داشت، بيشتر بود و شعبات آنها رشد کرده بود، تصريح کرد: بانک مرکزي مي‌توانست در مقابل درب و ديوار شعب آنها تيغه بکشد اما پول مردم در اختيار آنها بود و بانک مرکزي بايد به نحوي پيش‌ مي‌رفت که پول و حق مردم ضايع نشود.
وي خاطرنشان کرد: اتفاقات ناشي از ورشکستگي و فراري شدن مسئولان اين مؤسسات غيرقابل تحمل است، بنابراين بانک مرکزي گزينه ساماندهي را انتخاب کرد.
حکيمي گفت: صدور مجوز فعاليت براي تمام مؤسسات مالي و اعتباري و تعاوني‌هاي اعتباري بايد از طريق بانک مرکزي باشد، پيش از اين، آن مؤسسات مجوز فعاليت از بانک مرکزي دريافت نمي‌کردند و به راحتي با اجاره يک ساختمان يا مغازه فعاليت پولي و بانکي خود را آغاز مي‌کردند.
ناصر حکيمي در گفت‌وگو با مهر همچنين در پاسخ به اين مطلب که برخي از بانکها با ايجاد يک بخش به نام کيف الکترونيکي در دستگاه‌هاي خودپرداز سقف برداشت روزانه هر کارت بانکي را از 200 به 400 هزار تومان افزايش داده‌اند، آيا اين اقدام قانوني است؟ گفت: براساس مقررات، به ازاي هر کارت بانکي در هر شبانه‌روز 200هزارتومان مي‌توان از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز برداشت کرد، بنابراين اگر شماره کارت واحد باشد، آن بانکها خلاف قانون عمل کرده‌اند.

 


برنج‌هاي وارداتي که از برنج‌هاي ايراني ارزان‌تر است،‌ مشتريان زيادي پيدا کرده اما آلوده بودن اين محصول تاييد يا رد مسئولان مختلف قرار گرفته و سلامت آن در هاله‌اي از ابهام است.
به گزارش ايسنا، در شرايطي که کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي به ويژه برنج‌هاي هندي و پاکستاني را مورد تاييد قرار داده و بابت آن به وزارتخانه‌هاي جهاد کشاورزي و بهداشت تذکر داده اما رئيس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: از نظر آفات و امراض برنج‌هاي هندي و پاکستاني هيچ مشکلي ندارند و مورد تاييد سازمان حفظ نباتات است.
وي افزود: سازمان حفظ نباتات وظيفه بررسي و تحليل خطر آفات و امراض را در محموله‌هاي وارداتي دارد و بررسي وجود آرسنيک و فلزات سنگين در محصولات کشاورزي وارداتي مانند برنج وظيفه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت است.
اين در حاليست که مسلم بيات مديرکل استاندارد استان تهران پيش از اين به ايسنا گفته بود که براساس آخرين نتايج نمونه‌گيري از بازار در طرح طاها که سال گذشته انجام شد، هيچ کدام از برنج‌هاي وارداتي مشکلي از نظر داشتن فلزات سنگين، سم‌شناسي و کيفيت ظاهري نداشتند.
اما جليل عليزاده شايق دبير انجمن برنج در اين باره به ايسنا گفت: در صورتيکه مجلس نسبت به آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي به دستگاه‌هاي مربوطه هشدار داده و قبلا هم آلودگي برنج‌هاي پاکستاني و هندي محرز شده بود، گوش شنوايي براي پيگيري اين مسئله وجود ندارد.
وي افزود: چگونه است در برخي مسائل قوه قضاييه به عنوان حاکم شرع و مدعي‌العموم ورود پيدا مي‌کند اما آلودگي برنج‌هاي خارجي که با جان مردم و مصرف‌کنندگان سر و کار دارد را در هيچ نهادي پيگيري نمي‌کند و مدعي‌العمومي براي آن نيز وجود ندارد؟
عليزاده شايق اظهار کرد: مردم از آنجا که قدرت خريد برنج ايراني با کيفيت را ندارند، مجبورند برنج‌هاي خارجي بي‌کيفيت و آلوده را بخرند اما انتظار مي‌رود نهادهاي نظارتي و قضايي به صورت جدي به اين مسئله ورود پيدا کنند.

 


رئيس سازمان راهداري با بيان اينکه به تمامي ادارات کل حمل‌ونقل و شرکت‌هاي مسافري ابلاغ شده تا نسبت به پيش‌فروش بليت‌هاي اتوبوس براي ايام تابستان اقدام کنند، از آغاز طرح سفرهاي تابستاني خبر داد.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بکارگيري امکانات طرح سفرهاي تابستاني در جاده‌هاي کشور،‌ اظهار داشت: به دليل تعطيل بودن مدارس و تعطيلات پيش‌رو، به کارگيري امکانات طرح‌هاي تابستاني متناسب با تقاضا به تمامي ادارات کل راه و شهرسازي استان ابلاغ شده تا با توجه به نياز محورها، اين امکانات وارد شبکه‌هاي جاده‌اي کشور شود.
وي تصريح کرد: در واقع کمي زودتر طرح تابستاني را آغاز کرديم تا بهترين خدمات به مسافران در تعطيلات پيش‌رو ارائه شود البته اين خدمات متناسب با تقاضا و زمان خواهد بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تصريح کرد: از اين هفته نيروهاي سازمان راهداري در پايانه‌هاي مسافري مستقر هستند، و مسافران مي‌توانند هرگونه پيشنهاد، شکايت و انتقاد خود را به دفاتر سازمان راهداري در اين پايانه‌ها ارائه دهند.افندي‌زاده اضافه کرد: همچنين به شرکت‌هاي حمل‌ونقلي و ادارات کل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان‌ها ابلاغ شده تا نسبت به پيش‌فروش بليت‌هاي اتوبوس اقدام کنند يعني امکانات براي مسافران تابستان از هم‌اکنون متناسب با نياز آنها فراهم شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي از آماده‌باش راهدارخانه‌ها در تمامي محورهاي مواصلاتي از 10 خرداد به دليل تعطيلات پيش‌رو خبر داد و گفت: طي اين ايام اغلب جاده‌ها به خصوص محورهاي منتهي به شمال کشور بسيار پرتردد هستند به همين دليل سازمان راهداري حمل‌ونقل جاده‌اي از روز 10 خردادماه آماده‌باش را به تمام راهدارخانه‌هاي کشور اعلام کرده است.
افندي‌زاده تصريح کرد: پايگاه اينترنتي www.mosaferyar.ir و www.payane.ir براي پيش‌فروش اينترنتي بليت اتوبوس در خدمت مسافران حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي هستند که کمک به سزايي به مسافران در تهيه بليت است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه 1100 دفتر در پايانه‌ها و مراکز شهري، به مسافران خدمات ارائه مي‌دهند، اضافه کرد: از مردم مي‌خواهيم با برنامه‌ريزي سفر، بليت خود را از محل پيش‌فروش اينترنتي و حضوري تهيه کنند تا شرکت‌هاي تعاوني بتوانند به اندازه کافي در ايام تابستان ناوگان در اختيار مردم قرار دهند.
افندي‌زاده با اشاره به حرکت کاروان زائران حرم امام‌خميني(ره) به سمت تهران از امروز اظهار داشت: با توجه به برگزاري مراسم بيست‌وچهارمين سالگرد ارتحال امام محورهاي منتهي به تهران ترافيک سنگيني خواهند داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با توجه به تجربه‌هاي سال گذشته به تدريج با برنامه منظم مسافران وارد تهران مي‌شوند ضمن آنکه در حوزه استان تهران، اداره کل حمل‌ونقل و پايانه‌ها در بحث عوارضي‌ها، هماهنگي‌هاي لازم را انجام خواهد داد.
وي با اشاره به تدابير سازمان راهداري و ديگر ارگان‌هاي دست‌اندرکار جاده براي روان‌سازي ترافيک جاده‌ها، اظهار داشت: در طول روزهاي دوازدهم تا هفدهم خرداد‌ماه عده‌اي نيز به دليل تعطيلات به سفر مي‌روند.

 


بورس تهران در معاملات دومين روز هفته با رشد همراه شد و کانال 45 هزار واحدي را پس گرفت.
به گزارش ايسنا، بورس تهران که در معاملات روز شنبه با تاثير منفي شرکت‌هاي پتروشيمي به دليل اعلام تحريم هشت شرکت پتروشيمي مواجه شده و به کانال 44 هزار واحدي نزول کرده بود، در معاملات ديروز رشد خود را از سر گرفت و موفق به بازپس‌گيري کانال 45 هزار واحدي شد.
با اين حال نماد هلدينگ خليج‌فارس که از روز شنبه و با اعلام تحريم شرکت‌هاي پتروشيمي روند کاهشي خود را آغاز کرده بود، ديروز هم روند کاهشي داشت اما از سوي ديگر بازگشايي چند نماد مطرح همچون نماد شرکت پتروشيمي موجب بازگشت شاخص به کانال 45 هزار واحدي شد. به طوري که در بازار ديروز نماد پرديس پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه باز شد که بازگشايي اين نماد پرطرفدار تاثير به سزايي در مثبت شدن شاخص بورس داشت.
همچنين نماد توسعه معادن و فلزات نيز بعد از بازگشايي بيشترين تاثير را بعد از پتروشيمي پرديس در مثبت شدن شاخص بورس داشت؛ پس از آن پالايشگاه اصفهان، بانک صادرات، صنايع شيميايي، بانک اقتصاد نوين، گل‌گهر و نفت و گاز پارسيان از شرکت‌هاي موثر در رشد 302 واحدي شاخص بودند اين در حالي است که علاوه بر هلدينگ خليج‌فارس، ملي مس، خدمات انفورماتيک و مخابرات مانع از رشد بيشتر بورس در معاملات ديروز شدند.
در بازار روز گذشته شرکت‌هاي سيماني به همراه پتروشيمي شازند و پالايشگاه تبريز از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار بودند و صنايع آذرآب و معدني املاح ايران بيشترين تقاضاي فروش را به خود اختصاص دادند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10