(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 خرداد 1392 - شماره 20509 

نگاهي به انديشه هاي سياسي امام (ره) در زمان انتخابات (بخش پاياني)
تداوم راه امام با وحدت کلمه
   


گاليا توانگر
امام (ره) همواره در مسئله انتخابات به سه رکن مهم تاکيدداشتند: حضور پرشور، پرهيز از تفرقه و انتخاب اصلح.
ايشان به خوبي مي دانستند که حضور پرشور مردم در انتخابات مهم ترين رکن دستيابي به حماسه سياسي خواهد بود.
امام از يک سو معتقد بودند که حضور فعالانه مردم پاي صندوق هاي راي توطئه هاي تبليغاتي دشمنان را خنثي خواهد کرد و سوي ديگر تلالو ديگري از مردم سالاري ديني که پايه هاي نظام بر آن استوار است،خواهد بود.ضمن اين که با انتخاب اصلح از سوي مردم آنها دلگرم خدمات دولت خود شده و دولت منتخب را در عرصه هاي مختلف مورد تشويق و حمايت قرار مي دهند.
بنابراين سفارش هاي انتخاباتي امام (ره) دو رويکرد داشت. يکي به سمت ملت و ديگر به سمت کانديداها .
تجلي حماسه سياسي
با حضور پر شور ملت
دشمن با انگيزه مقابله با نظام اسلامي تلاش مي کند که اگر نمي تواند عملاحضور مردم را کمرنگ کند ، لااقل با تبليغات رسانه اي بر پايه وارونه جلوه دادن حقايق از حضور پرشور مردم در پاي صندوقهاي راي بکاهد و در همين زمينه نيز به جار و جنجال تبليغاتي مي پردازد.
دشمن درپي نااميد کردن مردم با دلايل مختلف و واهي است تا آنها را از حضور در پاي صندوق هاي راي منصرف کند و مقبوليت نظام را زير سوال ببرد، گويا اينکه مردم به انقلاب و نظام خودشان بي اعتماد شده اند.
مهدي سرايي زاده يک کارشناس مسائل سياسي توضيح مي دهد:« در صورت غفلت مردم، دشمن از اين ناحيه پيروز ميدان خواهد شد. مردم بايد در انتخابات رياست جمهوري با انگيزه بسيار بالا براي دفاع از انقلاب و نظام به صحنه بيايند و بر عکس نظر دشمن عمل کنند.»
وي به صحبت هاي امام راحل در همين راستا اشاره کرده و از قول آن حضرت مي گويد:«اين وظيفه اي است الهي، وظيفه اي است ملي، وظيفه‌اي است انساني، وظيفه اي است كه ما بايد به آن عمل بكنيم همه مان بايد در انتخابات شركت بكنيم.
(صحيفه امام (ره)همان ج ?? ص ??).»
اين کارشناس مسائل سياسي در باب اهميت مشارکت گسترده آحاد ملت در انتخابات آتي ادامه مي دهد:« اصطلاح جمهوري اسلامي را امام (ره) ابتدا در پاريس در توصيف نظام مطلوب و مورد نظر خود به كار برد.
“جمهوريت” مورد نظر به همان معناي رايج يعني مردمي بودن حكومت است.
امام راحل مکرر درباره جمهوري اسلامي مي‌فرمودند جمهوري اسلامي يك نظامي است متكي بر آراي عمومي و خواسته ملت.»
تصميم جدي براي تداوم حيات
مردم سالاري ديني
به تعبير مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه اي، مريد برحق امام راحل،انتخابات از دو منظر قابل توجه و مهم است:حضور مردم در انتخابات نشانه زنده بودن آنهاست و براي زنده و تاثيرگذاربودن بايد تصميم جدي بگيرند.
مردم بايدبا تصميم گيري صحيح، خود را براي يک حماسه آماده کنند و با انتخاب فردي ولايي، صالح، امين، نجيب و کارآمد دشمن را از صحنه بيرون برانند.
وقتي اراده مردم وارد ميدان شد، آرمان‌هايي که بدان معتقد هستند مطابق خواست آنها محقق مي شود، بنابراين با توجه به شرايط خاص موجود، حضور حداکثري مردم همراه با بصيرت بسيار ضروري است تا دشمن در طراحي هاي خود دچار سردرگمي و وحشت شود.
سرايي زاده ادامه مي دهد: «بنابراين “جمهوريت” نظام به پذيرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سياسي و حاكمان اشاره داشته و شكل و قالب حكومت مورد نظر امام (ره) را تشكيل مي دهد و در اين نظام مردم به عنوان يكي از اركان مشروعيت نظام سياسي جمهوري اسلامي تلقي مي شوند، به گونه اي كه نظر و راي مردم فقط در مراحل اوليه تاسيس نظام شرط نبود،بلكه جمهوري اسلامي به حضور دائمي و نظارت هميشگي آنها بر مسئولين مقيد مي باشد.
البته در كنار آن “اسلاميت” هم ركن مهم ديگر نظام مورد نظر امام راحل است كه بارها بر آن تاكيد نمودند و در واقع اين ركن است كه جمهوري اسلامي را از دموكراسي هاي غربي جدا مي سازد. اسلام محتوا و ماهيت اصلي اين نظام را تشكيل داده و ضوابط و احكام و مقررات اسلامي مبناي اصلي سياست ها و قوانين آن محسوب مي شوند.»
وي در تکميل صحبت هايش مي گويد : «يكي از مهم ترين ابزارهاي مشاركت سياسي مردم و تحقق نظام جمهوري اسلامي عرصه انتخابات است كه اگر با دورانديشي و اتخاذ تدابير و مقدمات آن از سوي مسئولان و ساير دست اندركاران عملي شود مي تواند جمهوري اسلامي را در برابر تمامي توطئه‌ها بيمه نموده و از آسيب‌ها و خطرات داخلي و خارجي مصون دارد.»
لزوم خدمت نمودن مسئولان به مردم
شما بايد کوشش کنيد که اين چيزي که الآن در ذهن مردم هست، که دولت را از خودشان مي‏دانند و انتخابات را از خودشان مي‏دانند، اين از دل آنها بيرون نرود. يعني، شما در طول خدمتي که انجام مي‏دهيد خداي تبارک و تعالي را در نظر داشته باشيد. شما مسئول هستيد پيش خدا. فردا از شما سؤال مي‏شود. اينجا هم بر فرض اينکه بتوانيد يک چيزي را خداي نخواسته عمل کنيد و مخفي نگه داريد، پيش خدا مخفي نيست، پيش ملائکه اللّه‏ مخفي نيست، يک روزي به آن مي‏رسد انسان. از اين جهت نسبت به مردم هر چي مردم ضعيف ترند بيشتر، عکس سابق که هر چي قوي‌تر بودند، با خانها رفتارشان چطور بود، با مثلاً آنهايي که دارا بودند چطور بود، با سرمايه‌دارها چه جور بود، با مردم ضعيف هيچي. شما عکس کنيد مسئله را، يعني آن طوري که با مردم ضعيف و مستضعف و محروم رفتار مي‏کنيد، بهتر باشد از آني که با ديگران رفتار مي‏کنيد، با همه خوب، اما اينها دل شکسته‏اند اينها محروم بودند در طول تاريخ، اينها زحمت ديدند، اينها در انقلاب خدمت کردند، اينها امروز جوانهايشان را مي‏دهند، آن طبق? مرفه اگر هم باشد کمي از آنها داخل اين امور هستند، خيلي نيستند. بنابراين ما بايد اين طبقه از مردم را براي خاطر خدا و براي حفظ حيثيت جمهوري اسلامي‏حفظ بکنيم. در هم? قشرها در هم? کارها با آنها خوشرفتاري کنيد. يک وقت خداي نخواسته يکي را کار دارد بيايد در آنجا، فراش راهش ندهد، يا مدتي معطل بشود يا توي اتاق نگذارند بيايد، اينها اين طور نباشد. اينها کارهايي بود که بر خلاف رضاي خدا بود و سابق مي‏کردند، شما بايد عکسش باشد. اين يک مسئله است که راجع به همه کارهايي که شما مي‏کنيد متوجه باشيد که خدا حاضر است در همه جا، و متوجه هم? مسائل هست و ثبت مي‏شود کارهاي ما و پيش خدا مي‏رود، بعدها، يعني درقيامت پيش خودمان هم باز مي‏شود اعمالمان. ازاين جهت‏اين يک سفارش است که عرض مي‏کنم . . .
اينها تعابير امام راحل در تبيين نقش دولت در خدمتگزاري به خلق به منزله خدمت به خداوند است .
در جاي ديگري امام راحل صراحتا مي‌فرمايند:« اگر به من بگويند خدمتگزار ، بهتر از اين است كه بگويند رهبر . رهبرى مطرح‏نيست‌، خدمتگزارى مطرح است ، اسلام ما را موظف كرده كه خدمت كنيم . در اسلام و پيش من رهبرى مطرح نيست ، برادرى مطرح است . من با مردم ايران برادر هستم ، و خود را خادم و سرباز آنان مى‏دانم.»
سميه احمدي يک فرهنگي ضمن اين که نقش فرهنگيان ، اساتيد دانشگاه و نخبگان را براي هدايت اقشار مختلف مردم به پاي صندوق‌هاي راي مهم ارزيابي مي کند، مي گويد:«امام راحل خود به آنچه که باور و اعتقادش بود عمل مي‌کرد و الگوي عملي پيش روي ملت مي نشاندند. مردم وقتي درک کنند که مسئولانشان دلسوز آنها هستند ، خودشان حاميان اصلي دولت منتخب خود خواهند شد و برنامه هاي دولت سريع تر و منسجم تر عملي مي شود.»
وي در ادامه مي گويد:« امام (ره) نيز به آزادي مردم در انتخاب فرد اصلح هم اعتقاد داشتند و هم در صحبت هايشان دائما متذکر مي‌شدند که همه آحاد ملت بايد به صحنه بيايند و انتخاب کنند. اگر بعدا مردم بفهمند که انتخابشان نادرست بوده‌، خودشان منتخب خود را به حاشيه مي‌برند. به دليل همين اعتقاد راسخ امام (ره) به مسئله آزادي در انتخاب بود که در مورد انتخاب بني‌صدر سکوت کردند و بعدها توسط مردم فرد خائن بيرون رانده شد.بنابراين حضور مردم اين مسئوليت را‌پررنگ تر پيش روي رئيس جمهور آينده مي‌نشاند که ورود به دولت تنها به منزله در دست گرفتن قدرت نيست ،بلکه پذيرش مسئوليتي بس سنگين در قبال نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران است. از سوي ديگر رئيس دولت چشم هاي نکته سنج ملت را همواره به عنوان منصف ترين ناظر بر بلنداي عملکرد خود احساس خواهد کرد.»
الگوسازي از انديشه سياسي
امام راحل
مهندس مهدي عباسي مهر يک فعال سياسي در گفت وگو با گزارشگر کيهان درباره معجزات انديشه سياسي امام راحل مي گويد:«ايشان نظام مردم سالاري ديني را به عنوان يک نظريه و ديدگاه ويژه در برابر ليبرال دموکراسي غرب و کمونيسم شرق مطرح فرمودند. ضمن اينکه همواره در بيانات خود به آزادي راي مردم و نظر مردم توجه ويژه داشتند.با صراحت کامل مي‌فرمايند: ملت ما هر طور راي داد از آن تبعيت مي کنيم . خداي تبارک و تعالي به ما حق نداده که چيزي را به ملت تحميل کنيم. اساسا يکي از شاخصه هاي زندگي امام راحل همين مردمي بودن و با مردم بودن شان بود.»
اين فعال سياسي ادامه مي دهد:« بديهي است ضرورت حضور مردم در انتخابات بواسطه تهديدات استکبار پررنگ تر مي شود. ما بر خلاف برخي کشورها که انتخاباتشان پر شور و حداکثري نيست ، در انتخابات جمهوري اسلامي ايران نقش مردم بسيار برجسته است. رسانه هاي بيگانه نيز بر روي حضور مردم حساسيت خاصي دارند و علي‌رغم اين که همواره در تلاشند که با گزارش‌هاي دروغ خود گستردگي حضور ملت را وارونه جلوه دهند اما اين گستردگي به حدي است که قابل انکار و تحريف نيست و آنان نيز چاره اي جز اعتراف و انعکاس اين حضور پر شور نمي بينند. »
وي با اشاره به اين که شخصيت امام راحل يک شخصيت برجسته جهاني است مي گويد :« حکومت امام (ره) مقبول ترين حکومت جهاني ، خودشان محبوب ترين الگوي دنيا وتشييع پيکر مطهرشان باشکوه ترين وداع مردم با رهبرشان بود. همه اينها دليل محکمي دارد و آن اين است که پيدا و پنهانشان يکي بود و در عمل باورهايش را نشان مي دادو بنابراين برقلب هاي مردم حکومت مي کردند. ايشان همان قدر که در برابر دشمنان اسلام سرسخت بودند در برابر انتقادات جريان هاي سياسي داخلي سعه صدر داشتند. ايشان به شدت اعتقاد داشتند که نبايد در برابر ظلم مستکبرين سکوت کرد و پيروزي نهايي همان گونه که قرآن وعده داده با مستضعفين خواهد بود.از اين رو نه تنها مردم مسلمان دنيا از ايشان پيروي مي‌کردند بلکه غير مسلماناني که از استکبار روي‌گردان بودند نيز ايشان را رهبر و الگو ي آزاديخواه خود مي‌دانستند.زندگي امام راحل و انديشه هاي سياسي ايشان به ما مي گويد هر کس در مسير الهي قرار بگيرد از قدرتمندان هراسي به دل ر اه نمي دهد و ماندگار خواهد بود. اين ابعاد بايد مورد پژوهش قلم انديشمندان و دانشگاهيان قرار گيرد و براي نسل‌هاي بعدي الگوسازي شود.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10