(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13 خرداد 1392 - شماره 20509

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
...اين‌همه راه آمده‌ايم(يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
پيمان شکني ! (به جاي گفت و شنود)
رسانه‌هاي بيگانه: نامزدهاي رياست جمهوري ايران در برنامه هسته‌اي اتفاق نظر دارند
وزير کشور: تمهيدات لازم براي برگزاري انتخاباتي قانونمند سالم و رقابتي فراهم است
سراج: روند برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني نامزدهاي رياست‌جمهوري تغيير مي‌کند
آشفتگي اصلاح‌طلبان قرباني مي‌گيرد
 حذف خاموش عارف به نفع روحاني (خبر ويژه)
دعوت مشترک حزب مشارکت و گروهک فدائيان خلق به تحريم انتخابات (خبر ويژه)
طعنه زيباکلام به رئيس دولت سازندگي (خبر ويژه)
طلا خبر داد
اعلام نتايج نهايي تأييدصلاحيت نامزدهاي شوراها تا 13 خرداد
 


«شما يک زندگي جدا از دنياي جديد داشته‌ايد. مباحث مربوط به اقتصاد مدرن و حقوق و روابط جديد بين‌الملل را مطالعه نکرده‌ايد. تحصيلات شما در علوم اسلامي و الهي است. شما با دنياي کنوني سياست و معادلات جاري آن در زندگي اجتماعي درگير نبوده‌ايد. با اين وجود، آيا احساس نمي‌کنيد که بايد در راهي که اعلام کرده‌ايد تجديدنظر کنيد؟»
اين پرسشي بود که روز نهم آذرماه 1358 خبرنگار مجله آمريکايي تايم در مصاحبه اختصاصي خود با حضرت امام(ره) از ايشان پرسيده بود. پاسخ امام راحل(ره) اما، تعجب آميخته به ناباوري خبرنگار تايم را در پي داشت. امام خميني(ره) در پاسخ فرموده بود؛ «ما، معادله جهاني و معيارهاي اجتماعي و سياسي که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مي‌شده است را شکسته‌ايم، ما خود چارچوب جديدي ساخته‌ايم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ايم. از هر عادلي دفاع مي‌کنيم و بر هر ظالمي مي‌تازيم، حال شما اسمش را هر چه مي‌خواهيد بگذاريد، ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت، اميد است کساني پيدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراي امنيت و ساير سازمان‌ها را بر اين پايه بنا کنند. نه بر پايه نفوذ سرمايه‌داران و قدرتمندان که هر موقعي خواستند هر کسي را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمايند. آري با ضوابط شما، من هيچ نمي‌دانم و بهتر است که ندانم».
خبرنگار مجله «تايم» حق داشت از پاسخ امام راحل ما(ره) انگشت‌حيرت به دندان بگيرد و در مقدمه‌اي که براي انتشار مصاحبه حضرت امام(ره) تهيه کرده بود، بنويسد؛ «سخن از يک روحاني بزرگ شيعه در ميان است که به‌زعم خود آمده است تا نظام حاکم بر جهان امروز را نه فقط در ايران که در همه دنيا تغيير دهد و نظامي را جايگزين کند که در آن عدالت و ظلم، روابط اجتماعي و معادلات سياسي با معيارهاي اسلامي تعريف مي‌شوند».
نمي‌دانيم آيا خبرنگار مجله تايم در قيد حيات است يا نه؟ اگر بود مي‌ديد و اگر باشد مي‌بيند که آنچه آن روز، امام راحل(ره) ما با اطمينان مي‌فرمود و خبرنگار تايم با دهاني بازمانده از تعجب و دروني آکنده از انکار مي‌شنيد، اتفاق افتاده است.
15 خرداد 1342 را مي‌توان با روزي که رسول خدا(ص) دعوت خويش آشکار کرد، به مقايسه نشست. با اين تفاوت که پيامبر اعظم(ص) اسلام ناب را به وحي از خداي مهربان گرفته بود و سلاله پاک او، امام خميني(ره) غبار قرن‌ها بدعت و تحريف و کج‌انديشي و بدانديشي که بر آن نشسته بود را زدوده و اسلام ناب محمدي(ص) را همانگونه که در صدر بود،‌ ارائه کرده بود. رژيم آمريکايي شاه، سراسيمه از آنچه در پيش بود، قيام را به خون کشيد و اين توهم را که نه خود و نه اربابانش باور داشتند در شيپورهاي فريب آن روزها دميد که گويي «دارها برچيده و خون‌ها شسته است»! اما قيام، تازه آغاز شده بود و تشنگاني که با آدرس غلط قدرتهاي استکباري در پي آب به سوي سراب رفته بودند، نشاني سرچشمه زلال را که امام راحل(ره) نشان‌داده بود، شناخته بودند. ديري نپائيد که طلايه بهمن 57 نمايان شد و ياران امام(ره) که آن روزها مي‌فرمود؛ در رحم مادران و صلب پدران و يا گهواره‌ها هستند، نيز از راه رسيدند. همه آمده بودند و آماده بودند تا «فلک‌را سقف بشکافند و طرحي نو دراندازند» و انداختند.
حضرت امام(ره) در پيامي به مناسبت سالروز قيام 15 خرداد که سال 1362 يعني در اوج جنگ تحميلي و حمله همه جانبه تمامي قدرت‌هاي ريز‌و‌درشت دنيا به ايران اسلامي، منتشر شده بود، آورده‌اند؛
«ما امروز، دورنماي صدور انقلاب اسلامي را در جهان مستضعفان و مظلومان بيش از پيش مي‌بينيم و جنبشي که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان عليه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، اميدبخش آتيه روشن است و وعده خداوند تعالي را نزديک و نزديکتر مي‌نمايد، گويي جهان مهيا مي‌شود براي طلوع آفتاب ولايت از افق مکه‌معظمه... از پانزدهم خرداد 42 که حکومت مستکبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي‌رفت تا عربده شوم «اناربکم الاعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افکند تا 22 بهمن 57 که پايه حکمراني جباران‌عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت و تخت و تاج 2500 ساله فرعون‌گونه ستمشاهي به دست تواناي زاغه‌نشينان و ستمديدگان تاريخ برباد رفت و... ايامي معدود بيش نبود و از 22 بهمن 57 تا امروز که 15 خرداد 92 را درآغوش مي‌کشيم ساعاتي محدود بيش نيست ولي تحولي که - انجام آن- کمتر از صد سال -هم- بعيد به نظر مي‌رسيد با تقدير خداي بزرگ در اين ايام معدود و ساعات محدود تحقق يافت و جلوه‌اي از وعده قرآن کريم نورافشاني کرد».
امام راحل ما(ره) باز هم مثل هميشه حق داشت که در سروده‌اي مي‌فرمود؛ «انتظار فرج از نيمه خرداد کشم» چرا که آن روز اگرچه آميخته به دود و آتش و خون بود ولي بعثت دوباره - تعبير حکيمانه حضرت آقا از انقلاب اسلامي- آغاز شده و اسلام ناب محمدي(ص) از غربتي که دهها قرن بر آن تحميل کرده بودند، بيرون آمده بود.
بعد از آن، اين گردونه چرخيد و چرخيد تا به رحلت حضرت امام(ره) رسيد. غربِ سيلي خورده بار ديگر غريو شادي کشيد. ساعتي پس از آن که امام راحل ما چشم از جهان فروبست، اين خبر با ذوق‌زدگي احمقانه‌اي روي تلکس خبرگزاري رويتر نشست که «با مرگ خميني، انقلاب اسلامي به نقطه پايان رسيده است» و ساعتي ديگر خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس در مصاحبه با يکي از نظريه‌پردازان مؤسسه «هري‌تيژ» به تفسير اين رخداد پرداخت که «شخصيت کاريزماتيک- جاذبه ويژه- خميني مسلمانان جهان را با حالتي سحرگونه به خود جذب کرده بود و اکنون که از دنيا رفته است،‌ مانند هر شخصيت کاريزماتيک ديگر، بنياني که بنانهاده بود فرو مي‌ريزد» اما چند ساعت بعد وقتي در سراسر ايران اسلامي زن و مرد و کودک با چشم اشکبار به خيابان‌ها ريختند و خبر اين ضايعه غم‌انگيز در لبنان و فلسطين اشغالي و مصر و بحرين و الجزاير و... پيچيد و هنگامه آفريد، خبرگزاري رويتر با ناباوري آن را رخدادي عظيم‌تر از استقبال مردم به هنگام ورود حضرت امام(ره) ناميد و با انتقال بي‌وقفه رهبري به حضرت آقا؛ اضطراب دشمن به اوج رسيد ... خميني عزيز ما غروب نکرده بود، بلکه در قامت ديگر سلاله پاک رسول خدا(ص) دوباره طلوع کرده بود... و ديري نپائيد که اين گزاره ملکوتي از دل‌ها به زبان‌ها تراويد که «خامنه‌اي، خميني ديگر است».
باز هم عقبه‌هاي سخت بود و شيب‌هاي تند که ملت مانند دوران امام‌راحل(ره) در رکاب خلف حاضر او با موفقيت پشت سر مي‌گذاشتند و قله‌هايي که پير جماران وعده داده بود را يکي پس از ديگري فتح مي‌کردند. اين برداشت نه سخن خلاف است و نه لاف گزاف. کافي است به توصيه حضرت امام، نقطه آغاز را با نقطه‌اي که امروزه در آن ايستاده‌ايم به مقايسه بنشينيم، تا با خواجه شيراز همنوا شويم که:
رهرو منزل عشقيم و زسر حد عدم
تا به اقليم وجود، اينهمه راه آمده‌ايم
امروزه اما، همه شواهد حکايت از آن دارند که در ادامه همان راه به پيچ‌بزرگ تاريخ نزديک شده‌ايم. پيچ بزرگي که به نوشته هاآرتص، خميني و خامنه‌اي تابلوهاي راهنماي آن را نصب کرده‌اند و... راستي! آنگونه که دشمنان بيروني ادعا مي‌کنند و دنباله‌هاي داخلي همان را نشخوار مي‌کنند، اگر انقلاب اسلامي درگذر سال‌هاي گذشته رو به ضعف نهاده است، چرا -به قول حضرت آقا- کينه‌توزي‌ها و دشمني‌ها و شمشير از رو بستن‌هاي دشمنان همه روزه دامنه گسترده‌تر و شتاب بيشتري گرفته است؟! و به قول حضرت امام(ره) در خطاب معروفشان به آمريکا «اگر مي‌گوئيد هيچ اتفاقي نيفتاده است، پس چرا اينهمه سر و صدا مي‌کنيد؟!»
از ميان هزاران اظهارنظر و تفسير و تحليل دشمنان تابلودار بيروني، اشاره به بخشي از سخنان نتانياهو که روز 26 مي 2011- پنجم خرداد 1390- در کنگره آمريکا ايراد کرده است خواندني است؛
«دفعه قبل که پشت اين تريبون ايستاده بودم درباره خطر ايران هسته‌اي هشدار دادم، اما، اکنون آن زمان گذشته است و لولا و محور تاريخ در حال چرخش است. امروز از تنگه خيبر در عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش، دگرگوني عظيمي در حال وقوع است. اين دگرگوني کشورها را متلاطم و دولت‌هاي دوست ما را متلاشي کرده است و خاطرات ايران 1979 را زنده مي‌کند. بايد قبول کنيم نيروي قدرتمندي وجود دارد که با الگوي مورد نظر ما -پاسخ حضرت امام به خبرنگار تايم را مرور کنيد- مخالف است. در رأس اين نيروي قدرتمند، ايران خميني و خامنه‌اي قرار دارد. کساني که ايران و خطر آن را ناديده مي‌گيرند، سرخود را در شن [!] فرو کرده‌اند.»
و... اين قصه اگرچه سر دراز دارد و حتي شرح مختصر آن نيز در اين وجيزه نمي‌گنجد، ولي اين نکته گفتني و اين سؤال پرسيدني است که «براي نشستن بر کرسي رياست امور اجرايي کشوري با اين ويژگي‌ها، چه شخصيتي و با چه ويژگي‌ها بايسته است؟... شايسته به مفهوم واقعي آن بماند.»

حسين شريعتمداري



سامانه پيام کوتاه 30002323
* در پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 يک ويرانه از رژيم ستم‌شاهي و اربابان آمريکايي و انگليسي‌اش تحويل گرفتيم و در سرتاسر شهر و روستا جز فقر، خرابي، عقب‌افتادگي در عرصه‌هاي مختلف چيزي مشاهده نمي‌شد اما در اين سه دهه که کشور در اختيار نظام مقدس جمهوري اسلامي قرار گرفته و توسط مردم اداره مي‌شود به حول و قوه الهي، ايران در عرصه‌هاي مختلف علمي، صنعتي، تکنولوژي و... در اوج و قله قرار گرفته و براي ساير کشورها الگو گرديده است و مردم هم به رفاه نسبي رسيده‌اند و سرمايه آنها چند برابر شده است. مناسب است کانديداهاي رياست جمهوري به اين نقاط قوت هم اشاره کنند. سياه‌نمايي اقتصادي و تخطئه جمهوري اسلامي خواست دشمنان قسم‌خورده است. قطعاً شهدا، آزادگان و ايثارگراني که عضوي از بدنشان را در راه اعتلاي اسلام از دست داده‌اند فردا جلوي آنها را خواهند گرفت.
بختياري
* بهتر است کانديداهاي رياست‌جمهوري در گفتار و رفتار خود صداقت داشته باشند و قول و وعده تو خالي به ملت ندهند ضمن اينکه به مذاکره با آمريکا تکيه نکنند. ملت ما هيچ احتياجي به مذاکره با آمريکا ندارد. ملت طالب رابطه با آمريکا نيست بنابراين برخي از کانديداها سعي نکنند از طريق طرح شعار رابطه به دنبال کسب راي باشند.
محمد ولي‌پور و 8753----0912
*همين چند روز پيش بود که رهبر معظم انقلاب به نامزدها توصيه فرمودند واقعيات را به مردم بازگو کنيد تا مردم به شما اعتماد کنند. متأسفانه در موقعيتي که صدا و سيما برايشان فراهم نموده خاصه در مناظره‌ها نه تنها به اقدامات خوبي که دولت کنوني کرده اشاره‌اي نشد بلکه جهت آنها مخدوش شد و به سياه‌نمايي پرداختند. اين کار شرط انصاف نبود. يک نمونه آن مسکن مهر است که هر يک به نوعي آن را ضايع کردند. خوب است در دور بعدي موقعيت خانوادگي نامزدها و محل زندگي آنها و چگونگي کار فرزندانشان مطرح شود.
محمودي
* از کيهان به خاطر شفاف‌سازي فضاي انتخابات تشکر مي‌کنم. از کانديداهاي دوره يازدهم رياست جمهوري هم مي‌خواهم به جاي تکيه بر تخريب دولت و سياه‌نمايي به ارائه برنامه خود همت نمايند.
عرب از مازندران و صفرعلي اسماعيلي
* به برخي کانديداها که به دفاع از فتنه‌ و فتنه‌گران مبادرت مي‌ورزند عرض مي‌کنم که از عاقبت سوء آنها عبرت بگيرند و خود را زنده به گور سياسي و اجتماعي نکنند و براي مردم هم دردسر درست نکنند که دير يا زود بايد گذاشت و گذشت.
9005---0913
* برخي کانديداها که تحمل چند سؤال را ندارند چطور فردا قادر خواهند بود بار مشکلات 70 ميليون را بر دوش کشند و از کيان نظام مقدس جمهوري اسلامي در برابر تشر دشمنان قدار و مستکبر جا خالي نکنند.
علي مرداني
* اجراي هدفمندي يارانه هرچند به صورت ناقص و مسکن مهر از نقاط مثبت دولت آقاي احمدي‌نژاد است و درست نيست کانديداهاي رياست جمهوري براي اينکه آراء کسب کنند فقط با تکيه بر روي نقاط ضعف مثل بيکاري و تورم انگشت اتهام را به سوي اين و آن نشانه روند.
5360---0912
* با وجود آنکه صدا و سيما ميدان وسيعي در اختيار کانديداها قرار داده متأسفانه برخي از آنها که به نظرم در تاييد آنها بايد شک کرد مشي و روش سال 88 را در پيش گرفته و در مسير فتنه گام برمي‌دارند.
باقري بروج
* انتظار مي‌رود در مناظره بعدي سؤالات از حالت مسابقه‌اي بودن خارج شود و به صورت مستدل سؤال و پاسخ شنيده شود.
حقيقت از تبريز
* در بخشي از مناظره اقتصادي برخي کانديداها در توصيف تصوير جمعيت بازار با برخوردهايشان نشان دادند که:1- مردم خود را نشناخته‌اند. 2- فقط به سياه‌نمايي فکر مي‌کنند.3- به مردم خود توهين مي‌کنند.4- به القاي يأس و سرخوردگي به مردم فکر مي‌کنند و... چطور اينها با اين شناخت مي‌خواهند براي اين ملت کار کنند؟!
رضايي
* کيفيت مناظره تلويزيوني بين کانديداهاي رياست‌جمهوري نشان از پويايي و دقت نظر و وقت‌شناسي در نياز جامعه بر مسائل روز داشت و با اين ابتکار قابل تقدير، رسانه‌هاي معاند و دشمنان داخلي و بيروني که در جهت نااميد کردن مردم و يأس از حضور در انتخابات حرکت مي‌کردند کيش و مات شدند.
طالعي
* از اصولگرايان در اين روزهاي آخر و پاياني تبليغات تقاضا داريم ائتلاف کنند.
8934---0912
* مگر دولت اعلام ننمود که افزايش حقوق‌ها از 1/1/92 اعمال و پرداخت مي‌شود. پس چرا براي افزايش حقوق ما تامين اجتماعي‌ها تا به حال اقدامي نشده و در تاريخ 11/3/92 برخي از روزنامه‌ها اعلام نمودند که در تير ماه اقدام مي‌گردد؟! چرا پس از 4 ماه از شروع سال جديد افزايش حقوق‌ها را اعمال مي‌کنند؟! با توجه به نزديکي ماه مبارک رمضان شايسته است مسئولين امر در رفع مشکل تسريع نمايند.
بازنشسته تامين اجتماعي
* به منظور حمايت از توليد داخلي اقدام به خريد يک دستگاه يخچال داخلي از... نمودم ليکن پس از 6 ماه به علت نشت گاز يخچال از کار افتاد. با توجه به داشتن ضمانت‌نامه 2 ساله، مسئولين امر اعلام نمودند يخچال را به تعميرگاه منتقل کنيد تا تعمير شود. با توجه به اينکه مبلغ کلاني بابت ضمانت‌نامه‌ها مي‌گيرند دستگاه معيوب بايد تعويض شود نه اينکه پس از جوشکاري و تعمير دستگاه را تحويل مشتري دهند.
مرتضوي
* در تاريخ 9/3/92 به درمانگاه شعبه 17 آزادي روبروي شهرک اکباتان مراجعه و ويزيت شدم وقتي براي دريافت دارو مراجعه نمودم اعلام شد که دارو نداريم؟! از مسئولين امر انتظار مي‌رود نسبت به رفع مشکل دارويي بازنشستگان اقدام نمايند تا هزينه‌اي مضاعف با اين تورم و گراني دامن ما را نگيرد.
بلورچي بازنشسته تامين اجتماعي
* وضعيت حجاب و عفاف در مراکز پليس+10 از جمله در خيابان 17 شهريور شمالي کد 211163 رو‌بروي شکوفه، روبروي بانک ملي اصلا مناسب شئون اسلامي نيست و لازم است مورد توجه مسئولين امر قرار گيرد.
شکوري

 


در آستانه سالروز شهادت مولاي مظلوممان حضرت امام موسي کاظم عليه‌السلام، اين ستون را به احاديثي از آن بزرگوار اختصاص مي‌دهيم؛
* سه چيز تباهي مي‌آورد؛ پيمان‌شکني، رها کردن سنت و جدا شدن از جماعت.
* خير برسان و سخن نيکو بگوي و سست رأي و فرمانبر هر کس مباش.
* مبادا از خرج کردن در راه طاعت خدا خودداري کني و آنگاه دو برابرش را در معصيت خدا خرج کني.
* مبادا حريم ميان خود و برادرت را از ميان ببري، چيزي از آن باقي بگذار چرا که از ميان رفتن اين حريم،‌از ميان رفتن شرم و حياست.
* کسي که هر روز خود را ارزيابي نکند، از ما نيست.

 


رسانه‌هاي خارجي با انتشار گزارش‌هايي درباره انتخابات آتي رياست‌جمهوري در ايران تأکيد کردند کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در ايران در موضوع هسته‌اي با هم متحد هستند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي که روزنامه ميل‌اندگاردين آن را باز نشر کرده است تأکيد کرد هرکس در تاريخ ‍14ژوئن براي جانشيني احمدي‌نژاد انتخاب شود بعيد است که جمهوري اسلامي ايران در برنامه غني‌سازي اورانيوم خود تغييري ايجاد کند.
خبرگزاري فرانسه در اين گزارش اذعان کرده که نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري ايران هرچه باشد، تأثير چنداني بر مواضع هسته‌اي ايران نخواهد داشت.
بنابراين گزارش، هرکس که در تاريخ 14 ژوئن براي جانشيني احمدي‌نژاد انتخاب شود، بعيد است که جمهوري اسلامي ايران در برنامه غني‌سازي اورانيوم خود تغييري ايجاد کند.
اين گزارش تصريح مي‌کند که در خصوص مسائل مهم از جمله مسئله هسته‌اي ايران، تصميم‌گيري نهايي با رهبر عالي ايران است.
پايگاه اينترنتي نيوز اينفو نيز در گزارشي تأکيد کرد ممکن است هشت کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ايران درباره مسائل مختلف اختلاف نظر داشته باشند اما وقتي موضوع به فعاليت هسته‌اي ايران مربوط مي‌شود آنها در دنبال کردن خواسته‌هاي اتمي صلح‌آميز خود با يکديگر متحدند.
اين پايگاه اينترنتي غربي در ادامه گزارش خود تأکيد کرده است: هر کسي در ايران رئيس‌جمهور شود ايران برنامه غني‌سازي اورانيوم خود را تغيير نمي‌دهد.
نقش گسترده جوانان
در انتخابات ايران
المانيتور نيز به ترکيب جمعيتي ايران اشاره کرده و گزارش داد: در انتخابات 14 ژوئن نقش نسل جوان ايران نقشي به سزا خواهد بود.
بنابراين گزارش، کارشناسان بر اين باورند که ايران شاهد يک مرحله انتقالي در عرصه اقتصادي- اجتماعي در دو دهه گذشته بوده است. در انتخابات 14 ژوئن، 50/5 ميليون نفر واجد شرايط مشارکت هستند و در حالي که تعداد واجدين شرايط افزايش يافته است، ترکيب آنها نيز با توجه به مسائل مردم‌شناسي و گرايش‌هاي اجتماعي- اقتصادي تغيير کرده است.
المانيتور براي اثبات مدعاي خود از آمار اکتبر 2011 استفاده کرده که براساس آن 50درصد از جمعيت ايران بين سنين 18 تا 35 سال قرار دارند. اين آمار بدان معناست که کانديداهايي که بتوانند جذابيت بيشتري براي نسل جوان ايراني داشته باشند، در نهايت شاهد نتايج بهتري نيز در انتخابات خواهند بود، بنابراين، اتفاقي نيست که برخي از کانديداها به مسائل خاص نسل جوان نظير ايجاد اشتغال و آزادي‌هاي فرهنگي پرداخته‌اند.
المانيتور در گزارش ديگري به سخنان جان‌کري وزير امور خارجه آمريکا اشاره و تأکيد کرد: دولت اوباما همچنان اميدوار است از طريق سياسي و مسالمت‌آميز مسئله هسته‌اي ايران را حل کند اما اميدها براي تغيير جدي در مشي ايران بعد از هشت سال بسيار کمرنگ شده است.
براساس اين گزارش کري گفته است: بسيار بعيد است که انتخابات ايران تغيير جدي در رويکرد دولت ايجاد کند و چنين اراده و خواسته‌اي در مردم ايران ديده نمي‌شود.

 


وزير کشور تاکيد کرد با کار شبانه‌روزي و بي‌وقفه همه لوازم و شرايط و تمهيدات لازم براي برگزاري انتخابات قانونمند، سالم و رقابتي را فراهم کرده‌ايم.
مصطفي محمدنجار در گردهمايي مسئولان فرهنگي کشور که در جهت ايجاد زمينه لازم جهت تقويت فرمايشات رهبر انقلاب مبني بر مشارکت حداکثري در انتخابات و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، با بيان اين مطلب، افزود: مقام معظم رهبري با تدبيري زيبا انتخابات را مظهر حماسه سياسي توصيف فرمودند، چرا که انتخابات تبلور عيني مردم‌سالاري ديني و حضور مردم در اداره کشور و مشارکت در تصميم‌گيري‌ها است.
وي با بيان اين که اين حماسه تاثيرات بسزايي با خود خواهد داشت، متحد و يکپارچه شدن مردم در جهت خنثي کردن توطئه‌ها و دسيسه‌هاي قدرت‌هاي استکباري، مطلوب‌تر شدن وضعيت پايدار امنيت در نتيجه بالا رفتن قدرت چانه‌زني کشور را از جمله اين تاثيرات برشمرد.
نجار با بيان اين که لازم است تا تمهيدات لازم براي حضور سهل و آسان مردم در انتخابات را فراهم کنيم، اظهار کرد: انتخابات هر بار با بهره‌گيري از تجربيات قبلي باشکوه‌تر برگزار شده که البته ساز‌وکار آنها مستحکم و خدشه‌ناپذير است.
وزير کشور گفت: ما برگزاري يک انتخابات باشکوه و در شأن مردم را در نظر گرفته‌ايم و همزماني انتخابات رياست جمهوري با چهارمين دوره انتخابات شوراي شهر و روستا به اهميت کار افزوده است، اما به هر ترتيب با کار شبانه‌روزي و بي‌وقفه همه لوازم و شرايط و تمهيدات لازم براي برگزاري انتخابات قانونمند، سالم و رقابتي را فراهم کرده‌ايم.
به گزارش ايسنا، وي با تاکيد بر اين که بايد با همفکري و پرداختن به واقعيت‌ها توطئه‌هاي رسانه‌هاي بيگانه را خنثي کنيم، افزود: ما به دنبال اين نيستيم که چه کسي رئيس‌جمهور مي‌شود و چه کسي نمي‌شود، چرا که به دنبال خلق حماسه سياسي هستيم.
نجار تبليغ و فضاسازي براي حضور پر تعداد مردم را از جمله مسئوليت‌هاي نهادهاي فرهنگي خواند و خاطرنشان کرد: به‌ويژه همکاران در وزارت ارشاد و سازمان تبليغات بايد کمک کنند تا اين کار بزرگ ملي و ديني به سرانجام برسد.
وزير کشور با تاکيد بر اين که همه بايد اخلاق‌مدار باشيم، اظهار کرد: فضاي تخريب به نفع هيچ‌کس نيست و نبايد به هيچ وجه خدمات نظام زير سوال برده شود. ما نبايد جزئي‌نگر و صنفي‌نگر باشيم.
در اين جلسه نمايندگاني از حوزه علميه قم، سازمان تبليغات اسلامي، شوراي اصناف، سازمان بسيج، شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان، استانداري تهران و وزارت ورزش و جوانان حضور داشتند.

 


در پي واکنش‌ها به برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي به ويژه از سوي نامزدهاي انتخاباتي، نماينده دادستان کل کشور در کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري از تغيير روند برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي خبر داد.
«ناصر سراج» در گفت‌وگو با ايرنا به برگزاري جلسه کميسيون تبليغات درباره روند برگزاري مناظره تلويزيوني نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري افزود: نتيجه اين جلسه و تصميم اتخاذ شده درباره روند برگزاري مناظره‌ها امروز (دوشنبه) اعلام مي‌شود.
نماينده دادستان کل کشور اضافه کرد: جلسه کميسيون تبليغات با حضور معاون سياسي صدا و سيما و نمايندگان ستادهاي انتخاباتي کانديداها در صدا و سيما برگزار و نقطه نظرات آنان اخذ شد که نتيجه نهايي درباره اين جلسه امروز (دوشنبه) اعلام مي‌شود.
دادستان کل کشور يکي از پنج عضو کميسيون تبليغ انتخابات رياست‌جمهوري در وزارت کشور است.
همچنين سيد صولت مرتضوي درباره اعتراضات و انتقادات کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري نسبت به مناظره برگزار شده در صدا و سيما، اظهار کرد: نظرات کارشناسان و نمايندگان کانديداها در حال بررسي است تا تصميم مناسبي در اين مورد اتخاذ شود. وي افزود: کميسيون تبليغات در بحث تنظيم و ترتيب برنامه‌ها دخالت مي‌کند، اما در مورد بحث کيفيت برنامه‌ها، خود کارشناسان صدا و سيما نظر مي‌دهند.
دبير ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين سوال که کانديداها معتقدند اين مناظره سطح انتخابات رياست‌جمهوري را پايين آورده است،گفت: بالاخره اين کار، کار تازه‌اي است و هر کاري يکسري محاسن و يکسري معايب دارد که بايد محاسنش را تقويت کنيم و معايبش را از بين ببريم.
مرتضوي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که چرا از قبل برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام نشده بود و به نظر شما پرسيدن سوالات تستي در شأن يک کانديداي رياست‌جمهوري بود، گفت: اين را بايد از سازمان صدا و سيما بپرسيد.
وي اظهار کرد: ما پيشنهادات خود را براي مناظره بعدي به صدا و سيما ارائه داده‌ايم.

 


فشارها بر محمدرضا عارف براي انصراف به نفع حسن روحاني شدت گرفته است.
عارف مي‌گويد تا آخر در رقابت انتخاباتي خواهد ماند اما شواهد حاکي از آن است که او احتمالاً از سوي ائتلاف هاشمي+ اصلاح‌طلبان حذف شود؛ در عين حال طيفي گسترده از اصلاح‌طلبان، عارف (معاون اول دولت اصلاحات) را بر حسن روحاني که خود را معتدل و نه اصلاح طلب معرفي مي‌کند ترجيح مي‌دهند. با اين حال برخي تندروها، عارف را اصلاح‌طلب بدلي و قلابي معرفي کردند و مي‌گويند نه عارف و نه حسن روحاني با نظر اصلاح‌طلبان نام‌نويسي نکرده‌اند بلکه با نوعي نافرماني ثبت‌نام نموده‌اند.
روز گذشته محمدعلي نجفي که خود را «سخنگوي کارگروه 7 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان» معرفي مي‌کرد به خبرنگاران گفت تا شنبه آينده نتيجه مذاکرات اين کميته 7 نفره اعلام مي‌شود. در حال حاضر دو جريان تأثيرگذار هستند يکي اصلاح‌طلبان که نمادشان خاتمي است و ديگري جريان معتدل که نماد آن هاشمي است. گزينه اصلي ما هاشمي بود که شوراي نگهبان گرفت و کانديداي مشترک اين دو جريان منتفي شد.
وي با بيان اينکه «مشاوران خاتمي و تعدادي از بزرگان» در تشکيل گروه 7 نفره نقش داشته‌اند، نظرسنجي و ساز و کارهاي ديگر در انتخاب کانديداهاي واحد اصلاح‌طلبان نقش دارد.
همزمان «مشاوران خاتمي» در بيانيه‌اي خواستار ائتلاف روحاني و عارف شد اما با ادبياتي قابل تأمل عملاً گراي روحاني را داده و تلويحاً عارف را حذف کرد. اين گروه با ابراز تأسف از رد صلاحيت هاشمي مي‌نويسد: ما در اين فرصت با رايزني با همه گروه‌هاي اجتماعي و احزاب و شخصيت‌هاي سياسي و فعالان اصلاح‌طلب و اصول‌گرايي که به برون‌رفت از تنگناهاي موجود مي‌انديشند و منافع و مصالح ملي را بر منافع فردي و مصالح گروهي ترجيح مي‌دهند مي‌کوشيم با معرفي نامزدي واحد، اميد و انگيزه عمومي براي حضور در انتخابات را افزايش دهيم.
نشانه ديگر اظهارات علي يونسي وزير اطلاعات دولت خاتمي است که به مسئولان ستاد انتخاباتي حسن روحاني گفته است: شما بار ديگر به گفتمان اصلاح‌طلبي و اعتدال‌طلبي که من بهترين فرد را در اين شرايط آقاي روحاني مي‌دانم رأي دهيد. مطمئن باشيد آقاي هاشمي نظر قطعي به وي دارد و آقاي خاتمي هم بارها گفته که من به شخصه به روحاني راي مي‌دهم و هيچ شکي در لياقت، کفايت و تدبير وي ندارم و اين کافي است براي کساني که مي‌خواهند از نظر بزرگان با خبر باشند و موضع‌گيري‌هايي از اين قبيل که نشانه دور خوردن عارف و حاميان اصلاح‌طلب اوست و موجب دلخوري‌هايي شده، موجب شد دفتر خاتمي در بيانيه‌اي حمايت از حسن روحاني را تکذيب کند. سايت «فرارو» که از عارف حمايت مي‌کند، در اين باره نوشت: سيدمحمد خاتمي نفيا يا اثباتاً درباره هيچ يک از نامزدهاي محترم نظري نداده است. (يونسي گفته بود که «آقاي خاتمي بارها گفته است که من به شخصه به روحاني راي مي‌دهم) دفتر خاتمي خبرهاي منتسب به بعضي اعضاي ستادهاي نامزدهاي انتخابات که از سوي بعضي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها، منتشر شده را خلاف واقع مي‌داند.
در همين حال عارف ديروز در حاشيه ديدار با بازاريان تهران درباره درخواست حاميان روحاني به ائتلاف با وي گفت: بنده نظري ندارم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.
علي اکبر اوليا نماينده سابق يزد و از حاميان اصلاح‌طلب عارف نيز در مصاحبه با خبرگزاري آريا گفت: در نظرسنجي‌هاي اخير وضعيت عارف بهتر از روحاني است و ما شانس آقاي عارف را بهتر ديده‌ايم.
موافقان نامزدي حسن روحاني مي‌گويند او ممکن است نظر برخي اصولگرايان مانند مطهري و ناطق و... را هم جلب کند اما مخالفان ضمن تأکيد بر اينکه وي اصولگرا نيست مي‌گويند روحاني مدت‌هاست که از جامعه روحانيت نيز فاصله گرفته و جايگاهي ندارد. از آن سو مخالفان عارف مي‌گويند او اگر اصلاح‌طلب بود خودسرانه اقدام به ثبت‌نام نمي‌کرد.
نکته جالب اختلاف ميان محافل اپوزيسيون است. به غير از طيف وسيعي از اپوزيسيون که قائل به تحريم انتخابات و خيانت نکردن(!) به جنبش (فتنه) سبز هستند، موافقان حضور دو دسته شده‌اند. در حالي که سايت ايران امروز به قلم محمد ارس، ‌روحاني را يک شانس بزرگ معرفي کرد و نوشت: روحاني در برنامه‌هاي تبليغاتي قوي‌تر از موسوي و کروبي ظاهر شد. اگر هم ضعف‌ها و کاستي‌هايي دارد که حتماً دارد، در جريان انتخابات آتي از نو ساخته خواهد شد. يعني همانگونه که از موسوي نخست‌وزير دهه شصت، موسوي سبز دهه نود ساخته شد؛ از خاتمي مکتبي، خاتمي اصلاح‌گرا بيرون آمد و جوانان افراطي مکتبي به نيروي مترقي تبديل شدند و عاقبت خانواده رفسنجاني و خود رفسنجاني هم به صف درآمدند. با چنين هنري از پس ضعف‌هاي روحاني نيز برخواهيم آمد.
در مقابل اخبار روز ديگر وبسايت وابسته به اپوزيسيون با حمايت از عارف نوشت: «در انتخابات فعلي باقيمانده جريانات اصلاح‌طلب اشتباه قبل را تکرار کردند. ابتدا گزينه اميدبرانگيز براي هواداران اصلاحات محمد خاتمي بود که با به ميدان آمدن يا آوردن هاشمي رفسنجاني نظرها ناگهان از سوي نماد اصلاح‌طلبي به سمت نماد دوران سازندگي تغيير جهت داد.
همين مورد گوياي اين است که شاه کليد ايستادن بر سر اصول در بين اين جريان گم شده يا اساساً اميد به پي‌گيري اصلاح‌طلبي به نااميدي بدل شده است.» اخبار روز افزود: اصلاح‌طلبان با حمايت از يک نيروي با تجربه و در عين حال تازه نفس چون دکتر عارف که داراي حساسيت کمتري نيز بود مي‌توانستند اشتباه عدم حمايت جدي از معين در 84 را جبران کنند. عدم ورود هاشمي از ابتدا و کنار کشيدن روحاني به نفع عارف و معرفي اين چهره از سوي بدنه اصلاحات به جامعه و جوانان مي‌توانست اميد را برانگيزد.
يادآور مي‌شود براساس برخي تحليل‌ها، زمزمه حذف يک نامزد و انتخاب ديگري از سوي حلقه‌اي که در فتنه سال 88 نقش ايفا کرد، بيش از آن که تاکتيک انتخاباتي باشد، شگردي براي هل دادن هر دو نامزد به سمت اتخاذ مواضع تند و خراب کردن پل‌هاي پشت سر خود - با وجود عضويت در مراکزي نظير مجمع تشخيص مصلحت- به قيمت القاي اين مطلب است که فتنه سبز نمرده است! به همين دليل هم بعضاً ديده مي‌شود که هر دو نفر با دليل و بي‌دليل از هاشمي و خاتمي و موسوي تشکر و تجليل مي‌کنند! اين طراحي براي آن است که افکار عمومي فراموش کنند تندروها ضمن شرط‌گذاري مدعي بودند بدون آزادي بازداشتي‌ها و حصر شدگان، حاضر به حضور در انتخابات نيستند و نيز فراموش کنند که اين جريان مدعي تقلب در انتخابات و عدم آزادي و سلامت آن بودند.

 


برخي اعضاي حزب مشارکت با اعضاي تندرو گروهک‌هاي منحله در خارج کشور بر سر تحريم انتخابات به تفاهم رسيده‌اند.
محمد کيانوش‌راد که سابقه عضويت در مجلس ششم را نيز دارد، در مصاحبه گفت: پس از رد صلاحيت هاشمي فضاي انتخاباتي به شدت سرد شده است. اصلاح‌طلبان در يک جايي بايد با کنش سياسي مشخص نشان دهند که نسبت به اتفاقاتي که رخ مي‌دهد هميشه حاضر به عقب‌نشيني و حاضر به تمکين و تسليم و همراهي نيستند.
وي به تماس‌هاي مکرر فعالان همسو براي فعاليت انتخاباتي اشاره کرد که به گفته او، پس از رد صلاحيت هاشمي کاهش يافته است.
کيانوش‌راد اين فرضيه که اصولگرايان لزوماً به دنبال کناره‌گيري اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات هستند را رد کرد و گفت: چنين خواسته‌اي مطلق نيست. چرا که وجود برچسب اصلاح‌طلبي در انتخابات بدون ترديد براي اصولگرايان و حاکميت مثبت خواهد بود.
اين نماينده مستعفي مجلس ششم مي‌گويد: شرکت در انتخابات به هر قيمت، جز اضمحلال نيروهاي ما دستاوردي نخواهد داشت. ما بايد يک جايي از قوت بيشتري براي نه گفتن برخوردار باشيم.
پيش از اين رجب مزروعي ديگر عضو حزب منحله مشارکت خواستار تحريم انتخابات شده بود.
در همين حال علي کشتگر از سران گروهک فدائيان خلق، شرکت در انتخابات و حمايت از يکي از نامزدهاي موجود را دامي خطرناک براي اپوزيسيون توصيف کرد و در گويانيوز نوشت: اصلاح‌طلباني که درصددند با ترغيب هاشمي و خاتمي به حمايت از روحاني سرمايه سبزها را در تنور حماسه سياسي بسوزانند، اعتقادي به بدنه اجتماعي ندارند. کساني که به سبزها و اصلاح‌طلبان گرايش دارند عروسک خيمه‌شب بازي کساني نيستند که هر لحظه به رنگي درمي‌آيند، و هيچ وقت حاضر نيستند با رعايت اخلاق و پرنسيب سياسي به آنچه يک روز پيشتر وعده کرده عمل نمايند!
وي مي‌افزايد: هيچ يک از هشت نفري که در اين نمايش نقش ايفا مي‌کنند، در حد و اندازه‌اي نيستند که اگر پيروز انتخابات اعلام شوند، قادر باشند نقشي ايفا کنند.
تنها کسي که در ميان نامزدهاي اين دوره اگر رئيس‌جمهور مي‌شد مي‌توانست تا اندازه‌اي سياست‌هاي خارجي و داخلي جمهوري‌اسلامي را تعديل کند هاشمي‌رفسنجاني بود.
کشتگر با ادعاي اينکه حمايت اصلاح‌طلبان از عارف يا روحاني قمار بزرگي است که عايدي آن به جيب نظام مي‌ريزد، نوشت: شگفتا که در چند روز گذشته عده‌اي از اصلاح‌طلبان مأموريت گستردن اين دام را براي هاشمي و خاتمي بر عهده گرفته‌اند. استدلال‌شان هم اين است که براي سد کردن راه حاکميت، از روحاني حمايت کنند.وي تأکيد کرد: اصلاح‌طلباني که دانسته يا ندانسته درصددند با ترغيب هاشمي و خاتمي به حمايت از روحاني سرمايه سبزها را در تنور حماسه سياسي بسوزانند، چه فرقي با وزارت اطلاعات که همين خط را ترغيب مي‌کند، دارند؟ اصلاح‌طلبان مي‌گفتند اگر خاتمي رد صلاحيت نشود در انتخابات شرکت نمي‌کنند. بعد گفتند به شرط حضور هاشمي در انتخابات مشارکت مي‌کنيم. پس از رد هاشمي اعلام کردند که به اين ترتيب ديگر شرکت در انتخابات معنايي ندارد. اما حالا بازهم درصددند نظر خود را عوض کنند و به حمايت از روحاني فرا بخوانند. آيا به چنين جماعتي که هر لحظه به رنگي درمي‌آيند و روي هيچ اصلي نمي‌ايستند مي‌توان اعتماد کرد؟
يادآور مي‌شود گروهک موسوم به شوراي هماهنگي سبز نيز که از سوي اردشير اميرارجمند، رجب مزروعي و... اداره مي‌شود با صدور بيانيه‌اي خواستار تحريم انتخابات شد وتصريح کرد انتخابات پيش رو فاقد حداقل لوازم و استانداردهاي انتخابات آزاد و سالم است... عدم شرکت در انتخابات به اندازه شرکت در آن حق ماست و کسي نمي‌تواند اين حق را سلب کند. ما بر پيمان خود با آقايان موسوي و کروبي و زندانيان ايستاده‌ايم.

 


صادق زيباکلام مي‌گويد هاشمي در حال تبديل شدن به اپوزيسيون است.
وي در مصاحبه با روزنامه زنجيره‌اي بهار با بيان اينکه «حاکميت، اپوزيسيون نمي‌خواهد اما ما نمي‌توانيم اپوزيسيون را از ديد حاکميت تعريف کنيم»، افزوده است: همان گونه که ما مي‌بينيم هاشمي به اپوزيسيون تبديل مي‌شود، اين را حاکميت هم مي‌بيند و اندک‌اندک به هاشمي مي‌گويند آشيخ اکبر بايد تکليفت را معلوم کني. سرمقاله کيهان را که شما بخوانيد همين را مي‌گويد که آقاي هاشمي از شما بهره‌برداري مي‌کنند و تو را هل مي‌دهند و از تو چهره‌اي مي‌سازند که در مقابل نظام قرار بگيري.
وي درباره حضور طيف‌هاي عجيب و غريب در جمع اپوزيسيون گفت: نهضت آزادي وقتي ديد همه آمدند پشت خاتمي، آمد و به جريان اصلاحات پيوست. 21 ارديبهشت امسال هم اصلاح‌طلبان وقتي ديدند عجب موج حمايت از هاشمي راه افتاده آنها هم به موج پيوستند. شما نبايد چندان اسير اين شويد که آيا سازمان مجاهدين انقلاب يا دفتر تحکيم وحدت به‌عنوان نيروهاي آوانگارد جامعه از ابتدا به هاشمي پيوسته‌اند يا نه؟ معتقدم ضرورت دموکراسي‌خواهي همه اين‌ها را پشت سر کسي سوق خواهد داد که شنل اين اپوزيسيون را به تن بکند. هاشمي‌رفسنجاني که عمر نوح ندارد، پنج سال ديگر، 10 سال ديگر با ما نخواهد بود 10 سال ديگر 90 ساله مي‌شود؛ اما جنبش دموکراسي‌خواهي ادامه پيدا مي‌کند.
زيباکلام درباره اين موضوع که «موج ايجاد شده هاشمي را با خود برد به جاي اينکه او اين موج را ببرد» تصريح مي‌کند: اشکالي ندارد. اتفاقاً اگر هاشمي‌رفسنجاني، محمد خاتمي و هرکسي نتواند حداقل خواسته‌هاي اين جنبش را لبيک بگويد، جنبش آنها را پس مي‌زند مي‌خواهم بگويم نگران نباشيد از اين که آقاي رفسنجاني مي‌تواند پا به پاي جنبش بدود يا نه. اگر نتواند همپا با جبهه اپوزيسيون بدود حذف مي‌شود.
وي در پاسخ اين گفته که «اما سن هاشمي براي موج سواري مناسب نيست. موج هاشمي را مي‌برد بعد هم، موج را هاشمي خودش راه نينداخته، اما شما پاسخي براي اين دو چالش نداريد» مي‌گويد: ‌اساساً براي من مهم نيست هاشمي‌رفسنجاني چه مي‌کند. هاشمي يا مي‌تواند پا به پاي اين قطار باشد و مسافر اين قطار بماند يا نه. اگر حذف شود، هيچ اتفاقي نمي‌افتد. اپوزيسيون درون نظام يک شخصيت ديگر پيدا مي‌کند.
سمپات نهضت آزادي در جاي ديگر از مصاحبه خود گفته است: من جمله‌اي گفته‌ام که روزنامه کيهان چندين بار آن را کار کرده است و خيلي از اصلاح‌طلبان هم دلخور شدند ولي همچنان معتقدم که اگر شما در دوم خرداد 76 به جاي محمد خاتمي، يک تيرآهن 14 هم مي‌گذاشتيد، 20 ميليون راي مي‌آورد. اصلاً آن 20 ميليون به خاتمي ربطي نداشت. الان هم با شما موافقم؛ اساساً اين موج هم به هاشمي‌رفسنجاني مربوط نمي‌شود.
زيباکلام به اين واقعيت اشاره نکرده که راي آن روز مردم در واقع با تلقي اعتراض به سياست‌هاي دولت سازندگي بود و در تلقي عمومي تصور مي‌رفت که روي کار آمدن ناطق‌نوري ادامه سياست‌هاي دولت هاشمي است، انتخاب خاتمي به معني تغيير مسير دولت خواهد بود.
وي در عين حال در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره حمايت خوداز حسن روحاني گفت: ايده‌آل من نه تنها آقاي روحاني نيست بلکه حتي عارف و خود رئيس دولت اصلاحات هم نيست. ايده‌آل من واسلاو هاول، آنگ‌سان سوچي، مهدي بازرگان، مهاتما گاندي و نلسون ماندلاست.

 


رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي استان تهران اعلام کرد نتيجه نهايي تأييد صلاحيت‌ها تا 13 خرداد از طريق فرمانداري‌ها اعلام خواهد شد.
حسين طلا با اشاره به اينکه کساني که نسبت به احکام اوليه اعتراض داشته‌اند در هيئت مرکزي اعتراضات آنها در حال بررسي است، گفت: نتيجه نهايي تأييد صلاحيت‌ها از 13 تا 15 خرداد به فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها اعلام مي شود و اسامي نهايي از طريق آگهي‌هاي رسمي و رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهد رسيد.
رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستاي استان تهران در گفت وگو با فارس خاطرنشان کرد: تاکنون آمار تأييد صلاحيت‌شدگان به 1681 نفر رسيده است که پيش از اين تعداد آن‌ها 1672 نفر بود و امکان دارد اين آمار افزايش يابد.
همچنين محمد جواد کوليوند رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا با بيان اينکه تا کنون براي هزار و 810 نفر به عنوان بازرس و 97 هزار نفر به عنوان ناظر بر انتخابات شوراها حکم ابلاغ شده است، گفت: طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته از چهار هزار شعبه اخذ راي در تهران بنا داريم هزار شعبه به صورت الکترونيکي اخذ راي انجام شود.
وي با حضور در يک برنامه تلويزيوني تاکيد کرد: هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها بر نحوه تبليغات نامزدها نظارت خواهد کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10