(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20 خرداد  1392 - شماره 20513

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
با حضور رئيس‌جمهور صورت گرفت
افتتاح و بهره‌برداري از 9 پروژه مهم در استان مرکزي
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
امروز برگزار مي‌شود
مراسم چهلمين روز درگذشت پدر داستان‌نويسي انقلاب
برنج لنجان نقشي در ابتلا به بيماري ام‌اس ندارد
نجات درياچه بزنگان سرخس 3 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد
اختصاص 300 ميليون ريال براي مقابله با حوادث غيرمترقبه در اردبيل
86 درصد پسته استان سمنان در دامغان توليد مي‌شود
رئيس اتاق بازرگاني مشهد: نيمي از واحدهاي توليدي خراسان رضوي دچار رکود شده‌اند
در پي حادثه تروريستي اخير مرز خسروي به روي زائران عتبات‌عاليات بسته شد
بورسيه‌اي‌هاي شرايط خاص کارشناسي ارشد معرفي شدند
انتقاد نماينده مجلس از افتتاح بيمارستان بدون تجهيزات!
نياز متروي کرج به ماهانه 30 ميليارد تومان اعتبار
پرداخت 130 ميليارد ريال تسهيلات براي توسعه کشاورزي در اهواز
اميرحسين فردي؛ پدر داستان‌نويسي انقلاب
صاحبنظران در نشست بين‌المللي پاريس اذعان کردند
رفتار خصومت‌آميز دولت‌هاي غربي در برابر برنامه هسته‌اي؛ تحريم‌ها ناکارآمد و غيرقانوني است
نظر مسکو درباره بيانيه 1+5 در مورد ايران
سفير جديد برزيل در تهران تعيين شد
شست و‌ شوي خانه خدا با گلاب ايراني
سرلشکر صفوي: حضور حداکثري در انتخابات تضمين کننده امنيت ملي است
   


حضرت امام خميني(ره): من کار ندارم کي رئيس جمهور مي‌شود... من خودم يک رأي دارم به هر که دلم خواست مي‌دهم، اما اگر بخواهيد در مقابل دنيا اظهار حيات کنيد،... بايد مشارکت کنيد. مسئله رياست جمهور نيست، مسئله اسلام است.

 


سرويس شهرستانها-
نصب محفظه اصلي راکتور تحقيقاتي 40 مگاواتي مجتمع آب سنگين اراک با حضور رئيس جمهور انجام شد.
در حاشيه بازديد رئيس جمهور از مجتمع آب سنگين اراک،‌فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: رئيس جمهور در اين سفر از پيشرفت‌هاي راکتور تحقيقاتي 40 مگاواتي اراک از نوع آب سنگين، بازديد کرد و در جريان پيشرفت‌هاي دانشمندان جوان کشورمان قرار گرفت.
همزمان با بازديد رئيس جمهور، نصب محفظه اصلي اين راکتور انجام شد که گام مهمي در پيشرفت اين پروژه محسوب مي‌شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: راکتور آب سنگين اراک تا آخر سال 92 و با سوخت مجازي سوخت‌گذاري مي‌شود و ما اميدواريم بتوانيم مراحل کاري و انجام آزمايش‌هاي لازم براي صحت کار اين راکتور را انجام دهيم و بهره‌برداري کامل از اين راکتور را از سال آينده آغاز کنيم.
عباسي با اشاره به راه‌اندازي اين راکتور گفت: با تکميل شدن مراحل ساخت اين راکتور، ما توانستيم از راکتورهاي آب سبک به يک راکتور قدرتي برسيم که مي‌تواند محصول نيز توليد کند.
وي افزود: با اين پيشرفت مهم ما مي‌توانيم طراحي‌ها و محاسبات لازم براي ساخت اين راکتورها را انجام دهيم.
با حضور رئيس جمهور 9 طرح در حوزه‌هاي صنعت، عمران، انرژي، مسکن مهر،‌هوا فضا و حمل و نقل هوايي و ريلي در استان مرکزي به بهره‌برداري رسيد.
اين پروژه‌ها شامل، طرح و توسعه فرودگاه اراک، قطار تندرو اراک به تهران با سرعت 160 تا 180 کيلومتر در ساعت، دو طرح در پتروشيمي شازند و پروژه ايستگاه برق 400 و 230 کيلووات، دوکارخانه الياف مصنوعي و 8 هزار و 300 واحد مسکوني مسکن مهر است.
براي اجراي اين طرح‌ها، بيش از 850 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده که از آن جمله، 20 ميليارد تومان مربوط به مسکن مهر، 73 ميليارد تومان مربوط به پست برق، 15ميليارد تومان مربوط به فرودگاه اراک و 13 ميليارد تومان مربوط به الياف مصنوعي دليجان است.
طي مراسمي با حضور رئيس جمهور طرح تطويل، توسعه و مقاوم‌سازي سطوح پروازي فرودگاه اراک افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراک، محمود احمدي‌نژاد در سفر يک روزه خود به استان مرکزي و در بدو ورود به فرودگاه اراک طرح تطويل، توسعه و مقاوم‌سازي فرودگاه اراک را افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار داد.
براساس اين گزارش با بهره‌برداري از اين طرح امکان برقراري پرواز هواپيماهاي پهن پيکر و متوسط در اين فرودگاه فراهم شد.
طرح توسعه فرودگاه اراک از سال 1390 و براساس مصوبه سفر استاني هيئت دولت با صرف اعتباري بالغ بر 150 ميليارد ريال آغاز و در ماه جاري به پايان رسيد.
به گزارش ايرنا، طول قبلي باند فرودگاه اراک سه هزار متر بوده که با اجراي اين طرح طول جديد به سه هزار و 700 متر رسيده است. با اجراي اين طرح پذيرش هواپيماهاي پهن پيکر در فرودگاه اراک ميسر خواهد شد.
هشت هزار و 300 واحد مسکن مهر روز يکشنبه هم زمان با سفر رئيس جمهوري به استان مرکزي به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، پنج هزار و 300 واحد از اين واحدهاي مسکوني مهر با سرمايه‌گذاري دو هزار و 850 ميليارد ريال در مناطق شهري استان مرکزي اجرا شده و باقي در روستاها واقع شده‌اند.
يک هزار و 400 ميليارد ريال از سرمايه اوليه احداث واحدهاي به بهره‌برداري رسيده در استان مرکزي از محل تسهيلات کم بهره بانکي و باقي نيز از محل آورده متقاضيان تأمين شده است.
سهميه استان مرکزي از طرح ملي مسکن مهر در مجموع 41 هزار واحد بود که تاکنون طي چهار مرحله 25 هزار و 430 واحد آن به متقاضيان تحويل داده شده است.
مانده سهميه استان مرکزي براي احداث مسکن مهر تا پايان سال جاري در سه مرحله تکميل و به متقاضيان تحويل داده خواهد شد.
ميانگين زيربناي هر واحد مسکن مهر تحويلي به متقاضيان در اين مرحله 75 متر مربع است.
نخستين مرکز جامع رصد و مراقبت فضايي کشور طي مراسمي با حضور رئيس جمهور در شهرستان دليجان راه‌اندازي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراک، محمود احمدي‌نژاد با حضور در شهرستان دليجان نخستين مرکز جامع رصد و مراقبت فضايي کشور را در اين شهرستان افتتاح کرد.
بر اساس اين گزارش اين مرکز رصد ماهواره‌اي و هوا فضا به دست متخصصان فضايي کشورمان طراحي و ساخته شده است و مسئوليت رصد و پيگيري اجسام فضايي را در فضاي بيروني جو برعهده دارد.
همچنين، احمدي‌نژاد در شهرستان دليجان، شرکت راه‌آورد سانيا توليدکننده ورق‌هاي بي‌بافت از الياف شيشه (تيشو) را مورد بهره‌برداري قرار داد.
براساس اين گزارش، اين واحد توليدي با ظرفيت توليد سالانه شش هزار و 500 تن ورق‌هاي بي‌بافت در زميني به وسعت 18 هزار و 646 متر مربع احداث شده است.
سرمايه‌گذاري انجام شده براي اين واحد شامل سرمايه‌گذاري 10 ميليون يورويي براي تهيه ماشين‌آلات صنعتي، 100 ميليارد ريالي براي تجهيزات و 60 ميليارد ريالي براي ايجاد بناها و تاسيسات است.
افتتاح مرکز رصد هوايي، پيشرفتي عظيم در فناوري کشور است و يک گام به فضا نزديکتر شده‌ايم.
رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح نخستين مرکز جامع رصد فضايي طي سخناني با تبريک به ملت ايران به خاطر اين دستاورد گفت: امروز ما شاهد يک اتفاق پيشرفت عظيم و جهش بزرگ در علم و فناوري هستيم.
احمدي‌نژاد افزود: اگر ما بخواهيم در سطح جهان اثرگذار باشيم، بايد در مرزهاي دانش حرکت کنيم و بايد از ظرفيت‌هاي فضا به درستي استفاده کنيم و امروز گام به گام توانمندي‌هاي ملت ايران براي استفاده از فضا تکميل مي‌شود.
وي در ادامه تصريح کرد: امروز شاهد افتتاح مرکزي هستيم که مي‌تواند از يک فضاي بسيار دور تمام پهنه آسمان را دريافت و کنترل کند.
احمدي‌نژاد با اظهار اميدواري از اينکه انشاءالله در آينده شاهد مخابره و دريافت اطلاعات در اين مرکز خواهيم بود، اظهار کرد: اين مرکز اين امکان را به ما مي‌دهد تا محيط را به خوبي سنجيده و برنامه‌هاي لازم را براي استفاده از آن به درستي تنظيم کنيم.
رئيس‌جمهور ادامه داد: مجموعه تجهيزات اين مرکز ساخت فرزندان و متخصصان داخلي اين کشور است و مهمتر از آن نرم‌افزاري است که مي‌تواند از اين تجهيزات استفاده و دريافت‌ها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.
وي در ادامه تصريح کرد: اين کار دستاورد بسيار بزرگي است و از معدود کشورهايي هستيم که چنين مرکزي را در اختيار داريم و اگر ماهواره‌اي را به فضا بفرستيم مي‌توانيم اطلاعات آن را در کشور خودمان دريافت کنيم.
احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اينکه مديريت رفتارهاي ماهواره در اين جا امکان‌پذير است و به تمام متخصصيني که در راه اعتلاي کشور و پرچم عدالت و توحيد تلاش مي‌کنند تبريک مي‌گويم گفت: اميدوارم به جايي برسيم که بتوانيم تمام توانمندي‌هاي کشور را در مرز دانش تامين کنيم.
لازم به يادآوري است که نخستين پايگاه جامع رصد و مراقبت فضايي جمهوري اسلامي ايران با نام مبارک امام جعفر صادق(ع) نامگذاري شده است و در خجسته ايام مبعث نبي گرامي اسلام حضرت محمد(ص) توسط رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح که جمعي از متخصصان کشور نيز حضور داشتند، در جمع خبرنگاران گفت: اين پايگاه با هدف امنيت بخشي به سامانه‌هاي فضايي کشور و رصد اجرام فضايي به ويژه ماهواره‌هاي عبوري از فضاي ايران راه‌اندازي شده است. وحيدي افزود: اطلاعات کسب شده از سامانه‌هاي رصد فضايي نه تنها براي ماهواره‌هاي خودي، بلکه به مديريت ترافيک‌مداري براي ديگر کشورهاي داراي ماهواره‌هاي فضايي نيز مفيد خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر معاهدات بين‌المللي مختلفي براي هماهنگي و تبادل داده‌هاي رصدي وجود دارد که با دستيابي به داده‌هاي فضايي، ايران مي‌تواند اطلاعات خود را با ديگر کشورها به اشتراک بگذارد و به اين ترتيب در شبکه قرار گيرد. همچنين از اطلاعات رصدي به دست آمده از اين پايگاه در ساير نقاط دنيا نيز بهره‌مند شويم.
وزير دفاع يادآور شد: پايگاه رصد و مراقبت فضايي امام صادق(ع)، به منظور کشف، شناسايي، جست و جو و رصد اجسام فضايي ايجاد شده است.
وحيدي ادامه داد: رديابي راداري، رديابي الکترو اپتيکي و رديابي راديويي سه روشي است که در اين مرکز براي جست و جو و رديابي اجسام فضايي به کار گرفته مي‌شود.
وي همچنين افزود: تمامي داده‌هاي اين سامانه رصدي به سالن فرماندهي و کنترل عمليات مراقبت فضايي منتقل مي‌شود و پس از دسته‌بندي، داده‌ها جمع‌آوري و فرآيند کشف و شناسايي اهداف فضايي آغاز مي‌شود.
وزير دفاع تصريح کرد: با افتتاح اين پايگاه، زنجيره فناوري فضايي در جمهوري اسلامي ايران کامل شد.
وحيدي با قدرداني از دانشمندان، مديران و متخصصان شرکت صنايع الکترونيک وزارت دفاع که در شرايط سخت آب و هوايي اين پايگاه بزرگ و مهم را احداث و آماده بهره‌برداري کردند، گفت: صاايران به عنوان قطب طراحي و ساخت ماهواره و تجهيزات الکترونيکي و الکترو اپتيکي فضايي در کشور نقش بسيار مهمي در اين حوزه بسيار استراتژيک ايفا کرده است.
وي، احداث و بهره‌برداري از نخستين پايگاه رصد و مراقبت فضايي کشور را حماسه فراموش نشدني در عرصه علم و فناوري فضايي در کشورمان دانست. وي اظهار کرد: در سال حماسه سياسي و اقتصادي، حماسه‌آفرينان اين عرصه نيز در تحقق فرامين رهبر معظم انقلاب اسلامي اين دستاورد درخشان را به ملت ايران تقديم کردند.
وزير دفاع با تبريک اين دستاورد بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، ملت شريف ايران و متخصصان و دانشمندان حوزه فضايي کشور خاطرنشان کرد: دستاوردهاي ارزشمند و بزرگ ديگري در حوزه فضايي به زودي به اطلاع ملت بزرگ و شريف ايران مي‌رسد.
در پايان شايان ذکر است که مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور در حاشيه افتتاح طرح تطويل و مقاوم‌سازي سطوح پروازي فرودگاه اراک اظهار کرد: روزانه حدود 110 هزار مسافر داخلي و خارجي از فرودگاه‌هاي کشور جا به جا مي‌شوند.
«محمود رسولي‌نژاد» در گفت وگو با ايرنا افزود: از اين تعداد 80 هزار مسافر داخلي و حدود 30 هزار مسافر خارجي است.
وي بيان کرد: اين تعداد مسافر در روزهاي افت پيک پروازي به 60 هزار مسافر داخلي و 20 هزار مسافر خارجي مي‌رسد.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور ادامه داد: هم‌اکنون 54 فرودگاه اين شرکت و 14 فرودگاه از ساير دستگاه‌هاي اجرايي در کشور داير است.
رسولي‌نژاد اظهار کرد: پنج فرودگاه نيز توسط شرکت فرودگاه‌هاي کشور در تربت حيدريه، گناباد، قم، سقز و ولي‌عصر بين شهرستان بروجرد و ملاير در دست اجرا است که با بهره‌برداري از آنها تعداد فرودگاه‌هاي اين شرکت به 59 فرودگاه افزايش مي‌يابد.
وي ادامه داد: حدود 15 طرح بهسازي و توسعه فرودگاه‌هاي کشور نيز در دست اجرا است که پيش‌بيني شده اين طرح‌ها تا 22 بهمن امسال به بهره‌برداري برسد.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور اضافه کرد: وصول نشدن بخشي از مطالبات شرکت‌هاي هواپيمايي يکي از مهمترين مشکلاتي است که توجه به اين امر ضروري است.

 


از غافلان نباش !
قرآن کريم:
پروردگارت را دردل خود
- از روي تضرع و خوف
- آهسته و آرام
- صبحگاهان و شامگاهان
ياد کن!
و از غافلان نباش!
سوره اعراف -آيه 205

 


برپايي نمايشگاه نقاشي سردسته کودتا توسط فراري‌ها
جمعي از عناصر ضد انقلاب فراري و حامي بهائيت در آستانه انتخابات اقدام به برگزاري نمايشگاه نقاشي‌هاي سر دسته کودتاي سال 88 نمودند.
نمايشگاه نقاشي‌هاي«ميرحسين موسوي» از سوي افرادي چون اردشير اميرارجمند، شيرين عبادي و... در برلين برپا شده است.
اين نمايشگاه در حالي «آزادي انديشه» ناميده شده است که موسوي در انتخابات سال 88 حاضر به پذيرش رأي مردم نشد و تلاش داشت تا به زور خود را به قدرت برساند که البته باز هم با مشت محکم توده مردم روبرو شد.
گفتني است، اردشير اميرارجمند از دست‌اندرکاران گروهي به نام شوراي هماهنگي راه سبز است که در جريان کودتاي سال 88 از کشور گريخت و به فرانسه پناهنده شد. اين شورا متشکل از عناصر مختلف سلطنت‌طلب‌ها، بهائي ها و همجنس‌بازان است. همچنين شيرين عبادي نيز يکي از فعالان حامي بهائيت است. برگزاري نمايشگاه نقاشي‌هاي موسوي توسط اين افراد گوياي ارتباط اين حلقه با جريان فتنه داخل کشور است که قطعاً پيگيري نهادهاي امنيتي را مي‌طلبد.
سايت بنگاه سخن‌پراکني بي‌بي سي، پوشش خبري وسيعي به نمايشگاه نقاشي‌هاي درجه چندم يکي از سه ضلع فتنه 88 داده است.
حمايت طيف سکولار خانه سينما از يک نامزد!
طيف سکولار خانه سينما با انتشار بيانيه‌اي عجيب، از يک نامزد انتخابات شهر و روستا حمايت کرد.
در ميان حاميان «ا.م.م» مي‌توان به نام «مهدي عسگرپور»، «مجتبي ميرطهماسب» و ... از حاميان جعفرپناهي مستندسازان بي‌بي‌سي، اشاره کرد.
اين بيانيه مي‌تواند براي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز قابل توجه و پيگيري باشد زيرا نام چند به اصطلاح هنرمند همکار با اين رسانه نيز در پاي بيانيه ياد شده ديده مي‌شود.
اغلب امضاءکنندگان از کساني هستند که همواره به غير سياسي بودن تأکيد مي‌کنند اما در صحنه سياست ظهوري پيدا و پنهان دارند.
توهين‌هاي شرم‌آور فيلم‌ساز
مدعي روشنفکري به روايت يک منتقد
يک منتقد سينما در يادداشتي به رفتار غيراخلاقي يک فيلم‌ساز مدعي روشنفکري در ميزگرد بررسي سينماي طنز پرداخت.
جواد طوسي در ياداشتي در نشريه سينما و ادبيات درباره بدقلقي‌ها و بداخلاقي‌هاي باور نکردني رامبد جوان و ماني حقيقي در آن جلسه صحبت مي‌کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ظاهراً کار آن جلسه به جايي رسيد که رامبد جوان لا به‌لاي صحبت‌هاي ديگران از جا بلند شده و کنار تخته وايت بردي در گوشه اتاق رفته تا روي آن بنويسد مرگ بر منتقد! زنده باد ما! آخر سر هم اين دو نفر بعد از کلي بدقلقي و کج خلقي نسبت به ميزبان و منتقدان حاضر در آن ميزگرد، جلسه را نيمه‌کاره ترک کردند و حتي خواهش‌هاي غيرمستقيم و مودبانه دهکردي (سردبير سينما و ادبيات) فايده‌اي نکرد از تمام اين‌ها گذشته، و چيزي که خيلي آزارم داد و باعث شد درباره آن جلسه دست به کار نگارش اين متن شوم، توهين‌هاي شرم‌آور ماني حقيقي به مردم و مخاطبان سيما و سينما بود.
ساخت فيلم «يک پذيرايي ساده» ماني حقيقي به توهين و گستاخي در حق مردم و خصوصاً فقرا متهم مي‌شود و او هم در اين ميزگرد رسماً به اين قضيه اعتراف کرد اما ابراز تأسف نه!
حقيقي گفت (براي من هيچ کدام از اين چيزها مهم نيست، مثلاً من موقعي که مي‌خواهم آن صحنه دفن کودک در قبرستان را بسازم، مي‌فهمم که ممکن است اين به خيلي‌ها بر بخورد اما اهميتي نمي‌دهم) همين صحبت‌هاي او کاملاً روشن مي‌کند که اعتراض‌ها به فيلم «پذيرايي ساده» ابداً سوءتفاهم نيست و کار ماني حقيقي کاملاً عمدي بوده.
حالا شما قضاوت کنيد درباره آدم‌هايي که غير از کج‌خلقي‌ها و بدقلقي‌ها در رفتار فردي و اجتماعي‌شان اين قدر صريح به مردم ايران توهين مي‌کنند، چه قضاوتي بايد کرد؟ در حالي که آن ها همه چيزشان را از همين مردم دارند.
تجديد چاپ «مفاتيح الحيات»
آيت‌الله جوادي‌آملي
کتاب «مفاتيح‌الحيات» براي يکصد و بيست و ششمين بار از سوي انتشارات اسر‌‌اء تجديد چاپ شد و با همان قيمت گذشته در نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم به مخاطبان ارائه مي‌شود.
مصطفي امرائي، مدير نشر بين‌المللي اسراء در گفت و گو با توانا، بيان داشت: به زودي «رساله عمليه»‌ آيت‌الله جوادي‌آملي منتشر خواهد شد اما هنوز زمان دقيق انتشار اين اثر مشخص نيست.
وي اضافه کرد: کتاب «مفاتيح الحيات» براي يکصد و بيست و ششمين بار در 5 هزار نسخه از سوي نشر «اسراء» تجديد چاپ و روانه بازار نشر شده است.
امرائي با بيان اينکه اين کتاب ارزشمند با همان قيمت قبلي يعني 14500 تومان به مخاطبان ارائه شده است، ادامه داد: کتاب «مفاتيح الحيات» در بيست و يکمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم با همان قيمت قبلي عرضه خواهد شد اما برنامه‌هاي نشر اسراء براي اين نمايشگاه طي روزهاي آتي اعلام خواهد شد.
براساس اين گزارش، حضرت آيت‌الله جوادي‌آملي اين اثر را در پنج بخش بيان کردند که بخش اول به «تعاملات انسان با خود»، بخش دوم به «تعامل انسان با همنوعان» بخش سوم به «تعامل مردم و نظام اسلامي»، بخش چهارم به «تعامل انسان با حيوان» و بخش پاياني به «تعامل انسان با خلقت زيست محيطي» اختصاص دارد.

 


همزمان با چهلمين روز درگذشت زنده‌ياد اميرحسين فردي «گرگ سالي» رمان جديد اين نويسنده نيز منتشر شد.
آيين بزرگداشت چهلمين روز درگذشت مرحوم فردي، از ساعت 16 امروز در مسجد جوادالائمه(ع) واقع در خيابان قزوين برگزار مي‌شود.
در اين مراسم علاوه بر سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر محمديان، کتاب‌هاي «يادنامه» و «زندگي‌نامه داستاني اميرحسين فردي» رونمايي مي‌شود. برگزاري «عصر خاطره» و نمايش فيلم مستند «من هستم کنارتان» نيز از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم است.
گفتني است، آخرين کتاب زنده‌ياد اميرحسين فردي با عنوان «گرگ‌سالي» نيز منتشر شده است که طي مراسمي 28 خرداد در حوزه هنري رونمايي خواهد شد.

 


زرين شهر- خبرنگار کيهان:
عضو انجمن ام‌اس اصفهان با بيان اينکه 55 هزار نفر در اصفهان به بيماري ام‌اس مبتلا هستند، گفت: آلودگي‌هوا، آب و برنج لنجان در مبتلا شدن به بيماري ام‌اس نقشي ندارد.
حميد اعتمادي‌فر در همايش بزرگ ام‌اس اصفهان اظهار کرد: ايران نخستين کشوري است که در درمان و داروي ام‌اس هيچ مشکلي ندارد و اصفهان قوي‌ترين مرکز ام‌اس در دنيا است.
وي افزود: تمام داروهاي ام‌اس در داخل ايران توليد مي‌شود و در توليد اين دارو خودکفا هستيم.
وي با بيان اينکه بيش از 55 هزار نفر در اصفهان مبتلا به اين بيماري هستند، گفت: اين رقم اوج بيماري ام‌اس را نشان داده و طبق اين آمار مراکز بيشتري را نياز داريم.
اعتمادي‌فر در ادامه در مورد آغاز سن مبتلايان به اين بيماري اضافه کرد: شيوع اين بيماري در خانم‌ها چهاربرابر آقايان است که از سن 18 تا 35 سالگي آغاز مي‌شود و اين بيماري در افراد بالاي 50 سال به ندرت اتفاق مي‌افتد و بيشتر قشر جوان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

 


سرخس- خبرنگار کيهان:
رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان سرخس گفت: براي نجات درياچه بزنگان سرخس 3ميليارد تومان اعتبار نياز است اما مبلغ 150 ميليون تومان اختصاص يافته است.
محمدجواد عليپور افزود: اين ميزان براي ايجاد کانالي به طول هزار و 400 متر و هدايت سيلاب از بند شازده به درياچه بزنگان در نظر گرفته شده است که براي نجات و احياي اين درياچه به هيچوجه کافي نيست.
وي افزود: در 15 سال گذشته 10 متر ارتفاع آب درياچه بزنگان کاهش يافت و تنها در پاييز گذشته ارتفاع آب يک متر بالا آمد که آن هم در تابستان امسال تبخير مي‌شود. وي همکاري مردم و مخصوصا جوانان و کشاورزان قديمي بزنگان را براي احياي درياچه مؤثر دانست.
همچنين وي در مورد سرشماري جمعيت آهو و قوچ شهرستان هم گفت: جمعيت اين دو گروه امسال رشد داشته و به 700 رأس رسيد.

 


اردبيل- خبرنگار کيهان:
مدير بحران اردبيل از اختصاص 300 ميليارد ريال از محل اعتبارات حوادت غيرمترقبه به اين استان خبر داد.
علي اسلامي در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان گفت: اردبيل در سال گذشته در اثر حوادث غيرمترقبه يک هزار و 220 ميليارد ريال خسارت ديد و امسال 300 ميليارد ريال اعتبار از محل حوادث غيرمترقبه به اين استان اختصاص يافته است.
وي افزود: 250 ميليارد ريال از اين اعتبار براي 215 پروژه در استان در نظر گرفته شده است.
اسلامي گفت: 101 پروژه مربوط به حوادث غيرمترقبه در حوزه شهرداري‌هاي استان است و 88 ميليارد ريال اعتبار به اين حوزه اختصاص يافته و 200 ميليارد ريال نيز براي اجراي 54 پروژه که در اثر خشکسالي دچار خسارت شده‌اند در نظر گرفته شده که اميد است با اجراي آنها بخشي از نابساماني‌ها کاهش يابد.

 


دامغان- خبرنگار کيهان:
رئيس صندوق حمايت از توسعه کشاورزي دامغان گفت: بيش از 86 درصد پسته استان سمنان در دامغان توليد مي‌شود.
مرتضي نادعليزاده افزود: پسته دامغان يکي از مرغوب‌ترين پسته‌هاي دنيا و ايران است که به دليل مرغوبيت و چربي ممتاز آن، خريداران بسياري در دنيا دارد.
وي گفت: متاسفانه برخي يک کيلو از پسته دامغان را با 10کيلو از پسته استان‌هاي يزد و کرمان مخلوط کرده و به نام پسته دامغان صادر مي‌کنند.
وي با بيان اينکه هيچ گونه کارگاه و کارخانه فراوري پسته در دامغان وجود ندارد به خام‌خوري اين کالاي استراتژيک اشاره کرد و گفت: چنانچه برنامه‌ريزي درستي صورت گيرد مي‌توان پسته را به صورت خام‌خوري نيز صادر کرد.
رئيس صندوق حمايت از توسعه کشاورزي دامغان از راه‌اندازي پايانه پسته دامغان در آينده نزديک خبر داد و گفت: انجمن پسته استان سمنان با مرکزيت شهرستان دامغان حداکثر تا پايان تيرماه امسال راه‌اندازي مي‌شود.

 


مشهد- خبرنگار کيهان:
رئيس اتاق بازرگاني مشهد از رکود در بيش از 50 درصد واحدهاي توليدي خراسان رضوي طي چند ماه اخير خبر داد.
غلامحسين شافعي با اشاره به اينکه وضعيت توليد در استان طي چند سال اخير سير نزولي داشته است گفت: آنچه در خراسان رضوي مورد توجه است، رکود و يا نيمه تعطيل بودن درصد قابل توجهي از واحدهاي توليدي است و متاسفانه اين روند هر روز رو به افزايش است.
وي افزود: از آنجايي که معتقدهستيم راه اصلي نجات کشور توليد است، بايد در هر تصميم‌گيري اولويت اول را توليد و در مرحله بعد مصرف قرار دهيم.
شافعي با بيان اينکه در تصميم‌گيري‌هاي گذشته، قبل از توليد به مصرف اولويت داديم واين تصميم نادرست موجب ناتواني بخش توليد و سرازير شدن واردات به کشور شده اظهار داشت: با عدم اختصاص يارانه به بخش توليد، با رکود تورمي مواجه شديم که هنوز هم متحمل صدمات آن هستيم.
رئيس اتاق بازرگاني مشهد در ادامه تصريح کرد: يکي از مشکلات اصلي که با آن مواجه هستيم، توجه نکردن به مديريت منابع است و به همين علت منابع زيادي صرف توليد شد، بدون اينکه از آن بهره‌برداري کنيم.
وي همچنين گفت: اگر اين ساختار اصلاح نشود هر تلاشي هم انجام شود باز با اتلاف منابع مواجه هستيم و سرمايه‌گذاري‌ها حاصلي نخواهد داشت.

 


مديرکل امنيتي-انتظامي استانداري کرمانشاه گفت: پس از وقوع عمليات انتحاري عليه زوار عتبات‌عاليات، مرز خسروي براي تردد زائران ايراني به صورت موقت بسته شده است.
شهريار حيدري ديروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: پس از وقوع عمليات انتحاري عليه زوار عتبات عاليات، مرز خسروي براي تردد زائران ايراني عتبات عاليات به صورت موقت بسته شده است.
وي با بيان اينکه قبل از بسته شدن موقت مرز خسروي، روزانه حدود 20 کاروان زائران استان‌هاي مختلف کشور از طريق اين مرز رسمي براي زيارت اماکن متبرکه عراق به اين کشور سفر مي‌کردند، گفت: بسته شدن مرز خسروي خيلي طول نخواهد کشيد و به زودي پس از اقدامات لازم براي برقراري امنيت زائران باز خواهد شد.
مديرحج و زيارت استان کرمانشاه نيز دراين‌باره گفت: بسته شدن مرز خسروي به معناي عدم اعزام زائران نيست، بلکه فعلا به صورت موقت مرز مهران براي اعزام زوار در نظر گرفته شده است.رضا نجفيان تصريح کرد: مرز خسروي داراي ظرفيت‌ بالايي بوده و يک مرز بين‌المللي است و ما هيچ‌گاه با بسته شدن آن موافق نيستيم.
فرماندار قصرشيرين با تاکيد بر اينکه اين اقدام بايد با دقت بيشتري صورت مي‌گرفت، ادامه داد: بسته شدن مرز خسروي راه‌حل موضوع نيست و نبايد عجولانه دراين‌باره تصميم گرفته مي‌شد.حسين پروين تاکيد کرد: به دنبال حل مشکلات موجود با تلاش و پيگيري تمام مسئولان هستيم.

 


مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور از قرار گرفتن فهرست اسامي معرفي‌شدگان چند برابر ظرفيت کد رشته‌ محل‌هاي بورسيه داراي شرايط خاص دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل آزمون کارشناسي ارشد 92 بر روي سايت اين سازمان خبر داد.
حسين توکلي مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با فارس، گفت: فهرست اسامي 47 هزار و 443 نفر به عنوان معرفي‌شدگان چند برابر ظرفيت کد رشته محل‌هاي بورسيه داراي شرايط خاص دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل آزمون ورودي کارشناسي ارشد ناپيوسته 92 بر روي سايت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.
وي افزود: اين اسامي برحسب مورد براي شرکت در مصاحبه و همچنين آزمون تشريحي يا پروژه‌هاي عملي به همراه اطلاعيه حاوي شرايط و ضوابط تاريخ و نحوه مصاحبه و تاريخ و محل برگزاري آزمون تشريحي يا پروژه‌هاي عملي آزمون مذکور منتشر شده است.
توکلي در ادامه تصريح کرد: هر يک از معرفي‌شدگان ضرورت دارد با توجه به کد رشته محل يا کد رشته محل‌هايي که معرفي شده‌اند براساس برنامه زماني مندرج در اطلاعيه مذکور بر حسب مورد براي شرکت در مصاحبه و ساير مراحل گزينش و همچنين آزمون تشريحي يا پروژه‌هاي عملي اقدام کند.
مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور در پايان از انتشار همين اسامي در نشريه پيک سنجش در روز دوشنبه 20 خردادماه خبر داد.

 


نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از روند کند ساخت بيمارستان شهيد گنجي برازجان گفت: اين بيمارستان 7 خرداد ماه توسط معاون اول رئيس‌جمهور افتتاح شده و تاکنون به بهره‌برداري کامل نرسيده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از دشتستان، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي موسوي‌نژاد شنبه شب در بازديد از اين بيمارستان افزود: بيمارستان شهيد گنجي به طور کامل تجهيز نشده و بيماري در آن مورد پذيرش قرار نگرفته است.
وي گفت: رايزني‌هاي فراواني براي کلنگ‌زني و ساخت اين بيمارستان انجام گرفته بود؛ مردم به شدت نيازمند راه‌اندازي واقعي اين بيمارستان هستند و امکانات آن مي‌تواند بسياري از مشکلات بيماران منطقه را حل کند.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از مسئولان حاضر در اين بازديد خواست مشکلات و کم‌کاري‌هاي موجود را گزارش دهند تا براي حل آنها پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد.
وي در پايان خواستار تلاش بيشتر مسئولان براي جلب رضايت مردم شد.

 


کرج- خبرنگار کيهان:
به منظور ادامه اجراي پروژه متروي کرج حداقل به ماهانه 30 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
معاون عمراني استاندار البرز با بيان اين مطلب افزود: حفر تونل و بتن‌ريزي هزينه‌بردار است که با اين حساب احتمال دارد پروژه متروي کرج در برخي خطوط تا پايان امسال خاتمه نيابد.
کاوه حدادپور درباره وضعيت متروي کرج اظهار داشت: کارها به نسبت اعتباري که براي اتمام پروژه در دست داريم، به خوبي پيش مي‌رود و مقدار کاري که در ظرف پنج‌ماه گذشته انجام شده پنج برابر بوده است.
وي تصريح کرد: هزينه احداث تونل، تهيه لکوموتيو و به کاربردن تجهيزات در پروژه مترو بسيار گران است. به همين دليل ماهانه نياز به 30 ميليارد تومان اعتبار داريم.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
فرماندار اهواز گفت: تاکنون بالغ بر 130 ميليارد ريال تسهيلات براي توسعه بخش کشاورزي شهرستان اهواز به متقاضيان پرداخت شده است.
مهندس فدعمي اظهار داشت: اين تسهيلات مربوط به 321 طرح از طرح‌هاي جهاد کشاورزي، تعاون روستايي، دامپزشکي، کميته امداد، بهزيستي و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
وي افزود: 180 ميليارد ريال تسهيلات تاکنون در بانک‌هاي عامل تصويب شده که متقاضيان در حال تکميل مدارک خود هستند.
فدعمي توسعه و احداث واحدهاي گاوداري، احداث و توسعه باغات و زراعت آبي و ديم و طرح‌هاي کوچک کشاورزي را از جمله طرح‌هايي اعلام کرد که تسهيلات فوق به آنها تعلق مي‌گيرد.
فرماندار اهواز با اشاره به اينکه بازپرداخت اين تسهيلات زمان‌دار و با کارمزد پايين است خاطر نشان کرد، در اختصاص اين تسهيلات دانش‌آموختگان رشته‌هاي مرتبط با کشاورزي، فرزندان کشاورزان و علاقمندان به اشتغالزايي در صنايع تبديلي در اولويت هستند.

 


نويسندگان، اميرحسين فردي را نويسنده‌اي توانا، تاثيرگذار و برجسته در حيطه اخلاق معرفي کردند.
آنها در گفت‌وگو با کيهان، آرمان‌گرايي و ثبات قدم فردي در راه انقلاب را نيز واقعيتي تحسين‌برانگيز خواندند.
نويسنده‌اي مردمي
«محمدعلي گوديني»؛ منتقد ادبي ضمن اشاره به داستان‌هاي اميرحسين فردي گفت: «رمان «اسماعيل» و «سياه چمن» مرحوم فردي را نقد مکتوب کرده‌ام. زنده‌ياد فردي نويسنده‌اي مردمي بود. ايشان هم خودش و هم شخصيت‌هاي داستانش مردمي بود. شخصيت‌هاي داستان‌هاي او از جامعه برخاسته بودند و از ويژگي داستان‌هايشان؛ انتخاب شخصيت‌هايي ملموس و عامي بود و نه شخصيت‌هايي که جنبه عيني و واقعي ندارند.
نويسنده رمان «تالار پذيرايي پايتخت»؛ اميرحسين فردي را جزو اولين نويسندگان «رمان انقلاب» دانست و گفت: نگارش «سياه چمن» در اول انقلاب نشان‌دهنده روحيه انقلابي و انقلابي بودن او بود. او به آرمان‌هاي انقلاب اعتقاد داشت و تا پايان عمر هم پاي اعتقادات و قلم خود ايستاد.
وي ادامه داد: بعضي از افراد در طول عمر هنري‌شان دچار گرايش‌ها و دگرديسي‌هاي فرهنگي مي‌شوند و ماهيتشان تغيير مي‌کند اما جناب فردي همواره در مسير اعتقادات ديني و آرمان‌هاي انقلابي‌شان ثابت قدم ايستادند.
گوديني اظهار داشت: ايشان به خاطر شخصيت صميمي و ساده‌اي که داشتند؛ سعي کرده بودند در آثارشان اين شخصيت ساده را حفظ کنند و با وجود مسئوليت‌هاي مختلف در حوزه ادبيات، خودشان را گم نکردند و همواره متواضع و صميمي ظاهر شدند.
وي شروع آشنايي‌اش را با اميرحسين فردي سال 1358 در حوزه هنري عنوان کرد و گفت: سال 58 که با آقاي فردي آشنا شدم؛ شيفته شخصيت ايشان شدم. در حقيقت از سال 58 تا به الان که ايشان را مي‌شناختم بين شخصيت ادبي و هنري ايشان و شخصيت واقعي‌شان فرقي نيافتم. نبودن ايشان ضايعه بزرگ و دردناکي براي ادبيات انقلاب است.
نبوغ ذاتي فردي درشناخت زمانه
يکي از شاعران انقلاب اسلامي در گفتگو با خبرنگار کيهان در ارتباط با شخصيت حرفه‌اي مرحوم اميرحسين فردي گفت: او يک شخصيت خودساخته بود که با اعتقادات و باورهايش زندگي مي‌کرد و اين اعتقادات از او يک انسان متعهد، مومن و داراي آرمان‌هاي بلند ساخته بود و اين آرمان‌ها در گفتار و کردارش کاملا مشخص بود.
«کمال شفيعي» با بيان اينکه اميرحسين فردي داراي يک نبوغ ذاتي در شناخت الزامات زمان خود بود افزود: او نيازهاي فرهنگي و سوگيري‌هاي جامعه را مي‌شناخت و معمولا درست‌ترين تصميم را اتخاذ مي‌کرد.
وي با اشاره به حافظه قوي مرحوم فردي گفت: فردي اغلب آثار نويسندگان جوان و پيشکسوت را خوانده بود و در حافظه داشت و در کشف استعدادهاي جوان داراي توانايي فوق‌العاده‌اي بود.
يکي از نويسندگان انقلاب اسلامي با بيان اينکه آقاي فردي را قبل از اينکه نويسنده بدانم معلم اخلاق مي‌دانم گفت: در مدتي که با ايشان ارتباط داشتم چيزي که مرا مجذوب ايشان کرد، سيره و خصوصيت اخلاقي ايشان بود که درصورت و روح ايشان هويدا بود.
«اکبر صحرايي»، اميرحسين فردي را پدر بچه مسلمان‌هاي نويسنده ناميد و افزود: پس از برگزيده شدن کتاب «حافظ هفت» برخي گلايه‌ها از دوستان براي من پيش آمد که سراغ ايشان رفتم. براي گله و شکايت. اما مرحوم فردي پس از شنيدن حرف‌هاي من با آرامش گفت: فلاني انرژي‌ات را روي اين حرف‌ها نگذار و فقط بر نوشتن تمرکز کن!
صحرايي گفت: به حق بايد اميرحسين فردي را آويني دوم ناميد. هم از لحاظ آرامش و هم از لحاظ چهره. در عين اينکه آثار او همطراز آثار افرادي همچون رضا رهگذر است و او را بايد از پيشکسوتان ادبيات انقلاب اسلامي به شمار آورد.

 


کارشناسان، اساتيد و چهره‌هاي سياسي فرانسوي و اروپايي با حضور در همايش «آينده ديپلماسي فرانسه در قبال ايران» در پاريس بر حقوق هسته‌اي ايران و ناکارآمدي تحريم‌هاي غيرقانوني عليه جمهوري اسلامي تاکيد کردند.
جمعي از کارشناسان، اساتيد و صاحبنظران علمي و دانشگاهي و چهره‌هاي سياسي و نظامي فرانسوي و اروپايي با حضور در همايش «آينده ديپلماسي فرانسه در قبال ايران»، اين موضوع را مورد تاکيد قرار دادند که تحريم‌هاي يکجانبه وضع شده عليه ايران نه تنها نتوانسته مانع پيشرفت‌هاي تهران در زمينه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي شود، بلکه سبب شده ايران در اين زمينه و برخي حوزه‌هاي علمي ديگر توسعه يابد و پيشرفت کند.
کارشناسان و چهره‌هاي سياسي شرکت‌کننده در اين همايش علمي بين‌المللي با ارائه 20 مقاله و سخنراني برآورد کردند که تحريم‌هاي اعمال شده تنها فشار بر مردم است و بدين لحاظ مشروعيت خود را از دست داده است.
سابقه ايران در آژانس انرژي اتمي
در ابتداي همايش، «علي راستبين» رئيس آکادمي ژئوپليتيک پاريس، ضمن خوشامدگويي به حاضرين سخنراني خود را تحت عنوان «بازسازي روابط ايران و فرانسه؛ شرط لازم براي ثبات جهاني»، ارائه کرد.
وي با بيان اينکه ايران 32 سال قبل از فرانسه عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال 1970 شده است، ادامه داد اين فرانسه بود که اولين بار در سال 1956 اولين تلاش‌ها را در همکاري با ايران براي ايجاد تاسيسات اتمي آغاز کرد و همين فرانسه بود که با کمک به آيت‌الله خميني در پيروزي انقلاب ايران نقش داشت.
«ژان ميشل ورنوشه» نويسنده، روزنامه‌نگار و تحليلگر سياسي به عنوان دومين سخنران درباره «ميزان خودمختاري سياست فرانسه در قبال ايران تا چه اندازه است؟» به ابراز نقطه نظرات خود پرداخت و اذعان داشت: مقامات سياسي فرانسه، منافع اقتصادي اين کشور را فداي تبعيت بي‌چون و چرا از سياست‌هاي تحريم آمريکا در قبال ايران کرده‌اند و در عين حال بايد دانست که سياست‌هاي تحريمي و اعمال فشار آمريکا عليه ايران از سوي گروه‌هاي لابي طرفدار اسرائيل و صاحبان صنايع تسليحاتي و ديپلمات‌ها و روساي سازمان‌هاي امنيتي ارائه و تنظيم مي‌شوند و ما فرانسوي‌ها هم چشم بسته از آنها پيروي مي‌کنيم.
قدرت تعيين‌کننده ايران در سطح جهاني
«ديدگاه فرانسه در قبال ايران و توازن جهاني» موضوع سخنراني «دريادار دوفورک» سردبير نشريه «دفاع ملي» و مدير پژوهش در «انستيتوي مطالعات استراتژيک» بود، وي با اذعان به نقش برجسته ايران اسلامي در معادلات جهاني، افزود: ايران قدرتي امپراطوري بوده و امروز هم تحت حاکميت جمهوري اسلامي هنوز هم قدرت تعيين کننده‌اي است، چرا که پشتوانه‌اي پنج هزار ساله از فرهنگ و تمدن دارد.
دوفورک با تاکيد بر اينکه قدرت هويتي ايران در منطقه نيز به هيچ وجه با کشورهاي کوچک عربي همسايه قابل مقايسه نيست، اظهار داشت: ايران کشوري است که داراي حکومتي مذهبي و اسلامي است اما هرگز «عربيزه» نشده است.
«پي‌ير لفرانس» سفير سابق فرانسه در ايران به عنوان چهارمين سخنران نيز حق دستيابي ايران به انرژي هسته‌اي را منطقي دانست و گفت: ايران از طريق دستيابي به توان اتمي درصدد تحميل اراده خود بر کشورهاي ديگر نخواهد بود، چون که هدف ايران دستيابي به وضعيت «بازدارندگي» است.
اروپايي‌ها حسن نيتي نشان نداده‌اند
عنوان سخنراني «پروفسور ژغه» موسس انستيتوي فرانسوي تحليل استراتژيک در اين همايش «مذاکره ديپلماتيک فرانسه، اتحاديه اروپا و ايران: شکل‌گيري يک بن‌بست و راه‌هاي خروج از آن» بود.
وي با اشاره به رفتار خصمانه غرب نسبت به موضوع هسته‌اي ايران، گفت: ايراني‌ها از تهاجمي بودن ديپلماسي‌ اروپا و به خصوص فرانسه در مسئله هسته‌اي بسيار متعجب هستند، اروپايي‌ها حسن نيتي نسبت به اقدامات اتمي ايران نداشته‌اند و همواره فکر مي‌کرده‌اند که ايران در حال خريدن وقت است و هدف آن دستيابي به توان اتمي نظامي است و علي‌رغم تاکيدات ايراني‌ها، سوء برداشت اروپايي‌ها هيچ تغييري نکرده است. اين در حالي است که ايراني‌ها پروتکل‌هاي کنترلي آژانس را امضا کرده‌اند و خود را متعهد به پروتکل‌ها و به خصوص پروتکل تکميلي دانسته‌اند و بازرسي‌هاي آژانس را هم همواره اجازه داده‌اند.
ژغه ابراز داشت: از 2007 به بعد روابط ايران و فرانسه با روي کار آمدن سارکوزي و کوشنر (وزير خارجه) بدتر شد و طرح بحث بمباران ايران از سوي فرانسوي‌ها در صورت دستيابي ايران به توان اتمي و لزوم تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اوضاع را خراب‌تر کرد.
واکنش رسانه‌هاي فرانسه به ايران فاجعه‌بار است
سناتور منتسکيو که عضو مجلس سناي فرانسه و رئيس گروه دوستي پارلماني فرانسه و ايران است در اين همايش به تبيين مسئله اهداف ديپلماسي فرانسه در ايران پرداخت و بيان داشت: تصوري که از ايران در رسانه‌هاي فرانسه مطرح مي‌شود، فاجعه‌بار است، در حالي که مثلاً وضعيت زنان در ايران نسبت به ساير کشورهاي عربي و اسلامي و همسايه‌هاي ايران بسيار بهتر است، زنان در ايران اکثريت دانشجويان دانشگاهي را تشکيل مي‌دهند و وزير و نماينده هستند و تأسف‌بار است که ما در فرانسه از پايمال شدن حقوق زنان در ايران صحبت مي‌کنيم.
وي با تأکيد بر اينکه آژانس انرژي اتمي طي 11سال بازرسي خود بر تأسيسات اتمي ايران، هيچ مدرکي عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز اتمي ايران پيدا نکرده‌است، افزود: ما فتواي آيت‌الله ‌خامنه‌اي در مورد اينکه کاربرد سلاح اتمي حرام و ضد اسلام است، را هرگز در فرانسه و در رسانه‌ها مطرح نمي‌کنيم.
در ادامه «داويد مسکره» مدرس مباحث ژئوپليتيک در آموزش عالي فرانسه، به طرح نقطه نظرات خود پرداخت و ابراز داشت: نام ايران همواره در طول تاريخ بشريت و تمدن انساني درخشيده است، ايران چهارراه مبادلات و در قلب شاهراه ابريشم بوده است، از ديدگاه «اسپايکمن»، ايران کليد تسلط بر دنيا تلقي مي‌شود.
«استراتژي اتمي ايران» موضوع سخنراني «ژنرال هانري پاريس» استراتژيست و رئيس انجمن «دمکراسي‌ها» در همايش «آينده ديپلماسي فرانسه در قبال ايران» بود.
وي درباره ماهيت کارکرد گروه 5+1 افزود: گروه 5+1 مجموعه‌اي براي مذاکره با ايران نيست، بلکه براي مقابله با ايران است، ما مي‌توانيم بگوييم که ما فرانسوي‌ها و آمريکايي‌ها به چه حقي خود را مجاز مي‌دانيم بمب اتمي داشته باشيم، ولي ايران نبايد آن را داشته باشد! پس اين بحث سياسي است و نه اخلاقي، آمريکا و فرانسه و غربي‌ها نمي‌خواهند ايران بمب اتمي داشته باشد، چرا که حمله به يک کشور توانمند اتمي غيرممکن خواهد بود.
غلبه ايران بر تحريم‌ها
در ادامه «ژرار فرانسوا دومون» استاد دانشگاه سوربن به بررسي «ماهيت ژئوپليتيکي روابط في‌مابين فرانسه و ايران» پرداخت و بيان داشت: چرا اقتصاد و صنعت آفريقاي جنوبي در مقايسه با ساير کشورهاي آفريقايي اين گونه قوي و شکوفاست؟ زيرا آفريقاي جنوبي سال‌ها تحت تحريم‌هاي جهاني قرار داشت و توانست در اين مدت روي پاي خود بايستد و قدرت صنعتي و اقتصادي خود را تقويت کند، ايران هم به همين ترتيب، در تحت تحريم‌ها قوي‌تر خواهد شد.
«تي‌يري کويل» که استاد اقتصاد و متخصص مسائل ايران است، در اين همايش با عنوان دهمين سخنران به طرح موضوع «روابط اقتصادي ايران و فرانسه» پرداخت و افزود: چرا نبايد بازبيني و محاسبه‌اي در خصوص ضررهاي اقتصادي فرانسه در زمينه تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده بر ايران در فرانسه صورت گيرد تا به طور منطقي و عقلاني دريابيم که دچار چه خسارت‌هاي اقتصادي در اين حوزه شده‌ايم؟ چنين درخواستي کاملاً مشروع است تا به سياستمداران نشان دهيم که تصميماتشان در اين زمينه چقدر براي فرانسه گران تمام شده است.

 


نماينده روسيه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکيد کرد که ايران در برنامه هسته‌اي از خط قرمز عبور نکرده اما افزايش فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور باعث نگراني است.
ولاديمير وارونکوف، نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در گفت‌وگويي با خبرگزاري نووستي درباره بيانيه مشترک گروه موسوم به «1+5»، متشکل از اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان، گفت اين بيانيه که بايد از تلاش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حصول توافق در مورد اساسي براي دريافت اطلاعات در رابطه با برنامه هسته‌اي ايران حمايت کند، مهمترين نتيجه مباحث در خصوص اين مسئله است.
اين ديپلمات روسي اذعان کرد ايران در برنامه هسته‌اي خود از «خطوط قرمز عبور نکرده است» و در عين حال مدعي شد، افزايش فعاليت اين کشور در زمينه هسته‌اي و از جمله ساختن سانتريفيوژهاي جديد، نصب آنها در سايت‌هاي فردو و نطنز و کارها در تاسيسات اراک به منزله نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و باعث نگراني است.

 


ساندياگو ايرازابل مورائو به عنوان سفير جديد برزيل در تهران تعيين شد.
مورائو هفته گذشته وارد تهران شده و هم اکنون منتظر تقديم استوارنامه خود به رئيس‌جمهور ايران است.
وي جايگزين آنتونيو لوئيس اسپينولا سالگادو در تهران شده است.

 


خانه خدا، امروز بيستم خردادماه مصادف با اول شعبان با حضور «خالد الفيصل بن عبدالعزيز»، امير مکه مکرمه، با گلاب ناب ايراني شست‌وشو داده مي‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «‌IINA»، کعبه امسال نيز مطابق با سنت سالانه طي مراسم خاصي با آب زمزم مخلوط با گلاب ايراني شست‌وشو داده خواهد شد.
در مراسم شست‌وشوي کعبه، تعدادي از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي عربستان و سفيران و ديپلمات‌هاي کشورهاي اسلامي حضور دارند. شست‌وشوي خانه خدا از سنت‌هاي حسنه‌اي است که دو بار در سال انجام مي‌شود؛ يک بار در آغاز ماه شعبان و بار ديگر در ماه محرم. در اين مراسم داخل خانه خدا با آب زمزم و گلاب کاشان و همچنين با انواع بخورها و بهترين خوشبوکننده‌ها شسته شده و ديوارهاي داخلي آن نيز با انواع پارچه‌هاي معطر پاکيزه مي‌شوند.

 


دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا گفت: حضور حداکثري در انتخابات و انتخاب اصلح از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و تضمين کننده امنيت ملي و تداوم پيشرفت و آباداني کشور است.
سرلشکر پاسدار «سيديحيي رحيم صفوي» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه از ديدگاه رهبري، فرد اصلح براي رياست جمهوري بايد توان بر دوش گرفتن اين بار عظيم را داشته باشد و هر کسي قدرت اين کار را ندارد، گفت: يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اصلي کانديداهاي رياست جمهوري از ديدگاه رهبري، کارآمدي و توانايي اداره کشور است که 15 بار در سخنراني‌هاي سال 84 آن را نقل کرده‌اند.
صفوي با اشاره به اينکه نشاط، شادابي، شوق و نشاط جوانانه از ديگر ويژگي‌هاي کانديداي اصلح از ديدگاه رهبر است، گفت: ايشان مي‌فرمايند که «از آنجا که کشور چهره جواني دارد اقتضا مي‌کند نشاط جوانانه‌اي نيز در تمام دستگاه‌ها به وجود بيايد.»
دستيار و مشاور عالي رهبر معظم انقلاب با اشاره به اينکه خوشحال نشدن دشمن از روي کار آمدن اين شخص از ديگر ويژگي‌هاي مورد اشاره رهبر است، تأکيد کرد: حضور حداکثري در انتخابات و انتخاب اصلح از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و تضمين کننده امنيت ملي، اقتصاد، منافع و پيشرفت و آباداني کشور ماست.
صفوي اظهار داشت: عموم مردم هوشمند ايران اسلامي و اهل سياست بايد اين شاخص‌ها را در کنار کانديداها قرار دهند و با عقلانيت در اين باره تصميم بگيرند.
وي ادامه داد 34 سال است در کشور ما انتخابات برگزار مي‌شود و لازم است کاري کنيم که مردم ما در سال‌هاي آينده آرامش داشته و زندگي‌شان رونق پيدا کند و جوانان اميدوار به آينده شوند و به فضل الهي و با عنايات خاصه حضرت مهدي(عج) و حضرت امام رضا(ع) مردم ايران سال 92 را سال حماسه سياسي رقم خواهند زد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10