(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20 خرداد  1392 - شماره 20513

وزارت جهاد کشاورزي: سيب‌زميني ارزان ماه آينده وارد بازار مي‌شود
براي نخستين بار و با امکان استحصال از گاز
ايران به جمع کشورهاي توليدکننده بنزين طبيعي پيوست
طي 2 ماه نخست سال جاري صورت گرفت واگذاري بيش از 60 هزارميلياردريال سهام دولتي به بخش خصوصي
کوتاه اقتصادي
برگزاري نمايشگاه ضيافت در 5 نقطه تهران
انتشار اسکناس 5 هزار ريالي با طرح جديد
پاسخ حسيني به انتقادات اقتصادي نامزدها
براساس بخشنامه بانک مرکزي سقف جوايز سپرده‌هاي قرض‌الحسنه 50 ميليون تومان شد
فريب متقاضيان مسکن مهر توسط برخي تعاوني‌ها
قيمت انواع سکه بين 5 تا 20 هزار تومان کاهش يافت
از سوي مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي خريد تضميني گندم با نرخ1200 تومان تکذيب شد
   


مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي گفت: در نيمه تيرماه با ورود سيب‌زميني تابستانه از استان‌هاي همدان و اصفهان قيمت اين محصول در بازار مصرف کاهش مي‌يابد.
حسن خدنگي اظهار کرد: توليد تابستانه سيب‌زميني که 830 هزار تن از سوي استان‌ها اعلام شده از نيمه دوم تيرماه به بازار وارد مي‌شود؛ به گونه‌اي که حجم توليد استان‌هايي مانند همدان به 480 هزار تن، اصفهان 150 هزار تن و آذربايجان شرقي 80 هزار تن مي‌رسد.
مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي افزود: برنامه توليد پاييز سيب‌زميني به گونه‌اي است که از نيمه شهريورماه 3700 تن سيب‌زميني از استان‌هاي همدان، اردبيل، کردستان، آذربايجان شرقي، اصفهان و غيره برداشت خواهد شد.
وي گفت: با توجه به مصرف سرانه 45 کيلوگرمي سيب‌زميني 5/3 ميليون تن از اين محصول براي بازار مصرف نياز است. هم‌چنين حدود 550 هزار تن سيب‌زميني به عنوان مصرف بذري مورد نياز کشاورزان است.
خدنگي با اشاره به افزايش قيمت سيب‌زميني در هفته‌هاي گذشته که ناشي از کمبود آن در بازار مصرف بود، گفت: در بارش سيل‌آساي اخير حدود 450 هزار تن انواع محصولات سبزي و صيفي در استان‌هاي خوزستان و ايلام از بين رفت و همين امر سبب شد تا حجم سيب‌زميني آماده برداشت از بين برود و به بازار وارد نشود و اين کمبود مقطعي باعث افزايش قيمت شد اما در ماه آينده با ورود سيب‌زميني تابستانه قيمت اين محصول کاهش قابل توجهي خواهد داشت.
مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد: براساس آخرين قيمت‌هاي ميادين تره‌بار هر کيلوگرم سيب‌زميني 1540 تومان به فروش مي‌رسد اما با توجه به قيمت خريد اين محصول از کشاورزان که از کيلويي 850 تا 950 تومان متغير است، قيمت منطقي براي هر کيلوگرم سيب‌زميني در بازار مصرف حدود 1000 تومان است که در ماه‌هاي آينده به اين قيمت خواهد رسيد.
حسن محمدي،‌ رئيس اتحاديه سيب‌زميني کاران نيز در ارتباط با جلوگيري از کمبود سيب‌زميني گفت: بايد از کشت استمرار حمايت کرده و با ارائه تسهيلات و نهاده‌هاي مورد نياز انگيزه کشاورزان براي افزايش سطح زير کشت و توليد سيب‌زميني را بالا برد.

 


همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي نفت و سپس توليد اين فرآورده نفتي در مجتمع‌هاي پتروشيمي، براي نخستين بار توليد بنزين طبيعي آغاز شد و ايران به جمع کشورهاي توليدکننده بنزين طبيعي جهان پيوست.
به گزارش مهر، پس از آغاز توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا در پالايشگاه‌هاي نفت و با گذشت چهار ماه از افتتاح و راه‌اندازي مجتمع NGL سيري، توليد انبوه بنزين طبيعي «پنتان» با جداسازي برش‌هاي گازهاي همراه نفت در خليج فارس آغاز مي‌شود و بر اين اساس براي اولين بار امکان استحصال بنزين طبيعي از گاز طبيعي در کشور فراهم مي‌شود.
بر اين اساس، ظرفيت بنزين طبيعي «پنتان» در مجتمع NGL سيري روزانه 1500 بشکه است که مسئولان شرکت نفت فلات قاره ايران از آغاز توليد انبوه اين محصول کمياب نفتي تا تيرماه سال‌جاري خبر داده‌اند.
حسين رحيمي زربيل رئيس عمليات توليد منطقه سيري در شرکت نفت فلات قاره با بيان اينکه با آماده سازي شرايط ذخيره سازي اين محصول تا کمتر از يک ماه آينده توليد انبوه و عمده بنزين طبيعي در سيري آغاز خواهد شد، گفت: پنتان محصول انحصاري NGL سيري بوده و در ساير کارخانه‌هاي NGL کشور تاکنون توليد نشده است.
پنتان به عنوان يکي از محصولات اصلي مجتمع NGL سيري، ترکيبي مشابه بنزين سوپر با اکتان بالا را دارد که پس از اعمال يکسري تغييرات فرآيندي جزئي از اين محصول مي‌توان به عنوان سوخت در خودروها استفاده کرد.
محمود زيرکچيان‌زاده مديرعامل شرکت نفت فلات قاره پيشتر با اشاره به توليد محصولاتي همچون پروپان، بوتان، پنتان و ميعانات گازي در NGL سيري، تاکيد کرده بود، اين کارخانه از حيث توليد محصولات متنوع گازي يک شاهکار فني بوده به طوري که فرآيند توليد محصولات در آن به شکل ويژه طراحي شده است.
بنابراين گزارش: کارخانه NGL سيري از ظرفيت توليد و فرآورش روزانه 140 ميليون فوت مکعب گاز برخوردار بوده همچنين از اين ميزان روزانه 100 ميليون فوت مکعب گاز خشک و 1500 بشکه پنتان، 4000 بشکه بوتان، 1400 بشکه ميعانات گازي و 8000 بشکه پروپان توليد مي‌شود.

 


سازمان خصوصي‌سازي ميزان واگذاري سهام دولتي به بخش خصوصي را اعلام کرد.
براين اساس در دو ماه نخست سال جاري 60 هزار و 643 ميليارد ريال سهم دولتي واگذار شد که از اين ميزان واگذاري، 42 هزار و 299 ميليارد ريال سهم دولتي شامل 7/69 درصد کل واگذاريها از طريق بورس اوراق بهادار صورت گرفته است.
همچنين 3 هزار و 826 ميليارد ريال سهم دولتي شامل 3/6 درصد کل واگذاريها از طريق مزايده و 14 هزار و 518 ميليارد ريال سهم دولتي شامل 9/23 درصد کل واگذاريها در فرابورس انجام شده است.
برپايه اين گزارش: از 60 هزار و 643 ميليارد ريال سهم واگذار شده از ابتداي سال جاري تا پايان ارديبهشت، 36 هزار و 409 ميليارد ريال به صورت بلوکي، 24 هزار و 193 ميليارد ريال به صورت تدريجي و 41 ميليارد ريال به صورت ترجيحي فروخته شده است.
سامانه جديد معاملاتي
در فرابورس
از سوي ديگر مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس از طراحي سامانه جديد معاملات توافقي در فرابورس خبر داد.
محمودرضا خواجه نصير در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه اين سامانه روش‌هاي جديد توافقي را تسهيل مي‌کند، توضيح داد: با راه‌اندازي اين سامانه، معاملات حراج، مذاکره و توافقي در فرابورس در سطوح مطلوبي انجام مي‌شود همچنين با راه‌اندازي اين سامانه روش‌هاي تطبيقي معامله در بازار پايه تسهيل شده و قابليت نظارت در معامله ايجاد مي‌شود.
به گفته خواجه نصير، با فراهم شدن ساختار و عملياتي شدن اين سامانه، امکان معاملات سهام شرکتهايي که در بازار پايه حضور دارند، فراهم شده و روش‌هاي معاملاتي ساده‌اي براي معاملات آن ايجاد مي‌شود.
مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس اضافه کرد: همچنين در اين سامانه از روش‌هاي ترکيبي بهره گرفته شده و امکان استفاده از مذاکره و خريد و فروش رو در رو ايجاد شده و نظارت به اندازه کافي اعمال مي‌شود.
به گفته اين مقام مسئول اين سامانه تا شهريور ماه در فرابورس اجرايي مي‌شود.
همچنين رئيس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور 22مجوز افزايش سرمايه در 2 ماه نخست سال92 خبر داد.
غلامرضا ابوترابي اظهار کرد: مبلغ کل مجوزهاي ارائه شده جهت افزايش سرمايه به شرکت‌هاي سهامي عام طي 2 ماهه سال 92 معادل 5 هزار و 48 ميليارد ريال بوده است.
ابوترابي خاطرنشان کرد: سهم شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس از اين مبلغ براساس مجوزهاي صادره به ميزان چهار هزار و 498 ميليارد ريال بوده است.
وي با اشاره به اينکه براساس مجوزهاي صادره طي 2 ماهه سال 92، شرکت‌هاي فرابورسي و غيربورسي نيز در اين مدت به ميزان 550 ميليارد ريال افزايش سرمايه داده‌اند، گفت: براساس مجوزهاي صادره، 81 درصد از افزايش سرمايه‌ها از محل مطالبات و آورده نقدي و 19 درصد بقيه از محل سود انباشته، اندوخته‌ها و مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها تأمين شده است.

 


* در پايان معاملات ديروز بورس تهران، شاخص کل افت قابل‌توجهي را تجربه کرد و بر همين اساس به کانال 44 هزار واحدي نزديک شده است. شاخص کل بورس تهران در دومين روز از هفته جاري با افت 289 واحدي مواجه شد که بيشترين حجم از اين کاهش شاخص را صنايع پتروشيمي خليج‌فارس رقم زده است. براساس اين گزارش: صنايع پتروشيمي خليج‌فارس براي دومين روز پياپي تاثير منفي بر شاخص کل گذاشته است که در اين ميان گسترش نفت و گاز پارسيان با 31 واحد، پالايش نفت اصفهان 24 واحد، صنايع شيميايي ايران 18 واحد و سرمايه‌گذاري غدير (هلدينگ) 10 واحد تاثير منفي بر شاخص کل گذاشتند. همچنين سيماني‌ها مجددا با کاهش قيمت بر شاخص کل تاثيرگذار بودند؛ سيمان غرب، سيمان شرق، سيمان اروميه، سيمان فارس و خوزستان، بيشترين کاهش قيمت را گذاشتند.
* بانک مرکزي طي بخشنامه‌اي به کليه بانک‌هاي کشور اعلام کرد: اعطاي تسهيلات ارزي به شرکت‌هاي ثبت شده در مناطق آزاد تجاري- صنعتي از محل منابع جمع‌آوري شده در سرزمين اصلي و انتقال ارز از سرزمين اصلي به مناطق آزاد تجاري-صنعتي ممنوع بوده ليکن انتقال ارز از مناطق آزاد تجاري- صنعتي به سرزمين اصلي بلامانع است.
* مدير کل صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال پيش‌بيني صادرات 18 ميليون و 500 هزار تن سيمان به خارج از کشور شده که در مقايسه با سال 91 افزايش چهارميليون و 900 هزار تني را نشان مي‌دهد.محمد فاطميان گفت: صادرات سيمان در سال 89 از رقم 400هزار تن به بيش از هشت ميليون تن در سال 90 رسيد و سال گذشته 13 ميليون و 600 هزار تن سيمان به خارج از کشور صادر شد.وي تصريح کرد: صنعت سيمان ايران در زمان حاضر داراي بيشترين مزيت در توليد و صادرات در منطقه خاورميانه است.
* مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور از اجراي 15 طرح بهسازي و توسعه در برخي فرودگاه‌هاي کشور خبر داد و گفت: با بهره‌برداري از پنج فرودگاه‌ جديد تعداد فرودگاه‌هاي کشور به 59 فرودگاه مي‌رسد.محمود رسولي‌نژاد اظهار کرد: 5 فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌هاي کشور در تربت‌حيدريه، گناباد، قم، سقز و فرودگاه ولي‌عصر(عج) بين شهرستان بروجرد و ملاير در دست ساخت است که با بهره‌برداري از آنها تعداد فرودگاه‌هاي اين شرکت به 59 فرودگاه افزايش مي‌يابد.
* مدير تنظيم تعرفه و نظارت بر بازار راه‌آهن گفت: مراحل تست‌نهايي، پروتکل با بانک و حساب‌هاي نهايي سيستم جامع فروش بليت راه‌آهن در حال انجام است تا با اتمام تست نهايي، از اوايل تيرماه دسترسي اينترنتي فراهم شود. علي کاظمي‌منش با اشاره به عملکرد مطلوب سيستم جامع نوين فروش بليت راه‌آهن در اولين سال اجرا، اظهار داشت: در اين سيستم فروش، مديريت سهميه توسط شرکت‌ها انجام و عمليات فروش پيگيري مي‌شود ضمن آنکه شرکت‌ها پول بليت قطارهاي خود را به صورت مستقيم از آژانس‌ها دريافت کرده و سهمي را که مربوط به دولت است پرداخت مي‌کنند.

 


رئيس سازمان صنعت استان تهران گفت: در 5 نقطه از شهر تهران نمايشگاه طرح ضيافت برگزار مي‌شود.
يداله صادقي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در 5 نقطه تهران از جمله پارک ارم، حکيميه تهرانپارس،‌فرهنگسراي خاوران، مصلاي تهران و بوستان ولايت نمايشگاه طرح ضيافت برگزار مي‌شود.وي افزود: در هر يک از شهرستانهاي استان تهران نيز يک نمايشگاه عرضه مستقيم کالا برگزار خواهد شد.
رئيس سازمان صنعت استان تهران گفت: در اين نمايشگاه‌ها، روغن، برنج، گوشت، مرغ و شکر با قيمت تنظيم بازار عرضه مي‌شود و ساير مواد غذايي و نيازمنديهاي مردم با حداقل تخفيف 5 درصد عرضه مي‌شود.
وي در خصوص قيمت تنظيم بازار توضيح داد: با هماهنگي معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت قيمت اين 5 قلم کالاي اساسي تعيين و ارزان‌تر از سطح عمومي قيمت‌ها عرضه مي‌شود.
صادقي گفت: از 15 روز مانده به ماه مبارک رمضان، طرح تشديد بازرسي‌ها آغاز و تا پايان ماه ادامه خواهد داشت.
رئيس سازمان صنعت گفت: در استان تهران 700 بازرس از واحدهاي عرضه کننده مواد غذايي در ماه مبارک رمضان بازرسي انجام مي‌دهند.

 


مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزي با اعلام انتشار 100ميليون قطعه اسکناس 500توماني با طرح جديد گفت: از نظر ريالي حجم انتشار 600ميليارد ريال است.
بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران براساس ماده 3 قانون پولي و بانکي کشور امتياز انتشار پول رايج کشور را برعهده دارد، بر اين اساس و به مناسبت مبعث پيامبر گرامي اسلام(ص) اسکناس 5 هزار ريالي با طرح جديد منتشر مي‌شود.
مجيد صنيعي مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزي در اين‌باره اظهار داشت: اسکناس 5 هزار ريالي براي اولين بار در سال 1372 با پرتره حضرت امام‌خميني(ره) و با طرح گل و مرغ در پشت آن منتشر شد و تاکنون 2ميليارد قطعه از اين اسکناس چاپ و منتشر شده است. همانگونه که مي‌دانيد گل و مرغ نماد موهبت الهي و تجلي ظرفيت و لطيف آفريدگار است. اين اسکناس با ابعاد 75 در 154 ميليمتر و با نخ امنيتي در بافت کاغذ آن با عرض 1/2 ميليمتر است که عبارت 5 هزار ريال به صورت فارسي و لاتين بر روي آن نوشته شده است.
وي افزود: جنس کاغذ 100 درصد پنبه است و موارد امنيتي که در آن به کار رفته و اکنون نيز در اسکناس جديد تغيير نيافته است متشکل از الياف نامرئي فلورسنتي در خميره کاغذ به رنگ‌هاي آبي، زرد و قرمز بر رو و پشت اسکناس است که در مقابل تابش اشعه ماوراءبنفش قابل رويت است. تمامي رو و پشت اسکناس به صورت خطي طراحي شده است. در چاپ شماره سريال از مرکب فلورسنت استفاده شده که در مقابل اشعه ماوراءبنفش به رنگ طلايي نمايان خواهد شد، ضمن آنکه در سمت چپ گوشه پايين يک خط و دو نقطه در زير آن به صورت برجسته براي سهولت شناسايي اين اسکناس توسط عزيزان روشندل در نظر گرفته شده است.
صنيعي در خصوص طرح پشت اسکناس و دليل انتخاب اين تصوير گفت: طرح پشت اسکناس متشکل از ظروف سفالي متعلق به قرن هشتم هجري است که از منطقه سلطان‌آباد يا همان اراک امروزي کشف شده و از نمونه‌هاي ارزشمند و زيباي سفالگري به شمار مي‌رود و در حال حاضر در موزه ملي ايران نگهداري مي‌شود. دليل انتخاب آن نيز همانطور که اشاره شد توجه ويژه به موضوع ميراث فرهنگي و صنايع دستي است، بر مبناي آخرين تحقيقات و کشفيات باستان‌شناسي فن و هنر سفالگري در ايران سابقه‌اي ديرينه دارد و به حدود هزاره هشتم پيش از ميلاد باز مي‌گردد.
اين سفال‌ها به دليل تاثير جنبه‌هاي مذهبي، اقتصادي کشاورزي و اجتماعي به خوبي بيانگر فرهنگ غني ايرانيان است.

 


وزير اقتصاد به برخي انتقادات اقتصادي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري پاسخ گفت.
سيدشمس‌الدين حسيني در يک گفتگوي تلويزيوني ابتدا درباره ميزان درآمدهاي نفتي دولت گفت: در سال‌هاي اخير افزايش درآمد نفتي داشتيم و به کمک آن سرمايه‌گذاري عظيمي در کشور انجام شد، به طور مثال افزايش ظرفيت توليد سيمان و پتروشيمي از جمله آنهاست، اما آيا افزايش اسمي درآمدهاي نفتي به معناي افزايش قدرت واقعي خريد آن است؟
حسيني گفت: يکي از دعواهايي که بين اوپک و کشورهاي مصرف کننده نفت ساليان متمادي وجود داشته اين است که آنها به دنبال اين هستند مدام بر سر بازار نفت بزنند و براي اين منظور به قيمت اسمي هر بشکه نفت در بازار استناد مي‌کنند.
سخنگوي اقتصادي دولت تصريح کرد: حال آنکه گزارش رسمي اوپک نشان مي‌دهد، براساس مطالعات اوپک هر بشکه نفت در سال 1390 معادل 5/107 دلار و در سال 1973 حدود 18 دلار بود، اين در حاليست که يک دلار امروز در مقايسه با سال 1973 حدود 15 درصد قدرت خريد دارد.
به گفته وي هر اونس طلا در سال 1380 معادل 400 دلار بود که هم اکنون به حدود يک هزار و 600 دلار رسيده و قيمت هر بشکه نفت در سال 1380 حدود 36 دلار بود که هم اکنون به 104 دلار رسيده؛ همچنين قيمت نفت نسبت به سال 80، سه برابر و قيمت طلا هم 4 برابر افزايش يافته است که البته دولت با توجه به منابع ارزي در بخش دولتي و غير دولتي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي انجام داد.
حسيني استناد و استفاده از آمارهاي استاندارد شده با مبناي جهاني را مناسب دانست و گفت: شاخص قدرت برابري خريد نشان دهنده تغييرات نسبي درآمد سرانه يک کشور براساس يک سبد کالايي است که ايران در سال گذشته ميلادي در اين شاخص از مرز يک هزار دلار گذشته است.
وي با بيان اينکه ايران در سال‌هاي 2011 و 2012 به زمره کشورهاي داراي توسعه انساني بالا پيوست، افزود: يکي از دلايل اين موفقيت، افزايش درآمد سرانه براساس قدرت واقعي خريد است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به سؤالي در مورد ميزان موفقيت دولت در زمينه اشتغال گفت: در جمعي بودم که فردي مي‌گفت: الان هيچ خانواري را سراغ نداريم که بيکار نداشته باشد و بنا به گفته او با فرض وجود يک نفر بيکار در هر خانوار و وجود 21 ميليون نفر خانواده، ‌همين تعداد بيکار در کشور وجود دارد که اين طور نيست البته ممکن است در يک خانواده 2 نفر بيکار باشند اما در بسياري از خانواده‌ها تمام اعضا شاغل هستند و چنين چيزي واقعيت ندارد.
وي ادامه داد: براي بيان آمار بيکاري استانداردهايي وجود دارد که از سوي سازمان جهاني کار مطرح مي‌شود و در کشور ما هم براساس تعاريف مشترک نرخ بيکاري ارائه مي‌شود.
حسيني گفت: افزايش نرخ رشد جمعيت در سال‌هاي آغازين انقلاب اسلامي موجب شده که امروز براي متوقف کردن رشد نرخ بيکاري، ايجاد سالانه حداقل يک ميليون شغل در کشور ضروري شود.
وي اضافه کرد: اما در مجموع اقداماتي که در زمينه کاهش رشد نرخ بيکاري انجام شد، موجب آن شد که در سال 91 که يکي از سخت‌ترين سال‌هاي اقتصادي را پشت سر گذاشتيم، نرخ بيکاري افزايش پيدا نکرد و اگر تحريم‌ها و تلاطم ارزي پيش نمي‌آمد، نرخ بيکاري را کاهش مي‌داديم.
حسيني افزود: دولت برنامه‌ريزي کرده بود با ايجاد سالانه 5/1 ميليون شغل، نرخ بيکاري را کاهش دهد اما آيا وقتي درآمد نفتي نصف مي‌شود، مي‌توان همه برنامه‌ها را انجام داد؟
وي تصريح کرد: خرداد سال گذشته پس از بررسي شرايط به اين نتيجه رسيديم که بايد کشور را تا پايان 91 با 95 هزار ميليارد تومان اداره کنيم اما در نهايت توانستيم با تلاش‌هاي انجام شده کشور را با 105 هزار ميليارد تومان اداره کنيم.
وزير اقتصاد ادامه داد: وقتي سطح سياست‌ها و مخارج مالي دولت با 144 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني در حدود 105 هزار ميليارد تومان محقق مي‌شود، طبيعي است که ميزان توليد و سرمايه‌گذاري از آن تأثير مي‌پذيرد.
سخنگوي اقتصادي دولت در خصوص نحوه انتقال پول با وجود تحريم‌ها گفت: مشکل کشور انتقال پول نيست بلکه مشکل در تبديل پول به ساير ارزها است که در خارج از کشور قدرت معامله دارد؛ مهم اين است آيا اجازه مصرف پول در خارج از کشور را به ما مي‌دهند؟
حسيني اظهار داشت: يکي از فازهاي جديد تحريم اين است که کشورهاي خريدار نفت ايران، با وجود فشارها اجازه استفاده پول نفت براي پشتيباني تجارت ايران با کشورهاي ثالث را ندارند.
وي با اشاره به تسلط آمريکايي‌ها به شبکه نقل و انتقال بين‌المللي پولي (سوئيفت) افزود: شرکاي تجاري مختلفي داريم که با آنها تراز تجاري مثبت داريم و نياز وارداتي خود را از آنها تأمين مي‌کنيم اما وقتي اجازه نقل و انتقال پول را نمي‌دهند با مشکل مواجه مي‌شويم.
حسيني با اشاره به اينکه برخي مي‌گويند بايد واردات را مديريت کرد، گفت: سال گذشته واردات کشور کاهش داشت اما 90 درصد کالاهاي وارداتي ما مواد اوليه، واسطه‌اي و سرمايه‌اي است.
وزير اقتصاد در مورد هدفمندي يارانه‌ها با اشاره به تورم 5/30 درصدي سال گذشته گفت: بايد ببينيم آيا افرادي که حقوق ثابت دريافت مي‌کنند آيا توانستند خود را با اين وضعيت تطبيق دهند؟
وي ادامه داد: براي حمايت از بخش توليد، نفت گاز را به جاي 350 تومان با قيمت 150 تومان به توليدکنندگان داديم و در بخش گاز هم به همين صورت عمل کرديم.
حسيني با اشاره به از بين رفتن اثر هدفمندي به دليل تورم و عدم حمايت از توليد به عنوان دو انتقاد مطرح شده از هدفمندي يارانه‌ها گفت: آيا اگر هدفمندي اجرا نمي‌شد، شوک‌هاي ارزي تورم ايجاد نمي‌کرد؟ براي مثال در سال 74 که تورم 5/49 درصدي داشتيم، شوک ارزي و نقدينگي با هم اتفاق افتاد و جبراني هم صورت نگرفت.
وي با بيان اينکه تحريم را دشمن تحميل کرد و هدفمندي يارانه‌ها هم بخشي از آن را جبران کرد،‌ افزود: دولت براي بنگاه‌هاي اقتصادي اعتبار انرژي و يارانه در نظر گرفت و حامل‌هاي انرژي را با يک سوم قيمت به آنها داد و آنها هم بخشي از تورم را با افزايش قيمت محصول جبران کردند.
به گزارش فارس، حسيني در ادامه درباره ميزان بدهي‌هاي دولت در سال گذشته اظهار داشت: يکي از آمارهايي که اخيراً در برخي رسانه‌ها آمده و بايد تصحيح شود آمار بدهي‌هاي دولت به بانک مرکزي در سال گذشته است که به اشتباه 500 هزار ميليارد تومان عنوان شده است.
وي با بيان اينکه بيان اين عدد به طور حتم يک اشتباه لفظي بوده است، ادامه داد: کل بدهي‌هاي دولت به بانک مرکزي در پايان سال 91 برابر 35 هزار ميليارد تومان بوده که 14 برابر کمتر از ميزان اعلام شده در رسانه‌ها بوده است.
حسيني ادامه داد: 4 هزار ميليارد تومان از اين ميزان بدهي، مربوط به اعتباراتي است که به 2 شرکت بازرگاني دولتي و شرکت پشتيباني امور دام براي تأمين کالاهاي اساسي نياز داخل اختصاص يافته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: همچنين يکي از اقلام اصلي مانده بدهي دولت مربوط به يکسان‌سازي نرخ ارز در سال 81 است و اين عدد در واقع مانده بدهي همه دولتهاي گذشته است.
وي گفت: يکي از اقداماتي که مورد توجه اين دولت بوده، مديريت پايه پولي کشور بوده که در اين راستا در ابتداي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها سعي شد که رشد نقدينگي از متوسط سال‌هاي قبل بيشتر نشود و پايين‌تر هم باشد.
حسيني ادامه داد: در سال اول اجراي اين قانون رشد نقدينگي کمتر از 20 درصد بود و در سال گذشته با وجود شوک ارزي اين عدد به 8/30 رسيد که قابل مقايسه با دهه 70 نبود.

 


بانک مرکزي طي بخشنامه‌اي به نظام بانکي کشور سقف جوايز سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز بانکها را به دو برابر افزايش داد.
در بخشنامه بانک مرکزي خطاب به مديران عامل کليه بانک‌هاي دولتي، غيردولتي، شرکت دولتي پست بانک و موسسه اعتباري توسعه آمده است: حداکثر ميزان هر يک از جوايز اعطايي به سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز اعم از نقدي و يا غيرنقدي به يک فرد در هر دوره از 250 ميليون ريال به 500 ميليون ريال افزايش يابد.
در پايان اين بخشنامه از بانکها خواسته شده تا بر حسن اجراي اين دستورالعمل نظارت کنند.
خاطرنشان مي‌شود طبق تبصره 3 دستورالعمل اعطاي جوايز، قرعه‌کشي حساب‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز موسسات اعتباري با هماهنگي بانک مرکزي و به طور همزمان و حداکثر مابين ماه‌هاي شهريور و مهر در کليه موسسات اعتباري انجام مي‌شود.
همچنين حداکثر مبلغي که در هر دوره توسط هر موسسه اعتباري مي‌تواند براي اعطاي جوايز به صاحبان سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز اختصاص يابد معادل 2? متوسط حجم سپرده‌هاي مذکور در همان دوره مي‌باشد.
مبلغ (بودجه) جوايز در هر قرعه‌کشي نيز با استفاده از رابطه ذيل بدست مي‌آيد: مبلغ (بودجه) جوايز براي هر دوره= متوسط حجم سپرده‌هاي دوره ضرب در تعدادي ماه‌هاي دوره تقسيم بر 12 ضرب در 2?
همچنين براساس ماده 6 اين دستورالعمل انواع جوايز قابل اعطاء به سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز، به شرح ذيل تعيين مي‌گردد:
الف- کمک هزينه خريد واحد مسکوني؛ب- کمک هزينه سفر عمره، تمتع و عتبات عاليات؛پ- کمک هزينه تحصيلي براي يک مقطع؛ت- صنايع دستي ساخت صنعتگران داخلي و يا کمک هزينه خريد آن؛ث- خودرو ساخت داخل يا کمک هزينه خريد آن؛ج- سکه طلا و پول نقد؛چ- لوازم خانگي توليد داخل و يا کمک هزينه خريد آن.

 


برخي از تعاوني‌ها با سوءاستفاده از نگراني متقاضيان براي تحويل واحدها پس از پايان دولت دهم، آنها را تشويق به انصراف از واحدها مي‌کنند تا با قيمت‌هايي بالاتر آپارتمان‌ها را در بازار بفروشند.
به گزارش مهر، وضعيت مسکن مهر در شهر جديد پرند به جايي رسيده که برخي از متقاضيان براي تحويل گرفتن واحدهاي خود مجبور به داد و بيداد و شلوغ‌کاري مي‌شوند در حالي که براساس وعده شرکت عمران پرند، قرار بود اين واحدها تا پايان سال گذشته به متقاضيان تحويل داده شود.
بر اين اساس، چندي پيش برخي از متقاضيان مسکن مهر در پرند در محل شرکت عمران تجمع کردند که ظاهرا با حضور پليس اين تجمع به پايان رسيد اما متقاضيان بازهم به اين شرکت مراجعه مي‌کنند و مي‌خواهند تا قبل از پايان دولت دهم، واحدهاي خود را تحويل بگيرند.
اين دسته از متقاضيان نگران هستند که با پاپان کار علي نيکزاد در وزارت راه و شهرسازي، پيمانکاران به وعده‌هاي خود عمل نکنند و واحدهايي که از چند سال پيش در حال ساخت است و مدام افتتاح آنها به تعويق مي‌افتد، تحويل ندهند.
از سوي ديگر تعاوني‌هاي مسکن هم به اين نگراني‌ها دامن مي‌زنند، اين تعاوني‌ها که در ابتداي طرح مسکن مهر مسئول ثبت‌نام از متقاضيان بودند و تاخير زيادي را در ساخت واحدها داشتند متقاضيان را نسبت به عواقب پايان دولت، نگران مي‌کنند و به آنها مي‌گويند که معلوم نيست پس از دولت دهم، سرنوشت مسکن مهر چه مي‌شود.
اين دسته از تعاوني‌ها که ساخت و ساز واحدها را پس از چند سال هنوز به پايان نرسانده‌اند با بهانه‌هايي مانند اينکه دولت پول محوطه‌سازي را نمي‌دهد و يا اينکه تعاوني پول کافي براي تکميل واحدها ندارد، تلاش مي‌کنند تا متقاضيان تشويق به فروش واحدهاي خود شوند.
مديران اين تعاوني‌ها به متقاضيان مي‌گويند: اين واحدها به زودي آماده نمي‌شود بنابراين آنها مي‌توانند پول خود را پس بگيرند و از مسکن مهر انصراف دهند، اين در حالي است که براساس قانون مسکن مهر، اگر متقاضي انصراف بدهد ديگر نمي‌تواند در هيچ شهر ديگري مسکن مهر بگيرد و براي هميشه از اين پروژه حذف مي‌شود.
اما تعاوني‌ها با سوءاستفاده از نگراني متقاضيان آنها را تشويق به انصراف مي‌کنند تا واحدها را به صورت آزاد به ديگران بفروشند و سود بيشتري به دست بياورند، در واقع گراني مسکن در شهر تهران و افزايش قيمت‌ها در شهرهاي جديد منجر به اين شده که مسکن مهر هم با افزايش قيمت مواجه شود.
بنابراين مديران اين تعاوني‌ها از فرصت استفاده کرده و سعي دارند تا با تشويق مردم، واحدها را به صورت آزاد به فروش برسانند و سودهاي کلاني را هم به دست بياورند و در اين ميان از عدم آگاهي مردم سوءاستفاده مي‌کنند.
در گفتگويي که خبرنگار مهر با يکي از مسئولان دولتي اين تعاوني‌ها داشت، وي در خصوص تعاوني‌هاي زيرمجموعه اين شرکت، گفت: اين تعاوني‌ها مشکل مالي ندارند و به زودي واحدهاي آنها آماده تحويل مي شود.
وي افزود: ادعاي نداشتن پول صحت ندارد ضمن آنکه ساخت واحدها به پايان رسيده و مشکلي بابت تحويل واحدها وجود ندارد فقط منتظر زمان مناسب براي تحويل هستيم بنابراين متقاضيان از اين پروژه‌ها انصراف ندهند.
اين در حالي است که تاکنون تعاوني‌ها با فروش واحدهاي خود خارج از مسکن مهر و فروش امتيازها، سودهاي کلاني را به دست آورده‌اند و با همکاري برخي از بنگاه‌هاي املاک بازار سياه را در اين شهرها بوجود آورده‌اند بطوريکه تنها امتياز مسکن مهر را 10 ميليون تومان مي‌فروشند.
از سوي ديگر خريداران غيرقانوني مسکن مهر هم که اسامي آنها در سامانه مسکن مهر ثبت نشده ممکن است در آينده با مشکلات زيادي براي تحويل واحدها، سند زدن و وام مسکن مواجه شوند.
متقاضيان پرديس در انتظار
12 هزار متقاضي مسکن مهر شهر جديد پرديس نيز که مهلت داشتند تا 10 خرداد پرونده خود را تکميل و 90 درصد مبلغ واحد مسکوني مورد نظر را واريز کنند، هنوز منتظر دريافت پيامک شرکت عمران شهر جديد پرديس مبني بر حذف يا ادامه روند خانه‌دار شدنشان هستند.
در اين باره مهدي هدايت مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس به ايسنا گفت: مدارک و وضعيت مالي متقاضيان مسکن مهر اين شهر در حال بررسي است و هنوز آماري از حذف‌شدگان اعلام نشده است.متقاضياني که مبلغ پرداختي آنها هنوز به 90 درصد از مبلغ آورده‌شان نرسيده از دعوت نشدن به عقد قرارداد و حذف‌شدنشان از سامانه مسکن مهر پرديس نگران هستند چرا که به گفته معاون وزير راه و شهرسازي افرادي که تا ابتداي بهمن 91 حساب باز کرده‌اند اگر 50درصد آورده نقدي را تا 10خرداد امسال پرداخت نکرده باشند حذف مي‌شوند و کساني که حداقل 9ماه از تاريخ افتتاح حسابشان مي‌گذرد براي عقد قرارداد بايد 90درصد آورده نقدي را بپردازند.

 


قيمت سکه و ارز در بازار غيررسمي کاهش يافت.
به گزارش خبرنگار کيهان ديروز هر قطعه سکه طرح جديد يک ميليون و 297 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز شنبه 13 هزار تومان کاهش قيمت داشت.
بنابراين گزارش: ديروز همچنين هر قطعه سکه بهار آزادي طرح قديم يک ميليون و 260 هزار تومان، هر قطعه نيم‌سکه 680 هزار تومان، هر قطعه ربع سکه 424 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمي 290 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز شنبه به ترتيب 20، 10، 6 و 5 هزار تومان کاهش قيمت را نشان مي‌دهد.
طبق همين گزارش، ديروز هر دلار آمريکا 3 هزار و 640 تومان و هر يورو 4 هزار و 800 تومان معامله شد که به ترتيب 25 و 30 تومان کاهش قيمت داشته است.
ديروز هر پوند 5 هزار و 700 تومان معامله شد که نسبت به روز قبل آن تغييري نشان نداد.

 


مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران با تکذيب خريد تضميني گندم به نرخ کيلويي 1200 تومان، گفت: در استان‌هاي جنوبي برداشت گندم تقريباً به پايان رسيده است.
عباس قبادي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال که صدا و سيما گزارشي منتشر کرد، مبني بر اينکه خريد تضميني گندم در مازندران هر کيلوگرم 1200 تومان انجام شده اظهار داشت: اين خبر کذب محض است و نمي‌دانم از کجا آن را آورده‌اند.
وي افزود: دولت تا اين لحظه هيچ تصميمي براي تغيير قيمت خريد تضميني گندم نداشته است.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: در استان‌هايي نظير خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ايلام خريد تضميني در مراحل پاياني قرار دارد و محصول گندم اين استان‌ها تقريباً به پايان رسيده لذا به هيچ وجه امکان تغيير قيمت خريد تضميني گندم وجود ندارد.
واردات رکورد زد
واردات گندم به کشور سال 1391 با رکوردشکني به حدود 7/6 ميليون تن رسيد.
به گزارش ايسنا و براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران، سال گذشته بالغ بر شش ميليون و 699 هزار تن دانه سخت گندم و گندم دامي به ارزش بيش از دو ميليارد و 580 ميليون دلار وارد کشور شد. اين ميزان واردات گندم در يک سال طي حدوداً يک دهه اخير بي‌سابقه محسوب مي‌شود.
از کل واردات گندم کشور در سال گذشته تنها حدود 18 هزار تن آن مربوط به گندم دامي و مابقي مربوط به دانه سخت گندم يا همان گندم مورد استفاده در توليد مواد غذايي و نان بوده است.
سال 1390 تنها 279 هزار تن گندم به ارزش 90 ميليون دلار وارد کشور شده بود. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت که در سال قبل واردات گندم از نظر وزني و ارزشي نسبت به سال 1390 به ترتيب 8/2 و 24 برابر شده است.
آخرين بار در سال 1380 واردات گندم به کشور به رقم 7/6 ميليون تن و ارزش 7/923 ميليون دلار رسيده بود. اگرچه بعد از آن واردات گندم سير نزولي گرفت؛ به طوري که در سال‌هاي 1383 و 1384 به ترتيب به 170 و 105 هزار تن رسيد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10