(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 خرداد  1392 - شماره 20514

کوتاه اقتصادي
برنامه‌هاي وزارت نفت براي مقابله با ريزگردها اعلام شد
به دنبال تحريم‌هاي مغرضانه صورت مي‌گيرد
شکايت کارگران ايراني از مقامات سازمان جهاني کار
مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي:
ظرفيت ذخيره سازي نفت خام کشور 4 ميليون بشکه افزايش مي‌يابد
رئيس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني اعلام کرد
340 تن ذخيره قطعي طلاي کشور
فرزين اعلام کرد
پرداخت 123 هزار ميليارد تومان يارانه به مردم و توليد
رئيس انجمن صنفي مرغداران اعلام کرد
توزيع و بازاررساني نامناسب علت گراني مرغ
رئيس اتحاديه باغداران خبر داد
آشفتگي در بازار ميوه و جولان سودجويان
هشدار رئيس سازمان جنگل‌ها درباره تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي
توافق بانک‌ مرکزي با اصناف براي استفاده از کارت‌خوان
جريمه 3 شرکت متخلف واردکننده کالا با ارز مرجع
   


* وزير جهاد کشاورزي از توليد 118 ميليون تن انواع محصولات کشاورزي و ايجاد 287 هزار شغل در بخش کشاورزي در سال 1391 خبر داد. صادق خليليان افزود: با توجه به ظرفيت‌ها و ساختارسازي در بخش کشاورزي در سال جاري به حول و قوه الهي شاهد تحقق حماسه اقتصادي در کشور خواهيم بود.وي سپس بر کاهش وابستگي به غرب تاکيد کرد و گفت: کاهش وابستگي به کشورهاي غربي نيازمند توجه به زيرساخت‌هاي بخش کشاورزي يعني آب و خاک است و با انجام بررسي‌هاي لازم ارقام قابل توجهي از اعتبارات بخش کشاورزي صرف فعاليت‌هاي چشمگيري در زمينه آب و خاک شده است.
* قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان تهران از پايان بررسي مدارک ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ويژه در سايت تهرانسر خبر داد و اعلام کرد: پرونده 2200 متقاضي در دوره دوم ثبت‌نام تاييد نهايي شده است. فريبرز واحدي گفت: از هفته آينده به متقاضياني که تاييد شده‌اند پيامکي مبني بر تکميل مدارک و تشکيل پرونده ارسال مي‌شود. وي افزود: در حالي که قرار بود متقاضيان ابتداي خرداد قسط سوم خود را بپردازند هنوز پيامکي مبني بر پرداخت قسط سوم ارسال نشده که از هفته آينده اين پيامک به متقاضيان ارسال مي‌شود.
* رئيس شوراي رقابت با اشاره به اينکه قرار بود وجاهت راي هيئت تجديدنظر براي لغو واگذاري مخابرات بررسي شود اما شورا کناره‌گيري از اين پرونده را اعلام کرد، گفت: واگذاري مخابرات جزو موضوعات قابل دخالت هيئت تجديدنظر نيست. جمشيد پژويان در خصوص کناره‌گيري شوراي رقابت از موضوع تجديدنظر در واگذاري شرکت مخابرات ايران اظهار داشت: راي هيئت تجديدنظر شوراي رقابت در مورد لغو واگذاري مخابرات مربوط به چندين ماه پيش است و شوراي رقابت اين طور تشخيص داد که اين موضوع از موارد ماده 61 که هيئت تجديدنظر شوراي رقابت مي‌تواند در آن دخالت کند، نيست.
* رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار از رکود بازار و افت قيمت‌ها بعد از ايام عيد نوروز خبر داد. مصطفي احمدي اظهار کرد: بازار بعد از عيد به سوي عرضه و تقاضا رفته که در اين حال بازار عرضه بسيار داغ‌تر از تقاضا است. وي با اشاره به فرو رفتن بازار به خواب و افت قيمت‌ها ادامه داد: در حال حاضر بازرگانان کشورهاي عربي براي تامين نياز ماه رمضان به ايران وارد شده‌اند و خريدهاي زيادي انجام مي‌دهند.
* قيمت هر بشکه نفت برنت ديروز در بازارهاي جهاني به 104 دلار و 41 سنت رسيد و هر بشکه سبد نفت اوپک با عبور از مرز 100 دلار به 101 دلار و 64 سنت رسيد. به گزارش بلومبرگ، قيمت هر بشکه نفت برنت نسبت به روز يکشنبه 15 سنت کاهش داشته است.
بنابراين گزارش: همچنين قيمت هر بشکه نفت تگزاس آمريکا نيز 95 دلار و 87 سنت است که نسبت به روز ياد شده کاهش 16 سنتي داشته است، همچنين به نقل از سايت رسمي اوپک، قيمت هر بشکه سبد نفتي اوپک 101 دلار و 64 سنت است که نسبت به روز ششم ژوئن 71 سنت افزايش قيمت داشته است.

 


يک کارشناس نفت و انرژي اعلام کرد: مجموعه صنعت نفت اجراي عمليات مالچ‌پاشي (خاکپوش) در بيش از 200 هزار هکتار از بيابانهاي خوزستان را در دستور کار قرار داده است.
محمد ديراوي در گفت‌وگو با مهر در تشريح برخي از برنامه‌هاي مجموعه صنعت نفت براي مقابله با ورود ريزگردها از کشورهاي همسايه عربي، گفت: مطابق با مصوبات دولت، صنعت نفت در بيش از 200 هزار هکتار از بيابانهاي استان خوزستان مالچ رايگان توزيع مي‌کند.
اين کارشناس نفت و انرژي با اعلام اينکه علاوه بر اين اجراي يک کمربند سبز در مناطق نفت‌خيز استان خوزستان ايجاد شود، تصريح کرد: مجري اجراي اين کمربند سبز و ايجاد درخت‌کاريهاي گسترده شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب است.
وي با اشاره به ايجاد کارگروهي با حضور نمايندگان ستاد بحران وزارت نفت، سازمان منابع طبيعي، وزارت کشاورزي، ‌استانداري تهران،‌ محيط زيست استان خوزستان به رياست استانداري خوزستان به منظور اجراي اين دو طرح، اظهار داشت: با مشارکت وزارت نفت و به دنبال اجراي برنامه‌اي 5 ساله در 200 هکتار از مناطق نفتي خوزستان فضاي سبز ايجاد خواهد شد.
ديراوي در خصوص دلايل ظهور پديده گرد و غبار و ورود ريزگردهاي عربي هم توضيح داد: بيابان‌هاي باير عراق و سرشار از خاک بدون رطوبت و تداوم خشکسالي‌ها در دشت‌هاي عربستان، ريزگردها را در جريان باد به سمت استان‌هاي غربي و جنوب غربي کشور هدايت مي‌کند و پديده گرد و غبار را به وجود مي‌آورد.
اين کارشناس صنعت نفت همچنين وقوع خشکسالي‌هاي پي‌درپي در افغانستان و خشک‌شدن بستر هامون و وجود کريدورهاي وزش توفان در اين کشور، با همراه شدن سامانه‌هاي جوي، پديده گرد و غبار و توفان شن را در منطقه جنوب شرق کشور به وجود آورده تأکيد کرد: در سال 89 تفاهم‌نامه‌اي چهارجانبه بين ايران، عراق، ترکيه و سوريه براي مقابله با پديده گرد و غبار امضا شده که امضاي اين تفاهم‌نامه تاکنون دستاوردي به همراه نداشته است.
وي حساس‌کردن آژانس‌هاي بين‌المللي تحت نظر سازمان ملل متحد براي انجام فعاليت‌هاي بين‌المللي به منظور مقابله با پديده گرد و غبار در ايران را ضروري عنوان و خاطرنشان کرد: همچنين تأمين حق‌آبه زيست محيطي براي درياچه هامون و درياچه‌هاي خشک شده از ديگر راهکارهاي براي مقابله با پديده گرد و غبار است.
تهيه نقشه ريزگردهاي خوزستان
مدير طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور از نهايي شدن و انتشار نقشه ريزگردهاي استان خوزستان در هفته آينده خبر داد.
راضيه لک ديروز در نشستي اظهار کرد: تهيه نقشه ريزگردها شامل سه فاز ايران، عراق و عربستان مي‌شود که تهيه نقشه مربوط به ايران آغاز شده و در گام نخست نيز نقشه ريزگردهاي استان خوزستان که از مهمترين استان‌هاي کشور از نظر ريزگرد است، هفته آينده نهايي مي‌شود.
وي افزود: در اين نقشه منبع توليد ريزگردها و نقشه پراکندگي آنها مشخص شده و دولت مي‌تواند با کمک اين نقشه‌ها برنامه مقابله با ريزگردها را با دقت بيشتري اجرايي کند. از جمله اينکه مي‌توان با دقت فهميد که در کدام مناطق بيابان‌زدايي انجام شود.
به گفته وي ريزگردها ذرات کوچکتر از دو ميکرون هستند که به سادگي رسوب نمي‌کنند و تنفس آنها براي انسان بسيار خطرناک است.
وي افزود: 12 درصد از کل ريزگرد موجود در دنيا در پهنه ساحل جنوبي ايران در خليج فارس و درياي عمان توليد مي‌شود.
قلمباش، معاون سازمان زمين‌شناسي نيز در اين نشست گفت: سالانه بين چهار تا 12 درصد از توليد ناخالص داخلي کشور معادل 20 تا 40 ميليارد دلار صرف جبران خسارات ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي مي‌شود.
به گفته وي ايران از نظر شاخص بلايا و حوادث طبيعي در رده سوم در دنيا قرار گرفته است. ضمن اينکه 33 درصد از کل زلزله‌هاي مخرب دنيا طي 50 سال گذشته در ايران رخ داده است.

 


يک مقام مسئول کارگري از اعلام طرح شکايت از مقامات سازمان جهاني کار درباره اعمال تبعيض و تحريم‌هاي مغرضانه عليه کارگران کشور خبر داد.
اين مقام کارگري در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اينکه به زودي قرار است شکايت به صورت کتبي به دادگاه اداري سازمان جهاني کار تحويل شود خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز يکصدودومين اجلاس جهاني کار، نمايندگان کارگري حاضر در اين اجلاس موضوع مربوط به شکايت را با مديران و مسئولان سازمان جهاني کار مطرح کرده‌اند.
اين مقام کارگري با تاکيد بر اينکه حدود 10 سال است که سازمان جهاني کار تحريم‌ها و تبعيض‌هاي مغرضانه‌اي را که سياسي است عليه کارگران کشورمان اعمال و از ارائه خدمات فني به کارگران ايراني امتناع مي‌کنند.
به گفته وي، با وجود مکاتبات و رايزني‌هاي فراواني که در يکسال گذشته و پس از اجلاس سال 2012 با مسئولان سازمان جهاني کار انجام شده است، اما آنها از ارائه هرگونه پاسخ کتبي به درخواست نمايندگان کارگري ايران دوري مي‌کنند.
پيش‌تر برخي مقامات کارگري اعلام کرده بودند که در اين زمينه شکايتي را بر عليه مديران سازمان جهاني کار تنظيم کرده‌اند که همزمان با برگزاري اجلاس جديد در شهر ژنو سوئيس به دادگاه اداري اين سازمان که در آن قضات مستقلي فعاليت مي‌کنند ارائه خواهند کرد.
احتمال افزايش دوباره دستمزد کارگران
عضو کميته دستمزد شوراي عالي کار با اعلام اينکه 41 روز قبل شکايتي را درباره تخلف صورت گرفته در تعيين حداقل مزد امسال به ديوان عدالت اداري ارائه کرديم، گفت: با وجود ارائه دفاعيات وزارت کار در اين‌باره، اما راي ديوان عدالت اداري هنوز صادر و ابلاغ نشده است.
حسين حبيبي در گفت‌وگو با مهر با اعلام اينکه تاکنون ديوان عدالت اداري راي نهايي درباره شکايت از نحوه تعيين حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار را ارائه نکرده است، گفت: 41 روز پيش به نمايندگي از کارگران، شکايتي را در ديوان عدالت اداري ثبت کرديم.
عضو کميته دستمزد شوراي عالي کار اظهار داشت: نمايندگان کارگران غير از شکايتي را که بر عليه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تنظيم و ارائه کرده‌اند، مدرک ديگري را به ديوان عدالت اداري نداده‌اند؛ با اين حال طبق درخواست ديوان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به عنوان رئيس شوراي عالي کار دفاعيات خود درباره تعيين دستمزد امسال کارگران را به ديوان ارائه کرده است.
حبيبي خاطرنشان کرد: هنوز منتظر صدور راي ديوان عدالت اداري درباره تخلف صورت گرفته در تعيين حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار هستيم، با اين حال تاکنون ديوان راي نهايي را به ما اعلام نکرده است.
اين مقام مسئول کارگري ادامه داد: براساس آخرين پيگيري‌هاي صورت گرفته ديوان اعلام کرد که موضوع شکايت و ارائه دفاعيات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در دست بررسي و در مراحل رسيدگي قرار دارد.
بنابراين گزارش: شوراي عالي کار حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار را 487 هزار و 125 تومان تعيين کرد که اين رقم نسبت به 387 هزار تومان سال گذشته 25 درصد افزايش يافته است. با اين حال براي ساير سطوح مزدي درصدها متفاوت و در برخي مشاغل کمتر از 25 درصد و در برخي ديگر نيز بيشتر از 25 درصد شده که البته در مواردي که نيروي کار از افزايش دستمزد بيشتري برخوردار شده باشد قطعا با مساعدت و نظر کارفرما صورت گرفته است.
با اين حال، برخي نمايندگان کارگري اعلام کرده‌اند که مطابق نرخ تورم اعلامي از سوي مراجع رسمي در اسفندماه سال گذشته، نرخ تورم رقمي بيش از 30 درصد بوده و در اين زمينه شوراي عالي کار در افزايش حداقل دستمزد امسال تخلف کرده و نرخ را 6 درصد کمتر از نرخ تورم در نظر گرفته است.
مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه در واکنش به اين موضوع اعلام کرده‌اند که مجموع افزايش مزد کارگران بيش از 30 درصد است، اما کارگران مي‌گويند طبق قانون کار افزايش مزد حداقلي بايد معادل نرخ تورم صورت گيرد و شوراي عالي کار به رياست وزارت کار در اين زمينه مرتکب تخلف شده است.
اين موضوع باعث طرح شکايتي در ديوان عدالت اداري شده است که تاکنون با وجود ارائه دفاعيات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي هنوز اين ديوان نسبت به صدور راي نهايي اقدام نکرده است. در صورت تاييد شکايت کارگران، شوراي عالي کار موظف مي‌شود به حداقل دستمزد امسال معادل 6 درصد بيافزايد.
اظهارنظر هفته گذشته رئيس ديوان عدالت اداري مبني بر اينکه بايد توان پرداخت کارفرمايان را نيز درنظر داشته باشيم مورد انتقاد کارگران واقع شده است. آنها مي‌گويند ديوان عدالت اداري بايد براساس ماده 41 قانون کار نسبت به نحوه تعيين حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار، راي صادر کند و در اين زمينه ناتواني کارفرمايان را نمي‌توان دليل کافي در ناديده گرفتن حق کارگران دانست.

 


ظرفيت ذخيره سازي نفت خام در خارک 4ميليون بشکه افزايش مي‌يابد.
پيروز موسوي مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران از افتتاح 4 مخزن يک ميليون بشکه‌اي نفت خام در زمستان امسال خبر داد و گفت: با بهره‌برداري از اين مخزن ظرفيت ذخيره سازي نفت خام در خارگ از 24 ميليون بشکه به 28 ميليون بشکه افزايش مي‌يابد.
وي در مورد دستاوردهاي شرکت پايانه‌هاي نفتي در حوزه پژوهشي نيز به انعقاد قرارداد اين شرکت با يک مرکز پژوهشي داخلي اشاره کرد و گفت: براي نخستين بار در کشور، شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران نسبت به ساخت 10 مخزن استراتژيک نفت خام در 100 کيلومتري خليج‌فارس اقدام کرده است.
وي اظهار کرد: ادامه پروژه ساخت مخازن استراتژيک از اولويت‌هاي شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران در سال جاري است.
موسوي با بيان اينکه برداشت از مخازن استراتژيک ذخيره سازي نفت خام فقط در صورت نياز فوري انجام مي‌شود، گفت: هم‌اکنون آمريکا 700 ميليون بشکه ذخيره استراتژيک دارد که در طول اين 20 سال، سه مرتبه دستور برداشت جزيي از مخازن صادر شده است.
مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران افزود: مخازن استراتژيک ذخيره سازي نفت خام، پشتوانه کشور در شرايط بحراني است.
يادآور مي‌شود، شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران به عنوان يکي از شرکت‌هاي تابعه شرکت ملي نفت ايران، با هدف بهبود همه جانبه و افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي و ارتقاي توان کيفي و کمي بارگيري و صادرات مواد نفتي کشور و با در اختيار داشتن تاسيسات صنعتي و به کارگيري نيروي انساني متخصص، مسئوليت مديريت و راهبري عمليات اجرايي پهلودهي و جداسازي نفتکش‌ها، دريافت، ذخيره سازي، اندازه‌گيري و صدور بيش از 90 درصد نفت خام کشور (از طريق پايانه نفتي خارگ) صدور ميعانات گازي کشور (از طريق پايانه عسلويه) و عمليات معاوضه سوآپ نفت خام دريافتي از کشورهاي حوزه درياي خزر (از طريق پايانه نفتي شمال)
را برعهده دارد.
موسوي در پايان با اشاره به اينکه سال گذشته بيش از21 هزار و 800 ساعت عمليات دريايي با استفاده از شناورهاي پايانه‌هاي نفتي در کشور صورت گرفته، اضافه کرد: در مجموع در اين سال حدود 5 هزار و 500 عمليات پهلودهي و جداسازي نفتکش‌ها انجام شده است.

 


رئيس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني با اشاره به اينکه ذخيره قطعي طلاي کشور به 340 تن رسيده است، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاري شده که به توليد سالانه 5 تن طلا برسيم اما توقع ما رسيدن به توليد 27 تن است.
محمدتقي کره‌اي ديروز در نشستي با اشاره به توليد سالانه 2700 تن طلا در دنيا گفت: ايران با داشتن يک درصد از خاک و جمعيت دنيا به طور طبيعي بايد حدود يک درصد از توليد جهاني طلا معادل 27 تن را در اختيار داشته باشد.
او با اشاره به اينکه توليد طلاي ترکيه از 3 به 15 تن رسيده گفت: افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني باعث اقتصادي شدن فعاليت‌ها در معادن و ذخاير طلاي کشور شده است.
او با انتقاد از رويکرد برخي به حوزه زمين‌شناسي و معادن عنوان کرد: برخي فکر مي‌کنند فعاليت در حوزه معادن مانند پيدا کردن گنج است و از سازمان زمين‌شناسي درخواست مي‌کنند که به آنها نقشه پيدا کردن گنج بدهد؛ در حالي که اين فرهنگ غلط بوده و البته در حال از بين رفتن است.
او با اشاره به اينکه سازمان زمين‌شناسي هيچ اطلاعات محرمانه و غيرقابل انتشاري ندارد، گفت: از سال 1383 نقشه‌هاي زمين شناسي را به صورت رايگان روي سايت سازمان قرار داده‌ايم اما به هر حال فعاليت در حوزه معدن نياز به توانايي فني و مالي دارد.
کره‌اي با اشاره به اينکه ذخيره قطعي مواد معدني کشور به 60 ميليارد تن رسيده گفت: سال گذشته حجم برداشت مواد معدني در کشور به 391 ميليون تن رسيد که 7 برابر اين رقم معادل ذخيره معدني کشور است.
به گفته وي بودجه امسال طرح‌هاي سازمان زمين‌شناسي به 53 ميليارد تومان رسيده ضمن اينکه قرار است 60 درصد از 800 ميليارد تومان درآمد پيش‌بيني شده حاصل از حقوق دولتي معادن در سال جاري به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص يابد که بخش عمده‌اي از اين رقم به بخش اکتشاف داده خواهد شد.
وي همچنين از کشف ماده معدني کمياب ليتيوم در آب‌هاي همراه با نفت استخراج شده در ايران خبر داد و گفت:‌اين آب‌ها تا پيش از اين به معضلي براي صنعت نفت ايران تبديل شده بودند اما حالا شرکت نفت به دنبال بهره‌برداري از اين آب‌ها به منظور استخراج ليتيوم آنهاست.

 


دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها نتايج اجراي قانون هدفمندي را طي 29 ماه تشريح کرد.
محمدرضا فرزين در گفت‌وگوي تلويزيوني با اشاره به روند تصويب قانون مذکور اظهار داشت: برخي نظرمساعدي درباره اين طرح نداشتند، چرا که به آثار تورمي طرح هدفمندي يارانه‌ها اشاره داشتند به طوري که بحث تورم 100 درصدي و حتي 500 درصدي را مطرح کردند و بسياري از مخالفان اين طرح اعتقاد داشتند که اين طرح بالاخره طرحي است، مربوط به دولت که قابليت اجرايي در اقتصاد کشور را ندارد.
دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با گذشت 29 ماه از زمان اجراي اين طرح نزديک به 100 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به مردم پرداخت شده است، 100 هزار ميليارد توماني که اگر به روش قبلي در کشور ادامه داشت، معلوم نبود، چه تبعات اقتصادي را براي کشور به دنبال داشت.
وي ادامه داد: اجراي اين طرح در سال اول منجر به صرفه‌جويي شديد در بخش حامل‌هاي انرژي در کشور شد، به طوري که رشد مصرف انرژي در سال 90 متوقف شد، يک فشار عمده‌اي که بر روي کشور وجود داشت بحث اجراي عدالت بود شما مي‌دانيد که ضريب جيني در کشور به شدت در سال 90 کاهش پيدا کرد يعني نسبت درآمد اغنيا و فقرا که 16 برابر بود يعني ثروت 10 درصد جامعه نسبت به ميزان فقرا به طور چشمگيري کاهش يافت به طوري که اين رقم در شهرها به 3/10 برابر و در مناطق روستايي به زير 10 برابر رسيد.
وي افزود: طي 29 ماه اجراي قانون، 100 هزار ميليارد تومان يارانه به شکل‌هاي مختلف به مردم و 23 هزار ميليارد تومان هم به صورت نقدي و غيرنقدي به توليد پرداخت شد.
دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها، حمايت غيرنقدي از صنعت و کشاورزي را شامل تعرفه کمتر براي برق و گاز دانست و گفت: هم اکنون روزانه 12 ميليون ليتر سهميه سوخت به کشاورزي و 5 ميليون ليتر گازوئيل به صنعت داده مي‌شود.
وي افزود: با توجه به تحريم کشتيراني و لزوم حمايت از آنها، سال گذشته به ميزان 100 ميليارد تومان و امسال هم به همين ميزان حمايت کرديم که همه اينها حمايت از توليد است.
فرزين تصريح کرد: ما معتقديم که از توليد به شکل نقدي و غيرنقدي حمايت کرديم.
وي در ادامه هدفمندي يارانه‌ها را موجب افزايش نقدينگي‌ها ندانست و گفت: در سال 89 اعتباري که از بانک مرکزي گرفتيم، به صورت تنخواه بود و مجموع بدهي‌هاي ما بالغ بر هفت هزار و 700 ميليارد تومان مي‌شود، اين در حالي است که مطالبات ما بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان از بخش‌هاي توليدي است که به علت مشکلات نتوانستند بدهي خود را بپردازند.
دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها، منبع رشد نقدينگي را عوامل مختلف دانست و گفت: در سالهاي 91-90 بخشي از افزايش مطالبات ناشي از برداشت‌هاي بانکي از بانک مرکزي و بخشي هم به علت مشکلات دولت در تنظيم بودجه بود.

 


توليد مرغ در کشور مازاد بر نياز است و صادرات هم انجام مي‌شود. توزيع و بازاررساني نامناسب علت گراني مرغ در بازار است.
محمد يوسفي رئيس انجمن صنفي مرغداران کشور در گفت و گو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينکه چرا قيمت مرغ در بازار افزايش يافته است، گفت: قيمت افزايشي ندارد و قيمت مرغ زنده درب مرغداري از 10 روز پيش ثابت و کيلويي 3800 تومان است.
وي افزود: قيمت مرغ آماده طبخ نيز در ميدان کشتارگاه بهمن کيلويي 5250 تومان و در ميادين ميوه و تره‌بار نيز کيلويي 5400 تومان است و به نظر مي‌رسد طبق رسم ديرين اشکال در توزيع و بازاررساني به افزايش قيمت مرغ دامن زده زيرا تفاوت کيلويي 400 تومان تا 600 تومان از ميادين تا مغازه بسيار زياد است.
يوسفي درباره دليل تفاوت قيمت تا 600 توماني ميادين ميوه و تره بار تا مغازه مي‌گويد: آنها هم بايد هزينه‌هاي خود را تامين کنند، مغازه‌هاي عمده‌فروشي که روزانه2تا 3 تن فروش دارند، با سود کيلويي 20 تومان هم هزينه‌هايشان تأمين مي‌شود، اما مغازه‌اي که روزانه 200 کيلوگرم فروش دارد هزينه‌هاي اجاره، کارگري، حمل و نقل غيره با سود جزئي تأمين نمي‌شود. وي گفت: به هر حال توليد مرغ در کشور مازاد نياز است و صادرات مرغ هم به کشورهاي ديگر انجام مي‌شود حتي شرکت پشتيباني امور دام 70 هزار تن مرغ براي تنظيم بازار ماه رمضان ذخيره‌سازي کرده است اما بايد مسئولان تنظيم بازار بيش از اين مراقب باشند تا مشکل ريشه دوانده توزيع و بازاررساني نامناسب رشته‌هاي آنها را پنبه نکند.
بنابراين گزارش:‌قيمت مرغ آماده طبخ در بازار تهران کيلويي 5700 تا 6000 تومان عرضه مي‌شود که نسبت به يک ماه اخير در هر کيلو 700 تا يک هزار تومان افزايش يافته است.
يک ماه پيش که قيمت مرغ در بازار کيلويي 5000 تومان بود، توليدکنندگان اين قيمت را مناسب ندانسته و خواستار افزايش قيمت تا کيلويي 5700 تومان بودند.
شرکت پشتيباني امور دام با خريد مرغ کيلوي 5300 تومان سعي در تعادل بازار و افزايش قيمت به نفع توليد‌کننده داشت اما مدتي است قيمت مرغ اين مرز را پشت سر گذاشته و با نزديک شدن به ماه رمضان و افزايش تقاضا نگراني از افزايش بيش از حد قيمت وجود دارد.
وعده مسئولان براي تحويل
نهاده‌هاي‌دامي معوق اجرا نشده است
رئيس اتحاديه مرکزي دامداران گفت: علي‌رغم افزايش هزينه‌هاي توليد و قيمت نهاده‌هاي دامي هيچ تصميمي براي بهبود وضعيت دامداران گرفته نشده و تاکنون وعده‌هاي مسئولان براي تحويل نهاده‌هاي دامي معوق اجرا نشده است.
سيروس روستا در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از ابتداي امسال تاکنون تصميمات جديدي براي تعيين قيمت محصولات کشاورزي مختلف گرفته شده و وضعيت توليدکنندگان هر بخش مشخص شده اما علي رغم برگزاري جلسات مختلف و تعيين قيمت منطقي براي هر کيلوگرم شيرخام هنوز قيمت اين محصول بازنگري نشده است.
وي افزود: با وجود اينکه مسئولان ستاد تنظيم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات اخير متعهد شده بودند تا نهاده‌هاي مورد نياز دامداران را به قيمت سال گذشته در اختيار توليدکنندگان قرار دهند و نهاده‌هاي دامي معوق آنها را که از دي ماه سال گذشته تاکنون تحويل نداده‌اند را تامين کنند ولي هنوز اين وعده اجرا نشده است.
براساس تفاهم‌نامه منعقد شده سال گذشته شرکت پشتيباني امور دام با اتحاديه مرکزي دامداران که تا 15 فروردين امسال اعتبار داشت بايد هر کيلوگرم شير خام پايه (2/3 درصد و بار ميکروبي 100 هزار) کيلويي 930 تومان خريداري مي‌شد و به ازاي هر کيلوگرم شير خام نيز نهاده‌هاي دامي ارزان قيمت در اختيار دامداران قرار مي‌گرفت اما براساس آخرين مذاکرات مقرر شد اين تفاهم‌نامه تا پايان تيرماه امسال بدون افزايش قيمت، تمديد شود و نهاده‌هاي معوق ماه‌هاي پاياني سال گذشته تا پايان خردادماه از سوي شرکت پشتيباني امور دام به دامداران تحويل داده شود.

 


رئيس اتحاديه باغداران از آشفتگي در بازار ميوه و جولان فرصت‌طلبان در اين بازار خبر داد.
مجتبي شادلو در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از آنجا که بازار ميوه هزينه‌هاي متفاوتي از توليد تا مصرف دارد بيشترين سود منطقي براي انواع ميوه از بازار عمده‌ فروشي تا بازار مصرف نبايد از 30 درصد بيشتر باشد.
وي گفت: از هفته گذشته تاکنون قيمت انواع ميوه به دليل فراواني انواع محصولات، متعادل‌تر شده و بازار عمده فروشي نسبت به ماه گذشته کاهش چند برابري قيمت را تجربه کرده است.
شادلو افزود: سودجويان از آب گل‌آلود استفاده مي‌کنند و عليرغم کاهش قيمت ميوه در بازار عمده فروشي، همچنان قيمت‌هاي خود را تغيير نداده‌اند و حتي ميوه‌هايي را که به قيمت پايين‌تر مي‌خرند با قيمت‌هاي قبلي در بازار مصرف عرضه مي‌کنند اما قطعا در هفته‌هاي پيش رو شاهد ثبات بيشتري بر بازار ميوه خواهيم بود.
رئيس اتحاديه باغداران تاکيد کرد: براي جلوگيري از آشفتگي بازار ميوه که حاصل جولان فرصت‌طلبان و سودجويان است بايد کنترل و نظارت بيشتري بر بازار خرده فروشي ميوه در سراسر کشور صورت گيرد تا مردم مجبور نباشند ميوه‌هاي مورد نياز خود را با قيمت بالا تهيه کنند.
رئيس اتحاديه باغداران از کاهش قيمت انواع ميوه در بازار عمده فروشي خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کيلوگرم زردآلو درجه يک 3000 تومان، گوجه سبز درجه يک 2000 تومان، گيلاس درجه يک 4500 تومان، هلو درجه يک 1500 تومان، هندوانه 600 تومان، خربزه درجه يک حدود هزار تومان و طالبي درجه يک حدود 900 تومان در ميادين تره‌بار فروخته مي‌شود.

 


رئيس سازمان جنگل‌ها نسبت به تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها هشدار داد.
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور با ارسال بخشنامه‌اي به ادارات کل منابع طبيعي استان‌ها خواستار هوشياري و آمادگي بيش از پيش نيروهاي منابع طبيعي در برخورد با برخي اشخاص سودجو که در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي به صورت سازمان يافته مبادرت به تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي مي‌کنند شد.
به گزارش ايسنا، عليرضا اورنگي از دست‌اندرکاران و روساي ادارات منابع طبيعي استان‌ها خواست از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه تا پايان برگزاري انتخابات از رفتن به مرخصي و ماموريت‌هاي اداري در خارج از حوزه شهرستان محل کارخودداري کرده و با ايجاد گشت و مراقبت‌هاي ويژه و همچنين تقويت کشيک‌هاي شبانه‌روزي به منظور اطلاع‌رساني به موقع از وقايع احتمالي، با هرگونه تجاوز به عرصه‌هاي منابع طبيعي برخورد و جلوگيري کنند.
اورنگي در ادامه تاکيد کرده است، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرصه‌هاي منابع طبيعي سريعا از طريق ماموران يگان حفاظت و ساير محافظيني که داراي کارت ضابط دادگستري هستند مراتب را به دادستاني محل، نيروي انتظامي و فرمانداري اعلام و از مقامات مذکور حسب مورد و مطابق مقررات مربوط به جرايم مشهود در جهت دستگيري متخلفان و رفع تصرفات و ضبط و توقيف آلات جرم تقاضاي مساعدت و همکاري کنند.

 


مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي از تعامل با اصناف درباره استفاده از دستگاه‌هاي کارت‌خوان خبر داد.
ناصر حکيمي در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال که با توجه به اجرايي شدن طرح شاپرک، فروشندگان از پرداخت آني پول به حسابشان محروم مانده و به اين دليل برخي از فروشندگان اقدام به جمع‌آوري دستگاه‌هاي پز کرده و پول نقدي از مردم دريافت مي‌کنند اظهار کرد: با خيلي از اصناف و اتحاديه‌ها صحبت کرديم و به اين نتيجه رسيديم، آن چيزي که براي اصناف مهم است آني بودن پرداخت‌ها از سوي بانک نيست بلکه حساب و کتاب داشتن آن است يعني يقين حاصل کنند که از پول آنها محافظت مي‌شود و آگاهي از زمان‌بندي واريز پول است که بتوانند براي آن برنامه‌ريزي کنند.
وي ادامه داد: مشکل بعضي از فروشندگان با زمان‌بندي پرداخت حل شد و چون اصناف و فروشندگان از زمان واريز پول به حسابشان آگاهي يافتند و توانستند بر روي آن برنامه‌ريزي کنند با اين موضوع خود را تطبيق دادند.
وي ادامه داد: از سويي در زماني که پرداخت آني پول به حساب فروشنده انجام مي‌شد مشخصا در برخي بازارها نوعي تقاضاي سوداگرانه به وجود مي‌آمد يعني از پولي که خريدار مي‌داد جنس خريداري مي‌شد که با اين کار سرمايه فروشنده درگير نشده و به تعبيري نوعي سوءاستفاده از پول مردم صورت مي‌گرفت.
حکيمي گفت: اگر قرار است فروشنده‌اي يک دستگاه پز آورده و هزينه آن را که 300 هزار تومان است پرداخت نکند و به واسطه آن ميليون‌ها تومان تراکنش بدون اين که حتي يک جاي مشخص داشته باشد انجام دهد اين در واقع يک کاسبي مشکوک است که ما تلاش کرديم در شاپرک اين موضوع را حل کرده و به نوعي فيلتري در اين راستا ايجاد کنيم.
مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي تاکيد کرد: متوسط و حداکثر زمان تسويه حساب با فروشنده 48 ساعت است و در زمان‌بندي‌هاي مشخصي اين کار انجام مي‌شود به عنوان مثال اين تسويه در ژاپن بعد از 72 ساعت و در استراليا بعد از 48 ساعت انجام مي‌شود بنابراين اين ميزان استاندارد بين‌المللي است.

 


رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: 3 شرکت متخلف واردکننده کالا با ارز مرجع در اروميه جريمه نقدي شدند.
عبادالله اکبري ديروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اروميه با اشاره به جريمه نقدي 2 شرکت متخلف در زمينه واردات کالا با ارز مرجع، اظهار کرد: اين 2 شرکت در اروميه پس از بازرسي‌هاي کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي شناسايي شدند.
وي با اشاره به مبلغ جريمه نقدي 30 ميليارد و 718 ميليون و 546 هزار و 597 ريالي شرکت‌هاي متخلف واردات کالا از طريق ارز مرجع گفت: کارت بازرگاني اين2 شرکت توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي به حالت تعليق درآمد.
اکبري با اشاره به ميزان تخلف اين شرکت‌ها، افزود: اين شرکت‌ها به ميزان 659 هزار و 80 يورو، 298 ميليون و 48 هزار و 581 وون کره، 2 ميليون و 604 هزار درهم امارات و 20 هزار و 250 لير ترکيه مرتکب تخلف واردات کالا شده‌اند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با اشاره به صدور حکم نهايي توسط اداره تعزيرات حکومتي شهرستان اروميه، در زمينه پرونده متخلفان خاطرنشان کرد: پرونده 2 شرکت متخلف به همراه مستندات به اين اداره ارجاع شد.
اکبري از شناسايي تخلف يک شرکت متخلف واردات کالا از طريق ارز مرجع در اروميه خبر داد و گفت: اين شرکت به دليل گران‌فروشي شناسايي و جريمه نقدي شده و ميزان جريمه نقدي اين شرکت 2 ميليارد و 171 ميليون و 700 هزار ريال است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10