(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 21 خرداد  1392 - شماره 20514

9 توافقنامه امنيتي و اقتصادي ميان دو سودان به حال تعليق درآمد
يورش مأموران آل خليفه به دانش‌آموزان در بحرين
نوري مالکي و مسعود بارزاني براي حل اختلاف‌ها به توافق رسيدند
در مصاحبه با روزنامه لبناني الاخبار
بشار اسد: با الگوي حزب‌الله جولان را آزاد مي‌کنيم
امير قطر قدرت را به پسرش واگذار مي‌کند
جشن پيروزي مردم سوريه در شهر استراتژيک القصير
آمار کشته‌ها و مجروحان افزايش يافت
اعلام 3 روز عزاي عمومي در بنغازي ليبي
افشاگر رسوايي استراق سمع در آمريکا: اوباما همان بوش است
سرکوب بيشتر معترضان ترکيه در دستور کار اردوغان قرار گرفت
عمليات تروريستي شبه‌نظاميان طالبان در فرودگاه کابل
استقرار ارتش لبنان در خيابان‌هاي بيروت براي مهار ناآرامي‌ها
   


دولت سودان تمام توافقنامه‌هاي امنيتي و اقتصادي با سودان جنوبي را که ماه مارس گذشته امضا کرده بود، لغو کرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بلال عثمان، وزير اطلاع‌رساني سودان در کنفرانسي مطبوعاتي گفت که کشورش تمامي 9 توافقنامه همکاري و امنيتي خود را با سودان جنوبي لغو مي‌کند. از جمله اين توافقنامه‌ها، توافقنامه همکاري‌هاي نفتي بين دو کشور است.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اخيرا به دستور عمر البشير، رئيس‌جمهوري سودان صادرات نفت سودان جنوبي از طريق خاک سودان شمالي متوقف شد.سودان جنوبي پيش‌تر اعلام کرده بود، چنانچه سودان خط لوله انتقال نفت را ببندد، مردم سودان و سودان جنوبي از منابع مهم درآمد حاصل از فروش نفت براي تقويت اقتصاد خود محروم خواهند شد.

 


نيروهاي امنيتي آل خليفه با شليک گازهاي سمي به دانش‌آموزان مدارس شهر ستره يورش بردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از پايگاه اينترنتي جمعيت الوفاق، منابع خبري بحرين اعلام کردند نيروهاي امنيتي آل خليفه پس از پايان جلسه امتحانات نهايي دانش‌آموزان مدارس شهر ستره به آنان حمله و با پرتاب گازهاي اشک‌آور و سمي تعدادي از آنها را مجروح کردند.
اين منابع تأکيد کردند، اقدام نيروهاي رژيم بحرين در راستاي اعمال فشار و سرکوب بيشتر نسبت به شهروندان براي شرکت نکردن در تظاهرات روزانه عليه آل خليفه است.
پايگاه خبري الوفاق همچنين اعلام کرد طي روزهاي اخير نيروهاي امنيتي با يورش به منازل شهروندان بحريني خسارات مادي فراواني به مردم وارد کرده‌اند.

 


نخست‌وزير عراق و «مسعود بارزاني» درباره حل مشکلات ميان بغداد و اربيل توافق کردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالکي» که به اربيل مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق رفته بود، مذاکرات موفقيت‌‌آميزي را با بارزاني رئيس اين منطقه انجام داد. دو طرف پس از اين گفت‌وگوها در کنفرانس مطبوعاتي مشترک شرکت کردند.
مالکي در اين کنفرانس گفت: ما در مورد نتايج سفر اخير «نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه کردستان عراق به بغداد گفت‌وگو کرديم و توافقاتي را که در مورد تشکيل کميته‌هاي مشترک شده بودرا مورد بحث قرار داديم.
مالکي افزود: استقبال آنها دوستانه و برادرانه بود و اين ديدار فضايي را به وجود آورد که نقطه عطف براي همکاري مشترک در مورد همه مسائل موجود است.
مسعود بارزاني نيز تصريح کرد: سفر مالکي بسيار مهم بوده و اين ديدار نقطه عطفي خواهد شد تا تمام اختلافات حل‌وفصل شود. وي افزود: من و نخست‌وزير اين ديدارها را ادامه مي‌دهيم و به زودي من نيز به بغداد سفر خواهم کرد تا به مسائل موجود ميان دولت مرکزي و منطقه کردستان (عراق) پايان دهيم.
عمليات تروريستي
تروريست‌هاي فعال در عراق با انفجار سه خودروي بمب‌گذاري شده در استان ديالي، دست‌کم 13 نفر را شهيد و بيش از 40 تن را زخمي کردند.احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
استان ديالي با مرکزيت بعقوبه در 57 کيلومتري شرقي بغداد قرار دارد و اغلب شاهد حملات تروريستي عليه شهروندان، زائران و نيروهاي امنيتي است.

 


رئيس جمهور سوريه تأکيد کرد، اين کشور به دنبال آزادسازي جولان از اشغال رژيم صهيونيستي است و در اين راه براساس الگوي حزب‌الله در جنوب لبنان عمل خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه لبناني الاخبار اظهار داشت، مسئله گشوده شدن جبهه درگيري جديد در جولان جدي است اما سوريه به فکر مقاومت نمايشي نيست بلکه در انديشه مقاومتي سازماندهي شده و از قبل طراحي شده و ادامه‌دار و تأثيرگذار است. وي افزود، سوريه به دنبال ترسيم ميدان مبارزه با مشکلي است که به دشمنان ضربه وارد کند و اين ماهيت مقاومتي است که با الگو گرفتن از مقاومت حزب‌الله در جنوب لبنان اتخاذ شده است.
بشار اسد تأکيد کرد، نظام سوريه از اصول و مباني ملي، قومي و هويت عربي و تعهدات خود چشم‌پوشي نمي‌کند و در اين راه حمايت خود را از مقاومت متوقف نخواهد کرد و حتي از يک وجب از خاک اشغالي خود نخواهد گذشت.
رئيس جمهور سوريه تأکيد کرد آمريکا و غرب خواهان به زانو درآوردن سوريه و تسليم اين کشور در برابر شرايط مورد نظر آنهاست و در اين راه تنها چيزي که براي آنها اهميت دارد منافع اسرائيل است.
وي تأکيد کرد، اسرائيل که طي بحران کنوني سوريه بر سر گروه‌هاي تروريستي شرط‌بندي کرده بود وقتي با نااميدي و شکست مواجه شد به خاطرمنافعش به سوريه تجاوز کرد اما مرتکب خطاي بزرگي شد چرا که پاسخ ما به تجاوزهاي بعدي استراتژيک خواهد بود. بشار اسد گفت، اگر من با خواسته آمريکا پس از اشغال نظامي عراق مبني بر بيرون راندن گروه‌هاي فلسطيني از سوريه موافقت مي‌کردم غرب و آمريکا اين همه با من مخالفت نمي‌کردند.
وي اظهار داشت، از حملات ظالمانه و تلاش‌هايي که از طرف دشمنان عليه او صورت مي‌گيرد نگران نيست چرا که آنچه براي او اهميت دارد سوريه است و آمادگي دارد که هر نوع از خودگذشتگي و فداکاري را انجام دهد تا سوريه به دست آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها و تکفيري‌ها و هم‌پيمانان عرب آنها نيفتد.
وي گفت: اين بازي کثيف که غرب و هم‌پيمانانش عليه سوريه آغاز کرده‌اند رو به پايان است. کشورهاي غربي بر خلاف آنچه در ظاهر نشان مي‌دهند در حال حاضر براي تضمين سهميه شرکت‌هايشان در سرمايه‌گذاري براي بازسازي مجدد سوريه و استخراج نفت و گاز در سواحل سوريه با يکديگر رقابت مي‌کنند و پيشنهادات فريبنده‌اي را ارائه مي‌دهند تا بتوانند در اين بازسازي مشارکت کنند.
اسد افزود، بانک جهاني که بدون خواست آمريکا و اجازه اين کشور نمي‌تواند حتي قدمي بردارد پيشنهاد دست و دلبازانه‌اي را براي اعطاي وامي به ارزش 21 ميليارد دلار با قوانين و شروط آسان ارائه داده و اعلام کرده است که به حمايت مالي از طرح‌هاي بازسازي سوريه تمايل دارد اما همه اين پيشنهادها رد شده است.
رئيس جمهوري سوريه همچنين اظهار داشت: چيزي که در حال حاضر بيش از همه اهميت دارد نحوه تعامل با مرحله بعد از جنگ در سوريه به ويژه چگونگي تعامل با ويراني‌هاي گسترده‌اي است که در مناطق مختلف سوريه شاهد آن هستيم و اينکه چطور مي‌توان بر زخم‌هاي مردمي که عزيزان‌شان را در جنگ از دست داده و حتي آواره شده‌اند و بسياري از اموال و خانه‌هاي‌شان نابود شده،‌مرهم گذاشت اما بزرگترين نگراني گسترش فتنه‌هاي طايفه‌اي و ديني به شکلي بيمارگونه است که در حقيقت خطري بزرگ براي همه جهان عرب و آينده آنها به شمار مي‌رود.
وي درباره هم‌پيمانان سوريه نيز تأکيد کرد، حق استخراج نفت از سواحل سوريه به شرکت روسي تعلق دارد. من مطمئنم که روسيه هرگز موضعش را نسبت به سوريه تغيير نمي‌دهد چرا که روسيه در حقيقت از امنيت استراتژيک و منافع ملي خود حمايت مي‌کند که اگر غرب و هم‌پيمانانش بتوانند به سوريه دست‌درازي کنند اين منافع در خطر خواهند بود.
اسد خاطرنشان کرد، مقام‌هاي روسيه هيچ گاه تلاش نکرده‌اند مواضع خود را بر سوريه تحميل کنند و حتي زماني که پيشنهاداتي را درباره درگيري‌ها ارائه دادند تنها ابراز عقيده کردند و تصميم‌گيري درباره آن را به عهده سوريه گذاشتند.
گفتني است بشار اسد فرماني براي تأسيس شوراي ملي رسانه براساس طرح‌هاي اجرايي در سوريه صادر کرده است.
عمليات طوفان شمال
ارتش سوريه موفق شد کنترل منطقه تل‌الشويحنه را در حومه شمالي حلب به دست گيرد که اين اولين دستاورد ارتش سوريه بعد از آغاز عمليات طوفان شمال بوده است.
اين موفقيت ارتش بعد از کشته شدن تعداد زيادي از تروريست‌ها و ضبط بخش گسترده‌اي از تجهيزات نظامي آنها به وسيله ارتش سوريه حاصل شده است.
منابع آگاه نظامي تأکيد کرده بودند ارتش سوريه در دو روز گذشته عمليات «طوفان شمال» را براي بازپس‌گيري حومه استان حلب آغاز کرده است.
ارتش سوريه پيشتر آخرين پايگاه تروريست‌ها در شهر مرزي القصير را باز‌پس گرفت و به اين ترتيب کنترل کامل اين شهر مرزي به دست ارتش سوريه افتاد.
ارتش سوريه با پيروزي در القصير ضربه محکمي به مخالفان مسلح در سوريه زد و موقعيت اين افراد را به شدت تضعيف کرد.
نيروهاي ارتش همچنين ضمن آزادي منطقه المنصوره در حومه حلب تعداد زيادي از تروريست‌ها را به هلاکت رساندند.
يگان‌هايي از ارتش نيز توانستند محله الموظفين در شهر ديرالزور در شرق اين کشور را به کنترل خود درآورند و امنيت و ثبات را به آن بازگردانند.
ساير رويدادها
* يک شهروند بلژيکي پس از حضور در جبهه جنگ سوريه و مبارزه در کنار شورشيان سوري به بلژيک بازگشت و دستگير شد.
* يک مقام ارشد ترکيه گفت، روسيه موظف است ارسال موشک‌هاي اس300 به سوريه را اعلام کند.
* اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه با دبير کل اتحاديه عرب در قاهره ديدار و درباره نتايج آخرين مذاکراتش با کشورهاي غربي درباره سوريه گفت‌وگو کرد.
* معاون دبير کل حزب‌الله لبنان تأکيد کرد، آنچه در سوريه اتفاق مي‌افتد توطئه عليه لبنان و منطقه است و سوريه هم جزو جدايي ناپذير طرح خاورميانه جديد آمريکاست.
* وزير خارجه مصر گفت، هر گزينه‌اي غيراز راه‌حل سياسي در سوريه فاجعه‌آميز خواهد بود.
* وزير دفاع سابق اتريش اظهار داشت، سياست آمريکا و غرب در قبال سوريه شکست خورده است.
* مقامات آگاه آمريکايي اعلام کردند طي هفته جاري جلسات متعددي در کاخ سفيد برگزار شده است و موضوع تجهيز تسليحاتي مخالفان سوريه مورد بررسي قرار گرفته است.
* وزير خارجه انگليس متعهد شد تا بدون تأييد نمايندگان پارلمان کشورش اقدام به مسلح کردن شورشيان سوري نکند.

 


امير قطر بزودي قدرت را به پسرش تميم‌بن حمد بن‌خليفه آل‌ثاني واگذار مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه فرانسوي لوپوئن شيخ حمد بن خليفه‌آل‌ثاني، امير قطر قدرت را به پسرش تميم بن حمدبن خليفه آل‌ثاني، انتقال مي‌دهد.
به احتمال زياد طرح تغيير قدرت در تابستان انجام مي‌شود و قرار است هفته‌هاي آتي اين طرح به دادگاه عالي ارجاع داده شود.
اين روزنامه همچنين نوشت: امير قطر تمايل دارد که بقيه دوران زندگي‌اش را به دور از قدرت بگذراند.
علاوه بر اين روزنامه لوپوئن پيش‌بيني کرد که تميم شيخ حمد بن‌جاسم 33 ساله پس از جانشيني‌اش به جاي پدرش نخست‌وزير قطر را تغيير دهد. تميم در حال حاضر پست نخست‌وزيري قطر را برعهده دارد.
شيخ حمد بن خليفه آل‌ثاني از سال 1995 تاکنون قدرت را در اختيار دارد و به دليل کهولت سن تمايل دارد از قدرت کناره‌گيري کند.
مجله اکونوميست نيز اين خبر را تاييد کرده است تميم بن حمد آل‌ثاني که از سال 2003 ميلادي رسما به عنوان وليعهد قطر برگزيده شد در دانشگاه نظامي انگليس فارغ‌التحصيل شده است.
وي در حال حاضر به عنوان رئيس شوراي اداره قطر در سرمايه‌گذاري و رئيس کميته المپيک قطر فعاليت مي‌کند.
همچنين روزنامه لوپوئن فرانسه افزود: نفوذ تميم بن حمد طي ماه‌هاي گذشته به شدت در قطر افزايش يافته است.
اين روزنامه هيچ اشاره‌اي به مداخلات امير قطر در سوريه و عراق و حمايت وي از تروريست‌ها نکرده است.

 


اهالي القصير و روستاهاي حومه آن با شرکت در جشن بزرگ پيروزي و آزادسازي اين شهر استراتژيک از ارتش سوريه براي بازگرداندن امنيت و ثبات به القصير قدرداني کردند.
به گزارش ايرنا، شرکت‌کنندگان در جشن آزادسازي القصير در حالي که پرچم سوريه و عکس‌هاي بشار اسد را با خود حمل مي‌کردند اظهار داشتند که همواره پشتيبان دولت و ارتش خواهند بود.
استاندار حمص نيز با شرکت در اين جشن تاکيد کرد بازسازي مجدد اين شهر که به دست تروريست‌ها در ماه‌هاي گذشته ويران شده هرچه سريع‌تر صورت خواهد گرفت و اين اقدام پيروزي ارتش شجاع سوريه را تکميل مي‌کند.
وي شکست تروريست‌ها در القصير را نمادي از مقاومت ضد صهيونيستي و شکست آمريکا و رژيم صهيونيستي توصيف کرد.
برخي از مقامات لبناني نيز که در اين مراسم شرکت داشتند پيروزي ارتش سوريه در القصير را آغاز پيروزي‌هاي جديد و استراتژيک در مقابله با تروريست‌ها و حاميان منطقه‌اي و جهاني آنها دانستند.
در همين رابطه وائل حلقي نخست‌وزير سوريه نيز اعلام کرد که ملت سوريه به زودي جشن پيروزي در جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي را برگزار مي‌کند.

 


در پي درگيري‌هاي بنغازي که 31 کشته و 1000 مجروح به دنبال داشت، دولت ليبي سه روز عزاي عمومي اعلام و با استعفاي رئيس ستاد مشترک موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در پي درگيري متقابل ميان تظاهرکنندگان و شبه‌نظاميان مستقر در يک پادگان شهر بنغازي که شنبه گذشته اتفاق افتاد، دولت ليبي سه روز عزاي عمومي اعلام کرد. اين درگيري 31 کشته و 1000 مجروح به دنبال داشته است. تظاهرکنندگان خواستار خلع سلاح شبه‌نظاميان و تحويل سلاح‌ها به ارتش بودند. شبه‌نظاميان مستقر در پادگان که موسوم به «گردان سپر ليبي» هستند، انقلابيوني هستند که با رژيم «معمر قذافي» جنگيده‌اند و اکنون نيز بخشي از نيروهاي مسلح ارتش ليبي را تشکيل مي‌دهند.
در پي واقعه بنغازي، سرلشکر «يوسف المنقوش» رئيس ستاد کل ارتش ليبي از سمت خود کنار رفت و پارلمان و دولت ليبي نيز با اين استعفا موافقت کردند.
در همين حال، «علي زيدان» نخست‌وزير ليبي اعلام کرد، نيروهاي گردان سپر ليبي پادگان خود در بنغازي را ترک کرده و سلاح‌هاي سنگين پادگان را نيز به ارتش سپرده‌اند.
کنگره ملي ليبي (پارلمان اين کشور) به دولت دو هفته مهلت داد تا در مورد انحلال گروه‌هاي مسلح اقدام کند. ماموريتي که براي دولت بسيار سخت خواهد بود. دولت و کنگره ملي همچنين مردم را به خويشتنداري فراخواندند.
خبرهاي تکميلي از ليبي حاکي است، کنگره ملي سرهنگ «سالم قنيدي» را به رياست موقت ستاد کل ارتش برگزيد. قنيدي تاکنون معاون رئيس ستاد مشترک ارتش ليبي بوده است.

 


افشاگر رسوايي «شنود مکالمات» شهروندان آمريکايي پس از معرفي خود اعلام کرد، از عملکرد دولت آمريکا سرخورده شده چرا که اوباما همان بوش است.
به گزارش شبکه الجزيره، عامل افشاکننده رسوايي جاسوسي از شهروندان آمريکايي که چند روزي است دولتمردان آمريکا را به تکاپو انداخته است، طي گفت‌وگويي با روزنامه «گاردين» هويت خود را فاش کرد.
براساس اين گزارش اين فرد، جوان 29 ساله «ادوارد اسنودان» نام دارد که پيش از اين مامور سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا بوده است.
وي در فيلم ويدئويي که به خبرنگار «گاردين» داده سرخوردگي خود را از «عملکرد» دولت آمريکا ابراز داشته و مي‌گويد نگران امنيت جاني خود است.
در اين حال خبر مي‌رسد اين فرد در هتلي واقع در هنگ‌کنگ بازداشت شده و در اختيار ماموران اطلاعاتي آمريکا قرار داده شده است.
ماجرا از اين قرار است که هفته گذشته روزنامه گاردين و واشنگتن‌پست طي گزارش‌هايي اعلام کردند اسنادي به دستشان رسيده که نشان مي‌دهد دولت آمريکا تمام مکالمات تلفني شهروندان آمريکايي را شنود کرده و سايت‌هايي که مردم به آنها سر مي‌زند را ضبط مي‌کند. اين افشاگري‌ها که سروصداي زيادي به پا کرده؛ با واکنش اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا مواجه شد. اوباما ضمن دفاع از جاسوسي سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا اعلام کرد اين اقدام کاملا قانوني و براي تامين امنيت مردم ضروري است. وي اينگونه استدلال کرد که اگر امنيت مي‌خواهيد، بايد بخشي از آزادي‌هايتان را از دست بدهيد!
اما همزمان با مشخص شدن هويت عامل افشا کننده جاسوسي آمريکا روزنامه انگليسي «گاردين» طي گزارشي تازه اعلام کرد، نه تنها آمريکا بلکه بسياري از کشورهاي دنيا به ويژه ايران، مصر، پاکستان و اردن نيز در معرض جاسوسي آمريکا قرار دارند. در گزارش تازه «گاردين» مي‌خوانيم: «فقط شهروندان آمريکايي هدف جاسوسي نهادهاي اطلاعاتي اين کشور نبوده‌اند بلکه تمامي کشورهاي جهان از سوي اين نهادها زير نظر بوده‌اند و فقط در ماه مارس سال جاري بيش از 90 ميليارد مجموعه اطلاعات از کشورهاي مختلف جهان در اختيار آژانس اطلاعات ملي آمريکا قرار گرفته است.
اسنودان در بيان انگيزه خود از انتشار اين اسناد مي‌گويد: احساس مي‌کردم که ايالات متحده يک ماشين جاسوسي مخفي را ساخته تا از تمام شهروندان آمريکايي جاسوسي کند. من اين کار را به اين خاطر انجام دادم چون مي‌ديديم که باراک‌اوباما همان مسير بوش را ادامه مي‌دهد.


 


نخست‌وزير ترکيه تظاهرکنندگان اين کشور را غارتگر و تروريست خواند و آنها را به سرکوب شديدتر تهديد کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، «رجب طيب اردوغان» در جمع هواداران خود در فرودگاه آنکارا گفت، تظاهرکنندگان ضد دولتي مشتي اوباش و چپاولگر هستند. وي گفت: ما کاري را که چند غارتگر کرده‌اند، انجام نمي‌دهيم، آنها اموال را به آتش کشيدند و ويران کردند. کساني که طي چند روز اخير به ادارات دولتي حمله کردند خودروهاي مردم را به آتش کشيدند، خود وحاميانشان چپاولگر هستند و با آنها قاطعانه برخورد خواهد شد. نخست‌وزير ترکيه خطاب به مخالفان افزود: شما با حمايت مافيا و رانت‌خواران نمي‌توانيد ما را از قدرت برکنار کنيد، و به مخالفان هشدار مي‌دهم که با پاسخ بسيار سختي روبه‌رو خواهيد شد. وي گفت: صبر ما حدي دارد.
نخست‌وزير ترکيه در جمع هواداران خود معترضان را به نوشيدن شراب در مساجد متهم کرد و گفت آنها کساني هستند که به زنان با‌حجاب توهين مي‌کنند.
اين سخنراني تهديد‌آميز و توهين‌آميز واکنش‌هايي را در پي داشت؛ يک معترض در آنکارا گفت که نخست‌وزير وقتي ما را غارتگر و مست مي‌خواند، ما را خشمگين مي‌کند. .معترضان همچنين گفتند رفتار نخست‌وزير صبر آنان را لبريز کرده است.
شبکه «فرانس -24» هم گزارش کرده است، اظهارات تند اردوغان مردم ترکيه را نگران کرده است. اما شبکه «بي‌بي‌سي» اعلام کرد مردم تهديدهاي اردوغان را ناديده گرفتند و به خيابان‌ها آمدند.
ساعاتي پس از اظهارات اردوغان، شهرهاي آنکارا و اسلامبول همچون روزهاي قبل به صحنه درگيري ميان نيروهاي پليس و مردم تبديل شد. نيروهاي امنيتي مثل هميشه از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش براي سرکوب مردم استفاده کردند. در آنکارا مردم قصد حرکت به سمت پارلمان را داشتند که پليس مانع شد. تظاهرکنندگان به يک کاميون پليس حمله کردند و رويارويي ميان آنها و پليس ساعت‌ها طول کشيد.
درگيري در اسلامبول و آنکارا شماري زخمي برجاي گذاشت.
در همين حال، «اوز گوندوز» روحاني سرشناس شيعه ترکيه از دولت خواست به خاطر بدرفتاري پليس، از مردم عذرخواهي کند.
خبر ديگر از ترکيه اينکه شش پليس اين کشور طي روزهاي اخير خودکشي کرده‌اند، روزنامه «حريت» چاپ ترکيه اعلام کرد اين افراد در سرکوب مردم اسلامبول طي روزهاي اخير شرکت داشته‌اند.

 


حمله انتحاري 10 شبه نظامي طالبان به فرودگاه بين‌المللي کابل، فعاليت فرودگاه را ساعت‌ها مختل کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز 10 مهاجم انتحاري با اشغال يک ساختمان نيمه‌کاره در مجاورت فرودگاه کابل، فرودگاه را با سلاح‌هاي سبک و سنگين هدف قرار دادند. اين عمليات به ساعت‌ها تبادل آتش‌ ميان مهاجمان و نيروهاي دولتي انجاميد و در اين ميان، آژير خطر سفارت آمريکا به صدا درآمد.
گزارش‌ها حاکي است مهاجمان پيش از آغاز حمله به فرودگاه، مقادير زيادي سلاح و مهمات به ساختمان مزبور منتقل کرده بودند تا هنگام عمليات، مهمات کافي در اختيار داشته باشند.
نيروهاي دولتي افغان و نظاميان ناتو براي سرکوب کردن مهاجمان، از هلي‌کوپتر نيز استفاده کردند. در مورد شمار تلفات نظاميان افغان و خارجي مستقر در فرودگاه گزارشي نرسيده، اما گفته شده که همه مهاجمان کشته شدند.
درگيري که از ساعت چهار صبح آغاز شده بود، در ساعت هشت به اوج رسيد و ساعاتي پس از آن فروکش کرد. در تمام طول اين مدت فعاليت فرودگاه مختل و پروازها لغو شده بود.
طي اين مدت همچنين درگيري در بخش شمالي فرودگاه که آمريکايي‌ها در آنجا مستقر بودند، شدت بيشتري داشت. هرچند هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را بر عهده نگرفت، ولي شبه نظاميان طالبان معمولا دست به چنين حملاتي مي‌زنند.
ديروز علاوه بر پايتخت، استان زابل نيز ناآرام بود؛ «محمدجان رسوليار» معاون استاندار زابل گفت: گروهي شش نفره از جنگجويان طالبان مجهز به جليقه‌هاي انفجاري و سلاح‌هاي سبک ساختمان شوراي استانداري را در شهر «کلات» مورد حمله قرار دادند. به گفته وي، اين حمله مرگ مهاجمان و جراحت 18 غيرنظامي را در پي داشت.

 


در پي درگيري‌هاي شديد ميان طرفداران جريان المستقبل و هواداران حزب‌الله در لبنان، ‌ارتش اين کشور در خيابان‌هاي پايتخت مستقر شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از شبکه خبري الجزيره، ‌ارتش لبنان عصر روز يکشنبه شماري از خيابان‌هاي بيروت را با استفاده از تانک و سيم خاردار براي ساعاتي بست.
ارتش لبنان پس از درگيري ميان طرفداران و مخالفان حزب‌الله لبنان براي مهار ناآرامي‌ها در خيابان‌ها مستقر شد. يک نفر در جريان اين درگيري کشته شد.
به دنبال اين درگيري‌ها ارتش لبنان با قراردادن بلوک‌ها و موانع سيماني در مسيرهاي اصلي شهر بيروت منطقه مرکزي اين شهر و اطراف آن را که تحت سلطه نيروهاي حزب‌الله است، بست.
ارتش لبنان در بيانيه‌اي اعلام کرد نيروهاي ارتش به منظور متفرق کردن تظاهرکنندگان و بازگرداندن اوضاع به وضعيت طبيعي در خيابان‌هاي شهر مستقر شده است.
اين در حالي است که ارتش در شهر طرابلس نيز کنترل اوضاع را در دست گرفته و در خيابان‌هاي شهر مستقر شده است.
در طرابلس واقع در شمال لبنان نيز از دو هفته پيش تاکنون درگيري‌هاي متعددي بين طرفداران و مخالفان حزب‌الله صورت گرفته که به کشته و زخمي شدن ده‌ها تن منجر گرديده است.
در همين رابطه شيخ نعيم قاسم معاون دبير کل حزب‌الله لبنان با تأکيد بر اينکه شعله نوراني مقاومت خاموش شدني نيست به جريان المستقبل وابسته به سعدالدين حريري نخست‌وزير اسبق لبنان هشدار داد که از تحرکات عليه حزب‌الله دست بردارند.
به گزارش ايرنا، وي افزود، حزب‌الله همچنان به راه خود براي حفظ کرامت و استقلال لبنان و حمايت از آن در مقابل تجاوزها و توطئه ادامه مي‌دهد و به کسي اجازه نمي‌دهد شعله نوراني مقاومت را خاموش کند.
شيخ نعيم قاسم با بيان اينکه جريان المستقبل هرگز اميدي به سرنگوني نظام سوريه نداشته باشد، گفت که اين جريان با گروه‌هاي تکفيري خونخوار و جنايتکار در منطقه همدست شده است.
وي تأکيد کرد: ما بارها در مورد شکست حتمي توطئه جهاني براي نابودي نظام سوريه با جريان المستقبل و رهبران آن صحبت کرده‌ايم و به رهبران اين جريان گفته‌ايم که به پيروزي مقاومت و تغيير شرايط منطقه به نفع جريان‌هاي مقاومت ايمان راسخ داريم.
معاون دبير کل حزب‌الله گفت: منطقه اينک به دو محور مقاومت و همپيمانان آن از يک طرف و جبهه رژيم صهيونيستي و جريان‌هاي تکفيري از سوي ديگر تقسيم شده است و شما بايد تکليف خود را مشخص کنيد؛ کسي نمي‌تواند بگويد مخالف رژيم صهيونيستي است ولي به مقاومت لبنان حمله کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10