(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22 خرداد 1392 - شماره 20515

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
با حضور فرمانده کل ارتش صورت گرفت
الحاق ناوشکن شهيد بايندر به ناوگان نيروي دريايي ارتش
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
نماينده ويژه سازمان ملل در عراق در ديداربا دانايي‌فر: ايران به تقويت صلح و ثبات در عراق و سوريه کمک کرده است
کدخدايي در گفت‌وگو با المنار:
ادعاي دخالت افراد يا نهادها در وظايف‌ شوراي نگهبان تهمتي نارواست
افتتاح بيمارستان کوهبنان با حضور استاندار کرمان
بيانيه سپاه در سالروز ميلاد امام حسين(ع) و روز پاسدار سپاه آماده دفاع عاشورايي از انقلاب اسلامي است
استاندار يزد: شعبه‌هاي راي، سنگري براي دفاع از اين نظام الهي است
معاون وزير صنعت وتجارت: سهم صنعت از تسهيلات بانکي محقق نشد
50 ميليارد ريال از مطالبات چايکاران شمال پرداخت شد
امير عبداللهيان خبر داد
دعوت از ايران براي حضور در ژنو2
واگذاري ? بنگاه اقتصادي قطعي شد
فرماندار: مرز مهران به طور موقت تعطيل مي‌شود
واردات برنج تا دي ماه ممنوع شد
   


شهيد بزرگوار دکتر مصطفي چمران: خدايا پستي و ناپايداري دنيا را هميشه در نظرم جلوه‌گر ساز تا فريب زرق و برق عالم خاکي مرا از ياد تو غافل نکند.

 


ناوشکن نوسازي شده شهيد «غلامعلي بايندر» طي مراسمي با حضور فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران و فرمانده نيروي دريايي به ناوگان نداجا ملحق شد.
ناوشکن بايندر صبح ديروز در منطقه يکم نداجا با حضور امير سرلشکر «عطاالله صالحي» فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران و امير دريادار «حبيب‌الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش و جمعي از مسئولين و کارکنان اين نيرو به ناوگان نداجا ملحق شد.
الحاق اين ناوشکن به نيروي دريايي ارتش مي‌تواند توانايي اين نيرو را در عرصه حفاظت از آب‌هاي کشورمان و همچنين حفظ امنيت منطقه و آب‌هاي بين‌المللي افزايش دهد.
اين ناوشکن علي‌رغم تمامي محدوديت‌ها و تحريم‌‌ها با 528 هزار نفر ساعت طي بيست ماه تلاش متخصصان بومي مورد تعميرات اساسي قرار گرفت.
در طول تعميرات اساسي اين ناوشکن بيش از 8 هزار قطعه حساس بومي‌سازي، 3200 قطعه سرويس، 2500 قطعه معيوب تعويض، 170 سامانه مورد تعميرات اساسي و بيش از 98 سامانه بهينه‌سازي و همچنين حدود 60 تن فولاد آن تعويض شد.
تعميرات اساسي موتورهاي اصلي، اورهال مبدل‌هاي حرارتي، سيستم‌هاي سوخت و روغن و بهينه‌سازي سيستم‌هاي کنترل مانيتورينگ از جمله اقدامات صورت گرفته بر روي ناوشکن بايندر است.
نصب و راه‌اندازي سيستم کنترل آتش سلاح‌هاي ناوشکن، نصب و راه‌اندازي توپ‌هاي 76 و 40 ميليمتري و همچنين نصب و راه‌اندازي سامانه پرتاب موشک سطح به سطح نور در ناوشکن از جمله ويژگي‌هاي حوزه بازدارندگي بايندر است.
رژيم صهيونيستي به پارس کردن
عادت دارد
امير سرلشکر عطاء‌الله صالحي در حاشيه مراسم الحاق ناوشکن بايندر ‌به ناوگان نداجا، در جمع خبرنگاران گفت: نوسازي و الحاق ناوشکن بايندر نقطه جديدي از خودباوري است زيرا احياي اين ناوشکن و تعمير و نصب تجهيزات ناوشکن در منطقه بي‌نظير است و ما متکي به خود هستيم. صالحي در ادامه افزود: نوسازي اين ناوشکن قدرت کارکنان نيروي دريايي ارتش را نشان داد و اکنون کارکنان نيروي دريايي مي‌توانند در درياهاي بسيار طوفا‌ن‌زده اين شناور را احيا کنند.
فرمانده کل ارتش با بيان اينکه «امروز نيروي دريايي در اقيانوس آرام و درياي مديترانه حضور يافته است»، خاطرنشان کرد: ماموريت اين ناوشکن، دريانوردي در درياهاي دوردست است.
وي در پاسخ به اين پرسش که «ارتش چه ميزان آمادگي در مقابله با تهديدهاي رژيم صهيونيستي دارد؟» گفت: رژيم صهيونيستي به پارس کردن عادت دارد. اين رژيم پارس مي‌کند و ما هم در دهانش مي‌زنيم. اگر اين رژيم بخواهد کاري کند، ما زودتر از او شروع مي‌کنيم.
رونمايي از زيردريايي فاتح
در سال جاري
دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش نيز در حاشيه اين مراسم با بيان اينکه زيردريايي کلاس متوسط «فاتح» در سال جاري رونمايي مي‌شود، افزود: ناوشکن بايندر سابقه فعاليت 50 ساله در نيروي دريايي دارد و ما به عمليات‌هايي که اين ناوشکن در دفاع مقدس انجام داده است افتخار مي‌‌کنيم و پيش‌بيني مي‌کنيم که بزودي اين ناوشکن در قالب ناوگروه بيست و هفتمين و بيست و هشتمين نيروي دريايي به اقيانوس اطلس، آرام يا هند جنوبي عزيمت کند.
گفتني است، ناوشکن شهيد بايندر در سال 1343 به ناوگان نيروي دريايي ملحق شد و در طول اين مدت در عمليات‌هاي مختلفي از جمله درگيري مرزي در سال 47 با کشور عراق، درگيري در جزاير سه‌گانه در سال 53، حفاظت از آبهاي سرزميني در محدوده عملياتي منطقه دوم دريايي بوشهر، حضور در هشت سال دفاع مقدس و حفاظت از منافع اقتصادي کشور در جزيره خارک شرکت داشته است.
شهيد غلامعلي بايندر نيز فرمانده وقت نيروي دريايي ايران در زمان حمله متفقين بوده که با مقاومت در برابر نيروهاي انگليسي در خرمشهر به درجه شهادت رسيده است.

 


ثروت‌اندوزان
مجازات دردناکي دارند
قرآن عظيم:
اي کساني که ايمان آورده‌ايد!
(بدانيد و آگاه باشيد که:) بسياري از دانشمندان و علماي (اهل کتاب) و راهبان (و ساير علماي دنياپرست) اموال مردم را به باطل مي‌خورند (و آنها را) از راه خدا (هم) باز مي‌دارند!
و به کساني که طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مي‌کنند و در راه خدا انفاق نمي‌کنند (حقوق شرعي آن مانند: زکات، خمس، انفاق و... نمي‌پردازند) را به مجازات دردناکي بشارت بده!
سوره توبه
آيه 34

 


مشاور حقوقي سازمان سينمايي:
دليل باز نشدن خانه سينما
هيئت مديره سابق اين نهاد است
مشاور حقوقي سازمان سينمايي اعلام کرد دليل اصلي عدم بازگشايي خانه سينما، هيئت مديره سابق اين نهاد است.
بهروز ابتهاج مشاور حقوقي سازمان سينمايي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب که مشکل پيش‌روي بازگشايي خانه سينما مربوط به نوع رفتار هيئت مديره سابق اين نهاد سينمايي است، گفت: عدم بازگشايي خانه سينما به دليل اين است که افرادي هستند که حاضر نيستند به قانون تمکين کنند و با وجود حرف قبلي هيئت مديره سابق خانه سينما مبني بر اينکه ما حاضريم طبق قوانين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت خودمان را آغاز کنيم، اقداماتي انجام داده اند که خلاف حرف خودشان است.
وي توضيح داد: به اين دليل که خانه سينما بعد از صدور حکم تعطيلي دائم، موجوديت قانوني ندارد و به هيچ عنوان تا قبل از گرفتن مجوز تاسيس توجيه قانوني براي تشکيل مجامع عادي و فوق‌العاده را هم ندارد. پس اين نظر که اساسنامه اصلاحي مي‌بايست بعد از تصويب در مجمع عمومي به وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه شود، فاقد استناد قانوني است.
مشاورحقوقي سازمان سينمايي ادامه داد: همان گونه که قبلا هم گفتم، تنها راه نزديک به باز شدن خانه سينما تمکين مطلق افراد به قوانين مصوب است و اين موضوع با تفاسير پراکنده افرادي که به نظر مي رسد قصد و نيتي در رفع مشکل خانه سينما ندارند، باعث ايجاد بحران مي شود.
ابتهاج در پايان بيان کرد: در حالي که در جلسه‌اي که اينجانب با وکيل محترم خانه سينما داشتم و توافقات نسبي که حاصل شد به نظر مي‌رسد، هيئت مديره سابق خانه سينما بايد حداقل به نظر وکيل خودشان تمکين مي‌کردند.
رضا ايرانمنش:
براي گرفتن حق خود
بايد دنبال تهيه‌کننده‌ها بدوم!
رضا ايرانمنش، جانباز دفاع مقدس و بازيگر پيشکسوت تئاتر، سينما و تلويزيون با ابراز پشيماني از ورود به عرصه بازيگري گفت: براي گرفتن حق خود بايد دنبال تهيه کننده‌ها دويد!
وي با اشاره به فعاليتي در حوزه بازيگري اظهار داشت: مشغول بازي در هيچ پروژه‌اي نيستم چرا که اعتقاد من پيشرفت و درخشش براي نورچشمي‌ها است.
ايرانمنش تصريح کرد: در بيشتر کارها بايد براي گرفتن حق خود دنبال تهيه‌کنندگان دويد و اين امر از توان من خارج است.
اين بازيگر با اشاره به نسل جوان و علاقمندان به بازيگري تصريح کرد: گاهي به جوانان توصيه مي‌کردم به طور تجربي و آکادمي وارد بازيگري شوند ولي به آنها مي‌گويم که به دنبال هر کار ديگري بروند عاقبت بخير مي‌شوند.
ايرانمنش به باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تحصيلات من در دکتراي هنر و برخي ديگر از رشته‌ها خلاصه مي‌شود ولي از اينکه بازيگر شدم، پشيمانم.
بازيگر آثار دفاع مقدس افزود: هميشه گفته شده که هنر نزد ايرانيان است و بس، ولي اين شعاري بيش نيست چون هنري وجود نداشته و بيشتر فعالان اين عرصه بدون داشتن هيچگونه استعدادي به راحتي از فارابي و ارشاد مجوز مي‌گيرند.
وي ادامه داد: اين اتفاقات تأسف بار است که پيشکسوتان در منزل نشينند و افراد نالايق با داشتن لابي‌هايي به قله برسند.

 


نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در عراق در ديدار با سفير ايران در اين کشور گفت: ايران به تقويت صلح و ثبات در عراق و سوريه کمک کرده است.
مارتين کوپلر در ديدار با حسن دانايي‌فر گفت: جمهوري اسلامي ايران به شکل گسترده‌اي به تقويت صلح، حفظ امنيت و ثبات در عراق و سوريه کمک کرده است.
بنا بر گزارش شبکه البصره، وي ادامه داد: ايران همواره از روند سياسي در عراق حمايت کرده و به تقويت نظام دموکراتيک در سايه دولت منتخب عراق کمک کرده است. اين کشور همچنين نقش مهمي در دور کردن پيامدهاي بحران سوريه از عراق داشته است.
کوپلر گفت: در خصوص مسئله سوريه، جمهوري اسلامي ايران از جنگي که دولت سوريه عليه گروه‌هاي تروريستي که به کشتار مردم اقدام مي‌کردند، داشت، حمايت کرد. پيروزي که ارتش سوريه در درگيري‌هاي القصير به دست آورد شروع پايان موج خشونت‌هايي است که از دو سال پيش سوريه را دربر گرفت.
سفير ايران هم نقش کوپلر را در حمايت از دموکراسي در عراق در طول دوره فعاليتش به عنوان نماينده سازمان ملل و رئيس يونامي در عراق ستود و گفت: عراق دولت جواني است که نيازمند هيئت يونامي براي حمايت از نظام جديد دموکراتيکش است. ما اخبار اين هيئت و فعاليت‌هايش را که مستمرا در راستاي خدمت به عراقي‌ها است، پيگيري مي‌کنيم.
در پايان اين ديدار سفير ايران به مناسبت پايان دوره ماموريت کوپلر هديه‌اي را به عنوان يادگاري به وي تقديم کرد.

 


سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: اين که گاهي گفته مي‌شود سلايق مختلف ممکن است در شوراي نگهبان دخالت داشته باشد يا نهادهاي مختلف اعمال نظر کنند يک امر غيرقابل قبول است.
عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني المنار در خصوص وظايف شوراي نگهبان، اصول مصرح قانون اساسي دراين خصوص و نيز نحوه تصويب بودجه به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
وي شوراي نگهبان را يک نهاد شکل گرفته شده از سوي قانون‌ اساسي خواند و يادآور شد: آنچه برخي مواقع درباره دخالت‌هاي بخش‌هاي مختلف مطرح مي‌شود امري ناروا و تهمت‌هايي است که به شوراي نگهبان زده مي‌شود.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه وظايف شوراي نگهبان در قانون اساسي و سپس در قانون انتخابات لحاظ شده و اين شورا براساس اين صلاحيت‌هاي قانوني اعلام نظرمي‌کند، خاطرنشان کرد: ما در بحث صلاحيت‌هاي انتخابات، وضعيت افراد ثبت‌نام‌کننده را بررسي مي‌کنيم و شرايطي را که در اصل 115 و نيز قانون عادي آمده ملاک قرار مي‌دهيم.
کدخدايي ادامه داد: براي تعيين صلاحيت افراد 7 نفر از 12 عضو شوراي نگهبان يا بيشتر بايد راي مثبت را کسب کنند تا به عنوان واجد شرايط به وزارت کشور معرفي شود. اين که گاهي گفته مي‌شود سلايق مختلف ممکن است در شوراي نگهبان دخالت داشته باشد، يا نهادهاي مختلف اعمال‌نظر کنند، يک امر غيرقابل قبول است و شوراي نگهبان در راستاي آنچه بر عهده‌اش است، انجام وظيفه مي‌کند.
وي خاطر نشان کرد: رويه‌هاي گذشته شوراي نگهبان در انتخابات مجلس نهم و رياست‌جمهوري دهم در سال 88 اين بي‌طرفي را به اثبات رسانده است.
کدخدايي با بيان اينکه در جمهوري اسلامي نيز براساس اصل 99 قانون‌اساسي اين وظيفه برعهده شوراي نگهبان است، خاطر نشان کرد: در اصل 115 دو مرحله مهم براي احراز صلاحيت‌ها وجود دارد. اول: کساني که براي رياست‌جمهوري ثبت‌نام مي‌کنند بايد از بين رجال مذهبي و سياسي باشند. يعني شخصيت‌هاي برجسته‌اي که تلاش زيادي را در زمينه‌هاي مذهبي و سياسي داشته باشند.
وي بررسي‌هاي صورت گرفته را از سوي کارشناسان شوراي نگهبان خواند و افزود: اعضاي شوراي نگهبان، سوابق سياسي و مذهبي داشته و افراد را مي‌شناسند و افرادي نيز که ثبت‌نام کرده‌اند سابقه کار سياسي مشخصي دارند. طبيعتا کساني که گمنام بوده و جزو رجل سياسي و مذهبي نباشند کنار گذاشته مي‌شوند.
سخنگوي شوراي نگهبان به ثبت‌نام 686 نفر در دوره کنوني براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري اشاره کرد و افزود: شوراي نگهبان تشخيص داد که 40 نفر از آنها جزو رجال سياسي-مذهبي هستند و از بين اين افراد نيز با بحث‌هاي مفصلي که داشتيم 8 نفر که داراي مديريت، تدبير، اعتقاد و ايمان به مباني نظام جمهوري اسلامي ايران که در اصل 115 آمده را داشتند، معرفي شدند.
وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به کار بردن واژه رجل در قانون‌اساسي، گفت: در اصل 115 لفظ رجل به کار رفته که اگرچه واژه عربي است اما در فارسي به شخصيت‌هاي برجسته اطلاق مي‌شود که در آن تفاوت بين زن و مرد وجود ندارد.
کدخدايي ادامه داد: البته در مشروح مذاکرات، زماني که قانون اساسي به تصويب مي‌رسيد اين بحث مطرح شد که آيا لفظ مرد به کار برده شود يا اينکه زنان و مردان هر دو مي‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند.
وي اين موضوع را يک اختلاف فقهي و حقوقي خواند و افزود: سرانجام شهيد بهشتي با جمع‌بندي اين موضوع اعلام کرد که تنها واژه رجل به کار برده شود و در آينده تکليف روشن شود.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد:در وضعيت کنوني براي ثبت‌نام بانوان نيز در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات رياست‌ جمهوري منعي وجود ندارد و به طور طبيعي صلاحيت همه مورد بررسي قرار مي‌گيرد که شاهد بوديم در اين دوره از انتخابات بانوان زيادي ثبت‌نام کردند که متاسفانه در بررسي‌هاي صورت گرفته صلاحيت هيچ يک از آنها مورد تائيد قرار نگرفتند.

 


با حضور استاندار کرمان و مقامات محلي، بيمارستان 32 تختخوابي شهرستان کوهبنان افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از کوهبنان، با حضور استاندار کرمان، فرماندار و امام‌جمعه کوهبنان، مرکز بهداشت و درمان کوهبنان افتتاح شد، کلنگ‌زني اين مرکز از سال 85 با 750 مترمربع زيربنا و صرف هزينه 120 ميليارد تومان آغاز شده بود.
مرکز بهداشت و درمان کوهبنان داراي واحدهاي بهداشت محيط، آموزش، پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار، بهداشت روان، بهداشت خانواده، بهداشت مدارس و غيره است.
هادي ارشادي مدير فني و اجرايي اداره کل راه و شهرسازي استان کرمان از پيشرفت 85 درصدي اين بيمارستان خبر داد و گفت: بيمارستان کوهبنان 2 هزار و 975 مترمربع زيربنا دارد که محوطه‌سازي آن 75درصد پيشرفت داشته است.
وي با تذکر اينکه، در انجام کار اين مرکز از سال 88 تاکنون 5 ميليارد و 895 ميليون تومان هزينه شده و کمبود اعتبار بالغ بر 2 ميليارد تومان دارد تصريح کرد: پنج اتاق عمل، اورژانس، سيستم گرمايشي هواساز و سيستم سرمايشي کولر آبي در اين بيمارستان تعبيه شده است.
ارشادي با بيان اينکه 14 هزار و 261 مترمربع محوطه‌سازي و 900 متر حصارکشي انجام گرفته است، ابراز کرد: نگهباني، پست برق، ديزل، ژنراتور، منبع سوخت با گازهاي طبيعي در دست ساخت است.
به گزارش خبرنگار فارس استاندار کرمان مزارع پرورش کبک در کوهبنان را نيز بازديد و افتتاح کرد.
مهدي مسعودي مدير جهاد کشاورزي کوهبنان با اعلام اينکه اين شهرستان در کشور رتبه نخست توليد و بسته‌بندي کبک را دارد، گفت: حدود 18 مزرعه پرورش کبک در اين شهرستان وجود دارد و با توجه به آب و هواي کوهستاني زمينه مساعد براي پرورش ماکيان نيز در کوهبنان فراهم است.
مسعودي از افتتاح گاوداري کوهبنان با حضور استاندار کرمان خبر داد و تصريح کرد: با اعتبارات و حمايت ستاد توسعه کشاورزي استان 190 ميليارد تومان براي خريد 19 راس گاو شيرده هزينه شده است.

 


سپاه پاسداران در بيانيه‌اي با اعلام آمادگي همه‌جانبه براي دفاع عاشورايي از انقلاب اسلامي و کارآمدي نظام، از عموم ملت ايران براي خلق حماسه سياسي 24 خرداد دعوت کرد.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،‌ سپاه پاسداران در بيانيه‌اي با گراميداشت ميلاد امام حسين(ع) و دعوت از ملت ايران براي خلق حماسه سياسي 24 خرداد، ابتکار تاريخي و الهام‌بخش حضرت امام(ره) در نامگذاري زاد‌روز سيد و سالار شهيدان به عنوان روز پاسدار را نشان‌دهنده پيوند فضيلت‌هاي تجلي‌يافته در سپاه با نهضت حسيني و جاري بودن گفتمان عاشورا در بستر زمان و در عصر جديد دانست.
اين بيانيه مي‌افزايد: کارنامه سپاه در عرصه‌‌هاي پاسداري از انقلاب و مقابله هوشمندانه با تهديدات و چالش‌هايي که توسط اتاق‌هاي فکر نظام سلطه و استکبار و جبهه معاندين انقلاب و ميهن اسلامي طراحي و عملياتي شده است نشان مي‌دهد پاسداران انقلاب با تأسي به سرور و سالار شهيدان حسين‌بن‌علي(ع) و حماسه جاودان عاشورا، در اين راه مقدس با بصيرت و آگاهي حضوري فداکارانه و پيروزمند داشته‌اند.
همچنين ارتش جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي که به مناسبت روز پاسدار و جانباز صادر شده، آورده است: نامگذاري سوم و چهارم شعبان‌المعظم، سالروز ميلاد مسعود سيدالشهدا(سلام‌ الله عليه) و پرچمدار دشت کربلا، حضرت اباالفضل العباس(عليه‌السلام) به نام روز پاسدار و روز جانباز، نمادي از معنويت، عدالت، عزت و قدرت غيورمرداني است که از نخستين ساعات پيروزي انقلاب، صادقانه وارد سلک پاسداري شدند و همدوش با ارتشيان و ساير نيروهاي مسلح و مردم در راه آرمانهاي الهي و انقلابي پير و مرادشان سر و جان گذاشتند و مقتدرانه از دوران ارزشمند دفاع مقدس عبور کردند.
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در بيانيه‌اي روز سپاه را گرامي داشت. متخصصان صنعت دفاعي با تبريک هفته پاسدار به راست‌قامتان عرصه‌هاي صيانت و پاسداري از اسلام و انقلاب اسلامي، آمادگي خود را جهت ادامه راه مقدس و نوراني اباعبدالله الحسين(ع) براي اعتلاي نام ايران اسلامي تحت رهبري‌هاي پيامبرگونه امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي) در کنار رزمندگان پرتوان سپاه اعلام مي‌دارند.

 


يزدـ خبرنگار کيهان:
انتخابات عرصه دفاع از کليت و هستي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و هر شعبه اخذ راي سنگري براي دفاع از اين نظام الهي است.
استاندار يزد ضمن دعوت از مردم استان يزد براي شرکت گسترده در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: در آموزه‌هاي گرانبها و ارزشمند اسلام ناب محمدي(ص) و فرهنگ غني اهل بيت عصمت و طهارت «ع» مکررا بر توجه به جايگاه مردم در تعيين سرنوشت خود و مشارکت در امور اجتماعي تاکيد شده است.
محمدرضا فلاح‌زاده افزوده است: در جوامع امروز، انتخابات عرصه بلوغ سياسي و اجتماعي و روش نوين مشارکت مردم در سرنوشت خويش است. اين پديده مهم در ايران اسلامي در قالبي مبتني بر اصول اعتقادي شکل گرفته و با عنوان مردم‌سالاري ديني بروز و ظهور يافته است.
وي در بخش ديگري، انتخابات را عرصه نمايان پويايي جامعه و بالندگي فکري و فرهنگي مردم هر کشور دانسته و گفته است؛ برگزاري آن به شکل گسترده و با رعايت 3 اصل اخلاق‌مداري، قانون محوري و حضور حداکثري و آگاهانه مردم، ضامن اقتدار ملي و انسجام همگاني است. به بيان ديگر انتخابات عرصه دفاع از کليت و هستي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.
استاندار يزد در پايان نيز از مردم استان يزد دعوت کرده است تا با شرکت هرچه باشکوه‌تر در انتخابات بار ديگر با آرمان‌هاي والاي امام خميني و شهيدان والا مقام تجديد ميثاق و با رهبر معظم انقلاب اسلامي تجديد بيعت و حماسه سياسي ماندگاري خلق کنند.

 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اين‌که اين وزارتخانه در حمايت از توليدکنندگان کوتاهي نکرده است گفت: سال گذشته منابع مالي مورد نياز بخش صنعت تامين نشد.
عليرضا شجاعي ديروز در نشستي با اشاره به اين‌که نياز واحدهاي توليدي سرمايه در گردش امسال حدود 150 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود گفت: همچنين 4000 پروژه با پيشرفت فيزيکي بالاي 70 درصد براي تکميل به 8000 ميليارد تومان سرمايه در گردش نياز دارد.
وي افزود:‌ با اين حساب بخش صنعت امسال به دست کم 100 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي نياز دارد و اين درحالي است که در سال گذشته از نياز 95 هزار ميليارد توماني بخش صنعت به تسهيلات بانکي تنها 62 هزار ميليارد تومان تامين شد.
به گفته معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اگرچه سهم صنعت از تسهيلات بانکي از 29 درصد در سال 1390 به 32 درصد در سال گذشته رسيد اما مبلغ تسهيلات با کاهش مواجه شده است.
شجاعي با هشدار نسبت به کاهش واردات مواد اوليه و واسطه‌اي طي سال جاري گفت: اين اتفاق مي تواند در نهايت باعث کاهش توليد و صادرات کشور شود چرا که کاهش واردات لزوما اتفاق خوبي نيست بلکه ما بايد سعي کنيم سهم خود را از تجارت جهاني افزايش دهيم اما اين سهم هم اکنون درحال کاهش است.
اين مقام مسوول با اشاره به اين‌که تشديد تحريم‌ها و دشوار شدن واردات مواد اوليه و ماشين‌آلات از دلايل اصلي کاهش صدور پروانه‌هاي بهره برداري صنعتي در سال گذشته بوده است، درباره انتقادات وارده به نحوه اجراي فاز اول قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها در بخش صنعت گفت:‌ طبق ماده 8 قانون هدفمندي‌ که داراي هشت بند است قرار شد سهم بخش صنعت از اين قانون که معادل 4000 ميليارد تومان بود تامين شود که از اين رقم 3000 ميليارد تومان در قالب خط اعتباري انرژي و ساير موارد پرداخت شد و تنها هزار ميليارد تومان باقي مانده است.
معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبني بر اين که همکاري نکردن بانک‌هاي عامل با توليدکنندگان براي پرداخت تسهيلات گفت: برخي واحدها شرايط لازم را براي دريافت تسهيلات ندارند و برخي ديگر نيز مدارکشان ناقص است. البته ما متاسفيم که اختصاص 10 درصد کل منابع ريالي صندوق به 10 درصد از منابع سال صندوق تغيير يافت.
شجاعي با اشاره به کاهش صدور جوازهاي تاسيس صنعتي در سال قبل اظهار کرد: تعطيلي برخي بنگاه‌هاي توليدي به دليل عملکرد خود اين بنگاه‌ها است. عمدتا بنگاه‌هاي کوچک و بنگاه‌هايي که محصولات غير اولويت‌دار توليد مي کنند تعطيل شده‌اند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با انتقاد از مطرح شدن نام برخي مباشران امين وزارت صنعت، معدن و تجارت در جريان دادگاه اقتصاد 3000 ميليارد توماني گفت: ما هنوز هم از اين موضوع دلخوريم چرا که درنهايت هم اتهام‌هاي وارد شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت تاييد نشد.
وي همچنين با رد تخلفات پيش آمده در ذخيره سازي و واردات کالاهاي استراتژيک عنوان کرد:‌ از تحقيق و تفحص مجلس درباره اين موضوع استقبال مي کنيم.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
رئيس سازمان چاي کشور از پرداخت بيش از 5ميليارد تومان از مطالبات چايکاران خبر داد.
علي محرر اظهار داشت: بيش از 40 کارخانه چايسازي در گيلان و مازندران از اول ارديبهشت‌ماه تاکنون 5 ميليارد و 100 ميليون تومان از بهاي برگ سبز چاي را به چايکاران پرداخت کرده‌اند.
وي با بيان اينکه امسال طلب چايکاران خيلي زودتر از سال گذشته پرداخت مي‌شود گفت: در 48 ساعت گذشته چايکاران گيلان و مازندران 37 هزار و 201 تن برگ سبز چاي به ارزش حدود 30 ميليارد تومان را به کارخانه‌هاي چايسازي تحويل دادند.
رئيس سازمان چاي کشور در ادامه با اشاره به اينکه 75 درصد برگ سبز چاي که از روز اول ارديبهشت‌ماه برداشت شده درجه يک است افزود: در اين مدت 8 هزار و 500 تن چاي خشک توليد شده، که از لحاظ کيفي به مراتب بهتر از توليدات سال قبل است.

 


معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه کشورمان از دعوت از ايران براي مشارکت در کنفرانس بين‌المللي ژنو2 درباره سوريه خبر داد.
حسين امير عبداللهيان معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه کشورمان در کنفرانسي خبري در روسيه از دعوت از ايران براي مشارکت در کنفرانس بين‌المللي «ژنو2» درباره سوريه خبر داد.
وي همچنين در خصوص روابط ايران و سوريه اظهار داشت: تغيير دولت و يا رئيس‌جمهور در ايران هيچ تأثيري در روابط استراتژيک تهران و دمشق ندارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روسيا اليوم معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود تصريح کرد: سوريه در صورت مداخله خارجي به اين کشور توانايي دفاع از وحدت اراضي خود را دارد.

 


طبق سياست‌هاي کلي اصل ?? قانون اساسي و قوانين و مقررات مربوط به آن و مصوبات هيئت واگذاري، سازمان خصوصي‌سازي ? بنگاه اقتصادي و توليدي را واگذار مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري فارس، طبق مصوبات هيئت واگذاري سازمان خصوصي‌سازي کشور و با توجه به قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي سهام يا دارايي برخي بنگاه‌ها با شرايط مختلف در بورس و فرابورس و به صورت مزايده واگذار مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، شرکت حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس به صورت بلوکي در بورس واگذار خواهد شد، در مجموع 303 ميليون و 909 هزار و 200 ميليون سهم از مجموعه صد درصد کل سهام شرکت (07/87درصد از سهام) با سرمايه 349 ميليارد ريالي با شرايط 25 درصد نقدي و اقساط 4 ساله واگذار خواهد شد.
اين گزارش مي‌افزايد، شرکت توسعه صنايع حمل و نقل ريلي گسترش نيز 85 ميليون و 500 هزار سهم به طور صد درصدي از سهام شرکت در فرابورس عرضه خواهد شد؛ سرمايه اين شرکت بالغ بر 90 ميليارد ريال و با ارزش پايه‌ هر سهم 728 ريال و با شرايط فروش اقساطي 20 درصد نقدي و اقساط 3 ساله واگذار مي‌شود.
در اين ميان شرکت توليد و بهره‌برداري سد و نيروگاه دز نيز 466 سهم خود را با ارزش پايه‌اي هر سهم 32 ميليون و 163 هزار و 5 ريال با شرايط فروش اقساطي 40 درصد نقدي و مدت اقساط دو ساله واگذار خواهد شد.
به گزارش فارس، از ديگر شرکت‌هاي حمل و نقل شرکت ايران ايرتور 6 ميليون و 229 هزار و 616 ميليون سهم خود را به صورت بلوکي در فرابورس عرضه خواهد کرد؛ ارزش کل دارايي‌هاي اين شرکت بيش از 441 ميليارد و 555 ميليون ريال و با ارزش پايه هر سهم 70 هزار و 880 ريال به طور نقدي عرضه خواهد شد.
بر همين اساس، نيروگاه برق شهيد مفتح به صورت مزايده به ارزش کل دارايي‌ 110 هزار و 506 ميليون و 299 ميليارد ريال به صورت صد درصدي، 10 درصد نقد و مابقي 8 سال قسطي واگذار مي‌شود.
در اين ميان، مديريت توليد برق شهيد مفتح، نيروگاه سوفيان، نيروگاه سلطانيه زنجان و مديريت توليد نيروي برق زنجان به طور مزايده با حجم بنگاهي خيلي بزرگ به طور نقدي و اقساطي واگذار خواهند شد.

 


فرماندار مهران گفت: مرز مهران به طور موقت تعطيل مي‌شود.
حجت‌الله نصيري‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ايلام اظهار داشت: اين مهم به واسطه برگزاري انتخابات در کشور اجرا مي‌شود.
وي ادامه داد: با توجه به توافقات به عمل آمده با مقامات عراقي، فعاليت اقتصادي و تجاري بازارچه مرزي مهران و همچنين تردد زوار به مناسبت برگزاري انتخابات از تاريخ پنج‌شنبه 23 خردادماه متوقف خواهد شد.
فرماندار مهران گفت: تجار و زوار دو کشور مي‌توانند از شنبه هفته آينده بار ديگر فعاليت‌هاي تجاري و زيارتي خود را براساس روال گذشته شروع کنند.
مرز بين‌المللي مهران در 90 کيلومتري جنوب استان ايلام قرار دارد.

 


رئيس جهاد کشاورزي گيلان از مشاهده نخستين جوانه خوشه‌هاي برنج اين استان در يکي از روستاهاي املش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، عليرضا شعبان‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: اکنون فصل کشت برنج در تمام اراضي کشاورزي گيلان به پايان رسيده و کشاورزان منتظر به بار نشستن دسترنج خود هستند.
وي با اشاره به اينکه اکنون وجين نخست در 80 درصد و وجين دوم در 34 درصد اراضي شاليزاري گيلان انجام شده است.
شعبان‌نژاد از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي و فروش اراضي برنج براي ساخت غيرضروري خانه را موجب آسيب جدي به بخش کشاورزي گيلان دانست و گفت: براي جلوگيري از تغيير کاربري‌هاي غيرضروري با قوه قضائيه همکاري مي‌کنيم.
وي اذعان کرد: با تسهيل در امور کشاورزي مي‌توانيم با ايجاد رغبت در کشاورزان از فروش و تغيير کاربري غيرضروري اراضي برنج در استان جلوگيري کنيم.
رئيس جهاد کشاورزي گيلان با تصريح بر اينکه با فروش اراضي برنج در گيلان در آينده‌اي نه چندان دور بايد مستأجر برخي افراد غيربومي شويم، خاطرنشان کرد: برخي از کشاورزان از روي ناآگاهي اقدام به فروش زمين‌هاي کشاورزي خود مي‌کنند که بايد آنها را از عواقب اين کارآگاه کرد.
وي جلوگيري از واردات برنج همزمان با برداشت محصول را از جمله راهکارهاي حمايت از کشاورزان دانست و تصريح کرد: تا دي ماه امسال هيچ مجوزي براي واردات برنج صادر نمي‌شود.
شعبان‌نژاد با اشاره به افزايش قيمت برنج، ادامه داد: امسال با افزايش سطح زيرکشت برنج و محصول اين مشکل برطرف مي‌شود.
به گفته وي، 180 هزار هکتار از اراضي شاليزاري گيلان قابليت تجهيز و نوسازي دارند که تاکنون 70 هزار هکتار اين اراضي تجهيز شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10