(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 23 خرداد 1392 - شماره 20516

اسرائيل بيانيه آشتي جويانه خود درباره روند سازش با فلسطينيان را پس گرفت
اعتراض‌هاي ضدحکومتي مخالفان آل‌سعود براي آزادي زندانيان سياسي در عربستان
درگيري شديد پليس انگليس با مخالفان نظام سرمايه‌داري در لندن
در پي آزادسازي شهر استراتژيک القصير تروريست‌ها در سوريه 60 شيعه را قتل‌عام کردند
فرياد «مرگ بر آل خليفه» در تظاهرات ضدشکنجه مردم بحرين
چهار سوي پنج قاره
درگيري نيروهاي امنيتي ترکيه با معترضان در ميدان تقسيم شدت گرفت
17 کشته و 40 مجروح در انفجار تروريستي کابل
پس لرزه رسوايي جاسوسي آمريکا در اروپا بروکسل از کاخ سفيد توضيح خواست
زد و خورد در قاهره ميان طرفداران و مخالفان مرسي
تحرکات تازه لندن براي تقويت توان نظامي عربستان سعودي
لغو 1800 پرواز در نخستين روز اعتصاب کارکنان فرودگاه‌هاي فرانسه
اظهارات بي سابقه پاپ در مورد فساد اخلاقي در واتيکان
   


نخست وزير رژيم صهيونيستي دستور پس‌گرفتن بيانيه اي بسيار آشتي جويانه در خصوص روند سازش با فلسطينيان را که قرار بود در ديدار او از لهستان منتشر شود، صادر کرد.
واحد مرکزي خبر به نقل از رسانه هاي صهيونيستي نوشت، اين بيانيه مشترک با دولت لهستان، که اعضاي شوراي امنيت ملي اسرائيل ( نهاد وابسته به نخست وزير) آن را تهيه کرده بود اعلام مي کرد، تدابير يکجانبه اي که طرفين اتخاذ مي کند، براي دستيابي به صلحي پايدار غيرسازنده است.
اين متن همچنين اعلام مي کرد مشروعيت اسرائيل و امنيت شهروندان آن مانند حق فلسطينيان براي داشتن کشور نبايد هرگز با ترديد مواجه شود. در اين متن به درخواست نتانياهو مبني بر اينکه کشور فلسطيني بايد فاقد ارتش و نيروي رسمي باشد و اسرائيل را به عنوان کشور يهودي به رسميت بشناسد، اشاره اي نشده بود.

 


شهرهاي مختلف عربستان شاهد برگزاري اعتراض‌هاي ضدحکومتي بود که در جريان آن نيروهاي رژيم سعودي بيش از 140 مرد و زن شرکت‌کننده در اين تظاهرات را بازداشت کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري الجزيره العربيه، نيروهاي واکنش سريع عربستان بيش از 140 مرد و زن را در چند منطقه در پي برگزاري «تحصن آزادي» بازداشت کردند.اين تحصن‌ها در منطقه العزيزيه مقابل بازارهاي ابن‌داوود در شهر مکه، مقابل دادگاه شهر بريده، مقابل نهاد حقوق بشر در خيابان ملک‌فهد در شهر رياض، مقابل مسجد جامع‌المعاقله در منطقه الجوف و مقابل مسجد جامعه‌الراجحي در منطقه حائل برگزار شد.تظاهر‌کنندگان خواستار آزادي کليه زندانيان سياسي از جمله آيت‌الله نمر شدند.

 


پليس ضدشورش در لندن معترضان نشست «گروه 8» را سرکوب و دستکم 57 نفر را بازداشت کرد.
به گزارش گاردين، صدها پليس ضدشورش روز سه‌شنبه به معترضان نشست «گروه 8» در ميدان اصلي شهر حمله کردند.
براساس اين گزارش نيروهاي امنيتي انگليس همچنين به ساختمان سابق پليس که از سوي شماري از معترضان تسخير شده بود حمله‌ور شده اقدام به دستگيري آنها کردند. آن‌طور که رسانه‌هاي انگليسي اعلام مي‌کنند در جريان درگيري‌ها بين پليس و معترضان دستکم 57 نفر بازداشت شده‌اند.
گزارش‌ها و تصاوير منتشر شده نشان مي‌دهد پليس لندن در سرکوب معترضان با خشونت تمام وارد شده و اقدام به ضرب و شتم آنها کرده است.
معترضان از مدت‌ها پيش اعلام کرده بودند در محکوميت نظام سرمايه‌داري و سياست‌هاي گروه 8، يک هفته مانده به برگزاري اين نشست اعتراض‌ها عليه آن را آغاز مي‌کنند.
نشست گروه 8 از هفته آينده در ايرلند شمالي آغاز مي‌شود. اين گروه شامل 8 کشور صنعتي آلمان، فرانسه، ايتاليا، کانادا، روسيه، ژاپن، انگليس و آمريکا است. آخرين اخبار و گزارش‌ها حاکي است، معترضان پس از مشاهده خشونت پليس اقدام به تخريب شيشه‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و اموال عمومي کرده و با نيروهاي امنيتي نيز به شدت درگير شدند.

 


عوامل آمريکا و عربستان در واکنش به شکست سنگين خود در منطقه «القصير» سوريه 60 غيرنظامي شيعه را در «دير الزور» قتل‌عام کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تروريست‌هاي وابسته به گروه «جبهه النصره» که از عربستان و آمريکا دستور مي‌گيرند، در پي شکست سنگيني که در منطقه «القصير» خورده‌اند، دست به انتقامجويي ناجوانمردانه نسبت به شيعيان در حومه شهر دير‌الزور زدند؛ اين شبه‌نظاميان با حمله به روستاي «حطلا» در حومه دير الزور 60 مسلمان شيعه را کشتند و اجساد آنها را مثله کردند. تروريست‌هاي وابسته به عربستان و آمريکا علاوه بر اين جنايت غير انساني، مساجد، حسينيه‌ها و اماکن مذهبي شيعيان را به آتش کشيدند و زنان را نيز ربودند.
ساير مردم منطقه پس از مشاهده اين جنايت وحشتناک، خانه و کاشانه خود را ترک کردند و در بيابان‌‌ها آواره شدند. فيلم تروريست‌ها در حالي که در کنار اجساد غيرنظاميان ايستاده بودند و ساير شيعيان را نيز تهديد به قتل‌عام مي‌کردند، توسط برخي رسانه‌ها پخش شده است.
حملات عليه شيعيان در سوريه با فتواي وهابي‌هاي سعودي صورت مي‌گيرد. وهابيون و مقامات رياض با جهت دادن کشتارها به سمت شيعيان، مي‌خواهند اينگونه القا کنند که آنچه در سوريه جريان دارد، نبرد ميان شيعه و سني است. در صورتي که دولت «بشار اسد» در واقع به خاطر قرار گرفتن در محور مقاومت ضدصهيونيستي، مورد هجوم قرار گرفته است.
خبرها از سوريه همچنين حاکي است، ارتش سوريه به پيشروي‌هاي خود پس از فتح القصير همچنان ادامه مي‌دهد. اين پيشروي‌ها هم‌‌اکنون در استان حلب جريان دارد و تاکنون روستاي «خناسره» را از کنترل تروريست‌ها خارج شده است. اين روستا از لحاظ ژئوپلتيکي اهميت دارد. ارتش هم‌اکنون سرگرم در هم شکستن محاصره مناطق «نبل» و «الزهرا» است. خبرنگار العالم اين عمليات را بزرگترين عمليات ارتش سوريه دانست. اين عمليات از چندين محور آغاز شده است و نيروهاي سوري داراي روحيه عالي هستند.
به گفته اين خبرنگار، اجساد اعضاي جبهه النصره که کشته شده‌اند، در سنگرها رها شده‌اند. بقيه شبه‌نظاميان نيز تجهيزات خود را رها و فرار کرده‌اند. شمار کشته‌شدگان تروريست‌هاي مسلح حدود 400 تن اعلام شده است. تنها 118 نفر از اين کشته‌شدگان در غرب فرودگاه حلب به هلاکت رسيده‌اند.
خودروها و تجهيزات زيادي نيز از تروريست‌ها منهدم شد.
در همين حال، تروريست‌هاي شکست‌خورده در حال عقب‌نشيني ساکنان منطقه «حضر» در استان مرزي «القنيطره» را گلوله‌باران کردند. از تلفات احتمالي اين حمله نيز خبري نرسيده است.
تروريست‌‌هاي خارجي
شبکه تلويزيوني المنار با انتشار گزارشي، اعلام کرد در بحران سوريه تاکنون 6113 تروريست خارجي کشته شده‌اند که 640 تن از آنها عضو سازمان منافقين بوده‌اند. علاوه بر اين، 17 هزار تروريست خارجي نيز مفقود شده‌اند. اين آمارها نشان مي‌دهند که جنگ در سوريه را تروريست‌هاي خارجي تحت فرمان آمريکا هدايت مي‌کنند.
«اخضر الابراهيمي» نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه شمار خارجي‌هاي مسلح در اين کشور را بيش از 40 هزار نفر اعلام کرده بود که براساس گزارش فوق، شمار واقعي آنها بيشتر از اين تعداد است. اين تروريست‌ها از بيش از 100 کشور خارجي به سوريه آمده‌اند و دولت دمشق هم‌اکنون تروريست‌هاي داراي تابعيت 26 کشور مختلف را در بازداشت خود دارد.
عربستان در ميان ساير کشورها بيشترين تلفات را در سوريه (720 نفر) به نام خود ثبت کرده است.
خبرهاي تکميلي از سوريه حاکي است، ارتش سوريه حمله افراد مسلح به چند روستاي شيعه‌نشين در حومه ديرالزور را دفع کرد و طي اين عمليات ده‌ها تروريست مهاجم کشته شدند. «عزيز احمد» يکي از فرماندهان تروريست‌ها نيز در ميان کشته‌شدگان ديده شده است.
ساير رويدادها
* بشار جعفري، نماينده دايم سوريه در سازمان ملل گفت توطئه‌‌هاي غرب و ترکيه در برابر عزم ملت سوريه شکست خورده است.
* رئيس‌جمهوري روسيه دخالت‌هاي خارجي در سوريه را غيرقابل قبول دانست.
* مايک راجرز نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا خواستار ايجاد منطقه امن براي تروريست‌ها در سوريه شد.
* دولت سوئيس اموال دايي و پسردايي بشار اسد را در اين کشور بلوکه کرد.

 


هزاران نفر از مردم بحرين در همبستگي با زندانيان سياسي به خيابان‌ها ريختند و به شکنجه آنان توسط ماموران آل خليفه اعتراض کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، تظاهر‌کنندگان با سردادن شعار «مرگ بر آل‌خليفه» خواستار آزادي کليه زندانيان سياسي شدند.
ساکنان جزيره ستره در شرق منامه و مناطق بوري و بني‌جمره در سطح گسترده‌اي در تظاهرات شرکت کردند و کناره‌گيري حمد بن‌عيسي آل خليفه پادشاه بحرين را از قدرت خواستار شدند.
تظاهرکنندگان بر بي‌گناهي بازداشت‌شدگان و بر ادامه خط مشي شهداي انقلاب تاکيد کردند. ساکنان کرزکان و کرب‌آباد نيز با شعار «انقلاب کوبنده در لحظه حساس» تظاهرات کردند و آمادگي خود را براي شرکت در فعاليت‌هاي «لحظه سرنوشت 3» که قرار است 15 ژوئن (25خرداد) برگزار شود، اعلام کردند. شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات سرنگوني نظام کنوني بحرين را خواستار شدند.

 

 
بمب‌گذاري در آمريکا
منابع خبري از تخليه چهار ساختمان دولتي آمريکا به علت وجود «تهديد بمب‌گذاري» خبر مي‌دهند. براساس اين گزارش ساختمان وزارت بهداشت آمريکا در شهر «آتلانتا» ايالت جورجيا به همراه سه ساختمان دولتي نزديک همين ساختمان روز سه‌شنبه پس از اعلام خبر بمب‌گذاري تخليه شدند. همزمان وقوع يک انفجار در فرودگاه اين شهر به جدي بودن اين تهديدها دامن زد.
واکنش ترکيه به حوادث عراق
وزارت خارجه ترکيه در واکنش به انفجارهاي تروريستي اخير عراق که به شهادت 70 تن و جراحت 250 نفر منجر شد ابراز تأسف کرد.
وزارت خارجه اين کشور اعلام کرد ترکيه در مبارزه با تروريسم همچنان در کنار مردم عراق خواهد بود!
خروج صلح‌بانان از جولان
به دنبال افزايش ناآرامي‌ها در بلندي‌هاي جولان، منابع خبري اعلام مي‌کنند نيروهاي صلح‌بان اتريش در حال خروج از اين منطقه مهم هستند.
پس از ورود اسرائيل به جنگ سوريه، بشار اسد تحرکات خود در اين منطقه را شدت بخشيده و اين منطقه ديگر آرامش قبل را ندارد. بازگشت ناآرامي‌ باعث خروج بخشي از کلاه‌آبي‌هاي سازمان ملل از اين منطقه و در نتيجه افزايش نگراني رژيم صهيونيستي شده است.
درخواست تازه آمريکا از حماس
هفته‌نامه فلسطيني «المنار» به نقل از «منابع آگاه» نوشت دولت آمريکا اخيرا از جنبش حماس خواسته اسرائيل را به رسميت شناخته و از «جنبش» به يک «حزب سياسي» تغيير ماهيت دهد. براساس اين گزارش، حماس به اين درخواست هيچ پاسخي نداده است.
تحويل اف-16 به عراق
به گزارش خبرگزاري فارس، «لقمان فيلي» سفير جديد عراق در آمريکا در گفت‌وگو با «راديو سوا» که از واشنگتن پخش مي‌شود گفت: اولين سري از 36 جنگنده «اف-16» طي ماه سپتامبر (شهريور) آينده به عراق تحويل داده خواهد شد.
وي افزود: دو قرارداد تسليحاتي وجود دارد که سري اول آن ماه سپتامبر ارسال مي‌شود. ضمن اينکه سري اول خلبان‌هاي اف-16 نيز در پايان ماه جاري فارغ‌التحصيل مي‌شوند.

 


هزاران شهروند معترض براي عقب راندن نيروهاي امنيتي ترکيه از ميدان «تقسيم» اسلامبول، با آنها درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ميدان تقسيم اسلامبول ديروز و سه‌شنبه گذشته شاهد جنگ و گريز ميان مردم و نيروهاي امنيتي بود؛ تظاهرکنندگان معترض که شمار آنها هزاران نفر مي‌شد، در حالي که عليه «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير شعار مي‌دادند به سمت ميدان تقسيم حرکت کردند. نيروهاي پليس که از قبل در اين محل مستقر بودند، با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش به مردم حمله کردند. منابع پزشکي اعلام کردند، حداقل 18 معترض سه‌شنبه در جريان درگيري‌هاي ميدان تقسيم زخمي شدند. استاندار اسلامبول تظاهرکنندگان را تروريست خواند. اردوغان نيز از نيروهاي پليس به خاطر اين سرکوب و تسلط بر ميدان تقسيم تشکر کرد. مردم معترض نيز اعلام کردند اعتماد خود را به اردوغان براي مذاکره از دست داده‌اند.
سه‌شنبه گذشته همچنين حدود 70 وکيل دادگستري که به طرفداري از معترضان مقابل دادگاهي در اسلامبول اجتماع کرده بودند، توسط پليس دستگير شدند.اما در آنکارا، تظاهرات گسترده‌ مردم در ميدان «قزل‌آي» باعث عقب‌نشيني نيروهاي پليس شد. تظاهرکنندگان شعارهاي ضددولتي سر دادند.اردوغان بار ديگر معترضان در ميدان تقسيم اسلامبول را آشوب‌طلب خواند.
رئيس موساد
خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «الحيات» گزارش داد، «تامير باردو» رئيس دستگاه اطلاعاتي «موساد» دوشنبه گذشته به طور پنهاني به آنکارا رفت و با «هاکان فيدان» معاون رئيس دستگاه اطلاعات ترکيه ديدار کرد.
بر اساس گزارش فوق، در اين ديدار اعتراضات داخلي ترکيه و اوضاع سوريه مورد گفت‌وگوي طرفين قرار گرفت.

 


عمليات انتحاري عليه کارکنان ديوان عالي افغانستان، 17 کشته و 40 مجروح برجا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عصر سه‌شنبه در حالي که کارکنان ديوان عالي افغانستان در حال ترک محل کار خود بودند، با يک انفجار مرگبار در مجاورت ساختمان مواجه شدند. به گفته ژنرال «محمد ظاهر» رئيس اداره تحقيقات جنايي وزارت کشور افغانستان، اين انفجار به شيوه انتحاري انجام شد و فرد انتحاري خودروي حامل بمب خود را در مجاورت اتوبوس حامل کارمندان منفجر کرد. شمار کشته‌هاي اين حادثه 17 نفر و مجروحان نيز 40 نفر اعلام شد. طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت.
افغانستان علي‌رغم 12 سال اشغال به دست آمريکا و متحدانش، روز به روز ناامن‌تر مي‌شود.
هشت شبه نظامي طالبان نيز ديروز در مناطق مختلف افغانستان کشته شدند و 14 نفر از آنها نيز به دست نيروهاي دولتي دستگير شدند.

 


پس از انتشار خبر «جهاني» بودن موضوع رسوايي شنود مکالمات تلفني مردم از سوي دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا، بروکسل با ارسال نامه اي به کاخ سفيد، رسما از اين کشور توضيح خواست.
کميسيون اروپا روز چهارشنبه با ارسال نامه اي به مقامات آمريکايي ضمن اشاره به احتمال اين که مردم اروپا نيز جزو اهداف جاسوسي سيا هستند، خواستار « توضيحات و شفاف سازي » اين کشور درباره برنامه جاسوسي ارتباطاتي خود شد.
به نوشته واحد مرکزي خبر، کميسر امور قضايي اروپا در اين نامه آورده: « ما توضيح و شفاف سازي شما را درباره برنامه پريزم و ديگر برنامه هاي آمريکا براي جمع آوري و تحقيق درباره اطلاعات همچنين قوانيني که براي اجراي چنين برنامه هايي مجوز صادر مي کند، خواستاريم.»
در اين نامه همچنين مي خوانيم: «ما پاسخ سريع و ويژه به برخي سئوالات را با توجه به وضع جدي موضوع خواستاريم، اين که آيا اين برنامه ها فقط افراد ساکن در آمريکا را شامل مي شود يا به صورت کلي شهروندان خارجي و اروپايي را در بر مي گيرد؟ و دستاورد اين برنامه ها چيست؟ از جمله موضوعاتي است که پاسخ آن براي ما مهم خواهد بود.»
کميسيون اروپا تاکيد کرد « رعايت حقوق اساسي و حاکميت قانون اساس روابط اتحاديه اروپا با آمريکا را تشکيل مي دهد و برنامه هايي مثل پريزم و قوانيني که براي اجراي چنين برنامه‌هايي مجوز صادر مي کند احتمال دارد پيامدهاي جدي براي حقوق اساسي و شهروندان اروپايي داشته باشد. پريزم همچنين مي تواند توافقنامه آتي تجارت آزاد بين اتحاديه اروپا و آمريکا را تحت تاثير قرار دهد.»
گفتني است، هفته گذشته اطلاعاتي درباره برنامه جاسوسي آمريکا فاش شد که نشان مي دهد دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا اجازه دارند بر اطلاعاتي که در سرورهاي بزرگي مثل گوگل و فيس بوک مبادله مي شود، دسترسي داشته باشند. دستگاه اطلاعاتي آمريکا حتي اقدام به شنود مکالمات تلفني شهروندان خود و مردم سرتاسر جهان کرده و آنها را ثبت و ضبط مي کند.
ادوارد اسنودن، مامور 29 ساله سابق سيا، به عنوان افشاگر اين رسوايي تحت تعقيب قرار دارد و آنطور که رسانه هاي بين المللي اعلام مي کنند در آخرين اظهارات خود به شدت از خطراتي که وي را تهديد مي کند ابراز نگراني کرده است. وي آخرين بار در هنگ‌کنگ حضور داشته اما چند روزي است مفقود شده است. اوباما از اين جاسوسي با قاطعيت حمايت کرده است.

 


طرفداران و مخالفان رئيس‌جمهور مصر مقابل وزارت فرهنگ اين کشور با يکديگر درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها روز سه شنبه گروهي از مخالفان دولت با تجمع مقابل ساختمان وزارت فرهنگ، خواستار برکناري وزير فرهنگ به دليل اخواني کردن کشور شدند. در درگيري ميان حاميان و مخالفان علا، عبدالعزيز وزير فرهنگ عده‌اي زخمي و گروهي نيز دستگير شدند. مخالفان دولت بر ادامه تحصن خود تا زمان برکناري وزير فرهنگ مصر تاکيد کردند.
مخالفان علاء عبدالعزيز اعلام کردند که وي از چند هفته قبل که اين منصب خود را برعهده گرفته است، تلاش مي‌کند تا وزارتخانه خود را «اخواني» کند.
حاميان وزير فرهنگ شعارهايي عليه فساد و مخالفان وي شعارهايي عليه حکمراني اخوان‌المسلمين سر مي‌دادند.
پس از اينکه درگيري‌هاي لفظي به ضرب و جرح و پرتاب سنگ تبديل شد نيروهاي امنيتي مجبور به مداخله شدند.
به دنبال اصلاحات اخير در کابينه مصر، عبدالعزيز به عنوان وزير فرهنگ انتخاب شد که اقدامات وي انتقادات شديد مخالفان دولت را به دنبال داشته است.
وي تاکيد کرده است که برنامه‌هاي اصلاحي خود را در اين وزارتخانه ادامه خواهد داد.

 


وزير دفاع انگليس در سفر به عربستان با همتاي سعودي خود درباره «راه‌هاي تقويت همکاري هاي نظامي» بين دو کشور گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي عربستان (واس) «سليمان بن عبدالعزيز»، وزير دفاع عربستان با «فيليپ هاموند» وزير دفاع انگليس که به رياض سفر کرده ديدار و درباره همکاري‌هاي نظامي بين دو کشور گفت‌وگو کرد.
تحويل سلاح‌هاي جديد به نيروهاي مسلح عربستان و بررسي آخرين تحولات منطقه و جهان از ديگر موضوعات مطرح شده در اين ديدار عنوان شده است. از رقم تسليحاتي که قرار است انگليس به عربستان بفروشد جزئياتي منتشر نشده است.
پيش از اين آلمان نيز اقدام به افزايش مراودات نظامي خود با رياض کرده است، اقدامي که به شدت از سوي مخالفان سياسي و گروهي از مردم اين کشور تقبيح شد.
به اعتقاد مخالفان، عربستان سعودي جزو کشورهايي است که کوچکترين تناسبي با دموکراسي و حقوق بشر ندارد و فروش تجهيزات نظامي مدرن به کشوري با چنين مختصاتي، برخلاف قوانين است.
عربستان از مهمترين شرکاي تجاري انگليس در خاورميانه است و متقابلاً انگليس نيز جزو متحدان اصلي سياسي و شرکاي عمده تجاري عربستان است. ميزان سرمايه‌ گذاري‌هاي مستقيم عربستان در انگليس به 62 ميليارد پوند بالغ مي‌‌شود.

 


در نخستين روز از اعتصاب سه روزه کارکنان فرودگاه‌هاي فرانسه 1800 پرواز لغو و هزاران مسافر سرگردان شدند.
به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس‌ 24، به دنبال اعتصاب سه روزه کارکنان بخش مراقبت پرواز فرودگاه‌هاي سراسر فرانسه، بيش از 1800 پرواز در همان روز نخست لغو و شمار زيادي از پروازها نيز با اختلال روبه‌رو شدند.
اعتصاب کارمندان مراقبت پرواز در اعتراض به طرح «ساماندهي فضاي هوايي اروپا» صورت گرفته است. در واقع کميسيون اروپا از چندين سال قبل به دنبال تمرکز ترافيک هوايي در اين قاره است. اين در حالي است که تا به امروز هر يک از کشورهاي اتحاديه اروپا خود مسئوليت مديريت پروازها را بر عهده داشته‌اند. با اجراي طرح کميسيون اروپا آسمان اين قاره به 9 بخش تقسيم خواهد شد. هدف بروکسل از اجراي اين طرح، کمک به حفظ محيط زيست از طريق کاهش زمان پروازها و صرفه‌جويي در هزينه‌ها تا حدود 50 درصد است. کارمندان بخش مراقبت پرواز معتقدند با اجراي اين طرح شرايط کاري آنان بيش از پيش دشوار مي‌شود.
همزمان با اعتصاب فرودگاه هاي فرانسه، شركت ملي راه آهن اين کشور نيز اعلام كرد با فراخوان عمومي اتحاديه صنفي اين حوزه، حدود ?? درصد قطارهاي سريع السير بين شهري از امروز اعتصاب مي کنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اتحاديه هاي صنفي اين کشور در فراخوان خود هدف از اين اقدام را «اعتراض به طرح اصلاحات دولت سوسياليست فرانسه در حوزه راه آهن» اعلام كرده اند.
دولت راستگراي پيشين فرانسه در پي گسترش اعتراض و اعتصاب هاي عمومي در سطح شبكه حمل و نقل و همچنين آموزش پرورش كشور طرح سرويس حداقلي را به تصويب رساند.
يادآور مي شود اين اعتصاب ها پس از آن آغاز مي شوند که فرانسوا اولاند گفت بحران اقتصادي در اروپا تمام شده است!
از يونان، بحران‌زده‌ترين عضو اتحاديه اروپا نيز خبر مي‌رسد، فعاليت رسانه‌هاي صوتي و تصويري دولتي اين کشور به دليل ناتواني در تامين هزينه از روز چهارشنبه (ديروز) متوقف شد.
ايسنا به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس 24 نوشت، توقف فعاليت راديو تلويزيون دولتي يونان در چارچوب تدابير رياضتي و ادامه بحران مالي صورت مي‌گيرد.سخنگوي دولت يونان مي‌گويد، پخش برنامه‌هاي تلويزيوني به محض آنکه امکانش فراهم شود، از سر گرفته مي‌شود.
با تعطيلي راديو و تلويزيون دولتي يونان، موقعيت شغلي دست کم 2500 کارمند با خطر روبه‌رو مي‌شود.
اتحاديه‌هاي صنفي يونان اعلام کرده‌اند، همه تلاش خود را براي ادامه پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون دولتي اين کشور به کار مي‌گيرند.

 


رهبر کاتوليک هاي جهان در اظهاراتي غيرمنتظره و بي سابقه به وجود لابي هاي فساد اخلاقي در داخل واتيکان اذعان کرد.
به گزارش شبکه خبري سي ان ان، پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک هاي جهان اين اظهارات را در ديدار با رهبران جوامع کاتوليک مطرح کرد. وي گفت در تلاش است براي حل اين معضل کاري انجام دهد.
وي همچنين از وجود «جرياني از فساد در بخش بروکراسي کليساي کاتوليک» پرده برداشت .
به گفته خبرنگار سي ان ان موضوع لابي‌هاي فساد اخلاقي براي نخستين بار هنگام استعفاي پاپ بنديکت شانزدهم مطرح شد.
اين گزارش مي افزايد، پاپ فرانسيس در اقدامي بي‌سابقه به وجود چنين لابي هايي در داخل واتيکان اذعان کرده است و اين حادثه از نيت رهبر کاتوليک‌هاي جهان براي يک روند پاکسازي و شفاف سازي در داخل کليساي کاتوليک خبر مي دهد . پاپ به دنبال ايجاد اصلاحات و تغييرات در بخش هايي از واتيکان است که دچار فساد به مدتهاي طولاني بوده اند.
به اعتقاد برخي کارشناسان، علت استعفاي پاپ بنديکت شانزدهم (پاپ قبلي) بر خلاف آن چه «ناتواني جسمي و بيماري» عنوان شد، به ناتواني وي در حل همين بحران يعني «بحران بي اخلاقي در کليساها» باز مي گردد!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10