(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 23 خرداد 1392 - شماره 20516

روزنامه کريستين ساينس مانيتور: تحريم‌ها نمي‌تواند مانع پروژه گازي ايران و پاکستان شود
با افزايش ظرفيت پالايش صورت مي‌گيرد
صادرات بنزين و گازوئيل ايران به جاي نفت‌خام
رئيس هيات عامل ايدرو: خودروسازان بخشي از منابع مالي خود را در بخش‌هاي غيرتوليد صرف کردند
کوتاه اقتصادي
رئيس کانون انبوه‌سازان اعلام کرد
گران شدن مصالح، علت افزايش قيمت مسکن
دبير مجمع عالي نمايندگان کارگران خواستار شد
افزايش سن قانوني کار از 15 به 18 سال
شاخص بورس از نيمه 45 هزار واحد گذشت
ضريب افزايش حقوق شاغلان و بازنشستگان اعلام شد
   


روزنامه کريستين ساينس مانيتور نوشت: پاکستان به دنبال دريافت گاز طبيعي از ايران براي حل بحران انرژي اين کشور است.
اين روزنامه آمريکايي نوشت: به نظر نمي‌رسد تحريم‌هاي تشديد شده آمريکا عليه بخش انرژي ايران باعث انصراف پاکستان از حضور در پروژه خط لوله گاز ايران- پاکستان (آي پي) شود.
پاکستان اعلام کرده نمي‌تواند اجازه دهد نگراني‌هاي ژئوپولتيک در تلاش اين کشور براي پيدا کردن راه‌هاي توليد برق در اين کشور مداخله کند.
وزير برنامه‌ريزي پاکستان چند روز پيش اعلام کرد: تمام گزينه‌ها براي حل بحران انرژي اين کشور روي ميز است و اين گزينه‌ها شامل پروژه خط لوله گاز طبيعي از ايران نيز مي‌شود.
پروژه رقيب خط لوله گاز ايران (پروژه تاپي) اگرچه از حمايت آمريکا و بانک توسعه آسيا برخوردار است اما با توجه به تغيير اولويت‌هاي آمريکا در منطقه دولت جديد پاکستان احتمالا آزادي عمل بيشتري در زمينه برنامه‌هاي اجتماعي منطقه‌اي خود خواهد داشت.
احسان اقبال وزير برنامه‌ريزي دولت پاکستان اعلام کرد: دولت اين کشور بايد امکان دريافت گاز طبيعي را از هر کشوري تضمين کند. اولويت اصلي دولت نواز شريف برقراري دوستي با ديگر کشورها نيست بلکه روشن نگه داشتن چراغ‌هاي خانه‌هاي مردم است.
امنيت ملي پاکستان به دليل اعتراضات داخلي نسبت به بحران انرژي در اين کشور که باعث شده بخش اعظم کشور براي ساعات طولاني روز بدون برق باقي بماند، خدشه‌دار شده است. با توجه به افزايش شديد دما در فصل تابستان و نياز به استفاده از دستگاه‌هاي برقي خنک‌کننده، اتحاد با کشورهاي خارجي احتمالا جزو کمترين نگراني‌هاي پاکستان در صورت عدم وجود برق درکشور خواهد بود.
آمريکا در حال تغيير توجه خود به ديگر نقاط منطقه است و اين بدان معني است که نواز شريف مي‌تواند به روابط تجاري خود با ايران بدون اينکه نگران عواقب فوري آن از جانب آمريکا باشد ادامه دهد.
با توجه به اينکه پاکستان پولي براي پرداخت صورت حساب‌هاي خود ندارد، توليد انرژي پاکستان حدود 50 درصد ظرفيت خود در ماه‌هاي گرم تابستان است. اين در حالي است که ايران اعلام کرده که مي‌تواند در زمينه احداث خط لوله گاز طبيعي از پارس جنوبي به سمت پاکستان کمک مالي ارائه دهد. دولت نواز شريف اعلام کرده بحث انرژي اولويت اصلي اين دولت است.
وزير برنامه‌ريزي فدرال پاکستان گفت: اين برنامه شامل خط لوله گاز ايران نيز مي‌شود.
وي افزود: ما کار احداث خط لوله را ادامه خواهيم داد زيرا چنين پروژه حياتي در دوران سخت کنوني را نمي‌توان ناديده گرفت.

 


ايران با اجراي نخستين سناريوي مقابله با تحريم، ظرفيت پالايش نفت خود را در قلب خليج فارس بار ديگر افزايش داد تا به جاي صادرات نفت خام، بنزين، گازوئيل و نفتاي بيشتري با استاندارد يورو 4 اروپا توليد و صادر کند.
به گزارش مهر، همزمان با تحريم طلاي سياه ايران توسط وزارت خزانه‌داري آمريکا و 27 کشور عضو اتحاديه اروپا، ايران از سناريوهاي جديد مقابله با تحريم نفت رونمايي کرده است.
براين اساس تا اواسط خرداد ماه سال جاري ظرفيت پالايش نفت ايران به يک ميليون و 850 هزار بشکه در روز افزايش يافته که در طول يک ماه گذشته تاکنون با اجراي يک طرح ضربتي، ابتکاري و بدون سرمايه‌گذاري‌هاي کلان،‌ متخصصان ايراني از ظرفيت مازاد نفت مرغوب کشور به منظور افزايش ظرفيت پالايش نفت استفاده کرده‌اند.
از اين رو با اجراي اين طرح ضربتي، ظرفيت پالايش نفت در پالايشگاه لاوان در قلب خليج فارس روزانه 10 هزار بشکه افزايش يافته که اين ارتقاي ظرفيت پالايش، افزايش ظرفيت توليد بنزين، ‌گازوئيل و نفتاي سبک مرغوب و با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا را به همراه داشته است.
پيش از اين هم برخي از مشتريان سنتي نفت ايران همچون سريلانکا و هند نسبت به تحريم نفت ايران واکنش نشان داده بودند و حتي مسئولان نفتي تنها پالايشگاه سريلانکا،‌ تأکيد کرده بود: با کاهش و توقف واردات نفت خام از ايران و جايگزين کردن ساير نفت خام‌ها، ميزان بنزين‌دهي اين واحد پالايشگاهي به حداقل کاهش يافته است.
محمدعلي دادور در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت لاوان،‌گفت: در حال حاضر تمامي مراحل ساختمان و نصب واحدهاي مختلف فرآيندي به پايان رسيده و آخرين مراحل پيش راه‌اندازي و راه‌اندازي آغاز شده است.
مديرعامل پالايشگاه لاوان با اشاره به آغاز بارگذاري کاتاليست در راکتورهاي طرح جديد بنزين‌سازي پالايشگاه نفت لاوان، تصريح کرد: در شرايط فعلي شمارش معکوس براي آغاز توليد بنزين با استاندارد يورو 5 اتحاديه اروپا آغاز شده و پيش‌بيني مي‌شود تا هفته آينده توليد آزمايشي بنزين در اين واحد پالايشگاهي آغاز شود.
اين مقام مسئول ظرفيت افزايش توليد بنزين با استاندارد يورو 5 در اين واحد پالايشگاهي را حدود 4/1 تا 5/1 ميليون ليتر در روز عنوان کرد و افزود: در مجموع با بهره‌برداري اين طرح ظرفيت توليد بنزين يورو 4 و 5 پالايشگاه لاوان تا مرز 3 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد.
وي همچنين از اجراي يک طرح ضربتي افزايش ظرفيت پالايش نفت و توليد گازوئيل ايران در اين پالايشگاه خبر داد و تأکيد کرد: بدون انجام کوچکترين سرمايه‌گذاري و تنها با رفع گلوگاه‌هاي توليد، ظرفيت پالايش نفت در پالايشگاه لاوان از 50 به 60 هزار بشکه در روز افزايش يافته است.
دادور با بيان اينکه هم اکنون خوراک پالايشگاه لاوان به ميزان 40 تا 45 هزار بشکه نفت خام و 10 تا 15 هزار بشکه ميعانات گازي تأمين مي‌شود، تبيين کرد: همچنين هفته گذشته نخستين محموله ميعانات گازي توليدي مجتمع NGL سيري به پالايشگاه نفت لاوان تحويل شد.
مدير عامل پالايشگاه لاوان با تأکيد براينکه همزمان با افزايش ظرفيت پالايش نفت در اين پالايشگاه در قلب خليج فارس، ظرفيت توليد بنزين و گازوئيل افزايش و توليد نفت کوره به حداقل کاهش يافته بيان کرد: از سوي ديگر با راه‌اندازي واحد تقطير در خلأ، امکان استحصال گازوئيل از وکيوم باتوم فراهم شده است.
دادور با بيان اينکه راه‌اندازي اين طرح جديد منجر به افزايش روزانه 300 هزار ليتري توليدي گازوئيل با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا شده گفت: علاوه بر اين سهم نفت کوره از 37 به 20 درصد در سبد پالايشي کاهش يافته است.
اين مقام مسئول با اعلام اينکه در مجموع هم اکنون ظرفيت توليد گازوئيل مرغوب در پالايشگاه لاوان تا مرز 4 ميليون ليتر و بنزين به حدود 3 ميليون ليتر افزايش يافته تصريح کرد: با احتساب افزايش 600 هزار ليتري نفتاي سبک در مجموع حدود 7 ميليون ليتر فرآورده‌هاي استراتژيک نفتي بيشتري در پالايشگاه لاوان توليد و عرضه مي‌شود.
بنابراين گزارش: در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين ايران به بيش از 66 ميليون ليتر در روز رسيده که بايد اين ظرفيت تا پايان سال جاري با بهره‌برداري از چهار طرح جديد از مرز 70 ميليون ليتر در روز عبور کند.
همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين به عنوان يک محصول نفتي پرطرفدار در داخل کشور، ‌ارتقاي عدد اکتان (درجه آرام‌سوزي) حذف ترکيبات حلقوي همچون آروماتيک‌ها و کاهش گوگرد يکي از برنامه‌هاي کلان صنعت نفت در سال جاري است.
براين اساس بايد کيفيت بيش از 70 درصد بنزين توليدي پالايشگاه‌ها به استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا افزايش يابد که در اين صورت در سال جاري بايد دستکم روزانه 35 تا 50 ميليون ليتر بنزين توليدي با استاندارد يورو 4 و 5 در جايگاه‌هاي سوخت عرضه شود.

 


رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) درخصوص عملکرد خودروسازان، گفت: خودروسازان بخشي از منابع مالي که بايد براي توليد هزينه مي‌شد را در بخش‌هاي غيرتوليدي صرف کردند.
غلامرضا شافعي در گفت‌وگو با ايرنا، مشکل اصلي صنعت خودرو را نقدينگي اعلام کرد و افزود: شرايط اقتصادي کشور، بالا رفتن قيمت ارز و ساير هزينه‌ها سبب شد تا اين وضعيت به نقدينگي بيشتري نياز پيدا کند.رئيس هيات عامل ايدرو گفت: تامين نکردن نقدينگي مورد نياز و از طرف ديگر تعلل در تصميم‌گيري‌ها و دعواهاي طرح شده باعث شد تا خودروسازان مدتي از امکان فروش محروم شوند.
شافعي با بيان اين که خودروسازان در صورت به فروش نرساندن توليدات خود امکان تامين نقدينگي و خريد قطعات را ندارند، افزود: در اين شرايط بانک‌ها نيز تسهيلات به اين بخش ندادند، از منابع عمومي هم پولي به آنها تزريق نشد و برخي هم اعلام کردند که خودرو نخريد، گران مي‌فروشند، همه اين عوامل باعث شد تا صنعت خودروسازي در کشور با مشکلاتي مواجه شود.
وي با بيان اين که اکنون اجازه فروش داده شده است، ابراز اميدواري کرد وضعيت آنها مقداري بهبود پيدا کند.رئيس هيات عامل ايدرو افزود: قدرت خريد مردم به طور طبيعي متناسب با يکي دو سال گذشته نيست و انتظار نداريم تقاضاي بازار در سال جاري برابر با سال 1390 باشد اما اميدواريم به تدريج عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود.شافعي در انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: خودروسازان بي‌عيب نيستند و بخشي از اشکال کار آنها اين بود که مقداري از منابع خود را که بايد در توليد هزينه مي‌کردند در بخش غيرتوليدي صرف کردند.رئيس هيات عامل ايدرو در مورد ادعاهايي که درخصوص بومي‌سازي کامل توليد خودرو از سوي خودروسازان مطرح مي‌شود، بيان کرد: زماني بخش اعظم قطعات و تجهيزات خودروها در داخل تامين مي‌شد، اما هرچه جلوتر مي‌رويم نيازهاي الکترونيکي خودروها بيشتر مي‌شود، در حالي که چند سال پيش اين نيازها وجود نداشت.
شافعي با بيان اين که در حال حاضر بحث توليد خودروهاي هوشمند مطرح است و به طور طبيعي نيازهاي جديدي نيز عنوان خواهد شد، گفت: اين اقلام نيز معمولا با تکنولوژي بالا همراه است که در خارج از کشور توليد مي‌شود. بنابراين برخي خودروسازان که سال‌هاي گذشته بخش عمده قطعات خود را در داخل تامين مي‌کرد اکنون با ارزبري زيادي مواجه شده‌اند.

 


* بانک مرکزي اعلام کرد: سيستم امداد شتاب با هدف خدمت‌رساني به مشتريان بانک‌هاي عضو شبکه شتاب و تسهيل در فرايند پيگيري رفع مغايرت‌هاي اين شبکه ايجاد شده است.بانک مرکزي اعلام کرد: ميز امداد شتاب در فضاي اينترنت به آدرس ‌Emdadshetab.cbi.ir راه‌اندازي شد. سيستم امداد شتاب با هدف خدمت رساني به مشتريان بانک‌هاي عضو شبکه شتاب و تسهيل در فرآيند پيگيري رفع مغايرت‌هاي اين شبکه ايجاد شده است.
* يک شرکت توليد‌کننده محصولات آلومينيوم به اتهام اخذ مبالغ اضافه و گرانفروشي محکوم به پرداخت جزاي نقدي به ارزش 7 ميليارد و 754 ميليون ريال در حق دولت شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در پي بررسي‌هاي انجام شده در خصوص عملکرد شرکت آلومينيوم سازي از طريق بازرسان ويژه سازمان حمايت مشخص شد مبناي نرخ دلار محاسباتي يکي از واحدهاي توليدکننده مذکور 20 درصد نسبت به نرخ ارز مبادله‌اي بيشتر بوده است.بنابراين پس از انجام تحقيقات تکميلي و طي مراحل قانوني، شعبه 50 بدوي سازمان تعزيرات حکومتي استان تهران واحد متخلف را به پرداخت اخذ درآمد حاصل از تخلف گرانفروشي به ارزش کل 7 ميليارد و 754 ميليون ريال و واريز آن به حساب خزانه دولت محکوم کرد.
* در آخرين روز هفته کاري سهامداران شرکت‌هاي فرابورسي 37 ميليون اوراق و سهم به ارزش 325 ميليارد ريال معامله کردند. ديروز در بازارهاي فرابورس 10 هزار و 670 سهم توسط سرمايه‌گذاران جابه‌جا شد، در اين ميان بانک خاورميانه در بازار پايه با معامله 1/10 ميليون سهم بيشترين حجم معاملات را کسب کرد و پس از آن سرمايه‌گذاري مسکن شمال غرب با مبادله 3/3 ميليون سهم جايگاه دوم را به خود اختصاص داد.
* بانک صادرات ايران در دو ماه اول سال جاري مبلغ 160‌ميليارد ريال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد. اين بانک به منظور کمک به جوانان، در راستاي انجام رسالت‌ها، تکاليف اجتماعي و ترويج سنت حسنه ازدواج در جامعه در 2 ماهه اول سال جاري مبلغ 160 ميليارد و 211 ميليون ريال را به متقاضيان در سراسر کشور پرداخت و زمينه ازدواج بيش از 5 هزار نفر از جوانان را فراهم کرده است.
* معاون بازرگاني سازمان چاي از اختصاص 60 ميليارد تومان اعتبار براي ساماندهي توليد، فرآوري و فروش برگ سبز چاي در سال جاري خبر داد.مجيد صفاري گفت: دولت و سازمان چاي از کارخانه‌هايي که سهم خود را در خريد برگ سبز چاي کشاورزان به موقع پرداخت مي‌کنند، حمايت مي‌کند تا کشاورزان بتوانند مطالبات خود را در موعد مقرر دريافت کنند.
* سامانه پرداخت امن بانک پاسارگاد که با هدف ايجاد امنيت در خريد و فروش‌هاي اينترنتي ايجاد شده است، مورد استقبال مردم قرار گرفت. مشتريان بانک پاسارگاد با بهره‌گيري از اين سامانه علاوه بر سهولتي که در فرآيند خريد آنلاين کالا خواهد داشت، قادر خواهند بود خريد اينترنتي را با همان اطمينان خريد از بازار واقعي تجربه کنند.در اين سامانه بانک پاسارگاد با ايفاي نقش داوري، بين اختيارات دو طرف معامله توازن برقرار مي‌کند. به اين ترتيب، اين سامانه، به خريدار اطمينان مي‌دهد که کالاي مورد نظرش را در زمان مقرر و طبق موارد مندرج در فاکتور فروش دريافت مي‌کند.
* رقم 1550 تومان که براي قيمت شکر اعلام شد فاصله قيمتي بين قيمت فروش اين کالا از در کارخانه تا بازار آزاد بوده و نرخ اين کالا در کارخانه همچنان 1300 تومان است.حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان مطلب بالا و اين که تاکنون شکر افزايش قيمتي نداشته است، اظهار کرد: اين کالا در کارخانه 1300 تومان به فروش مي رسد.وي ادامه داد: کارگروه تنظيم بازار هيچ افزايش قيمتي را براي شکر قبول نکرده و اين کالا همچنان با قيمت‌هاي مصوب قبلي به فروش مي‌رسد.
* نرخ حق الوکاله به کارگيري سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري بانک ملي ايران اعلام شد.بر اين اساس نرخ حق الوکاله دريافتي بانک ملي ايران از سپرده‌گذاران در سال جاري 5/2 درصد تعيين شده است.حق الوکاله مذکور شامل هزينه‌هاي به کارگيري سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار مشتريان در امور اعطاي تسهيلات و سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي بانک مي‌باشد.

 


رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان مسکن با بيان اين که کاسه‌ کوزه گران شدن قيمت مسکن را بر سر وزير راه و شهرسازي نشکنيم، گفت: تمام نهاده‌هاي ساختمان گران شده و وزيران مربوطه عکس‌العملي به اين موضوع نشان نمي‌دهند.
ايرج رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين پرسش که چند هفته‌اي است، قيمت مصالح ساختماني و نهاده‌هاي ساخت مسکن در حال افزايش است، افزود : نبايد کاسه‌کوزه‌هاي گران شدن مسکن را روي سر وزير راه و شهرسازي شکست و در حالي که نيکزاد محکوم به اين است که قيمت مسکن را ثابت نگه دارد، بقيه وزرا هيچ عکس‌العملي نسبت به گران شدن نهاده‌هاي ساختمان‌سازي نشان نداده‌اند.
رئيس کانون سراسري انبوه‌سازان مسکن تاکيد کرد: نبايد اين طور باشد که آهن و سيمان گران شود و وزير مربوطه هيچ عکس‌العملي به اين گران شدن نشان ندهد.
رهبر با بيان اين که وقتي تمام نهاده‌هاي مسکن مثل آهن، سيمان، انرژي و دستمزدها افزايش مي‌يابد، نبايد از وزير راه و شهرسازي انتظار ثبات قيمت مسکن را داشت تصريح کرد: تمام مصالح ساختماني کليدي و غيرکليدي از ابتداي سال جاري بدون هيچ کنترلي همين طور افزايش مي‌يابد و در قيمت تمام شده مسکن تاثير مي‌گذارد.
وي ادامه داد: وقتي قيمت تمام شده مسکن همين طور بدون کنترل افزايش مي‌يابد، چطور مي‌توان انتظار داشت که قيمت مسکن بايد کنترل شود.
رهبر اضافه کرد: مسئولان بايد به طور جدي اين موضوع را رسيدگي کنند و از افزايش بي‌کنترل قيمت مصالح ساختماني جلوگيري کنند.

 


دبيرمجمع عالي نمايندگان کارگران کشور از تشکيل کميته مبارزه با کار کودکان خبر داد و افزايش سن قانوني کار از 15 سال به 18 سال را در ايران خواستار شد.
آرش فراز به ايسنا، گفت: موضوع کار کودک در جهان از اهميت بالايي برخوردار است به گونه‌اي که سازمان جهاني کار دو کنوانسيون بين‌المللي را در اين زمينه تدوين کرده که مقاوله نامه‌هاي 182 و 138 از جمله آنها است.
وي افزود: با وجود آنکه ايران به مقاوله نامه 182 سازمان جهاني کار (حداقل سن کودکان) پيوسته و آيين‌نامه‌اي هم در اين خصوص تدوين کرده اما متاسفانه اين آيين‌نامه تاکنون به اجرا در نيامده است.
به گفته فراز، مقاوله نامه 182 به بدترين شکل کار کودک از قبيل واداشتن کودکان به انجام کار قاچاق، مشاغل سخت و زيان‌آور و بهره‌برداري‌هاي جنسي اشاره دارد.
دبيرکل مجمع عالي نمايندگان کارگران کشور در ادامه با اشاره به عدم الحاق ايران به مقاوله نامه 138 سازمان بين‌المللي کار، از تعيين سن 15 سال براي کار کودکان در قانون کار انتقاد کرد.
به اعتقاد فراز، سن قانوني براي کار بايد از 15 سال به 18 سال افزايش يابد.
وي در عين حال از راه‌اندازي کميته مبارزه با کار کودک از سوي مجمع عالي نمايندگان کارگران خبر داد و تصريح کرد: اين مجمع آمادگي دارد که موضوع منع کار کودک را به شکلي شايسته ساماندهي و زمينه هم‌افزايي هر چه بيشتر ميان سازمانهاي ذينفع را فراهم کند. بنابراين گزارش: براساس ماده 79 قانون کار ايران، اشتغال به کار کودکان زير 15 سال ممنوع است و در صورتي که کارفرمايي افراد زير 15 سال را به خدمت بگيرد، متخلف بوده و مشمول مجازات از جريمه نقدي و حبس تا پلمب کارخانه و ابطال پروانه کار مي‌شود.
ماده 84 قانون کار نيز پيش‌بيني کرده است که در مشاغل و کارهايي که ماهيت آن براي سلامتي يا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زيان‌آور است، حداقل سن کار 18 سال تمام خواهد بود که تشخيص اين امر با وزارت کار و امور اجتماعي است. همچنين براساس گزارش جديدي که از سوي سازمان بين‌المللي کار (ILO) انتشار يافت، شمار نگران‌کننده از کودکان بين هفت تا 15 سال در سراسر جهان به عنوان خدمتکار خانگي کار مي‌کنند.
حدود 5/15 ميليون کودک در سراسر جهان به عنوان کارگر خانگي در وضعيت دشوار و اغلب شرايط برده‌وار در خانه‌هاي مردم کار مي‌کنند.
براساس جديدترين آمار که در گزارش ILO با عنوان «پايان دادن به کار خانگي کودک» منتشر شده، کودکان و نوجوانان در خارج از خانه خود کار مي‌کنند و وظايفي مانند نظافت، اتوکشي، آشپزي، باغباني، نگهداري از کودکان يا مراقبت از سالمندان را انجام مي‌دهند.
برخي از اين کودکان اصلا دستمزدي دريافت نمي‌کنند و به گفته برخي از نوجوانان، کارفرمايان‌شان به آنها گفته‌اند که در حق‌شان لطف مي‌کنند. بيش از 59 درصد اين کارگران دختر هستند.

 


شاخص کل بورس تهران با افزايش 118 واحدي از نيمه 45هزار واحد گذشت.
به گزارش فارس؛ شاخص کل ديروز در معاملات تالار شيشه‌اي با 118 واحد مثبت به 45هزار و 671 واحد صعود کرد تا 329 قدم ديگر تا کانال 46‌هزار واحدي فاصله داشته باشد.
يادآور مي‌شود؛ ارزش بازار سهام ديروز به بيش از 218 هزار و 890 ميليون تومان رسيد که بيش از 312 ميليون برگ سهم در 40 هزار بار داد و ستد شده است.
براساس اين گزارش؛ صنايع پتروشيمي خليج‌فارس با 86 واحد صنفي و پالايش نفت اصفهان با 43 واحد بر شاخص کل تاثيرگذار بوده‌اند که از اين ميان فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات، فولاد خوزستان، مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي و صنايع شيميايي ايران هرکدام به ترتيب با 94 واحد، 29 واحد، 21 واحد، 20 واحد، 20 واحد بر روند شاخص کل بازار تاثير گذاشته‌اند.
روز چهارشنبه همچنين يکسري از شرکت‌ها بيشترين کاهش و افزايش را به خود اختصاص دادند که از اين ميان سرمايه‌گذاري پارس پوشه، سيمان درود، فرآورده‌هاي نسوزآذر، سيمان خاش، شيشه وگاز، بيمه البرز و فولاد آلياژي ايران بيشترين افزايش و در مقابل سيمان داراب، بيمه دانا، فيبر ايران، کشت و صنعت پياذر، صنايع شيميايي سينا، چيني ايران و سيمان سپاهان بيشترين کاهش قيمت را بر روند شاخص کل داشتند.
افزايش سرمايه شرکت بورس
از سوي ديگر در مجمع فوق‌العاده شرکت بورس با افزايش سرمايه اين شرکت موافقت شد. به گزارش ايسنا، موضوع جلسه مجمع فوق‌العاده بورس تهران افزايش سرمايه از مبلغ 300 ميليارد به 450 ميليارد ريال معادل 50 درصد بود که اين افزايش سرمايه مطابق مجوز سازمان بورس شامل 43 ميليارد و 850 ميليون ريال از اندوخته احتياطي و 106 ميليارد و 150 ميليون ريال از سود انباشته مورد تصويب سهامداران شرکت بورس قرار گرفت.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ضريب افزايش حقوق شاغلان و بازنشستگان را اعلام کرد.
رحيم ممبيني گفت: امسال ضريب ريالي افزايش حقوق براي بازنشسته‌ها 25درصد و براي شاغلان حدود 23درصد است.
وي در گفت‌وگو با ايسنا همچنين به برخي تغييرات لايحه بودجه سال92 در مجلس و با بيان اينکه در اين لايحه پيشنهاد ما درآمد 53هزار ميليارد توماني براي ماليات بود، اظهار کرد: در لايحه بودجه سال92 با درنظر گرفتن احکام ارائه شده براي درآمدهاي مالياتي، به‌طور بدبينانه 85درصد از درآمد 53هزار ميليارد توماني پيشنهاد شده محقق مي‌شد.
وي افزود: اين آمار حقوق ورودي، ماليات‌هاي مستقيم و ماليات کالا و خدمات را دربر مي‌گيرد، اما درمورد ماليات به تنهايي، پيش‌بيني ما تحقق بيش از 95درصد و در مورد حقوق ورودي تحقق 85درصدي بود.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي تصريح کرد: اگر در ارتباط با سيستم جامع مالياتي و هم احکام انضباطي حمايت مي‌شديم تا فرار مالياتي را کاهش دهيم بخش قابل توجهي از پيش‌بيني ما محقق مي‌شد اما حذف برخي بندهاي مالياتي تأثير منفي بر ميزان وصول خواهد داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10