(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 خرداد 1392 - شماره 20517

اعلام نتايج آزمون دستياري از امروز
استان تهران رکورددار بيشترين اهداي خون
اعلام نتايج امتحانات دانش‌آموزان تا هفته آينده
تابستان امسال هوا گرمتر مي‌شود
با فروش اموال بهزيستي؛ مددجويان بي‌بضاعت صاحب مسکن مي‌شوند
بر اساس قانون بودجه صورت مي‌گيرد
دريافت 30ريال عوارض از مشترکين برق
استفاده روزانه 5 ميليون تهراني از حمل و نقل عمومي
مرگ يک کارگر در پي ريزش چاه در خيابان آيت
راه‌اندازي سايت غيراخلاقي توسط زوج ورشکسته
تا سال 2050 جمعيت جهان به 6/9 ميليارد نفر مي‌رسد
دستگيري 70 خرده‌فروش مواد مخدر
نجات 18 نفر از ميان دود و آتش
مسموميت 60 دانش‌آموز با آفت‌کش
محکوميت رئيس‌جمهور سابق به حبس
انفجار پدر کارخانه توليد مواد شيميايي
سانحه ريلي مرگبار در آرژانتين
خشونت در ميسوري
   


داوطلبان چهلمين آزمون دستياري تخصصي از امروز چهار روز فرصت دارند براي انتخاب رشته خود در 100 رشته- محل اقدام کنند.
به گزارش فارس، داوطلبان بايد در تکميل فرم انتخاب رشته- محل، دقت کافي داشته باشند چون پس از ارسال اطلاعات امکان تغيير يا تبديل، ويرايش و ابطال فرم وجود ندارد.
همچنين مهلت اعلام شده قابل تمديد نيست و عدم تکميل فرم انتخاب رشته- محل به منزله انصراف از شرکت در مراحل پذيرش دستيار تخصصي اين دوره است.
کليد نهايي آزمون دستياري تخصصي پزشکي منتشر شده و بر روي سايت سنجش آموزش پزشکي قرار گرفته به همين منظور زمان انتخاب رشته پذيرفته‌شدگان اوليه نيز اعلام شده است.
داوطلبان چهلمين آزمون دستياري تخصصي چهار روز فرصت دارند تا رشته تخصصي خود راانتخاب کنند.
چهلمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشکي (آزمون ورود پزشکان عمومي به دوره تخصصي پزشکي) پنجم ارديبهشت با رقابت 15 هزار و 500 داوطلب در 19 حوزه و 18 شهر برگزار شد.

 


گسترش بيمارستان‌ها و مراکز درماني تهران نياز به خون را افزايش داده است. از سوي ديگر تهران پذيراي تعداد زيادي از هموطنان شهرستاني هم هست. بيش از 60 درصد بيماران بيمارستان امام خميني(ره) و بيمارستان قلب شهيد رجايي، شهرستاني هستند و انتقال خون تهران نياز اين بيماران را هم عليرغم مشکلات عديده‌اي که دارد تامين مي‌کند.
براساس آمارهاي موجود بيمارستان‌هاي تهران از جمله امام خميني(ره)، ميلاد، شريعتي و قلب شهيد رجايي پرمصرف‌ترين مراکز درماني کشورند.
پرمصرف‌ترين استان کشور
استان تهران (از لحاظ پخش فرآورده‌ها به مراکز درماني) روزانه حدود 3000 واحد خون و فرآورده‌هاي خوني مثل پلاسما، پلاکت، کرايو را در ميان 160 بيمارستان و مرکز درماني توزيع مي‌کند و پرمصرف‌ترين استان کشور است.
استان رکورددار اهداکننده و اهداکننده مستمر خون
استان تهران با بيش از 2000 اهداکننده در روز، داراي بيشترين تعداد اهدا کننده است.
خون سالم‌ و پاک که توسط اهداکنندگان مستمر اهدا مي‌شود، از درجه اطمينان بالايي برخوردار است. در حال حاضر آمار اهداکنندگان خون مستمر در استان سمنان 50 در هر 1000 نفر بوده و داراي بيشترين تعداد اهدا کننده مستمر خون است.
رکورددار اهداي خون
زنان
بيش از 150 مرتبه اهداي خون، رکوردي است که خانم بهيار بازنشسته تامين اجتماعي به ثبت رسانده است. ام‌کلثوم سهرابي بانوي 50 ساله زنجاني، از 16 سالگي که بهيار شده، اهداي خون را هم آغاز کرده و با وجود گذشت 33 سال از اولين باري که خون داده است.
رکورددار اهداي خون مردان
دکترمحمدحسن شيخ‌الاسلامي پزشک 78ساله شيرازي متخصص پاتولوژي باليني و تشريحي، فوق تخصص طب انتقال خون از دانشگاه لندن و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکي شيراز، رکورددار اهداي خون در ايران و جهان شناخته شده و از اين رو به «سلطان خون جهان» شهرت يافته است.
پدر اهداي خون ايران سه رکورد جهاني در امر انتقال خون دارد که مهمترين آن رکورد بالاترين آمار اهداي خون است که چند سالي است از آن اوست و در کتاب‌رکوردهاي گينس هم ثبت شده است و به 200 مرتبه اهدا نزديک شده است.
جوان‌ترين و پيرترين اهداکننده خون
زهره حمزه‌پور، جوان‌ترين اهداکننده خون است که از 18 سالگي به طور مرتب خون اهدا کرده است.
او که متولد 1370 و دانشجوي رشته الکترونيک است قصه اهداي خون خود را کمي متفاوت‌تر از سايرين مي‌داند و مي‌گويد براي اهداي خون روزشماري مي‌کرده است.
پيرترين اهداکننده خون نيز دکترمحمدحسن شيخ‌الاسلامي است که عنوان رکوردداري اهداي خون جهان را هم يدک مي‌کشد.

 


رئيس مرکز آزمون آموزش و پرورش گفت: نتايج تمامي امتحانات اعم از داخلي و نهايي دانش‌آموزان تا اواسط هفته آينده اعلام مي‌شود.
عبدالاميرعرفي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: اعلام نتايج امتحانات در برخي استان‌ها آغاز شده و تا هفته آينده هم? استان‌ها نتايج امتحانات را اعلام خواهند کرد.
وي تصريح کرد: پس از اعلام نتايج، دانش‌آموزاني که به نمرات نهايي خود اعتراضي داشته باشند، مي‌توانند فرم مخصوص اعتراض را پر کرده و آن را به مدرسه محل تحصيل خود تحويل دهند تا برگ? امتحاني آنها مجدد تصحيح شود.
رييس مرکز آزمون آموزش و پرورش ادامه داد: نتايج رسمي امتحانات نهايي از طريق مناطق آموزشي به شرکت کنندگان اطلاع‌رساني مي‌شود و برابر ضوابط در صورتي که دانش آموز به نمره يک يا چند درس خود اعتراض داشته باشد، مي‌تواند درخواست کتبي خود را به واحد آموزشي مربوطه ارائه کند تا مديران آموزشگاه‌ها هماهنگي‌هاي لازم براي بررسي مجدد و تجديد نظر اوراق امتحاني را با حوزه‌هاي تصحيح مناطق آموزش و پرورش انجام دهند. به گفته عرفي، در سال تحصيلي جاري بيش از يک ميليون دانش آموز در امتحانات نهايي سال سوم شاخه نظري، فني وحرفه‌اي و پيش دانشگاهي در سراسر کشور در 32 استان شرکت کردند.

 


کارشناس ارشد هواشناسي با بيان اينکه تابستان سال جاري نسبت به شرايط عادي نيم تا 1/5 درجه گرمتر خواهد شد، گفت: دماي هواي تهران طي 2 روز آينده به 38 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد.
محمد اصغري در گفت و گو با فارس با اشاره به روند افزايشي دماي هوا در کل کشور اظهار داشت: دماي هوا در تهران با روندي افزايشي همراه است به طوري که پيش‌بيني مي‌شود طي 2 روز آينده به 38 درجه سانتي‌گراد برسد.کارشناس ارشد هواشناسي افزود: تا نيمه هفته آينده شاهد روند افزايشي دماي هوا در کل کشور خواهيم بود.وي با بيان اينکه جنوب‌شرق کشور هم باراني است، گفت: در شمال سيستان و بلوچستان و جنوب خراسان‌جنوبي طي 3 روز آينده وزش باد رخ مي‌دهد.به گفته وي، پديده‌هاي جوي مزبور طي 3 روز آينده در نقاط مختلف کشور رخ خواهد داد.اصغري ادامه داد: طي 3 روز آينده سواحل استان بوشهر نيز مواج است.
اين کارشناس هواشناسي در ادامه به پيش‌بيني فصلي براي تابستان امسال پرداخت و بيان داشت: براساس نقشه‌هاي پيش‌يابي تابستان سال جاري نيم تا 1/5 درجه سانتي‌گراد نسبت به شرايط عادي گرمتر مي‌شود.
اصغري اضافه کرد: اين در حالي است که در تابستان امسال بارندگي قابل توجهي در کشور نخواهيم داشت با اين حال مقدار بارش باران نسبت به شرايط عادي نرمال پيش‌بيني مي‌شود.

 


اموال منقول و غيرمنقول سازمان بهزيستي براي تامين مسکن مددجويان بي‌بضاعت تا سقف 20 ميليارد تومان به فروش مي‌رسد.
همايون هاشمي رئيس سازمان بهزيستي با اشاره به پيشنهاد کميسيون اجتماعي مجلس در مورد فروش اموال منقول و غيرمنقول سازمان بهزيستي براي مددجوياني که توانايي پرداخت سهم آورده مسکن را ندارند، گفت: پيشنهاد کميسيون اجتماعي به کميسيون تلفيق و پس از آن به صحن مجلس فرستاده و در نهايت مصوب شد.
وي با بيان اينکه هنوز ماده واحده بودجه به سازمان بهزيستي ابلاغ نشده و ضوابط اجرايي آن هنوز به سازمان نيامده است، اظهار کرد: بلافاصله پس از ابلاغ توسط دولت براساس برنامه‌ريزي در جهت تحقق اين امر تلاش مي‌کنيم.به گفته هاشمي، براي مددجوياني که در بحث مسکن توانايي تهيه سهم آورده خود را ندارند، با فروش اين اموال از 100 درصد تا درصدهاي پايين سهم آورده‌شان پرداخت مي‌شود.
رئيس سازمان بهزيستي در مورد نحوه شناسايي اين دسته از مددجويان بي‌بضاعت، گفت: در سازمان بانک اطلاعاتي وجود دارد، بنابراين با توجه به ساز و کار سازمان و بانک اطلاعاتي که طي سنوات مختلف ايجاد شده است، اين افراد را شناسايي مي‌کنيم.
هاشمي، اين مبلغ اختصاص يافته را رقم درشتي ندانست و عنوان کرد: اين رقم، رقم بزرگي نيست اما مي‌تواند قسمتي از مشکلات را پوشش دهد.
رئيس سازمان بهزيستي با اشاره به اينکه مسکن مددجويان اين سازمان متفاوت از مسکن مهر است، گفت: به دليل اينکه مددجويان سازمان بهزيستي از نظر مالي ضعيف هستند، سازمان بهزيستي چهار ميليارد تومان را به نمايندگي از دولت براي تهيه مسکن پرداخت مي‌کرد و تهيه مابقي مبلغ نيز برعهده مددجو بود.
وي همچنين در مورد ميزان سهم آورده مددجويان در بحث مسکن، بيان کرد: سهم آورده مددجويان در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف متفاوت و به قيمت تمام شده زمين و مسکن در هر منطقه بستگي دارد.

 


براساس قانون بودجه، وزارت نيرو موظف است علاوه بر دريافت بهاي برق به ازاي هر کيلووات ساعت مبلغ 30 ريال به عنوان عوارض در قبوض مربوطه درج و از مشترکين دريافت کند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وجوه حاصله به حساب شرکت توانير نزد خزانه‌داري کل کشور واريز و عين وجوه دريافتي صرفا بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک هزينه مي‌شود. منابع مذکور به عنوان درآمد شرکتهاي ذي‌ربط محسوب نمي‌شود.
وزارت نيرو از طريق شرکتهاي آبفاي شهري سراسري کشور مکلف است علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي شهري به ازاي هر متر مکعب فروش آب شرب مبلغ 100 ريال از مشترکين آب دريافت و به خزانه‌داري کل کشور واريز کند.
بنابراين گزارش: 100 درصد وجوه دريافتي تا سقف 390 ميليارد ريال از محل حساب مذکور صرفا جهت آبرساني شرب روستايي اختصاص مي‌يابد.
اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بين استانهاي کشور در مقاطع سه ماهه از طريق شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور توزيع مي‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بين معاونت برنامه‌ريزي استانداري‌ها و شرکتهاي آب و فاضلاب روستايي استانها هزينه گردد. همچنين به منظور اجراي طرحهاي افزايش بازدهي نيروگاه‌ها با اولويت نصب بخش بخار در نيروگاههاي سيکل ترکيبي، توسعه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، کاهش تلفات، بهينه‌سازي مصرف، صرفه‌جويي در مصرف سوخت مايع و افزايش سهم صادرات سوخت، به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود تا سقف 120 هزار ميليارد ريال به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاران بخشهاي خصوصي و عمومي قرارداد اجراي طرحهاي افزايش بازدهي و توليد نيروگاه‌هاي بخش دولتي و خصوصي، توسعه نيروگاههاي تجديدپذير، کاهش تلفات و بهينه‌سازي مصرف انرژي با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل منعقد نمايد. شايان ذکر است مشترکين برق روستايي از پرداخت عوارض 30 ريال معاف هستند.

 


معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: بيش از 5 ميليون نفر در شهر تهران به صورت مرتب و مستمر از وسايل حمل و نقل عمومي اعم از مترو، اتوبوس و تاکسي استفاده مي‌کنند.
سيدجعفر تشکري هاشمي با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر بيش از 60 درصد سفرهاي روزانه در تهران با استفاده از حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود و به عبارتي از 5/8 ميليون جمعيت تهران بيش از 5 ميليون نفر به صورت مرتب و مستمر از وسايل نقليه عمومي اعم از مترو، اتوبوس و تاکسي استفاده مي‌کنند و البته بقيه شهروندان نيز به تناسب و تناوب از وسايل نقليه همگاني استفاده مي‌کنند.
وي همچنين به ورود نخستين اتوبوسهاي نسل جديد اشاره کرد و گفت: اين اتوبوس‌ها يک متروباس سه کابين هيبريدي توليد داخل با ظرفيت بيش از 200 مسافر است، به ناوگان اتوبوسراني تهران اضافه شد و وارد خط 2 بي‌آر‌تي شد.
تشکري هاشمي با بيان اين که 300 دستگاه اتوبوس تندرو در حال حاضر از سواحل جنوب ايران به سمت خيابان‌‌هاي جنوب تهران حرکت کرده‌اند، تصريح کرد: اين اتوبوس‌ها با پيمودن مسير 1518 کيلومتري بندرعباس تا تهران تا چند روز ديگر در خطوط بي‌آرتي و خطوط منطقه‌‌اي اتوبوسراني پايتخت مشغول به کار خواهند شد.
وي با اعلام اين که300 دستگاه اتوبوس که عمدتا در مناطق جنوب شهر به کار گرفته خواهند شد، تاکيد کرد: با اضافه شدن اين اتوبوس‌ها به ناوگان اتوبوسراني تهران، به ظرفيت جابه‌جايي مسافر در اين ناوگان روزانه بيش از 600 هزار نفر افزوده مي‌شود.

 


سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران از مرگ يک کارگر در پي ريزش چاهي در خيابان آيت خبر داد.
سيد جلال ملکي در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينکه در ساعت 27 دقيقه بامداد جمعه وقوع يک فقره ريزش چاه در خيابان دماوند تقاطع آيت به مرکز فوريت‌هاي امدادي 125 اطلاع داده شد، افزود: در پي اين حادثه سه ايستگاه آتش‌نشاني به همراه تجهيزات کامل به محل حادثه اعزام شدند. وي با بيان اينکه با حضور آتش‌نشانان در صحنه مشخص شد که اين حلقه چاه متعلق به پيمانکار يکي از ادارات دولتي است که در عمق هفت متري به يکباره دچار ريزش شده و سه کارگر در زير خاک مدفون شدند، گفت: در اين حادثه يک کارگر به طور کامل در زير خاک مدفون و صورت دو کارگر ديگر مشخص بود که عمليات آتش‌نشانان با محوريت نجات اين دو کارگر آغاز شد.

 


رئيس پليس فتاي غرب استان تهران از دستگيري يک زوج جوان که با راه‌اندازي يک سايت اينترنتي، فيلم‌هاي غيراخلاقي مي‌فروختند، خبر داد.
سرهنگ تراب نوراللهي درباره دستگيري يک زوج که در اينترنت فيلم‌هاي غيراخلاقي مي‌فروختند، گفت: چند روز پيش ماموران فتاي غرب استان تهران هنگام رصد در فضاي مجازي متوجه يک سايت اينترنتي شدند که در زمينه فروش انواع فيلم‌هاي غيراخلاقي فعاليت مي‌کرد.
وي با بيان اينکه با شروع تحقيقات، ماموران فروشنده فيلم‌هاي غيراخلاقي را شناسايي و دستگير کردند، گفت: با انتقال متهم به پليس فتا، وي در تحقيقات اوليه مدعي شد از مشخصات و کارت بانکي‌اش که مدتي پيش گم شده سوءاستفاده کرده‌اند، اما در ادامه تحقيقات اعتراف کرد با همدستي همسرش، سايت فروش اينترنتي فيلم‌هاي غيراخلاقي را راه‌اندازي کرده است.
متهم در ارتباط با انگيزه‌اش از اين کار گفت: چندي پيش ورشکسته شده و مبلغ کلاني بدهکار شدم و به پيشنهاد همسرم تصميم گرفتيم يک سايت فروش فيلم راه‌اندازي کنيم به طوري که همسرم با دانلود فيلم‌هاي غيراخلاقي و تبديل آن به سي‌دي، آنها را در اختيارم قرار مي‌داد و من هم پس از دريافت اينترنتي پول آن‌ها، سي‌دي‌ها را از طريق پيک موتوري به خانه‌هايشان مي‌فرستادم.
رئيس پليس فتاي غرب استان تهران گفت: در پي اعتراف مرد متهم، همسرش نيز دستگير شد و به همدستي با شوهرش در راه‌اندازي سايت فروش فيلم‌هاي غيراخلاقي اعتراف کرد.

 


سازمان ملل در گزارش جديدي پيش‌بيني کرد که جمعيت جهان طي 12 سال آينده يک ميليارد نفر افزايش خواهد يافت و نيز تا سال 2050 ميلادي به 6/9 ميليارد تن خواهد رسيد.
در گزارش سازمان ملل آمده است: جمعيت فعلي جهان 2/7 ميليارد نفر است و تا سال 2050 ميلادي به 6/9 ميليارد تن افزايش خواهد يافت که اين افزايش جمعيت عمدتا در کشورهاي در حال توسعه اتفاق مي‌افتد.
معاون دبير کل سازمان ملل در امور اجتماعي و اقتصادي گفت: اگرچه رشد جمعيت در کل جهان روند کاهشي خواهد داشت اما اين گزارش گوشزد مي‌کند که افزايش جمعيت در برخي کشورهاي در حال توسعه به‌خصوص در آفريقا به شدت روند رو به رشدي را طي مي‌کند.
در اين گزارش همچنين آمده است: جمعيت مناطق توسعه‌يافته نسبتا بدون تغيير مي‌ماند و از ميزان فعلي تا سال 2050 ميلادي به حدود 3/1 ميليارد نفر مي‌رسد اما در 49 کشور که کمترين ميزان توسعه را دارند، نرخ جمعيت دو برابر مي‌شود و در سال 2050 ميلادي به 8/1 ميليارد نفر مي‌رسد.
«جان ويلموت»، مدير جمعيت‌شناسي امور اقتصادي-اجتماعي سازمان ملل نيز گفت: در حالي که هم‌اکنون کاهش سريع ميانگين جمعيت کودکان در ازاي هر زن در کشورهاي بزرگ در حال توسعه همچون چين، هند، اندونزي و برزيل مشاهده مي‌شود، پيش‌بيني شده که طي چند دهه آتي اين آمار در کشورهايي با نرخ بالاي بارداري مانند نيجر، نيجريه، کنگو، اتيوپي و اوگاندا رشد سريع و چشمگيري خواهد داشت.
وي اظهار داشت: تغييرات در نرخ باروري طي چند دهه آينده پيامد اصلي توزيع، ساختار و آمار جمعيتي در بلندمدت است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان ملل، اين سازمان همچنين پيش‌بيني کرده است که هند به بزرگترين کشور جهان تبديل شود و جمعيت آن تا سال 2028 ميلادي از جمعيت چين نيز فراتر رود.

 


رئيس پليس پيشگيري تهران بزرگ، از دستگيري 70 توزيع‌کننده مواد مخدر و معتاد در طرح مشترک پليس پيشگيري و پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در سطح شهر تهران خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پليس، سرهنگ محسن خانچرلي، صبح ديروز اعلام کرد: بنابر درخواست شهروندان درخصوص برخورد با توزيع‌کنندگان مواد مخدر و همچنين معتادان ولگرد و بي‌خانمان، تيم‌هاي عملياتي پليس پيشگيري و پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اقدام به اجراي اين طرح در قالب طرح امنيت محله محور کردند.
وي افزود: طرح مذکور بنا بر هماهنگي‌هاي انجام شده از يک روز قبل در تمام نقاط شهر تهران به اجرا درآمد که طي آن همه ماموران مبارزه با مواد مخدر کلانتري‌ها و پايگاه‌هاي مبارزه با مواد مخدر پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اقدام به بازداشت، دستگيري و جمع‌آوري توزيع‌کنندگان مواد مخدر و معتادان بي‌خانمان در محله‌هاي مختلف شهر تهران کردند.
سرهنگ خانچرلي، ادامه داد: اين طرح تا پاسي از شب ادامه داشت که در نتيجه 70 توزيع‌کننده و معتاد بازداشت و مقادير قابل توجهي مواد مخدر از قبيل ترياک، حشيش، شيره ترياک، شيشه، کراک، هروئين، گراس، سوخته ترياک و مرفين کشف و ضبط شد.

 


سازمان آتش‌نشاني از مهار حريق در ساختمان اداري در خيابان کريمخان و نجات 18 نفر از دود و آتش خبر داد.
بنابر گزارش اين سازمان ساعت 12 و 16 دقيقه ديروز زماني که کارگران مشغول تميز کردن يک مخزن گازوئيل در طبقه منفي دو در يک ساختمان اداري-تجاري در خيابان کريمخان مقابل ايرانشهر بودند، به علت سهل‌انگاري و وجود گازوئيل در مخزن‌آتش‌سوزي رخ داد.
بر اثر اين آتش‌سوزي دود زيادي طبقه‌هاي بالايي را فرا گرفت.
آتش‌نشانان 10 نفر از ساکنان که در طبقات بالايي بودند را به سمت پشت‌بام هدايت کردند. هشت نفر هم با نردبام از ساختمان خارج شدند.گروهي از آتش‌نشانان به مهار آتش‌سوزي پرداخته و پس از تخليه دود 10 نفري که در پشت‌بام بودند را به بيرون منتقل کنند. سه نفر از آنها دچار دودگرفتگي شده بودند که امدادگران اورژانس آنها را در محل درمان کردند.آتش‌سوزي ساعت 13 و 47 دقيقه به پايان رسيد.

 


60 دانش‌آموز مدرسه‌اي در برزيل که در ميان مزارع ذرت قرار دارد، بر اثر سمپاشي هوايي اين مزارع مسموم شدند.
يک جمعيت مبارزه با آفت‌کش‌ها در برزيل با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: «يک هواپيماي تک موتوره سوم مه پنج بار بر روي مدرسه‌اي دولتي در منطقه ريوورد در ايالت گويياس پرواز کرد و در مجموع 60 کودک را با يک آفت‌کش مسموم کرد. مسئول مرکز اطلاع‌رساني مسموميت ايالت گويياس گفت بيشتر اين کودکان دچار سردرد و مشکلات تنفسي شده‌اند. به گفته وي آفت‌کشي که استفاده شد حاوي ترکيبي است که نبايد از هواپيما پاشيده شود. اين مسئول افزود حال همه کودکان خوب است اما تا يک سال تحت نظر خواهند بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از ريودوژانيرو، اين جمعيت مبارزه با آفت‌کش همچنين اعلام کرد شکايت‌هايي به مراجع قضايي تسليم شده است و خلبان هواپيما و شرکتي که هواپيما به آن تعلق دارد بايد محکوم به پرداخت غرامت شوند. دولت برزيل در سال 2011 هشت هزار مورد مسموميت ناشي از آفت‌کش‌ها را ثبت کرده است. استفاده از آفت‌کش‌ها در اين کشور از سال دو هزار تاکنون سه برابر شده و اين کشور با 19 درصد مصرف جهاني، بزرگترين مصرف‌کننده اين فرآورده‌ها در جهان است.

 


رئيس‌جمهور سابق آرژانتين به اتهام قاچاق سلاح به کرواسي و اکوادور به هفت سال حبس محکوم شد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه بلومبرگ، دادگاه فدرال آرژانتين «کارلوس منم» رئيس‌جمهور سابق اين کشور را به اتهام قاچاق سلاح به کرواسي و اکوادور به 7 سال حبس محکوم کرد.
بنا بر اين گزارش، اين دادگاه قرار است از مجلس سناي اين کشور بخواهد تا مصونيت «منم» را لغو کرده تا اين حکم درباره وي اجرا شود.
دادگاه فدرال همچنين «اسکار کاميليون» وزير دفاع سابق آرژانتين را به پنج‌ونيم سال حبس محکوم کرد.«منم» در خلال سال‌هاي 1991 تا 1995 و همزمان با جنگ داخلي در يوگوسلاوي، حدود 6 هزار و 500 تن سلاح را به اين دو کشور ارسال کرده بود.
«منم» بين سال‌هاي 1989 تا 1999، رئيس‌جمهور آرژانتين بود.

 


مسئولان محلي ايالت لوئيزياناي آمريکا اعلام کردند؛ بر اثر انفجار شديدي که روز پنجشنبه در يک کارخانه توليد مواد شيميايي در اين ايالت روي داد، يک تن کشته شد و 77 تن نيز زخمي شدند.
اين انفجار ساعت 8 و 37 دقيقه به وقت محلي در کارخانه توليد مواد شيميايي «ويليامز اولفينز» در منطقه گيسمر، در 30 کيلومتري جنوب شرقي شهر باتون روژ، مرکز ايالت لوئيزيانا روي داد و موجب وقوع آتش‌سوزي شد که چندين ساعت به طول انجاميد.
سخنگوي پليس اين ايالت گفت: امدادگران جسد يک مرد 29 ساله را که شناسايي شده است، کشف کردند.
بنا به اعلام منابع بيمارستاني، جراحت بيشتر مجروحان سطحي است و تنها حال سه نفر از آنها وخيم است.
گفته مي‌شود هنگام وقوع اين انفجار حدود 600 کارگر در کارخانه حضور داشتند. جاده‌هاي نزديک اين کارخانه مسدود شده‌اند و مقامات به شهروندان هشدار داده‌اند در خانه‌ها بمانند و درها و پنجره‌هايشان را ببندند.» براساس آزمايش‌هاي اوليه، ميزان مواد شيميايي در فضاي اطراف کارخانه، در سطح خطرناکي نيست. اين انفجار در حالي روي داد که کمتر از دو ماه پيش نيز بر اثر انفجاري در يک کارخانه توليد کود شيميايي در ايالت تگزاس، 15 تن جان خود را از دست دادند.

 


در پي وقوع سانحه ريلي براي يک قطار مسافربري در آرژانتين، سه تن کشته و بيش از 300 تن ديگر مجروح شدند.
بنابر اعلام مقام‌هاي محلي «بوئنوس آيرس»، اين قطار مسافربري روز پنج‌شنبه با يک قطار خالي در حال توقف برخورد کرد و حادثه آفريد.
شاهدان اظهار داشتند: برخورد اين قطار همچون انفجار بود و باعث شد تا ساختمان‌هاي اطراف به لرزه درآيند و چندين واگن قطار نيز از ريل خارج شدند.
مقام‌هاي محلي بوئنوس آيرس پس از وقوع حادثه، رفت‌وآمد قطارها را براي چند ساعت متوقف و بررسي علت وقوع آن را آغاز کردند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا، راهبر قطار نيز در اين حادثه مجروح و همراه با ديگر مصدومان به بيمارستان منتقل شد.
براساس اين گزارش، سال گذشته ميلادي نيز در همين خط يک مورد حادثه ريلي ديگر اتفاق افتاد که به کشته شدن 52 تن منجر شد.

 


خشونت‌هاي جديد با اسلحه در آمريکا جان دست‌کم چهار نفر را گرفت.
به گزارش شبکه تلويزيوني پرس‌تي‌وي، اين تيراندازي در ايالت ميسوري در مرکز آمريکا اتفاق افتاد. اين تيراندازي در يک منطقه تجاري در شهر سنت‌لوئيس بود. پليس مي‌گويد قربانيان اين تيراندازي دو زن و دو مرد هستند. عامل تيراندازي نيز در ميان کشته‌هاست. در همان حال چند نفر در رابطه با اين حادثه بازداشت شده‌اند. هنوز توضيحي درباره هويت قربانيان يا انگيزه اين حمله داده نشده است. خشونت‌هاي مرتبط با اسلحه در آمريکا هر سال جان هزاران نفر را مي‌گيرد. از حادثه تيراندازي مرگبار مدرسه‌اي در کنتيکت آمريکا که دسامبر گذشته رخ داد و در آن 26 نفر از جمله 20 کودک خردسال کشته شدند، تاکنون پنج هزار نفر در خشونت‌هاي مرتبط با اسلحه جان خود را از دست داده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10