(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 خرداد 1392 - شماره 20517

کوتاه اقتصادي
وزير ارتباطات خبر داد
ايجاد 10 شهرک آي‌سي‌تي در کشور
ايران در رتبه‌بندي ذخاير گازي جهان اول شد
با احداث راه ميانبر مسير اصفهان به بندر امام خميني 150 کيلومتر کوتاه مي‌شود
براساس قانون بودجه انجام مي‌شود
اعطاي تسهيلات 60 ميليون توماني مسکن به جانبازان، ايثارگران و خانواده شهدا
اعتبار بيمه کارگران ساختماني تامين شد
بانک مرکزي موظف شد
انتشار 392هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت طرح‌هاي عمراني
با تشکيل تيم ويژه شوراي رقابت بر عملکرد خودروسازان نظارت مي‌کند
يک استاد اقتصاد مطرح کرد
450 هزار ميليارد تومان نقدينگي در احتکار بخش غيرمولد
توليد گازوئيل از قير در پالايشگاه لاوان
   


* رئيس‌جمهور در مراسم اعطاي نشان دولتي به وزرا و مديران ارشد قوه‌مجريه، نشان سازندگي را به علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي اعطا کرد. احمدي‌نژاد در اين مراسم با تبريک ميلاد امام‌حسين(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) اظهار داشت: اگر به صورت لحظه‌اي و روزانه موقعيت خود را نسبت به قله‌هاي آرماني مورد سنجش قرار ندهيم، حتما دچار رکود شده و يا از مسير قله منحرف خواهيم شد. وي خاطرنشان کرد: دولت سعي دارد در 51 روز باقيمانده از همه کساني که در سطوح بالاي مديريت قوه مجريه تلاش و فداکاري کرده‌اند، تجليل کند.
* بانک مرکزي اخذ ماليات 20 درصدي از حساب‌هاي بانکي ايرانيان پس از انتخابات رياست‌جمهوري را تکذيب کرد.به گزارش روابط‌عمومي بانک مرکزي، اين بانک در واکنش به ادعاي روزنامه اقتصادي فرانسوي «لزاکو» اعلام کرد: موضوع اخذ ماليات 20 درصدي از حساب‌هاي بانکي ايرانيان، پس از انتخابات رياست‌جمهوري، صحت نداشته و از اساس کذب محض است.بنابراين گزارش: روزنامه اقتصادي فرانسوي «لزاکو» مدعي شده بود رئيس‌کل بانک مرکزي طي نامه‌اي اجازه اخذ ماليات 20 درصدي را از حساب بانکي ايرانيان پس از پايان انتخابات رياست‌جمهوري صادر کرده است.
* ميزان توليد و فروش شمش آلومينيوم کشور در 2 ماهه نخست سال 92 افزايش يافت.ايميدرو گزارش داد: سه شرکت توليد شمش آلومينيوم کشور (ايرالکو، المهدي و هرمزآل) در 2 ماهه نخست امسال 59 هزار و 253 تن شمش آلومينيوم توليد کردند که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (57 هزار و 582 تن) حاکي از افزايش 3 درصدي توليد اين محصول است.همچنين،‌ميزان توليد پودر آلومينا توسط شرکت آلوميناي ايران در 2 ماهه نخست امسال به 41 هزار و 903 تن رسيد که رشد 11 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال 91 نشان مي‌دهد.
*‌ براساس قانون بودجه 92 کل کشور، استخدام جديد در سال جاري ممنوع است و هرگونه دريافتي از جمله به استناد قانون تجارت فقط از يک محل و يک صندوق مجاز است.
* عضو شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه پرداخت تسهيلات مسکن مهر از طريق خط اعتباري بانک مرکزي يکي از عوامل رشد پايه پولي بوده است، گفت: عامل ديگر رشد نقدينگي، نياز شديد بنگاه‌ها به نقدينگي در پي رشد نرخ ارز بوده است.
* معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از نهايي شدن لايحه سازمان نظام کارآفريني خبر داد و گفت: اين لايحه براي تصويب به دولت ارسال شد.
* وزير نيرو با اعلام اينکه يکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي انجام مي‌شود گفت: سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري اين شرکت‌ها به اين نتيجه رسيد که ابتدا کار ادغام شرکت‌هاي شهري و روستايي انجام شود تا بتوان مراحل واگذاري آن را طي کرد.
* رئيس کل بانک مرکزي، هدف‌گذاري منعطف تورمي را از برنامه‌هاي بانک مرکزي اعلام کرد و گفت: در شرايط فعلي اقتصاد اين نوع هدف‌گذاري بهترين گزينه اجرايي در سياست‌گذاري پولي کشور است.محمود بهمني گفت: در شرايط فعلي اقتصاد کشورمان هدف‌گذاري منعطف تورمي به عنوان يک سياست پولي بهترين گزينه اجرايي است.رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي که عليه کشورمان صورت مي‌گيرد، افزود: تحريم‌هايي که از سوي برخي کشورهاي غربي عليه کشورمان صورت مي‌گيرد مشکلاتي را براي بخش‌هاي توليدي کشور ايجاد کرده است.

 


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر از ايجاد 10 شهرک فناوري اطلاعات و ارتباطات -‌آي‌سي‌تي- در آينده‌اي نزديک خبر داد.
محمدحسن نامي در آيين افتتاح مرکز توسعه نرم‌افزارهاي آزاد - متن باز - و مرکز تحقيقات وب افزود: تجربه ساير کشورها در ايجاد شهرک‌ها براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات بسيار موثر است.
وي اظهار داشت: به جرات مي‌توان صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات را بزرگترين پيشران ساير صنايع دانست.
وزير ارتباطات با بيان اينکه نخستين شهرک آي‌سي‌تي در استان البرز افتتاح مي‌شود، اضافه کرد: اين شهرک با جذب دهها هزار پرسنل به زودي ايجاد مي‌شود که مي‌تواند نتايج مطلوبي براي توسعه آي‌سي‌تي به بار آورد.
نامي به پيشرفت کشورهاي هند، چين و برزيل در حوزه نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت نرم‌افزار، اين 3 کشور را درحال حاضر به قدرتهاي نوظهور تبديل کرده است.
وزير ارتباطات با بيان اينکه سازمان اقتصاد ديجيتالي در وزارت ارتباطات تشکيل مي‌شود، اظهار داشت: طرح جامع تشکيل اين سازمان در حال تکميل شدن است.
مرکز توسعه نرم‌افزارهاي آزاد (متن باز) و مرکز تحقيقات وب، عصر ديروز توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران و همکاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزير دفاع افتتاح شد.

 


جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن 6/33 تريليون مترمکعب ذخاير اثبات شده گاز طبيعي، به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان شناخته شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، شرکت بريتيش پتروليوم در گزارش بررسي آماري انرژي جهان که در ماه ژوئن 2013 منتشر کرده، به بررسي حجم ذخاير اثبات شده گاز طبيعي در کشورهاي مختلف دارنده ذخاير گاز در دنيا پرداخته است.
براساس اين آمار، جمهوري اسلامي ايران در پايان سال2012 ميلادي با در اختيار داشتن 6/33 تريليون مترمکعب ذخيره اثبات شده گاز طبيعي، کشور فدراسيون روسيه را پشت سر گذاشت و جايگاه نخست بزرگترين دارنده ذخاير گاز دنيا را کسب کرد.
شرکت بريتيش پتروليوم در اين گزارش اعلام کرد: کشور روسيه با 9/32 تريليون مترمکعب و قطر با 1/25 تريليون مترمکعب ذخيره گاز طبيعي به ترتيب در مقام‌هاي دوم و سوم بزرگترين دارندگان ذخاير گاز طبيعي در دنيا قرار دارند.
موفقيت ايران در کسب اين مقام شکست مسلم برنامه‌هاي تحريم غرب عليه صنعت نفت و گاز کشورمان است. کشورهاي تحريم‌کننده ايران درتلاشند با ممانعت از سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي غربي در اين صنايع، جمهوري اسلامي ايران را به عقب رانده و توسعه اين صنايع که از مزيت بالاي درآمدزايي ارزي و اشتغالزايي برخوردار هستند را به تاخير اندازند.
صنايع نفت و گاز ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون همواره تحت تحريم غرب بوده و با تلاش و توان کارشناسان و متخصصان ايراني اين صنعت توانسته است تاکنون سهم خود را در اين عرصه در دنيا حفظ کند.
اين گزارش مجموع ذخاير اثبات شده گاز طبيعي منطقه خاورميانه را تا پايان سال 2012 ميلادي 5/80 تريليون مترمکعب اعلام کرده که 43درصد کل حجم ذخاير اثبات شده گاز جهان در مدت مذکور است.
بريتيش پتروليوم در اين بررسي منطقه اوراسيا را با مجموع ذخاير اثبات شده 4/58 تريليون مترمکعب گاز طبيعي، دومين منطقه دارنده بزرگترين ذخاير اثبات شده گاز طبيعي در جهان در پايان سال2012 اعلام کرده است. پس از اين منطقه، منطقه آسيا اقيانوسيه با 5/15تريليون مترمکعب، آفريقا با 5/14تريليون مترمکعب، آمريکاي شمالي با 8/10تريليون مترمکعب و آمريکاي جنوبي و مرکزي با 6/7 تريليون مترمکعب ذخيره اثبات شده گاز طبيعي قرار دارند.

 


معاون ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها گفت: براي کوتاه کردن کريدور اصلي اصفهان-بندر امام خميني(ره) در حال احداث راه اصلي ميانبري هستيم تا مسير را 150 کيلومتر کاهش دهد، احداث اين محور با اعتبار 200 ميليارد تومان تا پايان سال تمام مي‌شود.
خيرالله خادمي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: فعلا فرهنگ حمل و نقل در ايران بر اولويت مدل جاده‌اي شکل گرفته طوري که بيش از 94 درصد مسافران و بيش از 90 درصد کالا از طريق حمل و نقل جاده‌اي جابه‌جا مي‌شود.
وي افزود: با وجود آنکه 200هزار کيلومتر جاده در کشور شامل 120هزارکيلومتر جاده روستايي و 80 هزار کيلومتر آزادراه و بزرگراه، راه اصلي، راه فرعي داريم، اما تنها 25 هزار کيلومتر از اين جاده‌ها 75 درصد بار و مسافر را جابه‌جا مي‌کنند.
خادمي با بيان اينکه احداث چند راه اصلي براي ميان‌بر کردن کريدورهاي ترانزيتي لازم است، تصريح کرد: در حال حاضر در کنار کريدور ترانزيتي اصفهان-سميرم-ياسوج-بندر امام خميني(ره) احداث يک راه اصلي ميان‌بر در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل قرار دارد.
وي يادآور شد: در واقع اين مسير از غرب استان کهگيلويه‌ و بويراحمد و غرب ياسوج عبور کرده سپس وارد استان خوزستان شده و پس از آن به بندر امام خميني(ره) متصل مي‌شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌هاي شرکت ساخت تصريح کرد: در واقع اين محور، يک راه اصلي ميانبر نسبت به بزرگراه فعلي است که حدود 150 کيلومتر مسير فعلي بندر امام خميني(ره)-اصفهان را کاهش مي‌دهد و ترانزيت اين کريدور عملا در آينده به اين راه اصلي منتقل مي‌شود.
خادمي با بيان اينکه طول کل مسير 670 کيلومتر راه اصلي است که 550 کيلومتر آن به اتمام رسيده، اضافه کرد: برنامه داريم تا پايان سال 92 اين مسير به اتمام برسد.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌هاي شرکت ساخت در تشريح پيشرفت عمليات اجرايي اين راه اصلي گفت: الان در محدوده پاتاوه تا دهدشت قرار داريم که منطقه‌اي صعب‌العبور و کوهستاني است، البته کل مسير از کوه‌هاي زاگرس عبور مي‌کند و از نظر توپوگرافي منطقه‌اي صعب‌العبور است.
خادمي با اشاره به اينکه طول قطعه پاتاوه تا دهدشت 50کيلومتر است، اضافه کرد: اين مسير تا دهدشت 3 قطعه تونل دارد.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌هاي شرکت ساخت با اشاره به اينکه قرارگاه خاتم‌الانبياء به عنوان پيمانکار در اين پروژه مشغول به کار است، گفت: اين جاده اصلي داراي 13 مترعرض است ضمن آنکه در اين پروژه 9 تونل به طول 5/6 کيلومتر وجود دارد.
خادمي با اشاره به اينکه با اتمام اين مسير، محور مذکور به عنوان کريدور جديد فعال مي‌شود، تصريح کرد: براي اتمام عمليات حدود 200 ميليارد تومان منابع مالي لازم داريم.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌هاي شرکت ساخت درباره بزرگراه شدن اين راه اصلي تصريح کرد: معمولا ابتدا جاده اصلي احداث مي‌شود و سپس با افزايش ترافيک مسير، محور دوم احداث مي‌شود.

 


بانک مرکزي موظف است براساس قانون بودجه سال جاري کشور به 100 هزار نفر از جانبازان 20درصد و بالاتر با اولويت درصد جانبازي، آزادگان، خانواده شهدا و ايثارگران با شرايطي که در قانون آمده يک فقره تسهيلات مسکن اعطا کند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بانک مرکزي موظف است از طريق بانک‌هاي عامل در سال 1392 به تعداد 100 هزار نفر از جانبازان 20درصد و بالاتر با اولويت درصد جانبازي، آزادگان، خانواده شهداء (همسر، والدين و فرزندان)، ايثارگران با حداقل دو و نيم سال حضوردر جبهه، فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل جانبازان 25 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل آزادگان متوفي فقط يک فقره تسهيلات مسکن براساس قوانين مربوطه و برابر قانون الزام بانکها به پرداخت تسهيلات به وراث جانبازان و آزادگان متوفي مصوب 1380/1/22 (واجدين شرايط) براي خريد يا ساخت مسکن اعطاء کند.
مبلغ تسهيلات مزبور به ازاي هر واحد مسکوني در شهرهاي با جمعيت بيش از يک ميليون نفر، 600 ميليون ريال، مراکز استانها، 500 ميليون ريال، ساير شهرها 400 ميليون ريال، روستاها 200 ميليون ريال و در شهرهاي جديد معادل سقف تسهيلات مرکز همان استان و با نرخ چهار درصد (4درصد) با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعايت الگوي مصوب مسکن و نوساز بودن تعيين مي‌شود.
تبصره1- دولت موظف است نسبت به تضمين پيش‌بيني و پرداخت مابه‌التفاوت سود بانکي تا سقف نرخ مصوب نظام بانکي به بانکهاي عامل با تأييد وزارت راه و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسکن) اقدام و اعتبار مورد نياز را در رديف‌هاي مربوطه منظور نمايد. همچنين بانک‌هاي عامل موظفند نسبت به ارزيابي ملک، محاسبه و اخذ تضمين‌هاي بازپرداخت لازم به ميزان اصل تسهيلات و سود سهم ايثارگر (4درصد) اقدام نمايند.
تبصره2- ايثارگراني که در سال‌هاي گذشته از تسهيلات مسکن تا سقف 50 ميليون ريال استفاده نموده‌اند و همچنين افرادي که وام دريافتي قبلي خود را بدون در نظر گرفتن سقف مبلغ طي مدتي کمتر از 3 سال تا پايان سال 1391 تسويه نموده‌اند و جانبازان 70درصد و بالاتر که با توجه به وضعيت جسماني داراي مسکن نامناسب مي‌باشند با تأييد بنياد شهيد و امور ايثارگران مي‌توانند مجدداً از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.
تبصره 3- وامهاي حمايتي غيرايثارگري از قبيل وامهاي کارمندي و شرکتي و نظاير آن مانع دريافت اين تسهيلات نمي‌شوند. افراد مشمول مي‌توانند مشترکاً از تسهيلات بانکي متعلقه براي يک واحد مسکوني استفاده نمايند.
تبصره 4- اوراق واگذاري از قبيل برگه يا قرارداد واگذاري توسط اداره کل راه و شهرسازي ملاک ارائه تسهيلات نزد بانکهاي عامل مي‌باشد. مشموليني که مسکن آنها از طريق تعاوني‌هاي معتبر همانند نيروهاي مسلح تأمين مي‌شود و همچنين مشمولين ساکن روستاها و شهرهايي که اکثريت املاک و منازل مسکوني آنها فاقد سند رسمي هستند، مي‌توانند با وثيقه و يا تضمين معتبر بدون ارائه سند ملکي رسمي و يا ثبتي تسهيلات مقرر را دريافت و در همان محل احداث يا خريد نمايند.
تبصره 5- بانکهاي عامل مجازند جهت احداث واحدهاي مسکوني توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران براي ايثارگران مشمول اين بند تسهيلات مربوطه را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرايط مذکور که توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران معرفي مي‌شوند فروش اقساطي نمايند.
تبصره6- بانک مرکزي موظف است از طريق بانک‌هاي عامل به ايثارگراني که داراي مسکن نامناسب يا ناتمام مي‌باشند و در سنوات گذشته از تسهيلات مسکن کمتر از سقف وام مصوب در سال 1391 استفاده کرده‌اند فقط براي يک بار با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران، مابه التفاوت وام قبلي و يا با فک رهن و تسويه از يک فقره وام مسکن در قالب تسهيلات ساخت با همان وثيقه قبلي و يا وثيقه جديد پرداخت نمايد.

 


سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور از تامين اعتبار بيمه کارگران ساختماني در بودجه سال جاري دولت خبر داد.
هادي ابوي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعيت بيمه تامين اجتماعي کارگران ساختماني اظهار داشت: مشکل اين بحث، تامين اعتبار بيمه کارگران ساختماني از سهم 20درصد بيمه کارفرمايان است که سازمان تامين اجتماعي عنوان کرده بود با مشکل منابع روبرو است و مجلس در بودجه سال جاري مصوب کرد که از محل ارزش افزوده ماليات، اعتباري براي آن درنظر بگيرد.
سخنگوي کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور با بيان اينکه با تامين اعتبار در بودجه مشکل بيمه تامين اجتماعي اين قشر حل شده است، گفت: از محل صدور پروانه ساختماني کارفرمايان منابع بيمه کارگران تامين مي‌شد که به دليل پايدار نبودن اين منابع قرار شد از اعتبارات مطمئن‌تر باشد و با وجود مصوبه مجلس اين مشکل حل شده است.
وي افزود: سازمان تامين اجتماعي ديگر نبايد سقف براي تحت پوشش قرار دادن بيمه تامين اجتماعي کارگران ساختماني قرار دهد.
به گفته اين فعال کارگري، قانون بودجه براي تامين اجتماعي لازم‌الاجرا است و بايد همه کارگران ساختماني را سريعتر تحت پوشش قرار دهند.
به گزارش فارس پيش از اين سازمان تامين اجتماعي با تعيين سقف براي تحت پوشش قرار دادن کارگران بيمه ساختماني از سال 88 تا 91 نزديک به 600 هزار کارگر را بيمه کرده بود اين در حالي است که به گفته مسئولان سازمان آموزش فني و حرفه‌اي بيش از 5/1ميليون نفر داراي گواهي مهارت ساختماني هستند.
طبق قانون بودجه سال جاري، سازمان تامين اجتماعي مکلف است با رعايت قوانين و مقررات مربوط و دريافت هفت درصد (7?) حق سهم بيمه شده از کارگر و بيست درصد (20?) سهم کارفرما 800 هزار نفر از کارگران ساختماني را بيمه و گزارش عملکرد خود در اين خصوص را هر سه ماه يک بار به کميسيون‌هاي برنامه و بودجه و محاسبات و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ارسال کند. کارفرمايان امور ساختماني موظفند کارگران ساختماني غيرمشمول اين بند را بيمه حوادث حين کار نموده و اسناد مربوطه را به مراجع صدور پروانه ارائه نمايند.

 


بانک مرکزي موظف است براساس قانون بودجه سال جاري کشور، حداکثر 392 هزار ميلياردريال اوراق مشارکت براي توسعه طرح‌هاي مختلف مورد نياز دستگاه‌ها و نهادهاي تعيين شده در قانون منتشر کند.
به گزارش فارس براساس قانون بودجه 1392 کل کشور، بانک مرکزي موظف شده است نسبت به فروش اوراق مشارکت وصکوک طبق ضوابط قيد شده در بودجه عمل کند.
به شرکتهاي وابسته و تابعه وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، راه و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي اجازه داده مي‌شود، 150 هزار ميليارد ريال براي اجراي طرحهاي انتفاعي داراي توجيه فني، اقتصادي و مالي خود با اولويت اجراي پروژه‌ها و طرحهاي ميادين نفت و گاز مشترک با همسايگان و مهار آبهاي مرزي، احداث و تکميل طرحهاي آب‌شيرين‌کن، تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب و نيروگاه‌هاي برق و همچنين مناطق محروم و کمتر توسعه يافته اوراق مشارکت ريالي و يا صکوک با رعايت ماده (88) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و براي طرحهايي که به تصويب شوراي اقتصاد مي‌رسد، با تضمين خود منتشر نمايند.
اوراق مشارکت فروش نرفته هر طرح، قابل واگذاري به پيمانکاران، مشاوران و تأمين‌کنندگان تجهيزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تأييد ذي‌حساب و رئيس دستگاه اجرايي ذي‌ربط است. اوراق واگذار شده قابل بازخريد قبل از سررسيد توسط بانک عامل نيست.
بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران موظف است، به محض فروش اوراق مشارکت و صکوک ارزي و ريالي از سوي دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها، گزارش آن را به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي (خزانه‌داري کل کشور) اعلام نمايد.
آيين‌نامه اجرايي نحوه واگذاري، بازخريد و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت موضوع اين بند با همکاري بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه مي‌شود و به تصويب هيئت‌وزيران مي‌رسد.
به دولت اجازه‌ داده مي‌شود تا مبلغ 50 هزارميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجراي طرحهاي انتفاعي خود منتشر و وجوه اخذ شده را به رديف درآمد عمومي خزانه‌داري کل واريز نمايد. منابع واريزي صرف طرحهاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي نيمه‌تمام مطابق جدول شماره (18) اين قانون مي‌شود. واگذاري اين اوراق به بخش دولتي اعم از شرکتها، بانکها و ساير دستگاه‌ها در بازار پول و قبل از سررسيد ممنوع است.
اوراق مشارکت فروش نرفته هر طرح، قابل واگذاري به پيمانکاران، مشاوران و تأمين‌کنندگان تجهيزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تأييد ذي‌حساب و رئيس‌دستگاه اجرايي ذي‌ربط است. اوراق واگذار شده قابل بازخريد قبل از سررسيد توسط بانک عامل نيست.
به شهرداري‌هاي کشور و سازمان‌هاي وابسته به آنها اجازه داده مي‌شود به طور مشترک يا انفرادي با مجوز بانک مرکزي و تأييد وزارت کشور تا سقف 70 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با تضمين خود با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداري‌ها منتشر نمايند.
به شهرداري‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آنها اجازه داده مي‌شود براي اجراي طرحهاي قطار شهري مبلغ 16هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت با تضمين بازپرداخت اصل و سود به نسبت 50 درصد دولت و 50 درصد شهرداري‌ها با نرخ ماليات صفر منتشر نمايند. بانکهاي عامل موظفند جهت تأييد پروژه‌هاي املاک، اوراق بهادار، حسابهاي بانکي و ساير دارايي‌هاي شهرداري‌ها را به عنوان تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي لحاظ و صرفا با اخذ تضمين‌هاي مذکور نسبت به پذيرش ارکان عامليت، ضمانت و پذيره‌نويسي اقدام کنند.

 


عضو شوراي رقابت با تشريح دليل عدم تعيين قيمت تندر و مگان از سوي اين شورا، از تشکيل تيم ناظر بر عملکرد خودروسازان و اعلام نتيجه آن از سوي شوراي رقابت طي هفته‌هاي آينده خبر داد.
عيسي امامي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: به دنبال شکايت‌هاي مردم در مورد نحوه فروش خودروسازان، قرار شد تيم کارشناسي شوراي رقابت با بررسي عملکرد ايران خودرو و سايپا بر فعاليت آنها و تطابق آن با دستورالعمل اين شورا نظارت کند.
وي با بيان اينکه مشخص نيست خودروسازان در برخورد با دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو چگونه عمل کرده‌اند، افزود: نتيجه اين بررسي‌ها طي هفته‌هاي آينده مشخص خواهد شد.
امامي تصريح کرد: بخشي از وظيفه نظارت بر عملکرد خودروسازان برعهده وزارت صنعت و سازمان‌هاي زيرمجموعه آن است که به طور جدي وارد عمل نشده‌اند و کوتاهي از جانب آنها بوده است.
عضو شوراي رقابت توضيح داد: نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي خودروساز و ميزان تبعيت آنها از فرمول قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت بررسي خواهد شد تا رابطه مصرف‌کننده و توليدکننده به طور شفاف مشخص شود.
وي ادامه داد: قرار است تيم کارشناسي شوراي رقابت با حوصله و دقت بالا بر خروجي دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو نظارت داشته باشد که نتايج آن طي هفته‌هاي آينده اعلام مي‌شود.
امامي در مورد عدم تعيين قيمت جديد تندر و مگان از سوي شوراي رقابت و خودروسازان نيز گفت: بايد مشخص شود که آيا اين خودروها را مي‌توان جزو توليدات داخلي محسوب کرد يا خير.
وي توضيح داد: با توجه به وابستگي توليد تندر و مگان به قطعات وارداتي، نوسان نرخ ارز بر توليد اين خودروها تاثير دارد، به همين دليل بايد مشخص شود که اين خودرو را بايد جزو خودروهاي داخلي محسوب کنيم يا خير.
عضو شوراي رقابت با بيان اينکه هنوز تعريف مشخصي در اين مورد به دست نيامده گفت: اگر قرار باشد اين خودروها به عنوان خودروي خارجي محسوب شوند، قيمت‌گذاري آنها براساس عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.وي در پاسخ به اين سوال که آيا بروزرساني قيمت خودروها براساس تورم 3 ماهه در شوراي رقابت مطرح شده گفت: اين موضوع در دستور کار شورا قرار دارد و بايد ديد در هفته‌هاي آينده چه تصميمي در اين مورد گرفته مي‌شود.
وي تاکيد کرد: بايد مشخص شود که خودروسازان طبق دستورالعمل شورا عمل کرده‌اند يا خير.

 


استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران با تشريح مشکلات اقتصادي، اولويت‌هاي دولت آينده در اين حوزه را برشمرد.
ابراهيم رزاقي استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس گفت: شرايط کنوني بسيار حساس است، بيش از 20 سال است که اقتصاد کشور براساس نظام سرمايه‌داري اداره مي‌شود و برخلاف قانون‌اساسي هم استقلال اقتصادي به دست نياورده‌ايم.
وي افزود: قانون‌اساسي به استقلال اقتصادي اهميت مي‌دهد، در حالي که در اقتصاد کشور به اين مسئله توجه نشده و از نظر خام‌فروشي نفت و موادمعدني کاملا به خارج وابسته‌ايم به طوري‌که اگر نفت ما را نخرند، نفت روي دستمان مي‌ماند.
اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: از پول حاصل از فروش سالانه نفت حدود 40 تا 50 ميليون تن کالا وارد کشور مي‌شود. سال 65 و زمان جنگ تحميلي واردات حدود 7 ميليارد دلار بود، در حالي که الان واردات حدود 90-80 ميليارد دلار است که اگر کالاهاي قاچاق را هم به آن اضافه کنيم، واردات کالا بسيار بيشتر از اين مبلغ مي‌شود.
رزاقي در ادامه بيان داشت: در 35 سال گذشته و بعد از انقلاب اسلامي از نظر استقلال اقتصادي و عدالت‌خواهي بر مواضعمان ثابت قدم بوده‌ايم که اين موضوع براي آمريکا و متحدانش غيرقابل پذيرش است، به همين دليل ما را مورد تهاجم اقتصادي قرار داده‌اند و نه به ما کالا مي‌فروشند و نه مي‌گذارند نفت بفروشيم و از آن طرف خودشان هم از ما نفت نمي‌خرند.
وي افزود: با اين شرايط درآمد کشور از محل فروش نفت حدود50 درصد کاهش يافته است، به طوري که کشور از نظر اقتصادي الان درگير يک جنگ اقتصادي با غرب است، اگر در کشوري جنگي رخ دهد و مردم آن کشور نسبت به آن بي‌تفاوت باشند و دفاع نکنند، دشمن پيروز مي‌شود و کشور را اشغال مي‌کند. جنگ اقتصادي نيز همين گونه است و اگر در شرايط جنگ اقتصادي همه مردم با اتحاد و يکدلي به مقابله اقتصادي نپردازند، پيروزي دشمن حتمي مي‌شود.
اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: کنار آمدن با آمريکا و کوتاه آمدن از مواضع هسته‌اي چاره کار نيست، زيرا دشمنان ما خواستار کوچک شدن ايران هستند، آنان از اتحاد ما مي‌هراسند و نمي‌خواهند ايران به صورت کشوري متحد باشد و از اين موضوع احساس خطر مي‌کنند.
رزاقي گفت: وضعيت اقتصادي کشور سوالي را مطرح مي‌کند که چرا مسئولان اقتصادي ما به فکر مقاومت اقتصادي نبوده‌اند، آيا قصد دارند ساختار قبلي اقتصاد را ادامه دهند، آيا ساختار اقتصادي ما از نظر مسئولان اقتصادي زير سوال نرفته است.
وي در ادامه افزود: طبيعي است که با اين شرايط اقتصادي به غرب وابسته باشيم، اگر استقلال اقتصادي داشتيم و جلوي اين وابستگي‌ها از قبل گرفته مي‌شد، قطعا اين تهاجم‌ها صورت نمي‌گرفت، زيرا کشورهايي که از نظر اقتصادي مستقل‌اند از آنجايي که تهاجم اقتصادي بر آن‌ها تاثيرگذار نيست تهاجمي هم بر آن‌ها واقع نمي‌شود.
رزاقي اظهار داشت: اکنون کشور ايران اسلامي از نظر اقتصادي با مسائل و مشکلاتي مانند تورم، بيکاري و فقر مواجه است و سرمايه‌ها روز‌به روز بيشتر به سمت بازار دلالي سرازير مي‌شود، نقدينگي بيش از 450 هزار ميليارد تومان اقتصاد کشور را با چالش فراواني مواجه کرده، به طوري که اين نقدينگي سرگردان درگير کارهاي غيرتوليدي مانند خريد و فروش مسکن، ارز، سکه و احتکار موادغذايي شده است.

 


مدير عامل پالايشگاه لاوان از راه‌اندازي طرح جديد توليد گازوئيل مرغوب از ته مانده‌هاي نفتي همچون وکيوم باتوم خبر داد.
محمدعلي دادور در گفتگو با مهر با اشاره به راه‌اندازي 14 طرح جديد در پالايشگاه نفت لاوان، گفت: راه‌اندازي واحد تصفيه هيدروژني و تبديل کاتاليستي نفتاي سنگين به منظور توليد بنزين يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا انجام مي‌شود.
وي ظرفيت نهايي توليد بنزين با استاندارد يورو 4 اين واحد پالايشگاهي در خليج فارس را روزانه 8/2 تا سه ميليون ليتر عنوان کرد و افزود: همچنين واحد تقطير در خلأ اين پالايشگاه نفت با هدف استحصال گازوئيل مرغوب از ته مانده‌هاي برج تقطير همچون «وکيوم باتوم» راه‌اندازي شده است.
اين مقام مسئول ظرفيت توليد اين واحد جديد را حدود 300 هزار ليتر در روز عنوان کرد و افزود: براي نخستين بار با بهره‌برداري از اين پروژه امکان استحصال گازوئيل کم گوگرد از وکيوم باتوم و قير فراهم شده است.
وي با يادآوري اينکه با بهره‌برداري از اين واحد جديد ظرفيت توليد گازوئيل با استاندارد يورو 4 در پالايشگاه لاوان به حدود 9/3 تا 4 ميليون ليتر در روز افزايش يافته بيان کرد: علاوه بر اين به منظور افزايش پايداري شرايط عملياتي توليد چندين طرح زيرساختي در اين پالايشگاه طراحي، نصب و راه‌اندازي شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10