(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 خرداد 1392 - شماره 20517

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فراتر از تحليل‌ها و نظريه‌پردازي‌ها (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
دروغ نگو ! (گفت و شنود)
روز پرکار ستاد انتخابات کشور
کدخدايي: شوراي نگهبان اجازه نمي‌دهد هيچ دستگاهي در امر انتخابات دخالت کند
تکاپوي ضدانقلاب براي ممانعت از حضور ايرانيان مقيم انگلستان در انتخابات
دادستان کل کشور : تاکنون هيچ گونه تخلفي به دادستاني تهران ارجاع نشده است
انتخابات ايران ادعاهاي غرب را به چالش کشيد (خبر ويژه)
سيلي آبدار سوريه به گوش آمريکا (خبر ويژه)
ستاره در حال افول آمريکا کاخ سفيد با خاورميانه وداع مي‌کند (خبر ويژه)
خبر بد براي آمريکا و اسرائيل (خبر ويژه)
عراقچي ادعاي رويترز را تکذيب کرد
آسوشيتدپرس: سياست‌ هسته‌اي ايران با انتخابات تغيير نمي‌کند
 


انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري اسلامي ايران، روز گذشته با شکوه وصف‌ناپذيري در سراسر ايران با آرامش و آراستگي تمام برگزار شد و مي‌توان گفت از حيث تعداد جمعيت شرکت‌کننده شهري و روستايي و سبک برگزاري و درجه اتقان و سلامت آن در دنيا «بي‌نظير» است و از اين رو در سطح بين‌المللي داراي تاثيرات شگرف و مهمي مي‌باشد.
حدود 34 سال قبل خانم «تدا اسکاچپول» نظريه‌پرداز معروف تحولات اجتماعي در کتاب «دولت‌ها و انقلاب‌هاي اجتماعي» با صراحت نوشت: «آيت‌الله خميني، تئوري‌هاي مرا بهم ريخت» او در نظريه خود گفته بود «انقلاب‌هاي سياسي ساختار حکومت را تغيير مي‌دهند ولي قادر نيستند ساختار اجتماعي را تغيير دهند» او 4 سال بعد (1361) در مقاله «دولت تحصيل‌دار و اسلام شيعه در انقلاب ايران» نيز نوشت: «اگر در واقع بتوان گفت که يک انقلاب در دنيا وجود داشته که عمدتا و آگاهانه توسط يک نهضت اجتماعي توده‌اي ساخته شده است تا نظام پيشين را سرنگون سازد به طور قطع آن انقلاب، انقلاب ايران عليه شاه است». از نظر اسکاچپول و بسياري ديگر از نظريه‌پردازان علوم اجتماعي، انقلاب‌ها در مجامع بشري ماهيتي عمدتا سياسي دارند و معطوف به تغيير ساخت سياسي جامعه‌اند و از اين رو به مرور به حوزه طبقات برگزيده و حاکم محدود مي‌گردند. اسکاچپول انقلاب ايران را يک استثنا به حساب مي‌آورد و مي‌گويد «کاري که آيت‌الله خميني در عرصه سياسي انجام داد بيش از نخبگان توده‌هاي جامعه را به حرکت درآورده و متحول کرده است.»
اين يادداشت در حالي نوشته شد که هنوز آمار رسمي مشارکت‌کنندگان منتشر نشده بود ولي همه چيز حکايت از آن داشت که ديروز دست‌کم 75 درصد واجدان شرايط راي يعني حدود 38 ميليون نفر به پاي صندوق‌هاي راي رفته و به کانديداها راي داده‌اند.
يک جنبه مهم اين حضور آن است که نظام سياسي زمينه چنين حضوري را فراهم کرده است و اين بدان معناست که نظام سياسي هيچ نگراني از «مقبوليت» خود در فضاي اجتماعي ندارد و اين براي دنيا يک پديده بسيار جالب است. اينکه يک انقلاب سياسي و يا يک نظام سياسي نزديک به 35 سال پس از به وجود آمدن، خود را در معرض اقبال يا عدم اقبال شهروندانش قرار مي‌دهد و بعد هم اقبال شهروندان آن، رکوردهاي جهاني انتخابات را مي‌شکند، بسيار جذاب است و به تعبير خانم اسکاچپول «دومي» ندارد.
ديروز در اين انتخابات - براساس گمانه‌زني‌ها- نزديک به 17 ميليون نفر جمعيت روستايي- يعني حدود 87 درصد- در انتخابات شرکت کرده‌اند. اين شرکت به خوبي نشان مي‌دهد که اين انقلاب و نظام سياسي برآمده از آن، جايگاه خود را در طبقات کم‌درآمد و دور از مرکزيت در همه نقاط شمالي، جنوبي، مرکزي، شرقي و غربي کشور حفظ کرده است. اين موضوع علاوه بر آن که عمق نفوذ نظام جمهوري اسلامي را نشان مي‌دهد، عمق امنيتي ايران را نيز نشان مي‌دهد. دنيا به خوبي مي‌داند که اعتراضات اجتماعي ابتدا از نقاط حاشيه‌اي و کمتر برخوردار شکل مي‌گيرد و کشور زماني که اين نقاط بيش از نياز امنيتي به مرکزيت متصل باشند، از رخدادهاي نامطلوب دور مي‌شود.
در کنار آن به احتمال زياد روز گذشته نزديک به 60درصد از واجدان شرايط رأي در پايتخت به پاي صندوق‌هاي رأي‌ رفته‌اند، اين حضور جلوه‌ ديگري از مقبوليت نظام سياسي در مرکزيت مي‌باشد و البته با توجه به تنوع قومي و بافت بشدت متفاوت اجتماعي در پايتخت‌ها، مشارکت اکثريت بخوبي جلوه نظام در مرکز را نيز به نمايش مي‌گذارد. در واقع توجه همزمان پايتخت‌نشين‌ها و روستانشين‌ها به انقلاب و حکومت پس از 35سال، از انقلاب اسلامي «پديده‌اي شگرف» ساخته است. براساس برآوردها مشارکت مردم در 10 شهر بزرگ کشور- شامل کرج، قم، رشت، ساري، کرمان، اصفهان، مشهد، شيراز، اهواز و تبريز- از مرز 9 ميليون نفر يعني 72 درصد عبور کرده و در شهرهاي کوچک‌تر اين عدد به حدود 10 ميليون نفر يعني حدود 81 درصد رسيده است و اين آمار به خوبي قدرتي که ديروز در يک نقطه جمع شده و به سبد «قدرت ملي» ايران وارد شده است را نشان مي‌دهد. جمهوري اسلامي ديروز، يک‌بار ديگر به نقطه‌اي برگشت که آمريکايي‌ها حدود 3 سال پيش به شرکاي اروپايي و غير اروپايي خود مي‌گفتند اگر همراهي کنيم مي‌توانيم با تحريم‌هاي اقتصادي و فشارهاي ديپلماتيک ايران را وادار به عقب‌نشيني نمائيم. در واقع غرب ديروز بايد ميوه اين تحريم‌ها و فشارها را با کاهش شديد مشارکت مردم در انتخابات مي‌چيد ولي ديروز به نحو وحشتناکي ناچار به اعتراف و عقب‌نشيني شد. ديروز بي‌بي‌سي عربي گفت «برگ جديد تاريخ ايران رقم خورد» و تلويزيون فرانسه گفت که تحريم‌ها تقريبا هيچ اثري بر ايران بر جاي نگذاشته است.
واقع مطلب اين است که انقلاب ايران عميقا يک انقلاب اجتماعي است و از ملتي با سابقه‌اي عظيم نشأت مي‌گيرد. اسکاچپول مي‌گويد هيچ قومي به اندازه ملت ايران سابقه قيام و انقلاب نداشته و مردم ايران در برابر «آنچه نمي‌خواهند» زودتر از هر ملتي واکنش‌ نشان داده‌اند. وي معتقد است «تشيع» و «عاشورا» ايراني‌ها را همواره در جايگاه مخالف وضع موجود قرار داده است و حالا اين ملت با اين روحيه تحول‌طلب با يک انقلاب و نظام تحول‌طلب پيوند خورده و بر يکديگر هم‌افزايي دارند. مردم در ايران بيش از مردم عرب از پيامبري که گويش و قوميتي عربي داشت، تبعيت مي‌کنند و بيش از آنان عاشق و مدافع ائمه‌اي هستند که اکثر آنان دوره حيات خود را در سرزمين‌هاي عربي سپري کرده‌اند. در واقع ايران جز در يک دوره کوتاه 4 ساله شاهد حضور يک امام معصوم در خاک خود نبوده است. ولي محبت به اين ائمه که مظهر اسلام ناب هستند را همواره بيش از اعراب و ساکنان حجاز و عراق در سينه خود پروريده‌اند. بسياري از نظريه‌پردازان چنين پديده‌اي را عجيب و استثنايي دانسته‌اند.
يکي از جامعه‌شناسان معتقد است ايراني‌ها هميشه آنچه را که نمي‌پسنديده‌اند «اهريمني» دانسته و آنچه نزدشان پذيرفتني بوده «اهورايي» دانسته و از آن دفاع کرده و به نظر ديگران هم کاري نداشته‌اند. اين نظريه‌پردازان مي‌گويند ايراني‌ها، غرب و مناسبات آن را هيچگاه به نفع خود ارزيابي نکرده‌اند تا در برابر آن کرنش نمايند. در حالي که وقتي اسلام بر آنان عرضه شد سريع آن را پذيرفتند و به جدي‌ترين حاميان آن تبديل شدند اما واکنش ايراني‌ها به مدرنيته و غرب در دو وجه تبلور پيدا کرد. از يک سو ايراني‌ها عليرغم تبليغات وسيع و فشار غرب، مدرنيته را بعنوان يک روش براي زندگي نپذيرفتند و از سوي ديگر به زبان انگليسي و فرانسوي روي خوش‌نشان ندادند در حاليکه مردم ترکيه يا مردم هند و مردم پاکستان و بسياري از مناطق ديگر در مواجهه باغرب، هم زبان مادري خود را به حاشيه بردند و هم بسياري از سنن و قوانين مدرنيته را قبول کردند. ايران البته بعضي از مظاهر مدرنيسم مثل تفکيک قوا و يا انتخابات و حزب را پذيرفت اما همه تار و پود آن را تغيير داد بعنوان مثال انتخابات در ايران از اقتضاي مدني به اقتضاي شرعي تبديل و تکميل شد و مراجع تقليد آن را در رأس فرائض ديني دانستند.
در نظريه‌پردازي‌ها گفته مي‌شد رهبران تحولات سياسي اجتماعي براي آنکه مسير حرکت مردم را برمبناي بنيان‌هاي نظري خود حفظ نمايند، حرکت «عقربه‌ها» رابا دستان خود کنترل مي‌کنند. ولي پس از مدتي ناچارند آن را رها کنند و کنار بروند. «اريک ارتوربلر» داستان‌نويس سياسي انگليسي که به «جرج اورل» شهرت پيدا کرده و صاحب اثر معروف «مزرعه حيوانات» مي‌باشد، در کتاب خود مي‌گويد: تحولات اجتماعي، تحولات سياسي را در خود هضم مي‌کنند و رهبران سياسي را به حاشيه مي‌رانند و از اين رو هيچ انقلابي قادر نيست اصالت و جايگاه خود را در ميان پديدآورندگانش حفظ نمايد. او که سابقه چپ‌گرايي دارد، انقلاب روسيه را يک مصداق از همه انقلاب‌هاي سياسي مي‌داند که کمتر از 10 سال پس از پديد آمدن در ميان روندهاي اجتماعي مدفون شد. البته ارتور بلر يا همان جرج اورل آنقدر زنده نماند تا انقلاب اسلامي راتجربه کند او سه دهه پيش از تحقق انقلاب اسلامي درگذشت و مسلماً اگر زنده بود ناچار به تجديدنظر در تئوري خود مي‌شد. انتخابات ديروز به خوبي نشان داد که از يک سو رهبري با اعتماد به پديدآورندگان و حتي اعتماد به ميليونها شهروند جديدي که هيچ نقشي هم در پيروزي انقلاب و مهمترين حادثه‌هاي پس از آن نداشته‌اند، چرخش عقربه‌ها رابه آنان سپرده‌اند و از سوي ديگر اين انتخابات ثابت کرد که انقلاب مي‌تواند يک پديده صرفاً تاريخي و از جنس يک رويداد نباشد، انقلاب مي‌تواند يک روند باشد، «روندي نو شونده» که حتي تغيير نسل‌ها آن رامتوقف نگرداند. انتخابات ديروز نشان داد که «انقلاب اسلامي 57» در 92 هم کاملاً زنده و فعال است و متولدين 68 تا 74 هم که نه انقلاب و نه جنگ راتجربه کرده‌اند به اندازه پدران و پدربزرگ‌هاي خود، اهداف،‌منطق و روايي انقلاب اسلامي 57 را قبول دارند و براي حفظ آن هم پيمان هستند.
در واقع انتخابات ديروز نشان داد که انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن با استواري تمام در متن اجتماعي- توده‌هاي عظيم- جريان دارد و ساير حوادث را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* مردم عزيز و سربلند ايران اسلامي بار ديگر با حضور گرم خويش و با خلق حماسه‌اي ديگر قلب امام‌زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب را شاد کردند و همين امر موجبات فضل و رحمت خداوند را فراهم ساخت.
4096---0935
* وقتي امروز بر خلاف نظر و خواسته امپرياليسم نقش اول را در حل‌وفصل بحران‌هاي عراق، افغانستان، مصر، بحرين، سوريه و... داريم بايد شکرگزار نعمت اقتدار و عظمت کشورمان در عرصه بين‌الملل باشيم.
6091---0915
* در پرتو به احتمال قوي دو مرحله‌اي شدن انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري تجلي اراده خداوند و طلوع دوباره دلهاي يکپارچه ملت مسلمان کشورمان را شاهد خواهيم بود و تحت لواي حماسه‌سياسي و حماسه اقتصادي مقدمات لازم براي ايجاد دگرگوني در امور فرهنگي و احياي جامعه در معارضه با فرهنگهاي وارداتي و محو ناهنجاري‌هاي تباهي‌آور غربي ان‌شاءالله رقم خواهد خورد.
گودرزي
*در فرهنگ اسلامي هدف از نقد، ارزيابي و بررسي يک موضوع همراه با عدل و انصاف مي‌باشد. به عبارت ديگر ديدن درد و ارائه درمان در مفهوم نقد نهفته است ولي افسوس که بعضي به بهانه نقد به عيب‌جويي و ايجاد بدبيني در جامعه مي‌پردازند.
1480---0938
* آن نامزدي که مدعي حذف اصلاح طلبان در اين دولت بود خوب است نگاهي به دانشگاه‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌هاي مختلف دولتي بيندازد که بسياري از مشارکتي‌ها و... در آنها مسئوليت دارند و شايد بسياري اوقات علت بسياري از نابساماني‌ها هستند.
8709---0912 و 725---0919
* بايد پرسيد و ديد که چه کساني و چه گروهها و احزابي از اسلامي شدن اقتصاد واهمه دارند و از اين اتفاق مهم و سرنوشت‌ساز مي‌ترسند و به هر وسيله‌اي سعي مي‌کنند که جلوي آن را بگيرند.
4147---0937
* در مناظره سوم علي‌رغم بحث‌هاي خوبي که شد ظلم به نظام و رهبري و ملت هم مشهود بود. چطور مي‌شود کارهاي بسيار بزرگي که انجام شده و مورد تاييد رهبري و مردم نيز هست ناديده گرفته شود.
2609---0919
* بسياري از مراجع داشتن ماهواره را حرام مي‌دانند چگونه بعضي از نامزدهاي رياست‌جمهوري از پيش خودشان اجتهاد کردند و گفتند ماهواره اشکالي ندارد؟
4162---0935
* دامن زدن به مسائل قومي به خاطر کسب راي، خواسته يا ناخواسته بازي در زمين دشمن و خواسته استعمار بود.
8447---0910
* نامزدهايي که در جريان تبليغات، دم زدن از اقوام و تحريک آنان ورد زبان امروزشان شده بود چرا قبلا يادي از قوميت‌هاي مختلف کشور نمي‌کردند.
9005---0913
* يکي از نامزدهاي رياست‌جمهوري در يکي از نشست‌هاي خبري اعلام کرد در صورت رئيس‌جمهور شدن دستور خواهد داد 70 درصد از مردم که از هواپيما براي سفر استفاده نمي‌کنند از اين امکانات بهره‌مند شوند! تکيه زدن چند روزه به کرسي رياست‌جمهوري آدم را به چه سخن‌هايي وا مي‌دارد!
2148---0937
* در کلاس درس خدا آن که ناشکري کند رد مي‌شود، آن که ناله مي‌کند تجديد مي‌شود و آن که صبر مي‌کند قبول مي‌شود و آني‌که شکر مي‌کند شاگرد ممتاز مي‌شود.
ليلا سيفي از تهران
* از مسئولين استان مازندران به ويژه جهاد کشاورزي بپرسيد وضعيت وام 860 متقاضي استان براي شرکت تعاوني توليد دامپروري يکتا پروار هزار راسي چه شد؟! چرا از سال 91 تا به حال که به بانک کشاورزي معرفي شده‌اند وام آنها پرداخت نمي‌شود؟!
0883---0911
* ساکنين خيابان‌هاي شهيدان ناصري، مينايي، ذوالفقاري و ميثم از مناطق 14 و 15 شهرداري تهران دسترسي به خيابان خاوران ندارند. بنويسيد از اين وضع يعني ممنوعيت تردد خسته شده‌ايم. فکري به حال ما شهروندان اين منطقه بکنند.
4643---0936
* بسيار خوشحال شديم که بعد از مدت‌ها پل الهيه کرمانشاه افتتاح شد ولي متاسفانه نرده‌هاي اطراف آن تکميل نشده و احتمال خطر وجود دارد.
2931--- 0918
* مستمري‌بگير تامين‌اجتماعي هستم. تو را به خدا بنويسيد اضافه حقوق سال جديد ما مستمري‌بگيران را تا الان پرداخت نکرده‌اند.
مگر مسئولين خبر ندارند که در جامعه چه مي‌گذرد. از کرايه تاکسي تا همه چيزهاي ديگر گران شده است.
هاشمي
* براي خريد ال 90 در آبان 91 ثبت‌نام و کليه هزينه‌هاي آن را تا پايان اسفند به حساب شرکت واريز نمودم، قرارداد ما تحويل فروردين ماه 92 بود ولي تا به حال با پيگيري‌هاي متعدد ايران‌خودرو متاسفانه پاسخگو نيست از مسئولين امر انتظار برخورد با متخلفين را دارم.
پناهي

 


گفت: شبکه «بي‌بي‌سي» از اينکه خبرنگارش در ميان مردم با بي‌محلي روبرو شده و ملت اين شبکه را جاسوس و دروغگو و نوکر ملکه انگليس ناميده‌اند حسابي عصباني شده است.
گفتم: مگر بي‌بي‌سي در ايران خبرنگار دارد؟
گفت: مدير بخش فارسي بي‌بي‌سي هم گفته است ما در ايران خبرنگار نداريم و خبرنگاري که با آرم بي‌بي‌سي به ميان مردم رفته بود خبرنگار بي‌بي‌سي نيست.
گفتم: مردم چه مي‌دانستند که او خبرنگار بي‌بي‌سي نيست! بنابراين اعتراض شديد مردم به او نشان‌دهنده عمق دشمني و بي‌اعتمادي مردم ايران با اين شبکه انگليسي است.
گفت: ولي مدير شبکه بي‌بي‌سي مي‌گويد؛ اين ماجرا نمي‌تواند باعث دلسردي ما شود!
گفتم: به يارو گفتند؛ چه نشسته‌اي که بابات مُرد و يارو گفت؛ راستشو بگين، حتما سرما خورده نمي‌خواهيد راستشو بگين،... بگين! من آمادگيش‌رو دارم!

 


يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا با حضور پرشور و حماسي مردم ايران در سراسر کشور و 290 حوزه انتخابيه در گوشه و کنار جهان برگزار شد؛ براي برگزاري اين انتخابات هيئت‌هاي اجرايي و نظارت تمام سعي خود را کردند تا مقدمات حضور حماسي ملت ايران را فراهم کنند.
در همين رابطه، محمد مصطفي نجار وزير کشور با ارائه گزارش از حضور پرشکوه مردم در انتخابات اظهار داشت: از آغازين ساعات شروع انتخابات و حتي قبل از ساعت 8 صبح مردم با شور و شوق مراجعه کردند و کارمندان ستاد انتخابات کشور نيز از ساعات اوليه خود را براي پذيرش را‌ي‌دهندگان آماده کردند و مردم يک بار ديگر خالق حماسه بودند.
وي در پاسخ به سوالي درباره نحوه برگزاري انتخابات در کشورهاي مختلف، تصريح کرد: ما براي اينکه ايرانيان مقيم خارج از کشور بتوانند آراي خود را به صندوق بيندازند با همکاري وزارت امور خارجه 290 حوزه انتخابيه در 96 کشور پيش‌بيني کرديم.
همچنين صولت مرتضوي معاون سياسي وزير کشور در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه گفته مي‌شود برخي از ناظران کانديداها اجازه حضور بر سر صندوق‌هاي راي را نيافتند، گفت: من چنين مسئله‌اي را به شدت تکذيب مي‌کنم.
دبير ستاد انتخابات کشور همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره اينکه آيا اگر کسي در دور اول راي نداده باشد مي‌تواند در دور دوم راي دهد، گفت: بله، چنين مسئله‌اي‌ امکان‌پذير است.
مشکل امنيتي نداشتيم
حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات در حاشيه بازديد از ستاد انتخابات کشور به حضور باشکوه مردم در پاي صندوق‌هاي راي اشاره کرد و گفت: الحمد‌لله مردم ما آگاه هستند و حضور پرشوري در انتخابات دارند.
وي با بيان اينکه توطئه دشمن براي کاهش مشارکت مردم در انتخابات نتيجه نداده است، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در انتخابات باشکوه خواهد بود.
مصلحي در پاسخ به اين سوال که آيا مشکل خاص امنيتي در ساعات اوليه انتخابات وجود داشته است يا نه گفت: تاکنون هيچ موضوعي در اين باره به ما گزارش نشده است.
همچنين سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي از نظم و امنيت در حوزه‌هاي راي‌گيري خبر داد و حضور مردم در پاي صندوق‌ها را بسيار پرشور و گسترده اعلام كرد.

اطلاعيه‌هاي ستاد انتخابات
ستاد انتخابات کشور از آغاز اخذ راي در شعب راي‌گيري در اطلاعيه‌هايي موارد اجرايي برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا را تشريح کرد.
در همين رابطه، در اطلاعيه شماره ? ستاد انتخابات کشور آمده بود که با توجه به همزماني انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، رأي‌دهندگان هيچ الزامي براي رأي دادن در هر دو انتخابات جاري ندارند.
همچنين ستاد انتخابات کشور در اطلاعيه شماره 10 خود خاطرنشان کرد: مسئولان شعب، اعم از اعضاي شعبه، نمايندگان فرماندار، ناظران شوراي نگهبان، ناظرين شوراهاي اسلامي شهر و روستا، عوامل انتظامي و نمايندگان نامزدها و بازرسان به هيچ وجه مجاز نيستند براي رأي‌دهندگان اقدام به نوشتن رأي کنند.
در اطلاعيه شماره 18 ستاد انتخابات کشور هم اين توضيح داده شد که بر اساس ماده 28 قانون چنانچه در برگ رأي انتخابات رياست جمهوري نام دو نامزد نوشته شود، برگ رأي باطل است.
تا لحظه تنظيم اين خبر، ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعيه شماره 21؛ زمان اخذ راي در کليه شعب انتخابات را به مدت دو ساعت يعني تا ساعت 22 در سراسر کشور تمديد کرد.
روند انتخابات شوراها
حسين طلا رئيس هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي استان تهران با اشاره به اينکه در 5‌هزار و 836 شعبه استان تهران از ساعت 8 صبح 24 خرداد رأي‌گيري برگزار شد، گفت: در اين دوره از انتخابات شوراها، نظارت‌هاي مستمر انجام ‌شد و در هر شعبه روستايي يک نفر و در شعبه شهري دو نفر به عنوان ناظر وجود داشت.
بازديد رئيس دفتر مقام معظم رهبري از ستاد انتخابات کشور
حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري روز گذشته از محل ستاد انتخابات کشور بازديد کرد.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري در جريان اين بازديد ضمن اطلاع از روند برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا با نمايندگان کانديداهاي رياست جمهوري مستقر در ستاد انتخابات کشور ديدار کرد.
در اين ديدار نمايندگان کانديداها از روند برگزاري انتخابات ابراز رضايت کردند.

 


سخنگوي شوراي‌نگهبان با بيان اينکه نظارت بر انتخابات تنها بر عهده شوراي نگهبان است، گفت: دستگاه‌هاي ديگر در اين امر دخالت نکنند و در غير اين صورت ناظرين شوراي نگهبان از دخالت ديگران جلوگيري مي‌کنند.
عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران در ستاد مرکزي انتخابات اظهار داشت: ناظرين شوراي نگهبان از آغاز انتخابات در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر هستند و تقريبا بين 3 تا 5 ناظر پاي صندوق‌هاي رأي حضور دارند.
وي افزود: ناظرين ما تا پايان ساعت اخذ رأي، شمارش و اعلام نتيجه در شعب حضور دارند و تا زماني که صورت جلسه را امضا نکنند، اعتباري نخواهد داشت و گزارشات خود را به طور مستقيم به ستاد مرکزي نظارت بر انتخابات ارسال مي‌کنند.
کدخدايي با اشاره به گزارش‌هاي مردمي گفت: طبق قانون مسئول تاييد صحت انتخابات، شوراي نگهبان است و از گزارش‌هاي مردمي نيز استفاده مي‌کنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اطلاعيه شماره 2 ستاد مرکزي انتخابات تصريح کرد: در اين اطلاعيه بحث تفکيک وظايف نظارتي آمده و اينکه نظارت بر انتخابات فقط بر عهده شوراي نگهبان است و از ساير دستگاه‌ها مي‌خواهيم دخالتي در بحث نظارت نداشته باشند؛ چرا که ناظرين شوراي نگهبان از اين امر جلوگيري خواهند کرد.
وي در پاسخ به اين سوال که توصيه شما به کانديداها مبني بر اينکه پيش از اعلام رسمي نتايج، پيروزي خود را اعلام نکنند چيست؟، بيان کرد: نامزدهاي محترم از گمانه‌زني‌ها و پيش‌بيني‌ها خودداري کنند و اجازه دهند نتايج انتخابات طبق قانون از سوي وزارت کشور اعلام شود.
کدخدايي افزود: نامزدها مطمئن باشند اگر گزارش يا نکته‌اي وجود داشته باشد شوراي نگهبان با توجه به اختيارات قانوني اقدام خواهد کرد و آنها را بررسي مي‌کند.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد: اگر در اين خصوص تخلفي صورت بگيرد، طبق قانون برخورد خواهيم کرد.

 


علي‌رغم تلاش‌هاي گسترده عناصر ضدانقلاب در لندن براي ممانعت از حضور ايرانيان مقيم انگلستان در پاي صندوق‌هاي راي، اخبار رسيده حکايت از حضور گسترده هموطنان ايراني در اين دور از انتخابات دارد.
علي‌رغم اقدام عناصر ضدانقلاب در پاشيدن رنگ بر روي پله‌هاي ورودي مراجعان به بخش کنسولي سفارت ايران در لندن براي ممانعت از حضور ايرانيان مقيم انگلستان در اين دوره از انتخابات، ولي اخبار رسيده حکايت از حضور گسترده هموطنان ايراني در اين دور از انتخابات دارد.
به گزارش فارس، عناصر ضدانقلاب در انگلستان روز جمعه در حرکتي از روي استيصال پيش از آغاز راي‌گيري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به منظور ممانعت از حضور ايرانيان مقيم انگلستان در انتخابات، اقدام به پاشيدن رنگ بر روي پله‌هاي ورودي مراجعان به بخش کنسولي سفارت ايران در لندن کردند.
اين اقدام عناصر ضدانقلاب در ايجاد ناامني در مقابل سفارت ايران در لندن در حالي صورت مي‌گيرد که نيروهاي امنيتي بريتانيا در حال آماده سازي شرايط براي تامين امنيت نشست سران جي‌هشت در ايرلند شمالي هستند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي گفت: تاکنون هيچ گونه تخلفي به دادستاني تهران در خصوص انتخابات ارجاع نشده است.
به گزارش فارس، محسني اژه‌اي، دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران در مسجد الجواد هفت‌تير گفت: با حضور وزير کشور جلسه هيئت نظارت بر انتخابات صبح روز جمعه انجام شده است و روند انتخابات تاکنون به خوبي پيش رفته و هيچ گونه تخلفي به دادستاني تهران ارجاع نشده است.

 


«انتخابات رياست‌جمهوري ايران مانند نوبت گذشته، علاقه عميق غرب به ادعاي عدم مشروعيت جمهوري اسلامي و آسيب‌پذير بودن آن را به چالش مي‌گيرد.»
دو تحليلگر ارشد آمريکايي با انتشار مطلب فوق تصريح کردند رقابت‌هاي داغ انتخاباتي، ادعاي مهندسي شده بودن انتخابات را زير سوال برده است.
به گزارش صداي آمريکا، فلينت و هيلاري لورت در اين تحليل مشترک نوشتند: برخي تحليلگران همواره مي‌گويند انتخابات ايران انتصابي است و نه انتخابي. اما برخلاف آنچه در يک انتخابات مهندسي شده وجود دارد، ايران رقابت واقعي انتخاباتي را سپري کرد و نامزدها به طور وسيع و منظم به رسانه‌هاي سراسري دسترسي داشتند و در سه مناظره سراسري با مخاطباني پرشمار شرکت کردند و فيلم‌هاي تبليغاتي آنها نيز از تلويزيون پخش شد.
نويسندگان، 4 تن از 6 نامزد حاضر در رقابت را رقيب اصلي توصيف کرده و در عين حال نوشتند: در تعهد قاليباف، جليلي، روحاني و رضايي- که رقباي اصلي هستند- به جمهوري اسلامي هيچ ترديدي وجود ندارد. با اين حال هر يک برنامه و روش متفاوت و خاصي دارند. در اينجا سوالي که پيش مي‌آيد اين نيست که آيا جمهوري اسلامي نظر غرب را در گزينش نامزدها تامين مي‌کند يا نه؟ مسلم است که جواب اين سوال منفي است. سوال اين است که آيا اکثريت ايرانيان معتقدند که در انتخابات امسال نامزد مورد نظر خود را مي‌يابند. از اين ديدگاه، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که در دور اول 70درصد از واجدان شرايط راي‌دهندگي شرکت مي‌کنند که اين ميزان بالايي است. هر کانديدايي که به عنوان برنده اعلام شود به خاطر برخورداري از حمايت آرا در انتخابات است نه به خاطر مهندسي شدن انتخابات.
به نظر دو نويسنده اين مقاله، نام رئيس‌جمهور آينده ايران هرچه باشد، او بايد با مراکز قدرت ديگري که در قانون اساسي جمهوري اسلامي پيش‌بيني شده تعامل داشته باشد که ولايت فقيه و مجلس شوراي اسلامي از جمله آنهاست. اين از گذشته و دوره آيت‌الله خميني نيز بوده است.
تحليل‌گران آمريکايي مي‌افزايند: رهبر عالي ايران در نقش رهبري جمهوري اسلامي به رفسنجاني، خاتمي و احمدي‌نژاد امکان داد بخش‌هاي مهمي از سياست‌هاي مورد نظر و برنامه‌هاي مورد علاقه خود را پياده کنند. اما در عين حال هرگاه تصميم‌هاي آنان را در جهت تضعيف هويت و امنيت کشور در درازمدت يافته، مانع آنان شده است. رهبري همچنان به ايفاي اين نقش پس ازآن که رئيس‌جمهور جديد در مردادماه به جاي احمدي‌نژاد کار خود را آغاز کند، ادامه خواهد داد.
به گزارش صداي آمريکا «نويسندگان مقاله در پايان با تاکيد بر آن که آمريکاييان و غربي‌ها هرگز نتوانسته‌اند نظام جمهوري اسلامي را باور کنند اين امر را يکي از علل شکست و اشتباه پيشاپيش سه دولت پي در پي آمريکا، و سه دهه ادعاهاي آنان در مورد فروپاشي نزديک و آسيب‌پذيري آن مي‌دانند. نويسندگان اين مقاله نتيجه مي‌گيرند که اگر غربيان مي‌خواهند واقعيت سياست ايرانيان را دريابند بايد از تلاش‌هاي مداوم خود در اهريمن‌سازي از نظام انقلابي ايران دست بردارند، زيرا تنها در پرتو چنين نگاهي است که دولت‌هاي غربي مي‌توانند با جمهوري اسلامي، به گونه يک نظام حکومتي کامل عيار، سروکار داشته باشند.

 


سفير سابق آمريکا در فلسطين اشغالي، پيروزي‌هاي بزرگ ارتش سوريه در برابر گروه‌هاي معارض مسلح را سيلي ايران به آمريکا توصيف کرد.
مارتين اينديک با بيان اينکه بشار اسد روز به روز در حال قدرت گرفتن است، تصريح کرد: اگر آمريکا سلاح کافي به مخالفان ندهد، ارتش بشار اسد قادر خواهد شد شکستي راهبردي را بر گروه‌هاي معارض تحميل کند. اکنون حزب‌الله نيز وارد ميدان درگيري شده و در کنار سوريه و ايران مي‌جنگد. اين سيلي محکم به گونه آمريکاست.
وي در مصاحبه با الحيات همچنين گفته است: ايران و حزب‌الله اکنون در حال تغيير موازنه قدرت به نفع حکومت سوريه هستند و اين اصلاً به نفع ما نيست.
اينديک معتقد است هرگونه پيروزي ايران و اسد، شکستي سنگين براي معارضان سوريه و جبهه مورد حمايت آمريکا است.
وي درباره مخالفت مسکو با منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه اظهار داشت:« از آنجا که روسيه با اعمال منطقه پرواز ممنوع موافق نيست ما بايد واقعيت‌هاي موجود در سوريه را به گونه‌اي تغيير دهيم که مسکو قانع شود اگر مرحله انتقالي را تأييد نکند شورشي فراگير در سراسر سوريه به راه خواهد افتاد. شکست القصير تأثير خودش را گذاشته و آنچه به روي زمين رخ خواهد داد، سرنوشت کنفرانس ژنو-2 را تعيين خواهد کرد.»
يادآور مي‌شود تاکيد اينديک بر لزوم تسليح بيشتر گروه‌هاي تروريست براي تغيير معادله جنگ نوعي اغراق و خودفريبي است چرا که متحدان آمريکا در تجهيز گروه‌هاي مسلح معارض دولت سوريه چيزي کم نگذاشته‌اند ضمن اينکه حتي اصل دخالت آمريکا در جنگ افغانستان و تقلاي مشابه رژيم‌صهيونيستي در حمله به لبنان و غزه نيز چيزي جز هزيمت و دريافت سيلي‌هاي آبدار در پي نداشت.

 


مشاور سابق وزارت خارجه آمريکا گفت آمريکا در افغانستان و عراق مرتکب اشتباهات بزرگي شد و اکنون هم فقط تظاهر مي‌کند که برنامه‌اي براي افغانستان دارد.
ولي رضا نصر حدفاصل سال‌هاي 2009 تا 2011 مشاور ريچارد هالبروک (فرستاده ويژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان) بود و کتابي انتقادي به نام «ملتي غير ضروري» درباره عدم توجه دولت آمريکا به منافع ملي نگاشته است. او در مصاحبه با ليبراسيون درباره سياست اوباما درباره افغانستان مي‌گويد: اوباما در افغانستان مرتکب اشتباهات بزرگ تاکتيکي شده است. بزرگ‌ترين اشتباه اين بود که در ابتدا آمريکا در افغانستان استراتژي ضربتي ضدشورش را همان گونه که در عراق به کار برد برگزيد؛ سپس به يکباره، استراتژي خود را تغيير داد و تصميم گرفت نيروهاي خود را از اين کشور خارج کند بدون آنکه تلاش کند يک راه حل سياسي و ديپلماتيک براي خروج افغانستان از جنگ و بحران بيابد.
وي مي‌افزايد: هيچ کسي ارتش ملي افغانستان را جدي نمي‌گيرد. نه در افغانستان و نه در کشورهاي همسايه افغانستان. اين موضوع صرفاً جنبه ظاهري دارد. آمريکا با اين عمل مي‌خواهد ديگران باور کنند که طرحي اساسي براي افغانستان دارد. واکنش مردم مناطق پشتون‌نشين در برابر آنها از پيش مشخص است و اين واکنش، زمينه را براي نفوذ بيشتر طالبان در اين منطقه از افغانستان فراهم مي‌کند.
وي اظهار داشت: آمريکا با شتاب و عجله براي ترک عراق در گذشته و در آينده‌اي نزديک از افغانستان، به هر آنچه در اين مناطق سرمايه‌گذاري کرده و ساخته، پشت پا زده و مي‌زند.
همزمان روزنامه لبناني النهار در تحليلي تصريح کرد ستاره آمريکا در خاورميانه رو به افول است و کاخ سفيد با خاورميانه وداع مي‌کند. آمريکا بعد از تجربه‌هاي تلخ که حتي باعث پشيماني‌اش شده، مي‌خواهد از خاورميانه فاصله بگيرد. ورود آمريکا به مسائل منطقه شايد براي اسرائيلي‌ها اين ورود سود داشت و باعث شد تا نقش و تأثيري فعال با پشتوانه آمريکا در خاورميانه داشته باشند. اما کاخ سفيد اخيراً قانع شده است که در طول اين سال‌ها نقش يک دن‌کيشوت را داشته و از اين همه سال دخالت در امور خاورميانه تنها به نشاني با عنوان «آمريکاي کريه» نائل آمده است.
النهار افزود: اعتراف واشنگتن و دولت آن و کاخ سفيد به اين که پشت سرهم متحمل شکست شده‌اند، همه اين شکست‌ها نيز در خاورميانه متمرکز بوده و روز به روز هم در حال افزايش هستند، اهميت بسياري براي همه کشورهاي درگير و صاحب نقش در خاورميانه دارد. هر چه خاورميانه بالغ‌تر مي‌شود شکست‌هاي آمريکا نيز بيشتر مي‌شوند و مجبور مي‌شود که روز به روز بيشتر عقب‌نشيني کند و بيش از پيش از خاورميانه فاصله بگيرد.
روزنامه لبناني مي‌نويسد: اعراب نيز مانند اروپايي‌ها از عقب‌نشيني آمريکا از پرونده‌هاي منطقه‌اي شوکه شده‌اند و در يک سر درگمي دائمي به سر مي‌برند و از اين فراتر، به دنبال جانشيني به جاي آمريکا در خاورميانه هستند. شايد به همين دليل است که در اين کشمکش منطقه‌اي ستاره اقبال ايران رو به صعود است. چرا که ديگر براي آمريکايي‌ها اهميت ندارد که ايراني‌ها در پرونده هسته‌اي‌شان به کدام سمت و سو بروند، چه بلايي بر سر سوريه مي‌آيد و آيا مصر و عراق و ليبي به زودي تجزيه خواهند شد يا خير؟ آن چه همه حتي صهيونيست‌هاي دل خوش به آمريکا به آن اعتراف مي‌کنند اين است که آمريکايي‌ها خودخواسته همه جنگ‌ها را به پا کردند و بعد خود به همه آن چه به پا کردند، پشت کردند و حالا مي‌خواهند همه چيز را فراموش کنند.

 


پيروزي مهم و استراتژيک ارتش سوريه بر گروه‌هاي تروريستي مسلح در منطقه القصير باعث نگراني شديد در محافل سياسي و رسانه‌اي غرب شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه يووال استينيتز وزير امور راهبردي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در اين باره گفت: بشار اسد مي‌تواند با کمک ايران و گروه حزب‌الله بر جنگ سوريه غالب شود. اکنون وي با حمايت قوي ايران و حزب‌الله موفق شده است.
ويليام هيگ وزير خارجه انگليس نيز گفته است: پيروزي‌هاي اخيري که ارتش سوريه در نبرد با مخالفان مسلح به دست آورده، اوضاع را پيچيده کرده و دورنماي نشست ژنو 2 را آشفته کرده است.
وي در مصاحبه با بي‌بي‌سي تصريح کرد: تغييرات فعلي در جبهه جنگ و پيروزي‌هاي بشار اسد، راه رسيدن نشست ژنو به نتايج مطلوب را مسدود کرد و مي‌تواند نتايج اين نشست را تحت تاثير قرار دهد.
از سوي ديگر انديشکده آمريکايي «شوراي آتلانتيک» در تحليلي به قلم نيکلاس برنز خاطرنشان کرد: جنگ سوريه وارد يک مرحله تاريک شده و به زيان شورشيان و گروه‌هاي مسلح تغيير کرده است. اکنون به نظر مي‌رسد رژيم سوريه دوام بياورد و اين خبر بدي است. همچنين زنگ خطر براي آمريکا و اسرائيل و عربستان است که مي‌توانند بازندگان بازي قدرت در خاورميانه باشند.
برنز در بوستون‌گلوب نوشت: تغيير وضعيت هيجان‌انگيز جنگ سوريه را سه‌گانه نامبارک ايران، حزب‌الله و روسيه ممکن کرده‌اند. ايران حمايت از دولت سوريه را تشديد کرده و از آن سو روسيه موشک‌هاي اس 300 را براي اين کشور ارسال کرده که مي‌تواند ضربه به آمريکا باشد. واشنگتن درک مي‌کند که پيروزي براي ايران و حزب‌الله يک شکست بلندمدت براي آمريکا و اسرائيل در نبرد قدرت و نفوذ در خاورميانه در حال تغيير خواهد بود. ترديدهاي باراک اوباما براي گرفتار شدن در يک باتلاق ديگر در خاورميانه قابل درک است.
در همين حال يک انديشکده ديگر آمريکايي موسوم به «ابتکار سياست خارجي» در تحليلي مشابه تصريح کرد: چنانچه حزب‌الله، اسد و ايران در نبرد سوريه فائق شوند، نه تنها در برابر شورشيان و نيروهاي دست نشانده قدرت‌هاي منطقه‌اي مانند عربستان و قطر جنگيده و پيروز شده‌اند، بلکه همچنين در برابر خواسته اوباما مبني بر کنار رفتن اسد از قدرت نيز پيروز شده‌اند. اين امر منجر به ظهور يک رژيم جسورتر در ايران و يک خاورميانه خطرناک‌تر مي‌شود. روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست نيز معتقد است: در حالي که جنبش حزب‌الله لبنان در نبردي مشارکت دارد که به بقاي حکومت بشار اسد کمک مي‌کند، ايران به عنوان اصلي‌ترين حامي اين گروه به پيروز بزرگ ميدان تبديل مي‌شود. با وجود تمامي تلاش‌ها، نتيجه جنگ سوريه همچنان در ابهام قرار دارد. اما پس از اين که نيروهاي اسد توانستند القصير را به کمک حزب‌الله به تصرف خود درآورند، حاميان و دشمنان ايران با واقعيت جديدي مواجه شده‌اند، اينکه توازن قدرت در منطقه به نفع ايران در حال تغيير است.
اين روزنامه افزود: از نگاه ايران، بقاي اسد، کنترل ايران بر کريدورهايي که از تهران تا بغداد و بيروت گسترانيده شده‌اند را افزايش مي‌دهد. البته ايران مي‌کوشد مداخله آشکار در سوريه را به حداقل برساند. گزارش‌ها حاکي از آن است که ايران منابع مشاوره‌اي را در اختيار دولت اسد قرار مي‌دهد اما بيشتر نيروي انساني مورد نياز براي حمايت از اسد از طريق گروه حزب‌الله تامين مي‌شود که در سال‌هاي 1980 با کمک سپاه پاسداران بنيانگذاري شد. تحليلگران مي‌گويند حزب‌الله بخشي از استراتژي ايران است و پيروزي اين گروه به معني پيروزي ايران، سوريه و عراق در مقابل نيروهاي تحت حمايت ايالات متحده است. اين نخستين بار نيست که ايران از زمان انقلاب اسلامي از آمريکا پيشي مي‌گيرد

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان ادعاي خبرگزاري رويترز درباره نامه منتسب به وزير امور خارجه ايران به رهبر انقلاب پيرامون مورد مذاکره با آمريکا را تکذيب کرد.
سيدعباس عراقچي طرح چنين ادعاهاي بي‌اساس را نوعي داستان‌سرايي در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران توصيف کرد که هر از گاهي از سوي غربي‌ها براي انحراف افکار عمومي مطرح مي‌شود و مسبوق به سابقه مي‌باشد.

 


يک خبرگزاري غربي در گزارشي اعلام کرد که نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران، هيچ تغييري در سياست هسته‌اي اين کشور ايجاد نخواهد کرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين باره نوشت: فارغ از اينکه چه کسي در انتخابات برنده شود، سياست هسته‌اي ايران تغييري نخواهد کرد.
آسوشيتدپرس به سخنان علي‌اکبر صالحي، وزير خارجه کشورمان اشاره کرده است که تصريح کرده بود سياست خارجي ايران با پيروزي هيچ يک از کانديداها تغييري را شاهد نخواهد بود. آسوشيتدپرس به نقل از «سامي الفرج»، مدير مرکز مطالعات راهبردي کويت نوشته است که رئيس‌جمهور نمي‌تواند سياست هسته‌اي ايران را تغيير دهد و تنها مي‌تواند پيشنهادهايي را به رهبر عالي ايران ارائه کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10