(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 خرداد 1392 - شماره 20517

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
6 نامزد انتخابات در پاي صندوق‌هاي راي به‌قانون احترام مي‌گذاريم
آيت‌الله امامي کاشاني در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران: حضور حداکثري مردم در انتخابات سرمايه است
درمکتب امام
امام جمعه قم: کانديداي پيروز به قول‌ها و شعارهاي خود عمل کند
شرکت پرشور مراجع و علما در انتخابات
مردم ايران اسلامي، حماسه سياسي رهبري را خلق کردند
   


در اولين ساعات برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر، هر شش نامزد انتخابات آراي خود را به صندوق انداختند.
سيدمحمد غرضي نامزد انتخابات رياست جمهوري ساعت 9 صبح با حضور در مسجد لرزاده ميدان خراسان راي خود را به صندوق شماره 1469 انداخت.
حسن روحاني نامزد ديگر انتخابات رياست جمهوري، ساعت 9 و بيست دقيقه با حضور در مسجد امام رضا(ع) شهرري، راي خود را به صندوق شماره 172610231 انتخابات رياست جمهوري يازدهم و انتخابات دوره چهارم شوراها انداخت.
علي‌اکبر ولايتي نامزد يازدهمين دوره رياست‌جمهوري نيز لحظاتي بعد صندوق اخذ راي مسجد گياهي تجريش را انتخاب کرد.
محمدباقر قاليباف نيز ساعت 10 صبح با حضور در شعبه اخذ راي واقع در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) پس از زيارت، راي خود را به صندوق انداخت.
محسن رضايي روستاي منجيل‌آباد بخش مرکزي شهرستان رباط‌کريم استان تهران، را براي به صندوق انداختن راي انتخاب کرد و دقايقي مانده به ساعت 11 آرايش را به صندوق انداخت.
سعيد جليلي آخرين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود که در ساعت 12 پس از زيارت حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) با حضور در صندوق صحن اصلي حرم، راي خود را به صندوق انداخت.
حمايت از منتخب مردم و احترام به قانون
حسن روحاني پس از شرکت در انتخابات و انداختن راي خود به صندوق در جمع خبرنگاران از برگزاري روند انتخابات ابراز رضايت کرد.
در همين راستا خبرنگاري از نامزد انتخابات رياست جمهوري سؤال کرد که در صورت اعتراض داشتن به نتيجه انتخابات چگونه اعتراضش را پيگيري مي‌کند، اظهار داشت: راه‌حل اعتراض در قانون پيش‌بيني شده و ما همان راه را طي مي‌کنيم.
روحاني در خصوص توصيه به هوادارانش در صورت عدم پيروزي در انتخابات هم، اظهار داشت: خيلي دوست دارم فضا عقلاني بماند و هر کس که برنده انتخابات شد همه به او کمک کنند.
همچنين «محمدرضا صادق» نماينده حسن روحاني مستقر در ستاد نظارت بر انتخابات کشور در جمع خبرنگاران از روند برگزاري انتخابات و تمهيدات شوراي نگهبان ابراز خرسندي کرد.
محسن رضايي که در روستاي منجيل‌آباد براي راي دادن حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه در صورت عدم پيروزي چه توصيه‌اي به هوادارانتان داريد، خاطرنشان کرد: مردم به هر کسي راي بدهند خدا را شکر خواهم کرد و مطمئن هستم که ملت ايران حماسه‌اي متفاوت و باشکوه را رقم خواهند زد.
محمدباقر قاليباف نيز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال که چه عکس‌العملي در قبال نتيجه انتخابات نشان خواهيد داد، گفت: آراء مردم که همان قانون است محترم محسوب مي‌شود و به آن احترام مي‌گذاريم؛ بهترين انتخاب، انتخاب مردم است.
وي در پايان تأکيد کرد: قطعاً از بين نامزدهاي حاضر در صحنه يک نفر انتخاب مي‌شود که مورد حمايت مردم و همگان خواهد بود.
همچنين سعيد جليلي در خصوص تمکين به آراي مردم بعد از اعلام نتايج انتخابات اظهار داشت: هرچه که مردم انتخاب کنند و از صندوق‌هاي راي بيرون بيايد بايد مورد احترام همگان باشد.
وي تأکيد کرد: همه بايد کمک کنند تا منتخب مردم بتواند انشاءالله به مردم خدمت کند.
علي‌اکبر ولايتي نيز با بيان اينکه منتخب مردم مورد حمايت همه ما است، اظهار داشت: اگر مردم به من اعتماد کنند و راي دهند ان‌شاءالله به ياري خداوند و حمايت مردم عمل خواهم کرد و اگر به هر کس ديگري راي دادند ما در خدمت او هستيم.
ولايتي همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا شما نامه‌اي از آيت‌الله مهدوي‌کني براي کناره‌گيري به نفع اصولگرايان دريافت کرده‌ايد؟ گفت:‌خير.
سيدمحمد غرضي نيز با بيان اينکه برنده واقعي انتخابات، ملت ايران هستند، افزود: نظرسازي‌ها و نظرسنجي‌هاي گروه‌هاي سياسي اهميتي ندارد و هرچه که از طرف وزارت کشور و شوراي نگهبان اعلام شد مورد تاييد همه است.
بيانيه مشترک نمايندگان کانديداها
مردم به شايعات و اطلاعيه‌هاي غير رسمي توجه نکنند
نمايندگان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم با صدور اطلاعيه مشترک از مردم به ويژه هواداران خود خواستند که قوياً از هرگونه اجتماع و با هر انگيزه‌اي غير از حضور در انتخابات پرهيز کنند.
نمايندگان 6 نامزد انتخابات رياست جمهوري يازدهم در بيانيه مشترکي، مردم و به ويژه هواداران خود را به رعايت قانونمداري و عدم توجه به فراخوان‌ها براي اجتماعات غيرقانوني فراخواندند.
در اين بيانيه آمده است: ‌بر اساس گزارش‌هاي واصله افرادي با انتساب نادرست خود به ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، شايعاتي را در خصوص فراخوان اجتماع و برگزاري جشن پيروزي يا پيشنهاد راه‌هاي غيرمعمول موسوم به صيانت از آراء ترويج کردند.
اين بيانيه مي‌افزايد: از همه مردم رشيد و سرافراز ايران اسلامي تقاضا مي‌شود به هيچ عنوان به اينگونه شايعات توجه نکرده و تا قبل از اعلام رسمي نتيجه انتخابات يازدهم از طريق مراجع قانوني ذيربط از هرگونه اجتماع با هر انگيزه‌اي غير از حضور در صفوف رأي دادن قوياً پرهيز کرده و فقط به اطلاعيه‌هاي رسمي مراجع قانوني توجه کنند.
نمايندگان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در پايان تأکيد کردند: بديهي است نهادهاي قانوني ذيربط تلاش‌هاي بايسته‌اي را در جهت حفظ و صيانت از آراء مردم بزرگوار ايران و اعلام نتايج انتخابات در اسرع وقت معمول خواهند داشت. اين بيانيه به امضاي محمدرضا صادق نماينده حسن روحاني، علي احمدي نماينده محسن رضايي، علي‌اصغر زارعي نماينده سعيد جليلي، سيد محمدزهير غرضي نماينده سيد محمد غرضي، عليرضا نبيد نماينده محمدباقر قاليباف و حسين ميرمحمدصادقي نماينده علي اکبر ولايتي رسيده است.
اعلام آمادگي براي برگزاري مجدد مناظره زنده تلويزيوني در صورت دو مرحله‌اي شدن انتخابات
قائم مقام سيما از آمادگي اين رسانه براي ادامه يافتن برنامه‌هاي تبليغي نامزدها در صورت کشيده شدن انتخابات به دور دوم خبر داد.
به گزارش فارس ، محمود اشتري قائم مقام سيما با حضور در ستاد انتخابات کشور از مراحل پوشش فرآيند انتخابات در اين ستاد از سوي رسانه‌ها بازديد کرد.
وي پس از بازديد خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که در صورت کشيده شدن به دور دوم آيا برنامه‌اي براي برگزاري برنامه‌هاي نامزد‌هاي انتخابات داريد گفت: دکورها را حفظ کرده‌ايم و اگر به ما دستور داده شود مناظره‌ها را براي مرحله دوم برگزار خواهيم کرد. وي اضافه کرد: جلساتي با نمايندگان نامزدها که به دور دوم راه يافتند خواهيم داشت تا از نظرات آنها آگاه شويم. وي در پاسخ به اين سوال که آيا تمهيدات لازم براي برنامه‌هاي تبليغي نامزد‌ها در رسانه‌هاي ملي انديشيده شده است خاطرنشان کرد: ما آمادگي اجراي کامل اين موضوع را داريم و جزئيات برنامه‌ها در مرحله دوم برنامه‌ريزي مي شود.
اشتري با بيان اينکه طبق قانون در تائيد نتايج انتخابات از سوي شوراي نگهبان برنامه‌ريزي براي تبليغات نامزد‌ها صورت مي گيرد تصريح کرد: در صورتي که انتخابات به دور دوم کشيده شود جزئيات برنامه‌هاي نامزدها براي تبليغات در اين دوره در سازمان تهيه و تصويب مي‌شود اما اين موضوع پس از اعلام رسمي نتايج صورت خواهد گرفت. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ارزيابي از مناظرات برگزار شده با حضور نامزدها را داريد اظهار داشت: برگزاري مناظرات اعتماد مردم به رسانه‌ها را تا 80 درصد افزايش داد؛ اين مناظرات الگوي خوبي است و ظرفيت برگزاري مناظرات سياسي در رسانه‌ ملي وجود دارد. قائم مقام سيما با بيان اينکه در حال حاضر برخي برنامه‌هاي سياسي با رويکردهاي گوناگون در رسانه ملي پخش مي‌شود اظهار داشت: البته ما آمادگي داريم برنامه‌هايي همچون مناظرات برگزار شود.

 


خطيب موقت جمعه تهران با بيان اينکه حضور حداکثري مردم درپاي صندوق راي، سرمايه است گفت: حضور حداکثري مردم در انتخابات موجب مي‌شود نظام اسلامي در صحنه بين‌المللي بتواند سخنش را به کرسي بنشاند.
به گزارش فارس آيت‌الله محمد امامي کاشاني در خطبه دوم نمازجمعه تهران با تبيين تفاوت انتخابات درکشورمان با ديگر کشورهاي دنيا گفت: هويت انتخابات در نظام جمهوري اسلامي با ديگر کشورهاي دنيا متفاوت است زيرا هويت انتخابات در کشورمان در تاييد نظام جمهوري اسلامي است.
خطيب جمعه تهران گفت: همه فلاسفه گفته‌اند و بديهي است که ارزش هر چيزي به علت غايي آن است، بايد دانست هدف و غايت انتخابات در کشورمان چيست؟ هدف، اسلام، نظام و جمهوري اسلامي است؛ جمهوري اسلامي که امام راحل پايه‌گذارش بود و شهدا براي به ثمر رسيدنش خون دادند و اکنون نيز مقام معظم رهبري و ملت بزرگ ما همان راه را مي‌پيمايند.
آيت‌الله امامي کاشاني افزود: با وجود چنين هدفي هويت انتخابات در کشورمان با ديگر کشورهاي دنيا متفاوت است در اين چارچوب حفظ کشور ايران نيز مطرح است زيرا ايران در گلوي نظام استکبار بود و چون کشورمان را از گلوي استکبار بيرون آورده‌اند باز مي‌خواهند آن را به حيله‌هاي مختلف در چنگال خود برگردانند.
آيت‌الله امامي کاشاني همچنين با اشاره به نقش مشارکت حداکثري مردم در برگزاري انتخابات در کشورمان گفت: در دنياي استکبار، جمعيت نقش آنچناني در انتخابات ندارد و از يکي از دو حزب يکي پيروز خواهد شد و مسئله تمام مي‌شود زيرا قدرت در آنجا پابرجاست.
وي افزود: اين در حالي است که نظام اسلامي، بافت و ابزار‌آلاتي ندارد، آنها و جامعه بين‌الملل مانند سازمان ملل در اختيار دارند و از نظر نظامي، اقتصادي، فناوري و ابزارآلات بسيار قوي هستند و اگر هر يک از احزاب به قدرت برسند تفاوتي نمي‌کند.
خطيب جمعه تهران گفت: اما سرمايه نظام جمهوري اسلامي، ملت، جوانان رشيد و انديشمندان است که پس از انقلاب اسلامي تاکنون دانشمندان و دانشگاهيان توانسته‌اند کشورمان را ارتقا دهند و بر عزت آن بيفزايند.
آيت‌الله امامي کاشاني افزود: بر اين اساس فراتر از فناوري و سخت‌افزار براي نظام جمهوري اسلامي موجب استقلال کشورمان شده است شما ملت بزرگ ايران هستيد.
وي گفت: علت اينکه اين همه بر حضور حداکثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي اصرار مي‌شود و مقام معظم رهبري موضوع حماسه سياسي را مطرح کردند اين است که براي کشور سرمايه تلقي مي‌شود در حاليکه در کشورهايي مانند فرانسه و آلمان حماسه، سرمايه تلقي نمي‌شود.
امام جمعه موقت تهران افزود: سرمايه ايران اسلامي ملت و پشتوانه آن متفکران، صاحب‌نظران و دانشگاه‌هاست پس هرچه شور و هيجان انتخابات بيشتر باشد نظام اسلامي در کشورمان مستحکم‌تر مي‌شود به ويژه که نظام ما براي بيدار کردن جهان اسلام و مايوس کردن دشمنان نقش موثر دارد.
آيت‌الله امامي کاشاني همچنين گفت: حضور حداکثري مردم در انتخابات موجب مي شود نظام اسلامي در صحنه بين المللي بتواند سخنش را به کرسي بنشاند از اين رو به فرموده رهبر انقلاب هرکس حتي اگر به نظام نيز علاقه ندارد به علت علاقه به کشور اگر پاي صندوق آرا بيايد براي کشور سرمايه ايجاد مي‌کند.
خطيب جمعه تهران افزود: بنابراين شرکت در انتخابات نه فقط حق که تکليف است و اينکه گفته مي‌شود راي دادن تکليف است نکته محوري‌اش از اين موضوع ناشي مي‌شود.
هم‌چنين آيت‌الله محمد امامي‌کاشاني در خطبه اول نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران ضمن تبريک اعياد شعبانيه اظهار داشت: امروز مي‌خواهيم با توجه به روز ولادت امام‌زين‌العابدين(ع) پيرامون صحيفه سجاديه صحبت کنم، صحيفه کتابي بلند و مقدس است و عباراتي در آن وجود دارد که بوي عطر وحي ميدهد و برخاسته از علم الهي بوده و داراي چهره خاص ولايي است.
آيت‌الله امامي کاشاني با بيان اين که صحيفه سجاديه فقط يک کتاب دعا نيست، افزود: امام‌سجاد(ع) در دوره‌اي زندگي مي‌کرد که خفقان زيادي بود و نمي‌شد حرفي زد و چيزي نوشت.
وي با اشاره به سير تاريخي دوران امام‌سجاد(ع) و امام باقر(ع)، گفت: نکته مورد توجه اين است که دعاهاي اين کتاب محتواهاي بسيار بلندي دارد و فقط اين نيست که بگوييم خداوند دعا را به ما بياموزد.
خطيب موقت تهران خاطرنشان کرد: در صحيفه سجاديه مباحث و مسائل اساسي به صورت دعا مطرح شده‌اند که بسياري از آنها اصول سياسي و اجتماعي هستند.

 


معني صدور انقلاب
و ما مي‌گوئيم اسلام را ما مي‌خواهيم صادر کنيم، معنايش اين نيست که ما سوار طياره بشويم و بريزيم به ممالک ديگر. يک همچو چيزي نه ما گفتيم و نه ما مي‌توانيم. اما آنکه ما مي‌توانيم اين است که مي‌توانيم به وسيله دستگاه‌هائي که داريم، به وسيله همين صدا و سيما، به وسيله مطبوعات، به وسيله گروه‌هائي که در خارج مي‌روند، اسلام را آن طوري که هست معرفي کنيم. اگر آن طوري که هست معرفي بشود. مورد قبول همه خواهد شد. بشر فطرتش يک فطرت سالم است، اگر يک چيزي را القا بکنند، روي فطرت سالم خودش قبول مي‌کند و قدرتمندها از همين معنا مي‌ترسند.
صحيفه نور- ج 18- ص 243

 


امام جمعه قم از نامزد پيروز در انتخابات خواست بدون هيچ عذر و بهانه‌اي به تمام قول و شعارهايي که داده است عمل کند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي در خطبه دوم نمازجمعه قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد گفت: براي دشمنان ايران همواره اين سوال مطرح بوده است که چرا ملت مسلمان همواره در انتخابات‌ حضوري پرشور دارند و در جواب به آنها بايد گفت مردم ايران براساس آموزه‌هاي ديني شرکت در انتخابات را يک فريضه و تکليف مي‌دانند؛ پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايند کسي که روزش را با اهتمام به امور مسلمين آغاز نکند مسلمان نيست و مردم ما نيز بر همين اساس شرکت در انتخابات را که دخالت در تعيين سرنوشت کشور است براي خود فريضه مي‌دانند.
توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اعتلاي کلمه الله و سرنگوني کفر و مناديان آن را از ديگر اهداف شرکت در انتخابات دانست و افزود: خداوند به مسلمانان فرمان مي‌دهد که براي مقابله با دشمنان همه توان و نيروي خود را به کار بگيرند؛ حضور يکپارچه و حداکثري در انتخابات آرايش نيروي انساني مسلمانان در تحقق اين فرمان الهي است.
وي خطاب به کانديداي پيروز در انتخابات بيان داشت: شما شاهد تحقق اين حماسه بزرگ هستيد و بايد اين تعهد ملت ايران را در انجام وظيفه به خوبي به خاطر بسپاريد و به تمام قول و شعارهايي که داده‌ايد بدون هيچ عذر و بهانه‌اي عمل کنيد.
سعيدي تصريح کرد: کساني که در مرحله احراز صلاحيت‌ها تاييد نشدند بسيار با متانت رفتار کردند و من از آنها تشکر مي‌کنم؛ از تمام کساني هم که انصراف دادند يا پيروز انتخابات نخواهند بود صميمانه قدرداني مي‌کنيم زيرا با حضور آنها بود که انتخابات مشروعيت و رونق يافت؛ اميدواريم همه افراد پس از اعلام نتايج هم ضمن تمکين به قانون و نتيجه اعلام شده با رئيس‌جمهور منتخب در رسيدن نظام اسلامي به اهداف پيش‌بيني شده همکاري کنند.
امام جمعه قم با اشاره به فعاليت رسانه ملي در حوزه انتخابات گفت: درايت، متانت، عدالت و نوع‌آوري صدا و سيما موجب شد زمينه سالمي براي تحقق حماسه سياسي فراهم شود و مردم نيز بهترين استفاده را از برنامه‌ها داشتند.

 


مراجع عظام تقليد و علما همگام و همراه با مردم با حضور پاي صندوق‌هاي رأي در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا شرکت کردند.
آيت‌الله سبحاني در موسسه امام صادق(ع) رأي خود را به صندوق سيار اخذ رأي شماره 472 يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا انداخت.
آيت‌‌الله سبحاني پس از انداختن رأي خود به صندوق شرکت در انتخابات را وظيفه ملي، شرعي و انساني هر فرد دانست و گفت: نظام اسلامي ما بر خلاف ساير نظام‌هايي که تنها مردمي هستند، مردمي و در عين حال مکتبي مي‌باشد. وي با تأکيد بر اين که «حفظ نظام از واجبات است» ادامه داد: يکي از مقدمات حفظ نظام شرکت همه ملت در انتخابات است.
آيت‌الله ناصر مکارم‌شيرازي نيز رأي خود را به صندوق سيار اخذ رأي شماره 472 يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا انداخت.
اين مرجع تقليد پس از انداختن رأي خود به صندوق در جمع خبرنگاران با اشاره به تبليغات گسترده کانديداها گفت: اين تبليغات نشان‌دهنده استقبال بسيار خوب از انتخابات رياست‌جمهوري است و هيچ عذري براي عدم شرکت هيچ‌کسي باقي نمي‌ماند.
وي با بيان اين که «همه سليقه‌ها در اين دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند» گفت: بنده هم به عنوان يک مرجع تقليد شرکت در انتخابات را وظيفه انساني، ملي و يک عبادت دانسته و در اين دوره شرکت کرده‌ام. اين مرجع تقليد افزود: توصيه مي‌کنم همه نظم و قانون را رعايت کنند و جلوي تشتت آراء را بگيرند.
آيت‌الله نوري همداني نيز رأي خود را به صندوق سيار اخذ رأي شماره 473 يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا انداخت.
اين مرجع تقليد پس از انداختن رأي خود به صندوق با بيان اين که «امروز روز وحدت امت اسلامي و لبيک به رهبر و آرمان‌هاي شهداء است» گفت: مردم بايد با حضور پرشور خود، خط بطلاني بر روي نقشه‌هاي شوم دشمنان بکشند. وي افزود: حضور مردم نشان‌دهنده انسجام و قدرت مردم ايران است و مردم با اين حضور اقتدار و عظمت ملت ايران را به رخ جهانيان خواهند کشيد.
وي ادامه داد: مردم با شور و نشاطي که در 22بهمن داشتند امروز نيز بايد با قدرت نيز در اين عرصه حاضر شوند تا همه دشمنان را مغلوب کنند.
آيت‌الله موسوي اردبيلي نيز با انداختن راي خود در صندوق سيار 473 قم و مشارکت در خلق حماسه سياسي، تاکيد کرد: شرکت در انتخابات وظيفه ديني و ملي است و همه بايد در آن حضور داشته باشند.
اين مرجع تقليد با بيان اين که «اهميت انتخابات رياست‌جمهوري بر هيچ‌کس پوشيده نيست» اظهار کرد: همان‌گونه که از ابتداي انقلاب، تاثيرگذاري و نقش سرنوشت‌ساز آن را در عرصه‌هاي مختلف شاهد بوده‌ايم، امروز نيز اين مهم همچنان پابرجاست و نقش مهمي در تعيين سرنوشت کشور دارد. اين مرجع تقليد تصريح کرد: بايد براي فرد پيروز و منتخب، آرزوي توفيق خدمت به انقلاب، نظام و مردم کرد تا بتواند به وظايف خود به خوبي عمل کند.
مدير حوزه‌هاي علميه کشور نيز با حضور در مسجد امام حسن عسکري(ع) رأي خود را به صندوق شماره 24 يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا انداخت.
آيت الله سيدهاشم بوشهري پس از انداختن رأي خود به صندوق گفت: خدا را سپاسگزارم که در ساعات اوليه توفيق يافتم که در انتخابات حضور يابم و بيعت خود را با حضرت امام خميني(ره) و رهبرمعظم انقلاب اعلام و فرد مورد نظر خود را انتخاب کنم.
وي با بيان اين که «مردم با حضور شگفت‌انگيز خود، جهان را دچار بهت مي‌کنند» ادامه داد: ملت ايران، هوشيار و آگاه است و اجازه نمي‌دهد که دشمن از اين شرايط سوءاستفاده کند. مدير حوزه‌هاي علميه کشور تاکيد کرد: ملت ما به گونه‌اي بايد رفتار کنند که دوستان را شاد و دشمنان را به عقب‌نشيني وادارند.
آيت‌الله علوي گرگاني نيز بعد از حضور در انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وظيفه خود مي‌دانم که از حضور گسترده مردم در انتخابات تشکر کنم.
آيت‌الله مصباح يزدي رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام نيز با تشکر از دست‌اندرکاران خلق حماسه سياسي گفت: از خداوند درخواست مي‌کنيم اين پديده پر ميمنت را پيروزي ديگري براي ملت ايران در برابر استکبار قرار دهد.
آيت‌الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي نائب رئيس مجلس خبرگان رهبري نيز پس از حضور در انتخابات اظهار داشت: کانديداها آنچه رأي ملت است را خواهند پذيرفت و خداوند به کانديداهاي برگزيده توفيق دهد که خدمات دولت‌ها و شوراهاي گذشته را ادامه دهند.
آيت‌الله يزدي رئيس‌جامعه مدرسين نيز بعد از انداختن راي خود به صندوق اظهار داشت:در رأس نظام يک ولي‌فقيه جامع الشرايط و ولي‌فقيه ممتاز وجود دارد و با بقيه خصوصياتي که در سيستم اين حکومت تنظيم شده است رأي مردم به پايبندي و باقي ماندن اين نظام است.

 


سرويس شهرستانها-
با آغاز زمان رأي‌گيري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مردم شهرهاي کشورمان با حضور گسترده در پاي صندوق‌هاي رأي براي خلق حماسه سياسي شتافتند.
گزارش خبرنگاران کيهان و خبرگزاريها را دراين‌باره در پي مي‌خوانيد.
به گزارش خبرنگار کيهان از مشهد، 4هزار و 41 شعبه اخذ رأي در استان خراسان‌رضوي از نخستين ساعات شروع اخذ رأي با استقبال پرشور مردم اين استان براي انتخاب نامزدهاي خود رو به رو شد. 450 بازرس در اين روز کار نظارت بر امر انتخابات در استان را عهده‌دار بودند.
تعداد واجدين شرايط راي دادن، در خراسان‌رضوي 4 ميليون نفر هستند که از اين تعداد 25هزار و 500 نفر راي اولي هستند.
خبرنگار کيهان از خواف نيز گزارش داد 98 شعبه اخذ رأي شامل 33 شعبه در حوزه شهري و 65 شعبه در نقاط روستايي اين شهر مستقر شدند.
به گزارش ايرنا از تبريز ارامنه و آشوريان آذربايجان‌شرقي دوشادوش هموطنان مسلمان خود براي خلق حماسه سياسي، مشارکتي پرشور و بي‌نظير در صحنه انتخابات از خود نشان دادند و به صورت گسترده در پاي صندوق‌هاي رأي حضور پيدا کردند.
شهرکرد: رئيس ستاد انتخابات چهارمحال و بختياري گفت: راي‌گيري در مناطق سخت گذر و عشايري استان پس از 15 ساعت پياده‌روي عوامل اجرايي انتخابات با رسيدن صندوق اخذ راي به اين مناطق آغاز شد.
يزدان جلالي روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: 65 هزار نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات استان در اين مناطق ساکن هستند که از اين تعداد 58 هزار نفر در مناطق عشايري و هشت هزار نفر در مناطق سخت گذر سکونت دارند.
دزفول: شيرين جان نيکفر پيرزن 97 ساله اهل صفي‌آباد دزفول، با شرکت در حماسه سياسي، راي خود را به صندوق انداخت.
به گزارش خبرنگار ايرنا، اين پيرزن سالخورده که متولد سال 1295 خورشيدي است، در حالي که بسختي راه مي‌رفت در شعبه شماره 28 سيدالشهداي صفي‌آباد دزفول رأي خود را به صندوق ريخت. وي در تمام انتخابات 34 ساله انقلاب اسلامي شرکت کرده است.
يزد: رئيس انجمن زرتشتيان يزد گفت: زرتشتيان همگام با ساير هموطنان به طور گسترده در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا شرکت کردند.
بهروز جراح روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: مشارکت بالاي زرتشتيان و ساير هموطنان در انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري مهر تاييدي بر عظمت، اقتدار و قدرت کشور ما و عاملي براي شکست اهداف دشمنان ايران سربلند است.
بندرعباس: به گزارش خبرگزاري فارس از ريگان، عروس و داماد بخش گنبکي ريگان قبل از آغاز زندگي مشترک، آراي خود را در يکي از صندوق‌هاي اخذ راي انداختند.
دو زوج جوان بخش گنبکي هدف از اين کار را تعيين سرنوشت خود برشمردند و افزودند: قبل از اينکه زندگي خود را آغاز کنيم ابتدا سرنوشت خودمان را تعيين کرديم.
اين مراسم همراه با حضور تمام مردم يکي از روستاهاي بخش گنبکي همراه بود و عروس و داماد را تا محل صندوق اخذ راي همراهي و به همراه آنها آراي خود را در صندوق‌هاي اخذ راي انداختند.
حضور اين دو زوج در پاي صندوق‌هاي اخذ راي سبب تشويق و ترغيب راي اولي‌ها شد و اين صندوق از حضور گسترده‌اي برخوردار بود. گرماي 50درجه هواي ديروز ريگان نتوانست مانع از حضور ريگاني‌ها در پاي صندوق‌هاي رأي شود.
کرج: به گزارش خبرگزاري فارس از کرج همزمان با اذان ظهر مادر دو شهيد ساکن استان البرز به مسجد جامع رجايي‌ شهر کرج مراجعه کرد.
وي ابتدا در انتخابات شرکت و سپس به صحن مسجد رفت و نماز خواند.
وي که نمي‌خواست نام خود و دو فرزند شهيدش اعلام شود، پس از اقامه نما ز و سجده شکر گفت: خداوند به من شش فرزند داد که دو پسر و چهار دختر هستند.
اين مادر شهيد ادامه داد: همسرم جانباز 40 درصدي است و دو پسرم را در راه خدا و انقلاب اسلامي تقديم کردم و يکي از دامادهايم نيز به درجه رفيع جانبازي نائل شده و سال‌ها در اسارت ارتش جنايتکار صدام بوده است.
اين مادر شهيد افزود: رهبري معظم انقلاب اسلامي فرمودند که شرکت در انتخابات يک وظيفه و تکليف شرعي است و وقتي ايشان اينگونه صحبت مي‌کنند، من بر خود واجب مي‌دانم که در انتخابات شرکت کنم.
وي بيان داشت: مي‌خواستم صبح اول وقت به مسجد آمده و رأي بدهم، اما به دليل بيماري به ويژه زانو درد نمي‌توانستم از خانه خارج شوم تا اينکه تصميم گرفتم وقتي براي اقامه نماز به مسجد مي‌آيم، همان موقع نيز رأي بدهم.
وي گفت: با ديدن جمعيت انبوه در محل اخذ رأي دو رکعت سجده شکر به جاي آوردم و خداوند را به دليل ولايتمداري مردم و آري گفتن آنها به فرمان رهبري شکر کردم.
دزفول: يک جوان ايراني مقيم آمريکا، هنگام انداختن رأي خود به صندوق انتخابات در شهر دزفول گفت: شرکت در انتخابات حق هر ايراني است.
به گزارش خبرنگار ايرنا رضا ملک‌حسين‌پور 24 ساله در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: از اينکه در ايران هستم و در انتخابات شرکت کرده‌ام بسيار خوشحالم.
وي دليل شرکت در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي را حق خود دانست و گفت: هر ايراني اين حق را دارد که در عرصه سياسي کشور خود نقش داشته باشد.
اين جوان ايراني که داراي تابعيت آمريکايي است افزود: ايران را بسيار دوست دارم و افتخار مي‌کنم که ايراني هستم.
اين جوان با حضور در شعبه اخذ رأي مستقر در آستانه سبزقباي دزفول با شور و نشاط آراي خود را به صندوق انداخت.
ايلام: مردم هميشه در صحنه استان ايلام ديروز همزمان با سراسر کشور به پاي صندوق‌هاي رأي شتافتند تا حماسه سياسي را محقق کنند.
در استان ايلام همزمان با برپايي انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا و رياست جمهوري، انتخابات مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي نيز برپا شد.
بوشهر: به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، يک زن سالخورده که با کمک سه فرزند و البته با عصايش به حوزه‌ رأي گيري مدرسه فرزانگان بوشهر واقع در خيابان دواس آمده بود، تعجب و البته تحسين ساير رأي دهندگان را در پي داشت.
سکينه پيرزن 75 ساله‌اي که در اثر زلزله شنبه بي‌خانمان شده عصازنان در حوزه رأي‌گيري حضور يافت و هدفش از شرکت در انتخابات را تصميم در سرنوشت کشور و گوش دادن به فرامين رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.
از نکات جالب اين دوره از انتخابات تشکيل صف‌هاي طولاني از همان ابتداي صبح بود در حالي که در دوره‌هاي گذشته به دليل گرماي هواي بوشهر، عصرها شاهد تشکيل صف‌هاي طولاني بوديم اما در اين دوره،‌از همان ابتداي صبح مردم با تشکيل صف در انتظار رأي دادن بودند.
کيش: گزارش‌هاي خبرنگار فارس از سطح کيش حاکي از اين است که مردم و ساکنان اين جزيره در نخستين ساعات آغاز رأي‌گيري استقبال خوبي از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا داشتند.
شعبه‌هاي سيار در بخش کيش با هدف جمع‌آوري آراي گردشگران، صيادان، کارکنان مستقر در بندرگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز خريد فعال شده بود.
همچنين شعبه اخذ رأي شماره 19 بخش کيش به صورت فعال نسبت به آراي فعالان صنعت نفت در پالايشگاه لاوان، شرکت‌هاي فلات قاره، ملي نفتکش، کمپ‌هاي مسکوني و سکوهاي نفتي کشور در عمق آب‌هاي خليج فارس اقدام کردند.
صندوق اين شعبه به وسيله بالگرد به تأسيسات ياد شده،‌منتقل شد. علاوه بر بخش‌هاي ياد شده،‌ صندوق‌ها براي اخذ رأي مردم ساکن در هندورابي و لاوان نيز به اين جزاير ارسال شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10