(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25 خرداد 1392 - شماره 20517

ميانجيگري اتحاديه آفريقا براي حل اختلاف‌هاي دو سودان
بازداشت 14 رهبر مخالف در بحرين به دست مأموران امنيتي آل خليفه
سيد حسن نصرالله انتخابات رياست جمهوري ايران را جشن بي‌نظير دموکراسي درجهان خواند
خشم آمريکا از پيروزي‌هاي ارتش سوريه
اوباما : سلاح‌هاي بيشتري به شورشيان مي‌دهيم
چهار سوي پنج قاره
به اتهام مشارکت در قتل پرويز مشرف به زندان افتاد
زد و خورد معترضان با پليس در 2 شهر بزرگ برزيل
با وجود وعده‌هاي اردوغان اعتراض‌ها در شهرهاي ترکيه همچنان ادامه دارد
مراسم تشييع جنازه در صنعا به تظاهرات ضد دولتي تبديل شد
انتقال قدرت به فرزند امير قطر با چراغ سبز کاخ سفيد انجام مي‌شود
تظاهرات در خيابان‌هاي آتن عليه تعطيل کردن راديو تلويزيون دولتي يونان
   


دولت خارطوم در حال بررسي پيشنهادهاي اتحاديه آفريقا براي حل اختلاف‌ها با سودان جنوبي است.
به گزارش ايسنا، اين پيشنهادها براي حل مناقشات نفتي و تنش‌هاي موجود ميان دو سودان از طرف تابو امبکي ميانجيگر اتحاديه آفريقا ارائه شده است.
سخنگوي وزارت خارجه سودان گفت: دولت خارطوم پس از بررسي و مطالعه اين پيشنهادها به آن‌ها پاسخ مي‌دهد.تصميم دولت سودان در مورد توقف صادرات نفت سودان جنوبي پس از آن صورت گرفت که دولت اين کشور، جوبا را مجبور ساخت تا به تمام توافقاتي که پيشتر ميان دو طرف به امضا رسيده بود، پايبند بماند.
خارطوم گفته در صورتي که سودان جنوبي به توافقات خود پايبند بماند صادرات نفت جوبا از سر گرفته مي‌شود.

 


وزارت کشور بحرين در ادامه سرکوب مخالفان آل خليفه 14 نفر از مسئولان ارشد ائتلاف 14 فوريه بحرين را بازداشت کرده است.
به گزارش خبرگزاري‌ها، مأموران امنيتي آل خليفه با يورش به محل اقامت اعضاي 14 فوريه 14 نفر از رهبران عملياتي آن را بازداشت کرده‌اند.مقامات بحريني اين افراد را به اتهام دست داشتن در سازماندهي تظاهرات مردمي در بحرين دستگير کردند.در حالي که شماري از احزاب و جمعيت‌هاي مخالف در بحرين خواستار اصلاحات ريشه‌اي براي کاهش نفوذ خاندان آل خليفه در قدرت هستند شمار ديگري از جريان‌ها تحت لواي ائتلاف 14 فوريه خواستار سرنگوني رژيم حاکم هستند، اين جريان‌ها گفت‌وگو با رژيم بحرين را بي‌فايده مي‌دانند.رژيم بحرين بيش از دو سال است که با حمايت نيروهاي آل سعود همچنان به سرکوب مردم معترض ادامه مي‌دهد و در اين مدت تعداد زيادي از شهروندان بي‌گناه را شهيد يا مجروح کرده است.

 


دبيرکل حزب الله لبنان انتخابات رياست جمهوري ايران را جشن بزرگ دموکراسي خواند و ابراز اميدواري کرد که اين جشن در جهان‌اسلام و عرب فراگير شود.
به خبرگزاري فارس، سيد حسن نصرالله ديروز طي سخناني که به مناسبت روز جانباز وتولد حضرت ابوالفضل العباس (ع)ايراد شد به موضوع انتخابات رياست جمهوري در ايران اشاره کرد واين انتخابات را يک جشن استثنائي و بي‌نظير دموکراسي در جهان خواند و آن را به امام خامنه‌اي و ملت ايران تبريک گفت.
وي تاکيد کرد اين آرائي که براي ابراز اعتماد به جمهوري اسلامي داده شد، مورد دشمني کساني واقع مي‌شود که درمقابل مسئله قدس و توطئه آمريکا ساکت هستند. نصرالله ادامه داد: ايران نمونه‌اي از حضور مردمي و پيروزي ملي را در روزانتخابات به اجرا گذاشت و در اين عرصه رأي ولي فقيه در ايران با رأي يک کشاورز و هر ايراني مسلمان يا مسيحي ، سني و ترکمن يا بلوچي و فارس برابر است.
وي ابراز اميدواري کرد که اين مراسم جشن دموکراسي در تمامي کشورهاي جهان عرب و اسلام فراگير شود.
دبيرکل حزب‌الله لبنان درسخنراني خود همچنين جانبازان مقاومت را نماد ادامه مقاومت و تلاش براي تحقق اهداف آن دانست و گفت: به برکت وجود جانبازان و شهداي مقاومت، تمامي اهداف مقاومت محقق خواهد شد.
دبيرکل حزب الله تاکيد کرد رسانه هاي زيادي تلاش مي کنند وجهه مقاومت را مخدوش کنند. نصرالله در اين سخنراني که به صورت ويدئو کنفرانس پخش مي‌شد، جانبازان را شهداي زنده براي همه نسل ها توصيف کرد. دبيرکل حزب‌الله خطاب به جانبازان گفت: زخم هاي شما يادآور مقاومت قهرمانانه در جنگ سال 2000 و حماسه تاريخي سال 2006 است. دبيرکل حزب الله افزود: مقاومت ديدگاه روشن و هوشيارانه اي در مورد خطر سکوت در برابر اشغالگري آمريکا و اسرائيل دارد. اين مقاومت براي سال هاي طولاني جنگيد. پس از عنايت الهي ، به لطف اين مقاومت لبنان توانست از منابع آبي خود استفاده کند و اکتشاف نفت انجام دهد.
نصرالله افزود:مقاومت لبنان را آزاد کرد و اگر مقاومت نبود، دولت هاي ما وابسته به اسرائيل مي بودند و منابع آبي لبنان به شهرک هاي صهيونيستي منتقل مي شد. اگر مقاومت نبود، لبنان مانند کرانه باختري به مستعمره اسرائيل تبديل مي شد. نبايد گذشته را فراموش کنيم . جنگ کنوني نيز ادامه اين گذشته است. همه بايد بدانند که چه کسي توطئه چيني کرد، چه کسي تعلل کرد، چه کسي در برابر اشغالگران مقاومت کرد و چه کسي با اشغالگران دست داد.
دبيرکل حزب الله تأکيد کرد : مي خواهند موفقيت هاي مقاومت را زير سوال ببرند. ما در برابر حمله تبليغاتي قرار داريم که مي خواهند تاريخ را جعل کنند. رسانه هاي زيادي وجود دارند که با تبليغات گسترده به دنبال مخدوش کردن وجهه و تاريخ مقاومت هستند. ما بيشترين اصرار را بر حفظ حاکميت، تماميت‌ارضي و يکپارچگي لبنان داريم. ما تابعيتي به جز تابعيت لبنان نداريم و خانه و پولي در خارج لبنان نداريم. ما در اينجا متولد شديم، در اينجا شهيد خواهيم شد و در اينجا دفن مي شويم و هيچ کسي نخواهد توانست ما را از سرزمين‌مان بيرون براند. يکي از قويترين ارتش ها در جهان ارتش اسرائيل است، اما زير پاي مجاهدين در «عِيْتَاالشَعب» و «بِنت جُبَيل» فرو شکست. بعضي از لبناني ها هر زمان که درگيري رخ مي دهد کشور را ترک مي کنند، اما ما تابعيتي به جز تابعيت لبناني نداريم. وي در ادامه افزود: اگر سوريه به دست گروه‌هاي تکفيري و يا آمريکا بيفتد، لبنان تحت محاصره کامل قرار مي‌گيرد و سپس اسرائيل به آن حمله خواهد داد. رهبر حزب‌الله در ادامه سخنراني خود با تاکيد بر اينکه جنگ با گروه‌هاي تکفيري به منزله جنگ با اهل تسنن نيست، هشدار داد که هيچ کس نمي‌تواند مقاومت را به فرقه‌گرايي متهم کند، چرا که سابقه آن در مسئله فلسطين و عراق روشن است و حتي رزمندگاني از اين جنبش در کنار ساير مسلمانان در بوسني جنگيده‌اند.
دبير کل حزب الله درباره مسائل داخلي تأکيد کرد: ما در اين شرايط امنيتي حساس خواستار حداکثر خويشتنداري هستيم. درحال حاضر فشارهاي رسانه‌اي بيشتر شده وهمين باعث شده که گاهي برخي خويشتنداري خود را از دست بدهند و اقدامات غير صحيح و غير قانوني انجام دهند که اين به ايجاد خطراتي دراين شرايط خاص منتهي مي شود. ما از تمامي کساني که در سرزمين هاي لبنان چه لبناني، سوري و فلسطيني هستند مي‌خواهيم که حداکثر خويشتنداري را از خود نشان دهند.

 


همزمان با پيشروي ارتش سوريه به سمت شهر استراتژيک حلب دولت اوباما براي نخستين بار دستور ارسال محموله‌هاي سلاح آمريکا به شورشيان سوريه را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از خبرگزاري رويترز، «بن رادز» مشاور امنيت ملي آمريکا در کنفرانسي خبري اعلام کرد باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا درخواست شوراي عالي نظامي شورشيان سوريه درباره ارسال کمک‌هاي نظامي را دريافت کرده و به آن پاسخ مثبت داده است.
وي افزود، واشنگتن بر ارسال کمک‌هاي جديد که به صورت اهداف مستقيم نظامي خواهند بود تاکيد دارد.
معاون مشاور امنيت ملي آمريکا به سوالات متعددي که در اين زمينه از وي پرسيده شد پاسخي نداد و اظهار داشت که هنوز نمي‌تواند هيچ فهرستي از اين کمک‌ها را اعلام کند.
ناظران سياسي مي‌گويند که ارسال سلاح براي تروريست‌ها در واکنش به پيروزي‌هاي ارتش سوريه در القصير و استان حلب صورت گرفته است.
بن رادز مدعي شد که دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده است.
در همين رابطه آندرس فوگ راسموسن دبيرکل ناتو نيز در اظهاراتي مغرضانه دولت سوريه را به استفاده از سلاح شيميايي عليه مخالفان سوري متهم کرد.
وي در عين حال افزود، انتشار اخباري مبني بر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه تصميم استقرار سامانه‌هاي دفاع موشکي پاتريوت در مرزهاي مشترک ترکيه و سوريه را تغيير نمي‌دهد.
راسموسن گفت، جامعه بين‌الملل تاکيد کرده است که هرگونه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه نقض آشکار قوانين بين‌المللي به شمار مي‌آيد.
اين اظهارات در شرايطي عنوان مي‌شود که درست چند ساعت بعد از اعلام خبر تصميم کاخ سفيد براي ارائه کمک‌هاي مستقيم نظامي به مخالفان سوريه، دو تن از ديپلمات‌هاي ارشد غربي اعلام کردند که واشنگتن در حال بررسي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در نزديکي مرز اردن است.
يکي از اين ديپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود گفت، واشنگتن در حال بررسي يک منطقه پرواز ممنوع براي کمک به مخالفان بشار اسد است.
کاخ سفيد در جنگ رواني جديد عليه سوريه اعلام کرده دولت بشار اسد خط قرمز اوباما را پشت‌سر گذاشته و واشنگتن مداخله بيشتري در بحران سوريه خواهد داشت.
ادعاي آمريکا در حالي بيان شده که تيم تحقيقات سازمان ملل اعلام کرده نمي‌توان درباره استفاده دولت يا معارضان سوري از سلاح‌هاي شيميايي نظر قطعي صادر کرد. يکي از اعضاي بلندپايه کميسيون تحقيقات سازمان ملل ماه پيش در بيانيه‌اي اعلام کرد براساس تحقيقات مختلف و اطلاعات ميداني به اين نتيجه رسيده مخالفان سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده‌اند، نه دولت سوريه.
رئيس کميته امور خارجه پارلمان روسيه نيز اعلام کرد که اطلاعات مربوط به استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايي همان‌طور که در مورد استفاده صدام از تسليحات کشتار جمعي دروغ بود، جعلي است.
در همين رابطه سناتور مک‌کين از جمهوري‌خواهان آمريکا که اوباما را براي حمايت از مخالفان سوري تحت فشار قرار داده بود گفت که سناي آمريکا از هرگونه اقدامي در زمينه حمايت از مخالفان دولت دمشق حمايت مي‌کند.
وي افزود، «رئيس جمهور آمريکا بايد متوجه باشد که ارسال تسليحات به مخالفان توازن قدرت در سوريه را تغيير نخواهد داد. ارتش آزاد سوريه به سلاح‌هاي سنگين نياز دارد تا با تانک و هواپيما مقابله کند. آنها نيازمند منطقه پرواز ممنوع هستند. سيستم دفاع هوايي سوريه بايد نابود شود. ما بدون اين که حتي يک هواپيماي جنگي خودمان را به خطر بيندازيم مي‌توانيم بر فراز سوريه منطقه پرواز ممنوع ايجاد کنيم.»
از سوي ديگر نيروهاي ارتش سوريه در استان حلب و استان ديرالزور به پيروزي‌هاي چشمگيري دست يافتند و تعداد زيادي از تروريست‌ها را به هلاکت رسانده يا مجروح کردند.
ارتش سوريه در ادامه عمليات‌هاي نظامي خود در اين استان‌ها روز پنجشنبه پيشروي چشمگيري داشتند و موفق شدند مراکز تجمع تروريست‌ها را هدف قرار داده و منهدم کنند.
از ديگر مناطق در شرق، شمال و مرکز سوريه نيز خبر رسيده که يگان‌هاي ارتش با کمين براي عناصر مسلح شماري از آنها را کشته و زخمي کردند.
نيروهاي ارتش شهر «حام» در نزديک مناطق مرزي سوريه و لبنان را نيز از وجود گروه‌هاي مسلح پاکسازي کردند.
يک منبع نظامي سوريه اعلام کرد پيروزي‌هاي چشمگير ارتش سوريه ادامه عمليات طوفان شمال است که از القصير آغاز شده و شامل استان حلب،‌ديرالزور و ديگر مناطق سوريه خواهد شد. وي ابراز اميدواري کرد که در روزهاي آينده خبرهاي جديدي از پيشروي‌ها و پيروزي‌هاي ارتش به اطلاع مردم برسد.
ساير رويدادها
* دبير کل سازمان ملل متحد از شوراي امنيت خواست مأموريت صلحبانان سازمان ملل در بلندي‌هاي جولان را تمديد کند و شمار نيروها و توانمندي دفاعي آنها را افزايش دهد.
* با ادامه حملات موشکي تروريست‌هاي سوري به لبنان، رئيس جمهور اين کشور دستور پاسخ به اين حملات را صادر کرد.
* وزير خارجه سوريه از همتاي لبناني خود خواست تا مقامات اين کشور در کنترل مرزهاي مشترک تلاش بيشتري به کار گيرند.
* دولت اردن در اقدامي از قبل اعلام نشده مرزهاي مشترک خود با سوريه را بست و اين اقدام را مقابله با ورود آوارگان سوري عنوان کرد.
* هيئتي از نمايندگان اتحاديه اروپا با شماري از تروريست‌هاي دستگير شده جبهه النصره در دمشق ديدار کرد.

 


انگليس در خدمت سيا
دولت انگليس از خطوط هوايي سراسر جهان خواست «ادوارد اسنودن» مامور پيشين سازمان «سيا» را به مقصد اين کشور سوار نکنند. اسنودن برنامه‌هاي جاسوسي آمريکا عليه شهروندان اين کشور را فاش کرده است.
بي‌اعتمادي به کنگره آمريکا
براساس نظرسنجي موسسه «گالوپ» اعتماد مردم آمريکا به کنگره اين کشور به پايين‌ترين حد خود از سال 1973 تاکنون رسيده است. طبق اين نظرسنجي، تنها 10 درصد مردم به کنگره اعتماد دارند.
وحشت آل‌خليفه از مداح اهل‌بيت(ع)
نيروهاي امنيتي بحرين از ورود «نزار‌القطري» مداح معروف اهل‌بيت(ع) به خاک قطر ممانعت کردند. نزارالقطري به زبان‌هاي فارسي و عربي نوحه‌خواني مي‌کند و صداي او براي بسياري از ايراني‌ها نيز آشناست.
جنبش فتح عليه انتفاضه سوم
«نبيل شعث» از رهبران جنبش فتح اعلام کرد، تشکيلات خودگردان نهايت تلاش خود را براي جلوگيري از وقوع انتفاضه سوم فلسطينيان به کار گرفته است. تاکنون مردم فلسطين دست به دو انتفاضه (قيام) بزرگ زده‌اند.

 


پرويز مشرف به اتهام مشارکت در قتل يکي از رهبران قوم بلوچ پاکستان، بار ديگر بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يک تيم از نيروهاي پليس ايالت بلوچستان پاکستان ديروز راهي اسلام‌آباد شد وبراساس حکم دادگاهي در اين ايالت، «پرويز مشرف» را بازداشت کرد. مشرف 69 ساله متهم است که در قتل «اکبر يوگني» در دوران رياست جمهوري خود دست دارد. مشرف هم اکنون در بازداشتگاه دستگاه قضايي به سر مي‌برد و احتمال دارد بازجويي از وي تا 14روز ادامه يابد.
اکبر يوگني در اوت 2006 (مرداد 1385) طي عمليات ارتش پاکستان جان خود را از دست داد. در آن زمان مشرف رئيس جمهور و فرمانده کل ارتش بود. پيش از اين نيز مشرف توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود. مشارکت در قتل «بي‌نظير بوتو» در سال 2007 از اتهامات ديگري است که متوجه مشرف است.

 


شهرهاي بزرگ برزيل در اعتراض به افزايش تورم و هزينه‌هاي حمل‌ونقل عمومي به صحنه زد و خورد بين پليس و معترضان تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» دو شهر بزرگ «ريودوژانيرو» و «سائوپائولو»‌ي برزيل روز پنجشنبه نيز ناآرام بود. معترضان به افزايش تورم و هزينه‌هاي حمل‌ونقل عمومي که در قالب اجراي «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» صورت مي‌گيرد، شبانه با ريختن به خيابان‌ها به شدت با پليس ضدشورش درگير شدند.
براساس گزارش‌ها و تصاوير منتشر شده پليس براي متفرق کردن جوانان به گاز اشک‌آور و گلوله‌هاي پلاستيکي متوسل شد.
معترضان نيز با آتش زدن لاستيک و با چوب و بطري به مقابله با پليس ضد شورش پرداختند.
برخي گزارش‌ها حاکي است شماري از معترضان مجروح و يا دستگير شده‌اند. شمار بازداشتي‌ها فقط در شهر سائوپائولو 137 نفر اعلام شده است.

 


علي‌رغم گفت و گو ميان نخست‌وزير ترکيه و نمايندگان گروه‌هاي مخالف، درگيري خياباني در اسلامبول و آنکارا از سرگرفته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رجب طيب اردوغان» ديروز با نمايندگان گروه‌هاي مخالف ديدار کرد. در اين ديدار مخالفان از اردوغان خواستند راي دادگاه را در خصوص پارک «گزي» بپذيرد و اردوغان نيز موافقت کرد. در مورد حکم دادگاه گزارشي منتشر نشده است. حدود چهار هفته قبل عوامل شهرداري اسلامبول درختان اين پارک را قطع کردند و اعلام شد که دولت قصد دارد در اين محل يک مرکز خريد احداث کند. اين اقدام دولت با اعتراضات مردمي همراه شد و اين اعتراضات کم‌کم گسترده‌تر شد.
مردم در واقع به اطاعت اردوغان از سياست‌هاي منطقه‌اي آمريکا اعتراض داشتند.
اما برخي خبرگزاري‌ها اعلام کردند که مذاکرات اردوغان با نمايندگان مخالفان نتيجه نداشته است.
چند ساعت پس از اين مذاکرات، مردم معترض به سمت ميدان «تقسيم» اسلامبول روانه شدند و درگيري‌هاي شديدي ميان آن‌ها ونيروهاي امنيتي رخ داد. نيروهاي پليس طبق معمول از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش استفاده کردند.
از آنکارا نيز خبر رسيد، معترضان در مجاورت سفارت آمريکا با نيروهاي پليس درگير شدند. در اينجا نيز عليه مردم از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش استفاده شد. طي دو هفته اخير که درگير‌ها آغاز شده است، بيش از 5000نفر مجروح و دست کم پنج نفر کشته شده‌اند.
خبرها همچنين حاکي است، «عبدالله گل» رئيس جمهور ترکيه در تازه‌ترين اظهارات خود هشدار داد که دولت آنکارا نمي‌تواند آشوب را تحمل کند. وي تاکيد کرد: از ابتدا گفتم که اعتراض آرام و بدون خشونت، ابراز عقيده و همفکري همگي از حقوق دموکراتيک هستند و به آن افتخار مي‌کنيم. اگر ميدان‌ها با زور و خشونت اشغال شوند، اينها جزو حقوق دموکراتيک نيستند.

 


مراسم تشييع جنازه شيعيان زيدي در يمن به تظاهرات ضددولتي تبديل شد و تظاهرکنندگان خواستار انحلال دستگاه‌هاي امنيت ملي اين کشور شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها هزاران تن از مردم يمن روز پنج‌شنبه در صنعا پايتخت يمن در مراسم تشييع جنازه شيعيان زيدي شرکت کردند و با حمله نيروهاي امنيتي، اين تظاهرات به خشونت و درگيري کشيده شد.
در درگيري‌هاي روز يکشنبه گذشته در يمن 13 تن از شيعيان به شهادت رسيدند و 100 نفر ديگر مجروح شدند.
تظاهرکنندگان در اين مراسم که با راهپيمايي و تظاهرات همراه بود و از ميدان دانشگاه تا مسجد جامع صنعا در حرکت بودند خواستار محاکمه عاملان اين کشتار بي‌رحمانه شدند.
تظاهرکنندگان همچنين خواستار آزادي ديگر شيعياني شدند که در جريان يورش نيروهاي امنيتي در روز يکشنبه بازداشت و زنداني شده‌اند.
الحوثي‌ها نسبت به ظلم و ستم و تبعيض از سوي دولت اعتراض دارند.
جنبش شيعيان الحوثي يمن توسط فردي از همين قبيله با نام حسين بدرالدين الحوثي تاسيس شده است.
درگيري بين دولت عبدالله صالح و مبارزان الحوثي در شمال يمن در سال 2010 با امضاي يک توافقنامه آتش‌بس به پايان رسيد.

 


روزنامه السفير لبنان از موافقت آمريکا با جابه‌جايي قدرت در قطر خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «السفير» يک فرستاده ويژه آمريکايي تصميم قطعي واشنگتن مبني بر کناره‌گيري امير قطر را به وي ابلاغ کرده و از او خواسته است فرد مورد نظر آمريکا را جايگزين خود کند.
منابع ديپلماتيک موثق اعلام کردند تصميم شيخ «حمدبن خليفه آل‌ثاني» امير قطر- که وضعيت جسماني خود را براي توجيه کناره‌گيري‌اش از قدرت مطرح کرده است- يک تصميم شخصي نبوده و آمريکا از طريق يک فرستاده ويژه نظامي در دستگاه اطلاعاتي خود دستور کناره‌گيري شيخ حمد و جانشيني فرزندش به‌جاي وي را ابلاغ کرده است.
منابع مطلع گفته‌اند فرستاده آمريکا همچنين به امير قطر تفهيم کرده است تو يک گزينه مشخص بيشتر نداري، يا اينکه ما تمامي اموال تو را در دنيا بلوکه مي‌کنيم يا اينکه منصب خود را ترک مي‌کني و آن را به يکي از فرزندانت که ما وي را انتخاب مي‌کنيم واگذار مي‌کني.
براساس اطلاعات موجود، اين فرستاده آمريکايي شرايط ديگري را نيز تعيين و گفته که شيخ حمد بن جاسم وزير خارجه قطر نيز به همراه امير قطر از سمت خود کنار رود و سرمايه‌گذاري‌هاي قطر در ساير نقاط جهان نيز متوقف شود و آنها هيچ سرمايه‌گذاري را جز با تصميم آمريکا انجام ندهند، هر تصميم قطر نيز بايد با آمريکا هماهنگ شده باشد.
براساس گزارش رويترز دو سناريو درباره شيوه انتقال قدرت در قطر وجود دارد، اول اينکه امير تميم وليعهد قطر در ابتدا نخست‌وزيري را در دست بگيرد و بعد به قدرت برسد و دوم اينکه «احمد المحمود» معاون کنوني نخست وزير در اين سمت قرار گيرد تا حمدبن‌جاسم از قدرت کناره‌گيري کند.
امير تميم 31 ساله دومين فرزند امير قطر و اولين فرزند وي از موزه بنت مسند است، وي به جريان افراط‌گرايي نزديک است و قدرت در قطر را با در دست گرفتن پرونده‌هاي امنيتي و دفاعي و معاونت فرماندهي نيروهاي مسلح آغاز کرده است.

 


تعطيلي راديو تلويزيون دولتي يونان مردم اين کشور را به تظاهرات و اعتراض خياباني کشاند.
يک روز پس از اعلام خبر «تعطيلي راديو تلويزيون دولتي يونان به دليل مشکلات مالي»، هزاران نفر از مردم «آتن» با تجمع مقابل ساختمان يکي از اين شبکه‌هاي تلويزيوني، به شرايط حاکم بر کشورشان اعتراض کردند.
گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است، اغلب اين معترضان را کارکنان بخش خدمات عمومي يونان تشکيل مي‌دهند که براي نشان دادن اوج نارضايتي خود يک اعتصاب 24 ساعته را نيز ضميمه تجمع خود کردند! منابع خبري در يونان اعلام مي‌کنند تعطيلي رسانه‌هاي صوتي و تصويري دولتي اين کشور باعث افزوده شدن تعداد بيکاران خواهد شد. به عنوان مثال تعطيلي شبکه تلويزيون دولتي «اي‌آرتي»، جايي که معترضان تجمع خود را برگزار کردند باعث بيکاري 2700 نفر شده است.
«ساماراس» نخست‌وزير يونان در واکنش به اعتراض‌هاي گسترده به تعطيلي اين شبکه تلويزيوني گفته است «اي‌آر‌تي نمادي از اتلاف منابع و نبود شفافيت» بود بنابراين بايد تعطيل مي‌شد.
گفتني است اين کشور به عنوان بدهکارترين عضو اتحاديه اروپا چند ماه پيش نيز مجبور به فروش خاک خود شد. يونان دستکم چهار جزيره خود را به امير قطر فروخت تا با پول آن بتواند چند ماه ديگر هزينه اداره کشور را تأمين کند!
ميزان بدهي دولتي يونان براي سال 2013 رقمي حدود 330 ميليارد يورو است و نرخ بيکاري در اين کشور نيز به 27 درصد رسيده است!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10