(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 خرداد 1392 - شماره 20518

برگزاري هرگونه تجمع اعتراض‌آميز در کويت ممنوع شد
تظاهرات ضدحکومتي مردم اردن در خيابان‌هاي امان
درگيري با نظاميان صهيونيست در کرانه باختري
استقبال تروريست‌ها در سوريه از کمک تسليحاتي آمريکا
فراسوي رويدادها
حاميان بشار ‌اسد در سيدني: واشنگتن در امور داخلي سوريه دخالت نکند
فرياد «مرگ بر آل ‌خليفه» در تظاهرات شرق منامه
تداوم اعتراض‌هاي ضد رياضتي در شهرهاي برزيل
درگيري شديد ميان معترضان و پليس ترکيه در اسلامبول و آنکارا
شليک گلوله‌هاي خمپاره حزب‌الله به سايت‌هاي موشکي تروريست‌ها در سوريه
مخالفان نظام سرمايه‌داري در لندن عليه گروه 8 به خيابان‌ها ريختند
11 کشته و 20 مجروح بر اثر انفجار بمب در کويته پاکستان
چهار سوي پنج قاره
حمله خونين شبه‌نظاميان مسلح به پادگان ارتش ليبي در بنغازي
   


وزارت کشور کويت اعلام کرد تحت هيچ شرايطي بدون مجوز حکم قضايي، اجازه برگزاري تجمع اعتراض‌آميز به قانون جديد انتخابات را نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، وزارت کشور کويت ديروز در بيانيه‌اي اعلام کرد نتايج تصميم دادگاه قانون اساسي هرچه باشد، هرگز به برگزاري تجمع اعتراض‌آميز مقابل مجلس اجازه داده نخواهد شد. شيخ «صباح الاحمد الصباح» امير کويت اکتبر گذشته 6 هفته قبل از برگزاري انتخابات پارلماني فرمان تغيير قواعد انتخابات را صادر کرد. معارضان مي‌گويند هدف امير از اين فرمان ممانعت از تشکيل فراکسيون در داخل پارلمان است. مخالفان کويت انتخابات پارلماني را تحريم کرده‌اند.

 


صدها معترض اردني در امان پايتخت اين کشور تظاهرات کردند و خواستار اجراي اصلاحات سياسي شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، صدها نفر از مردم اردن با برگزاري تظاهرات در امان اعتراض خود را نسبت به کوتاهي دولت اردن در انجام خواسته‌‌هاي معترضان مبني بر مبارزه با فساد و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي ابراز کردند.تظاهرکنندگان فرياد مي‌زدند، مقامات فاسد بايد برکنار شوند، مردم اصلاحات مي‌خواهند، تغيير دولت‌ها کافي است، مردم منتظر انجام اصلاحات هستند.مردم اردن همزمان با مردم ديگر کشورهاي عربي خواستار انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي، رفع بي‌عدالتي، تبعيض و مقابله با فساد هستند.عبدالله دوم پادشاه اردن با تغيير دولت‌ها به مردم وعده انجام اصلاحات داده است اما اکنون اقدام موثري در جهت اجراي مطالبات مردم انجام نداده است.

 


هزاران فلسطيني در اعتراض به شهرک‌سازي‌هاي جديد صهيونيست‌ها تظاهرات کردند و با نيروهاي صهيونيستي درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، هزاران فلسطيني در کرانه باختري به خيابان‌‌ها ريختند و اقدام رژيم صهيونيستي در ادامه شهرک‌سازي را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان خواستار برخورد جدي مجامع بين‌المللي و حقوق بشري نسبت به تجاوزات جديد رژيم صهيونيستي شدند.
اين تظاهرات در حالي صورت گرفت که نظاميان رژيم صهيونيستي به روي تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کردند و با آنان درگير شدند.
برنامه شهرک‌ساز‌ي‌هاي بيشتر توسط صهيونيست‌ها در کرانه باختري يک بن‌بست ديگر در مذاکرات صلح ميان رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها است.
در همين رابطه بان‌کي‌مون دبير کل سازمان ملل نگراني خود را در باره اظهارنظر اخير رژيم صهيونيستي مبني بر ساخت بيش از يک هزار منزل مسکوني در کرانه باختري ابراز داشت و اين اقدام دولت تل‌آويو را نقض قوانين بين‌الملل توصيف کرد.

 


تروريست‌ها در سوريه از تصميم آمريکا براي ارسال سلاح‌هاي بيشتر براي مقابله با نظام بشار اسد استقبال کردند.
به گزارش شبکه خبري پرس‌تي‌وي، ژنرال «سليم ادريس» فرمانده ارشد گروه‌هاي مسلح در اين باره گفت، ما اميدواريم تصميم آمريکا براي ارسال سلاح‌هاي بيشتر تنها نوشته‌اي بر روي کاغذ نباشد و اجرايي شود.
«جرج صبره» رئيس ائتلاف ملي سوريه و اصلي‌ترين گروه مخالف نظام بشار اسد نيز از تصميم آمريکا استقبال و اين اقدام را گامي مثبت توصيف کرد.دولت آمريکا اخيراً در پي پيروزي‌هاي پي در پي ارتش سوريه اعلام کرد سلاح‌هاي بيشتري در اختيار شورشيان قرار خواهد داد.
جان‌مک کين سناتور جنگ‌طلب آمريکا و از حاميان کمک تسليحاتي به شورشيان سوريه اظهار داشت، واشنگتن بايد علاوه بر ارسال سلاح به فکر طرح‌هايي براي تغيير معادله در ميدان جنگ باشد.
در همين رابطه وزير خارجه سوئد با هشدار نسبت به عواقب انساني تصميم جديد آمريکا براي ارسال کمک‌هاي نظامي بيشتر به شورشيان سوري اظهار داشت، اين سناريو يک مسابقه تسليحاتي به راه خواهد انداخت.
وي همچنين گفت، تجهيز نظامي شورشيان، روسيه را به افزايش حمايت نظامي خود از دولت سوريه ترغيب خواهد کرد.
اين در حالي است که کاخ سفيد به رغم ادعاهاي خود درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه اعلام کرد اين کار دشوار، خطرناک و پرهزينه خواهد بود.
«بن رادز» معاون مشاور امنيت ملي آمريکا اعلام کرد ايجاد يک منطقه پرواز ممنوع در سوريه چالش‌هايي را به همراه دارد که اين چالش‌ها بسيار حساس‌تر از چالش‌هايي است که ناتو و هم‌پيمانان عرب آن در ليبي در سال 2011 با آن روبه‌رو بودند.
سوزان رايس مشاور امنيت ملي باراک اوباما نيز موضع مشابهي درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه اتخاذ کرد و گفت، اين گزينه يکسري نکات منفي و محدوديت‌هايي دارد که همگي ما از آن به خوبي اطلاع داريم.
وزارت خارجه فرانسه نيز اعلام کرد توافق درباره اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوريه در شوراي امنيت بعيد است.
از سوي ديگر مقامات کاخ سفيد اعلام کردند به‌رغم اختلاف جدي مسکو و واشنگتن درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه کاخ سفيد به تلاش خود براي متقاعد کردن طرف روسي در اين خصوص ادامه خواهد داد.
سناريوي غرب براي کمک نظامي بيشتر به شورشيان سوري و اعمال فشار بر دولت دمشق در شرايطي صورت مي‌گيرد که دولت سوريه نسبت به قطعنامه ضد سوري شوراي حقوق بشر سازمان ملل درباره سوريه اعتراض کرده است.
به دنبال تصويب پيش‌نويس قطعنامه ضد سوري شوراي حقوق بشر سازمان ملل مبني بر محکوميت مداخله گروه‌هاي خارجي در درگيري‌هاي سوريه نماينده دائم سوريه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل گفت، تصميم شوراي حقوق بشر دروغ بوده و با واقعيت ارتباطي ندارد.
فيصل الحموي تاکيد کرد، اين قطعنامه کاملا جانبدارانه بوده و با حوادثي که در سوريه اتفاق مي‌افتد همخواني ندارد. نمونه آن کشور قطر است که با صرف ميلياردها دلار در حمايت از تروريست‌ها در سوريه به عنوان کشور مداخله‌گر معرفي نمي‌شود.
پيشروي‌هاي ارتش
ارتش سوريه در عمليات پاکسازي در حومه دمشق خسارات سنگيني به تروريست‌ها وارد کرده و تعداد زيادي از آنان را به هلاکت رسانده است.
جسد يکي از فرماندهان شورشي به نام طلال المنديل در ميان کشته‌ها به چشم مي‌خورد.
نيروهاي ارتش سوريه از اوايل روز جمعه ضمن پاکسازي مناطق اطراف دمشق به مخفي‌گاه‌هاي تروريست‌ها يورش بردند و آنان را به ضرب گلوله از پاي درآوردند.
در شهر حلب نيز درگيري‌ها همچنان ادامه دارد و ارتش سوريه موفق شد 240 نفر از تروريست‌ها را به هلاکت برساند و تعداد زيادي را نيز مجروح کند.
پيشروي ارتش سوريه در مناطق مختلف استان ادلب و حماه نيز ادامه دارد و در جريان انهدام مقر گروه‌هاي تروريستي ده‌ها فرد مسلح کشته شدند.
نيروهاي ارتش سوريه همچنين تلاش عناصر مسلح وابسته به گروه‌ تروريستي جبهه النصره براي نفوذ به زندان مرکزي حلب و هدف قرار دادن فرودگاه نظامي حلب را دفع کردند.
يگان‌هاي ارتش کنترل منطقه الرضافه از توابع ديرالزور در شرق سوريه را نيز به دست گرفتند و دو تونل مورد استفاده افراد مسلح در عملياتشان در اين منطقه را کشف و منهدم کردند.
اين در حالي است که تروريست‌ها روز جمعه به يک بيمارستان در حومه دمشق و يک مرکز توانبخشي معلولان در منطقه برزه حمله و اين مراکز را با خمپاره گلوله‌باران کردند.
در جريان اين حمله ديوارهاي ساختمان‌ها فرو ريخت اما به کسي آسيب جدي وارد نشد.
تخريب بارگاه
حضرت سکينه (س)
تروريست‌هاي وابسته به جبهه النصره بارگاه حضرت سکينه (س) در منطقه داريا در حومه دمشق را تخريب کردند.
ارتش سوريه پس از محاصره عناصر مسلح در اين منطقه تعدادي از آنان را به هلاکت رساند. يک افسر ارتش سوريه در اين باره گفت، با حمله غافلگيرانه ارتش تعدادي از تروريست‌ها در منطقه داريا به هلاکت رسيدند و يا فرار کردند و بازمانده‌هاي آنان نيز در تونل‌ها پنهان شدند که ارتش درصدد دستگيري آنان است.
همزمان با مقابله ارتش سوريه با تروريست‌ها در اين منطقه خبرنگاران خارجي به انعکاس خبر پيروزي ارتش در اين منطقه پرداختند و در عين حال تصاويري از بارگاه تخريب شده حضرت سکينه(س) به دست تروريست‌ها را منتشر کردند.

 


«خودبزرگ‌بيني» پر دردسر!
«الوليد بن طلال»، شاهزاده سعودي که نوه شاه «بن‌سعود»، بنيانگذار عربستان، است اين روزها از دست «فوربس» واقعاً عصباني است. يا به طور دقيق‌تر، به غرورش برخورده که اين مجله اقتصادي آمريکايي رقم دارايي‌اش را در رده‌بندي «پولدارترين‌ها»ي دنيا زير رقم واقعي ارزيابي کرده است!
در واقع، در فهرست سال 2013 بزرگ‌ترين ثروتمند‌هاي دنيا، شاهزاده «الوليد بن طلال» با ثروت 20 ميليارد دلاري در رتبه بيست و ششم قرار گرفته که شايد بگوييد خيلي هم خوب است! اما، براي شاهزاده سعودي اصلاً هم خوب نيست. به همين خاطر، او «فوربس» را متهم مي‌کند که در ارزيابي‌اش 6/9 ميليارد دلار اشتباه کرده، يعني به عبارت ديگر در قضاوتش در مورد سعودي‌ها «بي‌طرف» نبوده است. و اين در حالي است که، مجله آمريکايي او را مالک 95 درصد شرکت «کينگدام هولدينگ» مي‌داند که سهامدار شرکت‌هايي است که معروف‌ترين هتل‌هاي دنيا را مديريت مي‌کنند. «کينگدام هولدينگ» همچنين ميلياردها دلار سهام آمريکايي و بين‌المللي (سيتي‌گروپ، نيوزکورپ، اپل) را در اختيار دارد. ضمن اين که،‌ جناب شاهزاده که روزنامه «گاردين» غالباً او را بانفوذترين تاجر خاورميانه مي‌داند، در سايت اجتماعي «توئيتر» و يک شرکت چيني تجارت الکترونيک سرمايه‌گذاري کرده است. حالا، «ايرجورنال» توضيح مي‌دهد که به غير از اين، معروف است که او يک هواپيماي «بوئينگ 747» سه طبقه مجهز به آسانسور، پارکينگ براي «رولز رويس»، 5 سوئيت با تختخواب‌هاي عظيم «کينگ‌سايز»، سونا، سالن کنفرانس و سالن کنسرت هم دارد!
خلاصه اين که، حالا جناب شاهزاده «فوربس»، سردبير آن و دو تا از خبرنگارانش را متهم کرده که به او افترا زده‌اند و عليه‌شان به ديوان عالي لندن شکايت کرده است. اما، «فوربس» که از اين شکايت واقعاً تعجب کرده، توضيح مي‌دهد که مشاوران «الوليد» که مي‌خواهند رتبه شاهزاده را بالا ببرند، مدام يا مجله را تهديد مي‌کنند و يا سعي مي‌کنند با انواع وعده و وعيد نظرش را عوض کنند!
* سرويس خارجي کيهان

 


سرويس خارجي-
هزاران نفر از حاميان دولت سوريه با برگزاري تظاهرات در استراليا نسبت به مداخله‌جويي‌هاي آمريکا در سوريه اعتراض کردند.
هزاران نفر از اتباع سوري و همچنين طرفداران نظام بشاراسد در شهر سيدني استراليا تظاهرات و حمايت خود را از نظام سوريه اعلام کردند.
تظاهرکنندگان در حالي که تصاوير بشاراسد را با خود حمل مي‌کردند پلاکاردهايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود: بشاراسد رهبر محبوب ماست و هرگونه دخالت کشورهاي غربي به ويژه آمريکا در امور داخلي سوريه را محکوم مي‌کنيم.
شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات همچنين تاکيد کردند به همه جهان اعلام مي‌کنيم که ما هميشه حامي و پشتيبان نظام سوريه خواهيم بود و از حمايت بشاراسد دست نخواهيم کشيد.
گفتني است اين تظاهرات پس از آن برگزار شد که دولت آمريکا اعلام کرد تصميم دارد کمک تسليحاتي خود به شورشيان را افزايش دهد.

 


مخالفان آل‌خليفه با برگزاري يک تجمع اعتراض‌آميز بار ديگر برخواسته خود مبني بر سرنگوني آل‌خليفه تاکيد کردند.
در اين تظاهرات که در شرق منامه برگزار شد مردم بحرين خواستار تحقق مطالبات خود به ويژه تغيير رژيم بحرين شدند و تاکيد کردند تا زماني که رژيم آل‌خليفه سرنگون نشود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
معترضان در حالي که پرچم‌هاي بحرين را به اهتزاز در مي‌آوردند اعلام کردند گفت‌وگو با آل‌خليفه معنايي ندارد و انقلابيون از خواسته‌هاي خود کوتاه نمي‌آيند.
در همين حال مرکز حقوق‌بشر بحرين اعلام کرد، سرکوب، شکنجه و دستگيري انقلابيون بيانگر تو خالي بودن وعده‌ها براي تغيير در اين کشور است.
اين مرکز همچنين افزود، رژيم آل‌خليفه با افزايش سرکوب‌ها راه به جايي نمي‌برد و مردم در پي‌گيري مطالبات انقلابي خود جدي‌تر مي‌شوند.

 


دور تازه ناآرامي‌هاي اجتماعي عليه اوضاع اقتصادي و افزايش هزينه‌هاي حمل‌ونقل عمومي در شهرهاي مختلف برزيل آغاز شده است.
چند روزي است شهرهاي بزرگ برزيل مثل «ريودوژانيرو» و «سائوپائولو» در اعتراض به افزايش هزينه‌هاي حمل‌ونقل عمومي به صحنه زد و خورد بين پليس ضد شورش و معترضان تبديل شده است. طي يکي دو روز اخير اما، با نزديک شدن به زمان آغاز جام‌جهاني فوتبال در اين کشور (جام‌جهاني 2014) هزينه‌هاي سنگين آماده سازي مقدمات اين بازي‌ها نيز مزيد بر علت شده تا اقشار آسيب‌پذير اين کشور نيز به جمع معترضان بپيوندند.معترضان با آتش زدن انبوهي از لاستيک‌هاي خودرو در اطراف يکي از استاديوم‌هاي اصلي در «برازيليا» خواستار توجه بيشتر مسئولان به مشکلات معيشتي مردم شدند. به اعتقاد معترضان دولت برزيل بايد به جاي صرف هزينه‌هاي ميلياردي براي مسابقات فوتبال، به فکر اقشار ضعيف جامعه باشد.اين روزها بسياري از کشورهاي دنيا براي مقابله با بحران مالي دست به اجراي سياست‌هاي رياضت اقتصادي به شکل افزايش قيمت سوخت و ماليات و کاهش حقوق و دستمزد زده‌اند.

 


نيروهاي امنيتي ترکيه تظاهرات معترضان در آنکارا و اسلامبول را سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاري آران در آنکارا پليس براي متفرق کردن حدود 200 معترض از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش استفاده کرد. نيروهاي دولتي همچنين پنج معترض را دستگير کردند. پنجشنبه گذشته نيز خيابان‌هاي آنکارا به‌ويژه در اطراف سفارت آمريکا شاهد درگيري ميان دانشجويان معترض و نيروهاي ضدشورش بود.
در اسلامبول معترضان در ميدان تقسيم نماز جمعه برگزار کردند. نمازگزاران خود را «جوانان مسلمان ضد سرمايه‌داري» ناميدند و اعلام کردند به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند.
از اسلامبول درگيري ميان پليس و معترضان نيز گزارش شد. ناآرامي‌هاي ترکيه که از دو هفته پيش آغاز شده تاکنون پنج کشته و حدود 5000 مجروح برجاي گذاشته است.
در همين حال، از ترکيه گزارش مي‌رسد دولت آن دسته از پزشکان را که معترضان را مداوا کرده‌اند، تحت فشار گذاشته است.

 


در پي حمله موشکي تروريست‌هاي سوري به شهر بعلبک لبنان، حزب‌الله در اقدامي بي‌سابقه سکوهاي موشکي تروريست‌ها در سوريه را هدف قرار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الحدث نيوز، گروه‌هاي مسلح سوري ساعاتي پس از سخنراني سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان شهر بعلبک را با تعداد زيادي موشک از نوع گراد هدف قرار دادند که اين حملات بين ساعت 10 تا 10و5 دقيقه به وقت محلي روي داد.سايت خبري بيروت اليوم با اعلام اين خبر گزارش داد که منبع پرتاب اين موشک‌ها منطقه «عين غبش» در خاک سوريه و نزديکي مرزهاي لبنان بود و موشک‌ها در اطراف شهر فرود آمدند. يکي از اين موشک‌ها به منزل سليمان رمضان شهروند لبناني برخورد کرد و باعث زخمي شدن سطحي يکي از اعضاي خانواده وي شد.
در همين حال حزب‌الله در اقدامي بي‌سابقه به سمت منابع پرتاب اين موشک‌ها شليک کرد، به طوري که صداي توپخانه حزب‌الله در تمام مناطق بعلبک به گوش مي‌رسيد.منابع نزديک به حزب‌الله اعلام کردند که در حمله توپخانه‌اي حزب‌الله به اين مراکز تعدادي از تروريست‌هاي سوري کشته شده‌اند. سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان در سخنراني جمعه شب خود با اشاره به افزايش روند پرتاب موشک از سوي تروريست‌هاي سوري به مناطق لبنان گفت: موشک‌هايي که به سرعين، بعلبک و الهرمل شليک شده است از سوي گروه‌هاي مسلح در سوريه بودند و ان‌شاءالله راه حلي براي اين موضوع پيدا خواهيم کرد.

 


مخالفان نظام سرمايه‌داري در مرکز تجاري لندن عليه نشست گروه 8 تجمع کردند.
در آستانه تشکيل نشست سالانه گروه 8 در ايرلند شمالي، هزاران نفر از مخالفان نظام سرمايه‌داري با تجمع در منطقه تجاري «کنري وارف» لندن تظاهرات کردند. «آنها به ما بدهکارند» عنوان بيشتر دست‌نوشته‌هاي معترضان انگليسي بود.
رسانه‌هاي ايرلندي نيز اعلام کردند روز گذشته هزاران نفر از ساکنان بلفاست نيز با برپايي يک تظاهرات گسترده عليه نظام سرمايه‌داري و نشست گروه 8 شعار دادند.
ديوارهاي مناطق غربي بلفاست مملو از شعارهايي عليه نظام سرمايه‌داري بود.
قرار است هفدهم و هجدهم ژوئن (فردا و پس‌فردا)، ايرلند شمالي ميزبان نمايندگان نشست کشورهاي صنعتي آمريکا، انگليس، ايتاليا، ژاپن، فرانسه، آلمان، روسيه و کانادا باشد. با بحراني شدن اوضاع اقتصادي کشورهاي جهان، تمايلات ضدسرمايه‌داري نيز به شدت افزايش يافته است.

 


انفجار بمب در «کويته» پاکستان 11 کشته و 20 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تروريست‌هاي ناشناس با جاسازي يک بمب دست‌ساز در داخل اتوبوس حامل دانشجويان دختر در «کويته» پاکستان و انفجار اين بمب، 11 نفر را کشته و 16 تن ديگر را مجروح کردند. در مورد عاملان اين انفجار و هويت قربانيان حادثه توضيحاتي داده نشد. تاکنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفت.
کويته سال گذشته شاهد حملات متعدد عليه شيعيان بوده و بعدا مشخص شده است که اين حملات به دست عوامل «لشکر جهنگوي» صورت گرفته است. ولي احتمال مي‌رود که حمله ديروز کار طالبان محلي بوده است، زيرا طالبان با تحصيل زنان مخالف است.
خبرهاي تکميلي از کويته حاکي است در پي انتقال مجروحان انفجار به بيمارستاني در اين شهر، بمب ديگري نيز در اين بيمارستان منفجر شد. در مورد تلفات و يا مجروحان احتمالي انفجار دوم گزارشي نرسيد.
چند ساعت قبل از اين انفجارها، مقبره «محمدعلي جناح» در ايالت بلوچستان پاکستان هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود. در اين حمله، مقبره خسارات زيادي ديد و يک نفر نيز کشته شد.

 


بازگشت ملک‌عبدالله
ملک عبدالله، پادشاه عربستان که به صورت غيرمنتظره به «مغرب» سفر کرده بود، به صورت غيرمنتظره به شهر «جده» بازگشت.«واس»، خبرگزاري رسمي عربستان در اين باره نوشت، ملک عبدالله که براي گذراندن دوران نقاهت به مغرب سفر کرده بود، روز جمعه در پي برخي تحولات در منطقه به کشور بازگشت. در اين حال برخي رسانه‌ها از وخيم‌تر شدن اوضاع جسمي پادشاه 85 ساله عربستان خبر مي‌دهند.
گوانتانامو تعطيل نمي‌شود
مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه لايحه‌اي را به تصويب رساند که نتيجه آن مخالفت با تعطيلي زندان مخوف گوانتانامو است.خبرگزاري رويترز در اين باره نوشت: 315 نماينده آمريکايي که غالبا جمهوري‌خواه هستند با تعطيلي اين زندان مخالفت کردند.
طي ماه‌هاي گذشته اعتراض‌ها و تجمعات متعددي در آمريکا و کشورهاي مختلف جهان براي تعطيلي اين زندان برگزار شده بود!
تظاهرات در بلژيک
خبرنگاران بلژيکي در حمايت از همکاران يوناني خود و در اعتراض به تعطيلي راديو تلويزيون دولتي اين کشور تظاهرات کردند.
شبکه خبري يورونيوز در اين باره نوشت، بلژيکي‌ها مقابل سفارت يونان تجمع کردند و خواستار فعاليت مجدد رسانه‌هاي صوتي و تصويري دولتي يونان شدند.
يونان به دليل ناتواني مالي راديو تلويزيون دولتي اين کشور را تعطيل و 2700 نفر را بيکار کرد.
مشعل به قاهره رفت
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در راس هيئتي 11 نفره به مصر سفر کرد.ديدار با مقامات مصري و گفت‌وگو درباره مسائل مهم منطقه‌اي از جمله محورهاي اصلي اين سفر عنوان شده است. پس از تحولات منطقه حماس با فاصله گرفتن از سوريه به سمت مصر متمايل شده است.

 


در پي حمله شبه‌نظاميان مسلح به پادگان نيروهاي دولتي در «بنغازي»، شش نيروي ويژه ارتش ليبي کشته شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز پادگاني در شرق بنغازي هدف حمله افراد مسلح قرارگرفت و اين حمله و درگيري تا ساعت‌ها ادامه داشت. طرفين طي اين درگيري از سلاح‌هاي سبک و سنگين عليه يکديگر استفاده کردند و يک جنگ واقعي راه انداختند. شمار تلفات اين حمله شش تن اعلام شد. کشته‌شدگان جزو نيروهاي ويژه ارتش بودند و برخي از اين کشته‌شدگان از ناحيه سر هدف قرار گرفتند.
خبرگزاري رويترز به نقل از سرهنگ «محمد شريف» از فرماندهان نيروهاي ويژه مستقر در بنغازي اين خبر را داد؛ اما درباره هويت مهاجمان چيزي نگفت.
به نظر مي‌رسد که مهاجمان مسلح شبه‌نظامياني هستند که قبلا در سرنگوني رژيم «معمر قذافي» نقش داشته‌اند. حدود سه هفته قبل در بنغازي ميان تظاهرکنندگان و شبه‌نظاميان درگيري رخ داده بود و طي آن ده‌ها نفر کشته و رخمي شده بودند.
در همين حال، وزارت دفاع ليبي به شبه‌نظاميان هشدار داد، هرگونه حمله به نهادهاي قانوني، با واکنش شديد ارتش مواجه خواهد شد.
خبرهاي تکميلي از ليبي حاکي است نيروهاي شبه‌نظامي دو خودروي گشتي نظاميان دولتي را به آتش کشيدند.
رئيس ستاد ارتش ليبي نيز به مقامات طرابلس اعلام کرد اگر بحران در بنغازي مهار نشود، در اين شهر حمام خون راه مي‌افتد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10