(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 خرداد 1392 - شماره 20518

کوتاه اقتصادي
مبادلات تجاري ايران با 121 کشور دنيا در نخستين ماه سال جاري
معاون وزير جهاد کشاورزي خبر داد
اختصاص 1200 ميليارد تومان اعتبار با اولويت توليد گوشت قرمز
رئيس اتحاديه املاک اعلام کرد
ادامه رکود در بازار مسکن
پيشنهادي براي افزايش حق مسکن و خواربار کارگران
بانک مرکزي شرايط بهره‌مندي اتباع خارجي از تسهيلات بانکي را اعلام کرد
واکنش مثبت بورس به انتخابات رياست جمهوري
رئيس اتاق بازرگاني ايران اعلام کرد
کمبود نقدينگي عامل اصلي رکود واحدهاي توليدي
در ستاد تنظيم بازار قيمت مرغ منجمد براي ماه رمضان تعيين شد
از فردا صورت مي‌گيرد
آغاز مرحله جديد پيش فروش بليت قطارهاي رجا
دولت جديد پاکستان به خط لوله صلح بودجه اختصاص نداد
   


* رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد کشور گفت: در حال حاضر ميزان عرضه و تقاضاي تيرآهن و ميلگرد در بازار کشور متعادل است. محمد آزاد گفت: کارخانه‌هاي داخلي اکنون تمام توليدات خود را به بازار عرضه مي‌کنند و در برخي موارد نيز ميزان عرضه بيشتر از تقاضا است.
*رئيس اتحاديه لوازم خانگي از تحت تاثير قرار گرفتن بازار از انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد.محمد طحان‌پور گفت: مردم با اين فکر که قيمت‌ها بعد از انتخابات و در دولت آينده کاهش خواهد يافت خريد نمي‌کنند. وي ادامه داد: از سوي ديگر کارخانه‌هاي داخلي اعلام کرده‌اند بعد از انتخابات افزايش قيمتي روي محصولات خود اعمال خواهند کرد، بنابراين انتظار مي‌رود اين افزايش قيمت اعمال شود زيرا تا به امروز به هر نحوي افزايش قيمت را اعمال کرده‌اند و کسي برخوردي نکرده و از اين به بعد هم همين‌طور خواهد بود.
* مدير مرکز مديريت راه‌ها با بيان اينکه سازمان راهداري، خريد و نصب دوربين‌هاي سرعت‌سنج جاده‌اي را امسال به بخش خصوصي واگذار مي‌کند، گفت: در سال جاري 200 دستگاه ترددشمار در محورهاي مواصلاتي پرتردد کشور نصب خواهد شد.داريوش‌ اماني اظهار داشت: حجم توليد ديتا يکي از کارهايي است که با ايجاد مرکز مديريت راه‌ها در حال انجام است؛ در اين سيستم دقيقا مشخص است پيک ترافيک در کدام محورها در لحظه زياد بوده و چه حجمي از خودروهاي سبک و سنگين در چه ساعتي حرکت مي‌کنند.
* در اولين روز هفته کاري سرمايه‌گذاران در مجموع 6/35 ميليون سهم و اوراق شرکت‌هاي فرابورسي را در 9716 نوبت و به ارزش 350 ميليارد ريال جا به جا کردند.ديروز بازار فرابورس شاهد معامله 350 ميلياردريال اوراق در 9716دفعه از سوي خريداران بود و شاخص فرابورس با 83/3درصد رشد به رقم 06/548 واحد رسيد.در اين ميان با بازگشايي نماد پتروشيمي زاگرس پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و تقسيم سود نقدي هر سهم، بيش از 105 ميليارد ريال سهم اين شرکت پتروشيمي توسط سهامداران معامله شد و توانست بيشترين ارزش معاملات را در ميان شرکت‌هاي فرابورسي به خود اختصاص دهد.
* عضو شوراي ملي زعفران گفت: بيش از 90 درصد زعفران صادراتي ايران به نام ديگران بسته‌بندي و به کشورهاي اروپايي صادر مي‌شود که ارزش افزوده فراواني براي کشورهاي صادرکننده دربر دارد.
علي حسيني اظهار کرد: در حال حاضر صادرات زعفران ايراني به دو صورت صادرات به خريداران عمده اين محصول که آن را مجددا صادر مي‌کنند و صادرات به بازارهاي مصرف نهايي انجام مي‌شود.
* مدير عامل شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت از مديرعامل و هيات‌مديره تاسيسات دريايي ايران تقدير کرد. مدير عامل شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت طي نامه‌اي خطاب به علي طاهري از تلاش‌هاي انجام شده همکاران دست‌اندرکار اين شرکت در راستاي تدوين بودجه سال 92 تشکر و قدرداني نمود.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 3337 الي 3339، 3374 الي 3377، 3320 و 3321 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


در نخستين ماه سال جاري ايران با 121 کشور دنيا مبادلات تجاري غيرنفتي داشت.
به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در فروردين‌ماه 1392 تراز بازرگاني خارجي ايران بدون احتساب نفت، گاز و خدمات با 64 کشور دنيا منفي و با 57 کشور ديگر مثبت بوده است.
عراق، چين، افغانستان و مصر چهار کشور طرف معامله ايران با بيشترين تراز تجاري مثبت در فروردين سال جاري بودند. سوئيس، امارات، کره جنوبي، هلند و هند نيز پنج کشور طرف معامله ايران با بيشترين تراز تجاري منفي در همين مدت بودند.
طي فروردين سال جاري متوسط قيمت هر تن کالاي صادراتي 296 يورو معادل 184 دلار و متوسط قيمت هر تن کالاي وارداتي 838 يورو معادل 1087 دلار بود که به اين ترتيب رابطه مبادله بازرگاني خارجي ايران رقم 35/0 خواهد بود.
متوسط قيمت هر تن کالاي صادراتي نسبت به مدت مشابه در سال قبل 71/4درصد کاهش و متوسط قيمت هر تن کالاي وارداتي با 64/9 درصد کاهش در ارزش دلاري مواجه بوده است.

 


معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي از تخصيص 50 درصدي اعتبارات طرح توسعه کشاورزي به بخش دام و طيور خبر داد.
سعادت‌الله عباسي اعلام کرد: از سال 91 تا پايان ارديبهشت‌ماه امسال 3/58 درصد از اعتبارات جذب شده طرح توسعه بخش کشاورزي در اختيار واحدهاي توليد دام و طيور کشور قرار گرفته است.
وي گفت: در قالب طرح توسعه بخش کشاورزي 42 هزار طرح در حوزه دام و طيور، زنبور عسل و کرم ابريشم با اعتباري بالغ بر 2338 ميليارد تومان اجرا شده است.
عباسي افزود: با اجراي اين طرح‌ها علاوه بر توليد عادي 20 هزار تن گوشت قرمز، 216 هزار تن شير خام، 57 هزار تن گوشت مرغ و 61 هزار تن تخم‌مرغ افزايش توليد خواهيم داشت.
وي پيش‌بيني کرد: به علت اقتصادي بودن و زودبازدهي طرح‌هاي دام و طيور در سال جاري نيز بيش از 50 درصد اعتبارات طرح توسعه کشاورزي در اين بخش جذب شود.
معاون امور توليد دامي وزارت جهاد کشاورزي اضافه کرد: تسهيلات هدفمندي يارانه‌ها با کارمزد 4 درصد و تسهيلات طرح توسعه کشاورزي با کارمزد 7 درصد در اختيار واحدهاي توليدي قرار گرفته است.
عباسي از برنامه‌ريزي معاونت امور توليدات دامي به منظور توليد مرغ و تخم‌مرغ مورد نياز در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: ميزان جوجه‌ريزي در فروردين‌ و ارديبهشت‌ماه امسال افزايش يافته و از اين رو در ماه مبارک رمضان در زمينه تامين گوشت مرغ در بازار مشکلي نخواهيم داشت.
وي خاطرنشان کرد: در فروردين‌ماه امسال 86 ميليون قطعه جوجه يک روزه و در ارديبهشت‌ماه امسال 91 ميليون قطعه جوجه يک روزه توليد شده که نسبت به مدت مشابه سال 91 افزايش قابل توجهي نشان مي‌دهد.
عباسي در همين حال اذعان داشت: در حال حاضر تنظيم بازار محصولات کشاورزي و تامين نهاده‌ها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وزارت جهاد کشاورزي متولي توليد مي‌باشد.
معاون وزير جهاد کشاورزي درباره تخصيص اعتبارات صندوق توسعه ملي به بخش دام و طيور نيز گفت: از محل اين صندوق، مصوب شده امسال 1200 ميليارد تومان اعتبار به دامداري‌ها با اولويت توليد گوشت قرمز و يک هزار ميليارد تومان به توسعه زنبورداري در قالب منابع بانکي اختصاص يابد.
وي افزود: مقدمات اوليه تخصيص اين اعتبار فراهم شده و اميدواريم اين اعتبارات تا انتهاي خردادماه امسال نهايي شود.
عباسي خاطرنشان کرد: تاکنون از محل منابع سازمان هدفمندي يارانه‌ها 100 ميليارد تومان به منظور تقويت سرمايه‌هاي صندوق ملي حمايت از دامپروري و مبلغ 15 ميليارد تومان در راستاي تقويت سرمايه‌هاي صندوق ملي صنعت زنبورداري پرداخت شده است.

 


رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک با بيان اينکه بازار خريد و فروش مسکن در رکود است، گفت: تعداد 127 هزار و 395 قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور از تاريخ اول فروردين ماه تا 21 خرداد ماه به ثبت رسيده است.
مصطفي قلي‌خسروي در گفتگو با مهر با بيان اينکه بازار خريد و فروش مسکن همچنان در رکود به سر مي‌برد، گفت: رکودي که از سال گذشته بر بازار مسکن حاکم شده هنوز ادامه دارد.وي تصريح کرد: تأثير انتخابات رياست جمهوري بر بازار مسکن تا حداقل يک ماه ديگر مشخص نمي‌شود و فعلاً نمي‌توان پيش‌بيني درستي از بازار داشت.رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک با اشاره به اينکه تعداد 127 هزار و 395 قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور از تاريخ اول فروردين ماه تا 21 خرداد امسال به ثبت رسيده است، گفت: از اين تعداد 79 هزار و 161 قرارداد مبايعه نامه، 41 هزار و 315 اجاره‌نامه، 19 اجاره به شرط تمليک، 783 پيش‌فروش، يک هزار و 244 قرارداد خاص و 4 هزار و 873 سرقفلي بوده است.
خسروي با بيان اينکه کل قراردادهاي ثبت شده شهرستان تهران در اين تاريخ، 21 هزار و 21 قرارداد بوده افزود: از اين تعداد 10 هزار و 279 قرارداد مبايعه‌نامه، 9 هزار و 494 اجاره‌نامه، يک قرارداد اجاره به شرط تمليک، 870 پيش‌فروش، 128 قرارداد خاص و 249 قرارداد سرقفلي به ثبت رسيده است.
نرخ اجاره خانه در شاخص تورم محاسبه مي‌شود
مدير کل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي تأکيد کرد: اگر خود خانه گران شود در شاخص کالاها و خدمات مصرفي و تورم محاسبه نمي‌شود ولي اگر اجاره خانه گران شود محاسبه مي‌شود.
عليرضا مقتدايي در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب توضيح داد: ‌در زمينه خانه شاخص‌هاي ديگري مثل شاخص قيمت زمين و يا شاخص قيمت ساختمان داريم که اين آمار در شاخص‌هاي تورم محاسبه مي‌شود.
وي با بيان اين که بازار اجاره بهاي خانه از بازار خريد جدا است، گفت: چند سالي بود که قيمت مسکن افزايش مي‌يافت ولي اجاره بها اين افزايش را نداشت ولي در چند ماهه آخر سال گذشته شاهد افزايش آن بوديم و در واقع اجاره بها با طمأنينه وارد شاخص تورم مي‌شود.مقتدايي با بيان اينکه همه اقلامي که مصرف مي‌شود در شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي و در نرخ تورم مؤثر است گفت: به دليل تبعات مثبتي که مسکن مهر داشت خيلي از نيازها را پاسخ داد تورم بخشي مسکن اجاري خيلي زياد نبود و از تورم عمومي پايين‌تر بوده و اين خود تورم را به سمت پايين تعديل مي‌کند.وي با بيان اينکه مواردي از جمله تحصيل و هزينه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي در مقايسه با بقيه اقلام زياد گران نشد گفت: مسکن، سوخت و روشنايي در تورم محاسبه مي‌شود يعني بهايي که بابت سوخت و روشنايي داده مي‌شود در نرخ تورم محاسبه مي‌شود.
نظارت بر قيمت خريد و فروش مسکن
يک کارشناس مسکن معتقد است: نظارت بر قيمت خريد و فروش مسکن تماماً دست دولت نيست و دولت تنها مي‌تواند تدابير اجرايي لازم جهت کنترل قيمت زمين را داشته باشد.محمد عدالتخواه در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: بايد توليد مسکن در شهرهاي بزرگ به اندازه‌اي باشد تا در عرضه و تقاضاي بازار تعادل ايجاد کند.به گفته وي هرچه ميزان ساخت و ساز بيشتر شود، دولت براي خانه‌دار شدن دهک‌هاي پايين تدابير بينديشد و از مالکان ماليات اخذ شود به کنترل قيمت مسکن کمک مي‌شود.
اين کارشناس با بيان اين‌که مسکن به کالاي سرمايه‌اي تبديل شده گفت: دخالت دولت بر نظارت قيمت مسکن چندان تأثيرگذار نيست چرا که دولت بايد با نظارت بر قيمت زمين به کاهش سرمايه‌گذاري‌هاي کلان در قيمت مسکن کمک کند.عدالتخواه با اشاره به تأثيرگذاري بخش خصوصي بر کنترل و نظارت قيمت مسکن گفت: با افزايش اخذ ارزش افزوده از ساخت و سازها و تعميم هزينه‌هاي اين بخش به دهک‌هاي پايين‌تر تا حدودي مشکل مسکن برطرف مي‌شود.
وي با بيان اين که سهم قابل توجهي از افزايش قيمت مسکن به قيمت زمين وابسته بوده افزود: در حال حاضر حدود 70 درصد از افزايش قيمت مسکن مربوط به افزايش قيمت زمين است که تنها راه کنترل آن عرضه زمين‌هاي دولتي در بازار است.
وام مسکن دليل تورم قيمت‌ها
يک کارشناس ديگر مسکن معتقد است: هرگونه وام خريدمسکن باعث تورم در بازار مي‌شود و در بازار فعلي وام ساخت و قابل انتقال يکي از بهترين‌ وام‌هاست اما اين وام‌ها تأثير چنداني بر بازار مسکن ندارد.
احمدرضا سرحدي با اشاره به کاهش حجم معاملات مسکن در ماه‌هاي اخير اظهار کرد: در اين مدت خريدار و فروشنده، تضميني براي خريد و فروششان نداشتند و بازار نيز حالت ثبات به خود نديد.
وي افزود: با وجود افزايش مبلغ وام مسکن به 50 ميليون تومان، بازهم به دليل افزايش هزينه‌هاي ساخت و مصالح ساختماني اين مبلغ چندان مناسب نيست و بايد ميزان وام اختصاصي به ساخت و ساز بيشتر باشد.
اين کارشناس اظهار کرد: با ورود سرمايه‌گذاران به بخش مسکن حاشيه سود وارد بازار اين بخش شده اين امر موجب ثبات قيمت در بازار مسکن را برهم زده است.سرحدي خاطرنشان کرد: با نوسانات نرخ ارز در کشور، قيمت کالاها و اقلام مختلف با افزايش قيمت همراه شده که اين امر در بخش مسکن نيز تأثيرگذار بوده است.

 


رئيس کانون عالي انجمنهاي صنفي کارگران کشور پيشنهاد کرد: دو گروه کارگري و کارفرمايي قبل از تشکيل جلسه آينده شوراي عالي کار، به تفاهم نسبي در خصوص افزايش حق مسکن و خواربار کارگران برسند.
غلامرضا خادمي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از آنجايي که در جلسات بررسي حق مسکن و خواربار کارگران به دلايل مختلف به نتيجه قابل قبولي نمي‌رسيم انتظار ما اين است که نمايندگان گروه کارگري و کارفرمايي قبل از تشکيل جلسه بعد در مورد حق مسکن و خواربار کارگران با يکديگر مذاکره کنند و به تفاهم نسبي برسند و پس از آن دولت نظرش را به شورا اعلام کند.
وي افزود: اگر هر کدام از شرکاي اجتماعي به وظيفه خود عمل کند و وزارت کار هم از زير بار مسئوليت خود شانه خالي نکند، مطالبات کارگران به نتيجه مي‌رسد.
خادمي‌زاده ادامه داد: بحث افزايش صد درصدي حق مسکن و افزايش 60 درصدي بن نقدي کارگران، بيشتر جنبه شعاري و آماري دارد و بيشتر از آنکه عملياتي باشد و در سبد هزينه خانوار کارگري تأثيرگذار باشد جنبه تبليغات رواني دارد بنابراين تا زماني که دولت مسئوليتهاي خود را در قبال بخشي از وظايف مهمي که به عهده دارد انجام ندهد با اين مشکل مواجه هستيم.
وي در ادامه با انتقاد از توقف بن‌هاي خريد کارگري مدعي شد: دليل از بين رفتن بن‌هاي کارگري،‌مخالفت وزارت کار به ويژه حوزه روابط کار با اتحاديه کارگران (امکان) بود، آنها قرار بود اشکالات طرح را برطرف کنند نه آنکه طرح را متوقف کنند.
رئيس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران کشور خاطرنشان کرد: آنچه انتظار مي‌رود اين است که وزارت کار به هر نحو که شده اين طرح را با رفع نواقص آن احيا کند و به دليل اختلافات سليقه‌اي آن را از بين نبرد.
به اعتقاد خادمي‌زاده کارگران کمترين نقش را در تورم، افزايش هزينه‌ها و بالا رفتن نرخ ارز دارند اما همواره بيشترين هزينه‌ها را در زندگي مي‌پردازند در حالي که تأمين بخشي از هزينه‌هاي خانوارهاي کارگري و برقراري مجدد بن کارگري و کارت‌هاي اعتباري به عهده دولت است.

 


بانک مرکزي طي اطلاعيه‌اي شرايط بهره‌مندي اتباع خارجي از خدمات و تسهيلات بانکي را براي کليه بانک‌هاي دولتي، غيردولتي و مؤسسات اعتباري اعلام کرد.
بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: اتباع خارجي در صورت «احراز» دارا بودن پروانه اقامت دائم مي‌توانند از خدمات و تسهيلات بانکي بهره‌مند شوند.
اين اطلاعيه همچنين مي‌افزايد: در خصوص اتباع خارجي همواره سؤالاتي مطرح بوده که حاکي از وجود ابهام در قوانين و مقررات يا تفاوت در استنباط همکاران بانکي راجع به مفهوم «اجازه اقامت دائم» است؛ لذا بدين وسيله اعلام مي‌گردد با توجه به بررسي‌هاي به عمل آمده و نتايج حاصله از استعلام از پليس مهاجرت و گذرنامه نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران (ناجا)، تعريف زير به عنوان چارچوب جامع و مانع براي تشخيص «اجازه اقامت دائم» ارائه مي‌گردد:
اجازه اقامت دائم، اجازه اقامت يک تا 3 ساله‌اي است که توسط پليس مهاجرت و گذرنامه نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران(ناجا) صادر مي‌گردد و با رعايت شرايط لازم قابل تمديد بوده و مستند آن مهر سبز رنگ با عبارت «پروانه اقامت»- بدون صفت «دائم»- مندرج در گذرنامه مي‌باشد. اين اجازه در هر لحظه که سازمان مذکور تشخيص دهد قابل ابطال است.»
بانک مرکزي با توجه به موارد مطروحه توجه بانک‌ها را به موارد زير جلب کرد:
«علي‌رغم استفاده از واژه «دائم» در عبارت «پروانه اقامت دائم»، اين پروانه صرفاً به مدت يک تا 3 سال معتبر بوده و هر چند قابل تمديد است؛ ليکن در صورت تشخيص پليس مهاجرت، قابل ابطال نيز مي‌باشد.
اعطاي تسهيلات و ارائه خدمات بانکي به اين گونه افراد با ملحوظ نظر قرار دادن مدت يک تا 3 ساله «پروانه اقامت» صورت پذيرد و لازم است کليه پيش‌بيني‌هاي لازم راجع به مخاطرات احتمالي موجود در اين امر که ناشي از علل مختلف از جمله ابطال «اجازه اقامت دائم» از سوي پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا و خروج از حوزه قضايي ايران بدون اطلاع بانک مي‌باشد، انجام پذيرد. به علاوه با دريافت وثايق کافي و قابل اتکاء (با آگاهي از قوانين راجع به مالکيت اموال غيرمنقول توسط اتباع خارجي) پوشش لازم تأمين گردد؛ در غير اين صورت، بانک مسئول خسارات احتمالي خواهد بود.»

 


شاخص کل بورس تهران در واکنش به نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوري رشد بي‌سابقه‌اي کرد.
بورس اوراق بهادار تهران که در هفته منتهي به انتخابات رياست جمهوري تا حدي به فاز احتياط رفته بود ديروز در ساعات ابتدايي معاملات رشد لحظه به لحظه شاخص را تجربه کرد تا حدي که در پايان معاملات با 951 واحد افزايش ضمن عبور از نيمه کانال 46 هزار واحدي در رقم بي‌سابقه 46 هزار و 623 واحدي ايستاد.
همچنين شاخص صنعت نيز ديروز 40 هزار و 494 واحد، شاخص آزاد شناور 53 هزار و 873 واحد، شاخص بازار اول 35 هزار و 634 واحد و شاخص بازار دوم به حدود 85 هزار واحد رسيد.
به گزارش ايرنا شاخص بورس در روز گذشته با اين ميزان رشد توانست رکورد قبلي خود را در رشد يک روزه شاخص که در روز 11 ارديبهشت ماه 92 با 800 واحد شکسته بود را دوباره بشکند.
گزارش فارس هم در اين باره حاکي است: در ثبت بيشترين افزايش روزانه شاخص بورس در سال جاري تقريباً همه شرکت‌هاي بزرگ نقش بسزايي داشتند به طوري که شرکت‌هاي پالايشگاه اصفهان،‌هلدينگ خليج فارس، نفت و گاز پارسيان، فولاد خوزستان،‌پتروشيمي پرديس،‌گل گهر، غدير، بانک‌هاي ملت و پاسارگاد و سرمايه‌گذاري اميد بيشترين تأثير مثبت را داشتند.
از سوي ديگر در برابر افزايش تقاضاي خريد سهام شرکت‌هاي آينده‌دار و تشکيل صف‌هاي خريد قابل توجه ديروز، از بازارهاي ارز و طلا خبر رسيد که روند نزولي قيمت‌ها ادامه يافته و اين دو بازار با افزايش فروشندگان مواجه شده‌اند. در اين ميان برخي کارشناسان بر اين باورند در صورت ادامه اين روند، بورس اوراق بهادار مي‌تواند به گزينه اول سرمايه‌گذاري تبديل شود.

 


رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: فشار نقدينگي واحدهاي توليدي حدود 13 برابر شده و کمبود نقدينگي از علل اصلي رکود واحدهاي توليدي است.
محمد نهاونديان در ميزگرد «هم‌انديشي پيرامون سياست‌‌هاي پولي با هدف تامين مالي توليد» اظهار داشت: آنچه در سيماي اقتصاد کشور، بيش از هر چيز ديگري تجلي دارد، تورم است.
وي افزود: متاسفانه از سال گذشته، ايران رتبه سوم يا چهارم را در شدت تورم در کل اقتصادهاي تحت مطالعه بانک جهاني و سازمان ملل، به خود اختصاص داده و براي امسال نيز همين وضعيت ادامه دارد و براي سال آينده پيش‌بيني شده که اين نرخ افزايش يابد؛ به طوري که در سال‌هاي 2011 و 2012 رتبه چهارم و در سال 2013 رتبه سوم را در کل دنيا داشته است.
وي با بيان اينکه در تحليل تورم، نگاه به بخش واقعي اقتصاد و ريشه‌يابي تورم در رکود است، گفت: به عبارت ديگر در شرايط موجود کشور که رکود تورمي است، يک جنبه آن اثري است که کاهش توليد در بالا رفتن قيمت‌ها مي‌گذارد و جنبه ديگر آن پولي است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: وضعيتي که ما در بازار پول در سالهاي اخير داشته‌ايم، پديده به ظاهر متناقض را به نمايش مي‌گذارد؛ در ظاهر رشد نقدينگي فاحشي داريم که نرخ رشد نقدينگي ما تقريبا با نرخ رشد تورم معادل است؛ يک همبستگي دوسويه‌اي هم وجود دارد، اما همزمان در بخش توليد، در بخش واقعي اقتصاد يک انقباض شديد در نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي مشاهده مي‌شود که البته خود اين پديده شايسته بررسي است.
نهاونديان تصريح کرد: اصولا ارقامي که به عنوان نقدينگي مورد بررسي قرار مي‌گيرد، از بعضي نظرها قابليت ترديد و ملاحظه را دارند. اين که ما در سيستم بانکي، در محاسبه بدهي با روش متعارف، بدهي براساس نرخ ثابت را به طور مرتب به بدهي دريافت‌کنندگان تسهيلات اضافه مي‌کنيم، اين ظاهرا نقدينگي را بزرگ‌تر از آن‌ چه که واقعي است نشان مي‌دهد؛ در حالي که در واقعيت اقتصادي چنين اتفاقي رخ نداده و اين در حساب‌هاي اقتصادي کشور نکته قابل تاملي وجود دارد.
وي اظهار داشت: از آن طرف اتفاقي که در بخش واقعي اقتصاد افتاده اين است که به دليل مشکلات در مناسبت بين‌المللي بانکي، فشار به واحدهاي توليدي براي گشايش اعتبار که سابقا با 10 درصد مي‌توانستند، يک خط اعتباري اسنادي LC را باز کنند، حالا در مواردي که هنوز مي‌توانند اعتبار اسنادي گشايش کنند، چيزي حدود 130 درصد بايد بپردازند.
به گفته وي فشار به نقدينگي واحدهاي توليدي شايد در برخي موارد حدود 13 برابر شده باشد و يکي از علل اصلي رکود در واحدهاي توليدي يعني کمبود دسترسي به منابع مالي است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با طرح اين سوال که پس اين افزايش نقدينگي کجاها رفته گفت: بخش‌هاي مشخصي با يک سياست‌هاي ويژه دولت مورد اعتناي خاص قرار گرفته است؛ پروژه مسکن مهر، ارقام کلاني از شبکه بانکي را به خود اختصاص داده و طبعا به سبب اينکه از طرف کسر بودجه و از طرف افزايش بدهي دولت هم ورود کرده، آثار تورمي مضاعفي را ايجاد کرده است.
وي تصريح کرد: اثري که پرداخت نقدي يارانه در اقتصاد ايران ايجاد کرده و فشارهاي تورمي مضاعف را دامن زده نيز شبيه اين است؛ يکي از نکات بسيار مهم اين است که با کمال تاسف تامين مالي در اقتصاد ما به شدت «بانک‌محور» است، در حالي که اگر بازار سرمايه ما توسعه‌يافتگي لازم را کسب کرده بود، اين مقدار تکيه بر بانک‌ها براي تامين مالي بخش توليد و بخش واقعي ضروري نبود.

 


عضو کارگروه تنظيم بازار از تعيين قيمت مرغ منجمد در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در تهران هر کيلوگرم مرغ 5150 تومان و در شهرستانها 5200 تومان عرضه مي‌شود.
قاسم نوده‌فراهاني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در جلسه ديروز کارگروه تنظيم بازار، قيمت مرغ منجمد براي توزيع در نمايشگاه طرح ضيافت مشخص شد.
وي افزود: هر کيلوگرم مرغ منجمد در شهر تهران 5150 تومان و در شهرستانها 5200 تومان عرضه مي‌شود.
عضو کارگروه تنظيم بازار افزود: مشکلي به لحاظ ذخاير مرغ در کشور وجود ندارد و هيچ‌گونه نگراني براي تنظيم بازار اين کالاي اساسي در ماه مبارک رمضان نداريم.
بنابراين گزارش: حسن رادمرد پيش‌تر اعلام کرده بود، ذخاير مرغ منجمد براي ماه مبارک رمضان بالغ بر 50 هزار تن است.
توزيع 350 هزار تن کالا در نمايشگاه ضيافت
معاون وزير صنعت از توزيع 350 هزار تن کالاي اساسي در نمايشگاه طرح ضيافت خبر داد و گفت: در ماه مبارک رمضان به لحاظ توزيع کالاهاي اساسي هيچ‌گونه نگراني در کشور وجود ندارد.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت در سطح کشور تا 20 درصد تخفيف تصويب شده است.
وي افزود: تاريخ برگزاري اين نمايشگاه‌ها در اختيار استانها است و با توجه به شرايط اقليمي و آب‌ و هوايي قبل و يا در حين ماه مبارک رمضان برگزار مي‌شود.
معاون وزير صنعت گفت: توزيع کالاهاي اساسي در اين نمايشگا‌ه‌ها با قيمت‌هاي مصوب و پايين‌تر از سطح عمومي بازار است.
وي افزود: در نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت 100 هزار تن برنج، 50 هزار تن شکر، 100 هزار تن روغن، 20 هزار تن گوشت، 50 هزار تن مرغ، 15تن عدس و 10 هزار تن نخود توزيع مي‌شود.
وي افزود: قيمت هر کيلوگرم شکر تحويل کارخانه 1300 تومان است و در بسته‌بندي‌هاي مختلف بين 1400 تا 1500 تومان عرضه مي‌شود.

 


مرحله جديد پيش فروش بليت قطارهاي رجا از فردا (دوشنبه) آغاز مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي رجا فروش بليت قطارهاي مسافري داخلي شرکت حمل و نقل ريلي رجا، براي حد فاصل تاريخ‌هاي 11تير تا 10 مردادماه سال 1392 از ساعت 10 صبح روز دوشنبه 27 خردادماه آغاز مي‌شود.
فروش بليت قطارهاي اين شرکت به دو طريق اينترنتي و Online 2 يکپارچه و يکسان است.
در فروش يکپارچه بليت قطار، هرگونه موجودي بليت که در همه نمايندگي‌هاي فروش سراسر کشور وجود داشته باشد در سيستم اينترنتي فروش (www.raja.ir) نيز قابل مشاهده است.
همچنين فروش بليت قطارهاي بين‌المللي (ترکيه) براي حد فاصل تاريخ‌هاي فوق، ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 28 خردادماه 92 انجام خواهد شد.شرکت رجا اعلام کرده است: هموطنان بعد از دريافت بليت بلافاصله مندرجات آن را با درخواست ارائه شده مطابقت داده و در صورت مشاهده هرگونه مغايرت، سريعا موضوع را به اپراتور فروش اطلاع دهند.
بليت‌هاي غيرهمنام يا مخدوش از درجه اعتبار ساقط بوده و دارندگان اين گونه بليت‌ها، مسافر بدون بليت تلقي شده و از سوار شدن آنها به قطار جلوگيري به عمل خواهد آمد.
هموطنان براي کسب اطلاعات بيشتر در خصوص سفر با قطارهاي رجا نظير نشاني دفاتر فروش، قيمت بليت، موجودي بليت و از اين قبيل مي‌توانند به صورت شبانه‌روزي با تلفن 1539 تماس گرفته يا به سايت اينترنتي اين شرکت به نشاني www.raja.ir مراجعه کنند.
شماره پيامک 3000139 شرکت رجا نيز آماده دريافت نظرها، انتقادها و پيشنهادهاي متقاضيان خريد بليت و سفر با قطارهاي اين شرکت است.

 


دولت منتخب جديد پاکستان اولين بودجه جديد اين کشور را اعلام کرد که در آن براي پروژه خط لوله گاز طبيعي ايران و پاکستان بودجه‌اي تخصيص نيافته است!
به گزارش ايسنا، دولت منتخب جديد پاکستان اولين بودجه جديد اين کشور را اعلام کرد که در آن براي خريد دو نيروگاه برق هسته‌اي جديد از چين بودجه تخصيص داده شده اما براي پروژه خط لوله گاز طبيعي ايران و پاکستان بودجه‌اي تخصيص نيافته است.
به گزارش روزنامه مک کلاچي، نواز شريف نخست‌وزير جديد پاکستان با تخصيص ندادن بودجه به پروژه خط لوله گاز ايران و پاکستان از درگيري ديپلماتيک احتمالي با آمريکا اجتناب کرده است.
آمريکا هشدار داده بود که در صورت احداث خط لوله ايران و پاکستان تحريم‌هايي را عليه پاکستان وضع خواهد کرد. همچنين شهباز شريف برادر و معاون نواز شريف و سر وزير استان پنجاب از اين توافق به عنوان يک دام براي دولت جديد پاکستان انتقاد کرده است.
بودجه 5/35 ميليارد دلاري پاکستان که توسط اسحاق‌دار وزير دارايي جديد پاکستان به پارلمان اين کشور اعلام شد نشان مي‌دهد که دولت جديد اين کشور طرح نواز شريف را براي حل مشکل کمبود برق در کشور دنبال خواهد کرد.
اسحاق‌دار گفت: مشکل کمبود برق باعث کاهش رشد اقتصادي پاکستان به ميزان 2 درصد در سال مالي جاري که 30 ژوئن به پايان مي‌رسد شده است.
در بودجه پاکستان همچنين رقمي حدود 430 ميليون دلار براي خريد دو نيروگاه برق هسته‌اي جديد از چين (پروژه‌اي که آمريکا و هند مخالف آن هستند) اختصاص داده شده است. آمريکا و هند هر دو در نشست گروه تأمين کنندگان هسته‌اي که يکي از گروه‌هاي بين‌المللي فعال در زمينه جلوگيري از گسترش تسليحات هسته‌اي است مخالف خريد اين دو نيروگاه توسط پاکستان از چين هستند.
اين در حالي است که پاکستان تأکيد دارد اين نيروگاه‌ها به برنامه تسلحيات هسته‌اي پاکستان ارتباطي ندارند و به طور مرتب توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد بازرسي قرار مي‌گيرند.
براساس برآوردهاي تحليلگران غربي،‌پاکستان حدود 80 تا 120 سلاح هسته‌اي در اختيار دارد.
يک وزير کابينه پاکستان که خواست نامش فاش نشود گفت: خط لوله گاز ايران به طور کامل کنار گذاشته نشده و تا حد زيادي به دليل پرداخت جرايم احتمالي به ايران مربوط است، در عوض دولت جديد پاکستان براي دريافت تخفيف از ايران براساس قيمت زغال سنگ تلاش خواهد کرد.
تحليلگران همچنين مي‌گويند: نواز شريف به دليل روابط خوب با عربستان سعودي از پيشبرد پروژه خط لوله گاز با ايران اجتناب خواهد کرد. شريف پس از سرنگوني‌اش توسط پرويژ مشرف در سال 1999 حدود 6 سال را در عربستان در تبعيد سپري کرد و خاندان سعودي براي آزادي وي از زندان در پاکستان ميانجي‌گري کرده بود.
رسانه‌هاي پاکستاني گزارش داده‌اند که دولت نواز شريف در ماه گذشته بي‌سرو صدا در حال گفت‌وگو با عربستان براي دريافت مستمر نفت و فرآورده‌هاي نفتي پالايش شده براساس دوره‌هاي بازپرداخت طولاني مدت بوده است. اقدامي که به شکل قابل توجهي باعث کاهش فشار روي وزارت دارايي اين کشور خواهد شد. وزارت دارايي پاکستان کسري بودجه بي سابقه 5/8 درصد در سال مالي جاري اعلام کرده است.
تحليلگران مي‌گويند پيشنهادهاي جديد انرژي به برنامه نواز شريف براي متمرکز ماندن روي حل مشکلات در داخل بستگي دارد. آن‌ها انتظار دارند که وي به اتخاذ سياست‌هاي متفاوت از آنچه که مورد توجه ارتش پاکستان است ادامه دهد. ارتش پاکستان به دنبال استراتژي بلند پروازانه دخالت در امور افغانستان است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10