(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 10 تـیـر 1392 - شماره 20530

گراني 40 و 90 درصدي داروهاي ايراني و خارجي
تا پايان سال صورت مي گيرد
توليد استنت‌هاي قلب و سرنگ‌هاي بدون سوزن در کشور
مستقيم: زمان ثبت‌نام مدارس تمديد نمي‌شود
ترافيک سنگين در محدوده پل صدر
انجام مشاوره رايگان حقوقي در پايگاه‌هاي جشن رمضان
آغاز طرح سوادآموزي در کمپ‌هاي ترک اعتياد
معاون دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسي:
15 استان، بارشي کمتر از ميانگين 20 ساله داشته‌اند
حوادث کوتاه از کشور
داستان «خانواده آقاي هاشمي»از سوم ابتدايي حذف شد
بي‌اطلاعي 9/5 درصد والدين از وضعيت بينايي فرزندان
تولدي دوباره
سوپ لانه پرنده!
گرمازدگي ده ها آمريکايي
   


معاون امور دارويي سازمان غذا و دارو از اتمام قيمت‌گذاري داروهاي داخلي و وارداتي خبر داد و گفت: داروهاي توليد داخل به طور متوسط 40 درصد و داروهاي وارداتي به طور متوسط حدود 90 درصد گران شدند.
شمس‌علي رضازاده در گفت‌وگو با فارس، افزود: قيمت‌گذاري جديد داروها براساس درخواست شرکتهاي دارويي در سازمان غذا و دارو با ارائه مدارک و اسناد مربوط به درخواست افزايش قيمت آنها بررسي و انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: در سال جاري قيمت‌گذاري حدود 2200 داروي توليد داخل از مجموع 3 هزار دارو انجام شده و با توجه به اينکه قيمت‌گذاري بقيه داروهاي توليد داخل قبلا انجام شده بود اکنون ديگر درخواستي براي افزايش قيمت داروهاي توليد داخل نداريم و طي يک ماه گذشته هر درخواستي که ارائه شده ظرف 48 ساعت در کميسيون قيمت‌گذاري دارو در مورد آن تصميم‌گيري شده است.
وي گفت: اکنون کار قيمت‌گذاري داروهاي توليد داخل تمام شده است و به طور متوسط داروهاي توليد داخل بين 35 تا 40 درصد رشد قيمت داشته‌اند، کمترين رشد قيمت داروهاي داخلي حدود 19 درصد و بيشترين آن حدود 75 درصد افزايش قيمت داشته است.
معاون امور دارويي سازمان غذا و دارو افزود: قيمت‌گذاري داروهاي وارداتي هم تمام شده و به طور متوسط قميت داروهاي خارجي نيز در سال جاري حدود 90 درصد بيشتر شده است.
وي گفت: علت افزايش قيمت دارو، افزايش قيمت ارز براي واردات مواد موثره داروهاي توليد داخل است که تا حدي بر قيمت تمام شده آنها تاثير مي‌گذارد اما در مورد داروهاي خارجي افزايش دو برابري قيمت ارز از ارز مرجع به ارز مبادلاتي به صورت مستقيم بر قيمت تمام شده دارو تاثير مي‌گذارد به همين علت شاهد افزايش قيمت حدود 2 برابري اين داروها هستيم.

 


سرويس اجتماعي-
رئيس سازمان تدارکات پزشکي هلال احمر از کمبود 212 قلم دارو در کشور و ساخت استنت‌هاي قلب تا پايان سال خبر داد.
به گزارش کيهان، مهندس ظاهر رستمي ديروز در نشست خبري از سودآوري سه شرکت ضرر ده اين سازمان در سال جديد خبر داد و گفت: امسال با بهره‌گيري از فناوري نوين و دانش ايراني توانستيم توليد داروهاي قديمي و گياهي را در سه شرکت تجهيزات پزشکي، شرکت کشت و فرآوري عصاره‌هاي گياهي ساها جيسا و شرکت پخش دارويي افزايش دهيم و به سوددهي برسانيم.وي ادامه داد: در بخش تجهيزات پزشکي در خط توليد شرکت سرسوزن، صافي دياليز، ست‌دياليز، سرم، فيلتر، تالاسمي،‌سوزن دندانپزشکي و آنژيوکت در حال توليد است.
رستمي تأکيد کرد: ظرفيت ما نزديک به 500 ميليون عدد در سال است که توان افزايش آن به 800 ميليون عدد در سال را داريم.
وي در ادامه با اشاره به کمبود واکسن مننژيت در ماه‌هاي اخير اظهار کرد: کشور سالانه به 2 ميليون دوز واکسن نياز دارد که با توجه به آنکه مسئوليت تهيه آن با وزارت بهداشت است اما ما تمامي تلاش خود را به کار برده‌ايم تا هيچ کمبودي در اين زمينه رخ ندهد. و در حال حاضر اين واکسن‌ها در قالب آمارهاي 100 هزار دوز، 50 هزار و 200 هزار دوز وارد کشور مي‌شود و اطمينان مي‌دهم تا پايان سال هيچ نگراني از اين بابت نخواهيم داشت.
رستمي در ادامه در رابطه با داروهاي کمياب در کشور گفت: سامانه دارويي 1490 وزارت بهداشت که هلال احمر نيز وارد آن شده است، بسياري از کمبودهاي دارويي در کشور را برطرف کرده است.وي افزود: اگر تمامي داروخانه‌هاي کشور نيز عضويت در اين سامانه را بپذيرند مردم از سرگرداني براي يافتن داروهاي کمياب رهايي مي‌يابند.
رستمي همچنين اظهار کرد: داروي بيماراني که در کشور وجود ندارد از طريق ثبت سفارش در داروخانه هلال احمر از خارج وارد و در اختيار آنان قرار مي‌گيرد.
مديرعامل شرکت پخش سها هلال در ادامه به راه‌اندازي سيستم اورتال تا پايان سال اشاره کرد و گفت: با نصب اين سيستم تمام مراحل توليد تا مصرف دارو در کشور مديريت مي‌شود. در واقع با استفاده از اين سيستم بخوبي مي‌توانيم تمام مراحل توليد دارو، پخش، فردي که نسخه مي‌پيچد و کساني که داروها را دريافت مي‌کنند را مديريت کنيم.
رستمي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ساخت استنت‌هاي قلب و سرنگ‌هاي بدون سوزن اشاره کرد و گفت: استنت‌هاي قلبي که براي بيماران قلبي عروقي کاربرد زيادي دارد در ماه‌هاي اخير و سال گذشته در دستور توليد اين سازمان قرار گرفت که اکنون فاز تحقيقات و نيمه صنعتي را طي مي‌کند و اميدواريم تا پايان سال جاري اين محصول و سرسرنگ بدون سوزن وارد بازار شود.

 


دبير ستاد ثبت‌نام و ارزيابي عملکرد آموزش و پرورش از غيرقابل تمديد بودن زمان ثبت‌نام مدارس خبر داد.
قاسم مستقيم در گفت‌وگو با مهر علت اين تصميم را فرا رسيدن ماه مبارک رمضان دانست و افزود: با توجه به آغاز ماه رمضان در 18تيرماه ثبت‌نام مدارس تا 15 تيرماه ادامه خواهد داشت و اين زمان ديگر تمديد نخواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: کليه مدارس تا پايان تيرماه نيز فارغ از مسئله ثبت‌نام به کار سازماندهي معلمان و ابلاغ احکام آنها خواهند پرداخت.
وي درباره تعداد شکايت مردمي افزود: تماس‌هاي مردمي بيشتر مربوط به رعايت نکردن دستورالعمل ثبت‌نام بوده است. خانواده‌ها در تماس با ستاد ثبت‌نام 824 مورد مشکل ثبت‌نام را به مسئولان گوشزد کرده‌اند که بيشترين مورد مربوط به ثبت‌نام خانواده در مدارس خارج از محدوده بوده است که کمک‌هاي لازم به خانواده‌ها شده است.
مستقيم با بيان اينکه همچنين خانواده‌ها گزارش‌هايي از عدم اطلاع‌رساني و برخورد نامناسب مسئولان ثبت‌نام مدارس داده‌اند، تصريح کرد: نظارت‌هاي گسترده در سال‌هاي اخير منجر به کاهش شکايات مردمي از وضعيت ثبت‌نام مدارس شده است، به طوري که شکايت مردمي در سال 89، حدود 5/14درصد، در سال 90، هفت درصد، در سال 91، سه درصد بوده است و امسال نيز ميزان شکايات نسبت به سال گذشته بسيار کمتر است.
به گفته دبير ستاد ثبت‌نام مدارس کشور، تاکنون در 245 مورد به مديران متخلف تذکر شفاهي داده شده است.
مستقيم درباره تعداد ثبت‌نام‌هاي انجام شده توضيح داد: آخرين گزارش‌ها تا تاريخ هشتم تيرماه حاکي از آن است که تعداد 6 ميليون و 842 و 118 نفر براي ثبت‌نام در پايه‌هاي ورودي هر مقطع به سايت آموزش و پرورش مراجعه کرده‌اند.

 


منحرف شدن جک نگهدارنده يکي از ستون‌هاي پل طبقاتي در محدوده ميدان نوبنياد در روز گذشته سبب ايجاد ترافيک در منطقه شد.
به دنبال اين حادثه کارشناسان مربوطه جهت بررسي در مکان حضور پيدا کردند و ماموران راهنمايي و رانندگي تهران تمامي مسيرهاي منتهي را براي جلوگيري از خطر مسدود کردند.
بنابر گزارش رسيده پس از وقوع حادثه نيروهاي آتش‌نشاني دو ايستگاه نيز براي ايمن‌سازي به محل اعزام شدند.
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني، علت بروز اين حادثه را خروج يکي از جک‌هاي نگهدارنده پل از جاي خود اعلام کرد و گفت: مسئولان عمراني شهرداري بعد از حضور در محل با استفاده از جرثقيل و تجهيزات اين جک را به حالت اوليه برگرداندند.

 


معاون حقوقي و امور مجلس کميته امداد امام خميني(ره) از آغاز فعاليت مجمع وکلاي نيکوکار در کشور و اجراي طرح وکيل خانواده خبر داد.
منصور قمشه، در نخستين همايش وکلاي نيکوکار با محوريت حمايت حقوقي و قضايي مددجويان کميته امداد گفت: توانمندسازي و عزت نفس خانواده‌هاي امداد يکي از رويکردهاي جدي کميته امداد امام خميني(ره) در راستاي خدمات حمايتي به خانواده‌هاي زير پوشش است.
معاون حقوقي و امور مجلس کميته امداد امام خميني(ره) اضافه کرد: از 4 ميليون نفر خانواده زير پوشش کميته امداد امام خميني و يک ميليون و 30 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت اين نهاد مقدس مي‌باشند.
وي عنوان کرد: کميته امداد در چند سال اخير همت جدي در ايجاد اشتغال و کارآفريني اين افراد داشته است به طوري که در سال 91 اين مجموعه به عنوان دستگاه نمونه اشتغال انتخاب شد و در سال گذشته 300 هزار فرصت شغلي براي خانواده‌هاي امداد فراهم شدو در سال جاري نيز براساس مصوبه شوراي عالي اشتغال قرار است 500 هزار فرصت شغلي توسط اين نهاد مقدس با همکاري بانک‌ها فراهم شود.
قمشه اعلام کرد: يکي از زمينه‌هايي که مي‌توانيم در ارتباط با خانواده‌ها ورود يابيم رسيدگي به مشکلات حقوقي و قضايي خانواده‌ها است و اين حوزه يکي از زمينه‌‌هايي است که مي‌تواند خانواده‌ها را به توانمندي برساند.
معاون حقوقي و امور مجلس کميته امدادامام خميني(ره) توضيح داد: در سال گذشته، استان قزوين پنجمين استاني بود که شوراي حل اختلاف براي خانواده‌هاي امداد داير کرد و امروز با همکاري دستگاه قضايي و ادارات کل دادگستري در کل کشور، 110 شوراي حل اختلاف ويژه خانواده‌هاي امداد داير شده و در تهران مجتمع ويژه شوراي حل اختلاف با تعدادي شعب ايجاد شده است.
آغاز فعاليت مجمع وکلاي نيکوکار در کشور
وي تاکيد کرد: اين شوراها موجب اعتماد به نفس براي خانواده‌‌ها شده و اين فرصت را فراهم کرده است تا خانواده‌‌ها با آرامش خاطر مشکلات خود را ارائه دهند و با همکاري کانون وکلا و دفتر مشاوره قضايي دادگستري، در دفاتر استان‌ها و برخي دفاتر شهرستاني کميته امداد، دفتر معاضدت قضايي داير شده است و ما آمادگي داريم با همکاري وکلاي نيکوکار، مشاوره رايگان حقوقي و مددکاري حقوقي ارائه دهيم.قمشه توضيح داد: نگاه گذشته ما ارائه مددکاري در زمينه‌هاي مختلف بود، ولي امروز يکي از سرفصل‌هاي بخش حمايت ما، مشاوره و مددکاري حقوقي در دفتر کميته امداد است و امروز 3 هزار وکيل نيکوکار در سطح کشور با کميته امداد براي رسيدگي به امور حقوقي خانواده‌ها همکاري دارند و فعاليت مجمع وکلاي نيکوکار در سطح کشور آغاز شده است.
اجراي طرح وکيل خانواده
وي خاطرنشان کرد: ما امروز اعلام مي‌کنيم وکيل خانواده در امداد آغاز به کار خواهد کرد و نخستين دفتر در کميته امداد امام خميني(ره) قزوين است که وکيل خانواده نقش موثري در راهنمايي و پيشگيري مشکلات قضايي براي خانواده‌هاي تحت حمايت کميته امداد دارد.
معاون حقوقي و امور مجلس کميته امداد امام خميني(ره) اظهار کرد: بخشي از زنان سرپرست خانواده نياز به مشاوره (معاضدت) حقوقي دارند و مسائلي که خانواده‌ها دچار هستند، در خانواده امداد نيز وجود دارد. وي تصريح کرد: در حال حاضر 2 ميليون و 400 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که بيش از 1 ميليون نفر تحت حمايت کميته امداد مي‌باشند و يکي از کارهاي مهم ما ارائه مشاوره حقوقي به زنان است و اين راهنمايي و مشاوره مي‌تواند به لحاظ ورود کمتر پرونده‌ها به دستگاه قضايي تاثير گذارد و آرامش خاطري را براي خانواده‌ها ايجاد کند.

 


معتادان از هفته آينده در مراکز درمان اعتياد و کمپ‌هاي درماني تحت آموزش سواد قرار مي‌گيرند.
بابک دين‌پرست صبح ديروز در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري-آموزشي و فرهنگي بين ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نهضت سوادآموزي گفت: پس از انجام طرح شيوع‌شناسي اعتياد در سال 90 و انتشار نتايج آن تحقيقات جامعي انجام گرفت که نشان‌دهنده رابطه نسبتا مستقيم بي‌سوادي و اعتياد بوده است.
وي ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوي سازمان نهضت سوادآموزي کشور 9 ميليون و 700 هزار نفر بي‌سواد مطلق در کشور وجود دارد و اين آمار به غير از افراد کم‌سواد است که جمعيتش بيش از اين تعداد است.
وي گفت: قرار است همکاري لازم بين ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نهضت سوادآموزي با هدف تقويت فرهنگ عمومي به منظور جلوگيري از گرايش به مصرف مواد مخدر و همکاري براي آموزش سواد به بي‌سوادان 10 تا 49 سال و تقويت آموزه‌هاي نوسوادان را داشته باشيم.
معاون مقابله با تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعيين سرفصل‌ها و تهيه محتواي کتب و بسته‌هاي آموزشي چند رسانه‌اي که شامل پوستر، فيلم و نشريه است. براساس نيازسنجي انجام شده و توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام مي‌شود.
دين‌پرست گفت: نهضت سوادآموزي متعهد شده است، کتاب‌هاي آموزشي خود را با هماهنگي ستاد تهيه کرده و مطالب آموزشي و انگيزشي ضرر ناشي از مصرف مواد مخدر را تهيه و برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي تامين مربي مورد نياز با برپايي کلاس‌هاي سوادآموزي در مراکز درمان و کاهش آلودگي ناشي از مواد مخدر ايجاد کند.

 


معاون دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسي با بيان اينکه از ابتداي مهر پارسال تا هشتم تير امسال ميزان بارش در کل کشور برابر 3/217ميليمتر بوده است، گفت: 15 استان کشور بارشي کمتر از ميانگين 20 ساله داشته‌اند.
به گزارش فارس، محبوبه خوش‌کام ديروز در نشست خبري تاثير فناوري‌هاي نوين براي مقابله با پديده گرد و غبار اظهار داشت: وضعيت بارش از اول مهر 1391 تا هشتم تير 1392 نشان مي‌دهد که 6 استان کشور بارشي بيشتر از ميانگين دريافت کرده‌اند که اين استانها شامل يزد، گلستان، کرمان، خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد و اصفهان مي‌شود.
معاون دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسي افزود: در اين ميان 10 استان نيز بارش در حد ميانگين داشته‌اند که شامل استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي، چهار محال و بختياري، مازندران، فارس، خراسان رضوي، اردبيل، ايلام، سمنان و لرستان مي‌شود.
وي بيان داشت: 15 استان نيز بارش کمتر از ميانگين داشته‌اند که شامل استان‌هاي خراسان شمالي، هرمزگان، زنجان، کردستان، مرکزي، کرمانشاه، قزوين، بوشهر، تهران، البرز، قم، سيستان و بلوچستان، گيلان، خراسان جنوبي و همدان مي‌شود.
به گفته وي، استان همدان کمترين بارش را در ميان ساير استان‌ها داشته است.
وي بيان داشت: 3/217 ميليمتر بارش در کل کشور از ابتداي مهر 91 تا پايان تير 92 بوده است اين در حالي است که در سال زراعي گذشته ميزان بارش در کل کشور برابر 9/193 ميليمتر بوده است.
بر همين اساس مي‌توان گفت: در کل کشور حدود 4 درصد کاهش بارش داشته‌ايم.
معاون دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسي يادآور شد: در خرداد امسال 1/217 ميليمتر بارندگي داشته‌ايم که نسبت به بلندمدت ميانگين 3 درصد کاهش نشان مي‌دهد.
خوش‌کام با بيان اينکه دما در خرداد امسال در نواحي نوار جنوبي و غربي کشور کاهش داشته و خرداد امسال نسبت به ميانگين بلندمدت خنک‌تر بوده است، بيان داشت: نواحي شرقي و شمالي به ويژه سواحل درياي خزر نسبت به ميانگين بلندمدت در سال زراعي با افزايش دما روبه‌رو بوده‌اند.

 


شناسايي سارقان احشام
اراک-خبرنگار کيهان: در پي چندين فقره سرقت احشام در آشتيان، پيگيري موضوع در دستور کار پليس قرار گرفت و يکي از عوامل اصلي سرقت‌ها شناسايي و دستگير شد. در تحقيقات پليسي متهم به سرقت 10 راس احشام با همدستي 2 سارق ديگر اعتراف کرد و همدستان وي نيز شناسايي و دستگير شدند.
تصادف منجر به مرگ
اراک-خبرنگار کيهان: وقوع 3 سانحه رانندگي در محورهاي مواصلاتي استان مرکزي، در 24 ساعت گذشته 3 کشته و 7 مجروح برجاي گذاشت. اين حوادث رانندگي در جاده‌هاي خمين-اليگودرز، ساوه-همدان و بروجرد-اراک رخ داد. علت بروز اين حوادث خواب‌آلودگي راننده خودرو و انحراف به چپ اعلام شد.
کشف عسل غيربهداشتي
اصفهان-خبرنگار کيهان: در پي کسب خبري مبني بر اينکه فردي در شهرستان اصفهان اقدام به توليد عسل تقلبي در منزل خود مي‌کند، ماموران پس از انجام تحقيقات لازم با هماهنگي مقام قضايي به همراه کارشناسان معاونت غذا و دارو منزل وي را مورد بازرسي قرار دادند و از اين محل تعداد 32 ظرف حلبي 26 کيلويي، 59 ظرف 4 کيلويي، 13 ظرف 10 کيلويي و 26 شانه چوبي عسل به وزن هزار و 309 کيلوگرم به همراه يک دستگاه توليد مواد اوليه، کشف و متهم مذکور را دستگير کردند.
کلاهبرداري با جعل سند
اصفهان-خبرنگار کيهان: فردي که با سوءاستفاده از نام و نشان افراد اقدام به جعل اسناد و مدارک شناسايي آن‌ها کرده و از اين طريق کلاهبرداري مي‌کرد، با تلاش ماموران انتظامي شهرستان اصفهان شناسايي و دستگير شد.
متهم پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مرکز قضايي انتقال يافت.

 


رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از حذف داستان خانواده آقاي هاشمي از کتاب درسي سوم ابتدايي خبر داد.
حجت‌الاسلام محي‌‌الدين بهرام محمديان در گفت‌وگو با فارس با اعلام اين مطلب افزود: داستان خانواده آقاي هاشمي از سال تحصيلي آينده از کتاب درسي مطالعات اجتماعي سوم ابتدايي حذف و به جاي آن محتواي آموزشي جديدي در راستاي اجراي سند تحول بنيادين و همسو با سند برنامه درسي ملي جايگزين خواهد شد.
محتواي آموزشي اين کتاب که نوشته غلامعلي حداد عادل است درباره يک مامور اداره پست به نام آقاي هاشمي است که به همراه خانواده‌اش از کازرون به نيشابور سفر مي‌کند و در خلال اين سفر، نکات آموزشي به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود.محمديان در عين حال تاکيد کرد: کتاب جديد با توجه به نيازهاي عمومي تاليف شده است و در آن به دانش‌آموزان مطالبي از قبيل هويت شخصي، هويت خانوادگي و هويت اجتماعي آموزش داده مي‌شود.وي افزود: دکتر حداد عادل با مطالعه کتاب جديد ضمن تاييد محتواي آن از اين که کتاب جديد بهتر و آموزشي‌تر از کتاب قبلي توليد شده است ابراز خرسندي کرده است.

 


مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه در سال گذشته‌ حاکي از بي اطلاعي 9/5 درصد والدين از وضعيت بينايي فرزندان خود بود.
دکتر علي سنگي اظهار داشت: در طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان، ميانگين اختلالات بينايي 56/4 درصد، ميانگين اختلالات شنوايي 1 درصد و ميانگين اختلالات رفتاري 43/1 درصد گزارش شده است.
وي ادامه داد: در مورد اختلالات بينايي 42 درصد نياز به عينک داشتند و 20 درصد تحت درمان تنبلي چشم قرار گرفته و 9/0 درصد دانش آموزان نياز به درمان دارويي و جراحي داشتند و مابقي دانش‌آموزان پس از معاينات تخصصي و بدون مشکل دوباره به مدارس بازگشتند.
مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: 9/5 درصد والدين از وضعيت بينايي فرزندان خود اطلاع نداشتند و تنها 7 درصد از والدين از وضعيت دانش‌آموزان خود مطلع بودند. همچنين 5/83 درصد از والدين از وضعيت بينايي فرزندان خود اطلاع داشتند و اقدامات لازم را انجام داده بودند.
وي در خصوص موارد مشکوک به اختلالات شنوايي گفت: 35 درصد دانش‌آموزان پس از ارجاع هيچ مشکلي نداشتند، 9 درصد پرولاپس مجراي گوش داشتند.
سنگي تصريح کرد: 17 درصد تحت درمان طبي قرار گرفته و 13 درصد نياز به شستشوي گوش و 7/0 درصد نياز به سمعک داشتند.
وي خاطر نشان کرد: طرح سنجش سلامت بدو ورود به دبستان تا پايان شهريور ماه ادامه دارد و پس از تاييد سلامت دانش‌آموز توسط همکاران بهداشتي، شناسنامه سلامت دانش‌آموزان تکميل و دانش‌آموز جهت ثبت‌نام قطعي به مدرسه ارجاع داده مي‌شود.

 


بيماري که سال گذشته تحت عمل پيوند کامل صورت قرار گرفته بود، اکنون به زندگي نسبتاً طبيعي بازگشته و پزشکان اميدوارند که اين پيوند دست کم تا دو دهه دوام داشته باشد.
به گزارش ايسنا، بالاخره پس از گذشت 15 سال از حادثه شليک در صورت «ريچارد نوريس» که باعث از بين رفتن بخش زيادي از صورت شد، او به زندگي عادي بازگشته است.
«ريچارد» 38 ساله، پارسال تحت عمل جراحي پيوند کامل صورت قرار گرفت.اکنون کتابي تحت عنوان «صورت دوم ريچارد» به همراه مراحل مختلف پيوند صورت از ابتدا در دست نگارش است.
اين حادثه سال 1997 روي داد که باعث از بين رفتن بخش زيادي از صورت، دندان‌ها، نيمي از زبان و بيني وي شد از آن پس ريچارد خانه‌نشين شد و تنها شبها با پنهان کردن صورتش به خيابان مي‌آمد.
چندين مرحله جراحي براي بازسازي چهره وي انجام شد که نتيجه مطلوبي نداشت. چون بخش‌هايي از آناتومي صورت مانند پلک‌ها و لب از پيچيدگي فراواني براي بازسازي برخوردارند که روند بازسازي را دشوار مي‌کنند.
دکتر «ادوارد رورديگز» پزشک معالج با توجه به ناکامي روش‌هاي بازسازي، پيشنهاد پيوند کامل صورت را مطرح کرد.
نخستين پيوند جزئي صورت در سال 2005 در فرانسه بر روي صورت يک زن که صورتش توسط سگ مصدوم شده بود، انجام شد؛ همچنين در 27 پيوند صورت ديگر چهار گيرنده پيوند جان خود را از دست دادند و ساير بيماران بايد تا آخر عمر از داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني استفاده کنند.
بيشتر گيرندگان پيوند نيازمند يک جراحي نجات‌بخش هستند که در صورت انجام نشدن، بيمار قطعاً جان خود را از دست مي‌دهد.
بايد تمام جزئيات و خطرات چنين عمل پيوندي براي بيمار تشريح شود؛‌ «ريچارد» براي عمل کامل پيوند تنها 50 درصد شانس زنده ماندن را داشت.
اين صورت پيوندي از «جاشوآ آورسانو» 21 ساله که در تصادف رانندگي جان خود را از دست داده بود، دريافت شد. عمل پيوند صورت 35 ساعت به طول انجاميد که شامل پيوند فک بالا و پايين، دندان‌ها، بخشي از زبان و تکميل بافت پوست سر تا زير گردن بود.
اصلي‌ترين محدوديت اين پيوند وابستگي مادام‌العمر بيمار به داروي سرکوب‌کننده سيستم ايمني براي ادامه حيات است؛‌«ريچارد» نيز همواره با ترس احتمال پس زدن پيوند به زندگي ادامه مي‌دهد.
پزشکان دوام اين صورت را در بهترين شرايط بين 20 تا 30 سال مي‌دانند.

 



جمع‌آوري لانه‌هاي پرندگان در مالزي به صنعتي چندين ميليون دلاري تبديل شده و جايگاهي همانند خاويار پيدا کرده است زيرا چيني‌ها به سوپ لانه پرندگان علاقه زيادي دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شماري از مردم مالزي خانه‌ها و مغازه‌هاي خود را به مکان‌هايي براي سکونت پرندگان تبديل کرده‌اند.
البته اين کار از روي محبت نيست، بلکه آنها از لانه‌هاي اين پرندگان براي مقاصدي که مد نظر دارند، استفاده مي‌کنند.
آنها اين لانه‌ها را جمع‌آوري و وارد چرخه‌اي مي‌کنند که مصرف غذايي دارد. در اين بين، چيني‌ها به استفاده از لانه‌هاي پرندگان به عنوان ماده غذايي علاقه شديدي دارند. آنها از اين لانه‌ها در تهيه سوپ و غذاهاي ديگر استفاده مي‌کنند.
چيني‌ها مي‌گويند: اين نوع سوپ قدرت فکر را زياد مي‌کند، براي لطافت پوست مؤثر است، در سلامت ريه‌ها تأثير دارد و دردها را التيام مي‌بخشد.
مالزي بعد از اندونزي بزرگترين صادرکننده لانه پرندگان به چين، هنگ‌کنگ، تايوان، سنگاپور و ژاپن است. قيمت يک کيلو از سوپ تهيه شده از اين لانه‌ها پنج هزار دلار است.
قيمت ماده اصلي براي تهيه اين نوع سوپ‌ها در مالزي يعني لانه پرندگان بسيار زياد است به طوري که جايگاهي همانند خاويار دارد. در حال حاضر جمع‌آوري و فروش لانه‌هاي پرندگان در مالزي بسيار درآمدزاست به طوري که سالانه 500 ميليون دلار نصيب فعالان آن مي کند.

 


درجه هوا در برخي مناطق آمريکا به اندازه‌اي بالا رفته است که تعداد زيادي از مردم ايالات غربي به دليل گرمازدگي و کم‌آبي بدن، روانه بيمارستان شده‌اند.
به گزارش شبکه «بي بي‌سي»، با ورود موج گرما به آمريکا برخي پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که دماي هوا در برخي نقاط اين کشور به بيش از 54 درجه سانتي‌گراد برسد.
در نتيجه تعداد زيادي از مردم آمريکا دچار کم‌آبي بدن و همچنين گرمازدگي شده‌اند به طوري که 34 نفر در شهر «لاس وگاس» در اثر گرمازدگي روانه بيمارستان شدند.
به گزارش بي‌بي سي، تعدادي از ساکنان شهر «لس‌آنجلس» نيز به علت گرمازدگي تحت درمان قرار گرفته‌اند و برخي مقامات محلي مجبور شده‌اند براي کمک به خنک نگهداشتن شهروندان درهاي اماکن عمومي مجهز به سيستم سرمايش را باز کنند.
شدت گرماي هوا به قدري است که مقامات نگرانند در جنگل‌هاي آمريکا آتش‌سوزي به راه بيافتد. در «فينيکس»‌ ايالت «آريزونا»، مقامات محلي براي جمع‌آوري افراد بي‌خانمان از خيابان‌ها، بر تعداد تخت‌هاي پناهگا‌ه‌ها اضافه کرده‌اند.
مسابقه دو ماراتن در بيابان‌هاي اطراف لاس‌وگاس به علت گرماي شديد لغو شد و برخي گزارش‌هاي هواشناسي حاکي از آن است که گرماي بي‌سابقه در ايالات غربي‌ آمريکا تا دوشنبه ادامه دارد و دماي هوا در مناطقي از کاليفرنيا به 54 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد.
براساس اين گزارش، دماي هوا در سال 1913 در يکي از بيابان‌هاي کاليفرنيا به 56/7 درجه سانتي‌گراد رسيد که بالاترين دماي ثبت شده بر روي زمين است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10