(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 10 تـیـر 1392 - شماره 20530

15 کشته و 26 مجروح در انفجار مهيب پيشاور
گفت‌وگوهاي مالکي در کاخ کرملين براي افزايش همکاري نظامي با روسيه
اعتراض‌ها عليه اردوغان بار ديگر 3 شهر ترکيه را فرا گرفت
گزارش خبري کيهان از برپايي تظاهرات «تمرد» در قاهره
روز طوفاني مصر
اوج‌گيري اعتراض‌ها عليه مرسي
معترضان در دانشگاه ژوهانسبورگ عکس اوباما را آتش زدند
تروريست‌هاي محاصره شده در سوريه براي نجات خود از غرب کمک خواستند
سفر منطقه‌اي نخست‌وزير انگليس در حمايت از شبه‌نظاميان طالبان
شيخ عيسي قاسم: اهانت آل‌خليفه به مقدسات اسلامي را تحمل نمي‌کنيم
تظاهرکنندگان در شرق عربستان خواستار آزادي آيت‌الله نمر شدند
از سوي اشپيگل صورت گرفت
افشاي جاسوسي آمريکا از ديپلمات‌هاي اروپايي در سازمان ملل
استقرار ارتش لبنان در شهر صيدا براي مقابله با آشوب‌طلبان سلفي
   


انفجار مهيب در پيشاور پاکستان 15 کشته و 26 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست‌هاي طالبان ديروز غيرنظاميان را در خيابان‌هاي پيشاور با انفجار بمب‌ هدف قرار دادند.در اين انفجار 15 غيرنظامي کشته و 26 نفر ديگر مجروح شدند. سه تن از قربانيان اين حادثه کودک هستند. به گفته شاهدان، پس از اين انفجار ميان نيروهاي دولتي و شبه‌نظاميان طالبان تبادل آتش رخ داد. از تلفات و يا زخمي‌هاي احتمالي اين درگيري خبري نرسيده است.
انفجار ديروز به قدري قوي بود که شماري از اماکن تجاري و وسايل نقليه نيز بر اثر آن خسارت ديدند. براساس برآورد کارشناسان پليس، در اين انفجار 40کيلوگرم مواد منفجره به کار رفته است.

 


نخست‌وزير عراق در مسکو با رئيس‌جمهور روسيه ديدار و در مورد مسائل سياسي، اقتصادي و نظامي با وي گفت‌وگو کرد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، «نوري مالکي» ديروز در راس هيئتي به روسيه رفت و با «ولاديمير پوتين» در کرملين ديدار و گفت‌وگو کرد. اين نخستين سفر مالکي به يک کشور خارجي پس از خروج از بند هفتم منشور سازمان ملل است. نخست‌وزير عراق در اين سفر در مورد قراردادهاي کلان نظامي و اقتصادي با پوتين گفت‌وگو کرد. قبلا يک قرارداد نظامي به ارزش بيش از چهار ميليارد دلار ميان طرفين بسته شده بود و در قرارداد جديدي که ديشب مالکي و پوتين در رابطه با آن بحث کردند و احتمالا به امضاي طرفين خواهد رسيد، روسيه شماري هلي‌کوپتر جنگي به عراق مي‌دهد. محور گفت‌وگوهاي اقتصادي و سياسي نيز تامين انرژي عراق و تحولات سوريه بود.

 


هزاران نفر از مردم شهرهاي اسلامبول، آنکارا و دياربکر ترکيه تظاهرات ضددولتي برگزار کردند و تظاهرات در ميدان تقسيم اسلامبول به درگيري با پليس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، شهر دياربکر در منطقه کردنشين شرق ترکيه ديروز شاهد تظاهرات هزاران نفري بود؛ معترضان که در تشييع جنازه يک شهروند کرد شرکت کرده بودند عليه دولت «رجب طيب اردوغان» شعار دادند. اين شهروند در تظاهرات روز قبل (شنبه) کشته شده بود و هشت تن ديگر نيز به دست نيروهاي دولتي زخمي شده بودند.
هزاران نفر نيز در اعتراض به کشته شدن اين فرد، در اسلامبول تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان که به سمت ميدان «تقسيم» پيش مي‌رفتند، در شعارهاي خود با معترضان شهر دياربکر اعلام همبستگي کردند و عليه دولت شعار دادند. نيروهاي پليس که از قبل در ميدان تقسيم مستقر شده بودند، براي متفرق کردن تظاهرکنندگان، به ماشين‌هاي آب‌پاش و گاز‌اشک‌آور متوسل شدند و شماري از معترضان را نيز بازداشت کردند.
شنبه شب نيز در آنکارا تظاهرات شد. اين تظاهرات با درگيري همراه نبود.
ناآرامي در ترکيه از زمان سرکوب طرفداران محيط زيست به دست نيروهاي امنيتي در پارک «گزي» (11 خرداد) اسلامبول آغاز شد و کم‌کم شکل سياسي به خود گرفت. کارشناسان مي‌گويند، مداخله ترکيه در سوريه و همسويي آنکارا با ناتو، علت واقعي اين اعتراضات است. در اين ميان، جالب اين است که آمريکا و کشورهاي عضو ناتو جانب معترضان ترک را گرفته‌اند!
خبر ديگر اينکه، 36 افسر زنداني ترکيه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. اين افسران متهم هستند که در کودتاي دهه 1990 عليه دولت «نجم‌الدين اربکان» نقش داشته‌اند. اين افسران اتهامات عليه خود را بي‌اساس مي‌دانند.

 


ميليون‌ها نفر از مردم مصر در سالروز تحليف رياست جمهوري «محمدمرسي» تظاهرات کردند و خواستار برکناري وي از قدرت شدند.
ميليون‌ها نفر از مخالفان مصري روز گذشته، مصادف با سالروز تحليف رياست جمهوري «محمدمرسي» و با وعده قبلي در سرتاسر اين کشور به ويژه در شهرهاي بزرگ قاهره، اسکندريه، اسماعيليه و سوهاج تظاهرات کردند و خواستار «استعفاي» مرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند. همزمان ميليون‌ها نفر از طرفداران مرسي نيز در مناطق مختلف کشور و شهرهاي بزرگ به حمايت از مرسي تجمع، تحصن يا راهپيمايي کردند.
بسياري از مردم مصر (چه طرفداران و چه مخالفان مرسي) از يکي دو روز قبل‌تر با رساندن خود به خيابان‌ها و ميادين اصلي شهر به ويژه ميدان التحرير، خود را آماده رويارويي با جبهه مقابل کرده بودند.
شمار بسيار زيادي از نيروهاي پليس ضد شورش و حتي ارتش در مناطق حساس و اطراف ساختمان‌هاي مهم دولتي و تجاري مثل کاخ الاتحاديه، و وزارت کشور با خودروهاي زرهي مستقر شده بودند. هلي‌کوپترهايي نيز برفراز شهر قاهره در حال تردد بودند.
شبکه تلويزيوني الجزيره اعلام کرد بيشتر طرفداران مرسي در ميدان رابعه و مخالفان وي در ميدان التحرير تجمع کرده‌اند.
مخالفان مرسي بنا به دلايل مختلف از جمله ناتواني وي در اجراي وعده‌هاي داده شده در طول يکسال گذشته خواستار برکناري رئيس جمهور و برگزاري انتخابات مجدد هستند. درخواستي که در بحبوبه ناآرامي‌هاي ديروز از سوي «مرسي» رد شد. شبکه تلويزيوني «الميادين» طي گزارشي به نقل از «مرسي» اعلام کرد که وي به هيچ وجه قصد استعفا ندارد چرا که کناره‌گيري‌اش از قدرت باعث تشديد ناامني و درگيري‌ها خواهد شد.
«مرسي» با برگزاري انتخابات زودهنگام نيز مخالفت کرد. مرسي که با گاردين مصاحبه مي‌کرد ضمن رد «وقوع انقلاب مجدد» در مصر گفت مردم حق دارند اعتراض کنند اما قانون اساسي بايد اجرا شود و حاضر نيست بر سر قانون اساسي مذاکره کند. روز گذشته خبرهايي نيز از وقوع درگيري بين طرفداران و مخالفان مرسي منتشر شد. در جريان درگيري‌هاي چند روز گذشته روي هم هفت نفر کشته و 500 تن مجروح شده‌اند.
ناآرامي‌هاي اخير مصر به دنبال اظهارات روز چهارشنبه گذشته «محمد مرسي» که از قضا با هدف آرام کردن مخالفان انجام شد، صورت مي‌گيرد.
مرسي علاوه بر اعتراف به اشتباهاتش و وعده‌هايي که براي اصلاح اوضاع داد اين را هم گفت که در برابر «خرابکاران» و دشمنان انقلاب کوتاه نخواهد آمد. محمد البرادعي، رئيس حزب الدستور و يکي از اصلي‌ترين مخالفان مرسي پيش از آغاز ناآرامي‌هاي ديروز، با حمله به «مرسي» از طرفداران خود و مخالفان خواست با ريختن به خيابان‌ها «انقلاب مصر را به مسير خود» بازگردانند!
وي افزود همه مخالفان احساس مي‌کنند که به بن‌بست رسيده‌اند و کشور در آستانه سقوط است و براي نجات آن بايد انتخابات زودهنگام برگزار شود.
عمرو موسي،‌رئيس حزب کنگره و ديگر مخالف جدي مرسي نيز ساعاتي قبل از آغاز تظاهرات ميليوني ديروز به شبکه خبري «الحياه» گفت مصر در دوران مرسي نه تنها شاهد هيچ پيشرفتي نبود بلکه پس رفت هم کرد.
«عمرو موسي» اين را هم اضافه کرد که مردم ديگر تحمل اين اوضاع را ندارند.
مصر، شنبه شب نيز ناآرام بود و آنطور که «النشره» اعلام کرده، در جريان اين ناآرامي مقر حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي اخوان‌المسلمين در منطقه «الاباصري» به آتش کشيده شد. معترضان همچنين مقر اين حزب در منطقه «المرماحه» را پس از يک درگيري شديد با جبهه مقابل به آتش کشيدند. براثر اين درگيري 140 نفر زخمي شدند.
پايگاه خبري العهد لبنان نيز اعلام کرد که 3 فراکسيون پارلماني مصر شنبه شب در همبستگي با مخالفان محمد مرسي از سمت خود استعفا کردند. «احزاب الوفد»، «المصري الديمقراطي» و «المصريين لاحرار» از جمله اين احزاب بودند.
واکنش‌ها
با به هم ريختن اوضاع مصر، مقامات و رسانه‌هاي بين‌المللي نيز به نوبه خود در مورد آن موضع‌گيري کردند.
«الازهر» مصر خواستار توقف فوري خشونت و قتل و آتش‌سوزي شد و اعلام کرد طرفين براي حل مشکلات به گفت‌وگو رو بياورند.
قطر نيز با ارسال چند هواپيما به فرودگاه قاهره اتباع خود را از اين کشور خارج کرد.
بي‌بي‌سي عربي نيز طي گزارشي گمانه‌زني درباره آينده مصر را «دشوار» توصيف کرد. اين رسانه به جمع‌آوري ميليون‌ها امضا عليه مرسي از سوي گروه موسوم به «تمرد» اشاره کرد و افزود اوضاع در اين کشور پيچيده شده است.
اينديپندنت اما از احتمال «کودتاي نرم» در مصر نوشت. اين روزنامه انگليسي ضعف برشمردن سناريوهاي احتمالي براي آينده مصر در پايان نتيجه گرفت «احتمال دخالت نظامي و ورود ارتش به يک کودتاي نرم» عليه مرسي براي گرفتن امتياز زياد است. برکناري از قدرت و برگزاري انتخابات زودهنگام امتيازاتي هستند که به اعتقاد اين روزنامه ارتش مصر از مرسي خواهد گرفت!
آخرين خبرها
* بسياري از رسانه‌هاي جهان تجمعات و ناآرامي‌هاي روز گذشته مصر را به طور مستقيم پوشش دادند.
* در شهر «المحله» درگيري‌هايي بين موافقان و مخالفان مرسي درگرفت. پليس شماري از آنها را دستگير کرد.
* پايگاه اليوم السابع نوشت مرسي براي رصد کردن تحولات و ناآرامي‌هاي مصر وارد کاخ «القبه» شده است.
* مقر حزب آزادي و عدالت در استان «بني سيوف» به آتش کشيده شد.
* الاهرام: تظاهرکنندگان مصري آمريکا و سفير اين کشور در قاهره را مسئول خونريزي در کشورشان معرفي مي‌کنند.
* يک نظامي عالي رتبه مصري ديروز از برگزاري نشست اضطراري فرماندهان ارتش با حضور وزير دفاع اين کشور خبر داد.
* باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا از معترضان مصري حمايت کرد.
* رهبران معارضان مصر در تظاهرات ديروز حضور يافتند.
* انفجار مهيبي که گفته مي‌شود مربوط به يک ساختمان محل ساخت مواد منفجره بوده است ديروز قاهره را لرزاند.
* اعلام آماده‌باش در تمامي استان‌هاي مصر همزمان با تظاهرات در شهرهاي مختلف اين کشور.
* طرفداران مرسي در حمايت از وي کفن‌پوش به خيابان آمدند.
* حزب ‌الدستور مصر در ميدان التحرير بيمارستان صحرايي ايجاد کرد.
* سي‌ان‌ان آمريکا گزارش داد 200 تفنگدار آمريکايي در جنوب اروپا براي مداخله فوري در مصر به حال آماده‌باش درآمده‌اند.
* يک افسر ارتش مصر به نام «احمد جمال‌الدين» رهبري حرکت اعتراضي افسران ارتش عليه مرسي را برعهده گرفت.
* مسيحيان مصر هم به جمع معترضان مرسي پيوستند.
* سخنگوي رسمي اخوان‌المسلمين حزب منحله رژيم مبارک را عامل خشونت‌هاي مصر دانست.

 


پليس آفريقاي جنوبي مجبور شد براي متفرق کردن معترضان به سفر باراک اوباما به کشورشان، از گاز اشک‌آور و نارنجک بي‌حس‌کننده استفاده کند.
به گزارش خبرگزاري‌ها صدها نفر از مردم آفريقاي جنوبي با جمع شدن در محوطه دانشگاه ژوهانسبورگ محل سخنراني باراک اوباما، تصاوير وي را بر آتش کشيدند و با سر دادن شعارهايي وي را با هيتلر مقايسه کردند.تظاهرکنندگان مخالفت خود را با حمايت واشنگتن از رژيم اسرائيل، کشتار انسان‌هاي بي‌گناه توسط پهپادهاي آمريکايي و ادامه فعاليت زندان گوانتانامو ابراز کردند.بعضي از معترضان حمايت دولت اوباما از رژيم اسرائيل را به نظام آپارتايد در آفريقاي جنوبي تشبيه کردند.علاوه بر اين، فعالان عضو سازمان فلسطين آزاد آفريقاي جنوبي پرچم فلسطين و پلاکاردهايي را در دست داشتند که روي آنها از اوباما خواسته شده بود «حمايت مالي از آپارتايد اسرائيلي» را متوقف کند.
پليس براي متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و نارنجک بي حس‌کننده استفاده کرد.
تظاهرات مشابهي نيز روز جمعه هنگام ورود اوباما به آفريقاي جنوبي مقابل سفارتخانه اين کشور در پرتوريا برگزار شد.
انجمن حقوقدانان مسلمان در ژوهانسبورگ نيز پيش از سفر اوباما به آفريقاي جنوبي اعلام کرده بود که رئيس‌جمهور آمريکا بايد به محض ورود به آفريقاي جنوبي دستگير و به اتهام ارتکاب جنايات جنگي محاکمه شود.يکي از برنامه‌هاي سفر اوباما به آفريقاي جنوبي ديدار با نلسون ماندلا بود که با وخامت حال وي اين برنامه لغو شد و اوباما با خانواده وي ديدار کرد.

 


با ورود غافلگير کننده ارتش سوريه به منطقه الخالديه از توابع استان حمص و محاصره تروريست‌ها، مخالفان سوريه به حاميان غربي و عربي خود هشدار دادند که هر چه سريع‌تر آنها را از محاصره نجات دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، با ورود ناگهاني ارتش سوريه به منطقه الخالديه در حمص مخالفان سوريه به حاميان غربي و عربي خود هشدار دادند که هرچه زودتر با ايجاد منطقه پرواز ممنوع و هر کمک ديگر آنها را از محاصره ارتش نجات دهند.
ائتلاف مخالفان سوريه در بيانيه‌اي از حاميان خود خواست به جاي برپايي کنفرانس و اجلاس هر چه زودتر تصميماتي حياتي و مؤثر اتخاذ کنند.
اين گروه خطاب به 11 کشوري که از آنها حمايت مي‌کنند اظهار داشت، وضعيتي که ما در آن هستيم ديگر قابل تحمل نيست و اکنون بيش از هر زمان ديگري به کمک نياز داريم.
يک منبع نظامي سوري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق تأکيد کرد که با وجود درگيري‌هاي شديد و سختي که بين يگان‌هاي ارتش سوريه با افراد مسلح مستقر در اين منطقه روي داد نيروهاي ارتش سوريه توانستند در منطقه الخالديه پيشروي کنند و ده‌ها مرکز تجمع افراد مسلح در اين منطقه را منهدم سازند.
اين منبع آگاه افزود: با ورود يکباره و غافلگير کننده نيروهاي ارتش سوريه به منطقه الخالديه، گروه‌هاي تروريستي و عناصر مسلح مناطق همجوار تلاش بسياري کردند تا به کمک گروه‌هاي مستقر در منطقه الخالديه بپردازند که با مقابله ارتش سوريه مواجه شدند.وي گفت: همزمان با ورود نيروهاي پياده نظام ارتش سوريه به منطقه الخالديه، ديگر يگان‌هاي ارتش سوريه با عناصر مسلح در مناطق «الرستن»، «الحوله» و «الحصن» درگير شدند.
اين منبع نظامي ارتش سوريه همچنين گفت: گروه‌هاي مسلح مستقر در منطقه «الوعر» تلاش کردند با شليک گلوله‌هاي خمپاره به مناطق مسکوني اين منطقه و تشديد فشار بر اهالي آن توجه نيروهاي ارتش سوريه از منطقه الخالديه را معطوف به اين منطقه کنند و از فشار بر الخالديه بکاهند که اين ترفند آنها نيز با شکست مواجه شد. در اين راستا تک تيراندازان وابسته به گروه‌هاي تروريستي مستقر در اين منطقه همچنين اقدام به شليک پراکنده و بي‌هدف به سمت خودروها و افراد در حال تردد کردند.
اين منبع نظامي ارتش سوريه خاطرنشان کرد که ورود ارتش سوريه به منطقه الخالديه يکباره و غافلگير کننده روي داد و اين مهمترين دليل پيشروي ارتش سوريه در اين منطقه به شمار مي‌آيد.
شبکه تلويزيوني العالم نيز به نقل از خبرنگار خود در سوريه اعلام کرد که ده‌ها فرد مسلح در شهر صلاح‌الدين سوريه به دست نيروهاي ارتش کشته شدند.
ارتش سوريه همچنين با اجراي يک عمليات دقيق ضمن هدف قراردادن و انهدام مراکز تجمع عناصر وابسته به گروه جبهه النصره در اطراف شهر حلب ده‌ها نفر از عناصر اين جبهه را به قتل رساند.
در منطقه عماره در حومه دمشق نيز يک مخفيگاه سلاح کشف شد که بخشي از سلاح‌هاي کشف شده ساخت کشورهاي اروپايي است.

 


نخست‌وزير انگليس براي قانع کردن سران اسلام‌آباد به از سرگيري مذاکره با طالبان، به پاکستان رفت و با مقامات اين کشور ديدار کرد.
در پي اعتراضات مردمي و دولتي در افغانستان به بازگشايي دفتر طالبان در دوحه قطر، «ديويد کامرون» ديروز و روز شنبه با مقامات کابل و اسلام آباد ديدار کرد؛ کامرون در کابل پس از گفت‌و گو با «حامد کرزاي» رئيس‌جمهوري افغانستان، از مذاکرات صلح با طالبان حمايت کرد. وي که به همراه کرزاي در کنفرانس مطبوعاتي سخن مي‌گفت، تاکيد کرد دولت افغانستان و قدرت‌هاي بين‌المللي تلاش مي‌کنند تا گفت‌و‌گو با طالبان را احيا کنند.
کامرون به خبرنگاران در کابل گفت: اين يک فرصت است و من به تمامي افرادي که خشونت را کنار گذاشتند، به قانون اساسي احترام مي‌گذارند و مي‌خواهند در آينده اين کشور (افغانستان) سهيم باشند، تاکيد مي‌کنم اين فرصت را غنيمت بشمارند. طالبان در حال درک اين مطلب است که با خشونت و اقدامات تروريستي نمي‌تواند در آينده افغانستان جايگاهي داشته باشد و بايد سلاح خود را بر زمين بگذارد و در يک روند سياسي شرکت کند.
کرزاي نيز که نگران تاسيس دفتر طالبان در قطر است و آن را نماد يک سفارت براي دولتي در تبعيد مي‌داند، گفت: ما خواهان برگزاري مذاکرات صلح هستيم. چرا که مذاکرات براي افغانستان ضروري است و طالبان هم به آن نياز دارد.
با اين حال کرزاي تاکيد کرد مذاکرات امنيتي با آمريکا که به واشنگتن اجازه مي‌دهد سربازانش را در افغانستان پس از اتمام ماموريت ناتو نگه دارد، همچنان در حالت تعليق است.
وي گفت: «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري آمريکا، اميدوار است معاهده امنيتي ميان کابل و واشنگتن تا اکتبر (مهر) سال جاري ميلادي امضا شود. اما من به او گفته‌ام که کابل شروط غيرقابل تغيير و مشخصي دارد که امنيت در افغانستان، منافع ملي و يک دولت مرکزي با ثبات از جمله آنها است.
نخست‌وزير انگليس پس از کابل، وارد اسلام‌آباد شد و با «آصف‌علي زرداري» رئيس‌جمهور پاکستان ديدار کرد. محور گفت‌و‌گوي طرفين در اين ديدار، آينده افغانستان و گفت‌وگو با طالبان بود. زرداري گفت، اسلام‌آباد بزرگترين حامي صلح در افغانستان است و از هر اقدامي براي بازگشت آرامش به اين کشور حمايت مي‌کند.
کامرون نيز از پاکستان خواست با استفاده از نفوذ خود در بين طالبان، به نقش خود در ايجاد صلح در افغانستان ادامه دهد.
خبر ديگر از پاکستان اينکه، ارتش پاکستان طي عملياتي گسترده در منطقه «کرم ايجنسي» نوار قبايلي، 75 شبه‌نظامي را کشت. به گفته سرهنگ «وسيم» از فرماندهان ارتش در اين عمليات، شبه‌نظاميان از سلاح‌هاي خودکار و پيشرفته آمريکايي و اسرائيلي استفاده مي‌کردند و به همين خاطر، تلفات سنگيني را به ارتش وارد کردند. به گفته وي، در اين عمليات 21 نظامي دولتي کشته و 86 نفر ديگر زخمي شدند.

 


روحاني برجسته شيعه بحرين از همه مسلمانان جهان خواست تا به مقابله با فتنه طايفه‌اي در بحرين برخيزند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوسط چاپ بحرين، شيخ عيسي قاسم در سخنراني خود با اشاره به اهانت رژيم آل‌خليفه به مقدسات اسلامي از همه مسلمانان خواست تا جلوي فتنه‌‌هاي طايفه‌اي بايستند.
وي بر ضرورت تلاش براي تقويت وحدت بين طوايف مختلف اسلامي تاکيد کرد: ما نمي‌توانيم اهانت آل‌خليفه به مقدسات اسلامي را تحمل کنيم.
وي افزود: اقدام هفته گذشته ماموران آل‌خليفه در جلوگيري از برگزاري نماز در کنار مسجد ويران شده ابوذر بيانگر اين است که دشمني با مساجد همان دشمني با اسلام و هدف آل‌خليفه ايجاد فتنه طايفه‌اي در بحرين است.
شيخ عيسي قاسم تاکيد کرد: مسلمانان نبايد اخوت اسلامي خود را در قبال اين اقدامات فراموش کنند و فرصت را از دست کساني بگيرند که مي‌خواهند تفرقه ايجاد کنند.
وي همچنين به قتل رساندن چهار شهروند شيعه در مصر را جنايتي ضد انساني و مغاير با ارزش‌هاي اسلامي توصيف کرد. از سوي ديگر، هزاران زن و مرد بحريني در اعتراض به ادامه بازداشت فعالان و مخالفان حکومت در منطقه شيعه‌نشين ستره در شرق منامه شرکت کردند.
معترضان همچنين تاکيد کردند از شکنجه و بازداشت ترسي ندارند و به اعتراض‌هاي خود تا پيروزي ادامه خواهند داد. آنها همچنين از «خليفه بن سلمان» نخست‌وزير و عموي پادشاه بحرين خواستند که از قدرت کناره‌گيري کند.
جمعيت الوفاق ملي اسلامي بحرين نيز از تصميم رژيم بحرين براي تبعيد شيخ حسين نجاتي از اين کشور خبر داد و آن را نقض قانون اساسي و قوانين بين‌المللي دانست.

 


صدها تن از شهروندان ساکن «القطيف» در شرق عربستان با برگزاري تظاهراتي، خواستار آزادي رهبر شيعيان اين کشور شدند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، صدها تن از ساکنان شهر «القطيف» در نخستين سالگرد دستگيري شيخ «نمر باقر‌النمر» به دست نيروهاي امنيتي سعودي، تظاهرات کردند و خواستار آزادي فوري وي شدند. تظاهرکنندگان از آل سعود خواستند به اقدامات ظالمانه خود عليه مردم پايان دهد و مجازات قاتلان «محمد فلفل» و «اکبر شاخوري» را نيز خواستار شدند. فلفل و شاخوري چند روز پيش در حمله نيروهاي امنيتي سعودي در القطيف شهيد شدند.
در لندن نيز ده‌ها نفر از جوانان عربستاني عليه رژيم سعودي تظاهرات کردند، اين تظاهرات در همبستگي با زنان زنداني در بازداشتگاه‌هاي سعودي برگزار شد.
تظاهرکنندگان شکنجه زنان را محکوم کردند و خواستار آزادي فوري آنها شدند.
اخيرا شمار زيادي زن و کودک در شهر «بريده» عربستان توسط نيروهاي سعودي بازداشت شده‌اند.

 


انتشار رسوايي تازه جاسوسي آمريکا از هيئت‌هاي ديپلماتيک اروپا در سازمان ملل و واشنگتن، خشم مقامات اروپايي را برانگيخته است.
پس از افشاي رسوايي جاسوسي آمريکا از شهروندان آمريکايي و مردم اکثر کشورهاي جهان، اين بار هفته‌نامه اشپيگل اسنادي را منتشر کرد که نشان مي‌دهد جاسوسي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا فراتر از شنود مکالمات تلفني مردم بوده و آنها از هيئت‌هاي ديپلماتيک اروپايي هم جاسوسي مي‌کنند.
براساس اين گزارش، «ادوارد اسنودان»، بخش ديگري از اسناد محرمانه سازمان‌هاي اطلاعات آمريکا را در اختيار اين هفته‌نامه قرار داده که نشان مي‌دهد دولت آمريکا از دفاتر ديپلماتيک اتحاديه اروپا در واشنگتن و حتي سازمان ملل جاسوسي مي‌کند. طبق اين اسناد، ايالات متحده با کارگذاشتن ميکروفن در دفاتر اتحاديه اروپا در بروکسل و واشنگتن و همچنين رصد کردن ارتباطات اينترنتي آنها در سازمان ملل اقدام به جمع‌آوري اطلاعات مي‌کرده است.
انتشار اين اخبار برخلاف قبل واکنش سريع و توأم با خشم مقامات اروپايي را به دنبال داشت. «مارتين شولتز»، رئيس پارلمان اروپا جزو نخستين افرادي است که عليه اين رسوايي موضع گرفت. «شولتز» که يک ديپلمات آلماني است به اشپيگل گفت: اگر خبر جاسوسي آمريکا ثابت شود، علاوه بر اينکه يک «رسوايي بزرگ» براي آمريکا به بار خواهد آمد، به روابط اروپا و آمريکا نيز «لطمه» خواهد زد.
«ژان اسلبورن» وزير خارجه لوکزامبورگ نيز با ابراز تعجب از اين که آمريکايي‌ها از اتحاديه اروپا نيز جاسوسي کرده‌اند، گفت بهتر بود دولت آمريکا به جاي جاسوسي از متحدانش، به سرويس‌هاي اطلاعاتي خود نظارت مي‌کرد. وي با تاکيد بر اين که فعاليت‌هاي جاسوسي دولت آمريکا خارج از کنترل است، خاطرنشان کرد اگر آمريکايي‌ها برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي خود را به نام مبارزه با تروريسم توجيه مي‌کنند، بايد بدانند که اتحاديه اروپا و ديپلمات‌هايش تروريست نيستند.
«دانيل کوهن بنديت»، عضو پارلمان اروپا فعال در زمينه حفاظت از محيط‌زيست نيز در گفت‌وگو با اين هفته‌نامه ضمن انتقاد شديد از جاسوسي دولت آمريکا از اتحاديه اروپا، قطع سريع مذاکرات مربوط به تجارت آزاد در دو سوي اقيانوس اطلس (ميان اروپا و آمريکا) را خواستار شد و تاکيد کرد اين مذاکرات بايد زماني آغاز شود که اتحاديه اروپا و آمريکا در زمينه حفاظت از اطلاعات و داده‌ها توافق‌نامه امضا کنند.
مذاکرات اتحاديه اروپا و آمريکا در زمينه تجارت آزاد که سال 2011 آغاز شد، هنوز به نتيجه نرسيده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، اتحاديه اروپا روز چهارشنبه از دولت آمريکا خواست هرچه زودتر به سوالاتي که درباره برنامه جاسوسي «پريزم» مطرح شده است، پاسخ‌هاي قانع‌کننده بدهد.
26 تن از سناتورهاي جمهوريخواه و دموکرات آمريکا نيز چند روز پيش با انتشار نامه‌اي از مقامات اطلاعاتي اين کشور خواستند براي توجيه اين رسوايي «پاسخ قانع‌کننده» بدهد.
مقامات بلندپايه آمريکايي از جمله شخص رئيس‌جمهور پيش از اين در توجيه اين رسوايي اعلام کرده بودند که با اين اقدامات مانع از عملياتي شدن چندين حمله تروريستي شده‌اند. آنها همچنين اعلام کرده بودند براي تامين امنيت مردم ناگزير از جاسوسي بودند. اما به نظر مي‌رسد با کشيده شدن پاي مقامات و ديپلمات‌هاي اروپايي به قضيه، کاخ سفيد براي توجيه افکار عمومي و قانع کردن آنها با مشکل جدي مواجه شود!
چندي پيش رسوايي جاسوسي انگليس از مقامات گروه 20 در نشست لندن نيز رسانه‌اي شد اما بنا به دلايلي از جمله افشاي رسوايي کاخ سفيد، اين موضوع زياد مورد توجه قرار نگرفت.

 


رسانه‌هاي لبناني از ازسرگيري درگيري‌هاي مسلحانه در شهر طرابلس لبنان و کشته و زخمي شدن هفت نفر خبر دادند.
به گزارش ايرنا از بيروت، خبرگزاري ملي لبنان روز گذشته اعلام کرد اين درگيري‌ها ميان مناطق جبل محسن (علوي‌نشين طرفدار نظام سوريه) و باب التبانه‌(سني‌نشين مخالف نظام سوريه) صورت گرفت.
اين درگيري‌ها پس از آن اتفاق افتاد که ارتش لبنان به تحرکات فتنه‌گرايانه جريان سلفي به رهبري احمد الاسير پاسخ داد و طرفداران وي در اعتراض به اين اقدام دوباره طرابلس را به آشوب کشيدند و با تيراندازي هوايي و بستن راه‌هاي اصلي آرامش شهر را بر هم زدند.
منابع نظامي لبنان اعلام کردند در اين درگيري‌ها يک نفر کشته شد. در جريان اين ناآرامي 6 تن نيز مجروح شدند.
ارتش لبنان بلافاصله با استقرار در خيابان‌ها آرامش را به شهر بازگرداند.
در همين رابطه سازمان اطلاعات ارتش لبنان اعلام کرد يک جاسوس سابق رژيم صهيونيستي را که در کنار گروهک وابسته به احمد الاسير در شهر صيدا با ارتش اين کشور مي‌جنگيد دستگير کردند.
از سوي ديگر روزنامه کويتي الانباء اعلام کرد شيخ احمد الاسير به همراه فضل شاکر خواننده لبناني حامي سلفي‌ها و فرمانده شاخه نظامي طرفداران الاسير و دو تن ديگر از مسئولان ارشد وي در درگيري‌هاي اخير در شهر صيدا واقع در جنوب لبنان کشته شده‌‌اند.
اين در حالي است که مقامات لبنان هنوز اين خبر را تاييد نکرده‌اند و نيروهاي ارتش لبنان عمليات گسترده‌اي را براي جست‌وجوي الاسير آغاز کرده‌اند.
پيش از اين خبرهايي منتشر شده بود که الاسير با لباس زنانه به سفارت قطر در بيروت فرار کرده و يا اينکه به سوريه متواري شده است.
با اين حال برخي منابع نيز اعلام کرده‌اند وي در آتش‌سوزي‌هاي اخير در شهر صيدا جان خود را از دست داده است لذا تشخيص هويت وي بر اثر سوختگي به تاخير افتاده است.
محمد رعد رئيس فراکسيون پارلماني حزب‌‌الله نيز ضمن تاکيد بر ضرورت سلاح حزب‌الله اظهار داشت، مقاومت هرگز به سوي فتنه کشيده نمي‌شود.
وي افزود، سلاح حزب‌الله غير قابل بحث است و اين سلاح شاهد پيروزي‌هاي بيشتر عليه دشمنان کشور و امت خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10