(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 10 تـیـر 1392 - شماره 20530

اولين «بانک سلولي اجداد اسب‌هاي دنيا» در ايران
روبات سخنگو در راه فضا
شبيه‌سازي موش از يک قطره خون!
ليزر سرطان حنجره را کنترل مي‌کند
تولد نوزاداني با 3 والد
چشم‌ها سخن مي‌گويند
ادعاي دانشمندان چيني در دستيابي به درمان ضايعات نخاعي
گرده چمن مهم ترين عامل آلرژي‌زاي فصل تابستان
لزوم حذف داروهاي شيميايي از چرخه غذايي طيور
   


بانک سلول‌هاي انساني و جانوري مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران موفق به تهيه و نگهداري مجموعه سلول‌هاي فيبروپلاستي از 51 رأس اسب کاسپين شد.
دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران درباره اين خبر به ايسنا گفت: امروزه صنعت اسب در بين پنج صنعت اوليه پررونق دنيا قرار دارد و ايران نيز مهد اوليه پرورش اسب در دنياست. اسب کاسپين از 6 هزار سال قبل از ميلاد در سواحل درياي مازندران مي‌زيسته و براي اولين بار درسال 1344 هجري شمسي در اطراف شهر آمل در استان مازندران توسط خانم «لوئيز فيروز» کشف شد. اين اسب که داراي قدي کوتاه و گوشهاي کوچک است، با عنوان اسب مينياتوري خزر نيز معروف است و به عنوان يکي از نژادهاي پايه در سطح بين‌المللي شناخته شده است.
وي افزود: اسب کاسپين، نژادبومي کشور ايران است. به همين دليل ذخيره ژنتيکي ارزشمندي محسوب مي‌شود و متاسفانه به دليل بي‌توجهي به پرورش و مطالعات مرتبط با اين حيوان در موطن اصلي خود در آستانه انقراض قرار دارد.
شاهزاده فاضلي خاطرنشان کرد: اگرچه سال‌ها از تأسيس انجمن‌هاي مختلف اسب کاسپين در بريتانيا و آمريکا و چند کشور ديگر مي‌گذرد و از ذخاير ژنتيکي اين اسب بهره‌برداري صورت گرفته است و صادرات اين اسب به يک تجارت پرسود در اين کشورها تبديل شده است، ولي به دليل ايجاد همخوني بالا و يکنواختي گله‌ها در خارج از کشور، دستيابي به منبع اصلي ذخاير ژنتيکي اين گنجينه طبيعي از آرزوهاي آنها به شمار مي‌رود، لذا شناسايي و ثبت بين‌المللي و برنامه‌ريزي براي توسعه پرورش و تکثير اين موجود و استفاده از آن در جهت توليد ثروت بسيار ضروري است.
وي خاطرنشان کرد: به عنوان يک اقدام عاجل براي ثبت اين ميراث گرانبهاي ملي و جلوگيري از خطر انقراض آن براي اولين بار در سطح جهان از سوي مرکز ملي ‌ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران رده‌هاي سلولي از جمعيت اسب کاسپين کشور (اسبچه خزر) تهيه شد.
به گفته شاهزاده فاضلي، اين مجموعه سلولي مي‌تواند زمينه‌ساز توجه بيشتر براي حفظ اين گونه باارزش به عنوان يکي از اقلام گنجينه تنوع زيستي باشد.
وي خاطرنشان کرد: نتيجه اين پروژه ملي مجموعه سلولي است که علاوه بر ارزش آن درحفظ ذخاير ژنتيکي و جلوگيري از انقراض اسب کاسپين، به عنوان منبعي سهل‌الوصول و آماده براي تحقيقات ژنتيک، اصلاح‌نژاد، همانند سازي و... در اختيار محققان علاقه‌مند قرار دارد.
مشخصات رده‌هاي سلولي، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حيوان، شناسنامه سلول و عکس حيوان قبل دسترسي براي محققان از طريق سايت مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران به اين نشاني اينترنتي است.
http://www.ibrc.ir

 


روبات فضانورد سخنگوي Kirobo تا ماه آينده راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي خواهد شد.
سفر اين روبات اگر چه يک رويداد تاريخي فضايي محسوب نمي‌شود، اما علاوه بر سرگرمي فضانوردان مستقر در ايستگاه فضايي بين‌المللي (ISS)، يک دستاورد فناوري است.
روبات فضانورد Kirobo بخشي از پروژه روبات کيبو (Kibo) محسوب مي‌شود؛ ارتفاع اين روبات انسان‌نماي سخنگو تنها 34 سانتي‌متر است. چرا که براي انجام فعاليت‌هاي فيزيکي طراحي نشده و وزن آن فقط يک کيلوگرم است.
اين روبات سخنگو پروژه مشترکي با همکاري مرکز تحقيقات فناوري و علوم پيشرفته ژاپن، دانشگاه توکيو، شرکت Robo Garage و شرکت تويوتا موتور است.طراحان روبات فضانورد باحضور در جمع خبرنگاران در توکيو، توانايي‌هاي اين روبات براي محاوره با انسان و پاسخ به پرسش‌هاي مختلف را به نمايش گذاشتند اين روبات برپايه کيت روبات‌ها Robi طراحي شده که به راحتي در شرايط گرانش صفر عمل کرده و از توانايي تشخيص چهره و درک احساسات برخوردار است.
«يوريچيکا نيشيجيما» مدير پروژه Kirobo تأکيد کرد: نخستين فضانورد جهان از کشور روسيه بود، آمريکا نيز نخستين انسان را راهي ماه کرد و اکنون ژاپن نخستين روبات فضانورد با قابليت برقراري ارتباط گفتاري با انسان را راهي فضا خواهد کرد.
اين روبات فضانورد چهارم آگوست (13 مرداد) از مرکز فضايي تانگاشيما آژانس اکتشافات فضايي ژاپن به وسيله موشک H-IIB راهي فضا خواهد شد.
پس از رسيدن به ايستگاه فضايي، نخستين کلمات توسط روبات فضانورد در فضا گفته مي‌شود، اما به دليل صحبت کردن روبات Kirobo به زبان ژاپني، نخستين تجربه ارتباط گفتاري روبات- انسان در ماه دسامبر (آذر ماه) و همزمان با رسيدن فضانورد ژاپني «کويچي واکاتا» انجام خواهد شد.نام اين روبات از کلمه Kibo به معناي اميد (در زبان ژاپني) گرفته شده است.

 


دانشمندان مرکز منبع زيستي رايکن ژاپن موفق به همتاسازي يک موش با استفاده از يک قطره خون شده‌اند.
سلولهاي خون از دم يک موش اهداکننده جمع‌آوري شده و براي ساخت يک موش همتاسازي شده مونث مورد استفاده قرار گرفت که قادر به توليد مثل بوده و از طول عمر معمولي برخوردار است.
دانشمندان ژاپني پيش از اين با استفاده از سلول‌هايي از منابع مختلف مانند سلولهاي سفيد خون درون کبد و غدد لنفاوي توانسته بودند موشها را شبيه‌سازي کنند.
تفاوت اين کار با آن نمونه‌ها در اين است که سلولهاي خون در گردش از دم يک موش ديگر گرفته شده‌اند.
محققان ژاپني مي‌خواستند يک منبع مستقيم سلول اهدايي را براي همتاسازي موش ها در آزمايشگاه پيدا کنند. آنها پس از استخراج خون و جداسازي سلول هاي سفيد خوني از هسته آنها براي همتاسازي استفاده کردند. اين فرآيند در توليد گوسفند دالي نيز مورد استفاده قرار گرفته بود.
اين روش موسوم به انتقال هسته سلول جسمي شامل انتقال هسته‌هاي سلول‌هاي اهدايي به يک سلول تخمک بوده که دي‌ان‌اي هسته‌اي آن حذف شده است.
اين تخمک به يک جنين مرحله ابتدايي تبديل شده که همتاي اهداکننده با همان ژن‌ها است.
سلول‌هاي بنيادي بدست آمده از جنين حالت شبه‌جنيني داشته و قابليت بلوغ به شکل هر نوع بافت در بدن از مغز گرفته تا استخوان را دارند.
نتايج اين پژوهش که در مجله Biology of Reproduction منتشر شده، نشان‌دهنده همتاسازي يک موش از هسته سلول‌هاي خون پيراموني براي اولين بار توسط اين دانشمندان است.
علاوه بر آن، از اين سلول‌ها مي‌توان براي همتاسازي فوري پس از جمع‌آوري آنها استفاده کرد و نيازي به از بين بردن حيوان اهداکننده نيست.

 


عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: جراحي ليزر، بدخيمي‌هاي سرطان حنجره را کنترل کرده و در بهبود بيماري بسيار موثر است.
دکتر «فرزاد ايزدي» در گفت‌وگو با ايرنا افزود: جراحي‌هايي که بر روي سرطان حنجره انجام مي‌شود، معمولا به دو روش باز و ليزري يا آندوسکوپي امکان‌پذير است.
اين فوق تخصص حنجره خاطرنشان کرد: اگر بدخيمي‌هاي حنجره يا سرطان حنجره زود تشخيص داده شود و بيماري به موقع تحت درمان قرار گيرد، مي‌تواند بهترين نتيجه جراحي را به همراه داشته باشد و يک سري از عملکردهاي حنجره و بافت‌هاي اطراف آن سالم بماند.
ايزدي تأکيد کرد که جراحي ليزري سرطان حنجره در هر دو حالت تشخيص زودهنگام و مرحله اوليه سرطان و زمان پيشرفته سرطان کاربرد دارد.
به گفته وي در کشورهاي پيشرفته و آمريکا در مرکز خاصي عمل جراحي ليزري را انجام مي‌دهند اما در کشور ما در بيمارستان‌ها و مراکز درماني اين جراحي توسط متخصصان ايراني و با توانايي بالايي انجام مي‌پذيرد.
فوق تخصص حنجره عوامل هشدار سرطان حنجره را گرفتگي طولاني مدت صدا، احساس درد و توده در گلو، سرفه، تنگي نفس، احساس درد هنگام بلع، تورم غده‌هاي لنفاوي و خلط خوني عنوان کرد.
ايزدي با بيان اينکه 95 درصد سرطان‌هاي حنجره در افراد سيگاري به وجود مي‌آيد. گفت: سيگار و الکل از مهم ترين فاکتورهاي ابتلا به اين بيماري محسوب مي‌شوند و در برخي مشاغل مانند کارگران پمپ بنزين‌ها، آرايشگاه‌ها، چرم‌سازي‌ها خطر ابتلا به ضايعات حنجره در ميان آنان افزايش دارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران اضافه کرد: همچنين در مشاغلي که با ترکيبات مواد شيميايي رنگي سر و کار دارند با استنشاق بخارات سمي حاصل از اين مواد شيميايي خطر ابتلا به سرطان حنجره در آنان افزايش مي‌يابد.
ايزدي در مورد آلودگي هوا گفت: آلودگي هوا نيز در ابتلا به سرطان حنجره تأثيرگذار است و به احتمال قوي آلاينده‌هاي ناشي از دود خودروها و منواکسيدکربن موجب ابتلاي فرد به سرطان‌هاي مختلف مي‌شود.
به گفته وي تومور روي تارهاي حنجره جزء شايع‌ترين نوع سرطان حنجره است. وي به مزاياي جراحي‌هاي ليزري اشاره کرد و افزود: در جراحي ليزري دوره نقاهت بيمار کوتاه و بيمار پس از چند ساعت ترخيص مي‌شود و همچنين تنفس و تغذيه بيمار و دقت جراحي در اين روش بسيار بهتر از عمل جراحي باز است.
فوق تخصص حنجره گفت: در اين روش چون از وسايل و ابزار دقيقي مانند ميکروسکوپ استفاده مي‌شود، دقت و توانايي جراح را افزايش مي‌دهد.
ايزدي يادآور شد: براساس آمار در 10 تا 15 سال گذشته رشد سرطان حنجره در مردان 15 برابر بيشتر از زنان بوده و اين درحالي است که امروزه مصرف سيگار و دخانيات در جهان افزايش يافته است.
ايزدي اظهار داشت: ميزان ابتلاي زنان به سرطان حنجره در سال‌هاي اخير به دليل کشيدن سيگار افزايش يافته است و در حال حاضر براساس آمار در مقابل هر چهار مرد سيگاري يک زن سيگاري وجود دارد.

 


در پي حمايت دولت انگليس از روش‌هاي لقاح مصنوعي، به نظر مي‌رسد که مقدمات تولد نوزاداني که از DNA سه نفر به وجود آمده‌اند، در اين کشور در حال فراهم شدن است.
 در اين صورت، انگليس اولين کشوري خواهد بود که اجازه تولد نوزاداني با DNA سه نفر را مي‌دهد.  بر اساس گزارش هاي منتشر شده، پيش‌نويس مقررات مربوط به اين شيوه لقاح مصنوعي در اواخر سال ???? ميلادي آماده خواهد شد و در مدت دو سال بعد از آن، امکان استفاده از اين شيوه براي تولد نوزادان فراهم مي‌شود.
به گفته کارشناسان، استفاده از DNA سه نفر براي لقاح مصنوعي مي‌تواند احتمال انتقال بيماري‌هاي ميتوکندريايي از مادر به نوزاد را کاهش ‌دهد. اين بيماري‌ها مي‌توانند براي نوزاد کشنده يا معيوب‌کننده باشند. مخالفان اين طرح مي‌گويند که استفاده از چنين شيوه‌اي غيراخلاقي است. آنها همچنين مي‌گويند که زوج‌هايي که ممکن است نوزادشان دچار بيماري خاصي شود، مي‌توانند نوزاد ديگري را به فرزندي قبول کنند يا از تخمک‌هاي اهدايي براي بارداري بهره بگيرند.
ميتوکندري‌ها مخازن انرژي زيستي بسيار کوچک درون سلول‌ها هستند که انرژي بدن را تامين مي‌کنند و از يک مادر – از طريق تخمک او – به فرزندش منتقل مي‌شوند. احتمال اين که يک نوزاد ميتوکندري معيوب داشته باشد که احتمال آن يک در هر ? هزار و ??? نوزاد است. در چنين حالتي، فرد با کمبود شديد انرژي روبه‌رو است و بر اثر آن دچار ضعف ماهيچه، نابينايي يا ناراحتي قلبي مي‌شود و در بدترين حالت مي‌ميرد.
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که استفاده از ميتوکندري تخمک سالمي که اهدا شده است، مي‌تواند مانع انتقال اين بيماري شود.  پيش‌بيني شده است که در صورت طي مراحل قانوني و آغاز استفاده از اين شيوه، سالانه ?? زوج بتوانند با استفاده از اين روش بچه‌دار شوند. با اين حال، استفاده از اين روش مي‌تواند باعث شود که نوزاد، حامل ژن‌هاي والدين و نيز مقدار بسيار کمي از ژن‌هاي نفر سوم (اهداکننده تخمک) باشد، چون ميتوکندري‌ها دي‌ان‌اي خاص خود را دارند.
در اوايل سال جاري ميلادي، در جريان يک رايزني عمومي که از طرف نهاد دولتي رويان شناسي و لقاح انسان انجام شد، مشخص شد که ايده استفاده از اين روش براي تولد نوزادان مورد حمايت عمومي است و در عين حال، هيچ مدرکي که نشان دهد اين شيوه پيشرفته لقاح مصنوعي خطرناک است، وجود ندارد. پژوهشگران دو روش تعريف کرده‌اند که به آنها اجازه مي‌دهد تا اطلاعات ژنتيکي مادر را بردارند و آن را به يک تخمک اهدايي که ميتوکندري سالمي دارد، منتقل کنند.
نتيجه چنين کاري، تولد نوزادي با ژن‌هاي سه نفر است و نوزاداني که با چنين روشي متولد شوند، بيش از ?? هزار ژن را از والدين خود و ?? ژن ميتوکندريايي را از فرد اهداکننده تخمک به ارث مي‌برند. در عين حال، گفته مي‌شود که چنين تغييري مي‌تواند در طول زمان زمينه‌ساز ايجاد انشعاب‌هاي جديد در نسل بشر شود، چون با اين روش‌ها، پژوهشگران در حال تغيير وراثت ژنتيکي انسان خواهند بود. از زمان ارائه طرح اوليه ايده استفاده از اين شيوه، مخالفت‌ها با آن آغاز شد.
دکتر ديويد کينگ، مدير موسسه آگاهي‌بخشي ژنتيک انسان گفت: استفاده از اين روش‌ها غيرضروري و احتمالا خطرناک است. وي افزود: اين، فاجعه است که تصميم براي عبور از اين خط قرمز بر اساس نتايج يک رايزني عمومي کاملا جهت‌دار گرفته شده است. تصميمي که در نهايت به ايجاد بازار نوزاداني منجر خواهد شد که از پيش، طراحي و اصلاح نژادي شده‌اند. اين نگراني که ممکن است با استفاده از اين شيوه، شکل‌هاي ديگري از اصلاحات ژنتيکي انجام شود، از مهم‌ترين مواردي بود که در رايزني عمومي نهاد دولتي رويان شناسي و لقاح انسان مورد توجه قرار گرفت.
پيش‌نويس مقررات مربوط به استفاده از اين شيوه، امسال آماده مي‌شود و انتظار مي‌رود که نسخه نهايي آن در طول سال ???? ميلادي در مجلس انگليس مورد بررسي و رأي‌گيري قرار گيرد. جزئيات اين مقررات هنوز مشخص نيست، ولي انتظار مي‌رود که اجازه استفاده از اين شيوه تنها در موارد خاص و نادر و براي خانواده‌هايي داده شود که واقعا به استفاده از آن براي بچه‌دار شدن نياز دارند.
همچنين اين احتمال داده مي‌شود که طبق مقررات، افرادي که با اين شيوه متولد مي‌شوند، حقي براي دانستن هويت اهداکننده تخمک سالم نداشته باشند. در عين حال که احتمالا هر کودکي که با اين شيوه متولد شود تا پايان عمر تحت نظارت نزديک و دائمي خواهد بود.

 


مطالعات اخير محققان دانشگاه درکسل ايالت پنسيلوانياي آمريکا نشان مي‌دهد که مي‌توان ميزان احساس لذت در مغز را توسط چشم ها اندازه‌گيري کرد.
به گزارش پايگاه نيچر، هنگام احساس لذت نقاط مختلف مغز تحريک مي‌شوند. محققان دانشگاه پنسيلوانيا به تازگي دريافته‌اند که مي‌توان از طريق چشم، ميزان لذت احساس در مغز را اندازه‌گيري کرد و براي نيل به اين هدف، اقدام به ساخت يک دستگاه ساده چشم پزشکي کرده‌اند.
مراحل اوليه اين بررسي به واکنش مغز به انواع خوراکي‌ها اختصاص داده شده است.
مهم ترين کاربرد اين روش در مورد بررسي علل چاقي و کنترل اشتهاي افراد است.
در اين روش ميزان افزايش انتقال‌دهنده عصبي دوپامين در شبکيه، هنگام مشاهده خوراکي‌هاي خوشمزه و تحريک ناحيه مغزي اندازه‌گيري مي‌شود؛ اين کار با استفاده از چند الکترود که روي پوست اطراف ناحيه چشم قرار داده مي‌شود صورت مي‌گيرد.
دوپامين به ترکيبي گفته مي شود که در بدن انسان قرار دارد و مهم ترين وظيفه آن انتقال سيگنال‌هاي عصبي است.
در ادامه تحقيقات آمده است که مي‌توان اثرات متفاوتي را در ارتباط با دوپامين بررسي کرد.
يکي ديگر از موارد بررسي شده در اين آزمايش، تأثير انتظار پاداش در فرد بر روي ميزان دوپامين بوده است. آگاهي از ميزان تحريک مغز با استفاده از عوامل مختلف، به کمک روش‌هاي تصويربرداري پيشرفته امکان‌پذير است.
نتايج اين تحقيقات در شماره اخير نشريه Obesity به چاپ رسيده است.

 


دانشمندان چيني از نتيجه‌بخش بودن درمان سلول‌هاي بنيادي براي بازيابي توانايي راه رفتن در برخي بيماران خبر مي‌دهند.
به گزارش ايسنا، پس از حصول پيشرفت در دور دوم آزمايش استفاده از سلول‌هاي بنيادي براي رشد مجدد فيبرهاي عصبي، محققان شبکه صدمات نخاعي چين (ChinaSCINet)، دور سوم و نهايي اين آزمايش را تصويب کردند که از پاييز 2013 آغاز خواهد شد.
در مرحله دوم اين روش درماني که در شهر «کونمينگ» چين روي 20 بيمار دچار آسيب نخاعي انجام گرفت، سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف به بيماران پيوند زده شد که 15 بيمار دچار قطع نخاع کامل موفق به بازيابي توان راه رفتن پس از هفت سال شدند.
دکتر «وايزيانگ» مدير اجرايي chinaSCINet گفت: براي نخستين بار شاهد بازسازي و رشد مجدد طناب نخاعي هستيم؛ اين روش درماني شامل تزريق سلول‌هاي تک هسته‌اي خون بند ناف به نخاع آسيب ديده بيمار است که به بازسازي مجدد اعصاب کمک کرده و ليتيوم نيز به رشد فيبرهاي عصبي منجر مي‌شود.
به گفته «يانگ»، در صورت کسب نتيجه قطعي در مرحله نهايي آزمايش، هيچ بيمار قطع نخاعي از راه رفتن براي تمام عمر محروم نخواهد شد.
هر جزء از اين روش درماني ترکيبي در فاز سوم بر روي 120 بيمار در چين و 120 بيمار در هند، نروژ و آمريکا مورد آزمايش قرار خواهد گرفت. در صورت موفقيت‌آميز بودن نتايج مرحله سوم، استفاده از اين روش نوين درماني تا سال 2015 به تصويب خواهد رسيد.

 


فوق‌تخصص آسم و آلرژي گفت: مهم‌ترين عامل آلرژي‌زا در فصل تابستان گرده چمن‌هاست که ميزان آن در هوا در اين فصل افزايش مي‌يابد.
دکتر «نجم‌الدين کلانتري» در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: افراد مبتلا به آلرژي‌هاي چشمي در فصل تابستان بايد هنگام بيرون رفتن از خانه عينک بزنند و در ابتداي صبح و هنگام غروب که ميزان گرده‌ها در هوا بيشتر مي‌شود، از خانه خارج نشوند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي گرگان افزود: همچنين افراد مبتلا به آلرژي به هنگام مراجعت به خانه بايد دست و صورت خود را بشويند، لباس‌هاي خود را عوض کنند و در صورت امکان حمام بروند تا از شدت تحريکات تنفسي آنها کاسته شود.
وي گفت: افرادي که به حشره‌اي به نام «مايت» آلرژي دارند، براي پيشگيري از شدت بيماري خود بهتر است در معرض باد کولرهاي آبي قرار نگيرند.
«مايت» حشره‌اي بسيار ريز است که با چشم ديده نمي‌شود و در محيط‌هاي مرطوب، داخل پرزهاي فرش، ملحفه و همچنين کولرهاي آبي به مقدار زيادي وجود دارد و موجب تشديد بيماري در افراد مبتلا به آسم و آلرژي مي شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي گرگان درمورد ميوه‌هاي تابستاني آلرژي‌زا خاطرنشان کرد: يکي از اشتباه‌هاي بزرگ رايج در ميان برخي پزشکان اين است که در مواجهه با فرد مبتلا به آلرژي، او را از مصرف تمام ميوه‌ها منع مي‌کنند.
وي يادآور شد: براي اثبات آلرژي افراد مي‌توان از دو روش استفاده کرد. گاهي افراد با خوردن يک نوع خاص از ميوه دچار آلرژي مي‌شوند و يا بيماري افراد مبتلا به آسم در صورت مصرف برخي ميوه‌ها شدت مي‌يابد؛ به اين ترتيب افراد متوجه حساسيت خود به آن نوع خاص از ميوه مي‌شوند.
متخصص آسم و آلرژي ادامه داد: همچنين آزمايش‌هايي براي تعيين نوع حساسيت افراد به ميوه‌ها و مواد غذايي مختلف وجود دارد که با انجام آنها مي‌توان نوع آلرژي بيمار را تعيين کرد.
کلانتري گفت: به طور کلي با توجه به سابقه فرد در مورد مصرف ميوه‌ها و انجام آزمايش‌هاي تعيين آلرژي مي‌توان نوع حساسيت افراد را تعيين و متناسب با آن ممنوعيت غذايي براي بيماران تجويز کرد.

 


استاد قارچ‌شناسي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران گفت: ترکيبات و داروهاي شيميايي مورد استفاده در مرغداري‌ها بايد از چرخه غذايي و دارويي طيور حذف شود.
به گزارش ايرنا، پروفسور عليرضا خسروي در سمينار تخصصي تغذيه و ايمني طيور در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگيان دزفول افزود: يکي از داروهاي شيميايي مورد استفاده در مرغداري‌ها آنتي‌بيوتيک‌ است که موجب تضعيف سيستم ايمني طيور مي‌شود.وي گفت: استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها موجب مقاومت دارويي در پرنده شده و در نهايت به بيماري‌هاي خود ايمني تبديل مي‌شود.استاد قارچ‌شناسي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران با اشاره به اين که برخي بيماري‌ها بين انسان و حيوان مشترک است افزود: اکنون ميزان بيماري‌هاي خود ايمني در ايران به هشت برابر نسبت به گذشته رسيده است.
وي اظهار داشت: مقاومت دارويي صرفا باقي ماندن باکتري دربدن نيست، بلکه بسياري از سرطان‌ها با مقاومت آنتي‌بيوتيکي ارتباط دارند و از اين طريق به وجود مي‌آيند.
وي با اشاره به کاهش سطح ايمني بدن طيور بواسطه مصرف نادرست آنتي‌بيوتيک‌ها گفت: واکسن زماني موثر است که ايمني بدن متعادل باشد.
پرفسور خسروي افزايش تعداد قارچ‌هاي موجود در کشور را يادآور شد و افزود: متاسفانه ميزان قارچ‌هاي سمي در ايران به دليل واردات گوشت از ديگر کشورها افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: سموم قارچي، سيستم ايمني را مختل و در نتيجه به سلول‌هاي مغز استخوان آسيب مي‌رساند.
استاد دانشگاه تهران افزود: در گذشته بيماري‌هاي قارچي منحصر به بيماري‌هاي پوستي قارچي مي‌شد اما اکنون با توجه به افزايش موارد نقص ايمني و تراکم نگهداري حيوانات اهميت عفونت‌هاي قارچي بيشتر شده است. وي با اشاره به حاد بودن موضوع سموم قارچ در طيور خوزستان به دليل شرايط نامناسب آب و هوايي گفت: با استفاده از فرآورده‌هايي چون اسانس گياهان دارويي در غذاي طيور مي‌توان سيستم ايمني پرنده را تقويت کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10