(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 10 تـیـر 1392 - شماره 20530

کوتاه اقتصادي
وزارت نفت هشدار داد
مصرف 7 ميليارد ليتر بنزين در 100 روز
طي 6 سال گذشته صورت گرفته است
رشد 143 درصدي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران
اظهارنظر متفاوت 2 مقام مسئول درباره خريد گندم
با افزايش 5 دلاري قيمت ممنوعيت صادرات سيمان به عراق رفع شد
ارزش بازار سرمايه به بيش از 244 هزار ميليارد تومان رسيد
وزارت نيرو: ذخيره آب 38 سد به کمتر از 30 درصد رسيد
انتقاد متقاضيان از تحويل واحدهاي مسکن مهر پرند
تصويب پيشنهاد ايران در اجلاس وزارتي کشورهاي صادرکننده گاز
توزيع سبد کالاي رمضان ويژه‌کارکنان دولت از هفته آينده
   


*مديرکل امور اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از اجراي طرح سلامت بهداشت و روان براي 24 هزار کارگر خبر داد. غلامرضا بستان‌منش با بيان اينکه يکي از رويکردهاي وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي ورود به حيطه سلامت و روان جامعه کارگري، اظهار داشت: در اين راستا طرحي به صورت آزمايشي براي 24 هزار کارگر در نظر گرفته شده که به زودي اجرايي مي‌شود.
* در حالي که ديروز بيش از 172 ميليون سهم و اوراق توسط سهامداران در بازار فرابورس خريد و فروش شد؛ بيشترين حجم معاملات در ميان شرکت‌هاي فرابورسي به معامله 8/61 ميليون سهم بيمه رازي اختصاص يافت. مبادله 34 ميليون حق تقدم پتروشيمي ممسني و 5/13 ميليون سهم ذوب‌آهن سبب شد که اين دو شرکت به ترتيب در جايگاه دوم و سوم از اين لحاظ قرار گيرند. در عين حال شاخص فرابورس با 66/0 واحد افت به 85/583 واحد رسيد.
* ايراندخت عطاريان مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري در مراسم کلنگ‌زني احداث خانه مهر بازنشستگان شهرستان شيروان گفت: در راستاي سفر پر يمن و برکت مقام معظم رهبري به استان خراسان شمالي و تاکيد معظم‌له بر گسترش و توسعه فضاهاي فرهنگي در اقصي نقاط کشور، صندوق بازنشستگي کشوري با نصب‌العين قرار دادن فرامين مقام عظماي ولايت درخصوص احداث خانه مهر شيروان مقدمات آماده‌سازي اين طرح اعم از تهيه زمين، انتخاب مجري طرح و... را از اواخر سال گذشته آغاز و همزمان با اعياد شعبانيه مراسم کلنگ‌زني اين پروژه فرهنگي را در منطقه شيروان اجرا کرد.
* ششمين اجلاس مديران و روساي شرکت‌هاي بزرگ توليدي و خدماتي نمونه سراسر کشور (آيتک) که در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما و با حضور مقامات دولتي و اقتصادي و روساي سازمان‌ها و شرکت‌هاي صنعتي شرکت‌کننده در اجلاس از جمله شرکت ايرانيان اطلس وابسته به بانک انصار برگزار شد با دريافت سه جايزه برگزيده «نشان بين‌المللي اعتماد مشتريان در صنعت بانکداري» و «نشان برند محبوب مشتريان در صنعت بانکداري» و «جايزه نوآوري در مديريت روابط عمومي» از سوي بانک انصار پايان يافت.
* روابط عمومي شرکت مخابرات استان تهران اعلام کرد: پيش‌شماره 9210 در محدوده شهرک شقايق در مرکز مخابرات خاتم‌الانبيا فرديس 2 کرج به 3687 تغيير يافت.
* بانک صادرات ايران در ششمين اجلاس مديران و روساي شرکت‌هاي بزرگ توليدي و خدماتي نمونه سراسر کشور (آيتک) موفق به دريافت 5 نشان و لوح سپاس شد. به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، در اين مراسم که در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد، اين بانک نشان مديريت مدرن در صنعت بانکداري، نشان بين‌‌المللي اعتماد مشتريان در صنعت بانکداري از سوي اتحاديه اروپا، نشان برند محبوب مشتريان در صنعت بانکداري و نشان نوآوري در مديريت روابط عمومي را دريافت کرد. همچنين از سوي اجلاس رؤساي آيتک به پاس نگرش مدبرانه و مديريت موثر در راستاي استحکام پايه‌هاي نظام بانکي لوح سپاس و تقدير به مهندس پيشرو، مديرعامل و کارکنان بانک صادرات ايران اعطا شد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2270 الي 2275، 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الي 2269، 3347، 3320، 3321، 3601 الي 3604، 6645، 6658، 6656، 6655، 6653، 6659 و 6612 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: در 100 روز نخست امسال، بيش از 7 ميليارد ليتر بنزين در کشور مصرف شده است.
مصطفي کشکولي در گفت و گو با شانا با بيان اين‌که در اين دوره زماني مصرف بنزين کل کشور 7/3 ميليارد ليتر بوده افزود: اين ميزان مصرف در قياس با مدت مشابه سال قبل 7/2 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
وي با اشاره به آمادگي کامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي تأمين بنزين کشور، ميانگين بنزين مصرفي 100 روز نخست امسال را نزديک به 73 ميليون ليتر اعلام کرد.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در خصوص عرضه بنزين يورو 4 در جايگاه‌هاي تهران نيز گفت: اين بنزين با کيفيت با اکتان 91، هم اکنون در بيش از 20 جايگاه شهر تهران عرضه مي‌شود.
کشکولي تأکيد کرد: بنزين يورو 4 توزيع شده در اين جايگاه‌ها به دليل پايين بودن مقدار گوگرد در آن (10پي‌پي ام) از کيفيت مطلوبي برخوردار است و در صورت تحويل هرچه بيشتر آن از سوي شرکت ملي پالايش و پخش، اين شرکت نيز آماده توزيع آن در ديگر جايگاه‌ها خواهد بود.
بنابراين گزارش: ارزش تقريبي ميزان بنزين مصرفي کشور در 100 روز نخست امسال با احتساب قيمت 120 دلار براي هر بشکه بنزين، حدود 5 ميليارد و 300 ميليون دلار برآورد مي‌شود.
اوج‌گيري مصرف بنزين
معاون وزير نفت با اشاره به جهش مصرف و افزايش هزينه توليد بنزين يورو4 خواستار افزايش و اصلاح قيمت بنزين و گازوئيل شد و اعلام کرد: دولت يازدهم به منظور مديريت و بهينه‌سازي مصرف بنزين و گازوئيل اصلاح قيمت اين دو فرآورده نفتي را در دستور کار قرار دهد.
عليرضا ضيغمي در گفت‌و گو با مهر با بيان اينکه در حال حاضر عرضه بنزين با استاندارد يورو 4 در بيش از 20 جايگاه سوخت تهران آغاز شده است، گفت: طرح توسعه بسياري از پروژه‌هاي افزايش توليد بنزين يورو 4 اروپايي همچون طرح توسعه پالايشگاه نفت شازند، آبادان، لاوان و تهران تاکنون در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اعلام اينکه تا چند هفته آينده طرح‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه نفت اصفهان و تبريز هم راه‌اندازي خواهد شد، تصريح کرد: همزمان با راه‌اندازي طرح‌هاي توليد بنزين يورو4 در پالايشگاه‌ها، طرح تفکيک و جداسازي خطوط لوله و مخازن ذخيره‌سازي هم در کلانشهرهاي ايران آغاز شده است.
معاون وزير نفت با يادآوري اينکه هم‌اکنون توزيع بنزين يورو 4 در برخي از کلانشهرهاي کشور همچون تهران، اراک، کرج و اهواز آغاز شده اظهار داشت: به زودي با تکميل و راه‌اندازي طرح‌هاي باقيمانده بنزين سازي و افزايش ظرفيت انتقال و ذخيره‌سازي بنزين يورو 4 در ساير کلانشهرها همچون اصفهان، تبريز، مشهد و شيراز هم توزيع بنزين مرغوب آغاز خواهد شد.
اين عضو هيئت مديره شرکت ملي نفت در ادامه با اشاره به اوج‌گيري مجدد مصرف بنزين در هفته نخست تابستان، بيان کرد: سال گذشته پيشنهاد افزايش قيمت بنزين به ستاد هدفمندي يارانه‌ها ارائه شد اما به دليل توقف اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها، اين اصلاح قيمت فعلاً منتفي است.
وي با بيان اينکه هم‌اکنون هزينه توليد بنزين و گازوئيل کم‌گوگرد و مرغوب به مراتب بيشتر از بنزين معمولي است، تبيين کرد: همزمان با افزايش هزينه توليد با رشد مصرف بنزين هم در کشور روبرو هستيم.
ضيغمي با اشاره به اينکه مهمترين راهکار مديريت مصرف بنزين در کشور اصلاح قيمت است، تأکيد کرد: بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود دولت يازدهم به منظور مديريت و بهينه‌سازي مصرف بنزين و گازوئيل اصلاح قيمت اين دو فرآورده نفتي پرطرفدار را در دستور کار قرار دهد.
معاون وزير نفت با اعلام اينکه اگر اصلاح قيمت صورت نگيرد، مصرف بنزين با رشد غيرقابل پيش‌بيني روبرو خواهد شد، تأکيد کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزين به حدود 67 ميليون ليتر رسيده است که اين ميزان مصرف بيش از برآوردهاي قبلي بوده است.

 


وزير اقتصاد از رشد 143 درصدي حجم سرمايه‌گذاري خارجي در ايران از سال 2007 تاکنون خبر داد.
به گزارش فارس، سيد شمس‌الدين حسيني در مراسم رونمايي از گزارش سازمان ملل متحد از سرمايه‌گذاري خارجي در ايران که با حضور معاون اول رئيس جمهور برگزار شد گفت: تعداد طرح‌هاي مصوب سرمايه‌گذاري خارجي از سال 57 تا 84 حدود 200 طرح سرمايه‌گذاري خارجي بوده است ولي از سال 84 تا بهار 92 تعداد 631 طرح سرمايه‌گذاري خارجي مصوب شده است. حجم سرمايه‌گذاري خارجي در 27 سال اول انقلاب 10 ميليارد دلار و در هفت سال گذشته اين رقم به پنج ميليارد دلار رسيده است يعني در 7 سال اخير دو برابر 27 سال ما قبل آن سرمايه خارجي جذب شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: نسبت سرمايه‌گذاري خارجي در سال 2012 نسبت به 2007 حدود 143 درصد رشد داشته است، در حالي که جريان جابجايي سرمايه‌گذاري خارجي در جهان منقبض شده و لبه تيز تحريم‌هاي اقتصادي از سال 85 به اين سو، متوجه سرمايه‌گذار خارجي بوده است.
وزير اقتصاد با بيان اين که سياست‌هاي اصل 44 که از سوي رهبري ابلاغ شد به معناي اين است که اداره اقتصاد کشور توسط مردم انجام شود، گفت: دولت هم قانون اجراي سياست‌هاي اصل 44 را تدوين کرد و براي عملياتي شدن اين قانون 54 آيين‌نامه و دستورالعمل تهيه کرد که بخش عمده آن در هيئت وزيران تهيه و ابلاغ شده است.
وي گفت: براي اجراي قانون سياست‌هاي اصل 44، تعداد 14 نهاد جديد تشکيل شد و امروزه استانداران بيش از اين که يک چهره سياسي باشند به يک مقام اقتصادي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي تبديل شده‌اند.
وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود، با توجه به افزايش حجم بازار سرمايه در ايران گفت: در حال حاضر 2/7 ميليون کد معاملاتي اشخاص حقيقي و حقوقي در بورس وجود دارد که نشان مي‌دهد حدود 10 درصد مردم در اين بازار حضور دارند.
وزير اقتصاد ضمن ابراز نگراني در مورد متوقف شدن هدفمندي يارانه‌ها، گفت: بايد اقتصاد ايران از اين تنگنا عبور کند و امسال هم مي‌توان فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را اجرا کرد به شرط اينکه پذيرش اجتماعي شکل گيرد.
وي افزود: اگر قانون اجراي سياست‌هاي اصل 44 و هدفمندي يارانه‌ها با هم تلفيق شوند در سايه تلاش مي‌توان دستاوردهاي مهمي براي اقتصاد کشور به دست آورد.
جزئيات بيشتر از رشد سرمايه‌گذاري
در ادامه مراسم فوق، بهروز عليشيري رئيس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي جزئيات بيشتري از رشد سرمايه‌گذاري خارجي در ايران ارائه کرد.
وي افزود: سرمايه‌گذاري خارجي ايران در سال 86 معادل 2007 ميلادي حدود 2 ميليارد و 5 ميليون دلار بوده است که اين رقم در سال 2008 به يک ميليارد و 909 ميليون دلار رسيده است. در سال 2011 به 2 ميليارد و 150 ميليون دلار و در سال 2012 به 4 ميليارد و 870 ميليون دلار رسيده که نسبت به سال قبل از رشد 17/3 درصد برخوردار است.
عليشيري افزود: گرچه حجم سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده در ايران قابل رقابت با برخي کشورهاي منطقه نيست اما روند رشد سرمايه‌گذاري در ايران از کشورهاي منطقه بالاتر است.
آمار اقدامات دولت بزودي منتشر مي‌شود
معاون اول رئيس‌جمهور هم در مراسم فوق از انتشار آمار اقدامات دولت‌هاي نهم و دهم در آينده نزديک خبر داد.
محمدرضا رحيمي در سخنانش با بيان اينکه سيدشمس‌الدين حسيني موفق‌ترين و زير اقتصاد پس از انقلاب بوده است گفت: دلايل اين سخن من کاملاً واضح است؛ در شرايطي که تحريم‌ها تمامي راه ها را بر ملت ايران مسدود کرده بود، وزارتخانه تحت پوشش آقاي حسيني طرح‌هايي را اجرا کرد که دولت‌هاي قبلي زير بار هزينه آنها نرفته بودند.
وي از طرح هدفمندي يارانه‌ها نام برد و يادآور شد: طرح هدفمندي که در همه دولت‌هاي پس از انقلاب مطرح بود تنها توسط وزارتخانه اقتصاد که زير پوشش آقاي حسيني بود اجرا شد اين در شرايطي بود که سنگين ترين تحريم‌ها عليه ملت ايران توسط آمريکا و همپيمانانش عملياتي شده بود.
رحيمي همچنين به رشد بي‌نظير شاخص بازار بورس نيز اشاره کرد و توضيح داد: همه کارشناسان و دست‌اندرکاران اقتصادي تصديق مي‌کنند که رسيدن به چنين شاخصي در نوع خود بي‌نظير بوده است و اين نشان‌دهنده اعتماد مردم به بازار بورس در دولت فعلي است در کنار آن در حوزه ماليات نيز دولت نهم و دهم کارهاي بسيار شايسته انجام داد و اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي نيز از ديگر دلايل من براي انتخاب آقاي حسيني به عنوان بهترين وزير اقتصاد در سال‌هاي بعد از انقلاب است.

 


آمار رسانه‌ها درباره نرخ خريد تضميني مربوط به خريد بخش دولتي است در حالي که سازمان تعاون روستايي و بخش خصوصي هم در خريد گندم مشارکت دارند.
ناصر توکلي معاون وزير جهاد کشاورزي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اعلام اين خبر اظهار داشت: با رصد از مراکز خريد تا هفتم تير 3 ميليون و 790 هزار تن گندم از کشاورزان خريداري شده که 2 ميليون و 220 هزار تن توسط بخش دولتي و يک ميليون و 489 هزار تن توسط بخش خصوصي بوده است.
توکلي تأکيد کرد: همچنان که قبلاً هم اعلام شده در صورتي که برنامه خريد تضميني به درستي انجام شود امسال 8 تا 9 ميليون تن گندم از کشاورزان خريداري خواهد شد.
وي در پاسخ به اينکه تاکنون خريد گندم نسبت به سال گذشته چه وضعيتي دارد؟ گفت: ميزان گندم خريداري شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/62 درصد و نسبت به سال قبل آن 7/24 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
توکلي با اشاره به وضعيت مناسب خريد تضميني گفت: در حالي که پيش‌بيني شده بود از استان خوزستان يک ميليون و 300 هزار تن گندم خريداري شود اما تاکنون يک ميليون و 371 هزار تن خريداري شده است.
وي همچنين ادامه داد: پيش‌بيني خريد 700 هزار تن گندم از استان گلستان نيز تاکنون 660 هزار تن محقق شده و همچنان ادامه دارد.
وي ادامه داد: هنوز برداشت در 10 استان کشور آغاز نشده و در استانهاي گرمسير هم تحويل گندم ادامه دارد. در همين زمينه مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: تاکنون 2 ميليون تن گندم به نرخ تضميني خريداري شده است و ما نمي‌دانيم بقيه توليد گندم که وزارت جهاد کشاورزي آمار آن را اعلام مي‌کند کجاست، از خودشان بپرسيد.
عباس قبادي اظهار داشت: تاکنون 2 ميليون تن خريد تضميني گندم انجام شده است.
وي در واکنش به اين سؤال نسبت به آمارهايي که وزارت جهاد درباره توليد 12 ميليون تن گندم ارائه مي‌کند، کجاست و مابقي گندمي که توليد شده به چه کسي فروخته مي‌شود، اظهار داشت: هر کسي به ما گندم بفروشد مي‌خريم، از وزارت جهاد بپرسيد که 12 ميليون تن گندمي که آمار مي‌دهند، کجاست، در حال حاضر اين گندم‌هايي را که آقايان مي‌گويند در سيلوهاي کشور نيست.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران در پاسخ به اين سؤال که قيمت گندم، آرد و نان چگونه خواهد بود، گفت: ما انتظار داشتيم تا تعديل قيمت نان، گندم و آرد محقق شود، اما فعلاً بنايي براي تغيير قيمت‌ها وجود ندارد و مي‌توان گفت در دولت دهم نان گران نمي‌شود.
وي افزود: پول کشاورزان را به ساعت پرداخت مي‌کنيم، اما اين به معناي آن نيست که منابع اين پرداختها در اختيار ما قرار مي‌گيرد، چرا که دوستان ما در ستاد هدفمندي يارانه‌ها و بانک مرکزي همکاري لازم را نمي‌کنند و پول خريد تضميني گندم را از منابع داخلي خودمان مي‌دهيم.
قبادي گفت: در به در به دنبال بهمني هستيم تا بتوانيم ارز مورد نياز کالاي اساسي را تأمين کرده و يا پول خريد تضميني گندم را دريافت کنيم.
وي در مورد ذخاير کالاهاي اساسي در ماه مبارک رمضان، گفت: خوشبختانه ذخاير برنج، روغن، شکر، مرغ، گوشت و نهاده‌هاي دامي در شرايط ايده‌آلي قرار دارد.

 


دبير انجمن صنفي صنعت سيمان با بيان اينکه ممنوعيت صادرات سيمان به عراق با رايزني‌هاي انجام شده برطرف شد، گفت: صنعتگران ايراني يک کارخانه 500 هزار تني سيمان در عراق احداث مي‌کنند.
عبدالرضا شيخان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: صادرات سيمان به عراق از سوي دولت عراق از تاريخ 10 تيرماه ممنوع اعلام شده بود که با رايزني‌هاي انجام شده، اين ممنوعيت برطرف شد.
وي با بيان اينکه 80 درصد صادرات سيمان ايران به عراق توسط 4 هلدينگ انجام مي‌شود، ادامه داد: اين هلدينگ‌ها براي افزايش قيمت سيمان صادراتي به عراق توافق کردند تا از اين طريق قيمت هر تن سيمان حداقل 5 دلار افزايش يابد.
وي توضيح داد: در حال حاضر هر تن سيمان ايران به طور متوسط با قيمت 50 دلار به عراق صادر مي‌شود که البته اين صادرات بيشتر به صورت ريالي انجام مي‌شود.
شيخان ادامه داد: در صورتي که قيمت سيمان صادراتي به عراق افزايش نيابد، اين 4 هلدينگ صادرات خود را به عراق قطع خواهند کرد که در اين صورت نيز امکان عرضه اين سيمان در داخل کشور وجود دارد.
وي از برنامه‌ريزي براي افزايش برخي استانداردهاي ساخت و ساز و افزايش کيفيت سيمان توليدي در داخل خبر داد و گفت: درحال حاضر سالانه 5/7 تا 8 ميليون تن سيمان از ايران به عراق صادر مي‌شود که اين رقم طي 3 ماهه اول امسال به حدود 5/3 ميليون تن رسيده است.
به گفته وي، سيمان ايران علاوه بر عراق، به کشورهاي ديگر مانند افغانستان و آذربايجان نيز صادر مي‌شود.
دبير انجمن صنفي صنعت سيمان در ادامه از برنامه‌ريزي براي احداث يک کارخانه آسياب سيمان توسط يک هلدينگ ايراني در عراق خبر داد و گفت: کلينکر لازم براي توليد سيمان در اين کارخانه از ايران منتقل خواهد شد و تجهيزات و آسياب کارخانه نيز توسط مهندسان ايراني ساخته و نصب مي‌شود.
وي ظرفيت توليد سيمان در اين کارخانه را حدود 500 هزار تن عنوان کرد و گفت: در صورت صدور مجوزهاي لازم، نصب و ساخت اين کارخانه حدود 18 ماه زمان نياز دارد.
به گفته وي، با احداث اين کارخانه در عراق و با توجه به افزايش نياز اين کشور به سيمان، صادرات سيمان از ايران همچنان ادامه خواهد داشت.

 


در ادامه روند رو به رشد بازار سرمايه، بورس تهران روز يکشنبه هم رکوردهاي جديدي را ثبت کرد.
شاخص کل بورس روز گذشته با تاثيرپذيري از ورود نقدينگي‌هاي جديد به بازار رکورد تازه‌اي را به ثبت رساند و به راحتي از قله 51 هزار واحدي گذشت و در عدد 51 هزار و 321 واحد ايستاد.
بر همين اساس ارزش معاملات ديروز بورس اوراق بهادار هم به عدد 285 ميليارد و 170 ميليون تومان رسيد که اين ميزان با جابجايي بيش از 693 ميليون برگ سهم رقم خورد.
ارزش بازار نيز با افزايش بيش از 4 هزار ميليارد توماني به 244 هزار ميليارد تومان رسيد که اين رقم نيز رکورد تازه‌اي براي بازار سهام است.
به گزارش فارس، شرکت‌هايي همچون فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، معدني و صنعتي گل‌گهر، معدني و صنعتي چادرملو، سرمايه‌گذاري غدير، گروه مديريتي سرمايه‌گذاري اميد، پالايش نفت تبريز، مجموعا با 438 واحد مثبت در روند افزايش مثبت شاخص تاثيرگذار بودند.
در اين ميان صنايع لاستيکي سهند، داروسازي فارابي، فرآورده‌‌هاي غذايي و قند پيرانشهر، شهد، حمل و نقل پتروشيمي، محورسازان ايران خودرو، داروسازي جابربن حيان بيشترين افزايش قيمت و بيمه البرز، کمک فنر ايندامين، حمل و نقل توکا، کشاورزي و دامپروري مگسال، پشم شيشه ايران، نورد آلومينيوم و بيمه دانا بيشترين کاهش قيمت را داشتند.
عوامل رشد بازار
رئيس سازمان بورس عوامل رشد بازار در هفته‌هاي اخير را تشريح کرد.
علي صالح‌آبادي اظهار داشت: حماسه سياسي و مشارکت بالاي مردم در انتخابات و همچنين اميدواري‌‌ها نسبت به آينده موجب شد تا بازار سهام روند رو به رشدي را طي کند.
وي ادامه داد: همانطور که مي‌دانيد بازار سکه و ارز ديگر براي فعالان سودآوري ندارد به طوري که در بازار سکه مي‌بينيم قيمت‌ها روند نزولي دارد و ارز نيز با ثبات همراه با کاهش مواجه است.
صالح‌آبادي در ادامه گفت‌وگويي که در يک برنامه زنده تلويزيوني داشت، افزود: در روند ايجاد دسترسي براي سرمايه‌گذاران اقدامات خوبي انجام شده و زيرساختها کاملا متناسب با نياز فعالان بازار آماده شده است، بنابراين اين روند موجب شده تا جريان معاملات به آساني پيگيري شود.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: رشد شاخص بورس مربوط به امسال نيست و طي سالهاي اخير نيز شاهد افزايش حضور فعالان در اين بازار بوديم و آينده اين بازار هم منوط به اتفاقات آينده است.
صالح‌آبادي در توصيه‌اي به سهامداران گفت: سهامداران غالبا در سبدهاي سهامي سرمايه‌گذاري کنند که آينده‌دار هستند، بنابراين سهامداران نبايد تحت تاثير جو حرکت کنند.

 


وزارت نيرو اعلام کرد: از ابتداي مهر ماه سال گذشته (سال آبي جاري) تاکنون 227 ميليمتر بارندگي در کشور اتفاق افتاد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 18 درصد افزايش يافته است.
وزارت نيرو اعلام کرد: بارش 227 ميليمتري در سال آبي جاري در مقايسه با دوره مشابه سال آبي گذشته 18 درصد افزايش و در قياس با دوره مشابه درازمدت 3 درصد کاهش يافته است.
همچنين بارش‌ها در دوره مشابه سال آبي گذشته 193 ميليمتر و دوره دراز مدت 43 ساله 233 ميليمتر ثبت شده بود. در پايان هفته گذشته، بيشترين افزايش بارندگي در مقايسه با دوره درازمدت به ايستگاه‌ دهلران در ايلام با 117 درصد افزايش و بيشترين ميزان کاهش بارندگي در مقايسه با دوره درازمدت به ايستگاه نهبندان در خراسان‌جنوبي با 54درصد کاهش اختصاص داشته است.
در خبر ديگري آمده است: در پايان هفته گذشته 24 سد از جمله گلستان 2، کوثر، دز، کارون 3 و 4، شهرچاي، حسنلو، نهند، دولت‌آباد، لتيان، شهيد عباسپور و کرج افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودي آب داشتند و 2 سد بوکان و بارون در حال سرريز در کشور گزارش شد.
هم‌اکنون 38 سد کشور از جمله سدهاي لار، بارزو، خداآفرين، سيمره، زاينده‌رود، ساوه، 15 خرداد، سيوند و ملاصدرا کمتر از 30 درصد حجم خود ذخيره آب دارند. همچنين 31 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدي حجم آب خود در مقايسه با زمان مشابه سال قبل مواجه هستند که سدهاي سفيدرود، لار، طالقان، ساوه، اکباتان، آبشينه، چاه نيمه 4، دوستي، خداآفرين و سيمره از آن جمله محسوب مي‌شوند.
36 سد کشور در زمان حاضر از افزايش 20 درصدي ورودي آب در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته برخوردار هستند که سدهاي بارون، کرخه، دز، کارون 4، استقلال، پيشين، جگين، کوثر، 15خرداد و گلپايگان از آن جمله محسوب مي‌شوند. همچنين 51 درصد از کل ورودي‌هاي آب به مخازن سدهاي کشور و 45درصد از کل آب‌هاي خروجي از سدهاي کشور در هفته گذشته متعلق به سدهاي استان خوزستان بود.

 


هنوز خبري از تحويل واحدهاي مسکن مهر در شهر جديد پرند نيست و پيمانکاران به وعده‌هاي خود براي تکميل واحدها عمل نمي‌کنند.
به گزارش مهر، با نزديک شدن به پايان دولت دهم، نگراني متقاضيان مسکن مهر در شهر جديد پرند دو چندان شده است و آنها با مراجعه به شرکت عمران پرند به دنبال تحويل واحدهاي خود هستند، واحدهايي که هنوز زيرساخت‌ها و روسازي‌ خيابان‌ها در آن انجام نشده است.
ساخت اغلب واحدهاي مسکن مهر در شهر پرند برعهده چند شرکت ساختماني بزرگ است که قرار بود اين شرکت‌ها تحويل واحدهاي خود را از نيمه دوم سال گذشته آغاز کنند اما با گذشت 3 ماه ابتداي امسال هم خبري از تحويل واحدها نيست و حتي شايعاتي مبني بر کاهش نرخ وام مسکن مهر در ميان متقاضيان شنيده مي‌شود.
از سوي ديگر تمامي واحدهايي که هنوز تحويل داده نشده مشمول افزايش قيمت شدند و با وجود مشکل زيادي که متقاضيان در تامين آورده دارند، شرکت‌هاي ساختماني و شرکت عمران پرند حاضر به کاهش اين نرخ‌ها و يا تکميل واحدها نيستند اين در حالي است که اغلب متقاضيان در تهران و يا شهرهاي اطراف تهران، مستاجر هستند و بايد در موعد مقرر خانه‌ها را تحويل مالک دهند. اين مسئله باعث شده که تعداد زيادي از متقاضيان به اجبار، خانه‌هاي استيجاري را تحويل دهند و در خوشبينانه‌ترين حالت در خانه اقوام خود زندگي کنند اما بخشي از متقاضيان با نامه‌نگاري‌هاي زياد و تعهد به شرکت‌هاي سازنده مسکن مهر، وسايل خود را به خانه‌هاي نيمه تمام منتقل کرده‌اند که در حال حاضر فقط يک کارگاه ساختماني است و امنيت زيادي ندارد.
يکي از متقاضيان پروژه کيسون هم مي‌افزايد: تاريخ تحويل را به ما 20 اسفند اعلام کردند و با وجود اينکه 3 ماه از اسفند مي‌گذرد اما هنوز خبري از تحويل نيست و حتي به ما گفتند که بايد يک ميليون تومان ديگر هم به حساب مسکن مهر واريز کنيد.
پروژه کوزوو فاز 6 هم يکي ديگر از پروژه‌هايي است که با گذشت زمان زياد از موعد تحويل هنوز خبري از تکميل واحدها نيست و مسئولان شرکت عمران پرند هم جواب قانع‌کننده‌اي را به متقاضيان نمي‌دهند.
اين شرکت ترکيه‌اي قرار بود واحدهاي 3 خوابه اين فاز را از 15 اسفند سال گذشته تحويل دهد اما هنوز هم خبري از تحويل واحدها نيست اين در حالي است که متقاضيان اين واحدها مي‌‌گويند: تمامي آورده‌ها را پرداخت کرده‌اند.
يکي ديگر از اين شرکت‌‌ها، هسا است که ساخت 10 هزار واحد را در شهر پرند برعهده دارد. شرکت عمران پرند در تاريخ 29 ارديبهشت امسال، براساس اطلاعيه‌اي اعلام کرد: «با توجه به تکميل و آماده تحويل بودن 1600 واحد از پروژه هسا 1 از نيمه دوم خرداد، پيش‌خريداران واحدهاي مذکور مي‌بايست نسبت به تکميل مبلغ آورده خود حسب جدول قيمت اقدام کرده و 48 ساعت پس از واريز اين مبلغ، همراه با مدارک (کارت ملي متقاضي، اصل قرارداد پيش‌فروش، فيش واريزي، تائيديه 5 سال سابقه سکونت) به سالن شماره 3 باجه دبيرخانه مراجعه کنند.

 


پيشنهاد وزير نفت ايران در اجلاس وزارتي کشورهاي صادرکننده به تصويب رسيد.
رستم قاسمي در اين اجلاس که در مسکو برگزار شد پيشنهاد کرد که سومين اجلاس سران کشورهاي صادرکننده گاز در تهران برپا شود که اين پيشنهاد به اتفاق آرا و اجماع کامل تصويب شد.
وزير نفت کشورمان پس از اين مصوبه با اشاره به اهميت برگزاري اجلاس سران جي‌يي‌سي‌اف در ايران، گفت: جمهوري اسلامي ايران يکي از مهمترين و تاثيرگذارترين اعضاي اين مجمع است و برگزاري سومين اجلاس سران در تهران دستاورد ذي‌قيمتي به شمار مي‌رود.
قاسمي ادامه داد: هم پيش از برگزاري نشست فوق‌العاده وزارتي و هم در جريان برگزاري آن، رايزني‌هاي بسياري با کشورهاي عضو انجام شد و خوشبختانه ايران توانست ميزباني سومين اجلاس سران را به دست آورد.
قابل ذکر است پانزدهمين اجلاس وزارتي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز نيز در سوم نوامبر آينده (12آبان) در تهران برگزار خواهد شد.
نشست فوق‌العاده وزارتي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز روز شنبه ساعت 15:00 به وقت مسکو در محل هتل «پرزيدنت مسکو» آغاز به کار کرد و قرار است نشست سران اين مجمع 10تير در کاخ کرملين روسيه برگزار شود.
اعضاي مجمع صادرکنندگان گاز 42درصد از توليد گاز جهان، 70درصد از ذخاير گازي جهان، 38درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال‌ان‌جي) را در اختيار دارند.
13کشور الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربي و عمان از اعضاي اين مجمع جهاني به شمار مي‌روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نيز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهاي صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نيز به تازگي به اين جمع پيوسته است.
وزير نفت همچنين طي سخناني در نشست وزيران کشورهاي عضو مجمع صادرکنندگان گاز با بيان اينکه مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در مقابل مصرف‌کنندگان گاز جهان قرار ندارد، گفت: پيام اين مجمع گازي به مصرف‌کنندگان اين است که در کنار آنها قرار دارد تا در يک بازي برد- برد در چارچوب منافع متقابل حرکت کنند.
قاسمي تصريح کرد: در يک بازار باثبات که در آن با انجام سرمايه‌گذاري‌هاي به هنگام و مورد نياز، عرضه کافي و به موقع انجام مي‌گيرد و امنيت تقاضا براي عرضه‌کنندگان هم وجود دارد، طرفين از اين شرايط سود خواهند برد.
به گفته وي در غير اين صورت بازار توأم با نوسانات شديد قيمت يا قيمت‌هاي غيرمنصفانه به نفع هيچ يک از طرفين نخواهد بود.
اين عضو کابينه دولت دهم، افزود: در مواردي رفتار سياسي برخي از مصرف‌کنندگان به سياسي شدن فضاي اقتصادي و تجاري منجر مي‌شود و فضايي را به وجود مي‌آورد که هيچ يک از طرفين در آن احساس امنيت نخواهد کرد و لطمه شديدي به امنيت انرژي وارد خواهد شد.
رئيس مجمع وزارتي کشورهاي صادرکننده گاز در سال 2013 ميلادي با اشاره به اينکه در برخي موارد اين رفتارهاي سياسي پيامدهاي جبران‌ناپذيري خواهد داشت که شايسته است عواقب اين گونه اقدامات به طور مداوم مد نظر قرار گيرد، بيان کرد: در اين نشست دستور جلسه و بيانيه نهايي دومين اجلاس سران و روساي جمهور کشورهاي عضو که دهم تير برگزار مي‌شود بررسي و تصويب خواهد شد.
اين مقام مسئول، افزود: اميدوارم مجمع بتواند به سرعت مراحل توسعه و تکامل خود را طي کرده و به عنوان يک نهاد تاثيرگذار نقش خود را در بازار جهاني گاز ايفا کند.

 


مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي مصرف کارکنان دولت از توزيع سبد کالايي ماه رمضان براي تمام کارمندان دولت از هفته آينده خبر داد.
بهمن عبداللهي در گفت و گو با فارس با اشاره به اختصاص سبد کالاي ماه رمضان براي کارمندان دولت اظهار داشت: اين سبد کالايي به طور کامل تامين اعتبار و به تعداد تمامي کارمندان اقلام در نظر گرفته شده است.
مديرعامل اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني مصرف کارکنان دولت با بيان اينکه از هفته آينده اين سبد کالايي در اختيار کارمندان قرار مي‌گيرد، گفت:‌4 قلم کالا شامل 10 کيلو برنج، 5 بطري روغن 900 گرمي، 5 کيلو شکر و 5 کيلو مرغ منجمد در تعاوني‌هاي مصرف توزيع خواهد شد.
عبدالهي با تأکيد بر اينکه امسال مشکلاتي از قبيل تامين اعتبار و يا کمبود کالا وجود نخواهد داشت، تصريح کرد: تمامي کالاهاي پيش‌بيني شده در انبارها موجود است.
به گفته اين مقام مسئول، نزديک به يک ميليون و 300 هزار کارمند دولت به همراه 900 هزار فرهنگي مشمول اين سبد کالايي هستند.
مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي مصرف کارکنان دولت تأکيد کرد: اکنون توزيع استاني اقلام در حال انجام است و اول هفته آيندهه توزيع شروع خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10