(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 22 تـیـر 1392 - شماره 20540

80هزار روزه دار فلسطینی در بیت‌المقدس نمازجمعه خواندند
آدم‌ربایی در شهرهای عربستان برای سرکوب مخالفان آل‌سعود
انقلابیون بحرین در جلسه دادگاه به جای ما، آل‌خلیفه باید محاکمه شود
همزمان با راهپیمایی میلیونی طرفداران مرسی انجام شد
استقرار واحدهای نظامی مصر در دروازه‌های قاهره
بشار اسد: برکناری اعضای حزب بعث برای مبارزه با فساد بود
زد و خورد شدید با پلیس شیلی در خیابان‌های سانتیاگو
ریودوژانیرو همچنان صحنه درگیری پلیس برزیل با معترضان
51 شهید و 115 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
افشاگر آمریکایی پیشنهاد پناهندگی ونزوئلا را پذیرفت
تظاهرکنندگان آمریکایی: اوباما به حمایت از تروریست‌ها در سوریه پایان دهد
   


با وجود محدودیت های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی، بیش از۸۰ هزار فلسطینی در اولین نمازجمعه ماه مبارک رمضان در بیت‌المقدس شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس رژیم صهیونیستی،‌ دست کم 80 هزار فلسطینی ساکن بیت المقدس در اولین نمازجمعه ماه مبارک رمضان مشارکت کردند.سخنگوی پلیس رژیم اشغالگرقدس گفت که حدود 3000 پلیس با تمامی تجهیزات خود از اوایل ساعات صبح در تمامی راه‌های منتهی به حرم بیت المقدس مستقر شده بودند.برپایه این گزارش،در حالی که زنان توانستند آزادانه وارد بیت‌المقدس شوند اما به مردان زیر 40 سال اجازه ورود به این مکان مقدس وشرکت در نماز جمعه داده نشد.

 


ماموران آل‌سعود برای سرکوب انقلابیون و آزار خانواده آنها به آدم‌ربایی روی آورده‌اند.
به گزارش العالم، اداره آگاهی عربستان با ربودن برخی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی از آنها تعهد گرفته که دیگر در تظاهرات ضد رژیم شرکت نکنند.
اداره آگاهی سعودی، عصر پنجشنبه، عبدالرحمان الطلق پدر خانم «می الطلق» یکی از فعالان سیاسی را ربود و وی را وادار کرد تعهد دهد از این پس پارچه‌نوشته‌ای برای آزادی دختر زندانی خود در منزلش نصب نکند.
روش مسالمت‌آمیز خانواده زندانیان، مقامات سعودی را به شدت نگران کرده و ماموران پس از ربودن اعضای خانواده از آنها می‌خواهند پارچه‌نوشته‌ای در منازل خود نصب نکنند.

 


50 نفر از انقلابیون بحرین جلسه دادگاه را به جلسه محاکمه رژیم آل‌خلیفه تبدیل کردند و اظهار داشتند که به جای ما آل‌خلیفه باید محاکمه شود.
دادگاه جنایی بحرین رسیدگی به پرونده موسوم به شبکه 14 فوریه را آغاز کرد که در جریان آن 50 نفر از جمله یک زن محاکمه شدند.
متهمان در اولین جلسه محاکمه خود از جزئیات شکنجه شدنشان از لحظه بازداشت سخن گفتند و اتهامات نسبت داده شده به خود را رد کردند.
تنها زن متهم در این پرونده نیز در دادگاه گفت که بارها وی را شکنجه روحی و جسمی کرده و از او خواسته‌اند تا اعتراف کند که متهم ردیف اول و دوم از اعضای ائتلاف جوانان 14 فوریه هستند.
دیگر متهمان نیز به تشریح جزئیات شکنجه خود پرداختند که جلسه دادگاه متشنج شد و رئیس‌دادگاه رسیدگی به پرونده را به 25 ژوئیه (3 مرداد) موکول کرد.
این درحالی است که مردم بحرین در اعتراض به شکنجه زندانیان زن و مرد در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه در مناطق مختلف بحرین دست به تظاهرات زدند که با یورش نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به درگیری و زد و خورد منجر شد.
تظاهرکنندگان در حالی که شعارهایی علیه آل‌خلیفه می‌دادند با ماموران که به سوی آنان گازهای اشک‌آور شلیک می‌کردند درگیر شدند.
در این تظاهرات تعداد دیگری از معترضان بازداشت شدند.
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم آل‌خلیفه به هیچ اصل ملی، بشری و اسلامی پایبند نیست و رفتار این رژیم علیه زنان و بازداشت شدگان عبور از خط قرمزها است.
شماری از اتباع بحرین نیز در اعتراض به سیاست دوگانه دولت انگلیس در برابر قیام مردم بحرین در مقابل دفتر کار دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در لندن تحصن کردند.
تحصن‌کنندگان شعار می‌دادند که سیاست‌های لندن در قبال بحرین اشتباه است.

 


میلیون‌ها نفر از موافقان و مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلف تظاهرات کردند.
با فراخوان طرفداران و مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر برای برپایی تظاهرات میلیونی و احتمال وقوع درگیری‌های خونین، ارتش مصر دروازه‌های ورودی و خروجی قاهره را بست و در مناطق سایر شهرها مستقر شد.
طرفداران مرسی با نامگذاری اولین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان «جمعه پیشروی» اعلام کردند تا بازگرداندن مرسی به قدرت و گرفتن انتقام خون شهدا دست از اعتراض‌ها برنخواهند داشت.
به نوشته خبرگزاری «فرانس 24»، طرفداران مرسی که روزهاست در برابر مسجد «رابع العدویه» تحصن کرده و اقدام به اقامه نماز جماعت می‌کنند روز جمعه در این تظاهرات گسترده مشارکت کردند. انبوهی از طرفداران مرسی نیز در منطقه «ناصر» قاهره تظاهرات کردند.
مخالفان مرسی نیز در مناطق مختلف این کشور به ویژه میدان التحریر تجمع کردند. هر دو گروه در فراخوان خود از مردم مصر دعوت کرده‌اند که در این تظاهرات شرکت کنند.
دوشنبه 17 تیر (8 ژوئیه) چند روز پس از کودتای ارتش مصر علیه دولت قانونی «محمد مرسی» در جریان تظاهراتی که در نزدیکی گارد ریاست جمهوری به وقوع پیوست، ارتش بیش از 50 نفر را به ضرب گلوله‌های جنگی کشت و صدها تن دیگر را راهی بیمارستان کرد.
این اقدام ارتش با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد. اما کشورهای عربستان، امارات و کویت بعد از این قتل عام میلیاردها دلار کمک مالی به دولت جدید مصر کردند. ایالات متحده نیز بدون محکوم کردن این اقدام ارتش اعلام کرد به زودی هواپیماهای جنگی اف 16 به این کشور می‌دهد! در این بین اظهارنظرها در خصوص این که آیا دولت جدید مصر با کودتا روی کار آمد یا خیر همچنان ادامه دارد.
رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه طی سخنرانی در مراسم افطاری ضمن محکوم کردن مجدد اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی گفت: «هر گونه کودتا به هر دلیلی غیرقانونی و نامشروع است. دولت ترکیه مخالف کودتا در هر کشوری است.» اردوغان پیش‌بینی کرد «آینده مصر و اوضاع این کشور بسیار پیچیده» خواهد شد. وی در پایان اظهار داشت حتی این کودتا اگر علیه دولت فعلی مصر نیز روی می‌داد، بدون شک آن را محکوم می‌کرد. در این حال، سخنگوی دولت اردوغان گفت: آنکارا قصد ندارد روابط خود با قاهره را قطع کند. پیش از این قاهره به دلیل موضع‌گیری‌های آنکارا، سفیر این کشور را فرا خوانده بود. دیروز نیز مصر سفیر خود را از آنکارا فرا خواند.
از سوی دیگر، با بحرانی شدن اوضاع در مصر و تاکید طرفین بر ادامه اعتراض‌ها پیش‌بینی می‌شود این کشور دچار مشکلات امنیتی جدی‌تری در آینده شود. راشاتودی در این باره اعلام کرد «بیم آن می‌رود که ارتش مصر در سرکوب اعتراض‌های طرفداران مرسی از روش‌های خشن‌تری نیز بهره ببرد.» سازمان‌های حقوق بشری نیز هشدار داده‌اند نوع موضع‌گیری‌های ارتش نشان می‌دهد آنها از کشتار معترضان ترسی ندارند. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع حاکم بر مصر گفت: در صورتی که در این کشور ثبات حاکم نشود، در خاورمیانه نیز ثبات وجود نخواهد داشت. «لاوروف» ادامه داد: مسکو به حفظ امنیت و ثبات در مصر و تمام منطقه اهتمام می‌ورزد. مصری‌ها باید براساس گفت‌و‌گوهای داخلی فراگیر درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند.
«عبدالباری عطوان» سردبیر مستعفی روزنامه «القدس‌العربی» نیز در واکنش به تحولات مصر گفت، همان طرحی که در عراق و سوریه در جریان است و باعث کشته شدن میلیون‌ها نفر و ویرانی‌های گسترده شده، در مصر نیز در حال پیاده‌شدن است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردبیر مستعفی روزنامه القدس‌العربی در مقاله‌ای که یک روز قبل از استعفای خود از این روزنامه نوشت، تاکید کرد مسئولیت کشتاری که مقابل مقر گارد ریاست‌جمهوری در قاهره صورت گرفت و در پی آن 50 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند بر عهده ارتش مصر است. ارتش باید نسبت به حفظ جان مردم بسیار کوشا باشد. ارتش همچنین در حال حاضر بر کشور حاکم شده و حفظ جان مردم از مهمترین مسئولیت‌های آن است.
در ادامه این مقاله آمده است: مصر خشونت و آشفتگی‌های خونین را تجربه می‌کند و اوضاع امنیتی، غیرقابل کنترل شده است. کسی که فکر می‌کند ارتش به منظور صیانت از امنیت ملی، دست به کودتا زده است، نمی‌تواند درکی درست و عمیق از اوضاع مصر داشته باشد.
عصام‌العریان، معاون دبیرکل حزب عدالت و آزادی مصر هم با محکومیت اقدامات ارتش مصر رفتارهای نظامیان این کشور را عاملی دانست که باعث «به صحنه آمدن مجدد رژیم حسنی‌مبارک» شده است. العریان اعلام کرد: «رژیم مبارک به برکت ارتش، این بار با قدرت و خشونت بیشتر به صحنه سیاسی مصر بازگشته است.»
اوضاع جنگی در مصر
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا دو کشتی جنگی روانه ساحل مصر کرده است.
براساس این گزارش، ژنرال «جیمز اموس»، فرمانده نیروهای تفنگداران دریایی آمریکا با اعلام این خبر افزود: این کشتی‌های جنگی که در خاورمیانه مشغول به فعالیت هستند با توجه به اوضاع بحرانی مصر و برای انجام اقدامات پیشگیرانه به ساحل مصر در دریای سرخ اعزام شده‌اند.
این مقام نظامی آمریکایی به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.
شبکه خبری العالم نیز به نقل از روزنامه عبری «معاریو» از مذاکرات قاهره-تل‌آویو برای تعلیق پیمان کمپ‌دیوید با هدف انجام یک عملیات نظامی از سوی ارتش مصر در صحرای سینا خبر داد. بر اساس این گزارش، مقامات مصری از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند با لغو این پیمان امکان لشکرکشی ارتش مصر به صحرای سینا برای جنگ با گروه‌های تروریستی القاعده را فراهم کنند. طبق این پیمان، مصر اجازه حضور نظامی در منطقه سینا را ندارد. «دبکا فایل» ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد، تل‌آویو با درخواست قاهره موافقت کرده است. این سایت صهیونیستی افزود: ارتش مصر اعلام کرده قصد دارد با حضور در این منطقه با گروه‌های تکفیری بجنگد. این تصمیم پس از انتشار اخباری در رسانه‌های مصری مبنی بر تلاش نافرجام برای ترور ژنرال احمد وصفی، دومین فرمانده ارتش مصر اتخاذ شده است.

 


رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، علت کنار گذاشتن برخی از مسئولان ارشد قدیمی حزب بعث برای مبارزه با فساد بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه البعث ارگان حزب بعث حاکم در سوریه از اظهارنظر برخی از مسئولان سابق حزب بعث از جمله فاروق الشرع معاونش بعد از گذشت چند روز از تغییرات در حزب بعث انتقاد کرد و گفت علت اصلی برکناری آنان اشتباهات و کجروی‌های آنها بوده است.
وی بار دیگر انتقاد خود را از گروه اخوان‌المسلمین تکرار کرد و آنها را خوارج عصر توصیف کرد و گفت، اخوان‌المسلمین به جای مردم با اسرائیل و غربی‌ها سازش می‌کنند.
بشار اسد افزود، به رغم تمام تلاش‌ها برای تخریب هویت عربی ما، این هویت وجود دارد، ما دارای هویت عربی معتدلی هستیم که نیازمند تلاش رسانه‌ای، فرهنگی، سیاسی و دینی است.
بشار اسد تاکید کرد، از همان ابتدای درگیری‌ها کسانی بودند که تلاش داشتند تاریخ حزب بعث را محو کنند و به رغم تمامی دستاوردهای 50 ساله آن بگویند که حزب بعث عامل تخریب کشور بوده است.
وی افزود، مبارزه با فساد موجب بازگشت حزب بعث به جایگاهش می‌شود.
اسد در ادامه تصریح کرد،‌ قدرت اصلی و حقیقی این حزب در تعامل با مردم و حمایت ملی از برنامه‌‌ها، عملکردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نهفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که با سقوط اخوان‌المسلمین در مصر هویت عربی به جایگاه حقیقی خود بازگردد.

 


تظاهرات و اعتصاب سراسری در شیلی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی با حمله پلیس به معترضان به خشونت کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها بزرگترین اتحادیه کارگری شیلی روز پنجشنبه دست به اعتصاب 24 ساعته سراسری در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و وضعیت مالیات‌ها در شهر سانتیاگو پایتخت و سایر شهرهای بزرگ شیلی زد.
معترضان خواستار افزایش حداقل دستمزدها، اصلاحات در زمینه قانون کار و برنامه بازنشستگی، افزایش مالیات شرکت‌های بزرگ به منظور تأمین مالی بخش دولتی و عمومی همچون آموزش و بهداشت بودند.
رئيس اتحادیه مرکزی کارگران شیلی از شرکت حدود 200 هزار نفر در سانتیاگو و 300 هزار نفر دیگر در شهرهای سراسر کشور خبر داد.
با دخالت پلیس ضد شورش این تظاهرات کارگری که از حمایت اتحادیه‌های دانشجویی نیز برخوردار بود به خشونت کشیده شد.
تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.این گزارش حاکی است مقامات شیلی صدها نیروی پلیس و مامور امنیتی را در پایتخت مستقر کرده‌اند تا از وخامت اوضاع جلوگیری کنند.

 


تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم برزیل در شهرهای مختلف این کشور که به دعوت اتحادیه‌های کارگری این کشور انجام شد به خشونت کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنجشنبه ده‌ها هزار نفر در برزیل و به دعوت اتحادیه‌های کارگری این کشور و در اعتراض به شرایط نامساعد کاری و خدمات عمومی دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات سراسری در شهر ریودوژانیرو و برخی شهرهای بندری برزیل با دخالت پلیس ضدشورش به خشونت کشیده شد.
معترضان در شهر ریودوژانیرو بزرگراه‌ها را مسدود کردند و پلیس نیز برای سرکوب تظاهرات به پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به سوی معترضان متوسل شد.
آسوشیتدپرس نیز از تلاش کارگران شهر سانتوس برای جلوگیری از ورود کامیون‌ها، توقف فعالیت بانک‌ها، تعطیلی مدارس، اختلال در مسیر رفت و آمد وسائل حمل و نقل عمومی و حمل پلاکاردهایی توسط معترضان خبر داد که در آن بر کاهش روزهای کاری در هفته، بهتر شدن شرایط کاری و بهبود قیمت‌ها تأکید شده بود.
کارگران کشتیرانی در بنادر مهم برزیل نیز به اعتصاب و تظاهرات یک روزه کارگران پیوستند و چند فروند کشتی باربری را در بندر سانتوس متوقف کردند.
درگیری‌های روز پنجشنبه برزیل در شرایطی روی داد که این کشور در یک ماه گذشته شاهد موجی از درگیری‌ها و اعتراضات بوده است.
مردم برزیل به فساد دولتی، کاهش خدمات عمومی، قانون حداقل دستمزد کارگران و هزینه‌های سنگین میزبانی جام جهانی فوتبال معترض هستند. از آغاز اعتراضات میزان محبوبیت دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل به 30درصد کاهش پیدا کرده است.

 


حملات تروریستی علیه نیروهای دولتی و غیرنظامیان در 10 شهر عراق 51 شهید و 115 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌های فعال در عراق پنجشنبه در شهرهای موصل، رمادی، بصره، کرکوک، نینوا، بغداد، بعقوبه، فلوجه، یثرب و طوزخورماتو دست به انفجار با خودروهای بمب‌گذاری شده و یا حملات انتحاری زدند.
شهر موصل به تنهایی شاهد سه حمله انتحاری بود. در این حملات مراکز پلیس هدف قرار گرفتند. یک زن انتحاری نیز مراسم شیعیان را در استان دیالی هدف قرار داد. از انفجارهای موصل گزارش درستی نرسیده و فقط کشته شدن چهار نفر گزارش شده است. ولی انفجار دیالی جان شش تن را گرفت و 20 زخمی برجای گذاشت.
در شهر «یثرب» واقع در استان صلاح‌الدین دو خودروی بمب‌گذاری شده مجاورت رستوران و هتل این شهر منفجر شدند. این دو انفجار نیز جان 10 نفر را گرفت و 18 زخمی برجای گذاشت.
همچنین افراد مسلح ناشناس ماموران محافظ خطوط لوله‌های نفت میان دو شهر بیجی و حدیثه در استان صلاح‌الدین را هدف قرار دادند و 11مامور ارتش را کشتند.
در شمال شرق بغداد نیز مراسم خاکسپاری یک شیعه با خودروی بمب‌گذاری شده هدف انفجار قرار گرفت. 9 غیرنظامی در این حمله به شهادت رسیدند و 22 تن دیگر مجروح شدند.
تروریست‌ها در شهر رمادی واقع در غرب عراق نیز یک پاسگاه پلیس را با سه حمله انتحاری پی‌درپی هدف انفجار قرار دادند. این انفجارها سه شهید و هفت مجروح بر جای گذاشت و تعدادی خودروی پلیس نیز در آتش سوخت. در شمال این شهر نیز یک عامل انتحاری با خودروی حامل مواد منفجره به یک پاسگاه پلیس حمله برد و جان سه مامور را گرفت. شمار زخمی‌های این حمله شش تن اعلام شد.
یک مقر پلیس در فلوجه هم مورد حمله گروهی از تروریست‌های مسلح قرار گرفت. در این حمله دست‌کم شش پلیس کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند.
عملیات تروریست‌ها در «طوزخورماتو» با انفجار کامیون بمب‌گذاری شده انجام گرفت. این انفجار هم پنج شهید و 29 زخمی در پی داشت.
افزایش خشونت‌های عراق سازمان ملل را هم به واکنش واداشت؛ «فرانسیسکو موتا» فرستاده سازمان ملل در عراق نسبت به وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

 


نماینده پارلمان روسیه اعلام کرد، افشاگر رسوایی‌های جاسوسی کاخ سفید پیشنهاد ونزوئلا برای پناهندگی در این کشور را پذیرفته است.
الکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: «همان گونه که انتظار می‌رفت، اسنودان پیشنهاد پناهندگی سیاسی مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را پذیرفت.»
کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی به اسنودان پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده بودند.
همزمان، راشاتودی نیز اعلام کرد، هواپیمایی از مسکو به سمت کوبا پرواز کرد که احتمالا حامل «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا است. براساس این گزارش این هواپیما که از فرودگاه مسکو پرواز کرد، از طریقی غیرعادی، که از حریم هوایی آمریکا نمی‌گذشت، خود را از روی اقیانوس اطلس، مستقیما وارد حریم هوایی کوبا کرد و در فرودگاه هاوانا به زمین نشست. در عین حال، هیچ منبعی هنوز گزارشی از مشاهده سوار یا پیاده شدن اسنودان از این هواپیما مخابره نکرده است.
«اسنودان» جوان 29 ساله آمریکایی است که پس از سال‌ها خدمت در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدتی است علیه کاخ سفید افشاگری می‌کند. به گفته این مامور سابق سیا، آمریکا از تمام مردم و مسئولان کشورهای دنیا حتی کشورهای متحد خود جاسوسی می‌کند. انتشار اسناد این جاسوسی‌ها آمریکایی‌ها را به شدت نگران و سایر کشورهای جهان را خشمگین کرده است.
به دنبال اعتراض‌های گسترده کشورهای مختلف به این اقدام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت: جاسوسی از دیگر کشورها را امری عادی می‌داند.
اسنودان این را هم گفته که برخی کشورها مثل آلمان علاوه بر این که خود قربانی جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده‌اند، با کاخ سفید نیز همکاری داشته‌اند!
این جوان آمریکایی انگیزه اصلی خود از این افشاگری‌ها را اینگونه اعلام کرده که پس از این که دیده هیچ فرقی بین دولت اوباما و دولت بوش وجود ندارد و دولت در آمریکا در واقع یک ماشین بزرگ جاسوسی است تصمیم به افشاگری گرفته است.
به گفته «اسنودان» آمریکا اقدام به شنود مکالمات تلفنی مردم و رهبران تمام کشورهای دنیا کرده پس از ضبط به تجزیه و تحلیل آنها مبادرت می‌ورزد. کنترل سایت‌های اینترنتی که مردم و مسئولان کشورها از آن استفاده می‌کنند نیز یکی از اقدامات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا است!

 


هزاران تن از شهروندان آمریکایی و سوری در اعتراض به حمایت مالی و نظامی دولت آمریکا از تروریست‌ها در سوریه تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، شهروندان آمریکایی و اتباع سوری مقیم آمریکا در این تظاهرات که در میدان تایمز نیویورک برگزار شد در محکومیت تجاوز به سوریه شعار دادند و با در دست داشتن پرچم سوریه خواستار پایان دادن به جنگ در سوریه و دخالت نکردن در امور این کشور شدند.
یکی از تظاهرکنندگان آمریکایی در این‌باره گفت: افراد مسلحی که در سوریه می‌جنگند، مزدورانی هستند که با اشاره آمریکا میلیاردها دلار از ترکیه یا قطر یا عربستان سعودی دریافت می‌کنند.
یکی دیگر از شهروندان آمریکایی شرکت‌کننده در این تظاهرات نیز تأکید کرد که آمریکا از گروهک‌های جنایتکار در سوریه حمایت می‌کند و جنگ طایفه‌ای را در منطقه شدت می‌بخشد؛ به همین دلیل آمریکا باید دست از حمایت‌های خود بردارد زیرا در غیر این صورت جنگی به مراتب بزرگتر و گسترده‌تر به وقوع خواهد پیوست که برای سراسر جهان گران تمام خواهد شد.
در دو شهر شیکاگو و لس‌آنجلس هم صدها آمریکایی و اتباع سوری مقابل ساختمان‌های دولتی تجمع کرده و با هشدار نسبت به در معرض خطر بودن آمریکا از سوی تروریست‌های سوری از دولت آمریکا خواستند تا به حمایت از تروریست‌ها پایان دهد.
این معترضان از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا بگذارد ملت سوریه خودش برای آینده‌اش تصمیم بگیرد.
انجمن سوریه- آمریکا و نهادهای ضد جنگ آمریکایی اعلام کردند طی روزهای آینده در شهرهای دیگر آمریکا از جمله نیویورک، پنسیلوانیا و اوهایو تظاهرات مشابهی را ترتیب خواهند داد.
یک مؤسسه نظرسنجی در آمریکا نیز اعلام کرد براساس نظرسنجی انجام شده میان شهروندان آمریکایی مشخص شد که از هر سه شهروند آمریکایی دو تن مخالف دخالت واشنگتن در سوریه هستند.
طبق نظرسنجی مؤسسه کوینپیاک 60درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از عملکرد باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی به‌ویژه درباره سوریه رضایت ندارند.
عملیات غافلگیرکننده ارتش در حلب
نیروهای ارتش سوریه در چند حمله پیشدستانه گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف شهر حلب به‌ویژه در اطراف زندان مرکزی حلب را غافلگیر کردند.
ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در شهرهای مختلف این کشور به عملیات غافلگیری خود ادامه می‌دهد که در این رابطه به مناطق مختلف تجمع تروریست‌ها در حلب حمله و خسارت‌های فراوانی به آنها وارد کرده است.
در این عملیات غافلگیرکننده تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و امکانات آنها از جمله خودروهای مسلح به دوشکا، تلفن‌های ماهواره‌ای و موشک‌های متعلق به تروریست‌ها منهدم شد.
در شهر حمص نیز نقاط ارتباطی مناطق مختلف با محله‌های این شهر که توسط تروریست‌ها مسدود شده بود با عملیات غافلگیرکننده ارتش به دست نیروهای ارتش افتاد و تروریست‌ها وادار به عقب‌نشینی شدند. تروریست‌ها از مسجد خالد بن ولید این شهر به سمت مراکز درگیری رفتند و تلاش داشتند تا از پیشروی ارتش جلوگیری کنند که با عملیات ارتش در هدف خود ناکام ماندند.
در شهرهای درعا، حومه دمشق، لاذقیه و مناطق دیگر سوریه نیز شماری از تروریست‌ها کشته شدند که در میان آنان ملیت‌های سعودی، اردنی و قطری مشاهده می‌شد.
پیروزی‌های پی‌درپی ارتش در شرایطی به دست آمد که شبکه العربیه از رسیدن سلاح‌های جدید برخی رژیم‌های عربی برای گروه‌های تروریستی و روحیه گرفتن آنها خبر داد.
از سوی دیگر یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد برخی گروه‌های تروریستی در نظر دارند در ماه مبارک رمضان عناصر خود را برای اقدامات تروریستی از سوریه وارد خاک عراق کنند.
سایر رویدادها
* گروه تروریستی جبهه النصره یکی از اعضای برجسته فرماندهی عالی ستاد ارتش آزاد سوریه را ترور کرد.
* نخست‌وزیر عراق و معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی تحولات منطقه و بحران سوریه را بررسی کردند.
* دستگاه‌های امنیتی اردن در جریان حمله به یک مخفیگاه متعلق به گروه‌های سلفی در جنوب شهر امان پایتخت اردن به تعدادی موشک‌های ساخت فرانسه که برای تروریست‌های سوری ارسال شده بود دست یافتند.
* سازمان ملل کارشناسان شیمیایی خود را با موافقت دولت سوریه به دمشق فرستاد.
* رئیس اتحادیه نیروهای ملی سوری فاش کرد که تروریست‌ها و عناصر مسلحی که از گازهای سمی در منطقه خان العسل نزدیک شهر حلب استفاده کردند در ترکیه آموزش دیده‌اند.
* منابع سوری اعلام کردند، تروریست‌ها با محاصره شهرها و روستاها تلاش می‌کنند تا مانع از ارسال موادغذایی به مردم شوند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10