(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 23 تـیـر 1392 - شماره 20541

اعلام آمادگی حزب‌الله برای دفع تجاوز احتمالی اسرائیل به لبنان
آمریکا برای از سرگیری مذاکرات دست به دامن پدر معنوی طالبان شد!
اعلام آمادگی مشروط روسیه برای اعطای پناهندگی سیاسی به افشاگر آمریکایی
دامنه اختلاف‌ها میان مخالفان مسلح سوریه بالا گرفت
سران تروریست‌ها در سوریه برای یکدیگر خط و نشان کشیدند
عملیات تروریستی در عراق 52 شهید و 52 مجروح بر جای گذاشت
آغاز رایزنی نخست‌وزیر موقت برای تشکیل کابینه جدید مصر
تظاهرات ضد آل سعود در شرق عربستان برای آزادی آیت‌الله نمر
تجمع گسترده مردم بحرین علیه شکنجه در زندان‌های آل خلیفه
آغاز رزمایش بزرگ روسیه برای آزمایش سلاح‌های جدید
ادامه اعتراض‌های ضد دولتی در 3 شهر ترکیه
راهپیمایی در 2 شهر یونان علیه طرح ریاضتی دولت آتن
چهار سوی پنج قاره
   


حزب‌الله لبنان اعلام کرد برای مقابله با هر گونه اقدام احمقانه صهیونیست‌ها آمادگی کامل دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر آمادگی مقاومت برای مقابله با هر تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی، انفجار تروریستی اخیر در جنوب بیروت را در جهت خدمت به این رژیم ارزیابی کرد.
وی افزود، اسرائیل از پیروزی خود در جنگ علیه لبنان مطمئن نیست و به خوبی می‌داند که حزب‌الله از تحولات سوریه تاثیر نپذیرفته است و بنابراین جنگی علیه لبنان به راه نمی‌اندازد اما حزب‌الله آماده مقابله با حماقت احتمالی رژیم صهیونیستی است.فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته با تجاوز به خاک لبنان از خط آبی عبور کرده‌اند.
ارتش لبنان و نیروهای یونیفل در حال پیگیری تجاوز جدید ارتش اسرائیل هستند.

 


آمریکا برای از سرگیری گفت‌وگوی صلح با طالبان افغانستان، دست به دامن پدر معنوی طالبان در پاکستان شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ریچارد اولسون» سفیر آمریکا در پاکستان به شهر راولپندی رفت و با «مولانا سمیع الحق» دیدار و گفت‌وگو کرد. طی این گفت‌وگو که دو ساعت به طول انجامید، اولسون از سمیع‌الحق خواست طالبان افغانستان را به از سرگیری مذاکرات در دوحه قطر تشویق کند. سمیع‌الحق نفوذ خوبی میان طالبان افغانستان دارد و به همین سبب او را پدر معنوی طالبان می‌گویند.دفتر طالبان اخیرا در دوحه بازگشایی شده بود. اما در پی اعتراض کابل به پرچمی که طالبان بر بالای دفتر خود برافراشته و بر آن «امارت اسلامی افغانستان» نوشته بود، این دفتر تعطیل شد.

 


منابع خبری از موافقت روسیه برای دادن پناهندگی سیاسی به افشاگر آمریکایی به شرط اجتناب وی از ادامه افشاگری خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا که مدتی است با افشاگری علیه کاخ سفید در صدر رسانه‌های خبری قرار گرفته، با شرط روسیه مبنی بر توقف افشاگری در ازای دریافت پناهندگی سیاسی موافقت کرده است.
این جوان 29 ساله روز جمعه در جریان کنفرانس خبری که در فرودگاه مسکو در حضور فعالان حقوق بشر برگزار شد قول داد طبق خواسته مسکو دیگر اطلاعات محرمانه مربوط به رسوایی‌های جاسوسی آمریکا را منتشر نکند.
در همین رابطه، «ویاچسلاف نیکونف»، یکی از نمایندگان پارلمان روسیه نیز اعلام کرد «اسنودان» به دنبال پناهندگی در روسیه است و برای دریافت آن شروط کاخ کرملین مبنی بر «توقف حتمی افشاگری‌ها علیه آمریکا و تخریب منافع این کشور» را پذیرفته است.
پیش از این خبرهایی مبنی بر موافقت رئیس‌جمهور ونزوئلا با دادن پناهندگی به این فرد منتشر شده بود. اما همزمان با قوت گرفتن احتمال پناهنده شدن اسنودان در روسیه، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز طی یک تماس تلفنی با همتای روس خود به بررسی این مسئله پرداخت. بر اساس بیانیه کاخ سفید، در مکالمه تلفنی پوتین و اوباما هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که مسکو بخواهد این افشاگر را تحویل آمریکا بدهد وجود ندارد.
«ادوارد اسنودان» از کارکنان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتشار اسناد محرمانه افشا کرده که ایالات متحده آمریکا با همکاری شرکت‌های مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیس‌بوک و اپل اقدام به ثبت و ضبط و تجزیه و تحلیل اطلاعات مردم و مسئولان کشورهای سرتاسر جهان می‌کند. ایالات متحده در این جاسوسی‌ها حتی به نزدیک‌ترین متحدین خود نیز رحم نکرده و به شنود مکالمات تلفنی مقامات و دیپلمات‌های آنها در سازمان ملل یا دفاتر اتحادیه اروپا کرده است.
انتشار خبر این رسوایی موج عظیمی از اعتراض‌ها علیه کاخ سفید را به دنبال داشته است. در یکی از آخرین موارد، دو سازمان حقوق بشری فرانسه علاوه بر محکومیت این اقدام کاخ سفید، علیه اف‌بی‌آی، آژانس امنیت ملی آمریکا و تمام شرکت‌های فناوری که در این رسوایی‌ها با کاخ سفید همکاری کرده‌اند شکایت کردند.

 


سرویس خارجی -
ارتش آزاد سوریه ترور یکی از فرماندهان ارشد این گروه توسط جبهه النصره را به منزله اعلام جنگ دانست و تاکید کرد که انتقام خواهد گرفت.
پس از ترور «کمال حمامی» یکی از فرماندهان ارشد گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه توسط جبهه النصره در استان لاذقیه تنش‌ها میان این دو گروه تروریستی مخالف دولت سوریه به اوج خود رسیده است.
ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای ترور فرمانده ارشد خود را به منزله اعلام جنگ جبهه تروریستی النصره به ارتش آزاد قلمداد و تاکید کرد ارتش آزاد در عملیاتی متقابل انتقام این اقدام را خواهد گرفت.
ارتش آزاد در این بیانیه اظهار داشت، اجازه نمی‌دهیم گروه‌های وابسته به القاعده به این‌گونه اقدامات خود ادامه دهند چون آنها ارتش آزاد سوریه را به طور جدی هدف قرار داده‌اند.
یکی از فرماندهان ارتش آزاد که خواست نامش فاش نشود گفت، گروه‌های وابسته به القاعده پیش از این به نیروهای ارتش آزاد در لاذقیه هشدار داده بودند که جایی در این شهر ندارند و در ادامه به ترور فرمانده نیروهای ارتش آزاد اقدام کردند.
کمال حمامی طی درگیری با یکی از شاخه‌های جبهه النصره برای سیطره بر یک نقطه استراتژیک در لاذقیه کشته شد.
اعضای جبهه النصره پس از کشتن این فرمانده ارتش آزاد سر وی را از تنش جدا کردند.
گفتنی است درگیری میان گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد و جبهه النصره که با حمایت مالی و تسلیحاتی قطر، عربستان و کشورهای غربی علیه دولت سوریه می‌جنگند طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است و این مسئله ناشی از شکست گروه‌های تروریستی در مقابل ارتش و کاهش توان مخالفان مسلح است.
این در حالی است که یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند که پیشروی‌های چشمگیری را در بزرگراه اریحا، لاذقیه از توابع استان ادلب در شمال غربی سوریه محقق کنند.
در ادامه پیروزی‌ها، یگان‌های ارتش سوریه توانستند کنترل کامل روستای سبنقول را به دست بگیرند.
ارتش سوریه در این منطقه موفق شد روستای «تله‌کفر شلایا» را به کنترل خود درآورد که در 400 متری بزرگراه اریحا - لاذقیه قرار دارد.
در جریان عملیات ارتش در این منطقه 12 مرکز تجمع افراد مسلح در نزدیکی این روستا منهدم شد.
یک منبع نظامی اعلام کرد بزرگراه اریحا - لاذقیه به زودی منطقه امن اعلام خواهد شد.
پیروزی‌های ارتش در شرایطی حاصل می‌شود که روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی اعلام کرد مخالفان مسلح در استان حمص طی چند روز آینده ناچار به خروج از این استان می‌شوند تا کنترل کامل آن در اختیار ارتش قرار گیرد.
برپایه این گزارش، سیطره ارتش سوریه بر استان حمص یک پیروزی مهم برای نظام دمشق و شکست بزرگ برای مخالفان است. این پیروزی در نهایت باعث می‌شود مسیر دمشق به دریای مدیترانه از طریق حمص بازگشایی و کاملا امن شود.
از سوی دیگر، یک دیپلمات اروپایی که با مخالفان و نظام سوریه ارتباط دارد در این باره اظهار داشت در حال حاضر قطع ارتباط گروه‌های مسلح در سوریه با لبنان، خطرناک‌ترین مسئله برای آنهاست که حتی از آزادی حمص نیز اهمیت آن فراتر است.
وی افزود: سیطره ارتش سوریه بر منطقه «یبرود» در حومه دمشق، روند انتقال تسلیحات از لبنان به سوریه را کاملا مختل خواهد کرد.
پس از شهر القصیر که توسط ارتش سوریه آزاد شد، هم‌اکنون منطقه یبرود به مهمترین کانال انتقال تسلیحات به مخالفان مسلح در سوریه تبدیل شده است.
در همین رابطه اهالی یکی از روستاهای استان حمص در مرکز سوریه از نیروهای ارتش برای ورود به این روستا و جلوگیری از وقوع یک کشتار توسط تروریست‌ها درخواست کمک کردند که با ورود ارتش به این روستا و درگیری با تروریست‌ها حمله افراد مسلح دفع شد.
نیروهای ارتش روز جمعه حمله افراد مسلح به روستای علوی‌نشین القصیری از توابع تلکخ را دفع کردند.در جریان دفع این حمله درگیری‌های شدید و سختی میان نیروهای ارتش با افراد مسلح روی داد که بر اثر آن ده‌ها فرد مسلح کشته و شمار دیگری زخمی شدند.
نیروهای ارتش همچنین موفق شدند که حمله د‌ه‌ها فرد مسلح به بزرگراه قامشلی، تل‌حمیس را دفع کنند.
در درگیری ارتش با عناصر مسلح ده‌‌ها نفر کشته شدند که در میان کشته‌شدگان احمد عبدالمنصور سرکرده یکی از گروه‌های تروریستی نیز به چشم می‌خورد.
در منطقه دیرالزور نیز ارتش سوریه با کمین در مسیر گروهک‌های تروریستی که قصد پیشروی در منطقه الصناعه را داشتند موفق شد مقرها و مراکز تجمع آنان را منهدم کند.
نگرانی تروریست‌ها
از قطع کمک تسلیحاتی آمریکا
گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه از تصمیم احتمالی نمایندگان کنگره آمریکا درباره قطع کمک‌های تسلیحاتی به شدت ابراز نگرانی کردند.
ائتلاف موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوریه با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد تدابیر لازم برای تضمین دسترسی پیدا نکردن گروه‌های افراطی به تسلیحات ارسالی آمریکا در نظر گرفته شده است.
برخی نمایندگان آمریکایی اعلام کرده‌‌اند با توجه به اینکه این تسلیحات در اختیار گروه‌های افراطی قرار می‌گیرد، نباید آمریکا اقدام به ارسال سلاح‌های بیشتری برای مخالفان سوری کند.
این در حالی است که طی روزهای اخیر اعتراضات مردم آمریکا از دولت این کشور به علت حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفان مسلح در سوریه افزایش یافته است.
از سوی دیگر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با ملک عبدالله پادشاه عربستان بر تعهد خود برای ارسال کمک به ائتلاف مخالفان سوریه تاکید کرد.
سایر رویدادها
* به دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک میان مصر و سوریه پروازهای خطوط هوایی مصر از قاهره به دمشق از سر گرفته شد.
* مسئولان آمریکایی مدعی شدند جنگند‌ه‌های رژیم صهیونیستی هفته گذشته یک محموله از موشک‌های ضد کشتی روسی را در خاک سوریه هدف قرار داده و منهدم کردند.
* یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان اعلام کرد که این گروه شبه‌نظامی یک پایگاه در سوریه تاسیس می‌کند.
* پس از ورود ارتش به مناطق غربی شهر حلب و پاکسازی این مناطق از وجود تروریست‌ها مواد غذایی که بیش از 10 روز به این مناطق قطع شده بود بین اهالی توزیع شد.
* صلیب سرخ خواستار توقف جنگ میان ارتش سوریه و شورشیان در شهر حمص شد تا ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای ساکنان این منطقه آغاز شود.
* خبرگزاری سانا اعلام کرد هفته گذشته 1500 تروریست از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شدند.

 


حمله انتحاری در کرکوک و عملیات تروریستی در دیگر مناطق عراق 52 شهید و همین تعداد مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، غروب جمعه دقیقا در لحظه‌ای که مردم در یک رستوران شهر کرکوک برای افطار اجتماع کرده بودند، انفجار مهیبی آنها را هدف قرار داد. در این انفجار که به شیوه انتحاری انجام گرفت، 38 روزه‌دار جان خود را از دست دادند و 29 نفر دیگر مجروح شدند. کرکوک شهر چند قومی است و معلوم نیست که مهاجم انتحاری به چه دلیل این حمله خونین و ناجوانمردانه را انجام داده است.
به گفته پلیس، بیشتر قربانیان این حادثه کسانی هستند که به صورت گروهی و خانوادگی به رستوران آمده بودند. یک مجروح این حادثه گفت، بمب‌گذار فردی چاق بوده و پس از گفتن الله‌اکبر، چاشنی بمب همراه خود را فعال کرد. با توجه به این شعار مذهبی، بمب‌گذار احتمالا از عناصر سلفی و وهابی بوده است.
در شهرستان «الدجیل» نیز یک حسینیه شیعیان پس از برگزاری نماز عشا منفجر شد که شهادت 10 نمازگزار و جراحت 21 تن دیگر را در پی داشت. هنوز کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. در شهر تکریت نیز میان اعضای شورای بیداری (نیروهای وابسته به دولت) و افراد مسلح درگیری روی داد، اما گزارشی در مورد تلفات و یا زخمی‌های احتمالی این درگیری نشده است. بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در غرب موصل هم چهار مامور پلیس شهید و دو تن دیگر مجروح شدند.

 


نخست‌وزیر موقت مصر از آغاز رایزنی برای تشکیل کابینه جدید خبر داد.
«حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت مصر دیروز همزمان با برپایی تظاهرات میلیونی طرفداران محمد مرسی در قاهره و سایر شهرهای این کشور اظهار داشت از روز یکشنبه (امروز) رایزنی‌ها با نامزدهای مختلف وزارتخانه‌ها برای تشکیل کابینه جدید را آغاز می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد تا آخر همین هفته کار به «مراسم ادای سوگند» و آغاز فعالیت هم برسد. به گزارش خبرگزاری مهر الببلاوی همچنین در گفت‌وگویی که دیروز در روزنامه «شرق الاوسط» منتشر شد گفت: «دولت آتی از همه لحاط اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی کامل است و اولویت نخست آن حل مسائل امنیتی و اقتصادی خواهد بود.»
اما در مورد تحولات اخیر مصر خبر می‌رسد، طرفداران محمد مرسی به‌رغم تمام تهدیدها و بیانیه‌های پی‌درپی ارتش همچنان در مناطق مختلف این کشور به‌ویژه قاهره حضور دارند و بر ادامه اعتراض‌ها علیه «کودتای ارتش» تاکید می‌کنند.
خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد گروهی از هواداران مرسی بدون توجه به هشدارهای ارتش به مراکز دولتی و نظامی نزدیک شدند. آنها حتی روز شنبه نزدیک ساختمان وزارت دفاع این کشور نیز تجمع کردند.
مرکز اصلی تجمعات طرفداران مرسی نزدیک مسجدی در میدان «رابعه العدویه» قاهره است. اخوانی‌ها و طرفداران مرسی که روز جمعه را به عنوان اولین جمعه ماه مبارک رمضان برای برگزاری تظاهرات ضد کودتا انتخاب کرده بودند با شعار «جمعه پیشروی» علیه ارتش شعار دادند. تظاهرکنندگان با حمل تصاویر کشته‌های «دوشنبه خونین»، و پرچم مصر بر ادامه مبارزه تا «حاکم شدن شریعت» و «بازگشت مرسی به قدرت» تاکید کردند.
براساس گزارش‌های منتشر شده، به‌رغم حضور مخالفان مرسی در خیابان‌ها درگیری خاصی بین طرفین رخ نداده است. اخوان‌المسلمین همچنین اعلام کرده‌اند روز دوشنبه مقابل دفتر گارد ریاست جمهوری (محلی که ارتش روز دوشنبه گذشته 51 معترض را به قتل رساند)‌تحصن برگزار می‌کنند.
محل نگهداری مرسی
در بحبوحه ناآرامی‌ها در مصر، روزنامه «الاخبار» چاپ مصر طی گزارشی اعلام کرد، «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده به همراه نزدیکان و مشاورانش در یکی از «اماکن امن کلانشهر قاهره» نگهداری می‌شوند.
به نوشته این روزنامه «مرسی»‌در یکی از استراحتگاه‌های ریاست جمهوری تحت نظارت ارتش مستقر شده است.
برخی منابع خبری در مصر نیز با اعلام اینکه رئیس‌جمهور مخلوع مصر در پایگاه نظامی هایکستپ» در نزدیکی قاهره نگهداری می‌شود افزودند، به تازگی سفیر آمریکا در مصر به دیدار وی رفته است. ساعاتی پس از انتشار این خبر تأیید نشده سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قاهره خواست «مرسی» را آزاد کند.
«جنیفر پساکی» ضمن ابراز تاسف از دستگیری مرسی و رهبران اخوان‌المسلمین اعلام کرد ادامه این روند (دستگیری رهبران سیاسی) بحران مصر را پیچیده‌تر می‌کند.
این موضع‌گیری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که به اعتقاد کارشناسان،‌ارتش مصر با چراغ سبز آمریکا علیه «مرسی» کودتا کرده است. این کارشناسان می‌گویند چگونه ممکن است ارتشی که از همه نظر وابسته به پنتاگون است، بدون اجازه کاخ سفید کودتا کند؟ موضع‌گیری‌های متناقض کاخ سفید‌نشینان در مورد تحولات مصر یکی دیگر از دلایل این کارشناسان در متهم کردن آمریکا به دخالت در کودتای نظامی علیه مرسی است. پیش از آمریکا، آلمان هم خواستار آزادی محمد مرسی شده بود.
به دنبال کودتای نظامی ارتش علیه دولت قانونی «محمد مرسی» صدها نفر از طرفداران مرسی کشته و مجروح شدند. ساعاتی پس از دستگیری مرسی، ارتش «عدلی منصور» را رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد. وی نیز بلافاصله ادای سوگند کرد.
عده‌ای از تحلیلگران منطقه در تحلیل اوضاع مصر اشتباهات مرسی را یکی از عوامل اصلی وقوع این کودتا می‌دانند. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران، مرسی بسیاری از شعارهای انقلابیون را به فراموشی سپرد و مثلا به جای لغو پیمان کمپ‌دیوید سفیر اسرائیل را که از سوی انقلابیون فراری شده بود به کشور بازگرداند.

 


شیعیان ساکن شهر القطیف در شرق عربستان به خیابان‌ها ریختند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و در رأس آن آیت‌الله نمر روحانی معترض شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «العهد»، شهر شیعه‌نشین القطیف شاهد تظاهرات اعتراضی مردم تحت عنوان «روز شیخ‌ نمر» بود که خواستار آزادی این روحانی معترض شیعه شدند.
معترضان در این تظاهرات شعارهایی در حمایت از آیت‌الله نمر و در مخالفت با رژیم حاکم سر دادند و «محمد بن نایف» وزیر کشور را مسئول مرگ ده‌ها معترض عربستانی دانستند.
معترضان همچنین از ملت عربستان و حامیان معترضان در بند خواستند با حضور در تظاهرات خواستار اجرای حکم قصاص برای قاتلان معترضان شوند.
معترضان همچنین تأکید کردند به روش خود در مقابله با تجاوزهای رژیم آل سعود ادامه می‌دهند و دست از مطالبات خود برنخواهند داشت.
مسئولان سعودی آیت‌الله باقرالنمر را در هفتم ژوئیه سال 2012 میلادی بعد از تلاش برای ترورش و اصابت چهار گلوله به پایش بازداشت کردند که همچنان یکی از گلوله‌ها از پای وی خارج نشده است.
خبر دیگر اینکه دادگاه آل سعود دو تن از مبارزان را به اتهام مشارکت در تظاهرات ضد دولتی به هشت و 9 سال زندان محکوم کرد.یکی دیگر از اتهامات آنها درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی بوده است.

 


تجمع گسترده مردم بحرین در اعتراض به شکنجه انقلابیون در زندان‌های آل‌خلیفه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران بحرینی با برگزاری تجمعی گسترده در میدان «المقشع» منامه خواستار تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف برای تحقیق درباره شکنجه انقلابیون در زندان‌های آل‌خلیفه و مجازات شکنجه‌گران شدند.
در این تجمع اعتراض‌آمیز مردم بحرین تاکید کردند به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود برای تغییر نظام و مجازات شکنجه‌گران ادامه خواهند داد.
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق اسلامی بحرین نیز در این تجمع اعتراض‌آمیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت، مردم بحرین خواهان نظامی هستند که سایه ستم را از سر بحرین بردارد زیرا اهل سنت و شیعه از بی‌عدالتی و تبعیض از سوی حکومت خسته شده‌اند.
وی خطاب به رژیم آل‌خلیفه گفت، قوانینی برخلاف قوانین بین‌الملل صادر کرده و آزادی‌های ما را سلب کرده‌اید، کمیته حقیقت‌یاب و سازمان‌های بین‌المللی همه اقدامات شما را ثبت کرده‌اند.
گفتنی است مقامات قضایی بحرین رسیدگی به پرونده اعضای گروه 14 فوریه را به تعویق انداختند.
متهمان در جلسه دادگاه تاکید کردند که برای گرفتن اعتراف شکنجه شده‌اند.
شیخ عیسی‌قاسم روحانی برجسته بحرین نیز شکنجه این افراد را محکوم و تاکید کرد که رفتارهای رژیم نشان می‌دهد حرف‌های رژیم درباره حل و فصل اوضاع توهمی بیش نیست.

 


به دستور رئیس‌جمهور روسیه نیروهای مسلح این کشور بزرگترین رزمایش خود را پس از فروپاشی اتحاد شوروی برگزار کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی «ندای انقلاب»، «ولادیمیر پوتین» به نیروهای مسلح روسیه دستور داد بزرگترین رزمایش تهاجمی و غافلگیرانه خود را در مناطق شرقی این کشور برگزار کند.
این رزمایش که همه قوای مسلح در آن شرکت دارند، به قدری گسترده است که مانند آن، از سال فروپاشی شوروی (1991) تاکنون سابقه نداشته است.
پوتین بدون مقدمه به «سرگئی شوبگو» وزیر دفاع خود دستور برگزاری این رزمایش را داد.
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای در مورد این رزمایش توضیح داد: هدف از این رزمایش بزرگ و تاریخی این است که ما از میزان آمادگی دفاعی نیروهای مسلح روسیه مطلع شویم، در این بیانیه همچنین توضیح داده شد که علت دیگر برگزاری رزمایش، بررسی میزان کاربردی بودن تسلیحات جدید است. این رزمایش که از صبح جمعه آغاز شده است تا یک هفته ادامه دارد و کل شرق روسیه را پوشش خواهد داد. 80 هزار نظامی، 1000 دستگاه تانک، 130 فروند جنگنده و 170 ناو و ناوچه در این رزمایش حضور دارند.

 


مردم شهرهای «آنکارا» و «هاتای» ترکیه علیه دولت «رجب طیب اردوغان» تظاهرات کردند و همزمان صدها خبرنگار و روزنامه‌نگار نیز در اسلامبول علیه دولت شعار دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که پلیس موفق شد جلوی تظاهرات خبرنگاران را در اسلامبول بگیرد، در شهر هاتای اعتراضات ضد دولتی جراحت سه پلیس و یک غیرنظامی معترض را در پی داشت. علت تظاهرات در این شهر کشته شدن یک دانشجوی معترض 19 ساله بود که اخیراً به دست نیروهای امنیتی اتفاق افتاده است.
در آنکارا تظاهرات در خیابان «کندی» برگزار شد و طی آن، معترضان علیه اردوغان و دولت وی شعار دادند. نیروهای پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.
کارگران و کارکنان ضرابخانه ترکیه در اسلامبول نیز در اعتراض به دریافتی‌های پایین خود و شرایط نامناسب کاری تظاهرات کردند. همین اعتراض‌ها که از چهار روز قبل آغاز شده،‌ افزایش قیمت سکه طلا در ترکیه را به دنبال داشته است.
در شهر اسلامبول همچنین صدها تن از اصحاب رسانه در میدان «گالاتاسرای» تجمع کردند. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شرکت کننده در این تجمع سیاست‌های سرکوب و برخوردهای پلیسی دولت با اصحاب رسانه را محکوم کردند.

 


هزاران نفر از معلمان و کارکنان شهرداری‌های یونان در اعتراض به «اوضاع وخیم اقتصادی» و «سیاست‌های ریاضتی» دولت تظاهرات کردند.
شهر «تسالونیکی» روز جمعه نیز همچون روزهای گذشته شاهد حضور شمار زیادی از قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت در خیابان‌ها بود.
دولتمردان یونانی برای جبران گوشه‌ای از کسری بودجه «اخراج» معلمان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. معلمان مدارس دولتی که آینده خود را در خطر می‌بینند با برپایی این تظاهرات خواستار حل بحران اقتصادی به روشی غیر از «قربانی کردن مردم» شدند.
کارکنان شهرداری‌ها در شهر آتن نیز همزمان، با برپایی تظاهرات ضد دولتی علیه «سیاست‌های ریاضتی» و «اخراج همکاران» خود تظاهرات کردند.
دولت علاوه بر معلمان، روی کارکنان شهرداری‌ها نیز متمرکزشده برای صرفه‌جویی اقدام به اخراج یا انتقال آنها می‌کند.
علاوه بر اخراج، افزایش شدید مالیات، خصوصی‌سازی، افزایش سن بازنشستگی، کاهش حقوق و دستمزد و توقف استخدام از دیگر روش‌های دولتمردان اروپایی برای مقابله با بحران بی‌سابقه اروپایی است که خشم مردم را برانگیخته است.

 


موشک بالستیک اسرائیل
رژیم صهیونیستی یک موشک بالستیک دوربرد را آزمایش کرد. این موشک که «چریکو-3» نام دارد، قادر است 5000 کیلومتر مسافت را با کلاهک هسته‌ای حمل کند.
یک زن رئیس دانشگاه کالیفرنیا شد
برای نخستین بار در تاریخ 145 ساله دانشگاه کالیفرنیا، یک زن به نام «جانت ناپولیتانو» ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفت. ناپولیتانو تاکنون وزیر امنیت داخلی ایالات متحده و قبل از آن نیز فرماندار ایالت آریزونا بوده است.
گوانتانامو
ارتش آمریکا اعلام کرد، اکثر زندانیان گوانتانامو که دست به اعتصاب غذا زده بودند، خوردن غذا را از سر گرفته‌اند. شمار زندانیان اعتصابی 102 تن بوده است. علت این اعتصاب غذا، اعتراض به بازداشت نامحدود و بی‌سرانجام و شکنجه بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10