(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 23 تـیـر 1392 - شماره 20541

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
صورت و سیرت تحولات منطقه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
یادآوری ! (گفت و شنود)
گزارش خبری-تحلیلی کیهان
ریاکاری آمریکا و اروپا برای نزدیک شدن به دولت جدید ایران
در جلسه علنی امروز مجلس صورت می‌گیرد
انتخاب 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان توسط وکلای ملت
از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور ابلاغ شد
نقشه اصحاب فتنه برای وزارت کشور و پاسخ پیشاپیش روحانی (خبر ویژه)
ماجرای توقیف روزنامه جهان اسلام در دولت سازندگی (خبر ویژه)
دولت هاشمی در یک شب ارز را 1500 درصد گران کرد (خبر ویژه)
توپ در زمین آمریکاست تصور نکنیم روحانی تسلیم غرب می‌شود (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِينَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدايا قرار ده مرا در اين ماه از آمرزش‏جويان،و از بندگان شايسته‏ فرمانبردار،و از اولياى مقرّبت،به رأفتت اى مهربان‏ترين مهربانان‏.

 


درباره تحولات کنونی منطقه و آنچه که بخصوص در مصر در حال اتفاق افتادن است گفتنی‌های زیادی وجود دارد و از منظرهای مختلف این رویدادها و رخدادها را می‌توان به تحلیل و واکاوی نشست.
اما برون‌داد آنچه که در روزها و هفته‌های اخیر در میدان التحریر قاهره اتفاق افتاد و همچنین اعتراضاتی که در میدان تقسیم اسلامبول بروز و ظهور یافت این قابلیت را دارد که فراتر از نگاه جزیی و تحلیل‌های خرد و موردی محل کنکاش قرار بگیرد.
در این میان، اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که در تمامی ماههای گذشته یک سازماندهی و تدارک گسترده و توطئه‌ای بزرگ از سوی جبهه غربی- عربی- عبری صورت گرفت تا دولت سوریه به عنوان حلقه‌ای از جبهه مقاومت در منطقه سقوط کند ولی برخلاف اراده قدرت‌های استکباری، بشار اسد و دمشق مقاومت کردند و ایستادند و در جنگ اراده‌ها بازنده این فتنه بزرگ و کارزار پرآشوب نشدند.
این در حالی بود که محمد مرسی در اشتباهی استراتژیک به تعبیر پایگاه خبری میدل‌ایست‌آنلاین در دام اردوغان افتاد و نرمش و خودباختگی در برابر آمریکا نه تنها کاخ سفید را قانع نکرد بلکه مرسی در این میان رضایت مردم مصر با خواسته‌های انقلابی را از دست داد.
این یادداشت تلاش می‌کند نوع مواجهه سوریه از یکسو و مواجهه مصر و ترکیه در برابر جبهه غربی- عبری که برگرفته از دو مدل متفاوت در منطقه است را به ارزیابی بنشیند.
نکته گفتنی اینکه از ابتدای تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بستر بیداری اسلامی (دسامبر 2010) همواره بحث مدل حکومت‌ها با توجه به قیام‌ها و انقلاب‌های ملت‌های منطقه قابل اعتناست و مورد توجه ویژه تحلیلگران و رسانه‌ها قرار دارد.
از همان ابتدا که طارق طیب محمد بن بوعزیزی جوان دستفروش تونسی در 17 دسامبر 2010 مقابل ساختمان فرمانداری شهر سیدی بوزید خود را به آتش کشید و اعتراضات مردمی شعله گرفت و خیزش‌های بیداری دومینووار به مصر، یمن، بحرین و... سرایت پیدا کرد سؤال کلیدی و راهبردی در تحلیل حرکت بیداری اسلامی این بود که ملت‌های منطقه چه مدلی را برمی‌گزینند و از چه روش و منشی در برپایی حکومت الگو می‌گیرند.
این سؤال در واقع چالش اصلی میان قدرت‌های غربی و خیزش و خروش ملت‌های منطقه را نمایان و عیان ساخت. چالشی که هنری‌کسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا و تحلیلگر مسائل استراتژیک به روشنی آن را ترجمه کرد و در بحبوحه تحولات منطقه خاورمیانه در بستر بیداری اسلامی به صراحت گفت؛ «مردم خاورمیانه خواستار دموکراسی به شیوه غربی نیستند.» و اضافه کرد؛ «عامل انقلاب‌ها در خاورمیانه درد و رنج و تنفری است که سالها در دل مردم منطقه انباشته شده است.»
درباره موضوع یاد شده در بالا و طرح بحثی که مورد اشاره قرار گرفت چند نکته قابل تأمل است؛
1- تحولات منطقه و موج مواج بیداری اسلامی که از اواخر سال 2010 اوج گرفت در شرایطی است که پروژه آمریکایی‌ها، پروژه «قرن جدید آمریکایی» -Project for the New American Century- بود که مخفف آن به «PNAC» موسوم گشت.
در ذیل این پروژه، راهبرد آمریکایی‌ها در منطقه، جلوگیری از الگوهای حکومتی است که قابلیت چالش با هژمونی آمریکا را دارد.
بنابراین آنچه که در تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکایی‌ها را عصبانی می‌کرد سردادن شعارهایی بود که بیانگر اتخاذ یک الگوی مستقل بیرون از هژمونی و سیطره آمریکا است. از همین روی؛ شعار «لاشرقیه، لاغربیه؛ اسلامیه اسلامیه» از جمله شعارهایی بود که خواسته آحاد مردم منطقه را در تنفر از سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی نشان می‌داد و از سوی دیگر بر عملیاتی شدن «شریعت اسلامی» در شکل‌گیری حکومت و تدوین قانون اساسی جدید تأکید و تمرکز داشت.
جالب اینجاست که بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی از میدان التحریر مصر خاطرنشان می‌کند شعار «لاشرقیه لاغربیه اسلامیه اسلامیه» یادآور شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی در دوران انقلاب اسلامی ایران است. اما به موازات آن امپراتور رسانه‌ای غرب کوشید الگویی غیر از الگوی جمهوری اسلامی را در تحولات منطقه حاکم نماید.
2- اکنون سوال این است که چطور می‌شود الگوی جمهوری اسلامی که با خواست و فطرت ملت‌های مسلمان و آزادیخواه همخوانی دارد را به حاشیه برد؟ پاسخ به این سوال، راهبرد آمریکایی‌ها در منطقه است که نمی‌خواهند الگو و مدلی از حکومت با قابلیت چالش با سیاست‌های آمریکایی در منطقه شکل بگیرد و الهام‌بخش باشد.
بنابراین آنچه که قابل دقت و توجه ویژه است اینکه آمریکایی‌ها به دنبال مهار الگوی جمهوری اسلامی در منطقه بوده‌اند و این اولویت‌ همواره در سه دهه گذشته روی میز کاخ‌ سفید بوده است. برای همین است که جروزالم‌پست در اوج‌گرفتن تحولات منطقه در بستر بیداری اسلامی به نقل از دان مریدور معاون نتانیاهو می‌نویسد؛ «بررسی تحولات منطقه نشان می‌دهد گسترش نفوذ ایران ]بخوانید الهام‌بخشی الگوی جمهوری اسلامی[ این قابلیت را داراست که در برابر هژمونی آمریکا قرار بگیرد که قرار گرفته است.»
3- سوال بعدی این است که مهار جمهوری اسلامی با چه روشی در منطقه از سوی آمریکایی‌ها دنبال شده است؟
پاسخ پیچیده نیست و اتفاقاتی که طی تمامی سال‌های گذشته پس از وقوع انقلاب اسلامی در منطقه صورت گرفته دخالت‌ها و تکاپوی مستقیم آمریکا و قدرت‌های غربی را نشان می‌دهد.
مشکل و چالش اصلی آمریکایی‌ها، «اسلام» است. اسلامی که در صحنه اجتماع و سیاست، راهبردها و سیاست‌های آمریکایی را به چالش می‌کشد و سناریوهای واشنگتن را نقش بر آب می‌کند.
بنابراین برای مهار جمهوری اسلامی که ترجمان اسلام ناب محمدی(ص) در سطح حاکمیتی است، آمریکایی‌ها ترویج «اسلام سکولار» از یکسو و تقویت «اسلام سلفی» و گرایش به مذاهب انحرافی و دست‌ساز از سوی دیگر را در دستور کار داشته‌اند.
نقطه اشتراک «اسلام سکولار» و «اسلام سلفی»، خط سازش با آمریکا و قدرت‌های غربی است که یک خروجی روشن دارد و آن اینکه چالش با سیاست‌های آمریکایی در چنبره نرمش و خودباختگی هضم می‌شود و از میان می‌رود.
4- و بالاخره باید گفت از ابتدای تحولات منطقه در بستر بیداری اسلامی، بارها و به کرات رسانه‌های صهیونیستی و مقامات کودک‌کش این رژیم به این مسئله عجز‌آلود اذعان کردند که خطر پیش‌روی‌ ما، الگوی جمهوری اسلامی است.
حتی «هاآرتص» به صراحت مدل ترکیه که از سوی رسانه‌های غربی به عنوان الگوی الهام‌بخش در تحولات منطقه پمپاژ می‌شد را اسلام اردوغانی و نزدیک به اسلام آمریکایی برمی‌شمارد و اعتراف می‌کند ماهیت تحولات منطقه از این نوع نیست، بلکه الگویی از جنس اسلامی است که خطری واقعی برای موجودیت اسرائیل دارد.
خب، کدام الگو تهدیدکننده منافع رژیم نامشروعی چون رژیم صهیونیستی است؟ پاسخ روشن است و الگوی جمهوری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران این قابلیت و توان را دارد که به صورت مستقل سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی را به چالش بکشد. در صحنه تحولات اخیر منطقه مشاهده می‌شود در حالی که آمریکا به صراحت اعلام می‌کند بشار اسد رفتنی است و دمشق سقوط می‌کند این اتفاق نمی‌افتد.
از سوی دیگر اعتماد مرسی به آمریکایی‌ها کار دست او می‌دهد و در کودتایی خونین از قدرت برکنار می‌شود. مرز این دو اتفاق کجاست؟ چیزی جز عنصر «مقاومت» در برابر باج‌خواهی‌ها و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های غربی است؟
بنابراین تحولات اخیر منطقه به وضوح و آشکارا یک موضوع را ثابت کرد و آن شکست مدل اسلام آمریکایی- سلفی در منطقه است که بار دیگر الگوی جمهوری اسلامی را در کانون توجهات و تحلیل‌ها قرار داده است.
این الگو در منطقه خاورمیانه که به تعبیر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، در آن «مذهب» و «سیاست» گره خورده‌اند جای نفوذ و گسترش دارد و از همین روی است که به قول حکیمانه رهبر انقلاب؛ دشمنان از ایران اسلامی می‌ترسند نه ایران هسته‌ای.
حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* امام صادق(ع) از قول خداوند می‌فرمایند: روزه از من است و من پاداش آن را می‌دهم. (اصول کافی ج 4 ص 63)
6263---0938
* با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باید سلاح طاعت و تقوی را بر دوش گذاشته، خشاب را از رکعات نماز پر و کوله‌پشتی‌ها را از دعا و مناجات پر کنیم. در ضمن قمقمه‌ها را از عطش سیراب و کمربند همت را محکم ببندیم. از طرفی بند توکل را حمایل قرار داده و سرنیزه خشوع را برای جنگ تن به تن با شیطان به کمر دل بیاویزیم و همچنین ضامن نارنجک عبودیت را بکشیم و از همه مهم‌تر از روی نقشه حرکت بکنیم تا نتیجه بگیریم.
6206---0912
* محمد مرسی با ظاهر یک مسلمان کارآمد به برکت بیداری اسلامی به قدرت رسید اما سقوط او نشانگر این موضوع بود که وی در پایبندی به ارزشهای دینی که دربرگیرنده تمام امور مادی و معنوی به خصوص مطالبات مردم مصر است کوتاهی کرده است چرا که اگر غیر از این بود نصرت الهی شامل حالش می‌شد و طعم تلخ شکست را نمی‌چشید.
بلغاری
*تفاوت حضور دو رئيس‌جمهور در زنجان را بنگرید و به قضاوت بنشینید، سال 75 رئيس‌جمهور به زنجان آمد و ما روستائیان را با کامیون از 200 کیلومتر راه و چند روز آوارگی به زنجان آوردند و اعلام شد به علت نداشتن وقت دیدار با روستائیان ندارد و دریغ از یک عذرخواهی زبانی. سال 86 رئيس‌جمهور به زنجان آمد و اعلام کرد روستائيان به شهر نیایند من به دیدار آنها می‌روم و این کار را هم کرد... مردم به عملکردها می‌نگرند و با کسی هستند که دلسوز انقلاب باشد و او را عزیز و گرامی می‌دارند.
حمیدی از زنجان (یکی از روستاهای استان)

* طی هفته گذشته لبنیات 20 درصد افزایش قیمت داشته است و هیچ کس نظارتی بر این وضعیت ندارد. با شماره تلفن 124 ستاد تعزیرات هم تماس گرفته‌ایم ولی ظاهراً هیچ گوش شنوایی برای مقابله با گرانی لبنیات در این ماه مبارک وجود ندارد.
یک هموطن از کرمانشاه
* برخی از بنگاه‌های مسکن خودسرانه اجاره‌بها و قیمت خانه‌ها را در فصل تابستان گران می‌کنند و به فکر مستأجران و اقشار ضعیف جامعه نیستند. در این شرایط از مسئولان عدالت‌محور در جامعه اسلامی تقاضای کمک و رسیدگی داریم.
4321---0912
* چند روز قبل با قطار وی‌آی‌پی از تبریز به سمت تهران حرکت کردیم. ولی این قطار نه کولر داشت و نه تلویزیون- ملحفه‌ها بسیار کثیف و امکانات بهداشتی در حد صفر بود. و این در شرایطی بود که مسافران بین راه می‌خواستند پیاده ‌شوند. تقاضا داریم وقتی این همه پول برای یک قطار خوب می‌دهیم از امکانات مناسبی هم برخوردار باشیم!
3293--- 0936
* از گزارش تکدی‌گری که در صفحه گزارش روز درج شده تشکر می‌کنم. واقعاً ما هم گداهای زیادی را در مسیرهای پرتردد اعم از دختر و پسر و پیر و جوان مشاهده می‌کنیم که این افراد همه به صورت زشت و زننده بعضاً با لباس‌های کثیف چهره شهر را زشت می‌کنند. اما نوشتن تنها کافی نیست باید چاره‌ای برای جمع‌آوری این متکدیان اندیشیده شود.
یک شهروند
* ورودی جاده چالوس به مرزن‌آباد در اکثر مواقع سال شلوغ و پرترافیک است و باعث کلافگی مسافران می‌شود. جا دارد مسئولان برای حل مشکل ترافیکی تدابیری ویژه بیندیشند.
امید روحانی
* از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود مدت دوره هیئت‌مدیره‌های شرکت تعاونی مصرف را محدود نمایند (شبیه کاندیداهای ریاست‌جمهوری که دو دوره بیشتر نمی‌توانند رئیس‌جمهور شوند.) متأسفانه اکثر این شرکت تعاونی‌ها مادام‌العمرند و از کارآیی آنها کاسته می‌شود و نفع چندانی به افراد ذی‌نفع نمی‌رسانند.
توکلی از استان مازندران-نکا
* ما اهالی شهرستان چالوس سالهاست که با گل‌آلود شدن رودخانه چالوس به وسیله چندین معدن و کارگاه تولید شن و ماسه از جمله معدن‌های ]... [ عادت کرده‌ایم به صورتی که اگر بعضی ایام در طول سال رنگ‌ آب طبیعی باشد پاسخ‌گوی پرسش فرزندان خود نیستیم! گویا نماینده منطقه، فرماندار، شهردار، محیط‌زیست، سازمان جنگلها و آب و فاضلاب هیچ یک در منطقه نبوده و یا حضور مسئولانه ندارند.
از طرف تعدادی از اهالی چالوس
* بی‌توجهی به اختلاط زن و مرد در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو نگران‌کننده است. چرا نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام نمی‌شود؟
5612---0919
* به اطلاع مسئولین برسانید گرفتن پول زیرمیزی در بیمارستان‌ها به ویژه در بیمارستان‌های آموزشی بعضی شهرها عرف معمول شده است. چرا برخورد نمی‌کنند؟
4686---0915
* در بعضی کارخانه‌ها از کارگر روزانه 12 ساعت کار می‌کشند بعد از چند ماه بدون احتساب بیمه بیرونش می‌کنند. مسئولین امر کجا هستند که به این مشکلات ما کارگران رسیدگی کنند.
7961---0935
* سرویس‌دهی تاکسیرانی شهر جدید اندیشه در مسیر ارغوان در وقت صبح به ویژه بین ساعت 5 تا 7 صبح بسیار ضعیف است. این موضوع برای خانم‌های شاغل که برای دیر نرسیدن به سرکار سوار خودروهای شخصی می‌شوند نگرانی به وجود آورده است. امیدواریم رسیدگی شود.
5516---0935
* دبیر آموزش و پرورش هستم سال88 از تهران به مشهد منتقل شدم. از آن تاریخ تاکنون حق انتقال از شهر تهران را به بنده نداده‌اند. در ضمن در سال 88 با این پول می‌توانستم دو عدد سکه طلا بخرم و برای آینده فرزندانم پس‌انداز بکنم ولی در حال حاضر با این پول اگر بدهند ربع سکه هم نمی‌توانم تهیه بکنم. خلاصه از هر جهت ضرر کرده‌ام.
4407---0912
* از استانداری محترم تهران درخواست می‌شود نسبت به تعطیل نمودن پنجشنبه‌های ادارات دولتی به ویژه ثبت اسناد و املاک اسلامشهر اقدام نمایند چرا که اکثر کارمندان مقیم تهران هستند.
9423---0933
* بالغ بر 150 خانوار در بلوار اصلی شهر پاکدشت استان تهران (بلوار خرمشهر) فاقد نعمت خدادادی گاز شهری هستند از مسئولین محترم تقاضای رسیدگی دارم.
9980---0916
* پمپ گاز شهرستان پاکدشت چند ماهی است که تعطیل است و کار نمی‌کند از مسئولین درخواست رسیدگی دارم.
7642---0919
* امتحانات الهی سخت و قبول شدن در آن شیرین است. به امر رهبری هیچ‌گاه جبهه مبارزه با استکبار را رها نمی‌کنیم.
مهدی آقایی‌پور از مشهد
* فرزندم با معدل 19 در سال اول دبیرستان برای انتخاب رشته مورد علاقه خود به دبیرستان صدیقه کبری ناحیه 2 کرمانشاه مراجعه کرد، ولی با دستور مسئولین ثبت‌نام مواجه شد که باید در رشته ریاضی ثبت‌نام کنی. با توجه به علاقه فرزندم به رشته تجربی و بی‌علاقگی به رشته ریاضی آیا انتخاب رشته نیز دستوری است؟ واقعا اگر فرزند یکی از مسئولین دبیرستان چنین خواسته‌ای داشت به مشکل برمی‌خورد؟ بیش از 10 روز است که در تلاش برای ثبت‌نام وی هستیم ولی موفق نشده‌ایم. از مسئولین امر درخواست رسیدگی داریم.
والدین دختر دانش‌آموز از کرمانشاه (موسوی)
* به کسانی که از روی بی‌اطلاعی نسبت به افغانی‌ها نظر منفی دارند عرض می‌کنم افغان‌ها آدم‌های بدی نیستند. کشور آنها نیز فقط ملک کشت تریاک نیست این مصیبتی بود که آمریکایی‌ها به سرشان آوردند. چرا به جای اینکه از آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بی‌زار باشیم نسبت به افغان‌ها که تحت ظلم و ستم قرار گرفته‌اند نظر منفی پیدا کرده‌ایم.
7902---0919
* قدیم‌ترها تقریبا تمام مردم ایران لباس‌هایشان از نوع عبا، ردا و چوخا بود. روی سر خود نیز معمولا دستار یا کلاه داشتند ولی متاسفانه هر چه جلو آمدیم این سنت فرهنگی را از دست دادیم و به شکل غربی لباس می‌پوشیم. می‌خواهم عرض بکنم آیا ما ایرانیان از سرخپوست های آمریکا هم کمتریم که به فرهنگ گذشته خویش پایبند هستند و لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و در مجامع حاضر می‌شوند و به میراث فرهنگی خود افتخار می‌کنند؟
7902---0919
* وقتی تمام پزشکان و متخصصان تغذیه اتفاق نظر دارند که مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار سلامت استخوان و دندان‌ها را تهدید می‌کند چرا نباید از سوی مسئولین وزارت بهداشت برای این مشکل چاره‌اندیشی شود؟
6263---0938
* در پخش مستقیم مسابقه والیبال تصاویر نامناسبی از زنان خارجی حاضر در سالن ورزش نشان داده شد. قبلا در این مورد از سوی صداوسیما چاره‌اندیشی می‌شد ولی به نظر می‌رسد حساسیت به این موضوع کاهش یافته بود. البته پخش مکرر صحنه‌های قبلی نشان می‌داد که تلاش‌هایی می‌شود ولی گاه صحنه‌های نامناسبی هم پخش می‌شد واین سابقه نداشت.
یک شهروند
* در بازی 9/4/92 والیبال ایران و ایتالیا کاملا مشهود بود که برای تضعیف روحیه و سست کردن اراده بازیکنان باغیرت ایرانی، عده‌ای از زنان را با لباس مستهجن در ردیف اول قرار داده بودند که باید مسئولین امر بویژه صداوسیما دقت وتوجه لازم را به عمل آورند.
9892---0913
* ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است
ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است
چرا برخی مسئولین نسبت به ارتقای فرهنگ حجاب بی‌تفاوت شده‌اند؟!
8447---0910
* به مدعیان اصلاح‌طلبی عرض می‌کنم قانونمداری را از اصولگرایان یاد بگیرید من به رأی رئیس‌جمهور منتخب تمکین می‌کنم به خاطر قانون اساسی و نظر مقام معظم ولایت حضرت امام‌خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی. ما اهل فسق و فجور و اغتشاش و آتش‌بازی و اهانت و عربده‌کشی نیستیم. شما هم بروید خودتان را اصلاح کنید تا بتوانید جامعه را اصلاح کنید.
رضا کامرانی
* نرخ مکالمه ایرانسل بسیار گران است از مسئولین مربوط پی‌گیری و تعدیل نرخها را خواهانم.
2062---0933
* به رئیس جمهور منتخب و دیگر مسئولین عرض می‌کنم افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که برخی نیز پیرمرد و یا پیرزن تنها هستند با 40 هزار تومان در ماه چه دردی از زندگی را می‌توانند درمان نمایند؟ واقعا برخی زندگی سخت و مشقت‌باری دارند که شایسته است گشایشی در زندگی آنها ایجاد شود.
یک هموطن
* یکی از مشترکین تلفن همراه اول هستم. مدتی است این شرکت قبض برای ما نمی فرستد و فقط به فرستادن یک پیامک اکتفا می‌کند آن هم به صورت ماهانه.
خواهشمند است مسئولان به این مسئله توجه کنند که ممکن است مشترکان برخی از پیامک‌ها را نبینند.
یک هموطن
* بعد از 6 سال ثبت‌نام در مسکن مهر حال اظهار می‌دارند که باید 28 میلیون پول واریزی داشته باشید یک کارگر مستأجر چگونه می‌تواند این مقدار پول تهیه کند؟ آیا می‌توان آرامش داشت؟
یک هموطن از فردیس کرج
* شهرداری محترم منطقه 20 در تابلوی نصب شده بر پل عابر پیاده جنب کارخانه روغن نباتی مارگارین شهرری عبارت: «بنده قانون باشید» را نوشته است. لازم است به ایشان یادآوری شود جمله زیبای: «بنده خدا باشید و مطیع قانون» درس‌آموزتر است.
اصغر کردبچه
* متأسفانه درختان بسیاری در معابر و کوچه‌ها مشاهده می‌شود که فاقد جای آبخوری در زیر پایشان هستند و این عدم جذب آب به مقدار کافی به تدریج به خشک شدن آنها و تهدید محیط زیست در آینده منجر می‌شود. شایسته است مسئولین شهرداری نسبت به حل مشکل اقدام نمایند.
6263-0938
* بانک مرکزی با چه ادله و قانونی تسویه حساب و بدهی‌های گردن‌کلفت‌های تریلیاردی را عقب می‌اندازد؟ از کیسه کی می‌بخشد؟ با وجودی که بسیاری از مردم چنین وام‌هایی را باید در خواب بینند و برخی نیز صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.
5530-0936
* حمله‌ای که حلقه انحرافی به افکار و عقاید جوانان ایرانی کرده و می‌کند به مراتب مهم‌تر از دزدی سه هزار میلیاردی است که از بیت‌المال صورت گرفت.
4147-0937
* فرزند دخترم را در پردیسان قم در کلاس سوم ابتدایی ثبت‌نام نمودم و 20 هزار تومان بابت ثبت‌نام (کتاب و بیمه) دریافت نمودند. آیا هزینه کتاب و بیمه بیست هزار تومان می‌شود؟
7327-0919
* قطر به معنای واقعی اسرائیل دوم شده است. از مسئولین نظام و دولت‌های اسلامی می‌خواهم به هوش باشند.
0530- 0912
* در خبرها خواندیم وحید ابوطالبی بازیکن دعوت شده به تیم ملی نوجوانان کشور کفش مناسب برای ورزش نداشته آن وقت به هر کدام از بازیکن‌های فوتبال ملی کشور به خاطر یک بازی با کره مبلغ 50 میلیون تومان پول می‌دهند. آیا غصه ندارد؟
9284-0912
* کیهان در یکی از شماره‌های اخیر خود درخصوص جوروجفای انگلیسی‌ها به ایران در عهد قاجار و لشکرکشی آنان به شرق کشورمان و غارت نفت خوزستان مطلبی چاپ کرده بود. می‌خواهم در این رابطه بگویم کندوکاو تپه‌ها و غارت آثار باستانی و گنجینه های تاریخی این ملت و همچنین مصادره انقلاب مشروطیت و به شهادت رساندن علمای اسلام و بسیاری دیگر را باید به این سیاهه اضافه کرد.
7902-0919
* به آقایان سیاست‌باز اعلام می‌کنیم مردم هیچ گاه بندبازی و پلشتی آنان در بالا و پایین بردن نرخ ارز در قبل و بعد از انتخابات را فراموش نمی‌کنند. این شیوه کثیف گرچه ممکن است در کوتاه مدت به نفع آنان باشد ولی در درازمدت ضرر خواهند کرد. تنفر عمومی ملت از آنان کم‌بهایی نیست که در مقاطعی این جماعت پرداخته‌اند.
6091- 0915
* از رئیس جمهور محترم و منتخب ملت می‌خواهم هوشمندانه دولت آینده را نسبت به فتنه و انحراف واکسینه نمایند.
نجفی جزیره قشم
* سه فرزند دارم و مدت 2 سال است که همسرم به علت بدهی و ورشکسته شدن متواری است و ما هیچ‌گونه اطلاعی از او نداریم به همین علت با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و با آبرو به زندگی خود ادامه می‌دهم با توجه به اینکه هر سه فرزندم محصل و پیش‌دبستانی هستند قادر به ثبت‌نام در کلاس و مدرسه نیستم از افراد خیر درخواست مساعدت دارم.
خانم هموطن از شهرضا
* تهدید برخی از قدرت‌های پوشالی و خیالی کوچولوی عربی انسان را به تمسخر و خنده وامی‌دارد که از سر بدمستی به علت سرکشیدن جام‌‌های شراب اهدایی اربابان غربی مست لایعقل شده و عربده می‌کشند. درود بر شرف و غیرت ایرانی
2823-0918
* بنده به آقای حسن روحانی رای نداده‌ام و امیدوارم عملکردش در این دوره به گونه‌ای نباشد که از رای ندادنم به ایشان رضایت داشته باشم.
7324-0912
* می‌خواستم به آقا یا خانمی که گفته بود با وجود ثبت‌نام برای اتومبیل ال 90 در آبان ماه سال 91 هنوز ماشین او را تحویل نداده‌اند بگویم بنده هم همدرد ایشان هستم فعلا دور دور شرکت‌های خودروساز است که هر بلایی بخواهند سر ما مردم می‌آورند و اعتراض‌ها هم به جایی نمی‌رسد.
6249- 0912
* یک نظامی هستم که کل سرمایه و دارایی زندگی‌ام به 20 میلیون تومان هم نمی‌رسد. ناگهان مشاهده می‌کنیم آقای رئیس‌جمهور مبلغ 50 میلیون تومان به هر بازیکن فوتبال ملی کشور از بیت‌المال می‌بخشد، جالب اینکه همه دم از عدالت می‌زنند ولی خلاف آن عمل می‌کنند.
7149---0917
* پیروزی اقای روحانی مرهون برخی کارهای نسنجیده آقای احمدی‌نژاد در ماههای پایانی دولت بود که مردم را واقعا به ستوه آورد و مقبولیت اصولگرایان را کاهش داد. در سال 76 هم اقبال مردم به آقای خاتمی فرار از عملکرد دولت قبلی بود.
0767---0912
* ... باد با چراغ خاموش کاری ندارد، اگر در سختی هستی بدان که روشنی.
ارادتمند دبیر دکتر علی‌اصغر خواجوی گلوگاهی
* بر کس به غیر جانان ما جان نمی‌فروشیم
جان می‌دهیم اما، جانان نمی‌فروشیم
چه سخت به دست آمد، این انقلاب ما را
این نعمت خدا را ارزان نمی‌فروشیم
دشمن اگر ببخشد کاخ سفید خود را
یک تار موی رهبر بر آن نمی‌فروشیم
سلیمان کلهری طلبه بسیجی از کرج
* به نظرم بهترین ضربه‌ای که دولت سوریه می‌تواند به استکبار جهانی بزند این است که مکتب اهل بیت را گسترش دهد، حوزه علمیه را بدون سر و صدا توسعه دهد و حجاب در این کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. آمریکا از این حرکت واقعا ترس و واهمه دارد و از مکتب اهل بیت(ع) می‌ترسد.
یک شهروند
* برخی خودروهای آتش‌نشانی در خیابانهای پرتردد باعث تصادف می‌شوند. درست است که این خودروها عجله دارند ولی بهتر است رانندگان با سرعت مطمئنه رانندگی کنند تا نه تنها باعث تصادف نشوند بلکه زودتر به محل حادثه برسند.
توکلی
* برخی از سرمقاله‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای تکمیل‌کننده پازل دشمن در تخریب ارزشهاست. از هیئت نظارت بر مطبوعات تقاضای رسیدگی داریم.
قاسمی
* در انتخابات به آقای جلیلی رأی دادم اما از این صحبت آقای روحانی بسیار لذت بردم که گفته دولت اعتدال وام‌دار هیچ حزب و جناحی نیست.
رضایی
* اینکه کمیسیون اصل نود یا نمایندگان مجلس از دولتمردان شکایت می‌کنند بیانگر آزادی و عدالت در جامعه است، حرفی هم نیست. ولی آیا دولتمردان اصلاحات و سازندگی و نیز مسببین 18 تیر 78 و فتنه‌گران 88 هیچ تخلفی از قانون نداشته‌اند؟ چرا تاکنون هیچ نماینده‌ای یا مدعی‌العموم از سران فتنه که اکنون طلبکار از رئیس‌جمهور منتخب هستند، شکایت نکرده است؟!
4218---0912
* اگر سیاسی بازی نیست چرا علی‌رغم پایین آمدن نرخ سکه و طلا قیمت کالاهای اساسی مردم کاهش که پیدا نمی‌کند هیچ برعکس بالاتر می‌رود؟
0661---0912
* طبق شواهد 70درصد رأی‌دهندگان به آقای روحانی داخل دسته‌بندی‌های سیاسی رایج کشور نیستند. آقای رئیس‌جمهور منتخب هم باید پیش خداوند عهد ببندد که وارد این دسته‌بندی‌ها نشود و فقط به منافع نظام و ملت فکر کند و عمل نماید.
2500---0910
* وضعیت مالی بعضی از مدارس آموزش و پرورش به حدی وخیم شده که برای هزینه نصب کولر مشکل دارند. به عنوان مثال در حال حاضر در دبیرستان پسرانه مدرس واقع در منطقه 12 کولر موجود است ولی توان مالی برای نصب آن را ندارند در نتیجه کلاسها در هوای گرم و بدون کولر برگزار می‌شود.
4677---0912
* انتخابات 92 برای میلیون‌ها نفر شهروندی که به آقای حسن روحانی رأی نداده‌اند مصداق این روایت است که می‌فرماید مردان خدا تسلیم حق‌اند حتی اگر به زیانشان باشد. به همین خاطر نجابت به خرج دادند و مثل بعضی‌ها که در سال 88 سطل آشغال آتش زدند اقدام نکردند بلکه در شادی دیگران شرکت داشتند.
0164---0912
* یکی از تحلیل‌گران صهیونیست گفته است جبهه مقاومت به منزله اژدهایی است که ایران رأس آن، سوریه کمر و حزب‌الله لبنان دم آن است. بعد اضافه می‌کند برای از بین بردن رأس اژدها هرچه انجام دادیم فایده‌ای نداشت. برای قیچی کردن دم این اژدها وارد اقدام شدیم شکست خوردیم حال باید تمام تلاش و سعی خود را برای شکستن کمر اژدها (سوریه) انجام بدهیم.
9570---0916
* به آقای خباز بفرمایید در همه دوره‌ها مردم از انتخابات رضایت داشته‌اند فقط در سال 88، رقیب چون از آقای احمدی‌نژاد شکست خورده بود بازی را به هم زد و اغتشاش به راه انداخت.
4862---0912
* اسلام با اسراف‌کاری مخالف است از آقای روحانی تقاضا داریم نگذارند کسی به فکر دکوراسیون وسایل با رنگ بنفش باشد بلکه در اندیشه رفع مشکلات مردم باشند.
فرهنگی
* مشاهده اوضاع امروز مصر ما را بیشتر به یاد این بیانات هوشیارانه مقام معظم رهبری در ایام فتنه 88 می‌اندازد که در مقابل زیاده‌خواهی و شورش تعدادی شکست خورده انتخابات فرمودند: بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. منظور اینکه قدر ولایت در کشور باید بیش از پیش دانسته شود.
6399-0913
* کنار زدن رئیس جمهور قانونی مصر توسط ارتش این کشور نوعی کودتا محسوب می‌شود و عملی غیرقانونی است. جلوی این گونه سوءاستفاده ارتش مصر باید گرفته شود والا هیچ حزب و گروهی امنیت نخواهند داشت در ضمن ارزیابی حوادث این کشور نشان می‌دهد در پشت پرده این حوادث، کشورهای قطر، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی دست دارند و نمی‌گذارند آرامش به مصر برگردد.
مرتضی میرزا بابایی
* آقای علی مطهری که در داخل ایران زندگی می‌کند چگونه به وضع پوشش‌های زننده بعضی از خانم‌ها در خیابان‌ها و جاده های کشورمان حساسیت ندارد ولی نسبت به یک لحظه پخش تصویر یک خانم خارجی تماشاکننده والیبال از تلویزیون عکس‌العمل نشان می‌دهد.
احمدی
* برای آقای علی مطهری افتخار نیست که هم‌نشین و هم‌پیمان با صهیونیسم یعنی آقای مهاجرانی وی را برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مناسب تشخیص می‌دهد و توصیه به این کار می‌کند.
1877-0910
* بنده از دولت سازندگی ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقیر شدن قشر محروم جامعه، از دولت اصلاحات به قربانگاه رفتن ارزش‌ها و اصول انقلاب و از دولت آقای احمدی‌نژاد به ثروت قارونی رسیدن فوتبالیست‌ها را فهمیدم. آیا در دولت اعتدال آقای روحانی نیز باید یاد بگیریم که در مقابل ارا‌ذل و اوباش سیاسی و امنیتی، سعه صدر داشته باشیم و رهایشان کنیم تا اعتدال خود را حفظ کنیم؟
8911-0915
* آیا جالب نیست که وزیر امور خارجه کشور 75 میلیونی ایران پس از انتصاب مضحک بچه شیخ امیرنشین یک میلیون نفری قطر در این کشور حضور پیدا می‌کند و تبریک می‌گوید و یا اینکه در مورد وقایع پی‌درپی کشور 80 میلیون نفری مصر بی‌تفاوت است و عکس‌العمل به موقع نشان نمی‌دهد.
6962-0913
* آقای احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری جا داشت در گفت‌وگوی تلویزیونی چهارشنبه شب خویش به جای توجیه بعضی از کارها از اینکه با ندانم‌کاری‌های خویش و سوءمدیریت موجب شکست نامزدهای اصولگرا شد از مردم عذرخواهی می‌کرد و حلالیت می‌طلبید.
0767-0912
* رسانه ملی ابزاری است که در نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری انواع فرهنگ‌سازی‌ها در ردیف اصلی و اول قرار دارد و مسلما فرهنگ‌سازی اسلامی در حیطه قرآن و عترت بسیار بهتر می‌تواند به نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری مبادرت ورزد.
6263---0938
* آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشور توجه دارد که رأی مردم به ایشان برای گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی بود سایر مسائل مثل اینکه با کشورها چگونه رابطه داشته باشیم فرع بر این قضیه است.
1480---0938
*اینکه اعتدال‌گرایی به عنوان یک راه‌حل باید با حماسه اقتصادی قرین و مضاعف گردد بر همگان روشن است. لذا پیشنهاد می‌شود در مورد مطالبات بر حق مردم در مهار گرانی و تورم و به منظور رفع موانع اشتغال‌زایی برای جوانان، طرح راکد مانده حذف چند صفر از واحد پول ریال که در فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد توجه قرار نگرفت و گرانی و تورم 2 برابری را شاهد بودیم، در فاز دوم هدفمندی‌ها اجرایی شود.
گودرزی- اصفهان
* چهار سال است که با گرفتن وام مشغول تکمیل یک بنای 85 متری در روستای تفرش هستم. از طرفی قدرت بازپرداخت وام گرفته شده را ندارم. از آن طرف چه پول‌هایی که از بیت‌المال به فوتبالیست‌ها نمی‌دهند.
2213---0918
* اصحاب قدرت و ثروت در طول ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد تا توانستند با احتکار و بازار سیاه مردم را در این مدت به سختی انداختند تا دولت بی‌کفایت جلوه داده شود حال چه شده که بعد از انتخابات برعکس گذشته عمل می‌کنند مطمئن باشند این پلشتی‌ها از نگاه مردم دور نمی‌ماند.
4360---0912
* در دفتر پلیس +10 واقع در تهرانسر بابت یک عدد پوشه مبلغ دو هزار تومان از ما پول گرفتند. در کجای دنیا آن هم روز روشن چنین پول زوری از مردم می‌گیرند.
4886---0935
* به آقای احمدی‌نژاد یادآوری می‌کنم که شما قول دادید در پایان دولت فرماندار افتخاری شهرستان خرمشهر شوید. الوعده وفا!
6184---0938
* همان‌طوری که امام خمینی(ره) فرمودند رابطه با آمریکا رابطه گرگ و میش است آیا گرگ طعام خود را هیچ‌گاه رها می‌کند؟ حال چرا برخی همواره دم از رابطه با این گرگ پیر وگرسنه می‌زنند؟!
محمدصادق صفایی از قم
* مجتمع مسکونی مبعث واقع در منطقه 15 خیابان منصور خیابان خوب‌بخت بعد از گذشت 3 سال از ساخت آن هنوز فاقد تلفن است مسئولین امر پاسخ دهند.
9532---0919

 


گفت: چه خبر؟!
گفتم: محمدرضا خاتمی گفته است وزیرکشور باید کسی باشد که بتواند انتخابات را آزاد برگزار کند و من در میان اصولگرایان کسی را نمی‌شناسم که این خصوصیت را داشته باشد!
گفت:یعنی در انتخابات سال 76 آقای خاتمی با تقلب رئیس‌جمهور شده بود؟!
گفتم: مرد حسابی! چرا راه دور می‌روی؟! همین انتخابات اخیر را هم اصولگرایان برگزار کردند، بنابراین مطابق نظر آقای محمدرضا خاتمی، آقای روحانی با تقلب رئیس‌جمهور شده است!
گفت: اتفاقا دوستان آقای محمدرضا خاتمی هم بارها به ایشان تذکر داده‌اند که زیاد حرف نزند.
گفتم: یارو به دوستش تلفن زد و گفت؛ یادت باشه که یادم بیاری که یادت بندازم که یادم بیاری که بهت یاد بدم؛ هیچوقت حرف نزنی!

 


سرویس سیاسی-
مقامات غربی از جمله سیاستمداران آمریکایی در حالی مدعی آمادگی برای گفت و گو و تعامل با دولت جدید ایران هستند که همچنان بر رویکرد خصمانه گذشته با تداوم تحریم‌ها و ارائه پیشنهادهای تکراری در جریان مذاکرات آتی 1+5 با ایران اصرار دارند.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید در این باره گزارش داد: دولت باراک ‌اوباما به دنبال برقراری ارتباط با رئيس‌جمهور جدید ایران می‌باشد و خواهان مذاکرات مستقیم درباره برنامه هسته‌ای این کشور طی هفته‌های آتی است.
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ابراز شده که قرار است نمایندگان کشورهای 1+5 سه‌شنبه هفته جاری در بروکسل با یکدیگر ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو و برنامه‌های خود را در قبال دولت جدید ایران هماهنگ کنند.
به گفته این مقام ارشد کاخ سفید، دولت اوباما مایل است هرچه سریعتر آقای روحانی را ارزیابی کند و روندهای دیپلماتیک با این روحانی و سیاستمدار ایرانی را تست کند.
براساس این گزارش و به گفته این مقام آمریکایی، ارتباطات لازم از طرف واشنگتن از طریق «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رئيس تیم مذاکره‌کننده گروه 1+5 با ایران نیز است در زمان مقتضی انجام خواهد شد.
یک مقام آمریکایی دیگر که قرار است در نشست بروکسل شرکت کند هم در این باره گفت: ما برای مذاکرات مستقیم آماده هستیم و این مسئله را از راه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: ما به دنبال حرف‌های تازه‌ای از طرف ایران هستیم اما هنوز مشخص نیست که چه پاسخی دریافت خواهیم کرد.
ادعای مقامات کاخ سفید درباره آمادگی برای گفت‌وگو و تعامل با ایران در حالی مطرح می‌شود که گویا آنان قصد ندارند رویکرد خصمانه و شکست‌خورده خود را در قبال کشورمان اصلاح کنند؛ تا جایی که یک مقام ارشد دولتی این کشور درگفت و گو با المانیتور؛ اذعان کرد که بسته پیشنهادی 1+5 در مذاکرات آتی با ایران اصلاح نخواهد شد.
وی مدعی شده است که واشنگتن پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئيس‌جمهور ایران از این کشور می‌خواهد هنگام آغاز مذاکرات هسته‌ای در پاییز سال جاری پاسخ متناسبی به کشورهای طرف مذاکره‌اش بدهد.
المانیتور در ادامه گزارش خود افزود: چیزی که غرب به دنبال آن است رفتارهایی است که نشان‌دهنده تمایل به توافق جدی با 1+5 باشد. کلمات به تنهایی کافی نیستند غرب به پاسخ‌های ملموس از سوی ایران نیاز دارد.
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ابراز شده است که پس از مذاکرات آلماتی 2 میان ایران و گروه 1+5 که فروردین ماه سال جاری در قزاقستان برگزار شد، خانم «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار شد پاسخ پیشنهادهای ایران را پس از مشورت با پایتخت‌های 1+5 به اطلاع تیم مذاکره‌کننده کشورمان برساند، اما اکنون جای تعجب دارد که آمریکایی‌ها باز هم پیشنهادهای تکراری خود را در قالب «بسته 1+5» همچنان قرار است روی میز گذاشته و در انتظار پاسخ دولت جدید ایران به آنها بنشینند، پیشنهادهایی که در چندین دور مذاکره ایران و 1+5 در قبال امتیازها و برداشتن گام‌هایی که از تهران درخواست شده بود، بسیار ناچیز و کم‌اهمیت بوده‌اند.
رصد رفتار و مواضع آمریکائی‌ها در قبال ایران، پس از انتخاب‌ آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم نشان می‌دهد که مقامات کاخ سفید به دنبال دریافت امتیاز - بخوانید باج‌خواهی - از دولت جدید ایران هستند. پس از اولین کنفرانس مطبوعاتی روحانی و اعلام مواضع صریح وی در قبال مذاکره با آمریکا، تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای و بحران سوریه، آمریکائی‌ها بلافاصله تغییر موضع دادند و با ابراز ناخرسندی از این مسئله بر طبل تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران کوبیدند تا جایی که هفته گذشته 43 عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید انتخاب روحانی به سمت ریاست جمهوری در ایران را برنامه‌ای طرح‌ریزی شده از جانب حکومت ایران به منظور خریدن زمان برای برنامه‌های هسته‌‌ای ایران دانستند.
این نمایندگان به مقامات کاخ سفید هشدار داده‌‌اند که به بهانه انتخاب روحانی فشارهای تحریمی را علیه ایران کاهش ندهند.
تحلیلگران سیاسی معتقدند که پس از گذشت 33 سال از قطع روابط سیاسی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، آنچه که باعث برقراری این رابطه خواهد شد، اثبات «حسن نیت و صداقت» در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

 


رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه اسامی پنج حقوقدان جدید را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است گفت: نمایندگان، امروز سه نفر از آنها را برای عضویت یک دوره 6 ساله در شورای نگهبان انتخاب می‌‌کنند.
الهیار ملکشاهی با اعلام مطلب فوق افزود: قوه قضاییه عباسعلی کدخدایی، محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی، پورابراهیمی و صادقی را به عنوان پنج حقوقدان پیشنهادی معرفی کرده است.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به ایرنا گفت: با توجه به این که زمان ماموریت سه حقوقدان شورای نگهبان در 24 تیر ماه به پایان می‌رسد بنابراین احتمالا در جلسه امروز با رای‌گیری در صحن مجلس، سه حقوقدان جدید انتخاب می‌شوند.
گفتنی است، دوره 6 ساله فعالیت عباسعلی کدخدایی، حسینعلی امیری و محسن اسماعیلی سه حقوقدان شورای نگهبان در 24 تیر به پایان می‌رسد.
براساس اصل نود و یکم قانون اساسی درخصوص ترکیب شورای نگهبان، شش نفر از حقوقدانان این شورا در رشته‌های مختلف حقوقی از میان حقوقدانان مسلمان تعیین می‌شوند که رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند و با رای مجلس انتخاب می‌شوند.
نمایندگان می‌توانند به هر پنج حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه رای دهند ولی در نهایت سه نفری که اکثریت نسبی آرا را به دست آورده به قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان معرفی می‌شوند.

 


نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.
مهم‌ترین هدف نظام‌نامه پیوست فرهنگی که در 732 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ ایجاد زمینه و شرایطی است که با ایجاد گفتمان فراگیر اصلاح عملکرد فرهنگی تصمیمات مدیریتی در همه سازمان‌های اجرایی کشور، ضمن اینکه طرح‌های مهم به‌ويژه پروژه‌‌های عمرانی، اجتماعی، اقتصادی به نحو مطلوبی اجرا می‌شوند، ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی نیز حفظ و تقویت شوند.
در بخشی از این نظام‌نامه پیوست فرهنگی آمده است؛ پیوست فرهنگی با تکیه بر مبانی، ارزش‌ها و احکام اسلامی و اصول، اهداف و چشم‌انداز نقشه مهندسی فرهنگی شامل؛ هویت در ابعاد اسلامی، ایرانی و انقلابی، عقلانیت در ابعاد حکمت، معرفت و بصیرت، اخلاق در ابعاد ملکات انسانی، معنویت روحی و تعبد عملی، عدالت در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، کرامت در ابعاد فردی، اجتماعی و سازمانی، تعلیم و تربیت در ابعاد روحی، فکری و رفتاری، سبک زندگی در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و سازمانی، ارتباطات در ابعاد تعامل، تبادل و تفاهم، وحدت و انسجام در ابعاد مذهبی، قومی و ملی، نظم اجتماعی در ابعاد فردی، اجتماعی و سازمانی، استقلال در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تولید ملی کالا و خدمات فرهنگی در ابعاد دیداری، شنیداری ، مکتوب تدوین می‌شود.

 


تعیین تکلیف اعضای حزب منحله مشارکت برای دولت جدید ادامه دارد.
اخیرا نجفقلی حبیبی در مصاحبه با شرق مدعی شد اصولگرایان تجربه مدیریتی ندارند و اگر نسبت آنها به اصلاح‌طلبان در کابینه جدید 5 به 100 شد، فرقی ندارد و باید تحمل کرد. پس از حبیبی اکنون رضا خاتمی که تا هفته‌های آخر قبل از انتخابات از تحریم دفاع می‌کرد، مدعی شده اصولگرایی نمی‌شناسد که شایستگی وزارت کشور را داشته باشد و این وزارتخانه را باید به یک اصلا‌ح‌طلب شناخته شده سپرد.
او در مصاحبه با سایت اینترنتی جماران که توسط برخی عناصر نزدیک به فتنه 88 اداره می‌شود، گفته است: آقای روحانی به توسعه سیاسی پایبند است. اما اینکه اولویت به چه بخشی داده شود، هنوز مشخص نیست. حوزه مرتبط با توسعه سیاسی وزارت کشور است اگر کسی موافق بگیر و ببند باشد موافق توسعه سیاسی نیست یا اگر کسی بر مطبوعات فشار وارد می‌کرد یا از اعمال فشار بر مطبوعات حمایت می‌کرد این افراد کسانی هستند که به توسعه سیاسی پایبند نیستند. وزیر کشور باید کسی باشد که توسعه سیاسی را قبول داشته و به تحزب باور داشته باشد و انتخابات را آزاد برگزار کند. من در بین اصولگرایان کسی را نمی‌شناسم که این صفت را داشته باشد مگر اینکه خود را نشان نداده و سکوت کرده باشد. بنابراین انتظار ما این است که یک اصلاح‌طلب شناخته شده و مومن به توسعه سیاسی در رأس وزارتخانه قرار بگیرد.
اظهارات این عنصر افراطی مدعی خروج از حاکمیت در مجلس ششم در حالی است که جریان متبوع وی در وزارت کشور اصلاحات - به واسطه حضور عناصری مانند عبدالله نوری و تاج‌زاده و... - در پوشش عبارت بی‌تعریف «توسعه سیاسی»، هم به انواع بحران‌ها و تنش‌ها و تشنجات نظیر فتنه تیر 78 دامن زدند و هم به تصریح محسن هاشمی در انتخابات مجلس ششم (زمستان 78) تقلب کرده و مانع از ورود هاشمی رفسنجانی به مجلس شدند. مشارکتی‌ها همچنین پای ثابت فتنه و آشوب سال 88 بودند. بنابراین می‌توان مراد رضا خاتمی از «یک اصلاح‌طلب شناخته شده و مومن به توسعه سیاسی» را فردی تندرو، فتنه‌انگیز، قانون‌شکن، تشنج‌آفرین و اهل تقلب در انتخابات و معتقد به انحصارطلبی از جنس حزب پدرخوانده مشارکت ترجمه کرد.
از سوی دیگر باید تصریح کرد که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی منتخب جدید ملت از جمله چهره‌هایی بود که در روزگار اصلاحات و از جمله سال 78 در مقابل تحریف مفهوم توسعه سیاسی و کاربست آن برای ساختارشکنی و براندازی موضع محکم و صریحی گرفت. روحانی آن هنگام دبیر شورای عالی امنیت بود که درباره آشوب‌افکنی مدعی توسعه سیاسی تصریح کرد: این حرمت‌شکنی [آشوب خیابانی تیر 78] که برای مردم ما و نه برای عاشقان انقلاب قابل تحمل نیست... آنها مزدوران استکبار بودند و اگر منع مسئولین نبود، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش با شدیدترین وجه برخورد می‌کردند... در کدام کشور، حرکت‌های آشوب‌طلبان تحمل می‌شود. اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت براندازی به حرکت آنها بدهیم. در کجای دنیا و توسط کدام دولت، آشوب و تخریب و بر هم زدن نظم جامعه تحمل می‌شود... بی‌تردید این افراد دشمن مردم و ارزشهای این مرز و بوم هستند. اوباش حتی به مساجد هم حمله کردند. ادامه این وضع قابل تحمل نیست. دستور قاطع نسبت به این عناصر صادر شد تا هرگونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب هر کجا که باشد باشد و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند.

 


تحمل آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوری کم بود و به همین دلیل روزنامه جهان اسلام در دولت وی توقیف شد.
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام با بیان این مطلب گفته است: داستان توقیف روزنامه جهان اسلام آن بود که روزنامه ما به‌ویژه در حوزه اقتصاد، انتقادهای زیادی به آقای هاشمی داشت و من از طریق یک راوی معتبر، خبر داشتم که آقای هاشمی به کرات از روزنامه «جهان اسلام»‌اظهار نارضایتی کرده بود که بالاخره هم، منجر به تعطیلی روزنامه شد. البته، ما هنوز هم با وجود گذشت زمان منتظر بوده و هستیم که آقای هاشمی آن کم‌لطفی را جبران کند. هنوز هم ناامید نیستیم! ولی جریان روزنامه که تا آن زمان هم اولین روزنامه‌ای هم بود که توقیف می‌شد،‌ نشان داد تحمل ایشان به انتقاد در دوران ریاست جمهوری مقداری کم بود اما به نظر می‌رسد گذشت زمان، تحمل آقای هاشمی را خیلی بالا برده است.
سید هادی خامنه‌ای در ادامه مصاحبه با نشریه آسمان می‌گوید که همه ما تغییر کرده‌ایم و اصلاح‌‌طلبان اکنون به ائتلاف راهبردی رسیده‌اند.

 


یک اقتصاددان اصلاح‌طلب از دولت جدید خواست با سیاست شکست‌خورده تعدیل اقتصادی مرزبندی صریحی برقرار کند.
فرشاد مؤمنی استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با خبر آن‌لاین ضمن مرور برخی عملکردهای دولت سازندگی گفته است: در سال 1370 مرحوم محسن نوربخش وقتی شوک قیمتی بزرگ نرخ ارزی در دستور کار دستگاه سیاستگذاری وقت قرار گرفت، آمد و گفت گرچه که دلار را ما از 7 تومان به 100 تومان رساندیم - یعنی بیش از 1500 درصد کاهش ارزش پولی که بی‌سابقه‌ترین سقوط ارزش پول ملی در تاریخ اقتصادی ایران محسوب می‌شود - چون آن معرفت لازم نسبت به تعبیر پیشروی در باتلاق تعدیل را نداشت و با دستگاه نظری نئوکلاسیکی کاملا مکانیکی و کاملا کوتاه‌نگرانه به مسئله سیاست‌گذاری اقتصادی نگاه می‌کرد، تحلیلی ارائه کرد که مضمون آن این بود که چیزی نخواهد گذشت که نرخ دلار روی 20 تومان تثبیت خواهد شد. من هرگز آن صحنه‌ای را که ایشان تشریف آوردند به تلویزیون و خط و نشان کشیدند برای دلال‌ها و مشفقانه به آنها گفتند که بروید و فکر شغل دیگری باشید، فراموش نمی‌کنم.
وی می‌افزاید: تصور من این است که شبیه این توهم و ناآشنایی با ذات تعدیل را در مقاله آقای مسعود نیلی هم می‌توانید مشاهده کنید. من زمانی که از قول این آقا حرف‌هایی زده می‌شود، شگفت‌زده می‌شوم و پیش خودم می‌‌گویم خدایا آیا کسی هست که برای او این فرصت را فراهم کند که یک‌بار دیگر به مقاله ارزیابی برنامه تعدیل که نوشته بود، مراجعه کند و آن را یک‌بار دیگر مطالعه کند و لااقل در درون خودش و وجدان خودش بیندیشد که چه گفته و چه کرده است. (کدام مقاله ایشان مورد نظر شماست؟) مقاله‌ای که وقتی ایشان از انگلیس برگشت در موسسه نیاوران در یک کتابی به نام اقتصاد ایران چاپ کرد، تحت عنوان ارزیابی تجربه برنامه تعدیل ساختاری. به گمان من هر کس که صادقانه برای خروج از این دور باطل رکورد تورمی و باتلاق تعدیل در اندیشه است هم مراجعه به ادعاهای امثال آقایان نوربخش و عادلی در دهه 70 و فاجعه‌‌آفرینی‌هایی که تصورات خام آنها برای ایران به وجود آورد و هم مقاله آقای نیلی ضروری است.
مؤمنی درباره ادعای عادلی پس از کناره‌گیری از مدیریت بانک مرکزی مبنی بر اینکه اندیشه تعدیل به بلوغ رسید، گفت: این دفاع آنقدر سست و بی‌پایه است که ارزش اعتنا کردن و جدی گرفتن را ندارد. اگر واقعا مسئله این است پس چه شد از آن بلوغ، دولت احمدی‌نژاد سربرآورد. بزرگ‌ترین گرفتاری آنها این است که نه وقوف روش‌شناختی به پایه‌های نظری و سطوح کارآمدی و محدودیت‌های آموزه بازار برای یک اقتصاد توسعه نیافته رانتی دارند و نه ایران را می‌شناسند. بنابراین یک کلیشه‌های ترجمه‌ای را دستاویزی کرده‌اند برای این که دور باطل توسعه‌نیافتگی در ایران ادامه یابد.
این مشاور ستاد انتخاباتی موسوی همچنین در ادامه نقد سیاست تعدیل گفته است: تحلیل‌های اقتصاد بازار ناظر بر تعادل‌های لحظه‌ای است. نئوکلاسیک‌ها در قله کوته‌نگری هستند. و نسخه‌هایی که می‌پیچند، وعده‌های فوری بسیار اغواگر برای سیاسیون دارد. اگر از نهادگراها بپرسید باید برای کشور چه کار کرد، آنها در افق بلندمدت شما را به تغییر نهادی، تکنولوژیک و تولیدی هدایت می‌کنند، بنابراین سیاسیون کوته‌‌نگر نمی‌پسندند، چون تحقق آن هم زحمت و فسفرسوزانی بسیار می‌طلبد و هم در کوتاه‌مدت چیزی برای افتتاح کردن و نمایش دادن در معرض دید قرار نمی‌دهد. اما اقتصاددان نئوکلاسیک می‌گوید، کافی است در یک شب اراده کنید نرخ ارز را 1500 درصد افزایش دهید تا من فهرست نتایج درخشان تئوریک آن را که انتظار می‌رود رخ دهد ارائه کنم.
فرشاد مؤمنی در ادامه گفته است: اینها ]قائلان سیاست تعدیل[ گفتند اگر از منظر اقتصاد سیاسی جهانی و قدرت‌های بزرگ طلبکار، ادامه تعدیل اجتناب‌ناپذیر است، بیاییم حداقل به تعدیل، چهره انسانی ببخشیم. طی اجلاس سال 1987 امضای صندوق بین‌المللی را گرفتند که اگر اجبار می‌شود کشوری تعدیل را اجرا کند، در مورد تور ایمنی برای فاجعه‌های تعدیل هم فکری شود. متاسفانه در دولت‌های وقت همانگونه و به طور ترجمه‌ای عمل شد.
خبرنگار می‌پرسد «منظورتان برنامه فقرزدایی است که از سوی دولت دوم هاشمی در مواجهه با انتقادها نسبت به افزایش بی‌عدالتی و فاصله طبقاتی تدوین شد؟» او پاسخ می‌دهد: دقیقا. شما متوجه نشدید که مفهوم مستضعفان که بار معنایی عمیقی داشت جای خود را به اقشار آسیب‌پذیر داد. وقتی که برنامه تعدیل را اجرا می‌کنید و به تولید ضربه می‌زند و موجب نابرابری و فساد می‌شود معلوم است که پای سرکوب به میان می‌آید.
مؤمنی در پاسخ به این پرسش که اگر شما جای تیم مدیریتی دولت یازدهم بودید مهمترین اقدامی که در شرایط فعلی انجام می‌دادید چه بود؟ گفت: من به جای تیم مدیریتی جدید باشم مهمترین و فوری‌ترین چیزی را که در دستور کار قرار می‌دادم، فهم اقتصاد سیاسی و نظری گزینه‌های سیاستی معطوف به خروج از دور باطل تعدیل ساختاری است.

 


«توپ اکنون در زمین آمریکاست و نباید تصور کرد که منتخب جدید مردم ایران به راحتی تسلیم خواست‌های غرب می‌شود.»
اندیشکده «آمریکن پروگرس» در تحلیلی به قلم متیوداس، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را یکی از تحولات جدید و شگفت در خاورمیانه توصیف کرد و نوشت: به اعتقاد جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس، انتخاب روحانی می‌تواند خبر خوبی باشد. هر چند اغلب رسانه‌های غربی، روحانی را یک شخصیت میانه‌رو معرفی می‌کنند ولی نباید فراموش کرد که آنها این صفت را در مقایسه‌اش با دیگر نامزدهای این دوره از انتخابات به او نسبت می‌دهند. نباید فراموش کرد که صدها نامزد از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و فقط تعدادی را برحسب میزان وفاداریشان به نظام تأیید کرد. از جمله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق و اسفندیار رحیم‌مشایی از یاران نزدیک احمدی‌نژاد رئیس جمهور رد صلاحیت شدند.
تحلیلگر آمریکن پروگرس، روحانی را یک سیاستمدار عملگرا و در عین حال حامی انقلاب اسلامی و ارکان نظام که به نوع مذاکرات هسته‌ای دولت منتقد است، توصیف کرد و نوشت: موضع‌گیری‌های کلان در سیاست خارجی برعهده رهبر عالی ایران است. همچنین نباید تصور کرد روحانی در برابر خواست‌های غرب به راحتی تسلیم شود چون سوابق وی حاکی است که اولویت اصلی برنامه‌های روحانی، تأمین منافع و حقوق ایران از جمله در برنامه هسته‌ای این کشور است. بنابراین نباید انتظار تغییر سریعی در سیاست‌های ایران داشت.
در پایان این تحلیل خاطرنشان شده است: اکنون که توپ در زمین آمریکایی‌هاست، دور جدید تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران می‌تواند به عنوان عاملی در راه عدم تحقق رابطه با ایران باشد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10