(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 23 تـیـر 1392 - شماره 20541

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 در نامه رئیس مجلس به احمدی‌نژاد
لاریجانی باز هم مصوبه «مهرآفرین» را رد کرد
عضو هیئت رئیسه خبر داد
احتمال برگزاری مراسم خداحافظی برای احمدی‌نژاد در مجلس
تحلیل تازه گاردین از انتخابات 24 خرداد
مردم ایران جنبش سبز را به تمسخر گرفتند
با حضور دریادار فدوی معاونت ایمنی و اقدامات تأمینی
در نیروی دریایی سپاه آغاز به کار کرد
آژانس ادعای جدید منافقین را بررسی می‌کند!
از سوی چهره‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای صورت گرفت
تجلیل از حداد عادل، مرد تقوا و تدبیر
درمکتب امام
معیار سنجش خواص و نخبگان (بخش سوم و پایانی)
ضرورت روشنگری برای جامعه
با حضور قاری ممتاز مصری برگزار شد
محفل انس با قرآن در موسسه کیهان
تحلیلگر روس درباره مسئله هسته‌ای ایران: کنار گذاشتن سیاست تحریم کلید حل اختلافات است
   


رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه خطاب به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان چند مصوبه هیئت دولت از جمله «طرح مهرآفرین» را غیرقانونی عنوان کرد.
علی لاریجانی در یکی از نامه‌های خود به رئیس جمهور با اشاره به این که «طرح مهرآفرین» کماکان مواجه با مغایرت‌های قانونی است تاکید کرد بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.
نامه‌های دیگر رئیس مجلس به احمدی‌نژاد هم در خصوص غیرقانونی بودن مصوباتی هم چون اصلاحیه قانونی درباره افزایش فوق‌العاده شخصی کار لوکوموتیورانان، تعیین لایحه تکلیف اراضی و بهره مالکانه، بودجه مناطق آزاد در سال 92، واگذاری طرح تولید کنستانتره سنگان و اختصاص اعتبار به استانداری کردستان است

 


عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان این که احتمالا در مجلس برای احمدی‌نژاد مراسم خداحافظی در نظر گرفته شود گفت: البته برگزاری هر گونه مراسم در این ارتباط باید در جلسه هیئت رئیسه مجلس به تصویب برسد.
سیدشریف حسینی نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم تودیع و معارفه برای دو رئیس‌جمهور سنت حسنه‌ای است که مجلس می‌تواند در این باره جلساتی را برگزار کند، اظهار داشت: تاکنون تصمیمی برای برگزاری مراسم خداحافظی برای آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور گرفته نشده است.
وی به فارس گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در این ارتباط باید در هیئت رئیسه مجلس انجام شود، این موضوع چنانچه در دستور کار جلسه این هفته هیئت رئیسه مجلس قرار گیرد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب این مراسم برگزار می‌شود.
گفتنی است، احمدی‌نژاد تا روز 12 مرداد رئیس‌جمهور ایران است و مراسم تنفیذ حکم روحانی رئیس‌جمهور منتخب روز 12 مرداد از سوی رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود و مراسم تحلیف روحانی 13 مرداد در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

 


روزنامه انگلیسی «گاردین» در سرمقاله جدید خود ضمن اذعان به برگزاری انتخابات پرشکوه ریاست‌جمهوری در کشورمان تاکید کرد انتخابات اخیر ایران موجب شد تا مردم جنبش سبز (جریان فتنه) را به سخره بگیرند.
این روزنامه انگلیسی در سرمقاله خود اذعان می‌کند که اکثریت ایرانیان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باور دارند و در پای صندوق‌های رای همواره حضور می‌یابند و در این باره افزوده است؛ جمعیت شرکت‌کننده در انتخابات با شنیدن نتیجه آن به خیابان‌ها آمدند و با حضور پرشور خود به جشن و شادی پرداختند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، گاردین در پایان با اذعان به پاک شدن جریان فتنه از اذهان عمومی می‌افزاید: انتخابات اخیر ایران موجب شد تا جنبش سبز به تمسخر گرفته شود.

 


معاونت ایمنی و اقدامات تأمینی نیروی دریایی رسما راه‌اندازی و فعالیت خود را با هدف ارتقای ایمنی و سلامت و نگهداری در حوزه نیروی انسانی و ادوات و تجهیزات و کاهش صدمات و خسارت‌های ناشی از حوادث، آغاز کرد.
با حضور دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، معاونت ایمنی و اقدامات تأمینی این نیرو رسما راه اندازی و فعالیت خود را با هدف ارتقای ایمنی و سلامت و نگهداری در حوزه نیروی انسانی و ادوات و تجهیزات و کاهش صدمات و خسارت‌های ناشی از حوادث، آغاز کرد.
دریادار فدوی در این مراسم طی سخنانی تأکید کرد: تلاش شما در معاونت ایمنی با کاهش حوادث می تواند نسبت مستقیم و تنگاتنگی پیدا کند.
وی افزود: به عبارت دیگر هر چه تلاش، دانش و همت شما در موضوع ایمنی و اقدامات تأمینی افزایش پیدا کند،‌ به همان نسبت صدمات و آسیب‌ها و خسارت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
سردار فدوی گفت: حضور فعال شما در صحنه‌هایی که مباحث ایمنی مطرح است،‌ اعم از فضای کار و فعالیت و محیط‌های تمرینی و رزمایشی و همچنین در مقوله‌های نگهداری می‌تواند فرمانده غافل را فعال و بیدار نگه دارد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه با توصیه‌های عملیاتی به مسئولان مجموعه ایمنی و اقدامات تأمینی خاطر نشان کرد و افزود: در تأمین ایمنی ادوات و تجهیزات بخصوص در مباحث موشکی، شناوری، ‌هوا دریا و ... باید اقدامات شما به از بین رفتن حوادث و یا حداقل کاهش آنها بیانجامد.

 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ادعای جدید گروهک تروریستی منافقین درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی می‌کند.
گروهک تروریستی منافقین که از فضای نسبتا مثبت ایجاد شده در عرصه بین‌المللی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران به شدت پریشان خاطر شده‌اند، بار دیگر تلاش خود برای جوسازی‌های منفی علیه ایران را با طرح ادعایی تازه آغاز کردند.
به گزارش ایسنا، این ادعا باز هم به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود که چند سالی است موضوع اختلاف ایران و غرب به دلیل اتهامات بی‌اساس مطرح شده علیه این برنامه است.
منافقین که بارها کذب بودن به اصطلاح «اطلاعات» آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران بر همگان اثبات شده است، این بار ادعایی را درباره ساخت تاسیسات اعلام نشده در دماوند مطرح کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هنوز قادر نبوده اسناد اتهامات بی‌اساس علیه تهران را به مقامات مسئول کشورمان ارایه کند، اعلام کرده است که این ادعا را نیز بررسی خواهد کرد.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مستقر در وین اعلام کرد که «اطلاعاتی که ارایه شده است را، همانند هر اطلاعات جدید دیگری که دریافت می‌کنیم ارزیابی خواهیم کرد.»
منافقین تا سال گذشته در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشتند اما در پی تشدید سیاست‌های خصمانه علیه ایران، از این فهرست خارج شدند تا برای اقدام علیه جمهوری اسلامی آزادی عمل بیشتری پیدا کنند.
این گروهک سال 2007 نیز ادعاهای دیگری علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تحت عنوان «مطالعات ادعایی» مطرح کرد که از آن زمان تاکنون دستمایه غربی‌ها برای تشدید فشارها علیه ایران قرار گرفته است.

 


مراسم نکوداشت غلامعلی حداد عادل با حضور و سخنرانی چهره‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای برگزار شد.
روز گذشته حوزه هنری میزبان ده‌ها تن از چهره‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای در همایش «مرد تقوا و تدبیر» بود، همایشی برای تقدیر و تجلیل از عملکرد غلامعلی حداد عادل.
در این مراسم سعید جلیلی از نامزدهای ریاست‌جمهوری یازدهم، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، آیت‌الله قرهی رئیس حوزه علمیه حضرت امام مهدی(عج)، علیرضا زاکانی، الیاس نادران، مهرداد بذرپاش، حمیدرضا رسایی، علی‌اصغر زارعی، حسین طلا، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری و کمال‌الدین پیرمؤذن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، مهدی چمران، پرویز سروری، مرتضی طلایی و مجتبی شاکری اعضای شورای شهر تهران، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رضا طلایی‌نیک‌ کارشناس مسائل سیاسی، علیرضا قزوه از شاعران انقلاب اسلامی، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و مهدی فضائلی مدیرمسئول انتشارات سروش حضور داشتند.
مسئولان متخلق
به اخلاق الهی باشند
در این مراسم آیت‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) این مراسم را تجلیل از اخلاق و خلق و خوی الهی عنوان کرد و اظهار داشت: صورت ظاهری این برنامه تجلیل از شخصیت باعظمت دکتر حداد عادل است.
آیت‌الله قرهی با بیان اینکه اگر مسئولان بخواهند در نظام جمهوری اسلامی توفیق داشته باشند باید متخلق به اخلاق الهی باشند تصریح کرد: یکی از خصوصیات بزرگ ماه رمضان این است که انسان را عبد الهی می‌کند.
این استاد اخلاق ادامه داد: در جریان انتخابات اعمال و کردار حداد عادل نشان دهنده اخلاق وی بود؛ اولیای خدا می‌فرمایند مردان معتقد به اخلاق الهی خودنگر نیستند، لذا هرکس ولو به اندازه لحظه‌ای تصور کند که کسی شده است، همان لحظه، لحظه سقوط اوست و خصوصیات این مرد بزرگوار این است که تصور نکرد کسی شده است.
هجمه شدید بیگانگان
علیه حداد
همچنین سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: هجمه‌ای که رسانه‌های بیگانه و افراد معاند و کسانی که در روزگاری با نظام همراهی می‌کردند و امروز مطرود مردم و در آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه هستند و علیه شخصیتی چون حداد عادل موضع می‌گیرند، دلیل کافی بود تا این تقدیر و تجلیل از یک عمر مجاهدت و تلاش صورت گیرد.
نیم قرن تلاش
برای تحقق ارزش‌های انقلاب
در این مراسم سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به نیم قرن تلاش حداد عادل برای تحقق ارزش‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر می‌گوییم باید به نیم قرن تلاش وی ادای احترام کرد این یک ادا نبوده بلکه یک همت جانانه و تکلیف بوده است.
وی با بیان اینکه این ادای احترام یک مبنای عمیق ارزش و منصفانه و عادلانه دارد، خاطر نشان کرد: می‌توان تلاش‌های استاد را در این سالها در سه محور تقسیم‌بندی کرد.
وی بر همین اساس افزود: اول تلاش شایسته آقای حداد در احترام به بزرگان این سرزمین و نگاه منصفانه‌ای است که از آن برخوردار بود و از سوی دیگر اجازه نداد اگر فضایی در کشور غالب می‌شود در پرتو آن فضا برخی چهره‌های ارزشمند از یاد بروند.
جلیلی با اشاره به محور دوم ادامه داد: آنچه که وی نسبت به تحقق آن همت گماشته است علم و ادب و دانش این کشور است که باعث شده وی بدون هیچ قیدی در این عرصه ورود کند.
وی عرصه سوم را تلاش مجاهدانه در احترام به گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب عنوان کرد و افزود: اینکه فردی سعی می‌کند تمام ظرفیت خود را برای احترام به انقلاب اسلامی به کار گیرد تلاش کمی نیست.
سنجش عیار سلامت یک مدیر
در شرایط خاص
محمدحسین صفارهرندی در این همایش گفت: برای سنجش عیار سلامت یک مدیر سیاسی باید وی را در بحبوحه حوادث و شرایط رصد کرد و الا در شرایط عادی همه می‌توانند رئیس و مدیر باشند.
وی ادامه داد: وقتی سلامت نفس یک انسان موجب می‌شود که از حق عادی و طبیعی خود عبور کند، میزان توانمندی وی برای مدیریت مشخص می‌شود و حداد عادل در زمره کسانی است که گوهر وجودی‌اش و آنچه انسان را با او می‌شناسیم بارها در شرایط خاص و حساس کشف شده است.
صفارهرندی خاطرنشان کرد: یکی از شرایطی که باعث روشن شدن عیار حداد عادل شد قضایای انتخابات اخیر بود که البته امر نادری در سیره وی نبود و مکرر برایش اتفاق افتاد و شاهد آن بوده‌ایم.
تکلیف‌گرایی حداد
همچنین حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه از شاگردان آقای حداد عادل هستم، گفت: آقای دکتر حداد عادل شخصیتی اخلاقی، دینی، انقلابی و ولایتمدار دارد.
وی با بیان اینکه عرصه سیاست در اسلام عرصه خدمت است گفت: طبق نظر امام راحل ما مامور به تکلیفیم نه مسئول نتیجه؛ لذا باید به تکلیف خودمان عمل کنیم و خیلی به نتیجه فکر نکنیم.
خاموشی با بیان اینکه حداد عادل شخصیتی مردمی دارد که با همگان همدلی می‌کند، افزود: گرچه یک نماینده مجلس مسئول اجرایی نیست اما آقای حدادعادل در پاسخ به مشکلات مردمی با آنها همدلی می‌کند.
دفاع حداد از اصل نظام
حجت‌الاسلام محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه نگاه اسلام به پست و مقام مبتنی بر خدمت و امانت است نه طعمه، گفت:‌ در نظام جمهوری اسلامی ایران هر کسی که توفیق خدمت پیدا می‌کند باید پست خود را امانتی از سوی خدا بداند و این امانت را قدر بداند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه حداد عادل به عنوان رئیس شورای تحول همواره دغدغه مسائل فرهنگی را داشته است، گفت: آقای حداد عادل در مناظره‌ها از اصل نظام دفاع کرد و خوش درخشید و مردم این موضوع را فراموش نخواهند کرد.
حداد درمقابل تیرهای فتنه
آمریکایی- اسرائیلی 88 شانه خالی نکرد
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در این مراسم با بیان اینکه سخن گفتن درباره استاد بزرگوار و مرد تقوا، استاد حدادعادل کار آسانی نیست، گفت؛ جدایی دین از سیاست می‌تواند دو نوع متفاوت داشته باشد. نوع اول آن که دین در ساختار نظام حکومتی حضور نداشته باشد، که خوشبختانه این خطر با همت حضرت امام(ره) و تلاش مردم رفع شده و ساختار و شالوده جمهوری اسلامی ایران بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) بنا شده است. شریعتمداری افزود؛ اما نوع دیگر جدایی دین از سیاست که بسیار خطرناک نیز هست، این که سیاست‌ورزان و مردان سیاست در مواضع و فعالیت‌های سیاسی خود دینی عمل نکنند و به مبانی و دستورات دین بی‌توجه باشند. وی گفت؛ یکی از ویژگی‌های برجسته استاد حدادعادل آن است که ورودشان به سیاست از بستر دین است و از دریچه آموزه‌های اسلامی به عرصه سیاست نگاه می‌کنند.
شریعتمداری یکی از با اهمیت‌ترین و مثال‌زدنی‌ترین ویژگی‌های حداد عادل را، واکنش شجاعانه و غیرتمندانه ایشان نسبت به فتنه آمریکایی-اسرائیلی88 دانست و گفت؛ در آن فتنه همه دشمنان ریز و درشت به میدان آمده بودند. آمریکا، انگلیس، اسرائیل، شیوخ عیاش عرب و همه گروهها و جریانات سیاسی مخالف نظام و اسلام و امام. آمده بودند که به خیال خود کار را یکسره کنند. استاد حداد عادل از فرهیختگانی بود که در مقابل اصحاب فتنه سینه سپر کرد، برخلاف بعضی‌ها که نان نظام را می‌خورند ولی هنگامی که تیر و نیزه‌ای به سوی نظام می‌آید، به جای اینکه سینه سپر کنند، شانه خود را کنار می‌کشند و جا خالی می‌دهند. وی گفت؛ آقای حداد عادل در مناظره‌های انتخاباتی نیز، تمام‌قد و مستدل از دستاوردهای نظام و مردم دفاع کرد و ارزش‌های اسلامی و جوانمردی و اخلاق را قربانی نکرد.
وی همچنین با اشاره به نتیجه انتخابات بیان کرد: به شدت بر این باورم که تلاش‌هایی که در انتخابات صورت گرفت، و دفاع و حمایت از گفتمان امام و انقلاب، ماندگار خواهد بود و با توجه به نتیجه انتخابات نباید تصور شود که این تلاش‌ها از بین می‌رود، ماندگار است و قطعا ثمره پرباری دارد.
مدیرمسئول کیهان با بیان اینکه هیچ خطری نظام را تهدید نمی‌کند و نباید از «هارت و پورت‌ها» ترسید، ادامه داد: برخی‌ها طوری حرف می‌زنند که انگار اتفاقی افتاده است، در حالی که هیچ خبری نیست، رهبری در رأس نظام است و توده‌های عظیم مردم در کف آن قرار دارند که چشمشان را به رهبری دوخته‌اند.
شریعتمداری با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: همه کاندیداها در این انتخابات با نجابت رفتار کردند و بعد از انتخابات همه به کاندیدای پیروز تبریک گفتند و از آن حمایت کردند و حمایتشان هم واقعی بود.
حداد دست مادر را بوسید
به گزارش فارس، غلامعلی حداد عادل نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به تحقق حماسه سیاسی در انتخابات اظهار داشت: حضور باشکوه و پرمعنای مردم در انتخابات که حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری بود، آنچه که دوستان خدا و نه آنچه دشمنان می‌خواستند را محقق کرد.
وی نظم و قانون‌پذیری مردم ایران در انتخابات را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: ‌آرامش در انتخابات در عین رقابت‌ها پیام و معنا داشت چرا که در مقایسه با کشورهای اطراف ما می‌بینیم که در جریان انتخابات چه اتفاقاتی می‌افتد.
حداد عادل حضور مردم در انتخابات را نشانه عظمت، فرهیختگی و رشد ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: این عظمت به برکت فرهنگ اسلامی ایرانی و انقلاب اسلامی است و این برای ملت ایران یک افتخار محسوب می‌شود.
وی با اشاره به سلامت انتخابات ادامه داد: این انتخابات در نهایت صحت برگزار شد، هیچ شکایتی نیز از هیچ نامزدی واصل نشده و تقلبی صورت نگرفت. همانطور که قبلا نیز تقلبی صورت نگرفته بود.
حداد عادل با بیان اینکه با وجود کمتر از 300 هزار رای این امکان وجود داشت که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در 29 خرداد سال 88 فرمودند جمهوری اسلامی اهل تقلب در آرای مردم نیست و رای مردم را حق‌الناس می‌داند از این رو این افتخاری برای نظام و مردمی است که با اعتقادات و خون فرزندان خود آن را به وجود آوردند.
نماینده مردم تهران در مجلس به تهمت تقلب فتنه‌گران در سال 88 و جفای آنها در حق ملت ایران اشاره کرد و یادآور شد: ملت رفتار دوگانه آنها را فراموش نخواهد کرد.
حداد عادل با تشکر از حاضرین در مراسم گفت: از یکایک شما که با بذل لطف بنده را در این جمع سرافراز کرده‌اید تشکر می‌کنم. از روحانیت محترم، علمای دین، وزرا، نمایندگان مجلس و صاحبان جراید، اهل رسانه و مسئولان کشور، جوانان و همه و همه حاضرین سپاسگزاری می‌کنم و به خصوص از مادر گرانقدرم تشکر می‌کنم.
وی افزود: حقیقت این است که بنده تا همین اواخر از برگزاری چنین مراسمی خبر نداشتم و مایل هم نبودم که مجلس به این صورت برگزار شود. چرا که معتقدم اینگونه تعاریف و صحبت‌‌ها راه را برای شیطان به سوی انسان باز
می‌کند.
گفتنی است فاطمه مصدقی مادر حداد عادل از سخنرانان این مراسم بود که پس از اتمام سخنرانی وی، غلامعلی حداد عادل به احترامش از جا برخاست و دست مادر خود را بوسید.

 


روزه رمضان، انقطاع الی‌الله است
مردان آگاه الهی باید:
پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خود را برای صومی (روزه‌ای) که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیا است و این اجتناب به طور کامل همان
انقطاع الی‌الله می‌باشد
آماده و مهیا کنند. جهاد اکبر- ص 37

 


ما بايد اين مطلب را بپذيريم كه آنچه براي جامعه ما مهم بوده، ايده‌آل نظام ماست و انقلاب براي آن واقع شد، اسلام بود، نه شکم. حال، آيا اسلام در جامعه ما روز به روز در حال پيشرفت است، يا نه؟ اين بهترين معيار سنجش نخبگان است. تا جايي که بنده اطلاع دارم، متأسفانه بخشي از متصديان امور حکومتي و کارگزاران دولتي، مسائل اساسي اسلام و انقلاب را ـ ‌آن طور که بايد ‌ـ باور ندارند؛ چه بسا كساني كه اسمي از ولايت ‌فقيه مي‌برند، اما در باطن حتي اين جايگاه را پست زائدي مي‌دانند و مي‌گويند: مردم با رأي خود رئيس‌جمهور را انتخاب مي‌كنند و در كنار رأي مردم چه نيازي به رهبري است؟! امام ـ‌ رحمه‌الله ‌ـ فرمود: رئيس‌جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولي‌فقيه نصب نشود، طاغوت است.(1)
اگر کساني اين مطلب را باور نداشته باشند، در شناخت، ايمان و اعتقادشان ضعف وجود دارد و بايد به فکر ترميم اين ضعف باشند؛ اگر كسي باورش نباشد که پيشرفت جامعه، فقط پيشرفت‌هاي مادي نيست، حتي با ساختن ماهواره هم قدمي در راه پيشرفت انساني برنداشته است. پيشرفت انساني به اين است که افراد جامعه انسان شوند، خداشناس و خداباور شوند و رفتارشان رفتار انساني باشد؛ چنين پيشرفتي، پيشرفت واقعي است؛ بقيه امور لوازم ثانوي اين پيشرفت است.
خداوند می‌فرماید اگر ايمان داشتيد و علاوه بر ايمان، تلاش کرديد و وظيفه‌تان را انجام داديد، در اين صورت خدا وعده داده كه زمينه پيشرفت‌هاي مادي را هم براي شما فراهم كند. اين يک جامعه ايده‌آل است؛ اما همه اين امور براي آن است كه: «يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بي‌شَيْئًا»(2)، تا خدا را بندگي کنيد. ما براي اين آفريده شده‌ايم؛ ‌اما هنوز نمي‌توانيم درست اين مطلب را بفهميم. كساني تصور مي‌کنند عبادت خدا امري فانتزي است و براي بستن دهان مردم هم اقدام به ساختن مسجد، چاپ قرآن و اموري از اين قبيل مي‌کنند؛ اما باور ندارند که مسأله چيز ديگري است؛ دل بايد عوض شود؛ شخصيت انسان بايد الهي شود.
ما بايد به دنبال چنين نخبگاني بگرديم. الحمدلله، خدا بر ما منت گذاشت و شخصيتي مثل امام راحل ـ رحمه‌الله عليه‌‌ ـ را به ما مرحمت فرمود، تا الگوي انسانيت خداپسند باشد و نمونه‌اي از حکومتي را تشكيل دهد که خدا مي‌پسندد و بعد از او هم جانشيني به او عطا کرد که شايد بر روي زمين انساني شايسته‌تر از او براي اين مقام وجود نداشته باشد. خدا را بر اين نعمت هزاران مرتبه شکر؛ اما من و شما چه؟ خدا در اين زمينه نعمت را بر ما تمام کرد؛ حال، ما بايد به هر ميزان كه مي‌توانيم، تلاش کنيم که چنين نخبگاني عهده‌دار امور شوند. موقع رأي دادن در انتخاب يك نامزد انگيزه من فقط اين نباشد كه شهر ما آباد شود، مترو بکشند و اموري از اين قبيل؛‌ در كنار اين مسايل بايد اين موضوع را هم در نظر بگيرم كه نامزد مورد نظر من براي دين مردم هم کاري کند و براي فکر جوان‌هاي مردم هم فکري کند.
روشنگري، تكليف عمومي
هرکس، در هر پست و جايگاهي وظيفه‌اي الهي دارد و بايد در پيشگاه خدا پاسخگو باشد؛ تكليف من و شما هم به عنوان نخبگاني كه ديگران حرف ما را مي‌پذيرند و از راهنمايي ما مي‌توانند استفاده کنند، در چنين موقعيتي اين است كه اصلح را شناسايي کنيم و به ديگران بشناسانيم. اصلح كيست؟ كسي كه بيشتر دغدغه دين مردم را دارد. گاهي هم ممكن است مردم فريفته چهره‌اي منافقانه و وعده‌هاي ‌او شوند. در اين صورت هم وظيفه ماست كه مردم را متوجه اشتباهشان كنيم؛‌ همچنانکه اگر پزشکي قلابي با اقدام به طبابت جان مردم را به خطر انداخت، كساني كه او را مي‌شناسند، چنين وظيفه‌اي دارند.
ممكن است بعضي گمان كنند ما وظيفه نداريم درباره ديگران حرف بزنيم. اما اين تصور اشتباه است و هيچ دليل شرعي و عقلي براي آن وجود ندارد. البته نبايد تشنج ايجاد شود و جو جامعه به هم بريزد؛ وظيفه هم نداريم هر فرد ناصالحي را به مردم معرفي کنيم؛ چون غيبت حرام است و نبايد آبروي کسي را ريخت. اما روشنگري، توجه دادن مردم به خير و صلاحشان و معرفي کردن افراد صالح در امور اجتماعي تكليف عمومي است. شناساندن فرد ناصالحي كه  ممكن است با فريب دادن مردم فرد اصلح را كنار بزند و پستي که صلاحيتش را ندارد، احراز کند،‌ مثل يک مشورت عمومي است؛ همچنانکه اگر خطري از ناحيه فرد نااهلي متوجه مردم است، يا کسي كه به بيماري مسري مبتلا است، شما بايد او را به ديگران معرفي کنيد. البته روشنگري هم حد و حدودي دارد كه بايد رعايت شود؛ از جمله اينکه نبايد بيجا سخني گفت، نبايد آبروي کسي را بي‌جهت ريخت، نبايد ارزش‌هاي انساني را فراموش کرد؛ بلكه فقط بايد به اندازه‌اي که براي جلوگيري از به دام افتادن مردم لازم است، اكتفا كرد.
با مراجعه‌اي به تاريخ گذشتگان مي‌توان ديد هر گاه روشنگري صورت گرفته، جامعه به مسير صحيح هدايت شده است؛ به عنوان مثال اگر معرفي افراد فاسد نبود، اين انقلاب پيروز مي‌شد؟ اما در جايي كه مسامحه شده و افراد ناصالح معرفي نشده‌اند، خسارت‌هايي وارد شده كه گاهي جبران‌ناپذير بوده است. مگر هر سكوتي خوب و پسنديده است؟! کساني که ديدند سر سيدالشهداء ـ‌ عليه‌السلام ‌ـ‌ را مي‌بُرند و سکوت کردند، كار خوبي كردند؟! هر سکوتي مطلوب و علامت تقوا نيست. بايد مصالح اسلام را نظر بگيريم؛ خطرهايي که متوجه جامعه است را گوشزد کنيم و در صورت لزوم افراد فريبکار، فتنه‌جو و حاميان فتنه را به مردم معرفي کنيم. البته اگر فقط با معرفي اصلح مسأله حل شد، لازم نيست به ديگران بپردازيم؛ اما اگر امر بر مردم مشتبه شد، بايد اهل فتنه و فساد را به مردم بشناسانيم. در غير اين صورت دود آن به چشم همه خواهد رفت.
با توجه به آنچه گفته شد، کمبودهايي كه براي نخبگان قابل تصور است، از اين قرار است: اول: ضعف در شناختي که نسبت به اسلام و ارزش‌هاي اسلامي دارند. ممكن است كساني آنگونه که لازم است اسلام را نشناسند، يا بعضي از ايشان اعتقاد كامل به ولايت‌فقيه نداشته باشند. براي رفع اين نقطه ضعف ابتدا بايد خود ما شناختمان را در اين خصوص تقويت كنيم، تا بتوانيم در مرحله بعد آموخته‌هاي خود را  به ديگران ياد بدهيم و از اين طريق به فتنه‌گراني كه قصد دارند از ضعف شناخت مردم سوء استفاده كنند مجال ندهيم که نيت‌هاي پليدشان را عملي کنند.
نقص دوم در انگيزه افراد است. چه بسا كساني كه از شناخت كافي برخوردارند و در مقام بحث و تبيين هم به خوبي از عهده بيان مسايل بر مي‌آيند، به اين دليل كه منافعشان در جهت ديگري تأمين مي‌شود، انگيزه‌اي براي عمل كردن مطابق دانسته‌هايشان را نداشته باشند.
در پايان بايد بدانيم هميشه پيروزي حق به دست عده معدودي بوده که مسايل را به خوبي شناخته‌اند و پاي شناخت خود استقامت کرده‌اند. پابرهنگاني كه ـ ‌به فرمايش امام راحل ‌ـ‌ تا پاي جان ايستادگي كردند و انقلاب به بركت خون آنها به پيروزي رسيد. اميدواريم ما هم از صدقه سر آنها بتوانيم قدمي در راه حفظ دين برداريم.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در پانزدهمين  نشست سراسري دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي – قم - 07/11/1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. رك: صحيفه امام، ج 10، ص 221. 2. رک: نور / 55.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


مراسم معنوی انس با قرآن روز گذشته با حضور قاری ممتاز مصری در نمازخانه موسسه کیهان برگزار شد.
در این مراسم که حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه و جمعی از مدیران و کارکنان موسسه حضور داشتند، «احمد شحات لاشین» از قاریان برجسته مصری به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و با صوت زیبا و دلنشین خود، فضای ملکوتی و معطر به عطر قرآن را در ماه بهار قرآن ایجاد کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
گفتنی است محفل انس با قرآن تا پایان ماه مبارک رمضان روزهای شنبه و چهارشنبه با شرکت قاریان ممتاز بین‌المللی قرآن در موسسه کیهان برگزار خواهد شد.

 


ژنرال لئونید شرشنیوف رئیس بنیاد امنیت ملی و بین‌المللی روسیه تاکید کرد: خودداری از سیاست تحریم از سوی کشورهای غربی کلید حل اختلافات پیرامون مسئله هسته‌ای ایران است.
شرشنیوف در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: تحریم‌ها بر روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران نتیجه معکوس گذاشته است و به اذعان خود غربی‌ها در پیش گرفتن این رویکرد غیرمنطقی موجب افزایش سرعت اجرایی فعالیت‌های ایران در این عرصه مهم تکنولوژیک شده است.
وی افزود: تحریم ایران سیاست منتهی به بن‌بست است و غرب باید بداند با این نوع اقدامات نمی‌تواند به اهداف خود در سطح بین‌المللی دست بیابد.
رئیس بنیاد امنیت ملی و بین‌المللی روسیه گفت: غرب در واقع با تحریم برخی از کشورها از جمله ایران به دشمن‌تراشی برای خود می‌پردازد و بسیاری در جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی از غرب به دلیل اجرای چنین سیاست ضدبشری نفرت یافته‌اند.
وی با اشاره به اهداف پشت پرده آمریکا و متحدانش در تحریم ایران اظهار داشت: من با ساختار تحریم‌های ایران آشنا هستم و همیشه این سوال برایم مطرح بوده است که چطور می‌توان فروش دارو به یک کشور را به ادعای واهی تلاش برای ساخت سلاح اتمی منع کرد.
شرشنیوف اضافه کرد: انتخاب چنین روش ضدانسانی علیه مردم ایران، چهره و ماهیت واقعی غرب را نشان می‌دهد و نقاب از روی ضدبشری آمریکا و متحدانش کنار می‌زند.
کارشناس روس یادآوری کرد:‌ غرب همچنین از فروش هواپیمای مسافربری و قطعات یدکی آن و دهها قلم جنس که کوچکترین ارتباط با مسایل نظامی ندارد، به ایران جلوگیری می‌کند.
وی افزود: با مشاهده این تاکتیک غرب می‌توان اهداف پشت پرده آن را شناسایی کرد که برخلاف ادعاهای مقام‌های غربی جلوگیری از ساخت سلاح اتمی نیست، بلکه سعی بر مجازات ملت ایران برای شوراندن آن علیه دولت این کشور می‌باشد.
شرشنیوف گفت: زمانی که غرب این‌گونه در سطح بین‌المللی به نقض حقوق ملت‌ها می‌پردازد ادعاهای آن مبنی بر دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی رنگ می‌بازد.
کارشناس روس معتقد است این‌‌گونه اقدامات هیچ‌گونه خللی در اراده مردم ایران برای پیشرفت و پیمودن مسیر ترقی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی وارد نمی‌کند.
وی افزود: غرب برای گرفتن نتیجه از مذاکره با ایران و رفع اختلافات درباره برنامه هسته‌ای این کشور باید از باب تعامل با تهران وارد شود و تحریم‌ها درباره این کشور را لغو کند.
شرشنیوف گفت: تنها در آن صورت می‌توان اعتماد ایران را برای همکاری برای حل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای این کشور جلب کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10