(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 23 تـیـر 1392 - شماره 20541

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
حسن روحانی: ایران از توسعه روابط با کشورهای آفریقایی استقبال می‌کند
پای درس علی(ع)
وزیر راه و شهرسازی خبر داد
ابلاغ بخشنامه کاهش سود تسهیلات مسکن مهر
آیت‌الله صافی گلپایگانی: مد شدن ترک چادر شایسته‌ایران اسلامی نیست
نماینده مردم بناب در مجلس: مسئولان مشکل کمبود آب را در آذربایجان شرقی جدی بگیرند
برگزاری مراسم بزرگداشت شیدا در نیشابور
درخشش دانش‌آموزان خوزستانی در چند مسابقه کشوری
برای نخستین بار صورت گرفت
برداشت گوجه‌فرنگی به وسیله کمباین در مزارع رامیان انجام شد
مقالات کنگره «چشمه آفتاب» توسط موسسه تنظیم و نشر آثار‌امام نظارت می‌شود
تولید برق نیروگاه کارون 4 از مرز 3 میلیون مگاوات گذشت
اخبار ادبی و هنری
رئیس مجمع پارلمانی آمریکای لاتین و اروپا خواهان گسترش روابط با ایران شد
آمادگی کامل ایتالیا برای همکاری‌های دو جانبه با ایران
در میان 77 کشور جهان افتخارآفرینان المپیاد کامپیوتر ایران بر سکوی ششم جهان ایستادند
کمیته امداد خبر داد
اطعام 8 میلیون نیازمند در ماه رمضان
افزایش مدارس شاهد در سال تحصیلی جدید
تاکید ایران و روسیه بر برگزاری فوری نشست ژنو 2
نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران نامزد عضویت در شورای حقوق بشر نیست
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد
ساخت هواپیمای بومی بالای 150 نفره در داخل کشور
برداشت مکانیزه برنج در آمل آغاز شد
پرونده «دریاچه ارومیه» به کمیسیون اصل 90 رفت
سفرای کشورهای اسلامی میهمان ضیافت افطار لاریجانی می‌شوند
   


حضرت آیت‌الله مشکینی(ره): اثر گناه فقط در خود انسان ظاهر نمی‌شود، گناه انسان در محیطش هم اثر دارد.

 


رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: دولت یازدهم از توسعه بیش از پیش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی از جمله اتیوپی و نیجریه استقبال می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به پیام تبریک گیرما ولد جورجیس رئیس‌جمهوری کشور آفریقایی اتیوپی، از گسترش روابط دوستانه میان دو کشور استقبال کرد.
روحانی ضمن قدردانی از پیام تبریک رئیس‌جمهوری اتیوپی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های صمیمانه دو کشور در تمامی زمینه‌ها بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.
روحانی در پاسخ جداگانه به پیام تبریک گودلاک ابل جوناتان رئیس‌جمهوری نیجریه نیز ابراز امیدواری کرد که مناسبات سازنده و صمیمانه بین دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه و تعمیق یابد.
رئیس‌جمهوری منتخب با قدردانی از پیام رئیس‌جمهوری نیجریه از روند رو به توسعه روابط دوستانه دو کشور ابراز خرسندی کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری منتخب ملت ایران، روحانی در این پیام یادآور شد: توسعه روابط همه جانبه با کشورهای آفریقایی همواره مورد توجه مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.
تشریح برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب درباره تعامل با کشورهای جهان
مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه در سفر به لیتوانی به عنوان رئیس‌جدید دوره‌ای اتحادیه اروپا با مقامات این کشور دیدار و برنامه‌های رئیس‌جمهوری منتخب را برای تعامل با کشورهای جهان از جمله اروپا تشریح کرد.
«محمدحسن فدایی‌فرد» با آغاز ریاست دوره‌ای لیتوانی بر اتحادیه اروپا، ضمن سفر به ویلنیوس پایتخت این کشور با مقامات مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی لیتوانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات‌ها، طرفین درباره مسایل مختلف روابط دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی و همچنین مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، اولویت‌های ریاست دوره‌ای لیتوانی بر اتحادیه اروپا و نیز تحولات ایران از جمله انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بحث و تبادل‌نظر کردند.
این دیپلمات‌ ایرانی در ملاقات‌های خود با مقامات لیتوانی با اشاره به اشتباه برخی تحلیلگران غربی در مورد انتخابات در ایران و همچنین بلوغ سیاسی مردم کشورمان، برنامه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری منتخب برای تعامل با کشورهای جهان از جمله اروپا را تشریح کرد.
در آستانه این سفر برای اولین‌بار در بیست سال اخیر، گروه دوستی پارلمانی ایران و لیتوانی در مجلس ملی این کشور تشکیل شد.
گفتنی است در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران فاقد سفارت مقیم در لیتوانی است و روابط دیپلماتیک به صورت آکرودیته توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو اداره می‌شود.

 


رابطه تقوا و روزه
تقوا:
- توشه‌ای است که (انسان را) به منزل می‌رساند
- پناهگاهی است که ایمن می‌گرداند...
ای بندگان خدا! تقوای الهی، دوستان خدا را از انجام محرمات باز می‌دارد و قلبهایشان را پر از ترس خدا می‌سازد تا آنکه شبهایشان با بی‌خوابی و روزهایشان با تحمل تشنگی و روزه‌داری سپری می‌گردد که آسایش آخرت را با رنج دنیا و سیراب شدن آنجا را با تحمل تشنگی دنیا به دست آورند.
اجل و مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیکو شتاب کرده‌اند.
نهج‌البلاغه
خطبه 114

 


وزیر راه و شهرسازی دولت دهم از برگزاری جلسه با مسئولان بانک مرکزی و ابلاغ بخشنامه کاهش سود تسهیلات مسکن مهر خبر داد.
علی نیکزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر در خرم‌آباد، در رابطه با سؤالات مردمی در مورد وضعیت کاهش سود تسهیلات مسکن مهر اظهار کرد: همه تسهیلاتی که تا قبل از سال 89 به متقاضیان مسکن مهر پرداخت شده با سود 12 درصد بوده است.
وی عنوان کرد: اما در جریان سفر دکتر احمدی‌نژاد به سمنان و براساس مصوبه هیئت‌دولت در این سفر مقرر شد که سود تسهیلات مسکن مهر به 4، 7 و 9 درصد کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی دولت دهم افزود: در این راستا با توجه به درخواستی که رئیس‌جمهور داشتند روز چهارشنبه هفته جاری در جلسه‌ای که با مسئولان بانک مرکزی داشتیم بخشنامه مربوط به کاهش سود تسهیلات مسکن مهر را ابلاغ کردند.
نیکزاد ادامه داد: با این تفاسیر سود تسهیلات مسکن مهر در تهران 9 درصد، در مراکز تمام استان‌ها هفت درصد و در سایر شهرهای کشور چهار درصد خواهد بود.
وی یادآور شد: در استان لرستان نیز برای تحقق این بخشنامه مدیرکل راه و شهرسازی و استاندار لرستان باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
نیکزاد کاهش سود تسهیلات مسکن مهر را به دنبال درخواست رئیس‌جمهوری دانست و بیان کرد: همچنین افزایش دوران پرداخت اقساط وام مسکن مهر به 20 سال نیز از جمله مواردی بود که پیش از این به تصویب رسید.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در سفر به لرستان، برای آغاز عملیات اجرایی ورزشگاه 15 هزار نفری الیگودرز به عنوان یکی از مطالبات مردم این شهرستان قول مساعد داد.
علی نیکزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جریان سفری که به استان لرستان داشتیم ورزشگاه دو هزار و 500 نفری این شهرستان با هشت هزار و 400 متر مربع زیربنا در قالب دو سالن تمرینی چند منظوره و یک سالن اصلی به مساحت هزار و 545 متر مربع افتتاح شد.
وی با بیان این که این ورزشگاه خیلی وقت پیش در الیگودرز شروع شده بود که بالاخره به نتیجه رسید، بیان کرد: بهره‌برداری از این ورزشگاه همواره یکی از مطالبات اصلی مردم الیگودرز بوده است که محقق شد.
نیکزاد با اشاره به دیگر سازه‌های این مجموعه ورزشی یادآور شد: یک فاز دیگر این مجموعه مربوط به ورزشگاه 15 هزار نفری این شهرستان است که این سازه نیز در آینده نه چندان دور کلنگ‌زنی و عملیاتی خواهد شد.

 


سرویس شهرستانها-
یکی از مراجع تقلید در قم گفت: دور از انتظار است که بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامی آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آن‌ها مقاومت کند، اما در کشور اسلامی ایران، ترک چادر مد شود و بعضی از دختران بدون چادر باشند.
این مرجع تقلید در جدیدترین اثر خود با نام «ارمغان مشهد» که به مناسبت 21 تیرماه سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی با بیان سوابقی از توطئه‌های استعمار علیه حجاب و وظیفه بانوان مسلمان درباره حجاب با قلمی شیوا نگاشته آورده است:
رکن، اساس و پایه‌ای که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند و کرامت و شرافتی که به آن افتخار می‌کند، رکن قوی و اصیل حجاب است به صورتی که در ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی حجاب و عفاف در جایگاه رفیع خود قرار گرفت و هم‌اکنون بیشتر بانوان متعهد و متدین به چادر افتخار می‌کنند.
در این نوشتار آمده است: سزاوار نیست و دور از انتظار است که بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامی آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آنها مقاومت کند، اما در کشور اسلامی عزیز ما ایران، ترک چادر مد و رایج شود و بعضی از دختران بدون چادر باشند! آنجا ایستادگی و قدرت ایمان و شجاعت و خودباوری باشد و اینجا گرایش به قهقرا و ترک سنت‌ها و شعارهای مقدس انقلاب اسلامی- العیاذبالله- رایج شود!
امروز هم هرچه لباسی با شرم و حیا بیشتر رعایت شود لباسی اسلامی‌تر است.
این نوشتار می‌افزاید: به طور کلی لباس و پوشش اسلامی چه در رفت و آمدهای بیرون از منزل، و چه داخل منزل در بین محارم و بین همجنس و چه در دانشگاه و چه در مراسم رسمی، در سفر و حضر برای مرد و زن و پیر و جوان در حضور غیر همسر باید براساس وقار و حیا و مراعات حیا باشد و تقلید از بیگانگان حتی در بعضی مراسم مناسب نیست.
بنابراین پوشش‌های فعلی که روز به روز در جامعه مسلمانان بر اثر تقلید از بیگانگان، رایج و هویت اسلامی ما را خدشه‌دار می‌کند و پوشش‌هایی که وضع اندام را در معرض دید دیگران قرار می‌دهد، لباس حیا نیست و مسلمانان با حیا، در پوشیدن آن شرم می‌کنند.

 


بناب - خبرنگار کیهان:
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود شدید آب در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی هشدار داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد باقری بنابی در نشست بررسی مسائل و مشکلات مربوط به بخش آب در شهرستان بناب که با حضور جمعی از مدیران کل استان تشکیل یافته بود، با اشاره به کمبود شدید آب در شهرهای مختلف استان اظهار کرد: بنده در این زمینه احساس خطر می‌کنم و مسئولان برای حل مشکل آب باید اهتمام جدی داشته باشند!
وی ادامه داد: با این روند که در بخش آب شاهد هستیم، در 5 سال آینده شاهد بروز تنش‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی خواهیم بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سپس با انتقاد از روند کند اجرای انتقال خط دوم آب به تبریز افزود: اگر خوشبینانه نگاه کنیم، حداقل 4 سال طول خواهد کشید تا این طرح به بهره برداری برسد و در طی این مدت مشکلات زیادی روستاهای منطقه را تهدید می‌کند.
باقری بنابی همچنین با اشاره به کمبود آب در روستاهای «آلقو»، «صور» و «توتاخانه» شهرستان بناب تاکید کرد: اهالی این روستاها برای انجام اعمال شرعی خود نیز با کمبود آب مواجه هستند و در صورت ادامه همین روند شاهد مهاجرت روستاییان به شهر خواهیم بود که قطعا حاشیه‌نشینی در این شهرستان اتفاق خواهد افتاد!
وی در بخش پایانی سخنان خود بر تامین و تخصیص آب مورد نیاز بخش صنایع غذایی و شیمیایی شهرک صنعتی بناب نیز تاکید کرد.
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر وجود بحران آب در استان گفت: با توجه به کاهش سفره‌های زیرزمینی زدن چاه‌برای تامین آب مورد نیاز روستاییان منطقه جوابگو نبود و با تخصیص 5 متر مکعب آب از محل انتقال آب به تبریز می‌توان مشکل کمبود آب روستاهای بناب را تامین کرد.
علی صمدنژاد با اشاره به وجود کمبود آب در روستاهای «زاوشت»، «روشت بزرگ« و «آلقو» در شهرستان بناب افزود: در صورت ادامه همین روند مجبور خواهیم بود آب را در روستای «آلقو» جیره بندی کنیم.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
بیستمین مراسم بزرگداشت شاعر و صائب‌شناس معاصر، زنده‌یاد محمد بیریای گیلانی (شیدا) در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برگزار شد.
خلیل‌الله عراقی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این مراسم اظهار داشت: مراسم بزرگداشت شاعر و صائب‌شناس معاصر، به اهتمام انجمن شعر جوان و همسر ایشان و با حضور شاعران و دوستان وی در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برگزار شد و مقرر شد کلیه لوازم شخصی استاد با اهتمام اداره میراث فرهنگی در موزه‌ای گردآوری شود.
در این مراسم صدیقه فاضل رضوی متخلص به «سحر» همسر محمد بی‌ریای گیلانی (شیدا) عنوان داشت: شیدا آرام، بی‌ادعا و پرمحتوا بود، خیلی می‌دانست و کم می‌گفت، هیچ وقت دچار عجب و خودپسندی نشد، یک غزل‌سرای خوب بود، بنیانگذار مکتب صائب و صائب ‌شناس بود و وی باعث شد، آرامگاه صائب را درست کنند. شیدا بنیانگذار انجمن سخن نیشابور بود و خیلی از جوان‌ها صائب را با شیدا شناختند.وی خاطرنشان کرد: شیدا روی کتاب «نیمروز عاشورا» که بی‌نظیر است و اکنون کتاب مرجع قم در مقاتل شیعه و سنی شده است چهار سال تحقیق کرد و در آن کتاب شرح و احوال 72 تن را گفته است. وی افزود: نگرانی برای چاپ کتاب‌های شیدا ندارم و به زودی آثار او منتشر خواهد شد.تعدادی از پیشکسوتان شعر نیشابور و جوانان این شهر در این مراسم به شعرسرایی و خاطره‌گویی پرداختند و سپس حاضران بر مزار وی در آرامگاه مشاهیر نیشابور حاضر شده و به فاتحه‌خوانی پرداختند.شیدا با سرودن بالغ بر 20 هزار بیت در سن 75 سالگی بدرود حیات گفت و در آرامگاه مشاهیر نیشابوردر خاک آرمید.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
دانش‌آموزان خوزستانی در مسابقات کشوری قرآن و معارف اسلامی رتبه اول و در جشنواره پژوهشی و ادبی در بخش داستان‌نویسی، رتبه اول و دوم کشوری را کسب کردند.
در مسابقات کشوری قرآن و معارف در رشته نهج‌البلاغه بخش خواهران، دانش‌آموزان رقیه روشنایی از شهرستان گتوند موفق به کسب مقام اول و فاطمه حیدری در رشته تفسیر رتبه سوم کشوری را کسب کردند.
براساس این گزارش، همچنین در بخش برادران دانش‌آموز محمد جباری از اهواز در رشته نهج‌البلاغه موفق به کسب رتبه اول کشوری شد.
گفتنی است: ‌این مسابقات که در شهر مقدس مشهد برگزار شد دانش‌آموزان خوزستانی بخش خواهران به صورت تیمی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص دادند.
همچنین به گزارش خبرنگار ما، درجشنواره پژوهشی ادبی که برای دانش‌آموزان پسر در شهر ابریشم اصفهان برگزار شد، از بین تمام دانش‌آموزان که از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده بودند 2 دانش‌آموز خوزستانی به نام‌های علی شریفی از شهرستان ایذه و امین قزلباش از شهرستان دزفول در رشته داستان‌نویسی به ترتیب مقام اول و دوم کشوری را کسب کردند.

 


شرق گلستان- خبرنگار کیهان:
جشنواره برداشت گوجه‌فرنگی شهرستان رامیان با حضور مردم و مسئولان استانی و همچنین نماینده مردم آزادشهر و رامیان برگزار شد.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس در جمع کشاورزان گوجه‌کار شهرستان رامیان گفت: حماسه سیاسی راه را برای حماسه سازی‌های دیگر هموار کرد.
رضا صابری تأکید کرد: امروز همه آمدند تا برداشت محصول گوجه‌فرنگی به شیوه نوین با استفاده از کمباین را ببینند، اما واقعیت این است؛ شخصی که به دنبال این هدف بوده، شایسته تقدیر است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: «سید حسین حسینی‌مقدم» کشاورز باتجربه و نمونه گلستانی برای دستیابی به هدف خود تلاش کرده و با به‌کارگیری علم و تجربه در کنار هم گام مهمی را درجهت تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب در سطح این استان برداشته که این امر باید بهانه‌ای باشد برای توجه کردن به ایده‌هاو برنامه‌های آنهایی که برای عزت، عظمت و بزرگی ایران اسلامی تلاش می‌کنند و برای بخشی که خود فعالیت می‌کنند طرح و برنامه و ایده نو دارند.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های این کشاورز گلستانی و با استناد به شرایط موجود در کشاورزی استان، افزود: بنده هم کاملا موافقم که حرکت ما برای دستیابی به یک کشاورزی پویا و نزدیک به استانداردهای جهانی یک حرکت کند است و بخش کشاورزی به‌ویژه در استانهایی مثل گلستان که قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود نیاز به توجه بیشتری دارد.
در این مراسم مدیر جهاد کشاورزی رامیان در خصوص کشت محصول گوجه‌فرنگی در این شهرستان گفت: در حال حاضر سه هزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گوجه فرنگی قرار دارد.
حمزه مهاجر گفت: باتوجه به سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی استان که پنج هزار و 800 هکتار است، شهرستان رامیان 55درصد گوجه گلستان را کشت و ضمن دارا بودن رتبه اول کشت این محصول در سطح استان، یکی از قطب‌های تولیدکننده گوجه‌فرنگی در کشور به شمار می‌رود.
وی افزود: برداشت گوجه‌فرنگی به وسیله کمباین فواید زیادی دارد که کاهش هزینه برداشت، تسریع در جمع‌آوری این محصول و جلوگیری از پوسیدگی و آفتاب‌زدگی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است برای نخستین بار محصول گوجه‌فرنگی در مزارع رامیان به وسیله کمباین برداشت شد.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
در محتوای علمی مقالات که برای معرفی شخصیت والای پدر امام‌خمینی در کنگره بین‌المللی «چشمه آفتاب» ارائه می‌شود، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام باید نظارت داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در نشست شورای سیاست‌گذاری این کنگره با بیان مطلب بالا و با اشاره به آمادگی کامل استان برای اجرای کنگره افزود: در همه مواردی که به هر نحوی به امام خمینی مربوط می‌شود، همه باید حمایت کنند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی با ابراز خرسندی از چاپ کتاب 50 جلدی آثار امام، ابراز امیدواری کرد، همه آثار امام‌خمینی به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی در قم هم گفت: این موسسه هم در همه مراحل این کنگره، به ویژه در بخش علمی و بهره‌مندی از افراد مطرح جهان آمادگی لازم را دارد.
کنگره بین‌المللی «چشمه آفتاب» بزرگداشت آیت‌الله شهید مصطفی موسوی خمینی پدر امام خمینی قرار است اوایل آبان امسال همزمان با عید سعید غدیر در خمین برگزار شود.

 


شهرکرد- خبرنگار کیهان:
نیروگاه یک هزار مگاواتی کارون 4 از ابتدای راه‌اندازی اولین واحد خود تاکنون، به میزان 3 میلیون و 194 هزار و 370 مگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده است.
مجری طرح‌های بهره‌برداری و طرح کارون 4 با اشاره به مطلب فوق افزود: این نیروگاه از سال 90 تاکنون ده درصد انرژی برق آبی تولیدی در کل کشور را تامین کرده است.
مهندس حسن اطاعتی با تاکید بر افزایش 56 درصدی تولید برق نیروگاه کارون 4 در مقیاس با دوره مشابه در سال گذشته گفت: این میزان از رشد تولید برق به دلیل افزایش حجم آب ذخیره شده در مخزن سد کارون 4 و آبگیری این مخزن تا تراز 1027 ناشی از افزایش بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری و مدیریت بهینه مخزن سد بوده است.
سد کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله 180 کیلومتری جاده شهرکرد به اهواز و فاصله هوایی 67 کیلومتری از این شهر بر روی رودخانه کارون ساخته شده است.

 


ضرورت طراحی لباس
مجریان سیما!
پوشش مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی که پیش از افطار پخش می‌شود در فضای مجازی با بازتاب‌هایی روبرو شد!
یکی از اجراکنندگان برنامه‌های تلویزیونی که چند سالی است برنامه پیش از افطار یکی از شبکه‌ها را مجری‌گری می‌کند، در برنامه چند شب پیش این شبکه، با پوشش نامناسبی حاضر شد که اعتراض افکار عمومی در عرصه مجازی را در پی داشت.
این مجری که پیش از این هم، رفتار و نوع صحبت کردن او با مهمانان برنامه‌اش همواره حاشیه‌ها و انتقاداتی را به همراه داشته این بار هم در ابتدای ماه رمضان تلاش کرد الگوی نامناسبی از پوشش را ارائه دهد. این پدیده در برخی دیگر از مجریان شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی نیز در حال گسترش است.
با توجه به افزایش مخاطبین تلویزیون در ماه رمضان و نقش الگودهی رسانه ملی جای آن دارد مسئولین مربوطه، با طراحی لباس و مد مناسب برای مجریان، الگوی مناسبی از پوشش را به مخاطبان معرفی کنند.
گفتنی است مجری یاد شده، دیروز بابت نوع پوشش خود از مخاطبان سیما عذرخواهی کرد.
وقتی مجری به جای شاکی!
عذرخواهی می‌کند!
سازنده فیلم گذشته، تاکید کرد که صدا و سیما باید از من عذرخواهی کند!
اصغر فرهادی در یکی از روزنامه‌های سینمایی، بخاطر آنچه رفتار غلط رسانه‌ ملی با خود خوانده بود، خواهان عذرخواهی رسانه ملی شد.
این اظهارنظر فرهادی در حالی است که اولا: فرهادی به دلیل برخی رفتارهای خود نظیر آنچه در جشن سینمای ایران رخ داد، باید از مردم ایران عذرخواهی کند. دوم؛ رسانه ملی همواره اخبار فیلم‌های این فیلم‌ساز را پوشش داده است و جمعه گذشته هم مصاحبه وی در برنامه هفت در بدو ورود به ایران، کاملا پخش گردید.
البته مجری برنامه هفت! به جای فرهادی اقدام به تکذیب مطالب منتشره فرهادی کرد!
بنابراین باید گفت صدا و سیما با دعوت از فرهادی اقدام به عذرخواهی غیرمستقیم کرده است. چرا که در این رابطه فرهادی راسا می‌بایست زحمت کشیده و مطالب منتشره منتسب به وی را در شبکه‌های مجازی تکذیب می‌کرد.
تجلیل رضا میرکریمی
از حماسه‌آفرینان عملیات مرصاد
این کارگردان سینما به ایسنا، گفت: چند روز دیگر سالگرد عملیات «مرصاد» است و من فرصت را غنیمت می‌شمارم و ابراز تأسف می‌کنم برای خودفروختگانی که در طول دوران جنگ علیه خانه و ملت خود جنگیدند و همواره نقش ستون پنجم را ایفا کردند و پس از اتمام جنگ، همین که تاریخ مصرف‌شان پایان یافت، از سوی عراقی‌‌ها به مأموریتی مضحک و از پیش شکست خورده اعزام شدند، آنها فریب‌خوردگانی بودند که دنیا و آخرت را یکجا باختند.
پاسخ مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما به انتقاد نماینده رئیس جمهور منتخب
مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما، سخنان ترکان- نماینده رئیس جمهور منتخب در حوزه اقتصادی- را غیر حقوقی، غیراخلاقی و مغایر با سیاست‌های اعتدال رئیس جمهور منتخب دانست.
اکبر ترکان، نماینده دولت روحانی نسبت به واگذاری زمین توسط دولت به صدا و سیما انتقاد کرده بود.
سید محمد تقی سهرابی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با اشاره به مصوبه هیأت دولت در مورد واگذاری زمین مجاور جام‌جم که متعلق به نمایشگاه بین‌المللی است، گفت: مصوبه دولت دو بخش دارد که یک بخش آن مربوط به اختیارات دولت است و بخش دیگر آن به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌شود.
سهرابی با اشاره به سوابق درخواست واگذاری زمین مجاور جام‌جم گفت: سوابق این درخواست از مرداد ماه 1388 است که به دلیل نیاز کشور به توسعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در جنگ رسانه‌ای، گسترش سالن‌های تولید و استودیوهای ضبط و پخش، محل برگزاری مسابقات تلویزیونی، توسعه شبکه‌های برون‌مرزی و ده‌ها نیاز دیگر، این منطقه مناسب‌ترین گزینه تشخیص داده شده است.
وی با اشاره به فراز و نشیب‌های تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه ادامه داد: با توجه به فراز و نشیب‌های تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه از جمله قرار گرفتن در فهرست اصل 44 و تغییرات بعدی و عدم استفاده از این محل برای نمایشگاه‌های بزرگ به دلیل مشکل جدی ترافیک و مخالفت اکثر دستگاه‌های مرتبط، این مصوبه یک اقدام مطالعه شده و کارشناسی در راستای نیازهای واقعی کشور است که امیدواریم مراحل بعدی و قانونی خود را نیز طی کند.
سهرابی با اشاره به مصاحبه ترکان در این خصوص نیز گفت: متأسفانه جناب آقای ترکان طی مصاحبه‌ای بدون توجه به سوابق حقوقی و با تعابیر غیراخلاقی و به دور از شأن رئیس جمهور منتخب این انتخاب هیأت دولت را در راستای قدردانی متقابل توصیف کرد.
مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در ادامه عنوان کرد، آیا اختلاف بین دستگاه‌ها که می‌تواند به راحتی و از مجاری قانونی حل و فصل شود و همه باید به آن پایبند باشند، باید به میان مردم کشیده شده و خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم کند؟
سهرابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طبیعی است که در جلسات دولت وقتی موضوعی فی‌مابین دو دستگاه مطرح می‌شود ممکن است یکی از طرفین با مصوبه نهایی مخالف بوده و به طور مستدل مخالفت خود را اعلام کند ولی نهایتاً همگی پایبند به مصوبه دولت هستند. او خاطرنشان کرد: این گونه نگاه بخشی به اداره کشور حتماً در آینده گریبانگیر دولت جدید نیز خواهد بود.
قابل توجه مسئولان نظارتی سیما!
به رغم اعمال نظارتی در صداوسیما، متأسفانه گاه برخی از برنامه‌سازان، فرصت خودنمایی و نفوذ برخی افراد مسئله‌دار در رسانه ‌ملی را فراهم می‌کنند.
با شروع ماه مبارک رمضان، چهار شبکه سیما، اقدام به پخش مجموعه برنامه ویژه رمضان نموده‌اند که سراینده ترانه تیتراژ همه این برنامه‌ها، یک ترانه‌سرای فعال در آشوبهای سال 88 است.
جالب این است که گویا دست‌اندرکاران برنامه‌های یاد شده از سابقه این ترانه‌سرا کاملا آگاهی داشته‌اند، چرا که نام این ترانه‌سرا در تیتراژ، دیده نمی‌شود. اگرچه نام ترانه‌سرا در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. شایان ذکر است این ترانه‌سرا در سال 88، برای داریوش اقبالی خواننده سلطنت‌طلب و معتاد فراری ترانه‌ای سرود که بخشی از این ترانه، توسط قانون‌شکنان در کف خیابان، خوانده می‌شد.
در گذشته برخی دیگر از ترانه‌سرایان مسئله‌دار، با اسم مستعار کارهای خود را به گزاف به برنامه‌سازان می‌فروختند.
به نظر می‌رسد مسئولان نظارت سیما، باید با وسواس بیشتری کارهای برنامه‌سازان و تعاملات آنها را در نظر بگیرند تا به این شکل اعتماد میان مخاطب و رسانه‌ ملی خدشه‌دار نشود!

 


رئیس مجمع پارلمانی آمریکای لاتین و اروپا، آمادگی کشورهای این منطقه را برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، خوزه لئونل و اسکز بوکارو که ریاست پارلمان آمریکای مرکزی (پارلاسن) را نیز برعهده دارد، در دیدار با مرتضی صفاری سفیرکشورمان در مادرید پایتخت اسپانیا ضمن تشریح وظایف و تکالیف این نهاد در توسعه مناسبات پارلمانی با اروپا و سایر کشورهای جهان، آمادگی خود را برای تقویت مناسبات پارلمانی با ایران اعلام کرد.
بوکارو گفت: ما امیدواریم روابط پارلمانی دو طرف، در آینده نزدیک از رشد و تحول مثبت و قابل ملاحظه‌ای برخوردار شود.
در ادامه رئیس مجمع پارلمانی آمریکای لاتین و اروپا همچنین با تبریک پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران، پیام کتبی خود به رئیس‌جمهوری منتخب مبنی بر اراده کشورهای آمریکای لاتین برای توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم صفاری کرد.
صفاری، سفیر ایران در اسپانیا نیز با تشریح توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری و اقتصادی اطمینان داد که اراده رئیس‌جمهوری جدید ایران بر توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین در همه زمینه‌ها استوار است.
براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره تحولات کشورهای آمریکای لاتین، مناسبات آنها با اروپا و راههای گسترش و تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در همه حوزه‌ها بحث و تبادل نظر کردند.
دیدار رئیس پارلمان آمریکای مرکزی و رئيس مجمع پارلمانی آمریکای لاتین - اروپا با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مادرید در چارچوب سفر بوکارو به اسپانیا رخ داد.
گفتنی است، مجمع پارلمانی آمریکای لاتین و اروپا (یورولات) نیز که در سال 2006 تاسیس شده، نهاد پارلمانی اتحادیه راهبردی بین منطقه‌ای آنها است که در چارچوب نشست سران کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب با اتحادیه اروپا تشکیل شده و با 150 نماینده (75 نفر از اروپا و 75 نفر از آمریکای لاتین) وظیفه ارایه قطعنامه و توصیه در حوزه‌های مختلف را برای بهبود و توسعه روابط این مناطق برعهده دارد.

 


رئیس‌جمهور ایتالیا آمادگی کامل دولت ایتالیا برای تقویت و گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را اعلام کرد.
جهانبخش مظفری سفیر کشورمان در ایتالیا، طی مراسمی رسمی با حضور در محل کاخ‌ریاست‌جمهوری ایتالیا (کوئیرناله) با ناپولیتانو رئیس‌جمهور ایتالیا ملاقات و استوارنامه خود را به وی تسلیم کرد.
سفیر ایران با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان به همتای ایتالیایی، به ظرفیت‌های فراوان موجود در مناسبات فیمابین اشاره و بر لزوم تقویت همکاری‌های دو جانبه در همه عرصه‌های سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت تبادل هیات‌های عالی‌رتبه بین دو کشور بر اهمیت ایجاد تحرک در کلیه عرصه‌های مناسبات دو جانبه و علی‌الخصوص در زمینه‌های پارلمانی تاکید کرد.
ناپولیتانو رئیس‌جمهور ایتالیا نیز در این ملاقات با خوش آمدگویی به سفیر جمهوری اسلامی ایران و ابراز امیدواری نسبت به ارتقای مناسبات فیمابین، از جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور تاریخی و مهم در منطقه خاورمیانه یاد کرد که برای جمهوری ایتالیا دارای اهمیت زیادی است.
وی ضمن تمجید از حضور حداکثری مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، حضور هفتاد درصدی مردم در انتخابات را تبریک و آن را پشتوانه‌ای قوی برای رئیس‌جمهور دانست.
وی مراتب آمادگی کامل دولت ایتالیا برای تقویت و گسترش همکاری‌های فیمابین در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را اعلام کرد.
وی با آرزوی موفقیت برای سفیر کشورمان در پیشبرد مناسبات فیمابین، مراتب آمادگی دولت متبوع خویش برای مساعدت جهت نیل به اهداف از پیش طراحی شده برای تقویت و توسعه روابط و همکاری‌های دو جانبه را اعلام داشت. لازم به ذکر است در این ملاقات دو طرف بر اهمیت رایزنی‌ بین مسئولین دو کشور به منظور ایجاد تحرک لازم در ابعاد مختلف روابط دو جانبه تاکید کردند.

 


افتخارآفرینان تیم المپیاد کامپیوتر ایران با کسب چهار نشان طلا، نقره و برنز موفق به کسب رتبه ششم جهان شدند.
حسن ساعی‌دهقان، معاون دانش‌پژوهان جوان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اعلام این مطلب گفت: المپیاد جهانی دانش‌آموزی کامپیوتر طی روزهای پانزدهم تا بیست و دوم تیر ماه (16 تا 13 جولای سال 2013) به میزبانی شهر بریس بن استرالیا برگزار شد که دانیال مهرجردی از استان خراسان‌رضوی و فرزاد عبدالحسینی، کیوان علیزاده، وحید و سیدحامد ولی‌زاده طوسی از شهر تهران، اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر ایران را تشکیل می‌دادند.
وی خاطرنشان کرد: تیم المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر در این المپیاد که با حضور 299 شرکت‌کننده از 77 کشور جهان برگزار شد موفق به کسب یک نشان طلا، دو نشان نقره و یک نشان برنز شدند.
ساعی‌دهقان با اشاره به این که تیم المپیاد کامپیوتر ایران ساعت21 و 30 دقیقه روز یکشنبه به کشور بازمی‌گردند تصریح کرد: دکتر محمدعلی آبام به عنوان سرپرست اول و دکتر حمید ضرابی‌زاده به عنوان سرپرست دوم این تیم را همراهی می‌کنند.

 


قائم‌مقام معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه کمک‌های خیرین، مردم مؤمن و متعهد در ماه مبارک رمضان دو چندان می‌شود گفت: این نهاد پیش‌بینی می‌کند با همکاری خیرین هشت میلیون نفر از نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه را اطعام دهد.
علی شریف روحانی در این رابطه افزود: سال گذشته در ماه مبارک رمضان کمیته امداد امام راحل با کمک خیرین و نیکوکاران 6 میلیون و 500 هزار نیازمند را در قالب اطعام نیازمندان اطعام کردیم.
وی اظهار داشت: در اجرای طرح اطعام نیازمندان بیش از 40 میلیارد تومان با همکاری کمک‌های خیرین و کمیته امداد هزینه شد.
شریف روحانی اظهار داشت: امسال نیز کمیته امداد امام خمینی(ره) در نظر دارد با همکاری خیرین و نیکوکاران، نیازمندان بیشتری را اطعام کند.
وی گفت: با توجه به استقبال و کمک‌های قابل توجه خیرین و نیکوکاران این نهاد پیش‌بینی می‌شود شمار اطعام نیازمندان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
وی با بیان اینکه طرح اطعام نیازمندان و اکرام ایتام همزمان با ولادت کریمه اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) آغاز می‌شود افزود: در اجرای این طرح، اطعام نیازمندان با توزیع غذای گرم و نیز پهن کردن سفره‌‌های افطاری در سراسر کشور به مدت یک هفته انجام می‌شود.

 


مدیر کل آموزش عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران از افزایش 335 مدرسه به مدارس شاهد در سال تحصیلی آینده خبر داد.
«حسین پاک‌سرشت» دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال تحصیلی 91-90 حدود 965 مدرسه شاهد در کشور فعال بود اما در سال تحصیلی 92-91 این رقم به هزار و 300 مدرسه افزایش یافته است.
وی گفت: از این تعداد 257 مدرسه ابتدایی دخترانه، 274 مدرسه ابتدایی پسرانه، 183 مدرسه راهنمایی دخترانه، 200 مدرسه راهنمایی پسرانه، 200 مدرسه متوسطه دخترانه و 186 مدرسه متوسطه پسرانه است.
پاک‌سرشت در ادامه با تأکید بر توسعه هنرستان‌های شاهد تصریح کرد: برخی از دانش‌آموزان با تحصیل در هنرستان می‌توانند، ضمن کسب موفقیت‌هایی، آینده شغلی خوبی داشته باشند.
وی گفت: با ارتقاء بخش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس و رونق هنرستان‌های شاهد، می‌توان در کسب موفقیت برای دانش‌آموزانی که قصد دارند، در آینده حرفه‌ای خاص داشته باشند، گام برداشت.
پاک‌سرشت از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و ستادهای اجرایی مدارس شاهد خواست تا در راستای این امر مهم، یکی از هنرستان‌های خوب خود را به فرزندان شاهد اختصاص دهند.

 


جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر ضرورت برگزاری فوری مذاکرات ژنو2 جهت کمک به یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تأکید کردند.
«میخائيل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه و محمودرضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز جمعه در مسکو با یکدیگر دیدار و درباره جدیدترین تحولات سوریه تبادل‌نظر کردند.
بنا بر گزارش شبکه خبری پرس.تی.وی، دو طرف خواهان برگزاری کنفرانس ژنو 2 در کوتاه‌ترین زمان ممکن شدند و بر مخالفت جدی تهران و مسکو با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تأکید کردند.
این در حالی است که «احمد عاصی جبرا»، رهبر جدید ائتلاف ملی سوریه در تاریخ هفتم ژوئیه گفت که این گروه مخالف دمشق درکنفرانس ژنو شرکت نخواهد کرد مگر این که ابتدا شبه‌نظامیان در مقابله با نیروهای دولتی سوریه به پیشرفت‌های نظامی دست یابند.
گنادی گاتیلوف، در این باره تأکید کرد که مسکو به شدت با تکرار سناریوی لیبی در سوریه مخالف است و عقیده دارد نمایندگان تمامی احزاب و گروه‌های سوری و همچنین کشورهای همسایه سوریه و ایران باید در مذاکرات آتی ژنو برای بررسی بحران سوریه شرکت کنند.«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس، تلاش غرب برای ارسال سلاح به سوریه را مقدمه خوبی برای نشست ژنو 2 ندانست.
وی با بیان اینکه سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم و اصلاحات قرار دارد، گفت وگوی ملی، توقف خشونت و اجتناب از ارسال سلاح و شورشی به این کشور را تضمین‌کننده موفقیت نشست بین‌المللی سوریه در ژنو برشمرد.

 


نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به جنجال رسانه‌های غربی اعلام کرد: جمهوری اسلامی نامزد عضویت در شورای حقوق‌بشر نیست.
بخش مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک با ابراز تأسف از رویکرد برخی کشورهای غربی برای سوءاستفاده از رسانه های بین‌المللی در جهت حمله به کشورهای مستقل، طرح موضوع نامزدی ایران برای عضویت در شورای حقوق‌بشر و موضع‌گیری‌های متعاقب آن از سوی آمریکا و رژيم‌صهیونیستی را سناریوی رسانه‌ای از پیش طراحی شده خواند.
بخش مطبوعاتی نمایندگی کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نامزد عضویت در شورای حقوق بشر نیست، اضافه کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های غربی با دستمایه قرار دادن موضوعی قدیمی که در ماه فوریه گذشته (بهمن ماه سال گذشته) منتفی شده بود، زمینه موضع‌گیری و جوسازی نمایندگان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل علیه کشورمان را فراهم کردند.
به گزارش فارس، بخش مطبوعاتی نمایندگی کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکا و رژيم‌صهیونیستی در شرایطی به تکرار اتهام زنی‌های بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند که کارنامه منفی آنها در زمینه نقض حقوق‌بشر و عدم رعایت حقوق شهروندان در معرض دید افکار عمومی بین‌المللی قرار دارد و هر روز موارد تازه‌ای به این پرونده قطور اضافه می‌شود. اما در همین حال آنها با باطل شدن بسیاری از تبلیغات مسموم علیه کشورمان پس از تحقق حماسه سیاسی و مشارکت بالای مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، چاره‌ای جز طرح اتهامات تکراری و قدیمی ندارند.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
هواپیمای بومی بالای 150 سرنشین در کشور ساخته می‌شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور در مراسم اعطای گواهینامه بین‌المللی فرودگاهی به فرودگاه یزد از تلاش این سازمان برای طراحی و ساخت یک هواپیمای بومی با سرنشین بالای 150 نفر در داخل کشور خبر داد و گفت: در شرایطی که تحریم‌ها حتی روی صنعت خودرو تاثیرگذار بوده است شاید این ادعای بزرگی باشد ولی این اطمینان را داریم که می‌توان آن را محقق کرد.
وی با اشاره به تصویب هشت فرودگاه کشور برای بین‌المللی شدن در دولت، تصریح کرد: فرودگاه‌های شیراز، بندرعباس، امام‌‌خمینی تهران و فرودگاه اصفهان بین‌المللی هستند و فرودگاه یزد نیز به عنوان پنجمین فرودگاه کشور این گواهینامه را دریافت کرد و فرودگاه‌های مشهد و تبریز نیز درصدد دریافت این گواهینامه بین‌المللی هستند.
حمیدرضا پهلوانی گفت: روزانه حدود 600 پرواز با بیش از 235 فروند هواپیمای ناوگان هواپیمایی در کشور صورت می‌گیرد که، کنترل و نظارت بر این تعداد پرواز را نیازمند یک سیاست‌گذاری مجدد برای نیل به استانداردهای جهانی و افزایش کیفیت خدمات هوایی عنوان کرد.
پهلوانی ابراز امیدواری کرد؛ فرودگاه یزد با رفع نواقص و تکمیل سایر استانداردهای لازم، به زودی رسما به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی به دنیا معرفی شود.

 


ساری - خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اولین برداشت مکانیزه برنج کشور در این استان انجام شد.
رضا عظیمی گفت: مازندران در بخش تحقیقات برنج دارای پیشرفت بسیار زیادی است که از بین 5 رقم برنج پر محصول تاییدشده دولت 4 رقم برنج مربوط به استان مازندران است و همچنین این استان در کشت دوم و ارقام پرمحصول نیز در کشور پیشرو است و چندین برابر بالاتر از سطح زیر کشت نسبت به گیلان دارد که حاصل دسترنج تلاش شبانه‌روزی کارشناسان و کشاورزان است.
وی افزود: استان مازندران با تامین بالغ بر 43 درصد از برنج کشور در بین 16 استان برنج‌خیز در ایران رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه گفت: اولین برداشت مکانیزه برنج کشور در شهرستان آمل انجام شد.
عظیمی با بیان اینکه شهرستان آمل کشت سوم برنج را در سال 91 در کشور به ثبت رسانده است تصریح کرد: در راستای موفقیت در بخش کشاورزی در مازندران عناصر مهمی از جمله وضعیت خوب آب‌وهوایی و نیروی انسانی کارآمد و قابلیت‌ها است که بخشی خدادادی و بخشی نیز منوط به نیروی انسانی است.
وی با اشاره به رتبه برتر مازندران در برداشت مکانیزه برنج کشور خاطرنشان کرد: 148 هزار هکتار از اراضی برنج مازندران به صورت مکانیزه برداشت می‌شود که از این رقم 77 هزار هکتار با کمباین مخصوص برنج صورت می‌‌گیرد.

 


نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی از ارسال پرونده دریاچه ارومیه به کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد.
نادر قاضی‌پور با اعلام مطلب فوق افزود: از چندی پیش بررسی وضعیت دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار داده و از مراجع مختلف پیگیری کرده‌ایم ولی متاسفانه این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: بنابراین در ادامه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه به کمیسیون اصل 90 متوسل شدیم تا پیگیری‌های انجام شده به نتیجه برسد.
قاضی‌پور به باشگاه خبرنگاران گفت: امیدوارم با پیگیری کمیسیون اصل 90 و دولت جدید، گشایشی در حل مشکلات دریاچه ارومیه حاصل شود.

 


مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل از برگزاری ضیافت افطاری لاریجانی با حضور سفرای کشورهای اسلامی در خانه ملت خبر داد.
حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه این ضیافت افطاری 19 ماه مبارک رمضان و همزمان با 6 مرداد در پارلمان برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این مراسم سفرای کشورهای اسلامی، سفرای مسلمان کشورهای غیراسلامی و سازمان‌های مربوط به کشورهای اسلامی مانند دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی حضور خواهند داشت.
همچنین، حسن زمانی مشاور رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از برگزاری ضیافت افطاری رئیس مجلس با نمایندگان ادوار پارلمان خبر داد و گفت: این مراسم دوشنبه هفته جاری 24تیرماه مصادف با ششم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
وی گفت: در این مراسم علاوه بر نمایندگان ادوار، کارکنان مجلس و قاریان قرآنی که با خانه ملت همکاری می‌کنند نیز حضور خواهند داشت.

 

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10